Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Man HOEST zonder mondmasker

En dat dan in 1000FPS 4K superslowmotion

Het maakt ons niet zo veel uit aan welke kant je staat. Je kan denken dat smoelbeschermers nuttig en wenselijk zijn (en als je dat denkt, doe je ons een paar duppies plezier per bestelling in steriel, BLM of huiskleur), en dan zet je dus zo'n ding op je mondneus. Je kan ook vinden dat het onprettig, onwenselijk of gewoon stupide sociaal geforceerd kuddegedrag is om je eigen slechte straatjeslucht terug op te snuiven in een door vieze vingers in elkaar geplooid stoplappie, en dan draag je ze lekker niet. (Ook daar hebben we een variant voor trouwens.) Maar na de tienduizend gifjes, animaties en dwarsdoorsnedes van HEPA-filterwerkingen in vliegtuigen, is dit filmpje wel de meest felrealistische spettervertoning die we tot dusver gezien hebben over wat er allemaal uit je waffel waait als je praat, kucht of mondkapt. Inclusief duiding van Trump z'n pandemie-pro, Dr. Fauci. Disgustingly clear footage, dus niet kijken tijdens het eten.

Reaguursels

Inloggen

Maar als je verkouden bent, moet je binnen blijven. Dus dat kwartier lagere school onderzoek heb ik over geslagen

3Xniks | 25-10-20 | 07:24 | 2

Precies, als je loopt te hoesten, blijf dan gewoon thuis. Ik hoor te vaak in mijn directe omgeving iemand hoesten en kuchen. Wat is veiliger, hoesten met mondkapje op of NIET hoesten zonder mondkapje.

Ron_Paul | 25-10-20 | 09:43

@Ron_Paul | 25-10-20 | 09:43: ik heb copd en moet regelmatig hoesten maar dat wil nog niet zeggen dat ik Corona heb, zie wel de mensen kijken maar ik ben klaar met mijzelf te blijven verontschuldigen, met een mondkapje (die is zeker wél wil gebruiken!!) krijg ik het super benauwd van.....ik blijf zoveel mogelijk binnen, ga alleen naar ziekenhuisafspraken en haal af en toe boodschapjes met inachtneming van afstand, handschoentjes aan maar dus zonder mondkapje omdat ik anders geen adem krijg.

potjandorie | 25-10-20 | 10:14
-weggejorist-
MistaRazista | 25-10-20 | 02:55

Muil houden, en die befklep op, en nu kappen, met dat gezeik.

r.s.jonkman | 25-10-20 | 00:54 | 1

Juist, emotie altijd boven ratio. Zo zijn we groot geworden.

Flibbage | 25-10-20 | 06:25

Okay, en nu met het masker zoals 90% hem draagt..

Bierum | 24-10-20 | 22:14

Zo lang mijn onderbroek de geur van een scheet niet tegen houdt, houdt een (stoffen) mondkapje het virus niet tegen.

Highwoodman | 24-10-20 | 19:53 | 7

Je moet ze ook affakkelen om de methaanuitstoot te reduceren.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 23:35

Een hertenaars heb ik nog nooit gezien, maar waarschijnlijk is deze glanzend schoon omdat ze er met hun tong bij kunnen.
Er wonen trouwens best veel mensen hier waarvan gezegd wordt dat ze regelmatig geitenaarzen zien. Ik had ze graag eens gevraagd, maar ze spreken mijn taal niet.

Veepert | 25-10-20 | 00:32

een stinkende lucht is nog iets heel anders dan virusdeeltjes tegenhouden, kijk even dat filmpje op deze website over die man die hoest zonder mondkapje, dit zou landelijk uitgezonden moeten worden zodat mensen overtuigd worden om zo'n kapje wél te dragen (mits je dus copd hebt).

potjandorie | 25-10-20 | 10:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik wacht al zes maanden tot er iemand in mijn buurt hoest. Tevergeefs. Waar komen toch al die hoestbesmettingen vandaan?

Gezonde_Roker | 24-10-20 | 19:50 | 1

Hier idem. Heb al eens geschreven dat ik in al die maanden nog niemand ben tegengekomen die hoestte en dan word je gewoon voor leugenaar uitgemaakt. Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog geen 10 mensen per dag tegenkom, vaak zelfs veel minder. En dan nog op meerdere meters afstand.

Lupuslupus | 24-10-20 | 20:20

Nou en?

Onkel Bratwurstbude | 24-10-20 | 19:49

Geen woord over aerosolen. Dus prietpraat!
Ventileren, ventileren, ventileren, ventileren.
Voor Rutte en vangnet van Rossum; handen stukwassen..

bolletje kaas. | 24-10-20 | 19:44 | 1

Ja dat Rutte advies "handen stukwassen" werkt juist contraproductief omdat virussen nu eenmaal beter vat hebben op een beschadigde huid.

2tribes | 25-10-20 | 10:29

Die wappies zijn moeilijk te doorgronden, covid is eigenlijk niets meer dan een griepje niks om je zorgen over te maken maar dan die mondkapjes logica; Als je dat moet dragen ga je vanzelf dood aan ademnood, co2 vergiftiging, bacteriekolonies die op de mondkapjes groeien etc. etc. en dan heb ik het nog niet eens over de mentale gevaren van het dragen van een mondkapje.

zwellevertje | 24-10-20 | 19:05 | 4

@HetGewoneNormaal | 24-10-20 | 21:09: Je moet mondkapjes ook na gebruik weggooien of wassen op 60 graden, als je dát doet komt het goed. Veel mensen gebruiken dagelijks hetzelfde kapje, dát is dus dom! Gewoon een kwestie van logisch nadenken, afstand houden, handen wassen en je mondkapjes eenmalig gebruiken doet wonderen hoor!

potjandorie | 25-10-20 | 10:20
▼ 1 antwoord verborgen

En nog steeds mensen (reaguurders) die het belang van mondkapjes ontkennen.
Ieder weldenkend mens had dit al kunnen bedenken en het wordt hier behoorlijk duidelijk aangetoond. Maar vooral blijven ontkennen.
Maar volhard vooral. Wat veel erger is is die Jaap van Dissel van het RIVM. Deze man is hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor het onnodig hoge aantal besmettingen in Nederland en nog steeds heeft hij zijn ongelijk niet toegegeven. Ziekmakend, letterlijk!

ChupaChupa | 24-10-20 | 18:39 | 9

@Gezonde_Roker | 24-10-20 | 19:57: Wel de hele strekking van dergelijke onderzoeken geven. Voorbeeld: Conclusion: "The N95 filtering face piece respirators may not provide the expected protection level against small virions. Some surgical masks may let a significant fraction of airborne viruses penetrate through their filters, providing very low protection against aerosolized infectious agents in the size range of 10 to 80 nm. It should be noted that the surgical masks are primarily designed to protect the environment from the wearer, whereas the respirators are supposed to protect the wearer from the environment." pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16490606/

Deflatiemonster | 24-10-20 | 20:50

Als je jezelf écht goed wilt beschermen en niet alleen een ander dan moet je mondkapjes hebben van FFP002 of FFP003, dan bescherm je ook jezelf en niet alleen een ander.

potjandorie | 25-10-20 | 10:23

@Dr. Blechtrummel | 24-10-20 | 20:12: als iedereen een mondkapje draagt om een ander niet te besmetten dan komt het ook goed.

potjandorie | 25-10-20 | 10:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Maurice the dog had het weer bij het goede eind. Nu Rutte en de schoenen nog. Pffff, zal nog wel 3 jaar duren.

Tishetnetnie | 24-10-20 | 18:30

Zo zie je maar: je kan ook gewoon 'sperciebonen!' naar iemand roepen om te besmetten. Als de groenteboer dat hoort...

TmC | 24-10-20 | 17:59 | 1

*sperziebonen

Analia von Solmsch | 24-10-20 | 18:38

RIVM kan geen testcijfers leveren ivm een storing, kunnen ze de cijfers nog wat manipuleren omdat het Rutte en Hugo even niet zo goed uitkomt.
Stel je voor dat het nog hoger zou zijn dan gisteren.

likdoorn | 24-10-20 | 17:49

Een mondkapje is een vorm van beleefdheid.

Leptob | 24-10-20 | 17:49 | 4

Of gewoon ´je bek houden´.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 18:14

in de Filippijnen wordt u door uw hoofd geschoten als u geen muilkorf draagt,dat zou u ook graag willen ,wat een beleefdheid.

Spychopaat | 24-10-20 | 18:56

Noblesse oblige.

De Profundus | 25-10-20 | 11:31
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn we nou nog steeds in discussie over de mondkapjes ?

Ben je hermetisch afgesloten voor het virus als je een mondkapje op hebt als drager of ontvanger ? Nee, Non,Nein!
Helpt het als je rondloopt in gesloten ruimtes zoals winkels of buiten bij plekken met een hoop mensen ? Ja ( JAAP!)

Meer heb je toch niet nodig als uitleg voor een samenleving.
Bijna elk land heeft deze discussie allang afgesloten , behalve Nederland.

En dat komt compleet door het RIVM en de non-wetenschapper die dit aan het leiden is. Jaap van Dissel. Die zich heeft laden leiden door zijn eigen persoonlijke mening en politieke druk.

1) Materiaal tekort :Niet genoeg mondkapjes > Laten we zeggen dat
het niet werkt.
2) Psychologische overtuiging : Als mensen een mondkapjes opdoen , wanen ze zich veilig en zullen de andere regels aan hun laar lappen.
3) Een persoonlijke overtuiging dat het virus alleen via kleine druppels ( die dus door het mondkapje gaan) overgebracht wordt.

Eind mei dit jaar was al duidelijk dat al deze overtuigingen niet klopte.
Internationale onderzoeken, van landen die wij als Nederland horen te vertrouwen. US, Duitsland, Frankrijk etc.
Een ware wetenschapper is dan niet ontevreden als zijn theorie niet klopt , zolang het antwoord naar de waarheid iets dichter is gekomen.
Niet jaapie ( en zijn kudde), die blijven zich vastbijten aan hun eigen theorie.

Met de Nederlanders is niks mis , we zijn cultureel zelfs een stuk makkelijker de regering te geloven dan andere culturen ( zie 10 jaar Rutte).
Als we een duidelijk verhaal hadden gehad , dan waren de aantal geïnfecteerden een stuk minder geweest dan nu het geval is.

Deze tweede golf was onvermijdelijk , maar weer is/was Nederland niet voorbereidt. Waarom is er geen lering getrokken uit de eerste ?

blamage_fr | 24-10-20 | 17:45 | 15

@Mr.Crowley | 24-10-20 | 18:34:
Ja daar zit de crux, werken , je komt met veel mensen in contact , maar dat ding op belemmert je werk. Zit je binnen met veel mensen en lul je veel met elkaar , ding op , ben je buiten , laat dat ding lekker af.

blamage_fr | 24-10-20 | 18:45

@blamage-fr
Ik ben niet tegen het dragen van een mondkapje.
Zeker niet op drukke plaatsen, binnen etc en ook niet tijdens een pandemie. Als het geeft, dan geeft het, ook al is het een paar procent. Maar zeg niet dat het geen probleem is. Als je al alleen woont, thuis werkt vanwege de corona, en dan oil nog afgesloten wordt van normaal sociaal contact omdat iedereen overal een masker draagt, je personen niet meer herkent, tijdens gesprekken mimiek niet meer ziet waardoor veel contact/interactie verloren gaat, je mensen niet meer goed verstaat, etc dan is het wel een probleem. Het zijn gewoon KUT dingen. En dan nog maar niet te spreken over mensen die door die kut dingen hun beroep niet goed kunnen uitoefenen. Ik heb het hier over verpleging in de complete zorg, van ggz tot ziekenhuis, tot thuiszorg, tot verslavingszorg, tot psychiatrie en psychologen, et cetera. Overal waar mondkapjes nu verplicht zijn en persoonlijk contact en interactie een belangrijk onderdeel vormt van het werk. Zowel voor de werknemer als de cliënten/klanten/patiënten etc. Heel veel communicatie gaat verloren. Mensen die afhankelijk zijn van thuiszorg voelen zich nog geïsoleerder. Psychiatrie en de aanpak van psychiatrische/psychologische problemen gaat veel slechter. En geloof me, die zorg gaat straks nog wel harder nodig zijn als de hele horeca naar de kloten is en half zzp'end Nederland hun complete spaargeld en pensioen op heeft gegeten.

Dus kom niet aanzetten dat die mondkapjes geen probleem zijn. Ze zijn een noodzakelijk kwaad, dat hopeloos kut is,voor dit en tal van andere zaken die ik nog niet benoemd heb.

peterdh | 24-10-20 | 19:45
▼ 12 antwoorden verborgen

Meer mensen dragen een mondkapje en denken, mij kan niks gebeuren.
Wat zien we, het aantal besmettingen stijgt.

Mr.Crowley | 24-10-20 | 17:36 | 6

@Kinkfactor | 24-10-20 | 17:47: Lezen is ook een kunst, gaat over de vergelijking tussen medisch en niet medisch voor medisch personeel..

Neuth | 24-10-20 | 18:03

@Neuth | 24-10-20 | 18:03: Als het dragen van geen masker (de control group) het beter doet dan de cloth maskers, dan lijkt me dit een relevante studie, ook voor in de supermarkt. Het CDC heeft een vergelijkbare studie waarin masker-dragers 30% meer kans hebben om bij infectie behandeling nodig te hebben, vs niet-masker dragers die het dus vaker thuis uit kunnen zitten. De theorie is dat u met een masker u-zelf opnieuw infecteert als u aan uw eigen hoest zit te zuigen de hele dag. En dat klinkt best logisch!

HetGewoneNormaal | 24-10-20 | 21:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je geen mondkapje op hebt, wil je wel verder uit de buurt van iemand staan.

Mr.Crowley | 24-10-20 | 17:33

"We know now that about 40 to 45% of the people infected, don't have any symptoms".

Deze zin roept enorm veel vragen op. Het behelst kennis die wij niet krijgen te horen van de Nederlandse overheid. Wij krijgen louter gelul over gedrags- en lockdownmaatregelen en gemoraliseer over solidariteit.

Wat verstandig zou zijn van de overheid, is een stukje medische kennis overdragen over dit virus en de mate waarin het lichaam het kan bestrijden.
Op dit moment roept, doet en vindt iedereen maar wat.

Mensdier | 24-10-20 | 17:32 | 5

@Lotus15 | 24-10-20 | 18:14:
Ok, ben alleen zelf bekend met Frankrijk ? Maar dacht dat Duitsland en België ongeveer de zelfde policy hadden.
Heb mezelf getest elke keer dat ik uit Frankrijk ( Parijs) naar Nederland (Amsterdam, woonplek) ging.
Is dat veranderd?

blamage_fr | 24-10-20 | 18:27

@blamage_fr | 24-10-20 | 17:57: Officieel is dat zo maar iemand die zegt dat hij symptomen heeft (al is dat niet zo) wordt zonder enig probleem geloofd en wordt getest.

Lupuslupus | 24-10-20 | 20:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Mondkapjes zijn lekker warm in de winter als je een goede hebt. Behaaglijk zelfs...
(je moet wel je bek af en toe poetsen)

SterF... | 24-10-20 | 17:26 | 2

Daar heb ik een baard voor.

Analia von Solmsch | 24-10-20 | 18:41

@Analia von Solmsch | 24-10-20 | 18:41: heb jij een baard om je bek je poetsen?

Met_baard | 24-10-20 | 19:10

We zullen als mensheid moeten doorevolueren naar een minder kwetsbaar respiratoir systeem.
Of (uit)sterven.

D-Fens_1963 | 24-10-20 | 17:26 | 3

Dat wordt wel een lange lockdown, vrees ik.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 17:31

Ons respiratoir-systeem is de minst slechte optie wat betreft ons verspreidingspatroon. We kunnen het wel als Amfibieen of als regenwormen doen (gedeeltelijk door de huid), maar dan moeten we vochtig blijven en dan kunnen we niet voorkomen in woestijngebieden..., ohw wacht, dat zou juist mietsers zijn!

SterF... | 24-10-20 | 17:39

Al een paar keer meegemaakt in de metro dat iemand moest niezen en daarom maar even zijn kapje opzij deed.
Maar goed, daar ga je dan ook niet met je bek open vlak voor staan. Voor de rest verspreidt je zowel met als zonder kapje aerosolen.
Dus laat dat kapje dan maar helemaal af, dan voel je je ook niet ten ontrechte veilig.

Premier Trutte | 24-10-20 | 17:23 | 3

dat is volgens mij het grote gevaar. Een vals veiligheidsgevoel.

Mr.Crowley | 24-10-20 | 17:30

@Mr.Crowley | 24-10-20 | 17:31: In mondkapjes-verplichte landen als Frankrijk en Spanje is het net zo goed mis als hier. Als die dingen werkelijk nut hadden zou dat niet zo zijn. Ze hebben alleen maar nadelen want medisch effect 0,0 en psychologisch effect heel veel omdat het normale menselijke gedrag zwaar onderdrukt wordt. Men is veelal onverstaanbaar (zoals een cassière mij vertelde: ik moet de hele dag schreeuwen), het menselijke 'gezicht' dat deel uitmaakt van ons wezen is verdwenen. Had nooit verwacht dat Nederland zo'n bang kuddevolk zou zijn geworden. Het volk dat zoveel stormen doorstond, zelfs land ontrukte aan de zee duikt nu uit angst weg achter een muilkorf. Onder het mom van 'ik doe het voor mijn medemens'. lol. Hou toch op. Als je dood neervalt stappen ze als het even kan nog over je heen. Lange geschiedenis van lieden die aan de kant staan te kijken hoe iemand verdrinkt. De goeden niet te na gesproken natuurlijk maar uitzonderingen hou je toch. Ik vind het echt verbijsterend en ja, ook beschamend.

Lupuslupus | 24-10-20 | 20:06

Wat een triestheid in dit soort gekunstelde filmpjes. Maak dan ook even filmpje wanneer iemand in zijn elleboog of zakdoek hoest ter vergelijking. Dan kom je tot de conclusie dat dit precies hetzelfde effect heeft.

Mythbusters: www.youtube.com/watch?v=3vw0hIs2LEg

Een mondkapje wordt in de praktijk vergelijkbaar gebruikt als de ouderwetsche zakdoek die in de meeste gevallen weer wordt opgeborgen op de meest onhygiënische plaatsen. Dus meer infectiegevaar en kans op verspreiding. Winner: de Elleboog.

Hoesten en niezen zijn incidentele gebeurtenissen waarvoor je prima je elleboog of een (papieren) zakdoek kunt gebruiken. Je hoeft dus echt niet permanent met een mogelijk schadelijke en ongemakkelijke muilluier rond te lopen. Om over de psychosociale gevolgen hiervan (voor de jeugd) niet eens te spreken:

www.uantwerpen.be/nl/projecten/corona...

Ik heb het al eerder gepost, maar bij deze nogmaals. Niet medische mondkapjes houden geen virussen en aerosolen tegen, period. RCT onderzoek: bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577

"This study is the first RCT of cloth masks, and the results caution against the use of cloth masks. This is an important finding to inform occupational health and safety. Moisture retention, reuse of cloth masks and poor filtration may result in increased risk of infection. Further research is needed to inform the widespread use of cloth masks globally. However, as a precautionary measure, cloth masks should not be recommended for HCWs, particularly in high-risk situations, and guidelines need to be updated."

sir Ockels | 24-10-20 | 17:20 | 6

@Diederik_Ezel | 24-10-20 | 17:47: Jazeker, maar deze aanvulling is meer bedoeld voor de gezondheidswerkers over hoe veilig met stoffen maskers om te gaan wanneer er geen goede medische beschermingsmiddelen voorhanden zijn. Verder blijkt niets dat het onderzoek onderuit haalt: Quote aanvulling: "Ten slotte is voor COVID-19 het dragen van een masker niet voldoende om gezondheidswerkers te beschermen - het gebruik van handschoenen en een veiligheidsbril is ook minimaal vereist, aangezien SARS-CoV-2 niet alleen via de luchtwegen kan infecteren, maar ook door contact met besmet oppervlakken en zelfbesmetting". Daarnaast heb ik nog nergens een andere RCT kunnen vinden betreffende dit onderwerp, vandaar het belang van dit onderzoek.

@Blasfemie:
>Gezien u ook nog eens thuis dient te blijven met symptomen is het probleem hopelijk niet de verspreiding bij het hoesten.

Vanwaar dan steeds al die slowmofilmpjes met hoestende mensen om mensen te bewegen maskers te dragen?

> Enige verschil tussen medische FFP2 kapjes en niet-medische FFP2 kapjes is een certificering en dus meer consistente kwaliteit.

Ik heb het ook niet over medische en niet medische FFP2 maskers. Het onderzoek waarschuwt juist voor het gebruik van zelfgemaakte stoffen maskers, en daar vallen de chinese blauwe spatluiertjes ook onder.

>Verspreiding tijdens spreken en ademen is waarschijnlijk het grotere probleem.

Daar helpen de zelfgfröbelde maskertjes die iedereen nu draagt dus niet tegen zoals gesteld in het onderzoek. Als u dit had gelezen kon u weten dat deze 97% van het virus gewoon doorlaten.

Als de hele wereld 2 weken lang op juiste wijze tegelijk een medisch FFP2 of N95 masker zou kunnen dragen praten we weer.

sir Ockels | 24-10-20 | 18:44
-weggejorist en opgerot-
New Quacka | 24-10-20 | 18:51

@sir Ockels | 24-10-20 | 18:44: Hoe lang gaan die dingen mee? Ik bedoel eigenlijk, hoeveel van die dingen moet de staat per Nederlander uitreiken, zodat iedereen gratis kan meedoen aan dit 14 daagse experiment?
Vervolgens de deur op slot in dit land (goed voor meerdere dingen, maar vooral om Covid buiten te houden) totdat dit overal in de wereld is gebeurd. Hoogst effectief, maar het scoort wat laag op uitvoerbaarheid ben ik bang.

Peerkeoud | 24-10-20 | 20:15
▼ 3 antwoorden verborgen

@redactie, bij die van huiskleur staat de kleur in de tekst als zwart vermeld. Ja ik weet het, het plaatje is roze en in de kop staat roze en de wereld vergaat niet.

Schietlood | 24-10-20 | 17:14 | 1

Er staat ook Geenstijl roze waar duidelijk GeenStijl roze of nog beter Steylloos roze moet staan.
Maar ik maak me er niet druk om. Heb nog minimaal tot half Novo zo'n ding niet nodig.

Pieter_Auper | 24-10-20 | 18:01

Aangezien mijn vorige plempsel is gejorist dan nog maar een poging. De gaten in niet-medische mondkapjes zijn een factor 100 groter dan de afmetingen van een virus. Het virus laat zich dus niet tegenhouden door een niet-medisch mondkapje. Het mondkapje beschermt anderen niet tegen hetgeen u uitademt. Het beschermt ook u niet tegen hetgeen anderen uitademen. Nogmaals, virussrn zijn vrle veld vele malen kleiner dan de ruimte in de stof waarvan niet-medische mondkapjes worden gemaakt.

The2Amendment | 24-10-20 | 17:13 | 10

@Mr.Crowley | 24-10-20 | 17:41:
Als je bril beslaat dan betekent dat waterdamp condenseert in druppeltjes. Waterdamp is water in gasvorm en kan geen virus bevatten. Alleen snot dat rechtstreeks als vloeibaar water uw luchtwegen verlaat.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 17:47

Het is uw woord tegenover die van talloze wetenschappers: www.ox.ac.uk/news/2020-07-08-oxford-c...

Die 'niet-medische' mondkapjes die u in de Albert Heijn koopt bevatten een statisch geladen laag die korte metten maakt met losse virusdeeltjes waar u het over heeft. Los virus is extreem kwetsbaar. Virus in druppels is minder kwetsbaar, maar die houden allerlei kapjes en maskers juist uitstekend tegen.

Blasfemie | 24-10-20 | 17:50

@Blasfemie | 24-10-20 | 17:50: het klopt dat het virus in grote druppels minder kwaad kan, en dat mondkapjes juist die onschuldige druppels (zolang je maar je handen wast enzo) weinig kwaad kunnen. Maar dat van die statische laag bedoel je zeker sarcastisch?

New Quacka | 24-10-20 | 18:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Maar dat is toch al zo sinds de mens op aarde rondwandelt.

de honden blaffen... | 24-10-20 | 17:12

Vandaag kwam de Corona-gestapo met 3 man binnen vallen bij 'mijn' coffee-to-go, terwijl ik koffie bestelde.

Gisteravond in het studentenhuis zo'n groot feest dat de buren het er nog over hebben en de lege kratten voor de deur staan.

Deze lockdown gaat niet over het beteugelen van Corona, maar over het knechten van het volk.

van heinde en verre | 24-10-20 | 17:09 | 3

Jazeker, allemaal bedacht op de planeet Zorzax, die hebben kwaadaardige schimmels in de hoofden van alle regeringsleiders geplaatst om het allemaal uit te voeren!
(rustig joh, ik maak maar een grapje)

SterF... | 24-10-20 | 17:15

Knechten van het volk gaat wat ver. Pas Hanlons Razor toe: politici voeren nou eenmaal liever onnodige maatregelen in dan dat hun achteraf verweten kan worden dat ze te weinig hebben gedaan.

Zoiets | 24-10-20 | 18:10

Onzin. Er is gewoonweg te weinig capaciteit voor handhaving. Is mij vorige week weer eens verteld door een wethouder van een middelgrote stad. Er zit geen kwaadaardig plan achter maar het is puur gebrek aan planning en geld en dus visie. Je ziet het ook terug in de plannen van Den Haag. Successen zullen ze snel claimen maar als het fout gaat wimpelen ze het af.
Wat is dan makkelijker dan een koffiebar controleren tijdens werkuren? Die studenten glippen er gewoon door. Net als bepaalde bevolkingsgroepen die oververtegenwoordigd in de IC's liggen. Die worden niet aangesproken.
Het wordt eens tijd dat die ondernemers die doorgaans puur gemakzuchtig op de VVD stemmen eens wat anders kiezen. Ze zijn het laaghangend fruit geworden.

Deflatiemonster | 24-10-20 | 21:35

Ter bescherming van uzelf doet een mondkapje niets. Sterker nog: het opdoen van een mondkapje brengt zelfs een klein risico met zich mee voor de gebruiker, behalve als deze zich in een steriele omgeving bevindt. Het mondkapje beschermt wel uw omgeving enigszins. Dus als iedereen het doet, gaat er een zeker effect van uit. U kunt er van alles bijhalen, maar aan deze conclusie van ciabatta heeft u genoeg. En hoeft u elkaar niet meer voor wappie uit te maken. Einde bericht.

ciabatta | 24-10-20 | 17:07 | 4

So far voor de RIVM studie uit 2007. Vertrouwt u nu maar gewoon op mij.

ciabatta | 24-10-20 | 17:15

Werkt ook voor uzelf, genoeg onderzoeken die dat aantonen. Als iedereen een kapje draagt heeft dat natuurlijk wel meer effect dan als 1 iemand dat doet.

Blasfemie | 24-10-20 | 17:51

Ieder onderzoek dat mijn conclusie weerspreekt, deugt niet. U moet zich niet zo in de war laten maken.

ciabatta | 24-10-20 | 17:59
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ga snotteren en neem mee........... Patatje oorlog

rein9576 | 24-10-20 | 17:03

Als je angstig bent voor mondkapjes, kom daar dan gewoon voor uit.

Loop niet te eikelen dat ze niet werken.

Even in jip-en-janneke-taal, is blijkbaar nodig:
- Het gaat hier over statistiek. De wet van de grote getallen.
- Natuurlijk houden ze niet ALLE druppels c.q aerosolen tegen, maar verminderen de verspreiding ervan; een deel wordt afgebogen, een deel door het masker opgevangen etc.
- Het zien van iemand met een mondmasker op houd je bewust van het feit dat je moet opletten.
- Covid-19 bestaat, is een k*t-ziekte waarvan we de na-effecten nog niet kennen; en ik kan het weten.

Not_again | 24-10-20 | 17:01 | 6

En het zien van een mondmasker zorgt er in mijn ervaring voornamelijk voor dan mensen het niet meer nodig vinden afstand te houden

Zoiets | 24-10-20 | 17:07

@Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 17:03: Dát werkt dus niet. Je zuigt alles door zo'n kapje heen. Alleen de verspreiding wordt verminderd bij het uitblazen/praten/zingen/hoesten. En zelfs de verspreiding houdt het niet helemaal tegen: maar 50 procent minder kans op besmetting is toch de helft. Begrijp me niet verkeerd: ik vind kapjes buiten ook idioot. Maar in binnenruimtes, bij juist gebruik (!), zie ik persoonlijk de meerwaarde wel.

treintrien | 24-10-20 | 17:12

@Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 17:03: Jij bent niet vatbaar? Dan heb je het niet helemaal begrepen. Iedereen is vatbaar. Het is een nieuw virus. Daarom grijpt het zo enorm om zich heen.

Not_again | 24-10-20 | 17:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Blijkt het beste desinfecterende middel te zijn, menthol tegen corvid 19 dagelijks om het uur een pastille langzaam opzuigen, bij voorkeur onder de tong weg laten smelten. Ook een pakje mentholsigaretten van 25 stuks per etmaal diep inhaleren voorkomt besmetting. Jaap en al zijn mensen van het RIVM doen hier onderzoek na. En nu niet allemaal gaan hamsteren

Goedverdoemme | 24-10-20 | 17:00
-weggejorist en opgerot-
drollewupper | 24-10-20 | 16:59 | 3

Mijn vader is 82. Hij staat nog vol op inzet leven.Werkt 40 uur per week en gaat een paar keer per jaar op vakantie.Mag die man in zijn laatste jaren ook nog een beetje buiten de deur genieten ? Bejaarden zijn allang niet meer te vergelijken met de bejaarde van vroeger hoor en zeker geen dor hout.

.-.blijei | 24-10-20 | 17:12

Helemaal waar Blijei.

CalamityJane | 24-10-20 | 18:34

Rock & Roll is dood!
Tegenwoordig zwelgen we in truttigheid.
Wen er maar aan!
*Kopje thee aanbieden doet met warme appelflap*

aflaatverkoper | 24-10-20 | 21:18


The Slow Mo Guys 1 dag geleden (bewerkt)
[...] . As we covered in the interview though, it’s not sneezing that is the biggest culprit. Sneezing isn’t actually a symptom of COVID. The dangers come from the lax attitude one gets when people AREN’T coughing and sneezing. TALKING aerosolizes particles in an equally dangerous way. The sneeze is in this video because of the gross/interesting visual, but what we should take away from this is what the footage of talking shows.

WernerT | 24-10-20 | 16:58

Mondkapjes helpen wel bij uitademen, maar niet bij inademen?

Baron Clappique | 24-10-20 | 16:56 | 1

Precies, dus heb uw naaste lief en draag er één.

Peerkeoud | 24-10-20 | 20:22

Duidelijk bewijs dat mondkapjes werken maar de wappies zullen blijven schreeuwen dat dit niet zo is.

Gulliver | 24-10-20 | 16:47 | 18

@Mr.Crowley | 24-10-20 | 17:15:
De hamvraag.
En als de maatregelen werken, waarom rijst dan het aantal positief getesten de pan uit?

de honden blaffen... | 24-10-20 | 17:27

En u zult blijven gillen en krijsen tot 2050, als u dan nog leeft. Hier, leesvoer over het averechtse effect:
bmjopen.bmj.com/content/5/4/e006577

Kinkfactor | 24-10-20 | 17:39

Natuurlijk. Met een 4k camera zie je prima de 5um grote deeltjes. Een ledlampje op de achtergrond maakt het nog iets duidelijker... Wie is hier nu het wappie?

Dat er van alles uit je mond en neus komt weet iedereen. Vraag maar aan geen gemiddelde zakdoek. Of als je je hand voor je mond houdt kun je het zelfs voelen.

heavydigit | 24-10-20 | 18:57
▼ 15 antwoorden verborgen
-weggejorist-
The2Amendment | 24-10-20 | 16:44 | 3

mag niet , foei !.

newray | 24-10-20 | 16:44

Het is de #MSM die maar blijft mekkeren in allerlei onzinnige artikelen over maatregelen. Maar met die artikelen voornamelijk bezig zijn met advertentie inkomsten. Het lijkt bijna wel dat clickbait in dit land de beleidsmaatregelen bepalen. Idioterie!

roevka | 24-10-20 | 16:41
-weggejorist-
Bert.Huisjes | 24-10-20 | 16:39 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Het valt wel op dat de mensen die een mondkapjesplicht willen hebben, of lockdowns, dezelfde mensen zijn die meer EU en islam willen hebben. Alsof vrijheid, eigen verantwoordelijkheid en vvmu hele enge zaken zijn.

NoMoreMrNiceGuy | 24-10-20 | 16:38 | 5

Nee hoor, ik wil minder EU en minder immigratie maar meer betrokkenheid bij het onder controle brengen van dit virus. En ik denk niet dat ik een uitzondering ben.

Shitting Bull | 24-10-20 | 17:07

@roevka | 24-10-20 | 16:43:
Idd, complottechnisch is zou dit een geniale zet van China kunnen zijn om de wereld meer als China te maken.

Zoiets | 24-10-20 | 17:46

Dacht het niet. Ben voor mondkapjes en een lockdown, groot voorstander van vrijheid en de vrijheid van meningsuiting, maar fel tegen de EU en islamitisering.... dus

Eigen verantwoordelijkheid ben ik wel voor, maar (te) veel mensen zijn te dom/ kortzichtig/egoïstisch/ongeïnteresseerd om zelfstandig beslissingen laten/kunnen nemen, dus kan dat vaak niet.

ChupaChupa | 24-10-20 | 18:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zit me trouwens af te vragen. Als dat ejaculaat blijft hangen in het weefsel van je muilkorfje dan kan het toch alsnog met je volgende warme ademtochten verdampen tot het uiteindelijk klein genoeg is om als aersolen mee naar buiten geblazen te worden?

Joris Beltsin | 24-10-20 | 16:38 | 2

Als u in een koffiefilter water schenkt zult u zien dat alleen het eerste straaltje wordt geadsorbeerd. Zodra het filter van water verzadigd is loopt additioneel water ongehinderd door het filter. De vraag is of dit bij mondmaskers anders is.

jacobh-59 | 24-10-20 | 16:47

@jacobh-59 | 24-10-20 | 16:47:
Ja met dat verschil dat het hier om een mengsel van uitademingsgassen en gesuspendeerde speekseldruppeltjes gaat.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 16:51

Een korte clip die laat zien dat kleine deeltjes aan alle kanten door en langs de mondkap gaan:
youtu.be/IjJSYHdYQt8
met name ook langs de ogen.

Een vergelijkbare test met een aantal verschillende maskers, en wat uitleg erbij:
youtu.be/BslFT9cKZwc

Het lijkt er op dat maskerdragers voornamelijk hun eigen ogen aan viezigheid blootstellen, en de verspreiding van kleine deeltjes niet relevant verminderen.

jacobh-59 | 24-10-20 | 16:36 | 2

Dit zegt toch genoeg, alleen mensen willen het niet inzien en willen graag lockdowns en mondkappen. Leuk zo een vrij democratisch land waar je niet meer vrij mag zijn.

IJsbakker | 24-10-20 | 16:56

Natuurlijk komt je adem langs dat masker, waar moet het anders heen? Terug je keel in? Maar wat de videos wel laten zien, zeker die twee video, is dat je het niet direct in iemands nek, danwel gezicht ademt die voor je staat. Want hoe ver denk je dat de adem komt als die niet wordt gestopt door een lapje voor je gezicht? Daarom ook nog steeds anderhalve meter afstand.

Met_baard | 24-10-20 | 19:00

Krijg je allemaal in je ogen.
Ben je alsnog besmet.

Mondkapjes helpen?

Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:31 | 3

Je krijgt weinig aandacht he

DexterGordon | 24-10-20 | 16:35

bier helpt. totale alcoholist geworden. plop

newray | 24-10-20 | 16:51

Bij het laten van scheten en toilet doorspoelen worden ook deeltjes door de lucht verspreid is het advies nu ook om kontkapjes te dragen?

Reebensteeltje | 24-10-20 | 16:29 | 3

Dat noemen ze een onderbroek.

LiniaalRectaal | 24-10-20 | 16:30

Nee maar wel om uw tandenborstel in een andere ruimte te bewaren.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 16:31

Beltsin. Zoals die patient die tijdens de doktersronde de arts om een eigen kwastje vroeg?

CalamityJane | 24-10-20 | 16:37

Dus als de vrouwen wat minder kwebbelen over alle details die ze meemaken scheelt dat doden en geld.
Mooi man.

kloopindeslootjijook | 24-10-20 | 16:29

Die mondkapjes gaan we nooit meer vanaf komen, zwaar overdreven middel en in andere landen waar het verplicht was voegt het weinig toe, lopen de besmettingen net zo hard op. Maar alles wordt aangegrepen omdat het geen kwaad kan. En Dissel is onder mediadruk bezweken. En alles dat de media nu roepen over totale vergrendeling zal ook weer naar worden geluisterd. Griep is minder besmettelijk, maar in 2018 was dat toch ook een probleem voor ziekenhuizen. Waarom gaan we niet dus ook mondkapjes verplichten tegen griep in de toekomst? Wat ik er mee wil zeggen, wees dan consequent en maak mondkapjes altijd verplicht elke herfst en winter. Maar blijkbaar zijn de dodelijke griepgolven zoals in 2018 geaccepteerd, terwijl mondkapjes waarschijnlijk het aantal doden daar ook terug kan brengen. Naast dat zal deze herfst en winter blijken, ben benieuwd.

Wybe Wabes Abbema | 24-10-20 | 16:28 | 5

Waar geen enkele aandacht aan wordt besteed is de gigantische hoeveelheid gevaarlijk infectueus medisch afval die de miljarden gebruikte mondkappen wereldwijd oplevert en nog gaat opleveren. Wellicht een additionele bron van verspreiding?

jacobh-59 | 24-10-20 | 16:41

@pejoar | 24-10-20 | 16:39: niet alleen via de mond.
Je krijgt het binnen via ogen of neus in de meeste gevallen.

Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:50

@Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:50: maar je verspreidt het niet via je ogen, toch? Of adem jij via je ogen? Neus wel, maar die zit (behalve bij heleboel mensen die denken mondkapje moet voor mond) ook onder het mondkapje.

Met_baard | 24-10-20 | 18:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Je zou die lui die de teststraat in Breda hebben vernield moeten vastbinden op een stoel, keihard in de bek moeten laten hoesten door coronapatiënten, en dat opnemen in 8K slo-mo.

SIogra | 24-10-20 | 16:28 | 2

Daderprofiel?

Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:56

@Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:56: man en vrouw met hond.

Met_baard | 24-10-20 | 18:51

Interessant hoor.
Hier een filmpje youtu.be/P4AjmlYWytY dat laat zien dat met gewoon uitblazen alle aerosolen nog steeds ongehinderd doorkomen.
En nou?

Joris Beltsin | 24-10-20 | 16:26 | 9

@Neuth | 24-10-20 | 17:07:
Lost ook niks op volgens mij. Een heleboel aerosolen inademen met elk een klein beetje virus erin geeft wellicht dezelfde viral load als een macrodruppel snot.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 17:16

Een hoop vraagtekens dus.

Neuth | 24-10-20 | 17:41
▼ 6 antwoorden verborgen

HANS, We moeten stoppen met ademen en praten hoo, Hans!

ik.zou.haar.doen | 24-10-20 | 16:25

Zelf ben ik een grote voorstander van heel veel minder mensen op aarde. Is goed voor mens en milieu/klimaat.

Brulaapje | 24-10-20 | 16:25 | 14

@Joris Beltsin | 24-10-20 | 19:11: Ik ken mij veel beter dan u en u hoeft derhalve geen moeite te doen. Economie is helaas voor andere wezens niet zo fortuinlijk en zal op termijn d.m.v. nivellering en duurzaamheid in huidige vorm onhoudbaar zijn en op de schop moeten.

Neuth | 24-10-20 | 20:13

@Neuth | 24-10-20 | 20:13:
Als economie niet zo belangrijk is dan hoeft het ook niet zo nodig op de schop. Is de moeite niet waard.

Joris Beltsin | 24-10-20 | 20:22

@Joris Beltsin | 24-10-20 | 20:22: Jij bent niet zo belangrijk en ik verspil mijn tijd :)

Neuth | 24-10-20 | 21:37
▼ 11 antwoorden verborgen

Moet ik nu schrikken van zo'n filmpje? Zo leeft de mensheid blijkbaar al duizenden jaren. Soms gaat het fout, maar meestal goed. Onze maatschappij is eerder te schoon dan te vies en corona is al lang geen probleem meer.

TheoRichel | 24-10-20 | 16:24

Die slow mo beelden van die engelse muppet zijn allesbehalve duidelijk. Die gast hoort wel heel graag zijn eigen stem, geen zin om 15 minuten daarna te luisteren.

Hier is een video van rond 1 minuut 49 seconden, in 1 frame kun je direct de vergelijking maken tussen geen masker/wel masker, zie
www.youtube.com/watch?v=DNeYfUTA11s

thephysicist | 24-10-20 | 16:24 | 9

@suscrofa | 24-10-20 | 16:37:
Daarom ook dat in landen die al langer een plicht hebben, zoals België, de besmettingen net zo groot zijn als bij ons.

2voor12 | 24-10-20 | 16:42

@thephysicist | 24-10-20 | 16:40:
Ja, je kan de hele dag met dat ding rondlopen en de bacteriën die zich er in nestelen de hele tijd inademen. En huidacne oplopen. Ik doe het alleen als het niet anders kan in verband met afstand.

2voor12 | 24-10-20 | 16:44
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik zie alleen maar een paar bescheiden spettertjes voorvocht. Kan iemand verklappen op welke tijd in dit filmpje de eindejaculatie is? Ik wil dat nog graag even voor het eten zien.

VP732 | 24-10-20 | 16:22 | 1

Conclusie van het experiment:
In deze tijden is een binnenbroekse de betere optie.

Robert Haynes | 24-10-20 | 16:57

Bij vrouwen heet dat squirten. Apart maar best wel lekker.

Poesman | 24-10-20 | 16:19 | 1

Och, d’r komen wat spearmosolen uit zo’n Poes man.

Ruimedenker | 24-10-20 | 16:24

Wat die 2 profs vandaag schreven; gooi de theaters en stadions lekker op met een aparte ingang voor 60+ en een aparte tribune. Een deels gescheiden samenleving, het is niet anders.

Piet Karbiet | 24-10-20 | 16:19 | 2

Aparte ingang voor mannen en vrouwen hebben we al bij de moskee.

Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:30

60+ in lockdown, de rest merkt haast niks.

Neuth | 24-10-20 | 17:01

De mens (conclusie?) is van zichzelf een smerig wezen.

CalamityJane | 24-10-20 | 16:18 | 7

Ruimedenker. De pindabar was het gezelligst. Pelpinda's.

CalamityJane | 24-10-20 | 16:45

Gelukkig maar. We bestaan voor een groot gedeelte uit bacterieen. Blootstelling aan externe elementen is de enige manier om weerstand op te bouwen.

The2Amendment | 24-10-20 | 16:49

Ga eens in een studentenhuis kijken...

Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe zit het met een norovirus infectie? Heeft het dragen van ondergoed dan nog zin.

impy | 24-10-20 | 16:17 | 1

Niet hoesten en bukken tegelijk.

BrutusBosch | 24-10-20 | 16:29

Dus als je zeker weet dat je het niet hebt hoef je het ook niet op...

Neuth | 24-10-20 | 16:15

Wat een halve aerozool!
Moest heel hard lachen om z’n nies.
Wat een troep komt er uit je muil man!
Wisten we natuurlijk al, maar niet vaak zie je het zo HD4K.hopsakee!

Ruimedenker | 24-10-20 | 16:12

Zeg,over virussen en andere ziektes gesproken. Die berbaar hebben ze nooit meer losgelaten is het wel?

miko | 24-10-20 | 16:12 | 6

Aan Berbaar of aan zelfisolering Liniaal ?

CalamityJane | 24-10-20 | 16:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Hijsfijn!

Deksmaat | 24-10-20 | 16:16

En nu een filmpje van de verschillen tussen iemand die gewoon ademt op 1,5 meter afstand met en zonder mondkapje. Dus eigenlijk zoals iedereen 99,999% van de tijd normaal doet.

2voor12 | 24-10-20 | 16:07 | 5

@Tragicomix | 24-10-20 | 16:18: Doe die op als je vatbaar bent....
En laat de rest van de wereld met rust, net als bij de griep en andere besmettelijke ziekten.

Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:28

@Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:28:
Dat jij nog niet bij het OMT zit, met al die kennis en goede ideeën.

Tragicomix | 24-10-20 | 16:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Fauci zegt zelf dat mondkapjes geen nut hebben.

sjef-van-iekel | 24-10-20 | 16:07 | 2

Je bedoelt "Fauci heeft maanden geleden voordat hij door voortschrijdend inzicht van mening veranderde gezegd dat... "

Zoiets | 24-10-20 | 16:24

@Zoiets | 24-10-20 | 16:24: zoiets. Zelf draag ik m wel. Maar effect is minimaal. Ik ruik ook parfum van anderen en sigarettenrook.

sjef-van-iekel | 24-10-20 | 19:41

Gegeven de aanstaande hongersnood in deze wereld, is iedereen die met consumptie praat al gauw een messias. Ga zo eten, dus vriendelijke dank voor de kijkwijzer!

Hetkanverkeren | 24-10-20 | 16:07

Ermee stoppen dus. Dan stoten we ook geen co2 meer uit.

Sitting_targets | 24-10-20 | 16:04

Paniek!
Dood!
Corona!
Help!

Is dit nog nieuws? | 24-10-20 | 16:04

3 april 2020 deelde Spartacus al duidelijke opnames op basis van dezelfde methode met dezelfde conclusies. Hij verwees toen naar onderzoek van het RIVM uit 2008. www.geenstijl.nl/5152771/rivm-studie-... Het is echt een gotspe waarmee kabinet, kamer en RIVM dit punt nogmaals wil onderzoeken.

Feynman | 24-10-20 | 16:03

Helder !

Zie bijvoorbeeld op 02:08...

Wijze uit het Oosten | 24-10-20 | 16:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken

#BREEK

Thierry Baudet per direct gevraagd uit FvD-bestuur te stappen