Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groene energievoorziening blijkt moordmachine. Zonnepanelen vliegen massaal in de fik

Klimaatmaffia slaat toe.

heb je nou je zin groenlinks

Bent u net voor miljoenduizend euro #vangaslos om het klimaat te redden, vliegen de zonnepanelen in de fik. Brand- en elektrotechniekexperts slaan groot alarm in RTL Nieuws. "Volgens het kennisinstituut voor de brandweer, Instituut Fysieke Veiligheid, is de situatie ernstig, en is het nu 'alle hens aan dek'." Het aantal zonnepaneelbranden in Nederland stijgt sneller dan de gemiddelde temperatuur in De Bilt en de 21 van dit jaar is slechts het topje van de steeds sneller krimpende brandende ijsberg. Het is wachten op de eerste Jesse Klaver Zonnepaneelbranddode. Houd Nederland veilig. Stop het zonnepaneel.

Reaguursels

Inloggen

Niet alleen vliegen die dingen in de fik, ze geven ook een heleboel straling af. Dit gegeven wordt angstvallig stil gehouden. Het lijkt milieu-vriendelijk, maar dat zijn de panelen allerminst

Diedenien | 19-09-18 | 08:58 | 4

En hoe heet die straling dan?

bigstone | 19-09-18 | 10:31

Het is gelijkstroom, geen wisselspanning, of doelt u wellicht op de omvormer?

O2Neutraal | 19-09-18 | 10:47

Helebullshit niet man, laat je inenten

Bohse Koempelz | 19-09-18 | 11:55
▼ 1 antwoord verborgen

21 Branden.
Autobranden zijn er meer.
Maar daar slaat niemand alarm, omdat het een hobby betreft van gerespecteerde pyromanen.

MistaRazista | 19-09-18 | 01:02

Wat ik me afvraag; stel mijn buurman heeft zonnepanelen op het dak van zijn huis en hij levert terug aan het net. Stel nu dat er iets stuk gaat en dat zijn zonnepaneleninstallatie ineens een hogere voltage stroom gaan produceren, meer dan 230 Volt, zeg maar. Kan dan bij mij en bij de andere buren in de straat mijn apparaten, aangesloten op het stopcontact, kapot gaan?

kweethetooknietbeter | 18-09-18 | 22:59 | 6

ja ,en storingen gewoon door de waardeloze omvormers die van gelijkstroom wissel maken op 240 volt, en als dat geen strakke 50 herz is gaat je tv minder strak worden klokken lopen niet goed.enz

pedro300 | 19-09-18 | 08:45

Het doel van de gelijkrichter in die installatie is dus gelijkrichten, 50 hz als die niet werkt, kan je tv, computer, klok raar gaan doen. Het distributiebedrijf gaat net dit monitoren en ingrijpen wanneer dat nodig is. Slechte gelijkrichters kunnen dus heel wat problemen op je interne netwerk veroorzaken. Dus geen broltech kopen is de boodschap, zelfde met de rest van je installatie. Wacht tot ze de eerste batterijen met goedkopen cellen made in china gaan installeren in huizen... Als dat in de hens gaat, dat is een metaalbrand dan sta je daar met je branddekentje of schuimblusser.

Lt-Kol Kilgore | 19-09-18 | 08:59

Onmogelijk. We hebben in Nederland een hard net. Dus spanning schommelingen zijn minimaal. Stel een grote stad valt uit door storing. Dan pas is het terug te vinden op het net. Een piekje, of een dipje. Bliksem is er ook een.

bigstone | 19-09-18 | 10:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Eigen fikke schuld want de zon is de grootste pyromaan in ons universum.

suscrofa | 18-09-18 | 22:34
-weggejorist-
skoftig | 18-09-18 | 22:09

komkomernieuw van rtl, op de meer dan 100000 brandjes per jaar staan die paar panelen branden niet voor. Roken op je reaguurders zolder is veel gevaarlijker.

Vonkentrekker | 18-09-18 | 22:04 | 3

Is ook bekend hoeveel autobranden er per jaar zijn? En wat de oorzaak van die branden zijn? Aangestoken? Defecte accu's? Et cetera?

kweethetooknietbeter | 18-09-18 | 23:04

Blowen op je zoldertje, das pas link.

HaatbaardKnipper | 18-09-18 | 23:26

meeste autobranden zijn aangestoken ,door pyromanen en verzekeringoplichters ,klein gedeelte door constructie fouten en prutsers amateurs en profs die niet verder kijken

pedro300 | 19-09-18 | 08:48

Chinese troep.
Zelfs slecht functionerende mensen importeren we.

oplichter | 18-09-18 | 21:54

Zonnepanelen nee. Hybride nee. Bitcoin nee.
Nee nee nee.

Zo snel mogelijk hypotheek vrij. Dat moet je streven zijn!

Schulden vrij en de wereld verandert.

Piep Knars | 18-09-18 | 21:53 | 1

Wet Hillen is de nek omgedraaid dus wordt betalen voor je vrije huisje..

Duckhunt | 18-09-18 | 22:35

Enkele technisch onderlegden hier weten hoe het zit. Geen enkele zonnecel is bij machte om zichzelf in de fik te steken. Daar is gewoon te weinig energie voor. Pas als je cellen combineert tot een paneel, heb je genoeg energie voor een brand. Slechte contacten, kortsluiting en slecht montagewerk is de oorzaak van brand. Chinese shit en amateuristisch geknoei geeft brandgevaar. En dat alleen omdat professioneel materiaal gemonteerd door vakmensen voor particulieren onbetaalbaar is. Idem voor warmtepompen.

Nivelleermarionet | 18-09-18 | 21:25 | 5

vergeet de VVD niet, die ging voor minder regels( en vrije handel) ,en wel in de controle op voedsel en waren ,burgers worden daartegen meer gecontroleerd.

pedro300 | 19-09-18 | 08:51

Net een bestelling gedaan, de groepsaankoop die polen op je dak stuurt en chinese shit en omvormers levert versus de gecertificieerd installateur van op de hoek met made / designed in europe materiaal met degelijke bevestiging etc... prijs X 2 het is toch de duurste geworden. Maar voor velen zijn de centen belangrijker, doe het goed of doe het niet.

Lt-Kol Kilgore | 19-09-18 | 09:03

je panelen slecht aarden kan ook veel gedoe opleveren.

zeiksmurf | 19-09-18 | 09:13
▼ 2 antwoorden verborgen

En dat mogen de fabrikanten dan weer afdoen als 'kinderziektes'.
Nu heeft nieuwe technologie inderdaad kinderziektes, maar daar kan bij PV panelen en omvormers geen meer sprake van zijn. Voorbeelden genoeg van fabrikanten die het wel kunnen. Als je in 2018 een nieuwe variant op de markt brengt die in de fik vliegt heb je als fabrikant je zaken niet op orde. Misschien een nieuw (budget) ontwerp, of je kwaliteitscontrole, of je interne/externe testprocedures voordat je iets op de markt brengt. Het afdoen als een soort 'overmacht' wil er bij mij echt niet in.
Hoop ook dat de mensen die nog denken dat een CE 'keurmerk' ergens voor staat dit ook zien. De fabrikant zegt dat het aan alle eisen voldoet, thats it, geen controle tot het een paar keer mis gaat. Als die fabrikant in china zit en je er verder nog nooit van gehoord hebt, is het zeker niets waard.

noerg | 18-09-18 | 21:25 | 1

CE is toch China Export? ;)

LangeT | 19-09-18 | 11:26

Goh, weer een opwarmertje voor de volgende naaistreek? Zonnepanelen mogen vanaf nu meegeteld worden in de WOZ-waarde dus je tikt jaarlijks belasting af. Straks verplichte extra brandverzekering en jaarlijkse keuring.

Akiron | 18-09-18 | 21:08 | 1

Jij hebt het begrepen

MoonBeebe | 18-09-18 | 22:51

Allemaal insmeren met zonnebrandcréme!

Cen Bramer | 18-09-18 | 20:31

Wel opvallend dat alle klimaatfaatobjecten in de fik vliegen maar dat kerncentrales probleemloos functioneren.
Maar goed, het Nederlandse Volk heeft kennelijk e 25 miljard per jaar over voor klimafaatobjecten.

ProAsfalt | 18-09-18 | 20:27 | 6

Meer met de russen praten, heb in wetenschappelijk tijdschrift gelezen dat zij van plan zijn dit jaar een hybride thoriumreactor op te starten... dus niet op de tekentafel, nee, voor het eggie. Als dat hun lukt, dan is dat heel knap.

P.redgleuf | 18-09-18 | 21:28

DatIsJouwMening | 18-09-18 | 21:25
Helemaal goed.
Daar wil ik even aan toevoegen dat de aarde 510.100.000 km² is en de schade aan het milieu dus klein bier is vergeleken met kolenmijnen,aardbevingsgevoelige gasvelden, zonnepaneelbranden en fout richtingsgevoel van de trekvogels door die milieuminaretten.

The_Challenger | 18-09-18 | 22:41

nou in eneland ,usa rusland .japan dat zijn er vier ,en die japanse ramp is een gigantische ramp net als de russische

pedro300 | 19-09-18 | 08:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Zonnepanelen leveren dus veel warmte op.
Dure brandstof.

Ruimedenker | 18-09-18 | 20:15 | 3

Rendement van 20% he

boerk | 18-09-18 | 20:42

20% van oneindig is nog steeds oneindig.

hustler01 | 18-09-18 | 22:01

Zon is eindig.

HaatbaardKnipper | 18-09-18 | 23:30
-weggejorist-
watistkoudhee | 18-09-18 | 20:13 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

De nuance lijkt te zijn dat de branden komen door slechte installatie van de zonnepanelen en niet door de techniek van de zonnepanelen zelf.

GroetenVanUrk | 18-09-18 | 19:57 | 2

Echt wel. Slechte cellen resulteert in meer stroom door minder cellen.
Ik heb ze net allemaal laten vervangen, productie foutje. Je moet t maar weten

boerk | 18-09-18 | 20:44

Het ene zonnepaneel is het andere niet. De goedkope hebben een grid van zeg 3x7 rijen/kolommen. Als er op cel 1 van een kolom een blad oid valt, dan zijn er zonnepanelen waarin de hele kolom (waarin cel 1 zit) wordt uitgeschakeld. 7 cellen leveren dan dus niks. Duitsers hebben dat mooi opgelost, die hebben hun panelen voorzien van technologie waarin elke cel onafhankelijk opereert. En die hebben ook meteen PID technologie ingebouwd.

P.redgleuf | 19-09-18 | 08:22

Als je de electronicafabrikanten (schermen, adapters, batterijen, etcetera) wereldwijd innovatie en besparingsnormen oplegt ben je oneindig veel effectiever.
.
Maar opleggen aan global corporates (die zelf de mond vol hebben over duurzaamheid) is mensonterend en een bedreiging voor de vrijheid, dus gaan we de burger maar opzadelen met allerlei wanconstructies en beperkingen.
.
Logisch....
.
In een opkomende fascistische samenleving.

Parel van het Zuiden | 18-09-18 | 19:51

Energie op waterstof... dat gaat het worden.
Ze hebben nu al auto's die op waterstof kunnen rijden - ze gaan dit verder ontwikkelen, dit wordt de toekomst.

De milieugasten denken maar één ding en dat is het gebruik van olie en gas verbieden.
Zonnepanelen en windmolens... is niet krachtig genoeg.
Met waterstof lukt het wel.

sociaal_econoom | 18-09-18 | 19:50 | 8

P.redgleuf | 18-09-18 | 20:35
Er komt nu bij de verbranding van fossiele brandstoffen net zo goed waterdamp vrij (bijv. methaan 2 moleculen water(damp) op één molecule CO2). Met een planeet waarvan het oppervlak voor 2/3e uit water bestaat denk ik niet dat brandstofcellen iets wezenlijks in de waterkringloop gaan veranderen.

Joris Beltsin | 18-09-18 | 21:37

Die toekomst in nog heel ver weg. Daarbij wordt waterstof in Nederland op een kleine schaal geproduceerd en is de Co2 uitstoot bij de productie navenant gelijk als dat met verbrandingsmotoren. Ook de veiligheid in de auto's is nog een flink issue. In 2010 werd me al gezegd dat het gemeengoed zou worden voor 2020. Dat is wensdenken net zoals men halverwege vorige eeuw dacht dat kanker in de jaren 80 wel te genezen zou zijn.

The_Challenger | 18-09-18 | 22:34

omgerekend is er voor i kg waterstof 6 kg diesel nodig om het te maken ,het zou kunnen mat dat verlies als de zonne cel enorme overschotten maakt ,endie gebruikt worden om waterstof te produceren wat simpel is ,want je hangt 2 elektroden metspanning erop in water ,en de belletjes ie ontstaan is waterstof

pedro300 | 19-09-18 | 08:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Om slechts 20% van ons huidig energieverbruik in NL uit zonnepaneeltjes te halen hebben we 230 miljoen van die dingen nodig. Meer panelen = meer risico.

jacobh-59 | 18-09-18 | 19:36

Klimaatdeskundige van de week in Elsevier
We hebben zeer veel invloed op het klimaat gehad ,er moest zeker wat aan worden gedaan
Maar zei hij ook "Als die hele industriële revolutie er niet was geweest hadden we nu in de kleine ijstijd gezeten."

Dus ik ben mijn voorouders dankbaar.

pga | 18-09-18 | 19:33 | 3

Die komt er toch echt aan hoor. Begint al in 2019-2020. Kijk maar naar de zonnevlekken cyclus. En de gemiddelde temperatuur op aarde is de afgelopen jaren al met 2 graden gedaald. En dat mag u van de klimaatkerk helemaal niet horen.

P.redgleuf | 18-09-18 | 19:38

P.redgleuf l 19:38
Kunt u over deze gemiddelde temperatuurdaling meer zeggen, heeft u een bron?

Ad_Hoc | 18-09-18 | 20:02

Ad_Hoc | 18-09-18 | 20:02
Volg op twitter maar eens wat echte klimaatwetenschappers, dus niet van die lieden van de klimaatkerk. O.a. @drwaheeduddin @dbirch214 en critici als @Carbongate en @ClimateRealists Die vertellen hele andere verhalen en vinden dat het onthouden van die info aan de mensheid niet juist is.

P.redgleuf | 18-09-18 | 20:49

Een vriend van mij is installatiemonteur in Duitsland.
Daar is de energietransitie zo'n grote sof dat Merkel als de wiedeweerga gas gaat inkopen bij Putin.
De windmolens en zonnepanelen zijn zodanig onvoldoende dat ze en masse bruinkool zijn aan het bijstoken i.v.m. het sluiten van de kerncentrales.
En dan nog even meenemen dat op het Duitse "platteland" zeker 50% hout stookt in hun houtkachels en de rest olie.
Alleen de meest iets grotere dorpen / steden hebben gas.
En dan; die warmtepompen hè....
Als iedereen dáárop over gaat stappen gaan de electriciteitscentrales helemaal op tilt !
In een stad is dat al helemaal onmogelijk, afgezien van de klereherrie die die dingen ook maken...
Die redden dat nóóit, zegt ie....
Maar ja, we zijn nu eenmaal al gewend om ons te laten besodemieteren door de klimaats-idioten....

A333aan | 18-09-18 | 19:27 | 4

De Duitse belastingbetaler mag ook opdraaien voor de kosten van verbroken contracten bij kerncentrales vanwege de te vroege Atomausstieg. Tientallen miljarden. Wieder nicht geschafft.

jacobh-59 | 18-09-18 | 19:40

Ik heb er een op 230v enkel fase, zijn er niet veel maar dees wel met softstarter!

boerk | 18-09-18 | 20:45

die vriend van jou heeft zeker niet gehoord dat DUItsland gewoon teveel stroom produceert

pedro300 | 19-09-18 | 08:59
▼ 1 antwoord verborgen

Tegenwoordig is gewoon stroom betalen, goedkoper dan de aankoop van zonnepanelen. Je moet die krengen ook na laten kijken, schoonmaken, apk, vervangen, en ze werken altijd wat minder goed dan voorgerekend. En dan ook nog gevaar dood te fikken in je slaap. Sounds like a scam.

Alleycat | 18-09-18 | 19:23 | 2

In je slaap? Slaap jij overdag? Snachts zijn zonnepanelen uit.

Harkstede! | 18-09-18 | 19:27

Bijna uit, 's nachts doen zonnepanelen het ook als je op 10 km van het Westland of in de stad woont.

Watching the Wheels | 18-09-18 | 19:35

Hoeveel branden worden er veroorzaakt door een omvallende kaars, kortsluiting of vlam in de pan? Allemaal paniek om niets. Ze willen van die dingen af, de burger houdt een keertje een cent over en dat natuurlijk niet.

chicago | 18-09-18 | 19:16 | 2

Idd, gewoon een heel dom topic.

Noltie | 18-09-18 | 19:19

"Allemaal paniek om niets" - tja dan ben je bij Ronaldo aan het goede adres.....

Muchnadt | 18-09-18 | 19:52

Gas is ook gevaarlijk en ook gemakkelijk om er aanslagen mee te plegen. In 1972 al, hoewel deze aanslag vergeten lijkt in de Nederlandse canon.

www.anderetijden.nl/aflevering/580/Te...

Arnold Layne | 18-09-18 | 19:11 | 1

Aanslag door Al Fatah, is dat niet waar Kaag's man bij zit?

kleurdoosje | 19-09-18 | 03:38

Logisch... al die cheap-ass troep uit de people's republic of China die door gerenomeerde beun de haasjes op de daken van de klimagekkies en snel-rijk-willen-worders-door-teruglevering is gemonteerd begint nu reeds te falen.

Weetikveel.. | 18-09-18 | 19:10

Groot alarm schreeuwt het artikel. 11 miljoen panelen en 21x brand. Een calculated guess is dat de wasdroger (laten we zeggen 3 miljoen stuks in NL) al 500 branden per jaar veroorzaakt, ergo een 100x zo grote kans. Ben benieuwd hoe het met CV ketels zit.

Joris Beltsin | 18-09-18 | 19:10

Dit is znnepanelen bashen omdat het milieuvriendelijk is, niet omdat ze per definitie ondeugdelijk zijn. Hou toch op met alles dat beter voor het klimaat is, direct neer te sabelen als linkse nonsens en leugens. Kom dan met een gedegen verhaal.

Oh wacht = ongefundeerd hoort hier thuis.

SamV | 18-09-18 | 19:01 | 4

Tsja, verdachte bron, dat links.
Misschien in de breedte wat minder (opzichtig) liegen en dan willen mensen weer luisteren.
Misschien wat minder demoniseren en meer argumenteren als je je zin niet krijgt en dan willen mensen weer meedenken en meewerken.
.
Edoch. Zelfkritiek is daar vreemd dus tsja.
.
Waar is uw gedegen verhaal dat de “nonsens en leugens” wel adequaat staaft, trouwens?
Heeft u hier nou een account voor aangemaakt. Tssk tsssk.

Parel van het Zuiden | 18-09-18 | 19:27

@ Parel van het Zuiden

Heb je de kop van het artikel gelezen? Moordmachine, massaal, maffia. 3 termen die totaal niet stroken met wat er feitelijk aan de hand is.
Welke moorden? Gasketels zorgen daarentegen wel voor doden.
Massaal? 21. Seriously?
Maffia? Wordt hier gebruikt als populistische term om andersdenkenden weg te zetten.
Oftewel nonsens en leugens in alleen nog maar de kop van het artikel.

SamV | 18-09-18 | 21:02

@SamV,
Bent U niet nog gewend aan het taalgebruik van GS?

kleurdoosje | 19-09-18 | 03:29
▼ 1 antwoord verborgen

In België hebben ze nog Centrale Verwaring op mazoet (olie) en uiteraard ook op aardgas. Daar doen ze niet moeilijk.
Wij mogen geen CV op oliestook en dadelijk ook geen verwarming meer op aardgas.

Terwijl nota bene hier het gas ontdekt is in Slochteren zijn wij dadelijk het eerste land in de EU die geen aardgas meer mogen gebruiken.... omdat onze linkse overheid geen gas uit Rusland wil importeren.
Wij moeten dadelijk allemaal onze geiser en HR-ketel gaan vervangen - in Den Haag zijn ze helemaal gek geworden.

sociaal_econoom | 18-09-18 | 19:00 | 3

Ach ja, hadden we het maar zo goed als de Belgen

DatGeloofJeTochGewoo | 18-09-18 | 19:04

Sja, jammer dat het klimaat door links tuig in beslag is genomen als Deugobject, want een goed milieu is niks mis mee. Behalve dan de slogans waarmee links nu eenmaal alles verziekt. Maar goed, moet het klimaat ook maar wat van zich laten horen wanneer het zo misbruikt wordt.

Jan Passant mk2 | 18-09-18 | 19:18

Ik gok eerder dat ze onze voorraad gaz in het buitenland tegen een hogere prijs (tzt?) kunnen/willen verkopen dan dat de overheid nu op de binnenlandse markt krijgt. En dan draai je inderdaad de kraan dicht.

P.redgleuf | 18-09-18 | 19:41

Hoe verhoudt zicht dit tot andere elektrische apparaten of voorwerpen die de godganse dag in de zon staan?
Valt wel mee dus.
En van mij part vliegen er 10x zoveel in de fik, als we eindelijk maar eens van energie afkomen geleverd door kudt Arabieren en voormalig Oostblok dictatortjes, die met ons geld onze eigen ondergang bekokstoven.

Rest In Privacy | 18-09-18 | 18:59 | 2

Eigen ondergang? Merkel koopt gewoon stroom en gas van Poetin maar die milieumaffia nitwits op het Binnenhof spelen weer het stomste jongetje van de klas.

Lupuslupus | 18-09-18 | 19:04

Lupuslupus
Ja. Dat weet ik.
Daarom is dat opgeklopte non-conflict ook zo hypocriet.
Als Merkel geen gas zou kopen had Putin geen geld voor zn mooie nieuwe Armata tankjes, raketjes en vliegtuigjes.

Rest In Privacy | 18-09-18 | 19:13

Je kunt ook een gsm mast op je dak laten plaatsen.
Wordt het huis vanzelf warm.

HoerieHarry | 18-09-18 | 18:51

Een goedkope junction box, dat kan tot kortsluiting leiden.

FreeVogelaar | 18-09-18 | 18:48

we mogen dadelijk geen aardgas meer en geen HR-ketel.... maar moeten allemaal op zonnepanelen en warmtepompen.
De linkse milieugasten bepalen wat we dadelijk niet meer mogen en wat we moeten.
Een ding is zeker de milieuheffing op gas en stroom gaat ieder jaar omhoog.

sociaal_econoom | 18-09-18 | 18:48

Betwijfel of alle schuld toegeschreven kan worden aan de installateurs. De voorbeelden die genoemd worden lijken me niet echt geloofwaardig. Door de grote vraag is ook de kontrole op de zonnepanelen wat minder kritisch. Net als in accus kan ook in de panelen inwendig kortsluiting optreden met brand tot gevolg..

watazooi | 18-09-18 | 18:45

Bij de NPO hoor je hier niets over... zij staan achter de klimaatjongens van Parijs en GroenLinks.

sociaal_econoom | 18-09-18 | 18:44 | 1

De NPO is al jaren alle geloofwaardigheid kwijt, is niets anders dan een lobbyclub van de macht en geen enkele cent waard van alle honderden miljoenen die ze van ons stelen.

smdyasc | 18-09-18 | 18:50

Ik snap je punt niet met je link in relatie tot dit artikel...

Zoon van Boer | 18-09-18 | 19:04

Warmte pomp met krachtstroom.
Wist u eigenlijk als uw dak vol zonnepanelen is er ook een constante stralingsveld als een bubbel in en rond het huis is.
Gezellig als u van kanker houd.

rein9576 | 18-09-18 | 18:40 | 8

Joris Beltsin | 18-09-18 | 18:48
"Een relatie met kanker is pure bangmakerij, u bent vast ook tegen vaccineren."
Zeg Boris, zit je weer aan de drank? Het is wetenschappelijk bewezen dat er een verband is tussen de magnetische velden van (sterke) stroomkabels en het krijgen van leukemie, vooral bij kinderen. Niet voor niets koopt de overheid actief huizen op van mensen die binnen een bepaalde straal vanaf een hoogspanningsmast wonen. En de overheid is gierig als de pest, dus het zal voor hun wel de goedkoopste oplossing zijn hé. En nu weer aan het bier, of wil je genevert?

P.redgleuf | 18-09-18 | 19:46

P.redgleuf | 18-09-18 | 19:46
Geheel nuchter kan ik u het volgende hierover citeren:
"Uit enkele onderzoeken is gebleken dat er een statistisch verband is tussen het wonen in de buurt van een bovengrondse elektriciteitslijn en het vóórkomen van kinderleukemie. Het staat echter niet vast dat de elektrische of magnetische velden van die bovengrondse elektriciteitslijnen ook de oorzaak daarvan zijn. Er is geen mechanisme bekend waarmee ELF-velden leukemie zouden kunnen veroorzaken. Mogelijk is iets anders de oorzaak van de risicoverhoging; wat dat is, is niet bekend.
Mochten de velden rond elektriciteitslijnen wel de veroorzaker zijn van leukemie, dan zou het naar schatting gaan om maximaal één extra geval per twee jaar (op een totaal van 270 gevallen van leukemie per twee jaar)."

Joris Beltsin | 18-09-18 | 21:44

Oja, dit gaat over hoogspanningsleidingen in de orde van tienduizend tot een paar honderdduizend volt. Op het dak liggen zonnepaneeltjes die enkele tientallen volt gelijkstroom leveren en ook nog eens gelijkstroom! Dus geen em-straling maar puur velden.

Joris Beltsin | 18-09-18 | 21:54
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon hout stoken. Daar is nog genoeg van.

Mark_D_NL | 18-09-18 | 18:37 | 1

Goed idee, vooral in grote steden, lekker terug naar de tijd van Charles Dickins

therealbraindump | 18-09-18 | 18:40

De 'hete heks' van dienst hier in huis grinnikt bij dit soort nieuws.

GKJP | 18-09-18 | 18:36

Ik woon inderdaad in een fantastisch huis van de woningbouwvereniging. Maar ik vind het gewoon heel erg leuk om te zien hoe de VVD-stemmers door Rutte worden genaaid. Geen beter vermaak dan leedvermaak.

Lupuslupus | 18-09-18 | 20:12

@Lupuslupus | 18-09-18 | 20:12
Leedvermaak is dan ook weer iets wat precies past bij een zure oude doos zoals U.
Verder moet de HRA natuurlijk zo snel mogelijk afgebouwd worden.
Is misschien een instrument om starters op weg te helpen maar verder hopeloos ouderwets en niet in sync met de rest van Europa.

Berbaar | 18-09-18 | 21:08


Leedvermaak is dan ook weer iets wat precies past bij een zure oude doos zoals U.
Berbaar | 18-09-18 | 21:08

Aldus de man die bij 8 van de 10 topics "de mensjes" uitlacht, ze voor dom uitmaakt en het allemaal wel vermakelijk vindt.

The_Challenger | 18-09-18 | 22:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Zonnepanelen moeten direct aangesloten worden op de warmtepomp, dan is er niets aan de hand. Investeer meer in duurzame energie. #vanhetgasaf

Ongeblustekalk | 18-09-18 | 18:26 | 3

Yeah right, zet u dan even de zon ‘aan’ in de winter wanneer het koud is. Misschien moet u maar politicus worden, u hebt het in u!

therealbraindump | 18-09-18 | 18:32

Zonnepanelen, een dik pak sneeuw er op en dan 8 uur "licht" per dag, dat gaat hem helemaal worden. In de zomer als ik het niet nodig heb overschot, in de winter als ik het juist wel nodig heb tekort.

bergsbeklimmer | 18-09-18 | 19:00

bergsbeklimmer | 18-09-18 | 19:00
"Zonnepanelen, een dik pak sneeuw er op en dan 8 uur ",
Daarom moet je er ook zo'n gasgestookte terrasheater op zetten. 1 van 3 Kw of zo.

P.redgleuf | 18-09-18 | 19:49

Wacht maar tot we allemaal aan de warmtepomp zitten. Dan blijken die dingen massaal te ontploffen omdat ze techniek nog niet voldoende is ontwikkeld.

Osdorpertje | 18-09-18 | 18:26 | 2

Er is er hier in ieder geval een die er rijk me wordt: www.krone.at/1773184

bergsbeklimmer | 18-09-18 | 18:56

Warmtepompen gaan zorgen voor extra aardbevingen.

kleurdoosje | 18-09-18 | 21:16

Even doorgelezen:
"De precieze oorzaak van de branden is in veel gevallen nog niet bekend. De meeste onderzoeken lopen nog. Maar de acht elektrotechnische- en branddeskundigen die RTL Nieuws sprak, zeggen stuk voor stuk dat het vooral misgaat *door het dramatisch slechte installatiewerk* van de panelen. Nils Rosmuller van het IVF: "In diverse gevallen is het installatiewerk de oorzaak van de branden geweest."

Niks mis met de panelen. Gewoon installateurs beter opleiden/ controleren.
Maar ja. Laten we vooral anti vernieuwing zijn.

DeJemelscheet | 18-09-18 | 18:24 | 2

Laten we eerst op beperkte schaal in een bepaald gebied gedurende langere tijd experimenteren met deze nieuwe vindingen, dat geldt ook voor de warmtepomp.

JohnWalker | 18-09-18 | 18:28

Die nieuwe vindingen zijn er al sinds van voor 1940. Het is nu gewoon wat complexer maar zelfde principe. Net zoals de F-35 het zelfde is als de Wright-Flyer.
Maar vraag Wilbur b.v niet om aan een F-35 te sleutelen. Gaat niet.

Zelfde met zonnepanelen.
Wat ik zeggen wil: met de auto zeg je ook niet, laten we eerst even aanzien of het werkt.

DeJemelscheet | 18-09-18 | 18:55

Zijn dat die Chinese panelen, die niet meer mogen worden ingevoerd vanwege de "valse concurrentie"? Of zijn dit die onvolprezen EUropese panelen die natuurlijk wel met Chinese grondstoffen zijn gemaakt maar door "vaklieden" en "experts" zijn geassembleerd en gemonteerd?

bergsbeklimmer | 18-09-18 | 18:24 | 1

Vorige week is de anti-dumpmaatregel op zonnepanelen ingetrokken. In plaats daarvan hebben ze het nu op Chinese e-bikes voorzien (en zo goedkoop zijn die krengen niet...)

Bijtendehond | 18-09-18 | 18:42

Dank voor one daadkrachtige overheid. Om de veiligheid te waarborgen komt er een APK voor zonnepanelen. Jawel, uw voordeel wordt afgeroomd ten behoeve van de zoveelste fop-industrie. U dacht toch zeker niet dat u er echt beter van werd?

Yeohan | 18-09-18 | 18:22

Alles waar 'Made in China' op staat vliegt uiteindelijk in de fik.

HoerieHarry | 18-09-18 | 18:22 | 3

Hm.. Volgens mij staat er geen Made in China op een Tesla.

Bijtendehond | 18-09-18 | 18:40

Bijtendehond | 18-09-18 | 18:40
Eerst maar eens aan Elon vragen wie de toeleveranciers zijn dan.

Cobalt bomb | 18-09-18 | 19:00

Bijtendehond | 18-09-18 | 18:40

Vraag het orakel Berbaar even wat er op staat. Die schijnt die dingen bij de vleet te kopen.

The_Challenger | 18-09-18 | 22:20

Huizen blijken moordmachines. Want ze vliegen massaal in de fik.

Trans_Fimmermans | 18-09-18 | 18:21

Zonneparken, of zonnepanelen maken gelijkspanning. Gelijkspanning is in principe ook veel risicovoller bij vlambogen; die zijn veel sterker dan bij wisselspanning door de afwezigheid van de nuldoorgangen. Je hebt voor gelijkspanningsinstallaties veel degelijker schakelmateriaal nodig. Wellicht gaan sommige installateurs hier ook de fout mee in. Plus de inverter die van de gelijkspanning wisselspanning maakt geeft erg veel warmte af door de hoge schakelfrequentie (wel tot 40kHz) van de transistoren die dat schakelen. Dus naast de hitte van de panelen is er ook die extra warmtebron. Ga niet met de vage kennis in zee voor zo een projectje.

Gele Beer | 18-09-18 | 18:20 | 1

Hier ligt idd (een deel van) de oorzaken van de branden.
Het komt namelijk regelmatig voor dat bij een nieuwbouwhuis de panelen worden geplaatst zonder de bijbehorende inverter. Dit om te voorkomen dat de inverter uit het huis wordt gejat voor het huis opgeleverd is.
Het gevolg is dat de kabels van de panelen loshangen en dat met een beetje pech vlambogen ontstaan die de boel in de fik zetten.

Het is dan inderdaad de zonne-installatie die de oorzaak is van de brand, echter brand was eenvoudig te voorkomen geweest door de uiteinden van de kabels af te doppen.

Majoor Pikindewind | 19-09-18 | 18:09

Wat een flut onderwerp. Alles wat je niet goed installeert kan in de fik vliegen. Frituurpannen, auto's en dus ook zonnepanelen. Gaap.

Pedronegro | 18-09-18 | 18:19 | 1

Slaap jij onder je frituurpan?

Gulliver | 18-09-18 | 18:19

Zonnepanelen op je dak is het zelfde als een kamer verhuren aan een pyromaan. Het levert wat centen op en je moet maar hopen dat het goed gaat.

Gulliver | 18-09-18 | 18:18

Ochjee de aluhoedjes zitten weer te strak op GSHQ. Ja jongens, en islamterreur bestaat niet maar is propaganda om de islam zwart te maken. En de aarde is plat. En als klimaatverandering echt was had god allang ingegrepen want de aarde is zijn heiligdom.

Gehaktbalmetketjap | 18-09-18 | 18:16

Kun je er ook ruitenwissers op krijgen?
Makkelijk bij sneeuw.

HoerieHarry | 18-09-18 | 18:16 | 1

In landen met veel sneeuw past men soms wel omvormers toe die stroom door de panelen kunnen laten lopen om ze even op te warmen zodat de sneeuw er af glijdt. Als er eenmaal een paar panelen schoon zijn dan wekken die genoeg stroom op om de rest te ontdooien. In Nederland zijn die paar dagen winter-zon het niet waard om je leven op een bevroren dak te wagen. Als je je verveelt en de panelen staan in je tuin dan zou je de sneeuw er af kunnen vegen.

W_F | 18-09-18 | 19:10

Het is wachten op de extra premie voor zonnepanelen of (toekomstige) schades die (na een bepaalde datum) niet worden vergoed vanwege een bepaald type zonnepaneel/omvormer. Wordt nog een mooie business.

Atlantis-95 | 18-09-18 | 18:15 | 1

En de extra belasting , als iedereen ze heeft

gato | 18-09-18 | 18:53

Men is de waarschuwing vergeten 'alleen in de winter te gebruiken'.

Jeroen65 | 18-09-18 | 18:12

Als je de bak in draait vanwege een hennepplantage die o.a. veel brandrisico opleverde dan ook maar dezelfde consequentie voor zonnepaneleneigenaren.

Leptob | 18-09-18 | 18:10

Wietkwekerij .....

MarcS | 18-09-18 | 18:16

Al jaren is het plaatsen van zonepanelen tegen de gevel (of balkon hekjes) in Nederland niet meer vergunning vrij. (het mag wel mét vergunning) In Duitsland verkopen ze er nog wel hele mooie montagesystemen voor.

W_F | 18-09-18 | 19:14

Zal het er ook wat mee te maken hebben dat iedereen met een bestelbus, ladder en gereedschapskist zich ´zonnepaneelspecialist´ mag noemen?

GKJP | 18-09-18 | 18:09

Laat gelijk een sprinklerlinstallatie op je dak timmeren.
Probleem opgelost.

HoerieHarry | 18-09-18 | 18:09

Slaapt Berbaar nog een beetje rustig onder zijn zonnepanelen?

Gulliver | 18-09-18 | 18:08 | 6

De leverbaarheid in Nederland is nog lastig, maar die Powerwalls zijn wel mooie apparaten. Ben er alleen nog niet uit hoeveel er in de garage komen te staan. Voor helemaal off-grid met warmtepomp kom ik toch snel op een powerpack uit, maar dat zal wel een paar centen kosten.

W_F | 18-09-18 | 19:20

@Glasgow Argus | 18-09-18 | 19:11
Leven is risico's nemen Glasgow.
Bange poeperTs moeten lekker achter het bloemetjesgordijn blijven zitten met de stadsverwarming aan.

Berbaar | 18-09-18 | 19:22

@W_F | 18-09-18 | 19:20
Levertijd is rete lang en die dingen zijn best groot.
Powerpack is onbetaalbaar voor de particulier vooralsnog.

Berbaar | 18-09-18 | 19:27
▼ 3 antwoorden verborgen

21 (eenentwintig) branden jeetje het is me wat.
Hier staan er een aantal van die dingen op het dak en op de garage, die worden trouwens ieder jaar geïnspecteerd.
Paniek om helegaar niks.

Berbaar | 18-09-18 | 18:07 | 5

Nepnieuws; je verwacht het ook niet he. Het artikel heeft het over 21 branden op een totaal van 11 miljoen zonnepanelen. Daarbij wordt de installatie als oorzaak gezien en niet zozeer de zonnepanelen zelf.

gast128 | 18-09-18 | 19:08

Het enige wat jij op je dak hebt zijn dakpannen. Pas geleden vertelde je ook al dat je er een paar op je dak hebt liggen. En je zei zo trots dat je Tesla rijdt en dat je vrouw een gewone auto reed. Je vergat dat bijna te vertellen. Een week later toen het topic over Elon Musk(usrat) ging vertelde dat je maanden geleden ook een Tesla had gekocht voor Mevrouw Berbaar had gekocht die in mei 2019 afgeleverd wordt. Een beetje Berbaarkenner weet dat als dat waar zou zijn geweest hij dat wel een week eerder in het zonnepanelentopic had verteld.

The_Challenger | 18-09-18 | 22:15

Zijn de kosten voor die jaarlijkse inspectie meegenomen in de terug verdien tijd?
Jaarlijkse inspecie staat garant voor geen calamiteiten in de tussentijd?

*mompelt iets met technisch onbenul.

Maytheforcebewithyou | 18-09-18 | 23:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Daarom heb ik nog geen zonnepanelen genomen. Ze worden bijna door je strot geduwd want Nederland, het enige land ter wereld moet van het gas af. Nog even en we liggen allemaal aan het gas. Het is net zo idioot als Saudi Arabie zegt, wij gaan van de olie af. Right. Maar hey, dit is Nederland waar de Jesse Klaver mani de heersende doctrine is. Want, klimaat he. Een krachtige zonnevlam en we liggen weer 1000 jaar achter op het zogenaamde red het klimaat schema. Het resultaat is 0.001 % winst. Briljant en wie vullen weer hun zakken, precies de vrienden van Jesse en hijzelf. De klimaatmaffia viert hoogtij en kloppen het geld uit de zakken van de burger. Waarom stoppen we deze gekte niet. Morele chantage als onliners "voor onze kinderen en toekomstige generaties" doen het goed. De burger betaalt die alles en ligt er krom voor. Laten ze eerst eens wat doen aan al het plastic dat is concreet en helpen direct het milieu. Stop de milieumaffia en activisten verenigt onder de vlag van Groen (S)Links en Ondemocraten '66.

De Evangelist | 18-09-18 | 18:07 | 2

Geweldig, helemaal mee eens.

gato | 18-09-18 | 18:15

Er veel betere redenen dan het klimaat om geen miljarden per week meer over te maken naar olie landen.

W_F | 18-09-18 | 19:23

Ook kolen werd door de toen heersende elite gezien als de redding van de mensheid, iedere elite heeft haar eigen waandenkbeelden, laten we vooruitstrevend denken en het gebruik van zonnepanelen versneld terugdringen.
Nederland van de zonnepanelen af en wel nu!

smdyasc | 18-09-18 | 18:07

Zal eerder te maken hebben met slechte contacten dan met het paneel an sich.

Speertjespunt | 18-09-18 | 18:05 | 4

@gato, omdat in Spanje er opeens een achterlijke belasting op zonnepanelen kwam.

fredflange | 18-09-18 | 19:36

Gaat hier ook gebeuren.

Lupuslupus | 18-09-18 | 20:07
▼ 1 antwoord verborgen

Brand ontstaat bij huizen, schuren, bedrijfspanden en zonnepanelen-parken volgens de tekening wel steeds aan de rechterkant.

jezusterinderduster | 18-09-18 | 18:04 | 3

Sorry, maar dat is toch echt de linkerkant…

tantesidonia | 18-09-18 | 18:32

Wellicht als je scheel kijkt of loenst...

lovekila | 18-09-18 | 18:35

Is een kwestie van politiek.

Lohengrin | 18-09-18 | 18:48

alle hens in de hens?
alle hens aan dak?

Hemmenaar7 | 18-09-18 | 18:03

Is dat wel meegenomen in de rendementsberekeningen?

Wim Venijn | 18-09-18 | 18:03

Helemaal lachen wordt het wanneer de teruglevering aan het net niet meer wordt betaald en mensen dan zelf maar in accupacks gaan opslaan. Dat gaat pas branden opleveren.

Glasgow Argus | 18-09-18 | 18:02 | 1

Het is dan ook waanzin iets gratis te leveren. Welke idioot heeft verzonnen dat mensen dat gaan slikken...?

Heau even | 18-09-18 | 18:22

Wie zegt dat zonnepanelen niet bijdragen aan de opwarming van de aarde is AF!

Otman | 18-09-18 | 18:01

Wie plaatst er dan ook zonnepanelen op een brandbaar dak?
Iedere kleuter weet toch dat het alleen op asbest golfplaten veilig te monteren is?

Rommelende Onderbuik | 18-09-18 | 18:00

Is die brand een beetje Co2 neutraal? Nou? Nou??

harry21 | 18-09-18 | 18:00

Alles in de hens aan dek.

Een paard | 18-09-18 | 17:59

Dikke lul !

Wijze uit het Oosten | 18-09-18 | 18:00

Wel een mooi neveneffect , heb je van je zonnepanelen niet alleen elektriciteit, maar ook verwarming !

Wijze uit het Oosten | 18-09-18 | 17:56
-weggejorist-
jezusterinderduster | 18-09-18 | 17:56 | 2

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken