Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Blendle Zwendel uitgelegd in 2 handige tweets

Hoe Klöpping alles en iedereen klopte

Social

Gefeliciteerd Alexander! Ze zijn er allemaal ingetuind Je was en bent een handige jongen. En van DWDD tot en met de Volkskrant tot en met de overheid en Quote gingen ze er met boter en suiker in. Je kunt nu heel veel pennen met lampjes kopen. ProTip van je internet-matties: vraag een NOW-regeling aan en koop Hyves.
Succes verzekerd! 

Media inkopen doe je zeau

Reaguursels

Inloggen

Ik ben vooral benieuwd of ie nu ook gaat stoppen met Popcorn time.

His Lordship | 30-07-20 | 18:34

Ik ben als Willem Oltmans, en lees alleen buitenlandse printmedia online. Readly is een echte aanrader; onbeperkt *alle* artikelen in tijdschriften van over de hele wereld lezen, en even duur (en per saldo goedkoper) dan die gare blendle. En ook goede Amerikaanse tijdschriften zoals National Review, National Geographic, The Week en Guns&Ammo. Ook Nederlandse pulp trouwens; Quest, Geschiedenis, en ook Party, Weekend, Tros Kompas en Mijn Geheim voor het meisje. Dit is geen reclame, maar gewoon mijn review. 4 sterren.

Taggart | 30-07-20 | 17:25

Ja, die Klöpping werd ontzettend gepushed door de npo. Het is natuurlijk ook een aardige manier om je bekendheid te vergroten en zo geld te verdienen: je moet die DWDD-achtige fossielen wijsmaken dat je namens een bepaalde groep spreekt waar zij graag toegang willen. In het hoofd van zo'n Matthijs van Nieuwkerk stond Klöpping voor de jonge, slimme tech generatie. Enzo Knol voor de bloggers. Eus voor de criminele (maar net niet te gevaarlijke) zelfkant. En hoeveel figuren zich niet schaamteloos als vertegenwoordiger van 'de zwarte gemeenschap' hebben opgeworpen is helemaal niet meer bij te houden.

Tashtego | 30-07-20 | 16:02 | 1

Treffende karakteristiek van Van Nieuwkerk cs. En hahaha om het understatement. in de laatste zin.

xavier | 30-07-20 | 16:15

De Wereld Graait Door .

Minus Richels | 30-07-20 | 15:59

Het overheidsdeel in de Nederlandse economie is meer dan 50%. Dus we betalen veel teveel belasting en we krijgen veel teveel subsidie. Zonder subsidie krijg je (dus) geen bedrijf van de grond door het teveel aan belasting in vergelijking met concurrerende landen. Even kort door de bocht maar zo hebben we het nu eenmaal gewild (of elke 4 jaar gekozen). Het komische is wel dat Alexander geen belasting betaalt over de opbrengst van de verkoop (aanmerkelijk belang).

nancystjago | 30-07-20 | 14:45 | 1

MKB en ZZP's gaan gebukt onder hoge belastingdruk. Al valt daar wel mee te spelen.
Maar de bevolking is verantwoordelijk voor de helft van de begroting. Ondanks dat er een hele boel miljarden meer in het bedrijfsleven verdient worden.
ach ja, de tientallen miljarden per jaar dat de overheid uit geeft aan wereldje redden, buitenlanders ondersteunen, subsidies uitdelen aan onzin. Moet ergens van betaald worden.

Shadowzz | 30-07-20 | 16:59

Voor de reaguurders die emotioneel worden over hoe en wat van Blendle. Het gaat die Fransen niet om Blendle het gaat ze om big data. Ze hebben niet Blendle gekocht maar een database met allerlei gegevens. Dit gebeurt dag in dag uit. Alpahabet doet het. Booking. com, AirBnB. etc. etc. etc. Dit is slechts de volgende stap in de digitale wereld die al een tijd aan de gang is. En of men het moreel verantwoordelijk vindt of niet is niet van belang. Moraliteit is leuk voor de bühne. Welcome to the real world.
Kort artikel over big data. "Big Data Means Big Money: Why Organizations Using Big Data Are More Profitable." techwave.net/big-data-means-big-money...

Basil Fawlty | 30-07-20 | 14:02 | 2

dat online wordt naggeras groot joh

timmert12 | 30-07-20 | 14:14

Mmmm nouja, het goede nieuws is dat internet alle misstanden snel wereldwijd openbaar krijgt. En als het werkende electoraat doorkrijgen dat zij al deze subsidie-onzin betalen via te hoge belastingen, dan stemmen ze wel op partijen die prudent omgaan met publiek geld.... oh, wacht...

Odin | 30-07-20 | 13:56

Of het nou subsidie is of geld van een VC, uiteindelijk begint vrijwel elke startup met het ophouden van hun handjes bij mensen met geld. Ik zie niet in wat hier kwalijk aan is. Nu is het triest dat vooral hij er van profiteert, maar er zijn ook bedrijven met subsidies gegroeid die later gewoon gezond zijn en werkgelegenheid creëren. Kan je idd iets van vinden, maar hoeft niet.

Quantum Suicide | 30-07-20 | 13:54

Een Nina Brinkje noemen ze dat bij ons thuis. Fantastisch hoe de linkse media toch telkens weer mensen tot miljonair weten te maken. Van Marcel van Dam tot deze sneuneus, één groot succesverhaal van zwaar overbetaalde gebakken lucht. Een beetje het DWDD concept zal ik maar zeggen

Feitenpliesie | 30-07-20 | 13:44

Dit is inderdaad de trotse Nederlandse VOC-mentaliteit. Durven, lef hebben en pakken wat je pakken kan. Vroeger deden we dit buiten Nederland, maar tegenwoordig is het toch te gevaarlijk in de rest van de wereld (en de Nederlander is te laf ervoor), dus moet je proberen om van je eigen bevolking zoveel mogelijk te jatten.

Als de subsidiepot leeg is zal de armoede in Nederland zwaar toenemen. Een groot deel van de blanke autochtone bevolking leeft hier namelijk van. Werken doen ze wel, maar ze voegen geen waarde toe en hebben dus subsidie nodig.

Greetjee | 30-07-20 | 13:25 | 1

Je hebt het nu over andere Nederlanders neem ik aan... Want jij voegt natuurlijk wel heel veel toe.

Stijlloze nick | 30-07-20 | 13:33

Boeboe, er zijn zoveel bekende internet bedrijven die nog nooit winst gemaakt hebben. Verkopen komt ook veel voor.

MaarFeitelijk | 30-07-20 | 13:18

Iedereen die in een talkshow gaat zitten vanwege zijn bedrijfsideetje is een scammer. Bij Blendl wist ik het ook al gelijk. Teveel verhaal, te nerdy, ze wilden te graag aan tafel aanschuiven. Zie ook alles wat Maurice de Hond aanraakt of die 'gezonde friet' van Leon de Hongerwinter (vrij naar wijlen Theo). Iemand trouwens nog iets gehoord over Bojan Zlat en zijn OceansCleanup (300.000.000 opgehaald). Iemand?

Nanker Phelge | 30-07-20 | 13:17 | 6

Maurice de Hond, dan noem je ook iemand.

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 13:45
▼ 3 antwoorden verborgen

wel de winsten niet de lasten.
Same voor de (Duitse) banken die risico volle lening financieren in zuid europa. Gaat het goed maak je winst, gaat het fout dan mogen de burgers opdraaien onder het mom van corona.

Struikrover3 | 30-07-20 | 13:10

Tja, je kan het hem niet kwalijk nemen. Gelegenheid maakt de dief.

isitsoornot | 30-07-20 | 13:08

Wat een onzin. Er is ook gewoon €4M private investering ingegaan.

Die jongen heeft het slim gespeeld. Waarde opgebouwd, en op het juiste moment verkocht. Waarde heeft niets met winst of verlies maken te maken.

Heau even | 30-07-20 | 13:05 | 3

Dat denk ik niet.
Als je iets koopt moet je waarde vermeerderen om het met winst te verkopen.
Welke waarde is er bijgekomen?
Meestal is iets waard wat de gek er voor geeft.
Bekend Nederlands spreekwoord.

Mr.Crowley | 30-07-20 | 13:24

Hoeveel NOW heeft hij nog binnengeharkt voor de verkoop?

Rottend-Fruit | 30-07-20 | 13:04

Als je een levensvatbaar bedrijf wilt oprichten kun je gewoon met een ondernemingsplan naar een bank stappen en steek je jezelf in de schulden om hier vervolgens in de toekomst de vruchten van te plukken. Bij een niet-levensvatbaar bedrijf stap je naar de overheid voor subsidie en steek je de belastingbetaler in de schulden.

R.F.Pickering | 30-07-20 | 13:02 | 3

Je hebt er echt niets van begrepen. Een bank die geld leent op basis van een businessplan? Zo 1980.... Ik heb vijf bedrijven opgericht. Ik weet toevallig hoe dat gaat.

nancystjago | 30-07-20 | 14:50

@nobele wilde | 30-07-20 | 15:19: Zie mijn commentaar op 14:45.

nancystjago | 30-07-20 | 15:34

Zouden die subsidie slurpers er ooit bij stil staan dat ze dat geld niet van de overheid krijgen ( DE OVERHEID HEEFT GEEN GELD) maar van de belastingbetalers.
Ik vind dat vanaf nu alle subsidie aanvragen via GEENSTIJL dienen te lopen! (Ik kom wel helpen beoordelen) Nu ik er over nadenk : beter ALLE overheidsuitgaven even voor een OK langs hiero.

WarremeWors | 30-07-20 | 12:46 | 4

@Stormageddon | 30-07-20 | 13:00: Prima plan! Ik begin ieder jaar een start up en laat mijn omzet rondgaan. Katvangers genoeg die voor een vergoeding directeur van een start up willen worden.

Red shirt | 30-07-20 | 13:26

@Red shirt | 30-07-20 | 13:26:
Dat is dus 1 van de haken en ogen... ik wist het... dat zo’n neo-marxistische antikapitaliste lul als jij zoiets zou opmerken.
Vandaar de caveat in het zinnetje over de praktische problemen. Maar daar lees jij gewoon overheen. Kan jou het schelen. Gewoon je ideologische puntje scoren!
Want subsidies als giften van de Roverheid, geroofd van belastingbetalers, zijn veeeeeel beter vrijstelling van belasting. Want waar jij moet anders van leven, niewaar?

Stormageddon | 30-07-20 | 13:34

Storm, kalm aan jongen. Zoals Sting al zong: it takes a man to suffer ignorance and smile.

Badd Pritt | 30-07-20 | 15:14
▼ 1 antwoord verborgen

Handig aangepakt van die puber. Beetje jaloers?

beldewouten | 30-07-20 | 12:34 | 3

Dit is de VOC-mentaliteit van Coen, waar we in de panelen vaak zo trots op zijn.

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 12:44

Dit soort opmerkingen zijn bijna altijd projecties van degene die ze plaatsen.
WAAR moeten we jaloers op zijn, beldewouten? Dat het jong nu gecasht heeft?
Dat ie er maar in stikt (en een goed deel aan mathijs overmaakt want zonder dwdd als reclameplatform was het jong nooit zover gekomen).
En dat laatste is dan ook nog niet eens jaloezie, want ik zou het zelf geen minuut uithouden in dat programma.

Leuk voor hem, kwal van een gast verder en een tech-charlatan ook nog.

Gazzerop | 30-07-20 | 16:45

Tja... maar zo gaat dat al decennia. Amazon heeft ook nog nooit echt winst gemaakt, puur op de core bedrijfsactiviteiten, en kon alleen maar door aantrekken van aandelenkapitaal zwarte cijfers schrijven, toch is baas Jeff Bezos één van rijkste mannen ter wereld en kan ex-vrouwtje Mackenzie met van de helft van Jeff’s vermogen Antifa, BLM etc. financieren met honderden miljoenen en nog miljarden overhouden.
www.businessinsider.com/mackenzie-sco...
youtu.be/DVd0AY60YNk
(Hoeveel zou dat per neukbeurt zijn?)

Kun je wat van vinden.

Stormageddon | 30-07-20 | 12:32 | 11

@Stormageddon | 30-07-20 | 13:48:
"Definition
Net income can be distributed among holders of common stock as a dividend or held by the firm as an addition to retained earnings. As profit and earnings are used synonymously for income (also depending on UK and US usage), net earnings and net profit are commonly found as synonyms for net income."
bron: en.wikipedia.org/wiki/Net_income
Doe er verder lekker zelf mee wat je wilt maar ga geen vage toespelingen doen om je punt overeind te houden als het niet (meer) klopt?

CynicalBastard | 30-07-20 | 15:50

@CynicalBastard | 30-07-20 | 15:50: de operationele winst was al sinds 2005 positief, daarnaast. Ik liet nog wat ruimte over voor "discutabel", tot 2015 maar kennelijk was operationele winst voor u voldoende geweest?

CynicalBastard | 30-07-20 | 15:52

@CynicalBastard | 30-07-20 | 15:50:
Ja? Die definitie zegt dus precies wat ik zeg: net income is niet hetzelfde als operationele winst. Het zijn de netto inkomsten, na kosten (en in sommige definities, na belastingen). Operationele winst is de winst gemaakt op de primaire bedrijfsactiviteit.
Maakt niet uit verder.

Stormageddon | 30-07-20 | 18:50
▼ 8 antwoorden verborgen

Zakkenvuller. Corrupt.

Fijnstoffer | 30-07-20 | 12:25

Slechts 50000 betalende abonnees, structureel verliesgevend en enkele miljoenen aan negatief eigen vermogen.

Tsja. Ik denk dat Klöpping met het beleid van Blendle dit over zichzelf heeft afgeroepen. Zelf ben ik een hele tijd gebruiker van Blendle geweest, maar heb ze uiteindelijk de rug toegekeerd. Om een aantal redenen, en ik zal niet de enige zijn voor wie die redenen spelen:

Toen Blendle begon kon je op een pre-paid basis artikelen lezen. Je stortte een tientje aan tegoed, en als je met wat rondbladeren (of op aanbeveling) iets interessants tegenkwam dan betaalde je een bescheiden bedrag (meetsal tussen de €0,05 en €0,80) om het artikel te lezen. Kwam je er achter dat je de hoofdprijs moest betalen voor een stukje ANP knip-en-plakwerk, dan drukte je op de 'geef m'n poen terug' knop en kreeg je het bedrag terug. So far, so good.

Toen verdwenen langzaamaan de kranten uit het overzicht, en werd de actualiteit beperkt tot een beperkt aantal berichten. Even later werd het per artikel betalen principe overboord gegooid, en werd het een abonnementsvorm van €10,- per maand. Wat en-passant òòk betekende dat de artikelen waar je al voor betaald hàd, met het vorige model, ook niet meer toegankelijk waren tot je een abonnement nam. Nog afgezien van het simpele feit dat die 10 Euro per maand inmiddels al meer was dan wat ik per maand aan losse artikelen las, zèker na het steeds verder beperkte assortiment aan voor mij interessante publicaties. En ergens gedurende dit alles verdween òòk nog eens de zoekfunctie op de web-interface. 'Gebruik de app maar', krijg je dan te horen.

Leuk en aardig die app, maar ik lèèf op een laptop en een bureau met 2 joekels van monitoren. Waarom zou ik in godsnaam dan (longread) artikelen op een telefoon willen gaan opzoeken en lezen? En ik zal daar vast niet de enige in zijn. Kortom, de dienst werd in korte tijd duurder, het aanbod aan artikelen beperkter èn juist de mogelijkheden die digitaal publiceren interessant maakt (zoeken!) werden uitgekleed.

Dan moet je niet heel raar opkijken als je gebruikers weglopen.

guru_meditation | 30-07-20 | 12:20 | 4

En de jongens en meisjes van het Blendle kantoor die de content selecteren, highlighten en de dagelijkse nieuwsbrief maken doen dat niet op basis van wat de klant wil, maar wat zijzelf “interessant” vinden, lees: politiek ideologisch woke genoeg achten om hun klanten door de strot te douwen. Van een algoritme dat selecteerde op “wat anderen ook interessant vonden” naar een algoritme “wat wij vinden dat u moet lezen”.
Vind ik ook iets van.

Stormageddon | 30-07-20 | 12:38

@Stormageddon | 30-07-20 | 12:38: Dat ook nog eens ja. Al kan ik prima leven zonder de dagelijkse mail en aanbevelingen. Als de zoekfunctie maar een beetje werkt vind ik zelf wel wat ik interessant vind. Maar ja.... Die was er ook al grotendeels uitgesloopt.

guru_meditation | 30-07-20 | 12:43
▼ 1 antwoord verborgen

Hij wist t altijd zo mooi te brengen met zijn 'in het land der blinden' attitude.

Weerduivel | 30-07-20 | 12:19

Ach. Ken de beste jongen niet. Maar ziet er stuk chiller uit op de foto's dan de gemiddelde VVD dief. Hup Alexander dus.

Lorejas | 30-07-20 | 12:15

Waarde toevoeging volgens het typische socialistische verdienmodel.

jemagookniksmeer | 30-07-20 | 12:15

Niet dat het er verder wat toe doet, maar die zwendelaar Klöpping is toch getrouwd met die corpulente presentatrice van WNL?

vangodlos | 30-07-20 | 12:15

Klöpping leest hier mee en lacht zich de ballen uit de broek. "Reaguurders en al die andere zeikerige Nederlanders: zuig mijn paarse Klöpping!".
(Ok, het is een beetje kromme zin met al die anglicismen en amerikanismen, maar Klöpping is een serial entrepreneur die agile en lean startupping te werk gaat. Sorry, dan haal je al snel Nederlands en Engels door elkaar)

BASinnic | 30-07-20 | 12:11

En toch heb ik erg veel plezier gehad van mijn Blendle-account. Jammer alleen dat het aantal aanbieders gestaag terugliep. Ook redelijk dat ik mijn geld teruggestort kreeg indien een artikel mij niet beviel. Ik vind het dus erg jammer dat Blendle stukloopt. Over Alexander en zijn financiële reilen en zeilen weet ik te weinig om daar iets van te vinden.

Amsterdamsko | 30-07-20 | 12:11

Subsidie in al zijn vormen, ik ben er een diep grondige tegenstander van.
Misbruik en nutteloos geld in vaak bodemloze putten dempen.
Ook een hevige hobby van links volk, zolang het maar uit andermans zak komt.

Broadsquire | 30-07-20 | 11:58 | 7

@Amsterdamsko | 30-07-20 | 12:52:
Vaak zijn het linkse zaken die gesubsidieerd worden zoals klimaatdoelen.
Rechtse zaken bedruipen meestal zichzelf wel.

Mr.Crowley | 30-07-20 | 13:45

@Amsterdamsko | 30-07-20 | 12:52: Dat is geen subsidie, dat is een korting op een belasting. Je betaalt minder, je krijgt geen geld toe.

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 13:47

@Mr.Crowley | 30-07-20 | 13:45: Boeren krijgen ook een boel subsidie, maar betwijfel of ze massaal GroenLinks stemmen.

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 13:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom zou je betalen voor een betaalmuur als de gratis extentie readermodus je het artikel gratis laat lezen, printen, opslaan, zoomen enz. enz. En dat zonder reclame of cookies. Zwendle is de grap om mensen te laten betalen wat iets dat onnodig is.

rectormagnificus | 30-07-20 | 11:58

Alexander, was dat niet die schandknaap van Matthijs van Nieuwkerk?

Hij-Machine | 30-07-20 | 11:50

"vraag een NOW-regeling aan en koop Hyves.
"Hahaha, Pritt. Je verwoordt hier exact het gevoel dat ik bij dat enge, gladde vriendje van Van Nieuwkerk "ik hang aan je lippen" heb. Die gast lulde gewoon uit z'n nek en die rooie digibeten trapten er allemaal in.

Dubbelepunthoofd | 30-07-20 | 11:43 | 1

Och ja die Mathijs. Snapte er zelf de ballen van (makkelijk om de tuin te leiden), zat altijd met zo'n blik naar alexandertje te kijken alsof het de messias zelve was.

Gazzerop | 30-07-20 | 16:38

Straks blijkt hij ook nog een seksuele relatie met Pieter Storms te hebben. Die techwereld is zo rot als een mispel.

Pinocchio | 30-07-20 | 11:39 | 7

@Ruimedenker | 30-07-20 | 11:51:
En ik ben nu voor alweer de 3e keer in mijn leven een [!] pushende nsb'er gewees.
Pleurt op met infantiele emojis.
Het is hier geen smoelboek.

chicago river | 30-07-20 | 11:57

Brrrrrrrr...

Bull-Sunnyboy | 30-07-20 | 12:11

@chicago river | 30-07-20 | 11:57: Stel je niet zo aan man, boomer.
Met je infantiele nsb-gedrag.

Gazzerop | 30-07-20 | 16:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is vast een aardige gast, dat moet gezegd, maar hij zat me wat te vaak bij DWDD waar 'ie werd rondgeparadeerd als de ingenieur die Nederland tegen het water beschermde.
'Zelfbenoemde nerd' omdat 'ie geil wordt van hippe telefoontjes maar heeft dan 'Nieuwe media' (???) gestudeerd. Als je zogenaamd 'nerd' wil zijn moet je ingenieur in de IT worden of natuurkunde gaan studeren.
Dit is net zo'n geval als die ontzettende bèta Sywert die denkt alles buiten z'n vakgebied te begrijpen.

Draak uit Brabant | 30-07-20 | 11:37 | 2

*ontzettende alfa dus, want als ze iets niet zijn is het bèta's
Koffie nodig..

Draak uit Brabant | 30-07-20 | 11:38

Hij wordt de nieuwe "Tech" adviseur van Rutte.

vranac | 30-07-20 | 12:10

Op de één of andere manier blijken dus al die DWDD-gasten allemaal staatsruif-vreters te zijn, zelfs degenen met een bedrijf.

Crusher | 30-07-20 | 11:36 | 1

En Matthijs is de lachende derde want hij krijgt natuurlijk alle kickbacks

BASinnic | 30-07-20 | 12:05

ik denk dat elke reaguurder in zijn positie exact hetzelfde had gedaan. Behalve ik dan. Want ik vind dat je subsidie niet mag misbruiken.

yeps | 30-07-20 | 11:35 | 2

Het niet misbruiken van subsidie gaat ooit nog heel groot worden.

Carlos_I | 30-07-20 | 12:26

Subsidie is voor watjes.

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 12:46

Frans bedrijf moet zeker nog wat witwassen.

azijnseikerT | 30-07-20 | 11:32

Hoeveel subsidie heeft Blendle nu helemaal ontvangen? Ik vond iets uit een perspotje van €75.000 om de boel op te starten, was er nog meer? Zo niet, dan niet miepen. Zo te zien kwam het overgrote deel van het bedrijfskapitaal van durfkapitalisten en bedrijven, en het bedrijf is ook aardig gegroeid, naar iets van 50 werknemers.

Het idee was best aardig, en blijkbaar ziet een vergelijkbaar bedrijf er wel brood in. Of het levensvatbaar is weet ik niet; het bedrijf bestaat nog maar net dus is echt te vroeg om daar iets van te zeggen. En dat Klopping gebruik maakte van de NPO die graag een frisse jonge ondernemer in hun talkshows haalde... waarom niet? Zou ik ook gedaan hebben. Is ook niets uitzonderlijks, elke flapdrol krijgt de kans om zijn boekje of zichzelf te promoten.

Nee, ik snap de negativiteit hierover niet, en het woord "zwendel" al helemaal niet. Al is het wel leuk gevonden voor de kop.

Muxje | 30-07-20 | 11:29 | 4

@arlen | 30-07-20 | 11:48: En? Ik lees 2 dingetjes van Max: 1) het niet teruggeven van tegoed op de site na de aankondiging dat ze naar een abonnement-model gingen (je moest het opmaken of je kreeg korting op de abonnementskosten). Niet heel netjes, maar ook niet heel ongebruikelijk. En 2) het feit dat Max bestrijdt dat Blendle het recht heeft om artikelen van ZZP'ers te verkopen. Dat ligt wat ingewikkelder, soms verkoopt men het auteursrecht op een artikel, soms gaat het om een "work for hire" waarbij de auteur nooit het auteursrecht gehad heeft, en soms koopt de uitgever het recht om het werk via een bepaald medium te verkopen (bijv. op papier en via Internet). Wil je het ook via een ander medium gaan verkopen, dan moet je apart voor de rechten daarvoor betalen. De vraag is nu of Blendle de artikelen opnieuw uitgeeft, of het een nieuw medium is, of dat het gezien moet worden als een 3rd party portaal naar de krant toe. Voor dit specifieke geval is volgens mij nog geen jurisprudentie, en ik weet te weinig van de materie af om iets te zeggen over hoe dit juridisch precies in elkaar steekt.

Niet dat het zo'n fantastische club is (heb er ook nooit gebruik van gemaakt), maar al met al nog steeds geen reden voor al deze negativiteit.

Muxje | 30-07-20 | 12:08

Ik vind nog dit, dus dan 100.000 euro:
www.svdj.nl/nieuws/extra-geld-voor-bl...
Dat zou nog steeds niet veel zijn in verhouding tot het bedrag wat er gisteren zal zijn opgestreken.

TheOtherWhiteMeat | 30-07-20 | 12:09

@Muxje | 30-07-20 | 12:08: Miep Jaspers moest een boete betalen voor het pluggen van haar servies in DWDD. 50k. Hij mag er tien minuten zitten om de start van zijn digitale uitgeverij voor consumenten te pluggen voor 1,5 miljoen mensen. Geen boete van de CvM. Er was al een concurrent. Ook ter ziele. Zijn model was gebaseerd op de platformeconomie. Hij wilde uitgever worden zonder te investeren in de journalistiek en kreeg wel heel veel reclametijd. Zoals altijd duwde de Postcode Loterij een dikke cheque onder de deur voor een 'links' initiatief.

arlen | 30-07-20 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Slimme jongen, heeft ie goed gedaan. Lekker uitcashen zodra het kan...zo zijn er meer mensen rijk mee geworden. Had ik het toch maar verzonnen:(

Waargaathetheen | 30-07-20 | 11:28 | 2

Verzinnen is het makkelijkste gedeelte. Je moet het vervolgens ook nog zien te bouwen, het idee zien te verkopen, geld binnen zien te halen, werknemers vinden, bedrijf opbouwen, deals met uitgevers sluiten.

Ondernemen beschrijft niet alleen iets wat je doet, maar ook wat je bent. Ik ben het niet; als ik het idee voor Blendle of Facebook of Amazon of Paypal had gehad, dan was het bij een idee gebleven of een vroege dood gestorven.

Wel is het jammer dat er tegenwoordig veel "startups" hebben met een businessplan dat erop gericht is om gekocht te worden door ongeinteresseerde VCs of door een grote partij als Google, voordat men er achter komt dat het bedrijf eigenlijk niets waardevols biedt. Of dat hier ook het geval is durf ik niet te zeggen, maar het zag er als een oprechte poging uit.

Muxje | 30-07-20 | 11:34

"Had ik het toch maar verzonnen:("
Ik zie een dubbele punt met een openings-haak. U wilde nog wat toevoegen aan uw reaguursel?

Ow, wacht ... hey zwitsal emoticons is zooo faceboek.

Het Licht | 30-07-20 | 11:56

Zit zelf nog elke dag te Hyven.

RickTheDick | 30-07-20 | 11:25 | 4

Te Hyven?
'K zit elke dag te wijnen.

chicago river | 30-07-20 | 11:36

Maar toch wel vanuit huis?

Kuifje-naar-Brussel | 30-07-20 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Let maar op, binnenkort wordt ie door de fransen gedumpt, voegt niet toe aan het bedrijf.

vluchtelingallergie | 30-07-20 | 11:24 | 1

Dat is de bedoeling, lieverd. Je verkoopt de tent en houdt nog enige tijd een steady inkomen door er een beetje half aan verbonden te blijven. Free money, geen gat op je cv en alle tijd om andere dingen te gaan doen.

Stijlicoon | 30-07-20 | 11:38

Nog nooit 1 Blendle (artikel) gekocht.
Je zal daar gek wezen.
Met bugmenot kun je veel en graties lezen, van NYT tot Le Monde tot El Mundo (El Moendeau!!) tot alles van die gare Belgen en hun lokale sufferdjes collega's.
Maar komop.
Waar HEBBEN we het over.
Je leest, wat? je vreet gewoon GS, je spelt GS, en dan komt er vanzelf weer een nieuwe dag.

chicago river | 30-07-20 | 11:24 | 2

Ik wel had nog een tegoed wat ze graag wilden omzetten in een abonnement, weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen. Voor GS betaal ik wel overigens.

bijna_raak | 30-07-20 | 11:29

En-zo-is-dát!
Op m’n vrijwillige bijdrage na aan GS, betaal ik nergens voor.
Oh, mijn ziggo TV pakket. Die kan ik er eigenlijk wel uitpleuren.
Waar is m’n telefoon!!

Ruimedenker | 30-07-20 | 11:36

Geld terugvragen v/h 'betaal per artikel' model loopt ook op niks uit.

Mooie boel, ze stikken er maar in.

BubbelWater | 30-07-20 | 11:23

Leftist Privilege

TheFirstYelle | 30-07-20 | 11:22

Laat me raden, na drie maanden blijkt het toch niet te boteren met die Fransen en geeft hij zijn bestuursfunctie op en vertrekt ie met een riante afkoopsom als slagroom op de taart.
Lekker gewerkt pik.

Harry Turtle | 30-07-20 | 11:22 | 1

“Creatieve bijdrage” is de vorm waarin je het giet. De bedoeling is gewoon dat hij zich er niet mee bemoeit en over een jaar oprot.

Alexis de T. | 30-07-20 | 11:49

Hij heeft het geld uit de zakken van die fransen geklöppt.

Brentjeee | 30-07-20 | 11:21 | 1

... en hij veegt, en hij zuigt....

CaseyForPresident | 30-07-20 | 12:08

Links lullen, Rechts vullen.

Madrox | 30-07-20 | 11:20

Ik vind het Blendle-idee niet per definitie belachelijk. Ik denk nou niet direct dat dat een vooropgezet iets was om op een vuile manier mee te cashen. Maar als het kan waarom niet? Hoe meer mensen dit wel doen hoe dommer ik mij voel dat ik het niet doe (zie?)

Leptob | 30-07-20 | 11:19

2018: 3,2 miljoen euro verlies.

Rest In Privacy | 30-07-20 | 11:18

Nooit van die Klöpping gehoord. Maar goed ook, want zijn naam klinkt me in de oren als een soort schimmige handelaar in goedkope tweedehands automobielen die boos wordt als je vraagt of die roestbak APK gekeurd is.

Nivelleermarionet | 30-07-20 | 11:17 | 2

Ignorance is bliss.

Super Vaagstra | 30-07-20 | 11:29

@Super Vaagstra | 30-07-20 | 11:29: Voor al die lieden die dit jonkje als de tech-messias van NL zien ja, campagne dankzij DWDD (die hij nu niet meer heeft, dus ratje verlaat het schip).

Gazzerop | 30-07-20 | 16:08

Als uitnemer als er altijd wel een plaatsje in het DWWD van biefstuksocialist pur sang van Nieuwkerk tog?

william7055 | 30-07-20 | 11:16

Nederland subsidieland. Heerlijk gespeeld toch? Als ik dit zo lees, en al die berichten over de Corona subsidies die aan iedere halfgebakken handophouder zijn toebedeeld vraag ik me toch af of ik ook niet één of ander bedrijfje moet gaan beginnen. Ik bedoel, hoe moeilijk kan het zijn?

Do-na-zi | 30-07-20 | 11:16 | 2

Beginnen is nooit moeilijk.
Geld verdienen, daar komt het op aan.
Dat is voor velen nog een hele klus en dat lukt niet iedereen.

Mr.Crowley | 30-07-20 | 11:21

Niets nieuws toch dat misbruik van overheid geld?

Maar wie is dit in hemels naam?

FLP_du_Stok | 30-07-20 | 11:15 | 1

wiki: Dit leidde tot een scriptie over de verkiezingscampagne van Barack Obama.

Ah, daarom kreeg die t overheid geld.

FLP_du_Stok | 30-07-20 | 11:16

Een paar dagen terug stond ik voor het dilemma van een kranten abo... Ik heb Blendle in de overweging meegenomen. Maar na gelezen te hebben wat het NRC daarover te melden had: Zie dit artikel genaamd: "waarom-nrc-stopt-met-blendle-a1549164" heb ik toch maar een eerlijke deal gesloten met NRC. In plaats van die uitbuiting fabriek die Blendle heet.

Digikluizenaar | 30-07-20 | 11:13 | 6

Nrc gebruikt een drogreden om uit Blendle te stappen, lees 't maar eens

Busverhuur | 30-07-20 | 12:00

LOL, gecondoleerd dan maar.

Zo'n beslissing van de NRC af laten hangen.

En NRC wil gewoon hun eigen goed/geld beschermen. Alles achter de eigen paywall.
"Journalistieke innovatie" m'n hol.

Gazzerop | 30-07-20 | 16:06

@Gazzerop | 30-07-20 | 16:06: Ach, voorlopig betaal ik tenminste voor producties die ik wat waard vind. Dus het is ook een moreel ding. (Zie ook mijn kroon hier)

Digikluizenaar | 30-07-20 | 17:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Om hoeveel geld gaat het?
Of is het maar 600.000 dollar zoals bij Katrina Robinson.
Een zielige zwarte vrouw die senator is.

pejoar | 30-07-20 | 11:12 | 3

Waar de Democratische partij achter blijft staan zolang ze niet veroordeeld is... Black lives matter, je weet toch.

Stijlicoon | 30-07-20 | 11:41

toch wat gevonden terwijl pres bonkers zich suf liegt en vooral met de familie malverseert voor 600.000 per week. USAF bemanningen moeten op een Trump property overnachten en de secret service moet voor toptarief hotelkamers nemen in Trump property terwijl ze bij de eerdere Bushes gewoon gratis op de Ranch/property sliepen.

MaarFeitelijk | 30-07-20 | 13:26

Lekker gewerkt pik!

overVecht | 30-07-20 | 11:10

Belasting moet flink omlaag. Hoe minder belasting de overheid kan innen hoe minder ze over de balk kunnen smijten.

Diederik_Ezel | 30-07-20 | 11:10

Welke gek is op het idee gekomen om Blendle te kopen? Vast iemand die niet leest.

Deflatiemonster | 30-07-20 | 11:10 | 2

Belgen, denk ik

de visser | 30-07-20 | 11:16

jij denkt dat je dezelfde truc niet twee keer kan uithalen? Alles is een geld-genererende machine geworden, zelfs maatschappelijk gezien asoluut niet wenselijke fenomenen, zelfs dat krijgt staatssteun

onesizefitsall | 30-07-20 | 11:18

Is nieuws nou economie, of niet?
Je kunt er kennelijk in handelen en geld mee verdienen.
Hoe dan ook, ik zou er niet aan beginnen.

Mr.Crowley | 30-07-20 | 11:10

Hij heeft het de Fransen in de maag gesplitst. Alleen al daarom: +1000
Un chat dans le sacoche. Bon.

Stijlicoon | 30-07-20 | 11:10 | 2

Dus blijven wij eraan meebetalen, want door onze afdrachten aan de EU houden wij de Franse economie drijvende.

MAD1950 | 30-07-20 | 11:14

En waar komt het Franse geld vandaan..... juist uit Nederland. Vive la paturain.

NeedIsaymore? | 30-07-20 | 11:14

Blendle is een typisch business model dat geen enkele waarde toevoegt, maar alleen maar anderen herverpakt. Dropshippers, Booking.com, al dat soort clubs voegen weinig toe, bouwen weinig op en zijn dus weinig waard.
Elke investeerder weet dat. Knap van Klopping dat hij toch een sucker heeft weten te vinden.

ole guapa | 30-07-20 | 11:09 | 5

Je betaalt 16% meer voor je eten door Takeaway. Toegevoegde waarde: nul. Mensen bestellen toch maar bij 3 of 4 restaurants.

arlen | 30-07-20 | 11:25

@ole guapa
"There's is a sucker born every minute."
Voor de rest verkoopt hij data (klantgegevens) aan een Frans bedrijf zodat die ons nog meer kunnen irriteren met digitale spam.

Basil Fawlty | 30-07-20 | 11:42

ja, booking is niet zo veel waard.

MaarFeitelijk | 30-07-20 | 13:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Hiju probeerde het in Duitsland ook maar die zijn er niet ingetuind.
https://meedia.de/2017/02/27/fuenf-gruende-warum-blendle-in-deutschland-noch-nicht-aus-der-nische-kommt/

jan huppeldepup | 30-07-20 | 11:09

Blendle. We zijn supersympathiek.

Sitting_targets | 30-07-20 | 11:08

Het rijmt duidelijk dus niet voor niets, Blendle en zwendel.

Ferdo76 | 30-07-20 | 11:07 | 4

Zwendle

arlen | 30-07-20 | 11:18
▼ 1 antwoord verborgen

Geen idee waar dit over gaat.

Is dit nog nieuws? | 30-07-20 | 11:05 | 10

@Meneert | 30-07-20 | 11:11: Eigenlijk zou je dan uit de winst bij verkoop de subsidie moeten terugbetalen, maar helaas is een subsidie geen lening maar een gift.

Zupschufter | 30-07-20 | 11:25

Wat een acteur schuilt er in u.

MaarFeitelijk | 30-07-20 | 13:21
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken