Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

50 jaar geleden. Man zet stap

Grote sprong voor de mensheid

En dan nemen wij nu even allemaal de digitale hoed heel diep af voor wat toch wel het awesomeste ding ooit is qua mensheid. Als u tenminste geen kritische Reformatorisch Dablad lezer bent dan weet u dat Neil Armstrong op 20 juli 1969 als eerste mens een stap op de maan zette. Vijftig jaar geleden al hè. Toen was de bloemkoolpizza nog niet eens uitgevonden. U vergapen kan 10 uur lang hierboven, ongeduldigen skippen 'm naar 7u52m55s. The heavens have become a part of man's world. Mooi man. Niks is onmogelijk.

Reaguursels

Inloggen

Herinneren jullie je nog alle media-aandacht van 8 jaar geleden voor de eerste mens in de ruimte? Dat was me daar toch wat! Alle krantenbijlagen stonden bomvol terugblikken naar dat bijzondere ruimtevaartmoment op 12 april 1961. Wereldgeschiedenis werd er geschreven!

Nee? Niks? Gemist zeker??

mozaard | 21-07-19 | 15:17
-weggejorist-
Accident_Prone | 21-07-19 | 14:58

Toch veel opmerkelijke dingen,
JFK wilde samen met de Russen de maanmissie doen 20 sept 1963
www.youtube.com/watch?v=o1C7FVbUHXY&a...

Je land op de maan en gaat eerst een paar uur slapen in +127 Celsius?
history.nasa.gov/SP-4029/Apollo_11i_T...

Je kan door het vizier heen kijken onder een bepaalde hoek?
www.npostart.nl/nos-man-op-de-maan/21... 0:28:15

Wie filmt die command module?
www.youtube.com/watch?time_continue=2...

Collins zag nooit sterren zelfs niet toen hij aan de schaduwzijde van de maan was.
www.youtube.com/watch?v=BI_ZehPOMwI 0:48:25

2_amazing | 21-07-19 | 11:45 | 9

Als je twijfelt aan de echtheid van de maanlandingen, is het misschien wel handig om eerst iets van natuurkunde, in het bijzonder fysica, te gaan begrijpen. Anders heeft het geen zin, want dan ben je gewoonweg te onwetend om er over na te kunnen denken.
.
Bijvoorbeeld: begrijp eerst het verschil tussen stralingswarmte en stromingswarmte en warmtegeleiding, dan snap je meteen waarom je prima kunt slapen in een ruimtevaartuig dat in een vacuüm staat en dat voorzien is van reflecterende materialen (goudfolie, witte verf) zodat het ding niet loeiheet wordt.
.
Bijkomend voordeel van deze kennis der fysica is dat je nooit meer naar een Star Wars film gaat omdat daarin de meest baarlijke onzin te zien is; de pseudo-natuurkunde in het eerste-de-beste Roadrunner-filmpje is waarheidsgetrouwer dan die van StarWars, of in elk geval grappiger.

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:21

127 graden als de zon loodrecht boven je staat. In de landingszones staat de zon ongeveer op 30 graden tov de horizon.

Bigi Bana Boy | 21-07-19 | 16:43

@Brou Is Back | 21-07-19 | 16:21:
De fysica is al ruim 400 jaar, sinds Galileo, heel duidelijk. Alle voorwerpen, van welke grootte of gewicht dan ook, vallen met dezelfde snelheid in een vacuüm. Bekijk nu deze video vanaf +/- 2:56 bij een repo van de Telegraaf:
www.youtube.com/watch?v=Y69mwFv4uVM&a...
Op deze video duidelijk is te zien dat het opgeworpen maanzand sneller neerdaalt dan de astronaut. Dat is volgens bestaande fysica onmogelijk.

Leg mij dit uit... en daarna ben ik bereid te geloven dat de maanlanding niet de beste film die ooit is gemaakt in de geschiedenis van de filmindustrie.

#enpassant | 21-07-19 | 19:35
▼ 6 antwoorden verborgen

Vooralsnog blijkt de maan toch wel de last frontier te zijn. Zelfs de spaceshuttle en Elon Musk's projecten doen daar geen afbreuk aan. Ook de geweldige sprong op technologisch gebied laat op zich wachten. Wanneer gaan we over warps spreken ? Wanneer wordt Klingon naast Engels een verplicht vak in het VO ?

suscrofa | 21-07-19 | 10:47 | 1

De sprong naar de maan was een zeer gedurfde sprong waar ruim 400.000 mensen aan gewerkt hebben. Het laat zien waar mensen toe in staat zijn als zij onbeperkte middelen ter beschikking hebben. Tevens laat het zien hoe snel mensen hun interesse verliezen...

Solar666 | 21-07-19 | 15:42

Weggejorist? Waarom? Ik zei alleen dat het merkwaardig is dat op zondag je niet op die site kan kijken. Maar goed, zal wel aan mij liggen.

helaas-nederlander01 | 21-07-19 | 09:45 | 4

Gewoon even op je laptop je systeemdatum op zaterdag of maandag zetten en dan kan je weer kijken :-)

tech62 | 21-07-19 | 11:11

Ik ben ook weggejorist. Niets bijzonders. En ik heb nog wel een verborgen kroontje. Ze zijn soms wel lief.

Wim Venijn | 21-07-19 | 12:30

Het ligt niet aan jou, tenzij je gezegd hebt dat het Reformatorisch Dagblad een krantje is voor achterlijke knurften die in fantasievriendjes geloven en in inteeltdorpjes wonen. Moet je sowieso voor uitkijken, want in dit land kunnen religekkies zomaar tot een ras worden verklaard en dan sta je voor de rechter wegens rassendiscriminatie.

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:28
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
helaas-nederlander01 | 21-07-19 | 08:19 | 2

Ik het lullig voor dat er nu mensen zijn die zeggen dat hij niet naar de maan zou zijn geweest vanwege de straling in de van Allen belt. Hij hield er gvd kanker aan over en won daarna alsnog de tour de france ! Zulke bikkels als Lance Armstrong vinden we tegenwoordig niet meer !

KlauwnBassie | 21-07-19 | 07:17 | 2

Ja toch. Breek een Lance voor die man

Omebert | 21-07-19 | 08:31

En vergeet niet dat hij ook een begenadigd trompetspeler was en op menig LP (langspeelplaat) een deuntje meeblies.

NeedIsaymore? | 21-07-19 | 09:27

Zo. Vier minuten voor vier. Exact 50 jaar geleden.

Stormageddon | 21-07-19 | 03:56 | 1

We hebben een winnaar. De rollade en het miniatuurtje van de Eagle inclusief een door Neil ondertekende ansichtkaart zijn onderweg. Veel plezier ermee !

suscrofa | 21-07-19 | 10:41

Zijn er trouwens reaguurders hier die het bewust hebben meegemaakt? Ik was 5 maanden dus geen idee, het enige wat ik toen wilde was melk, veel melk. ;-))) Maar ben wel benieuwd naar hun ervaringen. Voor de buis zittend 's nachts? Slechte analoge beelden? De spanning?

Basil Fawlty | 21-07-19 | 00:45 | 9

1969, mooi jaar! De Mets wonnen de worldseries(hèhèhè).

Von Knarrenstein | 21-07-19 | 14:27

@Von Knarrenstein | 21-07-19 | 14:27:
Lol! Overigens subway series dit jaar 1-1 en 1969 was een goed geboortejaar. ;-))

Basil Fawlty | 21-07-19 | 14:33

Ja hoor, ik zat achter den kijkbuis, met daarop Apollo Henkie, oftewel Henk Terlingen (RIP) en Chriet Titulaer (RIP). In de tijd dat de schepen van hout waren en de mannen van staal en er nog echte winters waren, met ijsbloemen op de ramen. En we waren toen al van het gas af! O wacht...

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:32
▼ 6 antwoorden verborgen

Slaap lekker complotwappies! En pas op voor die aliens onder je bed...

Weetje71 | 20-07-19 | 23:24

Iemand al vermeld dat de eerste mens op de maan te danken is aan de zeer omstreden nazi raketingenieur Wernher von Braun ?

AntonJensen | 20-07-19 | 23:01 | 3

“Where God builds a church, the devil builds a chapel.”

Aicar.Ketonen | 20-07-19 | 23:12

Die von Braun was een topper op zijn vakgebied. Dat was in de tijd dat je als topper nog wat werd vergeven als je maar goed presteerde. Tegenwoordig gelden alleen je deugpunten nog om de top te bereiken.

Solar666 | 21-07-19 | 15:44

Ja, dat weet iedereen die vóór pakweg 1980 geboren is en nog een echte schoolopleiding heeft gehad i.p.v. een linkse hersenspoeling. Trouwens, als die Amerikanen de oorlog niet gewonnen hadden en daardoor over alle briljante Duitse geleerden hadden kunnen beschikken, waren ze nooit op de maan gekomen. Amerikaanse techniek zuigt over het algemeen.

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:37

giant leap for mankind

"Mankind" is an inherently sexist term. It reinforces the general viewpoint that the normal, default type of human is male, and females and non-binary people are abnormal or exceptional. When we talk about people, we need to be mindful about ensuring we're really talking about everyone.

Aicar.Ketonen | 20-07-19 | 22:53 | 2

Mankind is nu exclusief vrouwen? Prima. Doen ze maar niet meer mee. Stomme feministen zag ik toch al niet als menselijk.

Wim Venijn | 20-07-19 | 23:21

Vrouwen zijn dan ook een compleet andere soort dan mannen. Het blijft een wetenschappelijk mysterie dat vrouwenwezens mensen kunnen baren.

Solar666 | 21-07-19 | 15:45

Het is inderdaad het awesomeste wat de mens ooit heeft gedaan en het is inderdaad 50 jaar geleden. Da’s een buitengewoon treurige combinatie.

Hetze Haatstra | 20-07-19 | 22:29 | 3

Dat en Woodstock he. Maar is ongeveer even lang geleden :)

Shareholder II | 20-07-19 | 22:43

@Shareholder II | 20-07-19 | 22:43: nou ja, ik denk dat alle Woodstock-bezoekers inderdaad bij elkaar wel ongeveer even high zullen zijn geweest als de 3 astronauten.

Hetze Haatstra | 20-07-19 | 22:46

Ze zijn op de maan geweest zie ook de foto's van de Chinese satalieten van een paar jaar terug
youtu.be/PTeM4ZqEKR4

zoefff3 | 20-07-19 | 22:27 | 3

U gelooft in tekeningen gedaan met een computer?

VlaamseFriet | 20-07-19 | 22:30

Ze zijn op de maan geweest zie ook de foto's van de Chinese satalieten van een paar jaar terug
youtu.be/PTeM4ZqEKR4

zoefff3 | 20-07-19 | 22:27

Geinig, ik ben denige die bij dit topic is gejorist, omdat ik zei dat de hedendaagse conceptie van de ruimte een versinsel is. Ik heb mijn redenen.

VlaamseFriet | 20-07-19 | 22:24 | 3

En welke redenen zijn dat?

Frau Merkel | 20-07-19 | 23:20

@Frau Merkel | 20-07-19 | 23:20: haha daar is ie nu juist voor weggejorist

Terugkruizen | 21-07-19 | 00:11

Ik heb eigenlijk geen enkele behoefte om met de zwakzinnigen, die beweren dat we nooit op de maan geweest zijn, in discussie te gaan. Maar goed, laat ik dan maar voor één keer een stelling droppen hier.

De Russen zaten bovenop de Amerikaanse projecten en hadden een fake landing echt tot op de bodem uit genut. Als die ook maar enig idee hadden dat er iets niet van waar was, hadden ze de VS echt geslacht. “Maar dan zouden de Amerikanen boos worden” zegt gekke Henkie dan op de Telegraaf site. Tegen dat soort argumenten moet je dan nog serieus ingaan ook.

Bigi Bana Boy | 20-07-19 | 22:06 | 7

@Dr_Johnson
Opa Dirk was een wijs man.

VanBukkem | 20-07-19 | 22:32

Ik geloof wel dat de maanlanding werkelijk gebeurd is. Maar het valt me wel op dat als iemand roept dat er nooit een mens op de maan is geweest en daarvoor argumenten heeft, iedereen boos wordt. Boos worden vind ik wel altijd verdacht

the haque warrior | 21-07-19 | 09:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Als je nou een scheet in zo'n pak, duurt het vast even voor je er vanaf bent.

kloopindeslootjijook | 20-07-19 | 22:05 | 5

Een van de astronauten van apollo 8 had on momentje bij terugkomst op het vliegdekschip moest hij heel nodig schijten maar de pers hielt hem op
Je ziet de arme man dan ook krampachtige huppen

zoefff3 | 20-07-19 | 22:23

@Dr_Johnson
Ik kan wel een technische oplossing bedenken, waarbij je kunt schijten in zo'n pak zonder dat je er helemaal onder komt te zitten, maar dat loopt niet zo lekker. Je ziet ze trouwens ook niet echt lopen, die astronauten. Het is meer een beetje huppen wat ze doen.

VanBukkem | 20-07-19 | 22:41
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
VlaamseFriet | 20-07-19 | 22:02 | 2

Gelukkig hebben wij een staatsomroep waar het in Jip & Janneketaal allemaal nog eens een keer wordt uitgelegd door Claudia de Brei en die dikke astronaut.

VanBukkem | 20-07-19 | 21:58 | 4

Ik vertrouw op de mening van Geert. Die heeft immers aan de HAVO gestudeerd.

Bigi Bana Boy | 20-07-19 | 22:08

Waar 't om type onderwijs gaat, is zowel het havo als de havo correct.

Shareholder II | 20-07-19 | 22:27

@Shareholder II | 20-07-19 | 22:27: Dat gaat mij boven mijn pet met mijn LTS zwakstroom.

Bigi Bana Boy | 20-07-19 | 22:30
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig was de mens nog nooit op de maan! We zouden hem anders inmiddels al danig naar de bliksem hebben 'ontwikkeld' ( zie onze eigen planeet Aarde :( )

awakened | 20-07-19 | 21:49 | 1

Ze gingen op tijd weer weg hè...

Solar666 | 21-07-19 | 15:48

Is waar want Halbe was erbij.

pianist | 20-07-19 | 21:41

En het was op tv dus het is echt.

VanBukkem | 20-07-19 | 21:38

Ik lees in dat artikel van het RD dat ze vinden dat het om een complottheorie gaat wat betreft dat we er niet echt geweest zou zijn. Wordt met voorbeelden duidelijker gemaakt. En eindconclusie dat de complotten met overtuiging gebracht worden, maar geen hout snijden. Dus wat is nu het probleem met RD lezers?

Verder: het is best wel smullen van alles wat rond de maanlandingen nu op TV en internet te zien is. Mooie tijden.

Nuuk | 20-07-19 | 21:35 | 2

Amen v.w.b. uw punt over het RD!

Weetje71 | 20-07-19 | 23:13

Het RD? Is dat niet het dagblad voor aanhangers van onzichtbare vriendjes met bovennatuurlijke vermogens? Ik ben er laatst nog even ingedoken en mijn conclusie was toch overduidelijk dat het een wereldwijd complot was. Na al die duizenden jaren nog steeds geen enkel bewijs weten te produceren, het zijn gewoon luie mensen als je het mij vraagt.

Solar666 | 21-07-19 | 15:50

Ons Melkwegstelsel heeft miljarden sterren met triloenen planeten eromheen Alleen al in onze spiraalarm zijn daarom al honderdduizend intelligente beschavingen ontstaan die in verschillende stadia verkeren
Dat wij geen contact zouden hebben is daarom onzin We worden dom gehouden met een reden...
Het is de laaste 40.000 tot 50.000 jaar al 7x fout gegaan door inmenging van aliens op de menselijke beschaving waarbij de laaste keer ongeveer 11.900 jaar geleden men de aarde gereset heefd door een asteroïde op Groenland neer te kwakken zodat er een zondvloed ontstond, en de laaste grote beschaving in het toen leefbare zone rondde evenaar uitgeroeid werd
Toen wij na de 2e wereldoorlog weer bijgestuurd moesten worden wegens onze snelle ontwikkeling Hebben de trotse Amerikaanen laten zien dat wij een ruimtewaardige beschaving zijn
Toch heeft men voorlopig de mensheid nog beperkingen opgelegd om ons niet verder dan het graviatie veld van de aarde te begeven
Economisch is het echter zeer aantrekelijkom de ruimte in te trekken
Dus dat gaat nu echt gebeuren
We hebben om veiligheidsredenen gewoon wat meer tijd nodig
Er blijft ook bij stalaire beschavingen altijd een baas boven baas
Dus met de juiste contacten komen we er wel

zoefff3 | 20-07-19 | 21:27 | 12

@Weetje71 | 20-07-19 | 23:14:
Wat een nutteloze bijdrage. Ongeveer als 'interessant' of 'werkelijk?'.
Rot op met je koekkoek, pannenkoek.

Wim Venijn | 20-07-19 | 23:41

De 'radiobubbel' van de aarde heeft pas een doorsnede van 200 lichtjaar, de kans dat een buitenaardse beschaving onze radiosignalen heeft ongepikt is aanwezig maar wel heel klein. Ons melkwegstelsel inclusief de halo heeft een doorsnede van ten minste 500.000 lichtjaar.

Solar666 | 21-07-19 | 15:53

"Ons Melkwegstelsel heeft miljarden sterren met triloenen planeten eromheen" Jaja. Jij hebt zeker zitten slapen bij de les "kosmologie", of je hebt hem nooit gehad. In elkg geval snap je niets van natuurkunde. Of je hebt het fout geformuleerd. Beter zou zijn: Er zijn in het heelal honderden miljoenen sterrenstelsels, met in elk sterrenstelsel weer honderden miljoenen sterren en om vele van die sterren draaien planeten. Er draaien geen triljoenen planeten om een ster, in elk geval.

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:45
▼ 9 antwoorden verborgen

"13 procent van de Nederlanders, vooral jongeren, denkt dat in 1969 de Apollo 11 niet op de maan is geland."
"Eén op de zes Engelsen denkt dat de maanlanding in scène is gezet, zo blijkt uit een recente peiling van YouGov. Italianen: 20 procent. Brazilianen: één op de vier. En de Russen: meer dan de helft."

Dat Russen van lotje getikt zijn, wisten we allang. Die slikken allemaal braaf wat de staatspropaganda ze als zoete koek voorhoudt. Maar Engelsen, Italianen, Brazilianen, en..............13% Nederlanders?!?! Dat geloof je toch gewoon niet? Dat er zoveel - meer dan 1 op de 10 - achterlijke mongolen hier rondlopen?

Nou ja, het is waarschijnlijk de schuld van internet en youtube; domme mongolen geloven gewoon dat alles, ik bedoel ALLES, wat daar aan onzin en bagger te vinden is, de waarheid is; het staat immers op internet.

Dr_Johnson | 20-07-19 | 21:23 | 16

Dus Niburu staat niet vol quantum-computers en de manen van Jupiter zijn zogenaamd nooit bewoond geweest ?? Meneer Johnson maakt weer es aannames, I presume?

Shareholder II | 20-07-19 | 22:41

@Wim Venijn | 20-07-19 | 21:26: koekoek

Weetje71 | 20-07-19 | 23:15

@Weetje71 | 20-07-19 | 23:15:
Maanlanding was niet op tv? Aparte complot theorie. Weinig bijval vrees ik voor u.

Wim Venijn | 20-07-19 | 23:33
▼ 13 antwoorden verborgen

Fantastisch moment in de geschiedenis van de mensheid!

movingsquare | 20-07-19 | 21:17

Armstrong zat aan de dope, dus geheel koosjer was het in ieder geval niet.

Croxifoxio | 20-07-19 | 21:13 | 1

Aldrin mag nog hopen.

Aicar.Ketonen | 20-07-19 | 23:20

Nooit anders geweten dan dat Werner von Braun de eerste was.

Ridde Rogter | 20-07-19 | 21:08 | 1

Klopt maar was publicitair gezien geen goed idee

Terugkruizen | 20-07-19 | 21:13

Het boeit mij geen ene donder of 'we' op de maan zijn geweest. We hebben buiten onze planeet geen flikker te zoeken. Behalve het ophangen van een zooi satelieten die ons leven aangenamer maken. En waarmee de russians en americans elkaar lekker gek maken. Het aardse leven moet lekker blijven waar het hoort. Want de mens kennende gaan we sowieso niet op een vriendelijke manier een eventuele andere bewoonbare planeet vriendelijk enteren met de vraag of wij welkom zijn. Nee het wordt innemen en kapotmaken zodat de mens er wat aan heeft.

Leptob | 20-07-19 | 20:57 | 4

Emotionele onzin. We komen nooit op een andere leefbare planeet. Uitbreidend heelal. Not gonna happen.

Shareholder II | 20-07-19 | 21:36

Als er geld verdient kan worden is er altijd wel een handige groep 'investeerders' die het risico voor andere mensen durft te nemen.
Of nou om vervuiling gaat of een oorlog. Dus dit gaat ook gewoon door.
Gewoon omdat de mensheid nog draait op basis van geld.

kloopindeslootjijook | 20-07-19 | 21:56

@John McClane | 20-07-19 | 21:24: Calvinisten zijn dat.

Bab01 | 21-07-19 | 00:57
▼ 1 antwoord verborgen

Meest nutteloze geldverslindende prestigieuze onzinproject ooit .

leo59 | 20-07-19 | 20:40 | 3

En waar is dat geld naartoe gegaan? Gewoon naar mensen die ervoor gewerkt hebben toch?

John McClane | 20-07-19 | 21:26

Space Cross

Shareholder II | 20-07-19 | 21:37

Makkelijk praten over het geld van anderen, waar had u het dan aan uit willen geven? Zeker aan gratis dingen voor mensen die geen enkel nut toevoegen aan onze wereld? Laat die mensen gewoon eens wat nuttigs gaan doen in plaats van altijd de hand op te houden.

Solar666 | 21-07-19 | 15:56

Van wie is de maan? Dus bij wie zou je moeten zijn als je een stukje maan zou willen kopen?
Ergo: van wie is land, waar dan ook in Nederland?
Ooit heeft iemand zich dat toegeëigend, net als een dier dat een territorium claimt. Vervolgens heeft een sukkel het van hem gekocht, waarna een volgende sukkel het weer van de eerste sukkel koopt. Enzovoort, enzovoort...

Dus als ik nu zeg: "de maan is van mij, maar je mag hem kopen", dan zet ik waarschijnlijk een eeuwigdurende reeks in werking?.
Doen!

druipsmurf | 20-07-19 | 20:37 | 5

Volgens het 'Outer Space Treaty' uit 1967 van de VN is de maan of een ander hemellichaam van niemand.

vanFleppensteijn | 20-07-19 | 21:13

Toch gek, want 'zangeres' Maan betwist dat.
Ze zingt er zelfs over: 'Hij is van mij'.

Croxifoxio | 20-07-19 | 21:18

@vanFleppensteijn | 20-07-19 | 21:13:
Totdat men bepaalde grondstoffen op de maan vind. En dan geldt gewoon de oude natuurwet: 'De recht van de sterkste'

Wasbakplasser | 20-07-19 | 21:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben opgegroeid met het idee dat des mens' awesomeness alleen maar toe zou gaan nemen.
De VS zou onze leidraad blijven qua realiseren van mogelijke onmogelijkheden, Israel zou definitief de woestijn bestuiven, negertjes zouden geen AIDS meer krijgen en Nederland zou het neest fantastische land worden wegens "ons" "karakter".

30 jaar verder en alleen de eerste stelling geeft weer iets hoop. A small step...

WasHetMaarMakkelijk | 20-07-19 | 20:32

En na een paar landingen zijn we nooit meer terug geweest. 50 jaar later met de ondertussen ontwikkelde technologie had er al lang een basis kunnen zijn met een compleet vliegveld en die zijn vandaag de dag alleen nog maar in de vorm van nieuwe plannen. Het heeft de grote vraag gezet waarom we nooit meer zijn teruggegaan, wat is er gebeurd? Programma's zoals "ancient aliens" en "NASA, unexplained files" hebben daar al genoeg aandacht aan gegeven.
www.gaia.com/article/the-hollow-moon-...

Sinclair | 20-07-19 | 20:31 | 6

De Engelsen gingen volgens mij ook pas ca. 100 jaar nadat de Spanjaarden al lang en breed een veerdienst naar de West onderhielden.

D-Fens_1963 | 20-07-19 | 20:50

@D-Fens_1963 | 20-07-19 | 20:50: Klopt. Die Engelsen gingen ook pas honderd jaar nadat wij Australië en Nieuw-Zeeland hadden ontdekt, daar de boel koloniseren. Luie uitvreters.

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Ook het AD geeft ruimte aan complotdenkers, daarmee mogelijk weer twijfelzaaiend bij slecht geinformeerden.
Ondanks de idiotie van deze complottheorien (uit den treure debunked, voor zover al nodig)

Gerf | 20-07-19 | 20:28 | 1

Ja zeg. Probeer even al mijn harde werk hier in de panelen van complottheorieën teniet te doen. Ik probeer het juist een beetje in leven te houden.
Het is een complot!!!111!!

Wim Venijn | 20-07-19 | 20:32

Maar met de hand op de bijbel zweren dat ze op de maan zijn geweest durven de astronauten dan weer niet.Sterker nog ze worden zelf agressief tegen de reporter die hun die vraag stelt.
www.youtube.com/watch?v=jc7gsdonMHw

memyzelfandai | 20-07-19 | 20:27 | 3

Als je bij mij hetzelfde doet krijg je ook zo een reactie. Weg met dat sprookjes boek. En het feit dat deze mensen al sinds de jaren zeventig dit soort malloten voor hun neus krijgen.
probeer eens tegen een veteraan te zeggen dat D-day nooit is gebeurd of tegen een holocaust overlever dat ze onzin lullen.

miko | 20-07-19 | 20:48

Ha!

https://youtu.be/jc7gsdonMHw?t=57

Prachtig. Aluhoedjes. Je kan ze niet vaak genoeg op hun bek timmeren. Niet dat het zin heeft maar ik kan me goed voorstellen dat je een behoorlijk agressief wordt als zo'n droplul je lastig valt. Een nietsnut met een bijbel. Buzz Aldrin is nota bene een professionele militair.

Ik had hem ook op zijn bek getimmerd.

Andrew Deen | 20-07-19 | 21:21

Als er een Jehova-getuige bij mij aanbelt hoek ik hem ook altijd neer. Die lui zijn zo dom, niet te verdragen...

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:52

Wat ik me afvraa: hoe werden die beelden uitgezonden, en dan bedoel ik met welke zender? Met welk vermogen? Hoe kregen ze de beelden bij NASA? En hoe kwamen die beelden dan in Nederland terecht? Als je je bedenkt dat er tig motoren en helicopters nodig zijn om alleen al de Tour in de huiskamer te brengen...

kweethetooknietbeter | 20-07-19 | 20:25 | 4

Wil jij nu zeggen dat ze 50 jaar geleden geen kwalitatieve livestream konden opzetten vanaf de maan naar Aarde?!
Complotdenker! Aluhoedje!
Nee alle gekheid op een stokje; er zijn heel veel onopgeloste vragen aan de maanlanding maar helaas zullen we het nooit horen.

Care | 20-07-19 | 20:49

@Care | 20-07-19 | 20:49:

Er zijn geen onopgeloste vragen. Wel zijn er een hoop domme mensen die denken dat ze slim zijn.

Andrew Deen | 20-07-19 | 21:22

De maanlandingen vonden plaats op de zichtbare zijde van de maan en konden dus via een line of sight verbinding naar aarde worden gestuurd. Men had wel de hulp nodig van diverse grondstations verspreid op aarde op de verbinding in stand te houden.

Solar666 | 21-07-19 | 15:59
▼ 1 antwoord verborgen

Why Russia Did Not Put a Man on the Moon - The Secret Soviet Moon Rocket
www.youtube.com/watch?v=Vi6fjs_8Yx8
De motoren bleken achteraf qua concept prima te zijn, maar destijds niet onder controle te krijgen.

kloopindeslootjijook | 20-07-19 | 20:24

Kijk eens op de krochten op het net en check of dit mogelijk was als wij onder een dome leven.

Superarchie | 20-07-19 | 20:21

Nu zou het zo klinken : “That’s one small step for a woman, one giant leap for womankind, mankind, transgenderkind, genderfluidkind, and otherkind.”

En dan nog zou de afro gemeenschap boos zijn.

Shortganger | 20-07-19 | 20:20

.. maar goed. Ook in deze tijd worden grote stappen gezet.
Koning 0bama, die door onze media en onze EU nog dagelijks gemist wordt, zette geen man op de maan. Wel zette hij een freaky transgender-man op het damestoilet, wat in preuts Amerika een grote prestatie is.

Jan Passant mk2 | 20-07-19 | 20:19

Is het nou wel of niet gebeurd? Kunnen al die duizenden medewerkers hun mond daarover houden als een soort geheimplicht? In mijn beleving houdt dat geen stand, ergo het heeft echt plaatsgevonden

hotbrasil | 20-07-19 | 20:19 | 4

Twee woorden: Area 51.

kweethetooknietbeter | 20-07-19 | 21:48
▼ 1 antwoord verborgen

De complotgekkies trekken hun alu-hoedje wat strakker over de oren. De aarde is plat en de maan is van kaas, dat weet iedereen.

Jan Passant mk2 | 20-07-19 | 20:13 | 5

@Jan Passant mk2 | 20-07-19 | 20:21:
Grote kans. Ik moet u gelijk geven.

Wim Venijn | 20-07-19 | 20:23

Ik mag hopen van oude kaas? Jonge kaas vind ik niet om te knagen.

Brou Is Back | 21-07-19 | 16:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Overigens vind ik dat Chinezen en Indiërs niets op de maan te zoeken hebben. Rot op.
Heb niets tegen die eikels.

RickTheDick | 20-07-19 | 20:10 | 1

De achterkant van de maan is van de sjinezen. Staat een heul groot kanon..

Shareholder II | 20-07-19 | 21:43
-weggejorist-
Wim Venijn | 20-07-19 | 20:08 | 3

Het RD artikel lijkt gezond sceptisch tegen de complotdenkers, maar het ontbreekt aan weging van feiten. Feit: De kleurenfoto's van de vlagscenes-met-astronaut tonen een gitzwarte hemel en geen aarde als achtergrond. Dat wijst op een studio enscenering. Dus is er destijds gekozen voor een hybride aanpak. Deels waterige zwart-wit video live van de maan, deels pico bello kleurenfoto's uit de studio. Tegenwoordig wordt er al gauw een aarde in gefotosjopt, maar toen was dat niet voor handen. Ben trouwens voor een herhaling: laat de VS, China, Rusland, Israel en wie maar belangrijk wil zijn een bewapend maanvoertuig naar de maan sturen met live video van de hoogste kwaliteit. Vervolgens gaan ze daar elkaar op de maan bestoken. Wie wint, mag zich wereldmacht nummer 1 op de aarde noemen. Na een paar jaar weer zo'n Maanse Parijs-Dakar race...

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-07-19 | 20:07 | 2

Nee, die zwarte achtergrond zonder sterren ontstond door de korte sluitertijd ivm de scherpe licht-donkercontrasten. Geen tijd om genoeg licht van de sterren te verzamelen. Probeer het zelf maar eens met een nachtopname bij heldere hemel en een fel aangelicht object op de voorgrond.
Dat studioverhaal is al talloze malen gedebunked.

piloot47 | 20-07-19 | 20:19

Neil A = A lien

Bram de Rammer | 20-07-19 | 20:06 | 2

Snel de aluminium rol uit de keuken halen en de wijnkurk in mn anus,
mij krijgen ze niet uit een peul, thanks Bram!!

Halul gebakken | 20-07-19 | 20:10

@Halul gebakken | 20-07-19 | 20:10:
LOL! Die kurk... man 8-)

Ruimedenker | 20-07-19 | 20:14

En dan te bedenken dat de eerste Afrikaan naar de Maan beter eerst bromfietsles op de Zwarte Cross had kunnen nemen. Waar een klein land groot in had kunnen zijn. www.youtube.com/watch?v=cqUsMdiDGLg

Hetkanverkeren | 20-07-19 | 20:01

Hier past maar één liedje bij.
youtu.be/mQR0bXO_yI8
Ogen dicht en geniet van Frank Sinatra.

Ruimedenker | 20-07-19 | 19:58 | 1

Heerlijk!!

letopuwzaak | 20-07-19 | 20:21

Geschiedenisvervalsing.

Met alle respect voor Neil Armsrong, maar hij was niet de eerste.
Dat was Kuifje.

Kapitein Sjaak Mus | 20-07-19 | 19:54 | 3

Dat was toch fake?

Terugkruizen | 20-07-19 | 20:04

En dan ook nog met een atoomraket.

HogeNood | 20-07-19 | 20:35

Na de eerste testvluchten van de Wright broers is de luchtvaart hard gegaan en verbeterd. Iedereen kan een vliegtuig nemen.
Sinds de eerste maandlandingen. Stilte. Niets.
Al 50 jaar.

Wim Venijn | 20-07-19 | 19:54 | 8

@vanFleppensteijn | 20-07-19 | 20:13:
Weisskopf kon het ding niet besturen. Zijn machine had geen rolroeren en hoogteroeren. Vandaar dat de Wright bros. de credits verdienen voor de eerste “powered controlled flight”. Daar ging het om.

Stormageddon | 20-07-19 | 21:12

@Stormageddon | 20-07-19 | 21:12: Dat is een interpretatie van vliegen. Feit is dat Weisskopf eerder met een met motor aangedreven toestel met vleugels, zwaarder dan lucht, opsteeg, vloog en landde.

vanFleppensteijn | 20-07-19 | 21:20

@vanFleppensteijn | 20-07-19 | 21:20:
Zwaarder dan lucht was de uitdaging niet. Zweefvliegen konden we al, ballonnen hadden we al. Een motor op een zweefapparaat zetten was de uitdaging ook niet. De uitdaging was een gemotoriseerd bestuurbaar vliegtuig, waarbij je dus in de lucht kon sturen, op, neer, heen, weer, pitch en roll. Pas dan wordt het namelijk commercieel interessant en kun je er wat mee. Luchtpost met een heteluchtballon is nooit echt van de grond gekomen. Lijnvluchten tussen steden met een ongecontroleerde zweefvlieger ook niet.
Vliegen, en gemotoriseerd vliegen op zich was niet de uitdaging. Gecontroleerd vliegen was de uitdaging.

Stormageddon | 20-07-19 | 23:24
▼ 5 antwoorden verborgen

"Small step for man, a giant leap for mankind".
Don’t get it wrong, Neil.
Don’t fuck it up.
Here we go.
I’m a small man with a giant big – shit!
One man, small giant, two .. What was it?
(Izzard - Dressed to Kill)

kloopindeslootjijook | 20-07-19 | 19:54

Het wordt weer tijd om ergens heen te gaan, als mens dus, duurt lang gap.

Latrinalia | 20-07-19 | 19:53 | 2

De VS wil in 2024 weer mensen naar de maan sturen.

vanFleppensteijn | 20-07-19 | 20:32

En toch zou ik die hele maanlanding zo inruilen voor stranden vol topless zonnende dames. Qua awesomeste ding ooit.

OverdaanDerOnderheid | 20-07-19 | 19:51 | 1

"Grote sprong voor de mensheid "
Waarom hoor ik aangaande deze materie nooit de naam van Bob Beamon?

D-Fens_1963 | 20-07-19 | 19:49 | 2

Omdat bijna geen hond (nog) weet wie dat is.
Acht meter negentig! Acht meter negentig!, Ongelooflijk! Acht meter negentig!

Ridde Rogter | 20-07-19 | 19:54

Mensheid. Het woord zegt het al.

gestoptmetroken | 20-07-19 | 20:13

En de aarde is plat, en Kennedy is vermoord in opdracht van de cia, en god bestaat, en GS is een serieus medium.
Toch?

Schadenfreude | 20-07-19 | 19:48 | 5

"De aarde is rond; zo rond als een pannekoek." Herman Finkers

kweethetooknietbeter | 20-07-19 | 20:29

En Nederland is een democratische rechtsstaat.

vliegende knorrepot | 20-07-19 | 20:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Volgens de nieuwe groene Nederlandse Adolf Hitler, Rutger Groot Wassink, moeten hierom alle blanke mannen naar concentratiesessies gestuurd worden om schuld te bekennen voor deze vooruitgang van de mensheid.

smdyasc | 20-07-19 | 19:46 | 1

hoho, dat is niet zo netjes naar Adolf toe, die vergelijking!
We hebben de maanlanding juist te danken aan Adolf en Werner von.

Hemmenaar7 | 20-07-19 | 21:00

Ho Vrinden, dat RD-artikel ontkrácht juist de complottheorieën. Mooie quote: "Het was in 1969 technisch gezien eenvoudiger om mensen op de maan te zetten dan om de maanlanding te filmen in een Hollywoodstudio." #teamRD

henkvaningrid | 20-07-19 | 19:43 | 8

@Wim Venijn | 20-07-19 | 20:00:
Apollo Henkie Terlingen is er ook niet meer om eindelijk eens de waarheid te vertellen.

gestoptmetroken | 20-07-19 | 20:10
▼ 5 antwoorden verborgen

Niet iedereen gelooft het: www.youtube.com/watch?v=FMkokpaAh78
Met de gouden uitspraak: 'Als jij nou zegt dat ze wel op de maan zijn geweest en ik zeg van niet, dan staan we toch gelijk?'

Mr_Natural | 20-07-19 | 19:41

"Niks is onmogelijk"

Niks WAS onmogelijk. En wat doen we nu? De godganse dag naar schermpjes turen en ons druk maken dat er voor gehandicapte zwarte pieten geen genderneutrale WC's zijn, om daarna democratisch gekozen politici nog maar eens met Hitler te vergelijken en de daders van de meest verschrikkelijke religieus geïnspireerde misdaden belonen met allesj gratiesj.

We zijn er echt op vooruit gegaan

James Lastig | 20-07-19 | 19:40

#Halbewaserbij

Botte Hork | 20-07-19 | 19:40

nep nep nep en nog eens nep punt.

komtdatschot | 20-07-19 | 19:39 | 2

U bent zelf nep.

Shareholder II | 20-07-19 | 21:41

Wat ik knap vind is dat die Armstrong daarna gewoon ook nog even wielrenkampioen werd.

Mr_Natural | 20-07-19 | 19:39 | 3

What a wonderful world

RickTheDick | 20-07-19 | 20:04

@Montgomery Burns | 20-07-19 | 21:46:
Een 1 - 2tje tussen Mr_Natural en RickTheDick is alsof Ronaldo & Messi er eentje in knallen.

keestelpro | 20-07-19 | 23:27

4:12:19. Scheelt tijd

joker3 | 20-07-19 | 19:38

Gek.
Die Reformatoriës geloven de raarste dingen.
Waarom dit dan niet?

Kapitein Sjaak Mus | 20-07-19 | 19:36

En wanneer de tweede stap voor de mensheid? Mars?

miko | 20-07-19 | 19:34 | 2

The first leap on the moon was niet de eerste stap voor de mensheid.

D-Fens_1963 | 20-07-19 | 19:40

@D-Fens_1963 | 20-07-19 | 19:40:
De enige giant leap vd mensheid was de uitvinding vh bier. De rest zijn allemaal leuke bijkomstigheden.

keestelpro | 20-07-19 | 23:43

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken