We hebben nu al Woord van het jaar-spijt
Met je prikspijt
Wat is die Woord van het jaar-verkiezing weer typisch voor deze murw geslagen samenleving. Waar de zin om te stemmen al was verdwenen omdat elf van de vijftien genomineerde woorden weer met die pandemie te maken hadden die we al zo zat zijn. Want in een wereld waar de keuze uit woorden die ons jaar omschrijven bestaat uit 'QR-samenleving', 'pandemocratie', 'doorbraakinfectie' en 'intimiteitsvacuüm' verdwijnt de wil om te leven als vrijheid in een pandemie. Dat de antivaxers vervolgens 'prikspijt' naar een historische overwinning stemmen (mooie pollfuck wel, red.) bewijst indirect dat alleen de grootste schreeuwers nog de puf hebben om deel te nemen aan de coronastrijd. We moeten concluderen dat de Belgen met hun 'knaldrang' de zeitgeist een stuk beter vatten. Sterker nog, de kinderen hebben met 'bestie' nog een leuker woord gekozen dan de volwassen Nederlanders. Maar de echte kampioenen wonen in Drenthe, want daar kozen ze voor 'gaorenklopper' (betekenis: sufferd, lummel, onbenul, domme, onhandige, vreemde maar ook eigenwijze vent, halve gare of grappenmaker) als woord van het jaar. Goed om te zien dat er nog één provincie in Nederland is waar men nog plezier heeft in het leven.
Claimed!
Social
Slappe tegenaanval
Social
Reaguursels
InloggenWoord van het volgend jaar: "stemspijt".
Prikspijt. I weep for this nation.
Umm, dus iets van:
ik deed iets kleins voor mn gezondheid en die van de (ook zieke) medemens,
en daar heb ik nu enorm grote spijt over?
Iets van :ons is voorgehouden dat we uit de crisis met lockdowns zouden komen maar in plaats daarvan zitten we opgescheept met meer ellende.
Ach 2021 was toch een verloren jaar, we zouden er goed aan doen om op na 31 december de teller weer opnieuw te starten.
Is dit de eerste keer dat een hypothetisch woord wint? Ik ken prikspijt alleen in verhalen als: me buurman viel 15min na de prik dood neer. Of een vriend van een vriend kreeg 3 dagen na de prik een hersenbloeding.
Oh gawd… De betweters van #teamHugo willen de definitie van prikspijt nu al aanpassen.
‘Van Dale-hoofdredacteur denkt dat 'prikspijt' nieuwe betekenis krijgt’, op Nu.
#teamHugo weet wat goed voor u is.
Pikspijt. Ghe
Het mooie aan prikspijt is dat het twee betekenissen heeft:
1. spijt van het halen van een prik (wat de antivaxxers voorstaan)
2. spijt van het niet halen van een prik (vaak als het te laat is en iemand op de IC ligt of tussen 6 planken).
Ik hoop dat het internet actief wordt en de tweede definitie tot standaarddefinitie van het woord bombardeert. Bijvoorbeeld op Twitter met #prikspijt. Het is ook gelukt met #proudboys, tenslotte. Dat zou een nog mooiere actie zijn dan die pollfuck.
Ik had eigenlijk eerder Stemspijt en stemschaamte verwacht, maar dit kan ook......
Dit woord is trouwens verzonnen en gepromoot door antivaxers.
Ik vind dat we dit jaar dit niet in het nieuws moeten brengen. Die mensen veroorzaken te veel doden.
Nee hoor. Komt door gevaccineerden die zich na 2 prikjes onkwetsbaar voelen en schijt hebben aan de regels en zo anderen besmetten. Niet zo hugo doen jij.. Om maat te zwijgen over alle ongevaccineerden die wekelijks het land binnen komen. De IC's liggen vol allochtone vetkleppen.
Mmmm nu ben ik dus een moordenaar?
Raar... Ik hoorde dit woord vanmorgen pas voor het eerst....
prikspijt
Een niet bestaand woord gemanipuleerd door twitter als woord van het jaar door mensen die het maar hebben over termen als de great reset en complotten van de regering. Dus die Dikke is ook al gekaapt.
Dat woord is natuurlijk helemaal niet overtuigend verkozen. Het is verkozen doordat er veel wappies waren gemobiliseerd om erop te stemmen.
We moeten nu even op onze tanden bijten. www.youtube.com/watch?v=iUpA5puyvSA&a... Anders hadden we maar niet op prutsers zoals Rutte en Hugo moeten blijven stemmen, Dat vinden onze ooster en zuiderburen die spijt als haren op hun hoofd hebben dat zij naast zo'n stronteigenwijs volk zijn gaan wonen. Ondertussen gaat het gepruts vandaag gewoon door, kijk maar: www.youtube.com/watch?v=kUpR5s-yB_Q
Prikspijt, spijt als je op de IC ligt dat jezelf niet hebt laat vaccineren.
'Prikspijt'
Dat is wel verwarrend:
want het is namelijk ook één van de meest gebezigde woorden in de rechtbank,
wanneer er weer eens een 'jongere' vanaf achter het hekje,
zijn zogenaamde spijt staat te betuigen voor een eerdere steekpartij....
Prikken, als in 'ik ga jou prikken man': staattaaal voor neersteken.
'Jongere' staat uiteraard voor allochtone import. Derde generatie valt daar officieel niet meer onder, maar praktisch gezien natuurlijk wel.
Waarmee "Oudere jongere" zijn bestaanrecht heeft.
Normaal ben ik niet zo van de conspiracy theorieën, maar nu..... haha, succes ermee. Even wat op Facebook posten.
Mooie pollfuck, gefeliciteerd.
Verder natuurlijk een mooi Nederlands, edoch volstrekt overbodig woord voor een niet-bestaand verschijnsel. Zouden er in heel NL werkelijk 10 mensen met prikspijt zijn?
Is dat een vermelding als "woord vaan je jaar" waard?
Ik hoor in mijn omgeving toch best vaak dat men gevaccineerd is met COVID-vaccins, maar niet voor de booster gaan. Dat valt toch ook onder prikspijt?
@LuNaTeeQ | 21-12-21 | 12:05:
Nee, gaat om mensen die achteraf spijt hebben van hun keuze. Als ze er vooraf voor kiezen om daarna die booster niet te kiezen is dat geen prikspijt.
"Woord van het jaar" natuurlijk.
Weer vergeten de autocorrectie te corrigeren...
Ik ken nog geen mensen met prikspijt.
Ook geen mensen die spijt hebben zich niet te hebben gevaccineerd.
Het woord prikspijt komt nogal gemaakt op mij over. Het is de eerste keer dat ik het lees.
Je kunt hem overigens ook lezen alsof je juist spijt hebt dat je níet gevaccineerd bent.
Wat betreft die ambiguïteit is het ook een slecht woord. Misschien hebben mensen er op gestemd vanuit een verkeerde aanname over de betekenis ervan.
Alsof de hele wereld alleen nog maar uit corona bestaat. Richt je eens op iets anders.
En ik maar denken dat het woord ,Snuifkuif het woord van het jaar ging worden
Ik hoopte op Dandruff. Maar die was maar een keer ingezonden.
Privilegevaccin
Uit betrouwbare bron: heel veel ongevaccineerden (zgn wappies) die op de IC belanden vragen aan de artsen of ze alsjeblieft alsnog nu gevaccineerd kunnen worden. Het antwoord is helde: 'Nee mevrouw/meneer, dat kan niet; we gaan u in slaap brengen en dan hopen op het beste'.
Als je het al door gemaakt hebt, waarom dan nog vaccineren? Dat gaat het principe van een vaccin voorbij.
Misschien is priknijt meer relevant.
d
Aan het gevatte antwoord van emeritus schoolmeester hugo de jonge kun je als zien dat het dagelijks bestuur van ons land in handen is gevallen van gladde babbelaars, met vette kuiven en koof schoeisel (met van die goedkope klossende, houten hakjes).
Rad van tong en geil van aandacht en macht verbergen zij gebrek aan kennis en argumenten achter dagelijks verder afkalvende taal, het liefst op hoge toon.
Zelden geven zij nog antwoord op gestelde vragen.
Van wie zouden die vragen ook moeten komen? Ik lees vandaag bij RTL een heel artikel over “het vrije Spanje” inclusief kwoots van blije toeristen die Spanje “heerlijk, heerlijk” vinden. Wat blijkt? In Spanje hoef je eventjes niet te testen, dubbele vaccinatie en booster zijn voldoende.
Als hotelier moet ik het hebben van mensen die uitstapjes maken, vorkjes prikken en drankjes drinken maar ik verbaas me erover dat het woord vrijheid bijna uitsluitend in verband met dit soort lolactiviteiten wordt gebruikt. Dan moet je niet vreemd opkijken wanneer een man met een ongekend grote muil zijn kans grijpt en spreekt over een pandemie van ongevaccineerden, over dansen met janssen en zo meer?
Het volk laat zich bedwelmen. Doodgewone zaken worden als privileges voorgesteld en van het vrijheidsbegrip is geen spaan meer heel.
Hou toch op kletskous.
Wat een dom gezwets, wie en waarom zou er iemand prikspijt hebben die geen wappie is? Of denkt er echt ook maar iemand dat die verhalen van de broer van de neef van de achterbuuv is overleden aan dat levensgevaarlijke vaccin?
Ja, vader van een vriendin van mij.
@Maytheforcebewithyou | 21-12-21 | 12:32: Ha! overleden aan onderliggend lijden zeggen we dan!
Vaccinflatie: afname van de waarde van een vaccin.
‘IC-bezetter’ wordt het voor 2022, als blijkt dat die prikjes meer en meer achter de feiten aanlopen en Hugo voor capaciteit moet shoppen over de grens, tussen de bezoekjes door aan de IC, om de patiënten een CDA-complex aan te praten waarvan het gros wel gevaccineerd is.
'Triagetent' zou het ook kunnen worden.
'Familiekeuze', het is allemaal mogelijk.
de kinderen maken er helemaal een rot zooitje van met hun nieuwe woorden.
www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211206_961...
Mja, GS komt ook al flink op leeftijd natuurlijk.
Zie daar de teloorgang van de Nederlandse taal...
Thierry denkt echt dat het weer een bevestigd is van wat mensen ervan denken he. Of nog erger, hij manipuleert de kudde weer lekker.
Fucking loser.
Zullen we dat maar aan de mensen zelf over laten?
Monhugool is mijn woord van het jaar.
Welnee, de gevaccineerden kunnen prima verder zonder de huidige ballast.
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:28:
Dan heeft 85% van die ernstige bijwerkingen. Kunnen jullie weer doen wat je wilt.
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:28: Gelukkig heeft covid geen lange termijn bijwerkingen. Oh wacht...
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:28: Ik hoop dat je niet eet of drinkt in die jaren, dat voedsel zit namelijk tjokvol onbekende en levensgevaarlijke stoffen.
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:34: Dat is helemaal uitkijken, met wat er allemaal in de grond zit. OD PFAS.
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:28:
Het eerste vaccin dat op langere termijn bijwerking gaf moet nog uitgevonden worden.
Maar u zult vast voorbeelden te over hebben.
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:40:
Ik kan het zo niet vinden maar wat waren de langere termijn bijwerkingen?
@botbot | 21-12-21 | 11:37: Er zijn wetenschappers die zorgen hebben over negatieve effecten op het immuunsysteem.
Demissionair, en niet zonder reden
@dathoujetoch | 21-12-21 | 11:31: Komt weer terug, met nog meer reden.
De meesten met prikspijt liggen nu in een graf.
Wel leuk trouwens dat beide kanten dit woord kunnen gebruiken.
Ook de van Dale is aan inflatie onderhevig.
Vroeger was een autoriteit, nu een populistisch propagandamiddel wat slechts verwarring schept
Jammer weer.
Woorden van het jaar horen niet in de van Dale vanwege het gebrek aan wetenschappelijke onderbouwing.
De wetenschap wordt ook in hoog tempo uitgewoond door het activisme, dus wat wil je.
@funda | 21-12-21 | 11:28: wanneer zouden er woorden geschrapt worden? Een woordenboek met alleen woorden die je niet mag gebruiken lijkt me leerzamer nu.
In mijn optiek klopt de definitie niet.
"Definitie van prikspijt: spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte"
Prikspijt is gekozen in relatie tot Covid. Een "bepaalde besmettelijke ziekte" is Covid-19.
Neem dat op in de definitie.
Bovendien dient de definitie aangevuld te worden met "omdat het gewenste resultaat niet is/wordt bereikt"
En die resultaten zijn variabel.
Maar goed, misschien ben ik ook wel spijkers op laag water aan het zoeken
@small_town_dude | 21-12-21 | 11:31: Tja, voorlopig gaat het nog even ongeschreven.
Dat merkte Hiddema al toen hij het woord 'neger' in de mond durfde nemen.
Geef het maar wat tijd, de NPO houdt ons wel iedere avond op de hoogte van de nieuwste woordverboden.
Terrieteleurstelling.
Ik dacht dat je prikspijt had als bleek dat je door te prikken toch niet je vrijheid terug kreeg, en je dus voor jan lul had geprikt.
Ah, het is eigenlijk een vrijheidsvaccin?
Remember folks, you heard it here first.
@funda | 21-12-21 | 11:15: Nee, dus juist niet. Wel goed lezen hé.
Vaccinvrezers.
Lachen bij zoveel dommigheid van die dikke van van Dale.
Al die lijstjes, van Top 2000 tot... ach laat maar.
De smartphone is puike techniek maar de gebruikers verliezen het van ezels. Kafka-tijd.
Hmm, cognitieve dissonantie. Interessant.
Hier geen seconde spijt hoor. 2 prikjes gehad, corona gehad en niks aan het handje.
M'n vader had ook wel eens prikspijt.
Of pikspijt?
Ik heb me laten prikken, omdat ik mezelf en mn omgeving wilde beschermen en omdat dit mijn eigen keuze was. Nu me aangepraat is dat ik dat gedaan moet hebben om te deugen bij de juiste groep te horen die privileges verdienen tov mensen met een andere mening of die een andere keuze hebben gemaakt over nota bene hun eigen lichaam, krijg ik ook bijna prikspijt.
Vanaf 2010 (muv 2016: Brexit) zijn die gekozen woorden samenstellingen van een bijvoeglijk deel en zelfstandig deel.
Waar is de tijd van 'swaffelen' gebleven?
Voorts ben ik van mening dat de reactie van Hugo de Jonge een goede is
Voor volgend jaar, als Rutte weer eens een aanval van haperend geheugen heeft gehad: dementocratie
Ja, want Hugo komt graag even langs je IC-bed om je te vertellen dat je een plek voor een ander bezet houdt. Zou hij dat ook doen bij de gevaccineerde IC-bezetters? Dan heb je ook prikspijt.
"Britse exit" is dat toch ook gewoon?
Inderdaad mooie pollfuck, want ik had nog nooit van het woord gehoord.
Misschien kan er iemand even pollen van hoeveel mensen er ooit prikspijt hebben gehad.
Want? Wat krijg je eigenlijk mee wel van wat er gebeurt? Laten we daar eens mee beginnen.
Stop the steal!!!1!!!1!!!
De mensen die een prikje gehad hebben en zodoende niet zo heel erg ziek worden hebben spijt als haren op hun hoofd.
De mensen die naar lucht happen op de IC danken God op hun blote knieën dat zij de prik niet genomen hebben.
Zo goed?
@botbot | 21-12-21 | 11:05:
Ja , zoiets zal het zijn , spijt als haren op hun hoofd , dat ze geprikt zijn en daardoor niet naar lucht hoeven te happen. zo,n levenservaring krijg je niet meer., een gemiste kans...
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:12:
Jammer voor u dat u geen inzicht heeft.
Misschien kan de huisarts u verder helpen.
@botbot | 21-12-21 | 11:15: Hopelijk mompelt die ook 'lamaar'.
Nee. Dit klopt gewoon. Heel veel mensen in het ziekenhuis smeken bijna om alsnog een vaccinatie te krijgen terwijl het echt te laat is
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:18:
Kolpt,.. zonder enige kennis van het virus zou ik net zo reaguren als u.
@YoMoms | 21-12-21 | 11:20:
Het klopt wat u zegt maar u moet zich wel realiseren dat wappies toen het verstand uitgedeeld werd niet bepaald voorop gelopen hebben.
@Vacuumbom | 21-12-21 | 11:32:
Gezien uw reactie zit het er dik in dat ik meer kennis over het virus heb dan u.
@YoMoms | 21-12-21 | 11:20: bijna? Kunt u gedachten lezen?
Maar is dat ook het einde van de ‘drillrap’?
Scherp!
Prikspijt slaat ook op Quincy Promes.
Prikspijt is toch een synoniem voor "leugen"?
“Nieuwe bestuurscultuur” is er ook zo eentje, en wat dacht je van “sorry”?!
@Nuuk | 21-12-21 | 11:09: Sorry seems to be the hardest word. Vanavond stamcafe.
De Charlatan, de Proleet, het Loeder, de Achterbakse en de Lafbek gaan het allemaal oplossen. Met steun van de charlatans, de proleten, de loeders, de achterbaksen en de lafbekken die hun de macht hebben bezorgd.
Het erge is dat ik precies weet wie u bedoelt met de genoemde kwalificaties.
De betekenis van het woord is niet eenduidig. Het betekent oorspronkelijk dat iemand spijt heeft van het niet laten vaccineren. Maar door tegenstanders van de coronavaccinaties wordt 'prikspijt' uitgelegd als de spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren.
U heeft duidelijk de uitleg bij het stemmen niet begrepen. Het was toch niet zo heel ingewikkeld.
Door Van Dale ook. Is ook logischer. Hoe kan iemand die zich niet laat prikken prikspijt hebben? Je kunt toch geen spijt hebben van iets dat je niet gedaan hebt? Behalve dan dat je die ene van klas 3F niet gedaan hebt op de middelbare.
Ik heb prikspijt. Heb niet zo lang geleden Pfizer laten zetten als booster met wat bijwerkingen. Een enkeling hier herkent mijn naam en weet wat de bijwerkingen zijn.
Ben er 100% klaar mee en ik hoor graag het eerlijke verhaal over bijwerkingen.
Heb je een bron voor die oorspronkelijke betekenis? Ik denk niet dat iemand voor 20 december ooit dat woord zo heeft gebruikt, simpelweg omdat voor de Van Dale pollfuck niemand buiten de wappie-gemeenschap dat woord kende.
@UnderTheDevil | 21-12-21 | 10:57: Typisch de mening van een passief figuur. Geen ambitie.
@johnyl; u bent wel blij hè met het boostertje van gister? Ik hoop voor u dat er geen bijwerkingen komen die ik wel heb.
Dus ja ik heb enorme spijt van die kut prik. En begrijp me niet verkeerd iedereen moet lekker zelf weten of men een prik neemt.
Als iedereen zelf zou kunnen bepalen om een prik te nemen zou er immers ook minder prikspijt zijn.
Geniet van uw boostertje zolang het mag duren!
@Vlasbaard | 21-12-21 | 11:16: het is nu de volgende dag .. geen bijwerkingen, helemaal niets (Moderna) Bij de 1e vaccinatie wel moet ik zeggen. Maar u heeft gelijk, ik ken er meer die 2 dagen ziek zijn, na de booster.
'Coronasteun' is het eufemisme van het jaar. Bijna een heel land in de bijstand.
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/35/aanta...
Precies ; wanneer je 'steun' of 'hulp' hoort, meteen hard weglopen.
Angstbeleid lijkt mij beter woord van het jaar.
Het is erg heel spijtig, we hebben spijt dat we racist zijn omdat we wit zijn. Behalve dan degenen hier die zwart zijn, een andere kleur is tegenwoordig verboden, daar krijgen we ook nog spijt van. We hebben spijt dat in het verleden anderen foute dingen deden. Spijt hebben we ook over het klimaat. En we hebben spijt van Greta. En spijt hebben we over het weer, dat het zo koud is. En spijt hebben we van de politiek, dat die namelijk precies doen wat wij allemaal willen want we hebben een democratie. En we hebben er spijt van dat wij blijkbaar heel vreemde politieke gedachten hebben. En we hebben er spijt van dat we op GeenStijl zitten want dat kan tegenwoordig echt niet meer. We hebben er spijt van dat we niet meer genderneutraal zijn. We hebben er spijt van dat we in de LHBTIQ+ nog veel letters hebben weggelaten. Erg spijtig allemaal.
Volgens de woke-leer is witheid verwant aan psychopathie. Als ik mijn racisme niet kan zien en niet kan veranderen, hoe kan ik daar dan spijt over hebben? Mijn gewetensfunctie is immers afwezig.
Het woord van het jaar is gewoon weer bier. Dat is het al 6520 jaar. Elk jaar weer. Dus ook in het 6521e jaar. Behalve in het jaar 0. Want het jaar 0 heeft nooit bestaan. Het ging van het jaar -1 naar het jaar +1. Van 4500 v. Chr. naar 2021 n. Chr. Hoeveel jaar is dat nou dan?
Misschien heb je hier wat aan: "Historians have never included a year zero. This means that between, for example, 1 January 500 BC and 1 January AD 500, there are 999 years: 500 years BC, and 499 years AD preceding 500."
en.wikipedia.org/wiki/Year_zero
Amen brother !
Behalve dan in de Hemel , want daar schijnt geen bier te zijn heb ik wel eens horen zingen
Dacht dat het over Borsato ging, die heeft volgens mij ook spijt dat ie er een paar geprikt heeft.
Spuitoptant.
@Jackanders | 21-12-21 | 10:48:
Spuitspijt, dat is een mooi woord.
Wappies zijn ook gewoon simpelweg te dom om te bedenken dat dit woord ook in hun nadeel uitgelegd kan worden.
Als je dan al iets organiseert, kies dan iets goeds. Mja, dat gaat natuurlijk lastig met zoveel incompetentie.
Een braderie organiseren was ook al geen succes.
Zij hebben onbewust gestemd op een woord dat precies het tegenovergestelde betekent. Maar ja dat wisten zij niet.
Bij de oproep om op het woord ‘prikspijt’ te stemmen was al rekening gehouden met de -voorspelbare- reactie van Hugo en zijn minions. Van Dale is echter leading als het gaat om de definitie van het woord ‘prikspijt’: ‘spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte.’
Nu afwachten of er een seintje uit het Ministerie van Waarheid komt om Van Dale op de vingers te tikken.
@Computer_says_no | 21-12-21 | 11:06:
Van Dale is juist niet leading, maar volgt wat er in de maatschappij gebeurt.
t Is ook hier alsof zij jaarlijks een lijstje nieuwe woorden verzinnen die wij maar moeten overnemen
En "Spijt-opname"?
De spijt die iemand voelt als hij/zij op de intensive care wordt opgenomen en dan beseft dat de ziekenhuisopname voorkomen had kunnen worden met een vaccinatie tegen "een bepaalde besmettelijke ziekte"
Als ik verkouden ben, neem ik gewoon een lepeltje hoestsiroop. Best lekker spul, trouwens. Denk dat ik er nog een paar neem.
@UnderTheDevil | 21-12-21 | 10:50:
Als het warm weer is, loop ik gewoon buiten in een korte broek.
@UnderTheDevil | 21-12-21 | 10:50:
Hoestdrank moet je vermengen met 7-up of Sprite.
En niet een paar lepeltjes, gewoon het halve flesje.
Of met longkanker door het roken. Een schedelfactuur door te hard rijden. Een stuk staal in je oog omdat je de beveiliging van de draaibank had uitgeschakeld.
Ook allemaal dingen waar je spijt van kunt hebben.
Ik stem voor Twittertokkies, allittereert ook beter.
Blijf erbij dat "Vaccinvluchteling" schitterend woord is.
Medisch populisme.
Ik mis Prikpooier in de lijst, vind ik toch de mooiste.
En we noemen hem Hugo.
Desinformatiebeleid.
Woord van de Eeuw is “wegkijkadvies”. Elke 4 jaar weer populair.
Immigratiezin.
Oh geweldig, nu is er dus zelfs een splitsing in de samenleving over het woord van het jaar! Mag ik alsjeblieft emigreren naar een land waar iedereen normaal doet en niemand mij lastig valt. Is er op Antarctica nog een perceel vrij?
Ik las vanmorgen dat Antarctica ook aan het splitsen is.
Een woord waar nog nooit iemand van gehoord had. Wat een rare verkiezing.
Hoi, wappie reporting. Nog steeds niet dood. Einde rapport.
"Dat de antivaxers vervolgens 'prikspijt' naar een historische overwinning stemmen"
Vreemd. Als die antivax getiktelingen ergens geen spijt van kunnen hebben, is het van ''prikspijt'', om de simpele reden dat ze nu juist weigeren zich te laten prikken.
En wie van de 85% gevaccineerden zou er dan spijt van hebben? Ik kan me alleen voorstellen de enkeling die een hevige allergische reactie had na vaccinatie, maar zoals je vandaag in de Volkskrant kunt lezen, is de kans om de hoofdprijs in de Staatsloterij te winnen, bijna nog groter.
Daar gaat prikspijt niet over. Het gaat om de loze belofte om corona ons leven uit te vaccineren, terug naar het oude normaal. Niets bleek minder waar.
@goedverstaander | 21-12-21 | 10:43:
Gelul. Dit betekent 'prikspijt': ''spijt die iemand heeft van het feit dat hij zich heeft laten vaccineren tegen een bepaalde besmettelijke ziekte"
De stemmers op Baudet cs hebben "kiesspijt". Althans, dat hoop ik.
VVD stemmers hebben dat niet hè?
@Mr_Natural | 21-12-21 | 10:39: Die spijt is vele malen kleiner..
@Mr_Natural | 21-12-21 | 10:39: Daarop is een frase van toepassing, namelijk "een complete bunker voor je taas hebben".
Ik heb notabene Baudet gestemd. Toen hij nog geen wappie was.
Zeker en ik heb er mijn excuses al voor aangeboden!
@Papa Jones | 21-12-21 | 10:47: Toen onze Wap geen wappie was, ik herinner me dat ook nog.
De extremisten aan de 'wappie-zijde' zijn net zo erg als de extremisten van de pro-vaxxers. En visa versa.
Wat een treurnis toch, vroeger waren we zo'n nuchter landje. Althans, dat dacht ik.
Nu lijkt het meer op een open instelling.
Wel lekker divers die instelling, dat dan weer wel.
Nee, ze zijn niet 'net zo erg', hoe vaak je het ook rondtwittert en -toetert.
@funda | 21-12-21 | 10:39: Wie? Wat? Welk?
@Toetsenbordcomplex | 21-12-21 | 10:45: Jij eerst.
Prikschaamte, bestaat dat woord al?
Priktrots wel, wordt vast het woord van 2022.
@funda | 21-12-21 | 10:39: Zo trots als een aap met drie prikken?
@knutsel_ | 21-12-21 | 10:56: Rekenen we de griepprik wel even mee?
Ook gratis van Klaus Schwab en Joe Rogan gekregen.
Stemspijt.
Twitterspijt.
Jammer, ik dacht dat Promes en al die andere drilrappers spontaan prikspijt hadden.
Wat een gepruts, ik heb op prikspijt gestemd met de gedachte dat het iemand spijt dat hij niet geprikt is! stemspijt dus
Dat ligt ook veel meer voor de hand.
Wappies moeten het hebben van verwarring.
@Papa Jones | 21-12-21 | 10:35: Ja lachwekkend dit
Haha! Ik denk dat als je (voor vandaag) een poll had gehouden over wat 'prikspijt' betekent, dat het nog spannend zou worden.
de charlatan in de man kon je toch al mijlen ver zien zitten? Net als wegestemde pres Bonkers, ieder normaal mens zag tien jaar geleden al dat het een nitwit met karakterdefect is.
Paniekgrafiek
Ik heb noch aandrang tot knaldrang noch prikspijt in welke richting dan ook, maar waardeer beide aanvullingen op het lexicon.
Hoe heet het dan als je spijt hebt van een vaccinatie tegen een niet-besmettelijke ziekte?
Iemand heeft jou een vaccin tegen kanker aangesmeerd? Moest je veel betalen?
Cold turkey
@koeberg | 21-12-21 | 10:34: Doel je nu op het HPV-vaccin tegen baarmoederhalskanker?
@ReyNemaattori | 21-12-21 | 10:38: het HPV vaccin is één van de meest effectieve vacins die er zijn.
Ik dacht dat geenstijl het voor de grap had omgedraaid... Ik ken namelijk meer mensen die heel erg ziek werden omdat ze geen vaccin wilden (eentje zelfs dood door eigenwijsheid), dan mensen die spijt van hun prik hebben. Daar ken ik er namelijk precies nul van.
Ik heb er spijt van.
Kijk, je hele comment naar de klote.
Toch zijn ze er, en het zijn er best veel.
Hugo: "Als je op de IC ligt omdat je géén prik hebt genomen. Dan heb je pas prikspijt"
@MickeyGouda | 21-12-21 | 10:33: weet je dat of denk je dat?
Precies.
@Ichneumonidae | 21-12-21 | 10:32: En waarom dan?
Zijn er ook niet, maar het is de Vijfde Colonne der Wapperds.
@Clay Regazzoni | 21-12-21 | 10:50: Je kent er nul van. Nu ken je er een. Dus je verhaaltje is anekdotisch en van nul en generlei waarde.
@Clay Regazzoni | 21-12-21 | 10:50: Bijvoorbeeld omdat je je hebt laten dwingen want zelf heb ik het ook alleen maar gedaan omdat ik anders de campus niet opkom of mijn werk mag doen.
Ik heb niet echt spijt maar voor mijn idee klopt dat niet. Daarnaast heb ik ook zat vragen over het vaccin zelf want mijn indruk is dat het in feite nog een hele discussie is. Dat we ermee doorgaan is meer een politiek-commerciële beslissing omdat ik het idee heb dat multinationals meer invloed hebben op de politiek dan andersom.
Wat de aard van het vaccin betreft weet ik niet of het goed of slecht is. Ik denk dat niemand het echt weet en dus dat we er niet mee doorgaan vanwege de effectiviteit maar vanwege financiële overwegingen of misschien het gvoel dat we het onder controle (zouden kunnen) hebben.
Een vraag die ik nu heb, is: zijn er procentueel nu echt minder mensen op de IC gekomen? Is dat vanwege het vaccin of is dat omdat het virus minder gevaarlijk wordt?
@nikolaos | 21-12-21 | 11:27: Het RIVM schijnt een site te hebben...
@funda | 21-12-21 | 11:42: Ja Funda, jou heb ik ook al vak voorbij zien komen. Jij hebt het vermogen tot blinde vertrouwen nog wel. Dat is helemaal goed.
Ik heb ook prikspijt, nooit weer zo’n waardeloze prik
@Ichneumonidae | 21-12-21 | 11:19: Ja ik begrijp natuurlijk dat de mensen die ik ken niet een representatieve vertegenwoordiging zijn van onze bevolking. En dat mijn verhaal niet meer klopt doordat ik jou nu 'ken'. Maar mijn vraag daarna; "En waarom dan?" Gaat over waarom jij dan spijt hebt.
@nikolaos | 21-12-21 | 11:27: Je geeft eigenlijk geen enkele reden om het niet te doen. "De aard van het vaccin..." of het een lief vaccin is? "Dat je gedwongen bent..." als je gedwongen wordt om te ademen, krijg je daar dan ook spijt van? "Of er procentueel meer ongevaccineerden op de IC liggen..." Ja!
@Clay Regazzoni | 21-12-21 | 12:11: Ik gaf je een eerlijk antwoord op een eerlijke vraag. Op sofisterij reageer ik niet.
@nikolaos | 21-12-21 | 12:16: Zo is het niet bedoeld. Ik ben echt benieuwd naar waarom je er spijt van zou hebben. Maar in je hele verhaal geef je geen reden.
@Clay Regazzoni | 21-12-21 | 12:24: Ah ok, dan begreep ik je verkeerd. Ik moest even denken hoor want ik begrijp jou dan ook wel.
Maar als ik zo de verschillende wetenschappers, pro en contra, hoor dan zijn er nog heel wat onduidelijkheden over het vaccin. Ik heb zelf dan zoiets van: bij twijfel niet doen.
En aangezien ik twijfel aan de effectiviteit van het vaccin heb ik niet het vaccin genomen omdat ik echt het idee had dat het het juiste was maar omdat de mogelijke consequenties van de weigering van het vaccin mij niet aanstonden.
Ik heb zelf niet echt superspijt maar ik kan me wel voorstellen dat mensen, die iets overtuigder zijn van de andere kant het verhaal dat wel hebben.
@funda | 21-12-21 | 11:42: ja idd daar las ik dat ongeveer 10% van de mensen jonger is dan 70. En van die 10% jonger dan 70 heeft meer dan 80% onderliggende kwalen (obesitas). Als u wilt kan ik u precies laten zien waar het RIVM dat (wekelijks) laat zien.
Uiteraard zijn er gezonde mensen jonger dan 70 ernstig ziek geworden, maar dat zijn er relatief heel weinig (230 sinds begin 2020, waarvan 30 sinds begin augustus 2021.
Als het klopt dat 1 op 4 overlijdt op de IC kan dat maximaal 120 IC opnamen sinds begin augustus betekenen (30 per maand).
Jammer, ik dacht aan kiesspijt wat niks te maken heeft met de tandarts.
Ik vind het vooral mooi dat dit woord het geworden is omdat nu alle vaxxisten er bovenop duiken met een zure tegenreactie.
haha, de spijt zit bij de overlijders zonder vaccinatie
@AntiZanicz | 21-12-21 | 11:09: ja die hebben dat laten weten vanuit het hiernamaals.
'Van Dissel-puinhoop' was meer op z'n plaats geweest als woord van het jaar.
Of 'RIVM-chaos'.
Of 'RIVM-demasqué' desnoods.
Ik voeg 'Clownsschoenenpace' toe.
Geniaal!
Al zeg ik het zelf...
Dat kan Hugoschenko het schoolmeestertje toch niet zelf bedacht hebben. Daar heeft een team voorlichters flink over zitten brainstormen. Dat kan niet anders.
lees gewoon de krant met schenko. Is voorraad paperclipsen al op peil in het thuiskantoor?
Heeft Baudet nu alweer prikspijt?
Waarschijnlijk omdat z'n laatste kiezers hem nu ook verlaten nadat ie gevaccineerd is. Onvoorziene bijwerking van het vaccin.
Belachelijk. Spijtoptant.
Zwitsalland. Zwitsallandgeleuter. Zwitsalgemekker.
Volgens mij heeft Van Oef een fan.
spijtoptant is wel een klassiek mooi Nederlands woord.
Nog altijd jammer dat 'haatbaard' het een aantal jaar geleden niet heeft gered. Voor mij woord van het millenium.
haatbaard is betrekkelijk ingeburgerd, dat is meer eer dan een verkiezing en later vergeten zijn.
Oh, betekent het dát! Bij 'prikspijt' zie ik juist zo'n ongevaccineerde wappie op de IC naar adem happen.
Spijt gaat in mijn beleving ook vaker over de dingen in het leven waarvan je achteraf concludeert dat je het niet hebt gedaan.
@_pacman_ | 21-12-21 | 10:29: maar wel had moeten doen.
Wat een grenzeloze fantasie.
@_pacman_ | 21-12-21 | 10:29: Dus jij hebt nooit spijt van foute handelingen / acties die je hebt gedaan maar achter af beter had kunnen laten?
dat leek mij ook de eerste interpretatie. Spijt bij het doodgaan dat je niet gevaccineerd ben. Dat is wat je al regelmatig gehoord heb, spijt voor het intuberen en dan alsnog vragen om vaccinatie.
Dus een kerstboom is een boom die je niet met kerst in de kamer zet. Klinkt logisch.
@AntiZanicz | 21-12-21 | 11:06: ik ken persoonlijk 3 dames, 2 vrij jong, 1 oud.
1 is nu om de 2 weken ongesteld, 1 is soms wel anderhalve week achter elkaar ongesteld.
1 is na meer dan 10 jaar na de overgang ineens weer ongesteld.
Krijgen alle 3 bij de dokters een bloed onderzoekje, die wijst elke keer niets uit, het kán volgens de dokter aan de prik liggen maar dat weten ze niet.
melding bij lareb en daarna... zitten ze ermee.
wat zeggen de pro-vaxverplichters? die roepen massaal dat 'vrouwen altijd klagen' en 'zich niet moeten aanstellen'...
Deze dames hebben pas prikspijt.
Waar was Geenstijl om het tegen te houden? Waar was het bindend stemadvies?
REAGEER OOK