Horrorcrash met kabelbaan in Italië, dertien doden, twee kindjes zwaargewond

Er is weer eens wat ingestort in Tweedewereldland Derdewereldland Italië (EU).
Deze keer geen brug met snelweg maar een kabelbaan in Noord-Italië. De gondel van een kabelbaan die het dorpje Stresa aan het Lago Maggiore verbindt met het op bijna 1500 meter hoogte gelegen Mottarone stortte 300 meter naar beneden nadat de kabel het begaf. Italianen spreken reeds van negen doden, en twee zwaargewonde kinderen. Kabelbaan in kwestie was net een dag open na een jaar gesloten te zijn geweest wegens corona. Die corona heeft kennelijk ook de kabel aangetast. Dit is ook niet de eerste keer dat Italië kabelbaanhorror te verwerken krijgt want in 1998 kwamen bij een dergelijke ramp 20 mensen om het leven. Oorzaak was toen een A6-straaljager van de US Navy die de kabel te laat zag. Nog erger was de Italiaanse kabelbaanramp van 1976, waarbij 40 mensen het leven lieten. Beide rampen vonden overigens plaats in de buurt van hetzelfde ski-dorp Cavalese.
Update: deze kabelbaan was van 2014 tot 2016 gesloten voor groot onderhoud en 'modernisering'.
Update: dodenteller op twaalf.
Update: dodenteller stijgt naar dertien meldt reddingsdienst.
Betere tijden uit 2018https://t.co/P7KDpnb5n8
— Mark van Houwelingen (@MarkHouwelingen) May 23, 2021
Reaguursels
InloggenDe Nederlandse regering heeft al 10 miljoen euro hulp geboden en stuurt dekens
hun sportautootjes vliegen ook vaak spontaan in de hens.
14 mensen in één gondel?
Is de 1,5 meter afstand houden regel afgeschaft in Italië?
Waarschijnlijk geen 14 verschillende huishoudens...
@Bulloch | 23-05-21 | 21:34: het zijn grote families.. de enige wrange troost is dat je dan samen "gaat"...(elk nadeel hep... etc.)
Verschrikkelijk voor de mensen die het meegemaakt hebben en hun nabestaanden, maar ik vermoed dat deze kabelbaan door dezelfde corrupte instantie wordt gekeurd als die brug in Genua.
Eerst een brug een paar jaar geleden en nu weer een kabelbaan. Ik vermoed dat die spagettivreters een beetje een broertje dood hebben aan onderhoud plegen.... kudt land ook trouwens!
Die lui hebben geen verstand van techniek, zo lijkt het. De vrachtwagens zijn kudt, de treinen zijn kudt, de kabelbanen zijn kudt, de bruggen zijn kudt en zo is er nog wel wat op te noemen. Alles van die Italianen dondert uit elkaar. Behalve hun economie, die dondert in elkaar.
@Kopieerapparaat | 23-05-21 | 19:52: Vergeet ook niet de Ferrari, een midfield auto die zonder sjoemelen niet in de top 3 komt.
@Befketier | 23-05-21 | 20:52: en wat dacht je van de Fyra?
En in Nederland (Amsterdam) storten de kademuren in, doet de marine het niet meer en roepen de militairen: pang!
Ooit eens in Johannesburg in de Zoo met de kabelbaan omhoog gegaan. Boven aangekomen tilden 4 kloeke werkers de complete gondel gewoon van de kabel zodat we konden uitstappen. Met dit besef zijn we lopend terug gegaan!
Italië, het nieuwe India
Moeilijke woorden met drie lettergrepen:
on-ge-luk
on-ge-val
Moeilijke Italiaanse woorden met vier lettergrepen
in-ci-den-te
Ernstig ongeluk:
Gra-ve in-ci-den-te
Moelluk!
Dan maar kres.
Duidelijk dat kees geen Italianen of enige vorm van empathie kent.
@TheManiac | 23-05-21 | 19:12:
Kees is een trieste kneus, die stoer is op internet.
Ehm... die 300 meter bleek maar 20 meter te zijn.
300 meter voor de eindbestemming. Inderdaad onduidelijk vermeld
Gadverdamme. Wat verschrikkelijk. Ongelooflijk ook dat zoiets kan gebeuren. Bruggen, kabelbanen. Die Italianen moeten ff wakker worden.
Geen geld voor onderhoud. Wel om met pensioen te gaan, met het geld van ome Jan uit Nederland. Mooi hè, Europa
Ongelofelijk? Zwaartekracht lijkt me niet echt ingelofelijk
Triest. We zijn zomer 2019 nog met deze kabelbaan naar boven gegaan.
Naar beneden zijn we gaan lopen. Behalve aan de horzels, stoorden we ons ook aan het scherpe steenslag: het voetpad bleek de bedding van de voorloper van de kabelbaan: een ludiek spoortreintje, waarvoor veel reclame werd gemaakt:
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
Gelukkig kunnen horzels niet steken/bijten.
En toen hebben ze later de gondels gewoon aan de bovenleiding van het treintje gehangen. Ik zie ze er gewoon voor aan.
Misschien al dit soort zaken (kabelbaan, pretpark attracties etc) eerst goed testen voordat je ze naar maanden stilstand door covid weer in gebruik neemt.
En waar baseert u dat op meneer de trol?
Behalve dat ik nooit in zo’n gondel kruip rij ik ook never en nooit Fiat of Alfa Romeo.
Ja en ik rijd ook geen Ferrari en Lamborghini hoor.
@Jacques_SiConto | 23-05-21 | 17:53: lamborghini is gewoon een audi met ander logo
Ik heb een jaar of 6 jaren geleden in die gondel gezeten, heb me toen al verbaasd over de ouderdom toen er in stapte. Verbaast me niets dat die naar beneden is gevallen.
Slechte zaak, net als die brug die enige jaren terug wegens gebrekkig onderhoud instortte.
Zou hier nu Italiaanse corruptie achter zitten ? Je weet het nooit - De onzichtbare hand, van de maffia.
Goh, wat voor effect zal dit hebben op het succes van 's Nederlands nieuwste Floriade 2022 kabelbaan, nota bene over de A6 snelweg getrokken, met doorzichtige gondels, dat dan weer wel.
simpel:niks. Want het onderhoud wordt niet uitbesteed aan Italianen. Of mis ik iets?
@Risingson | 23-05-21 | 17:18: Wordt ding niet na een Europese aanbesteding gemaakt door Ansaldo Breda?
Yup doorzichtige gondels omdat anders de automobilisten zich als domme lemmingen te pletter rijden. (Hoi ANWB/ veiligverkeer Nederland) hahahaha
De eerste beelden via Ansa / CorriereTv te zien.
Volgens de eerste getuigenissen viel een van de cabines bij een pyloon, op een van de hoogste punten, vlakbij de top van Mottarone: het ongeval zou zijn veroorzaakt door het falen van een kabel.
Bron: Ansa / CorriereTv
Tja, redundancy hè? Never ever trust one SPOF, Single Point of Failure. Één enkele kabel bijvoorbeeld
Toen ik nog een lekgootje was heb ik daar ooit een artikel over gelezen. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat je i.p.v. redundantie beter kan inzetten op goede kwaliteit van het materiaal en op geregelde kwaliteitscontrole. Zoals scannen op metaalmoeheid e.d.
@lekgoot | 23-05-21 | 17:05: Redundantie heeft meer levens gered dan kwaliteitscontrole van SPOFs.
@SaintNick | 23-05-21 | 17:08:
Maar is ook duurder. En dan wordt er wellicht weer op kwaliteitscontrole bezuinigd. Ik weet niet meer precies de strekking van dat artikel, maar ik kan me herinneren dat ik dat toen - met mijn nog onderontwikkelde brein - verrassend vond. Ik zal eens googlen of ik hier meer over kan vinden.
@lekgoot | 23-05-21 | 17:11:
Best complex allemaal. Redundantie is toch wel het beste. Uiteindelijk draait het allemaal om fouttolerantie. Redundantie is een zeer sterke manier om een hoge tolerantie te verkrijgen. Als redundantie niet mogelijk is dan is 'graceful degradation' het beste alternatief. Dan vermindert de functionaliteit, maar leidt dat nog niet meteen tot catastrofale gebeurtenissen.
www.reddit.com/r/CS_Questions/comment...
@SaintNick | 23-05-21 | 17:08: doe gewoon allebei bij een gondel waar je 30 meter naar beneden flikkert.
Italianen en onderhoud. Geen goede combinatie. Diep triest dit en had niet hoeven gebeuren als die luie corrupte handophouders hun werk eens gaan doen. Vaffanculo
We weten nog niet wat er gebeurd is. Om nu meteen alle Italianen te stigmatiseren gaat een beetje ver. In 1998 was een Amerikaanse straaljager de boosdoener.
Proves my point. Dit gebeurt bijvoorbeeld niet in NL. Simpelweg omdat wij onze procedures daaromtrent op orde hebben. Italianen, het moet gezegd, zijn nou eenmaal niet de uitblinkers in onderhoud, regels, procedures etc. Barkie wedden dat dit een onderhouds dingetje is geweest
@PikinhetBlik | 23-05-21 | 17:53: Let maar op de Floriade kabelbaan met underskirt doorzichtige gondels die nu al boven de A6 hangt.
@lekgoot | 23-05-21 | 17:09: het was toen gewoon de schuld van de piloten. Heel vreemd dat die de volgende dag op het vliegtuig naar de USA zaten en natuurlijk niet vervolgd mochten worden. Je zou als vreemdeling in de USA eens een kabeltje moeten breken met dodelijk letsel tot gevolg.
@SaintNick | 23-05-21 | 21:24: Uit Zwitserland en net nieuw. Wat is het probleem?
Bezuinigen zijn de Italianen erg goed in . Bij een hotel gerund door de famiglia zelf maakt u niet uit wanneer de airco in uw kamer aan gaat ,maar de eigenaar van het hotel. Als je er dan naar vraagt zegt men in eerste instantie dat de airco kapot is en zo rekt men het verhaal tot het moment van vertrek. Meer dan eens meegemaakt.
Of je gaat in een fatsoenlijk hotel, natuurlijk.
meer dan eens uit de duim gezogen
Zal wel weer zoals gebruikelijk in Italie, een straaljager zijn geweest. Maar omdat die dingen tegenwoordig 20 keer sneller gaan dan het geluid, heeft niemand wat gezien of meegekregen.
Heel naar allemaal, maar zaten er ook Nederlanders onder de slachtoffers?
Is dat niet een RACISTISCHE vraag?
@SaintNick | 23-05-21 | 17:02: nee.
Ik had al een tyfushekel om in zo'n kabelgondel of, teh horror, zo'n stoeltjeslift te zitten en zulke berichten maken dat niet beter. Toen ik nog een kleine Vanilla was ooit eens 4 uur in zo'n gondel vast gezeten tijdens een gigantische onweersbui met bijbehorende storm in Oostenrijk.
Lekkere kwaliteitscontrole daar in Italie. Triest.
Hoelang duurt dat eigenlijk, zo'n 300 meter met zo'n gondel omlaag vallen?
Zo'n 7,82 seconden. www.angio.net/personal/climb/speed
300 m voor het eindpunt. De verticale hoogte zou dus ook 10 meter kunnen zijn
@Greisaart | 23-05-21 | 16:47: Met Amerikanen waarschijnlijk wat korter...
299 meter is geen probleem, maar ja die laatste meter he. Desalnietenmin wel zwaar als je zo je familie verliest.
8 seconden ongeveer, beetje luchtweerstand meegerekend.
"deze kabelbaan was van 2014 tot 2016 gesloten voor groot onderhoud en 'modernisering' "
- Dat was 5 jaar geleden en lijkt dus niet erg relevant.
- Modernisering is geen vies woord maar zou gewoon kunnen betekenen dat ze de bankjes opnieuw hebben gestoffeerd.
Modernisering, nieuwe zonnepaneeltjes op het dak. Veiligheid slaan ze over, want geld te kort.
Relevantie is: recent nog onderhouden. 'Modernisering' betekent dat het de meest recente voorzieningen heeft. Als je een vliegtuig 'moderniseert' vervang je toch ook niet alleen de bankjes?
@TRUMP | 23-05-21 | 16:34:
Jij zal het wel weten, want jij zult ongetwijfeld de servicecontracten kennen van Leitner.
Die zitten er niet in. Gewoon een kale lege kabine.
Bizar ongeluk.
Afgrijselijk om die laatste seconden te beleven.
Korter dan sterven aan een hartaanval hoor.
Italianen en techniek, het blijft een ongelukkige combinatie.
RIP slachtoffers.
RIP Olivetti.
dwaas onbenul. Werktuigbouw is in Italië veel sterker ontwikkeld dan hier. Ook beter dan de meeste landen in de wereld en Europa.
Vind het wat kort door de bocht om dit vreselijke ongeluk te linken aan "derdewereldland" Italië. Dit soort dingen gaat ook in Nederland gebeuren, met onze cultuur waarin verantwoordelijkheid is gecollectiviseerd waardoor er niemand verantwoordelijk is.
Overigens denk ik dat sinds ons eigen corona-debacle geen enkel ander land vanuit Nederland meer bestempeld mag worden als derdewereldland.
8/3e-land wel dan, misschien?
Waar kun je 300m naar beneden flikkeren hier ?
@Man-bear-pig | 23-05-21 | 17:09: genoeg vliegtuigen rond Schiphol...
Dit is geen 300m eerder 50 ofzo, desalniettemin zwaar kut.
Altijd - veel, dit soort berichten!
Oh, 2 zwaargewonde kinderen. Anders had het ook allemaal niet uitgemaakt natuurlijk.
Yup dat snap ik ook nooit zo goed. Altijd moeten er kinderen bij gesleept worden om het dramatisch te maken. Als ze allemaal 30+ waren, valt het allemaal reuze mee. Ik hoop wel dat de slachtoffers divers en inclusief waren, anders krijg je dat gezeik weer.
tering wat vreselijk... ik vind, maar wie ben ik... dat er van al die 'opbouw' covid miljoenen best een paar procenten naar die getroffen families mogen gaan.... het maakt het verdriet er niet minder om.. verre van dat... maar uiteindelijk zal dat ook in de loop der jaren wat afzwakken en dan helpt een paar miljoen op de bank je toch weer aardig op weg. Kan Flutte zeggen dat het geld toch goed besteed word.
Dat zullen velen met je eens zijn. Maar, kijk maar eens naar de toeslagenaffaire-ouders of naar de Groningergas-bewoners en concludeer of burgers daadkrachtig geholpen worden ja of nee.
Maak van die miljoenen maar miljarden en die zijn al naar de green deal doorgesluisd.
Stel dat je valt in zo'n kooi, op het moment van impact springen, zou dat nog je leven kunnen redden? Of wordt je gewoon verpletterd door de druk op het kooitje dat in elkaar wordt gedrukt?
probeer t zou ik zeggen koe!!
Je blijft 300m vallen. Met of zonder kooi om je heen maakt niet veel uit.
En daarom springen mensen ook altijd uit een neerstortend vliegtuig, vlak voordat het de grond raakt, kalfje.
youtu.be/PaUvT1LFatI vanaf 9m10
Dat hebben de Mythbusters definitief naar het rijk der fabelen verbannen...
mythresults.com/episode17
Handelend optreden als je naar je dood stort vergt schier bovenmenselijke koelbloedigheid, lijkt mij.
Zo hard kun je niet springen...
Je valt (in die kooi) met een bepaalde snelheid naar beneden (zeg, 200km/u op moment van impact). Zelfs als je op het laatste moment springt heb je nog steeds die snelheid. Dus nadat je uit de kooi bent gesprongen knal je nog gewoon met 200 km/u tegen de grond. Het is niet zo dat jouw lichaam zich onfhankelijk van de vallende kooi in een vacuüm bevindt.
Dat is net zo iets als je afvragen waarom een vlieg in je auto niet verpletterd wordt tegen je achterruit als je met 130 km/uur over de snelweg rijdt
Dat hangt er van af hoe snel je omhoog kan springen uit stilstand.
Als je iets van 250 km/u zou kunnen springen, en je lichaam kan dat aan (die versnelling in een fractie van een seconde) dan helpt springen.
Als je niet zo snel omhoog kan springen.. tsja.. dan werkt het dus niet.
@zetje01 | 23-05-21 | 18:06: Als je lichaam die versnelling zou kunnen doorstaan, zou je ook niet hoeven te springen, want dan kan je lichaam ook zonder springen de even grote versnelling bij impact aan.
@zetje01 | 23-05-21 | 18:06: je moet ook nog landen. het plafond komt overigens met dezelfde snelheid naar beneden.
achterstallig onderhoud door geldgebrek ( corona ) zullen spijtig genoeg nog wel meer slachtoffers maken .
Bij te weinig geld is vaak onderhoud en/of reparatie het eerste waarop beknibbeld wordt. Tenminste, dat is wat ik leer van tal van ramp-docu's.
Een jaartj stilstand is voor zo'n staalkabel niets.
De firma die het groot onderhoud heeft gepleegd, en de verantwoordelijke eigenaar (privaat of overheid) op het matje roepen.
Ansaldo Breda?
eerst maar uitvinden wat de oorzaak is. Zulke kabels worden de hele dag door met röntgen geïnspecteerd (volgens een TNO kennis). Die springen niet zomaar stuk.
Wel eens geweest, in Dormelletto, vlakbij Stresa.
Prachtig allemaal, maar wij zijn gillend vroegtijdig vertrokken.
Het stikt er de moord van de teringmuggen.
Niet normaal.
Stresa is een prachtig stadje.
Verschrikkelijk ongeluk.
Één dag open en dan gebeurt zoiets.
Misschien een beetje voorbarig, maar ik houd het op achterstallige controle en/of onderhoud.
Wellicht te vroeg om deze conclusie te trekken.
Feit is wel en daar worden al jaren grappen over gemaakt, dat wat Italianen bouwen altijd rammelt.
Ik hoop dat de kinderen het overleven, hoewel dat misschien zonder ouders zal zijn.
Vreselijk.
Heb 2 jaar geleden een verblijf gehad in het kasteel van Baveno, was zeer de moeite waard en geen mug gezien.
Misschien omdat het in mei was.
'Vreselijk' vat het goed samen. Maar goed, dat geldt ook voor het lot van die 21 Chinese hardlopers. Deze wereld is soms een grillige plek.
Vreselijk ongeluk.. je krijgt mij ook nooit in zo een ding.. ik vind de monotrein en kabelbaan in slagharen ook niks.. voor geen goud ga ik erin. Die arme mensen .. wat een rotdood. Wat een paniek zullen die laatste moment zijn geweest.
Een kabel die het begeeft klinkt als een gebrek aan onderhoud en dus menselijk falen.
Best wel een verontrustende gedachte aangezien meerdere sectoren het water aan de lippen hebben staan.
Neem nou vlieg verkeer bijvoorbeeld.
Sinds de Romeinen zijn de Italianen het bouwen verleerd.
Een aantal Noord Italiaanse steden hadden een opleving net na de middeleeuwen. Kakte snel weer in, al werden ze ook belaagd door oa de Frambozen en de Mofrikanen.
@Graaf_van_Hogendorp | 23-05-21 | 15:46: De "franse slag" werd daarna gemeengoed.
Nou, Mussolini liet in Rome de wijk EUR bouwen. Degelijke megalomane architectuur en alles staat er nog. Maar mooi is anders.
Italië bouwt veel meer en veel beter dan wij. Ook onder moeilijke omstandigheden. Er is hier geen auto of vliegtuigfabriek meer. Treinen ook niet. Vastgoed is in Noord-Italië ook veel mooier en beter.
alleen met winterspirt een kabelbaan nemen en dan een met zo een stok in je mik.
en vier keer per jaar die van montserrat... obligate gastuitstapjes zullen we maar zeggen.
Als er weer eens een terroristenkopstuk naar zijn schepper gebombardeerd word dan boeit het me niet. Maar om nou een semi grappig stuk te schrijven waar kinderen zwaar gewond zijn geraakt en waarschijnlijk hun ouders bij zijn omgekomen is gewoon "not done". Hoe nodeloos kwetsend je ook pretendeert te zijn.
want we doen voorzichtig over de verzopen dobbernegerskinderrn?? Die in Gaza? wat is het verschil in levenswaarde tussen een kind van 10 of een mens van 20... dat zou ik wel eens willen weten. want ik denk niet dat ik er minder moeite mee zou hebben als mijn ki deren nu dood gaan of 15 jaar geleden .
Grappig? Waar dan?
Dat valt toch wel mee?
U heeft niet alleen hangtieten maar ook erge lange tenen.
Is dit om de onbalans te compenseren?
Als er iets over de Fira of de vliegende variant ervan er in had gestaan, dan had ik je gelijk gegeven. Maar ik vind het bericht gewoon neutraal gebracht.
Zelfs al was dit waar, dan nog: waar zie jij het 'grappige' in dit stuk?
@Datgingniegoed | 23-05-21 | 15:38: Hihi.
De enige comment die hierbij past:
Vreselijk nieuws. Condoléances naar diegenen die familie en vrienden verloren.
Ik ben bang dat die familie en vrienden niet op GS op zoek gaan naar condoleances.
@Bakkeleures | 23-05-21 | 16:39: En ik ben bang dat je niet weet dat een condoleance een rouwbeklag is, of een uiting van medeleven. Of nabestaanden deze tegel lezen is niet relevant.
Statistisch gezien blijft de kabelbaan één van de veiligste manieren van transport. Oorzaak zal trouwens slecht onderhoud/inspectie blijken te zijn gok ik.
Mijn hart gaat uit naar de nabestaanden en overlevenden.
Triest.
Kabelbaan was gereviseerd tussen 2014 en 2016.
www.corriere.it/cronache/21_maggio_23...
@Basil Fawlty | 23-05-21 | 15:37: Door de maffia?
Er kan ook iemand op de kabel geschoten hebben.
REAGEER OOK