Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Crisis voorbij. Werkloosheid laagst sinds 2003

Nederlanders wereldwijd, van harte

Want WE hebben gewonnen van de tijd. U dacht namelijk dat dingen nooit meer zo goed zouden worden als in 2003, en dat snappen we. Want de op een na beste Amerikaanse president ooit nam Bagdad in en zette Saddam voor een tribunaal, België erkende het homohuwelijk en Malta voegde zich bij de EU. Maar u zat er naast, want het elfde uur van 2021 luidt een nieuw tijdperk van voorspoed, tijgerbloed en overwinning in.

"In de afgelopen drie maanden daalde het aantal werklozen met gemiddeld 17 duizend per maand en kwam daarmee in november uit op 251 duizend. Dat is 2,7 procent van de beroepsbevolking, het laagste maandcijfer sinds de start van de meting in 2003. Het aantal werkenden van 15 tot 75 jaar steeg over de afgelopen drie maanden met gemiddeld 33 duizend per maand naar 9,2 miljoen. Daarmee bereikte de nettoarbeidsparticipatie een nieuwe recordhoogte. Voor het eerst had meer dan 70 procent van de 15- tot 75-jarigen betaald werk."

Nederland meet de arbeidsparticipatie dus pas vanaf 2003, en dat is dus omdat het leven voor 2003 zó goed was dat het bij niemand op kwam te vragen of iedereen nog een beetje een plekje had in de maatschappij. We missen Kabinet-Kok II!

Reaguursels

Inloggen

Windowdressing, wie kent dat woord nog?

LucaBrasi | 16-12-21 | 18:35

Het herdefiniëren zie je steeds vaker, er verandert niets maar we hebben ineens een nieuwe werkelijkheid.

Stonecity | 16-12-21 | 16:41

Ik lees overal dat dat het moeilijk is om aan personeel te komen. Vraagje: Hoeveel mensen zitten er in dit land nog aan een uitkeringsinfuus ?

DrachiR | 16-12-21 | 15:38 | 1

Daar zit denk ik een addertje onder het gras van de juich-statistiek voor dit kabinet. Het gaat toch om het aantal mensen dat werk zoekt en geen werk heeft? Dat is dus laag. Ik weet het ook niet zeker hoe dit allemaal gemeten wordt, maar dacht dat bv mensen die nu afgekeurd zijn al niet als werkzoekend worden gezien en dus niet meegenomen in de statistiek. Er zijn best veel niet productieven lijkt mij.

Verder zegt het niet zo veel over de uren die gewerkt worden. We zijn een land met veel deeltijders. Hoeveel kleine contracten zitten in die groep werkenden? Nog niet lang geleden kon iemand met niet erg hoog betaald werk (schoonmakers, chauffeurs, agenten, verzorgenden) nog kostwinner van een gezin zijn, dat kan al lang niet meer. Mogelijk dat veel mensen die vroeger huisvrouw (of die enkele man) waren nu meer uit geldnood ook werken. Leuk voor bedrijven maar laat ook zien hoe burgers steeds meer het mes op de keel krijgen van EU/Rutte.

Nuuk | 16-12-21 | 16:11

Een kutbaan van maximaal 10 uur per week ofzo als vakkenvuller of bezorger. Zo kan ik ook wel werkloosheid omlaag krijgen.

TRUMP | 16-12-21 | 14:25 | 1

Geen enkele ZZPer meegeteld in die telling.

Zoon van Boer | 16-12-21 | 18:17

In de voormalige sovjet unie was de werkeloosheid NUL, bijna zoals nu in Nederland iedereen direct of indirect in dienst van de staat. (inclusief NPO, RTL en onze onafhankelijke kranten en rechters) Levert ook een goede basis voor steun aan diezelfde overheid. En iedere burger was/is heel gelukkig (??!!) in diezelfde vreedzame samenleving

Albatros | 16-12-21 | 14:01


Daarentegen is GeenStijl om de 15 minuten van nieuwe kontent voorzien gewoon liefdewerk-oud-papier.

Maar ik doe het graag.

King of the Oneliner | 16-12-21 | 13:51

Vandaar dat we echt die miljoenen mensen erbij nodig hebben, anders hebben we veel te weinig werklozen.

Rest In Privacy | 16-12-21 | 13:47 | 1

Helaas, die tellen niet mee als werkloos.
Want in de bijstand.

Om werkeloos te zijn moet je eerst gewerkt hebben.

Papa Jones | 16-12-21 | 14:41

Werken is voor losers.

kleybeuker | 16-12-21 | 13:31

Nieuwe rekenmethode het nieuwe elan het geeft ook zoveel vertrouwe he Mark Rutte.

fredz | 16-12-21 | 13:18

Al valt er tegenwoordig niets meer te lachen met een modaal inkomen. Maar dat terzijde.

Pluisbaard | 16-12-21 | 13:13 | 2

Het modaal inkomen is in de Nederlandse inkomenspolitiek 79% van het gemiddeld inkomen per arbeidsjaar. Dit wordt door het Centraal Planbureau (CPB) vastgesteld op grond van historische gegevens.Het gemiddelde inkomen lag in 2019 op €30.800 netto per huishouden. Dit is het meest actuele bedrag dat bij het CBS bekend is.Dat komt dus uit op 24.300 per (volledig) arbeidskaart. Hoeveel mensen werken volledig. ? Hoeveel mensen krijgen "modaal". Hoeveel mensen krijgen subsidies, toeslagen, verstrekkingen ? Lekker ondoorzichtig. Verdeel en heers. Big iets meer als 3 jaar en dan weer verkiezingen. Gelukkig blijven ze stemvee importeren.

strawdog | 16-12-21 | 13:23

Met 2 Modale inkomens valt er nog wel wat te leven, maar dan moet je al wel een huis hebben zeg maar., anders vreet inflatie gewoon alles op.

ReyNemaattori | 16-12-21 | 13:24

Werklozen zijn tegenwoordig nog enkel mensen die werk WILLEN, maar dat niet KUNNEN verkrijgen.

Permanent zieken, bijstandsklanten, uitkeringstrekkers, mensen die gestopt zijn met het zoeken naar werk, criminelen die via de zwarte markt hun inkomen bijeen harken, en zelfs part-time werkers die 1 uur per week werken worden niet meer gezien als de overige 39 uur werkeloos. Zo kan ik de statistieken ook opleuken, dadelijk gaan we vrijwilligers die anders gek worden van nutteloosheid ook niet meer meenemen...

Vroeger was iedereen die KON werken maar dat niet DEED gewoon (deels) werkeloos, tegenwoordig is het iedereen die WIL werken, maar dat niet KAN werkeloos.

Cynisch genoeg vallen de mensen die NIET WILLEN werken, maar dat WEL DOEN(want de hypotheek betaald zichzelf ook niet), overal buiten, behalve bij de belastingdienst, die komen natuurlijk innen.

Merk ook op dat de beroepsbevolking loopt tot 75 jaar... iedereen >67 maar <75 die met pensioen zijn wordt nog even bij de beroepsbevolking geschaard. Ik kan niet zeggen of dat is om die poule 'beroepsbevolking' zo groot mogelijk te maken(waardoor het werklozendeel nog kleiner uitvalt) of dat dit de manier is waarop Rutte 4 straks iedereen laat werken tot ze deaud neer vallen.

ReyNemaattori | 16-12-21 | 13:11 | 2

Precies dit. En het ergste is nog dat als je echt werkeloos bent, daadwerkelijk iets kunt, werkervaring hebt maar ondanks dat je om wat voor reden dan ook een streepje tegen hebt toch WIL werken je overal in NL de typhus kunt krijgen van onze overheidsorganen. Iedereen geeft niet thuis.

Gregovic | 16-12-21 | 13:26

Voornaamste doel hiervan lijkt te zijn het niet te zeer op te laten vallen dat de arbeidsdeelname van NL bevolking zo veel hoger ligt.
De netto arbeidsdeelname vergelijken kun je het beste doen door man/vrouw apart te bekijken en dan ook nog eens per leeftijdsgroep van 10 jaren.

Bijv.: netto arbeidsdeelname vrouwen 55-65 jaar in 2003 (geboren 1937-1947): NL vrouwen: 29.4 %, Marokkaanse vrouwen: 0 %
(achterstand dus 29,4 %)

Netto arbeidsdeelname vrouwen 55-65 jaar in 2020 (geboren 1954-1964):
NL vrouwen: 62.6 %, Marokkaanse vrouwen: 14.3 %
(achterstand dus 49,5 %)

Zie ook het effect in andere leeftijdsgroepen.
En dat is niet goed voor de 'beeldvorming'.

Wering | 16-12-21 | 17:20

Nuance op dit hosanna-bericht: wie slechts één uur per week (of meer) betaald werk heeft is niet werkloos de statistieken. Vroeger moest je minimaal 12 uur per week betaald werk hebben om niet als werkloos te worden aangemerkt. Deze berekeningswijze gaf een veel realistischer beeld.

twijfelbewaren | 16-12-21 | 13:01

Alles gaat goed bij ons. We moeten net als Mark Rutte blijven lachen. Zelfs de Duitsers zien Rutte lachen, zie de Sueddeutsche zeitung:
meinung/niederlande-rutte-regierung-1.5487726
(krijg die link niet geplaatst).

nobodiesunmighty | 16-12-21 | 12:56

Zit je in de bijstand, of in de WAO vanwege ADD of weet ik veel, dan tel je dus niet mee als werkloze.

Ja, dan snap ik dat percentage van 'slechts' 2,7 procent wel.

Papa Jones | 16-12-21 | 12:28 | 2

Dat is het eigenlijk, gegoochel met cijfers waardoor het werkelijke beeld vertroebeld.

Jan, Leiden | 16-12-21 | 12:36

Nieuwe meetmethode, nieuw elan.

Graaf_van_Hogendorp | 16-12-21 | 12:37
-weggejorist-
Foei | 16-12-21 | 12:19 | 2

Het is niet duidelijk in het verhaal van het CBS wat precies werkenden zijn.

En als er ook toename van werkende armen is (mensen die volle bak werken maar niet kunnen rondkomen) dan zijn deze cijfers niet synoniem voor welvaart.

Sinds het begin van de 21e eeuw is het aantal werkende armen in Nederland met 60% gestegen. Daarmee ligt het aandeel werkende armen, een groot deel onder hen zelfstandigen, op 5,3%.

Het CBS heeft daar wel cijfers over, maar die zijn uit 2017.
Waarom zijn die niet bijgewerkt? Het gaat toch zo goed?

AdvocatusDiaboli | 16-12-21 | 12:19 | 1

Duitsland heeft 13,1 miljoen arme mensen. Dat is iets van 18%. In 2020 is dit 'record' behaald. Met dank aan Merkel.

Bataafje | 16-12-21 | 15:33

Wat je allemaal kunt doen met 100 miljard aan geleend geld, zelfs de werkeloosheid omlaag krijgen.

Wattman | 16-12-21 | 12:14

En wij hardwerkende reaguurders maar de rekening betalen. Het is een schande!

thanseeuwen | 16-12-21 | 12:08 | 1

Reaguurder lives matter!

Pluisbaard | 16-12-21 | 13:14

"Vanaf 2022 publiceert het CBS cijfers over de beroepsbevolking op basis van een nieuwe meetmethode. "
Oh jee nieuwe meetmethode... zoiets als nieuw elan? Maar laat me raden. Iedereen die een paar uur per week werkt, wordt niet meer als werkeloze gezien?

Bovendien zegt het niets over bijstandiërs van de gemeente.

Graaf_van_Hogendorp | 16-12-21 | 12:05

Tellen lui in de bijstand ook mee? Hier in Zwitserland tellen ze alleen de rav (ww) ontvangers. Na Max 3 jaar houdt dat op en wordt je ausgesteuert. Dan tel je niet meer in de statistieken mee. Dan mag je naar de Social Hilfe. Ben je instaat daar uit te komen mag je alles terug betalen.

Zatkniss | 16-12-21 | 12:02

Is dit dezelfde dude die het CPI berekent bij het CBS?

bullent | 16-12-21 | 11:58 | 1

Nee, t is diegene die de temperatuursgegevens van het KNMI herberekende. Toen waren er plots veel minder hittegolven tussen 1900 en pakweg 1950. En de temperatuur ging op een onbegrijpelijke wijze stijgen.

kokenrel | 16-12-21 | 17:43

Worden de subsidies voor de koning en de salarissen van het nieuwe kabinet al verhoogd vanwege de sterk oplopende inflatie?
Gaarne prioriteitspuntje van maken, anders is het niet eerlijk.

funda | 16-12-21 | 11:53

Amsterdam heeft een map WERKELOZEN waar u en ik in kunnen komen, maar ook een verstopte map DIVERSEN met kansloze Turken en Marokkanen die ouder zijn dan 55 jaar.
Deze probleemgroep gaat/kan nooit meer aan het werk.
Zo stellig dat zij hun uitkering behouden en niet meer hoeven te solliciteren tussen 55 en 67 jaar.
De regeling is oneerlijk en voor de totaalcijfers onjuist.

bigstone | 16-12-21 | 11:52 | 1

Niet alleen Ottomanen en mocro's zitten daarin. Iedereen waarvan ze het vermoeden hebben dat ze nooit meer gaan werken zitten in de diversen stapel. "Klantmanagers" van de gemeente krijgen wekelijks hun dossiers en hun enige doel is om lieden die wel nog tot 10 kunnen tellen en/of hun niet met geweld bedreigen aan het werk krijgen. De rest gaat dus op de hopeloos stapel, en buiten 1-3 gesprekjes per jaar is er weinig contact.

In de diversen stapel zit overigens nog een hoop lui die of het land uit zijn (MOElanders zijn daar goed in) of die zwart bijklussen als snorder, dealer, wiet knipper, klusjesman etc. Wat overblijft zijn ouderen met fysieke en mentale klachten. Allochs die de taal nooit meer gaan leren en zich dreigend opstellen. En bijstandsmama's met minderjarig kroost, al worden die nog wel eens gedumpt bij kringloopwinkels en ander semi goede doel instellingen.

Graaf_van_Hogendorp | 16-12-21 | 11:58

"Nieuw" kabinet krijgt een duwtje van het CBS om de vastgeroeste politiek onder het nieuwe leiderschap van Kaag weer op gang te helpen.

ChatBot | 16-12-21 | 11:52
-weggejorist-
van Oeffelen | 16-12-21 | 11:50 | 2

Zijn deze cijfers gebaseerd op informatie van het UWV ? Nou, dan weet je het wel.

Stratum | 16-12-21 | 11:48

Leuk geintje is dan wel dat je alleen werkeloos bent als je een baan zoekt. Zo hebben we ook de criminaliteit onder allochtonen laten dalen; iedere dubbelpaspoortiër werd geteld als Nederlander. Lekker man.

opblaasschaap | 16-12-21 | 11:48 | 1

Dat klopt niet helemaal; zolang één van de grootouders of ouders in het buitenland is geboren tellen ze in de statistieken nog als 'allochtone achtergrond'. Maar het klopt wel dat het er zo steeds minder worden in de statistieken, want ze trouwen steeds vaker met een allochtoon die in NL is geboren in plaats van in het buitenland.

Leon Tosti | 16-12-21 | 13:10

Nu is het kabinet met C O C K IV

hotbrasil | 16-12-21 | 11:46

De millennials kunnen tegenwoordig per 2 een FTE vervullen. Er moet natuurlijk wel tijd over blijven havermelk latté’s en klimaatdemonstraties, en voor je het weet heb je een burn-out.

amateurrr | 16-12-21 | 11:44

Iemand met een krantenwijk wordt als werkende gezien. Iemand die net iets meer dan een halve dag per week werkt ook.
Kortom het CBS is weer eens bezig met verwachtingen statistiek.

Zapata10 | 16-12-21 | 11:44

Klopt.
Ze zitten nu allemaal in de bijstand.

jufrouw theelepeltje | 16-12-21 | 11:42 | 1

en vanaf volgende maand hebben we er plotseling 350.000 door nieuwe rekenmethode van de EU, die 600.000 in de bijstand in Nederland is sowieso een verborgen agenda, waanzin.

hagelkruis | 16-12-21 | 11:44

2003 als peildatum.
Beetje soft om dat als start te gebruiken.
Peilen doe je over bv 30 jaar of zo.
Zeker gezien de schommelingen in de economie.

Zitvlak | 16-12-21 | 11:40
-weggejorist-
klaassenp28 | 16-12-21 | 11:39

Lang leve de corona maatregelen.

B.agger | 16-12-21 | 11:35

2003 ging het helemaal niet zo goed dacht ik. Zo'n beetje iedere 9 a 11 jaar gaat het shit.

Vroege jaren 80 was shit economie. Toen jaren 90 ging het wel aardig, omdat de internet bubbel wat uitgesteld kon worden tot na 2000.

Dus begin 2000 ging het shit. En toen weer 2010 ging het shit.

En nu gaat het helemaal super. Komt niet door gratis geld ofzo.

Met genoeg gratis geld en staatsschuld laten oplopen komt Rutte 4 nog wel 3 jaar door vermoed ik. Maar daarna.

Primaire sector verdwijnt stukje bij beetje. Gratis energie is er wel maar willen we langzaam aan niet meer.

We gaan heel afhankelijk worden van andere grote spelers. Zie het maar als die landjes die afhankelijk zijn van Rusland. Of landen die we nu uitlachen met hun verzetjes tegen de EU. Landjes zoals Malta en Hongarije en Italie.

Maar we komen er wel hoor. Ik heb alleen niet het idee dat de mensen en partijen die nu hun eigen problemen en fouten gaan aanpakken dat het beste kunnen doen.

sjef-van-iekel | 16-12-21 | 11:35

Ik lees elders hier dat we naar 20 miljoen groeien met mag ik aannemen vooral laaggeschoolden. Aan de andere kant steeds meer automatisering, digitalisering, A.I you name it. Een steeds kleinere groep moet het geld opbrengen voor de rest of denk ik hier te simpel?

Risingson | 16-12-21 | 11:34 | 5

Dat heet vooruitgang. Daarmee creeer je een hogere gemiddelde levensstandaard. Als werkprocessen daardoor moeilijker worden dan moet die in kleinere stukjes gehakt worden zodat eenvoudig werk ontstaat waarvoor robots in verhouding te duur zijn.

whitechocolateface | 16-12-21 | 11:43

@funda | 16-12-21 | 11:47. Niet alle massaproductie. Sommige taken in een proces kunnen simpelweg niet geautomatiseerd worden voor lagere kosten.

whitechocolateface | 16-12-21 | 15:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Lol @ Haga met z'n broekplas vergelijking
hoe treffend, die houden we erin

Tobi | 16-12-21 | 11:32
-weggejorist-
de uitbater | 16-12-21 | 11:31 | 1

Hoe verklaar je al die bijstanders? Dat zijn er nu 419.000 Één van de kenmerken voor het recht op bijstand is dat je direct voor de arbeidsmarkt beschikbaar moet zijn Waar komen die kleine 200.000 bijstanders vandaan die kennelijk niet werkloos zijn? Dan heb ik de 211.000 WW-ers nog vergeten. We worden ergens belazerd.

Ik heb wel heimwee naar het kabinet KOK1. Kabinet KOK2 was precies hoe het niet moest. Pronk op Milieu, Melkert als fractievoorzitter.

Bij de invoering van het belastingstelsel 2002 zijn de lasten zo enorm verhoogd dat de economie opgeblazen werd. Tussen 2003 en 2006 was het ook crisis. Deze is vanwege de kredietcrisis vergeten, maar hij was er wel.

Haberdoebas | 16-12-21 | 11:28

Toch knap gegoocheld met cijfers
ondanks dat we er wekelijks 1000 werklozen bij krijgen.
Kunnen we dit ook niet met de klimaatcijfers doen ?
En zo verder.

Ambiorix | 16-12-21 | 11:26

De vergrijzing slaat toe. Maar wat heb je als jongvolwassene aan een baan als je daarmee geen fatsoenlijk dak boven je hoofd kunt betalen? Je hebt dan wel een inkomen, maar geen leven.

lekgoot | 16-12-21 | 11:24 | 3

Oemfoefoe en Achmed gaan nu eenmaal voor. Internationale Solidariteit, dat is pas genieten.

J.P.Drapeau | 16-12-21 | 11:30

Nederland kent inderdaad inmiddels ruim 220.000 "werkende armen".

Kicksalot | 16-12-21 | 11:43

Ach, voor je het weet zijn die zelf grijs en komt er een nieuwe frisse generatie politici vol nieuw elan. Die gaat dat oplossen met nieuw elan.

funda | 16-12-21 | 11:43

Aanwezigheidsbanen ook meegeteld (groot deel ambtenarij, zbo's e.d.)?

Ichneumonidae | 16-12-21 | 11:24

Onder het Kabinet Kok mochten we tenminste nog lekker Godwinnen. We waren met weinig tevree.

Duwbak_Linda | 16-12-21 | 11:23 | 1

We waren dan ook met weinig, vergeleken met nu.

funda | 16-12-21 | 11:44

Een betaalde baan. Van 10 uur per week met behoud van. Of wat?

grapo | 16-12-21 | 11:23 | 2

Ik geloof dat 5 uur per week afdoende is om als werkende geregistreerd te staan.

_pacman_ | 16-12-21 | 11:26

Betaald werk heben betekent anno 2021 niet dat je dan perse zelfvoorzienend bent en een normaal leven kunt leiden. Nutteloos feit dus.

whitechocolateface | 16-12-21 | 11:23

Wacht maar over een half jaar, of over een jaar.
Zo goed gaat het niet, maar door het gratis geld bijdrukken lijkt het crescendo te gaan. Ik hou mijn hart figuurlijk al een tijdje vast. En alle ZZP-ers worden niet meegenomen in de cijfers.

pibasso | 16-12-21 | 11:22 | 3

2 biljoen fictief geld is er over de EU uit-gehelikopterd om de PIGS overeind te houden. De verklaring waarom de inflatie ontspoort, want landelijk devalueren gaat niet meer met de euro. Onhoudbare schulden maken wordt daarmee niet bestreden maar gefaciliteerd. Uw pensioen en vermogen zijn het onderpand.

_pacman_ | 16-12-21 | 11:24

@_pacman_ | 16-12-21 | 11:24:
En nóg gaan we voor nog meer EU en dat de knoflooklanden nog meer macht over onze welvaart krijgen.

2voor12 | 16-12-21 | 11:28

creatief met statistiek: aantal werklozen = hebben een ww uitkering. De eenpitters coaches/stukjesschrijvers/yogajuffen zonder werk worden dan niet geregistreerd . En dan aan het werk, wat voor werk voor praktisch geschoolden: als uitzendkracht zonder vast contract en goede pensioen opbouw voor rond de 12 euro bruto of als ondernemer pakjes rondbrengen voor PostNL en andere logistieke bedrijven

HetOorAakel | 16-12-21 | 11:21 | 1

Er is heel veel armoede onder die mensen. Een uitkering levert aan het eind van de maand netto meer op met alle toeslagen en kwijtscheldingen.

2voor12 | 16-12-21 | 11:26

Inflatie daarentegen het hoogst in 20 jaar en gaat nog meer stijgen. Goed gedaan, Hoekstra.

dathoujetoch | 16-12-21 | 11:20 | 3

Waarom denk je dat meneer geen minister van financiën meer wil spelen? Juist.

amateurrr | 16-12-21 | 11:51

gewoon wat meer verdienen dan merk je er niets van....
Of er een baantje bij nemen.

pibasso | 16-12-21 | 12:12

Goed gedaan Hoekstra? Volgens mij hebben we die inflatie te danken aan Mario Draghi van de ECB, en meer recentelijk Christine Lagarde.

Leon Tosti | 16-12-21 | 13:02

Ja, iedereen werkt thuis.

Kaas de Vies | 16-12-21 | 11:18

Dus al die zangers-lichte-muziek hebben nu ook een echte baan?

2voor12 | 16-12-21 | 11:17 | 1

Via het UWV.

Zitvlak | 16-12-21 | 11:38

We missen Kok.

Valt het kwartje?

Toetsenbordcomplex | 16-12-21 | 11:15 | 2

Die 10 eurocent van de 2,25 die we nu per liter betalen?

funda | 16-12-21 | 11:40

Bij mij is het kwartje 20 jaar geleden al gevallen; het kabinet Kok II heeft mij doen besluiten om voortaan niet meer op de PvdA te stemmen. Overigens beschouw ik mijzelf nog steeds als een sociaaldemocraat.

Leon Tosti | 16-12-21 | 12:59

Krijgen we ook inzicht in de populatie van de huidige werklozen? En van de WIA-ers en overigen niet geregistreerd als werkloze doch ook niet in bezit van betaalde baan?

_pacman_ | 16-12-21 | 11:13 | 8

@ dathoujetoch. Beetje populistisch opmerking. Vind je niet? Dus je mag alleen overal voor klappen, anders moet je maar emigreren? Er zijn echt mensen die alleen een Nederlands paspoort hebben. Misschien dat je dat vergeet in je D66 bubbel.

Cebro | 16-12-21 | 13:34
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl