Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DEBUNK. CDA-stas Keijzer liegt over energieprijs

Mona Keijzer goochelt met gemiddelde cijfers en geeft prijsvergelijkers de schuld van hogere prijzen in 2019. En ondertussen krijgt heel Nederland wel dreigbrieven van energieboeren die waarschuwen voor forse verhogingen. Debunk!

De energierekening van een gemiddeld driepersoonshuishouden stijgt volgend jaar met 360 piek, becijferde Gaslicht.com (persbericht), en daar kwamen vandaag Kamervragen over in het Vragenuur. "Dit kabinet maakt energie onbetaalbaar. Dat is schandalig, de gewone man en vrouw worden kaalgeplukt. Dat kan gewoon niet", hield Kamerlid Kops (PVV) voor aan Mona Keijzer, CDA-stas van Energietransitie & Grondwaterpompen (filmpje in de lees verder). Keijzer loog zich vervolgens doodleuk onder de vraag uit door Gaslicht van slecht rekenwerk te beschuldigen: volgens de stas rekent de prijsvergelijker met een te hoog gemiddelde verbruik (3500kWh stroom en 1500 kuub gas). Volgens haar moet dat 2500kWh en 1100 kuub zijn voor een gemiddeld gezin. Niet waar. DEBUNK!

Ten eerste: Tante Mona zuigt gemiddelden uit haar dikke duim. Volgens de telraamambtenaren van het CBS is het gemiddelde verbruik voor een eigen huis 3330KwH en 1470 kuub gas, voor een vrijstaande woning zelfs 4040kWh en 2200 kuub, en ook het landelijk gemiddelde met alle eenpersoonsflatjes en sociale huurwoninkjes er bij is met 2860/1240 nog steeds een stuk hoger alsdan Mona beweert. Ook de ruitjespapieren rekenridders van het Nibud komen veeeeel hoger uit dan het CDA: qua stroom doet een driepersoonsgezin zelfs 3605kWh en aan gas gaat er gemiddeld 1470 kuub/jaar doorheen. De officiële overheidsclubs rekenen daarmee met vergelijkbare cijfers als Gaslicht, het is het CDA dat hier de gemiddelden enorm probeert te drukken door er drie extra truien overheen te trekken. Oftewel, Mona liegt.

Ten tweede: Zelfs als het gemiddelde verbruik voor een- of tweepersoons huishoudens (of superzuinige zespersoonshuishoudends) zo laag ligt als de getallen die Mona als gemiddelde hanteert, dan neemt dat nog steeds niet weg dat de energierekening in 2019 in absolute bedragen wél omhoog gaat, want:
- De energieleveranciers verhogen hun tarieven op gas en stroom;
- Netbeheerkosten stijgen op de jaarlijkse rekening;
- De belasting op gas gaat fors omhoog (u moet namelijk allemaal aan de warmtepomp), maarrr;
- De belasting op stroom wordt niet evenredig verlaagd;
- De transitiebelasting op duurzame energie ("Opslag Duurzame Energie") gaat in 2019 gemiddeld met 50 euro omhoog, naar 133 piek.
Oftewel, belasting, belasting, heffingen en stijgende productie- en leveringskosten, plus nog wat belasting er bovenop maken energie in absolute euro's hoe dan ook een stuk duurder, of je nou een zuinige eenpitter bent of een grootverbruikend gezin in een vrijstaande villa.

Kortom: De werkelijke discussie, die Mona Keijzer vanmiddag vakkundig wist te vermijden, moet gaan over waarom gasbelasting zo hard omhoog gaat en belasting op stroom te weinig naar beneden, waardoor De Gezinnen van Dit Land allemaal kneiterveel knaken extra kwijt zijn aan kookkosten, stookkosten & (kerst)verlichting. En ondertussen is er nog niemand die weet of dat klimaatakkoord er komt (moet 21 december klaar zijn), wat het voor Nederland betekent (want critici mogen niet aan tafel), en hoeveel extra pijn klimaatpausjes als Klaver, Jetten en Edje '3 CV-ketels' Nijpels aan uw portemonnee komen opleggen. Oftewel: "Wat Keijzer ook zegt, energie gaat véél duurder worden.

Social

Reaguursels

Inloggen

Hoogconjunctuur er alles, werkelijk alles, wordt bakken en bakken duurder. Energie, huur, dagelijkse boodschappen. En de lonen stijgen focking niks nada. Waarom pikken we dit?

Mammeloe | 13-12-18 | 12:51

Ik stook hout (dat haal ik bij bevriende bedrijven, pallets etc), heb nog 5 zakken antraciet kolen (die meng ik er een beetje door, goedkoop halen als ik toch in Duitsland ben) en zit heerlijk warm in mijn goed geïsoleerde huis. Het is wel even werk ja maar ik ga geen cent meer aan die rovers betalen. Voor de stroom heb ik nog onvoldoende zonnepanelen maar dat komt nog wel. de pleuris met ze.

Jan Lange3373 | 13-12-18 | 09:13

Ja, mail net binnen! :
"De overheidsheffingen maken een behoorlijke stijging en dit heeft invloed op je maandelijkse termijnbedrag. Vanaf 1 januari hebben wij jouw termijnbedrag aangepast naar €107 in plaats van €96. Hiermee voorkomen wij dat je op de jaarnota moet bijbetalen door de verhoging van overheidsheffingen*"

132 euro [jaar] meer dus, maar ik was bang gemaakt met iets van ±350 euro pj. Valt dus nog mee.

[edit, toeval wil dat wij precies een 3 persoons huishouden zijn]

severalminutes | 12-12-18 | 20:52

Hoe een mooi weer prater als kamerlid een achterbaks kut viswijf is geworden nu ze op het pluche zit. En dat stomme viswijf kan niet eens zingen. Wat een kansen parel hebben we weer vanachter het gasfornuis weten te houden. Witheet wordt je hiervan. Ga ff naar buiten.

Rest In Privacy | 12-12-18 | 16:14

De ministers en stassen zijn net papagaaien. Alles wordt hen door de ambtenaren voorgezegd. Als dat niet klopt, zeg je gewoon dat de andere berekening niet deugd. Want de papagaaientemmers hadden dat antwoord niet op gegeven. Vraag maar aan Carola Schouten. Praat de ambtenaren na en helpt een complete sector naar de barrebiesjes. Maar als ze er achter komen dat er fouten zijn gemaakt, wordt dat niet gecorrigeerd. Iets met de EU of zo.

Rest In Privacy | 12-12-18 | 13:59

Wanneer mensen minder energie gaan gebruiken, worden gewoon de tarieven verhoogd.

BosrandDirk | 12-12-18 | 13:50

Het moet niet heten : "De werkelijke discussie, die Mona Keijzer vanmiddag vakkundig wist te vermijden," maar waarom hebben onze vetbetaalde kamerleden hun huiswerk niet gemaakt. Als GS aan die cijfers komt moet toch elke halflullig kamerLID daar tweemaal an kunnen komen en die trutmevrouw ermee om de ohren slaan!

jan huppeldepup | 12-12-18 | 12:42

Helaas zijn anno 2018 de pomphouders en energiebedrijven tot incassobedrijven van de belastingdienst verworden.

kortebroek | 12-12-18 | 10:11

Doe je ogen dicht en je hoort de stem van Buma.

Organische evolutie | 12-12-18 | 10:07 | 1

Of toorenburg. CdA de partij van het (islamitische gelukszoekers)gezin.

Mart6037 | 12-12-18 | 11:10

De hogere prijzen worden gecompenseerd door een lagere inkomstenbelasting. Wat klagen de werkenden dan?
berekenhet.nl/inkomen/belasting-box1-verschil.html

djeco | 12-12-18 | 09:58 | 1

Waarom zeggen ze dat niet gewoon. We willen de prikkel verhogen zuinig te zijn dus schuiven we een deel belasting van loon naar verbruik.

Shoarmamasutra | 12-12-18 | 16:01

Hoe lang nog?

oplichter | 12-12-18 | 09:51

Dus wat deze Mona feitelijk zegt is het volgende: of je nu bespaart of niet, al zit je de hele dag in 15 graden met 2 truien aan, douche je 2 keer per week en ddoe je de afwas en de was gewoon weer met de hand: het zal je financieel geen bal opleveren, uiteindelijk betaal je ALTIJD méér.

To zover de zogenaamde "financiële prikkel". Want je mag van dit kabinet dus kiezen uit ofwel meer betalen voor energie, ofwel veel meer betalen voor energie. En de lachende derde is de overheid zelf die al die miljarden naar binnen harkt en er vervolgens geen FUK mee doet om het milieu te verbeteren maar domweg overhevelt naar de EU, naar de instroom van weer tienduizenden nutteloze naffers en fopsubsidies op auto's met een stekker.

Mooi plan. Gaat vast goed komen met dat "milieu" op deze manier. Ik vraag me af of deze mensen überhaupt een achterliggend plan hebben als gewoon alles alsmaar duurder te maken. Ik vraag me af wat in godsnaam het nút is van energie duurder maken en niets besparen wat gebruik betreft.

Dutchbeaurouge | 12-12-18 | 09:37 | 1

Nou ik heb voor 1500 euro steenwolvlokken in laten spuiten en zelf de kruipruimte vol piepschuim gekeild en toen halveerde gasverbruik.

Shoarmamasutra | 12-12-18 | 16:03

2 Miljard naar "het bedrijfsleven" en de gaskraan gaat fors dicht.
Dit verlies aan inkomsten gaat Mark de Teflonnert vrolijk bij U en mij weghalen.
Ook door bijv bier en suikerhoude fristdrank duurder te maken.
Om hoeveel miljarden zal het gaan ?
En inderdaad, Markie Kwarkie maar zeggen dat we er volgend jaar op vooruitgaan.
De Neo-Liberale Opper Talibannert belazert de boel er vrolijk op los.

Lenco | 12-12-18 | 09:34 | 1

De vraag is wanneer wordt er aan de noodrem getrokken?

ik_word_gek_in_NL | 12-12-18 | 09:36

De heilige maagd Maria van het CDA is een leugenaarster. 1500 kuub en 3500 kwH is inderdaad een zeer gemiddeld Nederlands gezin. Andere cijfers zijn onzin.

oliebolletje123 | 12-12-18 | 09:29

Ik kan het prima betalen. Maar ik hoop dat het hoger uitpakt. Meer lasten, meer meer in januari. Dan wil ik wel eens kijken wat de provinciale verkiezingen gaan doen. Blijven ze dan de Groene Communisten en de Demonen 66 steunen? Ze moeten de consequentie van hun stemgedrag goed in de portemonnee voelen. Als ik een dochter zou hebben die stemgerechtig is en op de Groene Communisten zou stemmen, dan zou ik de verwarming uit haar kamer halen en alle stekkerdozen ook verwijderen. Uit sympatie voor haar keuze.

Atheist-Priest | 12-12-18 | 09:14 | 1

Veel jongeren vinden Jesse Klaver een leuke en vlotte jongen.
Maar als ze dadelijk voor zichzelf moeten zorgen... dan komen ze erachter hoe duur alles is geworden en dat ze geen kamer en woning kunnen vinden.

sociaal_econoom | 12-12-18 | 10:05

Die soap over lastenverlichting en de burgers krijgen het beter duurt onderhand al veel langer dan de Brexit-soap.

Angelica | 12-12-18 | 09:09

Rutte zegt... het gaat goed met de economie, iedereen gaat in 2019 erop VOORUIT.
Ben bang dat we achteruit gaan.
Duurder energierekening, zorgpremie, levensmiddelen en accijns op bier en wijn gaat omhoog.
Intussen tekent linkse Mark... Marrakesh zodat we in 2019 nog meer mensen uit Afrika en moslimlanden hier opvang, een woning plus een uitkering moeten geven.

sociaal_econoom | 12-12-18 | 08:58

de energie prijs van een driepersoonshuishouden stijgt naar 360 euro per jaar.. die van een 2 persoons huishouden overigens ook en ook die van een eenpersoonshuishouden. Of dacht je dat Opa van 85 in zijn gezinswoning niet flink stookt om het warm te hebben net als zijn buren die met een 3 persoonshuishouden ook de kamer, keuken, badkamer en slaapkamer en gang verwarmen. Het verschil met Opa is alleen dat hij in zijn eentje de rekening voor zijn kiezen krijgt en die van driepersoonshuishouden er mogelijk 2 de rekening kunnen opbrengen.
Dat geldt dus voor heel veel alleenstaande (ouders) en/of eenverdieners.

fikkieblijf! | 12-12-18 | 08:54

Door inkomstenderving vanwege minder Gronings gas, gaat u meer voor u energie betalen. Die co2 toeslag komt er de komende jaren nog bij.

djeco | 12-12-18 | 08:38

Van 315 naar 375 euro per maand. Dat is een stijging van bijna 20%. Dat milieu begint me steeds minder te interesseren, en ik weiger hiermee akkoord te gaan.

Mark van Dam | 12-12-18 | 08:25 | 4

nou maak je borst maar warm met een extra trui want de echte klimaatbelastingen moeten nog komen!

fikkieblijf! | 12-12-18 | 08:55

Ik stook bomen op. Milieu mijn reet tegenwoordig. Afgelopen 2 weken panelen gelegd en gisteren de hut laten isoleren. Maakt allemaal niks uit onder de streep want mijn voordeel wordt overgecompenseerd met hogere prijzen en astronomische belastingen.

Ronnie uit Helmond | 12-12-18 | 11:06

Hoe flik je dat? Ikwoon halfvrijstaand in een vooroorlogs huis en betaal maar de helft.

Shoarmamasutra | 12-12-18 | 16:05
▼ 1 antwoord verborgen

Tijd voor kernenergie. Het is 2018, het is tijd.

Sir Nastian | 12-12-18 | 08:21 | 1

Gaat er niet komen, helaas. Want om een voorbeeld te geven: in Nederland gaan ze alle rivieren verbreden onder het motto, er komt heel veel water op ons af. Nou dat hebben we dit jaar wel gezien. De rivieren worden alleen breder gemaakt om de natuur fetisjisten het naar de zin te maken.

Rdock | 12-12-18 | 08:26

Wij kregen dus ook al bericht dat ons voorschotbedrag 'uit voorzorg' met EUR30 verhoogd wordt. Dat is een flink bedrag en ik heb nog niet eerder meegemaakt dat tussentijds het voorschotbedrag door de energieleverancier wordt aangepast.

Maar wat ik dus echt niet begrijp is dat ook wij zo zwaar worden getroffen. Wij zitten namelijk helemaal niet op het gasnetwerk, maar hebben stadverwarming. Nou kun je het niet mileuvriendelijker maken dan dat: ons huis wordt verwarmd met restwarmte van de industrie. Er staat weliswaar een hulpwarmtecentrale in de buurt voor het geval er te weinig warmte door de industrie wordt aangeleverd, maar dat ding is in 10 jaar nog nooit aangeweest. Met andere woorden: hartstikke duurzaam allemaal.
Maar toch zijn onze warmteprijzen gekoppeld aan het gas en betalen we de hoofdprijs. Als die overheid nou toch zo met het milieu begaan is, dan moet de overheid juist dit soort woningeigenaren belonen? Maar nee, hier komt de ware aard van de overheid naar boven: belasting, belasting, belasting...

SuperGrover | 12-12-18 | 07:52 | 4

De overheid maakt het totaal geen reet uit wie er betaald als hun financiële plaatje maar rond is. Maar uiteindelijk is het alleen en dan ook helemaal alleen de werkende middenklasse die alles betaald.

Rdock | 12-12-18 | 08:22

Uw naam suggereert dat u op sesamstraat niveau denkt. De overheid pakt iedereen. Het is hun feestje van uw geld.

grom | 12-12-18 | 08:53

Yep, het plebs, gepeupel in dit land moet en zal totaal de armoede in gedreven worden... maar Jesse lacht zich de ballen in zijn broek want ozo groen...

fikkieblijf! | 12-12-18 | 08:57
▼ 1 antwoord verborgen

Heb een huispak van fleece besteld. Mijn buren zien toch al aan mijn 20 jaar oude dieseltje dat ik arm ben.

Rest In Privacy | 12-12-18 | 07:50

Tijd voor de rose hesjes! Laten wij het voortouw nemen en alle bewoners van de GroenLinks pandjes aan de grachtengordel laten zien dat het meer dan genoeg is zo.

Rdock | 12-12-18 | 06:32 | 3

Roze, niet rose.

zeeman73 | 12-12-18 | 07:07

Ik zal al ff te twijfelen, bedankt.

Rdock | 12-12-18 | 08:17

dit land en zijn burgers gaan pas krijsen als ze gekookt zijn.. ik schat in volgend jaar in maart ergens als de nieuwe belastingen bekend worden gemaakt om het klimaat voor de achter achter kleinkinderen van de huidige bovenonsgestelde nog een 'schoon' milieu te geven..

fikkieblijf! | 12-12-18 | 08:58

Heb een milieudeskundige gesproken... die zegt - de opwarming heeft NIETS te maken met CO-2 uitstoot.
CO-2 is iets wat al bestaat sinds er leven op aarde is--> bomen en planten hebben CO-2 nodig hetgeen zij omzetten in zuurstof voor mens en dier.

Zonder CO-2 is er geen leven op aarde mogelijk.

''De opwarming wordt veroorzaakt doordat de lucht hier in de afgelopen 50 jaar alsmaar schoner wordt met MINDER roet- en stofdeeltjes... hierdoor komen de zonnestralen minder gehinderd, feller en warmer op het aardoppervlak terecht''.
'Hoe meer we doen wat Parijs wil... hoe warmer het hier wordt''.

sociaal_econoom | 12-12-18 | 05:33 | 2

Ik ben overtuigd hoor. Dat ze daar niet eerder aan gedacht hebben..

zeeman73 | 12-12-18 | 07:09

Parijs is een nachtmerrie... niet alleen door de gele hesjes maar vooral door de linkse Klimaatafspraken.
Hierdoor mogen we in 2050 geen gas... benzine en diesel meer gebruiken en maken ze gas, stroom en het autorijden voor ons onbetaalbaar.

Rob Jetten en Jesse Klaver geven ons het gevoel dat dit nodig is omdat zij zich zorgen maken over de mogelijkheid dat het hier misschien 2 graden warmer wordt.
Trump doet hier niet aan mee--> hij houdt de benzine, stroom en schaliegas in de VS lekker goedkoop.

sociaal_econoom | 12-12-18 | 05:23 | 2

Als de werkende - en netto belasting betalende - klasse Nederland verlaat dan blijft de resterende 75% - zeg maar de opvreters - met lege handen achter. Kunnen de groenlinkser gaan janken aan de voet van hun molentjes en de PvdD stemmers een potje gaan janken bij koetjes in de wei. Want dan is er helemaal niemand meer die de fucking rekening betaald. Ik voel me dankzij alle gezever van de laatste jaren - helemaal, totally not dus - geen NL’er meer, bah!

Rdock | 12-12-18 | 06:42

Klopt @Rdock... de helft van Nederland is ambtenaar of heeft recht op een uitkering.
Zodra bedrijven en de mensen die daar werken richting Polen of Amerika vertrekken dan hebben de schatkist-beurders geen inkomen meer.

sociaal_econoom | 12-12-18 | 06:52

Windmolens, is het verkeerde paard, kostbaar en erg vervuilend betreft productie.
Aardwarmte is erg beperkt en als de bovenste aardlaag de warmte heeft afgegeven, is dat ook op.
Kernenergie is de enige oplosssing, in de Duitsland sluiten ze de centrales, in Engeland bouwnen ze nu een nieuwe.
De techniek heeft niet stil gestaan. Zeer snel zal NL ook aan de Kerncentrales moeten, maar dat kan pas als het volk aan erg hoge energieprijzen gewend is, ivm. Hoge investeringen.

Ray Skak | 12-12-18 | 02:32

Komt omdat de velden aan shell (kennen jullie OrangeNassauEnergy wie zou daar nu de eigenaar van zijn) waren verkocht, en nu wordt er minder gepompt dus moeten wij shell betalen. gas is veel beter dan elektra van kolen.

hetzaljekindmaarweze | 12-12-18 | 02:31

En dit al allemaal terwijl het nog helemaal niet zo duidelijk welk aandeel de zon en het broeikaseffect (en met vertraging de temperaturen van de oceanen) hebben in de opwarming van het klimaat. Het IPCC leidt dit *slechts* af uit klimaatmodellen en *zelfs* zij noemen het slechts "waarschijnlijk" dat het voor meer dan de helft komt vanwege het broeikaseffect:
.
www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/...
.
Het KNMI hobbelt als een mak lammetje achter het IPCC aan (soort van insiders informatie); het KNMI wordt niet betaald om wereldwijde klimaatverandering te onderzoeken. Het IPCC wordt (meer) betaald wanneer het aantoont dat klimaatverandering vooral door de mens komt. Nederland heeft hier dus ook soevereiniteit ingeleverd en alle onderzoek wordt vervolgens uitgevoerd door de grootste WC-eend aller tijden.

Datum en tijd | 12-12-18 | 01:35 | 1

ach denk je nu echt dat ze in Den Haag dit niet weten. Maar milieu en klimaat is gewoon een nieuwe energiebron voor Den Haag om nieuwe en hogere belasting te implementeren om de uitgaven naar de hele wereld en de EU te kunnen blijven voldoen.

fikkieblijf! | 12-12-18 | 09:01

Een CDA-er die liegt, dat is eigenlijk geen nieuws.

Jan Dribbel | 12-12-18 | 01:27 | 1

Überhaupt.
Een politicus die liegt is geen nieuws. Nooit geweest ook. Zodra een politicus zijn/haar mond opendoet, weet je meteen dat die liegt. Altijd. En dat is al meer dan 100 jaar zo.
Daar zijn ook de grapjes op gebaseerd:"hoe weet je dat een politicus liegt? Hij doet zijn mond open."

draaideurgezeur | 12-12-18 | 01:31

Volgens Maurice gaan mensen een geel hesje aantrekken als zij meer dan €40 / maand tegen klimaatverandering moeten afdragen. Dat is 12 * €40 = €480 / jaar. Hoeveel was daar al vanaf? Hoeveel is daar nu weer vanaf?

Datum en tijd | 12-12-18 | 01:20 | 1

hij heeft gelijk.. in maart gaat het plebs pas weer voelen dat de koopkracht en het loon helemaal niet vooruit is gegaan en dat de portomonee halverwege de maand echt leeg is.. dan pas, dan pas.. maar dan is het weer veel te laat

fikkieblijf! | 12-12-18 | 09:02

Prachtig en duidelijk verhaal van kamerlid Kops.

Datgingniegoed | 12-12-18 | 01:18

Energierekening omhoog, zorgkosten omhoog, BTW omhoog, verzekeringen omhoog. Ik ben klaar met al die lastenverzwaringen, tijd om VVD te stemmen! Die komen tenminste op voor de hardwerkende NL'er.

Roeieber | 12-12-18 | 00:53 | 3

Voor de HARDWERKENDE NEDERLANDER komen alleen de FvD en PVV op, makker. De rest staat nog steeds aan het dooie paard van de multicul te trekken, ondertussen de poet onde de eigen armen verdelend.

BenPakdee | 12-12-18 | 01:48

In België had je de bende van Nijvel... wij hebben de bende van Nijpels.

sociaal_econoom | 12-12-18 | 05:39

Ja want met de VVD in het kabinet was dit nooit gebeurd....

Lucifer | 12-12-18 | 08:09

Het land word geregeerd door SUKKELS!
Jarenlang kortzichtig beleid heeft er toe gezorgd dat het Nederlandse energie beleid zich nu in zwaar weer bevind. Grotendeels aangewakkerd door de klimaat lobby en “niet bindende” beloftes heef Nederland zich weer eens in de voet geschoten .
Ook door het afschaffen van het kleinen velden beleid heeft de overheid de kans op exploratie van olie en gas op de noordzee uitgesloten omdat dit gewoonweg te duur is voor een olie/gas bedrijf om in Nederland te inversteren in relatief kleine gas/ olie velden.
Ook het opruimen van de uitgeproduceerde putten laat opzich wachten omdat hier geen duidelijke afspraken over zijn gemaakt wanneer dit zou moeten gebeuren.
Het exploratie process opstarten gaat klauwen met geld kosten omdat het jaren lang nagenoeg stil leggen van deze industrie zijn tol heeft geeist . Menig bedrijf is gehalveerd of zelfs opgeheven en expertise is overgegaan naar een andere bedrijfstak.
Onderdeel van het Rutte III cluster fuck project.

Datgingniegoed | 12-12-18 | 00:45 | 1

Het is veel erger. Ze laten u denken sukkels te zijn. dit is gewoon beleid.

grom | 12-12-18 | 08:57

verdomme GeenStijl wat lees ik nu (kerst)verlichting ??? dat moet winterverlichting zijn anders zijn de lichtontvlambaren weer op hun te lange tenen getrapt ;)

Mathijs2017 | 12-12-18 | 00:37

Btw gaat omhoog. Alles in de supermarkt wordt 3% duurder. In januari breekt de pleuris uit.

Pislinq | 12-12-18 | 00:23

Je zou de kosten eens om moeten te zetten naar FTE's. Voor iemand op het minimum komen deze kosten heel anders aan. Vraag is wat nog redelijk is. Als je meer poen heb, mag je luxer leven. Maar er is zoiets al een minimum hoeveelheid energie die je per huishouden nodig hebt, wil je de was doen, kunnen douchen, je smartphone kunnen opladen.

kloopindeslootjijook | 12-12-18 | 00:10

Iedereen laat zich ieder jaar weer naaien met de zoveelste belastingverhoging en stemt straks gewoon weer op die partijen die hun geld afpakken. Heel raar.

Pislinq | 12-12-18 | 00:09

Energiekosten gaan ook omhoog voor de mensen (die klemzitten) in een huurflatje maar die niet veel stuurvermogen hebben qua zonnepanelen. Want niet uitvoerbaar cq onbetaalbaar. Dus die kunnen lekker blijven aftikken. Zorg nou gewoon eens voor iets waar iedereen een beetje leuk aan mee kan doen of anders niet. En weer Henk en Ingrid kunnen bijdragen voor Tesla en zonnepanelen voor de elite terwijl ze zelf het volle pond voor hun mik krijgen.

kloopindeslootjijook | 12-12-18 | 00:00 | 4

Pislinq | 12-12-18 | 00:10
Ja beetje raar woord. Ze gaan mensen op iets afrekenen waar ze niet veel aan kunnen doen. In je huurflatje kun je geen zonnepanelen kopen. Heb je poen, dan kun je de energiekosten gaan drukken.

kloopindeslootjijook | 12-12-18 | 00:12

@kloopindeslootjijook | 12-12-18 | 00:12:
Daar zijn ze juist op uit. JE krijgt een tweedeling in de maatschappij: zij Met Geld die de kosten kunnen drukken via investeringen, en zij Zonder Geld die hiermee nog veel armer worden. Typisch VVD-beleid dus. Bah.

draaideurgezeur | 12-12-18 | 01:35

Wij krijgen in het blok sociale huurwoningkjes gewoon zonnepanelen op het dak hoor. Winst stroomt alleen gewoon naar de woningbouw vereniging door, terwijl onze huren worden gemaximaliseerd, want markt-conform weet je wel.

BenPakdee | 12-12-18 | 01:51
▼ 1 antwoord verborgen

De klimaatwet is de Nederlandse variant van het Brexit debacle. Politici besluiten iets in een opwelling en hebben GEEN IDEE hoe dit in te vullen en de astronomische kosten. Dijkhof bij Pauw en Buma bij Buitenhof geven zelf perfect aan waarom ze NOOIT voor die wet hadden moeten stemmen. Echt onvoorstelbaar hoe ze zich voor het karretje van GL hebben laten spannen om maar de deugen

JanP999 | 11-12-18 | 23:53 | 1

Helemaal eens; weet niet of je Klaver pas gezien hebt bij Pauw? Hij begon toch een beetje vreemd te draaien toen hij aangesproken werd op de veel hogere energie lasten voor de gewone burger..."ja, dat zijn keuzes die je moet maken als het klimaat je na aan het ligt" of zoiets. Hij ziet natuurlijk wat er in Frankrijk aan de hand is en begint nu aan het afbreukrisico te denken ivm de verkiezingen voor de 1e kamer (provincie) begin volgend jaar.. Mensen denk heel goed na of je dan weer voor zo'n gezellige middenpartij moet stemmen.

sosnl | 12-12-18 | 00:38

Vandaag weer even 200 kilo bruinkool brikketen gehaald in Duitsland 75 euries en een beetje diesel , laat maar komen die energie rekening , in iedergeval wordt het weer een mooie aankomende zomer ik werk er hard aan nou ja mijn uitstoot .

Jetstream | 11-12-18 | 23:51 | 2

Ook niet te volgen. Hier moeten de kolencentrales dicht want vies. Maar de energiebehoefte is er nog wel. Gaan we de energie uit Duitsland halen. Drie maal raden waar die op draaien. Maar zover moet je niet kijken. Eigen stoepje schoon, de rest van de stad een smeerboel, dus de hele stad is schoon.

kloopindeslootjijook | 12-12-18 | 00:02

Bij de Hornbach is het nog goedkoper. 200kg voor 48 euro...

Bill le Koek | 12-12-18 | 05:12

En vergeet u niet volgend jaar een Tesla te kopen?

wapster | 11-12-18 | 23:44 | 4

Pislinq | 12-12-18 | 00:12
Hear.

kloopindeslootjijook | 12-12-18 | 00:13

Rijdt ook prima op steenkool, aardgas(foei!) en verrijkt uranium.

draaideurgezeur | 12-12-18 | 01:38

Houtkachel en grommende motor geluiden is mijn ding , de elektra bakken is meer voor vibrator vrouwen en getrimde baard lulo's .

Jetstream | 12-12-18 | 01:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik herhaal: het volk heeft klimafaat gestemd en krijgt het klimafaat. Dit is dus conform de wens van het volk en bewijst dat de Nederlandse democratie voortreffelijk werkt.
Het klimafaat staat in elk partijprogramma beschreven. De ene nog extremer dan de andere. Alleen de PVV en FvD zijn tegen maar die hebben de flinke minderheid.
Wat wilt u allen nog meer?

ProAsfalt | 11-12-18 | 23:43 | 4

@Papa Jones | 11-12-18 | 23:50
VVD is helemaal niet antiklimafaat. Integendeel. 16 blz van hun boekwerk gaat juist over het klimafaat. Ook zij ruiken aan de e 25 * 10^9 per jaar wat de onderklasse en de middenklasse moeten ophoesten.
www.vvd.nl/nieuws/verkiezingsprogramm...
citaat:
Nieuwe energiebronnen moeten betrouwbaar, betaalbaar en schoon
zijn, de uitstoot van CO2 terugdringen en zo de klimaatrisico’s helpen beheersen.
Het gaat om klimaatrisico's dus zij geloven in het klimaathysterie.
De rest kunt u zelf wel nalezen.

ProAsfalt | 12-12-18 | 00:07

Vvd is linkser dan Jesse. Waarom stemt een liberaal in godsnaam op de vvd?

Pislinq | 12-12-18 | 00:14

De VVD wil alleen maar fossiele brandstoffen afbouwen omdat ze ooit opraken, en minder afhankelijk willen zijn van olieproducerende landen. Maar ze willen ook kernenergie. Alleen denk maar niet dat dit kabinet kerncentrales gaat bouwen, met D66 dat voluit op het milieu-orgel kan omdat regeren met GroenLinks een nóg grotere gruwel is voor Rutte. Maar goed, ik heb mijn keuze al gemaakt: Geen VVD meer zolang ze andere partijen en dus de democratie buitenspel zetten.

Papa Jones | 12-12-18 | 00:19
▼ 1 antwoord verborgen

Tja... die paar honderd miljard belastingcadeautjes aan Shell, Unilever, het koningshuis, etc, etc.. betalen zichzelf niet.. daar bent u voor!

Ton8695 | 11-12-18 | 23:32

De van het gas manie moet stoppen. Totaal zinloos, peperduur, 0 effect. Hoe kan het dat niemand dit stopt? Hoe kan het dat al die partijen het best vinden om burgers met kloteherrie, kou, lauwe douches en een schuld van 40K op te zadelen?

TheBigKirth | 11-12-18 | 23:25 | 3

Er komt hier geen warmtepomp omdat iemand anders het wil. Desnoods ga ik hout stoken. Ik woon tegenover een bos..

Epistulae_Morales | 12-12-18 | 00:44

@Epistulae_Morales | 12-12-18 | 00:44:
Same here. Ze zullen het 1: moeten verplichten en 2: hierop moeten handhaven, anders gebeurt het gewoon niet. Ik ga me never nooit in de schulden steken enkel omdat een of andere debiele SJW-deuger dat zonodig wil om in de kamer te kunnen shinen. Doe ff lekker normaal. Dus pas "at gunpoint" zal ik zo'n kudt-warmtepomp aanschaffen, eerder niet.

draaideurgezeur | 12-12-18 | 01:44

Krankzinnig is nog veel te zwak uitgedrukt. Lege bajessen ombouwen naar Psych inrichtingen en al die linkschpartij deugkneuterbobo's erin knikkeren. Op eigen kosten uiteraard.

Compleet gestoord, maar als er bij die lui aan den einder maar iets dat op realiteit lijkt opduikt is het protocol rap vingers in oren, ogen dicht en voor de zekerheid hoofd afwenden en dan een Chinees half uurtje LALALALALALALALA roepen. Daarna gaat de idioterie weer gewoon ongestoord verder. Dit keer op uw/mijn kosten, uiteraard.

Kinkfactor | 12-12-18 | 03:09

Ik wil eigenlijk geen slapende teven wakker maken, maar in Turkije is een aantal jaren geleden het TRT-aandeel geïntroduceerd op de energierekening. TRT is de staatsomroep. Je betaalt sindsdien een paar procentjes van je elektriciteitsverbruik extra, die rechtstreeks naar de staatsomroep gaan. Nou ja rechtstreeks, beetje afromen onderweg hoort erbij.
Ach fuck it, zoiets kan er hier ook nog wel bij.
Kom op Mona, geef ons dat toetje, geef ons dat NOS-aandeel!

Linksbuitengewoon | 11-12-18 | 23:24

300 euro extra voor duurzaamheid
300 euro extra voor hogere btw
125 euro extra voor je zorgverzekering

Maar gelukkig betaalt Shell NIETS

wapster | 11-12-18 | 23:23 | 1

Btw op energie is al hoog en blijft dus 21%

Epistulae_Morales | 12-12-18 | 00:45

Een aantal jaren geleden heb ik mij dood lopen ergeren aan die zinloze warmetruien dag waar mensen een dag de thermostaat een paar graden lager zetten in de veronderstelling hier het klimaat te helpen. Het tegendeel is echter waar want het kost meer energie om je huis weer naar de orginele temperatuur op te stoken .
Deze kortzichtigheid is kenmerkend voor het Nederlandse energiebeleid wat hier al jarenlang gevoerd wordt.
Dat de Slochteren gaskraan dicht gedraaid zou worden heeft de regering van mijlen ver aan kunnen zien komen en hierop moeten anticiperen. En heeft helaas op het enige en verkeerde paard , genaamd windmolen, gewed.
Aard gas heeft Nederland nodig , niets meer en niets minder. De goedkoopste manier om de Nederlander van energie te voorzien , de gehele infra structuur ligt er immers al.
Geothermie bezit niet voldoende calorisch vermogen en wordt schreewend duur.
Waterstof maakt mijn inziens een goede kans maar hier wordt veel te weinig onderzoek naar gedaan en al het geld opgemaakt aan windmolen en CO2 reductie obsessies.
Het duurt niet langmeer en de turfstekers zijn weer terug van weggeweest en u vind uw plaatselijke natuurgebieden ontbost door illegale houtkappers die een winter voorraad aanleggen.
Lekker knus kerst gevoel met het rijp op je dekens wakker worden en met de winterjas in de huiskamer zitten blauwbekken... ja toch! Niet dan?

Datgingniegoed | 11-12-18 | 23:22 | 2

Klopt; en als we dan al zonodig geld willen afromen stop het dan voornamelijk in innovatie. Dat is goed voor de werkgelegenheid, klimaat en als er zinnige uitvindingen bij zitten kunnen we er ook aan verdienen door deze te verkopen aan de rest van de wereld...

sosnl | 12-12-18 | 00:47

Ze kunnen gewoon net als in de jaren 70 weer aardgas inkopen bij onze oosterburen. Is nog goedkoper ook. Maar dat betekent gezichtverlies dus dat doen ze niet. Als het zover komt, laat ik wel een palletkachel plaatsen en aan m'n cv koppelen, dat is veel goedkoper. Kan m'n cv in huis gewoon blijven hangen. Voor de zakken met brandstof maak ik wel plaats in mn schuur.
"Warmtepomp".. proest! welke debiel dat verzonnen heeft... Iedereen met een airco weet hoe ongelooflijk inefficient die dingen zijn.

draaideurgezeur | 12-12-18 | 01:54

https://www.telegraaf.nl/columns/2907284/niet-de-burger-maar-de-kleine-elite-kiest

Geweldig artikel, en zo is het maar net ! Delen a.u.b.

A333aan | 11-12-18 | 23:16 | 2

Plemp eerst de tekst maar. Betaalmuur. Jeweettoch.

Frau Merkel | 12-12-18 | 01:14

Leon de Winter column. Zoals gewoonlijk weer spot on. Dank Leon! En ga zo door aub. Betaalmuurtje. Heb een Telegraaf digitaal abo voor een tientje per maand en daar erg veel plezier van.

Kinkfactor | 12-12-18 | 03:27

Mona doet mij denken aan tante Sidonia.

Mahatma | 11-12-18 | 23:16

Ook hier de mail van Nuon gehad. Van €280 naar €370. Ik kan het wel trekken maar ik zie ook wel in dat het voor een gezin met een modaal inkomen niet meer op te brengen is. Vernielingen en rellen keur ik niet goed maar, dat dit ooit uit mijn mond zou komen, ik kan me opeens voorstellen dat je op een gegeven moment zo wanhopig wordt op het moment dat je beseft dat je niet meer voor je gezin kan zorgen.

exqueeseme | 11-12-18 | 23:14

De transitie van een stabiele naar een instabiele energievoorziening gaat ons de komende 25 jaar tussen 1000 en 2000 miljard kosten. De rekenmasjien vertelt ons dan dat dat zo'n 2300-4600 per Nederlander per jaar is. Voor een gezin met 4 personen dus 9200-18400 per jaar. Degenen die niet kunnen bijdragen zadelen anderen op met nog hogere lasten.

jacobh-59 | 11-12-18 | 23:11 | 1

Ik zal hem voor u opschrijven: energietoeslag.
Die hadden we nog niet.

Joris Beltsin | 12-12-18 | 00:18

Als je maar AOW hebt met z'n tweetjes en een bedrijfspensioentje van €127 man en €81 vrouw, dan kun je de energienota niet meer betalen. Dan moet er geld bij. Maar dat geld zit in de stenen van je huisje. Leuk ouder worden zo. Dus je doet wat iedereen doet, lekker houtkachel stoken met gratis wegwerp pallethout.

Ikreaguuralzesjaar | 11-12-18 | 23:08

Lekker makkelijk weer, geld verdienen met niets doen. Wil men nu een volks opstand in Den Haag, of wat.

Nederlandop1 | 11-12-18 | 22:55

Rutte: volgend jaar gaat iedereen er op vooruit... hoe zo? Treed jij af dan?

Datgingniegoed | 11-12-18 | 22:38

Kan dit topic morgen even in de rewind? Veel tijd in en erg belangrijk dunkt mij maar door de mogelijke aanslag niet genoeg aandacht gekregen. Just a tip.

overVecht | 11-12-18 | 22:25

Deze maand een extra hoge meterstand doorgeven om volgend jaar te stoken op de gasprijs van dit jaar?

W_F | 11-12-18 | 22:22 | 2

Heb ik ook weleens gedaan, maar nu intelligente meters, he.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 22:30

@Joris Beltsin | 11-12-18 | 22:30
Ik heb de "slimme" meter geweigerd. De installateur van Liander, die voor iets anders bij me langskwam, zei dat dat een zeer verstandig besluit was geweest.

Rhenium | 11-12-18 | 22:53

Ook wordt gemakkelijk over het hoofd gezien / voorbij gegaan aan dat verzwaring van je aansluiting naar 3x35A ipv 3x25A ook mooi weer 80 eurie per maand extra kost aan leveringskosten. Toch zal dit nodig zijn wanneer je een elektrische auto en een warmtepomp hebt.

0.02Euro | 11-12-18 | 22:21 | 5

0.02Euro | 11-12-18 | 22:44
Lijkt me ook onhandig om een auto niet ongepland te kunnen gebruiken omdat de laadstroom kan zijn verlaagd. Overigens staat tegenover de extra electrakosten natuurlijk wel een besparing van de vaste kosten voor de gasaansluiting.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 22:57

Onzin. EVs kun je ook opladen op 1x16 A, kom je op 120 km per avond/nacht. Dat is dus genoeg voor een enkelreisafstand van 60 km, 2x het gemiddelde in Nederland.

Epistulae_Morales | 12-12-18 | 00:50

Epistulae_Morales | 12-12-18 | 00:50
Dit bevestigt juist m'n bezwaar. Als ik een auto heb, wil ik ook ongepland >150k enkele reis kunnen rijden. Het gebeurt misschien niet zo vaak, maar dat het soms gebeurt is een feit. En wat moet je op zo'n moment dan met een gemiddelde?

Joris Beltsin | 12-12-18 | 08:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Tijd om a.s zaterdag (en de zaterdagen daarop) massaal de straat op te gaan met een geel hesje aan. Geen geweld , maar als Pinokkio Rutte niet op TV verschijnt (en dit keer zonder die hatelijke grijns op zijn smoel) en verklaart dat dit alles verhogende kabinet een aantal maatregelen gaat afschaffen, dan voorspel ik een Revolutie en rellen in de straten ....

FrankOngerust | 11-12-18 | 22:14

Jammer dat politici hun dossiers niet kennen en klakkeloos belastingen verhogen in tijden van hoogconjunctuur. Het is nergens voor nodig, er komt voldoende binnen. Waarom dan niet de belasting op elektra zodanig verlagen dat je met een warmtepomp een stuk voordeliger uit komt? Nu is het vleesch nog visch!@#$#!@

-=PyP=- | 11-12-18 | 22:03 | 2

@pyp,
Ga je een nieuw huis bouwen dan? Hoe duur dacht je dat een WERKEND warmtepomp systeem jou gaat kosten in een bestaand huis? Nou.. toe is?

Datgingniegoed | 11-12-18 | 23:46

Ze proberen zoveel mogelijk belasting binnen te harken om die lekker rond te strooien. Geen idee waarom.

Pislinq | 12-12-18 | 00:20

Onder Rutte wordt het letterlijk elk jaar duurder. De middenklasse wordt door hem stukgemaakt. Door hem en zijn liegende kornuiten.
Mogelijk dat Mona mij kan uitleggen wat ik niet begrijp aan de brief die ik van mijn energieleverancier heb ontvangen. Als staatssecretaris is ze daar waarschijnlijk te laf voor. Net als haar laffe collega die niet op tv een debat wilde aangaan met Johsn Derksen.

El Rico Grande | 11-12-18 | 21:58

Nu nog energie toeslagen voor de lagere inkomens want anders kunnen mo en fatima geen 30 C meer stoken.

marrretje | 11-12-18 | 21:51 | 2

Kan je op wachten idd.

echt_links | 11-12-18 | 22:12

Dat wilde GroenLinks een paar weken terug al, CDA vond dat niet OK. Godzijdank.

Papa Jones | 11-12-18 | 22:17

alles wat ik kan vinden dat maar enigszins brandbaar gaat vanaf nu in de open haard. Laat ze dat maar eens belasten.

npo | 11-12-18 | 21:49 | 1

Denneappels branden zeer goed....

Expertus_Dico | 11-12-18 | 22:14

Zijn er echt 500.000 huizen in NL afgesloten van energie zoals PVV beweert?

Wacht zelf nog even af. Ga uit van een stijging van 150,00 en niet 300,00. Eerst maar kijken wat het echt wordt met vermindering koopkracht, nog niet te veel onnodig doemdenken vooraf.

Jan, Leiden | 11-12-18 | 21:47 | 3

In die 500.000 huizen zullen wel Brabanders wonen. Met groene vingers.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 22:00

Kabeltje om de meter heen leggen bespaart flinke kosten...

Expertus_Dico | 11-12-18 | 22:12

Ha, als het kabinet er rekening mee houdt dat de energieleveranciers hun hogere belastingen doorberekenen aan de burgers, dan eet ik mijn hoed op. Natúúrlijk is de stijging veel meer dan 150 euro.

Papa Jones | 11-12-18 | 22:19

Maak dan die warmtepomp goedkoper. 10.000 euro voor een pomp die 8 jaren meegaat kan toch niet. En voor een beter rendement met aardwarmte 25.000 euro neertellen kan al helemaal niemand.

Rest In Privacy | 11-12-18 | 21:47 | 5

Als ze écht groen bezig willen zijn, gebruiken ze de extra belastingen voor gratis warmtepompen. Dan kweek je pas enthousiasme! Maar nee het geld zal wel naar 'europa' gaan of iets anders dat het licht niet verdragen kan.

Papa Jones | 11-12-18 | 22:23

Massaal aardwarmte de atmosfeer inpompen. Nog meer opwarming, smeltende ijskappen, zeespiegelstijging, klimaatvluchtelingen, etcetc. Het bekende riedeltje

jacobh-59 | 11-12-18 | 23:14

@Patatter,
Heb je een oud huis en wil jij een werkend warmtepomp systeem ? Dan red je het bij lange na niet met 10.000 euro . 50.000 euro is het absolute minimum waar je het systeem en benodigdheden voor aanschaft maar dan wel alles zelf installeren en verbouwen.
Of je dit gaat terug verdienen en of er garantie op het systeem is moet je dan maar afwachten.
Success ermee.

Datgingniegoed | 11-12-18 | 23:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou is mijn geheugen niet al te best maar ik kan me nog herinneren dat ene heer M. Rutte stond te verkondigen dat WE er in 2019 ALLEMAAL op vooruit zouden gaan... Nu dus blijkt dat het gemiddelde gezin zo'n 200 euries extra gaat betalen vraag ik daarom hardop af hoe het kabinet gaat zorgen dat ieder gezin er dan weer 201 euries extra bij krijgt om die ene uitspraak kracht bij te zetten...

Expertus_Dico | 11-12-18 | 21:29 | 3

Dat wordt lastig denk ik, in Adam gaat de afvalstoffenheffing ook nog fors omhoog.

marrretje | 11-12-18 | 21:55

Hij die in Rutte gelooft slaat altijd een keer een kreet.

Ikreaguuralzesjaar | 11-12-18 | 23:13

Het gaat om de actieve herinnering. Met de kennis van nu proberen we het in de toekomst beter te doen. Kees kloost.

jacobh-59 | 11-12-18 | 23:17

Nogmaals, stadswarmte stijgt nog steeds mee met gasprijs en dat is niet eerlijk.

minnenman | 11-12-18 | 21:23 | 2

Alleen niet eerlijk als er uitsluitend op biomassa, kolen of olie wordt gestookt maar de meeste stadsverwarming draait ook (grotendeels) op aardgas.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 21:31

Politici zijn ook niet eerlijk dus dat loopt mooi in de pas.

jacobh-59 | 11-12-18 | 23:18

Wat een ophef. Is gewoon op Prinsjesdag bekend gemaakt. Netto loon stijgt en verbruiksbelastingen gaan omhoog onder het mom: De vervuiler betaald. Netto gaat eenieder er nog steeds op vooruit. Maar op Prinsjesdag zat het hele journaille te hijgen op de dividendbelasting

Ik heb nog meer nieuws. de hypotheekrende wordt versneld afgebouwd. Was eerst uitgesmeerd over 50 jaar en vanaf 2020 naar paar procent per jaar. Geen haan naar gehraaid.

JanP999 | 11-12-18 | 21:22 | 2

Gaaf, versneld de hypotheekrente afbouwen.

johoost | 11-12-18 | 21:28

En vergeet het huurwaarde-forfait niet, de 'beloning' voor de verstandige huiseigenaren die alles netjes hebben afgelost.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 21:34

Het milieu kan verrotten. Minder betalen willen we.

Brainder | 11-12-18 | 21:18

Dit kabinet weet keer op keer op slinkse wijze geld uit de zakken van de burger te kloppen. De zogenaamde koopkrachtplaatjes zijn keiharde leugens. En dat alles om het beleid waar niet voor gekozen is te financieren. Om hier tegenin te gaan komen we wat mij betreft heel veel gele hesjes te kort. Hoe lang wordt dit nog gepikt?

Rest In Privacy | 11-12-18 | 21:17

Het gaat ook helemaal niet om het klimaat. Er moeten Mieles aangeschaft worden voor voortdurend groeiende hordes ongenode gasten.

Elessir | 11-12-18 | 21:14 | 1

Maar ze zijn niet ongenodigd, ze zijn kennelijk welkom. Dat is het hele probleem.

spamzuiger | 11-12-18 | 22:41

Joehoe, jullie vergeten er nog 1. Per 1 januari 2018 bedraagt de vermindering energiebelasting € 373,33. Uit het nieuwe regeerakkoord blijkt echter dat de vermindering in 2018 is vastgesteld op €310,97. Hierdoor zullen alle Nederlandse huishoudens €60,00 meer kwijt zijn aan de energierekening.
Update: De daling van de vermindering van de energiebelasting is door het kabinet uitgesteld. Hierdoor zal de heffingskorting niet per 1 januari 2018 dalen maar pas vanaf 1 januari 2019.

Dus nog eens €60,00 door het putje. Dan is het makkelijk de belasting op stroom een beetje te verlagen. Dat is hiermee al weer terug gepakt.

NerdAlert | 11-12-18 | 21:14 | 2

Verlaging elektra? je zult zonnepanelen op je dak hebben duurt het nog langer voor je investering eruit is.

botbot | 11-12-18 | 21:19

botbot | 11-12-18 | 21:19
Terechte straf voor die afzichtelijke platen, tegenwoordig ook al op een riet-gedekte villa's.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 21:41

Overigens zijn de proposities op gaslicht niet dezelfde als die van de sites van energiebedrijven. Een cashback wil nog niet zeggen dat er een meest gunstig tarief gehanteerd wordt. Zo'n gaslicht kan dan wel zeggen: blablabla alles omhoog met de nieuwe contracten. Dat hangt helemaal van het verbruik van mensen af en propositie.

klowiepowie | 11-12-18 | 21:10 | 6

Gaslicht is een commerciële partij die er een cashback bij doet. Energiebedrijven zijn niet gek. Dan doen ze het vastrecht omhoog of de tarieven. Daarnaast vul maar eens een laag verbruik ik op gaslicht en kijk eens wat de cashback-bedragen dan zijn.

klowiepowie | 11-12-18 | 22:10

ik = in

klowiepowie | 11-12-18 | 22:11

Gaslicht roept 360 euro simpelweg om mensen te triggeren om een nieuw energiecontract af te sluiten. Ik ben bijna nooit thuis. 700 M3 dat is mijn schade x 0,03 = 21 euro + vermindering energiebelasting ca. 70 euro. 91 euro extra betalen aan overheidsheffingen.

klowiepowie | 11-12-18 | 22:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar u gaat er allemaal op vooruit in januari. Rutte heeft het zelf gezegd. Net zo op vooruit als met die beloofde 1000 euro.

Schadenfreude | 11-12-18 | 21:10

20 maart, stem PVV of FvD en doe er uw voordeel mee.

Zwizalletju | 11-12-18 | 21:09 | 2

Ik weet een betere.
De VVD daar heeft u voordeel mee.

botbot | 11-12-18 | 21:11

Jaaaa vvd. Sukkel. Linkser dan Jesse.

Pislinq | 12-12-18 | 00:28

Afgelopen jaar bleef er 18 miljard over.
Daarmee wordt de staatsschuld verminderd, terwijl alles duurder wordt.
Misschien iemand hier die de logica kan volgen?

HoerieHarry | 11-12-18 | 21:07 | 2

Dit gaat niet over geld maar milieu doelstellingen.
Het geld is bijzaak.

botbot | 11-12-18 | 21:10

Net zoals die €7 extra vliegtax in de staatkas verdwijnt terwijl het "voor het millieu" is.

ik_word_gek_in_NL | 11-12-18 | 22:29

Het geheugen van de kartelkiezer is kort.
De handelaren in warmtepompen lachen zich kapot.
Vele miljarden moeten er door dit wanstaltige beleid opgehoest worden door de burgers om geen enkele invloed op het klimaat te hebben. En volgens de klimaatreligieuzen zelf ook maar 0,0003 graden celcius.
Het is waanzin.
Echte vervuiling moet je aanpakken, maar de CO2 hysterie is echt onnozel.

Superkwatta | 11-12-18 | 21:07 | 1

De regering is er niet voor de Nederlandse burger: "moet van de VN", "moet van de EU", "hebben we afgesproken (als de makke schapen die wij zijn)". De kartel-regering doet mee aan elke internationale afspraak die maar langs komt.

jan99 | 11-12-18 | 21:17

.... Ennnn,
Bukt u maar weer !

Wijze uit het Oosten | 11-12-18 | 21:02 | 1

Of sta op.

osolemio | 11-12-18 | 21:09

Ben benieuwd wat ons kabinet hierna gaat verhogen en wat voor vreselijk slap excuus ze dan weer gaan gebruiken.

BozePaarseMan | 11-12-18 | 21:00 | 2

Benzine ,diesel ,LPG om in de pas te lopen met de huidige milieu doelstellingen.

botbot | 11-12-18 | 21:08

Eerst gaat de energie zo hard omhoog dat iedereen op zonnepanelen overgaat. Daarna wordt het tarief voor terugleveren aan het net opgeschroefd.

johoost | 11-12-18 | 21:30

Mona Keijzer is Volendam. Te dom om te poepen.

Cor Netto | 11-12-18 | 21:00 | 3

Deze kristen kan anders goed liegen.

meneer der meneren | 11-12-18 | 21:15

Coke?

Jeroen65 | 11-12-18 | 21:20

Religekkies liegen en geloven in sprookjes.

Pislinq | 12-12-18 | 00:29

De energie prijzen rijzen de pan uit dus zullen de energie maatschappijen genoodzaakt zijn de maand tarieven te verhogen.
Juist nu de winter aanstaande is.

botbot | 11-12-18 | 20:59 | 3

Gelukkig krijgen onze nieuwe Nederlanders wel gratis gas.

BozePaarseMan | 11-12-18 | 21:03

Terwijl het in Afrika zo lekker warm is en ze hier ook allemaal gas moeten gaan verstoken in hun gekregen woningen. Hoe past dat in het klimaatakkoord?

Superkwatta | 11-12-18 | 21:10

De gasprijzen zijn gekoppeld aan olie en die prijs is gezakt. De belasting gaat omhoog en de tarieven van de netwerkbeheerder.

Rest In Privacy | 11-12-18 | 21:32

Maar Schiphol moet en zal uitbreiden ,wil dezelfde politiek,en dit natuurlijk op accijnsloze vliegtuigdiesel ,dat spreekt.

pga | 11-12-18 | 20:59 | 1

Schiphol moet groter meeslepender en grotesker dan ooit te voren met meer vluchten dan ooit geregistreerd in de luchtvaart aller naties samen. Maar u kudtburger vervuilt met uw gasgestookte rijtjeshuis. U bent een vuile populistische rechtse wereldvernietiger als je het daar niet mee eens bent. Aldus de NOS van en door GL/BNN/VARA/PVDA/D66/CDA/VVD.

Dirk III | 11-12-18 | 21:02

Voor 10 cent krijg je geen eens een waakvlammetje aan.

Johan_Voorhaar | 11-12-18 | 21:05

Vandaar een hele zak.

kwark001 | 11-12-18 | 21:07

In het begin van het artikel staat een hele mooie, "Ook moeten de klanten toegang hebben tot internet om te zien hoeveel ze gebruiken en om het saldo op te waarderen"
Hoe ga je toegang tot internet hebben zonder elektra? En wie denkt u gaat die toegang tot internet voor de arme mens betalen? Dit land kennende komt die rekening met wat opslag via via gewoon bij de werkende mens te liggen. Lekker nederlands!

grom | 12-12-18 | 09:15
▼ 1 antwoord verborgen

Grappig dat die deugparlementariërs op het moment dat de consequenties van hun ideologie duidelijk worden ineens met hun mond vol tanden staan. Feiten laten zich nou eenmaal niet wegredeneren. Laat ook duidelijk zijn dat het niets wordt met die warmtepomp.

Frits de Vriez | 11-12-18 | 20:56

2019. Eritreeërs, Syriërs massaal in de schuldsanering. Of te weinig rechters om schuldsaneringen Eritreeërs te behandelen. Eritreeërs, Syriërs vertrekken massaal uit sociale huurwoningen. Of te weinig incassobureaus om uitplaatsingen te regelen.

klowiepowie | 11-12-18 | 20:55

Als januari een koude maand wordt, kan je zomaar honderd euro extra kwijt zijn aan energie.
Het gasverbruik zal nog eens extra hoog belast worden, dat wordt geen kerstboom dit jaar voor de minima, want zij stoken (nog) massaal op gas.

snapal | 11-12-18 | 20:55 | 4

Snapal, niet iedereen heeft een kernreactor in de achtertuin.

HoerieHarry | 11-12-18 | 21:02

Snapal = Snapniet? Niemand maar dan ook echt bijna niemand in Nederland heeft een warmtepomp op een paar duizend huizen die dit jaar gerealiseerd zijn.
Feitje, die paar duizend woningen vormen 1% van Nederland. Zelfs het binnenhof wordt gasgestookt.
Hoe kun je nu minima koppelen aan gasgestookte huizen. Benne ge zot of kijk je te veel NPO en Pauw?

Dirk III | 11-12-18 | 21:07

Dirk III | 11-12-18 | 21:07
Maar minima hebben vaak wel heel veel kerstverlichting. Heel gek.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 21:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als het kouder wordt komen de daklozen weer in beeld. Geen huis, dus zielig. Maar wie besteedt aandacht aan al die gezinnen die de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen en ook in de kou zitten???
En al die gepensioneerden, die dachten van een klein pensioentje en de AOW rond te kunnen komen?Pensioen wordt niet geïndexeerd, maar de prijzen voor levensbehoeften, zorg en energie gaan wel omhoog. Ook die zitten straks zwaar in de kou.

Leffe Blonde | 11-12-18 | 20:54 | 1

Nog erger, die zitten al in de kou. En als je dan denkt, als het bv je ouders zijn, dan gaan ze maar bij ons in huis, die laatste paar jaar ... dan wordt de AOW gekort. Fijn land, van verzorgingsstaat naar participeren, alleen als je participeert, dan wordt dat weer indirect beboet. En dat terwijl de nieuwkomers maar met de vingers hoeven te knippen, uitkering plus zwart werk in de schaduweconomie ....

WaltherP99 | 11-12-18 | 21:12

Typisch geval van gaslighting door Mona Keijzer.

Rest In Privacy | 11-12-18 | 20:53

Het variabel tarief voor gas komt bij Nuon uit op 80 eurocent per m³ per 1 januari a.s. Den Haag heeft zich gruwelijk vergist in de hogere prijzen voor gas en stroom in 2018 in combinatie met de hogere overheidsheffingen op gas en stroom en het verlagen van de vermindering van de energiebelasting om het verlies aan aardgasbaten en energiebelasting door opwekking eigen energie te compenseren. Dit overheidsbeleid is brandstof voor een revolte.

Droop | 11-12-18 | 20:49 | 1

Vergist... yeah... right....

ik_word_gek_in_NL | 11-12-18 | 22:33

isolatie en warmtepomp begrijp ik, maar waarom zou je moeten betalen voor het verwijderen van een gasaansluiting? Als de netbeheerder z'n meter terug wil mag hij hem ophalen en anders laat hij hem maar hangen.

W_F | 11-12-18 | 22:19

Dat begrijp ik ook niet, maar dat is zo'n 700 euro dus 1% de kosten

CoffeePatch | 11-12-18 | 22:27

Heeft Edje ook al gezegd wat we moeten doen als het niet waait?

jacobh-59 | 11-12-18 | 23:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Mona kan waarschijnlijk net zo goed rekenen als Jesse Klaver, en nu ze met Mark Rutte omgaat, zal liegen ook wel steeds gemakkelijker als vanzelf gaan.

Fijnstoffer | 11-12-18 | 20:48

Je kon er bijna op wachten.. bah!

Welles! Nietes! | 11-12-18 | 20:54

Een verdwaalde jager die een rendier probeerde af te schieten?

HoerieHarry | 11-12-18 | 20:57

"Europees Parlement in lockdown".
Zouden de ogen nu wel opengaan in dat clubje?
#ijdelehoop

Bijtendehond | 11-12-18 | 22:49

Prachtig beeld.

osolemio | 11-12-18 | 20:42

De voorschotbedragen worden vanaf volgend jaar automatisch verhoogd door de energieboeren
"om u niet voor verrassingen te komen laten staan", (tros radar)
Mooi is dat>die slimme meter ook voor jan-lul betaald.
Zou de verhoging zo exorbitant zijn, dat de mensen al na een maandje in de problemen zouden kunnen komen?

snapal | 11-12-18 | 20:41 | 4

@Welles!Nietes! Hoop wel dat u rekening houdt met de nabetaling aan het eind van het jaar..

Antigoog | 11-12-18 | 20:54

zeker wel, mijn waarde... zeker wel.maar ik houdt het teveel nog liever een poosje in eigen beheer ipv het kleine beetje extra rente alvast uit handen te geven aan de staat, die met al die kleine beetjes een heleboel tegelijk binnentrekt om naar die put in Brussel te gooien.

Welles! Nietes! | 11-12-18 | 21:02

@Welles! Nietes! Dat doen ze wel hoor, ik krijg al jaren te horen dat ze dat wettelijk verplicht zijn. Geen idee of dat waar is, maar ik verander het altijd gelijk weer terug. Vreselijk irritant, dat wel.

Kinkfactor | 11-12-18 | 21:15
▼ 1 antwoord verborgen

Verdeel en heers. Mona Keijzer komt met andere cijfers dan datgene wat volgens Gaslicht.com het langjarige gemiddelde is. Waarom? Zo zaai je verwarring, win je tijd en krijgt de burger voor hij een kik kan geven de rekening gepresenteerd. Tijd voor een parlementair onderzoek, waarom een staatssecretaris zo willens en wetens knoeit met verbruikcijfers om haar kostenplaatje op te leuken.

Eeuwig..Op..Vakantie | 11-12-18 | 20:41

Het zal wel koud worden in de kerk CDA met minder giften en hogere energie rekening. Of komt er ook een warmtepomp onder het altaar?

Rest In Privacy | 11-12-18 | 20:41 | 1

Nee! Ze brengen twee pleuri in rekening voor een hostie.

kwark001 | 11-12-18 | 20:44

Zo dadelijk gaan ze ons ook nog vertellen dat we al die tijd te weinig hebben betaald voor ons kraanwater.

pontius | 11-12-18 | 20:40 | 2

Ssssssssstt

MoonBeebe | 11-12-18 | 20:43

pontius.
Komt vast nog wel eens een mannetje die roept dat kraanwater een habbekrats kost vergeleken met flessenwater.
Dan doet het milieu opeens er niet meer toe.
kraanwater wordt altijd sowieso duurder, met of zonder smoesjes.

snapal | 11-12-18 | 20:46

De nieuwe contracten zijn ongunstig. Voorbeeld: U heeft een gunstig 3 jarig contract afgesloten van 56 cent de M3 en 18 cent voor een kWh in 2015. Dan gaat u in één klap naar 72 cent en 23 cent in 2018 en prognose 78 cent voor een M3 en 24 cent voor een kWh voor 2019. Dat zijn de huidige tarieven. Vervolgens besluit de overheid er nog een 3 cent bij het gas bovenop te doen en de teruggave energiebelasting naar beneden te doen. Mensen dien dan in 2015 een contract af hebben gesloten voelen zich dan kneiterhard genaaid.
De werkelijke belastingverhoging is uw verbruik M3 x 0,03 .. stel dat dit 1500 M3 is .. x 0,03 = 45 euro + 70 euro minder korting. = 115 euro.
Geen 360 euro.

klowiepowie | 11-12-18 | 20:40

"... want de olie is ook veeeeel duurder geworden".
Eh really?? Volgens mij staat het op een all-time low.

marcoplarco | 11-12-18 | 20:40

Mona is nooit thuis, en haar kinderen waarschijnlijk ook liever bij anderen met de voetjes voor de kachel,met een lekker warm gekookt bordje eten op schoot.
En haar man... tja,wat zou die nou kunnen doen om zo'n winter lekker warm en behagenlijk door te komen?

Welles! Nietes! | 11-12-18 | 20:39 | 2

Hoe weet jij dit allemaal ?

Baron Clappique | 11-12-18 | 20:46

Een vrouwelijke politica die een gezin heeft,en meer op haar werk is dan thuis?
Wat denk jezelf?

Welles! Nietes! | 11-12-18 | 20:51

Wat als we allemaal en dan echt allemaal ineens allemaal ons geld storneren bij de energie bedrijven tot maanden terug. Wat gaan ze doen ons massaal afsluiten van gas stroom en licht. Plus er is ineens gigantisch veel geld minder in de kassa.
Want wij allen betalen de energie bedrijven en als die knaken niet meer binnen komen is het gebeurd. Of massaal bij 1 aanbieder gaan zitten zodat de andere omvallen.

DanBilzerian | 11-12-18 | 20:38 | 3

Storneren kan maar een drietal weken na afschrijven dacht ik.

kwark001 | 11-12-18 | 20:39

U gaat dagelijks uit eten?

MoonBeebe | 11-12-18 | 20:41

Dan verhoogt die ene leverancier de tarieven met 300% omdat er geen concurrentie meer is. Volgens mij bestaat er wel iets als een leveringsplicht... De schuld lijkt mij toch vooral bij de overheid te liggen en niet bij de energieleveranciers.

LinksZuigt | 11-12-18 | 20:48

Tanta Mona heeft het over een gemiddeld huishouden van 2 personen en de PVV over een gemiddeld huishouden van 3 personen.

tipo | 11-12-18 | 20:37

We stonden erbij en we keken ernaar............

Kop Kaaz | 11-12-18 | 20:36

Rot toch op met die warmte pompen, geen enkel huishouden stook je warm met alleen een warmtepompen, er moet altijd nog bij gestookt worden, elektrisch of met gas. Daarnaast makjen die dinge een tyfus herrie, nemen best veel ruimte in.
Dan nog verbruiken de huishoudens in Nederland maar zon 10% van al het gas. De rest wordt vrolijk opgestookt door de industrie.
Pak de groot verbruikers eens aan met warmtepompen, dan heb je binnen een paar jaar best wat gewonnen. ipv. van een paar schamele procenten verschil. Heel veel huizen zijn niet eens geschikt voor een warmtepomp, dus iedereen van het gas af is een utopie. Maar met zijn alleen woekerprijzen betalen voor energie is de toekomst (welke marktwerking????).

Hiesjes | 11-12-18 | 20:34 | 4

En hoe komen straks al onze mooie (onbetaalbare) elektrische auto’s aan stroom??? Wind en zon leveren momenteel ca. 1,7% van de benodigde energie. En op een bewolkte windstille dag komt er helemaal geen energie binnen. We gaan terug naar de middeleeuwen met een kaarsje en een petroleumlamp. Geen tv en computer, als het donker wordt vroeg naar bed, en alles lopend of op de fiets. Geen vliegvakanties meer, niet met de caravan op stap. We gaan 1400 jaar terug en komen zo op de leefwijze van ... Mohammed cs.

Leffe Blonde | 11-12-18 | 20:47

Ik heb net vijf jaar geleden een spiksplinternieuwe hoogrendementsketel laten installeren, dat ding gaat nog minstens tien jaar mee. Tegen die tijd hoop ik hier weg te zijn!

Claudia M. | 11-12-18 | 20:57

Over de warmtepompen, bekijk voor de gein eens de programmas van haagse lobby (is op de npo, maar daar wordt nog wel nieuws gebracht) Onlangs nog een aflevering gehad ver de klimaat tafels, pure corruptie volgens de kenners. En bekijk dan eens de aflevering over de lobby voor de ledlampen ... en dat is precies waarom wenu aan de warmtepomp moeten.

WaltherP99 | 11-12-18 | 21:19
▼ 1 antwoord verborgen

De rekening bestaat voor 80% uit belasting en daar dan nog btw over.

Barbarous_Relic | 11-12-18 | 20:34

Buk dieper werkende Nederlander, en als je je bezorgd maakt, luister naar onze MP: We hebben eigenlijk allemaal een geel hesje.
Als u alles maar heel houdt en blijft betalen, betalen, betalen.
Wij zullen wel voor u onzinnige uitgaven verzinnen.
Wacht, er moeten nog gezinnen van palestijnse zelfmoord terroristen betaald worden.
Mevrouw Kaag-Hoeveel wilt u hebben?

Roadblock | 11-12-18 | 20:33

Parlement is samenvoegsel van Parlez en Mentir. Praten en liegen.

Mariolo | 11-12-18 | 20:33

Mona is een mislukt toetje.

kwark001 | 11-12-18 | 20:31 | 2

Kwark, daar ben ik het niet mee eens.

Baron Clappique | 11-12-18 | 20:40

Hahaha, dit was wel weer grappig.

Dirk III | 11-12-18 | 20:51

Waarom, o waarom blijven zo veel mensen toch op deze partijen stemmen?

spanarchist | 11-12-18 | 20:31 | 2

Omdat de NLse bevolking grotendeels is verleerd kritisch te denken als gevolg van THC, MDMA, antidepressiva, slaapmiddelen, cocaine en noem maar op. Het interesseert de bankhangende netflixende massa niet genoeg. Ze wandelen, tevreden met zichzelf, knorrend de afgrond in.

isitsoornot | 11-12-18 | 20:41

isitsoornot | 11-12-18 | 20:41

Nou, er is ook een grote groep die zulk spul nooit gebruikt hebben en aan hersenverwatering lijden: pensionado's.
En dan hoef ik alleen nog maar naar mijn ouders te kijken...

Bijtendehond | 11-12-18 | 22:45

Wat wil je van iemand die in sprookjes gelooft.

van stampij | 11-12-18 | 20:30

Mona zuigt aan duimen?
Ze praat poep.

VanGeuzen | 11-12-18 | 20:29 | 1

Van mij mag ze ergens anders aan zuigen.

Baron Clappique | 11-12-18 | 20:30

Het is natuurlijk niet raar dat de belasting op (alle) stroom niet evenredig omlaag gaat. Haalt het idee van de prijsprikkel onderuit. Het is vooral sneu dat dat niet eerlijk wordt gezegd.

Ben ook wel nieuwsgierig of de gasbelasting ook doorgerekend wordt aan de landen waar we aan leveren. Zit Italië nog aan goedkoop Nederlands gas?

Sjors W. | 11-12-18 | 20:28 | 4

Dat is een contract wat den Uijl lang geleden afgesloten heeft. Wij kopen nu Russisch gas wat we met dik verlies aan Italië MOETEN leveren

Ben Hetzat | 11-12-18 | 20:45

@ Roadblock | 11-12-18 | 20:35
Was een retorisch trucje.

Sjors W. | 11-12-18 | 20:52

Het is nog gekker. De italianen verkopen het gas door aan Algerije. Daar maken ze het vloeibaar en wordt het per schip vervoerd naar Nederland en bij de Maasvlakte weer gelost.

poisonivy | 11-12-18 | 21:48
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is vanuit de overheid goedkoper geworden sinds Rutte, Balkende, Kok?

De kapper ofzo...

Dat was het.

Kaas de Vies | 11-12-18 | 20:27 | 3

Het downloaden van naaktfoteaux ?

Baron Clappique | 11-12-18 | 20:29

Ook de kapper niet. BTW-verhoging.

Leffe Blonde | 11-12-18 | 20:40

Die kapperszaakjes waar je niet wordt geknipt maar wel struikelt over handgranaten?

grom | 12-12-18 | 09:24

Op bewuste misleiding dor een politicus moet gewoon celstraf staan en niets minder.

MW51 | 11-12-18 | 20:27 | 2

Het wordt dan wel erg leeg in de 2e kamer.

Winter_is_coming | 11-12-18 | 20:28

Vroeger, toen politici nog princiepes hadden, was het niet- of onjuist inlichten van de kamer een politieke doodzonde, daar zijn zelfs kabinetten op gevallen. Tegenwoordig zijn ze alle schaamte voorbij...

Mastermattie | 11-12-18 | 20:57
-weggejorist-
frank4444 | 11-12-18 | 20:26

Ik hoop dat haar cv ketel het chronisch begeeft in koude winters.

MW51 | 11-12-18 | 20:26
-weggejorist-
MW51 | 11-12-18 | 20:26 | 2

Mona is een opgeklommen huisvrouw uit Volendam.
Wat moet ik er meer over zeggen?

HoerieHarry | 11-12-18 | 20:25 | 3

Wel knap. Hier zitten we als club van 100 raketgeleerden-met-filosofiedoctoraat een beetje impotent te vloeken.

Sjors W. | 11-12-18 | 20:29

Sjors, tuurlijk.
Ik vind het knap van Mona wat ze heeft bereikt.
Geen idee of ze gelijk heeft of niet.

HoerieHarry | 11-12-18 | 20:32

Nou nou heren. Ze heeft keurig haar rechtenstudie afgemaakt en was advocaat voordat ze de politiek in ging. Of is dat tegenwoordig hetzelfde als huisvrouw?

medusa324 | 11-12-18 | 23:01

Waarom jokken kamerleden zo vaak over cijfers die zo makkelijk te controleren zijn? Denken ze dat we gek zijn en alles voor zoete koek (extra gezondheidsbelasting) slikken?

Winter_is_coming | 11-12-18 | 20:25 | 3

Niet kamerleden, maar kabinetsleden werken met cijfers die door de ambtenaren van hun departement worden aangedragen. Deze ambtenaren heben maar 1 opdracht : Hun bewindslieden uit de wind te houden.
Een leugentje om bestwil is dan gauw gemaakt-Weten die kamerleden veel?

Roadblock | 11-12-18 | 20:28

Ze jokken niet, ze begrijpen de materie domweg niet. En dan is een foute uitspraak zo gemaakt.

Johnweer | 11-12-18 | 21:08

Ze denken niet alleen dat we gek zijn, dat zijn we ook. Gezien de stemmen op GL, D66, VVD en nog wat ander uitschot..

poisonivy | 11-12-18 | 21:40

Gewoon overstappen op stadsverwarming. CO2 neutraal, geen roet, geen fijnstof, geen CV ketel, veilig, hergebruik restwarmte, etc. Restwarmte is een bijproduct, dus de prijzen kunnen eigenlijk alleen maar omlaag.

Baron Clappique | 11-12-18 | 20:25 | 4

NDMA = NMDA uiteraard.

Johnweer | 11-12-18 | 21:07

Deze tekst debiteert u volgens mij wel vaker maar 1. stadsverwarming is meestal gewoon fossiel gestookt (warmte-krachtkoppeling), 2. soms is de hoofdfunctie kracht vervallen dus is er helemaal geen sprake meer van gratis restwarmte, 3. bijna niemand (5%) woont zo dicht in de buurt van een energiecentrale en dus is ´gewoon overstappen´ voor vrijwel niemand een optie en 4. als er in de buurt geen krachtbehoefte is dan is het ook niet efficiënt alleen een warmtecentrale te bouwen.

Joris Beltsin | 11-12-18 | 21:08

Ja, verplicht af te nemen bij de NUON. Vrije markt, me reet.

Mammeloe | 13-12-18 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand een geel hesje?

kenny harder | 11-12-18 | 20:25 | 1

Ja, 16 graag. Hier zijn ze uitverkocht.

Kop Kaaz | 11-12-18 | 20:37

Ik kijk nergens meer van op.......... ook dit niet

nope | 11-12-18 | 20:24

Mona is op een rare manier best hot!

TonyMontana010 | 11-12-18 | 20:24 | 7

Die christenvrouwtjes hebben waarschijnlijk "minder kilometers" erop zitten. En altijd netjes in de schuur gestaan (keuken)

InAnumPerRegimine | 12-12-18 | 08:13

foutje

InAnumPerRegimine | 12-12-18 | 09:17

Indertijd bij mij op school wel degelijk.

Mammeloe | 13-12-18 | 12:43
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl