Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Het Wi-Wa-Woonprotest op de Dam

Wat willen we? Een huis? Wanneer willen we dat? NU!

Je kunt in Nederland geen huis krijgen en als je wel een huis kunt krijgen dan is het te duur, te vies en te klein. Dat komt allemaal omdat Daniël Koerhuis te weinig huizen heeft gebouwd, omdat Daniël Koerhuis altijd alle huren verhoogt, maar nooit eens verlaagt, omdat Daniël Koerhuis ervoor heeft gezorgd dat een huis kopen voor starters onmogelijk is, maar juist heel erg makkelijk voor huisjesmelkers, omdat Daniël Koerhuis de wachtlijsten voor sociale huur telkens met zes jaar verlengt, omdat Daniël Koerhuis onder één hoedje speelt met het makerlaatskartel en natuurlijk omdat Daniël Koerhuis iedere avond langs alle sociale woningbouwflats van Nederland rijdt om hoogstpersoonlijk alle lampjes op de galerijen uit hun fitting te draaien. Nu wij er zo'n beetje over nadenken, komt het voor ons voor dat al dat gedoe op de woningmarkt eigenlijk in één klap is op te lossen, als we maar van Daniël Koerhuis af zijn. Simpel toch!

In het westerpark, dus

Social

Reaguursels

Inloggen

Als we nou die Corona een beetje z’n gang hadden laten gaan, hadden we dit probleem niet gehad.

KritischeKrikker | 13-09-21 | 08:42

Zou er geen manier zijn om als Nederlander asiel aan te vragen in je eigen land om voorrang te krijgen voor een woning?

Aardappelplantje | 13-09-21 | 01:39

Ik was er ook met een leus tegen bevolkingsgroei op mijn bordje (dus ook meer beheerste migratie).

Maar de keyboard warrior reaguurders spuwen hun gal online en voeren verder nooit daad bij woord om godverdomme eens te gaan protesteren.

Oké, je bent ongebreidelde migratie zat alsmede neoliberale uitverkoop van de woningvoorraad aan beleggers. Kom dan eens van je reet en laat je horen. Laat het niet kapen door links. En heb ook oog voor alle oorzaken, niet alleen migratie (waar links inderdaad de oogkleppen voor op heeft).

De Eierbal | 12-09-21 | 22:16

WOW! Too much dit. Ik ben ZO vaak in Kreuzberg geweest en heb er tientallen keren opgetreden met mijn band sinds begin 80 jaren. Kreuzberg was een nogal troosteloos domein van krakerts, punkerts en Turken, een beetje een enclave van freaks en outcasts in Berlijn, maar iedereen liet elkaar redelijk met rust Wel een lekker ruig zootje, met super ranzige loser bars (Check de "Trinkteufel" !) een beetje zoals St. Pauli in Hamburg. Wel DE BESTE KEBAB aller tijden om 4 uur 's nachts. Maar toen de muur eenmaal was verdwenen, werd Kreuzberg min of meer het stadscentrum. Die Turken kreeg je er niet wegens rent control. Dus ik verbaas mij over deze idyllische voorstelling waarin multiraciale lesbische koppels, zwangere mannen, groenharige BLM activisten gezellig hun vegan voedsel halen bij de Turkse goenteboer, voor zover niet zelf gekweekt op balkons. En dit alles onder de regenboog. Vermoedelijk zal de realiteit anders uitpakken want het stikt daar van de extreem conservatieve "Nieuwe Europeanen", waaronder voornoemde Turken. Criminaliteit en gangs onvermijdelijk natuurlijk.

Asteroid-B612 | 12-09-21 | 21:07

Er zijn teveel mensen in dit land die wel kunnen werken maar niet vooruit zijn te branden, met dank aan de zieligheids-industrie. We zijn daarom afhankelijk van veel arbeidsmigranten, die dus ook ergens moeten wonen. Veel voormalige sociale huurwoningen en simpele koopwoningen (beleggers) worden bewoond door deze mensen..

Magmacarta | 12-09-21 | 20:12 | 1

Correct, Oostblokkers.

ger1306 | 12-09-21 | 22:31

Volgens mij was het ooit Nina Brink die tien of twintig jaar geleden jongeren al adviseerde om te emigreren uit Nederland. Wat dat betreft had zij (wel) een vooruitziende blik. Deze generatie moet een steeds verder vergrijzende maatschappij onderhouden, wordt tot het merg uitgezogen en moet op elkaar gepakt wonen in tiny houses, zoniet onder een brug.

lekgoot | 12-09-21 | 20:10 | 2

De maatschappij vergrijst niet. Aan de ene kant eraf, aan de andere kant erbij. De piek is al voorbij, en Corona heeft er nog een extra laagje vanaf gehaald. Als jij gepensioneerd bent, verwacht je ook AOW (opgebracht door de werkenden) en pensioen (zelf ingelegd in een verplicht pensioenfonds).

Leffe Blonde | 12-09-21 | 20:25

Uiteindelijk zijn de jongeren de rijkste generatie ever , ze erven alles wat al hun voorouders hebben vergaard en opgebouwd, het probleem is hier ,dat iedereen die voor een dubbeltje geboren is onder den Uyl is wijsgemaakt ooit een kwartje te zullen zijn...

Smoelensmid | 12-09-21 | 22:32

Allemaal de schuld van de boeren, die willen maar niet stoppen met boeren, geen fuck met uitstoot te maken.

Ze praten alleen maar over te weinig woningen, maar zijn er niet gewoon te veel mensen?

zoalsikhetzeg | 12-09-21 | 19:47 | 1

Je hebt gelijk stel een voorbeeld, euthanasie is vrij makkelijk succes.

kapt.Jerkoff | 12-09-21 | 21:50

"Als je naar Nederland gaat, asiel aanvraagt, en die wordt toegewezen, dan geven ze een huis ! En als die niet wordt toegewezen krijg je eenzak met geld !".
De begrijpt toch wel dat dat zich rondspreekt in bepaalde kringen ?

Asteroid-B612 | 12-09-21 | 18:34 | 3

En als je niets krijgt dan kun je uit schaamte niet terug naar je familie in thuisland, die op een mooie Western Union cheque staan te wachten. Ondanks dat ze zogenaamd allemaal dood waren, en het land onveilg was. Dan maar 10 jaar rondslenteren en zwartrijden tot een mensenhandelaar je oppikt. In naam van mensenrechten.

GeheidEenGeit | 12-09-21 | 19:19

@GeheidEenGeit | 12-09-21 | 19:19: oh nee joh. Je regelt een schijnhuwelijk, veinst een psychische aandoening of je krijgt alsnog na enkele jaren drammen een verblijfsvergunning. Herinnert u zich nog die “26.000 gezichten” actie van VARA, PvdA en Vluchtelingenwerk?

theo-is-dood | 12-09-21 | 19:42

@theo-is-dood | 12-09-21 | 19:42: Ik herinner me de Bijlmerramp, wat natuurlijk een afschuwelijke gebeurtenis en een vreselijk drama was. Toen zou er een generaal pardon komen voor illegale BijlmerbewonerTs.
Maar kwamen veel meer mensen op af te komen dan in DE HELE BIJLMER woonden. Dus dat klopte alvast niet. Sterker nog, het verhaal over het te verwachten generaal pardon was als een lopend vuurtje door de illegalen-gemeenschappen in heel Europa heengegaan, en men trok massaal naar Amsterdam om zich hier bij het bevolkingsregister in te schrijven.

Asteroid-B612 | 12-09-21 | 21:17

De organisatie: "Stop racistisch woonbeleid"

In de grote steden is er veel gentrificatie. Grote projectontwikkelaars slopen hele wijken om er vervolgens minder en duurdere woningen voor terug te bouwen. De oorspronkelijke bewoners worden hierdoor uit de wijken gejaagd waar ze vaak al decennia woonden. Dit is een onmenselijk proces met een vaak racistische en klassistische uitwerking. Het herstructureringsbeleid ten koste van mensen van kleur, minderheden en minderbedeelden moet stoppen

Bibop | 12-09-21 | 18:15 | 7

Dacht ik dus ook maar toen bleek dat de leefbaarheidsbarometer gewoon achtergrond van bewoners als negatieve factoren meeneemt in de leefbaarheid. Ipv opleidingsniveau ofzo.

De Eierbal | 12-09-21 | 22:01

@De Eierbal | 12-09-21 | 22:01:

En die gebruiken ze dus om sloopbeleid te plannen.

De Eierbal | 12-09-21 | 22:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Alleen een kille liberale wind lost het huizenprobleem op. Blz. 2 economieboekje: Bij een hoger aanbod daalt de prijs, dus:
1) liberalisering uitgifte bouwgrond. 2 vliegen in 1 klap: Boeren verkopen hun land en gaan rentenieren. Minder stokstof en lagere grond- en huizenprijzen.
2) grootschalige uitverkoop van sociale huurwoningen. Het koophuis in de grote steden wordt weer betaalbaar voor de middengroepen.
Uitkeringstrekkers hoeven niet op de duurste grond van het land te wonen. Die kunnen ook naar Jipsingboermussel.

bdn01 | 12-09-21 | 18:14 | 1

Hieraan toegevoegd: De mensen die het dan nog niet kunnen betalen gaan maar eens aan het werk of gewoon weg, ergens waar het goedkoper is

bdn01 | 12-09-21 | 18:17

Gemiste kans als we dit protest laten kapen door linkse partijen. De wooncrisis is net zo goed veroorzaakt door GroenLinks en PVDA als door D66 en VVD. De VVD heeft de burger aan een (gebrekkige) vrije markt over gelaten. Dankzij linkse gemeenteraden wordt het budget nauwelijks gebruikt vanwege het weigeren van omgevingsvergunningen, en zitten we daarboven op ook nog eens met een stikstof quotum dat past bij een land met 5 miljoen inwoners.

Panos88 | 12-09-21 | 18:10 | 2

Precies. Erg jammer dat GL en SP deze manifestatie gebruiken om zich te profileren. Terwijl ze nu juist deel uitmaken van het probleem.

theo-is-dood | 12-09-21 | 18:45

Maar rechts organiseert niks en laat zich niet horen.

De Eierbal | 12-09-21 | 22:02

De prijs van socialisme moet ook betaald worden.
De gevolgen van het NX66/PvdA/GL beleid van de afgelopen jaren begint zichtbaar te worden.
Ook het hele sociale stelsel gaat naar de verdommenis. Hoe logisch ook als er te weinig sociale verzekeringen worden betaald, kun je er ook minder van uitkeren. Dat niet snappen is zo NX66/PvdA/GL, maar let op dat wordt de volgende demo.
-
Ik hoop zo dat er nog jongeren zijn die nog weinig NPO propaganda hebben geconsumeerd en dit gaan inzien en verstandiger gaan stemmen, alleen dan kun je nog pleisters plakken.

bananabanana | 12-09-21 | 18:08

Ontbrekende factor : idioot opgevoerde regelgeving met bijbehorende adviesindustrie, ambtenaren-apparaten en cursussencircus, keurmerken voor alles tot en met het laatste schroefje en steentje. Dat is nog exclusief de EU regelgevingen.
Ik weet nog wel wat zaken om hetzelfde huis nog vele malen duurder te maken.

funda | 12-09-21 | 17:58


Niet van mij maar helemaal mee eens.
Het recht op huisvesting is een grondrecht; Artikel 22 van de Nederlandse Grondwet stelt dat ‘bevordering van voldoende woongelegenheid voorwerp is van zorg der overheid’. Voldoende woongelegenheid wordt gezien als een primaire levensbehoefte van de mens. Maar wonen is veel meer dan een dak boven je hoofd hebben. Je werk, je sociale omgeving, je familie - kortom, je leven - is ervan afhankelijk. Er gaat iets fundamenteels mis als deze behoeften worden geëxploiteerd ten behoeve van lucratief winsten voor huisjesmelkers en (buitenlandse) investeerders. Op dezelfde voet doorgaan, wat de VVD wil, is geen optie: De VVD, de grootste politieke partij van Nederland, heeft zelf dit probleem veroorzaakt. Niet per ongeluk, maar bewust, omdat een deel van hun achterban bestaat uit die huisjesmelkers en investeerders. Hun belangen worden door door de VVD wel degelijk behartigd, ten dupe van de rest van Nederland.

kapt.Jerkoff | 12-09-21 | 17:50 | 1

Enig idee wat grondrechten zijn?
Er zijn 2 soorten grondrechten:
Klassieke grondrechten: de burgerlijke en politieke rechten. Dit zijn onder andere het kiesrecht, vrijheid van meningsuiting, recht op privacy, godsdienstvrijheid en het discriminatieverbod.
Sociale grondrechten: de economische, sociale en culturele rechten.

Bij de klassieke grondrechten gaat het erom dat de almachtige overheid zich zo min mogelijk met de burger bemoeit.

Bij de sociale grondrechten eist de burger juist actief ingrijpen door de overheid. Daarbij is veel moeilijker aan te geven wanneer, onder welke voorwaarden en hoe ingrijpend de overheid moet optreden.

theo-is-dood | 12-09-21 | 19:48

Makerlaats?

Patrick-Haemers | 12-09-21 | 17:37 | 1

Niet iedereen heeft een schroevers typecursus gedaan.

Pensionista | 13-09-21 | 12:59

Vooral partijen als D66 blijven stemmen: Dan word je enerzijds op kosten gejaagd met allerlei “innovaties” die je woning zogenaamd duurzamer maken en anderzijds mag je achteraan sluiten omdat alloctone gelukszoekers, eitjesbakkers, migranten, statushouders, asielzoekers, ongedocumenteerden, bedbadbroodgebruikers, ISIS broedkippen en andere nietsnutten voorrang krijgen. Prettige dag verder!

De Pilsvogel | 12-09-21 | 17:36

Oja, bijna vergeten. Als de "regering" nou eens begint met een wet in te voeren om te verhinderen dat de urgenda agenda via de freakin dikastrocratie wordt uitgerold over Nederland. Stikstofcrisis ASAP tot bullshit topic verklaren zoals PVV en FvD al lange tijd voorstellen. Dan kan er weer gewoon verder gebouwd worden. En dan ook nog even de statushouders tombola stopzetten. Dan zijn er binnen een paar jaar weer voldoende betaalbare huurwoningen en studentenappartementen / -kamers beschikbaar. Zelfs Prins Bril kan dat niet verhinderen...

WalterSobchack | 12-09-21 | 17:32 | 1

Het is onwil. Alles verloopt nu volgens plan. De achterbannen van VVD en D66 hebben weinig last van de woningnood. Ze profiteren er zelfs van.

Mensen die geen huis kunnen betalen uit de Randstad drukken, uit Nederland. Dat is het plan.

Sitting_targets | 12-09-21 | 17:46

Ik heb geleerd: woningnood komt door sexisme, racisme, islamofobie, transfobie.

Sitting_targets | 12-09-21 | 17:24

Panden vol stoppen met “ongedocumenteerden” en “statushouders”, dat heeft bij de gemeente Amsterdam de hoogste prioriteit.
De echte Amsterdammers die graag in de stad willen blijven wonen kunnen verrotten.

Vlasbaard | 12-09-21 | 17:12 | 6

@wijsvinger | 12-09-21 | 17:23:
In de duurste stad van Nederland is nog steeds 40% van de huurwoningen sociale huur: Ondanks nieuwbouw van corporatiewoningen neemt hun aantal in de hoofdstad snel af. In 2011 telde Amsterdam 195 duizend huurwoningen. In 2019 waren dat er nog zo'n 180 duizend. Het percentage sociale huurwoningen ten opzichte van de totale woningvoorraad daalde daarmee van 49 procent naar 41 procent.

theo-is-dood | 12-09-21 | 19:06

Ik ben een trotse ras Amsterdammer en stem zeker niet links.
Maar het is een met uitsterven bedreigd ras, dat klopt.

Vlasbaard | 12-09-21 | 20:12

@theo-is-dood | 12-09-21 | 19:06: u haalt deze cijfers uit de radicaal linkse Azijnbode.. in het artikel gaat het om corporatiewoningen in de sociale sector.. daarnaast is 13% vd particuliere sector ook gereguleerd.. Haal daar de vrije sector woningen vd corporaties (3%) vanaf en de uitkomst is dat 51% van alle woningen in 020 een sociale woning is. de meerderheid vd de Amsterdamse woningen valt dus helemaal niet onder de "vrije markt" allemaal links populistische kolder vd azaanbode

dr fijnstof | 13-09-21 | 02:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang het stemvee massaal op de centrumlinkse kartelpartijen blijft stemmen, blijft de instroom van gelukzoekers aanhouden en kunnen Nederlandse jongeren, met name studenten, betaalbare woningen op hun geslachtsorganen schrijven.

WalterSobchack | 12-09-21 | 17:07 | 7

@WalterSobchack | 12-09-21 | 17:22:

De meeste christenen hebben heel wat goed te maken bij hun god en zijn daarom maar zo barmhartig mogelijk voor vreemdelingen.

Gulliver | 12-09-21 | 17:35

Oh ja, “links” heeft het weer gedaan hoor. Altijd het makkelijkste om iemand anders de schuld te geven hè? Hoef je niet maar jezelf te kijken.

Bigi Bana Boy | 12-09-21 | 17:48

@Bigi Bana Boy | 12-09-21 | 17:48: Dan moet je Joop gaan lezen, daar zegt iedereen dat alles de schuld van "rechts" is.

Argyronauta | 12-09-21 | 20:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Linkse partijen zullen het probleem oplossen, door middel van meer massaimmigratie.

monkey_boy | 12-09-21 | 17:06 | 1

Het zijn allemaal bouwvakkers uit Afganistan en die hebben we hier hard nodig.

Gulliver | 12-09-21 | 17:12

Is er al iemand op het podium gesprongen: build that wall!

Men weet wat de kaders zijn: immigratie is heilig. Men probeert er binnen die kaders dan nog wat van te maken. Verbod op speculatie en zo. Gerommel in de marge. Waarschijnlijk hopen een heleboel mensen dat als zij maar hun probleem duidelijk maken, dat de regering de immigratie gaat beperken. Dan houden die mensen hun geweten schoon. Tja de regering he? Rutte. Maar Rutte vindt die immigratie wel prima.

Sitting_targets | 12-09-21 | 16:50

Weer een demonstratie. Je zou maar in Dramsterdam wonen, volgens mij is daar tegenwoordig op elk uur van de dag wel iemand aan het demonstreren. Wat een ellende is het ook allemaal he mensen, in dit slechte land, bah. Pak gauw je spandoek en laat horen wat je nu weer allemaal wil van de Grote Boze Overheid.

CoffeeDick | 12-09-21 | 16:47 | 2

Demonstreren is een stukje folklore waar verder niemand zich een reedt van aantrekt.

Gulliver | 12-09-21 | 17:13

Nou en? Fiets je een straatje om. Zo. Opgelost.

Lorejas | 12-09-21 | 17:27

Ik vind het top dat veel sociale huur verkocht wordt.
De meeste sociale huurder bij mij in de straat zorgen voor veel overlast en zijn zo gek als een deur.
Van kopende starters geen greintje last.
Lekker optiefen met die paupers.
Ga maar in Almere wonen, dikke doei.

Vlasbaard | 12-09-21 | 16:41 | 2

Begrijp de frustratie. Als ik jarenlang in de straten (vol soc-huursoep nieuwbouw) allerlei dure auto's (Audi TT SS a 80k en BMW M6 a 150k) geparkeerd zie staan dan gaat mijn bloed ook koken.

allemansvijand | 12-09-21 | 17:53

Al die bouwvakkers uit Polen enzo moeten toch ook ergens wonen?

apek00l | 12-09-21 | 16:36 | 1

Die bouwen zelf hun huis

TeamTiger | 12-09-21 | 17:44

De jongeren…. Pro EU en immigratie stemmen en niet in de gaten hebben dat ze zo hun eigen ondergang in werking zetten.

du Roi Soleil | 12-09-21 | 16:31 | 2

Precies dit dus

MrFloppy1986 | 12-09-21 | 16:40

Ja inderdaad. En ook niet te vergeten hun milieu-idealen. Willen graag wat meer verschillende soorten plantjes naast de snelweg of in het plantsoen in de straat. Dat dat stikstofbeleid de hele bouwsector op z'n kop zet, dat komt ook niet bij ze op.

benbenieuwd2021 | 12-09-21 | 16:48

Drie miljoen alleenstaanden, geen Vmbo er die nog in de bouw wil werken.
Gastarbeiders uit Polen die het zware werk komen doen en ook een dak boven hun hoofd willen.
Regelgeving die er voor zorgt dat samenwonen financieel onaantrekkelijk is.
Sluiten van verpleeg en verzorgingshuizen.
Een extreme huur bescherming die investeerders wel twee keer laat nadenken om hier actief te zijn.
En natuurlijk absurde milieu maatregelen en stringent bouwbeleid.
In de jaren tachtig van de vorige eeuw waren deze problemen er al.

polderaar | 12-09-21 | 16:30

Je kunt niet wonen in gelul?

thanseeuwen | 12-09-21 | 16:28 | 2

Jan, we missen je. Mensen als jij zouden in de Partij van de Omtzigt moeten. Helaas ben je al jaren dood.

Arnold Layne | 12-09-21 | 16:32

"Is dit beleid, of is hierover nagedacht".

TeamTiger | 12-09-21 | 17:47

Is er tijdens die prachtige manifestatie ook opgeroepen om te stoppen met immigratie etc. Zeg maar dat vol is vol principe.....

DrachiR | 12-09-21 | 16:26 | 1

Immigratie staat ook haaks op de milieu- en klimaatdoelen van de regering. Immigratie: meer vervuiling, minder natuur, meer uitstoot.

Maar het establishment wil in de eerste plaats meer meer meer. De economie moet groter worden. Klimaat is toch minder belangrijk.

Als je trouwens leest waar de formatie op stuk is gelopen: voltooid leven, drugsbeleid. Niet op klimaat. Ze hebben niet gedacht: klimaat is zo belangrijk, dat voltooid leven parkeren we 4 jaar. Kaag zei over het klimaat dat het nu 'do or die' is. Maar zo handelt ze niet.

Sitting_targets | 12-09-21 | 17:12

Hoeveel procent van deze demonstranten stemt links en is dus in principe voor meer vluchtelingen (en gelukzoekers? Of zouden ze zich niet realiseren dat die stroom ordinair voorrang krijgt. Die spandoeken helpen daar echt niet tegen..

bitterpete | 12-09-21 | 16:22

Bouwen is compleet nutteloos, want die woningen worden direct gevuld met gelukszoekers...

Anoniemtje | 12-09-21 | 16:16

Cijfers niet exact paraat, schijnt dat sinds de jaren 60 de woningvoorraad met 50 % is toegenomen en het aantal bewoners per eenheid van 4 naar 2, ook daar zit hem de pijn.

Uw Verzekeringsadvis | 12-09-21 | 16:13 | 1

Tja, duurdere woningen, lagere lonen dus werken met z'n tweeën is noodzakelijk. Dan maar later of geen kinderen. Dat wordt dan uitgelegd als luxe.

Deflatiemonster | 12-09-21 | 16:29

Stoppen met massaimmigratie en de massale scheidingen.
Anders is het dweilen met de kraan open.

meneer Q | 12-09-21 | 16:13

Immigratie is maar een deel van het probleem. Het helpt niet natuurlijk, maar zolang iedereen zich maar blind staart op een relatief klein deel
probleem, zijn de werkelijke schuldigen aan dit enorme probleem tevreden. Vreet elkaar maar op, want dat leidt lekker af. Ook zonder migratie hadden we dit probleem gehad en de oorzaak heet dertig jaar marktdenken. Dat en niks anders is de oorzaak. Dertig jaar neo-liberale waanzin. En dat gaan de Wybrens en de Thierry’s niet voor je oplossen. Maar blijf vooral achter die rattenvangers aan dansen hoor.

Bigi Bana Boy | 12-09-21 | 15:48 | 10

@Franker | 12-09-21 | 16:20: 70 % v/d betaalbare woningen hebben de schattebouten in 020 aan mensen gegeven die ze niet kunnen betalen.
Dubbel op, geen inkomen, geen nederlander en een pand bezet houden.

Uw Verzekeringsadvis | 12-09-21 | 16:54

Huh, volgens mij ben jij de grootste pleitbezorger van de neoliberale partijen. En nu ben je het niet met ze eens? Joehoe Bana Boy... VVD/D66/CDA/PvdA en zelfs een beetje GL het waren en zijn neoliberale partijen.

Zapata10 | 12-09-21 | 17:02

@Zapata10 | 12-09-21 | 17:02: Klopt. Neo-liberalisme heeft zich sneller verspreid dan corona. Helaas is 90% van politiek Nederland meegegaan in die waanzin, op de SP na. Want zelfs GL en de PvdA zijn op een zeker moment overstag gegaan voor die marktwaanzin. Voor het volk kiezen is niet persé links vrienden. Leer dat nou eens een keer. Voor betaalbare en kwalitatief goede woningen voor je gewone doorsnee burger zijn is niet links. Dat is gezond nationalisme en patriotisme. Niks met links zijn te maken.

Bigi Bana Boy | 12-09-21 | 17:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Twee AOW’s die een relatie hebben gaan niet samenwonen i.v.m de (straf) korting op de AOW. Schaf dat eens af en er komen voor redelijk geringe kosten woningen vrij. Herstel de bejaardenhuizen weer in ere , nu wonen krakkemikkige ouderen vaak alleen in een grote woning waar beneden een bed staat en dat zonder enig sociaal contact. Ja de thuiszorg komt af en toe langs.

ja,diedus! | 12-09-21 | 15:46 | 1

Ook zoiets ja, penny wise pound foolish.

Uw Verzekeringsadvis | 12-09-21 | 16:54

De huizenbezitters zijn niet schuldig aan een tekort aan woningen.
Huizenbezitters zijn niet schuldig aan overmatige bevolkingsimport.
De mensen in het Westerpark zijn daar schuldig aan.
Bouw tegengaan door irritante regelgeving en bovendien medeverantwoordelijk voor de almaar groter wordende asielindustrie.
Wie denken ze nog voor de gek te houden?
Idealisme? Prima, dan ga je maar in een doos wonen.

Ruimedenker | 12-09-21 | 15:41 | 7

@Nuuk | 12-09-21 | 15:48:
Wij zijn ook op tijd geweest.
Straks is de boel betaald en moeten we vooral niet te oud worden, zo kunnen we de kinderen wat toeschuiven.
Natuurlijk hebben ze zelf ook handjes die moeten wapperen.
Komt nog iets bij trouwens….
Geld lenen is veel te goedkoop en dat is natuurlijk een gevolg van de ECB.
Rente moet omhoog, maar dan kunnen we extra betalen aan de knoflookboeren.
Pfff…. “Wie niet rijk is of erft, moet werken tot ie sterft”…..
Arm maar gelukkig ;-)

Ruimedenker | 12-09-21 | 16:05

@Nuuk | 12-09-21 | 15:48: menig woningbezitter is niet rijk maar heeft dondersgoed op de centjes gepast én zich niet gek laten maken door de hoge huizenprijzen rond 2008 en nu.
Ben er zo eentje: huis gekocht, iedere cent hra extra afgelost, alle verbouwingen zelf betaalt en in 20 jaar hypotheek"arm" (rente is gelijk aan huurwaardeforfait).
Ben niet rijk, die stenen kan ik niet vreten maar ik ben goddank wel tevreden.
Die kids gun ik een huis maar nog meer wat redelijk verstand.....

MK27 | 12-09-21 | 16:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens mij moeten een aantal van die mensen hun verwachtingen leren bijstellen. Wonen als alleenstaande in Amsterdam, op een minimum inkomen, is geen probleem van de markt, maar van verwende millennials die denken dat ze alles voor niks krijgen.

deugallergie | 12-09-21 | 15:38

Het wordt tijd dat het nieuwe politieke leiderschap eerlijk is en via zijn eigen mediakanalen het publiek daarover gaat informeren.
-
Willen we per week 800 of 8.000 immigranten gaan huisvesten?
-
Gaan we het sociale stelsel intact houden of halen we de hele wereld hier naar toe?
-
Omdat ook alle nieuwkomers moeten werken gaan, moet er veel groen (boeren) worden opgeofferd. Veel nieuwe fabrieken.
-
Door onze bevolkingstoename gaan we geen enkele CO2 doelstelling halen, wellicht enkel relatief kunnen we juichen. Maar per saldo stoten we als NL gewoon veel meer CO2 uit.
-
Het is onzin dat je eerst een voet op EU bodem moet zetten als je hier naar toe wil verhuizen, we gaan iedereen ophalen uit alle conflict gebieden. Zo heeft iedereen de mogelijk om te wonen waar hij wil. O ja, gemeenten zijn verplicht iedereen voorrang te verlenen in de miljoenen huizen die we gaan bouwen.
Om dit te bekostigen steken we gewoon onze kop in het zand en lenen het ergens, want die rijken blijven alles tot in het oneindige betalen.
Ga zo maar door.
-
Nu demonstreren en straks weer NX66/GL/PvdA/DENK/NIDA/Partij van de eenheid stemmen straalt gebrek aan realiteitszin uit.
De prijs van de zogenaamd sociale principes hebben nu eenmaal een prijs.

bananabanana | 12-09-21 | 15:37

Hoe meer je je verdiept in de woningnood, hoe meer bevestiging je krijgt dat de mensen die het kunnen oplossen, dit simpelweg niet willen doen, omdat het nadelig is voor hen.

Hefbrug | 12-09-21 | 15:36 | 1

Ze kunnen enkel verzinnen dat er meer huizen gebouwd moeten worden, maar zien (willen zien) de oorzaak niet.
Onbeperkte bevolkingsgroei.
Klinkt hard, maar is zonder oordeel simpelweg gewoon de reden.

bananabanana | 12-09-21 | 15:40

En wat mede een oplossing zou kunnen zijn is een trailer camp. Maar dan met eigen ordedienst. Een tijdelijke camping op een weiland is zo geregeld.
Maar serieus, cooperaties moeten gewoon weer gaan doen waarvoor ze zij opgericht. Goedkoop grond inkopen van grond die de overheid "aanwijst , geen belasting betalen en de premie A weer terug.

pleemobiel | 12-09-21 | 15:20 | 4

Permanente bewoning van recreatiewoningen toestaan scheelt ook al een slok op een borrel.

ja,diedus! | 12-09-21 | 15:49
▼ 1 antwoord verborgen

Twee vragen:
1. Stel dat je je woning wilt verkopen. Ben je verplicht om die aan de hoogste bieder te verkopen?
2. Stel dat een belegger je woning wil kopen: ben je verplicht om die aan hem/haar/x te verkopen?
Antwoord op beide vragen: Neen!
Conclusie: de hebzucht van verkopers is een niet te onderschatten factor bij de rol die beleggers spelen op de woningmarkt.

Amsterdamsko | 12-09-21 | 15:18 | 7

@Amsterdam
Beetje simplistisch geredeneerd, je moet ook een nieuwe woning kopen om in te leven... En je hypotheek afbetalen. En je droogje en natje bekostigen. De belastingdruk in Nederland ligt vrij hoog, is je misschien niet opgevallen als je hier niet woont...

Anoniemtje | 12-09-21 | 16:23

Ik zou zeggen, als je een eigen woning hebt, verkoop hem zo'n 100.000 euro onder de marktprijs. Dat lijkt dan een beetje op al die deugers die inmiddels "vluchtelingen" in huis genomen hebben

Heelsum | 12-09-21 | 17:17

Vraag 1. Niet verplicht maar 99,9% zeker dat ik het doe.
Vraag 2. Niet verplicht maar 99,9% zeker dat ik het doe.
Dan ben ik maar een verrotte hebberd maar ik moet leven en wil ook een nieuw dak boven mijn hoofd.

MK27 | 12-09-21 | 18:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Het zijn er altijd weer enkelen die het verpesten voor de rest. Gewoon extra geld bijprinten en dit verdelen als subsidie onder starters lijkt mij de oplossing. En verder natuurlijk voor iedereen die het nodig heeft. Dan hoeven er ook geen huizen bijgebouwd te worden en blijft alles lekker groen. Zoiets

Mark van Leeuwen | 12-09-21 | 15:10

De woningbezetting is historisch laag. Gemiddeld aantal mensen per woning daalt en is de belangrijkste oorzaak van het tekort.

gepast_betalen | 12-09-21 | 15:09 | 4

Wat zijn nog meer de belangrijkste oorzaken?

bananabanana | 12-09-21 | 15:42

Onzin.

Pietie | 12-09-21 | 16:01

@Amsterdamsko | 12-09-21 | 15:22:

Stel dat we voor iedereen een dak geregeld hebben. Over een week is er alweer een tekort van 1000. En de week daarop, en de week daarop etc. etc.

Anoniemtje | 12-09-21 | 16:24
▼ 1 antwoord verborgen

Er wordt vreselijk ingewikkeld over gedaan, maar in feite heb je voor het bouwen van huizen maar twee dingen nodig: grond en een vergunning. De rest is peanuts.
Grond is er zat, maar we willen ook een beetje kwaliteit in de ruimtelijke ordening houden, dus zou de overheid gewoon weer wat stukken moeten aanwijzen. Dat daar dan een paar speculanten rijk van worden geeft niks.. Dat maakt op het geheel en inrelatie tot de noodzaak geen bal uit. Hoogstens voor wat jaloerse, shag rokende SP aanhangers die graag de USSR terug willen.
De olifabt in de kamer is natuurlijk de vergunning. eerst is er de bestemmingswijziging waar de hele wereld wat van mag vinden en dan nog de uiteindelijke bouwvergunning, waartegen elke boerenlul Nimby bezwaar tegen kan maken. Daar zit het echte probleem! Doorlooptijden van 10 jaar en langen zijn geen uitzondering. De "Van de Laakjes" kruipen dan onder elke steen vandaan en komen heel gewichtig met privacy, uitzicht, parkeeroverlast, schaduw, bomenkap en wat ze verder nog aan zeik argumenten kunnen verzinnen. Dat is het echte probleem: eindeloze inspraak van allerlei debielen die zich ermee gaan bemoeien en zich zelfs laten betalen om bezwaren in te trekken.(Om dan vervolgens weer hard op speculanten te kankeren).

pleemobiel | 12-09-21 | 15:07 | 7

@Wattman | 12-09-21 | 15:16: So what ?! Moet je het daarom maar niet doen. Wat is er nu belangrijker: de jaloerse bloeddorst lenigen van een stel comministen of de vokshuisvesting bedienen ?

pleemobiel | 12-09-21 | 15:24

@Wattman | 12-09-21 | 15:16:
Qua vertraging is dit peanuts. Ik zou me veel meer zorgen maken om protesten en juridische procedures.
De club klagers kan varieren van individuen tot sterke natuur- en milieu-organisaties. Tel uit uw vertraging...

Amsterdamsko | 12-09-21 | 15:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Die hele woningcrisis bewijst toch maar weer dat de regering er niet voor de bevolking zit.
Anders hadden ze er er wel wat aan gedaan.
In plaats daarvan tekenen ze internationale afspraken over stikstof en leggen de woningbouw stil.
Dat hele stikstofprobleem leeft alleen maar in de hoofden van ambtenaren en politici.
En geen enkele partij, niet in de regering en niet in de oppositie heeft het over de woningcrisis.
Omdat ze er niet zijn voor de bevolking.

Osdorpertje | 12-09-21 | 15:06 | 4

@DexterGordon | 12-09-21 | 15:32:

VVD is de grote verantwoordelijke voor de situatie op de woningmarkt. Samen met de kunstmatig lage rente.

Wattman | 12-09-21 | 15:40

@Wattman | 12-09-21 | 15:40: je begrijpt het allemaal niet meer hè? Dan maar een schuldige aanwijzen. Voelt goed!!

Malle moer | 12-09-21 | 15:54

@Malle moer | 12-09-21 | 15:54:

Doe niet zo mal.

Wattman | 12-09-21 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

Woningnood, vreemd, de meeste Nederlanders hebben een lege bovenkamer.

Mr_Natural | 12-09-21 | 15:05 | 2

Yep, gaat al richting de 80%.

Mad Max | 12-09-21 | 15:34

Dat valt me de laatste tijd steeds meer op. En zeker als je eens goed in discussie gaat dan laten er een hoop het afweten

Mark van Leeuwen | 12-09-21 | 15:55

Ik vind dat onteigenen en kraken weer moreel te verantwoorden is als het gaat om 'bezit' van grote beleggers, helemaal als ze er niets mee doen. Vast geen populaire mening hier, maar ik zal uitleggen waarom. De reden dat grote investeerders alles kunnen opkopen is omdat ze ongelimiteerd liquide middelen (leningen) krijgen van de centrale banken, zonder rente. Gewone mensen krijgen dat niet en worden dus gedwongen de hypotheek van de investeerder af te lossen en straks ook nog eens de enorme ECB-schuld in de vorm van inflatie. Dat is uitbuiting. Van een vrije markt gebaseerd op vraag of aanbod is dus ook helemaal geen sprake. Het opkopen van vastgoed in de huidige situatie is gewoon verkapte diefstal.

Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:04 | 4

Hoho rustig Pol Pot ! Ik weet dat het kut voor je is in je veel te dure huurhut en je kutbaan, maar even dimmen. Niet elke investeerder is een crimineel.

pleemobiel | 12-09-21 | 15:11

@pleemobiel | 12-09-21 | 15:11: Bedankt voor je medeleven, maar ik ben in een privilegieerde omgeving geboren en heb persoonlijk weinig te klagen. Niet elke investeerder is een crimineel, maar het systeem is crimineel en faciliteert crimineel gedrag. Wat veel mensen niet inzien is dat al die dingen waar een gemiddelde reaguurder zich zorgen om maakt: immigratie, de groene industrie, woke tirannie en erosie van de democratie, downstream is vanuit dit pathologische economische systeem.

Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:37

@Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:37: ja!!!! Revolutie! Stelen van de rijken! Leve het proletariaat!!
Heeft in het verleden al zo-veel problemen opgelost. Briljant!

Malle moer | 12-09-21 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

"Weg met de woningmarkt, terug naar volkshuisvesting!"
[Groot applaus]

koeberg | 12-09-21 | 15:00 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Het Kurhaus? Zijn daar appartementen te koop dan?

masahide | 12-09-21 | 14:59

Het afgeven op 'de beleggers': dat is toch erg makkelijk. Uiteindelijk komen in de beleggerswoningen simpelweg mensen te wonen die op zoek zijn naar een woning. Die worden dus gewoon geholpen en hebben een dak boven hun hoofd. Wat is nou het probleem? Toch niet het feit dat mensen met een kleine portemonnee die woningen doorgaans niet kunnen betalen? Heeft iemand met een kleine portemonnee soms meer recht op een woning dan iemand met een grotere? Hoezo en op basis waarvan? Indien beleggers woningen zouden onttrekken aan de woningvoorraad, dan waren ze fout bezig maar zolang ze mensen huisvesten, is er écht niks aan de hand.

Amsterdamsko | 12-09-21 | 14:59 | 11

Wat het probleem is? Simpel: uitbuiting. Vrijwel iedereen die in de vrije sector huurt kan veel makkelijker de hypotheek opbrengen van dat huis. Dat doen ze in de praktijk vaak ook, je wordt namelijk gedwongen om de hypotheek van de huisbaas af te lossen + 500 euro extra waardoor je zelf niks opbouwt en dus alleen maar steeds lastiger wordt om te kopen. Het heeft ook weinig met vraag en aanbod te maken en veel meer met wie een lening krijgt en wie niet. En die krijgen beleggers heel makkelijk omdat banken op een grote zak geld zitten dat is bijgedrukt door de ECB. Die ECB schuld gaat u overigens óók nog eens betalen in de vorm van inflatie.
Wat men zou kunnen doen is ook de particuliere markt aan banden leggen met een maximum huurprijs. Die zou bijvoorbeeld niet meer mogen zijn dan het maandbedrag van de hypotheek op basis van de WOZ. Ook moet de rente op een lening voor verhuur flink omhoog. Op die manier voorkom je de huidige situatie waarin leningen op leningen op leningen worden afgesloten die uiteindelijk betaald moeten worden door de burger.

Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:24

@Amsterdamsko | 12-09-21 | 15:06: Natuurlijk is er rendement. Zonder iets te doen worden de huizen per jaar een kleine 20 % meer waard bij verkoop. Leegstand is dan aantrekkelijker dan (te) goedkoop verhuren aan zeurende huurders.

Bamboojay | 12-09-21 | 15:34

@Amsterdamsko | 12-09-21 | 15:06: haha jonge jonge. Zak je even door het ijs. Geen rendement maken. Laat het twee jaar leeg staan en je bent 30% rijker.

DexterGordon | 12-09-21 | 15:38
▼ 8 antwoorden verborgen

Dus wellcht maar stoppen met het weggeven van ~ 500 huizen per week aan nieuwelingen ? ...

hotmint | 12-09-21 | 14:57 | 1

Ssssst, volhouden dat het aan de beleggers ligt.

bananabanana | 12-09-21 | 15:43

Daarnaast worden veel “klusjuizen” opgekocht door ZZPende bouwvakkers.
Met n paar maten knappen ze de boel op. De electricien helpt de stucadoor etc. Dit doen ze om na hun werkzame periode ook nog inkomen te hebben.
Want een pensioen verzekering vinden ze te duur. Zo ken ik een stucadoor van 43 met al 7 huizen in bezit.

Crankhead | 12-09-21 | 14:55 | 9

@Jimmydepimmy | 12-09-21 | 14:58: vaak niet eens. Afgelopen tien jaar is zo’n beetje alles verkamerd. Veel rendabeler om er drie of vier studenten a 600/1000 euro in te zetten.

DexterGordon | 12-09-21 | 15:41
▼ 6 antwoorden verborgen

Gevolg van lage rente, weinig bouwen, massa immigratie en maatregelen van de overheid (o.a. jubelton, hypotheekrenteaftrek, verlagen/afschaffen overdrachtsbelasting, 100% kunnen lenen, huurinkomen is belastingvrij etc) die eea hebben verergerd. Ook wordt woningbouw "in het groen" rondom grote steden vaak tegengewerkt door gemeenten. Voor de middenklasse gezinnen voor wie sociale huur geen optie is, is kopen in de grote steden niet echt meer mogelijk zonder eigen vermogen. Overigens heb ik nooit begrepen waarom 40% (?) van de huizen in Amsterdam sociale huur moet zijn. Men kan trouwens niet makkelijk meer terug; als er bv te snel een te grote correctie (om wat voor reden dan ook) komt van bv min 20-30% op huizenprijzen zullen bv. banken omvallen.

Diederik_Ezel | 12-09-21 | 14:53 | 3

Zonder die 40%-eis zouden alle nieuwbouwwoningprojecten uit hogere segment vrije markt en middenhuur bestaan. En waarschijnlijk allemaal hokken van nog geen 50 m2. Als je het puur aan de markt laat.

Jimmydepimmy | 12-09-21 | 14:56

Eerst sparen dan kopen. Next.

van Oeffelen | 12-09-21 | 16:27

@van Oeffelen | 12-09-21 | 16:27: eerst denken, dan reaguren. Not next please.

dathoujetoch | 12-09-21 | 17:21

Ik heb vijf appartementen die ik verhuur voor rond de 800 eurotjes.
Zonder staatsteun.
Het probleem ligt niet aan de markt, maar aan de bevolkingexplosie.

R. Ketelsteen | 12-09-21 | 14:52 | 3

Ik zeve kiender heb

djs | 12-09-21 | 14:54

Alle salarissen eens fink verhogen, of misschien is dit………

Henkie | 12-09-21 | 15:02

800 euro zal buiten de Randstad zijn.. Heb je die woningen in je bezit of zelf ook een lening?

Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:41

Beleggers en huisjesmelkers (is er een verschil??) kopen uiteraard geen woningen om er zelf te gaan wonen, maar puur om deze panden met een lekkere stabiele, indexeerbare inkomstenstroom te laten renderen. En dan pakken ze óók nog eens. De indirecte waardestijging. Maar anyway, er wonen in die woningen gezinnen en mensen. Dus voor die woningen kan niet zomaar gesproken worden over ‘woningnood’, hooguit over koopwoningnood. Het stimuleren van woningbezit is een oud Nederlandse doelstelling, maar het zijn juist de linkse partijen die het eigenwoningbezit proberen te ontmoedigen, op verschillende manieren.
Ze zouden zich dus beter druk kunnen maken over het fiscaal afweren van de beleggers, al zal dat voor de woningenaantallen weinig verschil maken. En om absoluut meer woningen te realiseren, moeten er keuzes worden gemaakt, die voor de linkse wokies moeilijk te verkroppen zijn, maar helaas niet te vermijden. Denk aan topics groen, stikstof, asielinstroom, vergunningverlening etc.
Ja, regeren en besturen is zo makkelijk nog niet! Net zo min als het verenigen van idealen en de werkelijkheid.

Jimmydepimmy | 12-09-21 | 14:51 | 6

Kopt! Als je de rente flink omhoog gooit is het voor veel beleggers al helemaal niet meer interessant. En dat is in het algemeen belangrijk, want onder die veel te dure huizen zit een enorme schuld-bubble niet gestuwd vraag en aanbod, maar teveel liquiditeit.

Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:49

@Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:49: Precies, de woningmarkt wordt vooral gedreven door de hoeveelheid goedkoop geld. De lage rente leidt tot hogere prijzen. Het verhogen van de rente levert echter een gevaar op voor hele economieën...

T. Rammel(l)an(d)t | 12-09-21 | 16:12

@Dr.Kravitz | 12-09-21 | 15:49: U denkt toch niet dat (institutionele)beleggers op hun handen gaan zitten wachten tot de rente weer op 13 procent is zoals begin jaren tachtig? Zodra zij er lucht van krijgen dat de rente fors zal gaan stijgen zullen deze op een zo gunstig mogelijke wijze zolang mogelijk vast gezet worden.

Heelsum | 12-09-21 | 16:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Citaat 3: let vooral op de laatste zin...
'De woningmarkt is een heel trage markt, daarover zijn de onderzoekers het roerend eens. De Vries: ‘Besluitvorming door de overheid duurt vaak jaren. En het duurt nog langer voordat enig effect zichtbaar is. Het is ook een lastige markt. Iedere oplossing brengt vaak nieuwe problemen met zich mee.’

Amsterdamsko | 12-09-21 | 14:50 | 3

Meer problemen maken, dat is dus de oplossing.

Mr_Natural | 12-09-21 | 14:52

Kort leve de marktwerking hoe ra(ar)

Henkie | 12-09-21 | 14:52

Die laatste zin geldt eigenlijk voor alle dossiers van de overheid.

Mr_Miscellaneous | 12-09-21 | 14:53

Hoe mooi het initiatief ook is, hoe waar de lange wachtlijsten ook zijn;
het probleem dateert al van de vorige eeuw.
Lange wachtlijsten voor een huurwoning, de koophuizen onbereikbaar voor starters i.v.m. hoge hypotheekrente, te weinig nieuwbouw (aldanniet premie-woningen); medio jaren 80 speelde het allemaal.
Begin jaren 90 werd menig woningcorporatie tot fusie gedwongen; het moest allemaal groter, minder lagen.... minder sociaal.
Hoe dan ook: we all been there, done that and nothing has changed in 50+ years.

MK27 | 12-09-21 | 14:50

Het probleem is dat de rente al jaren veel te laag is, want Griekenland en Italië.
Sparen levert dus niets op, obligaties ook niet. Dan wordt het heel aantrekkelijk om vastgoed te kopen en te gaan verhuren. Daar komt nog bij dat particuliere verhuur niet wordt belast, en de waardestijging van de woningen ook niet.
Daardoor worden alle huizen die normaal gesproken door starters en doorstromers worden gekocht nu uit de markt gekocht door beleggers en in de verhuur gezet. In de vrije sector kun je vragen wat een gek ervoor geeft, en dat doen ze dus ook.
Tegelijkertijd zijn de woningcoöperaties wel gebonden aan maximale huren, en moeten zij wél belasting betalen (verhuurheffing) over hun inkomsten. Die houden daardoor geen geld meer over om nieuwe huizen te bouwen; of eigenlijk: grond aan te kopen waarop die huizen gebouwd gaan worden.
Want veel gemeentes vragen de hoofdprijs voor die grond. Die gaat dus veelal naar projectontwikkelaars die de prijs gewoon doorbereken aan hun huurders in de vrije sector. Al weer iets waar de woningcoöperaties niet tegen op kunnen. Die gemeentes hebben dus een dikke partij boter op hun hoofd.
En want doen de betreffende gemeenteraden? Die maken zich vooral druk over koloniale straatnamen en regenboogoversteekplaatsen.

Leon Tosti | 12-09-21 | 14:50

Citaat 2:
'De woningmarkt is een complex langetermijnprobleem, stelt Brounen. Dat ontslaat de overheid echter niet van de plicht tot optreden. ‘Niet lang geleden werden de problemen op de woningmarkt nog ontkend. De woningmarkt is af, zei minister Stef Blok in 2017. Het is tijd voor een veel doortastender beleid. Maar ook dan zal het zeker vijf jaar duren voor verbetering zichtbaar wordt. Dat is wel heel zuur voor de 25-jarige die vandaag geen woning kan vinden.’

Amsterdamsko | 12-09-21 | 14:49

Even een drieluik voor degenen die denken dat de problemen op de woningmarkt in een handomdraai opgelost zijn. Citaat uit een evenwichtig stuk uit de Volkskrant:
Citaat 1:
'Ook Tom Berkhout, hoogleraar vastgoed aan universiteit Nyenrode, waarschuwt voor hooggespannen verwachtingen. Overdreven aandacht voor overheidsmaatregelen ademen wat hem betreft de idee dat de Nederlandse markt met zijn negen miljoen woningen maakbaar is. ‘Dat is een illusie. Een paar kunstgrepen lossen niets op. We wonen in een geïndustrialiseerde stadstaat, waar de prijzen van vastgoed nu eenmaal omhoog schieten. Dat is een gegeven in Nederland en wereldwijd. Een fact of life. Daar heeft nog niemand een medicijn voor gevonden, ook niet in de vorm van fiscale maatregelen.’

Amsterdamsko | 12-09-21 | 14:49 | 5

Overheid heeft niet overal invloed op; maar zou wel een paar dingen kunnen doen om (te snelle) prijsstijgingen tegen te gaan.
- jubelton afschaffen
- overdrachtsbelasting terug naar oude %
- strengere financieringsregels (d.w.z. 10-20% downpayment ipv 0%)
- hypotheekrente aftrek zsm afbouwen
- inkomsten uit vastgoed (bv. huur) belasten
- stoppen met woningbouw frustreren
- anders?

Diederik_Ezel | 12-09-21 | 15:01

@010waus | 12-09-21 | 14:51:
Wat zou de markt doen wanneer zij komt te zitten met onverkoopbare huizen?

Amsterdamsko | 12-09-21 | 15:02

Niet maakbaar!! Dat is vloeken in de linkse kerk!
Er gaan vast weer tal van maatregelen komen, aangejaagd door de linkse pers, en dan hebben we nog meer problemen.

Die onmaakbaarheid van de woningmarkt lijkt wel klimaat.

Nuuk | 12-09-21 | 15:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vraag mij wel eens af, als de asielzoekers, of vluchtelingen, niet merendeels moslim waren.
Laten we zeggen katholieken uit Zuid-Amerika of hordes Surinamers.
Zou de moslimgemeenschap dan harder hun stem laten horen?
Ik neem aan dat de in Nederland geboren Turkse en Marokkaanse (jonge) mensen ook graag een leuke, betaalbare woning zouden willen.
Kan mij niet voorstellen dat ze allemaal in Overvecht/ Kanaleneiland/020 West etc. willen blijven wonen.
Hun kansen worden ook steeds kleiner evenals de kans op een leuke baan.
Gratis geld motiveert niet echt om die leuke baan te aanvaarden, da’s een bijkomend probleem.
Ik vroeg me dat af.
M’n vrouw en ik hebben 2 kinderen en zijn aan het puzzelen hoe onze kinderen een behoorlijk onderdak te regelen.
Een worsteling voor elk gezin denk ik.
Heel gezellig hoor, maar je wilt die etterbakkies toch niet tot hun 30ste thuis hebben?
Zeg eerlijk!

Ruimedenker | 12-09-21 | 14:48 | 3

Ik denk over stimuleren om te emigreren.

Alsdan | 12-09-21 | 14:53

Turken en Marokkanen trouwen vanuit huis, die gaan iha niet eerst op kamers of zelfstandig wonen.

Bataafje | 12-09-21 | 15:10

Het klopt wel dat ook Turken, Marokkanen, Surinamers last hebben van die krapte, juist in deze groepen is dat zo. Naar verhouding meer aangewezen op sociale woninghuur.

Dat puzzelen voor de kinderen herken ik wel, al zijn die van ons nog jonge pubers. Het is echt wel iets wat in mijn hoofd zit, niet heel erg, maar zit er. Onlangs half schekgerend, maar ook deels serieus in mijn hoofd dat ze maar in Enschede of Groningen moeten gaan studeren. Dan verkopen we de hut hier voor een (idioot) hoog bedrag en je koopt er daar een grotere woning voor. Kunnen we misschien als een soort extended family onder één dak. Die kant gaan we op.

Nuuk | 12-09-21 | 15:41

Namens D66 doe ik het voorstel om alle ongevaccineerde wappies te deporteren zodat we woningen vrij maken voor vluchtelingen die welkom zijn in ons land.

GroetenVanUrk | 12-09-21 | 14:45 | 1

Man! Dan loopt heel Urk leeg en komen er vissers uit Kaboel.
Die hebben nog nooit water gezien, laat staan een vis.

Ruimedenker | 12-09-21 | 14:52

Tja, dit probleem zat er aan te komen natuurlijk. En onszelf een probleem opleggen door maar gewoon klakkeloos een handtekening te zetten onder het EU Natura2000 project waardoor we nu een gecreëerd stikstofprobleem hebben, en steevast 20 jaar lang niets doen tegen de massa immigratie. Nogal wiedes dat je dan te weinig woningen gaat krijgen. Overigens ben ik ook van mening dat teveel mensen per se in de stad willen wonen. Dat gaat gewoon niet. En de jongeren van tegenwoordig verwachten ook dat ze alles in hun schoot geworpen krijgen. Direct na je studie een huis kopen met een starterssalaris. Dat ging vroeger ook niet, waarom zij dan verwachten dat dit wel kan, geen flauw benul. En al helemaal niet hartje Utrecht of Amsterdam met 100m2 woonruimte en een grote tuin. Absurde verwachtingen. Overigens zie ik die woningnood snel oplossen. Thuiswerken wordt de norm, dat betekent dat veel mensen ook in Schubbekutteveen kunnen gaan wonen waar de prijzen nog wel een stuk lager liggen.

Old_Spice | 12-09-21 | 14:45 | 1

Thuiswerken wordt niet 'de norm'. Is voor 70/80 % vd mensen niet te doen.

Zwizalletju | 12-09-21 | 14:50

Daniel Koerhuis. Ik moest het googelen.

Mr_Miscellaneous | 12-09-21 | 14:44

Is voor het protest tegen overbevolking al een datum geprikt?

Alsdan | 12-09-21 | 14:43

Nederland: minder huisje, minder boompje, minder beestje.

Mr_Natural | 12-09-21 | 14:40 | 1

We hebben al jaren lang een overheid die niet echt eerst voor de eigen bevolking/inwoners bezorgt, of er bezorgd over is. Gaat vast niet “ fast “ veranderen helaas

Henkie | 12-09-21 | 14:50

Het is de VVD-er Stef Blok die in 2007 de halve wereld rondreisde om buitenlandse investeerders te interesseren voor de Nederlandse woningmarkt. De kern van het probleem is de overvloed aan geld. De sluizen openzetten voor binnen- en buitenlands geld is door onze regering gestimuleerd. Binnenlandse investeerders krijgen geen strobreed in de weg gelegd. Meer geld betekent meer vraag betekent hogere prijzen; dat is les 1 uit ieder economieboekje. De oplossing is relatief eenvoudig: leningsvoorwaarden aanscherpen (vraagt wel enige tijd maar willen de banken niet want verkleint hun winst) en - vooral!- zelfwoonplicht.

Asteroid-B612 | 12-09-21 | 14:39 | 2

De woonplicht is een goede zaak, gokken doen ze maar op de beurs.

Wattman | 12-09-21 | 14:41

@Wattman | 12-09-21 | 14:41: Die zelfwoonplicht kan je bij wijze van spreken morgen invoeren maar dat wil de hele bende van investeerders niet). De nu opgroeiende generatie zal - als ze niet substantieel erven van hun babyboomouders die wel een of meer huizen bezitten - geen huis kunnen kopen. Dat kan Rutte en zijn trawanten niets schelen. Als de rendementen maar hoog blijven! Da’s goed voor ons land. "Dat voel ik in iedere ader van m’n lijf". (Dixit Rutte)

Asteroid-B612 | 12-09-21 | 14:45

Ik heb beschikbaar
Een kamer van 10m2;
Een kamer van 15m2;
Een hele verdieping van 60m2 (225m3).
Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar jonge dames <30 jaar oud.

Leptob | 12-09-21 | 14:38 | 1

Schilderwerk vergoeding onder het bureau ?

ja,diedus! | 12-09-21 | 15:42

Een oplossing is ver weg als het probleem niet erkend mag worden.

Wim_Kut | 12-09-21 | 14:35

Op de Maasvlakte passen wel honderdduizend containers die de ECT daar neer kan zetten en opstapelen. Daar kan je toch leuke Tiny Housjes van maken?

laurentius | 12-09-21 | 14:32 | 2

In de jaren '80 stonden er overal tijdelijke kleine studentenwoningen (soort containers), maar die zijn allemaal door handige projectontwikkelaars met subsidie vervangen door iets betere tijdelijke woningen. Nu komen ze opnieuw tekort, dus kunnen ze weer troep gaan neer plempen voor te hoge bedragen. Waarom bouwen ze niet een paar onnodige kantoren om? 20-30% staat leeg in de meeste gemeenten.

Watching the Wheels | 12-09-21 | 14:39

In de stadsregio plempen ze "groen" vol met containerwoningen.
Mogen 10 jaar staan, je mag max.2 jaar huren.
Het lost geen donder op.

MK27 | 12-09-21 | 14:52

Er zijn nog 6.167 azielzoekers voor u.

Toverkol | 12-09-21 | 14:32 | 6

En vergunninghouders moeten binnen 12 weken ofzo een huis hebben om in te wonen, mensen die hier geboren zijn mogen 12 jaar op de wachtlijst voor eenzelfde woning.
Maar dat is eerlijk.

Dezenaamhier | 12-09-21 | 15:02

@Dezenaamhier | 12-09-21 | 15:02: Dat is solidair, inclusief en tolerant. En zoals altijd bij de linkse goegemeente wordt deze 'solidariteit' afgedwongen en éénrichtingsverkeer. Je moet die hoofdjes van hen eens horen kraken van tegenstrijdige gedachten als ze eens een keer zouden worden geconfronteerd met een statushouder/allochtoon die zich op weet te werken tot huisjesmelker die vervolgens alleen aan eigen allochtoon volk verhuurt.

nobele wilde | 12-09-21 | 21:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Er moeten minstens een half miljoen woningen worden gebouwd. Maar het kabinet vindt het stikstof probleem belangrijker. Dus wordt er niet gebouwd.
Nou vraag ik mij af of er in andere landen in Europa ook niet gebouwd wordt of dat Nederland weer eens de enige is.

Osdorpertje | 12-09-21 | 14:32 | 10

@Watching the Wheels | 12-09-21 | 14:43: De huizen die in hoog tempo nieuw gebouwd worden zijn wel meestal kleine appartementen van plm. 80 m2. Wel mooie bouwstijl. De huizenprijzen schieten wel behoorlijk omhoog.

Pietie | 12-09-21 | 16:15

@Watching the Wheels | 12-09-21 | 14:43: De prijzen zijn niet verhoogd door de HRA, die bestaat al meer dan honderd jaar. De prijzen van huizen zijn verhoogd doordat 1 In de jaren '90 de banken veel soepeler geworden zijn met het verstrekken van hypotheken aan tweeverdieners.
2 Er door allerlei financiëleadviseurs de idiootste hypotheekconstructies zijn bedacht.
3 Er steeds meer koppels kwamen die beide (fulltime)werkten.
4 Makelaars en huisjesmelkers spelen hier ook een dubieuze rol in.
Wij hebben in 1991 een huis gekocht en dit zelfde huis na zeven jaar voor bijna het dubbele kunnen verkopen. Dit was trouwens een nieuwbouw woning zodat we er behoudens een klein beetje onderhoud weinig kosten aan besteed hebben.
Het huizen tekort speelde toen ook. Het was zelfs zo erg dat er op de in aanbouw zijnde huizen tegenover ons overboden werd op de nieuwprijs. Toen er ik meen in '96 zo'n 15 vrije kavels door de gemeente werden aangeboden stonden mensen met tenten en caravans e.d voor het gemeentehuis om zich maar als eerste te kunnen inschrijven. Daarbij komt ook nog dat de HRA ondanks de belofte van de huidige MP inmiddels grotendeels is afgeschaft.

Heelsum | 12-09-21 | 16:32

@Heelsum | 12-09-21 | 16:32: En daar komt nog bij dat tegenover de HRA ook de OZB en het eigenwoningforfait staat. Die worden voor het gemak maar al te vaak over het hoofd gezien, net zoals de huursubsidie ook nooit wordt genoemd. Daarnaast is de HRA al afgebouwd en is sowieso de rente aanzienlijk lager geworden. Bovendien is het geen subsidie: het is gewoon je eigen geld dat je terugkrijgt. Ook hierover wordt eindeloos gelogen door de tegenstanders van HRA.

nobele wilde | 12-09-21 | 21:12
▼ 7 antwoorden verborgen

Op het schavot met deze Daniel Koerhuis, van de VVD.
En zet de Almelose VVD-wethouder Arjen Maathuis er naast.
Zoek maar even wat die laatste lul voor oplossing had om het aantal bijstandsgerechtigde omlaag te krijgen in zijn stad.

TonAlias | 12-09-21 | 14:31 | 2

Protest met extra domme focus op het symptoom huisjesmelkers. Alle pijlen op een relatief kleine bijzaak. Sukkels.

WellimHollander | 12-09-21 | 14:31 | 1

Inderdaad, majah kijk eens welke partijen daar rond lopen, die gaan het echt niet over de echte oorzaken hebben.

normanius | 12-09-21 | 14:35

Heeft weinig met links of rechts te maken. Een protest tegen degenen die deze treurige toestand hebben laten ontstaan. Een protest waar ik achter kan staan. Ik heb allang een huis, maar ik heb te doen met de jonge mensen die tegen hun zin nog thuis wonen en tegen een lange wachtlijst aankijken.

J.P.Drapeau | 12-09-21 | 14:29 | 1

The winner is always part of the answer. The loser is always part of the problem.
Met andere woorden, dat het zover is gekomen ligt aan de enorme losers van de kabinetten Rutte.

Pietie | 12-09-21 | 14:43

Wat zou het standpunt van Wybren van Haga en BVNL zijn?

Watching the Wheels | 12-09-21 | 14:26

Protesteren omdat je geen woning kan krijgen. Tegelijk stemmen ze waarschijnlijk wel op een linkse partij, die maar wat graag 700 mensen per week laten immigreren die binnen 3 maanden recht op een huis hebben en dus alles wat betaalbaar is voor je neus wegkapen.

76435 | 12-09-21 | 14:25 | 2

Oei en dan vergeet ik nog het stikstof verhaal van diezelfde linkse partijen. Daardoor is bouwen lange tijd onmogelijk geweest en nu nog steeds niet te doen.

Grappig dat je dan op Joop een topic ziet waar de VVD de schuld krijgt. Clown world.

76435 | 12-09-21 | 14:27

@76435 | 12-09-21 | 14:27:
Van de VVD moeten woningbouwcorporaties miljarden aan verhuurderheffing ophoesten om de begrotingstekorten van Zuid-Europa op te lossen.

Oeleflaffel | 12-09-21 | 14:59

Je hóeft niet in een huis te wonen.

Mr_Natural | 12-09-21 | 14:24 | 2

Je kan er ook een konijnenhok van maken. Zit daar zelf ook wel eens aan te denken. Huis van de buren erbij kopen, zodat ze wat meer ruimte hebben.

Watching the Wheels | 12-09-21 | 14:28

Als de prijzen blijven stijgen, wonen ze gratis.

Watching the Wheels | 12-09-21 | 14:34

Vraag en aanbod.Alleen is er een ongecontroleerde vraagwaanzin en beperkte (zeg maar geen) ruimte.
Dus natuur eruit en co2 ophogers erin.

van stampij | 12-09-21 | 14:22

Nou, bedankt voor de late update. Sta ik met m'n picknickmand tussen DWARS en BIJ1 in.

Lopende-Hollander | 12-09-21 | 14:21

Liggen allemaal nog thuis in hun nest. Oh wacht, het is niet op de Dam.

Watching the Wheels | 12-09-21 | 14:21

Er is geen woningtekort probleem, maar teveel mensen probleem.

dhrat | 12-09-21 | 14:20 | 1

Pas maar op. Voor je het weet ben je een racist.

Turbofistle | 12-09-21 | 14:47

Protesteren onder het mom van... Er is geen betaalbare woning te krijgen. Er worden 210 woningen onder de 2 ton aangeboden in een straal van 30km rondom 020. Rek je de grens op naar 100km zijn er ruim 1600. Het zijn keuzes. Maar dat mag je niet zeggen.

nietsdoenerT | 12-09-21 | 14:19 | 13

@nietsdoenerT | 12-09-21 | 14:36: Ik kan niet lezen wat U aanklikt. Op Uw linkje is het ook niet te zien. Helderziend ben ik ook niet.
En, hoe veel mensen zoeken in een straal van 100 km rond 020 een woning onder de twee ton?

Frau_Ferkel | 12-09-21 | 14:45

@Frau_Ferkel | 12-09-21 | 14:45: Ik heb geen idee hoeveel mensen een huis zoeken. Vast niet genoeg want er wat, zoals ik al zei, genoeg aangeboden. Het zijn allemaal keuzes.

nietsdoenerT | 12-09-21 | 14:47

@nietsdoenerT | 12-09-21 | 14:47: Nee, het is interpretatie van zoekresultaten.
"ik heb geen idee hoeveel mensen een huis zoeken"
Dat is juist de crux.
Daarnaast: op de link die U geeft staan 1600 huizen in een straal van 100 km rond 020. Waarvan 1000 woningen al zijn gereserveerd.
Volgens Uw linkje: veel huizen met een reistijd van 4 uur per dag, retourtje 020 (Leeuwarden, Zutphen, Wolvega). Niet echt een optie.

Frau_Ferkel | 12-09-21 | 15:07
▼ 10 antwoorden verborgen

Het ligt aan de boeren die met hun vieze beesten de grond bezet houden zodat er geen woningen gebouwd kunnen worden. Die moeten onteigend worden en daarna opgesloten in kampen in Polen.................. oh wacht daar was toch wat......

jan huppeldepup | 12-09-21 | 14:18 | 1

"oh wacht daar was toch wat"
Komma vergeten?
Kampen ligt niet in Polen, maar in Overijssel?

Frau_Ferkel | 12-09-21 | 14:40

Als je een een flesje bier in een borrelglaasje leegschenkt, is dan het glaasje te klein of het flesje te groot?

Mr_Natural | 12-09-21 | 14:17 | 5

Geen van beide, diegene die het probeert is te dom om alleen te poepen.

Foxcave | 12-09-21 | 14:43

Tussen het moment dat dat flesje opengaat en het moment dat ik het in dat borrelglaasje kan gooien gebeurt er altijd iets waardoor het experiment onuitvoerbaar wordt.

elfenstein | 12-09-21 | 14:43

Dan is de schenker een GroenLinkser. Die schenken graag hun flesje in andermans glaasje ongeacht of het past.

Lopende-Hollander | 12-09-21 | 14:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gros van de bevolking vindt het een goed idee om miljarden in de klimaatgekte te stoppen want 'voor hun (de) kinderen'. Zie de verkiezingsuitslagen elke keer weer. Dat het dubbeltje maar één keer kan worden omgedraaid wordt stomweg ontkend, of niet beseft. Dus geen miljarden voor de woningbouw. Je zou zeggen een eigen dak boven het hoofd is belangrijk voor de toekomst van diezelfde kinderen. Blijkbaar dus niet. Het begint tamelijk verontrustend te worden deze massale domheid.

forecastle | 12-09-21 | 14:15 | 1

Vindt het inmiddels allemaal best. Ken de nodige GL kinderen die over een huis klagen. Heb er geen medelijden meer mee.
Heb voor mijn kindjes voor elk een huis gekocht in het centrum van een grote stad. De Moertjes redden zich wel.

Malle moer | 12-09-21 | 14:48

Flauw, demo is op Westerpark

Stinkend_zadel | 12-09-21 | 14:15

Leve Nederland. Huizentekort, en dat komt niet, herhaal, echt niet, doordat huisjesmelkers en investeerders alles opkopen. Dat gerucht is echt niet waar. Alle makelaars, investeerders en Prins Bril ontkennen dat gerucht ten stelligste. Ingrijpen van de demissionairen is daarom niet nodig.

Nivelleermarionet | 12-09-21 | 14:15 | 4

Of een huis nou gekocht of gehuurd wordt, al dan niet van een huisjesmelker, er woont iemand in.

Als er vervolgens mensen geen huis hebben, is dat maar op twee manieren op te lossen.
1. Minder mensen die een huis nodig hebben (immigratie, iemand?)
2. Meer huizen bouwen. Kan alleen als er grond en vergunningen worden uitgegeven door de overheid.

Malle moer | 12-09-21 | 14:32

@Malle moer | 12-09-21 | 14:32: Héhé.. Jij begrijpt 'm. Die huizen zijn gevuld. Het is niet zo dat een panjesbaas die panden leeg laat staan. Pleur je al die woningen op de markt blijft het woningtekort net zo groot.

nietsdoenerT | 12-09-21 | 14:40

@nietsdoenerT | 12-09-21 | 14:40: stoor me ook al een tijd aan het onbegrip bij beleidsmakers en mensen.
Als je huisjesmelkers wilt bestrijden; prima. Beste manier om dat te doen is….huizen bouwen. Groter aanbod, lagere prijs, minder huisjesmelkers.

Malle moer | 12-09-21 | 14:43
▼ 1 antwoord verborgen

Zo, ik heb mezelf héél boos gemaakt, ze gaan wat meemaken.. * Telefoon pakt om Prins Bril de huid vol te schelden *

Tietmier | 12-09-21 | 14:14

Er was op Buitenhof een interessant interview/discussie over de problemen op de woningmarkt, vooral een meneer de Geus, econoom, had inzicht gevende dingen te melden.

Blijkbaar niet alleen bouwen, bouwen, bouwen, maar ook het hele systeem benaderen. Mooie gevolgen benoemd als allerlei links populistische zaken uitgevoerd worden. Bv over investeerders. Dat zijn natuurlijk ook heel vaak overheidsinstanties. Die verdienen er geld mee, daar wordt weer van alles mee gedaan voor burgers en dan heb je ook nog pensioenfondsen. Ook grote investeerders maar daar worden weer pensioen mee betaald.

Wel iets om terug te kijken.

Nuuk | 12-09-21 | 14:12 | 3

Heb het gezien. Die econoom ging in op de redenen waarom er te weinig gebouwd wordt, die andere extreem linkse knul was alleen bezig met herverdelen van iets waar te weinig van is (jubelton, subsidie, HRA, geen enkel besef van vraag (groei en immigratie) en aanbod (aantallen gebouwde woningen).

Malle moer | 12-09-21 | 14:36

@Malle moer | 12-09-21 | 14:36:
Ja dat viel op. Ook dat hij wel eens aanhaakte bij wat die econoom vertelde. Dat was echt een deskundige, die UvA jongen ergens ook wel een beetje, maar vooral actie.

Wat mij het meest trof is wat je soms vaker hoort namelijk dat er een heel ingewikkeld systeem is en één dingen veranderen werkt niet. Ook dat met alle geblaas naar “de rijken” je er niet komt. Juist de overheid is een probleem maar ja, die financieren met hun inkomsten vanuit speculatie ook allerlei subsidies en verzorgingsstaat dingetjes.

Nuuk | 12-09-21 | 14:48

@Nuuk | 12-09-21 | 14:48: de achterliggende redenen waarom er te weinig bouwgrond wordt uitgegeven door gemeentes was wel verhelderend, die had ik niet scherp. Dat hielp me enorm.
Maar ook de projectontwikkelaars laten het afweten. Tegenwoordig kopen die alleen nog grond als een woningbouwbestemming bijna zeker is. Vroeger verdienden ze hun geld door projecten te ontwikkelen naar woningbouwbestemming. Ondernemerschap bestaat daar nauwelijks meer.

Malle moer | 12-09-21 | 14:54

Best wel rustig voor een zondagmiddag op de Dam zie ik. Als het daar al zo stil is kan ik met een gerust hart naar het Westerpark met mijn picknick mand.

Lopende-Hollander | 12-09-21 | 14:12

Zal mij benieuwen als ik morgen wakker word dat er 1 mio huizen extra zijn neer gezet.

Uw Verzekeringsadvis | 12-09-21 | 14:09

Georganiseerd door DWARS, SP, Bij1, FNV en wat niet meer aan linkse clubs.
Tendens: er moet VEEL MEER overheid komen. Dat je maar weet waar je tussen gaat staan.

koeberg | 12-09-21 | 14:08 | 2

Die ook maar meer en meer mensen Nederland binnen willen halen, want dat recht hebben ze. Dat er ook plichten zijn, vergeten ze dan maar even...

NaughtiusMaximus | 12-09-21 | 14:12

Linkse mensen moeten wat beter hun best doen, dan kunnen ze misschien een huis kopen. En stoppen met partime werken

pibasso | 12-09-21 | 14:14

Om de huisvestingsproblematiek nu te linken aan dat 364 dagen per jaar leegstaande pand met authentiek torentje te koppelen vind ik smakeloos !!1!1!!

Lopende-Hollander | 12-09-21 | 14:07

Wie?

elfenstein | 12-09-21 | 14:05 | 1

Ah, ik ben dus niet de enige die zich dat afvraagt.

Wijze uit het Oosten | 12-09-21 | 14:47

Al bijna net zo druk als vorige week... 20K was het toch?

Mastermattie | 12-09-21 | 14:05

Geen woning maar wel een Kroning is het geworden.

Uw Verzekeringsadvis | 12-09-21 | 14:09

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino