Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Julio Poch Special in het OntbijtTV

De piloot die met toestemming van het Koninklijk Huis uit het vliegtuig werd gegooid...

Journaliste en schrijfster Margriet Marbus beet zich de afgelopen jaren als een pitbull vast in de zaak Julio-Poch en publiceerde er uitgebreid over. Ze komt uit de vliegwereld en haar man is piloot. Vanaf het begin wist ze dat het verhaal van de Argentijnse en de Nederlandse regeringen niet klopte. Ze vertelt haar verhaal bij Corona Ontbijt TV. Lees ook haar Reconstructie: hoe Julio Poch in de Argentijnse gevangenis terecht kwam.

Reaguursels

Inloggen

Sinds bekend werd dat de toekomstige koningin van dit land een kind was van een minister uit de criminele junta van Videla, is Zorreguieta in het nieuws gebleven. Het verhaal dat uit Transavia omhoog borrelde was een geschenk uit de hemel want daarmee kon de focus van Jorge Z. verschuiven naar Poch. Iedereen die destijds de kwestie volgde weet dat het CDA zich hier weer van z'n lelijkste kant liet zien met hun achterbakse uitlevering. Margriet Marbus vertelt ook nog dat Ben Bot en Verhagen er overleg in New York over hadden, ik geloof het meteen. Uitzending bijna geheel gezien; na die broedermoord op van Amerongen door Muntz heb ik 'm uitgezet.
Er zijn slachtoffers aangespoeld in Argentinië en Uruguay, er zijn piloten veroordeeld voor hun aandelen in de vluchten, er waren in de jaren 70-80 verhalen uit de meer dan 300 geheime gevangenissen in omloop over de doodsvluchten. Scilingo, Arrú, D’Agostino, en het brein van de dodenvluchten Bossi, hebben er verklaringen over afgelegd.
Uitzending bijna geheel gezien; na die broedermoord op van Amerongen door Muntz heb ik 'm uitgezet.

eastender | 14-05-20 | 16:06 | 1

Ja, het staat er 2 keer in. Maar zo erg was het ook wel.

eastender | 14-05-20 | 16:07

Ook al zou Poch gezegd hebben 'we gooiden ze in zee' dan nog steeds snap ik dat je als collega denkt WTF! Vergelijk het even met een Duitser die zegt wij gooiden ze in een massagraf, dan ga je er toch ook vraagtekens bijzetten? Waar wel aan af te dingen valt in hoeverre je een militair verantwoordelijk kan maken voor de daden waartoe hij opdracht krijgt. Maar ook hier, hoe hoger de rang hoe zwaarder dit aan te rekenen valt. Dus Poch krijgt van mij nog steeds niet het voordeel van de twijfel...

No_Code | 14-05-20 | 12:34 | 3

Vraagtekens wel en dat is gebeurd zo lijkt het. Dat iemand dus ook daadwerkelijk dit gedaan heeft zoek je dan uit. Poch kan wel zoiets geroepen hebben omdat hij net als vele Argentijnen aan de kant stond van de junta. Wat hij riep kan zeer smakeloos zijn geweest, dader zijn is weer wat anders.

Achteraf gezien blijkt er enorm geklungeld te zijn. Die man heeft 8 jaar in voorarrest gezeten, gewoon gevangen zitten dus en werd vervolgens door de Argentijnse rechter vrij gesproken. Daar had Nederland echt veel eerder en steviger voor een Nederlands burger mogen opkomen.

Nuuk | 14-05-20 | 12:53

Tja dit hele verhaal zit vol speculatie ook over de betrokkenheid van het koningshuis. Wie geloof je dan wel of niet?

No_Code | 14-05-20 | 13:01

@No_Code | 14-05-20 | 13:01:
Die betrokkenheid is inderdaad speculatie. Wat staat is dat deze man 8 jaar in voorarrest heeft gezeten en dat is op zich al schandalig. Dat hij vervolgens wordt vrijgesproken, maakt het alleen maar erger. 8 jaar onschuldig vastzitten!
Hij is Nederlands burger en kreeg blijkbaar geen steun van zijn/onze overheid. Daar gaat dit alles over.

Nuuk | 14-05-20 | 17:51

Ik ben benieuwd of sufkeukel ex minister Hirsch Ballin niet uiteindelijk gevangenisstraf gaat krijgen. Het recht moet zijn loop hebben nietwaar en ook Hirsch Ballin staat niet boven de wet.
Het is Hirsch Ballin geweest, die de Nederlandse Wet heeft overtreden, door via een truc de piloot Poch in Spanje te laten arresteren en hem aan Argentinië uit te laten leveren.
Het bewijs is geleverd via een rapport van een hoge politie functionaris, via onderzoek journalisten, al voor de arrestatie, opgedragen door Hirsch Ballin!
Dat is strafbaar wat deze man heeft gedaan.
Poch heeft 8 jaar van zijn leven onschuldig in een Argentijnse gevangenis gezeten, onder verantwoordelijkheid door en via Hirsch Ballin.
Liggen de voorgedrukte formulieren bij de politie om tegen Hirsch Ballin aangifte te doen inmiddels klaar ?
Ik zal deze dan gaan ondertekenen, want als DIT zomaar door iemand straffeloos gedaan kan worden is het recht in Nederland corrupt en waardeloos, abject en infaam !
IK vrees echter dat de links "ons kent ons" kliek de
doofpot zal opzoeken voor hem.

outdoor | 14-05-20 | 11:31 | 3

Hirsch Ballin. CDA? Op zondag ik de kerk braaf ce collectezk vullen en alles wordt je vergeven. Niets aan de hand mensen.

F. Jacobse | 14-05-20 | 11:55

Sommige "misdadigers"gaan ze halen(in Bangkok) en sommige "misdadigers" gaan ze brengen.Met een leuke smoes.!!
Wat een service van die betreffende Ministers.

Co7699 | 14-05-20 | 11:59

@Co7699 | 14-05-20 | 11:59:
@Co7699: Dat heeft u uitstekend opgemerkt. Ik denk dat dat alles te maken heeft met de geest die door ons praat-parlement waait.
Softdrugs is geen probleem, ook al druk je tientallen miljoenen Euro's achterover (zie Quote mei 2020 Johan van Laarhoven).
Maar een gerucht over betrokkenheid bij de afrekening op communistische stadsguerillas die Argentinie tot de rand van de afgrond brachten, dan zijn de rapen gaar!

theo-is-dood | 14-05-20 | 13:36

De openingszin zegt alles....

Bolder | 14-05-20 | 10:32 | 1

IK denk dat het koningshuis weinig van doen heeft met deze politieke zaak en ook onbewijsbaar is .
Hirsch Ballin is en was verantwoordelijk, dat ook in die tijd de kwestie Zorreguieta liep is m.i. toeval en is weer zo'n argument om het koningshuis te beschadigen.

outdoor | 14-05-20 | 11:36
-weggejorist-
GoyishaKopf | 14-05-20 | 10:24 | 1

... en weerrrrr.... bananenmonarchie. VVD staat voor veel ritselen, gecorrumpeerde bende in Den Haag.

snars | 14-05-20 | 10:13

Poch was een jachtvlieger en kan dus geen dodenvluchten hebben gevlogen, vanwege geen licentie voor die toestellen. Margriet beweert dan, dat hij er niet op die toestellen gevlogen kan hebben, want voor het lessen op die toestellen had hij geen tijd en hij was ergens anders nodig??? Is dat het bewijs van Margriet? Wat een licht argument.
Verder zegt Margriet iets van: Er lag geen bewijs want het feit kon uiteindelijk niet bewezen worden. Ook dit argument is totaal onnavolgbaar. Immers er was wel bewijs aldus een OvJ maar later bleek voor de rechter dat dit bewijs kennelijk onvoldoende was voor een veroordeling. Dat is heel wat anders en betekent dus niet dat er geen bewijs was.
Zoveel licht gebabbel. Hierna ben ik gestopt met kijken. Het leek mij te veel op WNL.
Voor de duidelijkheid, ik heb het over het interview, niet over het feit dat deze zaak juridisch nogal rammelt.

HoniSoit | 14-05-20 | 09:57

De reconstructie van het Poch-verhaal geeft honderd procent zekerheid dat hier sprake is van een gerechtelijke dwaling. Dat het zo ver heeft kunnen komen is te wijten aan een combinatie van slordigheid, rancune, incompetentie en naar mijn mening vooral de bemoeienis van politici, zowel in Nederland als in Argentinië.

Wat ik ook erg vind voor Poch is dat het odium van oorlogsmisdadiger hem aan blijft kleven. Voor veel mensen is de valse beschuldiging de eerste kennismaking met de naam Poch geweest. Horen ze Poch, dat reageren ze "O ja, dat was toch die Argentijn die mensen uit het vliegtuig smeet?". Je kunt rectificeren en rehabiliteren tegen de klippen op, maar dat eerste verhaal blijft hangen, getuige ook sommige reacties op deze site. Zo werkt een heksenjacht, zo werkt verdachtmaking.
Het doet mij denken aan de affaire Dreyfus, honderd jaar geleden. Ook daar redeneerden de mensen "waar rook is, is vuur", ook daar was een geweldige bemoeienis van de politiek. Slechts een kleine minderheid van de tijdgenoten van Dreyfus was in de waarheid geïnteresseerd. En bovendien was Dreyfus een Jood. Dat is een handicap die Poch tenminste niet hoeft te overwinnen.

JvanDeventer | 14-05-20 | 09:28

Wat een geouwehoer dat ontbijt tv. Iedereen lult doorelkaar. Onsamenhangend

Voorhebben | 14-05-20 | 09:27

Ik hoop van harte dat Poch miljoenen krijgt van de staat en snel een beetje want Willem Oltmans kon door jarenlang procederen maar kort genieten van de poen

frisenfruitig | 14-05-20 | 09:17 | 1

De staat heeft geen miljoenen. Dat kloppen ze uit ons zakken.

unshift | 14-05-20 | 10:31

Ik heb daarjuist assistent chef vlieger Jeroen Engelkes onder de schedelmeter gehouden en de resultaten zijn onthutsend.

Guillermo | 14-05-20 | 08:29

Als je er vanuit gaat dat Poch de echte vader van Maxima is dan vallen alle puzzelstukjes in elkaar.
Heb ik geen enkel bewijs voor maar is als basisidee prima bruikbaar.

2voor12 | 14-05-20 | 08:24 | 1

Als het Rutte van pas komt, zal hij dit zeker gebruiken.

Bolder | 14-05-20 | 10:34

Ik hoop dat Julio Poch tot het uiterste doorgaat om zijn recht te krijgen.

Ikbeneenzelfbouwer | 14-05-20 | 08:22

Hirsch Ballin is een heel eng mannetje die zich graag vanuit politieke belangen met lopende rechtszaken bezighoudt... Het is niet onwaarschijnlijk dat hij zijn volgende functie heeft willen "kopen" met actieve bemoeienis in de zaak Poch.

Odin | 14-05-20 | 08:21 | 1

Ex minister Hirsch Ballin heeft aan wetsovertreding gedaan.
Hij moet door het OM vervolgd worden daarvoor.
Advocaat Knoops : maak die sufkeukel maar af !

outdoor | 14-05-20 | 12:39

Margriet Marbus was ooit het mooiste meisje van de klas (op driekwart 20ste eeuw). Sindsdien doet ze er alles aan om in de aandacht te komen.

Guillermo | 14-05-20 | 08:20 | 1

En dat vind terecht!

JohannesdenDoper | 14-05-20 | 10:15

Poch was marinevlieger op een andere basis en had geen typerating voor de Lockheed Electra waarmee die vluchten werden uitgevoerd. De kans dat hij erbij betrokken was is dan ook heel erg klein. Wel zal hij aan de kant van Videla hebben gestaan destijds, hij was immers militair vlieger tijdens diens vuile regime en had weinig sympathie voor de linkse Montoneros. Dat maakt hem nog niet schuldig aan de dodenvluchten. Er is dan ook geen enkel bewijs van.

Anderzijds zullen die vluchten ook niet geregistreerd staan in logboeken of verslagen, want het was een strikt geheime toestand. Piloten die erbij betrokken waren zullen dat dan ook niet rondgebazuind hebben. Maar dan nog, er is geen enkel bewijs van Poch's betrokkenheid.

Dan het verhaal van koning Willy. Die zou vroeg geinformeerd zijn ghierover. Ik zou zeggen: logisch want Maxima is Argentijnse en haar vader niet helemaal zuiver op de graat. Dit raakte direct de interesse van Maxima, dus. Het idee van een uitruil van Poch voor Zorreguita lijkt me absurd en onsproten aan het brein van complot-wappies.

Beste_Landgenoten | 14-05-20 | 08:09 | 5

Omdat jij het absurd vindt zal het wel ontsproten zijn aan het brein van complot-wappies.
Ja, dat is natuurlijk een goede graadmeter.

Roadblock | 14-05-20 | 11:45

@Roadblock | 14-05-20 | 11:45:
Als jij het een wel goed verhaal vind weet ik sowieso dat het onzin is. Dus jij bent voor mij een aardige graadmeter. Of zeg ik nou iets onaardigs? Goed bij jou weet ik het nog niet 100% zeker, maar bij Frau Merkel of JanPassant wel.

Beste_Landgenoten | 14-05-20 | 12:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb het gedaan, en vervolgens een miljoen keer zeggen dat je het niet gedaan hebt. Dat blijft toch een beetje hangen.....

Strange Glue | 14-05-20 | 07:44 | 2

Voor je dit zegt, niet eerst lezen wat mevrouw te vertellen heeft?

CalamityJane | 14-05-20 | 08:05

Andere mensen zeggen dat jij hebt gezegd dat je "het" hebt gedaan. En bij nader inzien blijken die andere mensen onschuldige dingen gehoord te hebben, die niet in de buurt komen van een "bekentenis".

JvanDeventer | 14-05-20 | 09:37

De overheid is je beste vriend. Poch had duidelijk de verkeerde vrienden.

Zeddegeizot | 14-05-20 | 07:41

Poch heeft in gebrekkig Nederlands een stoer praatje willen houden. Een beetje dom

Feitenpliesie | 14-05-20 | 07:35 | 3

Dan denk ik dat je toch maar kutcollega's hebt.

Guillermo | 14-05-20 | 07:38

En als het nu waar had geweest? Nog steeds kutcollega's ???

roeperdepoeper53 | 14-05-20 | 08:22

Haal dat feiten er maar af, en laat je maar pliesie noemen.

Roadblock | 14-05-20 | 11:47

Margriet Airbus komt uit de vliegwereld . Ik hou niet van vliegen , ik sla ze altijd dood .

Minus Richels | 14-05-20 | 07:16

Mevrouw denkt uit de wereld te komen waar Poch ook in zat.
Als mevrouw denkt dat Poch een boef is moet ze dat aantonen.
Als mevrouw dat niet kan moet ze haar smoel houden.

HoerieHarry | 14-05-20 | 03:59 | 4

Kom op Harry!

CalamityJane | 14-05-20 | 08:18

Eerst een beetje lezen zou toch wel wat beter zijn als de onzin die je nu zit uit te braken Harry.

Roadblock | 14-05-20 | 11:47

Harry, ze betoogt juist dat hij onschuldig is.

Braco.me | 14-05-20 | 12:30
▼ 1 antwoord verborgen

Nou even ophouden Nederland is een heel gaaf land ja

Ollie2 | 14-05-20 | 03:43

Ok einde geensteil, mag niet R, J intoetsen, doei

TheOne48 | 14-05-20 | 03:42 | 10

Rally. Je zou zo (omkoopbaar) kunnen denken dat GS een zoethouder is voor velen. Knap laveren van GS.

CalamityJane | 14-05-20 | 09:34

Waarom mag je geen J e n s en intikken?
GeenStijl en c e n s u u r?

Roadblock | 14-05-20 | 11:50
▼ 7 antwoorden verborgen

Maxima kan beter een niet al te grote tuinbroek aantrekken. Ze groeide op tussen de gevluchte nazi's. Wat hadden ze erbij te winnen door Poch uit het vliegtuig voor de trein te gooien? Welke dwaas op het ministerie wilde zo hard deugen dat hij/zij de Nederlandse reputatie, aangenomen dat daar nog wat van over is, hiervoor op het spel zette?

Frau Merkel | 14-05-20 | 01:37 | 3

“Geïnformeerd worden” is wel even iets anders dan de oorzaak zijn van, lijkt je ook niet?
En dat informeren is niets meer dan logisch gezien het verleden van haar vader en haar constitutionele rol.
Denk je nou echt dat ze haar niet hebben gevraagd van,, hey.. die Poch.. doet dat bellen rinkelen?

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 01:41

@Epistulae_Morales | 14-05-20 | 01:41: Bovendien bleek uit de info die inmiddels beschikbaar is dat Willy en Max vonden dat er recht moest worden gedaan. Oftewel, vrijspraak voor Poch als er niks kan worden bewezen en straf voor het geval hij toch schuldig blijkt.

Kuifje-naar-Brussel | 14-05-20 | 02:51

@Kuifje-naar-Brussel | 14-05-20 | 02:51:Een schadevergoeding hoefden ze niet zelf te betalen.
En Max vader is keurig buiten schot gebleven, makkelijk lullen achteraf.

likdoorn | 14-05-20 | 09:48

In Nederland zijn er ook individuen "geweest" die in de naam van de overheid (vele) overledenen op hun geweten hebben. Je kan het natuurlijk ook een slecht beleid noemen waar onhandige fouten gemaakt zijn o.a. "Pssst, mondkapje kopen?"

Brabeaulander | 14-05-20 | 01:34 | 4

Nou t is wel waar dat zich hier een natuurlijke oplossing voordeed om voor eens en voor altijd van de problemen met fe pensioenfondsen af te zijn. Maar t klopt het kunstmatig creëren van een economische crisis groter dan die van de jaren dertig hft de voorkeur en kost slechts een minimaal aantal gezonde en levenslustige jonge levensjaren van een heel klein groepje hier in Nl, Duitsland, Spanje, Italië, Thailand, Zuid-Afrika...

Flow82 | 14-05-20 | 07:27

Lucia de B. is er bijna, onschuldig zijnde, voor gestraft. Arme Lucia. Hoop dat het haar nu goed gaat.

CalamityJane | 14-05-20 | 08:09
▼ 1 antwoord verborgen

Met Poch weet ik het niet.
Kan zijn van niet, maar ook wel.
Feit is dat hij tentijde van dat regime militair vlieger was.

HoerieHarry | 14-05-20 | 01:24 | 8

Begrijp niet dat iedereen hier los gaat op Poch. Terwijl zijn collega een valse aanname heeft gedaan. Alles is mogelijk. Beetje primitief niet. Als een roedel kippen de aangepikte kip achterop zitten. Je weet het niet. Laat het dan ook in het midden!

CalamityJane | 14-05-20 | 08:17

Zijn collega kan een valse aanname hebben gedaan. Niet terwijl!!

CalamityJane | 14-05-20 | 08:19

Ja, militair vlieger, dan MOET hij wel fout zijn toch?

Roadblock | 14-05-20 | 11:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Sorry Pog, je had beter je bek gehouden.
Verder interesseert niemand dit meer.

Ruimedenker | 14-05-20 | 01:19

Zoveel Vluchten uitvoeren, no way .
Dat Geld konden ze wel beter gebruiken, wat kost dat wel niet aan Kerosine.
En dan nog de Corruptie, dat land was straatarm.

Torquemada | 14-05-20 | 01:15

Respect voor Margriet Marbus, en wat zei hier verteld , wat Poch overkwam , kan ons allemaal overkomen, het Land uitgezet worden om duistere redenen.
Doet me denk aan Hüseyin Baybasin
Gesprek op Niveau - Jan Roos en Adèle van der Plas
www.youtube.com/watch?v=nXYDrECscZc

Torquemada | 14-05-20 | 01:06 | 1

Nou... Het leest als een spannend jongensboek.... Met inclusief de insinuatie dat Videla, het regime waarvoor Poch vloog, toch vooral orde in het land bracht.....
Doos

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 01:44

Zoals al eerder vandaag aan de orde kwam bij de vuurwerkramp en het wegmoffelen van burgerdoden, Nederland neemt graag andere landen de maat op zaken als de rechtstaat, maar is zelf ongelooflijk verrot tot het hoogste niveau (Oranjes). Nederland is echter zo goed in het verbloemen en het collectief wegkijken, dat het lijkt alsof het land fatsoenlijk is. Met die hypocriete houding als gevolg.

Lafayette | 14-05-20 | 01:00 | 2

In wezen worden we geregeerd door nette Nazi's. Feit!

Roadsurfer | 14-05-20 | 07:11

Mensen hebben geen idee!

CalamityJane | 14-05-20 | 08:21

Die Marbus begrijpt net zoveel van Argentinië als Poch van wanneer je je bek moet houden..

Epistulae_Morales | 14-05-20 | 00:43 | 2

Amorales. Heb unog nooit een sympathiek woord horen zeggen.
Wat scheelt u?! Groet.

CalamityJane | 14-05-20 | 08:24

Ik hoor een vliegtuig. Komt wel weg dichtbij zo.

toperwtje | 14-05-20 | 00:37

Morgen. Ik moet nu echt naar bed.
Truste.

VanBukkem | 14-05-20 | 00:30

Argentijnse witte wijn vaak erg lekker. Proost!

Kuifje-naar-Brussel | 14-05-20 | 00:24 | 1

Vooral die van de Malbec-druif!

JohannesdenDoper | 14-05-20 | 10:11

Julio had wellicht wat minder moeten pochen.

AntonJansen | 14-05-20 | 00:23 | 2

Zijn collega had mss kunnen vragen wat Poch precies bedoelde. Veel kippen hier.

CalamityJane | 14-05-20 | 08:26

Mensen uit een vliegtuig laten springen zonder parachute: altijd -1.

keestelpro | 14-05-20 | 00:20

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken