Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sneeuwvlokjes smelten massaal op sgool

Je zou maar millennial hebben, wat een leed. Omdat dit land niks meer maakt en ook niet meer de wereld in mag trekken om wat groots te verrichten hebben we maar besloten om alle jonge mensen een paar jaar uit de echte wereld te houden en ze "hoger opgeleid" te maken. Dat is gedaan door een enorme industrie van pseudo-intellectuele fopstudies op te zetten, waar de jeugd in een jaartje of vier doorheen gejaagd wordt. Intussen worden ze doodverveeld met eindeloze papers, reflectieverslagen en andere rituele papierproductieprocessen die verder nergens toe leiden, maar die wel nodig zijn om het hamsterwiel dat een hbo-studie of een gamma-opleiding heet af te ronden. Hoe trekken de kindertjes die altijd verteld zijn dat ze bijzonder zijn en allemaal popster en astronaut konden worden dat ze de hele dag feedbackformuliertjes moeten invullen? Bar slecht! De Generatie Jank is massaal opgebrand. 1 op de 3 trekt het niet op de opleiding human resource management of international innovation strategies. Logies, natuurlijk, want het systeem is ook dom en pervers, geen wonder dat de sneeuwvlokbreintjes op een zeker moment besluiten dat het genoeg is. Nou moet er natuurlijk een deltaplan komen om al die eindeloze -agogen aan het werk te houden, dus het cirkeltje van nutteloze werkverschaffing is weer helemaal rond. Nou goed Millennials, lees eens een boek, leer met je handen werken en weiger gewoon eens wat meer om mee te doen met de nutteloze papierwinkeltjes van bruineschoenenmanagers. Oh, en flikker instagram van je telefoon, want de hele tijd dwalen in een spiegelpaleis van overspannen verwachtingen is voor niemand leuk. 

Reaguursels

Inloggen

Management is het tover woord iedereen moet opgeleid worden tot manager.
In elk bedrijf zie je dit ge-etter
Ze leren veel over processen, management en helicopter vieuw onzin
Technisch inhoudelijk weten ze niets
Maken het leven van de gene op de werkvloer onmogelijk
Waardoor Er veel irritatie is en dat kunnen ze niet aan dus burn out
De werkelijkheid is anders dan in de boeken en dat leren ze niet op school

Jacktheflipper | 08-04-18 | 13:31

Volg zelf ook een HBOtje stedenbouw na 4 jaar defensie. Geen gezeik, laat die zeikwijven maar lullen op het nieuws er zijn ook nog mensen die wél werken en hun bek houden. Ook niet allemaal GL stemmers fyi, sommige mensen hebben nog wel vaderlands besef. PvdA'ers pest ik altijd weg.

Antifamongool | 08-04-18 | 12:41

Wordt tijd dat er weer jongeren komen die in plaats van hun hoofd, hun handen vies willen maken

batvoca2 | 08-04-18 | 09:52 | 1

Dat betaald traditioneel slecht. Bovendien heb je dan concurrentie uit het oosten van de EU voor je baan. Deze mensen zijn bij voorbaat af, ze hebben vaak studieschulden, geen uitzicht op een goed betaalde baan (in verhouding tot eerdere generaties) en ze hebben een hoop concurrentie. Geen wonder dat ze van armoede maar al hun geld uitgeven aan advocado's en koffie en huren in de stad terwijl ze hun depressies proberen te verbergen. Ik zie ze vaak rondlopen in de stad. Maar goed, ze blijven ook zelf stemmen op GL en sommigen zelfs op de vvd.

O2Neutraal | 08-04-18 | 10:04

Op de middelbare school moet je eerst flink feiten stampen, dat gaat dan ook heel goed. Later kun je dan het zinvol vragen beantwoorden op hoger abstractieniveau aan. Nu herhaal je de mening van de docent adhv de ‘feiten’.
Ik hoor aan mijn kinderen welke ‘feiten’ nu opeens waar zijn.

Nichtsneues | 08-04-18 | 09:41

1 op 3 gaat kopje onder? Dan komen er nog teveel gamma-watjes door.

PresidenteDeConjovia | 08-04-18 | 08:36

sommige opleidingen trekken nu eenmaal van die onstabiele types aan. Het is niet door de opleiding gekomen maar ze hadden er al last van voor ze zich ingeschreven.

TilburgDeGekste | 08-04-18 | 01:26

De sneeuwvlokjes zullen de komende decennia moeten buigen voor de islam. Gun ik ze best eigenlijk met dat D66 en GL stemmen. Succes.

HaatbaardKnipper | 07-04-18 | 22:25

Overspannen tijdens de studie... zelf de HTS afgerond en nog nooit zo'n mooie leerzame tijd meegemaakt. En dan te bedenken dat deze generatie zonder ruggengraat nog moet beginnen met belasting, hypotheek, ziektekostenverzekering enz. enz te betalen. Laat staan op je werk ongezouten feedback krijgen over je functioneren. Dat wordt een land vol burn-outjes over 5 à 8 jaar...

Dick Hurts | 07-04-18 | 21:12 | 2

Zit er dik in. Hun uitzichten op een goede betaalde baan zijn dan ook een stuk kleiner dan die voor de generaties voor hen was.

O2Neutraal | 08-04-18 | 10:05

Ik heb ook de HTS gedaan ik moest er hard voor werken (ben niet zo slim)
Veel geleerd mooie tijd

Jacktheflipper | 08-04-18 | 13:35

Burnout Paradise
Fokking wankers

poëpjes | 07-04-18 | 17:49

Wanneer ik het als (nu) HBO'er allemaal nog een keer over moest doen zou ik gewoon lekker elektricien worden met wat personeel onder me. Beter dat dan de hele dag achter een computer moeten zitten met die verplichte wekelijkse vergadering van 3 uur lang en nog wat van die, inderdaad eindeloze, reflectieverslagen en plannen die moeten worden ingevuld.

Vrouwtje_haram | 07-04-18 | 17:44

Al in groep 5 kom je sneeuwvlokjes, prinsjes en prinsesjes tegen.

Ik had hier een hele rant geschreven, maar ben het zat. Kan er inmiddels een klaagmuur van bouwen, zo veel klopt er in mijn ogen niet in het onderwijs.

EEnzame SchizofrEEN | 07-04-18 | 16:48

Ik dacht niet dat ik het nog eens zou zeggen, maar: niet slecht, Zentgraaff.

BigSmoke | 07-04-18 | 16:33

Aanduiden dat we verzwakken is niet politiek correct.

pinochetairways | 07-04-18 | 16:30

Technologisch tijdperk waarin we zitten maakt ook veel kapot in het brain. De ouders hebben ook een groot aandeel hierin. Onze dochter in groep 8 gaat straks naar schoolkamp en moeten naar de locatie fietsen. 40 km. Nu lopen een aantal ouders zich al een half jaar op te winden omdat het toch wel heel veel km is. Ik trek zulke dingen maar moeilijk. De kinderen zelf lopen zo achter qua skills, ze verdwalen, bij wijze van, in de achtertuin. Alleen fantasie films en de computer houdt ze bezig.

Rallywally | 07-04-18 | 16:07 | 3

Dat "wel 40 kilometer ver gedoe" vat het goed samen: rubberen tegel generatie. In Afrika nog steeds mensen die dagelijks 40km lopen voor de waterput? Dat is pas om je over op te winden.

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 16:10

Niet als verdediging, hoogstens als mogelijke reden.
Mijn kinderen komen ook nauwelijks op straat. Ter verduidelijking wellicht een overzichtje van deze buurt: meerdere malen steekincidenten, vele schietincidenten, wekelijks traumahelicopter boven het huis, dagelijks sirenes (politie / ambulance), hoge werkeloosheidscijfers, hoge euh., hoe heet dat, nou ja, allochtonenconcentratie, hoge kleine criminaliteit zoals diefstal, inbraak.
Alleen vrouw vind dat we een leuke tuin hebben. De rest van het gezin (zelfs de honden) is er hier wel klaar mee.

EEnzame SchizofrEEN | 07-04-18 | 17:04

@@schitzofreen
Bah lijkt me geen leuke wijk. Verhuizen? Leuke tuin kan ook elders.

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 18:05

Zo’n universitaire studie is van oorsprong bedoeld als statussymbool en natuurlijk niet om ook echt iets te leren. Je krijgt wat extra jaren om echt volwassen te worden, een sociaal netwerk op te bouwen en terloops nog even een wettlijke bevoegdheid te verwerven. En de kans om een huwelijkspartneruit de juiste sociale klasse te vinden, ook niet onbelangrijk. Daar is op zich helemaal niks mis mee. Natuurlijk leverde dit ook chirurgen op met twee linker handen, maar over het algemeen werkte dit systeem goed. Nu ook kinderen van arbeiders massaal zijn gaan studeren zie je een soort rare schifting optreden. Zeker niet omdat zij een universitaire studie niet aan zouden kunnen, maar er is nu wel een hele generatie nutteloze jongeren gekweekt voor wie de illusie van een zinvol bestaan in stand gehouden moet worden. En dat blijkt een mislukt sociaal experiment; een dure hobby van de PvdA. En wie draait voor de schade op? Dat is over het algemeen de hardwerkende nuchtere middenklasser; zeg maar de gewone Nederlander. Maar die gewone middenklasser is in hoog tempo aan het verdwijnen vanwege weer een ander sociaal experiment. Kortom, het is nog lang niet afgelopen.

Baron Clappique | 07-04-18 | 16:01 | 2

Dus enerzijds zijn “arbeiders” gaan studeren, anderzijds moeten “de middenklasse” ervoor oo draaien? Want die gaan niet studeren? En de pvda krijgt de schuld, want elitair moet nstuurlijk wel elitair blijven, behalve als ze daarna d66 minister worden natuurlijk, want elite moet kapot dan.

Ik ben bier drinken met mijn 2 hbo studies en mijn 40 uur in de week

menage | 07-04-18 | 16:21

ik had het niet beter kunnen samenvatten

Aardsengelmichael | 07-04-18 | 16:45

Vroegah deden alle dames een letterenstudie, de generatie daarvoor psychologie. Nu dus communicatiewetenschappen. Als je gaat trouwen en kinderen krijgen een prima keuze, maar ga dan niet mekkeren over zelfstandigheid en onafhankelijkheid.

Heer Hugo de Waard | 07-04-18 | 15:54 | 2

Leuk zo'n studie, kan je in een TBS kliniek gaan werken aan de terugkeer naar de maatschappij van de ingezetenen. En als je een verkeerde inschatting van de patiënt maakt, och....

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 16:07

U beveelt ommunicatie wetenschap aan voor een goed huwelijk?

marjen | 07-04-18 | 16:26

Allemaal de ICT recruiting in ..

Beefbus | 07-04-18 | 15:36

Raak stuk

jan99 | 07-04-18 | 15:33

Goeie post

Archon | 07-04-18 | 15:25

Je oogst wat je zaait. Enerzijds wordt veel meer verwacht van studenten dan pak 'm beet 30 jaar terug. Een zes is een onvoldoende een 7 is matig en als je niet ook Roemeense straatkinderen hebt geholpen en lief bent voor je hond is een 8 ook al waardeloos op een universiteit. Anderzijds worden studenten behandeld als kinderen van tien. Bindende studieadviezen, verplichte colleges en scriptietrajecten inclusief tussentijdse deadlines, dragen niet bij aan de vorming van een werkelijk zelfstandig denkend mens. Op die manier creëer je geen mensen die met overtuiging doen wat ze willen en kunnen.

WodieBlumensind | 07-04-18 | 15:04 | 1

Of je bent met overtuiging vrachtwagen chauffeur geworden, komt je baas op t heldere idee om een stel Oostblok chauffeurs in te huren. Of je zal maar een apotheker zijn. Komen er duizenden uit Syrië.

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 15:23

Genoeg van die mannetjes meegemaakt op m'n werk, die als bijbaantje wel eventjes in de fabriek kwamen werken. Allemaal hoog van de toren blazen dat ze HBO of universiteit doen maar ondertussen nog geen hamer van een zaag kunnen onderscheiden. Op papier is het misschien heel erg interessant allemaal maar wat heb je eraan als je geen enkele praktische kennis en vaardigheden hebt.

En maar klagen heel de dag: "Ik doe HBO en nu loop ik hier simpel productiewerk te doen!" Ja lul, je begint onderaan de ladder hier. Laat eerst maar eens zien dat je uberhaubt iets kan.

Gelukkig zijn er ook uitzonderingen, zo had ik ooit een aantal weken een student scheikunde bij me lopen. Maakt niet uit wat je die kerel liet doen, één keer uitleggen en hij voerde het perfect uit, slimme gozer en een harde werker... zulke mensen komen er wel.

Alfred E. Neuman | 07-04-18 | 15:03 | 7

Er is een groot verschil tussen een "studie" doen en een vak leren.
Het zijn wel de "laag opgeleiden" die er voor zorgen dat de stront niet
tegen het plafond spettert als je doorspoelt.

getzappad | 07-04-18 | 15:54

Kuifje-in-Afrika | 07-04-18 | 15:09 Een hamer is een hulpmiddel om
eieren een kleurtje te geven voor Pasen.

getzappad | 07-04-18 | 16:00

Straks beweert Kuifje nog dat ie ook de sikkel niet meer herkent.. jajaaa....
Terwijl ie in de jaren '70/'80 nog samen met Rosenmuller iedereen met een bril wou vermoorden, althans daar geld voor ophalen.
En dan zat Rosenmoller ook nog als commissaris bij de NS, dus ik snap niet dat ie niet volgens het Kommisarbefehl wordt berecht. SS-ers worden ook nog steeds vervolgd.

Hemmenaar7 | 08-04-18 | 02:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Milennials voelen zich speciaal omdat ze milennials zijn. Daar gaat het fout. Hetzelfde narcistische generatiegevoel als de babyboomers. Niemand is speciaal. Dat merk je als je ouder wordt, je bent niet die goede voetbalspeler die je zou willen zijn, je bent niet die populaire zanger die je zou willen zijn, je bent in het geheel niet populair op school en daarbuiten. Dat heet ouder worden en daar pluk je later de vruchten van, want dan ben je tevreden met wat je hebt. Omdat deze generatie zo bijzonder is, en ja vaak zit daar ook onbewust de wensen van de ouders achter, is alleen het bijzondere goed genoeg. Dus iedereen naar de universiteit. Ik kan je vertellen, dat een mbo of een hbo misschien wel een betere oplossing is, die je gelukkiger maakt. In heel veel gevallen geldt: gewoon het verwachtingspatroon bijstellen maakt je al tot een gelukkiger persoon. Aan de andere kant, daar waar wij, patatgeneratie en de babyboomers er nog de kantjes konden aflopen en een jaar konden aanklooien is dat voor millennials een stuk minder makkelijk. Belangrijk is om op tijd uit te vinden wat voor beroep je leuk vindt.

lingo star | 07-04-18 | 14:58 | 3

Politieagent, piloot of bij de brandweer is een op de kleuterschool toch vaak gehoorde wens? Dat is toch vroeg genoeg. Of moet het op nog jongere leeftijd, misschien al voor de geboorte of zelfs conceptie?

Baron Clappique | 07-04-18 | 15:11

Tja, overschot aan apothekers en raketgeleerden hebben we al, dus dan maar astronaut worden. Al die 1000en die we jaarlijks omhoog schieten. Jammer dat de ouders die verwachting bij kinderen scheppen. Je kan alles worden wat je wil. Nou niet dus. Daar komt de eerste klap. Alleen jammer dat veel millennials nog steeds denken dat ze alles kunnen worden met hun studie vrijetijdskunde. Wake... Up!

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 15:19

Ik ben het met je eens Baron, dat de kinderen wel erg vroeg moeten weten wat ze willen worden. Ik ken ook iemand die een tussenjaar doet. Dat schijnt wel te kunnen. Keuzestress is een serieus probleem voor de millennials waar we niet lacherig over moeten doen en ze hebben daar soms hulp bij nodig. Niet iedereen weet dat ze later baron worden.

lingo star | 07-04-18 | 15:34

Allereerst is het verkeerd om als 11 jarige lagere-school scholier al te moeten kiezen wat je wilt gaan worden en welke secundaire school je wilt volgen. In bijv. GB en Ierland heb je een simpele keuze: ofwel "Grammar School" ofwel "Technical School". En dan pas als je daar doorheen bent, ga je kiezen wat je daarna wilt leren en/of studeren en welk vak je wilt uitoefenen. En in Frankrijk heb je het "Lycee" als buffer om nog niet te vroeg te hoeven kiezen
Je toekomst kiezen met 11 jaar is veel en veel te vroeg

telelezer | 07-04-18 | 14:54 | 2

Omdat hij veel te vroeg (11 jaar) moest kiezen heeft mijn zoon 3 shooljaren verloren: 1 op secundaire school en 2 op uni.
Gelukkig werd hij toen volwassener en wijzer en heeft nu recentelijk uiteindelijk zijn artsen-studie voltooid. Ik natuurlijk blij want nu hoef ik hem niet meer te onderhouden (haha)

telelezer | 07-04-18 | 14:57

telelezer | 07-04-18 | 14:57
Als je helemaal niets kunt, dan kan je altijd nog arts worden.

Baron Clappique | 07-04-18 | 15:14

Het eeuwig durend kampioenschap werkstukken maken.
Houdt nooit op,niet vanzelf.

swassannuf | 07-04-18 | 14:51

Het is fout gegaan toen de leerkracht dingen moest gaan doen waarvoor zhij niet was opgeleid. Vergaderen. Vroeger wist de leerkracht na 40 podiumuren in de week en 40 lesweken in het jaar wie talent had en wie niet. Nu heb je marietje die lesgeven wel een heel leuk ding vind, met moeite de pabo doet en dn twee dagen in de week gaat werken.

Daarnaast is er een wagonlading aan ouders gekomen die vonden dat hun kind naar de universiteit kan omdat je daar een echte baan mee kunt krijgen. En hebben hun kind nooit tegengas gegeven en gezegd dat ze beter hun best moesten doen. Nee, voor ieder kind was er altijd wel een beker, ongeacht wat ze deden. Of het nou de knutselclub of sport was, hun debiele kwijlende nageboorte moest voor de 264e plaats bij hardlopen een medaille en een beker hebben. Daar is het fout gegaan.

RenHoek | 07-04-18 | 14:47 | 1

Op de basisschool begint het al met ouders die verwachten dat de docent hun kinderen leert fietsen. En de opvoeding draagt.

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 15:15

Universiteit is goed zodra je als student verder gaat dan alleen opdrachtjes uitvoeren en cijfers halen. Feitelijk is wetenschappelijk onderzoek, zelfs soms in de social science, best interessant. Helaas kom je bij nadere inspectie er vaak toch al snel achter dat de meeste van de social science onderzoeken zo beperkt toepasbaar is dat je je afvraagt waarom men nog hiermee doorgaat. Nuttig is het vaak niet.

Zie ook: twitter.com/realpeerreview?lang=en

Kartelmaster2000 | 07-04-18 | 14:44

Komt een ¨millenial kip¨ haar haan tegen, zegt de haan
¨hoe is het met onze kinderen?¨
zegt de kip, ¨nou goed, de een is advocaat geworden en de ander uitsmijter¨.

Aardsengelmichael | 07-04-18 | 14:44 | 2

Hihi

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 15:15

En uit het zachte ei is de millenial gelopen.

Haringkoning | 08-04-18 | 09:22

Je bent pas een echte hipster als je een burnout hebt gehad. Je hebt ze zelfs van 23 met 3 burnouts. Duren gemm een maand of 2/3. En ondertussen totaal geobsedeerd met snapchat, insta, likes, etc want dat enorme leed dient wel onmiddellijk en veelvuldig gedeeld te worden. Onderwijs is voor de hipster een beleving, werk idem. Geld irrelevant, dus worden tot t bot uitgeknepen op de stageplek.

Chemokar | 07-04-18 | 14:43 | 2

Is daar niet een opleiding voor, de "Burnout Academy"?

Hebbiehemookweer | 07-04-18 | 14:46

Gisteren bij Pauw ook zo'n droeftoeter, 20 jaar en al vanaf zijn 13e depressief. Vind je het gek, alleen maar op z'n zolderkamertje achter de computer. Een jongen moet naar buiten, de wereld ontdekken een paar keer goed op zijn bek gaan.

Rallywally | 07-04-18 | 15:43

Ik heb redelijk recent de opleiding verpleegkunde gedaan in het midden van het land. Erg enthousiast begonnen en op de vakken anatomie en fysiologie haalde ik hoge cijfers. Ik vond het ook leuk om meer te weten dan noodzakelijk was voor de opleiding niveau 4.
Maar de reflectieverslagen lukte mij niet, hoe je uit moest leggen hoe je iets geleerd had, of gedaan had. Ik deed het vaak met betere cijfers dan sommige klasgenoten, maar zij konden goed reflecteren dat ze iets niet snapte, en dan was dat oke. Ik snapte het maar kon dat niet verwoorden, wel concreet aantonen door kennis.

Maar ook de docenten op,de artsen na wisten weinig, vragen die iets dieper gingen! Daar wisten de meeste geen antwoord op. Hoe anders was dat toen ik eind jaren tachtig de opleiding tot kok/bakker deed, goede vakleerkrachten, streng en degelijk. En best wel moeilijk qua inhoud en niveau.
Maar dat was ook in Friesland.

Bas1877 | 07-04-18 | 14:37 | 6

Als je niet in de mal van de leerfabriek past ben je de lul in dit land. Ook al bezit je de kennis en vaardigheden anders zijn is nicht erwunscht und deshalb verboten. Echt een verschrikking is dat.

Ik heb een soortgelijk gezeik gehad met Engels op de middelbare. Ik heb mezelf via TV en zelfstudie Engels aangeleerd en bij Engelse dictees leerde ik daarom niet de betekenissen van de dictee woorden die in het boek stonden omdat ik het zonder te leren ook wel Voorbeeldje: bank (waar je op kan zitten) moest je bijv vertalen met sofa en dan had ik couch ingevuld, de vertaling klopt als een bus maar werd toch fout gerekend. Zo rechtlijnig als Thatcher die kerel. Grr.

VeelTeSteil | 07-04-18 | 14:47

Nee, de voormalig LTS aan de Burgermeester Falkenaweg te Heerenveen. Toen een topschool

Bas1877 | 07-04-18 | 15:10

Ach ja, onderwijs is niet zelf nadenken, maar bepaalde regeltjes volgen om tot een maatschappelijk gewenst eindresultaat te komen.

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 15:14
▼ 3 antwoorden verborgen

De meeste millenials zijn nog geen moment uit hun ‘comfort zone’ gestapt en zodra ze de ‘grote mensen’ wereld betreden met dat hbo papiertje weten ze zich geen raad. School moet moeilijker en strenger worden, toegelaten worden moet al een prestatie zijn, zo behoud je vakbekwaamheid in de verschillende vakgebieden en voorkom je stomme flut opleidingen als ‘vrijetijds management’ (flut omdat iedere puber bij een reisbureau entertainer kan worden en rondleidingen verzorgen). Amen

MoltisantiBeer | 07-04-18 | 14:35

Privatiseren dat hoger onderwijs.
Als de opleidingen een daadwerkelijke waardepropositie moeten maken gebaseerd op de vrije markt moet je eens opletten hoe 90% van alle 'studies' leegstromen.

KutFilosoof | 07-04-18 | 14:34 | 5

@telelezer @Is dit nog nieuws?
Te dom om te poepen. Privatiseren = zeggen "dit is ons diploma waard op de arbeidsmarkt"

"Privatiseren betekent dat het voor een student tienduizenden of zelfs honderduizend euro's gaat kosten net als in de USA waar leren alleen nog voor de rijken is ofwel je levenslang een bankschuld moet aangaan" Mijn god wat dom.... Misschien voelt u zich beter thuis in Venezuela of zo'n ander socialistisch paradijs.

KutFilosoof | 07-04-18 | 15:17

Privatiseren = is beursgenoteerd worden. Schaf dat hele beursgedoe af.
Beurshandel, dus handel in aandelen is per ongeluk ontstaan in Nederland
in de tijd van de VOC.
Hierdoor is het mogelijk geworden dat bedrijven machtiger zijn geworden
dan regeringen.

getzappad | 07-04-18 | 15:25

@filosoof, een beetje socialisme is toch niet verkeerd? Kijk pret studies daar moeten we vanaf, maar privatisering is niet de oplossing. We zijn niet in Griekenland.

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 16:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach ja. Tegenwoordig kan je zowat een doctoraat halen in het bloemschikken, maar dan noemen ze het een master. Of een masterclass. Of een post preschool. Alles om het maar mooi te laten klinken en de "student" eigenwaarde te geven middels een " titel". PhD in figuurpoepen. Fijn voor je.

Is dit nog nieuws? | 07-04-18 | 14:33

Iedereen gunt zijn sneeuwvlokje een Universitaire graad in Gender-dansen, met een aanpalende safe-space om de kwetsbare geest te beveiligen tegen politiek-ongewenste kennis & input.
Met zulke papieren kan het tere Deugje immers overal aan de bak als hooggeplaatste milieuambtenaar, of manager bij een linkse stichting.

Jan Passant mk2 | 07-04-18 | 14:31

En verder wordt het eens hoog tijd het onderwijssysteem eens flink op de schop te gooien. ga eens meer over het "zelf" leren ipv al die vakken waarvan de meeste 85 procent nooit meer gebruikt behalve bij 30 seconds of pubquizen.

Een groot gebrek aan zelfkennis houdt al die zieke systeem werelden in stand. He tis een grote geestelijke en emotionele afhankelijkheid geworden. DAT is wat er verkeerd gaat

Crest of Waves | 07-04-18 | 14:27

Een Burn-out is het nieuwe "hoog sensitief", ook zo'n symptoom aandoening die net als met veel geestesziekte mede bepaald is door en gebrek aan zelfinzicht, of het gebrek aan motivatie dit op te willen doen. "noem het maar een burn-out, hoog sensitief want dat klinkt minder confronterend voor het ego"

Crest of Waves | 07-04-18 | 14:23 | 1

Dat is dan ook wel weer simplistisch en ongeïnformeerd zonder enige schaamte commentaar leveren. Burn-out blijft gewoon een verzameling symtomen en oorzaken zijn complex. Niks te maken met gevoeligheid. Misschien is je eigen intellectuele beperking iets dat je liever vermijd te onderzoeken vanwege "ego" whatever the fuck dat betekent. Alle 10 van de 10 burnout mensen die ik ken zijn geheel niet sensitief of werkschuw. Vaak entrepreneurs, eigenaars, zakenmensen, ervaren ingenieurs. Het heeft te maken met inrichting van je leven wat voor veel mensen pure chaos is geworden. Geen lijn meer in.

GeenAccount | 07-04-18 | 18:03

Ik heb beide uitersten meegemaakt. Op je 11e op de lagere school worden gedwongen om een opleiding op de LTS te kiezen. Metselaar, timmerman of metaalarbeider, je moest een keuze maken zonder enige voorkennis of overleg met de ouders. Of een kind van een academisch afgestudeerde die het kind ongelukkig maakt door het een academische opleiding op te dringen. Het basisonderwijs zou kinderen moeten informeren over de echte maatschappij in plaats van een opstel over Lenin/Stalin of een werkstuk over Harry Potter. Om over Shakespeare nog maar te zwijgen. Hoeveel kinderen hebben voeling met Lenin of Shakespeare? Niet veel vermoed ik. Pure stress voor de ouders die het terecht tegenstribbelende kind aan het huiswerk moeten krijgen. Vroeger was het onderwijs precies zo wereldvreemd als nu. Dan nog de sneeuwvlokjes die continu met een pruillip lopen en met hun gedragstherapeut appen over hun geestelijke verwarring die als oorzaak heeft dat de echte maatschappij heel anders werkt dan de realiteit. Een oude loodgieter verwoordde dat heel simpel: “je moet niet alles geloven wat ze je op school wijsmaken”. Simpel is niet hetzelfde als dom en intelligent is geen garantie voor logisch nadenken.

Nivelleermarionet | 07-04-18 | 14:12 | 4

Marionet, jouw laatste zin: +veel.

einStina | 07-04-18 | 14:18

@Kuifje-in-Afrika
Dat valt te verwachten, aangezien die Cito-test objectief was; x fout betekent slecht vooruitzicht voor opleiding y. Het oordeel van de onderwijzer is natuurlijk per definitie niet objectief.
Linksen (inclusief de vvd) zitten echter nog te vast in het maakbaarheidsdenken om zich dat te realiseren.

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 14:33

Eefje, uit een recent Engels onderzoek blijkt dat scores op testen, in combinatie met de achtergrond van de ouders, de beste voorspellers zijn voor school- en studiesucces.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien moeten die Millenials gewoon eens The Big Lebowski kijken.. https://www.youtube.com/watch?v=bDDGZxb6YhM

Mark_D_NL | 07-04-18 | 14:05 | 3

Haha, geweldige film! Vooral John Goodman als Vietnam-veteraan. Ik heb die film 8 keer gezien en hij blijft grappig.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:08

Was The Dude niet roady bij The Grateful Dead? En dan die scène dat hij een pak melk afrekent met een cheque. Ik kwam niet meer bij.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:10

Top film om met een jointje op te kijken

Rallywally | 07-04-18 | 14:41

Het begint al op de middelbare school. Ik zie het vanuit mn werk: iedereen moet vwo doen, koste wat kost. Desnoods koop je een dyslexieverklaring en krijg je toetstijdverlenging. Lekker handig, krijg je je toets niet af omdat je niet slim genoeg bent voor vwo, dan werkt het toetstijdverlengingtrucje wel mee. Nivellering van vwo ten gevolg. En dan moet er ineens op de universiteit hard gewerkt worden...
Wat me verder opvalt, op havo zie je minder van die figuren. Mavo nog minder. Die mensen werken hard en gaan op hun bek, maar wel op eigen kracht, en met een inhaalslag op het eind. De vwo-ers weten vooral wat hun rechten zijn....

Quichegerechtigde | 07-04-18 | 14:05 | 3

Feit: ziekteverzuim in de lagere regionen van bedrijven ligt hoger. In de lagere regionen werken over het algemeen de lager opgeleiden. Zij die naar de Mavo gaan bijvoorbeeld. Conclusie: domme mensen hebben het net zo zwaar, maar kunnen dat niet uiten en worden zodoende 'maar' ziek.

WodieBlumensind | 07-04-18 | 14:22

Iedereen wil minstens naar de Havo omdat het VMBO qua inhoud totaal kut is en wordt overbevolkt door mocrotokkies

Weerduivel | 07-04-18 | 14:23

Heb ik ook met mijn zoon van 10. VMBO zit vol mocrotokkies en zure Turken. Dus mijn jongen gaat daar echt niet tussen zitten. Mooi al die millennials die denken dat de wereld lief en divers is, maar ik trap er niet in. Even kijken in de geschiedenis en je weet dat armoede en oorlog standaard is. En dat wij even leven in een safe space totdat de volgende oorlog en crisis begint. Zo, Graaier gaat weer wat goud kopen en haalt bijl bij de Gamma..

Graaier | 07-04-18 | 14:42

Off-topic, maar live lancering van SpaceX raket. T-10 minutes.

ViagraFalls | 07-04-18 | 14:04 | 2

Thnks!

Patje2011 | 07-04-18 | 14:08

Kreeg vroeger vaak de vraag: "Meester wat moet ik worden."
Werkte o.a. op een school waar niet de meest begaafde koters zaten, maar wel heel leuk, heel spontaan achterbuurtvolk.
Ik: "Kok of loodgieter"

Loodgieters in welke vorm zullen altijd nodig zijn voor welke leidingen dan ook.

Als kok kun je over de hele wereld werken. De Sauce Hollandaise heeft overal dezelfde receptuur. (Grinnik) Nu blijken er horekaffers te kort.

Mijn slimmelingen stuurde ik natuurlijk wel naar het voortgezet onderwijs, dat spreekt, die waren er heus wel in de oude Indische buurt in Amsterdam.

Mooie tijd geweest; vroege zestiger jaren. Amsterdam nog niet verkwanseld en verkankerd. (Sorry voor dat laatse woord, hoort nu iets te veel in een "andersgeaarde" vocabulaire, als u begrijpt wat ik bedoel. Maar bekte lekker na verkwanseld.)
T.T. Evocatus

Evocatus | 07-04-18 | 14:03

Burn-out; een verzonnen aandoening en een mooi excuus om een doorbetaalde sabbatical te nemen. Past prima bij de luie millennial generatie. Het zou gewoon "De luie flikkers ziekte" moeten heten.

Scepticus | 07-04-18 | 14:00 | 5

Heb nog last van mijn Muisarm (RSI)

schalwijk023 | 07-04-18 | 14:15

Overspannen OKÉ, geaccepteerd. maar studentjes die van een fop studie al over de kook raken dat gaat er bij niet in.

Scepticus | 07-04-18 | 14:17

@Scepticus |
Volledig mee eens. Wie van een fopstudie al overspannen raakt hoort gewoon niet thuis op hbo of universiteit, maar leg dat die D66'ers met hun "iedereen hoogopgeleid!" maar eens uit.

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 14:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoewel ik het gevoel regelmatig heb dat jij jezelf “hoogopgeleid” vindt en daar nog enige eigenwaarde uit lijkt te putten ook, hilarisch en potsierlijk tegelijk!

kempenaer | 07-04-18 | 13:59 | 1

Kan weg. Dubbelpost.

kempenaer | 07-04-18 | 14:00

Sneeuwvlokje, net een slechte foto, overbelicht en onderontwikkeld.

Sierstrip | 07-04-18 | 13:59

Roken en zuipen mogen ze ook al niet,massaal aan de mdma ofzo en werk voor echt opgeleide psych's

newray | 07-04-18 | 13:56

Misschien heeft er iets mee te maken dat het geen universiteiten maar onderwijsfabrieken zijn waar iedereen zo snel mogelijk door heen moet. Zeker in de grote opleidingen is er zeer weinig echte aandacht voor de student.

Vula | 07-04-18 | 13:56 | 2

Dat was 25 geleden al zo. Heb in die tijd de HEAO gedaan, maar dat "onderwijs" was puur gebaseerd op maximale subsidie bij de overheid wegslepen en had met onderwijs weinig te maken. Toen ik ermee kapte in jaar 3 kreeg ik het aanbod om dan een diploma via avond opleiding te krijgen. Ik hoefde er zelfs niets voor te doen, maar zou de cijfers kado krijgen.
.
De school kreeg dus subsidie per afgestudeerde, e het diploma is dus geen ruk waard als je het "gratis" krijgt. Heb er vriendelijk voor bedankt.

ViagraFalls | 07-04-18 | 14:08

Mijn HBO-diploma (en post-HBO) heeft mij echt niet voorbereid op het bedrijfsleven, zoveel is me wel duidelijk geworden. Eigenlijk had ik beter die jaren kunnen gaan werken en zo veel meer kunnen leren, maar dan had ik geen diploma gehad waarmee ik hoger in een organisatie kon stappen en een hoger salaris kon vragen. Dat was echt de enige reden waarom ik het toen heb volgehouden. Voor mijn huidige functie nemen ze tegenwoordig alleen nog universitair opgeleiden voor aan; over devaluatie gesproken.
Maar goed, dat zijn nog opleidingen voor 18+ maar wat ze kinderen aandoen op de middelbare school is echt erg.

Ome Gijs | 07-04-18 | 14:38

Dit doet mij om een of andere reden denken aan de Oostvaardersplassen.

Baron Clappique | 07-04-18 | 13:55 | 2

+1

newray | 07-04-18 | 13:59

+veel!!

Quichegerechtigde | 07-04-18 | 14:00

En tegenwoordig rol je na je studie zo de lean- en kaizentraningen in. Boerenverstand en ervaring vind ik belangrijker.

Patje2011 | 07-04-18 | 13:55

Weten jullie trouwens wie er vroeger ook een burn-out had???

Rest In Privacy | 07-04-18 | 13:54 | 9

Slachtoffers van necklacing, autoband gevuld met benzine in Zuid Afrika. Goedgekeurd door de vrouw van Mandela?

VeelTeSteil | 07-04-18 | 14:32

VeelTeSteil | 07-04-18 | 14:32 Ik zal u even helpen met het duiden van de
afrikaanse mentaliteit; https://whitelocust.wordpress.com/morality-and-abstract-thinking-how-africans-may-differ-from-westerners/

getzappad | 07-04-18 | 15:05

Ik reken alle antwoorden goed!

Rest In Privacy | 07-04-18 | 16:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Het probleem van kniezende en verpieterende superbreintalenten hangt direct samen met het feit dat zo'n superbrein nog nooit geconfronteerd is met de waarheid. Uit de eigen familie herinner ik me een jonk, die graag fotograaf wilde worden. Z'n ouders, z'n school. kortom: alle instanties die hadden kunnen ingrijpen stonden langs de kant te applaudiseren, want hij was niet zomaar een fotograaf; nee, hij was een supergetalenteerde fotograaf. Zo kreeg deze jongen Vincent Van Gogh-achtige visioenen (omgezet naar fotografie) in de kop en begon zijn sneeuwvlokopleiding, waarbij hij over het paard getild, over een olifant getild en over een mammoet getild werd, totdat hij zich helemaal getild voelde en in het geheim begon te drinken. Het drama van deze alcoholist geworden mislukte fotograaf is nog niet ten einde. De psychiater vreest dat hij zelfmoordgedachten koestert...
Terug naar af: vertel de waarheid en niets dan de waarheid aan de schoolgaande jeugd.

Eeuwig..Op..Vakantie | 07-04-18 | 13:52 | 4

Erg sterk 'Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg'-gehalte. En de waarheid, die heeft een of andere boerenlul in een Vinex-dubbel-onder-een-kapper in pacht?

Iedereen moet vooral dromen en ambieren. Het zou alleen fijn zijn als er dan achteraf wat minder over gezeurd wordt dat het misging - door hij/zij in kwestie, en door de boerenlullen in de omgeving, die tot de zon stopt zullen blijven zeggen 'ik had het gezien gehad, doe maar normaal, dan doe je gek genoeg'.

Sjors W. | 07-04-18 | 14:09

Met dromen is weinig mis, maar blijf wel realistisch. En leer met tegenslagen omgaan. Van bijna iedere nederlaag kun je wel iets leren, is mijn ervaring.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:34

Fotograaf is een prima beroep. Voor bruiloften, nieuws, reclame's, etc. Dat je daar een normaal salaris mee kan verdienen als je geluk hebt moet er wel bij verteld worden. Ook dat je dan na je hypotheek, kinderen en alimentatie nauwelijks nog wat overhoudt om van te leven. Leg die verwachtingen niet te hoog van het leven.

Ome Gijs | 07-04-18 | 14:46
▼ 1 antwoord verborgen

Vind Zentgraaff niet altijd goed, maar dit stukkie raakt de spijker op z'n kop!

stampertje85 | 07-04-18 | 13:49

Prima stuk, Zentgraaff. Vooral de tweede zin spreekt mij geweldig aan. Nog een paar taalfouten:
1) Sgool (ik ga uit van humor)
2) 1e zin: "Je zou maar..." moet zijn: "Je zult maar..."
3) regel 12: "Hoe trekken de kindertjes die altijd verteld zijn ...." moet zijn: "Hoe trekken de kindertjes WIE altijd verteld IS ....."
Verder niets dan lof.

JvanDeventer | 07-04-18 | 13:42 | 5

Cruijff is niet dood, hij leeft!

skoftig | 07-04-18 | 14:22

Je ziet het pas als je het doorhebt.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:34

Of je nu kut met d of dt spelt ik begrijp het wel

Jacktheflipper | 08-04-18 | 13:11
▼ 2 antwoorden verborgen

We kunnen nu wel allemaal heel negatief doen over een burn-out, maar aan de andere, vanuit een burn-out ontwikkelt men vaak een levenslange angst- en paniekstoornis, gepaard gaand met periodes van zware depressie.

Botte Hork | 07-04-18 | 13:40 | 2

Niet mijn ervaring. Na een jaar 100 uur per week werken was ik gewoon even toe aan slapen. Heb 3 maanden een dag per week gewerkt maar was daarna weer helemaal de oude. Niets aan overgehouden verder. Gewoon rust nemen en daarna niet meer zo gek doen.

LiniaalRectaal | 07-04-18 | 14:24

En dito zorgkosten. Die weer een hoop andere sneeuwvlokvrouwtjes aan het werk houdt, dat dan weer wel)

Ome Gijs | 07-04-18 | 14:47

Het probleem is dat te veel mensen vanaf de jaren 80 ineens niet meer wilden werken maar een baan, of nog erger, een carrière wilden. Iedereen dus een "white collar". Ook de mensen die veel beter zouden passen in een "blue collar" moeten, vaak onder druk van ouders en scholen, de fel begeerde papiertjes voor een kantoorbaan halen. Logisch: Vroeger verdiende je veel meer met een stropdas om maar door het gebrek aan vaklieden is dat al lang niet meer zo vanzelfsprekend. Het imagoverschil is er vreemd genoeg nog wel steeds. Het opleidingsniveau is daarom naar beneden gehaald en er zijn, vaak nutteloze, beroepen inclusief opleidingen bij verzonnen. Als iedereen nu gewoon eens gaat doen waar hij of zij goed in is dan hebben de scholieren en studenten nauwelijks stress meer. Op termijn wordt het gebrek aan vaklieden dan ook nog (grotendeels) opgelost.

Bugblatter | 07-04-18 | 13:38 | 7

@Kuifje.. Jij las Yo Neger! Racist!

Mark_D_NL | 07-04-18 | 13:52

Ik weet het, sorry. Ik ga Sylvana een excuus-mail sturen.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 13:58

@Nijlpaard: Bedankt voor het compliment!
@Mark: Inderdaad, het is ook niet de schuld van de jongeren zelf maar van de generatie die hen zou moeten begeleiden naar een zelfstandig en gelukkig bestaan.

Bugblatter | 07-04-18 | 14:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ben zgn millennial en ik studeer... op mijn 25e gestart naast werk. Had geen ouders/faciliteiten/wellbeing die dat op mijn 18e regelden. Enfin; heb in 3 jaar bachelor 1x een reflectie moeten schrijven; als onderdeeltje van een klant-intake-practicum. Verder alleen maar theorie en practica. Maar ja, een bètastudie en bovendien een universiteit waar je sowieso geen stufie voor krijgt. Het kan dus nog wel :)
Want inderdaad, als ik zie wat hbo'(er)s en uni-zweefstudies 'studeren' noemen, ben ik telkens weer verbaasd. Of meer: geirriteerd.
Ohja, en ik heb natuurlijk geen social media dus ik ben ubergelukkig! ;-))

einStina | 07-04-18 | 13:37 | 12

Hard van stapel lopen? omdat ik toegeef dat we -dramatisch- ver weg zijn? Ja, dat weet ik, en op vrouwen die het niet met je eens zijn. ;-)

einStina | 07-04-18 | 15:56

De tering zeg, get a room.

Acroblyat | 07-04-18 | 16:03

Acroblyat, ben je allergisch voor mensen die met elkaar meedenken en aangeven dat er verder juist niks aan de hand is ofzo? Jaloers op mensen met vrienden/kennissen/plaaggeesten? Veel plezier dan maar.

einStina | 07-04-18 | 16:20
▼ 9 antwoorden verborgen

Beter nog, flikker die hele telefoon in de plomp want godbetert iedereen zit de hele dag naar dat ding te loeren en als je ze vraagt om een spijker in de muur te slaan kijken ze of ze water zien branden.

pa_niek | 07-04-18 | 13:36 | 4

Een spijker in de muur zal nog wel lukken maar een schroevendraaier vasthouden is te veel gevraagd.

Vula | 07-04-18 | 13:57

Die telefoon is een probleem, want dat verstoort je nachtrust en dat levert op termijn ook allerlei psychische en fysieke problemen op.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:01

Vula | 07-04-18 | 13:57
Als het maar geen gipsplaat is.

Baron Clappique | 07-04-18 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen

ergens gniffel ik me een slag in de rondte.. als 55 plusser een aantal jaren terug door zo'n minkukel van net 25 jaar als oma en oudbakken mijn vaste baan na 20 jaar uitgejaagd. Nu was het kuikentje nog niet droog achter de oren om te weten dat het hele HR management (omwille van eigen baan behoudt) haar hautaine en vileine baantje inpikkerij volop aanmoedigde.. ze was goedkoper, werkte zich met haar ellebogen naar een vast contract.
Ik hoorde recent dat ze inmiddels met een vette burn out op haar b*k was gegaan...na 5 jaar!
mijn ervaring is niet uniek...

fikkieblijf! | 07-04-18 | 13:35 | 1

Volgens een leidinggevende heb ik niet voldoende capaciteiten
Er werd iemand boven geplaatst om alles in goede banen te leiden 23jaar jonger dan ik
1 jaar later deze manager met een burn-out thuis
En ik doe de dingen die ik altijd al heb gedaan

Jacktheflipper | 08-04-18 | 13:19

En daarbij.. het bizarre aan millennials is dat ze allemaal trots lijken te zijn dat ze tot een 'generatie' horen. Alsof het één grote beweging is die deze wereld nu eindelijk eens een keer tot een betekenisloze plek gaan maken. Terwijl ze van toeten noch blazen weten en uiteraard nog nooit ene reedt hebben gepresteerd. Met een weerbaarheid van nul komma nul. Geen aantoonbare humor en bij het minste of geringste schieten ze in een huilbui. En dan zoeken ze troost bij elkaar. Gaan ze uithuilen en elkaar knuffelen/jerken bij een kopje herbal tea... Ik vrees voor de toekomst..

BRR76 | 07-04-18 | 13:35 | 1

Die arme jongens zijn half gecastreerd door hun feministische moeders en verworden tot androgyne slappelingen.
Ik zag hoorde laatst een stukje televisie waar zo’n slap aftreksel van een man zat te kwijlen over de zwangerschap van zijn vriendinnetje. Hij zat op zijn werk en “voelde het zelf nog niet”.
Mijn avondeten kwam plots omhoog.

kempenaer | 07-04-18 | 13:42

Het is goed mogelijk dat één derde de opleiding Human Resource niet trekt omdat het curriculum gericht is op sneeuwvlokjes. Een opleiding waar je als blanke heterosexuele man constant moet reflecteren op je zogenaamde privilege.

solcama | 07-04-18 | 13:34

Als je als rechtse populist elke dag geconfronteerd wordt met types als Gloria wekker is de koek ook snel op. Maw, is de oorzaak het verziekte linkse schoolsysteem of de weerbaarheid van sneeuwvlokken. De vraag ligt in het midden denk ik.

BozePaarseMan | 07-04-18 | 13:33

Yup, elk kind 'kan alles worden wat hij/zij maar wil', totdat de wal het schip keert. Het is niet alleen de scholengemeenschap die deze onmogelijkheid in een vroeg stadium omarmt, de ouders doen gretig mee. Een complete generatie die geleerd heeft alle zwaktes te verstoppen, en iedereen is hoogbegaafd lol.
In mijn tijd op de basisschool kreeg iedereen, ook het traagste zaadje van de klas, uitgelegd wat er maximaal (ongeveer) haalbaar was. Ik geloof dat die situatie nu op geen enkele school meer kan, schreeuwende ouders, beledigde kids.

Kouwe Kees | 07-04-18 | 13:32

Totaal eensch!

BRR76 | 07-04-18 | 13:30

Maar onze aspergestekers en aardbeiplukkers halen we uit het Oostblok.

eerstneukendanpraten | 07-04-18 | 13:29 | 4

BozePaarseMan | 07-04-18 | 13:35 |
9 van de 10 keer komt de druk om chirurg c.q. advocaat te worden van de ouders welke vinden dat het kind hen zelf moet en zal overstijgen op de prestatieladder.

normanius | 07-04-18 | 13:46

Aspergestekers waren nooit een probleem, daar kon je vroeger goed geld
mee verdienen. Het waren ook maar zes weken per jaar.
Het waren vaak huisvrouwen en scholieren die dat deden, en kregen per
kilo betaald. Toen de belasting vond dat dit niet correct was, en een
deel van de inkomsten eisten was er niemand meer te vinden voor dit
werk.
Loon naar prestatie is zo verkeerd nog niet.

getzappad | 07-04-18 | 14:42

BozePaarseMan | 07-04-18 | 13:35
Een chirurg werkt ook met zijn handen. Puur een kwestie van status.

Baron Clappique | 07-04-18 | 14:47
▼ 1 antwoord verborgen

Nu al overspannen? Dat belooft veel slechts voor de toekomst, als men daadwerkelijk aan de slag moet.

Weerduivel | 07-04-18 | 13:28

Ik roep al 20 jaar dat het hele onderwijssysteem van de grond af aan opnieuw opgebouwd moet worden, want de mensen die we er nu mee creëren kunnen niks, durven niks maar menen het wel allemaal te weten. Net politici dus.

Acroblyat | 07-04-18 | 13:27 | 3
-weggejorist-
Lars030 | 07-04-18 | 14:01

Misschien is gewoon terug naar de pre-Mamoet-tijd al een hele verbetering.
Gaat 'm natuurlijk niet worden, want dan blijkt die HBS-opleiding toch ineens een heel stuk moeilijker dan het huidige vwo, dus minder 'hoogopgeleiden' als gevolg. Dat wil D666 nou eenmaal niet.

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 14:17

Met het docentenleger van vandaag de dag gaat dat niet lukken. Het is net als bij iedere andere overheidsorganisatie: iedereen met echte kwalificaties of ambitie wordt zorgvuldig geweerd of weggefliterd.

jemagookniksmeer | 07-04-18 | 14:34

Dus deze theoretisch opgeleiden moeten nu praktisch worden opgeleid.

Mahatma | 07-04-18 | 13:27

Goed stuk zeg.

marjen | 07-04-18 | 13:27 | 1

Men is ondergekwalificeerd maar moet toch naar de universiteit. Ja dan loop je tegen je grenzen aan. Hoewel, eisen bijstellen naar beneden en een peleton begeleidings- en hulpverleners, zijn dan weer de oplossingen die de linksmens weet te bedenken. Diplomatie-inflatie is de linkse oplossing om iedereen minstens een HBO diploma te kunnen geven.

marjen | 07-04-18 | 13:31

Om de stress weg te nemen kun je iedereen die zo’n linkse fopstudie volgt automatisch een diploma verstrekken. Net zoals je op de lagere school automatisch een medaille krijgt als je mee doet aan een sportevenement. Iedereen blij.

Osdorpertje | 07-04-18 | 13:26

Watjes! Dat belooft wat voor later. Overigens, de eerste overspannen scholier heb ik vijf jaar geleden gespot (!)

Montesquieue | 07-04-18 | 13:26 | 1

Door z'n ouders naar het vwo gedrild, terwijl-ie daar eigenlijk niet thuishoort?

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 13:38

Sterk stukje dat meerdere grote problemen aankaart.
Ten eerste: Generation Snowflake, or Snowflake Generation, is a neologistic term used to characterize the young adults of the 2010s as being more prone to taking offense and less resilient than previous generations, or as being too emotionally vulnerable to cope with views that challenge their own.
Een generatie die verpest is door overheid en ouders. Slappelingen, mietjes, watjes, overgevoeligen, verongelijkten met een gebrek aan ratio. Die generatie moet heropgevoed worden. Schop onder hun hol.
Verder de uitholling van het predicaat universitair. Al die niveauloze simpele flutstudies die niet veel meer voorstellen dan MAVO, maar ineens een hele hoop simpelen het etiket “hoogopgeleid” geeft en het misplaatste gevoel geeft dat ze heel snugger zijn, met alle respect overigens, iedereen roeit met de riemen die ze heeft. Al die gamma-studietjes, het zijn hoogstens flutcursussen.
En die arme drommels worden er ook nog geïndoctrineerd met dwaze en gevaarlijke linkse maatschappijbeelden en afgeleerd om zelf na te denken.
En in wat voor baantjes verdwijnen al deze verborgen werklozen?

kempenaer | 07-04-18 | 13:24 | 3

verborgen werklozen?
kempenaer | 07-04-18 | 13:24 | reageer

Ze worden ambtenaar. Het bedrijfsleven zit echt niet op ze te wachten.

Osdorpertje | 07-04-18 | 13:31

Het eerste gedeelte van de zin is weggevallen. Er had moeten staan “En in wat voor baantjes verdwijnen al deze verborgen werklozen?”

Osdorpertje | 07-04-18 | 13:37

@ osdorpertje
Het was een beetje een retorische vraag, maar inderdaad de meesten worden ambtenaar en houden het zieke systeem daar mee in stand.

kempenaer | 07-04-18 | 13:48

De tijd van overhoringen van elk hoofdstuk per onderwerp en een proefwerk van de gehele stof is al ver achter ons, terwijl dit toch een bewezen methode is. Maar zoals het land allerlei vervelende, domme en achtergestelde culturen moet opnemen, zo is het ook met het onderwijs gegaan. Allemaal bedacht door landbestuurders die zelf wel konden genieten van een VRIJ land, GOED onderwijs en prima verzorgingsstaat zoals studiefinanciering.

Bill Cosby | 07-04-18 | 13:24

Studie is nu ook wel 'drukker' qua tijd (meer papers, opdrachten etc) dan in mijn, en met meer tijdsdruk. En ook de mindere goden moeten kennelijk iets H doen of uni.
Ik zou zeggen bij 18 jaar: 1/2 jaar werken, indien mogelijk ouders verdubbelen dat, en dan 1/2 jaar de wijde wereld in. Aussies doen of deden dat ook massaal : werden ze imo volwassener van.

Hemmenaar7 | 07-04-18 | 13:24

Ik lees over burn-outs bij scholiere..
Ik heb HTS Electro gedaan begin jaren 80.
DAT was hard werken, heel weinig vrije tijd, veel verslagen maken, proefwerken, examens, werkstukken.
Ik was HEEL blij toen ik het afrondde, maar burn-out?? Nooit in de buurt geweeest, en ook mijn studiegenoten niet.

Gerf | 07-04-18 | 13:23 | 4

Herkenbaar. Bij mijn studie biologie (zelfde tijd ongeveer) werd er gewoon voor gezorgd dat de meest vreselijke - of beter gezegd, gevreesde - vakken aan het begin van het semester zaten.
De helft van de studenten was dus zo rond de kerstvakantie al vertrokken, en wat overbleef moest hard aanpezen, maar haalde toch doorgaans zonder allerlei psychische problemen de eindstreep.

Destijds was overspannenheid (okee, dat noemen we tegenwoordig in trendy Engels 'burn-out') iets voor oudere mensen.

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 13:28

Burn-out heeft dan ook lang niet alleen met veel werken te maken. Van 60 uur per week tomaten plukken in de kas raak je ook niet burn-out, alleen moe.

Stress verhogende factoren zijn oa een overdaad aan keuzes waarbij je niet meer het overzicht hebt wat de juiste voor jou is, en het gebrek aan een duidelijk doel waar je naartoe werkt.

raskol | 07-04-18 | 13:30

raskol | 07-04-18 | 13:30 Het is niet alleen wat je doet maar ook hoe je het doet.
Ik heb tussen echte banen door ook simpel lopende band werk gedaan.
Moest dames aan de andere kant van de band voorzien van voldoende
tomaten om ponds en kilo bakjes te maken. Na een korte uitleg werd ik
aan m'n lot overgelaten. Al snel had ik door hoe ik het meest efficiënte
te werk kon gaan. Als er iets haperde aan de lijn was dat niet mijn fout,
ik kon het goed bijhouden en had zelfs tijd om een sjekkie te draaien en
te roken.
Maar men besloot dat ik aan een andere lijn moest gaan werken.
Later zag ik aan de lijn waar ik eerst stond 2 personen stuntelen om het
geregeld te krijgen en dat lukte niet.
Wie is er in dit geval dom bezig???

getzappad | 07-04-18 | 14:30
▼ 1 antwoord verborgen

Bij een zombie apocalypse systemic failure of enkele dagen sneeuw, geen ov en stroom zullen de hoogopgeleide pretstudies het afleggen tegen de praktisch opgeleiden bij survival of the fittest www.youtube.com/watch?v=GOlVRHsVzE4

HetOorAakel | 07-04-18 | 13:22

Ik ben nog uit de tijd dat er eerlijk tegen de wat minder scherpe messen in het keukenblok werd gezegd dat een academische opleiding voor hen wellicht niet was weggelegd. Dat was helemaal niet erg en werd gewoon geaccepteerd.

Maar nu... je mag het als ouder natuurlijk al sowieso niet accepteren als de basisschool je prins(es)je naar het vmbo verwijst, want adhd / dyslexie / pdd-nos / autist / "kan niet tegen druk", enzovoorts.
Laat staan dat het arme kind geen "studie" "communicatiewetenschap" mag volgen. Tegen de mensenrechten! Bel de VN en de UNESCO! Iedereen Hoogopgeleid!

(dank voor dit stuk Zentgraaff, spijker-op-den-kop)

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 13:22 | 3

Niet slim genoeg zijn voor het hoger onderwijs is zeker geen schande. Iemand die een beetje handig is met z'n handig kan vanwege het tekort aan zulke handige Harry's echt goed geld pakken.

VeelTeSteil | 07-04-18 | 13:29

@VeelTeSteil |
Precies en dat werd destijds ook helemaal geen 'schande' gevonden.
Sowieso, ook vandaag-de-dag toucheert een beetje goede loodgieter (of aanverwant) een beter inkomen dan een of andere 'hoogopgeleide' manager-lege-dozen op een suf kantoor.
En terecht!

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 13:36

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 13:36 Ik kan me er helemaal niets bij
voorstellen hoe het is om met een lekke band je fiets naar een fietsenmaker
te moeten brengen.
Of iemand die niet het verschil weet tussen een boortje voor hout
steen of metaal.
Iemand die handschoenen aandoet voordat hij/zij een schop of wat dan
ook voor gereedschap ter hand neemt.

getzappad | 07-04-18 | 14:03

Het resultaat van D66's briljante leus 'goed onderwijs'. De simpelheid ten top en tegelijkertijd illustratief voor het nivo van het huidige hoger onderwijs.
Ik heb zo de afgelopen 15 jaar Avans Hogeschool van dichtbij mogen meemaken.
Als ik iemand iets mag adviseren : blijf er weg ! Neem géén Avanser aan.. Zijn het niet de scholieren dan is het wel het schoolbestuur met een iq en gedrag van below zero.

nemeton | 07-04-18 | 13:20

Het resultaat van D66's briljante leus 'goed onderwijs'. De simpelheid ten top en tegelijkertijd illustratief voor het nivo van het huidige hoger onderwijs.
Ik heb zo de afgelopen 15 jaar Avans Hogeschool van dichtbij mogen meemaken.
Als ik iemand iets mag adviseren : blijf er weg ! Neem géén Avanser aan.. Zijn het niet de scholieren dan is het wel het schoolbestuur met een iq en gedrag van below zero.

nemeton | 07-04-18 | 13:20

Ik krijg psychische klachten als ik naar de NPO kijk...

Kanarie_Geil | 07-04-18 | 13:19 | 1

Donder die TV de deur uit, en u mist niks. Scheelt wel een berg ergernis.

getzappad | 07-04-18 | 13:55

De hogescholen en universiteiten komen met een actieplan, dat zal zeker helpen.

Beter nog zouden hogescholen en universiteiten zich bezig houden met het geven van gied onderwijs. Alle onderwijsvormen zijn de afgelopen decennia op de schop gegaan en afgezien van de universiteitsklieken, de onroerendgoedbranche en consultancy is niets er beter van geworden.

De “internationalisering” van het hoger onderwijs heeft het er ook niet beter op gemaakt.

Met drie studerende kinderen krijg je een aardige doorsnee van de kwaliteiten van de diverse uni’ s en hbo’ s. Samengevat: niet best. Kleine opleidingen gaan nog. Onderwijsfabrieken: kansloos. Jonge mensenvleesmachines. Maar, mijn god, wat slecht georganiseerd.

Glasgow Argus | 07-04-18 | 13:14

Millimnials zijn de nieuwe moslims, denk ik dan. Niet te benijden.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 13:14 | 8

Millennials zijn uitermate geschikt voor in de gehaktmolen aan het toekomstige oostfront. Degenen die het overleven zullen nooit meer sneeuwvlokjes zijn.

LiniaalRectaal | 07-04-18 | 14:10

Je klinkt als Napoleon, Lineaal.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:24

Ik probeer het positief te bekijken, ja.

LiniaalRectaal | 07-04-18 | 14:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Las net het programma van de HBO opleiding "communicatie" in Amsterdam: dat is gewoon een cursus "werken met Adobe"...

Mousehunter | 07-04-18 | 13:12 | 5

Meer moet je die hogeschool en universitaire gammastudies ook echt niet noemen: cursussen. En ook nog enorm nutteloze ook.

kempenaer | 07-04-18 | 13:34

Eerstneuken, werkt Ebru voor jouw vrouw?

Rest In Privacy | 07-04-18 | 13:37

@ Kuifje met de Zwitsal (nog wel)

Nee, die heet Sjenet of zeau...

eerstneukendanpraten | 07-04-18 | 14:18
▼ 2 antwoorden verborgen

We gaan kapot aan de nep studies en de nep professoren die de linksche elite in stand houd. Het nieuwste product is Rob Jetten ‘66. Die gaat nog een paar jaar links lullen en dan zakken vullen. En er hebben er steeds meer door dat de kortste weg naar zakken vullen de politiek is. Je hoeft dan nooit een commercieel bedrijf van binnen te zien laat staan je handen te laten wapperen.

Trumme | 07-04-18 | 13:11 | 4

Het ergste van dit alles is, dat zulke types leidinggevende functies krijgen
in bedrijven die iets MAKEN.
En die overbodige overbetaalde sufkutten denken dat zij productie-
processen efficiënter kunnen maken terwijl ze bv. nog geen gietijzer
van RVS kunnen onderscheiden. Laat staan er iets van kunnen maken.

Feitelijk zijn er in Nederland veel meer werklozen, maar een hoop van
die nutteloze opvreters krijgen extreem veel betaald om niets te kunnen.
Trap die figuren eruit en betaal de mensen op de werkvloer meer.
En schaf die uitzendbureau's af, en deel het verschil in kosten, dwz
de werknemer krijgt meer en de werkgever betaald uiteindelijk minder.

getzappad | 07-04-18 | 13:50

Let nu eens op, zeg!
Niet zo: '66 (Afgeleid van D'66 met Van Mierlo oorsprong)
Maar zo: D66, want "66" zegt op zichzelf niets of men denkt dat u "666" bedoelt wat ook weer een bepaalde betekenis heeft.
Ja, even de taalnaziklier aan het werk.
T.T. Evocatus

Evocatus | 07-04-18 | 14:18

getzappad | 07-04-18 | 13:50
Hear, hear! Met zulke wijze woorden kan u haast niet hoog opgeleid zijn.

jemagookniksmeer | 07-04-18 | 14:37
▼ 1 antwoord verborgen

Klap klap klap!

lanexx | 07-04-18 | 13:11 | 1

Klap, ..., klap, ..., klap, ...

Rest In Privacy | 07-04-18 | 13:56

Ik studeerde nog in de tijd van de 6-jes cultuur. Heerlijk. Sinds wanneer is dat in hemelsnaam veranderd ?

Dreddie27 | 07-04-18 | 13:06 | 14

Ah, vandaar Den Haag. Ja, die petro-industrie is interessant. Je komt ook nog eens ergens.

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:26

@kempenaer |
Zeker niet de moeilijkste studie die er is, maar er zijn toch heel wat gegadigden die de eindstreep niet halen, of zich er een ongeluk voor moeten leren.

Wie een beetje logisch kan nadenken, en enige taalvaardigheid tot zijn/haar bagage rekent, zal er inderdaad weinig moeite mee hebben.
Waarvan akte.

EefjeWentelteefje | 07-04-18 | 14:28

Maar wat word je met biologie? Onderzoeker? Docent?

Rest In Privacy | 07-04-18 | 14:38
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken