Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HET KAN: Referendum over het referendum

Jawel. Het zou niet kunnen. Maar het kan wél. ER IS EEN GEITENPAADJE. Een referendum over de afschaf van het referendum is mogelijk.

Social

OK. Detail. De Raad van State moet het goed vinden. Maar dan kan het. Haal de loopschoenen uit het vet. The Mother of All Referendums #MOAR. Het Referendum-Referendum #RefRef. Het kan. En als het kan, dan zal het. Want wij hebben vertrouwen in de toekomst, waarin er geluisterd wordt naar de inspraak van de kiezer, waarin hun zorgen worden geadresseerd en waarin we ditmaal zelf het inlegvelletje schrijven bij het regeerakkoord: vóór het behoud van het referendum. Het zoemt op internet. Het juicht in onze mailbox. Het knettert in onze mentions. Dat referendum komt er. We have the technology. Het is een kwestie van de servers opstarten en de tekenapplicatie een beetje ombouwen. Alvast beginnen? Meld je dan hier aan met je naam en mailadres en blijf via onze vrienden van Meer Democratie op de hoogte van de plannen voor een Referendum-Referendum!

KOMT DAT REFERENDUM

Social
Social

Update: Meerderheid Kamer geen vertrouwen in de toekomstburger

Social

Reaguursels

Inloggen

D66 politici = vuile huichelaars! OOK de mensen die daarop gestemd hebben!

De Griek | 13-10-17 | 01:20 | 1

inderdaad dat noemen zich Democraten

ogeon | 14-10-17 | 09:43

En ook 'n plastic wisselgeld; 'n gekozen burgemeester in de plaats van referenda, zal na 'n paar test-cases weer worden 'ingetrokken'.
Want hé, telkens blijken de burgers eigenwijs, en 'niet-genoeg-gedresseerde-poedeltjes' van de politieke regenten.
Want ook de anus van de politiek; het parachuterend droppen van afgedankte politici naar burgemeesterbaantjes, moet doorgaan.
Dat wordt altijd verpakt in de schijnheiligheid van gespeeld voorgewende, eh, gevoeligheden.
Dat de heren en dames politici er niet tegen kunnen, bekend te staan als ambitieus, door 'n burgemeesterbaantje te ambieren, 'maar-dat-andere-kandidaten-beter-waren'.
Dat daarom de geheimhouding van sollicitanten een groot goed voor de kwaliteit is; want 'n burgemeester moet geen populist zijn, gekozen door de gemeenschap, maar van boven af gedropt, in naam van de koning.
En omdat Nederlanders nog steeds ten diepste dolende gereformeerden zijn, zoekend naar de ware God, de juiste gehoorzaamheid aan de plaatsvervangende door god aangestelde koning, daarom mogen ten diepste de burgers niet zélf kiezen; dát zou hoogmoed zijn. (want zij zijn schuldig; want zij zijn onmachtig, want de erfzonde maakt hen ongeschikt)
en fin, dát is dus 't deuntje van de Anti-Revolutionaire partij; die zich al twee eeuwen verzet tegen de Franse revolutie, en dus tegen Napoleon Bonaparte, want die waagde het zomaar in z'n hoofd, bij zichzelf de kroon op z'n hoofd te zetten, 'want daar was geen god of Bisschop voor nodig'.
En daarom zit Nederland al weer twee eeuwen opgescheept met 'n koningshuis, en voelen we ons als onderdanen eigenlijk alleen maar lekker, als we volgzame onderdanen zijn. (de linkse kerk is nog steeds gereformeerd, en dolend, want na het verlaten van hun kerk zoeken ze nog steeds iets om onderdanig aan te zijn; het zijn gelovigen zonder hun god)
De zelfhaat, waar we telkens de symptomen van zien in de maatschappij, komt vanuit dié psychologie; eigenlijk willen veel Nederlanders geen democratie, en geen soevereiniteit. Arm Nederland, want velen leven nog in de middeleeuwen, geestelijk verslaafd aan de zo door hun gekoesterde erfzonde. (ze willen boete doen; ze willen zuivering, maar worden als wrijvers in de vlekken alleen maar viezer; hadden ze maar niet de Katholieke biecht moeten weggooien, há)
Einde van deze preek, sorry als ik u verveeld heb. Diepe sorry.

Der Paulie | 12-10-17 | 23:43

"Vertrouwen in de toekomst", maar geen enkel vertrouwen in de kiezer !
Vertrouwen kan niet anders dan van 2 kanten komen.

dr.andus | 12-10-17 | 19:05

Graag een referendum over de herinvoering van de doodstraf. Dan stellen we de rechtzaak van Michael Panhuis nog even uit tot na de dan door te voeren wetswijziging.

JdV030 | 12-10-17 | 18:45

Stel je voor dat het burgerlijk gepeupel een bindend referendum wil en dan nog Nexit. Dat kunnen we EU toch niet aandoen?

Is dit nog nieuws? | 12-10-17 | 16:59
-weggejorist-
Frits_v_Schuttingen | 12-10-17 | 16:35

De azijnbode die de democratie wil dienen. Moet niet gekker worden.

Frits_v_Schuttingen | 12-10-17 | 16:35

Pechtold-grappen zijn altijd hatelijkheden, let maar eens op.

Wachtmeester R | 12-10-17 | 16:19 | 2

Pechtold grappen hebben altijd een kern van waarheid, let maar eens op

JdV030 | 12-10-17 | 19:36

Pechtold-grappen zijn altijd een afleiding van de waarheid, let maar eens op.

Joostmochtnietsweten | 12-10-17 | 21:21

Met slechts 76 zetels en een gevoelig onderwerp als dit, zie ik het nog niet zo snel gebeuren. Referenda leveren nogal wat politieke schade op.

van heinde en verre | 12-10-17 | 16:12 | 1

Motie Baudet had dus 74 vóór stemmen, tegen 76. Nu al. Met sowieso nog een referendum op komst in Maart. Ik voorspel dat de coalitie het niet aan gaat durven dit serieus te behandelen.

van heinde en verre | 12-10-17 | 16:17

De politieke partijen die het referendum in hun verkiezingsprogramma hebben staan, waaronder D66, bezetten 90 zetels in het parlement. Dubbelboer: „Hoe rot is de vertegenwoordigende democratie dat het referendum dan nu wordt afgeschaft? Ik roep de Tweede Kamer dringend op om het referendum niet af te schaffen! www.ravage-webzine.nl/2017/10/12/red-...

pissebed | 12-10-17 | 15:43

Is het nodig dat we die volgevreten zakkenvuller uit Brussel , deze keer met kijk-mij-es-vlot-zijn kek sjaaltje iedere keer voorgeschoteld krijgen ?

daytripper | 12-10-17 | 15:39

Natuurlijk kan het, en anders daag je de overheid voor de rechter. Die rechter mag toch niet op de grondwet toetsen.

Waarom mag het volgens mij? Heel simpel eigenlijk, de wet over de aanname van het referendum was NIET referendabel (Dit heb ik nagekeken direct toen er sprake was van afschaffing). Dan kun je dus stellen dat de wet pas in werking treedt nadat hij is aangenomen / bekrachtigd. Prima, maar dan zou dat net zo goed moeten betekenen dat hij ook pas uit werking treedt nadat (dus niet met) hij is aangenomen / bekrachtigd.

In feite maakt de wet ‘raadgevend referendum’ een 3e laag. Na de tweede en eerste kamer komen de burgers nog eens aan de beurd.

Zover logisch bekeken, maar kijk ik ook naar de wet wetten.overheid.nl/BWBR0036443/2017-04... dan zie ik daar ook het volgende:
“Een tijdstip van inwerkingtreding van een wet of onderdeel van een wet waarover een referendum kan worden gehouden, wordt niet eerder gesteld dan acht weken na de mededeling in de Staatscourant, bedoeld in artikel 7.“

En later: “Indien een inleidend verzoek tot het houden van een referendum over een wet onherroepelijk is toegelaten, vervalt hetgeen in die wet omtrent de inwerkingtreding is geregeld van rechtswege.”

Hierin zie ik ook die 3e laag. Na de bekrachtiging treedt er niet direct een inwerkingtreding op. Die vindt pas op zijn vroegs plaats, zo’n 8 weken na bekendmaking van de wet en daarmee ook of hij referendabel is. En in dit geval moet het referendabel zijn aangezien hij niet onder de regels in Artikel 5 van de wet staat.

Zie ook nog artikel 10:
“Indien onherroepelijk is vastgesteld dat geen referendum zal worden gehouden of dat een referendum niet heeft geleid tot een raadgevende uitspraak tot afwijzing, wordt de inwerkingtreding bij koninklijk besluit opnieuw geregeld.”
Het treedt dus pas in werking nadat dit onherroepelijk is vastgesteld.

Met andere woorden, de wet mag bij de wet misschien wel zijn afgeschaft, maar de intreding daarvan (van die afschaffing) gebeurd pas later waardoor je toch nog gebruik moet kunnen maken van die wet.

Dan heb je nog 4 weken de tijd om je 10.000 handtekeningen te krijgen en heeft de voorzitter nog 1 week de tijd om een besluit te nemen. Zie artikel 32 lid 1. Nadat die is aangenomen zorgt Artikel 9 ervoor dat invoering komt te vervallen (tot na het referendum).

Geen idee dus waar het idee vandaan zou komen dat het niet kan of zelfs dat we er De Raad van State voor nodig hebben. Kan iemand dat uitleggen?

Er komen overigens wel meer initiatieven voor dit referendum, goed samen werken dus en misschien even wachten totdat de afschaffing hiervan er echt aan zit te komen. Dat kan zomaar nog een jaartje of wat duren.

DerUnterMensch | 12-10-17 | 15:36 | 1

Toch maar even aan Hiddema vragen.

gato | 12-10-17 | 15:47

Franske oefent alvast met z'n rechterarm zie ik.

Mr_Natural | 12-10-17 | 15:33

Het mooiste van dit alles is dat langzaam aan de verstrengeling van media en politiek schrijnend zichtbaar wordt. Waarom zie ik een artikel dat vertelt dat 50% van de Nederlandse bevolking VOOR de sleepwet/aftapwet is. Waarna een gruwelijk staaltje statistisch verkrachten ... sorry statistieken verkrachten wordt gedaan. Wat zegt de uitkomst van het referendum:
De Nederlanders die zich hebben verdiept in de zaak zijn meerendeel tegen en de oudjes die niet eens wisten dat er een sleepwet aankwam (of denken dat aftappen een nieuwe streamingdienst voor de gehoorapparaten is), zijn zogenaamd 'massaal' voor. What the fuck.
Nee, ik heb ook niets te verbergen, maar dat betekent niet dat ik andersom in mijn blote kont buiten ga lopen, of het accepteer dat iemand zonder toestemming van mij mijn kleren van mijn lijf rukt. Zo is het ook met mijn digitale kleren. Ik ben heel open en direct, maar dat betekent wel dat IK zeg wat ik te zeggen heb en niet iemand mag gaan interpreteren wat ik ooit gezegd heb en hoe dat mogelijk positief uitkomt in een onderzoekje, zodat je in een soort 'minority report' statistiek direct veroordeeld KUNT worden.

Geinstijl | 12-10-17 | 15:20

De laatste scheet van onze democratie

Traag | 12-10-17 | 15:18

Motie Baudet verworpen met 69-76.
Coalitie heeft de fractiediscipline natuurlijk nog strak in de hand.
Gelukkig maar voor de lijsttrekkers, hebben ze niet voor niets bedankt voor een ministerspost.
Maar, welke 5 kamerleden hebben dan niet gestemd?
Daar heb ik nog minder respect voor dan de democratiehaters die er tenminste voor uit komen.
Hallo Omtzigt, gaat u nu ook samen met Der Mark op die onderste steen zitten?

Ben-Bataaf | 12-10-17 | 15:12

Net de hoofdelijke stemming gezien hier over? Goed bijhouden wie tegen was. Onder andere Pieter Omtzigt!

doskabouter | 12-10-17 | 15:02 | 2

Valt me tegen van de man die nu in een keurslijf zit geperst .

daytripper | 12-10-17 | 15:37

Pieter Omtzigt zit bij het CDA. Die zal nooit van de partijlijn afwijken.

van heinde en verre | 12-10-17 | 16:10

Je zou toch verwachten dat na meer dan een decennium blootstelling aan Pechtold er enige resistentie opgebouwd zou worden, maar op mij werkt hij nog steeds als gras eten doet voor mijn kat.

Merkelfapper | 12-10-17 | 15:00

Een referendum over een referendum? Kunnen we daar geen referendum over houden?

Zyprexa20mg | 12-10-17 | 14:55

Ja nu gaat het straks leuk worden.. baudet wil dat elk kamerlid gaat stemmen of ze voor of tegen referenda zijn.
Dus nu moeten ze met de billenbloot :zijn het volksvertegenwoordigers of landverraders.?

p17266141 | 12-10-17 | 14:54 | 1

Landverraders dus, is dit nog nieuws??????

watmagjenogwel | 12-10-17 | 15:02

Brood en Spelen, uh, Referenda.

SlimmeBelg | 12-10-17 | 14:50

Afschaffen zullen ze het wel,maar die gifbeker gaat wel helemaal leeg. #REFREF

Roeieber | 12-10-17 | 14:48

Het is een gotspé. Dat D66 zichzelf niet opheft. Het geeft maar aan dat ze om 1 ding te doen is. Macht.

Yeohan | 12-10-17 | 14:47

Houden we met die petitie en of Referendum ook rekening met de NL'er die in het buitenland zitten en maar wat graag willen tekenen. Helaas wort of vele online formulieren dwingend een NL Postcode verlangt. Woon zelf in Zwitserland en daar werken de Referenda Prima. De grote meerderheid in de Bevolking is niet dom juist daarom zijn de politici er huiverig voor.

DoeWat Nuttigs | 12-10-17 | 14:37 | 1

Bij deze hoef je dat niet in te vullen.

gato | 12-10-17 | 14:58

Hooppekeeeeej! Ik neem een neut op het nog te volgen referendum over het referendum! Meneer Rutte, ik voel me nu heerlijk recalcitrant. Ruikt U hem?

Dagdief | 12-10-17 | 14:36

Ik doe weer mee.
Zin an!

nemoj me jebat | 12-10-17 | 14:23

Ik kan er met de pet niet bij.
Als ik menig reaguurder mag geloven is minstens 75% dan de Nederlanders niet in staat om in een stemhokje de juiste keuze te maken.
Maar wel voor een referendum zijn, net alsof het dan wel zal lukken.

botbot | 12-10-17 | 14:13 | 1

75% roeptoetert maar wat...?

Hem | 12-10-17 | 14:15

Ik was een paar weken geleden nog in Zwitserland en dan zie je dat referenda niet werken. Zwitserland is een land in verval, criminaliteit, ongelukkige mensen, armoede enz.
Not.

Mr_Natural | 12-10-17 | 14:09

Kan er ook een referendum over het kwartje van Kok dan komen?

ojee1966 | 12-10-17 | 14:01

Make the Referendum great again!

De Vrijlansier | 12-10-17 | 14:00 | 1

Een referentie tussen uitspraken van iemand als Trump en een referendum gaat niet op.

litebyte | 12-10-17 | 14:13

Het kan, maar de voornaamste voorwaarde voor slagen is dat het sleepwet referendum een groot succes wordt. Begin dus maar alvast met inlezen en argumenteren.

Panos88 | 12-10-17 | 13:54

Als het parlement het raadgevend referendum intrekt, kunnen burgers dit dwarsbomen met een referendum.Want ook een intrekkingswet is 'referendabel', stelt de Raad van State, de hoogste juridisch adviseur van de regering. Internationale verdragen lenen zich niet voor nationale referenda, vond D66 inzake Oekraïne. Helaas is dit geen uitzondering in de wet dus geleuter van P. Premier Rutte deed een poging 'de zorgen te adresseren' van 2,5 miljoen tegenstemmers, maar ratificeerde toch het Oekraïneverdrag.
De Wet raadgevend referendum telt weliswaar negen uitzonderingen, onder meer het koningshuis en grondwetswijzigingen.De interpretaties van D'66 en van Rutte staan niet bij de uitzonderingen.
Regeerakkoord RutteIII:Het nationaal raadgevend referendum heeft niet gebracht wat ervan werd verwacht', stellen de partijen in het regeerakkoord. Dus streep erdoor. Nergens lees je wat men dan wel had verwacht.
Het is gewoon gesteld in opdracht van Brussel nadat Merkel had gewonnen (verloren).
RvSt:Het kabinet heeft een troef achter de hand. Ze zou in de intrekkingswet een bepaling kunnen opnemen die die wet alsnog tot uitzondering maakt. 'Dat moet je dan wel goed motiveren', zegt de woordvoerder. De Raad van State zal daar kritisch naar kijken, voegt hij toe.
Dat is juridisch onmogelijk. Indien je een wet intrekt dan bestaat hij niet meer; anders heeft het woord intrekken nl. een nieuwe betekenis in de Van Dale gekregen.Het is iets anders om een wet aan te passen/wijzigen en daar zal men bij de RvSt op doelen. (Deels gepikt uit de VK)
Nabrander: Oud-PvdA-Kamerlid Niesco Dubbelboer, in 2005 een van de initiatiefnemers van de referendumwet, is dinsdag een petitie begonnen. Het aantal handtekeningen 'loopt nu tegen de tienduizend'. Hij vindt dat de regering 'moreel' verplicht is een referendum over eventuele intrekking toe te staan. 'Als je zo'n democratisch recht terughaalt, moet je de bevolking raadplegen.'
De PvdA politiseert de zaak onnodig. Immers, het verzoek voor een referendum ligt bij de Kiesraad. Dubbelboer doet dubbel (onnodig en vertragend alsmede rookgordijn opwerpend)werk. Doe dus niet mee aan de petitie van Dubbelboer.

gnor | 12-10-17 | 13:53

En berbaar gaat ook deze keer weer flyeren en alweer € 50.00 overmaken, net zoals bij het OekraÏne referendum. #liegebeest.

Baski | 12-10-17 | 13:51

We gaan strijdend ten onder.

GroetenVanUrk | 12-10-17 | 13:48

Getekend! Referendum of anders belastingboycot.

Dussen | 12-10-17 | 13:48

Zelfs raadgevende referenda zijn voor mij zo belangrijk dat deze niet zonder slag of stoot afgeschaft moeten kunnen worden. Getekend en strijdbaar!

DasHelder | 12-10-17 | 13:48

Getekend en ook doorgestuurd naar familie en vrienden.

xiuxiu | 12-10-17 | 13:48

We gaan er weer voor!

Von Mutzenbacher | 12-10-17 | 13:45

Het nieuwe kabinet begint met het schrappen van privacy en het schrappen van inspraak. Dit kabinet zuigt nu al geitenballen.

Zeddegeizot | 12-10-17 | 13:44 | 1

Keurige samenvatting

Wachtmeester R | 12-10-17 | 16:28

Getekend trouwens. Zorg dat meer mensen dat gaan doen!

RenHoek | 12-10-17 | 13:38

Doe dan ook maar meteen de wet Hillen.

Andersdenkend | 12-10-17 | 13:37

Laat ze beven en sidderen daar in Brussel... euhh ... Den Haag

RenHoek | 12-10-17 | 13:36

Hulde. Let's roll!

_Fly66_ | 12-10-17 | 13:30

Het is pas klaar met geitenpaadjes wanneer de betredende politiekcorrecte messentrekkers aan het einde van zo’n pad opgevangen worden door een phalanx van burgers. Die ze vervolgens met schild en speer terug het democratische kader instampt. Geen duimbreed, voor anti-democratisch handelen. Geen meter voor de echte fascisten van Europa!
.
Maar ja, Nederlandse burgers hè. Laf, apathisch, kortzichtig en geen enkel oog voor duurzame democratie.

Parel van het Zuiden | 12-10-17 | 13:30 | 1

Amen.

Hem | 12-10-17 | 14:16

Signed sealed delivered!

Accident_Prone | 12-10-17 | 13:26

Getekend, maar zal weinig zin hebben vrees ik. Een mondige bevolking is wel het laatste waar de Nederlandse politiek op zit te wachten. Dutch Democratic Republic. DDR. Hoewel, die waren wel goed in muren bouwen, dat dan weer wel.

Ruikbaard | 12-10-17 | 13:26

Voor deze zal ik ook echt gaan flyeren. Ik geloof dat referenda de enige echte oplossing zijn uit deze politieke troep.

Dreddie27 | 12-10-17 | 13:25

Dit is wel een stunt. Normaal moet een wet eerst door de Kamers voordat deze referendabel is. Door nu al een handtekeningenactie te starten krijgt die hele flutwet (wet raadgevend referendum) ineens een pro-actief karakter! Geweldig geitenpaadje: hier hadden de bovenonsgestelden vast niet op gerekend! Heerlijk.

Rest In Privacy | 12-10-17 | 13:25

Done! Count me in!

Ik kan niet wachten om nog een stok in de spaken van het Partijkartelwiel te steken! Fuck Rutte!

Xirdalan | 12-10-17 | 13:23 | 2

In twee gaten, maar niet door mij!!

watmagjenogwel | 12-10-17 | 13:55

Oftewel van boven en vanonderennnnnnnn.

watmagjenogwel | 12-10-17 | 13:55

It Giet Oan!

Dommelsch | 12-10-17 | 13:23

Mooi experiment. Ik vrees referenda-moeheid. Vraag me af of dit tot een lage opkomst bij sleepwet/sleepwet voor lage opkomst hier gaat zorgen.

Sjors W. | 12-10-17 | 13:22 | 4

@ Mark_D_NL | 12-10-17 | 13:25
Hehe, gaan we zien. Ik heb liever dat jij gelijk hebt.

Sjors W. | 12-10-17 | 13:35

Ik ook, maar ik schrok ineens wakker, vroeg me af wat ik droomde, en ja,.... een grote desillusie.

watmagjenogwel | 12-10-17 | 13:57

Ik neem aan dat dit met sleepwet-referendum en gemeenteraadsverkiezingen gecombineerd kan worden. Ik vrees dat men dat niet wil, oftewel, dat het 'technisch niet haalbaar is'.

NasiGordon | 12-10-17 | 14:05
▼ 1 antwoord verborgen

Dit is dan het laatste referendum waar ik voor teken!
Ow wacht...

Organische evolutie | 12-10-17 | 13:20 | 1

LOL

Is dit nog nieuws? | 12-10-17 | 13:21

Zo, allemaal tekenen. En breng je familie, vrienden en collega's ook maar meteen op de hoogte. Hoe eerder het leeft, hoe beter!

Baski | 12-10-17 | 13:19

Het enige wat bewindslieden in het gareel kan houden is angst voor de bevolking.
Het Nederlandse volk geeft geen aanleiding tot angst. De mogelijkheid van een referendum is een stapje in de goede richting, al is het wel minimaal aangezien het niet bindend is en de overheid er zich dus de aars mee kan afvegen. Toch geeft het wel een duidelijk signaal, en maakt ook de bevolking bewust van de mate waarin de politiek met haar is begaan. Afschaffen van de mogelijkheid van referenda is op voorhand al een signaal dat de politiek niet van zins is primair de belangen van de Nederlandse bevolking te dienen.

wan hung lo | 12-10-17 | 13:18 | 2

Angst is een groot woord. Er moet een (EU) 'meerjaren' programma worden doorgedramt, die wordt bepaald door enkele duizenden machtige technocraten in en buiten de EU. Dat laat je toch niet verkwanselen door 'stemschapen' die van de hoed en de rand weten wat goed voor 'ze' is.

Een referendum is de hoogste democratie vorm die er is en een luis in de pels van EUroscisten

litebyte | 12-10-17 | 13:27

Inderdaad Rutte c.s. moet het dun door de broek lopen. Niet door een simpel dingetje naar de Gouden Koets te gooien want dan word je met regelmaat aangepakt en voor geestesziek uitgemaakt. Er moet gewoon ergens geoefend worden om een paar mensen uit bijv. Den Dolder naar Den Haag te brengen voor een excursie in de 2e slaapkamer.

gnor | 12-10-17 | 13:37

Ach: Bij de NOS gaat de berichtgeving vast zoals met de uitslag van dat referendum in Catalonië:
www.dumpert.nl/mediabase/7255523/e0f41...
De niet-stemmers worden opgeteld bij de nee stemmers en dan wordt er gedaan alsof de meerderheid in Catalonië nee zei.
Misschien dat onze regering ook zo denkt?
"Ja maar: Een groot gedeelte van de mensen heeft niet gestemd dus die zijn dus voor de Europese grondwet / Associatieverdrag met de Oekraïne / voor de sleepnetwet."

Is dit nog nieuws? | 12-10-17 | 13:17

Getekend!
Oke ik ben zelf ook lamgeslagen, het heeft geen zin, het wordt zelfs bij massaal ondertekenen genegeerd.
Maar toch kleine moeite, voor zo belangrijk onderwerp, wij zijn het volk, de macht ligt bij ons, helaas is de meerderheid van de bevolking, dom, leeg, dat zie je wel aan de verkiezingen, ze willen graag alle shit, hebben een geheugen van tja wat een mier? wat een belediging is aan deze insecten. Dat wel.
Ik ben er langzamerhand ook wel klaar mee, het dient mijn tijd wel uit, maar ik doe nog even mee, met het verzet.

animalia | 12-10-17 | 13:16 | 3

net mijn 78 jarige moeder gebeld, en zij stond erachter, ook zij is inmiddels murw, en is van: laat ze allemaal doodvallen, vechten tegen de bierkaai, het levert nooit iets op.
Het dient mijn tijd wel uit. Maar zij heeft getekend tegen de btw verhoging, en nu voor het referendum, dus als zij zelfs dat vuur nog op kan brengen, dat geeft hoop!
De sleep wet heb ik noch zij moeite voor gedaan, maar wij gaan wel stemmen.

animalia | 12-10-17 | 13:32

@animalia: Ik ben trots op uw moeder!

SlimmeBelg | 12-10-17 | 14:34

Mijn moeder is al lang overleden, maar als gepensioneerde blijf ik me ook genomen worden, en of het zin heeft of niet: HEB GETEKEND!!

watmagjenogwel | 12-10-17 | 14:42

Dat zou ff lekker zijn. #refref

dePool | 12-10-17 | 13:16

Mooi. Laat ze maar zweten. Toch niet te vroeg juichen, mijn gok is dat de wet niet wordt ingetrokken, maar dat Rutte de huidige wet gaat aanpassen, en de drempels nog eens flink verhoogd.

Kiwi45 | 12-10-17 | 13:15 | 1

Ja, want ondanks dat het geen SGPer is, blijft het een gluiperd van de bovenste plank.

watmagjenogwel | 12-10-17 | 14:44

Zo. Getekend.

overVecht | 12-10-17 | 13:15

Bedenk wel, dat met dit dichtgetimmerde regeerakkoord, de complete oppositie buiten spel is gezet. Met het afschaffen van referenda, wordt het volk ook nog eens opzij gezet. Begint dan aardig op een dictatuur te lijken.

modderator | 12-10-17 | 13:15 | 4

Eentje was zelfs bindend.

Vanilla | 12-10-17 | 14:23

En toch heb ik het idee dat de burger op de rand van z'n geduld balanceert. Wordt het nog een keer genegeerd kan er wel eens de pleuris uitbreken. Aan de andere kant, blaffende honden....

Hem | 12-10-17 | 14:24

Vanilla | 12-10-17 | 14:23
nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_refe...
Op woensdag 1 juni 2005 vond in Nederland een landelijk raadplegend referendum plaats over de goedkeuring van het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa door Nederland.
In Nederland was het eveneens een raadgevend referendum.

Is dit nog nieuws? | 12-10-17 | 15:59
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon tekenen en stemmen mensen. We moeten keer op keer aantonen dat het partijkartel geen fuck geeft om de bevolking. Dit is de enigste manier om aan de slapende bevolking te laten zien dat het partijkartel en het mediakartel niet te vertrouwen is. Zolang het vreedzaam kan, is dit de juiste weg.

takkeman | 12-10-17 | 13:15 | 1

Juist, dit dus!

Hemmenaar7 | 12-10-17 | 13:30

kom maar door met die Moeder Aller Referenda

Bert Konterman | 12-10-17 | 13:15

Het schijnt dat hofleverancier van toiletpapier aan het binnenhof zijn faillisement heeft aangevraagd.

Oeloeboeloe | 12-10-17 | 13:14

1-2'tje met Baudet, mooie gein

E-Burke | 12-10-17 | 13:14

Ķunnen wel dan de twee referenda combineren op een dag? Dus sleepnet en blijf referendum bestaan. Zou efficiënter zijn.

King of the Oneliner | 12-10-17 | 13:13 | 3

Ja zou mooi zijn. Gemeenteraad en 2 referenda tegelijkertijd.

kingnelis | 12-10-17 | 13:41

wellicht gelijk een betreffende de btw

Ben Hetzat | 12-10-17 | 15:04

En 1 over herinvoering van de doodstraf?

Is dit nog nieuws? | 12-10-17 | 15:11

@Mordax | 12-10-17 | 13:04 |
Dat is goed mogelijk, maar dan zie ik ook de mogelijkheid dat 1 of meerdere kamerleden van de regeringspartijen (kuch... Pieter Omtzigt) hiermee niet instemmen... dat is als Pieter Omtzigt werkelijk waar maakt waar hij voor staat en dat het niet een farizeeer is zoals de rest van het CDA.

De belangen gaat verre boven het niveau van een roze website, dit is uitermate belangrijk om enig democratsich besef in NL overeind te houden, losstaande welke politieke keuze je ook hebt, vergelijkbaar met de wet op de bevolkingscontrole aka sleepwet

litebyte | 12-10-17 | 13:13

Kwestie van goed managen mannen.
Ondertussen luister ik even naar de burn door Thierry B.

Openbaar Mysterie | 12-10-17 | 13:13

Allemaal tekenen, als ze deze negeren hebben wel een goeie reden om helemaal Johan de Wit te gaan op arrogander en rotte

Rest In Privacy | 12-10-17 | 13:12 | 1

Dan moet je eerst iedereen de bank bij tv bier en chips afpakken anders geen enkele kans, roepen op diverse fora is zinloos, de straat op nu al iedereen

Rest In Privacy | 12-10-17 | 13:19
-weggejorist-
Schijngestalte | 12-10-17 | 13:12 | 1

Elke uitslag van een referendum is een roep ter verantwoording naar de overheid. De reactie daarop, positief of negatief is een teken aan de wand voor de kiezer. Hoe dan ook een win.

Dus voor de azijnzeikerts, doe eens even wat positiever zijn. Zoek eens die VOC-mentaliteit op. Over grenzen heen kijken!

CancrumOris | 12-10-17 | 13:12

Het blijft een raadgevend referendum. Als er geen overweldigende meerderheid en overweldigende opkomst worst gehaald wordt een uitslag gewoon genegeerd

bamitoren | 12-10-17 | 13:06 | 3

Ja, maar de burger kan nu tenminste wel in de vier jaar periode van ongewenst binnendringen door de overheid ongekneveld AuwAuw roepen.

VP732 | 12-10-17 | 13:49

Dat negeren gaat niet zo makkelijk als de opkomst hoog is en de uitslag duidelijk. Dat zou politieke zelfmoord zijn.

Panos88 | 12-10-17 | 13:56

Ook als de uitkomst wel overweldigend is wordt de uitslag keihard genegeerd. Neemt niet weg dat ik ongelofelijk vóór een dergelijk referendum ben.

Rest In Privacy | 12-10-17 | 17:23

En de uitslag wordt vervolgens genegeerd.

Mordax | 12-10-17 | 13:04 | 2

Nou en. In plaats van het stilzwijgend in onzen poepert te nemen, kunnen we t ook mét geluid nemen. Zodat meer mensen zien en horen dat we genaaid worden

Haddem | 12-10-17 | 13:15

Dus, u laat zich liever stilzwijgend democratisch buitenspel zetten dan in ieder geval nog te laten horen dat u het er niet mee eens bent? Snap nou toch eens dat je je muil ,los moet trekken als er iets door jouw volksvertegenwoordigers wordt bekokstoofd waar je het niet mee eens bent. Zwijgen is toestemmen. Druif.

Graaisnaaiert | 12-10-17 | 13:40

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl