Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ontroerend. Enschede herdenkt Hiroshima

Social

Enschede, dat naar verluidt enige affiniteit kent met 'getroffen' steden, herdenkt. Prachtig om te zien hoe er stilgestaan wordt bij de zusterstad die op die moedwillige zomerdag van 6 augustus 1945 ge-reset werd. Een "Die-in" heet dat in die kringen. We weten het nog als de dag van gisteren toen Truman z'n onheilspellende woorden sprak. "It's an atomic bomb. A harnessing of the basic power of the universe. The force from which the sun draws its power has been loosed against those who brought war to the Far East." Ja, ze waren natuurlijk wel een beetje zelf begonnen, maar je bent jong en je wilt wat. Enfin, Enschede is het in ieder geval niet vergeten, en we zien halsreikend alsook reikhalzend uit naar de herdenking van Nagasaki op 9 augustus. Of is dit gewoon een macabere sluikreclame voor de Open Dag Salsa op de achtergrond? Oh, en Magere Hein komt op het eind ook nog even langs. Maar was het terecht, al dat gedoe?

Reaguursels

Inloggen

Mooi. Herdenkt Hirishima/Japan ook de vuurwerkramp? Nee? Goh...

Alfred1977 | 07-08-18 | 18:37

telelezer | 06-08-18 | 20:11 De 100th bombergroup is enkel de uitvoerder geweest van het doelwit Dresden.Het idee was een stampede te creeëren van vluchtelingen met name uit het oosten en was goedgekeurd door Churchill.
Tevens was Dresden niet aanb te zien als vesting,daar het geen luchtverdediging meer had en enkel kleine onbelangrijke tactische doelen.
Zodoende was het effect van de bombardementen ook zo desastreus en kloppen de slachtoffer aantallen ook niet, omdat deze enkel de geregistreerde bewoners en vluchtelingen betrof en er geen verdediging was het effect te minimaliseren.

inspector71 | 07-08-18 | 00:03

@johannijhof | 06-08-18 | 22:03 Het verschil zit hem in de gebruikte wapens en het feit dat Rotterdam luchtverdediging had en er reeds met reguliere troepen werd gevochten.
Dit maakt van Rotterdam een vesting,waardoor er onder het oorlogsrecht gebombardeerd mocht worden.Tevens is het feit dat een woonwijk werd getroffen een tragisch misverstand.De bommenwerpers waren immers al teruggeroepen,middels vuurpijlen,waarvan een deel deze tekens niet tijdig heeft gezien.
Daarnaast hebben "we"langer stand gehouden als gepland,waardoor het tijdplan van de Duitsers in gevaar kwam.Dit in tegenstelling van Japan,waarbij de tijd niet "of the essense" was,men had immers zo goed als geen marine meer.
Het bewust bombarderen van burgerdoelen is daarbij voornamelijk bevolen door de geallieerden om de moreel van de burgerij van de vijand te breken. Duitsland heeft zich hiervan,met uitzondering van tragische omstandigheden,lange tijd onthouden en geconcentreerd op militaire doelen.

inspector71 | 06-08-18 | 23:55 | 3

"Tevens is het feit dat een woonwijk werd getroffen een tragisch misverstand.De bommenwerpers waren immers al teruggeroepen,middels vuurpijlen,waarvan een deel deze tekens niet tijdig heeft gezien.
Daarnaast hebben "we"langer stand gehouden als gepland,waardoor het tijdplan van de Duitsers in gevaar kwam."

Dus:
A) Duitsers zijn zo stom, dat ze niet weten dat er in steden burgers wonen;
B) het aanhouden van een strakje planning is een valide reden om een stad te gaan verwoesten.

Bedankt. Dat was verhelderend.

Giraf01 | 07-08-18 | 08:19

Volgens mij vergeet u dat Duitsland aan Nederland de oorlog verklaarde enkel om de baas te kunnen spelen. Valide reden om een stad te bombarderen? My ass. Hoe haal je het in je hoofd?

Draak uit Brabant | 07-08-18 | 10:54

Capitulatie nadat men dreigde ook Amsterdam te bombarderen, en men had reeds geoefend in Polen.
De Duitsers zelf waren ermee begonnen: het Spaanse Guernica (1937), het Poolse Wielún (1939) en Rotterdam (1940) werden getroffen door een bommenregen en de Battle of Britain (1940-1941) kostte meer dan 25.000 burgerslachtoffers. Voornamelijk in Londen, maar ook in andere steden als Bristol, Liverpool, Birmingham en Coventry. Bron Duitslandinstituut. Volgens mij is deze lijst nog niet compleet en is bv ook Warschau gebombardeerd, niets vesting, gewoon bewust terreur om de tegenstander op de knieën te dwingen. U praat dus poep.

bwanabanjo | 07-08-18 | 12:14

Als laatste: het klopt dat de beide steden geen militair doelwit waren. Alle militaire doelen waren al stuk. Ze zijn juist gekozen omdat ze tot dat moment redelijk ongeschonden waren, kun je goed het effect zien.

Alquest | 06-08-18 | 22:44

Hoe kan iemand nu beweren dat het de oorlog niet verkortte?
Het bombardement op Rotterdam verkortte de oorlog tussen Nederland en Duitsland aanzienlijk. Waar zit het verschil?

johannijhof | 06-08-18 | 22:03

Atoombom? Handig wapen? Het leed begint pas met de explosie, de overlevenden (jaaa, die waren er) hadden er tot het einde van hun leven last van.

Onschuldige kinderen enzo. Mja, om de levens van soldaten te redden mag alles, uiteraard, inclusief het opofferen van burgerlevens. Die soldaten wisten immers niet dat er op ze geschoten zou worden.

White flash, black rain: youtu.be/xpMZkXXHf6o

Mozes Jeuk | 06-08-18 | 21:05

"De bommen op Dresden (geen fabrieken) hebben het einde van de oorlog niet versneld, dat was/is gewoon een oorlogsmisdaad van Bomber Harris"
@ je ne regrette rien | 06-08-18 | 17:52
Dresden was een vergelding voor het duitse nodeloos kapotbombarderen van Coventry.
De moffen waren echt geen lieverdjes; vergeet ook Rotterdam niet dat platgebombarderd werd (met ontelbare burgerdoden), gewoon om het nederlandse leger, dat tegen elke verwachting in stand hield, tot overgave te dwingen!

telelezer | 06-08-18 | 20:11 | 2

Coventry was een keuze van Churchill. De enigma krakers hadden de plannen hierover gekraakt. Churchill koos ervoor om de RAF niet te waarschuwen omdat anders de Duitsers door zouden hebben dat hun codes waren gekraakt. Wellicht een moeilijkere keuze dan Truman.

Alquest | 06-08-18 | 21:21

Toen Dresden werd gebombardeerd was het oostfront behoorlijk in de buurt van die stad gekomen. Daarvoor geen strategisch doel, nu wel want stad in de buurt van het front en daarmee een spil op gebied van distributie en communicatie.
Dresden was op dat moment ook redelijk veilig aan te vallen wat in de jaren er voor niet het geval was. Niet zo gek dus dat de aanval werd ingezet. Blijft het wel zo dat massale bombardementen niet bijzonder veel bijdrage hebben geleverd. Zeker niet tav de veronderstelling dat moreel van burgers gebroken zou worden.

Nuuk | 06-08-18 | 22:26

Huh? Gaan liggen, en dan nog op het gemakje ook nog? Jullie moeten verdampen hoor. Ver-dam-pen!!

Wat een treurige bijeenkomsten weer en lekker deugen natuurlijk.
De atoombom was en is een vreselijk wapen. Hopelijk gebruikt niemand ze ooit meer.
Om deze 2 bombardementen er zo uit te pikken in een oorlog waar zo veel slachtpartijen waren, is wat suf . Het bijzondere was het inluiden van het A bom tijdperk. Verder een van de vele gruwelijke gebeurtenissen uit die tijd.

Schijnt dat ww2 er door verkort werd. Gehoord dat het dan 1 miljoen minder doden koste dan een invasie van Japan dus met dat gezichtspunt een goede beslissing geweest.
Okinawa was een ramp, voor soldaten en burgers. Meer doden dan die a bom. Okinawa was het eerste echte Japanse grondgebied hoewel het niet echt tot de heimat schijnt te horen. Als de japanners dan al zo'n hand en.tand mentaliteit vertoonden, dan valt er wat te zeggen voor de boel verkorten met deze 2 bommen.

Nuuk | 06-08-18 | 20:05 | 1

Nope, de oorlog liep al op z'n eind en dit was een proef om te zien wat de effecten waren. Al heel snel stond er een VS de schade op te nemen waarvan 80% burgerdoden. En daarna werd er een andere bom gegooid. Als de VS de oorlog hadden willen beslechten dan hadden ze er 1 op Tokyo gegooid toch?
Die ondergrondse en bovengrondse testen zullen ook wel iets met deze planeet doen, het enige waar je tot nu toe op kunt leven met vanalles bestoken.

Jezusaapje | 06-08-18 | 20:41

Was onlangs in Japan, okinawa. Was een bijzondere reis naar een plek waar zo enorm gevochten en geleden is aan beide kanten. Bijzonder was dat, op een prominente plek in het museum, uitleg wordt gegeven over de oorzaak van de oorlog. De eerste oorlogsdaad werd, vanuit Japans perspectief, gepleegd door de USA, VK, Australia en jawel Nederland. Deze landen legde Japan economische sancties op. Oa de verkoop van olie naar Japan werd stilgelegd, net als vele andere strategische goederen. Japan werd gedwongen tot een oorlog was daarbij de uitleg. Met andere woorden, pearl harbour was een legitieme aanval. De reden achter de economische sancties, oorlogsmisdaden in China, werd niet genoemd. Op deze wijze wordt dit dus beleefd en onderwezen in dat land.

de vleesgigant | 06-08-18 | 19:44 | 1

Op een manier is het wel waar. Japan kwam er tijdens zijn industrialisatie achter dat het hoegenaamd geen grondstoffen had. En zelfvoorzienend was toen nog wel een ding. En die oorlogsmisdaden in China werden in die periode ook door Frankrijk en Engeland gepleegd.

Alquest | 06-08-18 | 22:34

nee_toch? | 06-08-18 | 17:33 | reageer
Als Eisenhouwer zijn zin had gekregen en ergeen vertraging was geweest van de A-bom dan had je evengoed niet geleefd. Want ze wilden hem nl eerst op Duitsland droppen, ongeacht de "collateral damage" bij de omliggende bondgenoten.
Alleen was e.e.a. vertraagd en was de capitulatie van Duitsland al achter de rug. Anders waren je ouders waarschijnlijk ook een "stralend" voorbeeld geweest van WW2

Flatulent | 06-08-18 | 19:35

Enige nadeel van het gebruik van de atoombommen, is dat daarmee Japan in de slachtofferrol kwam terwijl zij een agressieve oorlog begonnen en als bezetters zich dermate beestachtig gedroegen, dat zelfs de meest fanatieke SS-divisies daarbij een padvindersclub leken.

Franker | 06-08-18 | 19:31

Iedere dag weer blij verrast door het mentaal kapitaal van gs reaguurders,
Ook veel historici........

2CVOcean | 06-08-18 | 19:29

Het is jammer dat ze in Enschede ook niet de 300.000 doden van Nanking/ China hebben herdacht. De Japanners hebben daar met de klassieke wapens ( kogel, bajonet, mes, etc) die 300.000 Chinezen omgebracht.
Na de 2e wereld oorlog zijn er op deze aarde miljoenen mensen op de ouderwetse wijze omgebracht (en nog steeds) en niemand door een kernwapen.
Dus ga nog eens demonstreren daar in Enschede.

lammelul | 06-08-18 | 18:47

Oh: leesvoer:

The Most Controversial Decision: Truman, the Atomic Bombs, and the Defeat of Japan.
By Wilson D. Miscamble. New York: Cambridge University Press, 2011. ISBN-13: 978-0521735360

Hiroshima: Why America Dropped the Atomic Bomb.
By Takaki, Ronald Takaki. Boston: Little, Brown and Company, 1995. ISBN 13: 9780316831222

Is dit nog nieuws? | 06-08-18 | 17:39

Landverraad, om zo de Jappen te 'herdenken'. 15 augustus is de herdenking en wel voor de Nederlanders

Renkum0317 | 06-08-18 | 17:38

Stel hè, dat de Amerikanen die bom in plaats van op Hiroshima in de baai van Tokio gegooid hadden en dan de 2e ook...
Zou ook wel indruk gemaakt hebben op Hirohito, toch?

Is dit nog nieuws? | 06-08-18 | 17:37 | 1

Nee

je ne regrette rien | 06-08-18 | 17:47

Uitstekende video weer van Prager U, net zoals deze: youtu.be/m6bSsaVL6gA

Bolder | 06-08-18 | 17:33

Dankzij die bom zijn veel onschuldige gevangenen uit de Jappenkampen in leven gebleven, waaronder mijn moeder. Daardoor leef ik nu eauk.

nee_toch? | 06-08-18 | 17:33

Belangrijke dag, 6 augustus
https://twitter.com/HistoryTime_/status/1026366129374195712

Hatröss | 06-08-18 | 17:31

Dankzij die bom zijn vele onschuldige gevangenen uit de Jappenkampen in leven gebleven, waaronder mijn moeder. En daardoor leef ik nu eauk

nee_toch? | 06-08-18 | 17:31 | 1

En die fantastische premier van ons...

frank87 | 06-08-18 | 19:56

Maar goed. Wat is meer funest voor een stad: een atoombom in het centrum - of (Groen)Links bestuur gedurende vijftig jaren in het stadhuis.

Een studie waar Groenlinkse mensen boos van worden (dus is het waarschijnlijk waar)
www.angelfire.com/ca4/yourturf2/Hirosh...

Jan Passant mk2 | 06-08-18 | 17:14

Geweldige vertoning. Zeker door groenlinks bedacht.

Jezus_Boeddha | 06-08-18 | 16:52

Toen Franklin D. Roosevelt op 12 april 1945 overleed en opgevolgd werd door Harry S. Truman, kwam dat bericht uiteraard ook ter ore van het Japanse oorlogskabinet.
Men vroeg zich af (zie hier de gebrekkige kennis van de Engelse taal in Japan) wat dat betekende "Truman".
Een van secretarissen wist een antwoord: True man means he is a real man.
Dat zorgde voor wat ongerustheid bij de Japanners.

Memek | 06-08-18 | 16:49 | 1

Mooie tegels allemaal Memek, dank daarvoor. *Mompelt laatste regel van Casablanca*

Alquest | 06-08-18 | 22:41

Enschede en Hiroshima .. hmm ... goh , waar kennen die elkaar van ? Helemaal nergens van ? Oke , moving on.........

Koning BongoBongo | 06-08-18 | 16:47

.. iedereen die bereid was de Tweede Wereldoorlog tot de allerlaatste Amerikaan uit te vechten vond de atoombommen overdreven.

Jan Passant mk2 | 06-08-18 | 16:35

Toen de stad waar ik mijn gymnasium deed in puin ging, en de ramen uit het Kottenparkcollege werden geslagen, dezelfde school waar Femke Halsema zich door de havo heen worstelde, was ik behoorlijk aangeslagen. Een vergelijking met Hiroshima is uiteraard absurd. Zonder de bommen op Dresden, Hiroshima en Nagasaki had ik het eind van de oorlog nooit gehaald. Voor mij rechtvaardigt dat vrij veel geweld.

johannijhof | 06-08-18 | 16:21 | 2

De bommen op Dresden (geen fabrieken) hebben het einde van de oorlog niet versneld, dat was/is gewoon een oorlogsmisdaad van Bomber Harris

je ne regrette rien | 06-08-18 | 17:52

Bomber harris had ook een doel: bewijzen dat je met bommenwerpers een oorlog kunt winnen. Dat bespaart gevechten op de grond en dus eigen levens. Dresden werd juist gekozen omdat het nauwelijks eerder gebombardeerd was, zodat je goed het effect van een dergelijke aanval kon zien.

Alquest | 06-08-18 | 22:25

De keuze was simpel. Of miljoenen doden door de Jappen, die nooit wilden stoppen; of de bom. Het was uiteindelijk de keizer die wil verstand had en capituleerde. Daar hebben heeft veel Nederlanders hun leven aan te danken. Inclusief Wim Kan.

Kamervraag | 06-08-18 | 16:06 | 1

Wim Kan had een sketch die hij dapper opvoerde in het Jappen kamp.
Hij gebruikte daarbij een pan. En hij zei: ja pan, je gaat eraan pan. En hij trapte de pan in het stof.

Memek | 06-08-18 | 16:30

Citaat van Generaal Dwight Eisenhower:

"Japan was already defeated and that dropping the bomb was completely unnecessary. … I thought our country should avoid shocking world opinion by the use of a weapon whose employment was, I thought, no longer mandatory as a measure to save American lives. It was my belief that Japan was, at that very moment, seeking some way to surrender with a minimum loss of “face”. The secretary was deeply perturbed by my attitude, almost angrily refuting the reasons I gave for my quick conclusions."

Zie: williamblum.org/essays/read/hiroshima...

VrijdenkerDavid | 06-08-18 | 16:04 | 2

Eisenhouwe was een grote hypocriet. Alleen al om Dresden.

Lafayette | 06-08-18 | 16:29

Japan mocht dan al verslagen zijn, dat betekende niet dat ze zich daarmee vreedzaam overgaven. Op de Filipijnen waren ze ook kansloos en het hoogste Japanse commando kwam overeen met de Amerikanen om zich uit Manilla terug te trekken, daarmee oorlogsschade aan de historische binnenstad te voorkomen.
Helaas was er een Japanse kolonel het daar niet mee eens en weigerde met zijn troepen te vertrekken. Gevolg was een keiharde strijd en een volkomen in puin geschoten Manilla.
En van dat soort officieren liepen er duizenden rond.
De Japaners waren (zijn?) een stelletje fanatiekelingen die zich als beesten hebben gedragen. Ik denk dat de keuze om de atoombommen te gebruiken honderdduizenden levens heeft gespaard.

Franker | 06-08-18 | 19:22

Terecht of niet zou de vraag niet moeten zijn. Immers wat maakt het terecht? Was het nodig? Nee. Het is een militaire keuze geweest, goedgekeurd door de commander in chief. De oorlog op zichzelf had Amerika al gewonnen eigenlijk. Mja. Er moest een boodschap afgegeven worden. En die hebben de Jappen gekregen ook.

Standvastig | 06-08-18 | 16:02 | 2

Leuk, maar je zwetst een beetje uit je nek.

DreDoorsnee | 06-08-18 | 19:04

Ja het was nodig, het fanatisme waarbij in een verloren situatie iedere meter nog werd verdedigd, gekoppeld aan hun beestachtige gedrag in elk land dat ze nog bezet hielden, maakte dat elke dag dat de oorlog verkort kon worden duizenden slachtoffers voorkwam.

Franker | 06-08-18 | 19:27

Enola Gay de bekende naam (niet alleen als song) van de Bi Ni Ju Kyu (B29 Superfortress in het Japans), die de eerste A bom dropte op Hiroshima.
Maar wat was de naam ook alweer van de B29 die Nagasaki "aandeed", net zo'n vraag als wie vermoordde Robert Kennedy.
Die B29 was Bock's Car. (R. Kennedy werd overigens vermoord door Sirhan Sirhan)
Als je een goede film over Hiroshima wilt zien, met ook de strijd binnen de VS om de het gebruik van de bom:
http://d.ratingmovies.com/servlet/Main/CoverDisplay/Hiroshima_(1995).jpg?film_rn=362

Memek | 06-08-18 | 15:54 | 4

Nou, ik lees met grote interesse wat Memek schrijft. Dus effe dimmen, James Bond.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 16:17

Prima tegel Memek !
Take care.

PopeyeKamper | 06-08-18 | 16:22


Wat fijn dat je even je kennis wilt etaleren...
Goldfinger | 06-08-18 | 16:15

Zalig zijn de simpelen van geest.

Memek | 06-08-18 | 16:51
▼ 1 antwoord verborgen

Met plaatsvervangende schaamte naar dit filmpje gekeken. Altijd als je denkt dat het niet erger kan blijken sommige Nederlanders je toch weer te verbazen.

Linkse allergie | 06-08-18 | 15:51

De afstand van Enschede naar Hiroshima is heel wat groter dan de afstand van Enschede naar Jachymov. Jachymov? Meteen na 1945 begon de wapenwedloop tussen de VS en de Sovjet-Unie. De VS had de kernbom en de Sovjets hadden Sacharov, de vader van de waterstofbom. Maar het ontbrak de Sovjets aan voldoende uranium. Toen kwam er hulp van de communisten die in 1948 Tsjechoslowakije hadden overgenomen. Op de grens met Duitsland, in het Erstgebergte, ligt Jachymov. Daar kreeg mdme Curie haar radium vandaan met treinwagonladingen vol erts en gesteente uit Jachymov. De communisten stuurden hun politieke vijanden de mijnen in om uranium te delven. Op 22 november 1955 was de waterstofbom gereed en begon de Koude Oorlog pas echt. Wie van lekker creepy en eerie houdt, kan mooi gaan kuren in Jachymov. Er staan overal borden, die waarschuwen voor het radioactieve stralingsniveau in de oude huizen. Maar kuren met radium schijnt heel heilzaam te wezen...

Eeuwig..Op..Vakantie | 06-08-18 | 15:51 | 1

Curie zelf kreeg van haar radiumkuren kanker.

Alquest | 06-08-18 | 22:19

Het leek er eerder op alsof de beveiliger van de lokale GGZ-instelling had vergeten om de sleutel van de binnenkant van de deur af te halen.

B.Spiritus | 06-08-18 | 15:48

Toch wel een beetje lachwekkend deze vertoning in zusterstad Enschede na de vuurwerkramp.

JohnWalker | 06-08-18 | 15:47

Denk dat deze ruime vertegenwoordiging van de Enschedese deug-bevolking, bevangen door de warmte, het in de bol is geslagen ..

daytripper | 06-08-18 | 15:44

Menigeen van u kent de film Der Untergang, de laatste dagen van Hitler en het 3e rijk. Er is ook een dergelijke film over de laatste dagen van de oorlog in Z.O. Azië en de rol van Hirohito ( was he the puppet or was he the puppeteer)
De film, een Russische productie van 2005, genaamd Solntse (de zon) draaide destijds in de meer 'alternatieve' bioscopen, en is heel erg de moeite waard. Ik heb de DVD thuis.
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/1/5/1/1002004006511513.jpg

Memek | 06-08-18 | 15:35 | 7

@memek
Dat is mij natuurlijk bekend. Waar men met Duitsers op geen enkele wijze rekening gehouden hoefde te worden, werd het Keizerrijk gespaard.
Lafayette | 06-08-18 | 16:23

Ik ben het niet helemaal eens met de beschouwing over Duitsers.
Wat de geallieerden en Russen goed konden gebruiken werd ook de galg bespaard. Laat ik er 1 (van de velen) noemen: Wernher von Braun.
Ook Albert Speer heeft de galg niet gekregen en dat was me er 1 van het kaliber.... vul zelf maar in.

Memek | 06-08-18 | 16:38

@memek
Die vergelijking gaat niet op. Het vrijstellen van die individuen, vaak voor direct gewin, is toch anders dan het sparen van tradities, cultuur en ander soort Japanse gevoeligheden. Er is in Duitsland in ieder geval niemand gespaard omdat anders de Duitsers dit niet leuk vonden... Het aantal berechtte Japanners is overigens een lachertje vergeleken met Neurenberg en vervolg. Maar ja, Aziatische doden tellen voor minder.

Lafayette | 06-08-18 | 16:52

MacArtur heeft de keizer tot mens gemaakt. Na zijn aanstelling drong ‘men’ erop aan om de keizer te bezoeken. MacArtur weigerde. De keizer diende maar te vragen of hij bij MacArtur op bezoek mocht komen. Zulks deed de keizer uiteindelijk en daarmee verloor hij zijn goddelijkheid.

Alquest | 06-08-18 | 22:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn vader en zijn familie in het Jappenkamp en mijn opa en ooms aan de Pakanbaru-spoorlijn waren best blij dat Japan zich snel na deze bommen over gaf. Nog steeds kan zelfs ik weinig medelijden opbrengen voor de Japanse slachtoffers.

Lafayette | 06-08-18 | 15:31 | 4

Klopt, honderdduizenden Indonesiers (romoesjas)werden zo voor hun ‘bevrijders’ geofferd. Ook aan de Pakanbaru. De schatting aan totaal Indonesische doden is rond de 4 miljoen...

Lafayette | 06-08-18 | 15:44

Lees 'De tolk van Java', van Alfred B.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 18:55

Ah, jouw familie heeft ervaring met de multiculturele samenleving en goe dat afloopt...
Logisch dat je op GeenStijl komt.

frank87 | 06-08-18 | 20:19
▼ 1 antwoord verborgen

Echte lotsverbondenheid is er pas wanneer Enschede ook van een atoombom wordt voorzien, maar ja wie krijg je zo gek om die te werpen, en wat kost dat allemaal wel niet.

skoftig | 06-08-18 | 15:30 | 1

Je zou dat kunnen combineren met een bijeenkomst in Enschede van mensen die Nederland zou kunnen missen. Dat kan je zien als het verhelpen van een lekkage of zelfs als een investering. In iedere geval zou Nederland van heel veel zaken verlost zijn.

Lafayette | 06-08-18 | 17:27

0:18 Die ouwe (t-shirt Kernenergie Nee Bedankt) rechts is te stram om een beetje normaal deaud te gaan.

nick.name | 06-08-18 | 15:22 | 1

lol......

daytripper | 06-08-18 | 15:42

Ik kocht een paar jaar geleden in Japan een boek met diverse verhalen van de Japanse bevolking (die de oorlog hadden meegemaakt) hoe zij tegen de oorlog aankeken c.q. wat zijn meegemaakt hadden.
Dat was een eye-opener. Ten eerste omdat het een onderwerp is waar men liever niet over praat, maar ook de uitingen van diepe haat die er onder de bevolking bestond vs. de regering en het leger, kwamen even bovendrijven. Maar men kon toendertijd geen kant mee op, elke zweem van rebellie of anders denken werd meteen verraden en de Kempetai kwam dan even de zaak regelen.
Een verhaal vond ik tekenend. Het was van een matroos die op een koopvaardij schip voer. De oorlogsdreiging begon zich te roeren, en op zijn laatste reis naar Hawaï om daar ingeblikte zuidvruchten te laden, logeerde hij 2 dagen bij een Amerikaans gezin, waarvan vader, moeder en beide zonen in de canned food industry werkten. En alle vier hadden een auto. Die matroos dacht toen, mocht er echt oorlog komen met de VS, dan zullen we verslagen worden, kijk eens wat die Amerikanen allemaal bezitten en kunnen.
Hij had gelijk.

Memek | 06-08-18 | 15:22 | 2

Hierbij mag ook de uitspraak van de Japanse admiraal die de aanval op pearl harbour uitvoerde; hij werd na afloop gefeliciteerd met zijn overwinning, waarop hij verzuchtte: we hebben niet gewonnen, we hebben slechts de slapende reus wakker gemaakt.

Alquest | 06-08-18 | 15:41

@alquest: Yamamoto was ook tegen invasie van VS. There will be a rifle waiting behind every blade of grass.

SDI | 06-08-18 | 20:32

En bedenk dat de atoombom op Hiroshima niet het dodelijkste bombardement van de oorlog was; dat was de bomaanval op Tokyo in de nacht van 9 op 10 maart 1945: Operation Meetinghouse. De Jappen gebruikten heel veel lokale bedrijfjes voor hun wapenindustrie, en de meeste huizen en gebouwen waren gemaakt van hout, bamboe en papier; dus kwamen de Amerikanen langs met brandbommen, in de nacht. Minimaal 100.000 doden, 1 miljoen dakloos, en de industriële output met 50% gedaald door die ene klap. En aangezien er 1.5 miljoen mensen woonden in het gebied waar de vuurstorm heerste zijn er ook deskundigen die schatten dat het werkelijke aantal doden nog evel hoger was...
en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Toky...)

FW Ta-183 Huckebein | 06-08-18 | 15:20 | 2

Er is 1 groot verschil, vele westerse mensen worden hysterisch zodra het woordje radioactiviteit valt….

sastro | 06-08-18 | 15:44

Ja klopt, daarentegen duurde het een hele nacht van co tinu bombarderen om aan die 100.000 doden te komen. Hier hebben we het over een nanoseconde waarbij de eerste klap al 50.000 mensen verdampen.

DreDoorsnee | 06-08-18 | 19:09

Ik wil geen geschiedenisles van iemand met een priesterboordje om. Waarschijnlijk een Jezuïet (meestal de leraren) net als de paus. Dubbele agenda, heilig geloof in een fantasievriendje, op zijn minst twijfelachtige rol in en na WO2.
Wat deze man vertelt staat in ieder modern geschiedenisboek, al mis ik nog het gegeven dat de Sovjet Unie op 9 augustus Mantsjoerije binnenviel en Japan alsnog de oorlog verklaarde - en de VS als de dood waren dat Stalin Japan zou gaan binnenvallen en veroveren. Dat was de urgentie voor de Japanse keizer om zich maar snel over te geven.

piloot47 | 06-08-18 | 15:20 | 1

Stalin had op jalta of malta beloofd Japan aan te vallen drie maanden nadat Duitsland was verslagen. Met deze aanval hield hij zijn belofte. Twintig jaar eerder had Rusland Mantsjoerije aan Japan verloren. Landjepik van Japan tijdens de roerige Russische revoluties.

Alquest | 06-08-18 | 22:11

Een klein punt wat ik niet voorbij zie komen is dat ieder mens op deze aardkloot sinds Hiroshima weet wat voor’n wapen een atoombom is, en dat al sindsdien.
Alleen al de afschrikkende werking daarvan....

Wijze uit het Oosten | 06-08-18 | 15:07 | 2

Da's volgens mij geen klein punt....

Koning BongoBongo | 06-08-18 | 16:52

Noemen we MAD; mutual asserted destruction. Beste acronym ooit.

Alquest | 06-08-18 | 22:06

Allereerst was het een militaire beslissing om atoombommen te gebruiken. De afweging - meer amerikaanse doden of meer Japanse doden - viel uit naar meer Japanse doden. Ook telden politieke overwegingen mee, machtsvertoon.
1 bom deed de japanners niet capituleren, de 2e wel. Voor zover bekend was er nier genoeg splijtstof beschikbaar voor een 3e bom.
De amerikanen hebben Japan daarna een tijd bestuurd, en grote maatschappelijke verbeteringen doorgevoerd.

mickey99999 | 06-08-18 | 15:07 | 2

Gezien de japanse mentaliteit zijn er onder de streep door de atoombommenr veel minder japanse slachtoffers gevallen.

Wekkertje | 06-08-18 | 19:24

Het waren verschillende bommen, uranium en plutonium. Amerika wilde beide gebruiken. Hierna werd gebluft dat iedere Japanse stad hetzelfde lot wachtte.

Alquest | 06-08-18 | 22:02

Leg dat maar aan mijn vriend uit die op sterven na dood uit een kamp van dat tuig bevrijd is.

uisge baugh | 06-08-18 | 15:06 | 1

Van die mensen kan je ook nooit en te nimmer enig mededogen verwachten/eisen. Daarvoor hebben zij teveel gruwels meegemaakt en overleefd.
Het individuele leed kan je afschuwelijk vinden, herdenken evt, maar bij een herdenking als deze mag wel héél goed benoemd worden hoe Japan de meest gruwelijke en medogeloze bezetter was in alle aspecten.

letopuwzaak | 06-08-18 | 15:57

Wat ik ervan gehoord heb is dat Japan zich wilde overgeven maar dat de keizer aan zo mogen blijven, dat de amerikanen toen een bom gooiden en dat de japanners toen zeiden dat ze zich wilden overgeven maar dat de keizer aan zo mogen blijven, dat de amerikanen toen een bom gooiden zich wilde overgeven maar dat de keizer aan zo mogen blijven en toen mocht de keizer blijven.
Enfin toen heeft Hiroshima zich een slachtofferrol aangemeten en is nog steeds heel zielig en Nagasaki is doorgegaan. Goed overigens waren er ook bombardementen op Tokio waar de honden geen brood van lusten. De Japanners hebben overigens in China gruwelijk huisgehouden en ook op overige plaatsen.
Overigens iets ludieks om de atoombom te herinneren is ook weer zowat.
Ik was heel blij met het einde van de koude oorlog en zie alle aktie van de EU en de Democratische partij om die weer nieuw leven in te blazen met afschuw aan.

bijna_raak | 06-08-18 | 15:03 | 2

bijna_raak | 06-08-18 | 15:03 |

The firebombing of Tokyo alone killed 100,000 civilians on the night of March 9–10, 1945, causing more civilian death and destruction than the atomic bombs dropped on Hiroshima and Nagasaki.

Maar ja, kernwapens hè.. klinkt wat dramatischer....

Is dit nog nieuws? | 06-08-18 | 17:38

O, ja: Voor wie allemaal leuke theorieën heeft, vergeet niet dat je er nu misschien ingeluisd wordt met het morele dilemma, waar geen oplossing voor is. Daarom is het duivels.
Maar: degenen die zulke dilemma's opwerpt, die kan men tenminste met argwaan bekijken.

AntiSoof | 06-08-18 | 15:00 | 2

Je stelt ons wel voor duivelse dilemma's, Soof. Ik bekijk je daarom nu met grote argwaan.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 15:02

Kuifje-in-Afrika | 06-08-18 | 15:02

Hè hè, iemand die leest. Dank je.

AntiSoof | 06-08-18 | 15:08

Zelfde temperatuur als toen ongeveer vandaag.

darkyellowmorningpis | 06-08-18 | 14:58 | 1

Voor de bom, erna stegen de temperaturen.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 15:03

Japan heeft na zijn capitulatie, noem het maar 'mazzel' gehad. Direct nadat de koude oorlog begon werd Japan, gezien zijn ligging t.o.v. de USSR, en andere opstandige "communistische" gebieden in Z.O. Azië van groot strategisch belang geacht door de VS, die daar als bezetters de lakens uitdeelden.
Binnen no-time werd Japan er bovenop gebracht, ge-amerikaniseerd en een bondgenoot van de VS. Dat baseball de meest populaire sport in Japan is zal dan ook niemand verbazen.
Mijn vrouw is Japanse en ik heb daar familie, het onderwerp 2e w.o. is een hele moeilijke, men schaamt zich rot tot op het bot maar men krijgt het maar niet uit de strot. Mokusatsu, oftewel de stilte gevangen.

Memek | 06-08-18 | 14:54 | 7

Bedankt voor je interessante tegels, Memek!
letopuwzaak | 06-08-18 | 15:51

Graag gedaan, hoewel het een vreselijk onderwerp is, en ik tussen de twee werelden sta. Ik heb er een hele massa over gelezen/gezien.
In mijn werkzame leven heb ik een oudere (vrouwelijke ) collega gehad waarvan zowel de vader als moeder (destijds wonende in Indonesië) zwaar hebben geleden onder de bezetting van de Japanners. Dwangarbeid, verkrachting e.d. Ze weet dat ik een Japanse vrouw heb en dat heeft menig interessant gesprek opgeleverd. Maar een ding staat bij haar nog steeds als een paal boven water, het leed wat haar familie is aangedaan. Het heeft haar eigen leven zwaar beïnvloed. Triest.

Memek | 06-08-18 | 16:14

Misschien moeten ze eens hun excuses aanbieden aan de landen die ze hebben aangevallen. De familie van mijn Chinese vrouw haten de Japanners tot op het bot.

TentakelChinees | 06-08-18 | 16:18

Met Japanse collega’s kun je ‘makkelijker’ omgaan dan je vrouw. Als de Japanner vertelden dat bij de in China gelegen fabrieken wat onvriendelijk werden benadert en ‘wij’ opmerkten dat een bezoek op een Nanking herdenkingsdag wellicht niet het handigst was kreeg je ‘oh no, didnt happen’. Typte je dan nanking in op hun browser met Google images, liepen ze weg. Wel lachen, maar een Duitse houding tov WOII heb ik nooit bij een Japanner gezien.

Alquest | 06-08-18 | 21:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Wees realistisch mensen; het was inerdaad een afschuwelijke beslissing, echter, het was een beslissing om de minste van twee kwaden te kiezen.
Ofwel elkaar tot het einde kapotvechten, ofwel door het opofferen van de twee steden: redden van letterlijk miljoenen levens, zowel aan de kant van de Amerikaanse militairen zowel als Japanse burgers en militairen die zich koppig dood zouden vechten!
Daarnaast is er een aspect dat men niet vaak genoeg heeft belicht: Namelijk, dat het verbijsterende aanzicht van de afschuwelijke wonden en het lijden, de mensheid (tot nog toe) ervan heeft weerhouden om de huidige vele malen grotere en vele malen meer afschuwelijke atoom- en waterstofbommen te gebruiken;
Wie weet hadden wij hier dan niet meer bestaan!
Wij moeten de arme burgers van Hiroshima en Nagasaki daarvoor eeuwig dankbaar zijn.

telelezer | 06-08-18 | 14:54 | 1

Helemaal mee eens! Kiezen tussen 2 slechte uitkomsten waarvan dit de beste was.

De Amerikanen hadden de schatting gedaan dat het minimaal 1 miljoen soldaten (alleen van geallieerde zijde) hun leven zou kosten bij in het innemen van Japan.

Na aanleiding van Okinawa(15000) & Iwo Jima (26000) is er toen gekozen voor de atoombom, omdat men in America de oorlog ook beu was de bevolking niet nog meer zonen wilde kwijtraken op onbekende slagvelden.

swagmachine | 06-08-18 | 15:03

Gij zult niet doden. Wie zich hieraan niet houdt, die zal voor zeker gestraft worden. "En nu, vervloekt zijt gij op de aarde, die haren mond opengedaan en uws broeders bloed van uwe handen ontvangen heeft;"
Kain, die zijn broer vermoorde, namelijk, zou wel eens het kind van de duivel geweest kunnen zijn. Dat verklaart veel, misschien. We zitten met een groot probleem.

AntiSoof | 06-08-18 | 14:54 | 5

Kain als kind van de duivel? Bijbel kennis nul, Genesis maar eens lezen. Of is het ene stuk van de Bijbel wel waar en het andere niet en varieert dat al naar gelang van hoe de wind waait?

bijna_raak | 06-08-18 | 15:08

bijna_raak | 06-08-18 | 15:08

He, zo een comment heb ik zelden gehad. Dat is apart. U weet veel van vertalen, beeldspraak, rechtvaardigheid en dergelijke zaken, zeker? Want, dat weet ik wel: een timmerman leest dat boek met een timmermansoog. Een boer met zijn oog. Een Filosoof met het zijne, een mysticus alzo, enzovoorts. En met lezen wordt ook de ziel betrokken, denk ik. De ene ziel zal wat anders verstaan als een andere. Immers, de ene ziel is bijvoorbeeld meer goddelijk dan de andere.
Dus dat zijn onder andere geestelijke brillen die opgezet worden bij het lezen en het interpreteren van tekst.

Ik ben nog nooit een briljante stabiele Bijbelkenner tegengekomen zover ik weet. Dat lijkt mij bijna wel een genie.

AntiSoof | 06-08-18 | 15:51

Gaat dit over wraak of dat wat er daarop volgt? Ik ben geen Bijbelkenner, dus ik ik kan er ook helemaal naast zitten. Het is allemaal zo cryptisch en ik ben geen hoogvlieger.

lokoolokie | 06-08-18 | 16:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Japan zou zich nooit overgeven, aangezien in hun cultuur vechten tot de laatste man het enige eervolle verlies is. Iedere dag sterven er Amerikaanse soldaten en Aziatische burgers door de Japanse militairen. Het enige alternatief om de oorlog te eindigen was een grote invasie van Japan organiseren, waarbij honderdduizenden Amerikaanse soldaten het leven zouden laten en wat natuurlijk extreem veel geld zou kosten.
Amerika was dus compleet gerechtvaardigd om de atoombom te gooien, wat bevestigd wordt door het feit dat Japan niet luisterde naar de waarschuwing dat deze bom bestond, PLUS het feit dat Japan zich weigerde over te geven na Hiroshima.

stampertje85 | 06-08-18 | 14:52

Nooit goed te praten dat de Yankees toen Hiroshima en Nagasaki van paddenstoelen voorzien hebben met bijna 200.000 burgerdoden tot gevolg maar wel begrijpelijk in het licht van de verdedigingsbereidheid van de Japanners t.o.v.de oprukkendd Amerikanen. En niet te vergeten als signaal aan de Sovjet-Russen dat het verdrag van Jalta nagekomen moest worden,ergo halt houden bij de Elbe en niet verder naar het Westen land veroveren.
De Japanners hielden toen nog honderduizenden Nederlandse mannen,vrouwen en kinderen in concentratiekampen gevangen,die de hongerdood nabij waren. Dus in dat licht gezien moet de capitulatie van de Japanners op 15 augustus blijvend gevierd worden. Hadden de Yankees géén Atoombommen gegooid,waren er naast de tienduizenden Nederlanders die al gedood waren door de Jappen nog veel meer bijgekomen.
Nota bene: Japan was het eerste niet-blanke land dat de Engelsen,Hollanders en Amerikanen ( de blanken) klop gegeven had in 1941.... De Mitsubishi Zero was onbetwist de beste jager van de oorlog.
Maar Japan bleek (gelukkig) niet opgewassen tegen de Amerikaanse oorlogsindustrie. Ik ben er niet rouwig om dat zij verloren hebben. Tenno heiko Banzai !

Eendragtmaaktmagt | 06-08-18 | 14:51

Zei die het ongeëvenaarde fanatisme efficiëntie en gruwelijkheid van de nazi's en Japanners niet kennen zullen dit waarschijnlijk niet begrijpen.
Isis is daar helemaal niets bij vergeleken.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 14:49 | 3

Nazi's - Japanners en ISIS doen waarschijnlijk weinig voor elkaar onder qua sadisme. De mensheid op zijn/haar allerlaagste niveau.

Slough | 06-08-18 | 16:04

Ja. Ze missen alleen de efficientie, zoals alle midden oosten kneuzen exclusief Israel.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 19:20

Als is net zoals Japan en Duitsland de tijd hadden gehad om een ‘eigen generatie’ te kweken dan zou ze dat ongetwijfeld lukken.

Alquest | 06-08-18 | 21:43

Is GS voor jullie ook een beetje stuk? Als ik verborgen reacties oproep, verschijnen deze met een zeer lichte achtergrond.

Eierbal-is-fijn | 06-08-18 | 14:49 | 4

Thnx. Die zet ik niet meer uit.

Eierbal-is-fijn | 06-08-18 | 14:54

Ik neem even contact op met DevOps. Kan ik direct even naar de feature-branch-kroontje-weer-aanzetten vragen.

Eierbal-is-fijn | 06-08-18 | 14:55

Verborgen reacties zijn genuked. Nuke'em till they glow, then watch'em in the dark.

PresidenteDeConjovia | 06-08-18 | 15:32
▼ 1 antwoord verborgen

Mwa in twee dagen bijna een kwart miljoen mensen over de kling jagen waarvan de meeste burgers (en zelfs wat Britten en Nederlanders) is natuurlijk gewoon fout.

De Koreaanse Slet | 06-08-18 | 14:42 | 9

Bytemaster | 06-08-18 | 15:03: U en vele anderen hebben een heel belangrijk punt. Maar is het heden ten dage nu zo'n probleem om te erkennen dat de zo gevierde geallieerden, die ik tot mijn dood zal eren, toch wat te gortig hebben gehandeld. Ik snap het doel, maar ik blijf het een oorlogsmisdaad vinden. Zowel de Abommen als de wraakbombardementen op de Nazi's toen ze al door hun knieën waren gegaan. Dat is mij geleerd, maar ook je leermeesters kunnen Valse Profeten zijn.

lokoolokie | 06-08-18 | 18:15

" .... is natuurlijk gewoon fout"
Inderdaad. Daar moet je veel meer tijd voor uittrekken. Via onthoofdingen, marteling en uithongering zoals de Japanners deden.

Wekkertje | 06-08-18 | 19:15

Jammer Wekkertje, dat die plus-optie verdwenen is.

frank87 | 06-08-18 | 20:37
▼ 6 antwoorden verborgen

Met de capitulatie van Japan werd de bevolking van dat land verlost van een feodaal bestuurssysteem en nam de keizer afstand van zijn goddelijkheid.
Hij vertoonde zich zelfs onder de bevolking, iets wat voorheen onmogelijk was, men mocht de keizer (een god) niet zien/aankijken
De bevolking verzuchtte al sinds 1931 (inval in Mantsjoerije) onder een zeer oorlogszuchtige regering. Na de 2e wereldoorlog kreeg Japan meer democratie en een grondwet waarin o.a. werd vastgelegd dat Japan geen aanvalsleger meer mag bezitten e/o oorlog mag voeren.
De gruweldaden van het Japanse leger vs. Chinezen (Nanking), Koreanen en de geallieerde krijgsgevangen (o.a. de Bataan march op de Fillipijnen) waren in menig opzicht zelfs nog erger dan wat de Duitsers in de 2e W.O. hebben geflikt.
Velen weten veel van de oorlog in Europa, maar wat er zich in het Pacific theater heeft afgespeeld is veelal onbekend.
Men weet van de Nüremberg trials maar niet de Tokio trials waar de Japanse oorlogsmisdadigers werden berecht.
Een bijkomend effect van de bezetting door de Japanners van Z.O Azië was dat na de capitulatie van Japan, landen die voordien onder Franse, Engelse, Amerikaanse of Nederlandse kolonisatie vielen (w.o. Vietnam en Indonesië), stuk voor stuk hun onafhankelijkheid hebben bevochten.
De Jappen eruit, dan die andere bezetters er ook niet meer in.

Memek | 06-08-18 | 14:42 | 4

Memek | 06-08-18 | 14:42
Volkomen correct! Helaas weten maar weinigen hiervan.

toetssteen | 06-08-18 | 15:07

Ik leer in een dag meer, dan jaren geschiedenisles. Dank u wel allemaal. Over de nazi's meen ik wat te weten, en vooral wat eruit voortkwam. Azië is vrij onbekend terrein. Ja, die bommen op de Jappen en de kampen. Daarna de koloniale oorlog, maar dat noemden ze politionele acties. Ik neem aan dat het zoiets is als een vredesmissie of een politiemissie. Gewoon met een klappertjespistool door de jungle rennen. Zoiets.

lokoolokie | 06-08-18 | 18:36

Korea en Vietnam waren containment oorlogen. Na de koude oorlog gaven Russische generaals toe dat het indrukwekkend van Amerika was zolang een oorlog te voeren. Onmeetbaar effect, maar gezien de inzet (alles!) kan je dat alleen maar als nuttig zien.

Alquest | 06-08-18 | 21:40
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Mark_D_NL | 06-08-18 | 14:41 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Er mogen wat mij betreft ook wat bommetjes op het MO worden gegooid. Dat scheelt onze samenleving ook een hoop ellende.

Only the lonely | 06-08-18 | 14:41 | 2

Op Israël?

Rest In Privacy | 06-08-18 | 14:57

Eentje maar, in de olievelden van Saudi Arabië.

Alquest | 06-08-18 | 21:36

En ja, hoor: altijd 'toevallig' weer iemand in een boerka in beeld. Zeker opgenomen door de NOS?

bisbisbis | 06-08-18 | 14:40 | 1

Probeer de belastingdienst eens, daar werken *kuch* nu de buitenlanders. Je krijgt ook nooit antwoord want die vraag is te moeilijk, dus wordt er een andere bedreigde diersoort (blanke) bijgehaald voor het goede antwoord.

Jezusaapje | 06-08-18 | 21:01

Bevlogen mensen, altijd +1.

DrumPiet | 06-08-18 | 14:39 | 3

Weet je wie er ook heel bevlogen was?

E-Burke | 06-08-18 | 14:57

Pechtold.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 14:57

Pechtold speelde inderdaad heel bevlogen soldaatje. ‘Pang pang!’, riep kleine Pechtold dan.

E-Burke | 06-08-18 | 15:05

Ik moet de aankondiging van het evenement gemist hebben, maar zo te zien is dat meer stadgenoten overkomen.

Mannes | 06-08-18 | 14:38

Dus wanneer Afrika genuked wordt is het na een jaar 30 ook een high-tech samenleving zoals Japan. Ik zeg doen!

Mark_D_NL | 06-08-18 | 14:38 | 2

Wacht daar even mee. Ik zit nu op een zonnig terras en heb mijn consumpties nog niet op.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 14:41

Je slaat het langdurige Amerikaanse bewind, het opleggen van democratie en de veiligheidgaranties over.

Alquest | 06-08-18 | 21:35

Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar het is wel een schandaal dat een land met dit soort fratsen wegkomt. Ik zit naar een documentaire over Hannie van Leeuwen te kijken. Een Heldin in de oorlog en een beschaafd mens na de oorlog. Stel je voor dat ze toen een atoombom op Nederland hadden laten vallen. Oorlog voeren kan ik wel bevatten. Atoombommen gooien gaat echt alle grenzen voorbij.

lokoolokie | 06-08-18 | 14:32 | 10

Hier worden een paar wereldoorlogen door elkaar gehaald.

uisge baugh | 06-08-18 | 14:58

@me,myself and IK | 06-08-18 | 14:39
Walg niet snel maar na een stuk gelezen te hebben van die link heb ik hem maar even weg geklikt want me koffie kwam omhoog, wat een beesten..

Barkruk2 | 06-08-18 | 15:18

telelezer | 06-08-18 | 14:41: Welja, ik ben weer de linkse wegkijker. Lekker blijven dromen, kameraad. En Hannie is weldegelijk een heldin. Als ze een soort Halsema was, dan had ik dit helemaal graag lopen rondbazuinen. Deze heldin is een paar dagen geleden gestorven. Ergens in de 90 en tot op hoge leeftijd een luis in de pels van de ARP/CDA. Een soort Omtzigt, maar dan met de wortels in de oorlog. Ging zij voor een brood een Jood verraden, zoals driekwart van Nederland wel deed. Nee. Zij zat in het verzet en ook na de oorlog heb ik haar nooit op mafketelarij kunnen betrappen. Het CDA mogen ze met een atoombom platgooien, maar deze heldin was onverzettelijk. Nu jullie nog.

lokoolokie | 06-08-18 | 18:53
▼ 7 antwoorden verborgen

Dat ene event wordt telkens zo uitgebreid herdacht, maar ze "vergeten" altijd de slachtpartij die de 8` luchtmacht en Bomber Harris hebben uitgericht op steden als Dresden, Berlijn, Hamburg etc... Ook bombardementen op onschuldige Fransen en Belgen, omdat die toevallig naast een fabriek of spoorweg gehuisvest waren.

De schade aangericht bij die bombardementen was nihil met een heleboel burgerslachtoffers tot gevolg.

Het bombardement met de atoombom was dan weer wel in hoge mate succesvol omdat het , het ondertekenen van de wapenstilstand tot gevolg had. (al waren de Japanners pas overtuigd na Nagasaki)

Gelukkig was de oorlog toen al voorbij in Europa, anders hadden ze die bom misschien op Berlijn geflikkerd.

Lt-Kol Kilgore | 06-08-18 | 14:29 | 6

@telelezer, Ze hebben niet alleen Conventry uitgemoord, op Rotterdam hebben ze ook een massa eieren geworpen. Het verschil is, dat de Nazi`s terecht hebben moeten staan voor hun dadden. Maar dat de winnaars er natuurlijk zo vanaf gekomen zijn. Wat de Engelsen en later ook de Amerikanen onder druk van Churchill uitgestoken hebben is ronduit misdadig te noemen. Ik ga niet op de technische details ingaan, maar het organiseren van vuurstormen in steden mag je gerust gelijk stellen met de gevolgen van de directe impact van een nuclaire bom type little boy, alleen dan zonder fall out en alles platgooiende drukgolf.

Lt-Kol Kilgore | 06-08-18 | 14:58

Met betrekking tot Dresden, wat de Duitsers graag aanhalen: "Who started it" zoals de Engelsen zeggen. London - Coventry - Liverpool - Rotterdam enz.enz.

Slough | 06-08-18 | 16:08

Mijn stad blijkt 4X door de geallieerden platgegooid te zijn. Iedereen kent het Sinterklaasbombardement, waardoor onze binnenstad sneuvelde, maar de andere drie kent vrijwel niemand. Dat ze ons platgooiden kwam door Philips. Ze zouden voor de nazi's werken. Dat zit iets complexer in elkaar, maar daardoor hebben we een betonnen binnenstad. Alle mooie gebouwen zijn pleite.

lokoolokie | 06-08-18 | 19:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze kennen beter in Enschede de gesneuvelde Amerikanen,Canadeezen ,Polen enz.
Herdenken .Want die speet ogen hebben er zelf om gevraagd .Heeft veel gesneuvelde Amerikaan gespaart

gerrit5042 | 06-08-18 | 14:29 | 5

Gaat het?

Ries13 | 06-08-18 | 14:59

Take care gerrit .

PopeyeKamper | 06-08-18 | 17:04

Niet aan je nanobom trekken tijdens het typen Gerrit, peace out.

Jezusaapje | 06-08-18 | 21:07
▼ 2 antwoorden verborgen

De Amerikanen verloren op Okinawa tienduizenden soldaten, en enkele honderdduizenden burgers (kwart van de bevolking) kwam om. Op basis van die cijfers werd geschat dat een invasie van Japan 1 mln dode Amerikanen zou opleveren en een veelvoud aan dode Japanners.
Dus ja, gerechtvaardigd om die bommen te gooien en de oorlog zo te stoppen.

raskol | 06-08-18 | 14:28 | 1

De hoeveelheid amerikaanse doden kwam voornamelijk door de subordinatie van de leidinggevende Japanse generaal op het eiland. In plaats van vechten voor iedere meter, incluis kust liet hij de stranden innemen om daarna de ingeschoten, ingegraven artillerie bevel tot vuren te geven.

Alquest | 06-08-18 | 21:30

Het is jammer dat ze hem niet eerder konden gebruiken. Had veel mensenlevens gespaard, Hoe cynisch het ook lijkt.,

Heiner | 06-08-18 | 14:23

Niet-engliese talen = negers onder de talen

HogeNood | 06-08-18 | 14:22

De atoombom heeft vooral aan Amerikaanse zijde veel levens bespaard. Anders hadden ze al die eilanden per stuk moeten veroveren.
En het was een te mooie kans om die atoombommen niet te gebruiken.
Heel vervelend voor die Japanners, maar ik weet zeker dat ze heel blij zijn met de steun uit Enschede.

Osdorpertje | 06-08-18 | 14:20 | 6

@toetssteen | 06-08-18 | 14:51

Dat vergeet ik helemaal niet, ik reageerde op Osdorpertje - die had het over Amerikaanse levens. Er werd al in begin augustus gesproken over een wapenstilstand en terugtrekknig uit Azie door het Japanse regime.

litebyte | 06-08-18 | 15:09

@botbot is je zolderkamer te heet?

litebyte | 06-08-18 | 15:10

Ik denk dat die atoombommen uiteindelijk meer Japanse levens gespaard hebben dan gekost. Zie beeldmateriaal verovering Japanse eilanden.

Wekkertje | 06-08-18 | 19:10
▼ 3 antwoorden verborgen

'die op die moedwillige zomerdag van 6 augustus 1945 ge-reset.....'
Lekker makkelijk weer. Geef 6 augustus maar weer de schuld. Wat kan 6 augustus er nou aan doen dat het een zomerdag is?

Van Zessen Klaar. | 06-08-18 | 14:19 | 1

Australia zegt van niet.

PresidenteDeConjovia | 06-08-18 | 15:28

Engnek Maarten van Rossem over deze gitzwarte dag uit onze geschiedenis: "Dankzij Hiroshima weet iedereen nu hoe gevaarlijk de atoombom kan zijn". (quote uit tv-show De Slimste Mens)

pissebed | 06-08-18 | 14:17 | 3

Maar hij heeft wel gelijk. Er is er daarna niet één meer gebruikt.

Leffe Blonde | 06-08-18 | 15:19

Drie dagen nog.
En daarna nog herhaaldelijk voor tests. Tsar Bomba als kroonjuweel.

PresidenteDeConjovia | 06-08-18 | 15:27

@Leffe blonde
-
Zegt de naam: 'Nagasaki' u wellicht iets?

bisbisbis | 06-08-18 | 18:04

Als ik het zo bekijk valt het best wel mee, zo’n atoombom.

Mr_Natural | 06-08-18 | 14:15 | 1

Mooi. Mag ik u hierdoor dan uitnodigen om een volgende keer op ground zero te gaan staan?

bisbisbis | 06-08-18 | 18:06

Ik ben er geweest in Hiroshima (2002), het Peace Memorial Park alsmede het museum en alle overige bezienswaardigheden. Ben niet zo heel gauw ontroerd, maar wat ik daar heb gezien was behoorlijk aangrijpend.
Bij het Cenotaph monument staat een rij vitrines vol met kleurrijke, van papier gevouwen, kraanvogels die daar het hele jaar door scholieren worden afgeleverd. Dat is heel mooi om te zien.
https://media7.trover.com/T/53e25446d6bdd45b2c004b96/fixedw_large_4x.jpg

Memek | 06-08-18 | 14:14 | 2

Hier hebben we ooit een gevallen soldaat geadopteerd. Het graf bedoel ik. Ik woon allang niet meer in de buurt van Margraten, maar twee keer per jaar trekken velen nog die kant op. Een keer voor de herdenking en een keer om het graf op orde te houden. Het hoeft niet, maar het geeft wel rust voor de familie. Er komt altijd iemand naar hun verlorene. Zij, die voor onze vrijheid gestorven zijn. De mijne was maar een kind. Net 18 en daar lig je dan. Wat een kutwereld.

lokoolokie | 06-08-18 | 15:37

Wat mooi, allebei..

letopuwzaak | 06-08-18 | 15:48

Ik weet niet. Het ziet er op zich wel confronterend uit wanneer er mensen zo neervallen. Maar als ik het goed begrijp is de wekelijkheid nog vele malen gruwelijker. Check de trailer van Barefoot Gen maar eens. En dan is dit 'slechts' een anime: youtu.be/KjLYP_X80GA

Blote Bertus 2000 | 06-08-18 | 14:13 | 2

Als woonachtige in Japan maakt vooral het museum in Nagasaki veel indruk iedere keer als ik het weer (met familie uit deelstaat NL) bezoek.

M.b.t. het gebruik van atoomwapens. De eerste bom op Hiroshima zou zeker veel slachtoffers (aan beide zijden) hebben beperkt. Was het nodig om op een industrie stad als Hiroshima te gooien ipv op een dunner bevolkt gebied. Militair strategisch gezien niet, militair wetenschappelijk wel.

Was het nodig om de tweede bom op Nagasaki te gooien, absoluut niet. Het was puur gericht richting Rusland om te laten zien dat de VS er meer van had en ze ook zondermeer zou gebruiken.

litebyte | 06-08-18 | 14:27

Ik raad u deze film aan, wanneer u wat in de war bent. https://nl.wikipedia.org/wiki/Threads_%28film%29
Dit geeft genoeg stof tot nadenken, als het over de vernietigende kracht van een Abom gaat.

lokoolokie | 06-08-18 | 15:42

Jezus wat slecht, zelfs magere Hein weet het niet wat realistischer te maken.
Ben wel benieuwd naar de versie van Bert Visscher.

bwanabanjo | 06-08-18 | 14:12 | 1

Ben benieuwd naar de versie van Wim Kan.

E-Burke | 06-08-18 | 14:13

Ik hoop dat ze wel een schoon stukje hebben uitgekozen om te gaan liggen. Waar ging het ook alweer over?

Deflatiemonster | 06-08-18 | 14:10

Alleen Almelo is nog lelijker dan Enschede.

Rest In Privacy | 06-08-18 | 14:09 | 2

Vlak Helmond ook niet uit.

Lochos | 06-08-18 | 14:12

En Nieuwegein

Mark_D_NL | 06-08-18 | 14:27

Nou ja.. het ziet er wel wat onbeholpen uit.. misschien is aandoenlijk dejuiste term. Waarschijnlijk menen ze het ook nog wel.

decaliter | 06-08-18 | 14:08

Zelden zoiets ludieks gezien.

Cheeky Bastard | 06-08-18 | 14:07

Enschede, het Gronau van Twente spreekt ook een woordje mee. Als overlevers van de vuurwerkramp voelen ze zich waarschijnlijk zeer betrokken met Nagasaki.

Ik vraag me alleen iedere keer wanneer ik in Enschede kom wanneer ze nou eindelijk eens met de wederopbouw gaan beginnen.

Glasgow Argus | 06-08-18 | 14:06 | 7

Wat je ook doet, Glasgow, blijf lekker weg uit Enschede als je de stad niet waardeert. Negatievelingen zoals jij zijn we liever kwijt dan rijk ;)

Jan6887 | 06-08-18 | 14:23

En hoe je nou bij Twenteborg komt...?

Jan6887 | 06-08-18 | 14:24

Sommige mensen hebben kennelijk last van de warmte. Even een tip: Breng eens een bezoek aan het Huis van Verhalen (Prismare, Roombeek) en boek daar voor 6 Euro een uitgebreide rondleiding. Misschien dat je dan een goed beeld krijgt van de Vuurwerkramp en de wederopbouw!! Ik lees dan later je reactie hier wel weer.

Mannes | 06-08-18 | 14:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Eeuwig zonde dat er slechts 2 bommen op Japan zijn gegooid. Voor al hun oorlogsmisdaden in de 150 jaar daarvoor was het volledig platbombarderen een betere straf geweest. De misdaden die Japan al ver voor WO2 beging in Korea en China zijn wellicht wat minder bekend hier, maar komen neer op genocide waarbij de acties in voormalig Joegoslavië (het internationaal strafhof in den haag) slechts hooligangedrag lijken. Vele (tientallen) miljoenen mensen van Aziatische en Europese afkomst zijn op gruwelijke wijze omgekomen door Japanse wreedheden. Het compleet wegvagen van dit land was dan ook zeker niet onterecht geweest. Maar helaas, gemiste kans.

The2Amendment | 06-08-18 | 14:06 | 5

Dus willekeurige burgers zijn schuldig aan de misdaden van landgenoten? Zo beschouwd zijn wij Nederlanders dan ook schuldig aan de slavernij. Of dat dan weer niet? Je moet kiezen.

John McClane | 06-08-18 | 14:35

Gaan we dan ok België met de grond gelijk maken ivm wat Leopold II in Kongo heeft uitgevreten?

TheEgg | 06-08-18 | 15:41

@john mcclane. Voor de duitsers werkte dat in ieder geval wel zo, toch? Net als de japanners hebben ze tot het laatste moment hun militairen en keizer 100% gesteund. Dus ja, schuldig.
@the egg. Uiteraard moetenwe afrekenen met Belgie. Om tebeginnen moeten ze worden gestraft voor hun opstand en onafhankelijkheid. En voor Congo.

The2Amendment | 06-08-18 | 19:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Goeie. Even m’n oma bellen ivm de herdenking van de dag dat haar kampbewakers eindelijk verslagen waren.

E-Burke | 06-08-18 | 14:04

Als je ziet hoe Japan er nu uitziet, hoe ze gemoderniseerd zijn na de 2 bommen, dan zou je dit ook op andere steden willen uithalen.

NaughtiusMaximus | 06-08-18 | 14:04 | 3

te beginnen met Enschede?

Glasgow Argus | 06-08-18 | 14:08

Amsterdam??

Leffe Blonde | 06-08-18 | 15:15

Met Rotterdam hebben we ons best gedaan. Maar dat is opnieuw vertieft door een multicultibombardement.

PresidenteDeConjovia | 06-08-18 | 15:25

Weten jullie wie ook gek op Wunderwaffen was ?

Eierbal-is-fijn | 06-08-18 | 14:04 | 7

Hanneke Groenteman?

Croxifoxio | 06-08-18 | 14:13

Sunny Bergman?

Knisperende_Tissue | 06-08-18 | 14:17

Ik vind Alexander Pechtold met z'n ge-pang-pang de mooiste. Waar stuur ik de prijs naar toe?

Eierbal-is-fijn | 06-08-18 | 14:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Sinds de atoombom is er geen wereldoorlog meer geweest. Do the math.

Feynman | 06-08-18 | 14:02 | 4

Kuifje-in-Afrika | 06-08-18 | 14:08
Sinds de atoombom is oorlog niet meer een manier om landjepik te doen, maar komt de ongecontroleerde vernietiging veel meer op de voorgrond. Dan is krijgsmacht als businessmodel veel minder rendabel. Zonder een live demonstratie valt zo`n kwartje nooit.

Voor Japan was een D-Day of Okinawa herhaling gewoon niet te doen. Wij zijn hier onder de indruk van de tweede wereldoorlog in West Europa, maar vergeten dat in het Oostfront tien keer zo veel militairen zijn gesneuveld en hebben al helemaal niet door met welke felheid en doodswens in Azië is gevochten.

Afwachten totdat Japan hergroepeert of nog een keertje half Azië veroverd, was ook geen optie.

Feynman | 06-08-18 | 14:24

sinds Woodstock ook niet

meneerjan | 06-08-18 | 14:46

Plus they (Nipponia) got it comin'

Tobi | 06-08-18 | 15:22
▼ 1 antwoord verborgen

Goh, wat zijn we weer betrokken.

boebidoeibi_mehmeh | 06-08-18 | 14:01 | 1

Nee.
Goh, wat zijn we toch weer Goed.

2voor12 | 06-08-18 | 14:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken