LIVEBLOG. Zeer hevige inslagen en explosies in en rond Kiev, ondanks 'diplomatieke doorbraak'
Dag 35 van de waanzin +++ LIVEBLOG
Was daar toch zomaar ineens een diplomatiek doorbraakje, gisteren, bij de vredesonderhandelingen in Turkije. Rusland claimde als teken van goede wil de 'opmars' richting Kiev te stoppen - niet dat die opmars erg hard ging, maar toch. Dat Russische beloften en afspraken een ander karakter hebben dan beloften en afspraken van niet-Russen bleek vannacht maar weer eens: zeer hevige inslagen en explosies in en rond Kiev, met MLRS-vuur, volgens sommigen het heftigste artillerievuur van de hele oorlog. Veel cynische journalisten en inwoners ook, op de socials. Hoewel (sommige) Amerikanen dan ook denken dat de Russen slechts aan het hergroeperen zijn rond Kiev, is het volgens de Britten echter wel degelijk mogelijk dat het 'verlies' van Kiev wordt geaccepteerd en dat het Russische kanonnenvoer wordt verplaatst naar de Donbas. Onder voortdurend vijandelijk vuur een rappe, geoliede en georganiseerde terugtocht organiseren is echter niet eenvoudig, zeker niet voor Russen, weten we inmiddels. En waarom ook niet je restvoorraad artilleriegranaten nog even afvuren op de stad - dan hoef je ze ook niet mee terug te zeulen. Mede door dit deze acties vertrouwt president Zelensky de mooie woorden van de Russen voor geen cent, al noemt hij de eerste stappen een 'positieve ontwikkeling'. Een tactische update vanaf het slagveld hier. Vandaag zullen we zien of er inderdaad (meer) Russische troepen vertrekken uit de omgeving van Kiev. Later meerrr... LIVEBLOG.
UPDATE 8.20 uur - Beelden uit Irpin. Compleet verwoest
UPDATE 9.15 uur - Ennnn daar zijn de nieuwe claims van de Oekraïners. 17.300 personen, 131 jets, 131 heli's, 605 tanks, enz.
UPDATE 11.40 uur - "There's nothing reduced around the combat operations here"
UPDATE 13.35 uur - Doorbraak? Doorbraak? Nee hoor, zegt Jiskefet-kop Peskov
UPDATE 15.50 uur - Beelden van de Oekraïners over de Slag bij Kharkiv
UPDATE 19.25 uur - Goddamn. Twee van de vier Russische jets die vorige week in Zweeds luchtruim vlogen hadden nucleaire wapens bij zich. De Zweden zijn: boos
UPDATE 19.35 uur - Kijk eens wie we daar hebben in zijn gouden paleis! Kennelijk dus omdat hij vindt dat de Russische hoofdonderhandelaar te veel ruimte geeft aan Oekraïne
UPDATE 19.53 uur - Die vier vliegtuigen (van 19.25 uur) waren dus twee Su-24's en twee Su-27's
SUN TZU
Niet alleen in Kiev was het raak: dit is Lysychansk
Mooie draad over Kadyrov zogenaamd in Oekraïne (spoiler: hij is er niet)
Kaart voor nerds
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Liveblog oorlog Iran. Trump: 'Iran heeft te lang over onderhandelingen gedaan, nu gaan ze de prijs betalen!'
Onderhandelingen lijken: over
(Liveblog nummer 145, 144 las u hier)
Liveblog oorlog Iran. VS beëindigt 'proportionele reactie' op neerhalen Apache
De stilte na de storm in Liveblog 144. Liveblog 143 waarin het gisternacht losging las u hier.
Liveblog oorlog Iran. Trump: 'geweldige deal mogelijk binnen 2 of 3 dagen', Apache neer boven Hormuz, aanleiding onduidelijk, piloten gered
De zoveelste stormte voor de stil in Liveblog 142. Liveblog 141 las u hier
Liveblog oorlog Iran. Staakt-het-vuren broos, Trump boos, aanvallen op Libanon gaan wel door
Het Laatste Nieuws in Liveblog 141, nummer 140 teruglezen doet u hier
Liveblog oorlog. Iran vuurt raketten af op Israël
Daar gaan we weer (nummer 139, 138 las u hier)
