Kerk in brand. Zie je wel. Het Westen vergaat!
Een historisch bouwwerk vliegt in brand en vanuit een cultureel perspectief komen sommigen handen te kort om olie op het vuur te spuiten.
Alsof het nog niet tragisch genoeg is dat een kathedraal vol onvervangbare kunstschatten uitholt tot een smeulende hoop hout en steen, zijn diverse - rechtse - ramptoeristen er als de kerkratten kippen bij om een ongelukkige fik tot symbool van de eeuwigheidswaarde te bombarderen, die samen met "onze" beschaving en manier van leven teloor gaat. Oh Here, welk een pijnlijke symboliek!
Deze brand is niet gewoon een brand, maar een fakkel met eeuwigheidswaarde in de culturele strijd tegen alles wat ons vreemd is. Verslaving aan verongelijktheid vlamt op bij lieden die zo diep ingegraven zijn in het eigen gelijk, en zo veel geïnvesteerd hebben in een narratief, dat hun reputatie volledig afhankelijk is geworden van incidenten en drama’s die een apocalyptisch wereldbeeld moeten ondersteunen.
Waar regressief links zich pijnlijk jubelend stond te warmen aan de terroristische moskeemoorden in Christchurch (eindelijk weer een Breivik!), of Jussie Smollett een lynchmishandeling verzint om zijn eigen gedroomde doemscenario van een voor zwarten onleefbaar Amerika levend te houden, zo opgetogen circuleren de chats van juichende tokkiemoslims (standaard bij alles wat er kapot, stuk of dood gaat in het Westen) in conservatiefrechtse kringen, evenals beelden van een man in een vermeend islamitisch gewaad op de torenmuren van de Notre Dame over sociale media - alsof de katholieken ook geen jurken dragen. Iemand heeft groepskreten van "allah akbar" gemonteerd onder een paar seconden brandende Notre Dame en waarom zou je dat doodchecken? Dit filmpje is dan misschien niet feitelijk correct, maar het is immers wel wat ze denken, toch?
De dertiende eeuwse ramen zijn gered, maar dat mag de apocalyptische pret niet drukken. Het als intense zielenpijn vermomde enthousiasme om een ongelukkige renovatiebrand in een achterstallig onderhouden Frans bouwwerk op te pompen tot een groot cultureel symbool van een zinkende samenleving legt iets bloot: gretigheid naar het gevecht. De gesproken oplossing gepasseerd, op zoek naar de zaligmakende verlossing van de eindstrijd, met een brandende kerk als startschot voor een nieuwe kruistocht. Komt-ie dan eindelijk?
Islam is een groeiende tumor in veel Westerse samenlevingen maar de cultuurchemo die retro-christelijk rechts aan de patiënt wil toedienen is bepaald ook geen verzachtend geneesmiddel. Als de Westerse eigenwaarde door deze eigenheilige heelmeesters wordt gereduceerd tot een complot tegen het Westen, waaruit een onvermijdelijke strijd moet vloeien om weer 'gezond' te worden, is het middel echt niet heilzamer dan de kwaal.
De lachspiegel in de kerk
Reaguursels
InloggenNu misschien al meer dan 800 miljoen euro? Die " gele hesjes" wilden ook zoveel geld hebben met hun gedemonstreer. Macron beloofde al beterschap en merr geld,,maar toch gingen ze nog elke zatetdag de straat op. Ze wilden nog meer. Intussen bedraagt de schade ook bijna zoveel.Ze zijn toch gek geworden?
En toch, met de grote brand in de Notre Dame, de onze lieve vrouwekerk van Parijs, draait deze ramp voor de Fransen mogelijk uit op hun finest hour. In nog geen twee dagen tijd na de brand is er al 800 miljoen euro binnen, genoeg voor het volledige herstel van de kerk. Toekomstige generaties, als zij niet het loodje hebben gelegd als gevolg van onze klimaatgekte die we over ons heen roepen, zullen met verbazing en ontzag het verhaal doorvertellen, over hoe onze generatie heeft gereageerd op deze Franse binnenbrand. Over hoe wij de 850 jarige geschiedenis van de Parijse kathedraal zonder dralen veilig stellen en voortzetten. Eeuwenoud cultureel erfgoed, dat ondanks alles toch met zo'n spontaniteit wordt gekoesterd dat ons Europa niet verloren kan gaan.
We hebben mammoeten gevloerd en IJstijden overleeft, hoewel ik mij dat zelf niet kan herinneren, maar goed. Evenals dat 'we' (de generaties van mijn ouders, en (bed)grootouders grote wereldbranden hebben doorstaan. In Europa gingen de lampen uit en we zullen ze in ons leven niet meer zien oplichten, somberde de Britse minister van buitenlandse zaken Edward Grey in 1914. Maar na zes jaar later waren de roaring twenties al begonnen, en overal gingen de lampen weer branden, veel meer brandende lichtjes dan alle generaties daarvoor ooit hebben gezien. En nadat na amper 12 jaar Hitlers duizendjarige rijk in puin lag, gingen opnieuw op het Leidseplein de lichtjes weer branden en werd in nog geen 25 jaar Europa opnieuw herbouwd, haar verwoeste steden herrezen als feniksen uit hun as. De uitdagingen van twee generaties geleden waren veel moeilijker en leken onbetaalbaar, maar zij hebben die glansrijk doorstaan.
De Notre Dame is zwaar beschadigd, maar de rest van Parijs staat nog overeind. De schade zal worden hersteld, de kerk wordt aldus Macron zelfs nog mooier dan ooit. Dat zullen ook wij mogen meemaken, aldus de Franse president als over vijf jaar de olympische vlam in Parijs wordt ontstoken. Het geld is dankzij verrassend gulle, door ons harde werken steenrijk geworden kapitalisten, binnen. Dus wordt, zoals je dat van een socialistische president mag verwachten het vijfjarenplan in gang gezet. In Parijs worden overal de gele werkhesjes aangetrokken, want Frankrijks finist hour lijkt te zijn aangebroken, vive la France!
Ik gok op een SPECTRE laserwapen sattelliet die de brand heeft veroorzaakt.
Want SPECTRE had nog een een appeltje te schillen met Frankrijk wegens hun inmenging in Libië om Moammar al-Qadhafi af te zetten. En de daaropvolgende crisis en in het land om oliebronnen die één van de puurste oliesoort bevatten onder EU bewind te plaatsen met zetbaas politici.
Alu hoedje off.
Zou me niet verbazen dat wanneer het een aangestoken woestijnvuurtje blijkt te zijn....
Overigens ben ik wel benieuwd naar de oorzaak, ondanks dat het verlies daarmee niet goedmaakt wordt.
-
Tijdstip ten opzichte van werkzaamheden is vreemd. Het dak bestaat uit metalen platen (vermoedelijk zink), dus geen bitumen die je met een brander aanbrengt. Waar was open vuur voor nodig? Na werkzaamheden gaat gas en dergelijke terug naar daarvoor bestemde ruimtes buiten het bouwwerk.
Kortsluiting? Gaat beneden na de werkzaamheden de stroom er niet gewoon vanaf? Elektrische installatie zal ongetwijfeld gekeurd zijn en is bovendien geaard.
Brand grijpt gelijk groots om zich heen (na constatering al onbeheersbaar), dus heeft tijd gehad of was in één keer groot of kon gelijk razendsnel uitbreiden.
Kan allemaal, maar vanzelfsprekend is het niet.
Je gaat niet op een monumentaal miljoenenpand met een dak van hout een stel kneuzen zonder plannen en scherp toezicht aan het werk laten, toch?
Ben benieuwd of we er nog wat van gaan horen, verzekering aannemer zal het ongetwijfeld uitgezocht willen hebben.
Zo dacht ik er direct ook over: waarom zou het geen opzet kunnen zijn? Het is immers niet de eerste keer dat christelijke kerken verwoest worden, ook vandaag niet.
Waar ik mij toch wel boreale zorgen over maak is de reactie van Macron en Timmerfrancais. Dat dit een wereldramp is of zo, en heel Europa huilt mee want is een EU monument...... allerlei niet Franse figuren zouden moeten bijdragen aan het herstel van de Notre Dame....... dat is toch gewoon net zoals de Reichstagbrand!!! in de Boreale jaren 30. dat was ook de start van een duizendjarig rijk dat zeker 12 jaar stand heeft gehouden. reichstagbrand verwaltung unzuweiter, etcetera. Ik waarschuw maar vast. Dat u het maar weet als we volgend jaar dankzij deze brand opeens definitief in een verenigd Frankrijk/ Europa wonen.
'Gretigheid tot gevecht' is een speculatie die nergens op is gebaseerd. Eerder een aan wanhoop grenzende drang om de bestuurlijke elite wakker te schudden over de situatie die zij creëren. Om met Johan Cruijff te spreken: 'Er moet altijd iets gebeuren voordat er wat gebeurt'.
Nee laten we de kerk op de vuilnisbelt gooien en de Notre Dame omdopen tot een tempel van de rede. Prima stuk verder, maar die indeling tussen Rede of Religie komt op mij over als debatteren over of miskleunen uit het verleden nu links of rechts waren. Ook "rede" kan doorslaan en onderdrukkend worden (al is het dan wellicht niet redelijk meer).
https://en.wikipedia.org/wiki/Temple_of_Reason Back to the future of 1793.
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 16-04-19 | 20:55:
Juist. Daar doelde ik op. Rede is mooi maar kan net zo goed doorslaan.
@Hollende_Kleurling | 16-04-19 | 20:58: ja de rede is doorgeslagen qua gelijkheid, mensen zijn waarschijnlijk gelijkwaardig, doch niet gelijk, culturen ook niet. Ik ben het overigens niet eens met het artikel, in de 60ties dachten ze ook dat het overbodige onnutte christendom wel weg kon, maar net als bij de reformatie en de Franse revolutie kan je ook doorschieten in die hele gedachtengang, ten eerste, en daar geef ik Thierry Baudet groot gelijk, zitten er, ook voor niet-gelovigen, in het christendom principes die vormend zijn voor het Westen, gooi je het hele christendom weg, dan help je dus je eigen cultuur om zeep. Voor je zoiets weggooit moet je er dus goed met zijn allen naar kijken, net als dat in de 60ties autoriteit en hiërarchie zijn weggegooid waar we nu spijt van hebben. Een beetje kennis van onze roots, waaronder ook van de christelijke roots is echt niet verkeerd.Het zonder meer weggooien van onze Westerse roots berooft ons van onze identiteit, het maakt mensen onzeker, en maakt onze samenleving een makkelijke prooi voor enge systeemdenkers a la de islam, of de communisten.
Het Westen vergaat nooit.., de zon gaat er alleen onder.
In your face, -Notre Dame burning-smiley’s twitterend kleedjesvolk!
nos.nl/artikel/2280692-franse-miljard...
Misschien is het bij deze brand niet het geval, maar door het toenemende vandalisme tegen andere kerken lijkt de cultuur toch wel degelijk onder vuur te liggen.
Je moet laten... zoals het nu is --> dit wordt een groot toeristisch trekpleister.
Bij mij in de straat hebben we een busje gehuurd, in het Paasweekend gaan we naar Parijs om de Notre-Dame te bezichtigen.
We zouden eerst naar de Efteling gaan, dit is leuker en het kost geen entree.
Wat betreft het 'cultuur onder vuur'-aspect: in 1830 kreeg de Notre Dame de Paris het zwaar voor de kiezen tijdens de zoveelste revolutie. Toen ging ook veel gebrandschilderd glas aan diggelen. Over dat glas worden veel mythes verspreid:
"The south rose had a difficult history. In 1543 it was damaged by the settling of the masonry walls, and not restored until 1725–1727. It was seriously damaged in the French Revolution of 1830. Rioters burned the residence of the archbishop, next to the cathedral, and many of the panes were destroyed. The window was entirely rebuilt by Viollet-le-Duc in 1861. He rotated the window by fifteen degrees to give it a clear vertical and horizontal axis, and replaced the destroyed pieces of glass with new glass in the same style. The window today contains both medieval and 19th century glass." Dus twee eeuwen was de Notre Dame een winderige gatenkaas, die pas in 1861 werd gedicht door Eugène Viollet-le-Duc. De glazenmaker van Viollet-le-Duc, Alfred Gérente, http://www.notredamedeparis.fr/en/la-cathedrale/linterieur/vitraux/rose-sud/ maakte rond 1861 gebrandschilderd glas dat veel leek op het 13e eeuwse glas. Er wordt beweerd dat de roosvensters een mengeling van 13e en 19e eeuws glas zouden zijn. Maar dat is een mythe. Het is grotendeels 19e eeuws. Dat kan je zien aan het geijkte rood en blauw: dat is industriëel hetzelfde in heel de kathedraal. In 1881, dus zo'n 138 jaar geleden kwam de restauratie gereed. Goed, het gebrandschilderde glas is gered, maar het is niet 'van onschatbare waarde'. Het is goede Van Meegeren fake. Dát zegt meer over 'cultuur onder vuur!' dan de ongeïnformeerde krokodillentranen. Het werkelijke probleem van 'onze tijd' is dat er zoveel gefaket wordt en niemand het onderscheid meer ziet of hoort.
138 = 238
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 16-04-19 | 19:28:
Dus 1881 --> 1781?
@JvanDeventer | 16-04-19 | 20:31: Nee, van 1861 - 1881 duurde de 'restauratie' van Viollet-le-Duc. Van 1543-1727 was de kathedraal een tochtig geval. Wat er tussen 1727 en 1830 gebeurde, heb ik nog niet onderzocht. Napoleon zal toch niet zichzelf gekroond hebben terwijl de windvlagen die schandaalplechtigheid verstoorden? Wat we leren uit deze brand: kerken hebben hun ups en downs gehad in de loop van de geschiedenis. In Parijs woei de geest van het anti-clericalisme dikwijls op stormkracht. Gothische kathedralen in Frankrijk zijn van zandsteen gemaakt (NL heeft stoere en weerbestendige baksteen). Zandsteen is zo zacht als boter en standbeelden verweren zeer snel tot druipkaarsen. De kathedraal van Beauvais (ten noorden van Parijs) is van buiten een druipkaarsramp en van binnen zitten houten vakwerkstutten die zelf al weer antiek (+ 100 jaar) worden. Beauvais heeft de hoogste gewelven van de Middeleeuwen / hooggotiek.. Van mij mogen ze daar een miljard in investeren...
@Eeuwig..Op..Vakantie | 16-04-19 | 19:28: sorry, we leven in 2019, dus 138 was toch OK.
Interessante post. +1
Het is niet echt gek natuurlijk dat met een ramp van deze omvang sommige mensen wat op hol slaan. Het is een buitencategorie ramp, zo eeen die het begripsvermogen te boven gaat. Maar mens wil het toch bevatten en het in een kader plaatsen en het zo toch zin of betekenis geven. Zo is zijn natuur, hij wil grip op de zaak en de realiteit kunnen bevatten (en zo dus beheersen).
Twin Towers is daar een mooi recent voorbeeld van. Hoeveel conplottheorieën heeft dat wel niet opgeleverd. En uiteindelijk zijn al die theorieën niets meer dan pogingen om nog enige betekenis te geven aan random rampen en onheil.
Ook bij deze ramp zullen we de komende weken, maanden en jaren getrakteerd worden op de meest uitzinnige theorieën. Steekwoorden zullen zijn: illuminatie, joden, moslims, Baudet.
Grrr... ik moet eens ophouden mijn telefoon te gebruiken als reaguurtool.
Buitencategorie? Je kunt ook overdrijven. Schijnt dat de boel weer prima te restaureren is en er zijn geen doden gevallen.
Rechts verwijt links zich te bezondigen aan het produceren en verspreiden van nepnieuws- wat ongetwijfeld klopt tot een bepaalde hoogte. Het ironische is dat rechts op dit gebied nog veel schaamtelozer is. Wat uit die hoek komt zijn bijna één en al halve waarheden, hele leugens en framen om een bepaald narratief te ondersteunen.
In het geval met de brand van de Notre Dame was de teleurstelling voelbaar dat het niet aan moslims gelinkt kon worden.
Wel vreemd dat al zo kort na de brand brandstichting werd uitgesloten. Zouden ze ook die man in dat gewaad hebben gezien?
koter | Kunt u invullen wat ‘rechts’ denkt? Sommige gebeurtenissen staan volledig op zichzelf. Neemt niet weg dat andere gebeurtenissen een oorzakelijk verband herbergen. Zo zijn er vele onverklaarbare miljoenen kostende branden geweest welke qua motivering en werkwijze aan links toe te schrijven zijn. Zo heeft iedere ideologie zijn eigen ‘vingerprints’ en lijkt de brand in de Notre Dam geen overeenkomsten te hebben met links terrorisme.
@Ze waren bezig met restauratie. Waarschijnlijk was er een kortsluiting.. Het wordt nog onderzocht. Ook de Nieuwe Kerk in Ansterdam stond in brand in een ver verleden. Ze waren ook aan het restaureren.Harrie7949 | 164-19 | 19:53:
Voor het geloof hoef je van mij die kerk niet te herbouwen, maar voor de cultuurhistorische waarde wel.
Men was overigens wel heel erg snel met de verklaring dat er geen opzet in het spel was. Opvallend snel. Wellicht net effe te snel.
Zolang Pieter v Vollenhoven zich er nog niet over heeft uitgesproken hou ik alle opties open.
Zeker in het licht van een reeks van brandstichtingen in katholieke kerken in Frankrijk, waar we tot deze brand niets van hoorden.
@du Roi Soleil | 16-04-19 | 20:00: Het zou ook mij niet verbazen als er meer aan de hand is.
@du Roi Soleil | 16-04-19 | 20:00: Het zou ook mij niet verbazen als er meer aan de hand is. De Twin Towers waren een symbolisch doelwit, de Notre Dame kan dat ook zijn.
bij mij is deze zelfde link weggejorist, waarom?
Wow een priester in een kazuifel of in koorkleding in een kathedraal. Verdacht hoor.
@Titaantje | 16-04-19 | 19:09: dat is geen priester
Niet om het een of ander maar dergelijk eikenhout balken vliegt niet zomaar in de brand. Er moet echt wel een serieuze brandhaard aan zijn voorafgegaan. En deze verbouwing met steigers enal maakt het dak toegankelijk zoals dat anders niet is. Een degelijk onderzoek is van groot belang want dit is geen dakdekkersfikkie.
@win | 16-04-19 | 19:11:
Das Quasimodo, zie je die bochel niet?
@win | 16-04-19 | 19:11:
Want....??
Het was een brandweerman,een geel hesje of moslim?
De geest van de gebobbelde van de Notre Dame.
Het Westen vergaat niet door een prachtige kathedraal die afbrandt maar door de idioten die ons besturen vanuit Brussel (en Den Haag). Idioten die onze moeizaam opgebouwde beschaving laten wegkwijnen door Middeleeuwse import-achterlijkheid die gelijkgeschakeld is aan onze eigen culturele verworvenheden. Waar wij met veel moeite verlichting, democratie en vrijheid hebben verkregen -waardoor de wetenschap kon opbloeien-, accepteren we nu dat iedereen met een andere mening volledig gerespecteerd moet worden, hoe achterlijk die mening ook moge zijn. Ongelijkheid van religie, geslacht, geaardheid etc. staan haaks op wat wij eigenlijk nastreven. Een secreet als Halsema staat te roeptoeteren dat 'wij zoooo verbonden zijn met moslims in Nieuw Zeeland' maar laat het volledig afweten als er intussen honderden christenen vermoord zijn door moslims in Nigeria, Egypte en de Filippijnen. Vervolgens brandt er in Parijs (een prachtige) kathedraal af en tweeten moslims dat er gefeest moet worden. Daarmee geven ze hun haat naar het Westen toe. Wij moeten kruipen en begrip tonen als hun iets is aangedaan maar ze juichen als wij in de shit zitten. En dat accepteren wij! Ook een totale klapmongool als Van Doorn kan zijn haat predikingen overal etaleren. Een gefrustreerde engerd die zich niet thuis voelde bij de PVV en 180 graden is gedraaid. Anti-moslim wordt kalifaataanbidder. Knettergek figuur. Zulke idioten mogen meebesturen want 'INCLUSIEF'. Idioten die verkrachten en moorden laten we vrij want 'INCLUSIEF' en snel terugkeren naar de maatschappij, ongeacht een kans van 100% op recidive. Dat maakt ons kapot en wij kiezen er zelf voor.
Helaas heeft u volkomen gelijk
@ Van Rossum ; kom eens met een andere oplossing dan !
Shocking, zullen we die 50-60% massaal gaan helpen en een grote NL show opzetten "help hen terug te keren naar waar hun roots en loyaliteit ligt" Blijlbaar hebben ze het niet naar hun zin hier.
@Van Rossem | 16-04-19 | 15:15: Complimenten voor deze weergave van de tijdgeest onder delen van de bevolking. Velen hebben dit twintig tot dertig jaar geleden al zien aankomen: Deze ontwikkeling is moeilijk te voorkomen in een multi-etnische, multireligieuze samenleving waarin de doelen en belangen van groepen onderling verschillen in combinatie met dat sommige groepen een sterke solidariteits-/tribale reflex hebben. Ik zie niet hoe deze geest weer terug gaat in de fles. De hiervoor verantwoordelijken van de afgelopen decennia zullen de komende jaren krokodillentranen wenen.
Retro christelijk. Wat is de islam dan?
Dit is in korte tijd de tweede keer dat Van Rossem veel kritiek oogst. Zou van Rossem gewoon niet wat voorzichtig moeten zijn? Is wat ik me afvraag.
Bij gebrek aan een eleganter medicijn kies ik voor die cultuurchemo. In dit geval moet je de voet missen om het been te sparen.
Het westen onder vuur, onze cultuur vergaat, help! Dat na 300 duizend jaar roemruchte Borealistische evolutie waarin wij, gehard en superieur geworden dankzij ons ruige noordelijke klimaat, mammoeten hebben gevloerd en dapper meerdere IJstijden doorstonden? En ook vrij recent in een door onze culturele Arische oosterburen veroorzaakte wereldbrand met daarin een veelvoud aan kunstmatig tot stand gebrachte vuurstormen die hele steden in de as hebben gelegd. Wie wind zaait die zal storm oogsten, zo vond Bomber Harris, waarmee ook onze Anglo-Saksische familieleden zich niet onbetuigd lieten en eveneens benadrukten hoe groots wij het met elkaar hebben getroffen als leden van de grootse en mooiste cultuurfamilie die ooit onder de sterrenhemel is ontstaan. Sodom en Gomorra waren daarbij vergeleken niets. Nu is eindelijk ook Parijs aan de buurt. De kathedraal moest boeten, misschien omdat daarin ooit een Corsicaanse Führer, 1004 jaar na Karel de Grote, zichzelf tot keizer kroonde van het herboren en weer snel ter ziele gegane nieuwe Frankische keizerrijk. Of zou het postuum om de ultieme wraak kunnen gaan van een aldaar ten vondeling gelegde gebochelde klokkenluider? Wie het weet mag het zeggen. Tijdens de laatste grote wereldbrand werd de lichtstad gelukkig nog gespaard dankzij het eigenwijze optreden van haar toenmalige Teutoonse ortskommandant. Maar nu is het ook daar goed misgegaan. Voelt Thierry, als onze redder in nood, zich al geroepen om ook aan het Parijse front zijn steentje bij te dragen?
Voordat men ooit van jesus had gehoord werden er in Europa in deze tijd van het jaar grote vuren gestookt op heilige plaatsen om Ēostre te eren. De tijd voor Europa is gekomen om terug te keren naar zijn eigen cultuur.
Geheel Himmlers mening. Niet de mijne!
@Angélica de Sancé | 16-04-19 | 17:41: Gewoon feiten, de meeste feesten in Europa zijn gekaapt door het Midden Oosten. Zwarte Piet, een kerstboom, de Paashaas en nog veel meer
@the Jackdawn | 16-04-19 | 17:52: Dus we gaan weer Eostre eren? Sindsdien is er juist een Europese cultuur opgebouwd. Die is gebaseerd op joods/christelijke tradities. Niet op kerk-pedofilie maar al het andere. Zonder Europa geen Amerika/Australie/techniek/medische vooruitgang maar Afrika, Chinees copie-isme van niks want er is niks te copi-eren. En verwart feesten svp niet met cultuur.
Hoe lang loopt u al mee in deze wereld? Eigen cultuur! u bedoelt de moslim cultuur, die geen kwaad kan doen bij u?
Het is weer massahysterie en jankende BN'ers / promi's alom. Zou de lieve God dat dan niet minimaal kunnen stoppen.
Tuurlijk is het overdreven om bij het afbranden van 1 kerk de ondergang van de westerse samenleving te claimen, maar dat wil niet zeggen dat deze al wel wordt ondermijnd door beleid van huidige politici in Europa.
Wat zon brand niet allemaal aan achterlijkheid los maakt trouwens..
Symbool
Politiek
Tot in den treure..
Het is dat ik mijn verleden als katholieke koorknaap diep in mijn onderbewustzijn heb begraven, maar begrijp ik nou alsnog goed dat Ave Maria (niets mis mee op zich) de hymne du jour was? Liturgische aanfluiting. Deze is veel lastiger, maar als geen ander toepasselijk: www.youtube.com/watch?v=HXjn6srhAlY Het is nog steeds de Goede week.
Terzijde Ave Maria: www.youtube.com/watch?v=C32Ohvl7jgA Voor de juiste plek in de liturgie zelf even googelen. Amen.
Als het gif van de islam wint dan wordt alles anders. Moslims werken en het laatste restje autochtone Nederlanders krijgt een uitkering
Hahahaha! Moslims en werken in één zin. Vraag bij het cbs eens de gegevens over uitkeringen aan per bevolkingsgroep.
@Friet-ei | 16-04-19 | 18:34: Hihi. Friet. Wel eens een moslim in een bouwmarkt gezien? Ik niet.
@CalamityJane | 16-04-19 | 19:20: Bij opsporing verzocht vermoedelijk wel.
Als je zo’n wereldberoemd en eeuwenoud monument zo laat affikken dan zegt dat wel degelijk iets over de algemene staat van een land.
Wel grenzen open laten en barbaren financieren, maar eigen bevolking en cultuur richting vernietiging dirigeren!
De kathedraal is gebouwd in een tijd dat het christendom de beschaving had van de islam. Zelfde god andere fanclub.
Met dat verschil dat de islam vanaf het begin al 100% achterlijkheid propageerde.
@McMarx | 16-04-19 | 17:09: Helemaal met u eens.
Enne...
McMarx houdt niet van ’n Limerick
’n Gedicht past beter bij ‘n slimmerik
Met alleen een beetje rijmen
Laat hij zich zeker niet lijmen
Angélica vindt hij maar ‘n stommerik
Die had u nog te goed!
@Angélica de Sancé | 16-04-19 | 17:16:
LOL. Ik snap 'm helemaal. Die had ik inderdaad nog tegoed. Maar, een stommerik vind ik je echt niet!
@McMarx | 16-04-19 | 17:42: ;-))
@McMarx | 16-04-19 | 17:09: Het is allemaal gebaseerd op het oude testament wat 100% achterlijkheid is.
@the Jackdawn | 16-04-19 | 17:50: Bij elkaar geraapt door een sociopaat is niet bepaald het zelfde als gebaseerd.
De islam verkeert nog steeds in die tijd w.b.t. achterlijkheid. Wat moeten we met de islam aan?
Koppel de kunsthistorische waarde van het gebouw en de kunstschatten die er zich bevinden los van religie en je bent er: een ontegenzeggelijk groot verlies. Het gebouw is door architecten ontworpen, door vaklui gebouwd en voorzien van kunst die nauwelijks een weerga kent. Niks met religie te maken anders dan dat de opdrachtgevers een god of meerderen aanbaden, macht hadden en goed in de slappe was zaten. Overal ter wereld zijn kunschatten waarbij in de tijd dat ze gemaakt waren een beplaade religie manifest was. Bekijk het vanuit de kunsten.
De Dom in Keulen hebben ze na WO2 11 jaar over gedaan om grotendeels te herstellen. Nu waren dat Duitsers die restuareerden maar waren de technieken echter een stuk minder. Nou, draai het nu om. De Fransen die restaureren maar de technieken zijn moderner dan kom je weer op ongeveer 11 jaar dus over 11 jaar de feestelijke heropening. ;-)
Snap niet dat er nog gediscussieerd moet worden over islam.
Duidelijker kan het niet zijn na 4 decennia.
Zo lang linkse en christelijke wegkijkers de msm bepalen en ook hun onzin in de politiek laten horen is er sprake van walgelijke naïviteit.
Selectieve verontwaardiging en onnozelheid in optima forma.
De audio onder het filmpje is fake. Dit is een track uit Homs/Syrië.
Ah en ik maar denken dat dit in Bos en Lommer was
Als het geen kerk maar moskeet was geweest dan had de media verkondigd dat een extreem rechtse aanslag niet was uitgesloten om na twee weken stilletjes te melden dat het kortsluiting betrof.
misschien ben IK niet goed bij m'n hoofd enzovoortz.... maar het boeit me totaal niet dat er ergens n kerkie in de fik stond, eigenlijk vindt ik dat alle kerkies afgebroken moeten worden... net zoals alle moskeetjes en alle wachtorentjes...
Is er weer eentje hoor... breng een keer een bezoekje aan de psycholoog. Als je een dergelijk monument alleen als 'symbool van machtsmisbruik' ed kunt zien, heb je echt een issue. Of je bent compleet ongevoelig voor kunst/schoonheid.. kan ook natuurlijk.
Zonder religie zijn veel kerken best mooie bouwwerken.
@bleached | 16-04-19 | 16:55: hoi Bleached... waar zijn die gebouwen anders voor bedoelt dan?? dan moeten we met z'n allen niet zeiken over een moskeetje te veel... precies hetzelfde...
Wat lees ik hier toch allemaal voor flauwekul. Bouwbedrijf dit, bouwbedrijf dat. Wat denk je , dat er een gewoon bouwbedrijf met standaard bilnaad daarboven aan het klussen was? Het gaat hier om restauratie van een 800-jarig bouwwerk dat op de Unescowerelderfgoedlijst staat, niet om een renovatie van een jaren 30- woning!
Dan kent u de term met de Franse slag zeker niet. Als er een volk is, dat het voor ekaar krijgt om de boel te vernaggelen, dan is het dat Franse volk wel. Ondertussen zit de aannemer in Guadeloupe.
@Klappernoot | 16-04-19 | 17:14: Bij z'n maîtresse om z'n zak te leeegen en zij noemt hem Mon Jules!
Kerken worden gebouwd en branden af, kerken worden katholiek gebouwd (12e eeuw) en worden protestants (15e eeuw).
'De stadsbrand van 1457 behoort tot de grootste branden die Dordrecht geteisterd hebben. Bij deze stadsbrand werden de kerk en de toren van de in de 14e en 15e eeuw gebouwde Grote of Onze-Lieve-Vrouwekerk zwaar beschadigd.'
En hij staat er nog steeds, alleen een beetje scheef.
@van Rossem: Mooi voorbeeld van doordraven dat stukje van je. Tjesus...
Veel mensen die er over vallen hier. Hopelijk kijkt hij er nog een keer kritisch naar.
@bleached | 16-04-19 | 16:57: Nog niet alle comments gelezen maar, het doet me goed te horen dat ik niet de enige ben.
Retro christelijk rechts? Werkelijk van Rossum? Zo bang dat ook atheïsten verkeerde ideeën kunnen hebben? De enige duidelijk christelijke reacties die ik heb gezien waren emotionele, zingende mensen.
Denk dat vR af en toe nog een beetje in zijn eigen retro christelijke strijd zit
Daarom laat het mij helemaal koud als iemand een moskee binnengaat in nieuw Zeeland.
Is de oogst wat ze zelf gezaaid hebben.
Zag de brandende Notre Dame zelf meer symbool staan voor de strijd tussen de gele hesjes en de vijfde republiek maar Ok.
Bijzonder jammer inderdaad. Nu weer dat 'retro christelijk rechts'; whatever dat mag betekenen.
@bleached | 16-04-19 | 16:44:
Waarschijnlijk dat we opnieuw Christelijke waarden belangrijk gaan vinden maar liever dat dan met de kont omhoog 5 keer per dag.
Volgens mij werden gristengekkies al sinds jaar en dag door GS van een doornenkroon voorzien.
www.geenstijl.nl/13565/hellup_pliesie...
@Arnold Layne: Daar is ook niets mis mee. Wat stoort is dat het iedere keer weer als disclaimer erachter moet staan als er iets onvriendelijk over de islam gezegt wordt. Dat is nogal sneu.
Nog een geluk dat het niet de Fransen waren die Jezus hebben vermoord (despijt Dan Brown). Nu nog een MOAB op de Tempelberg en het feest kan beginnen. Ongezien de Rapture: www.youtube.com/watch?v=W6mKEtwC4UI
De geschiedenis zit vol met historische bouwwerken die in de fik vliegen... Deal with it.. Lijkt wel of overal tegenwoordig een diepere betekenis achter gezocht moet worden. Kerk.. fik.. blus.. opbouwen.. simpel... Al die zogenaamd onvervangbare kunst.. als ik zometeen schijt is die drol ook uniek.. ligt er maar net aan hoeveel waarde je er aan hecht, ene schilderij er uit.. andere er in... Wel uniek dat we het hebben mogen meemaken,dat maakt ons dan weer bevoorrecht.
Maar wel janken als er een krasje op je nieuwe telefoon zit.
Als dat krot van U afbrand met alles en iedereen erin, zijn wij verlost van deze prietpraat.
Wat een barbaren leven er toch in onze samenleving.
Mogen jullie denken maar de enige cultuur onder vuur link die ik zie is de letterlijke dat er eeuwenoude vervangbare cultuur letterlijk onder t vuur lag... verder ren ik niet mee met de horde die dagelijks dode jongetjes op t strand en brandende kerken uitroept tot de ramp vd dag... Ik vond t een mooie fik.. zie je niet vaak.. mooi in beeld gebracht ook.
@kat-de-kat | 16-04-19 | 16:49: Vervangbare cultuur? Heel veel dommer dan jou maken ze ze niet.
@kat-de-kat | 16-04-19 | 16:49:
Jij zal ook wel geen kinderen hebben, en je bent dus een tijdelijk probleempje.
Je snapt het niet hè.
Valt onder de categorie fake news/zeer oud nieuws verspreiden door Arnoud: Is uit artikel van december 2013. Arnoud probeert een stemming te creëren. Aangifte doen van opruiing bij deze....
www.wzb.eu/en/press-release/islamic-f...
En hier de echte bron:
www.wzb.eu/system/files/docs/sv/iuk/r...
Wat denk je zelf, zijn de cijfers nog slechter geworden de laatste 6 jaar of beter ? Hint, voor van Doorn beter en voor ons nog meer onheilspellend.
@sprietatoom | 16-04-19 | 16:42: Dat weten we niet. Ik gok beter (maar meer omdat Noslims nu wel weten dat ze niet zo openlijk enthousiast moeten zijn over sharia, kalifaat e.d. ) En verder voor Arnoud is alles beter als hij daarmee kan opruien. De kloodtzak dat hij is.
Wel opvallend, maar niet verrassend, was dat alleen autochtone fransen stonden te huilen. Geen mohammed of achmed of fatima die tussen het rouwende publiek stond. Geen medegevoel dan wel sympathie te bespeuren. Waarom doen we het andersom altijd wel? En wie zegt overigens dat niet toevallig een bouwvakker van bepaalde persuasie zijn brander niet ‘per ongeluk’ aan heeft laten staan?
Zijn allemaal ongelovige honden! Daar ga je niet tussen staan.
@CalamityJane | 16-04-19 | 16:40: ik zag toch wel degelijk een aantal mensen van Afrikaanse oorsprong ertussen staan. FYI: meer dan 50% van de Afrikanen is christelijk, dus een meerderheid t.o.v. de moslims daarginds.
@R van Perzie | 16-04-19 | 17:01: Heb ik wat tegen fatsoenlijke afrikanen? Waar zei ik dat? Het gros moslims gaan niet tussen ongelovige honden staan.
Die reageerden wel, met duizenden tweets waarin ze de ondergang van het christendom vierden. Femke (het achterlijke secreet) riep vanwege een aanslag aan de andere kant van de wereld: We zijn verbonden met jullie. De honderden doden in kerken in Egypte, Filippijnen en Nigeria sinds die aanslag in Nieuw Zeeland interesseren deze Medusa helemaal niet!
@Angélica de Sancé | 16-04-19 | 17:20: Dit Angie !
Van Doorn weer een erectie dat hij geenstijl heeft gehaald.
Van Doorn is een PVV-mol. Dit is allemaal veel te veel koren op de molen van Wilders om toevallig te zijn.
@omanders | 16-04-19 | 16:35: na 6 jaar komt ie nog steeds niet verder danaf en toe ameen kermen, dus zou goed kunnen
@omanders | 16-04-19 | 16:35: Als het als grapje bedoeld is, bent u niet grappig. Als het serieus bedoeld is, bent u net zo getikt als Van Doorn.
Ruud Koopmans is een roepende professor in de woestijn als het gaat over islamisering en het gevaar ervan, een van de weinigen op universiteiten. Alles altijd met wetenschappelijk onderzoek onderbouwd.
Satan: "Hmm, nice work boys"
"But stop calling me Allah"
Mooi!
In een tijd waarin een mislukte oefenaanslag op een trein "zelfmoord" heet, (en ook de aanslagen in Amsterdam, Utrecht en Den Haag steevast worden weggemoffeld in de prive of de geestelijke aandoeningssfeer) is het misschien goed om officiële lezingen te wantrouwen. Te vroeg beschuldigen is zeker fout. Maar je mag best met verschillende mogelijkheden rekening houden. Er zijn vaker aanvallen op priesters en kerken geweest. Gewoon een open mind houden en kritisch blijven kijken, dat is denk ik het beste dat je kunt doen.
Terwijl ik me druk maak over de hoeveelheid CO2 dit wel allemaal heeft uitgespuwd . Tel daar nog eens bij op hoeveel bomen aan hout er nog moet worden gekapt....
Houtverbranding, dus soort biohoutcentrale ,bergen fijnstof ,maar milieuvriendelijk volgens Groenlinks.
Kleingeld vergeleken met de lood en zinkdampen die zijn vrijgekomen.
Je zit ernaast, van Rossum. Wat er verdedigd dient te worden is niet zozeer het christendom maar het Europese christelijke erfgoed. Want vergis je niet, zonder dat erfgoed had alles wat jij als een overwinning op de kerk ziet nooit bestaan. Van rechten voor de vrouw [1] tot scheiding van kerk en staat [2], het heeft allemaal zijn wortels in datzelfde Europese christelijke erfgoed.
[1] Een huwelijk diende sinds het tweede concilie Lateranen niet tegen de wil van de gehuwden te worden afgesloten. Vandaar ook de vraag aan de vrouw: "Neemt u" etc etc
[2] Het koninkrijk van de Heer kon niet op aarde worden bewerkstelligd.
Vergeet ook vooral de erfenis van Athene en de Romeinse republiek niet. Geen van beide Christelijk.
@His Lordship | 16-04-19 | 16:28:
O absoluut, dat is ook waarom ik zeg niet zozeer het christendom te verdedigen. Want dat christelijke erfgoed is ingebed in de erfenis van Athene en de Romeinse republiek.
"Neemt U... "
NEE
Je vergeet het Humanisme als zijnde juist een bevrijding van de Christelijke doctrine. Dat heeft nogal wat voeten in de aarde gehad en van groter belang in de verworden moderniteit dan het Christendom of Jodendom ansich.
@McMarx | 16-04-19 | 17:29:
En hoe diep denk je dat datzelfde Humanisme geworteld is in de Europese christelijke traditie? Zonder een gewetenscultuur, wat een typisch product van die traditie, kan het niet eens bestaan.
@omanders | 16-04-19 | 19:36: aamen
Gauw even je mondje roeren voordat je ertussen uit knijpt?
En als je het niet tof vindt dat manlief op de GS rondhangt, geef je hem toch met de mattenklopper - of de deegroller voor mijn part. Kom op vrouwmens, even de mouwen opstropen om die kerel van je in het gelid(!) te krijgen, dan kunnen wij hier onze dagelijkse portie roze gifkoeken bakken en oppeuzelen.
.
Met je "change". Je changet maar een eind weg. Weet je wie echt "change" heeft ingevoerd? Of je het nu leuk vindt of niet, je kunt op je kop gaan staan, je kunt dichtgetikte doofsocialistische praatjes de wereld instrooien tot je een ons weegt:
Twwump. Donald Twwump. Vraag maar aan je meisje-meisje-vriendin het Jineksecreet. En vraag haar dan naar de juiste uitspraak. En dan doe jij dat na, net zolang tot het je lukt. Happy happy joy joy.
Ja nee, wacht ff, tis wel een homo blog he!
U bent vrouw dus. En bijzonder giftig in Uw woorden.
Ga naar de keuken en kook daar verder.
@chicago river | 16-04-19 | 16:30: Mnjaaaa. Dat is het punt. Tot in de jaren 90 konden roze koeken nog een grote bek hebben omdat vrouwen nog bom moeder uit gingen hangen maar nu is uitsterven een interessanter scenario dan wat hebben met een nedergifkikker. Je steekt de deegroller maar mooi zelf in je waar de zon niet schijnt.
@Gokmaar | 16-04-19 | 16:36: Ik ben denk ik een van de weinige reaguurders die ook nog betaald heeft voor dit digitale glyfosaat.
Symbolisch wel he. Want het is niet echt dat de klant hier koningin is.
Beste zazkia,
U vergist zich m.i. deerlijk, u kookt enigszins over. GeenStijl werkt wel degelijk of draagt bij aan een andere houding t.a.v. regressief jammerhoutend links, op zijn minst is het een logisch uitvloeisel van die andere houding.
Kijk om u heen. De PVV zat nooit in een regering, maar heeft wel degelijk invloed gehad op de perceptie van het Mohammedanisme en heeft een ruk naar rechts bij aantal partijen bewerkstelligt.
Het FvD komt, voor velen, min of maar ineens, te voorschijn, terwijl de stemming hier op GS al veel langer indicatief in die richting was.
De Italiaanse minister Salvini wil een rechtse groepering binnen het Europees parlement, zoals dhr. Derk Jan Eppink, EP-kandidaat van het FvD, eveneens benadrukt.
Dit soort factoren zorgen duidelijk voor een veranderend denken in de maatschappij en regressief gelijkhebberig links en ander zielige vermeende verschoppelingen kan daar moeilijk mee omgaan.
Er is wel degelijk verandering en niet zo zuinig ook. Over die verandering gesproken. #youarenotchange? Spreek uw moerstaal!
Dank u. Evocatus
Toevoeging
Verhips, zazkia's bijdrage is gejorist. Jammer
'De gesproken oplossing gepasseerd....'
Kom op van Rossem, jij weet ook dat we dit punt allang gepasseerd zijn. De PvdA heeft het geprobeerd en het heeft geen ene mallemoer uitgehaald.
Het nieuws gaat als een lopend vuurtje: Note-Dame in vuur en vlam
Wat een drama, alleen de toren deed al branden als een fakkel.
Iedereen schreeuwt nu wel moord en brand, maar ik weet zeker dat de dominee erop gebrandt was deze verbouwing tot een goed einde te brengen. Laten we wel zijn: voor degene die weleens binnen is geweest: het was er bepaald niet brandschoon.
Goed nieuws dat enkele Franse miljardairs door dit slechte bericht in vuur en vlam staan om deze kerk wel uit de brand trachten te helpen. We mogen van geluk spreken dat het geld hen in de zak brandt.
Maar wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.. Het is misschien olie op het vuur gooien, maar de aannemer heeft hier tenslotte zijn vingers aan gebrand. Want zoals het er naar uitziet heeft die deze kerk in de as doen leggen.
Dus mag er ook van de aannemer verwacht worden dit historische gebouw uit de as te doen rijzen en niet kijken of hij water ziet branden.
Mijn idee is daarom dat ze deze het vuur aan de schoenen moeten leggen, want waar rook is, is vuur. Ook de aannemer is vast niet overtuigd van zijn onschuld , die durft hier vast niet zijn handen niet voor in het vuur te steken. Een dergelijke partij zal voor niemand voor het vuur durven te gaan. Te makkelijk dan om iemand anders dan de kastanjes uit het vuur te laten halen.
Om maar een gezegde te gebruiken: beter hard geblazen dan de mond gebrand!
Het zal sowiezo niet zonder gevolgen blijven voor desbetreffende aannemer, deze zal wat mij betreft m
een forse uitbrander krijgen..
Dominee?
Gewoon blijven ontkennen dat er een probleem in Europa is. Kijken hoe lang men het nog volhoudt
Immigratie was prima geweest met één duidelijke regel:
“Je komt niet in onze cultuur als je onze cultuur haat”.
Ofwel: een fel uitslaande erkenbrand!
Een beste Donderpreek van dhr. Van Rossum vanaf de GS kansel.
Iedereen en z’n malle moer krijgt er van langs, en dit op hele noten...
Mogen wij van de deugende heer van Rossem dan even weten wat zijn medicijn tegen die tumor dan wel niet is??
Ikzelf ben voor het bestralen en wegsnijden.
Als er toch één voorbeeld is landverraad in zijn puurste vorm, dan is het die Arnoud van Doorn wel.
Nog altijd zit ik met de vraag wat die man in hemelsnaam bezield en denk ik dat het gewoon niet waar kan/mag zijn. Langs de andere kant; ik kan niet in de geest van een gek kijken. Mogelijk gewoon een aandachtsmodel bij gebrek aan iets beters?
Ook mooi dat valk nadat Frankrijk de nederlandse vissersvloot de dikke middelvinger geeft we hier alweer met de portemonnee klaar staan om die arme fransen te helpen hun afgefikte relikwieën uit vervlogen tijden weer op te bouwen. Rare jongens, die Nederlanders...
Er ligt al 300 mln op tafel van twee Franse baasjes in de luxe artikelen handel.
+100 mio van Total
Als Moslims een kerk willen slopen pakken ze het echt wel drastischer aan heur.
En buiten dat zat tout Europa een traantje weg te pinken bij de beelden. Dus trots zijn we nog altijd op 'onze' jauds-gristelijke cultuur.
Nep nieuws, klikaas, informatiebubbels, dag in dag uit, jaar in jaar uit. Net zo lang tot alle redelijkheid en relativering is verdwenen en de geesten rijp zijn gemaakt voor?
Sja, in een grondig verziekende/verziekte multiKul wordt alles aangegrepen om te polariseren.
MultiKul is ook de moeder van alle polarisatie, nog nooit werd ergens een multiKul gesticht zonder dat die in dikke tranen eindigde. Maar nu ben ik extreemrechts, volgens de extreemlinkse mensen die beweren dat de werkelijkheid racisme is.
Ik kan mij nog de jubelende verhalen herinneren over idyllisch vakantieland Joegoslavië van veertig jaren geleden, daar leefden vele culturen waaronder de islam vreedzaam naast elkaar. Fijn en vriendelijk land achter het toenmalige IJzeren Gordijn.
Ging later mis.
Jan Passant mk2 | 16-04-19 | 16:02
Ik kan mij nog de jubelende verhalen herinneren over idyllisch vakantieland Joegoslavië van veertig jaren geleden, daar leefden vele culturen waaronder de islam vreedzaam naast elkaar. Fijn en vriendelijk land achter het toenmalige IJzeren Gordijn.
Ging later mis.
-------
Eerst landen op Zagreb en dan door naar Split.
Laatste keer dat ik daar was, tijdens de atletiek kampioenschappen ( jaar ? )
Liep men al gewapend door de straten en voor de Citadel.
Spannende tijden dat wel..
"een ongelukkige renovatiebrand in een achterstallig onderhouden Frans bouwwerk" Man man man.
Ik kom nou al zo'n 50 jaar jaarlijks in Parijs maar heb de Notre Dame eigenlijk nooit zonder onderhoudswerken mogen aanschouwen als ik het mij wel herinner. De rest van mijn leven nu dus ook niet meer weet ik nu al.
Het feit dat er dus vrijwel altijd onderhoudswerken staan laat de Franse slag van renoveren wel zien.
Niet. Wacht maar tot je zelf eensch in een echt oud huis hebt gewoond.
Als je eindelijk klaar dacht te zijn met onderhoud dan kan je weer van voor af aan beginnen... daarnaast is het in dit geval natuurlijk ook restaureren ipv renoveren.
@Halal gehaktbal | 16-04-19 | 16:12:
Ach, jaren 30 huis. Valt best mee.
Tja, dat komt niet voor restauratie in aanmerking over het algemeen, renovatie wel. Maar alle gekheid op een stokkie, er zijn daar niet zomaar een pluk Polen aan het werk voor de verbouwing...
@Halal gehaktbal | 16-04-19 | 16:22:
Noem eens een kerk of ander object dat vrijwel permanent in de steigers staat
@Sprinkhaan | 16-04-19 | 17:17:
Sagrada Família
@Wc-kip | 16-04-19 | 17:42:
In NL slimmerik
@Sprinkhaan | 16-04-19 | 20:18: Wc-kip's voorbeeld was hét voorbeeld. +1.
De Notre-Dame staat toch ook niet in NL?
Geen homovrienden: ik dacht dat deze gluiperd van de herenliefde was. Hij is vorig jaar nog gesignaleerd in Saudi Arabië met een jochie van een jaar of twaalf aan zijn zij. Wat een ongelooflijke oetl*l, deze enge freak.
Waarom denk je dat hij "vrijwilliger" is op die haatschool?
Twee vliegen in 1 klap, want je moet "ze" toch ergens vandaan halen.
Ik neem zo maar aan dat het bouwbedrijf dat daar bezig is een goede verzekering heeft afgesloten. Dan kan Juncker tenminste weer door gaan met de centjes te verdelen onder de behoeftige vluchtelingen.
Zie eerst maar eens aan te tonen wie hiervoor schuldig cq aansprakelijk is. Dat is wellicht een lastige opgave
-
Mand
@Sprinkhaan | 16-04-19 | 16:11:
Gheheheheheheheh.
(hardop, in m'n nostalgische eentje, kga hem kijken ook. dank!)
תרועות!
@chicago river | 16-04-19 | 16:19:
De nada
Ach ja de moeslims, wat kun je er uiteindelijk van verwachten? Ze schreeuwen wel tegen Notre DAME he? Tja jongetjes grow a pair en XX18! Sukkels!
Toch even een veer in de reeDt van Van Rossem; bovenstaande is bijzonder knap opgetiept, m'neer.
Die mogelijke burgeroorlog, daar doen velen schamper over. Maar is allesbehalve iets om schamper over te doen.
.
Wie in de eighties had lopen leuren met een apocalyptisch verhaal over dusdanig enorme tegenstellingen die zo groot en opdringerig de Ander bereiken, had kei-hard uitgelachen geworden.
Maar we wonen niet in de eighties, nee, was het maar weer zo'n semi-prettig-depri oud-Europees feest. We wonen in het voorportaal van de Hel,deels gestuurd door de import van Helse strapatsen die het geimporteerde volk uit hun eigen nare hellholes meenam (en meeneemt!, dank Rutte, Sargentini & Co.). Alle voortekenen zijn er. Je moet ze alleen wel willen zien.
Eenoog is Koning in het land der blinden.
Genoeg blinden te vinden anno 2019. Maar wie of waar is Eenoog?
*de Grote Nostalgicus uithangen doet*
Dat bedoelt vR nou net: dat sommige mensen zo graag voortekenen willen zien.
@JTKDM | 16-04-19 | 16:10:
Volgens mij bedoelt hij juist dat mensen "aan de haal gaan" met dit type er met de haren bijgesleurde "voortekenen", zoals de NOtre Dame.
Niet dat er duidelijke, bestaande voortekenen afwezig zouden zijn.
Die twee kunnen klaarblijkelijk prima naast mekaar bestaan.
Die eenoog koning heeft staar, hij wacht op zijn operatie. Misschien dat het helpt.
Nu zijn er miljoenen om het ding op te bouwen.. sjongejonge.
Goed nieuws, van die ramen en dat orgel. Had dat nog niet meegekregen. En ook mooi dat die AvD opnieuw zijn masker een stukje laat vallen. Op naar de 100%, Arnoud. Weg met de grondwet en de democratie en laat Mulla's, Oelaamaah's, Mufti's en Ayatollah's maar over ons beslissen. Ben je stout? Koppie eraf, ruimt lekker op. Dochter verkracht? Stenigen, die kudthoer. Mooi man, ISlam.
Kijk. Voor hele jonge mensen is het wat lastiger te zien, maar een @vanrossum is oud genoeg om beter te weten. Vanaf eind jaren negentig is Europa armer, onveiliger en bijzonder veel ongezelliger geworden.
.
Het was ondenkbaar dat er Islamaanslagen op Europese bodem zouden plaatsvinden, laat staan met de regelmaat van de klok. Het was ondenkbaar dat zoveel wijken in Europa vrijwel niet meer toegankelijk zijn voor politie of gewone burgers zonder verregaande voorbereidingen. Het was ondenkbaar dat er in Europa landen zouden zijn met werkloosheidcijfers boven de 20%.
Nu zijn deze fenomenen het nieuwe normaal.
.
Een brug met het affikken van een van Europa’s oudste en prominente uitingen van cultuur en geloof in Europa is dus erg makkelijk gemaakt. Een stukje symboliek zien is niet vreemd.
Een eventuele dader, als er al sprake van is, is daarvoor irrelevant.
.
Kijk, ik begrijp heel goed dat mensen liever wegkijken en niet graag de teloorgang van Europa benoemd horen worden, maar helaas het is zo. En zo lang “we” met zijn allen zo blijven doen is Europa ten dode opgeschreven. Zoals alles in deze wereld wat niet leert en aanpast naar omstandigheden dood gaat.
.
Hoef je niets mee te doen voor jezelf. Blijf lekker wegkijken. Maar hou gewoon eens even het grote mondje over mensen die NIET wegkijken. Het is namelijk vooral belachelijk om te doen alsof er niets aan de hand gezien de ontwikkelingen van de laatste 20 jaar, niet om daar zorgen over te hebben.
Eensch. Niets aan toe te voegen.
Je Tegel had OOK zo bij het topic fillempje gekund. Ergens verderop schrijf ik min of meer hetzelfde.
Two individuals, one thought.
Die werkloosheid is alvast onzin: recruitmentmatters.nl/wp-content/uplo...
En veel terrorisme in Europa is inderdaad Islamitisch geïnspireerd, en dat is zorgwekkend, net zoals steun die er hiervoor is onder een veel te groot deel van de moslims, maar het is nou niet per se dat deze mate van terreur Europa volkomen onbekend is: www.datagraver.com/case/people-killed...
Plekken waar de politie niet de baas is zijn er altijd geweest. Woonwagenkampen, de Wallen in Amsterdam tot in de jaren negentig, de drugs-hotspots in Noord-Brabant.
En om een eventuele dader 'irrelevant' te noemen voor de symboliek is natuurlijk hilarisch. Waar kan kortsluiting (ik noem maar een veel voorkomende brandoorzaak) nou in vredesnaam een symbool van zijn, behalve van dat er nog altijd kortsluiting is?
En o ja, ik maak me ook heus wel zorgen, en ik ben een groot voorstander van veel geld naar de geheime diensten, voldoende ruime opsporingsbevoegdheden, flinke straffen voor terroristen, verdachte moskeeën in de gaten houden, geen 'gelukszoekers' binnenlaten waar we zelf niks aan hebben (dus alleen echte vluchtelingen of nuttige arbeidsmigranten). Alleen: meestal wil het soort mensen dat dit soort doenscenario's schetst hele andere oplossingen: een geloof verbieden, mensen van wie toevallig de grootouders in een ander land geboren zijn anders straffen dan mensen van wie de grootouders toevallig hier geboren zijn, niemand meer binnenlaten dus mensen terugsturen naar landen waar ze worden gedood. Dat soort oplossingen zijn middelen die erger zijn dan de kwaal. Overigens roept dit soort mensen veel vaker helemaal geen oplossingen, omdat die een stuk ingewikkelder zijn dan roepen dat het naar de kloten gaat.
Mooi gezegd!
@Diewijfvandielange | 16-04-19 | 16:19:
Kijk nou eens naar je eigen plaatje slimmerik. Rode lijntjes?? En dus wordeb er in landen binnen Europa werkloosheidscijfers boven de 20% gerapporteerd. Exact zoals geformuleerd.
.
Tot zover uw “onzin”.
.
En dat leesprobleempje dat u lijkt te hebben manifesteert zich ook in uw “plekken waar de politie niet de baas is” stelling. Ik schrijf immers “zoveel wijken” met de intentie de grote groei aan te geven.
.
Niet echt kunnen lezen maar wel een grote mond.
.
En natuurlijk is de dader irrelevant. Het affikken betreft de symboliek, niet het aansteken.
.
Die laatste tegel van u kan ik helemaal niets mee. Nooit zo gezegd dus een reactie daarop moet u elders halen.
@Diewijfvandielange | 16-04-19 | 16:32: Gaan we ook.
@Diewijfvandielange | 16-04-19 | 16:19: Mabel u vergeet Neeltje-Jacoba.
Helemaal eens. En wat het trieste is: Enkelen (ik) waarschuwden al vanaf die tijd, hoongelach en wees niet zo pessimistisch was en is je deel.
Wat is dit voor getrut.... het is een fucking kerkje. Op elkaar getufde stenen en wat vermolmd hout!! Zij lachen als het kerkje omvalt en wij lachen als een AH64 een groepje flapdrollen naar de vaantjes knalt en er nog een paar BL 755's achteraan jorrist. Rot een eind op met dat drama gedoe. Stelletje emotionele zwervers... Een kerkje.
Zwartepeter: Het is wel een kerk die al acht eeuwen bestaat. Het behoort bij het Wereld Erfgoed. Niet voor niets een monument. Je kunt wel stoer doen en zeggen dat het om een kerkje gaat: hoe komt het dan dat er mensen zijn die er honderden miljoenen tegenaan gooien om het te restaureren? Allemaal Mataglap? Dacht het niet.
Het zijn allemaal mensen die zien dat onze cultuur vernietigd wordt.
Ja, zo kun je alles wel kapot relativeren. Voetbal is maar een spelletje, een vlag een stuk stof, een geloof een verhaal, je kinderen gewoon andere mensen, je land een stuk grond en je politieke voorkeur een mening.
Alleen voor sommige mensen betekenen die dingen wel iets. Net als dat 'kerkje'.
Jij weet duidelijk helemaal niets aangaande de Notre Dame. Het is zoveel meer dan een Katholieke kerk. Iets zegt me dat het zinloos is om dat aan je dat verder uit te wijden.
Een kerkje? Man u weet niet waar u het over heeft. Bent u ooit buiten uw stadsgrenzen geweest?
Misschien is het idd tijd voor een verandering… De schuldvraag nog bij de normale rechter laten, Maar de strafmaat waar je mag kiezen als je geen godsdienst aanhangt anders de stafmaat die gangbaar is voor de godsdienst.
Ik zou zeggen de strafmaat laten bepalen door mensen die wél Nederlands kunnen.
We shall rebuild.
Maar de cocosmacron heeft wel voor elkaar, dat de rijken de opbouw betalen.
Volgens Tusk moeten alle Europese lidstaten meebetalen aan de opbouw, omdat we allemaal lief voor elkaar moeten zijn. Ga toch eens deaud idioot en laat die arrogante k*tframbosen dat lekker zelf betalen.
Ja ze trekken 60 % af van hun belastingen. maar desalwelteplus een nobel gebaar.
Ik vind dat nou weer zo vreselijk.. die arme lieve Moesliems. Nooit zou het in hun hoofd opkomen om een aanslag op de Notre Dame te plegen, of op de Eifeltoren of om een paar magazijnen op de redactie van Charlie Hebdo leeg te schieten. Niet op het idee zouden ze komen om een bomaanslag op Zaventem te plegen en nog meer van dat fraais. Dat hele 9/11 is fake nieuw, vraag maar aan Jeroen van Koningsbrugge. Je moederrrrrrrrrr
Maar snap je dan oprecht niet dat zeker weten dat veel moslims veel aanslagen hebben gepleegd niet automatisch betekent dat álle moslims álle ellende in de wereld veroorzaken?
@Diewijfvandielange | 16-04-19 | 16:34: Met zulke redeneringen ga je dus nooit structurele problemen van welke aard dan ook oplossen. "Omdat niet álle moslims álle problemen in de wereld veroorzaken" is er niks aan de hand met die groep, en hoeven we ons geen zorgen te maken..? Geloof je dat echt? Nog los van het gegeven dat weliswaar de meeste moslims geen aanslagen plegen, maar dat de meerderheid er wel achter staat c.q. bij staat te juichen.
@Diewijfvandielange | 16-04-19 | 16:34: Of vat ik gewoon je cynisme niet... Kan natuurlijk ook.
@Diewijfvandielange | 16-04-19 | 16:34: En voor cynisme mag je sarcasme lezen
@Diewijfvandielange | 16-04-19 | 16:34: Hallo Mabel.
Er waren absoluut over the top reacties, en veel te voorbarige conclusies over de oorzaak, maar feit blijft dat de brand me gisteren diep raakte, dat ik bijzonder opgelucht ben dat er nog zoveel van de Notre Dame overeind staat en dat het (vind ik) wel degelijk zeer symbolisch was, dat brandende icoon in een tijd waarin West-Europa ontzettend veel te verstouwen krijgt.
Eensch.
Helemaal mee eens.
Daar is op zich niet zoveel tegenin te brengen, van Rossem, maar de million dollar question wordt ook hier niet beantwoord: WAT DAN WEL?
Als ik een Euro kreeg voor iedereen in dit land die precies weet te vertellen hoe het niet moet dan was ik multimiljonair. Nederland barst uit zijn voegen van anti-denkers. Als ik een Euro kreeg voor iedereen in dit land die precies weet te vertellen hoe het dan wel moet, dan had ik misschien twee Euro in mijn hand.
Ik wil het je vertellen, maar kan nu even geen euro missen.
Een rationele beschouwing lijkt op een ongelukje te wijzen. Maar dat een symbool van de Westerse cultuur zo gemakkelijk bijna geheel kan afbranden geeft te denken over de beveiliging van zo'n belangrijk gebouw.
Kwaadwillenden zouden het met eenzelfde gemak in de as kunnen leggen en hoe zouden we dan reageren ?
Het is een mooie kerk, ok, maar "belangrijk gebouw"?
Donder op. Het is een symbool van 2000 jaar onderdrukken van andersdenkenden en het frustreren en tegenwerken van de verlichting. Gewoon islam met een ander sausje.
@JanVergoor | 16-04-19 | 15:54: Op zijn minst belangrijk voor de toeristensector in Parijs. Ook voor de Katholieke Kerk (en haar vele miljoenen aanhangers). Ook in de literaire geschiedenis is het een icoon en inspiratiebron. De glas-in-loodramen zijn van grote kunsthistorische waarde.
Het lijkt me best een belangrijk gebouw ja.
@WahedPissebed | 16-04-19 | 15:56:
Sorry, dan heb ik kennelijk een andere opvatting over belangrijk.
@JanVergoor | 16-04-19 | 15:58: Welke gebouwen vind jij dan belangrijk, als ik vragen mag?
@JanVergoor | 16-04-19 | 15:54:
Het was wereldwijd nieuws en dat is veelzeggend, los ervan of je gelooft of niet.
@JanVergoor | 16-04-19 | 15:54:
Ja, vertel eens, wat vind jij dan een belangrijk gebouw? Erg benieuwd.
@Lefty-Messup | 16-04-19 | 17:07: Ik wacht ook!
@CalamityJane | 16-04-19 | 18:16: Ja ik nu ook.
@meerkat | 16-04-19 | 19:07: Het wordt nog gezellig zo saampjes.
Geloven is zo middeleeuws.
mag je volgens de koran eigenlijk 72 vrouwen hebben genomen ?
dat zijn meer dan 200 kinderbijslagen.
www.youtube.com/watch?v=u1ZvPSpLxCg
Je moet de vrouwen in kwestie kunnen onderhouden, verder is er geen limiet op de hoeveelheid vrouwen je neemt.
Volgens van doorn is het een zionistisch complot. Maar vooral is hij blij met een brandende kerk.
Van Doorn had allang in een gesloten inrichting moeten zitten.
Dit is precies waarom Geen Stijl onmisbaar is. Niet links, niet rechts, maar gewoon voor de vrije beschikbaarheid van informatie. Alleen dan kan een maatschappij zich weren tegen nepnieuws, tegen extremisme van alle kanten, tegen betuttelende overheden en parlementen. Leer de mensen zelf te denken. Zonder ideologieën. Of het moest de ideologie van de vrij beschikbare informatie zijn.
Maar ja, dat hedonistisch atheïstisch gebabbel van Van Rossem gaat ook niet helpen de islam onder de knoet te houden. Juist niet, zou ik zeggen. Het geestelijk vacuüm dient gevuld.
Het geestelijk vacuüm dient gevuld.
Willibald von Klúúúk | 16-04-19 | 15:33
Gheh. Met je andere christelijke wang zeker.
Hamster.
.
En ik MOET hele-maal NIKS! (vrij naar diepgelovige Brabander H. Teeuwen)
Herkerstening dus! Stem SGP!
Dat Allahu Akbar onder het filmpje klinkt dusdanig fanatiek dat het vermoedelijk uit Pakistan komt. Stoken is wel een dingetje tegenwoordig, net als relativeren.
Arnoud is natuurlijk onder koffer. Straks komt er een boek uit: Mijn facade Islam
De langste 1 april grap ooit.
Behalve de 2 onderste stellingen hebben alle stellingen een meerderheid onder onze mohammedaanse medemens.
Zo het staat het ervoor.
Nou, dan zit je gebakken.
In een kooi met vuur, welteverstaan.
Maar wij zijn met meer...
Dacht even dat ik op Joop zat, maar was echt GeenStijl. Feit is dat er nogal wat kerken vernield of in brand gestoken worden later. Dat kan je dan retro- christelijk rechts noemen, maar vind het wel tekenend voor de tijd.
www.newsweek.com/spate-attacks-cathol...
Joop? Daar lees je toch alleen maar artikelen hoe verschrikkelijk Baudet is? En dan met name van de heer van der Horst.
@RamondeM | 16-04-19 | 15:32:
Han van der Horst is een mislukt boekjesschrijver die zijn frustratie daarover op Baudet projecteert en iedere dag minstens één topic over hem moet schrijven waarin de woorden facist, racist en populist minstens één keer voorkomen. Hij is een uiterst minderwaardig mens die vuistdiep in het achterste van de man met de witte onderbroek zit terwijl hij gezien zijn leeftijd en seniliteit allang in een dwangbuis gestopt had moeten worden om dagenlang alle uitzendingen van de Teletubbies te bekijken en zijn incontinentieluiers vol te schijten.
@eerstneukendanpraten | 16-04-19 | 15:50:
Eerst adhominemdanpraten.
@RamondeM | 16-04-19 | 15:32: van der Horst is een zanger met een melodie. Niet waard om aandacht aan te schenken.
@Superior Bastard | 16-04-19 | 15:51:
Waar is DrumPiet eigenlijk gebleven? Zo maar een vraagje...
@RamondeM | 16-04-19 | 15:32: inderdaad ze buitelen daar over elkaar heen om baudet te roosteren , compensatie van hun frustratie over hun bekrompen gedachtengang en jaloers op zijn succes
Maar een schroeiplek in een grasveld voor een haathut. Da's pas erg.
@eerstneukendanpraten | 16-04-19 | 15:54:
Met de stille trom vertrokken?
"Op naar de 100%", dat geldt voor van Doorn kennelijk ook voor "Joden zijn niet te vertrouwen"? Moesten we 'm toch eens vragen.
Bespaar je de moeite. Dat antwoord is althans mijzelf al heel, heel duidelijk. En als je dan toch gaat, neem voor de zekerheid een streng knoflook mee, en een brandende menorah (joodse kandelaar met 7 armen) ter bescherming tegen het vleesgeworden Kwaad.
Menselijk stuk afval is die van Doorn
Als alles goed is, heeft een of andere arbeider zijn peuk weggegooid of is er een oververhitting van een electrisch toestel / leiding oorzaak. dat is ook het meest plausible. Je moet al behoorliijke ballen hebben om met je jerrykan brandversneller naar boven te klauteren, de boel in brand te steken en dan terug naar beneden te klauteren. Er zijn makkelijkere manieren.
Maar het blijkt inderdaad zo te zijn dat er de laatste maanden wel meer brandstichtingen en vandalisme plaatsvinden in Franse kerken.
Bij hittebewerking van metalen (zoals lood) in de nabijheid van oud en droog hout moeten altijd brandpreventiemaatregelen genomen. Oud en droog hout kan onder zuurstofarme omstandigheden (afgesloten door metaal) gaan smeulen zonder dat te zien is dat het in de brand staat. Uit mijn eigen ervaring bij historische restauraties, voer je +/- 1,5 uur voor het einde van de werkdag geen bewerkingen meer uit met hittebronnen, is er altijd iemand aanwezig als de werkzaamheden gestopt zijn en je hebt direct water voorhanden en er zijn voldoende rookmelders (of bij meer budget warmtebeeldcamera's). Het hele verhaal dat er geen werklui meer aanwezig waren en dat er gewacht moest worden op de brandweer voordat er geblust kon worden, geloof ik dus niet. Een brandslang met druk zou bij dit soort werkzaamheden al klaar moeten liggen. En dan deelde Franse politie ook nog mede dat brandstichting uitgesloten lijkt terwijl het zaakje nog in de hens stond? Hoe kunnen ze dat zo snel weten? Niet dus..
@#enpassant | 16-04-19 | 15:49:
Inderdaad, waarom zo'n belabberde voorzorgsmaatregelen bij zo een belangrijk gebouw.
@sprietatoom | 16-04-19 | 15:53: Dat heet "met de Franse Slag" en dat is ook weer zo'n generalisering.
@sprietatoom | 16-04-19 | 15:53:
Voor een kerk in Hilversum heeft mijn vader (loodgieter/installateur) ooit een pinakel gerestaureerd. Veel lopd. Maar dat ding hebben ze eerst naar beneden getakeld voor hij ermee aan de slag ging.
Arnoud van Doorn geeft mij vaak het idee dat zijn liefde voor Allah één grote grap is die hij (te) lang volhoudt. Het heeft iets ongeloofwaardigs.
Dat hij op een dag zegt: 'Grapje jongens! Ik wilde die achterlijke cultuur eens van binnenuit bekijken. En wat een halvegare idioten lopen daar rond in hun soepjurken.'
Van karakter is van doorn gewoon een enorme klootzak. De islam past 'm daarom ook.
Jij dicht arnoud een zeker intellect toe. Da's aardig van je maar tevens een gotspe.
God heeft niets met religies... niet met de katholieke kerk en ook niet met de Islam.
God zegt - wegwezen met die handel.
God is al heel lang uitgeluld. T'is maar dat je het weet.
Heeft die Arnoud van Doorn ondertussen eigenlijk geen beveiliging nodig met al die vijanden die hij maakt ?
Een mooie plek om een Moskee neer te zetten, met 9 minaretten er op.
Die Arnoud is een Doorn in het oog.
Werkelijk? Zucht.
''absoluut A. van Doorn moe zijnde''
Nee Arnoud, we zijn er gelukkig nog lang niet en hopelijk blijft dit zo. Heb geen zin om de wapens op te pakken....
Op tijd verhuizen of de mogelijkheid om te verhuizen openhouden.
Ah joh, nu gewoon een paar andere gebouwen in de fik en de score staat weer gelijk.
Als we in het Westen eventueel te lijden moeten krijgen als wat het Westen in decennia in het M.O. heeft aangericht, moeten er hier nog heel wat kerken worden verwoest.
@* Il Principe * | 16-04-19 | 15:26: Lul niet. In het M.O. zijn voornamelijk bad guys afgeknald en getracht die lui daar te bevrijden. Er was wel collateral damage maar dat is een klein percentage.
@* Il Principe * | 16-04-19 | 15:26: Bied je aan als offerlam!
@CalamityJane | 16-04-19 | 16:43:
Nadat ie is volgespoten vreten ze hem toch niet meer.
@* Il Principe * | 16-04-19 | 15:26: Als we in Islamitische landen net zoveel christelijke kerken mogen bouwen als zij hier van die haatfabrieken (moskeeën) mogen bouwen, dan gaan we opnieuw praten. Tot die tijd mag je even pas op de plaats maken
@badboydutch | 16-04-19 | 18:07:
We?? hoezo WE??
Ik wil helemaal geen kerken bouwen. Ook geen moskeeën, die zandbak religies houden maar waar ze vandaan komen,de zandbak.
@* Il Principe * | 16-04-19 | 15:26:
Hoeveel invallen zijn er in Europa geweest van oostelijke kant en hoeveel de andere kant uit??
Katholiek karma bitchesssss
Onderhoudswerk werd gedaan door....
REAGEER OOK