1988. Koot en Bie over Als en Dan
Drs E.I. Kipping... kom er maar in
Mocht u nu weer roodaangelopen en boreaalbriesend voor uw kompjoeter zitten stoomblazen over de zoveelste VERLOEDERING VAN ONS MOOIE LAND... Deze als/dan kwestie speelt al meer dan dertig (30) jaar. Taal is een levend organisme & taal is als water en zoekt dan altoos de makkelijkste en laagste weg. Alles wat moeilijk is, verdwijnt en er komt iets eenvoudigers voor in de plaats. Zo wordt moeilijk bijvoorbeeld moeluk. En bijvoorbeeld ooiteens befobbelt. Zoals u weet is GeenStijl danook voorstander van alsdan en wij zien evendan Prof. Kipping het probleem niet.
Social
Reaguursels
InloggenOnze taalvaardigheid is wat ons onderscheid van de rest van het Dierenrijk en dit gereedschap is onontbeerlijk voor het aangaan van sociale banden. Ons woord "gezelligheid" impliceert dit. Het kan immers niet gezellig zijn geweest als er niet oeverloos bij werd gekletst. Ik heb rood haar. Vroeger op school was ik de enige. Toen er later een tweede bij kwam waren we direct de dikste maatjes. Als ik echter in een kroeg voor rooie Australiërs of Ieren of Schotten zou zitten en er komt een pikzwarte knul binnen die Nederlands praat, beschouw ik die dan toch onbewust eerder als iemand van 'mijn stam' dan al die roodharige buitenlanders. En dat gaat verder. In een kroeg met roodharige achterhoekers of friezen zou ik een pikzwarte jongen met onvervalst Amsterdams accent ook eerder tot mijn clan rekenen dan al die roodharige knauwers. Onmiddelijk gaat er een lampje branden; hé, dat klinkt bekend. Dat is een van de redenen dat het gezanik om respect van Seedorf lacherig werd weggewimpeld, maar als Frank Rijkaard het had gezegd zou er serieuzer op ingegaan zijn.
Afkomst, religie, kleur, politieke en andere geaardheid, al die verschillen vallen weg als we met hetzelfde accent zouden praten. Je snapt dan ook waarom (deels) Marokkaanse of Antilliaanse jongeren zo moeilijk aan een baan komen.
kZag gister een leuke tweet voorbij komen waarin stond; "Het Achterhuis van Anne Frank is omtaald voor kinders tussen 10 en 15 jaar. Anne Frank was 12 - 15 toen ze het schreef. Mensen die roepen dat het Onderwijs achteruit gaat hebben een punt.
Een paar commentators zeggen dat we op engels moeten overschakelen.
www.bbc.com/pidgin
Leuk! Nu snap ik beter waar die olijke kromspraak van de GS-scribenten vandaan komt.
Ga zo door jongens!
GS is enorm schatplichtig aan Het Simplistisch Verbond. Die brachten begin jaren '60 al "De Klisjeemannetjes" voort. En op Youtube struikel je over de sketchjes waarin de nu heersende waanzin werd voorspeld. Over die journaliste die 's nachts door hun boekenkast graasde en op allerhande racistisch en kolonialistisch gedachtengoed stuitte. Bijvoorbeeld.
www.youtube.com/watch?v=W31ymDKgBPw
Wat gebeurt is dat nóg meer mensen middelmatig of slecht Nederlands kunnen en dat de kloof tussen elite en gepeupel nog groter wordt.
Goede beheersing van taal is ook ontwikkeling, intellectualiteit, scherp kunnen denken, verbanden kunnen leggen en begrip hebben inzake overdenkingen.
Men meent iets gelijk te trekken ermee, maar effectief word een groep mensen teruggezet naar een lagere klasse.
wordT
Oei...
Overigens wel mooi stukje komedie van Koot en de Bie! Dat als, ik bedoel dan wel!
Dit gaat hand in hand met de degeneratie van de maatschappij. Vroeger keek je nog raar op als zo'n zwakbegaafde zandrat iets riep als: "woellah watte jij kijke". Tegenwoordig is dit soort taalgebruik ingeburgerd en hoor je blanke jochies ook zo praten.
Het heeft echter ook te maken met de capaciteiten van iemand. Je hebt mensen met een dusdanig lage intelligentie die het gewoon niet in zich hebben om goed te kunnen lezen, schrijven en praten. Deze groep wordt steeds groter en groter in Nederland.
Niet alleen in nederland, het is voornamelijk in steden een probleem aan het worden, er is al geprobeerd om het een urban language te noemen, maar het enige waar het op uit draait is dat niemand buiten de sprekers weet wat er bedoeld wordt. Maar diezelfde mensen vinden het wel gek dat ze niet mee kunnen komen in de maatschappij en dat ze niet makkelijk aan een baan komen. Daarom belanden ze in de criminaliteit, want iedereen loopt rond met blinkende dingen en die kunnen ze niet betalen van een uitkering, maar uiterlijk vertoon is voor die mensen zeer belangrijk, zeker als dat blinkend spul ook nog van een bepaald merk is.
Hoe gek kan je het hebben, dat er status ontleent wordt aan iets wat je hebt om te gebruiken? Of komen we steeds meer in het vroegere oud rusland terecht, waar je als vrachtwagenchauffeur een maand lang een russin bij je in de cabine had voor twee blikjes cola en een pakje marlboro, omdat het daar een teken van rijkdom was. Die mensen moesten ook niet meer weten dan noodzakelijk om voor de staat een ding te doen. Ik ben blij dat ik in een dorp woon waar bijna iedereen elkaar kent, en als het nodig is een corrigerende tik uitgedeeld word, al dan niet aan je eigen kinderen, daar worden ze ook slimmer van
@brie-de-penis | 23-04-21 | 18:41: Gelet op de hoeveelheid fouten in uw bijdrage zou ik toch denken dat u uit de stad komt.
Iemand zei ooit ik weet bij god niet meer waar; Ik ben leraar op een LOM school geweest en veel zat er soms niet in maar bij het verlaten konden ze fatsoenlijk lezen en schrijven.
Hebban olla mensana spelfouton hagunnan hinase hic anda tu wat unbidan we nu?
Pas een artikel over verloedering van de taal wat het begin is van verloedering van de maatschappij of zoiets en nu ineens dat taal wel anders moet kunnen. Ik ga hier niet in mee, verloedering van taal is het begin van verloedering van ons landje.
Het fokschaap mag na het Suikerfeest ook mee.
Voortaan D of T Gewoon overal DT.
Ik loop
Jij loopdt
Het fokschaap gaat over het voltooid deelwoord. Dus het wordt “geneukdt”.
En weer een stukje van de Nederlandse taal kapot. Het moet gesloopt, want de allochtonen vinden het anders te moeilijk. Het is om razend van te worden. Wat is er toch mis met het bewonderen van de rijkdom van een taal waarin met kleine grammaticale verschillen nuances aangebracht kunnen worden?
Vautloosj neederlans sgreifen is ook erch moeluk.
te veel naar Yoda geluisterd de laatste 40 jaar.
Jezus (is) Christus!
Over enkele jaren geven banken de volgende tip voor het telebankieren:
"Wanneer de tekst foutloos is geschreven hebt u te maken met oplichters ! "
"heeft u"
@Tjemig | 23-04-21 | 16:39: Tja, beiden mag, die 3 persoon is inmiddels ook om zeep geholpen.
Mozus kriebel.
"Groter dan en kleiner als", kom op mensen, hoe moeilijk kan het zijn! Zelfs als Nederlands niet je goeiste vak was, moet je dit toch goed kunnen Nederlandsen!
Ach wat is dat toch weer leuk, Koot en de Bie. Wat een taalgevoel. Heerlijk.
De Taalunie is erger ALS MIJ, of ben ik even erg DAN HUN door ME tegel zo te schrijven en ben ik DE meisje DIE zeurt.
Armoe troef in dit land.
Zowel in schrijf- als spreektaal onderscheidt het kaf zich wel van het koren, deze bizarre kunstgreep ten spijt.
Taal is geen levend organisme IDIOOT ! Taal zijn letters die door elkaar gehusseld zijn om iets duidelijk te maken . Er worden afspraken gemaakt over hoe en wat , en je moet je aan afspraken houden maar dat is voor veel hersenlozen te moeilijk .
Elke week weer 400 van die kansenparels erbij.
En voor alle meervouden gewoon een S erachter en klaar is Kees. Eén fout, twee fouts.
Ja maar.... ja maar..... Is het dan voortaan:
Hij heeft kinds, of, hij is kinds?
@Dr_Johnson | 23-04-21 | 15:08: Wie wil er nog kinderen? In dat geval is beiden goed.
Dit is in Groningen nooit anders geweest
kinds is al kids geworden. Om te kotsen...
De heer Kip en ei, of is het Ei en Kip of.. ach laat maar. Taaldeskundigen die discussiëren over correct taalgebruik. Is het kennen of kunnen, hun of hen, en zetten we de deur open of los? Het was ook altijd lachen met Otto den Beste, die voormalige leraar die vol met frustraties er steeds weer Goethe bijhaalde om dat puisterige onwetende gespuis tevergeefs een lesje Duitse cultuur te geven. Want in Duitsland houden ze nog een beetje van hun taal met hun des, der, die, das en selbstverständlich die who ist der Bahnhof vraag. Veel langer dan wij bedachten onze oosterburen voor elke nieuwe uitvinding een Duits woord voordat ook zij capituleerde voor dat ordinaire Amerikaans-Engels. Over slecht Nederlandsch taalgebruik gesproken, hoe zou dat in de Schilderswijk van Des Gravenhage gaan? www.youtube.com/watch?v=BELNmsxSajM
De deur los zetten is iets voor Gelderland over de Rijn plus Twente en Drenthe. Die mensen hebben het ook over een postje in plaats van een paaltje.
@van Oeffelen | 23-04-21 | 14:59: En over een bult in plaats van een heuvel.
Ach ja, Koot en Bie, dat waren taal-acrobaten, ongeveer in dezelfde orde van grootte als Drs. P.
Overigens, over taal gesproken. Nog even over dat malle stuk in de Volkskrant eergisteren van ene Hilde Roothart, die pleit voor het afschaffen van het gebruik van foutloos Nederlands, want 'Noord-Europees, wit, mannelijk, en elitair'. Vandaag twee uitstekende commentaren in de VK in reactie daarop. Een licht ironische column - ja, dat is nou eenmaal haar handelsmerk - van Elma Drayer, en een tamelijk 'briesend' artikel van Zihni Ozdil, bij lezing waarvan ik alleen maar instemmend zat te knikken, en na lezing waarvan ik me afvroeg: Zihni, jongen, wat deed jij toch ooit bij dat GL, als Kamerlid nog wel? Jij hoort thuis bij JA21 van Joost Eerdmans, of, als dat je ''een tikkeltje te wild is, amigo'', dan moet naar de VVD. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Zihni Ozdil is ''woke'' geworden, maar dan in de goede betekenis, zullen we maar zeggen.
Verbal gymnastics!
"Nooit geen geld!"
www.youtube.com/watch?v=7YbnGgmNDNY
Ik heb ook een hekel aan taalpuristen wanneer ze je wijzen op een kleine taalfout bij informele communicatie, maar dit keer hebben ze groot gelijk. Toen 'pannekoek' als 'pannenkoek' gespeld moest worden week de Nederlandse Taalunie af van de informele context en dwongen ze een formele context aan de bevolking op. Met de introductie van 'groter als' wordt een omgekeerde logica gehanteerd en wordt de informele context nu weer gelijkgesteld met de formele context, dat is verwarrend.
Ik zal wel conservatief zijn maar ik blijf zelf 'pannekoek' zeggen en ook 'groter dan'.
Een tekst/tegel moet je niet met 'ik' beginnen!
@kibambam | 23-04-21 | 14:44: 'Ook ik heb' was een kleine moeite geweest.
@kibambam | 23-04-21 | 14:44: Ik ben dat niet met u eens :) Ik wil u dan ook graag laten zien wat ze daar in het genootschap OnzeTaal over zeggen. Ik hoop bij deze dat ik u daarover naar behoren heb kunnen informeren. onzetaal.nl/taaladvies/brief-beginnen...
Helemaal mee eens. Pannekoek. Als je pannenkoek schrijft dan wil je als Taalunie niet het verschil tussen een genitief en meervoud meer erkennen! Wat een simplisme.
@Vuurspuger | 23-04-21 | 16:06: OnzeTaal is een linkse afruk-club ... gratisgeld voor 'schrijvers' (... ik ben geen 'U' maar een 'jij')
Taal zal dan 'leven' maar een woord heeft een betekenis. En woorden verkeerd gebruiken blijft hoe dan ook dom overkomen...
Het is natuurlijk groter dan, hoor ik veel vaker.
Gisteravond nog, van de buurvrouw.
Dat ging over uw mond?
altijd even afwachten tot de islam, hitler of de edele delen erbij gehaald worden
maar hij was leuk
Hij sloeg de hoek om en een ruit in.
Lieve mede-taalpuristen:
Laat je niet gek maken. De media is weer eens heerlijk aan het framen.
In werkelijkheid beschrijft de Algemene Nederlandse Spraakkunst slechts dat mensen steeds dommer worden.
Ze schrijft dus niks vóór, ze béschrijft slechts. Ze constatéért het misbruik van als/dan.
www.parool.nl/nederland/voortaan-grot...
Fawaka?
Mag "die mooie meisje" nu ook?
Die mooie meisjes mogen van mij alles hoor!
nee die mooie meisje heet tegenwoordig "kankerhoer"
wel een beetje meegaan met uw tijd hoor.
"Voor wie is dit goed nieuws?"
De kwestie kan wellicht reeds dertig jaar spelen, maar deze vraag is er redelijk recentelijk aan toegevoegd. Voor wie is dit goed nieuws? Uiteraard, voor degenen die taalfouten maken binnen een context waarbinnen foutloos taalgebruik uitermate gewaardeerd wordt en het maken van taalfouten niet strekt tot aanbeveling. Bijvoorbeeld bij een sollicitatie.
"Voor wie is dit goed nieuws?"
De vraag voor wie dit slecht nieuws is wordt niet gesteld, integendeel. Vereenvoudiging van de taal, op zodanige wijze dat taalfouten plots geen taalfouten meer zijn, wordt inmiddels een politiek thema, wordt betrokken op de vraag of onze samenleving niet diep racistisch is vanwege al die boze witte mannen die maar geen plaats willen maken voor lieden, vooral van het vrouwelijke geslacht dan wel een vrouwelijke gender-identiteit, die andere pigmentwaarden vertonen.
"Voor wie is dit goed nieuws?"
Voor niemand, als je er niet met een politiserende bril naar kijkt.
Het is als toestaan dat je rood licht rijdt.
Werkelijk van de pot gerukt.
Kost duur, mag dat ook?
Dom zijn is een recht, blijkbaar.
Dus dan mag 'kost duur' ook.
"Is veel" is ook goed.
Als het maar goeiekoop is, dan kan dat prima.
Oké, een taal veranderd, maar met ‘groter als’ wordt er een grens overschreden.
Een taal verandert.
Wat? Dat wat. www.youtube.com/watch?v=GL_RGoJ7PSw
Geen alsk! Ik blijf hem leuk vinden.
Ook dat die dubbele ontkenning ineens een ontkenning zou zijn? Hoe dan? Dat staat er niet en dat zeg je niet.
JA kneiters-aan toe zeg, taal verloedering wordt verkocht als "organisch", ... DE MOORD!!! . taalkwesties moeten opgelost worden. net als de eeuwige onduidelijkheid over Hullie, Gullie en Zullie!
(is het als-t-u-belieft al weekend..... khepdorst)
Lees de prachtig geschreven column in de VK van gisteren, van Zihni Ozdil! Daarin geeft de ex- GL politicus een duidelijke reactie op het opiniestuk van ene Hilde Roothart. Scherp, maar zo waar.....
Iets zegt mij dat mensen die slecht in Nederlands zijn dat ook in andere talen zijn. Ik kan mijn niet voorstellen dat Berbertje opeens foutloos Berbers of Arabisch spreekt en schrijft.
Net zo min indien als ik goed schrijf met mijn mijn.
"Jan is groter als Piet" kan wel correct zijn... Jan is als (zwarte) Piet (met muts en hakken) groter... dan is Jan als zijnde een (zwarte) Piet dus groter. Alleen Zwarte Piet mag van hullie niet meer...
Als zijnde... Zo jammer.
Precies. Mensen die het verschil tussen 'dan' en 'als' niet kennen zeggen iets heel anders dan ze bedoelen. Dan ben je flink gehandicapt hoor.
Wat wel weer mag is " Jan heeft een grotere als Piet", ook zijn vriendin vond dat interessant.
@jan huppeldepup | 23-04-21 | 15:02: Het zou kunnen dat Jan 'een grotere' heeft omdat ie Piet mag zijn...
Zo hebben we ook nog als en wanneer. Als is voorwaardelijk. Wanneer een zekerheid.
Wanneer ik die €1000 krijg??? dat is geen zekerheid.
Dan zeg je dus ook als en niet wanneer
In het Duits is als wel dan of toen.
Hij denk zowiezo dat hun is moeten nadenken voor hun de woord "zo-en-zo" gebruiken.. t komt namelijk uit het verleden duitse tijd.
Heerlijk! Dit is taalgebruik zoals in de comments bij Nieuwspaal. Mensen die menen te reageren op echte nieuwsberichten.
Sowieso.. Ook jammer.
Het mavopubliek interesseert dat allemaal hartelijk weinig. Naast de vele blunders met d en t komen "groter als", "anders als", hun hebben en een "aantal zijn" het meest voor op deze site. Dan weet je eigenlijk meteen al wel hoe laat het is.
Ja en het verschil tussen kennen en kannen, kunnen we niet
Gelukkig maak ik voetig gebruik van paardenbruggetjes..
Dus... Omdat er zoveel sufkezen zijn die groter dan of als niet uit elkaar kunnen houden, wordt het maar helemaal opgegeven? En meteen ook maar "hun" gebruiken voor alles... *zucht*
Nou, daar zijn we mooi klaar mee als. Wat me eige aangaat is het zo klaar dan een klontje. Wollah!
Ik ging lachen.
Dan Koot en Bie komen als is het weer dan vanouds genieten.
Evendan dewelk ook, Nederlandstalig onweerleggelijk alsdan de spreekwoordelijkste plank! Koot en Bie forevâh!!
Groter als is fout. Klaar.
een Germanisme
@small_town_dude | 23-04-21 | 13:37: Dubbel fout inderdaad.
Hij wordt groter als je hem aait. Dat kan niet fout zijn.
Toegeven aan de verloedering en het tuig, dat is de oplossing.
youtu.be/5MbtFP0Hwqs
Alles voor de marginalisering, nivellering en andere soorten van pogingen om te verbloemen dat de ene mens gewoon beter en slimmer is dan de andere mens. Op naar de multiculturele heilstaat!
Bovenstaande is ironisch bedoeld. Ik vrees alleen wel dat het een keer waarheid is. Ik hem medelijden met onze kinderen en kleinkinderen, dat zij dit mee gaan maken.
Dit is een vorm van homeopathische verdunning met dan doel de bevolking te debiliseren, waar Baudet op wees.
Ik maak me nog het meest zorgen om het erin rammen van politiek-correcte nieuwspraak. Er zijn heel wat linkse deugers (ook in de media) die de komst van de socialistische heilstaat willen bevorderen door middel van het verbieden van bepaalde woorden en uitdrukkingen danwel het verplicht stellen van bepaalde woorden en uitdrukkingen.
En dan de klemtoon steeds op de eerste lettergreep. Huh!
We doen vanaf nu af aan alleen nog maar klemtonen op medeklinkers. Veel makkelijker.
Net zoals in het IJslands en andere Scandinavische talen.
Het pamperen van den luie nieuwe Nederlanders kent geen grenzen.
Als de meerderheid, ik schat zo'n 80-85%, in dit terminaal zieke land land iets te vertellen had zou dit soort waanzin nooit wortel kunnen schieten.
Ik luister aandachtig hoe mooi men spreekt en al die praatjes en verhalen. Soms ontrafel ik waars uit al die dure woorden maar veelal is het gelul in de ruimte van luchtfietserij.
Ik heb een geweldige ingeving.
Cancel het woordje 'als'. Hup, weg ermee, gewoon nooit meer gebruiken! Gebruik in plaats daarvan 'indien', 'wanneer' of 'zoals' !
Dan komen mensen niet langer dom over en kunnen er geen ongelukken meer gebeuren.
Dus : Jan is groter dan Piet'.
En 'Jan is groter als Piet' doen we dus niet meer. Vervang 'als' maar eens door 'indien', 'zoals' of 'wanneer'. Gaat niet lukken he? Zie je nou wat voor wartaal het woordje 'als' veroorzaakt?
Als ik dit onderwerp serieus zou nemen dan ging ik er op in. Sorry. Koloniaal. Herstel. Dan ik dit onderwerp serieus wou nemen als ging ik er op uit. Zie je? Je hebt het zo weer afgeleerd! Ik bedoel opgeleerd.
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 13:30: En het (dit, dat?) moest (mocht?) natuurlijk (biologisch?) 'kijk je' zijn in plaats van 'zie je'. Sorry. Ik doe mijn best!
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 13:30: In het begin is het een beetje moeilijk. Maar je probéért het tenminste. Zal ik het verklappen?
"Indien ik dit onderwerp serieus zou nemen, dan ging ik er op in".
Je gebruikt dus 'indien' in plaats van 'als'.
@Papa Jones | 23-04-21 | 13:34: Ik ga nu huilen.
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 13:43: Héél goed. Laat het gáán! Ontspannen...
Je bent nooit te oud om te leren.
En Papa Jones is een heel geduldige leraar.
@Papa Jones | 23-04-21 | 14:00: *aandachtig naar de juf staart die voorbijlopen in veel te kort rokje doet*
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 14:10:
* luide kuch *
Bij de les blijven!
@Papa Jones | 23-04-21 | 14:26: U bent gewoon jaloers dat zij op jonge jongens valt.
*knipogen doet naar de juf*
Meneer Papa Jones, mag ik alstublieft naar de W.C.?
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 14:32:
Nou vooruit, dan ontferm ik mij even over de juf..
* legt opzichtig de sleutels van zijn Landrover op het bureau *
Hier kan geen Artificial Intelligence tegen op.
Ken het zijn dat ik u kan?
Nederlands is makkelijk. Je mag 'pils' gewoon schrijven als 'bier'
Het probleem is dat het zo rommelig wordt. Voor de standaardisering van de taal en het invoeren van een standaardtijd rommelde iedereen maar wat aan wat het voor anderen er niet bepaald gemakkelijker op maakte. Doe in ieder geval moeite alleen al om misverstanden en ergernis te voorkomen. Overigens is bij mijn weten "als" bij een vergelijking historisch gezien niet fout. In Maastricht kennen we dit probleem niet met "wie" en "es", niemand zal "wie" gebruiken als het "es" moet zijn. Dialecten helpen bij het taalbegrip zolang je de twee maar gescheiden weet te houden.
Als alle makelaars in hun ronkende teksten voortaan 'welke' vervangen door 'die' zou ik daar al heel blij van worden.
Hoewel de gemiddelde bassisschooljuf (ja, vrijwel altijd een juf) beneden de 40 jaar zelf ook niet (goed) kan spellen, kan ik mij toch niet aan de indruk onttrekken dat dit ideetje alles te maken heeft met het volledig doorgeslagen diversiteitsdenken. Voorbeeld: we flikkeren Ali en Ahmed met een IQ van rond de 70 in een normale klas met autochtone leerlingen van een normale intelligentie, want iedereen heeft tenslotte recht op gelijke kansen. Uiteraard kunnen Ali en Ahmed daar niet lekker meekomen, want thuis wordt uitsluitend gesproken in primitieve Arabische keelklanken. Ze krijgen dus eigenlijk les in een vreemde taal en dat terwijl ze het niveau van de lessen sowieso al niet kunnen bijsloffen. Maar omdat Ali en Ahmed moslim zijn, en dus sieluuuug, wordt gewoon het algehele niveau van het onderwijs naar beneden bijgesteld, zodat die arme jongens ook eens een voldoende halen.
Datzelfde naar beneden bijstellen zie je nu ook gebeuren met de Nederlandse taal. Ali en Ahmed halen met hun rare slistaaltje vol grammaticale fouten en verbasteringen ineens toch een soort van voldoende, terwijl hun klasgenoten lui en verveeld achterover hangen door het trage tempo en het lage niveau, de remmende kracht van zeven eeuwen achterstand. Maakt helemaal niet uit hoor, alles voor het ideaal van een diverse toekomst! Het is werkelijk van de ratten besnuffeld.
Ik vondt mein bassissgooljuff un suuper gijl weif, duz fandaar dat ik alteid afgelijd waz en slegte ceiferz haaldde. Ut iz duz ijgenleik guwoon de sguld van mein bassissgooljuff!
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 14:06:
Ach guuut, heb je de extra letter gevonden..? Gefeliciteerd joh! Heb je daar nou lang over gedaan?
Dit is precies wat er aan de hand is. En het komt voort uit het cultuurmarxistische denken dat juist in het onderwijs zo'n gemeengoed is geworden. Al in de jaren 70 zag je de antifaatjes van toen termen gebruiken als fasjisties, ekonomies enzovoort. Ons onderwijs is op socialistische leest geschoeid met (pré-covid) centraal gegeven les, een van bovenaf opgelegd lesprogramma, iedereen moet op dezelfde tijd op dezelfde plek zijn enz. Gelijkheidsdenken en one size fits all in optima forma. Geen wonder dat om de zoveel tijd linksche mensen de onderwijsvrijheid af willen schaffen want alleen het bijzonder (lees: christelijk) onderwijs biedt nog enige tegengas. Het kapitalisme laat hier een lelijke steek vallen: er ligt een enorme potentiële groeimarkt op het gebied van privaat gegeven les, één-op-één of in kleine groepen en/of via internet. De huidige pandemie heeft laten zien dat het laatste mogelijk is met wat verbeteringen. Het kan toch niet anders dan dat er een enorme markt is van ouders die helemaal niet zitten te wachten op woke wappie onderwijs voor hun kinderen. Maar dat is wel het logische gevolg van het overschot aan linkse juffen. Daar komt ook het enorme tekort aan vaklui die met hun handen werken vandaan. Die groenlinks/D66 juffen weten nog niet eens hoe ze een stekkerblok aan moeten sluiten. Maar over het witte onderdrukkende patriarchaat (dat hun salaris bekostigd) - daar weten ze wél alles over te vertellen.
De burgemeester en wethouder van Juinen zouden nu ook niet misstaan.
Het woordje 'mits' is ook aan de beurt.
'Mits ze open zijn, dan niet.'
Het is "mits ze open zijn, als niet"
Mitsen en maaren, niet maren.
"Ik heb meer doekoe als jou"
Het woordje 'als' stoort me nog 't minst in deze zin. Wat maakt 't allemaal nog uit als...
Die ding, die meisje, dit otoo, wat wat.wat faut die hele,deze ding isjgoet. joellie faut
Gebrekkige taalkunde is van alle tijden. De legendarische nummer 14 kon er ook wat van. Door Feestboek en andere open fora komt het nu alleen wat vaker aan het licht. 50 jaar geleden gniffelden wij ook al als we weer de binnenkomende sollicitatiebrieven lazen. Destijds hadden sollicitanten het nog moeilijker want geen spellingscontrole en geen voorbeeldbrieven op internet.
Ik vind het zielig voor de taalnazi's. Wat moeten ze nu doen met hun comment? Plotsklaps niets meer te zeggen.
Het gaat hier om spreektaal. Niet om schrijftaal. Jouw comment is geschreven. En ik ga hier niets over zeggen, want je kunt me toch niet horen.
Door hen te vergelijken met Nazi's bekent u kleur. Ga terug naar start en sla een beurt over.
Medelijden? Welnee, de taalnazi's onder ons zullen zich straks übermensch wanen wanneer zij ongestoord met elkaar kunnen converseren over de werkelijke geneugten des levens, namelijk de puntjes op de i en de punt komma's op plaatsen waarvan jij het bestaan niet eens wist, waar de rest van de stervelingen niet meer in staat zal blijken in hun snedige constructies überhaupt nog iets zinnigs te ontdekken.
*grijns*
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 13:20: Jij hebt niet eens spaties in je nick dus waar heb je het over?
Taal versoepelt naar gelang de omstandigheden. Als de mens het wat te zwaar krijgt om zich druk te maken over dt’s en als-dan, vereenvoudigt de taal. Kijk bijvoorbeeld naar zuid-afrika. Die mensen waren MEER bezig met het afwenden van aanvallen door leeuwen of bosjesmannen ALS nadenken over de puurheid van hun geschrift.
Ach, vegen we de ene spellingsfout onder het tapijt dan bedenken de mensuh direct weer een nieuwe spellingsblunder. Het houdt niet op... niet vanzelf...
Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde reaguurder moeite heeft met veranderende taal. Sterker nog : ze zijn trendsetter !
Maar dan is Papa Jones er nog om ze op hun wartaal te wijzen.
Ik vind onnodige spaties voor leestekens geen goede verandering van taal. Ik vind het er rommelig en schreeuwerig uit zien.
@Papa Jones | 23-04-21 | 13:04: Ook wartaal kun je foutloos opschrijven. Veel van jouw comments zijn daar een mooie illustratie van.
@Papa Jones | 23-04-21 | 13:04:
Nee, je geeft daarmee alleen maar aan dat jij je nog niet aan het nieuwe normaal hebt aangepast.
@Ichneumonidae | 23-04-21 | 13:09: Dat vind ik nou leuk om te horen!
Kijk, daar doe je het allemaal voor.
* neemt diep ontroerd een slok koffie *
@WasHetMaarMakkelijk | 23-04-21 | 13:08:
Vreselijk inderdaad! Dat zijn mensen met het taalbegrip van een eekhoorn. Hoe krijgt iemand een dergelijke tegel uit zijn toetsenbord als het topic zelf toch toont hoe men met interpunctie om moet gaan?
@2voor12 | 23-04-21 | 13:09: Pfff.
Ik ben ook niet normaal. Godzijdank!
@Papa Jones | 23-04-21 | 13:31: Je bedoelt godzijalsk?
@Tishetnetnie | 23-04-21 | 13:40: Pffwwrrtt hahahahaha !!
We gaan toch een tweedeling krijgen in mensen die wel fatsoenlijk Nederlands schrijven en degenen die dat niet kunnen.
Overigens wijst mijn bijna 100 jarige moeder geregeld op fouten tegen hen en hun die ik ook niet of nauwlijks aanvoel.
Daarom is Latijn handig.
Nauwelijks.
Graag gedaan, je moeder
@LonelyWanker | 23-04-21 | 13:49: met schaamrood op kaken: je hebt helemaal gelijk evenals
@squadra @13:14. Mijn broer werd naar het gymnasium gestuurd, terwijl hij eigenlijk naar de HBS wilde, en bij mij omgekeerd. Tsja, toen hadden we nog geen inspraak.
Here come the prescriptivists!
In iedere zin “je moeder” of “kanker” roepen is ook al helemaal ingeburgerd geraakt...
Taalbeheersing is een teken van intelligentie.
Niet voor niets zijn de meeste zelfbenoemde vaderlandlievenden hun moedertaal vaak maar matig machtig.
Dat geldt voor nogal wat derde en vierde generatie allochtonen evenzeer. Je observatie zou dus wel eens hout kunnen snijden: ook bij die lieden laat de intelligentie vaak te wensen over.
Tja, als je het spel niet volgens de regels kan spelen, dan verander je gewoon de regels van het spel. Iets wat iedere jongere generatie probeert om die van hun ouders te wippen. Maar in het geval van het discours dat de afgelopen week opgeld deed, heeft het toch allemaal wel weer een hoog 'de linksmens ziet zijn allochtoon graag hulpeloos' gehalte.
Als mag deze klassieker niet ontbreken: jaron.nl/zijhenhun/
Zij geeft hun hen aan hen.
Zij geeft hun hun hun.
Zij geven hun hun hun hen.
Hun hun slaat hen met hun hen.
Wil jij onze hun hebben?
Ook heerlijk... "het enigste kind van hun is groter als mij"
Kid. Niet kind.
hunnie.
@squadra | 23-04-21 | 13:08: Hullie!
@squadra | 23-04-21 | 13:08: hullie.
Sommige veranderingen op taalgebied zijn zeker toe te juichen want volkomen voor de hand liggend. Vroeger moest je bijvoorbeeld als officiële spelling aanhouden "de Westduitse ambassade" en "de Noordkoreaanse dictator". Ontzettend onlogisch; vrijwel iedereen maakte daar natuurlijk de West-Duitse ambassade en de Noord-Koreaanse dictator van. En daarom is die schrijfwijze op een gegeven moment goedgekeurd. Zeer terecht: het is overduidelijk een betere schrijfwijze.
Daarentegen is het veelvuldige gebruik van 'is' waar 'eens' moet staan foeilelijk. Het gebeurt ook altijd door de minder intellectueel bedeelden. Je ziet hetzelfde bij veelvuldige d/t fouten.
U bedoeld hiermee de nieuwelingen of 3e en 4e generatie figuranten?
D/t-fouten zie je tegenwoordig ook vaak gemaakt worden door intellectueel bedeelde journalisten. Met name op Twitter.
Spelling moet je gewoon nooit aanpassen, en al helemaal niet omdat het op een andere manier 'logischer' is.
Da's echt iets voor pannekoeken (bedoel overigens jou niet).
De Fransen gaan daar heel wat beter mee om.
@Ichneumonidae | 23-04-21 | 13:07: Pannenkoeken...
@Ichneumonidae | 23-04-21 | 13:07: Engelse taal ook nauwelijks aangepast door de tijden heen. Daarom is Shakespeare nog steeds makkelijk leesbaar in tegenstelling tot Vondel.
@dorstig! | 23-04-21 | 13:02: BedoelT. De tóón, hé. Let op de tóón!
@Ichneumonidae | 23-04-21 | 13:07: Als de officiële spelling/schrijfwijze luidt "Westduitse ambassade" en vrijwel iedereen schrijft in de praktijk "West-Duitse" dan is er niets mis mee om het aan te passen. Je kunt onmogelijk volhouden dat het in dit geval een verslechtering is. Niet vergelijkbaar met d/t-fouten en 'is' in plaats van 'eens'. Zeker het laatste is pure taalkundige luiheid. Overigens ben ik op gezette tijden wel degelijk een pannenkoek.
Ook veranderen woorden van betekenis.
Zo heb je nu "ik weet waar je huis woont".
Hun hebben daar de maling aan.
Je beseft je dat die meisje ff naar hunnie de moeder ging, je weet toch.
Als ik de meeste facebookproza lees, kúnnen we hoofdletters en leestekens ook wel weglaten voortaan. Moet je iedere post wel vier keer lezen voor je helt begrijpt, naar wat geeft. "Je snapt toch wat ik bedoel?"
Jij neemt zeker ook niet de moeite je reaguursel na te lezen? Dacht ik al. Maar wel de wijsneus uithangen. Top!
Ik lees het al, ook de taal moet ‘verrijkt’ worden.
Juistem.
Sorry hoor maar als je aankomt met zinnen zoals "Jij bent groter als mijn", dan ben je gewoon af, vloeibare taal of niet. Het is een kwestie gemakzucht, desinteresse en een laag IQ.
Mensen die hier de mist in gaan schaar ik ook gelijk onder dropouts / uitkering / FvD-er.
De allerergste eencellige taalverkrachters zeggen: ‘even groot dan hun’. Gaan we dat ook maar goed rekenen straks? Slechte ontwikkeling dit.
Even groot als.
Groter dan.
De grootste van.
*blaadje verkreukelen doet*
Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn dat onze taal verloedert.
Hugo de Jonge is Minister van Volksgezondheid.
Hugo de Jonge... HAVO-PABO,
Gaat toch allang niet meer om de kwaliteit in NL..
Ik dacht heel even naar een jonge versie van Peter R. de Vries te kijken.
Ik ken autochtone Nederlandse jongeren die helemaal geen Nederlands meer spreken, een soort NL/Marokkaans.
Dan zou ik maar verhuizen
Andere kennissen zoeken.
Koot en Bie zijn een soort prehistorie voor de meeste mensen van nu, maar hoewel het videobeeld ouderwets en 3 bij 4 is, is de inhoud vaak gevatter en slimmer en scherper en vindingrijker dan wat je vandaag de dag ziet.
Er is niet echt een opvolger van gekomen.
Dat is toch wel opmerkelijk.
#toch maar eens wat meer van gaat zien#
De tegenpartij, voor jou en voor mij. Briljante perciflage\persiflaasje (mag allebei) op populisme voordat het definitief doorbrak
Helemaal eens. *Youtube- middagje inplant.*
@kloopindeslootjijook | 23-04-21 | 12:48
Eens. Dat geldt overigens voor de hele VPRO in die tijd. Dat andersdenkende tegendraadse, waarbij ruimte werd gegeven aan het vrije woord, heeft plaats gemaakt voor laffe policor eenheidsworst.
Koot en Bie waren briljant. One of kind. Maar ja, Zeitgeist. Die tijd bracht mooie dingen voort, maar in deze tijd gedragen deze heren, met name Van Kooten, zich als een deughypocriet die z'n eigen idealen verkracht.
17 miljoen woordkunstenaars
L e k k u h tog?
Tienenzeven miljoen kunstwoordenaars. Ik zie het al helemaal achter me!
Hier hebben we Janhuppeldepup, die voortdurend “is” plempt waar hij “eens”bedoelt.
Ik vin helmaal moei
Nederlands is een mislukte taal.
Gewoon afschaffen en iedereen Engels leren praten.
Kunnen Nederlanders echt zo goed Engels praten?
Unfortunately peanutcheese
@Diederik_Ezel | 23-04-21 | 12:48: Nederlanders die goed Engels spreken schrijven Engels doorgaans foutlozer dan Engelsen en zeker Amerikanen zelf doen.
Je bent zelf mislukt. Engels is echt nog veel mislukterder dan Nederlands. One sheep. Two sheep. One aircraft. Two aircraft. One Scotsman. Two Scotsmen. One tooth. Two teeth. One fish. Two fish. Ik bedoel, wat de actuele neuk is dat dan voor taal? Lekker consistent hoor!
@Koonkluk Huis | 23-04-21 | 12:54:
To fell with the door in house, I zink you taking us by the nose
It walks in the soup
So keep it in the holes.
Because the will not see all through the fingers and they will nut trust you for a meter.
Or the laughed them rotten. Or a little hat.
So there is nozing to be monkey proud of.
Unfortunately peanutcheese
@Diederik_Ezel | 23-04-21 | 12:48: Vergeleken met de meeste andere niet-Engelstalig volkeren, zeker. Ik word een beetje gaar van dat belerende 'die Nederlands kunnen heus niet zo Engels als ze denken hoor!', overgoten met een weg-met-ons sausje. Alsof Engelstaligen zo goed buiten de deur spreken, laat me niet lachen zeg.
Engels is een soort van slecht Nederlands zeg maar
Een nieuwe vorm voor spelling doorvoeren levert toch gewoon nog hetzelfde resultaat af, want bij mensen die roepen dat dit huidige spelling van ons koloniaal is, gaat dat helemaal geen verschil uitmaken, vanwege dit begrijpelijk lezen wat dan nog toch veel moeilijker wordt. Wat is allemaal niet zoals moeilijk te voor spellen. Dan.
Ik denk dat je het juist ingewikkelder maakt voor de doelgroep die men wil ontzien. Maar goed, wie ben ik? Geen idee. Maar het is wel zo.
@All_yall | 23-04-21 | 12:46: Dat probeerde ik ook even kort en bondig duidelijk te maken aan iedereen die serieus meent dat Nederlands anno nu te ingewikkeld is.
"Eerst was een zin als ‘hij heeft nooit geen geld’ fout."
Waarom? Wellicht niet hoe de spreker de zin bedoelt, maar ik zie geen grammaticale fout. Sinds ik een goede baan heb heb ik ook nooit geen geld.
Op zich is de zin niet fout maar wel als je bedoelt dat je nooit geld hebt.... en veel mensen gebruiken het in die context.
Wordt er wel een beetje moe van dat we bepaalde regels aanpassen omdat een grote groep te beroerd is om zich te verdiepen in de taalregels.... serieus hoe moeilijk is het nou werkelijk om verschil tussen "groter dan" en "zo groot als" te leren? Net als een paar jaar geleden met de tussen S... dat je hem alleen maar schrijft als je hem hoort??? Dus dan kun je kiezen? En wie gaan we hiermee helpen? HR managers flikkeren meestal je brief in de prullenbak als je niet enigszins fatsoenlijk Nederlands kunt schrijven of er de moeite voor neemt...
Na taal komt rekenen. Vanaf nu is 50+50 niet alleen 100. Ook zijn 99 en 101 nu goed. Het maakt gewoon niet zo heel veel uit.
We gaan toch allemaal doot binnenkort
Jeweetog dat wiskunde institutioneel racistisch en patriarchaal is? Hoezo is 1+1=2 als dan niet conform je gender identity is? Het is gewoon white privilege om te denken dat de uitkomst van die som altijd hetzelfde is en niet onderhevig aan machtsstructuren, white guilt en koloniaal kapitalisme. (Ja lezer, lach er maar om: met de overdaad van krankzinnige cultuurmarxisten in het onderwijs zal dit soort idioterie sneller werkelijkheid zijn dan u denkt.)
De toekomst van de kenniseconomie in een notendop. In feite is op de PABO gebeurd wat je beschrijft. Teveel geitjes redden de toelatingstoets niet, omdat het rekenen op niveau 8+ teveel gevraagd was voor ze. Oplossing: we maken de toets makkelijker.
@nobele wilde | 23-04-21 | 13:09:
Je denkt dat het ver weg is? Waar denk je dat silly Sil haar ideeën vandaan heeft? recht uit het hart van 'beschaving'.
www.youtube.com/watch?v=1i80qaETtw8
Ik heb ooit een Amsterdams gemeenteraadslid tijdens een debat over armoedebestrijding tegen z'n collega-raadsleden horen zeggen: "We moeten samen de armen in elkaar slaan". Tsja.
En dan moet het ook nog de handen ineenslaan zijn, in plaats van de handen in elkaar slaan. Echt helemaal niemand wil dat ik mijn hand in hem sla hoor. Echt niet.
Me, mij , mijn, het blijft moeilijk.
"Zo is ‘groter als’ volgens de nieuwe regels in een informele context niet meer onjuist."
Ah, in een informele context. Succes met solliciteren dan maar.
Succes met solliciteren als maar.
@kloopindeslootjijook | 23-04-21 | 12:40:
Dan solliciteren als maar wordt gezien dan 'informeel', ja als wel. Anders niet.
"Groter als".
Bah.
Ik heb sowieso überhaupt een hekel aan germanismen.
@kloopindeslootjijook | 23-04-21 | 12:40:
Als maar solliciteren dan?
ach, de meeste HR managers( bah bah) kunnen zelf amper fatsoenlijk schrijven
Voor de Engelse taal zijn er geen ambtenaren die bepalen wat goed alsdan fout is, en dat is bepaald geen gemis!
Ik probeer al mijn hele leven quasi elitair te zijn om zo correct mogelijk Nederlands te spreken. Voor de duidelijkheid. Nederlands is een moeilijke rottaal. Er zit geen logica in. Zelfs de meeste mensen die geboren en getogen zijn in de Nederlanden spreken gewoon niet correct Nederlands. Ik dus ook helemaal niet. Maar het is toch echt groter DAN. Sorry. Ik heb te lang moeten proberen om mijn moerstaal te leren om dat nu te gaan negeren.
Ja, maar mensen die 'neger hebben' vinden het gewoon te moeilijk, want als je kijkt naar de statistieken dan zijn mensen die 'neger hebben' vaker laagopgeleid. Maar ja, dat moet je wel willen zien hè? Nu wel even consequent blijven hoor!
*knipoog*
Nee beter hè!
Kennelijk zijn er lagen binnen onze samenleving die er geen enkele moeite mee hebben dat vaste gebruiken, waardes, (taal)regels, tradities e.d. maar afgeschaft of uit domme gemakzucht naar beneden moeten worden bijgesteld. En wat je eenmaal afschaft komt ook vrijwel nooit meer terug. Het zou me niet verbazen wanneer dit land wereldwijd ver voorop loopt in het verloederen van zijn bestaan. Blijkbaar is het niet mogelijk om in tijden van vele moderne veranderingen de historische basis in stand te houden en dat te accepteren. Dat het onderwijs hier te lande te bedroevend is voor woorden, daar schamen ze zich niet voor. Dat dit een vooropgezet plan is om een onderlaag in stand te houden, zodat de bovenlagen over de ruggen van die onderlaag macht en gewin kunnen verwerven, dat is velen ontgaan. Het voorbeeld in deze is de zgn. onderwijs partij D'66, vreselijk arrogant en neerbuigend naar een ieder die niet in hun potje past. Je moet de mensen niet wijzer maken, want dan worden ze kritisch en dat kan D'66 niet verdragen.
De gedachten gaan onwillekeurig ook terug naar de geweldige Jules Deelder: 'en God dan, mag dat ook met een 't'?
'I am GROOT' werkt prima. Ben je van alles af.
Degene die 'Hun zijn groter als' zeggen, herken je meteen als proleet, en dat verandert niet door te doen alsof het correct Nederlands is. De indruk die mensen maken door plat en lelijk te praten, blijft onverminderd slecht. Ook al reken je al hun taalfouten niet meer fout.
Ik ben bang dat de strategie is om het algemeen gemiddelde naar beneden te halen zodat die proleten niet meer zo opvallen.
Nog erger: " 'Hunnie' zijn groter als".
De humor komt in dit land toch bijna altijd weer van links. Geeft toch te denken.
Allemaal een slap excuus om het niveau van een citotoets te herbepalen, zodat elke nietomgeslagen roeiboottoerist cum magnum laude een eigen apotheek kan beginnen.
nietomgeslagen,....? Is dat nu een bijvoeglijk naamwoord,.. of,... het is me niet helemaalduidelijk
Verschil tussen de werkwoorden (wat is dat juf?) hebben en zijn bestaat zo langzamerhand ook niet meer. Bijvoorbeeld: dan had ik wel langsgegaan.
Dat zei ik 45 jaar geleden zo.
Is het inmiddels niet “die meisje van Yde”???
Maar je mag toch nog steeds niet liegen? Hallo, Mark?
Prima, maar dan is het vanaf nu ook Sigrid Kech ipv Sigrid Kaag.
Ghehehe
Wat waren die twee eigenlijk verschikkelijk goed.. Dit soort humor bestaat tegenwoordig niet meer..
Aan alle "taalscherpslijpers". Gerard Reve 1 van Nederlands grootste schrijvers, qua stijl en taalgebruik, ook nog autodidact trouwens, had vreselijk de pest aan taalnazies die door hem ook steevast in de zeik genomen werden. Ja, Gerard was een toffe gozert en was groot fan van "de taal van het volk". Visie en orginaliteit in een tekst moeten leidend zijn en niet of het met een d of t is. Je moet van de spelling natuurlijk ook geen potje maken en serieus proberen het goed te doen.
En laat dat laatste nou ontmoedigd worden.
Vandaar het grote aantal taalfouten in je plempsel.
Er is eigenlijk nooit een echte opvolger gekomen van Koot en Bie zo te zien.
Hoezo was vroeger alles trager.
En dan toch nog even Hazes..
Die bakte er ook een potje van..
Nou barst mijn klomp! De maat is leeg! Ik ben aan het begin van mijn Latijn!
Voor eenieder die hier droef te moede van wordt, de wedervraag: wanneer is een taal in haar optimum? Het antwoord, zoals de taal was in de dagen mijner jeugd, is flauw. Thans vergelijkbaar met ten stelligste veronderstellen dat het ware geloof toevallig dat geloof was waarmee je bent opgegroeid. Stel dat het trechterbekervolk hun taal had beklonken en gestandaardiseerd in onveranderlijke regels, was die taal dan niet hetzelfde lot als Latijn beschoren?
Uw vraag is evengoed niet te beantwoorden als, pardon, dan de vraag: wanneer is het klimaat in haar optimum?
@jemagookniksmeer | 23-04-21 | 12:32: Een klimaat waar wereldwijd de biodiversiteit zo divers mogelijk is.
Ik denk dan bij me eigen, waar gaat het heen met onze taal.
Kweenie.
www.volkskrant.nl/columns-opinie/mijn...
Geweldig.
Die Zihni Özdil begrijpt het en zou een voorbeeld moeten zijn voor alle allochtonen, sorry niet westerse achtergrondiers, sorry bi-culturelen, sorry cultureel uitgedaagden, of zo iets.
Groter als was altijd correct. De neus van Mark wordt groter als hij praat. Willekeurig voorbeeld hoor.
Lache
Na een tijd weet men niet beter meer.
Grinnik.
Als de mevrouw van het journaal geen spraaklessen volgt is straks de n als laatste letter van een woord - verdwene -
Groter als is voortaan juist Wat een verschrikking, en dat zeg ik als iemand met een matige taalbeheersing.
Ja, en school wordt schol.
School is Squla. Vraag je maar eens af waarom dat woord in de reclame gebruikt wordt....
"Die meisje"
Ja nou! Die daar!
Dat is het voorland van Die kech, of , die hoer... dus pas maar op...
@Epistulae_Morales | 23-04-21 | 12:32:
Waarbij het woordje die wel goed gebruikt wordt. Dat dan weer wel..
Ik wil een boek schrijven over de huidige tijd in Nederland. En het gaat heten 'De debilisering van alles'.
Kijk: Idocracy
Lees: Beschaving, of wat daar van over is van Theodore Dalrymple
De debilisering treft heus niet enkel Nederland hoor, is een trend in de gehele westerse wereld; ongetwijfeld begonnen in de USA.
Toevallig gisteren Idiocracy gekeken.
@kees1386 | 23-04-21 | 12:36:
Taal foutje ok, maar als je zelf dan (of is het als?) de titel van een film al verkeerd schryft als (of is het dan? ) is het beter dat je zwijgt. . ;-)
@kees1386 | 23-04-21 | 12:36: Idiocracy zag ik jaren geleden. Nu blijkt het een profetische film te zijn geweest.
@miko | 23-04-21 | 13:16:
Ach, al tikkend op zo'n klein schermpje maakt men wel eens fouten! 'T is mij vergeven...
Tijd voor de VrijMiBo!
Omdat sommigen op straat en thuis geen Nederlands spreken en daarom de taal niet machtig zijn, gaan we alles maar goed rekenen.
Wat vindt Zihni Özdil hier nu van?
Nivelleren is een feestje
we schuiven deze taalvernieuwing van dit witte mensen instituut dan ook als koloniaal terzijde.
iedereen weet het is hullie hebben, zullie zijn , en geef het aan hunnie
Misschien 'zoeloe zijn' dan?
Grammatica blijft één van de meest beproefde methodes om scams te herkennen.
Sommige politici buigen ook al de regels met rekenen.
Het onderwijs wordt jaar na jaar slechter en we halen als een malle niet al te slim volk naar binnen dat zich doorgaans maar matig aanpast.
Dus kiezen we voor de makkelijkste weg ; maak de taal simpeler.
Ik zie het met lede ogen aan.
Taalversoepelingen.
Wie is er niet groot mee geworden..
@neonreclame | 23-04-21 | 12:24: Tot die tijd wassen we onze toetsenborden stuk en houden minstens één witregel afstand.
@All_yall | 23-04-21 | 12:27:
Lol..!!
Goed om te weten dat je er voortaan alleen maar meer bovenuit steekt als je in staat bent een in grammaticaal opzicht 'traditionele' sollicitatiebrief te schrijven.
Sollicitatiebrief? Wordt dat nog gedaan?
Nee je loopt gewoon naar binnen in je trainingsbroek, slippers en hoodie. Loopt binnen en roept wollah ik zoek werk.
Als je dat diegene niet geeft ben je een racist.
En binnenkort hoef je ook niet meer te kunnen rekenen. Als iets 1000 euro kost, mag je gewoon 100 stenen geven.
Het is toch ook gewoon: Je wordt groter als je groeit. Dus niks mis met groter als.
Zou kunnen, maar na een dubbele punt komt een kleine letter.
Eer je taal.
Jij wordt groter wanneer jij groeit. Het staat namelijk buiten kijf dat jij groeit wanneer jij nog in de groei zit. Als je groeit? Als? Echt waar?
@VBO_B_Niveau | 23-04-21 | 12:24:
Als en wanneer zijn, afhankelijk van de context gewoon synoniemen. In dit geval ook, al staat wanneer iets sjieker.
Democratie kapot, cultuur kapot en nu ook taal kapot.
Kutdlandt.
Dat dus.
Maar dat was toch al vanaf het begin de bedoeling?
We moeten naar één Europa met één taal en democratie en cultuur zijn daarbij zeer onwenselijk.
Hoe noem jij de man in de goal? Keeper of doelman?
En mocht ik tegen moeilijke dingen aanlopen, dan smurf ik er tussen uit...
De 7e als in judo.
De nare spierziekte DAN.
Alsny Blind.
Hoewel het correcte gebruik van als en dan niet moeilijk is, wordt dit door veel mensen toch vaak verkeerd toegepast. Echter, dit is ook al zolang ingebakken in met name de spreektaal, dat het mij niet zo soort. Al doe ik zelf wel mijn best om het goed te doen, een verspreking daar gelaten.
Wat mijn vooral onnoemelijk stoort is het gebruik van het woordje "me" in plaats van het bezittelijk voornaamwoord "mijn".
Helaad heb ik hierbij het donkerbruin vermoeden dat mensen die "me" gebruiken, de term bezittelijk voornaamwoord niet kennen.
Met dank aan de nivellering van het onderwijs.
Je lult lekker, maar leest je eigen tekst niet na zo te zien. Man, man, man.
Net zoals 'is' ipv 'eens' en wilT ipv wil.
Me is in feite een afkorting van m'n. Dat evolueert dan tot me.
Me auto is kapot, of muh auto is kapot.
Zie het probleem niet zo.
Zijn ook nog maar weinig mensen die 'warrig' als pleonasme herkennen (wazig/verward).
@streknek | 23-04-21 | 12:20:
+t-d+s
alsteblaft.. het gaat hier om een comment, geen zakelijke mail, sollicitatiebrief of rapport.
Jou en jouw worden ook door elkaar gebruikt.
@Ichneumonidae | 23-04-21 | 12:28:
Laten we er dan gewoon "m" van maken. Als afkorting van "me".
Hou op zeg. M'n is een afkorting van mijn.
Me is in de Nederlandse taal een synoniem van mij en ook nog niet eens in alle zinsconstructies te gebruiken.
Net zoals fishman hierboven schrijft. "Is" is geen afkorting van "eens". In de Nederlandse taal is "is" de vervoeging van het werkwoord "zij" in de eerste persoon enkelvoud, tegenwoordig tijd.
En dat moet je gewoon op school leren.
@WasHetMaarMakkelijk | 23-04-21 | 12:34:
Voor streknek, ik bedoelde natuurlijk het werkwoord "zijn".
@WasHetMaarMakkelijk | 23-04-21 | 12:28: Nee, het gaat mij erom: "Als je wat te zeuren hebt, doe het dan goed, of hou anders je mond".
@WasHetMaarMakkelijk | 23-04-21 | 12:34: Veel meer dan een 'vertaling' van spreek- naar schrijftaal is het allemaal niet. Het woordeken 'eens' wordt vaak uitgesproken als iets tussen 'us' en 'is'.
We gaan toe naar een fonetische apentaal, meneer. Deal with it, allemaal geen ramb.
@streknek | 23-04-21 | 12:37:
Ik deed het goed. Een paar typefoutjes op een te klein touchscreen toetsenbordje.
Met pen geschreven zou ik deze foutjes nooit maken, in tegenstelling tot de jeugd die de term bezittelijk voornaamwoord niet meer kent.
Overigens, tijdens het typen van bovenstaande heb ik me zo'n 15x vertypt. Hopelijk heb ik niks laten staan, maar aangezien ik maar 2,5 regel in beeld zie, ga ik het niet meer terug lezen.
@Ichneumonidae | 23-04-21 | 12:38:
Slechte ontwikkeling menjier, isj wa iek dr va vin.
@WasHetMaarMakkelijk | 23-04-21 | 12:34: derde, stop de tijd.
Waar gaat dit over? Ik heb nooit geen problemen met spellen.
“ hemse “ was nogal groot in 020..
Ook mooi, en ABN: Wollah ik ging net op iemand de profiel ineens ik zie wahed lopende ici paris mattie hayek 6 kilo make up.
Lol maar eigenlijk ook om te huilen..
Helden uit het alsdan verleden.
Klnkrs hbbn gn nt
Klpt ls n zwrnd vngr.
O nee? En welk tienletterwoord staat hier dan? "knr"
@Rhenium | 23-04-21 | 12:16: koeioneer?
@Northman | 23-04-21 | 12:19: Je komt er 1 tekort.
@Rhenium | 23-04-21 | 12:16: Koeienuier
@De Let | 23-04-21 | 12:34: Oh ja. Dan is het: koeienuier.
30 jaar geleden konden mensen met een LTS opleiding beter spellen dan een HBO student van tegenwoordig. Het ligt gewoon aan het onderwijs van tegenwoordig, dat is niet op orde. Waardeloos.
Danjeblieft zeg! Mottat?
Van jongs af aan heb ik het zo aangereikt gekregen (inclusief hunnie en hullie). Hoewel mijn kennis van het Nederlands verder toereikend is, heeft het behoorlijk wat zelfconditionering gekost om de foutslagen eruit te krijgen. Oude gewoontes roesten nu eenmaal niet. Nu dat Rotterdamse accent nog.
Er is echt helemaal niets mis met een Rotterdams accent hoor!
*iets over diversiteit mompelen doet*
Ik produceer ook wel schoonheidsfoutjes. En de taalmasturbatoren wijzen mij daar af en toe op. Ik lig er niet wakker van. Overigens ben ik opgevoed met Twents dialect. Is ook Nederlands. ABN is voor sukkels.
Ik leerde vd week van een tennismaatje, die taalcursus geeft aan“nieuwelingen”, dat ze geen cijfers meer geven maar complimenten.
Stel je voor dat je iemand teleurstelt.
"Je doet het beter dan een dyslectische gladiool in je schrijfwerk"
Complimenteuze belediging, want de meeste gladiolen typen.
Met een gezellige sticker?
En dan je eigen comment in TT schrjven
Iedereen is gelijk.
hunnie heeft geleiker!
Domme mensen krijgen relatief meer kinderen waardoor NL gemiddeld genomen steeds dommer wordt.
Misschien importeren we alleen maar domme ingenieurs en raketgeleerden...
Inderdaad. Darwinisme is ook helemaal achterhaald door het subsidiëren en faciliteren van de zwakbegaafden in deze samenleving. Daar waar verstandige mensen nog weleens nadenken over de impact van het hebben van een kind, fokken de wat minder begaafden vaak naar hartelust.
Als je sommige ouders ziet dan kun je alleen maar medelijden hebben met het kind en hopen dat het heel sterk in zijn/haar schoenen staat, maar dat het bij voorbaat al als verloren kan worden beschouwd.
Idiocracy, verplicht kijkvoer.
@lamlendig | 23-04-21 | 12:14: Je maakt de denkfout dat Darwinisme zich voltrekt binnen één generatie, dat is niet zo. Meerdere generaties zijn er nodig voor de natuurlijke selectie en juist het kunstmatig ingrijpen in een of twee generaties maakt dat Darwin toch gelijk gaat krijgen want het kweken van kneuzen zal uiteindelijk leiden tot een grote teloorgang van juist die soorten.
Neem Covid-19 als voorbeeld. Decennia lang worden mensen vetter en vetter met de VS en Brazilië als lichtend voorbeeld. Tot Covid-19 blijkt een enorme voorkeur te hebben voor vetzakken. Daar sterven ze ook bij bosjes, exact zoals Darwin omschreef. Dat die vetzakken niet eerder het loodje legde, kwam door een samenleving die ze telkens weer oplapte en "fatshaming" verzon. Maar vroeg of laat komt de scherprechter en vinden zij de dood, hopelijk nog voor zij zich hebben vermenigvuldigd.
Zo werkt de evolutie over de generaties heen.
@Bakkeleures | 23-04-21 | 12:20:
Volgens mij sterven de meeste in landen met een mindere gezondheidszorg.
@miko | 23-04-21 | 13:08:
Bij de les blijven svp. Het gaat over taal(verloedering). En de constructie "Volgens mij" is er eentje waar je ook eens over na zou moeten denken.
Een stukje verloedering die inmiddels algemeen geaccepteerd lijk te wezen.
Hoezee hoezee Dyslexie heeft de toekomst. Net als dat gekreukte overhemden ooit mode zullen worden, ben ik van overtuigd.
Strijken is racisme.
Komt Quasimodo in de keuken waar zijn moeder met de wok in de weer is.
"Ah lekker, eten we vanavond nasi?"
"Nee jongen, ik ga je overhemden strijken."
Het is een glijdende schaal in Nederland.
Alles wordt 'dommer' gemaakt zodat onze Geïmporteerde gepigmenteerde medemensen niet meer tot de 'fout' sprekende Nederlanders horen.
Want ook correct taalgebruik is racisme!
Onze jeugd wordt zo enorm dom gemaakt door het schermpje dat er van zelfbeschikking of intrinsieke motivatie nauwelijks nog sprake is.
Op school wordt niks meer geleerd waar ze wat aan hebben, alleen linksdraaiende identiteitspoltiek waarin geleerd wordt je te schamen over alles wat maar met Nederland te maken heeft, en dat swartjes, buitenlanders en transgenders heel sielug zijn.
Een lange tekst lezen? Kunnen ze niet meer, Rekensommen? Vergeet het maar.
Als hersenloze zombies zijn ze uren aan het turen op een scherm met 0 waarde.
Liken om het liken, daar is waar ze mee bezig zijn.
Over 25 jaar praten we allemaal Mocrostraattaal en is de dan volwassen generatie gereduceerd tot werkslaven.
Triest...
werkslaven wijzigen in consumptieslaven.
Verder is het helemaal goet.
Groter as is veel efficiënter.
Veel letters zijn overbodig.
Hier in Utreg doen we het al jaren zonder T.
Bal gehak bijvoorbeeld.
Of plak wors, sofijs, laa maar etc.
U liegt. U compenseert die T's.
Hij wilt.
@Leptob | 23-04-21 | 12:13:
Je moenie zo zeike!
@Ruimedenker | 23-04-21 | 12:15: Heb een Overvechse ex. Kwee hoe ze proat.
Aorie ut Zeis die lus geen rijs. Moar ook geen wors, want dan krijg tie dors.
In het Haags verdwijnt de eind-r. En verandert in ah. Da´s bétâh...
Dat is nu eenmaal een ding van deze tijd... iedereen is gelijk... iedereen is een winnaar... iedereen een teer zieltje... en iedereen wordt blijkbaar dommer.
En dat iedereen dommer wordt, daar moeten dan de eisen op worden aangepast, want iedereen is immers een winnaar...
Benieuwd wat het volgende gaat worden... een foute diagnose is ook goed?
Tenenkrommend al dit verval. Mensen worden gewoon steeds dommer en luier. Tegelijkertijd krijgen ze steeds meer grootheidswaanzin... dat ze alles al wel beheersen... geen energie willen steken in iets leren maar dat er meteen "leuk" werk hun kant op moet komen. Als dat dan niet gebeurt of te lang duurt krijgen ze een burnout vanwege de "werkdruk" of frustratie omdat hun "talent" niet wordt herkend.
Mijn studieboeken waren nog uit de jaren vijftig. Daar was begin jaren tachtig amper door te komen met ouderwets taalgebruik. verder heb ik wel eens boeken proberen te lezen in hun oorspronkelijke taal. vermoeiend.Taal moet leven, anders gaat ze dood. ;-)
‘Ik heb hen een hand gegeven’ ipv handdruk heb ik altijd vreemd gevonden.
Het is overigens "hunnie"'.
kreeg je m terug?
@Datzullenwenogweleen | 23-04-21 | 12:13:
Ik prefereer hullie.
Mensen die taalvaardig zijn, boeken lezen, nadenken, opletten op school en moeite doen zijn hier toch de verliezer?!
Hun compenties worden minder relevant gemaakt ten behoeve van nivellering. Een kwalijke zaak.
Maar ik neem aan dat je tegel sarcastisch bedoeld is.
Gra ma ri ca. O kid do.
Het is as hun en dan mijn.
Me schatje
Eerst een mijn, dan pas hun in de as zou ik zeggen
In de bad
Als het even groot is.. gebruiken we als.
indien iets groter of kleiner is gebruiken we, .. dan.
Net alsdan de Engelsøn.
U beseft dat u zich nu gedraagt dan een racist?
Die meisje
Wollah.
Met uitspraken als 'groter als' declasseer je jezelf nogal.
Beste is dan om gewoon weg te lopen.
Als lezer zijnde.. tja.. wat was het oom al weer? Gerundium? Gerundivum?
Eens. Net als met het geweldig duidende "Hun zeggen..."
@JanVergoor | 23-04-21 | 12:07:
Het is hunnie..
Weet iedereen...
@bastemeijer | 23-04-21 | 12:06:
Juist, straks vertelt de taalunie ons nog dat we helegaar geen "Als lezer" of "Lezer zijnde" keuze meer hoeven te maken maar dat de abominabele contaminatie "Als... zijnde" ook gewoon correct taalgebruik wordt.
Ook dat is contextafhankelijk. De 1e ballon is groter dan de 2e ballon. De 2e ballon wordt groter als ik hem opblaas.
Als mensen spreken van "groter als" of "hun willen zus en zo" of nog erger "ik vindt" dan haak ik af en bedank ik vriendelijk. Als zij zulke simpele regels in de Nederlandse taal al te moeilijk vinden, hoe kun je zulke mensen dan nog verder serieus nemen?
@Bakkeleures | 23-04-21 | 12:14: Ik irriteer me daar ook vreselijk aan;).
@Bakkeleures | 23-04-21 | 12:14:
Hoort u het verschil tussen een gesproken "vind" en een gesproken "vindt"?
Knap hoor..
@Dezenaamhier | 23-04-21 | 12:12: Je haalt er zelf de denkfout wel uit? Dank.
@Ichneumonidae | 23-04-21 | 12:18: Uiteraard, maar het zou niet in de geest van Van Kooten en De Bie zijn om niet iets geks met de bewoordingen en toepassing te doen.
De denkfout was niet zozeer een fout als een andere manier van inzetten.
Ik doe het aardig, denk ik...
Qua taal dan...
Verder valt het idd nogal tegen;).
Qua taal als...
Van Kooten en de Bie,wat waren ze geweldig. Ze stonden en staan wat mij betreft nog steeds op eenzame hoogte qua nederlandse satire.
Het waren je reinste racisten. Met hun Mehmet Pamuk persiflage.
@Prieelvogel | 23-04-21 | 13:35:
Pfff. Zeg deugvogel: vroegah werd niet alles tegen de deugschaal gelegd en konden er gewoon scherpe grappen worden gemaakt. Zat werkelijk niemand mee.
Achteraf gezien waren de jaren 80 helemaal top:
Geen:
- enkele crisis
- EU
- massa immigratie
- Rutte.
Toen was geluk heel gewoon.
Mooi, de taal leefd en veranderd dus.
Voorgaande is toch ook duideluk?
je weetzelluf da het taal aangepas wort aan de zwakste broer, broer
@Nuchternederland | 23-04-21 | 12:10: Alles wordt aangepast aan de zwakste broer, broer zodat we zometeen met glunderende trots kunnen zeggen dat we het minst competitieve land ter wereld zijn!
(Oké 'minst competitief' is misschien ook weer wat competitief maar dat lossen we op...)
Wow!
Ik kan niet wachten.
Aczie, aczie, aczie!
Aanpassen voor jongeren, neem ik aan. Straattaal gaat het in 2025 helemaal worden.
REAGEER OOK