Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStijl StamCafé Special - Prof. Hoxha vertelt... "De verborgen geschiedenis van Harskamp"

Noot van de redactie: Kijk nou eens wie eventjes langskomt in Het StamCafé!. Prof. Hoxha, en wel met een zeer lezenswaardige longread inzake Harskamp, het dorpje dat wij allemaal inmiddels zo goed denken te kennen. Neem een potje bier & luisterennnn.

Ja dit protest leek natuurlijk heel erg heftig. We zagen bezopen en doorgesnoven Harskampse jongeren die White Power riepen terwijl oudere dorpsgenoten hen lachend aanmoedigen. Maar besef dat het Geen Harteloze Beesten Zijn, Ze Zijn Gewoon Bang.

Om alle nuances van deze opmerkelijke Harskampse opstand van 2021 goed te begrijpen moeten we een sprongetje maken in de tijd. We gaan terug naar het jaar 1895, dat was het jaar toen de M95 Steyr-Mannlicher in productie kwam.

De M95 Steyr-Mannlicher was er ZOWEL als geweer als karabijn. Een karabijn is een geweer met een ingekorte loop en schoudersteun en wordt toegepast als een geweer eigenlijk wat te groot en te zwaar is.

De M95 kwam rond in 1895 productie en was toen een ware sensatie op het slagveld in die tijd! Een geweer dat tot wel 600 meter nauwkeurig kon schieten terwijl 200 meter de norm was. Echt een geweldig betrouwbaar ding. Tot in de jaren zeventig doken onze geweren nog op bij Afrikaanse rebellen die er ook toen nog uitstekende resultaten mee behaalden. Het enige nadeel was dat er in Nederland helemaal geen schietbaan was met een lengte van 600 meter om ermee te oefenen.

Beeldbank Defensie

Je kan je wel voorstellen wat mensen die woonden aan de overkant van de normale 200 meter lange schietbaan in het jaar 1895 vonden van de geweldige prestaties van de splinternieuwe M95… Vrij weinig natuurlijk.

Logisch dat onze Nederlandse Strijdkrachten een ontzettend onbewoonde plek met hooguit een paar ongeletterde boeren zochten. Een plek waar het type mens woonde dat geen ingezonden brieven naar de koning ging schrijven.

Men kwam uit bij Harskamp, dat was toen een groepje vervallen boerderijen in de middle of nowhere. Of zoals men toen nog zei, Nergenshuizen.

Zo groeide Harskamp uit tot een unicum. Het enige dorp ter wereld dat ontstond als gevolg van de uitvinding van het geweer, die M95 dus.

Goed. Schietkamp Harskamp groeide in een eeuw uit van vier boerderijen en een paardenkop tot een bloeiend dorp dankzij dit schietkamp, waar soms duizenden soldaten tegelijk werden ondergebracht. Het was binnen het militaire schietgebeuren de plek om te zien en gezien worden.

Beeldbank Defensie

Het mooiste was: die Harskampers klaagden niet over het enorme kabaal, ze vonden het ge-wel-dig! Nu waren die paar Harskampers die er waren natuurlijk al snel onder de indruk van dingen in het algemeen.

Harskampers konden lange tijd geen klok kijken, om ze toch bij de les te houden, gebruikten de militairen een gigantisch kanon dat op vaste tijden op 0500, 1200 en 1700 afgevuurd werd, de zware knal was dan door het hele dorp te horen zodat de Harskampers wisten "hee, het is tijd om op te staan, hee, het is tijd om te eten, of hee, het is zeventienhonderd uur, dus het is over een uur opnieuw tijd om te eten", maar dan wel koud eten, want vroeger aten ze daar tussen de middag om twaalfhonderd uur namelijk al warm.

Voor Harskampers was de wereld simpel. Hoe meer oorlog hoe meer leger, hoe meer Harskamp. Harskampers deden de klussen die Defensie zelf niet wilde doen. Het hele dorp dreef op centen van soldaten, werkelijk iedereen deed wel iets rondom die basis en iedereen was blij en gelukkig.

En als je nu denkt: wacht eens even! Dit klinkt precies als wat de Afghanen die nu bij Harskamp worden opgevangen ook deden. Want die mensen werkten tot dat laatste akkefietje met de Taliban ook als burgers voor het onder andere het Nederlandse leger in Afghanistan als bijvoorbeeld bewaker, kok of vertaler.

Nou nee. Het is beslist niet helemaal hetzelfde, want om vertaler te worden moet je toch echt naar school zijn geweest en minimaal een vreemde taal hebben geleerd. 

Maar verder heb je helemaal gelijk, het is bijna hetzelfde. Harskampers zijn inderdaad onze eigen Afghanen, maar dan in het Nederlands.

De echte-echte Afghanen, dus de mensen die nu op de Schietkamp Harskamp worden ondergebracht .zijn dus mensen die met gevaar voor eigen leven werkten voor Nederlandse ambassades, journalisten en militairen. Dat deden ze omdat ze ons verhaal over freedom, democratie en vrijheid van onderwijs voor vrouwen enzo geloofden.

As we speak zijn/waren piloten, special forces van Defensie bezig om ze uit dat levensgevaarlijke gebied te redden. Zo zorgen wij voor hen die voor ons zorgden en dat is netjes, zoals het hoort/heurt.

Dat is ook niks nieuws want zo gaat het al duizenden jaren met oorlogen en legers. Zelfs Romeinen gaven "buitenlanders" die meevochten en dat toevallig overleefden uiteindelijk een stuk grond en een vorm van burgerschap.

Dat "dogma", die manier van werken en het nakomen van die belofte om medestanders in vijandelijk gebied te helpen zit overal heel erg diep. Zelfs vandaag de dag/tot heel kort geleden geeft Duitsland die oude Nederlandse overlopers, dus Nederlanders die vochten in het leger van Hitler gewoon nog een oorlogspensioen. Ja daar kan je van alles van vinden, maar zo zit dat dus. Belofte maakt schuld. En wij komen die belofte nu ook (eens) na.

Nu we dit clear hebben kunnen, terug naar het dorp Harskamp. Zoals gezegd, dankzij de koude oorlog beleefden Harskampers hun gouden eeuw.Hun gehucht groeide na de Tweede Wereldoorlog uit tot een echt dorp. Dat kon omdat Nederland tot aan de jaren '90 nog dienstplicht kende. Iedere gezonde man tussen de 18 en de 30 moest een jaar of wat in dienst en de meesten van die jongemannen deden hun schietoefeningen en schietopleiding op Schietkamp Harskamp. Ze werden er trouwens ook zelf beschoten op de stormbaan.

Ja die Harskampers en de koude oorlog, dat was ons een stel. In Harskamp kon je niet alleen een frikandel speciaal krijgen bij Klaas of luisteren naar de hits van Bucks Fizz en Boney M in de naburige disco. Nee, er was meer aan de hand. Zoals gebruikelijk was er veel, heel veel zwarte, vage handel rondom kazernes en die bij Harskamp in het bijzonder.

Ja. voor goede drugs ging je in de jaren 80 of 90 naar Harskamp en helemaal niet naar Ede of Arnhem. En als de Harskampende weed-, coke- en pillendealer je cool vond, kreeg je soms helemaal gratis een lichtgebruikt pornoblaadje mee voor de terugweg!

Zo kwamen dus tienduizenden, misschien wel honderdduizenden dienstplichtigen voor het eerst in aanraking met soft- en harddrugs, seksboekjes en gekopieerde cassettebandjes dankzij die handige Harries uit Harskampers. Harskamp leek soms wel internet!

Maar er waren natuurlijk ook genoeg Harskampers die helemaal niks hadden met die smerige zwarte handel in gekopieerde muziek, illegale sigaretten en drugs.

Die Harskampers werden dan bijvoorbeeld hoer. Tenminste, zo werden ze door dienstplichtige militairen vaak genoemd. Tegenwoordig zeggen we sekswerker en is het een gelegaliseerd beroep. Maar in de koude oorlog waren die Harskampse vrouwen voor 50 gulden nog in voor alles.

Maar dankzij vrede ging alles ging kapot in Harskamp

Na die geweldige jaren van hoeren, snoeren, drugs en illegale cassettebandjes zette het verval in. De dienstplicht werd afgeschaft en de spermastroom geldstroom van die tienduizenden jongemannen die nog moesten leren hoe ze verstandig met geld moesten omgaan droogde eveneens in een klap op.

Je moest opeens helemaal naar Ede-Centrum voor wat actie. Maar voor de Harskampers zelf was er zeker ook goed nieuws. De kerk groeide weer een beetje in die late jaren 90, net als de SGP-aanhang.

Dus, terzijde, als u god in die periode gemist heeft kan dat best kloppen want die was namelijk heel lang heel druk met het administratief verwerken van een heleboel zondes daar in Harskamp.

Hoerenkinderen

Wat wij afgelopen dagen dus zagen protesteren is een direct gevolg van deze koude oorlog, het einde ervan en de grote de economische invloed die dit had op Harskampers en hun lokale bedrijvigheid. Wat je hier ziet aan jeugdige energie is dus het menselijke eindresultaat. Het zijn de zogenaamde Harskampse hoerenkinderen. De generatie die is verwekt in de jaren '80 en '90, de duistere dagen van de koude oorlog. De tijd toen zwangere vrouwen nog rookten en zopen. Toen condooms en aids nog iets was voor homo’s uit de grote stad. 

Zou een socioloog zich over het dossier Harskamp dan zou vast heel snel opvallen dat juist deze generatie Harskampers minder op hun vader lijkt dan je zou mogen verwachten, vreemd genoeg.

Tot zover de verborgen geschiedenis van Harskamp, terug naar de onze.

Wat deze Harskampers tussen hun WP en Auschwitz-leuzen riepen is natuurlijk niet pertinent onjuist. Ja er zijn erg veel problemen in Nederland met huisvesting, dat is trouwens allemaal de schuld van politici en beleggers. En ja, dankzij teringkutwerk van luie ambtenaren zijn er heel veel personen in Nederland die ten onrechte asiel aanvroegen en dat ook nog kregen. En nog steeds is er een influx van fake asielzoekers, de zogenaamde veiligelandiers die vanwege aanhoudende ambtelijke lafheid maar niet het land uit geknikkerd worden en het zo het behoorlijk verpesten voor ingevlogen Afghanen.

Maar voor de duidelijkheid. Deze groep Afghaanse mensen en hun families zijn in Harskamp omdat wij, Nederland, ze in die situatie hebben gebracht. Wij hebben ze gevraagd ons te helpen. En dat deden ze met gevaar voor eigen leven. Het zijn de oud-werknemers van de BV Nederland, de oude bekenden die wij veiligheid beloofden. Ze zijn inderdaad best dom, want ze geloofden ons gelul over die zonnige toekomst met democratie en zonder Taliban. 

Maar nu ze hier zijn verdienen ze respect en mededogen. Dat Nederlandse soldaten en piloten nu -nog even- levensgevaarlijke capriolen uithalen om ze vanuit Kabul naar Harskamp te vervoeren. Daar is een oud-conservatief, bijna vergeten drieletterwoordje voor dat ze in Harskamp-Dorp niet kennen, maar op de legerplaats zelf des te meer: 'eer'

Dus. Jongelui uit Harskamp. Jullie zijn afgedwaald, jullie zijn van het pad af geraakt, jullie blaffen tegen de verkeerde boom. Maar bij deze, zand erover. Laten we deze nare geschiedenis afsluiten met de zachte, zalvende woorden die jullie moeders in die hoogtijdagen avond aan avond hoorden van die tienduizenden dienstplichtige soldaten die jullie dorp overspoelden "wees niet bang, gewoon slikken en je bek houden" [nsfw].

Reaguursels

Inloggen

Stel, een boer die z'n bedrijf heeft dichtbij een dorp/stad zegt "ik heb geen kinderen die het bedrijf willen overnemen, ik wil hier een wijk opzetten in samenwerking met een projectontwikkelaar" zodat 'ie er zelf ook wat aan verdient. Hoe lang gaat het allemaal duren voordat de eerste eigenaars in hun nieuw huisje kunnen trekken? DAT is het probleem (nota bene: even het gewenste bevolkingsaantal buiten beschouwing gelaten).

EnNouJijWeer | 27-08-21 | 16:04

Het verhaal is onsamenhangend en met nogal weinig respect voor de inwoners van Harskamp. Het probleem is groter dan hier nu beschreven wordt:
1. 800 Afghanen dumpen in een klein dorp, daar zit niemand op te wachten.
2. Eerst waren het 200 tolken, nu 1200 man los van gezinshereniging, hoe kan dit?
3.De Afghanen zijn ingehuurd. Er is nooit beloofd dat ze mee mochten naar Nederland als Nederland zich zou terugtrekken. Ze zijn gewoon netjes betaald. De vergelijking met Nederlandse SS'ers in Duitsland is natuurlijk compleet verkeerd en scheef. De Nederlandse SS'ers waren onderdeel van de Duitse krijgsmacht. De Afghanen zijn ingehuurde burgers. Je zou het dus moeten vergelijken met Nederlandse burgers die voor de Duitsers werkte. De meeste daarvan zijn gewoon in NL gebleven na de oorlog. Slechts een handjevol is ook daadwerkelijk genaturaliseerd. Geen van hen ontvangt een pensioen van de krijgsmacht.
Jammer Hoxha, je verhaal is slecht onderbouwd en je logica scheef.

Old_Spice | 27-08-21 | 15:58 | 1

HOPELIJK zijn deze Afghanen geen middeleeuwers maar Afghanen die "het licht gezien" hebben (zoals sommige Europeanen die begonnen te zien tijdens de Renaissance).

EnNouJijWeer | 27-08-21 | 16:05

O ja de Harskamp. Waar 3 enorm grote campings des zomers de inheemse dorpsbevolking doen verwateren tot een onbetekenend klein deel van de consumenten.

strawdog | 27-08-21 | 13:51

Wel een lang epistel om te duiden dat de Harskampers niet weten wat er buiten hun dorp allemaal gebeurt.

Giotto | 27-08-21 | 11:50 | 1

Dat weten ze harsfijn en daarom is er enige mate van weerstand te bespeuren nu.

Halal gehaktbal | 27-08-21 | 15:07

De Harskamp.

Met de HAVO klasvakantie in de jaren '80 daar 2 dagen en nachten op een camping doorgebracht.

Elkaar (nog) beter leren kennen onder begeleiding van een paar leuke en hippe leraren.

Met mijn eerste grote liefde Jetty W. (die al een vriend had) voor het eerst hand in hand lopen, en elkaar een beetje aftasten en bevoelen in de donkere bossen.

Zij en ik, de enige in het zwart geklede leerlingen, die lekker eigenwijs waren en onze eigen gang gingen en uiteindelijk de diploma op onze sloffen haalden.

Te kleine tentjes met te kleine slaapzakken en wening slaap.

Eten in een grote tent.

Luisteren naar Joy Division en The Cure.

Ach, dat was een andere tijd waarin veel ellende en debiliteit van buiten Nederland nog niet was binnengeslopen.

Die tijd komt helaas noot meer terug. Ook Jetty W. niet.

Nu arriveren en wandelen de Afghanen er.

Dr.Mabuse | 27-08-21 | 10:40

Jongeren horen in opstand te komen. Het verbaasd mij zeer dat ze niet massaal met de ME in de slag gaan, woningen kraken (zoals die van de Bril, gewoon bezetten en niet meer dokken), boos worden omdat ze 145 jaar moeten wachten op een huurkrot en 3,3% kans hebben om een woning te kopen.
Het zijn gewoon verwende watjes die hun ongenoegen uiten op Insta en met memes. Ohhhh, daar schrikt NL van, en komen er eens geluiden uit de heffe des Volks, dan is zelfs GS geshockeerd. Ons land is vol en er zijn geen huizen meer, dat is het.
In de jaren 80 werden jongeren die de straat opgingen ook verketterd, Toen waren ze links, en nu rechts.
Het probleem nu is dat ze achter hun telefoon of PC zich dik zitten te vreten bij moeders thuis.

Jan Lange3373 | 27-08-21 | 10:26

Goed verhaal, kleine nuance; een groot deel van de mensen in afghanistan was daar op vakantie of familiebezoek

Justin_Case | 27-08-21 | 10:15

Mijn vader heeft daar ook ooit nog geschoten, in meerdere opzichten. Maar hij is al, veel te jong, in 1979 gestopt met roken.
Verder een longread waar ik niks mee kan, Hoxha. Maar dat kon ik 17 jaar geleden ook al niet met je stukkies.

Dubbelepunthoofd | 27-08-21 | 09:39 | 1

Ik vond het een verhelderende analyse met voor mij nieuwe inzichten. Maar ik was dan ook 'opzettelijk' afgekeurd waardoor ik Harskamp miste.
Ik had mij aangemeld om al mijn rijbewijzen te halen (dat wilde iedereen dus daar had je de grootste kans om buiten de boot te vallen), wilde niet naar het buitenland uitgezonden (dat wilde het leger juist wel), en had een brief mee van de huisarts waar ik allemaal allergisch voor was. Om 12:00 mocht ik alweer vertrekken van de keuring.
Van een vriend die zijn hele diensttijd Marsen en Raiders heeft verkocht in de kantine en zo een goedbetaalde baan als programmeur misliep hoorde ik dat het allemaal niet zoveel voorstelde in het leger.

KayakFun | 27-08-21 | 11:34
-weggejorist-
foetgoud | 27-08-21 | 09:33 | 2
-weggejorist-
discriminazie | 27-08-21 | 09:11 | 3

Iedereen die er niet naast woont grijpt snel naar de beledigende wijs, welkom in mijn land maar je bedoeld platteland?
Indien je dan zo verheven bent vraag je gemeente raad om meer volk op te nemen.

28 | 27-08-21 | 08:58

Ik kwam hier eigenlijk voor de zure ochtendbraaksels van Freeez? Internet afgesloten?

DexterGordon | 27-08-21 | 08:49 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

In 1863 verloor Federale generaal William Rosecrans spectaculair de veldslag bij Chickamauga op de grens bij Tennessee en Georgia tijdens de Amerikaanse burgeroorlog. Hij trok terug naar Chattanooga in oost Tennessee waar hij zich belegeren door het rebellenleger van Braxton Bragg.

Abe Lincoln probeerde hem vervolgens aan te mogen weer actie te ondernemen om de belegering te doorbreken en weer op het offensief te gaan. Zijn troepen waren immers in de meerderheid. Maar Rosecrans reageerde zeer irrationeel en bleek vervolgens niets aan de situatie te doen en sterker nog het verergerde toen zijn toelevering werd afgesneden.

Lincoln zei hierop tegen zijn secretarissen: "Rosecrans was confused and stunned like a duck hit on the head".

Anno 2021 reageert niet alleen de legerleiding en inlichtingendienst "confused and stunned like a duck hit on the head" maar ook de het Witte Huisje. Arm Amerika. Lincoln had in 1863 Grant en Sherman die Rosecrans nog konden ontzetten. Maar wie kan de Amerikanen nog verlossen van hun incompetente, verlamde en verwarde lijding in 2021?

Graaf_van_Hogendorp | 27-08-21 | 08:45 | 3

Joe the Plumber?

Mr_Miscellaneous | 27-08-21 | 08:55

Graaf_van_Hogendorp | 27-08-21 | 08:45,
Ik las en spaarde vroeger de stripalbums " De Blauwbloezen ", hierdoor kreeg ik kennis met de burgeroorlog van Amerika en ging mijzelf mede hierdoor in deze materie verder verdiepen.
Een vreselijke oorlog, de 1e oorlog waardoor troepen met een machine werden verplaatst, de trein.
Frappant, de beste strateeg van deze oorlog, was van de verliezende partij, Generaal lee, zo ook bij de Duitsers ( die hadden er wat meer ), maar deze sprong eruit, Rommel.
Alletwee de partijen hebben verloren door, logistiek.

Bad - Casey | 27-08-21 | 09:05

@Bad - Casey | 27-08-21 | 09:05: Dat van Lee klopt wel, maar Rommel was vooral heel goed in PR.

wilmeister00 | 27-08-21 | 09:47

Volgens de motie-Belhaj (nummer 788) d.d. 18 augustus hebben dus ook niet-tolken, die “voor Nederland hebben gewerkt” recht op ‘bescherming’. Onder deze groep vallen ook bijvoorbeeld koks en ‘fixers’ van journalisten.

Nota Bene: deze motie is aangenomen door D66, CDA, PvdA, SP, GroenLinks, PvdA, CU, SGP, Volt, BBB, en BIJ1 (waarbij de kneuzen van DENK gedrieën een vergissing maakten en per abuis tegen hadden gestemd terwijl ze voor wilden stemmen; in de motie staat letterlijk “VERGISSING”).

Op een paar partijen na dus de ‘usual suspects’.

Volgens peilingen waar een aantal reaguurders naar verwezen wil grofweg 2/3 van de mensen die de poll invulden niet dat de gemeenten en provincies ‘ruimhartig’ voor opvang moeten zorgen.

Indien deze peilingen de mening van de meerderheid van de Nederlandse bevolking inderdaad zouden vertegenwoordigen, dan geeft dat onmiskenbaar de scheve verhoudingen weer in de Tweede Kamer op dit vlak.

In de kabinetsformatie zie je hetzelfde; Kaag wil per sé de GroenLinksPvdA-eenheidsworst erbij betrekken, terwijl één van die twee linkse partijen voldoende is voor een meerderheid. Naast het feit dat de GL- en PvdA-kiezer heeft niet op deze eenheidsworst heeft gestemd, en deze wel-niet fusie dus niet via de verkiezingen heeft gefiatteerd en derhalve ondemocratisch is, wordt deze combinatie (VVD-D66-CDA-GL/PvdA) op het gebied van (o.a.) integratie- en immigratiestandpunten absoluut niet gedragen door de meerderheid van de Nederlandse bevolking.

Dat motie nummer 788 wordt gesteund door een meerderheid van de politieke partijen in de Tweede Kamer, is een aantoonbaar voorbeeld dat de Nederlandse democratie niet goed functioneert.

En dat komt vervolgens iemand met nota bene een ‘nom de guerre’ als “Hoxha” die meerderheid van de bevolking ook nog eventjes vertellen dat zij een ‘Ans Boersma’ zouden moeten gaan doen.

Prof. Hoxha, de mottenballen hebben kennelijk uw denkvermogen aangetast

Kompromat | 27-08-21 | 08:35 | 6

@Jezus_Boeddha | 27-08-21 | 08:55:
Nee.
Bij één van die 'PvdA's` geldt; PvdA = PvdD.

Een de facto radicaal-linkse partij op het gebied van integratie- en immigratiebeleid, iets wat veel dierenliefhebbers door hun roze bril - helaas - wel eens over het hoofd zien.

Kompromat | 27-08-21 | 09:33

@Kompromat | 27-08-21 | 09:26:
Ik zeg niet dat de gehele bevolking welkom is. Alleen dat we een verantwoordelijkheid hebben naar een specifieke groep. Dat zijn namelijk ónze waarden, ónze codes (of zoals Hoxha het noemt: eer). De waarden van de Taliban kunnen aan m'n reet roesten.

Ik schaam me rot voor dit gepruts van onze regering. Na de Molukkers en Srebrenica nu weer dit. Ga het fixen!

Mr_Miscellaneous | 27-08-21 | 09:43

@Mr_Miscellaneous | 27-08-21 | 09:43:
En welke 'verantwoording' is dat dan?

Zoals ik al eerder heb aangestipt is de Nederlandse betrokkenheid in Afghanistan een 'opbouwmissie' geweest.

Dus 'wij' gingen daarheen om de bevolking en dat land te helpen. De Afghanen die assisteerden bij het verlenen van die miljoenen-kostende hulp werden daar zélf riant voor betaald, en faciliteerden het verstrekken van ónze financiële hulp aan hún bevolking én hun land.

Nu moet ik geloven dat wij een soort ereschuld hebben, omdat Afghanen die zichzelf (tegen betaling dus), hun volk en hun land hebben verrijkt met onze financiële hulp niet de bereidheid toonden (en tonen) voor hun eigen land en volk te vechten?

Dit is de omgekeerde wereld.

De Molukkers is een compleet ander verhaal dan Afghaanse (vermeende) werknemers (of beter: opdrachtnemers, want ZZP'ers) - leest u anders de geschiedenis van de KNIL er maar eens goed op na - , en 'Srebrenica' is een verhaal over het falen van de VN (weet u nog, die luchtsteun die nooit kwam) en de culturen en eeuwenlange haat bij de lokale bevolking (Serviërs én Bosniakken) aldaar.

Stop met dat dominee- en messiaanse denken. Dat is - toegegeven - helaas één van de kwalijke uitwassen van onze christelijke cultuur.

Kompromat | 27-08-21 | 09:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Omslachtige manier om Harskampers hoerenkinderen te noemen.

sioux_ | 27-08-21 | 08:34 | 2

sioux_ | 27-08-21 | 08:34,
Mee eens.

Bad - Casey | 27-08-21 | 08:40
-weggejorist-
Therrie | 27-08-21 | 09:15

Eer ik het vergeet ( nee hoor ).
@Mickey, bedankt voor jouw heerlijke nummer van ELO, waarvoor dank.
Deze is van mij voor jou.
Electric Light Orchestra - So Serious.
www.youtube.com/watch?v=9MwA4wTOo5A
Lyah, MG !

Bad - Casey | 27-08-21 | 08:32

Het verbaasd mij iedere keer dat die opvang in kleine dorpen zit. Nooit worden die vluchtelingen in de randstad opgevangen. Dan vind men het gek dat er tegengas wordt gegeven vanuit zo'n dorp als er zoveel mensen erbij dat de totale dorpsbewoning met 33 % stijgt. Vraag mij af of zij in Den Haag of Amsterdam of Rotterdam ook zo blij zijn als er 33 % meer bewoners komen.

loser | 27-08-21 | 08:14 | 2

Het verbaast mij.........

Giotto | 27-08-21 | 11:47

Goedemorgen. Terwijl de oplossing toch zo simpel is: de goede Afghanen hier naar toe en die hele gereformeerde bible belt naar Afghanistan. Religieuze fundamentalisten onder elkaar, dus bij voorbaat dikke mik. Inteelt heeft daar ook een aanzienlijk kleiner maatschappelijk stigma.

Zo zie je maar, omvolking hoeft niet per se negatief te zijn. Zeau, nog één bakkie. En dan de eerste coronaprik halen en verse vis. Het is uitstekend fietsweer. Hou vol luitjes, het is bijna weekend.

Hetkanverkeren | 27-08-21 | 08:02 | 4

Hetkanverkeren | 27-08-21 | 08:02,
Goedemorgen beste,
Geniet ervan, vooral van de verse vis, welk ga je halen ?!

Bad - Casey | 27-08-21 | 08:12

@Bad - Casey | 27-08-21 | 08:12: Goedemorgen BC! Dat hangt mede van het aanbod af, maar in principe ga ik meestal voor de wat meer ondergewaardeerde soorten. Mijn ouders hebben in ieder geval schar besteld en verder hoop ik op poontjes, mul en, afhankelijk van de prijs, wellicht wijting. Overigens haal ik vis in IJmuiden, dus verserder kan het niet.

Geniet van je weekend en hou je taai kerel!

Hetkanverkeren | 27-08-21 | 09:02
▼ 1 antwoord verborgen

Vandaag weer een groot interview met Ploumen en Klaver in de VK. Kaag domineert regelmatig het nieuws. Inmiddels weet iedereen wat zij (links) willen in de formatie. Incidenteel komt er iets voorbij van Segers maar ik lees helemaal niks over Ruttes en Hoekstra's wensen. Is (een beetje) rechts dood?

Leptob | 27-08-21 | 07:47 | 6

@GrandMechantLoup | 27-08-21 | 08:01:
Huisvesting typisch links thema? Rechtse mensen willen ook graag een huis. Druk op woningmarkt raakt niet alleen sociale huur.

Mr_Miscellaneous | 27-08-21 | 08:11

@GrandMechantLoup | 27-08-21 | 08:01,
Ik denk eigenlijk dat het allemaal met elkaar samenhangt ?!
Ik zie best wel " veel " vrouwen hier totaal gesluierd rondlopen, die gaan nimmer nooit aan het werk, ja thuis, waar de man zijn scepter zwaait.
Zal die man in kwestie ook zijn centje bijdragen ?!
Ik weet het niet, maar iets zegt mij van niet.

Bad - Casey | 27-08-21 | 08:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi verhaal maar het ontspoort vreselijk bij de vergelijkingen met de wederdienst mensen die daadwerkelijk vochten in vreemde dienst zoals Duitsers de Romeinen. Dit gaat dus alleen op voor mensen in daadwerkelijke militaire dienst waar je je leven al opgeeft op het moment dat je onder een commando valt. Je dient, je laat je kneden, je geeft op wie je bent, je voert uit.

De auteur weet dus geen enkele historisch valide vergelijking te maken voor het helpen van tolken, koks en administratieve medewerkers die propaganda geloofden of nog waarschijnlijker het geld en een kans op een ticket al van ver zagen aankomen. En daar gaat het hele betoog scheef. Want dit punt gaat het nu net om. Deze mensen offerden hun veiligheid niet op voor Nederland of voor "Afghanistan". In die zin was er geen offer om terug te betalen. Aan het leger in Afghanistan kun je aflezen hoe dat werkte. Trouwens waar zijn zie allemaal heengegaan. En hun families? Misschien hadden we deze loyale tolken die hun leven riskeerden toch militair moeten maken en die merkwaardige kunstmatige natie zo nog een fighting chance had gekregen.

GeenAccount | 27-08-21 | 07:29 | 3

GeenAccount | 27-08-21 | 07:29,
Ja daarom zei ik ook, " best wel grof door de bocht ".
De vergelijkingen gaan idd ook behoorlijk mank, maar ik zag hier ook wel de humor van in.
Vooral ook dat het Romeinse Rijk veel meer land had te (ver)geven ( tja, das nogal een verschil ) dan Nederland nu,ok hiervoor in de plaats zijn dus huizen gekomen ;)

Bad - Casey | 27-08-21 | 07:32

GeenAccount | 27-08-21 | 07:29,
Net even dat filmpje bekeken, best wel een " krachtige " wapen, alleen de schutter hanteert het geweer in deze volgens mij niet goed, 1 been ( welke been ?! dat ligt eraan of men links of rechtshandig is ) naar voren zetten met een licht gebogen knie en natuurlijk goed tegen je schouder aandrukken ( anders gaat het heel erg pijn doen ) dan staat men stabieler en kan je de terugslag beter ondervangen, maar idd een krachtige wapen.
Ach wie ben ik ;)

Bad - Casey | 27-08-21 | 07:53

@Bad - Casey | 27-08-21 | 07:53,
Was eigenlijk voor " bergsbeklimmer | 27-08-21 | 07:14" bedoeld, waarvoor mijn excuus beste, " GeenAccount ".

Bad - Casey | 27-08-21 | 08:03

Wat voor reden zit erachter dat vluchtelingen in afgelegen gebieden/kleine dorpjes worden gehuisvest? Kan iemand die vraag eens aan een deugend politicus voorleggen? Zou het iets te maken kunnen hebben met overlast of zelfs... gevaar? Overlast is juist minder bij grote steden, daar valt er toename van "vreemden" niet erg op. Als overlast en gevaar factoren zijn, mogen deze mensen gewoon niet op het Nederlandse volk worden losgelaten. Tevens, als het doel is om ze hier te laten blijven en ze te laten integreren, moet je ze nooit bij elkaar zetten maar juist zo ver mogelijk uit elkaar, verspreid over het hele land.

Sneerpoets | 27-08-21 | 07:28 | 1

Misschien is het de meest voor de hand liggende reden? Namelijk dat alles nogal in de stront is gedraaid onder de bezielende leiding van onze politiek en ambtenaren. Er is nergens plek, er wachten nog duizenden statushouders (en nog veel meer Nederlanders) op een huis. In afgelegen gebieden/kleine dorpjes zoals Harskamp is nog wel plek voor tijdelijke opvang.

Mr_Miscellaneous | 27-08-21 | 07:57

Voor de geinteresseerden in de historie van o.a. de M95: Dat geweer heeft met andere geweren Steyr op de kaart gezet als industriestad. De ontwikkelaar, Joseph Werndl, wordt hier (ik woon in de buurt van Steyr) dan ook behoorlijk geëerd. www.steyr-arms.com/de/unternehmen/ges.... De arbeiderswoningen, met Steyrlogo) in de Wehrgraben worden nog steeds bewoond.

Steyr ligt aan het eind van de Eisenstraße. IJzererts werd en wordt nog steeds afgegraven in de stad Eisenerz in de Steiermark, in Nederland foutief Stiermarken genoemd. aan de rivier de Enns en zijdalen ontstonden vele kleine industrieën, voornamelijk Hammerwerken, smederijen die zich hoofdzakelijk bezighielden met messen en zeisen.

De ouderen onder ons kennen noch wel de Steyr/Puch bromfiets (met dat hoge stuur) maar er worden ook tractoren gemaakt, de meeste BMW motoren komen hier vandaan en de MAN wordt voorlopig nog hier geassembleerd, hoewel Volkswagen dat, tegen alle verdragen in (daar zijn Duitsers goed in), gaat afstoten. Er komt nu een eigen fabriek in de plaats (Steyr automotive) die zich gaat toeleggen op het bouwen van kleine vrachtwagens en bussen.

bergsbeklimmer | 27-08-21 | 07:14 | 1

bergsbeklimmer | 27-08-21 | 07:14,
Nou ik wel, maar ik moet dan ook nog gaan slapen ;)
In ieder geval bedankt hiervoor.

Bad - Casey | 27-08-21 | 07:29

Ik snap die Harskampers wel. Als klein poldertaliban gesticht wil je natuurlijk geen anti-taliban vreemdelingen in je incestdorpje.

GrandMechantLoup | 27-08-21 | 07:02

Goedemorgen allen,
Wederom net thuis van dienst en ga nu het weekend in.
Harskamp, zo das lang geleden voor mij ( 88-6 ), toen was er zo`n MAG losgetrild en was er een ongelukkige soldaat die daar kroop daardoor geraakt, mocht dit waar zijn ?!
Maar hoe dan ook, ik dacht toen wel, " koekoek, aan deze poppenkast ga ik niet meedoen ", om de paar maanden hing er een lijstje met namen wie er mee moesten naar die schietbaan waar ze met scherp ( 2 meter geloof ik ?! ) over je hoofd heen schoten.
Op de 1 of andere wazige manier stond ik nooit op dat lijstje ?!
Mijn " schietgebedjes " waren dus gehoord ;D.
Zelf MAG-schutter geweest, ruim 10 maanden met het zwaarste van het zwaarste lopen zeulen, vooral SITE-wacht ( ahum ) was leuk, inclusief kisten met scherpe munitie voor mijn MAG en mijn UZI.
Stukje hierboven is best wel uhhh, grof door de bocht, maar ik moest wel lachen.
Ok kastelein, voor de Die Hards een rondje en zo ook natuurlijk een nummertje van mij ( voor de ochtendploeg, gewoon om even lekker wakker te worden ;))
Full Metal Jacket - Bird is the Word.
www.youtube.com/watch?v=KQEDojPZ7YI
Proost !

Bad - Casey | 27-08-21 | 06:59 | 4

@GrandMechantLoup | 27-08-21 | 07:04,
Gelukkig ben ik al/nog wakker ;D
Goedemorgen.

Bad - Casey | 27-08-21 | 07:07

@Bad - Casey | 27-08-21 | 07:07:

Koffie met scheutje whisky?

GrandMechantLoup | 27-08-21 | 07:07

@GrandMechantLoup | 27-08-21 | 07:07,
Wel lekker, ok, vooruit dan maar, proost.

Bad - Casey | 27-08-21 | 07:16
▼ 1 antwoord verborgen

Maar daarom zuipen en snuiven ze toch, omdat ze bang zijn? Bang voor het kwaad hun ouders in hun verweekte hersentjes hebben gestopt waarschijnlijk. Zielepoten, daar zijn ook hele mooie opvangmogelijkheden voor, vaak in de bossen.

Tishetnetnie | 27-08-21 | 06:54
-weggejorist-
Zoelense Hobbyboer | 27-08-21 | 06:48 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
TmC | 27-08-21 | 06:41

Wat hebben we veel wetenschappers op GS. Ik dacht dat GS een club voor virologen was.
Nu blijkt het hier op te tillen van de electrologen.

kleybeuker | 27-08-21 | 06:40

Ik ben zwanger.

Kaas de Vies | 27-08-21 | 06:25 | 3

Kaas de Vies | 27-08-21 | 06:25,
Oh jee, ik was het niet..... toch ?!

Bad - Casey | 27-08-21 | 06:32

Gefeliciteerd Kaas.

Tishetnetnie | 27-08-21 | 06:50

Eufemisme en excuus voor een bos hout verzamelen voor de winter?

Milton_Styx | 27-08-21 | 08:38

youtu.be/9tBR5cMoiOA?t=1357

Tsja. De man is een diepgelovige christen. Heeft al enorm geleden in het leven. Ik weet niet of hij de man is om deze crisis te handelen. Hij is oud.

Natuurlijk hij is 10x beter dan Trump. Maar een emmer snot is ook beter dan Trump. Eigenlijk is alles beter dan Trump. Maar goed hij neemt verantwoording voor het falen. Dat zegt iets. Maar persoonlijk zie ik meer in President Harris. Tijd voor nieuw bloed.

GrandMechantLoup | 27-08-21 | 05:12 | 7

@Boris Poepnagel | 27-08-21 | 05:33:

Wat als we er gewoon helemaal niet zijn en de verlichte mensen opnemen in onze liberale samenleving?

GrandMechantLoup | 27-08-21 | 05:43

@GrandMechantLoup | 27-08-21 | 05:42: Wat ben jij toch een ongelofelijke oetlul . Ik vermoed dat je rastaharen hebt en een gezichtsmasker als je weer gaat 'protesteren'.

Koning BongoBongo | 27-08-21 | 08:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Mannen met lange baarden en zegelringen vermijden.
Orthodoxe Joden zijn ook engerds.

jaja | 27-08-21 | 04:48 | 1

Orthodoxe joden komen bij mij nogal autistisch over, Leven in hun eigen bubbel en hebben zelden manieren. Echter, ik hoef niet t vrezen dat ze me met geweld een zwaar vrijheid-beperkend geloof afdwingen. Sterker nog, om erbij te mogen horen zul je veel moeten studeren en wat vlees moeten afstaan.

Sneerpoets | 27-08-21 | 06:44

Is het eigenlijk toegestaan om jezelf af te trekken om iemand die al lang dood is?
ik vraag dit voor een vriend maar er is wel haast bij geboden!!

TijdelijkOptimist | 27-08-21 | 04:46 | 4

@Boris Poepnagel | 27-08-21 | 04:49:
Dat heb ik bij Hepie en Hepie.

jaja | 27-08-21 | 04:52

@jaja | 27-08-21 | 04:52:
Dat is dan weer behoorlijk obsceen, om jezelf te trakteren op een zaad-uitbarsting op basis van fictieve figuren. Bah.

Boris Poepnagel | 27-08-21 | 05:00

Begraaf dat mens nou eens een keer

zeefert | 27-08-21 | 07:33
▼ 1 antwoord verborgen

Als je mensen voor je hebt werken, dan weet je toch wie dat zijn ? Er zijn toch wel ergens personeelsbestanden van, of iets anders gedocumenteerd ? Dat zou je, zeker gezien de beruchte Nederlandse regulatie- en administratiedrift wel verwachten. Maar nee hoor. "We weten het niet". Je weet niet wie er voor je hebben gewerkt. Resultaat : De eerste dag na de val van Kabul meldden zich al meer "tolken" bij de NL ambassade dan er mogelijk voor NL defensie kunnen hebben "gewerkt". Oplossing : Weet je wat ? Laten we ze ALLEMAAL naar NL verschepen, en DAAR, later pas uitzoeken wie er nou echt voor ons gewerkt hebben. Can you say *facepalm* ? Je begrijpt goddomme toch wel dat de Afghanen die onder valse voorwendselen naar NL worden verscheept, dat je daar NOOIT, NOOIT, NOOIT meer van af komt ? Zelfs als zouden ze worden ontmaskerd en na jaren procederen worden uitgewezen. Er gaan geen vluchten meer naar Kabul. NL zet sowiso geen illegalen uit, laat staan naar oorlogsgebieden. Zolang NL de taliban niet erkent als wettige regering waar diplomatieke relaties mee worden onderhouden zal dat hele kut Afghanistan de status "oorlogsgebied" blijven houden. Gefeliciteerd Nederland, jullie hebben net een paar duizend Afghaanse klaplopers het winnende lot uit de loterij gegeven. Nu alleen nog even stel verblijfsstatus verlenen, en de omvolking ligt weer goed op schema.

Asteroid-B612 | 27-08-21 | 04:24 | 6

@keestelpro | 27-08-21 | 04:37:
'Dat zijn weliswaar islamisten maar dan net zoals de CPU en het CDA christenisten zijn.'...?!
Slaap lekker dronken dropje.

drs.Nee | 27-08-21 | 04:41

@keestelpro | 27-08-21 | 04:37:
IS en Al Qaeda van een andere orde?
Nee, Moslim extremisten die anders of minder gelovigen afslachten zijn gelijk.

jaja | 27-08-21 | 04:43

@jaja | 27-08-21 | 04:31: Ik maak we wel druk, omdat het allemaal zo exemplarisch is voor de faalhazerij in dit land der naieve deugneizen. Het gebroken geweertjesland land waar een elite aan alle touwtjes trekt. Hun marionetten zijn de bestuurders en politici. Incompetente BLUNDERCHUMPS die werkelijk niets voor elkaar krijgen., en hooguit uitblinken in hun onvoorstelbare naiviteit. Ga je dan niet lopen bemoeien met een brandhaard aan de andere kant van de planeet. Gingen ze Afghaanse politiemensen opleiden enzo. Met hoge verwachtingen over het resultaat "die Afghaanse politiemensen inzetten in hun eigen geboortestreek waar ze de mensen kennen". Bleek geen groot succes want de helft van die gasten werd in een hinderlaag gelokt, door de plaatselijke afdeling baardmansen gevangen genomen en ter plekke gefusilleerd. De andere helft kwam tijdens de opleiding al niet eens opdagen of liep over naar de taliban. Met dahnk fur die blumen ! Had je allemaal kunnen zien aankomen. Net als de huidige toestand. Het is 1 groot fiasco. En jazeker het heeft wel degelijk invloed op mijn leven want nu word ik NOG meer geconfronteerd met het gejank en gejammer van deugneuzen en moralistische Calvinistenzeikerds.

Asteroid-B612 | 27-08-21 | 05:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Next time will be different, so sweet, so nice.

nutsniet | 27-08-21 | 05:53

Klamboe

Risingson | 27-08-21 | 07:37

En over dertig jaar zijn ze even boos als de Zuid Molukkers: het is onze schuld dat ze in dit kutland zitten en hun eigen landje nooit meer zien!

thepinkpainter | 27-08-21 | 03:59

Lieve mensen, ik maak ‘t niet laat vandaag.
Laatste pils & peuk.
Morgen weer een dag, mag ik wéér de gangmakerT uithangen op de tennisclub.
Allemaal leuk en aardig, maar mensen maken zo’n klerezooi.
Het leven van een vrijwilliger gaat niet over rozen en dan mot ik óók nog ‘s 2 potjes speulen.
Is verder totaal niet interessant voor wie dan ook, maar ik ben het ff kwijt.
Welterusten alvast en goedemorgen voor de vroege vogels.
youtu.be/wYnOCytlAXk

Ruimedenker | 27-08-21 | 03:46 | 1

Opgezet, slaap nu, Thx

TheOne48 | 27-08-21 | 03:49

Haha jullie reaguurders zijn echt de beste mensen om deze krankzinnige tijd mee te overleven.
Ik ga slapen in.... (zie tijd reaguursel)

keestelpro | 27-08-21 | 03:21 | 5

Ik kan niet slapen...

VoltaireJohn | 27-08-21 | 03:42

@TheOne48 | 27-08-21 | 03:44: wat bedoel je? Ik zit al dagen met een verstopte en loopneus, gister en vooral tussen gisteravond en vandaag hoesten, ik kan daar niet van slapen.

VoltaireJohn | 27-08-21 | 04:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik had zin in Chinees.
Zag ik kipfilet in tomatensaus met champignons.
Nooit gehad maar ik houd niet van die rubberen Chinese champignons.
Dus ik vroeg of het zonder die dingen kon en ipv broccoli.
Lekker.

jaja | 27-08-21 | 02:50 | 1

80% van dat spletenspul ligt in de tomatensaus en de Nederlander betaalt er dik voor.

kleybeuker | 27-08-21 | 06:33

Headline du jour : "Trans woman blames right-wing blogs and own gender dysphoria for blowing up mosque". Een trans "vrouw" uit Illinois staat voor de rechter ivm met een aanslag op een moskee in 2017. Michael Hari (geen familie van Mata of Badr) die tegenwoordig door het leven gaat als Emily, kan levenslang krijgen. Haar verdediging verzocht het hof echter om niet te streng te straffen, i.v.m. Emily's geestelijke problemen en wanhoop ten tijde van de aanslag, waarbij niemand gewond is geraakt. Volgens woordvoerders is de plaatselijke moslimgemeenschap wel zwaar getraumatiseerd door de gebeurtenissen. De rechter doet op 13 sept. uitspraak.

Asteroid-B612 | 27-08-21 | 02:40

Best wel irritant die rare trucjes, ben daar niet zo van.

TheOne48 | 27-08-21 | 02:42

@TheOne48 | 27-08-21 | 02:42: Dat heet "showmanship". Naar verluidt heeft Jimi Hendrix de "achter mijn rug gitaar spelen" gimmick gejat van de Tielman Bros. nadat hij zeg spelen in Hamburg. Ook zouden de Beatles wel eens een kijkje nemen bij de concurrentie toen ze zelf in Hamburg verbleven.

Asteroid-B612 | 27-08-21 | 04:02

Ben rond 22.00 uur Rendang (de 'e' is stom) en het is klaar en het smaakt fantastisch. Kwam ooit bij een poll van CNN op plek 1 van beste gerechten ter wereld. Smaak is intens en niet normaal zo lekker. Zuur blijft nog nachtje in de koelkast en de Rendang is voor morgen. 1 van de geheimen van dit West Sumatraanse stoofvlees is dat het de volgende dag nog leklerder os en de dag erna nig lekkerderder. En als je dat niet red, dan heb je niet genoeg gemaakt. Morgen Bintang halen en genieten.
Selamat Makan!

R. Skickr | 27-08-21 | 02:29 | 1

Echte rendang maken duurt dan ook 3 à 4 dagen en zo lekker heb ik het meerdere keren mogen eten.

kleybeuker | 27-08-21 | 06:36

Nog even de pokkezooi opruimen op de tennisclub.
Kom ik zo nog ff en biertje halen in de GS kroeg.
Was verdomme wéér een geslaagde avond.

Ruimedenker | 27-08-21 | 02:21 | 7
▼ 4 antwoorden verborgen

Wie is Hoxha?

jaja | 27-08-21 | 02:01 | 12

We hadden ook ooit een GS reporter uit 040. Muts Aars of zoiets. Of Mutsaers of zo. Het is lang geleden. Die was iets te gezellig denk ik. Ik vond het wel een leuke columnist. Die werd ook gejorist op een bepaald moment. Waarom weet ik niet.

keestelpro | 27-08-21 | 03:32

Een voormalige winterbanddode. Sindsdien is de liefde voor gs omgeslagen.

Pater.Koekkoek | 27-08-21 | 05:53
▼ 9 antwoorden verborgen

Jamie Summers...daar word ik nog steeds week van. Schrijver stukje is haar ook niet vergeten +1

ex_tientjes_lid_vpro | 27-08-21 | 02:01

Zoveel Nederlanders die al jaren en jaren gewerkt hebben voor Nederland (btw en belasting, al dan niet middels hun ouders) en die nog geen huis hebben en al lang wachten daarop. Ben echt benieuwd wanneer zij goed genoeg zijn voor hun eigen plekje in Nederland!

VP732 | 27-08-21 | 02:00 | 4

@jaja | 27-08-21 | 02:11: hahaha, ik geloof dat jij mijn plempsels (vanavond) niet moet proberen te interpreteren. Maar deze hierboven geplaatste steek onder water is in dit geval trouwens niet voor mezelf.

VP732 | 27-08-21 | 02:17

@neenee | 27-08-21 | 02:43: Geeft niets, er zijn veel mensen in NL die voornamelijk aan zichzelf denken en alleen korte termijn kunnen handelen. Geniet van de dag!

VP732 | 27-08-21 | 09:12
▼ 1 antwoord verborgen

Deze beschrijving van Harskampers is zo bezopen dat ik het ik het stoned niet eens had kunnen verzinnen. GS HQ zo snel mogelijk richting de Veluwe verplaatsen, de Randstad vertroebeld jullie discernment. Eerst verslaggeven en dan pas aan de ontspannende middelen.

BaasBombarde | 27-08-21 | 01:44

Hilarisch om het verhitte debat van Hillary Clinton en Donald Trump uit 2015 te zien en horen op de live stream na de speech van Joe Biden, op CBS News:
www.youtube.com/watch?v=s7gDXtRS0jo

drs.Nee | 27-08-21 | 01:22

GS heeft wellicht iets te lang in de Amsterdamse deuggordel rondgehangen. Is niet erg, laat Tom een avond bier drinken in Harskamp en dan komt het boerenverstand weer terug.

In het topic worden een paar aannames gemaakt die niet kloppen.

1. Het gaat niet alleen om tolken het gaat om een slecht gedefinieerde groep mensen die op enige wijze iets voor een Nederlander (ngo, correspondent, tourist? etc) gedaan zou hebben van taxidienst tot ober, kok of wat dan ook. Gaat niet slechts om mensen die als tolk voor militairen werken. Nederlandse overheid heeft geen gegevens, mensen konden zichzelf aanmelden. Screening en check of ze aan de voorwaarden voldeden wordt pas in NL gedaan. Daar komt bij dat hele familiestammen mee mogen nemen. Het is maar zeer de vraag of al deze mensen een reël gevaar lopen na de machtsovername door Taliban.

Mickdestok | 27-08-21 | 01:17 | 2

2. Omdat de screening pas in NL wordt gedaan (logisch ivm acute situatie en tijd) is de kans reël dat Taliban knuffelaars meereizen.

3. Mensen die voor NL-overheid werken en direct gevaar lopen moet je inderdaad evacueren. Dat is echter een beperkte groep die je dan ook nog eens beter in Pikanstan, Oezbekistan of ander buurland kan opvangen. Met minder grote culturele verschillen en laagdrempelige terugkeer als het weer veilig is. Oostenrijk laat zien hoe het ook kan.

4. Als je ze al in Nederland opvangt, dan moet je dat doen op een plek met lokaal draagvlak en niet in een klein confessioneel dorp op de Veluwe. Het is wel erg makkelijk deugen om mensen die betogen tegen hun komst hoerenzonen noemen.

Dus GS ga naar Harskamp en drink een biertje met de mannenbroeders en rokkendraagsters.

Mickdestok | 27-08-21 | 01:26

@Mickdestok | 27-08-21 | 01:26:

Precies, de veronderstelling is dat we weten wie er zitten maar dat wordt pas duidelijk na de quarantaine want dan pas gaan ze kijken wie ze nu eigenlijk hierheen hebben gehaald en begint het normale screenen.

Wattman | 27-08-21 | 01:30

Goedenavond Guurders!

Vergaat de wereld al of heeft er iemand zin in bier? IK WEL!

Barman, twee fluitjes, op de tab, en geef eenieder hier met rechtse praatjes er ook maar eentje van me. Effe nog.. Franse Bauer is een koning en Australië kan ongezien de tyfus krijgen als ik Australiërs mag geloven. Of corona dan. Wij zijn vanaf september weer aan de beurt waarschijnlijk wat best wel chill is omdat de overheid het allerbeste met ons voor heeft!!

Iemand nog vakantieplannen?

OuweOuweLekkerMauwe | 27-08-21 | 01:07 | 5

Vakantieplannen?
Ik ben in mijn kelder een mijnschacht aan het graven op zoek naar een onderaardse grot. Zodra ik er een gevonden heb organiseer ik een excursie voor heel mijn gezin. Ja we gaan lekker ondergronds voor ons vertier.

keestelpro | 27-08-21 | 01:17

Ik ben een aantal dagen 'op vakantie' in Amsterdam, ik begin al een klein beetje twijfelen aan welke gender ik ben. Proost!!

Patje | 27-08-21 | 01:25

@Wattman: Racist!

@drs.Nee: fluitjes zijn lekkerder dan vaasjes. Fluitjes kan ik blijven drinken, vaasjes niet.

@Keestelpro: Klinkt super gaaf! Moet dan gelijk denken aan: “Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.”

@Patje: Geniet ervan kerel! Cheers op je reis door het openluchtgesticht Amsterdam. Al een nieuwe naam voor jezelf bedacht?

OuweOuweLekkerMauwe | 27-08-21 | 01:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Van alle mensen op de hele wereld is Joe Biden misschien wel de minst geschikte persoon om president van de Verenigde Staten te zijn.
En toch is hij het.
The American Dream is echt de waanzin ten top.

keestelpro | 27-08-21 | 01:06 | 2

Haha ja. Dat Biden president is zegt veel over Amerika. Echt ongekend wat een blamage. Voor het hele westen ook. Trump zegt overigens ook veel over het Amerikaanse volk. Ze zijn nog net een stukkie verdwaalder dan wij maar hier gaat het ook hard. Biertje Kees?

OuweOuweLekkerMauwe | 27-08-21 | 01:18

Wat je af en toe terugziet uit de persconferentie, Biden lijkt elke keer bijna in slaap te vallen zo sloom.

Wattman | 27-08-21 | 01:20

Ongeveer 100 doden in Kabul hoor ik nu.
Biden heeft wraak gezworen.
Ben benieuwd wat ie gaat doen.

jaja | 27-08-21 | 01:01 | 4

De Taliban zwaarder bewapenen en ondersteunen met kennis zodat ze gesteund worden in de strijd tegen terroristen? Ik kijk nergens meer van op.

Patje | 27-08-21 | 01:05

Leuk wraak van Biden, maar dankzij de acties van Biden heeft hij voorgoed het respect van de wereld verloren. Geen land die Amerika nog zal vertrouwen na het verraad van de Koerden onder Trump en nu het verraad van de Afghanen en bondgenoten van de VS.

zeertegendradig | 27-08-21 | 01:15

Mwah drones en bommen
En in ruil krijgen wij weer aanslagen in het westen

Therrie | 27-08-21 | 09:20
▼ 1 antwoord verborgen

Harskamp NENA 99 Red Balloons

Voor het muziekprogramma AVRO's Toppop werd op Schietkamp De Harskamp begin 1983 een videoclip opgenomen voor het nummer 99 Luftballons van de Duitse band Nena.

www.youtube.com/watch?v=hiwgOWo7mDc

Willem055 | 27-08-21 | 00:58 | 2

Joh

Red shirt | 27-08-21 | 01:03

Het is wat met die wilde wieven.

Red shirt | 27-08-21 | 01:05

Correctie.
Dat al die lui die nu een enkeltje verzorgingsstaat krijgen aangeboden, idealisten zouden zijn die met gevaar voor eigen leven de Nederlandse missie kwamen ondersteunen, dat is wat kort door de bocht. Onze disfunctionele ambassade in Kabul die onder het bezielende nieuwe leiderschap van Kaag was vergeten effe bij te houden wie echt in de shit zouden zitten zodra de Amerikanen hun biezen zouden pakken. Iets wat nota bene al anderhalf jaar geleden werd aangekondigd. Om mevrouw Kaag haar carrière te redden, is besloten dan maar helemaal geen onderscheid te maken. Maar niemand gaat beweren dat een fixer of een door een (onafhankelijk!) journalist aangetrokken tolk zich liet inhuren voor de Goede Zaak. En of dat soort lui nu allemaal acuut in levensgevaar zijn, waag ik ook te betwijfelen.

wapster | 27-08-21 | 00:35

Joe Biden kondigt vergelding aan voor de aanslagen in Kaboel, in bewoording die aan Bush jr doen denken. Reken maar dat de woedende oorlogsindustriëlen zich met zulke vage beloftes niet zullen laten afschepen.

WirMachenMusik | 27-08-21 | 00:32 | 7

@Milton_Styx | 27-08-21 | 01:19:

Hij is nogal een wegloper als het te ingewikkeld wordt, weglopen voor zijn verantwoordelijkheid eigenlijk want een president moet er juist staan nu. Ben nu ook wat fragmenten aan het terugkijken maar wat komt hij zwak en sloom over.

Wattman | 27-08-21 | 01:24

@Wattman | 27-08-21 | 01:24:

Dit was bij uitstek juist de omgekeerde uitstraling die op zulk een moment gevraagd wordt.

1e indruk, nog voor een gesproken woord was die van verslagenheid. Wed daarna bevestigd.

Bij het aanzeggen van opsporen daders, duidelijk mislukte poging om zich op te pompen.
Beschamende vertoning.

Ik kan me indenken dat je voorzichtig formuleert zolang je nog niet alle troepen eruit hebt. Maar dit was een wanvertoning.

Milton_Styx | 27-08-21 | 02:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Twintig jaar oorlog en in blessuretijd worden opgeblazen.
Vechten ze tegen Duitsers?

BrutusBosch | 27-08-21 | 00:30

De opvang van werkelijk rechthebbenden kan in Den Haag of Amsterdam, direct bij het pluchevolk. De rest kan in de regio blijven.
De Harskampers hebben alle gelijk van de wereld. Het is hun dorp, hun leefomgeving. De rest is vuige karaktermoord en links gelul zonder argumenten.

Frau Merkel | 27-08-21 | 00:30 | 1

Is er geen webwinkel in Deugen? Dan bestel ik twee windmolens en een roedel Afghanen en vul ik lekker de Nassaulaan in Den Haag in als adres.

kapoerewiet | 27-08-21 | 00:53

Zouden ze in de zandbak ook Europeanen massaal opvangen en een gratis huis en miele geven als hier stront aan de knikker was geweest?

Brabeaulander | 27-08-21 | 00:29 | 2

NO WAY!

wilderst | 27-08-21 | 00:35

@wilderst | 27-08-21 | 00:35: Wij zijn namelijk tuig dat varkens eet, een rare god heeft, en vrouwen los laat lopen. Bizar! Die haal je toch niet in je land?

wilderst | 27-08-21 | 00:38

Wo ist Frau Merkel? *eine Schüssel mit Pommes zubereiten macht"

MickeyGouda | 27-08-21 | 00:29 | 3

Ik ben net thuis van een weekje weg, gezellig bij klanten en een beetje rondcrossen op de Autobahn.
*Bratwurst op de Grill gooit, Pommes snaait en Mickey een borrel inschenkt*

Frau Merkel | 27-08-21 | 00:34

@Frau Merkel | 27-08-21 | 00:34:
Gelukkig! Ik kreeg al ontwennings-verschijnselen. Let wel, bij gebrek aan snedig commentaar, niet vanwege de drank. Maar toch een welgemeende "Plop!".

MickeyGouda | 27-08-21 | 00:40

@MickeyGouda | 27-08-21 | 00:40:
Sinds mijn ban ben ik zeer wellevend, beschaafd en positief van geest en woord. Snedig zou ik mijn sneeuwvlokjeslievende uitingen niet willen noemen! Ik gebruik daar juist wel drank bij om te kunnen beoordelen hoe een bezopene van geest een tegeltje op zou kunnen vatten. "Plop!"
*sneeuwvlokje opnieuw kristalliseert*

Frau Merkel | 27-08-21 | 01:15

Die paar Afghanen die hier mogen blijven is een druppel op een gloeiende plaat.
Als je kijkt wat Merkel en Macron doen is wat hier gebeurt peanuts.
En dat zijn grotere landen maar ze nemen relatief veel meer op dan hier.
En bovendien is Frankrijk het grootste Moslimland van het westen.

jaja | 27-08-21 | 00:25 | 12

@Papa Jones | 27-08-21 | 00:59:
Wat zij daar doen maakt me niet uit.
Maar hier wordt er gezeken alsof wij het probleem moeten oplossen.
En dat gebeurt hier zeker niet in Nederland.
Dat is mijn punt.

jaja | 27-08-21 | 01:06

@drs.Nee | 27-08-21 | 01:04:
Ik sluit niks uit.
Je hoort me ook nergens zeggen dat het goed is dat ze hier zijn.

jaja | 27-08-21 | 01:54
▼ 9 antwoorden verborgen

Bliss n Eso - The Prophecy (Official Audio)

Zo zit het dus. En niet anders. Jij kan niet rappen. Ik kan niet dansen. Maar deze beat beukt echt wel.

*tevreden achterover leunt*

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 00:23

Bliss n Eso - Lost With You feat. BOI (Official Audio)

Ik zou wel weer eens willen verdwalen, maar met zo'n mobiel op zak is dat schier onmogelijk geworden..

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 00:21

Zou weleens willen weten hoeveel Afghanen met Nederlands paspoort zijn opgehaald en wat ze dan wel deden in het land van waaruit ze ooit gevlucht waren.

Ik weet het, domme en naïeve vraag maar stel 'm toch.

Gebakkenvis | 27-08-21 | 00:14 | 4

Op vakantie bij familie.

Wattman | 27-08-21 | 00:25

Open en bloot wordt de opmerking bij Op1 op tafel gelegd. Geen ophef, wordt als doodnormaal gezien en voorgesteld. (o.a. Han ten Broeke en Piri Piri aan tafel)

Milton_Styx | 27-08-21 | 00:50
▼ 1 antwoord verborgen

Lollig!

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 00:26

Lekker absurd! Net echte wetenschap. XD

keestelpro | 27-08-21 | 01:03

Nu weet ik zelf ook wel dat ik eerder tegelde dat ik zeer weinig slaap. Neemt niet weg dat ik op gegeven moment wel op bed wil. Want hoewel ik na ca. drie uur slapen weer wakker wordt, lig ik daarna wel lekker op bed te genieten van het op bed liggen.
Sleutelwoord, eerst slapen, hoe kort ook, en als je dan wakker wordt, kun je genieten van het op bed liggen.

Ik heb weekend, en ga thans op bed, één van mijn dochters heeft nog geen weekend. Ik wens u allen een bijzonder goedenacht, en ik zou, ter afsluiting, de redactie willen vragen eens een stukje in memoriam te doen over reaguurders die niet meer onder ons zijn, 'anekdotes' die ze hebben gedaan, reacties daar dan weer op.

Lijkt me leuk, maar ja, u is baas.

Puut.

GKJP | 27-08-21 | 00:07 | 5

Ik mis de azijn van Gulliver. Is hij nog wel onder ons?

Remi A. | 27-08-21 | 00:21

@Remi A. | 27-08-21 | 00:21: Gulliver heeft een ban.

Papa Jones | 27-08-21 | 00:25

Welterusten!

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 00:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Flink wat campings rond dat Harskamp. Kunnen we vast nog meer mensen legeren. Zolang ze maar ver genoeg van ons demissionaire kabinet af zitten.

En het gebouw van Radio Kootwijk - die toch niet meer gebruikt wordt - ligt vlakbij, daar kunnen vast ook nog mensen in.

Met_baard | 27-08-21 | 00:04

Bliss n Eso - Know Yourself feat. Fergus James (Official Audio)

Nou, heb ik (En GS dus ook!) dus toch maar even mooi de primeur te pakken!

*klink*

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 00:04 | 1

Kijk aan, Humberto kleurt Oranje,

Humberto Tan heeft naar eigen zeggen ’uitgebreid’ gesproken met prins Bernhard over de ophef rond een brief aan Chef’Special. Volgens de presentator is de prins van mening dat de e-mail met het verzoek aan de band om gratis op te treden tijdens de Formule 1 in Zandvoort ’nooit verstuurd’ had mogen worden. Ook zou de prins zijn excuses aan willen bieden en graag met de band willen praten.

Gebakkenvis | 27-08-21 | 00:03 | 1

Parasiet praat met parasiet.

Zapata10 | 27-08-21 | 00:23

Hoe was de speech van Biden?
Iemand een samenvatting?
Kon hij alles onthouden?

laurentius | 27-08-21 | 00:03 | 3

Deze militairen gaven hun leven om het leven van anderen te redden, zij zijn helden”, „We zullen jullie dit niet vergeven, we zullen jullie opjagen en laten betalen”, zei Biden

Gebakkenvis | 27-08-21 | 00:05

@laurentius | 27-08-21 | 00:13:
Bij begin en eind stond hij erbij alsof spontaan het licht in z'n ogen uitging.
Totale uitdrukking van afwezigheid.

Milton_Styx | 27-08-21 | 00:45

Schil de peertjes met een scherp mesje of dunschiller. Laat de steeltjes eraan zitten. Doe de peren in een ruime pan en voeg wat wijn toe. Vul aan met water totdat de peertjes net onder staan. Beetje kut erbij en je heb kut met peren.

Toverkaag | 27-08-21 | 00:03 | 3

Is de kut ergens in de aanbieding dat je weet?

wilderst | 27-08-21 | 00:09

Peertjes zijn mooi in het seizoen, daar houd ik van, kudos!

wilderst | 27-08-21 | 00:10

Zo bizar dat VS nu overlegd met Taliban over beveiliging luchthaven. Taliban is 20 jaar opgejaagd door VS maar nu zijn rollen totaal anders. Biden staat live op TV uit te leggen dat je met Taliban zaken kunt doen en ze zich aan hun woord houden.

Vula | 26-08-21 | 23:59 | 1

Dat geloof je niet heh?
2 weken terug hadden ze het over Taliban 2.0.
Dat wordt -2.0.
Die stukken stront gaan natuurlijk nu los met het rijk alleen.

jaja | 27-08-21 | 00:04

12 Amerikaanse doden nu bij bomaanslag Kabul, 15 (zwaar) gewond. Hoofdzakelijk mariniers. Nou Biden, kom op verover dat vliegveld en Kabul weer terug, en laat zien dat de USA nog steeds een wereldmacht is .

Stijlloser_from_NL | 26-08-21 | 23:59 | 4

@Vula | 27-08-21 | 00:01: geloof me dat de komende dagen er veel meer aanslagen zullen komen, de terroristen zien nu dat de Amerikanen alleen maar bezig zijn met weg te gaan, dus die zien hun kans. Vandaar dat de USA Kabul weer moet innemen. En daarna maar weer Afghanistan. Dit gaat een grotere kettingreactie veroorzaken, niet alleen in Afghanistan.

Stijlloser_from_NL | 27-08-21 | 00:07

@Vula | 27-08-21 | 00:01: Trump is overigens begonnen met zaken doen met de Taliban. Maar ik denk niet dat als hij herkozen zou zijn de terugtrekking zo chaotisch zou zijn verlopen als nu.

WirMachenMusik | 27-08-21 | 00:08
▼ 1 antwoord verborgen

Bestaat pasta met room ook in Italie? Amper, maar wel degelijk! In het noorden natuurlijk, boven de A4. Ik at deze pasta in Belluno, dicht bij Milka-land. Hoewel Milka produceert in Polen en voorheen in Belgie en Roemenie, maar dat terzijde...

Pasta met room, ui, Parmaham of San Daniele, rucola en een draai peper:

Moet ik het uitleggen? Beter van wel denk ik. Natuurlijk meteen ruim heet water en zout in een kookpan opzetten voor de pasta.

Voor de saus: om te beginnen fruit je een halve ui in blokjes in groene olijfolie, zachtjes dus. Die groene olie is later de brug naar de rucola. Op het einde de Parmaham er even bij. Eigenlijk moeten het pezzi zijn, stukjes. En dan bedoel ik dikke kleine stukjes, dus geen stukjes van dun gesneden ham. Dat zijn de afsnijdsels, die hergebruikt worden, (zoals wij bijvoorbeeld gerookte zalm restjes kennen), maar die van de Parmaham bekomen we hier niet, dus die dunne echt maar heel kort meedraaien tussen de uitjes!

Dan de room erop en indampen. Voor de goede orde trouwens: pastasaus maak je in een platte pan. De pasta kook je in een kookpan. Die giet je af en gooi je dan in de platte pan waarin je de zaak familie maakt. Doe nooit pasta in een bord en dan de saus erover, aaaaargh!

Zoals al verraden de zaak mixen in de platte sauspan als de pasta gaar is. Dan wat zwarte peper en wat grof fijngesneden rucola erdoordraaien en serveren.

Eet smakelijk!

P.S.: ik heb bewust een handeling weggelaten, de vaste lezers zullen zeker weten wat ik vergeten ben?

wilderst | 26-08-21 | 23:58 | 18

@wilderst | 27-08-21 | 01:47:
Top.
Laatste keer dat ik dat deed met m'n "plate-service, werd 't door de dames met bord op schoot, echt niet gewaardeerd.

Sindsdien eten ze het dan maar koud op.

Milton_Styx | 27-08-21 | 01:52
▼ 15 antwoorden verborgen

Nog even over de Romeinen. Die deelden land uit aan de soldaten, maar alleen in tijden dat het land er was. Dus na een verovering of na een pandemie (met wel veel doden). Zat het vol, dan kon je ook niks uitdelen. Rare jongens hè die Romeinen?

heldheino | 26-08-21 | 23:57 | 3

Meestal werden er etnische zuiveringen uitgevoerd, de Romeinen hebben een flink aantal volken compleet uitgemoord.

Sytsevandekameleon | 27-08-21 | 00:01

Ook gingen ze ten onder door het toelaten van niet integrerende Germanen tot hun land en leger, maar dat is misschien iets wat belangrijker is voor Nederlanders die over 50 jaar hier leven.

heldheino | 27-08-21 | 00:07

@heldheino | 27-08-21 | 00:07: Mooi punt. Verder hebben de Romeinen NOOIT de Germanen kunnen verslaan en ook de Friezen niet. Vandaar de grens door half Duitsland en onder de Friezen in NL. Ik heb dan ook nog steeds mijn hoop gevestigd op de Friezen om dit land te redden. Go Boppe! En dit zeg ik als Brabander. Wij zijn ook geen mietjes, zoals in de Randstad, maar de Friezen... knuffel, red ons!

wilderst | 27-08-21 | 01:10

Als Nederland 60 tolken had en die tolken hebben 5 gezinsleden, dan heb je het over 300 mensen. Waarom komen er dan 800 Afghanen in Harskamp?

heldheino | 26-08-21 | 23:52 | 7

En dat ze in een week tijd met hun gezin op een ezeltje vanuit Kunduz en Uruzgan naar Kabul zijn gereisd. Nee ik geloof niet dat er bij die 2500 geïmporteerde Afghanen 60 tolken zaten. Maar dat gaan ze gelukkig nu allemaal uitzoeken.

Wim_Kut | 27-08-21 | 00:07

We weten nog helemaal niet precies wie er zitten, het screenen begint pas na een quarantaine periode.

Wattman | 27-08-21 | 00:27

@Wattman | 27-08-21 | 00:27: Lol, dat weten we wel. Lees net familie van grootouders tot kleinkinderen hier naartoe worden gehaald, omdat de opa tussen 2006 en 2008 als tolk voor Nederland werkte. Dan heb je het over min of meer 4 miljoen aan kosten die het de verzorgingsstaat brengt. Je had een Nederlander Pasjtoe kunnen laten leren en een miljoen per jaar laten betalen en je was goedkoper uit geweest.

heldheino | 27-08-21 | 08:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoxha, omdat je er weer bent, dit eerbetoon aan jou:

Test Department - Comrade Enver Hoxha
youtu.be/1rsV1jcPrzo

Arnold Layne | 26-08-21 | 23:51

Danny Lover - Mr. Cool (prod by Morriarchi) (Official Music Video)

Vaag is niet het woord dat ik zocht..

VBO_B_Niveau | 26-08-21 | 23:46 | 1

Maar hielpen de Harskampers ook buitenlandse bezetters?

WirMachenMusik | 26-08-21 | 23:44

Van welke universiteit moet ik Prof. Hoxha kennen?

jaja | 26-08-21 | 23:41 | 11

@jaja | 27-08-21 | 00:00:
U bent niet i het bezit om Ambroos Wiegers (sorry voor de eerdere tikfout) op te zoeken?

Nascardude | 27-08-21 | 00:03

Tirana, en wel van de, ahem, goede oude tijd al daar.

Nuuk | 27-08-21 | 00:05

Zoals doorsnee NL'ers doorloopt Hoxha gewoon Universiteit des Levens.

drs.Nee | 27-08-21 | 01:09
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik vraag me sterk af waarom er geen Nederlanders zijn geweest die de meest gangbare talen in Afghanistan leerden, zodat we onze eigen tolken mee konden nemen

Alexander Curly - Agessus
youtu.be/BueJupgvEGA

Arnold Layne | 26-08-21 | 23:40 | 4

De volgende oorlog vertaalt Google het wel voor ons.

heldheino | 26-08-21 | 23:53

Er zijn hier toch genoeg Afghanen die Nederlands spreken, en die als wederdienst voor de warme opvang met de militairen mee naar Afghanistan hadden kunnen gaan.
Hadden ze tevens de familie even kunnen begroeten.

de honden blaffen... | 26-08-21 | 23:55

Die hebben geen tijd in hun vakantie

Robbie038 | 27-08-21 | 00:00
▼ 1 antwoord verborgen

Je moet je beloftes nakomen. Simpel. Behulpzame mensen die zich met gevaar voor eigen leven hebben ingezet voor vrede en veiligheid zijn wat mij betreft gewoon welkom in mijn land, maar ik vind wél dat Nederland zich eens af moet vragen hoeveel mensen er hier gehuisvest kunnen worden zonder de behoefte aan woonruimte onder de eigen bevolking totaal te negeren, want dat er wereldwijd miljoenen mensen zijn te vinden die hier waarschijnlijk wel willen wonen vind ik geen nieuws, maar dat óók die mensen voorrang krijgen op de eigen bevolking vind ik op z'n zachts gezegd onacceptabel, en daar zit geen woord extreem rechts bij.

VBO_B_Niveau | 26-08-21 | 23:35 | 2

Het is ook niet bepaald zo dat we maar 1 (potentieel) shithole land hebben met een Nederlandse ambassade aldaar.

VP732 | 26-08-21 | 23:46

Je zult er onmiddellijk extreem rechts op geframed worden door de gemiddelde gl, d66 en pvda types, maar dat be; je inderdaad niet.

Ik vind ook wel dat mensen die daar echt voor ons hebben gewerkt ook iets mogen verwachten nu de boel overgenomen gaat worden door een nare ideologie die we juist bestreden hebben.

Ik vraag mij nu met die aantallen (1500? 2000?) af of dat allemaal mensen waren die voor leger en ambassade werkten en daardoor gevaar lopen. Het schijnt dat daar nooit lijsten van bij werden gehouden. Onvergefelijk natuurlijk want dan kan je je ook niet voorbereiden als de boel klapt. Maar ja; we weten dat Kaag en consorten daar niet aan hebben gedacht.

Het is inderdaad bizar dat migranten voorrang krijgen op mensen die hier al hun hele leven wonen.
Wat zo leuk is aan dat verontwaardigde geblaat op links: “oh jij bent dus voor eigen volk eerst”! Zij denken hierbij direct aan louter blanken en vergeten dat de mensen waar ze voorrang op krijgen bij huis, uitkering enzovoorts, mensen zijn aan de onderkant (financieel) in de samenleving. Ook blanken, jazeker, maar heel veel mensen met roots in Marokko, Turkije, Antillen. Hoezo rascistisch?

Nuuk | 27-08-21 | 00:04

Ach meneer Wiegers, als er morgen 12.500 afghanen gedumpt worden in Harderwijk vindt u dat blijkbaar prima. Harderwijk, de stad van Volkert van der G.
Het is maar goed dat u zich minimaal profileert op deze website.

Nascardude | 26-08-21 | 23:35

Amerikaanse militairen in Kabul gedood door terroristische aanslagen, maar "president" Biden heeft nog niet gereageerd. Onbegrijpelijk en onvergeeflijk, lijkt me.
Intussen meldt de website Politico: U.S. officials in Kabul gave the Taliban a list of names of American citizens, green card holders >and Afghan allies< to grant entry into the militant-controlled outer perimeter of the city’s airport, a choice that's prompted outrage behind the scenes from lawmakers and military officials. “Basically, they just put all those Afghans on a kill list,” said one defense official, who like others spoke on condition of anonymity to discuss a sensitive topic.
Dat kan niet zonder gevolgen blijven, zou je zeggen. Maar de Democraten en Biden komen met alles weg.

J.P.Drapeau | 26-08-21 | 23:33 | 1

Hier past maar 1 antwoord op van de Amerikanen, gewoon weer vol in de aanval, toegeven dat terugtrekken een fout was en dan maar weer zich klaarmaken voor de volgende 20 jaar bezetting. Dit laten gaan is een te groot gezichtsverlies voor de USA

Stijlloser_from_NL | 26-08-21 | 23:50

Duurde even voor de teleprompter opgestart was, maar Biden gaat weer helemaal los.

Schemerlamp | 26-08-21 | 23:32 | 1

Die begint nu echt spijt te krijgen van z’n presidentschap.

Panos88 | 26-08-21 | 23:35

Vroeger een paar gram Afghaan uit de Hashkamp. Nu wordt het per kilo's ingevoerd! Waar blijft de tijd!!

Dumpput | 26-08-21 | 23:32

Wanneer het weer het niet doet dan fantaseren we het zonnetje er zelf wel bij!

De eerste minuten van de zomervakantie met een koude Leffe Blond, cheers Freek!

The Beatles - Here Comes The Sun (2019 Mix)

www.youtube.com/watch?v=KQetemT1sWc

BadPatNL | 26-08-21 | 23:32

Leuk al die ophef maar om je druk te maken over wat foute spreekkoren is best wel, in mijn ogen dan, nutteloos. Dat zulks geroepen wordt is gewoon een keuze tussen dom schreeuwen en daadwerkelijk homo's van een dak gooien.

Bootvisser | 26-08-21 | 23:31 | 1

Je thuis opsluiten in de rukbunker is ook een keuze

JanFTE | 27-08-21 | 00:10

Stand.nl: 'Gemeenten en provincies moeten ruimhartig Afghaanse vluchtelingen opvangen'.
Eens 35%.
Oneens 65%,

de honden blaffen... | 26-08-21 | 23:30 | 7

@Deksmaat | 26-08-21 | 23:44:
Een ieder kan zich voor hun dagelijkse ja/nee stellingen waarop realistische burgers bijna altijd nee invullen, aanmelden bij stand.nl

drs.Nee | 26-08-21 | 23:56

Het lijkt me eerder dat de totaal idioten die trainingsmissies en opbouw missies wilden maar wat Afghanen moeten gaan huisvesten. Ik denk dat Sap wel een paar baardmansen in huis wil.

Zapata10 | 27-08-21 | 00:05
▼ 4 antwoorden verborgen

"Imagine a vaccine so safe you have to be threatened to take it, for a disease so deadly, you have to be tested to know if you have it!"

Kijkeensaan | 26-08-21 | 23:26 | 7

Prachtig!

wilderst | 27-08-21 | 01:22

Yup, sorta sums it up for me, pal!

VBO_B_Niveau | 27-08-21 | 02:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Biden live nu.

Begint met terneergeslagen toon.
Wordt er slaperig van.

Milton_Styx | 26-08-21 | 23:26

Man, man, man. Hij kijkt tegen het eind van zijn statement alsof hij op 't punt is waarop de stekker eruit getrokken wordt. Batterij leeg.
Spreekt steeds trager.

Help USA, send Duracell.

Milton_Styx | 26-08-21 | 23:38

@Nuuk | 26-08-21 | 23:33:
Het lijkt inderdaad allemaal gescript inclusief de eerste vragen. Alleen de laatste journalist was als eerste echt kritisch en daarna wordt het meteen afgebroken. Zo werkt het tegenwoordig.

Watching the Wheels | 26-08-21 | 23:56

@Deksmaat | 26-08-21 | 23:32:
Ja inderdaad, ik denk dat ze hem op een standaard geprikt hebben. Vasthouden lijkt mij al een gepasseerd station voor de arme man.

Nuuk | 26-08-21 | 23:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij Anja?

Deksmaat | 26-08-21 | 23:24

Als het hoogtepunt van je dag bestaat uit het afzeiken van één enkele reaguurder, heb je echt een kudtleven.
Zo triest dat het ook best zielig is.

Ruimedenker | 26-08-21 | 23:20 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat een prutswerkje.

PeterMills | 26-08-21 | 23:19

CV7604. Noodlanding op Luik/Liege?

reservebelgië | 26-08-21 | 23:18

Mooi toch geen stijl. Alles wat er om je heen gebeurt in deze compleet gefuckte wereld

de visser | 26-08-21 | 23:18

Sirhan B. Sirhan, de man die veroordeeld werd voor de moord op Robert F. Kennedy in juni 1968, komt mogelijk op vrije voeten. Vrijdag staat hij in de gevangenis in San Diego voor de zestiende keer voor de commissie die moet beslissen of hij voorwaardelijk vrij kan komen. Deze keer zal voor het eerst geen van de openbare aanklagers in Californië bezwaar maken tegen zijn vrijlating. En ook de familie Kennedy houdt zich afzijdig.

Bibop | 26-08-21 | 23:13 | 5

A man so nice, they named him twice.

Deksmaat | 26-08-21 | 23:19

doet het er ietstoe?

MaarFeitelijk | 26-08-21 | 23:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien zijn de Harskampers wat rudimentair in hun uitingen, dat betekent niet dat ze ongelijk hebben. Je zal maar een dorpsgemeente zijn, ons kent ons, en vervolgens komt er een bataljon vreemdelingen omdat de NIMBY's in de randstad dat bepaald hebben. Waarschijnlijk zijn de Harskamers de eersten die de vluchtelingen omarmen als het gewoon leuk volk blijkt te zijn die het waarderen in een vrij land te zijn en gewoon lekker meedoen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd immers. De praktijk leert echter dat Harskamp binnenkort een soort Kandahar in het klein wordt. En dan is er niemand in Den Haag die er nog naar omkijkt.

R.F.Pickering | 26-08-21 | 23:11 | 3
-weggejorist-
RexMundi | 26-08-21 | 23:31

U zegt het mooi. Niemand luistert. Maar u heeft denk ik wel gelijk.

Bootvisser | 26-08-21 | 23:35

Die Afghanen gaan naar de Afghaanse gemeenschap in NL toe. Die blijven niet in Harskamp.

Leiderdorp, Assen, Utrecht komen ze terecht. En dan begint het gehannes onderling.

sjef-van-iekel | 26-08-21 | 23:38

Vandaag stond op GS een artikel over obesitas. Ik heb gereageerd dat ik in het café het nummer van Conny Vink en de Schellebellen ga aanvragen: " maak je niet dik, dun is de mode"

En heel hilarisch, in de panelen hebben we dus een Schellebel die mee heeft gezongen op dat plaatje

Roos | 26-08-21 | 23:11 | 15

@Roos | 26-08-21 | 23:20:
Lokale wijn?….. dat is er dan een uit Utrecht Roos :-)
Ik weet niet of we dat nu met elkaar moeten willen. Domtorentjes; ja. Lokaal bier; misschien (is dat er eigenlijk?).

Nuuk | 26-08-21 | 23:31

@Nuuk | 26-08-21 | 23:31: ik bedoelde een Franse streekwijn... Omdat Mickey nog in Bretagne is
Domtorentjes zijn wel heel lekker!

Roos | 26-08-21 | 23:34

@Roos | 26-08-21 | 23:34:
Ik dacht wel zoiets, maar toch even checken, je weet niet wat ze in Utrecht tegenwoordig allemaal kunnen!

Mickey zit zo te horen lekker te genieten aan de Bretonse kust, prachtig gebied. Wijntje, Emmenthaler zullen ze er ook wel hebben (toch Mickey? Of een lading mee samen met de hagelslag en potten pindakaas :-) en crêpes!! Beter dan in Bretagne vindt je ze niet.

Nuuk | 26-08-21 | 23:55
▼ 12 antwoorden verborgen

Support your local harskamper!

gijnsteel666 | 26-08-21 | 23:08

Wat boeit de gemiddelde Nederlander Harskamp?

jaja | 26-08-21 | 23:07 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Cause your friends don't dance
And if they don't dance
Well, they're no friends of mine.
m.youtube.com/watch?v=vvmpc83nv4A
Mesmerizing.

Deksmaat | 26-08-21 | 23:06

"ISIL claimed responsibility for an attack outside Kabul airport, the group’s Amaq News Agency said on its Telegram channel."

Afghanistan binnenvallen met coalitie van Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Frankrijk en de Noordelijke Alliantie. Taliban verdrijven, IS aanpakken en daarna met allerlei projecten en veel geld bevolking paaien zodat zoiets zich niet herhaald. O wacht.

Bibop | 26-08-21 | 23:01 | 1

De zogenaamde vijand was toen Al Qaida ISIS kwam pas onder Oboema. Het Al Qaida van Bin Laden die stout was geweest. Jammer alleen dat hij vervolgens 10 jaar in Pakoeland zat na de inval voordat ze hem..."doodschoten".

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-21 | 23:04

Ik ken Harskamp vanuit mijn jeugd als een lek terrein met bordjes verboden toegang. Boefjes die we toen waren lieten we ons daardoor niet stoppen. Losse flodders en hulzen zoeken en dollen met de dienstplichtige bewaking in hun jeepjes die ons niet te pakken kreeg als we het bos weer inrenden.

Schemerlamp | 26-08-21 | 23:00

Lichting 68/3 Harskamp

Pierre Lebon | 26-08-21 | 23:00 | 6

Seedorf verwarren met Seefeld duidt toch echt op Parkinson. Of......... te snel Googelen.

enkelereisretour | 26-08-21 | 23:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Vast heel veel te doen in dorp.
Vast een boel "ben geen racist, máár" in het dorp.
Vast veel Golf Gti'tjes in het dorp. Vroem vroem.
Vast een boel koehandel in het dorp.
Vast veel betaalbare huiz... onee
Kut dorp

dorktronic | 26-08-21 | 22:59 | 6

@VP732 | 26-08-21 | 23:06:
met buutnländers bedoel je? nee dankje de koekkoek, die pikken meteen onze vrouwen en banen in.

dorktronic | 26-08-21 | 23:29

Ik ben dan toevallig wel racist, maar ik vind dat die Afghaanse mensen geholpen moeten worden.

skoftig | 26-08-21 | 23:29

@dorktronic | 26-08-21 | 23:29: blader even de statistieken bij de politie door. Oh, en vergeet het kopje 'overige' niet...

VP732 | 26-08-21 | 23:42
▼ 3 antwoorden verborgen

@Watching the Wheels | 26-08-21 | 23:17:
Idd voor 22u aangekondigd. Inmiddels wacht CNN nog steeds, nu zonder tijdaankondiging.

Milton_Styx | 26-08-21 | 23:20

De Arnhemse Villamoord. "Die waarheid altijd naar boven komen".

van Oeffelen | 26-08-21 | 22:58 | 7

@van Oeffelen | 26-08-21 | 23:10: en voor corrupte en liegende politici, gelukkig bijeen in twee partijen die elkaar vasthouden.

dathoujetoch | 26-08-21 | 23:16

@van Oeffelen | 26-08-21 | 23:10:
Febo Janssen is ook nog steeds een held van het volk.

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-21 | 23:16
▼ 4 antwoorden verborgen

De Harskampers maakt het denk ik niet uit of het 600 Afghanen, Polen of Ieren zouden zijn
Het is gewoon geen reëel aantal voor zo een klein dorp. Volstrekt uit verhouding!

Er wordt met reden voor Harskamp of Zoutkamp gekozen: de mensen zijn met te weinig om tot een volksopstand te komen, wat in een grote stad veel makkelijker zou kunnen gebeuren.

En voor het stemgedrag heeft het ook weinig gevolgen. Al gaan 3000 man extreem stemmen, dan maakt dat nog niet veel uit.

Jammer ook dat de Harskampers in de media om hun klompen en christelijke overtuiging worden geriduculiseerd.

Misschien kan Marcel van Dam nog een paar gezinnetjes in zijn paleisje huisvesten?

Roos | 26-08-21 | 22:56 | 1

CDA burgemeester, dus ook volgas mee op het GL-idealisme, de wereld is van iedereen.

Machtsmisbruik van de overheid.

Wil je echt draagvlak herwinnen en integratie/assimilatie bevorderen, kun je niet anders dan op zeer bescheiden schaal op een tijdpad van decennia, exoten aan een kleone lokale dorpsgemeenschap toevoegen.

Er is geen porseleinkast meer.
De scherven liggen al door het hele huis.

Milton_Styx | 26-08-21 | 23:18

Lezen we even mee geachte GS-stukjesschrijvers? De reaguurders hebben geen zin meer in zielige afghanen-stukjes.

Sytsevandekameleon | 26-08-21 | 22:56 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Mooi stukkie King of Controversy.

knutsel_ | 26-08-21 | 22:53

Het zou me wel boeien om te zien wat er zou gebeuren al er 1000 afghanen in ijburg dreigden te worden ondergebracht. De harskampeers moeten daar om advies vragen hoe te voorkomen dat onwelgevallige zaken waar je wel voor bent maar niet in je achtertuin wilt hebben.

watazooi | 26-08-21 | 22:51

@nostyle ik zie dat de hetze tegen Hasjkamp (leuk gevonden hieronder) nog even doorgaat. Maar hoeveel oorlogsmisdadigers en zelfs terrors zaten er tussen de """vluchtelingen""" uit Rwanda, Somalië, Bosnië, Arabische "lente" en hoeveel gaan er nu tussen de Afghaanse "vluchtelingen" zitten? Gaat de geschiedenis denken jullie zich herhalen: twitter.com/LOS_Fisher/status/1430939...

Ik zet een @nostyle duplosteen in (die ik nooit heb ontvangen) dat er heel wat 'tolken' en 'eitjesbakkers' tussen gaan zitten die het nodige op het kerfstok hebben. En vrees dat er ISIS fanboys meekomen die binnenkort de boel op stelten gaan zetten.

Heeft Hasjkamp dan geen gelijk om wantrouwend tegenover hun nieuwe medelanders te zijn? Zoals Oranje, Geldermalsen en nu Ter Apel dan geen gelijk hebben?

Graaf_van_Hogendorp | 26-08-21 | 22:51

Echt leuk geschreven, maar ps we hadden natuurlijk niks in Afganistan en andere landen te zoeken in the first place ! Je kunt een land ook welvarend en veilig houden door eens niet mee te doen of een grens te trekken....

2CVOcean | 26-08-21 | 22:51 | 2

Nederland had al gouden straten kunnen hebben.

VP732 | 26-08-21 | 23:09

@VP732 | 26-08-21 | 23:09: Precies en onze oudjes hadden in de verzogingstehuizen een koekje bij de koffie kunnen krijgen.

Breinbrouwsels | 26-08-21 | 23:14

Een schietbaan hebben we tegenwoordig niet meer nodig. Onze soldaten kunnen tot op 600 meter nauwkeurig pang pang roepen waar vroeger 200 meter de norm was.
Ok met hun "kleine geweertje" schieten ze misschien maar een paar centimeter, maar in Harskamp is dat genoeg, en je hoeft er ook geen pang pang bij te roepen.

Osdorpertje | 26-08-21 | 22:49

Eind 1994 gooiden wij als laatste dienstplichtigen een handgranaat op de Harskamp als onderdeel van de opleiding. Onze lichting bestond uit Muzikanten en jongens van de administratie. Ik vermoed dat de spanning in onze bunker voor het werpen van de granaat groter was dan de wachtenden vandaag op het vliegveld van Kabul.

zuurtjeregen | 26-08-21 | 22:49 | 3

Wij zagen de andere dienstplichtigen komen achterop een open vrachtwagen in de regen.
Ons muzikanten en admeursclubje werd vervoerd met een airco harmonica touringbus met videofilm op de heen en terugweg. Ons peloton had De vechtmoraal van een gemiddelde hedendaagse Afghaanse voetsoldaat.

zuurtjeregen | 26-08-21 | 22:59

bij het eerste schot gaf ik mij direct over. Na jarenlange omzwervingen ben ik blij dat ik als Afghaanse vluchteling weer terugkom op de harskamp en me na al die jaren weer kan vergrijpen aan de lokale meiskes.

zuurtjeregen | 26-08-21 | 23:07

Van vannacht zeer laat, voor wie het gemist heeft:

Een mooie zware salade voor deze herfstdagen. Erna enkel nog een stukje vlees of vis:

Bayerischer Salat met schmand-dressing:

We kennen allemaal wel de lekkere Duitse salat, die al voor het hoofdgerecht op tafel komt, om wat te pikken. Smaakt top bij die halve liter. Een bont geheel waar alles van sla tot wortel, boontjes, tomaat, bruine boontjes of kidney, rode bietjes, mais, paprika enzovoort op kan liggen.

En met een lekkere dressing. Alleen in Beieren doen ze het nog wat anders: daar maken ze een witte dressing van Schmand. Dat kennen wij hier niet, maar het zit ergens tussen creme fraiche en roomkaas. Dus wij doen het dan maar met roomkaas. Daar maak je een grote schaal dikke lobbige witte dressing van met water, witte wijnazijn (of walnootazijn als je hebt), olie, zout, suiker, uipoeder, dille en iets knoflookpoeder.

Een dressing moet altijd iets te zuur en iets te zout zijn, gezien wat er nog onder komt. De dressing met bakken tegelijk over de salat en kanen maar, mjammie! Door de kidneybonen en mais heb je genoeg koolhydraten te pakken. Als je je kunt inhouden is er enkel nog plek voor een stukje vlees of vis erna.

Enjoy!

wilderst | 26-08-21 | 22:49 | 9

Is je klok van slag wilderst?
Vanochtendgisteravondvannacht erg laat, nu dan weer heel vroeg.

Later nog een vers recept?

Vandaag je azijn en olie dressing tips toegepast bij een frisse (maaltijd) salade met kip en makreel.
Heerlijk!

Milton_Styx | 26-08-21 | 23:11

@Milton_Styx | 26-08-21 | 23:11: Top, leuk om te horen! Het is vandaag idd vroeg omdat het een herhaalrecept is wat er gisteren te laat op stond.

Ik zal eens ff denken over een nieuwe, die hebben jullie dus nog tegoed!

wilderst | 26-08-21 | 23:17

@wilderst | 26-08-21 | 23:17: Hij staat erop, verderop. Mooi en makkelijk gerecht! Natuurlijk heb ik zoals altijd geprobeerd alle flaw's eruit te schrijven, waardoor het wat bewerkelijk lijkt, maar valt dus reuze mee!

wilderst | 27-08-21 | 00:06
▼ 6 antwoorden verborgen

Nee Hoxha. Gewoon nee.

djs | 26-08-21 | 22:46

Die knulletjes bij de Harskampse 'rellen' lijken mij eerder van de generatie '00.
Zeg maar, de internetgeneratie.

Nee, je hebt ze niet verwekt, doch mede geestelijk geschapen.
Dus een beetje gratuit nietwaar, dat gejank over "eer".

Luivend | 26-08-21 | 22:46

Leuk stuk!

Maar de Harskampse jongeren hebben wel gelijk. Ze horen hier niet. Want wij horen niet in Afghanistan ons betweten uit te venten, en daar begint het mee. En dat is dus de fout van onze politiek.

Politiek, bemoei je gewoon met je eigen zaken! Zij vinden ons net zo achterlijk als wij hen, en wie heeft er dan gelijk? Iedereen... Daarom zijn er landen uitgevonden...

wilderst | 26-08-21 | 22:45

Pas als je met je kloten op de gevechtsbaan aldaar hebt liggen bibberen kun je iets zinnigs melden, betrokkenen, NAB baan reken ik ook nog goed fluffies.

tata570417531 | 26-08-21 | 22:45

Amsterdamned.

van Oeffelen | 26-08-21 | 22:43 | 1

Leuk he, TV in Nederland, op de camplng. U schrijft wel vaker over uit de programmagids, zal wel Troskompas zijn.

dathoujetoch | 26-08-21 | 23:06

Hier, ook uit de viese boekjes tijd..... de echt vrije tijd.
.
Van Oekel's Disco Hoek met Spooky, Sue & Lekkel Wijf:
youtu.be/up1ankWg8mw

MoslimMolen | 26-08-21 | 22:43

In mijn diensttijd zouden we ook een keer naar de Harskamp gaan, maar de kogels waren afgekeurd. Nooit geschoten.

Roger Daltrey - Giving it all away

Alsdan | 26-08-21 | 22:42 | 1

Wij ook, wij ook! Gelukkig hadden we een schorre strot door 't zuipen en kregen we pangpangpang er niet goed uit, dus ging 't niet door.

Breinbrouwsels | 26-08-21 | 23:19

Mein Harskampf.

Ruimedenker | 26-08-21 | 22:40 | 1

nice...
Op Joop is bevolking overigens al voor fascistisch uitgemaakt. Dus dat weten we dan ook weer.

skoftig | 26-08-21 | 23:27

Ik verschreurde.

Toverkaag | 26-08-21 | 22:44

@van Oeffelen | 26-08-21 | 22:59: ik zie aan dit citaat dat u alle pulp kent. Knorrige muzak.

dathoujetoch | 26-08-21 | 23:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ja,

Prostitutie kent verschillende vormen.

Zo kun je menig deugmens op tv en andere media (!) die zich laat inhoeren om deugstukjes te schrijven waar zij/hij/x al dan niet zelf werkelijk in gelooft ook ‘hoer’ kunnen noemen.

In ieder geval kunnen ze als geen ander ouwehoeren.

En als ik dit ouwehoerverhaal annex afzeikverhaal van de schrijver moet geloven, dan zouden deze sneeuwwitjes-Afghanen, die in plaats van te vechten tegen de Taliban hun volk en land in de steek hebben gelaten, zich “met gevaar voor eigen leven” hebben gewerkt voor Nederland “omdat ze ons verhaal over freedom, democratie en vrijheid van onderwijs voor vrouwen enzo geloofden”.

Jezus man,

Dus jij vind dat iemand die buitenlanders tegen riante betaling (!) helpt om zichzelf, zijn volk en zijn land te helpen om miljoenen in dat (kut)land (= shithole country) te steken, een onvervreemdbaar recht zou hebben om hier permanent (= de facto levenslang) (!) op kosten van de Nederlandse samenleving moet worden opgevangen en gefinancierd ten koste van de minder bedeelde Nederlanders?

En dat ook nog eens gaan vergelijken met de Romeinen?

Weet u wat een ‘omgekeerde wereld’ is?

Ach,

In dit soort discussies, die we inmiddels kennen uit de periode 2015/2016, is - zoals gewoonlijk - de waarheid het eerste slachtoffer in een (media) oorlog.

Wacht maar tot de eerste Nederlandse slachtoffers vallen, omdat er ‘verwarde’ Afghanen zijn die hier - eenmaal gesettled en technisch onuitzetbaar - de ‘cultuurschok’ niet aankunnen en in naam van Allah of wie-dan-ook het op een verkrachten en moorden hebben geslagen.

Zoals in Oostenrijk en Duitsland ook reeds gebeurd is.

Sommige mensen leren het ook nooit:

Opvang In Eigen Regio. Altijd. Zonder uitzondering.

Kompromat | 26-08-21 | 22:40 | 2

Mooi gezegd. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die helemaal klaar is met dergelijke policor opiniestukjes.

Sytsevandekameleon | 26-08-21 | 22:44

Helemaal eens!

VP732 | 26-08-21 | 22:50

Deze vond ik wel leuk op de Speld,

Prins Bernhard junior is toch bereid Chef’ Special te betalen. Als de band optreedt bij de Formule 1, stelt hij zijn eigen babyfoto ter beschikking voor de volgende albumhoes. Hij spreekt van een ‘mooie compensatie’.

“Hartstikke jong, helemaal naakt”, belooft de prins. “Zoiets is miljoenen waard.”

Bibop | 26-08-21 | 22:39 | 2

Het is maar wat een gek er voor geeft.

MickeyGouda | 26-08-21 | 23:05

Mooie referentie naar die baby op Nevermind met bijbehorende claim achteraf

JanFTE | 27-08-21 | 10:13

Als ik een Harskamper was, zou ik toch dat kanon weer eens gaan oppoetsen. Ja, mobieltjes hebben ze daar ook, dus voor de tijd heb je dat ding niet meer nodig. En mocht die om de een of andere reden per ongeluk kwijt zijn, op de markt in Susteren staan er nog twee weg te roesten.

Deksmaat | 26-08-21 | 22:39

Wat een raar en denigrerend stuk. Bevolking van harskamp moet niet zeuren, want zus en zo gebeurde in 1895 en daarom moet de bevolking van Harskamp dankbaar zijn?

We hebben hier te maken met een typisch Nimby fenomeen. Een ieder die beweert dat hij zelf graag 1 vluchteling per 4 inwoners in zijn woonplaats gevestigd zou zijn is hypocriet. Natuurlijk worden de bewoners van Harskamp hier niet blij van. We moeten deze mensen zeker opvangen, maar we mogen ook best enig begrip hebben voor morrende aanwonenden.

Dr. Vigilante | 26-08-21 | 22:34 | 5

Misschien dat het niet helemaal serieus bedoeld is, denk ik. Moet toch kunnen, en verder was de laatste Ekker dat ik prof Hoxha zag in Tirana en hij was stevig aan de raki. Ook dat kan een verklaring zijn.

We beginnen met een mysterie in dit café.

Los van hoe men zich heeft geuit daar, ben ik het geheel met je eens dat iedereen die zegt dat 1 migrant per 4 inwoners in haar en zijn woonplaats OK is, gewoon loopt te liegen.

Nuuk | 26-08-21 | 22:45

@Sytsevandekameleon | 26-08-21 | 22:37: "een geheel afwijkende opinie heeft vergeleken bij andere asielkwesties."

Dit is een andere kwestie. Deze groep van vluchtelingen hebben onze strijdkrachten geholpen (dat er strijdkrachten van ons daar waren was in ieder geval niet mijn idee). Wat mij betreft hebben wij, Nederlanders, een grote verantwoordelijkheid nu "de vijand" weer de touwtjes in handen hebben in Afghanistan.

Die verantwoordelijkheid hebben "wij" Nederlanders ook genomen met de KNIL militairen. Die verantwoordelijkheid heeft bijvoorbeeld ook Duitsland genomen voor de oud Nederlandse SS'ers (Kriegsbeschädigtenrente).

Je laat mensen die je in je politieke beslissingen naar de "foute/goede kant" van de geschiedenis heb meegetrokken als Natie niet in de kou staan. Is een stuk fatsoen en een lichte erezaak.

Maar dat is mijn mening, die van de GeenStijl redactie kan een andere zijn.

SmurfenSlurfje | 26-08-21 | 23:16

@SmurfenSlurfje | 26-08-21 | 23:16: Ik heb persoonlijk het idee dat wij als nederlanders deze situatie in zijn getrokken. En dat verantwoordelijkheidsgevoel was er bij de Afghanen in het geheel niet, dat is de afgelopen weken wel heel erg duidelijk gebleken.

Sytsevandekameleon | 26-08-21 | 23:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Harskamp is nou echt zo'n dorpje waar je blijft plakken.

Mr_Natural | 26-08-21 | 22:34 | 5

Mijn vrouw heeft haar benen daar laten ontharen.

laurentius | 26-08-21 | 22:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft er al een Hashkamper gereageerd op deze verheffende analyse? ps: lekkere wijven ...

Steve_Hogarth | 26-08-21 | 22:34 | 1

Je bent de eerste van buiten het dorp.

Giotto | 27-08-21 | 11:51

Weer een keurig moraliserend verhaaltje, klopt echter niet helemaal. Wat hier heen komt was daar onderdeel van de elite wat volop meewerkte aan de corruptie. Hierdoor heeft het leger daar ook nooit goed gefunctioneerd, ze hebben nooit hun best gedaan om zelf vrij te worden van de Taliban. Ik heb grote moeite om medelijden te hebben met zulk volk, laat staan om ze in ons land toe te laten. Daarom geef ik de jongeren van Harskamp groot gelijk, laat je niet op je kop zitten, pik niet zomaar alles.

Sytsevandekameleon | 26-08-21 | 22:32

Veel mensen van een schietvereniging hebben zo'n ding. Zelf ook.wel eens mee geschoten, zijn fijne dingen

Drs. D. | 26-08-21 | 22:31

Leuk en smakelijk verhaal, maar volgens mij was schietkamp Harskamp een soort van kazerne waar eenheden uit heel Nederland gebruik van maakten en de manschappen op de kazerne sliepen. Er was echt geen gelegenheid voor de "gasten" om even lekker de stad (het dorp) in te gaan. Als er al disco's waren dreven die echt niet op dienstplichtigen.

enkelereisretour | 26-08-21 | 22:31

Weet je wie vroeger ook gewoon ontzettend bang waren voor een bepaald volk? Nouja, doet er niet toe.
*proost* youtu.be/QkF_G-RF66M

dorktronic | 26-08-21 | 22:31

De 3.545 inwoners van Harskamp vrezen de komst van 1000 anderen uit een traditionele moslimcultuur. Verder weten ze op voorhand dat de overheden hen bij eventuele problemen of overlast geen rugdekking zullen geven. Meer dan één alinea hoeven we er wat mij betreft niet aan vuil te maken.

MickeyGouda | 26-08-21 | 22:30 | 3

Dit dekt de lading wel ja.

VP732 | 26-08-21 | 22:32

Maakt niet uit of het Harskamp is of een ander dorp of stadje. Invoer moet gewoon stoppen.

Lorejas | 26-08-21 | 22:33

Tsjop, prof. MG heeft slechts 20 woorden nodig om uit te leggen hoe het zit. En meer dan dit is het ook echt niet.

Hoewel deze vluchtelingen mijns inziens ook echt redenen hebben om hier te mogen zijn, horen ze NIET in een durp met 4000 inwoners. Dit moet door Den Haag opgelost worden, en ja, midden in Den Haag. Bij voorkeur een groot tentencomplex op het Malieveld, For all the world to see.

The-loopy-cowboy | 26-08-21 | 22:42

"want om vertaler te worden moet je toch echt naar school zijn geweest en minimaal een vreemde taal hebben geleerd."

Je bedoelt?:

"want om vertaler te worden moet je toch echt eerst als economisch vluchteling naar een ander land zijn geweest om daar de taal te leren en daar na een ellenlange procedure teruggestuurd zijn?."

En nogmaals: "Mensen die met gevaar voor eigen leven voor ons werkten". Dat is in mijn ogen toch echt de zaken omdraaien. Iets meer begrip voor een dorp van 2000 inwoners wat 700 vluchtelingen moet huisvesten zou ook op zijn plek zijn.

Uiteraard moeten we deze mensen helpen waar mogelijk en kunnen we mensen niet laten vermoorden onze ogen, maar het is een ingewikkeld verhaal.. Iets meer spreiden zou dan geen kwaad kunnen lijkt mij.

The_Noudster | 26-08-21 | 22:29

In 1895 met dit wapen 600 meter nauwkeurig schieten? Zeker weten? Vroege snipers.

PolderTaliban | 26-08-21 | 22:29

Hmmm, dus als ik het goed begrijp moeten Harskampers hun bek houden en 800 afganen opnemen, omdat hun voorgeschiedenis als dorp wat opportunistisch is.
Ok.
Ik ga wel het topic lezen nu over waarom wij door gebruik van fossiele brandstoffen de aarde opwarmen, zonder hulp van de zon.
Ik snap even niet meer waar ik ben.

Nuchternederland | 26-08-21 | 22:29 | 1

Allemaal nimby's die Harskampers.

Lorejas | 26-08-21 | 22:31

Zolang ze maar van Golden Huppeldepup afblijven in Harskamp. Leve de plaatselijke chinees.

Lorejas | 26-08-21 | 22:28

Een kanon als klok hahaha. OMG.
En een warm wb natuurlijk voor Hoxha. Cool.

Deksmaat | 26-08-21 | 22:28

@Roos, mocht je het lezen. Gisteren vertelde je over je nachtmerries. Probeer eens wat koeler te slapen. Volgens mij is een warm nest de oorzaak van nnachtmerries . En niet aandersom dat je badend in het zweet wakker word door een nachtmerrie.

Andersdenkend | 26-08-21 | 22:28 | 19

@Nuuk | 26-08-21 | 23:24: interessant! Ik hou me aanbevolen voor een tip tegen enge dromen, mocht je die tegenkomen.

Grappig wel dat ik er pas later achterkwam dat niet iedereen zijn dromen onthoudt en dat niet iedereen in kleur droomt

Roos | 26-08-21 | 23:32

@GKJP | 26-08-21 | 23:31:
Dat is schrikbarend weinig, GKJP, en ik ben nota bene zelf ook niet zo'n grote slaper. In tegenstelling tot vroeger begint het me echter wel parten te spelen. Met name mijn geheugen lijdt eronder en ik krijg wat fysieke haperingen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus ...

MickeyGouda | 26-08-21 | 23:43

@GKJP | 26-08-21 | 23:31:
Dat is echt heel weinig! Slaap is belangrijk en complex en voldoende slaap is in veel opzichten belangrijk. Wat verstorend werkt kan veel oorzaken hebben en lang blijven hangen. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jou zit, maar 18 uur per week is laag. Het kan interessant zijn eens een onderzoek naar je slaap te laten doen.

@Roos: dromen ook complex. Een derde van je hersenfuncties is visueel gericht, veel meer dus dan gehoor, taal, smaak, motoriek enzovoorts. Het zal vast iets aangeven waarom we dromen en haar functie.

Nuuk | 26-08-21 | 23:50
▼ 16 antwoorden verborgen

Gewoon bier drinken in de vergeelde lul en de volgende ochtend een rondje over de hei.

De Koning | 26-08-21 | 22:27

Het leek vandaag wel herfst toen ik naar werk reed. Wind en regen, het is me toch allemaal wat!

VP732 | 26-08-21 | 22:26

Dr. Peter McCullough Interview
- COVID Vaccine Agenda & The Rush To Suppress Alternative Treatments
https://youtu.be/Zs4kAQAzT4w

Kijkeensaan | 26-08-21 | 22:26

Hasjkamp

Bibop | 26-08-21 | 22:25

Kijk eens wie we daar hebben
gastcollege van Hoxha, ik ga er even voor zitten

Tobi | 26-08-21 | 22:23 | 4
-weggejorist-
MaarFeitelijk | 27-08-21 | 00:05
▼ 1 antwoord verborgen

Grondige onderzoeksjournalistiek

thanseeuwen | 26-08-21 | 22:22 | 1

zo grondig is het niet. men vergeet te vermelden dat JFK door Lee Harvey Oswald vermoord werd gebruikmakend van een Italian Army surplus $30 postorder Mannlicher geweer. Ten opzichte van de geclaimede 600 meter was 80 yards natuurlijk niets en Lee wist als getraind marinier de pres te raken met een hals/keel schot en een kopschot. Met fatale gevolgen. De governeur werd ook lelijk getroffen. Het is een infanterie wapen en het zijn high velocity kogels.

MaarFeitelijk | 27-08-21 | 00:04

Jezus, hoe hard kan dat volk in Harskamp Afghaan?

johoost | 26-08-21 | 22:19

Ondertussen in 020,

Na afloop van het protest tegen anti-lhbtq-geweld zou op het Mercatorplein een 40-jarige vrouw demonstranten hebben uitgescholden voor onder meer ‘kankerhomo’s’, zo wordt op Twitter geschreven. Ook zou de Amsterdamse voor hen op de grond hebben gespuugd.
bron: parool

Bibop | 26-08-21 | 22:19 | 8

"Meerdere slachtoffers doen aangifte." Slachtoffers van WAT ? Stelletje mietjes. Oops.. Sowwee.

Asteroid-B612 | 27-08-21 | 03:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Kanonnen die afghaan in Harskamp.

Mr_Natural | 26-08-21 | 22:18

Heb daar bij de blauwe baretten nog eens een handgranaat mogen werpen…

eerstneukendanpraten | 26-08-21 | 22:15 | 4

Die aten we altijd voor ontbijt als de zwarte baretten op waren.

Wiezewalakristalix | 26-08-21 | 22:32

En?

van Oeffelen | 26-08-21 | 23:01

@van Oeffelen | 26-08-21 | 23:01: Kleiurenblind dus. Ook dat nog.

dathoujetoch | 26-08-21 | 23:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ik moet wat doen deze zomer
Wat kan ik doen deze zomer?

Toverkaag | 26-08-21 | 22:13 | 5

@leo de pejo | 26-08-21 | 22:20:
En waar was Zwarte Piet?

Ommezwaai | 26-08-21 | 22:21

Geef me coke en snuiveh
Geef me Chick en neukvee
(eh... hoe ging die ook al weer verder?)

nobodiesunmighty | 26-08-21 | 22:23
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino