Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

UITGELEKT! AH past klantprofielen aan na kritiek

Zo dan, iedereen blij

Zaandam - Grootgrutter Albert Heijn heeft de online profielen van het klantenbestand aangepast na een storm van kritiek — zo erg dat zelfs het NOS Journaal ermee opende.  Woedende reacties waren er vooral om de alleenstaande zwarte moeder die de paarse broekennaam "City Budget" had meegekregen. Alleenstaande bijstandsmoeders in de Bijlmer die door hun kerel zijn verlaten en derhalve tot Euroshopper-kip zijn veroordeeld, reageerden nog instemmend ("is oewel zo") op het klantprofiel. Maar de dappere regenboogredactie van het NOS Journaal had daar geen boodschap aan. Op uitgebreidere klantprofielen - die in handen zijn van GeenStijl - is te zien dat de grootgrutter nog veel meer profielen en beschrijvingen hanteert. Zo is daar de Chinees (Premium Wholesale Infant Milk Powder), de Poolse handwerksman (Budget 0,5 Beer Cans), de Roemeense vrouw met hoofddoek (Budget PickPocketing) en een Turk met een snor met een winkelwagentje vol zonnebloemolie en 50 pakken meel. Maar die gaat u natuurlijk nooit te zien krijgen. Albert Heijn heeft de online profielen (zie figuur 1) per onmiddellijk aangepast. Ieder1 blij! 

Social

Reaguursels

Inloggen

Misschien hadden ze een alleenstaande blanke moeder met een zwart kind kunnen gebruiken, die zie je namelijk ook steeds vaker in ons straatbeeld. Wordt omdertussen ook aardig geboden op die 'Coolest Monkey in the jungle' hoodies op eBay (+100€). Zal wel geen 'City budget' familie zijn die dit koopt, zoals het originele klanten profiel van Albert Heijn, gebaseerd op het stereotype van de alleenstaande zwarte moeder met één kind. Deze klanten profielen zijn natuurlijk wel gebaseerd op een gedegen marketing onderzoek van een grote Nederlandse multinational, met het doel om hun klanten in kaart te brengen en niet om gevoelige mensen te kwetsen.

MickeyWM | 14-01-18 | 10:42

Ik ben blij dat ik als privé persoon nog kan etnisch profileren! Ik zie het als een vorm van levensbehoud.

Rdock | 14-01-18 | 09:10

Ik ken AH niet anders dan afgestemd op de buurt.
Als je een zeker aanbod wil, moet dan na een lekkere AH na keuze.
Geld ook voor anderen trouwens.
Dus zelf je eigen super profileren, aanbod, versheiddatums, incl. service en personeel. Of kijk op google.

MistaRazista | 14-01-18 | 04:27

Appie, waar ben je nou mee bezig? Eerst had je nog die lollige bedrijfsleider met zijn dommige mocro loopjongen, toen zwarte piet raus, nu weer profileren! Ach, zolang ze nog varkensvlees verkopen....

Alfred1977 | 13-01-18 | 20:41

De debilisering bij de media is compleet. Onderussen zijn de Googles, Apples etc. vol bezig met profilering. De algoritmes vliegen ons om de oren en de sukkelige ‘jounalisten’ (kan iemand mij een goede actuele definitie geven van dit vak) maken zich druk om een filmpje dat de werkelijkheid redelijk goed uitbeeldt, onbedoeld vermoedelijk overigens, want een ieder is natuurlijk welkom in de hypocriete supermarkt. Nederland oh Nederland.

Kloink | 13-01-18 | 20:24

Graag ook ophef als gezegd wordt dat donker-gepigmenteerdiers een grote klabanus hebben, beter kunnen hardlopen, kunnen dansen. Als tibetanen zo vreedzaam zijn, Indiers zo spiritueel zijn. Elke andere cultuur zo interessant is. Discriminatie ten top.

Ofzo2 | 13-01-18 | 19:33

Ja en als je bij AH Vleuterweide bij kassa gaat afrekenen, vraagt de caissière of je alles hebt kunnen vinden.... nou ik ga die caissière niet vertellen dat ik de condooms niet heb kunnen vinden. Het gaat de caissière geen bal aan wat voor boodschappen ik wil doen bij gappie gein.....

birdie8182 | 13-01-18 | 19:23

Vooroordelen, clichés en stereotypen zijn gewoon vrijwel altijd waar. Uiteraard bestaat er een flinke deug-groepering in Nederland die weer och en ach roept, maar die willen nergens de waarheid van inzien. Voor die mensen werkt het prima als het niet benoemd wordt het ook niet bestaat. Voor de overheid werkt de 80-20 regel nu ook eenmaal. Zitten ze met een maatregel voor 80% goed zijn ze al dik tevreden. De overige 20% verzinnen ze wel weer een oplossing voor. waar maakt men zich druk om. Als een super er baat bij denkt te hebben moeten ze het vooral doen. De medewerkers bij mijn Appie Heijn komen niet verder dan vragen of je een bonuskaart hebt, zegeltjes wilt of zegeltjes wilt voor eoa spaaractie. Het profileren gebeurd op verschillende manieren. Een Appie Heijn in een studentenwijk heet een enorme keuze uit magnetronmaaltijden en pizza's. Dat zal echt niet voor niets zijn. Het is alleen maar handig als een supermarkt de producten enigszins aanpast op de klanten.

Ruikbaard | 13-01-18 | 19:23

Al is de waarheid nog zo waar
Deugen gaat voor dus liegen maar!

Annetje1964 | 13-01-18 | 18:21

Gratis boodschappen gehad vandaag. Als vertegenwoordiger van het superieure roodharig ras stond mijn soul mooi in geen van hun racistische klantprofielen. Dus ik meteen gezegd dat dat juist de ultieme vorm van racisme is en of ze alle roodharigen zo willen elimineren a la nazi duitsland vroeger (denk 40-45 doet het altijd goeeeed!). Nou ok. De eerste cassiere had het niet gezien door haar hoofddoek, de tweede sprak geen nederlands en was eigenlijk dozenvouwer maar bij de derde mocht ik inpakken en wegwezen. Schadeloosstelling. 4 euro 53! In the pocket. Ga nu naar Dirk, kijken wat daar te halen valt. Ginger World Domination!

Dagdief | 13-01-18 | 17:46

LOL

DDNL | 13-01-18 | 19:33

Eigenlijk krijg ik toch wel een beetje respect voor de anarchisten uit de jaren 80 die consequent de AH leeg jatten... Niet te veel... een beetje...

koekiopjeoog3 | 13-01-18 | 17:40

Dat AH maar doet wat hun dunkt dat goed is,
mij zien ze daar niet meer, na het bukken voor het anti zwarte piet gedoe.
Idem voor aan AH gerelateerde zaken.
Wie/wat denken wel dat ze zijn?
Zij hebben de klant nodig, de klant heeft hun niet perse nodig, kruideniers genoeg.

VW, alles ist vorbei | 13-01-18 | 17:36

Welke waarschijnlijk licht irritante marketing baas hebben jullie ooit in een paarse broek zien lopen? Die heeft volgens mij wel indruk gemaakt.

hustler01 | 13-01-18 | 17:31

Ex-jihadstrijder in 020: red bull, pringle tjips en varkensshwarma
Geenstijl reaguurder: red bull, doos met tissues en schultenbrau van de aldi
Femke H. : zware shag en duo penotti
Thierry: lavendel wc geurblokjes en witte moesel liebfrau wijn volgens duitse reinheitgebot
Mark R: geen idee die eet nog dagelijks bij moeders zijn prakje
Joop lezer: azijnwijn en max havelaar koffie
sneeuwvlokje: diervriendelijke genderneutrale tahoe en een kilo wnf panda
boze witte man: ossewit, braadworst en maagzuurtabletten
Gordon: komkommers, winterpenen en courgette
Kim Holland: courgette, winterpenen en komkommers

HetOorAakel | 13-01-18 | 17:29

Looïg vraagje.
Even kijken of je realistisch bent.
In het voetbal zeggen ze dan dat je gogme nodig hebt.
Er bestaan clichés.
Er bestaan stereotypen.
Er bestaan vooroordelen.
Clichés bestaan omdat het echt waar is.
Stereotypen bestaan omdat die echt waar zijn.
Vooroordelen zijn oordelen die aan 'n half woord al genoeg hebben om te weten hoe laat het is; dat heet ervaring.
Je gaat het pas zien als je het door hebt.
Voor de mensen zónder gogme:
Er bestaan grote cijfers op basis van veel data, waardoor er wetenschappelijke rapporten worden geschreven over bijvoorbeeld 'een grotere kans op'.
Soms gaan die CBS-rapporten over overtegenwoordiging in de criminaliteit.
(dat Antilianen, Marokkanen en Turken gemiddeld vaker in aanraking met justitie komen bijvoorbeeld)
Soms gaan die grote-cijfers-logaritmen (moeilijk woord) in rapporten over andere significante verschillen; zoals bestedingen per profiel.
Daar maakt Google gebruik van (helemaal vrouwvriendelijke diversiteits organisatie; zozeer zelf, dat die zich bij de rechter moeten verdedigen, omdat ze vrouwen en minderheidsgroepen (!) tevéél voortrekken met positieve discriminatie)
Daar maakt AH gebruik van in haar profielen-plaatjes (waar dacht u anders dat die AH-kortingskaart voor werd gebruikt; AH wil grote cijfers als data; dat is de ruil voor hun klantenkorting)
En nu komt het.
Die cijfers blijken dus:
1e cliché bevestigend;
2e stereotype bevestigend;
3e vooroordelen bevestigend.
Net als de criminaliteitscijfers is de waarheid gewoon de waarheid.
Het is zoals het is; dit onderdeel van de wereld heeft u goed begrepen.
U mag doorgaan met ademhalen, en aan leukere dingen denken.

Der Paulie | 13-01-18 | 17:17

Ai, taalfoutje.
Gelukkig geef ik dat wél toe.
Lees:
Clichés bestaan omdat ze echt waar zijn.

Der Paulie | 13-01-18 | 17:22

Dat zo'n profiel is gebaseerd op peperduur onderzoek door een professioneel extern bureau en daarom overeenstemt met de werkelijkheid, doet er natuurlijk niet toe.
Policor links lijdt aan chronische realifobie

Ayatholla_Buttbanger | 13-01-18 | 17:06

Is dit een manier om marokkanen en turken aan de premiumprodukten te krijgen of een voorbode op en faillissement?

van Oeffelen | 13-01-18 | 16:32

Ook bij de arbeidsburo's discrimineren ze. Daar delen ze mensen in naar opleiding, competenties en kansen op de arbeidsmarkt. Waarom mag iemand uit de Bijlmer niet als psycholoog sollicteren? Of dat we ze gewoon in de haven laten werken ondanks hun handicap? We zijn allemaal gelijk en mogen geen verschil meer maken met mogelijke verschillen. Discriminatie.

Premier Trutte | 13-01-18 | 15:55

Beheersing van de Nederlandse taal is ook zo racistisch.

Ayatholla_Buttbanger | 13-01-18 | 17:09

35 jaar geleden had de Appie in de Indische buurt 020 een overheerlijke Indische cake. Die vond je nergers anders. Pure discriminatie.

McMarx | 13-01-18 | 15:46

En nu hebben ze halalschappen. Waar ik overigens niemand ooit uit zie graaien. Niet zo raar want mocro's en team Erdogan volk hebben hun eigen buurtsuper (afkomstig uit eigen regio waar ze vandaan komen) in de Javastraat, 2e van Swindenstraat en wat losse winkels in de omgeving.

Waarom Ahmed Hussein nog moeite doet voor halal is mij een raadsel. Als moslims shoppen in die App dan is het voor energiedrankjes, luiers, snoep en brood.

Graaf_van_Hogendorp | 13-01-18 | 17:01

@Graaf_van_Hogendorp | 13-01-18 | 17:01
Heb maar een jaar gewoond in de Indische buurt - toen het nog leuk was.
Nu winkel ik nog steeds bij de Appie in de Jordaan 020 waar allemaal lekkere grachtengordelkutjes dat ook doen. Waar de halalschap inmiddels weer weg is en supergeile meiskes aan de kassa zitten (al dan niet met hoofdoek).

McMarx | 13-01-18 | 19:02

Begin eens met die paupers op het plaatje de toegang te weigeren. Dat zijn immers stuk voor stuk koopjeslopers die misbruik maken van de normale betalende klanten.

Nivelleermarionet | 13-01-18 | 15:33

Wat zeg je?

Noltie | 13-01-18 | 15:40

Noemen ze 'proletarisch' tegenwoordig 'premium'?

Steinway | 13-01-18 | 15:29

"Stigmatiserend en stereotypebevestigend"
Wat leven wij toch in een akelig land waar de mensenrechten weerzinwekkend geschonden worden.

Avin | 13-01-18 | 15:12

Overigens is het opvallend hoe selectief de NOS\NPO omgaat met etnisch profileren afkeuren. Het ene moment kan ze niet vaak en nadrukkelijk genoeg opmerken hoe verschillend mensen van kleur en blanken wel niet zijn. Hoe ongelijk qua inkomen mannen en vrouwen, meerderheid en minderheden, hoeveel vaker minderheden wel niet last hebben van allerhande problemen, achterstand, minder scholing, enzovoorts. Hoe zielig migranten\vluchtelingen allemaal niet zijn. En dat wij blanke boeven ons toch maar schuldig moeten voelen daarvoor, ook al hebben wij dat niet zelf veroorzaakt, maar er wel compensatie voor moeten betalen.

Maar aan de andere kant schiet men in een stuip als het gaat om de bijpassende realiteit dat minder inkomen voor zwarte vrouwen ook betekent dat je minder te besteden hebt in de supermarkt. Of dat allochtonen vaker crimineel zijn, ondanks dat Opsporing Verzocht dat nauwelijks kan verhullen. En de etniciteit of religie van personen die ernstige misdrijven plegen of in uitkeringen zitten moet "niet relevant" zijn, behalve als het om blanke mannen of vrouwen gaat, want dan is het ineens niet erg voor de beeldvorming.

De NOS\NPO buigt zich in meer bochten dan een slangenmens en probeert al jonglerend met de feiten wanhopig om alle ballen in de lucht te houden, hopend dat het publiek niets op gaat vallen. Alles om maar de agenda te pushen dat mensen "gelijk" en tegelijk zo "ongelijk" zijn, al naar gelang het uitkomt. Volgens mij weten ze het zelf niet eens meer. Wat is het nu? Mogen mensen van elkaar verschillen of niet? En mag dat nu wel of niet benoemd worden?

Wol | 13-01-18 | 14:36

Feit is natuurlijk wel dat die profielen in grote lijnen wel kloppen.

Stratum | 13-01-18 | 14:33

Juist sterker nog we doen er allemaal aan echter als het nieuws wordt blijken de meesten opeens enorme schijthuizen te zijn.

@ Wol | 13-01-18 | 13:53

Ik zou de weg vragen aan de gangsterrappig ogende neger. De kans dat je van een vrouw een bruikbaar antwoord krijgt is zo goed als nihil.

HoogToontje | 13-01-18 | 14:14

Weer zo'n realistisch stereotiep. Foei...

Wol | 13-01-18 | 14:16

Op stereotypen afgaan is lang niet altijd verstandig.. voetbalhooligans die niet meer in stadions kwamen, deden simpelweg Burbury en La Coste truien aan in plaats van een oude spijkerbroek en iets met een capuchon - en voila, toegang..
Ook in Israel ging het mis, door zakenmensen dus niet te fouilleren in een wat luxere gelegenheid. Er is een grote groep Arabische joden in Israel en met een net pak kan je die niet onderscheiden van (potentiele) 'terroristen van de Westoever'.. en ook tijdens de achtervolging die op de aanslag volgde, durfde niemand te schieten uit angst dus een jood te doden (hij is dus gewoon berecht, zoals het ook hoort in een rechtstaat), Die stereotypen zijn wel degelijk onproductief vaak - helemaal dus op momenten dat het belangrijk kan zijn.
En ook de VS keurt het bijvoorbeeld af als het gaat om grensbewaking, Het feit dat Amerikaanse burgers (ook van Arabische komaf) op Ben Gurion worden geprofileerd en anders behandeld dan bij binnenkomst in de VS het geval zou zijn geweest, maakt dat Israëliërs een dag in de rij moeten staan bij de Amerikaanse ambassade in Tel Aviv om een visa te regelen voor de VS - immers principe voor een 'visa vrij reizen'-verdrag is dat burgers op zijn minst volgens de zelfde principes als in de VS behandeld worden. En ook al is bijvoorbeeld het Congres in de VS stevig pro-Israel, op dit punt heeft men met een ruime meerderheid nooit concessies willen doen (ook al is er flink gelobbyd voor zo'n verdrag).

nickolaas | 13-01-18 | 15:31

nickolaas | 13-01-18 | 15:31
Uiteraard kun je de mist in gaan bij het volgen van stereotypen, maar ze bestaan met een reden. Dat er mensen zijn die die mentale "voorselectie", die we uit gemakzucht volgen omdat het vaak wel hout snijdt, kunnen misbruiken doet daar niets aan af. In principe wil ik graag als een individu behandeld worden en ook anderen zo behandelen, maar dat wil niet zeggen dat generaliseringen onwaar zijn.

En soms ook nauwelijks te voorkomen of onpraktisch. Je kunt natuurlijk expres oude vrouwtjes, blanke vrouwen of Chinezen en Japanners ook controleren op bommen op vliegvelden en zo, maar praktisch gezien dient dat eigenlijk geen doel. We weten welke groepen heden ten dage het hoogste risico opleveren, dus geheel vreemd is het niet als die er vaker uit worden gepikt, ook al is dat niet "eerlijk" voor de meeste onschuldigen.

Net zoals ik als homoseksueel geen bloed mag doneren, vanwege bepaalde ongunstige statistieken wat betreft HIV, ook al is dat vooralsnog niet op mij van toepassing. Maar het dient een praktisch doel: om te voorkomen dat een moeilijk controleerbaar, gevaarlijk virus zich verspreidt. Om dan ook andere groepen te verbieden te doneren of juist het risico te negeren en iedereen te laten doneren zou onverantwoord zijn. Iemand aan een pijnlijk onderzoek of beperking onderwerpen omdat een ander dat ook moet en het "discriminerend" zou zijn om aleen de relevante groep te controleren is eigenlijk niet zo heel logisch. Dan kun je beter inzoomen op een specifiek persoon en alleen onderzoeken bij redelijke verdenking.

Wol | 13-01-18 | 16:45

Uit protest doe ik voortaan alleen nog maar boodschappen bij de Aldi.

Kuifje-in-Afrika | 13-01-18 | 14:13

Dat gezicht van de NOS verslaggever bij het interview is episch. Toen ik het voor eerst zag dacht ik heus dat ik een parodie aan het bekijken was. Het gezicht vertrekt van verbijstering naar walging, naar ongeloof en weer terug binnen een tijdspannen van 5 seconde, volkomen willekeurig, los van wat de geïnterviewde sneeuwvlok feitelijk zegt.
Ik LOL’de. En dat doe ik nooit bij het NOS journaal. Maar het is zijn eigen parodie geworden.

Stormageddon | 13-01-18 | 14:05

Ik had iets vergelijkbaars bij de blik van Pieter-Jan Hagens bij de vorige Buitenhof. Alsof hij zijn lachen nauwelijks kon inhouden maar gebonden was aan de rem van hogerhand.

knutsel_ | 13-01-18 | 14:26

Profileren is gezond.
Je begint toch ook niet een delicatessenzaakje in de Schilderswijk?

Carmelita | 13-01-18 | 14:00

Halalworsten kunnen erg lekker zijn. Bereid van kalkoen.

Kuifje-in-Afrika | 13-01-18 | 14:19

Voortaan maar gewoon stickman poppetjes plaatsen

Kartelmaster2000 | 13-01-18 | 13:54

Realiteit en diversiteit zijn racistisch, blijkbaar. Je mag wel verschillen van kleur of vorm, maar je moet qua innerlijke eigenschappen (je weet wel, dat deel van je identiteit dat er het meest toe doet) of gedrag dan toch weer precies hetzelfde zijn en niet sorteerbaar per "soort" mens.

Ik zat me gisteren af te vragen: hoeveel Nederlanders, met, van of zonder kleur worden hier nou niet ongelovelijk moe van? Het is zo krampachtig, zo gericht op de kleine minderheid van miepers. Beetje als sommige bezorgrestaurants in mijn buurt die het nodig vinden te verkondigen dat hun producten 100% halal zijn, terwijl de bevolkingssamenstelling dat verre van is. De meeste mensen, allochtoon incluis, boeit het niet, maar voor die kleine minderheid die het wel boeit wordt commercieel gebogen.

Is het nou zo schokkend om de realiteit onder ogen te zien dat als je een zwarte vrouw ziet, die statistisch vaker dan gemiddeld een alleenstaande moeder zal zijn, vaker lager opgeleid en daardoor vaker minder te besteden heeft en (als ze verstandig is tenminste) andere en goedkopere dingen zal kopen dan één of andere man met grijs haar, moeilijke bril en aardappel in de keel? Is het verbazingwekkend dat die laatste wellicht vaker een flesje teveel aan dure wijn koopt en in een avondje achterover tikt, kijkend naar de publieke omroep die hem vertelt wat hij moet denken (tenzij hij GeenStijl leest wellicht)? Dat de kans dat hij een keertje kaviaar koopt of op een luxe all-in cruise gaat groter is dan de zwarte dame die wellicht waarschijnlijker een keertje op vakantie gaat naar Suriname of de Antillen? Heus, het spiegelbeeld zal vast ook bestaan, maar een stereotiep wordt gevormd door het gemiddelde.

Of als je de weg kwijt bent in een onbekende buurt en je ziet aan de ene zijde van de straat een gespierde gangsterrappig ogende neger staan en aan de andere zijde een oud blank dametje, of van mijn part een zwarte jongedame. Aan wie zou je de weg gaan vragen? En ben je dan een gore racist, seksist of gewoon een realist die eventjes zijn stereotiepe maar op de realiteit gebaseerde kansen inschat op een vriendelijk reisadvies, een norse blik of in een enkel geval wellicht erger?

Net als dat gedoe om "shithole countries" dat hier al werd genoemd. Kom op, zelfs de bevolking van die landen is het roerend eens met die bot geformuleerde definitie. Waarom zouden ze anders zo hun best doen om daar weg te komen en naar het land van de "racistische" Agent Orange gaan? Afgezien van het gratis geld natuurlijk. Oh oeps, dat was weer een op waarheid gebaseerde conclusie. Nee, er zullen vast ook mensen tussen zitten die wel hun eigen broek ophouden. Verandert alleen weinig aan de gemiddelden. Niemand wil als een statistiek behandeld worden, maar daarom de realiteit maar ontkennen gaat wel heel ver.

Wol | 13-01-18 | 13:53

Hear, hear.

schijtzat | 13-01-18 | 14:13

In Hongarije proberen ze al een paar jaar actief de adelstand te herstellen.. (vanaf 1947 werd dat afgeschaft.. communisten.. daarvoor had de adel daar nog echte macht), dat strandde op het gelijke rechten beginsel bij het constitutioneel hof. "... necessary to add that the Statute serves the abolition of discrimination of people on the basis of descent, which is, as the ministerial rationale of the bill conveys, "can not be compatible with the democratic public and social arrangement standing on the basis of equality." en.wikipedia.org/wiki/Statute_IV_of_1...)
Maar houd er rekening mee dat in een maatschappij, waarin er dus ongelijkheid wordt gepropageerd - er dat soort mensen, met dat soort streven daar belang bij hebben of zelfs kansen in zien. Iemand die in de Trump regering zat (maar geen 'security clearance' kreeg - vermoedelijk omdat hij dus deel uitmaakte van een ruiterorde Vitezi Rend, defacto adel in Hongarije), droeg dus ook dat soort ideeën uit en die mensen zoeken ook actief buitenlandse invloed. Sebastian Gorka was dat (ook redacteur bij Breitbart, net als Steve Bannon was) www.humanrightsfirst.org/sites/default... (goede samenvatting van veel artikelen die in de media zijn verschenen).
En ook dat Nederlandse Leeuw evenement lijkt in de Europese agenda van Victor Orban te passen (zie het GS-topic daarover vorige week, comments). Misschien is het een toevalligheid, maar bij een van beide kanten matig voorbereid (maar daarom misschien wel leuker) interview bij cafe Weltschmerz met een van de 'bestuursleden' (hiërarchie.. ) van dus die 'beweging', refereerde ze bij haar naam - Hunyadi - ook naar dus een adellijke lijn.. youtu.be/IW0lcVs5RkE?t=2m28s en dat klopt ook "John Hunyadi was the first noblemen to receive a hereditary title from a Hungarian monarch." en.wikipedia.org/wiki/Hungarian_nobil... Geen idee of dat toeval is of hoe ze daar überhaupt instaat (Nederlandse leeuw is geloof ik toevallig ook het instituut dat de Nederlandse titels bijhoudt van adel staat me bij, maar dan zie je misschien overal spoken).
Maar in theorie kan je dus van de ene ongelijkheid in de andere komen.. en in Hongarije zit dus een regering die een 'new deal' lijkt te willen ('Groot Hongarije' opnieuw realiseren - wat tijdens de Tweede Wereldoorlog dus bijna gelukt was door met de nazi's te collaboreren) en dus ook die adelstand laten herleven (aristocratie) lijkt dus ook een dingetje - revisionistisch gedachtegoed heet dat.
Maar zo'n Hunyadi lijkt dus net als Gorka politieke invloed te zoeken (eerder door ze al op bij Nieuwe Wegen en 50plus.. ).

nickolaas | 13-01-18 | 14:47

Die profielen zijn me worst. Ze gaan hun gang maar.
Jammer dat er niet eens een actie komt tegen de verengelsing in de AH. Wil je erwtjes kopen, dan ben je aangewezen op green peas, en meer van dat fraais bij nog honderd andere producten. Een Nederlandse winkel in Nederland die zijn producten aanbiedt aan Nederlandse consumenten in het Engels. Hoe ziek kun je zijn?
De consument lijkt het allemaal best te vinden. Eigen taal eerst GVD!

JvanDeventer | 13-01-18 | 13:45

Ik snap het niet, eerst personeel vol met onzin cursus laten volgen en daarna de profiel van type winkelier onzin blaten.

Man man zeg, laat de personeel bezig houden met vakkenvullen inplaats winkeliers bespieden en vervolgens erop focussen, zeer triest dit.

Worf100 | 13-01-18 | 13:36

Het individu is de enige kategorie... maar dan wordt zo'n instructie filmpje best lang... Dus gaat men uit van statistieken... maar dan moet je weer van representatieve groepen uitgaan (die gevonden worden in de cijfers)... dus voordat #ophef, kan je beter even vragen naar de cijfers. Daarna kan je altijd nog racisme kaart trekken.

Een meer revante discussie is eigenlijk, waarom werknemers van de AH met van die NOS-achtig filmpjes moeten worden behandeld als kleine kinderen.

mazel_tov | 13-01-18 | 13:36

Ik heb net folders gelopen voor een supermarkt. Meteen maar geprofileerd. Bij moslims scheurde ik de aanbiedingen van varkenslapjes eruit, alleenstaande moeders kregen een halve folder, bij Surinamers kleurde ik de hamster zwart en tweeverdieners kregen 2 folders in de bus.
Bij mensen met een "geef mij maar NRC/volkskrant/Trouw" sticker deed ik een flyer van GeenPeil die ik nog over had.

Promedio | 13-01-18 | 13:32

Dat u nog tijd hebt om te reaguren...

McSplutter | 13-01-18 | 14:49

Geenstijlers komen niet eens in de AH. Die kopen tegenwoordig koeien.

Quote: GeenStijl adviseert Nederlanders om meer vlees te eten. Liefst rood vlees, wild en gevogelte, maar een goeie kiloknaller of een familiepak hamburgers is ook niet te versmaden. Rondvraag op de redactie leverde de volgende tips op voor de fervente vleeseter. Van Rossem: "Het barbecueseizoen komt er aan, dus doe eens gek en koop een koe.

onesizefitsall | 13-01-18 | 13:32

Het recept om op TV te komen: gewoon hard roepen dat iemand racistisch is. Maakt niet uit wie. Dan is die persoon altijd racistisch en mag jij inderdaad op TV.

Patatter | 13-01-18 | 13:32

Ben ik grootgebracht met de idee dat je mensen niet in hokjes moet stoppen, het is tegenwoordig de rigueur om alles en iedereen en vooral jezelf in een hok met een heel groot kettingslot te stoppen.

TheOneWhoKnocks | 13-01-18 | 13:25

Dat heb ik ook zo geleerd.
Volkomen onzinnig.
Hokjesmaken is wat de mens doet om de wereld overzichtelijk te maken.
Niks mee mis.
Het gaat natuurlijk pas mis als je denkt dat er naast het hokje niets meer is.
(Dat is natuurlijk best wel vaak zo daarom zijn voordelen niet uit te roeien).

DebraCadabra | 13-01-18 | 16:03

Die familie Hein is sowieso fout.
Oh nee wacht...

D-Fens_1963 | 13-01-18 | 13:22

Lekker belangrijk weer. Man man man, overal drukte om maken, Het wordt tijd dat er weer eens een oorlog uitbreekt dan kan iedereen zich weer met belangrijkere zaken bezighouden.

poisonivy | 13-01-18 | 13:20

Wilt u een OVENzegel?

McStuiver | 13-01-18 | 13:15

Houden ze ook bij welke groep het meest "vergeet" af te rekenen? :-)

Oepsie1234 | 13-01-18 | 13:15

Maar diezelfde deugkliek wil ook goed zijn voor het milieu. Door repeterend koopgedrag in kaart te brengen en daarop in te kopen wordt er minder weggegooid en zijn de prijzen in nl supermarkten echt laag voor de hoge kwaliteit. Tja, wat wil je nou?

merel veld | 13-01-18 | 13:11

Heb jij wel eens een lapje vlees bij de super gekocht? Kwaliteit ? Het zoutwater loopt er bijkans uit.

Trumme | 13-01-18 | 13:19

Inderdaad als het water verdampt is heb je uiteindelijk meer betaald als bij de keurslager en bij die laatste heb je een heerlijke smaakbeleving.

Dutch_Holland | 13-01-18 | 13:37

In NL, dus ik vergelijk het met een ander land en niet met een gespecialiseerde zaak. Kern was overigens dat bijhouden van koopgedrag en dus doelgroepen erkennen ook tot goede dingen leidt voor de klagers.

merel veld | 13-01-18 | 13:41

Googlet naar 'dionne stax'..

JensDensen | 13-01-18 | 13:11

Mijn profiel “boze witte man” staat er niet tussen, terwijl ik toch heel wat kratten bier en kant en klaar maaltijden wegsleep bij appie.

Dutch_Holland | 13-01-18 | 13:11

Ja vol op het rechtstreeks uit Amerika geïmporteerde SJW orgel. Dat AH zich de wet laat voorschrijven door offended tutje van 21 is in en in triest. Dat de NPO een walgelijk rottend links nest is dat wisten we al.

Alles is discriminatie, iedereen is een facist, ah is hitler ! arerrghhhshshshss
Fucking kleuters zijn het allemaal.

GerMonster | 13-01-18 | 13:08

Een premiumklant komt echter niet meer bij de AH

hoochee | 13-01-18 | 13:07

Zag gisteren die NOS onbenul het meisje interviewen die bezwaar maakte tegen deze "racistische" profiling. Het hoofd schudde gretig mee met alles wat dat kind opsomde, geen enkele kritische vraag, als het maar zeikt en zanikt over discriminatie. En dan er nog bovenop die open inrichting van een "mensenrechten" dominee die wel even komt vertellen wat wel en niet mag. Opheffen die subsidie club!

lanexx | 13-01-18 | 13:03

En zo nog 1000 van die clubjes.

Zwiebelmaus | 13-01-18 | 13:04

De premium klant verwijs je naar de warme bakker.

Meeroever | 13-01-18 | 13:01

Ik mis een AH voor de gewone Nederlander. Als ik een keer trek heb in stamppot met eerlijk vleesch , spekjes, en no-nonsense appelmoes moet ik 3 tot 4 vestigingen langs.

Baron Clappique | 13-01-18 | 12:59

Ja, en de gevriesdroogde kruiden zijn verdwenen uit het diepvriesvak.. en de Lotus Maestro keukenrollen.. etc etc En er komen inderdaad ook steeds minder schappen - ze hebben sommigen zelf diagonaal gezet om dus ruimte op te vullen.

nickolaas | 13-01-18 | 13:25

de AH is al tientallen jaren een oplichters bende. denk maar aan vleeswaren op je brood van gemiddeld 25 euro de kilo. Alles is kunstmatig hoog geprijsd om het vervolgens het maar in de reclame te kunnen duwen. btw de andere zoals jumbo en zo doen niet anders.

bert.s | 13-01-18 | 13:44

nickolaas | 13-01-18 | 13:07

Ze hebben daar wel de allerlekkerste pindakaas. 010, en dat proef je.

McSplutter | 13-01-18 | 14:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Om op de vraag 'spaart u zegels?' eens even fors te kunnen beantwoorden met 'ja' Doe ik tegelijk boodschappen voor wat bewoners in de buurt. Een kookstudio, een prostitué, de kinderopvang en ook een klein hotelletje. Dus laatst haalde ik 10 slagersmessen, veel kindersnoep en Donald Ducks, 300 condooms, 6 wekkers en 4 snelkookpannen die in de aanbieding waren. Ben toch wel heel benieuwd wat er op mijn klantenkaart staat.

Premier Trutte | 13-01-18 | 12:59

Deze klant is: kok, pedofiel of terrorist.

Santtulainen | 13-01-18 | 13:19

Gelukkig. Was al bang dat het een uitgekookte pedofiele terroristische aanslag-beramer zou zijn

Premier Trutte | 13-01-18 | 16:44

O, momentje... er wordt nogal aanhoudend indringend aan de voordeur gebeld en gebonkt. En minister Ollonkreng had nog wel beloofd dat de privacy van al die bestanden gegarandeerd zou zijn.

Premier Trutte | 13-01-18 | 16:47

Lastig hoor, als commercieel bedrijf moet je natuurlijk geld verdienen en dat gaat het beste door je te laten leiden door de werkelijkheid. Als dat in strijd is met de antidiscriminatieregels dan wringt dat toch wat. De hogere regel gaat voor de lagere, dus ik denk dat er voor Albert Heijn niets anders op zit dan zich toch maar aan de antidiscriminatieregels te houden en failliet te gaan. Regels zijn nu eenmaal regels.

HoogToontje | 13-01-18 | 12:58

Paarse broeken & communicatie chicks van de afdeling marketing gaan in dit soort gevallen op zijn strepen staan. Ze zeuren dan dat hun grachtengordel alt-reality veul belangrijker is dan feiten, want jeweetwel emotie. Daarom dat ons vandaag een "ervaring" verkocht wordt, geen pakken poffertjesmix.

h3* | 13-01-18 | 13:12

Je mag mensen niet in hokjes plaatsen, maar je mag wel sneaky een compleet dataprofiel van alle mensen opslaan om ze te kunnen categoriseren. Dacht eerst dat het weer politici waren die je op tijd te eten moest geven.

Watching the Wheels | 13-01-18 | 12:55

Wat moet het nu worden dan? Diversiteit is verschil, verschil in koopbehoeften. Mensen zouden zich drukker moeten maken om feit dat alle koopdata wordt opgeslagen bij supermarkten, eigenlijk is het heel simpel wil je niet dat ze kunnen profileren gebruik dan die kortingskaarten niet. Je werkt er zelf aan mee.

Zwiebelmaus | 13-01-18 | 12:52

@Lupuslupus | 13-01-18 | 12:55
En je betaald cash of via pin? Via pin moet je nog maar eens nadenken over anoniem

TheFrank | 13-01-18 | 13:00

@Lupuslupus | 13-01-18 | 12:55
Inderdaad, alleen gekoppeld aan je rekeningnummer of betaal je cash?

Watching the Wheels | 13-01-18 | 13:06

@TheFrank | 13-01-18 | 13:00
Vreemd, zag jouw bericht pas later! Dacht precies hetzelfde.

Watching the Wheels | 13-01-18 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Alsof AH ook maar iets gaat aanpassen, behalve voor de Bühne. Proest!

Ichneumonidae | 13-01-18 | 12:51

Hahaha, bedoelen jullie dezelfde NOS die de Koreaanse vrouw van Robert Kelly zijn nanny noemde (want jong, Aziatisch en kinderverzorgend). Die etnisch profilerende NOS?

Deipnosophist | 13-01-18 | 12:51

Ik wil een grote opklik van dat plaatje. Of doe ik iets niet goed.

kapoerewiet | 13-01-18 | 12:51

Volgende week heeft appie meerdere ingangen ,1 voor man 1 voor vrouw 1 voor de Gender en nog een paar voor de verschillende stromingen binnen de islam bende s.

gelukzoeker | 13-01-18 | 12:50

Ik wens ze veel succes met hun hollandse pot zaak in een turkenbuurt. Gaat de rest van ons gewoon door met profileren.

Blasfemie | 13-01-18 | 12:48

Dit was op voorhand te voorspellen. Dat half NL en z'n inclusieve malle moer hierop los zouden gaan. Een weerspiegeling van de werkelijkheid maken kan natuurlijk niet. Zeker niet in de vorm van een karikatuur.

Het trouwens een algehele misvatting dat je mensen niét in hokjes zou mogen plaatsen. Dat doe ík iedere dag. Lekker overzichtelijk. En de godganse wereld die zegt dat niet te doen, al dan niet onbewust, óók.

HypoPseudo | 13-01-18 | 12:47

HypoPseudo | 13-01-18 | 12:47
Uw hokje is nu ook wel duidelijk. Zelfde als de mijne!
Zeg gewoon waar het op staat; hypocrisie is zó 2017.

McSplutter | 13-01-18 | 15:02

Tja, de waarheid is soms hard.

Eshek | 13-01-18 | 12:44

Marketing gaat nu eenmaal gepaard met hokjesdenken en stereotyperen. Niks mis mee.

mozaard | 13-01-18 | 12:43

Met een mooi woord: profileren. Zolang het maar niet estetisch of ethnisch is, want dan zijn de gender-neutrale rapen gaar.

h3* | 13-01-18 | 13:14

Klantprofilering van AH. Wat is daar mis mee? Ik woon in een witte enclave in Den Haag, en mijn AH op de Frederik Hendriklaan (de "Fred") heeft een hoop luxe artikelen in het assortiment: voorverpakte sushi, wijnen van boven de €10,- per fles, 180.000miljoen soorten bier van kleine brouwerijtjes (craft beer), en ongetwijfeld nog meer. Waarschijnlijk vind je dat minder bij een AH in de Schilderswijk of Transvaal, want over het algemeen hebben ze daar minder te besteden dan in mijn wijk, en dus is de vraag en het aanbod anders.

Maar als dan blijkt dat AH medewerkers geleerd wordt middels een poppetje van kleur dat dát over het algemeen de mensen zijn met een beperkt "city budget", dan vliegt de stront alweer tegen de ventilator in SJW land.

Ik vind het jammer dat AH dan meteen weer van alles gaat aanpassen, ipv te zeggen: Waar bemoeien jullie je mee, als wij ons beleid baseren op de reëel bestaande situatie zoals die nu eenmaal is, dan doen wij dat.

AH kan er met gemak op wijzen niets met discriminatie van doen te hebben, want ook in mijn sjieke AH op de Fred zitten meisjes met hoofddoekjes achter de kassa. En dat het College voor de Rechten van de Mens, dat na die politiemoslima, die eiste een hoofddoek bij haar uniform te mogen dragen, in het gelijk te stellen, beter College voor de Voorrechten van de Gelovige kan heten, zich hiermee bemoeit, tekent de totale irrelevantie van dit instituut. Het zal wel weer zwaar op overheidssubsidies leunen; ik zou zeggen, intrekken dat geld en opheffen.

Dr_Johnson | 13-01-18 | 12:38

Ik bedoel, waar maakt die man zich druk om op die leeftijd over wat zijn voorganger op zijn 18e deed..

nickolaas | 13-01-18 | 12:52

@nickolaas: omdat de afstudeerscripties van Obama verzegeld zijn. Alsmede zijn stukken die hij voor de Harvard Law Review heeft geschreven. Ook de cijferbeloning is niet openbaar. Dit in tegenstelling tot eerdere presidenten van dat soort zaken allemaal in te zien/te lezen is.

Indien Obama de meest intelligente persoon ooit is, waarom zou zijn pennenvruchten dan afgeschermd moeten worden?

Arachne | 13-01-18 | 14:57

#Fake comment! (altijd ff boude beweringen met een linkje onderbouwen.. netiquette - al kan niet iedereen linken tegenwoordig geloof ik.. ).
Anyway: Claims #1, 2 and 4, college records. Obama’s college records are not “sealed” by a court order, as this graphic would have you believe. It would be illegal under federal law (the Family Educational Rights and Privacy Act of 1974) for Occidental, Columbia or Harvard Law School to give any former student’s records to reporters or members of the public without that person’s specific, written permission. Obama hasn’t released them, but neither have other presidential candidates released their college records. George W. Bush’s grades at Yale eventually became public, but only because somebody leaked them to the New Yorker magazine. Bush himself refused to release them, according to a 1999 profile in the Washington Post. " www.factcheck.org/2012/07/obamas-seal...

nickolaas | 13-01-18 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik mis nog het profiel van een of twee roemeens uitziende vrouwen met lange jurken en een stuk of acht kinderen. Die kinderen gaan de aandacht afleiden terwijl die vrouwen het cosmeticavak plunderen door alles in hun jurken te laten vallen. En dat trouwens niet betalen. Vooroordeel? Nee, ervaring.

Leptob | 13-01-18 | 12:38

Logisch dat er geen profiel van is: Die zorgen er wel voor dat niemand van de supermarkt ze ziet.

McSplutter | 13-01-18 | 15:05

En in plaats van het model aan te passen aan de werkelijkheid, moet de werkelijkheid zich maar aanpassen aan het zo vurig gewenste model.

thefonz | 13-01-18 | 12:37

De spijkers heb ik. Maar waar vind ik het lage water? In het waterschap?

LibertasSimplex | 13-01-18 | 12:35

Zeker. Naast zwaar water.

Lewis Lewinsky | 13-01-18 | 12:38

Ik dacht ook wel dat ze er nog waren, breed gesorteerde supermarkten.. @Lewinsky

nickolaas | 13-01-18 | 13:43

Ik heb er geen last van sinds het Zwarte Pieten gedonder zet ik daar geen voet meer over de drempel wel is het vermakelijk dat ze deze racisten even aanpakken.

botbot | 13-01-18 | 12:35

Waar ik gek van wordt is dat winkels steeds veranderen, kom ik na 4 maanden om al mijn Nederlandse spullen te halen , is het weer een andere winkel
Zo hadden de 4 plus, toen werd het Konmar, toen Jumbo nu weer een andere naam. Zo heb ik wel tien namen voorbij zien komen, voor dezelfde winkel.

gato | 13-01-18 | 12:34

Het leven wordt steeds zwaarder in Nederland. Wat deed het met je?

kapoerewiet | 13-01-18 | 12:38

4+ heb ik nooit van gehoord. Er was ooit wel een winkelketen met een niet kloppende rekensom als naam.

Lewis Lewinsky | 13-01-18 | 12:41

Ach ja. 4 = 6. Zo heette die faalketen.

Lewis Lewinsky | 13-01-18 | 12:52

Lange tenen allemaal. Moet je ze ff een paar minuten in contact brengen met de huisslet, dan lach je om zo'n profieltje.

WayneGretzky*99* | 13-01-18 | 12:32

Godverdomme wat hou ik toch van GS.

Havenwerker | 13-01-18 | 12:32

Waarom, waarom dan toch, schiet Appie hier nu in een kramp en past het onder deze druk deze klantprofielen aan?
Wat weet het NOS Journaal nu van marketing en profiling, zelf hebben ze de luxe van een oligopolie die sterk neigt naar een monopolie als je er van uit gaat dat ze onder een hoedje met het RTL nieuws (hoi Frits) spelen.
Moet AH kapot omdat het te veel associaties met de Nederlandse identiteit oproept of zo?
Is er een vijandige overname staande door de internationale vriendjes van Pechtold of zo?

OT: Het optreden van de ombudsman gisteren in Groningen vond ik wel inspirerend.

Ben-Bataaf | 13-01-18 | 12:32

"".. Moet AH kapot omdat het te veel associaties met de Nederlandse identiteit oproept of zo?..""
@ Ben-Bataaf | 13-01-18 | 12:32
Net als het meer dan honderd-jarige Vroom en Dreesman dat best gered had kunnen worden door de overheid (zijnde NL cultuurbezit) maar dat niet mocht van Brussel (anti-concurentie wetten)

telelezer | 13-01-18 | 12:59

Dan nog de elite die tegenwoordig massal hun boodschappen doen bij Aldi en Lidl in Albert Heijn tassen dit uit valseschaamte voor de buren.

Goedverdoemme | 13-01-18 | 12:26

Ja, lachen die gasten.

Muuke | 13-01-18 | 22:44

Gelukkig stelt GS zelden teleur. Ik had mij over deze gotspe al kwaad gemaakt in de Ebru-draad. Ik herhaal:

Nederland is toe aan botte bijlen. Gisteravond bij het NOS-journaal, die anonieme medewerkster die verhaalt over etnische profilering en racisme bij de grootste kruidenier van ons land. De interviewer wringt zijn gezicht in allerlei bochten om tegelijkertijd ontsteltenis en neutrale professionaliteit uit te stralen. Deze kijker vraagt zich ondertussen af waar AH zijn lesmateriaal op heeft gebaseerd en of er nog iemand is in Nederland die objectief onderzoek over de diverse bevolkingsgroepen durft uit te voeren en publiceren. In dit land met zorgvuldig gecreëerde taboes is geen ruimte meer voor welke kritische noot dan ook, laat staan de waarheid.

Wat ik mij herinner van de cursus NIMA die ik ooit heb gevolgd (niet afgesloten met een diploma), is dat marketingvolk graag werkt met cijfertjes en statistieken om doelgroepen in beeld te brengen. Vaak gaat men daarvoor te rade bij het CBS. Maar goed, in het nieuwe Nederlands is meten niet langer weten, maar aanpassen en vergeten. De waarheid is voor racisten.

MickeyGouda | 13-01-18 | 12:18

Ergens denk ik dat iedereen -ja, iedereen- onbewust wel voelt dat de situatie die in dit land (en andere landen) is ontstaan uiteindelijk alleen kan leiden tot 'scheiding' in plaats van 'inclusiviteit'. Omdat niemand -nee, niemand- weet hoe dit proces nog zonder 'racisme' of 'discriminatie' kan worden teruggedraaid, schiet bijna iedereen -ja, bijna iedereen- in een stuip van vals cultureel collectivisme en houdt vast aan de enige zekerheid die al langer duurt dan dat proces: geld. Wat weer leidt tot meer gedraai en gegraai, totdat de situatie fysiek onhoudbaar wordt. Dan zijn er ineens echte groepen en is het te laat om nog over racisten te zeuren, want dan is iedereen het al. Dé waarheid bestaat niet in dit proces, die wordt pas weer na het proces bepaald. Wanneer de vluchters zijn gevlucht, de vechters hebben gevochten en de vriezers zijn gesmolten.

Luivend | 13-01-18 | 12:32

@Luivend

Ik heb weer iets om over na te denken tijdens het hardlopen.

MickeyGouda | 13-01-18 | 13:57

AH levert wel keihard bewijs voor het feit dat die gepensioneerde babyboomers (premium klant) nog steeds na werktijd hun boodschappen doen. (piek tussen 16u en 18u) die altijd voor je in de kassarij opduiken als je even snel na je werk vlak voor het eten moet shoppen. twitter.com/seven__/status/9518571959...

seven | 13-01-18 | 12:18

LOL

Lewis Lewinsky | 13-01-18 | 12:22

+1, voor korting kunnen ze ook naar de Lidl.

O2Neutraal | 13-01-18 | 12:30

ik werd laatst op straat aangesproken door zo'n abonnementenverkoopstertje. Daar schrok ik toch wel even van. Wordt ik zo geprofileerd dat men denkt dat ik een krant nodig hebt? Ik was overigens blij dat het geen zwart verkoopstertje was want dan zou nee zeggen gelijk staan aan discriminatie. Manman wat een schrik weer op een gewone doordeweekse dag..

BozePaarseMan | 13-01-18 | 12:16

Boze paarse man wordt eruit gepikt. Verbaast me niets :)

Lewis Lewinsky | 13-01-18 | 12:27

Ik ken een juwelier die aan aan klantprofilering doet door schaamteloos iemand met een bedekt gezicht en wat ijzer in de hand zomaar voor de deur te laten staan.
De klantprofilering blijkt volledig doorgeschoten waardoor klanten de dupe zijn.

dijkbewaker | 13-01-18 | 12:16

Ga er maar vanuit dat het klopt er worden miljarden mee omgezet. Niks mis mee, gewoon verdienmodel en een cutsusje herken je klant. Dit gebeurt achter de schermen ook in de zorg.

bigs | 13-01-18 | 12:14

Typo cursusje

bigs | 13-01-18 | 12:15

Ik mis het profiel van de Geenstijl reaguurder :)

Ce ca! | 13-01-18 | 12:09

En ik mis het profiel van 'het individu'.

Luivend | 13-01-18 | 12:13

Volgens de deugmensen: rechts, dom, racistisch, tokkie, PVV-stemmer, laag opgeleid en xenofoob.

Rico Tampeloerus | 13-01-18 | 12:31

Henk en Ingrid. Of shoppen die bij de Lidl.

kapoerewiet | 13-01-18 | 12:48

Wanneer de waarheid te schokkend wordt om te tonen... Het is een guide hoe je mensen het beste kan helpen gebasserd op klantenonderzoeken, niet een; als mensen er zo uitzien schop ze dan de winkel uit.
Hiermee diskwalificeerd het College van de rechten van de mens zich volledig, en het NOS door dit dan ook nog als serieus item te brengen.

Luckystriker | 13-01-18 | 12:08

Voor sommigen lijkt het wel een sport: spijkers op laag water zoeken. Wat een droevig geheel.

Butters | 13-01-18 | 12:08

Terwijl die gewoon op de onderste plank liggen in het non-foodstraatje.

Lewis Lewinsky | 13-01-18 | 12:14

Lol! @Lewis

Basil Fawlty | 13-01-18 | 12:24

Ja, leuk!

Butters | 13-01-18 | 12:28

" Waarom schrok jij nou zo van deze beelden " ? De weekdieren-samenleving in optima forma.

daytripper | 13-01-18 | 12:04

Ow, ik ben weer eeeeven uitgeprofileerd, geloof ik....
"
Error: 500
Server fout

Er heeft zich een fout voorgedaan, probeer het later nog een keer of ga naar de homepage."

F. von Zeikhoven | 13-01-18 | 12:02

Euroshopper bestaat al een tijd niet meer, het is nu Basis. Ligt helaas nog wel op de onderste plank, dus diep door de knietjes is vereist.
Maar laten ze die vakkenvullers ook eens leren dat niet iedere klant als een debiel behandeld hoeft te worden als hij/zij gewoon vraagt waar iets ligt. Als ik de mosterd niet kan vinden, dan vraag ik dat en dan willen ze per se meelopen ook al zeg je duizend keer dat ze alleen maar hoeven te zeggen: twee paden verderop, ongeveer in het midden. Ofzo. Ik wil niet aan de hand meegenomen worden als een klein kind. De inrichting van de winkel minder vaak veranderen zou ook al een stuk schelen.

quigg | 13-01-18 | 12:01

'Meestal uitsluitend dingen die in de bonus of aanbieding zijn.'
Dus wel impuls

Hondt | 14-01-18 | 01:10

Dat is niet wat ik onder impuls versta. Volgens mij, maar ik kan het mis hebben, is een impulsaankoop iets wat je normaal niet zou kopen maar deze keer wel omdat het goedkoop is. En dan vaak ook nog in een opwelling. Ik koop niks wat ik anders ook niet gekocht zou hebben.

quigg | 14-01-18 | 09:52

Je hebt wel gelijk. 'Een aankoop van producten zonder een weloverwogen beslissingsproces.'
Maar als die bonus er niet was, dan had je die spullen niet gekocht of nodig gehad. Toch?

Hondt | 14-01-18 | 12:32
▼ 3 antwoorden verborgen

En wat is het punt? Klantprofielen bestaan en ze kloppen ook nog. Dat is ook ! diversiteit: niet iedere bevolkingsgroep koopt en eet hetzelfde.
Dat de NOS diversiteit vooral ziet als iedereen is hetzelfde is natuurlijk de grootste onzin. En nogal rascistisch: want de boodschap is kennelijk dat je er wel anders uit mag zien zoalng je maar allemaal hetzelfde doet?
In deze hulde voor AH: die houdt tenminste rekening met verschillende bevolkingsgroepen, ook al is dat ingegeven door economisch belang.

noorderling | 13-01-18 | 12:01

Vandaar dus veelsymbolisme in chained to the rhythm:
youtu.be/GwKzBwcYewg

steekmug | 13-01-18 | 12:10

Neehee Noorderling, jij begrijpt er helemaal niks van! Het gaat erom dat het uiterst kwetsend is als mensen in een hokje geduwd worden op basis van hun sociaal-maatschappelijke status en misschien zelfs wel hun huidskleur!
Want deze mensen mogen alleen in een hokje worden gestopt door SJW drammers; in het hokje "zielig en hulpbehoevend" wel te verstaan! Alle andere hokjes zijn stigmatiserend, racistisch en PVV en zo!

jemagookniksmeer | 13-01-18 | 12:19

@jemagookniksmeer
Dus als ik het goed begrijp: "laagopgeleide mensen leven ongezonder en gaan eerder dood" mag wel, en "hoogopgeleide mensen eten gezonder en worden ouder" mag niet ?

noorderling | 13-01-18 | 14:40

Heeft AH het goed voor elkaar nu gaan ze weer de boel veranderen.Wij kijken in het karretje van de mensen vol/leeg ,soort artikelen en dat zegt heel veel over de mensen die erachter lopen.
En we oordelen dan welk vlees we achter de kar hebben.Een moslim bv heeft dus geen chinees eten in zijn kar.
Wat is er nu weer mis met stereotiepen.Het is wat het is.

hetwerktniet | 13-01-18 | 11:59

Ik weet het niet hoor maar het lijkt met dat de SyRi (Systeem Risico Indicatie) profilering uitgevoerd door het ministerie van SZW meer topic waardig is dan de die van AH.
Burgers worden sinds 2014 heimelijk onderworpen aan risico profilering. Afhankelijk van het risico stempeltje dat een burger krijgt opgespeld kan de overheid boetes opleggen , juridische procedures starten, uitkeringen intrekken. Alleen al op basis van een stempeltje. U hoeft dus nog niets fout gedaan te hebben.
Het allermooiste is dat u zich er niet tegen kunt verweren daar u er nimmer achter zult kopen op basis van welke gegevens en welke parameters uw risicoprofiel samengesteld is.

Bron en hele verhaal zie: platform bescherming burgerrechten (zelf ff googlen mensen)

normanius | 13-01-18 | 11:58

@ WernerT | 13-01-18 | 12:06
Dat dus.....
Verzamelen, koppelen, profileren en nog meer verzamelen, koppelen en profileren. Dit tezamen met de sleepwet maakt Nederland ineens tot een heel erg onprettig en eng land waar de bewijslast is omgekeerd en je bij voorbaat schuldig bent en niet de mogelijkheid hebt je er tegen te verweren.
En dat noemt zich dan een democratie.
Creepy, heel creepy.

normanius | 13-01-18 | 12:13

@ Roze_bril_drager | 13-01-18 | 12:10
Dat ze het doen vind ik niet schokkend.
Het feit dat het er toe kan leiden dat omdat je het stempeltje risico krijgt opgespeld, je bij voorbaat schuldig bent zonder dat je ook maar het tegendeel kunt bewijzen vind ik pas angstaanjagend (als je maar lang genoeg mixt en matcht met parameters om de voor jou gewenste uitkomst te verkrijgen dan zijn 17 miljoen mensen vandaag de dag vogelvrij)

normanius | 13-01-18 | 12:20

@ normanius | 13-01-18 | 12:20

Het wordt inderdaad met de dag enger hier in Nederland en al dat soort dingen worden heel stilletjes ingevoerd zonder de burgers hiervan op de hoogte te stellen tenzij je dagelijks de staatscourant leest.

Roze_bril_drager | 13-01-18 | 12:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Val zelf onder het Dagobert klantprofiel, kom alleen in de hamsterweken 1+1 gratis ophalen.

Roze_bril_drager | 13-01-18 | 11:58

Goed zo!

Lupuslupus | 13-01-18 | 13:07

Spijkers op laag water zoeken.

priks | 13-01-18 | 11:57

Het is moeilijk te doorgronden. Er mogen geen mensen in hokjes gestopt worden (tot zover duidelijk) maar mensen die dat zeggen stoppen anderen wel in hokjes. Ik kan het niet anders duiden dan hypocrisie.

BozePaarseMan | 13-01-18 | 11:56

zeker, en bij voorkeur meerderen in hetzelfde hokje.

BozePaarseMan | 13-01-18 | 12:07

@lewis, gebeurd dat nog tegenwoordig?

jack and friends | 13-01-18 | 12:08

Geld maakt mensen dommer, luier en hypocrieter. In groepsgedrag noemt men dat kapitalisme.

Luivend | 13-01-18 | 12:10
▼ 1 antwoord verborgen

Vraagje van orde: Waarom laat de meerderheid met gezond verstand zich telkens weer gijzelen door die onnozele linkse heksenjacht op racisme, sexisme en discriminatie?

Zeddegeizot | 13-01-18 | 11:54

Ach, het Nederlandsch Publiek moest 'ns weten hoe deze en gene onderwerperts op mediaredacties zogenaamd worden...

F. von Zeikhoven | 13-01-18 | 11:54

Wut?

priks | 13-01-18 | 11:57

Ik schat Dionne trouwens op C80. Mee eens?

eerstneukendanpraten | 13-01-18 | 11:53

Te weinig in elk geval om Humberto aan boord te houden.

de Voorzittert | 13-01-18 | 11:58

@ von Zeikhoven

Nee, Dionne Stax, die deed dit item op het 8 uur journaal.

eerstneukendanpraten | 13-01-18 | 12:27

College van de Mens, opgetuigd door mensen die gedreven worden door geld. Hun salarissen zijn goed voor minimaal 100.000 euro per jaar. Een luxe baantje waar geen enkele verantwoordelijkheid voor geld(t). Alleen af en toe, iets roepen over mensenrechten, stigmatisering, gelijkheid (hallo Islamistische wereld) daar zegt men dan weer niets over want hey, de islam. Klantbeeld en de klant kennen is al decennia oud. Omdat een of ander tutje als stagiair, kennelijk graag bij het deugclubje willen horen, gaat AH, overstag en past het aan. Geen principes derhalve. Bij zo een supermarkt kom ik nooit, maar dan ook nooit meer. Doei.

De Evangelist | 13-01-18 | 11:51

De meesten worden zo moe van dit gezeik, maar er zullen altijd een aantal procent deugmietjes blijven net zoals die ltreurige lamlul die aangifte deed van de verkoop van chocoletters met zwarte piet erop bij de uva. Helaas de nos en andere media geven dit soort droeftoeters volle aandacht.

Degrelle | 13-01-18 | 12:39

Knettergek en helemaal doorgedraaid.
Wat heb je aan een profiel als je het aanpast aan de willekeur van de dag?

Rico Tampeloerus | 13-01-18 | 11:49

Mijn geld geef ik enkel uit bij winkels die doen aan klanten, niet aan 'klantprofielen'.

Luivend | 13-01-18 | 11:47

Nou, ga dan alvast maar inpakken, want je huis woont in een postcodeprofiel van Mosaïc en ook bij Nielsen trouwens...

F. von Zeikhoven | 13-01-18 | 11:59

Geen idee wat je bedoelt. Zal wel aan mij liggen.

Luivend | 13-01-18 | 12:07

Het altijd zo fijn objectieve en helemáál niet belerende staatsjournaal. Bij het minste geruchtje van vermeende dicriminatie of racisme zitten ze direct huizenhoog op de kast. Alsof je op een knopje drukt en hopla, daar gaat de hele redactie apeshit op de NL'se bevolking. Ik kijk al jaren niet meer naar die politiek gekleurde troep die ze daar "nieuws" durven noemen. Ik vind het vele malen racistischer om alsmaar de gekleurde medemens af te blijven schilderen als een zielig, hulpbehoevend diertje wat beschermd moet worden tegen de boze blanke buitenwereld. Alsof dat géén volwassen mensen zijn. Alsof dat géén zelfstandige mensen zijn. Alsof zij niet voor zichzelf op kunnen komen. Alsof zij minder zijn dan blanken. Dát is het signaal wat de staatsomroep en hun policor NIMBY's in hun kielzog al jaren en jaren afgeeft.

Dutchbeaurouge | 13-01-18 | 11:47

Waarom zijn we zo bang voor de waarheid en zelfs voor logica geworden? Net zoals Trump ook gelijk heeft met zijn 'shithole countries'. Hoe wil je ze dan noemen? Niets kan je meer zeggen en nog even en dan moet je juist dingen zeggen. Eng. Welkom in de dicatuur.

WhiteShark | 13-01-18 | 11:47

Welkom in de vooroorlogse tijd. "We" zijn niet bang hoor, "we" zijn iets teveel gericht op geld en kapitaal. Het heeft niets met durven spreken te maken, dit is gewoon ordinair kapitalisme. "Klantprofielen" in plaats van klanten (koningen). "De dief" ontbreekt nog, die valt voor de winkel onder "derving" in plaats van "misdrijf". Net als voor de politiek. He, wat grappig, beiden sturen op psychologische slavernij (eromheen lullen om jou te manipuleren tot geloof in groepen), en beiden pakken jouw verdiende geld om het eigen kapitaal royaal over de balk te smijten. Meer is het niet, en zeker niet eng.

Luivend | 13-01-18 | 12:01

@luivend, ik denk ook dat dit interbellum zijn einde nadert.

MarcS | 13-01-18 | 14:19

Wel mooi, dat GS demense die TV en radio wegdeden op de hoogte houden van wat er in het hedendaagse 1984 te zien is bij NOS en NPO.
Zo weet je dat ze daar inderdaad volgens het boekje doorontwikkelen, zonder dat te moeten aanzien.

Jan Passant mk2 | 13-01-18 | 11:47

Als de gekleurde budgetklant zich gedroeg als premium hoor je niemand.

Nichtsneues | 13-01-18 | 11:46

Onervaren kassatrutjes en kassajochies en vakkenvullers worden hier op uiterst visuele en efficiënte wijze door hun werkgever geleerd hoe hun klanten profielen eruit zien en hoe daar mee om te gaan. Ja als dat geen discriminatie is weet ik het ook niet meer. Dat trutje dat de zaak aanhangig maakte geef ik weinig uitzicht op een geslaagde carierre. Mischien bij Greenpeace ??

Lichtstadfan | 13-01-18 | 11:45

Iedereen heeft gelijk er zijn alleen sommiggen die meer gelijk hebben dan de anderen.

newray | 13-01-18 | 11:45

College voor de Rechten van de Mens: "Wij zijn er geen voorstander van om eigenschappen te koppelen aan groepen. Dat is niet handig..."
Jawel trut. Zo werkt het menselijk brein omdat het niet te doen is om iedereen als individu te behandelen totdat daar goede reden voor is. Tot die tijd wordt op basis van beschikbare informatie (vaak visuele informatie want geen interactie) iemand als lid van een groep gezien.

CaesarSalad | 13-01-18 | 11:45

Even wat verdieping (gesimplificeerd):
Oertijd: Onbekend beest met scherpe tanden en ogen naar voren: Gevaarlijk, uit de weg gaan. Onbekend beest met stompe tanden en ogen opzij: Doodmaken en opeten.
Onbekend persoon die eruitziet als iemand van eigen stam: Benaderen en erachter komen wie hij is en wat hij doet. Onbekend persoon die er niet uitziet als iemand van de eigen stam: Mogelijk gevaarlijk; uit de weg gaan of aanvallen.
In deze tijd:
Onbekend persoon met baard en Jubba: uit de weg gaan. mogelijk gevaarlijk, op zn minst niet iemand waar je iets aan/mee hebt. Onbekend persoon met pilsje in zn hand die lacht en gekleed is als iemand uit je eigen sociale groep: praatje maken.
.
Pas wanneer je direct contact met iemand hebt ga je deze als individu behandelen, tot die tijd valt iedereen op basis van beschikbare informatie in een bepaald hokje. Dat geldt voor overduidelijke moslims, mensen in houthakkersshirts met baarden, Mensen met suede schoenen in een pak met een te korte pantalon, vrouwen met lange rokken en gevlochten haar. Iedereen!
Pas wanneer op basis van het hokje het nuttig lijkt om met iemand in contact te treden wordt deze persoon een individu en wordt deze uit zn hokje gehaald. Op basis van oa. deze ervaring worden de definities van de hokjes op- of bijgesteld.

CaesarSalad | 13-01-18 | 12:08

+1 , mooi uitgelegd, dank u!

Geenzuiverkoffie | 13-01-18 | 12:42

Die individu is dan vaak gelijk ook ambassadeur van zijn groep (m/v/-) en word je mening bijgesteld, althans zo werkt het bij mij.

Geenzuiverkoffie | 13-01-18 | 12:46

Misschien ook goed om het oorspronkelijke plaatje erbij te zetten. Ik ga er vanuit dat AH dit klantenprofiel al jarenlang gebruikte en er kennelijk nooit iemand iets van heeft gezegd. Zelfs Sylvana niet. De vraag is of AH met het plaatje bewust doet aan etnisch profileren of dat het concern een op waarnemingen gebaseerde situatie neerzet. Ik zal er straks bij het boodschappen doen eens op letten.

Mannes | 13-01-18 | 11:43

Volgens dat NOS bericht. "Medewerkers van de grootste supermarktketen van het land krijgen een cursus 'klantprofielen' om klanten en hun koopgedrag te leren herkennen."
Ik heb serieus nog nooit een medewerker gezien die staat te turven.

knutsel_ | 13-01-18 | 11:49

@knutsel, jawel hoor maar jij dacht dat die de inventaris opnam. Daarbij hangen die keten vol camera's waardoor ze elders kunnen turven.

MarcS | 13-01-18 | 14:16

Camera's ok (vroeg ik om 11:37 al) maar de inventaris turven? Ik ga er van uit dat dit volledig geautomatiseerd is.

knutsel_ | 13-01-18 | 14:46

Dat klaagvolk zul je altijd houden, maar het enge is dat overheden, bedrijven en andere instanties er steeds aan toegeven. Zo wordt alsmaar bevestigd dat de klagers gelijk hebben. We hebben nu het punt bereikt dat je blanke personen altijd als de mindere moet afbeelden. Doe je het andersom, dan ben je per definitie racist. En denk nou niet slim bezig te zijn door dan alleen maar blanken af te beelden, want dan ben je ook een racist.

vindead | 13-01-18 | 11:42

Ik heb als kind jarenlang in Zuid-Afrika gewoond, in de tijd toen er daar nog apartheid was. Ik weet dus wat echt racisme is, heb het veel om me heen gezien. Ik wordt dan ook doodmoe van het geklaag en gezeur van de "gekwetsten" in het huidige Nederland. Het gezanik is bijna altijd pure aanstellerij.

Tietmier | 13-01-18 | 12:03

Mensen en bedrijven kunnen nog niet omgaan met dat gehype op de social media. Waar is het "get a life" antwoord. Maar met de stellingname van Femke Halsema deze week zie ik weer een lichtpuntje

ik.zou.haar.doen | 13-01-18 | 12:31

Iedereen BLIJ1

Pimol | 13-01-18 | 11:42

Fijn toch! Ik zou het als boze witte man ook niet op prijs stellen om doorverwezen te worden naar de halal schappen. En dat zo’n Anne fleur meisje dan anoniem in beeld moet... Ga dan bij de plaatselijke kringloopwinkel werken waar het niet draait om zoveel mogelijk producten door zoveel mogelijk mensen hun strot te duwen. In plaats van anoniem gaan lopen janken bij het jounaal.

Wim_Kut | 13-01-18 | 11:41

nos.nl/artikel/2211640-albert-heijn-s...
Albert Heijn stigmatiseert en stereotypeert klanten bij een opleiding van supermarktmedewerkers, door een plaatje van een zwarte vrouw met kind te tonen bij het type klanten dat goedkope producten koopt. Het College voor de Rechten van de Mens en een aantal anti-discriminatiebureaus hebben kritiek op de module. Bij dure producten wordt een witte man afgebeeld.

Alle gekheid op een stokje.

Is dit nog nieuws? | 13-01-18 | 11:40

Om de klantprofielen te completeren is daaraan de Winkeldief toegevoegd.
Dat blijkt een verzameling te zijn van alle andere profielen.

Koos Knak | 13-01-18 | 11:39

Dione Stax had voor de gelegenheid haar hagelwitste jurkje aangetrokken en liep op haar pumps verontwaardigd van camera naar camera. De verslaggever zette zijn invoelendste gezicht op voor het anoniem wensend te blijvende 'slachtoffer'. Hier werd groots uitgepakt, dé scoop van 2018, Groningen was op slag vergeten. Scoren!

Zenzeo | 13-01-18 | 11:39

Inderdaad, dit soort non-nieuws, pardon Russische nieuwsitems moeten we gewoon niet willen met zijn allen. Niet terwijl we nieuws kunnen schrijven over banken en het ministerie van waarheid i.o..

O2Neutraal | 13-01-18 | 12:40

Van het 8-uur journaal van gister bijna niets mee gekregen. Door het white-privilege jurkje van Dionne Stax stroomde het bloed niet meer naar de hersenen, waardoor het onderwerp geblurred in mijn geheugen is blijven hangen. Goed dat GS hier nazorg verleend.

Ongelooflijk LOL

Jorisendedraak | 13-01-18 | 11:45

Stax is nog de enige reden dat ik naar het journaal kijk. Kijk, luisteren niet. Dat lukt niet....

Degrelle | 13-01-18 | 12:26

Word zo ongelooflijk moe van dit gezeik.

Maar het gaat alleen nog maar erger worden.

Lewis | 13-01-18 | 11:39

Lachen Lewis, gewoon hard lachen om alle lieden die werkelijk overal een *drama* van maken en om het minste of geringste 'beledigd en gekwetst' zijn.

Lupuslupus | 13-01-18 | 11:47

Waarom zijn het tegenwoordig altijd witte mensen die lopen te zeiken over racisme? Zijn mensen daadwerkelijk zo pretentieus geworden dat ze alles wat ze racisme vinden moeten aanstippen zodat de hele wereld kan zien hoe gelijkwaardig ze iedereen vinden?

Zelfde verhaal met dat H&M kind, alleen maar witte mensen die volop moeilijk zitten te doen terwijl veel donkere mensen (inclusief de moeder van het jochie) zeggen dat mensen niet zo moeten zeiken.

Sylvana daargelaten.

3747 | 13-01-18 | 11:36

Wit? Begin jij nou ook al?

Afgeschminkte Bassie | 13-01-18 | 12:36

Dat is marxistische white supremacy; jezelf als blanke superieur vinden en vervolgens de hele wereld ervan beschuldigen dat alle 7 miljard van ons racisten zijn. Maar zelf deug je gelukkig.

Angel_eyes | 13-01-18 | 12:49

Homofoob! Racist!

(Doe ik het zo goed?)

K. Letskoek | 13-01-18 | 11:36

.. maar goed, is president Trump al afgezet? Volgens betrouwbare linkse bronnen heeft hij de shithole countries, waar wij onze immigranten vandaan halen omdat het shithole countries zijn, zomaar in het openbaar "shithole countries" genoemd.
De Slet zit op dit dossier en weet wellicht het laatste nieuws van het immer onpartijdige en betrouwbare CNN?

Jan Passant mk2 | 13-01-18 | 11:34

lol!

Basil Fawlty | 13-01-18 | 11:49

Het gaat niet echt goed met u als uw nieuwsgaring afhangt van duiding door de Slet.

de Voorzittert | 13-01-18 | 11:57

Cnn is 24/7 trump bashing. Wat een nieuws zender.....

Degrelle | 13-01-18 | 12:23

Babyboomers 60+ (Extreme pensionsalary sourcream heads)

de Voorzittert | 13-01-18 | 11:34

Klantonderzoek is ook al racistisch, je kijkt er niet meer van op.

Reynaerde | 13-01-18 | 11:34

Politiek correct nederland voelt zich weer geroepen... Vermoeiend allemaal. Mooi bruggetje naar een artikel in de Televaag van vandaag. Interview met Jordan Peterson. Mooie gast!

Happy People | 13-01-18 | 11:33

Jezus, straks krijg ik nog problemen omdat ik liefde met een medeman weiger omdat het niet homegenderneutraal genoeg is.

minnenman | 13-01-18 | 11:32

Of bepaald kleurtje niet heeft...

Is dit nog nieuws? | 13-01-18 | 17:25

Gewoon pure realiteit. Bijna elk commercieel bedrijf heeft tegenwoordig iemand met een Masters Psychologie in dienst om het klantenbestand te profileren. Een van de redenen waarom het vak Statistiek zo'n groot en belangrijk onderdeel van bovengenoemde studie uitmaakt.

Litsehimmel | 13-01-18 | 11:31

knutsel_
Ze kunnen het aankoopgedrag en je airmiles-gegevens ook registreren. Dat koppelen ze weer aan je internetgedrag wat ze voor een prikkie bij Google en Facebook e.d. kunnen opkopen. Enz. Enz. En ondertussen weten ze ALLES over je. Zelfs op welke m/v/genderneutrale personen je je het liefst aftrekt....

Aristotalloss | 13-01-18 | 11:47

@Aristotalloss Ik geloof je gelijk, maar dan nog vind ik het wel interessant hoe dat precies in zijn werk gaat.

knutsel_ | 13-01-18 | 11:51

Knutsel, jij hebt nog niet door waar die Bonuskaart nou eigenlijk voor is? En je wist nog niet dat het voor elke super big business is om gegevens over omzet, doelgroepen etc. te verkopen aan hun leveranciers?

J-van-de-Bontekoe | 13-01-18 | 19:03
▼ 1 antwoord verborgen

Winstmaximalisatie doet niet aan politiek correctheid.

Mis trouwens het profiel van de kechs in deze. Wat zouden die kopen? Couscous en condooms?

VeelTeSteil | 13-01-18 | 11:31

Kechs (Cash loaded budget Horny Drivers).

de Voorzittert | 13-01-18 | 11:36

Die werken er.

Afgeschminkte Bassie | 13-01-18 | 12:34

Een beetje kech doet niet aan condooms.

PresidenteDeConjovia | 13-01-18 | 20:51

Ethnic profiling is Goed en daarom politiek, maar deugt niet meer wanneer het de realiteit benadert en praktisch is.

Jan Passant mk2 | 13-01-18 | 11:30

Etnisch profileren is logisch, maar omdat iedereen enorm lange tenen heeft en niet meer logisch kan nadenken omdat ze bang zijn voor racist uitgemaakt te worden, wordt het een taboe.

Als een 18 jarige knul een auto van 120k heeft, waarvan het onduidelijk is hoe die knul aan zoveel geld komt, dan is het alleen maar logisch dat ze hém controleren i.p.v. moeder Mien in een Nissan Micra.

3747 | 13-01-18 | 11:40

Die controle is dan zowel volkomen logisch als een ontslagreden voor de agent. Daarom duren de veiligheidscontroles op vliegvelden steeds meer uren, alleen de voor de hand liggende dadergroepen streng controleren mag niet, dus moet iedereen.

Jan Passant mk2 | 13-01-18 | 11:55

Dat meisje wat onherkenbaar (?) in beeld gebracht werd had het gewoon over 'blanke' en 'getinte' mensen. Gaat die man van het Staatsjournaal het weer hebben over 'witte' mensen.
Wat is toch die preoccupatie van het "onafhankelijke" Staatsjournaal met dat Gloria Wekker/Sunny Bergman/Silly Sylvana vocabulaire?

leo de pejo | 13-01-18 | 11:30

"Wat is toch die ..." Dat noemen we communisme; neo-communisme.
Dat gaat nog eens heel groot worden! (Als het aan Hilversum ligt...)

Aristotalloss | 13-01-18 | 11:33

De onschuld moet uit de post koloniale witman, want die is hoe dan ook schuldig. Aan alles. Blank staan alleen nog de straten. Net zo vaak als vroeger, alleen nu gretiger opgevoerd als nieuwsitem. Komt door t veranderende klimaat. Ook de schuld van de witman trouwens.

Afgeschminkte Bassie | 13-01-18 | 12:32

Gelukkig zijn er witten die het ongevraagd opnemen voor zwarten.

boccelullus | 13-01-18 | 11:29

Wanneer gaan de zwarten het opnemen voor de blanken?

Winter_is_coming | 13-01-18 | 12:40

Precies. Al ten tijde van ons slavernijverleden gebruiken mensen AHBonuskaarten om lekker op hun duppies en stuivers te knijpen maar nu daar na 4 eeuwen dan toch de verwachtte profielen uit rollen is het ruim te klein.

Van Zessen Klaar. | 13-01-18 | 12:43

Tja, marktwerking.

hoochee | 13-01-18 | 11:29

Dat heet marketing.

Afgeschminkte Bassie | 13-01-18 | 11:28

Ja, druk bezig met de Customer Experience en bouwen van Persona's. En dan door een verbaasd SJW-kipje vol in je gezicht terugkrijgen.

ik.zou.haar.doen | 13-01-18 | 12:22

Nog meer SJW kipjes? We hebben het net de hele week over de Moeder Aller SJW Plofkippen gehad....

PresidenteDeConjovia | 13-01-18 | 20:50

"... en een Turk met een snor met een winkelwagentje vol zonnebloemolie en 50 pakken meel. ..."
Vergeet de strengen knoflook niet!

Aristotalloss | 13-01-18 | 11:28

De halal schap in de Albert Heijn is stap 1 op weg naar apartheid.
Zij begonnen!

keestelpro | 13-01-18 | 11:28

Precies

JanvandeBiertent | 13-01-18 | 12:47

Het schap. [/G]

PresidenteDeConjovia | 13-01-18 | 19:45

Mag allebei, Presidente!

Min. v. Communicatie | 14-01-18 | 11:07

De SJW ers in de twitterboom. De mensen in de Bijlmer knikken instemmend en realistisch.

ristretto | 13-01-18 | 11:28

Grootgrutter, groot in ethnic profiling.

dr Rechts | 13-01-18 | 11:26

REAGEER OOK