Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Premies hoger. Zorg weer duurder onder Rutte III

Mogguh. Terwijl de zorgboeren zich opmaken om de ganse natie van NuKuBu's te verleiden met het fopfestival van de overstapaanbiedingen binnen een wettelijk ingesloten kartelsysteem, zit de formatiekliek extra muntjes naar de Rouvoetmaffia te schuiven.

Onder het volgende kabinet Rutte III gaan de zorgpremie en het eigen risico namelijk omhoog. Vorig jaar kwam er niks bovenop het eigen risico want toen wilden Rutte en Asscher graag verkiezingen winnen en in Nederland win je zieltjes via het huishoudboekje. Maar nu is Rutte herkozen, dus kan er een schep geld bovenop, zowel op de maandpremies als op het eigen risico. Ooit was de basisverzekering onder de 100 piek per maand, maar de gemiddelden liggen daar in 2017 al ruim boven. Daar komt volgend jaar nog een schepje van zes euro per maand bovenop. Lijkt weinig, maar maar voor een gemiddeld gezin van vier is dat dus 24 piek per maand. 300 piek per jaar. En dan zijn je tandartskosten nog niet eens meeverzekerd, want zonder aanvullend pakket krijg je de meest basale zorgzaken überhaupt niet vergoed. Goed nieuws daarover, ook: het eigen risico gaat door de "magische grens" (dixit Telebelg) van 400 euro. Gefeliciteerd! Omdat zorgfirma's in ons geperverteerde privaatpublieke systeem te weinig winst maken, moet de burger wederom gaan bijleggen. Algemeen Doorligblad en de Telestethoscoop hebben het bericht allebei als eigen nieuws, dus dat smaakt weer naar een parlementair persbericht via de interne voorlichtingskanalen van de vvd. Zeker omdat beide kranten de schuld voor de verhoging niet neerleggen bij het zieke systeem van prijsafspraken, kartelvorming en zorgdekkingsconcurrentie dat van patiënten cliënten maakt, maar bij de stijgende lonen in de zorg. De zwoegende verpleegster die zo graag iets meer waardering voor haar noeste arbeid wil, die krijgt de schuld. Zorg wordt duurder in een vergrijzend land, dat snappen we allemaal. Maar over de manier waarop de kosten stijgen, is niemand eerlijk. Den Haag niet. Zorgkartels niet. En de kranten ook niet, want die schrijven slechts over wat ze wordt ingefluisterd door die eerste twee. En dan hier een grimassend cliché over onze chronisch zieke zorgpolitiek.

Reaguursels

Inloggen

juist omdat verpleegkundige handelingen toch echt niet door de mantelzorger of de buurvrouw kan worden gedaan moet men, de burger dus meer gaan betalen. Overigens heeft men het vooral over de middeninkomens die zonder alle toeslagen dus meer mogen gaan schokken. En dat met nog minder zorg te verkrijgen, probeer maar eens een pilletje te halen tegen ik noem maar wat een blaasontsteking.. jammer de pammer die zit niet in het medicatiepakket, wilt u even afrekenen, pilletje 9 euro, A4tje uitleg 5 euro en de 1e uitgifte.. enfin, het gaat maar door, dank PVDA!!

fikkieblijf! | 06-09-17 | 17:59

TJa, de zorg van tienduizenden nieuwe Nederlanders zonder inkomen moet ook ergens van betaalt worden he. Ik hoop dat links Nederland enorm veel last heeft van deze verhoging :-) Sinterklaas spelen doe je maar van je eigen geld gutmensch !

Rest In Privacy | 06-09-17 | 17:47 | 1

idd

tjoppe | 07-09-17 | 23:41

Euthanasie op de moeders van die christenhonden scheelt ook in de zorgkosten..

Dimitjuh | 06-09-17 | 17:08 | 1

Vind het nogal problematiek met deze uitspraak (christenhonden) gebrek aan fatsoen heb je zeker.

Een Christelijke (bijbelse) leer mag men niet zelf doden, reden is omdat men niet gered kan worden.

Maar mensen hebben een vrije wil om met zijn of haar leven doen wat ze willen. Dwingen om mensen niet zelf doden is NIET bijbels, het druist in vrijheid van keuzes.

Dat een partij die zich Christen noemt, voldoet niet aan de leer van de Bijbel, ontnemen van keuze te maken om zelf doden.

Dus ik als Christen ben zeer tegen zelfmoord of laten vermoorden, want dat is het ook.

Maar als iemand zelfmoord wilt plegen is dat zijn of haar keuze natuurlijk, die vrijheid moet je afpakken.

Maat jij bent heel arrogant, je vibd het wel goed om zekf doden oftewel abortus goedkeuren waar baby's worden vermoord waar ze niet gevraagd om hebben en hen leven te ontnemen goed te keuren.

Het is zover gegaan dat de staat legaal heeft goed gekeurd, daar hoor ik jou niet afschuw over praten oftewel humanistisch honden roepen.

Zo arrogant ben jij namelijk, geen bijbel kennis wat het leert maar wel ons beledigen.

En nu wilt pechtold legaal mensen laten vermoorden, en jij keurt dat ook goed, ik vind jou een eng mannetje.

Worf100 | 06-09-17 | 17:39

Ondertussen staat de zorgkosten per maand al op nummer 2 van grootste maandlast...
Uiteraard nog onder de hypotheek, maar als de groei zo door gaat zijn mijn maandlasten voor de zorg even hoog als de hypotheek in 10+/- jaar.

En ik kan écht niet (zoals vele ambtenaren) naar mijn baas toe lopen en vragen voor meer loon "omdat de leefstandaard duurder is geworden, dus mijn loon hoort mee te gaan".

LangeTijdGeleden | 06-09-17 | 16:55 | 1

@LangeTijdGeleden U doet uw naam eer aan. U bent inderdaad niet van deze tijd.

pro1991 | 06-09-17 | 20:43

Er zijn bijna 300.000 mensen in Nederland die hun zorgpremie niet kunnen dan wel niet willen betalen.( Zorgverzekering Informatie Centrum ). Bij elkaar hebben deze wanbetalers een schuld van 1.2 miljard euro aan de zorgverzekeraars.
Dit is een berekening van RTL Nieuws. Kortom de mensen die keurig netjes hun premie betalen zorgen middels de verhoogde premie ook voor de medische zorg van de wan - en nietbetalers. Een merkwaardige vorm van gedwongen solidariteit.

Jan Boule | 06-09-17 | 14:57

Hee, idee, zei Nationale Nederlanden die voor ING verzekert: "dat kunnen wij ook". Opstal/aansprakelijkheidsverzekeringen doen we niet meer. Oh ja toch wel, maar we noemen het anders. Meer betalen voor minder dekking. Vanaf oktober mag ik 150 Eypo per jaar meer aftikken voor mijn opstal. Geheel in overeenstemming met het kabinetsbeleid (Rutte III) voor de Nederlandsche gezondheidszorg. Het detecteren van trends wordt steeds gemakkelijker tegenwoordig. Twee samples is genoeg om een trend te zien. Namelijk: de burger ontvangt zijn verplichte anuscopulatie niet alleen van de roverheid, maar ook van de private ontzekeraars. Een complot! Waar is mijn aluhoedje.

Nivelleermarionet | 06-09-17 | 14:48

Ter herinnering !!!!!
Uit het CDA programma, dus kiezersbedrog

Het CDA wil daarom een forse verlaging van het eigen risico: wij verlagen het eigen risico naar 280 euro per jaar.

Uit het ChristenUnie programma, dus kiezers bedrog

De ChristenUnie wil dat het eigen risico wordt verlaagd met 100 euro.

De christelijke partijen laten de zieke medemens bloeden om op het pluche te zitten of zeggen ze soms "Ben ik mijn broeders hoeder" waar staat dat ook weer?

witchmaster | 06-09-17 | 14:43 | 1

CDA is al jaren niet meer Christelijk. Net zo min als d666 voor Democratie is. CU zegt echter nog netjes "wil"

Sensemilla | 06-09-17 | 16:36

LOL! Heeft dan echt niemand door waar het echte probleem zit? Iets met problemen moet je bij de bron aanpakken?

Vergelijk voor de grap eens de prijzen van behandelingen in Nederlandse ziekenhuizen met de prijzen van dezelfde behandelingen in andere Europese ziekenhuizen. Dan snap je ook meteen waarom de zorgkosten zo hoog zijn. Verzekeraars zijn niets meer dan 'middlemen' die facturen van ziekenhuizen declareren bij verzekerden.

Ondertussen betaal je in het ziekenhuis 200 euro voor een simpele check, maar daar hoor je niemand over. Die artsen en specialisten wrijven geniepig in hun handen dat ze buiten schot blijven. Idem voor tandartsen.

Bharata | 06-09-17 | 14:36

De enigen die zich elk jaar de broek vol doen van het lachen zijn :verzekeraars/de directeuren van zorginstelingen/ziekenhuizen/migranten.

p17266141 | 06-09-17 | 14:23 | 1

*zorginstellingen*

p17266141 | 06-09-17 | 14:24

Als we stoppen met het zijn van een Belastingparadijs voor (mega) corporaties, zou de Zorg gewoon gratis zijn!

Hartloos | 06-09-17 | 14:07

... en wéér mag de brave, hardwerkende, op tijd uit z'n nest komende, belastingbetalende burger opdraaien voor samenlevingsverrijkerts, die alleen maar heel veel geld kosten, niets zinnigs bijdragen en een buitenproportioneel beroep doen op de voorzieningen. Importeer er nog een paar, zo stel ik voor.

bisbisbis | 06-09-17 | 13:37 | 1

Die ziekenhuizen hebben we nodig omdat cultuurverrijkers mensen steken, slaan, en als het even kan er met een witte bestelbus eroverheen rijden. Daarom wordt de zorg duurder / sarcasme off

Implants | 06-09-17 | 18:53

En als klap op de vuurpijl: ik denk persoonlijk dat de gemiddelde vluchteling, asieleiser, ja ik denk zelfs de gemiddelde medelander van allochtone afkomst (generaties 1, 2.....) die zich totaal niet bewust zijn van de zorgproblematiek, zonder na te denken (hoort dat ook eigenlijk niet zo?) en ongehinderd grote hoeveelheden zorg afneemt.
En dat terwijl er minimaal tot niets voor betaald wordt.
Hier in huize D-Fens vormt de ziektekostenverzekering na de woonlasten en boodschappen ondertussen de op 2 na grootste maandlast en als er zorg nodig is eerst even de kleine lettertjes lezen in de polis.
En als het even tegen zit dat ziekenhuisbezoek maar even uitstellen, terwijl ik de (gelukkig zeer schaarse) keren dat ik in de wachtrij in het ziekenhuis zit mijzelf niet aan de indruk kan onttrekken dat ik daar vaak in het gezelschap ben van medelanders van allochtone afkomst (vaak vrouw, een ouder kind als tolk, nog een paar kinderen voor de gezelligheid en tenslotte de patiënt) en (autochtone) ouderen.
Man, man, m....., euh vrouw, vrouw, transgender.

D-Fens_1963 | 06-09-17 | 13:36

Het is de bedoeling dat de werkenden tot op het bot door de overheid uitgebuit worden en dat een leven lang. In de toekomst zal het zwaar gestimuleerd worden door de overheid om de pil van Drion te nemen als men geen arbeid meer kan verrichten en belasting betalen. De mensen die nu alle overheidspropaganda geloven, zullen dan opnieuw geloven dat dit inderdaad de beste oplossing voor hen is.

LolaBabooshka | 06-09-17 | 13:28

Ik kan me nog alle beloftes herinneren van het politieke geboefte die beweerden dat de zorg door privatisering een stuk efficiënter en goedkoper zou worden, het tegenovergestelde is waar. Het is veel duurder geworden en gelijktijdig hebben ze de zorg verschraalt... of je moet flink bijlappen met aanvullende verzekeringen.

XaleX_2 | 06-09-17 | 13:16

Hoeveel van mijn eigen risico gaat er af als de SGP wil weten hoeveel schaamhaar ik heb bij een doktersbezoek?

Eshek | 06-09-17 | 13:15

Alle reaguursels vinden de verhoging en de hoogte vd premie ongehoord (netjes beschreven).

De vraag is:
Wat kunnen we doen?
Wat als je je premie deel inhoud?
Hoe kunnen de kosten en daarmee de premie omlaag ipv altijd omhoog?

De natuurlijke vergrijzing klopt natuurlijk en daarnaast worden we ook ouder en daarmee leven we langer. De zorg neemt toe.

Aan het typen... | 06-09-17 | 12:51 | 2

U stemt zeker Groen Links?
Bladiebla... maar geen oplossing op uw eigen (irrelevante) vragen.
Wat denkt u over de kosten die "de nieuwe Nederlanders" met zich meebrengen?

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 13:02

Dat vind hij vast een verrijking en dat mag wat kosten , niet waar Aan het typen ?

blauwe zander | 06-09-17 | 13:07

De marktwerking zou toch leiden tot lagere premies? Ik heb op een partij gestemd die de eigen bijdrage op een realistisch niveau (Eur 280) wilde houden, maar zelfs dat blijkt een loze belofte. Ik reken op Pieter Omtzigt dat hij dit intern gaat regelen. Veel mensen hebben nu terecht kritiek, maar ook ik heb uiteindelijk niet op de partij gestemd die het Nationaal Zorgfonds wil invoeren en daarmee de marktwerking teniet wil doen.

Mannes | 06-09-17 | 12:46 | 1

www.cda.nl/standpunten/eigen-risico-i...
CDA-maatregel: het verlagen van het eigen risico met €100 (voor de duidelijkheid: dit is nu €385). Kost structureel €1,1 miljard extra per jaar. Knippen we vervolgens €200 af van het eigen risico, dan levert dit een additionele jaarlijkse kostenpost op van €2,2 miljard.
Waar haalt u die €2,2 miljard vandaan?

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 13:05

Laten we nog een miljoen "vluchtelingen" importeren, dan kan het eigen risico naar 900 euro.

Slipsnifter | 06-09-17 | 12:40 | 3

Groen Links heeft een mooie oplossing voor het eigen risico. Dat willen ze afschaffen en dat kan dan onder meer door automobilisten betaald worden en ze willen een "bestaande huizen" belasting. Dus linksom of rechtsom de middenmoot kan de boel betalen. Nog heel even en wij jagen ons spaargeld erdoor en gaan daarna de bijstand in.

osolemio | 06-09-17 | 12:54

Die miljoen vluchtelingen komen er gegarandeerd hoor, daar zorgt Yasser wel voor ,krijgt hij ook voor elkaar voor want Rutte vindt hem erg lief.

blauwe zander | 06-09-17 | 13:04

@osolemio | 06-09-17 | 12:54
Het is ALTIJD de hardwerkende 'middenmoot' die voor de kosten mag opdraaien. Zo ook met de verhoging van de ziektekosten: de sieluge minima merken er niets van, want compensatie middels zorgtoeslag. Wie echter net boven de toeslagengrens zit (voor alleenstaanden: da's al bij zo'n 28K p/j!), kan op geen enkele regeling een beroep doen en betaalt de volle mep voor alles. Ergo: houdt uiteindelijk netto een paar tientjes per maand meer over dan een bijstandstrekker...

EefjeWentelteefje | 07-09-17 | 14:04

welke partij had ook alweer privatisering van de zorg staan als panacee voor kostenoverschrijdingen? experiment mislukt zeg ik. En dat is niet voor het eerst.
niks vergrijzing, gelegaliseerde zorggraaierij door de bovenste laag bij zorgverzekeraars, medicijnfabrikanten (nieuwe technologie, lang onderzoek, buitenlandse patenten, jajajaja, die kutsmoezen kennen we) . Het moet allemaal wel rendabel blijven. Vooral voor de veelverdienende achterban van eerder genoemde partij die aan de touwtjes trekt van diezelfde zorgverzekeraars

zeiksmurf | 06-09-17 | 12:29 | 1

Nee hoor, het experiment is uitstekend gelukt.... voor de graaiende elite.
Ze hebben er weer een instrument bij om de burger volledig uit te knijpen en afhandelijk te maken van de staat.
En tevens zijn er weer een heleboel dikbetaalde "managersfuncties" bijgekomen voor de baantjescarrousel.

Slipsnifter | 06-09-17 | 12:33

Nederland is ziek.... maar we zeggen gewoon dat het een gaaf land is! *ongemakkelijk lachen probeert*

benjeallanggek | 06-09-17 | 12:18 | 1

Er schijnen nog voldoende de kracht te hebben (en opleiding) om ergens anders te beginnen.

litebyte | 06-09-17 | 12:29

Wat een verschrikkelijk land is nederland toch geworden.
En het wordt ieder jaar erger, zonder enig lichtpuntje in zicht.

Slipsnifter | 06-09-17 | 12:15

Ja, maar de ontslagvergoedingen van falende (en overbodige) zorgbestuurders moet ook betaald worden! Stel je voor dat die mensen zo maar op straat gekeild worden! www.dvhn.nl/drenthe/Fouten-bij-ontslag...

Stormageddon | 06-09-17 | 12:01

Onze nieuwe Nederlanders doen nu dus al een aardig beroep op: de sociale huursector, de gezondheidszorg én de uitkeringspot. Uiteraard vrij van elke bijdrage of verplichting. Weet u een beetje waar uw belastinggeld aan op gaat.

Goldfinger | 06-09-17 | 11:41 | 1

Dat is al heel lang zo.
De enkele keer dat ik naar de huisarts ga zit de wachtkamer vol met hoofddoekvolk, dat (waarschijnlijk door de taalproblemen) ook altijd veel langer bij de arts binnenblijft zodat jij er na 3 minuten weer snel uit wordt gewerkt met een of ander duur pilletje of smeerseltje (dat uiteraard niet door de verzekeraar wordt vergoed).

Slipsnifter | 06-09-17 | 12:22

En de roverheid maar zeuren dat ik niet genoeg consumeer, nee ben door medisch geintje al elk jaar eigen bijdrage in 1ste kwartaal van jaar al kwijt, moeten ze niet komen met de kul opmerking van drempel in de zorg etc. als ze nu zeggen per geval ben ik het er mee eens, maar ook in deze zijn de chronisch zieke letterlijk het haasje.

Umberto die trotzoni | 06-09-17 | 11:38 | 1

Dankzij de belangenvereniging voor chronisch zieken ben je als gezonde Nederlander je jaarlijkse teruggaaf allang kwijt... Daarnaast kun je beter chronisch ziek zijn in NL dan in pak 'm beet elk land buiten West-Europa.

Goldfinger | 06-09-17 | 11:45

Waar ik werkzaam ben staan we al vanaf 2010 op de nul lijn , begin 2017 nieuwe cao en wordt het gecompenseerd met 1% verhoging ingaande 2018 , tussen 2010 en 2017 is alles met tientallen procenten verhoogd , werken loont echt niet beter is het om thuis te gaan zitten als je dan onkosten moet maken lever je het bonnetje in bij jouw gemeente en kan je weer verder ongestoord in je nest blijven rotten .

Jetstream | 06-09-17 | 11:34

Natuurlijk is de vergrijzing de schuldige. Ongelooflijk dat Nederlanders in deze smerige politiek nog geloven. Het is niet de vergrijzing het zijn de vele gelukzoekers die als een tsunami binnen stromen en gratis gezondheidszorg genieten, zelfs tandartskosten worden volledig vergoed. Hier zal de politiek over zwijgen dus wijzen we de ouderen weer eens aan waar alles al bewust voor is kapot bezuinigd. Waar zijn de strijdbare Nederlanders gebleven. Als hier niet massaal tegen wordt opgetreden zullen de zorgkosten gigantisch verder stijgen zodat zij voor vele Nederlandse burgers onbetaalbaar wordt en goede zorg alleen nog is weggelegd voor de elite. Maak uw borst maar na er komt nog een massa nazendingen gelukzoekers aan onder de noemer van gezinshereniging die de kosten vooral op het gebied van gratis bevallingen en verdere kraamzorg boven alle voordelen die ze hebben nog cadeau krijgen. Door een linkse elitaire maffia worden de Nederlanders nog verder uitgebuit niet alleen op het gebied van zorgkosten maar alsmede verhogingen van belastingen. De gelukzoekers (die hier niets te zoeken hebben) profiteren en de Nederlander kan zich blauw betalen en het nakijken krijgen. Dit gaat totaal de verkeerde kant op over een paar jaar staat bij vele zwaar belaste Nederlanders het water boven de lippen. In en in triest dat zoveel Nederlanders op hun gat blijven zitten en zich als een belastingslaaf laten behandelen.

Onderdaannl | 06-09-17 | 11:32 | 1

Tja, je hebt helemaa gelijk.

Slipsnifter | 06-09-17 | 12:30

Een demissionair kabinet mag niet eens z.n begroting maken ,dat is normaal politiek gezien in feite niet mogelijk en vooral niet gewenst ,denk ook dat de 2de kamer hier wel eens een flinke stok zal steken en wie stemt over 4 jaar VVD en D666???

witchmaster | 06-09-17 | 11:28 | 1

"denk ook dat de 2de kamer hier wel eens een flinke stok zal steken"
Ehm...
Think again....

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:39

"Onder Rutte III"? Zon tendentieuze kop verwacht ik op Joop (en daar staat ie ook), maar niet hier. De stijgingen in de zorgkosten en het eigen risico zijn geen beleidsmaatregelen maar gewoon een automatisch gevolg van het systeem. Dat dat systeem wel eens aangepakt mag worden is een ander verhaal, en daar maar je het kabinet dan ook op aanspreken. Niet op een automatische verhoging tijdens een formatie.

Over dat systeem: de zorgverzekeraars moeten aangepakt worden; zij zijn een veel grotere factor in de prijsontwikkeling dan de markt. En wie denkt dat die twee hetzelfde zijn heeft er echt niets van begrepen. Nog minder dan de onnozelaar die meent dat we in het oude stelsel tegen dezelfde kosten het hedendaagse niveau van zorg zouden krijgen. Of zelfs maar het oude niveau, wat behoorlijk ruk was.

Muxje | 06-09-17 | 11:28

Asscher heeft het gezegd: niemand gaat er volgend jaar op achteruit. Dus wordt dit gecompenseerd. Ja toch?

Koonkluk Huis | 06-09-17 | 11:28 | 2

Ik denk dat hij het over de nederlandse moslims had...

Slipsnifter | 06-09-17 | 14:02

Die worden gesponsord door terroristische organisaties uit Koeweit Slipsniffer

Sensemilla | 06-09-17 | 16:44

Gisteravond Kassa gezien waarin een mevrouw vertelt dat menzis voor haar loopfiets op jaarbasis ruim 1800 euro declareert voor onderhoud. En dat terwijl de loopfiets helemaal geen onderhoud nodig heeft. Kijk, dat is dan waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Dat de kosten oplopen komt niet door de patiënten maar door de enorme op geldbeluste zorgverzekeraars. Zorg zou goedkoper worden zei Hoogervorst, de zoveelste leugen.

MoonBeebe | 06-09-17 | 11:27 | 1

En de loopfiets zelf kostte Euro 750, dus de onderhoudskosten waren 2,4 keer de kosten van een nieuwe loopfiets. Er werd ook een foto getoond van de loopfiets. Die was echt geeen 750 euro waard.

Het programma was overigens "Kannie waar zijn" en niet Kassa!

Gaz21 | 06-09-17 | 13:43

Als we eens beginnen met de toeslagen rechtstreeks aan de verzekeringsmaatschappij af te dragen en iedereen die geen premie heeft betaald categorisch alle medische hulp te weigeren zou dat al iets schelen. O ja, iets minder mensen die met gratiesch (sic) geld deelnemen aan onze samenleving zou ook wat verlichting kunnen betekenen. Maar ja, ziende blind en horende doof als je de maakbare samenleving wil bewerkstelligen en echt niet willen inzien dat er een moment komt waarop het gewoon werkelijk niet meer op te brengen is door het wel afdragende deel der natie.

Elessir | 06-09-17 | 11:27

"maar maar voor een gemiddeld gezin van vier is dat dus 24 piek per maand"

Alleen als de kinderen boven de achttien zijn.

Tapu | 06-09-17 | 11:26

Het hele systeem heeft tot doel dat de massa nooit zorgeloos zal leven, de mensen moeten slaven van bank en overheid blijven anders kan dat tuig aan de top niet makkelijk aan de touwtjes trekken. Naar links, naar rechts snollebollekes.

Watching the Wheels | 06-09-17 | 11:25 | 1

Dus maken ze, net als je het lek boven dreigt te krijgen, je wijk onleefbaar met een stel van die badgasten, zodat jij met je gezin weer naar omliggende gemeenten wegtrekt en opnieuw moet investeren waarna hun vriendjes (de banken, de aandeelhouders van bouwbedrijven enz.) hun diepe zakken weer verder kunnen vullen omdat jij geen alternatief hebt, waarna die bedrijven hun winsten fiscaalvriendelijk zonder al teveel belasting te betalen via de zuidas wegvoeren richting Maagdeneilanden en uiteindelijk weer Cannes, waarna het klootjesvolk zich mag vergapen aan hun pracht en praal in roddelbladen en -rubrieken die net als de media ook door insiders van het partijkartel worden geleid. Prachtig systeem, we zijn hun slaven. Nu de referendumwet nog afschaffen.

Watching the Wheels | 06-09-17 | 11:44

Uit naam van de vergrijzing worden er heel wat dubieuze maatregelen doorheen gedrukt. Dat hele immigratiegebeuren bijvoorbeeld. Er mag ook wel eens uitgezocht worden welke dingen onterecht op het conto van de vergrijzing worden geschreven. Liefst door een Pieter Omtzigt ofzo (anders gelooft niemand het).

zwarte_weduwe | 06-09-17 | 11:14

Gelukkig stroomt dit land vol met nieuwe burgers die allemaal gaan bijdragen aan de premie en de zorg. Dan moet de premie straks toch wel snel omlaag gaan. Kuch, kuch.

miss error | 06-09-17 | 10:56 | 1

Al die apothekers!

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:59

Economische jihad gaat voort ,tot het hele volk is uitgemoord.
Rutte , de nieuwe ali.
voorop in het slachten van de nederlander, lachend en liegend .
bootje varend , plebs kijkend ,oranje slip .
En angstig klapvee stemt nog steeds op de weggeefpartijen ,terwijl de oudjes omkomen , de zieken worden uitgekleed en de economische migranten warm welkom toe worden gezongen opdat ze levenslang gratis zorg en toeslagen kunnen ontvangen .
Wie wordt er eigenlijk gediscrimineerd en welk volk wordt uitgemoord??

medelmo | 06-09-17 | 10:53 | 1

U bent net als ik een roepende in een hele grote kale woestijn.....

Sjefke7807 | 06-09-17 | 12:59

zou de niet aflatende instroom van asielzoeker en nareizende aanhang hier iets mee te maken kunnen hebben? die mensen hebben toch wel vaak bovengemiddeld veel lichamelijke en mentale gebreken en al die mensen een gratis 1000 euro tandarts tegoedbon in de handen frummelen helpt ook niet echt om de kosten beheersbaar te houden!

wotsmyname | 06-09-17 | 10:50

Ik lees net wat leuks, deze verhoging komt uit de hoge hoed van het demissionair kabinet, zoals bekend de VVD en (je raadt het al)........ de PvdA.
Begroting Prinsjesdag, zoiets.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 06-09-17 | 10:49

zou de niet aflatende instroom van asielzoeker en nareizende aanhang hier iets mee te maken kunnen hebben? die mensen hebben toch wel vaak bovengemiddeld veel lichamelijke en mentale gebreken en al die mensen een gratis 1000 euro tandarts tegoedbon in de handen frummelen helpt ook niet echt om de kosten beheersbaar te houden.

wotsmyname | 06-09-17 | 10:49

Als iemand een boek zou willen schrijven over 10 jaar Rutte, dan ben ik bereid om de ondertitel te leveren. Omdat-ie zo fraai is voor de nog altijd weggeefprijs van 1 eurocentje per verkocht exemplaar. Hoofdtitel natuurlijk: 10 jaar Rutte. Ondertitel, daar komt-ie, tromgeroffel: Van monddood tot morsdood.

Fijne dag nog!

Poes-van-Greet | 06-09-17 | 10:36

Wat mij betreft wordt nu eindelijk eens serieus de vraag gesteld: wat kost de massa-immigratie ons?

Het is inmiddels allang duidelijk dat het niet om oorlogsvluchtelingen gaat, maar om economische migratie. Zelfs wegkijk-deugers als Leo Lucassen geven dat toe.

Het is ook duidelijk dat een fors percentage van die migranten in een (uitzichtloze) uitkerings-afhankelijkheid belandt, en daarbij o.a. gratis zorg ontvangt.

En het is duidelijk dat er, bij exploderende kosten, het zorgstelsel steeds verder wordt afgebroken. Praat eens met wat mensen die werken in / gebruikmaken van GGZ of ouderenzorg. Die via de WMO aan enorme eigen bijdragen zijn gebonden.

Het.kan.niet.langer. Wat mij betreft gaat de grens dicht voor elke economische migrant die niet kan aantonen dat hij/zij binnen 1 jaar zichzelf kan onderhouden en een toegevoegde waarde in de Nl. maatschappij kan leveren.

raskol | 06-09-17 | 10:36 | 1

Idd, praat eens met mensen die in de zorg werken, dan word je wakker. Helaas ligt het wél aan de massa migratie, dit is me al door meerdere mensen werkzaam in de zorg bevestigd. Van huisartsen tot verpleegkundigen. Maar als wegkijkers dit niet geloven, met gezond verstand kom je al een heel eind.
1-zo goed als alle Syriërs zijn rechtstreeks de bijstand ingerold. Betalen dus niets aan zorg, en aangezien de zorg in Syrië niet top is, hebben ze nogal wat 'achterstallig onderhoud', die ze hier in komen halen.
2-aantal niet westerse allochtonen in de bijstand is inmiddels ca 250.000. Historisch gezien blijkt dat ze er niet of nauwelijks uitkomen, dus dat zijn 250.000 extra lui die bovengemiddelde zorg nodig hebben, maar er nooit aan zullen betalen. Als je alleen die 250.000 mensen weg zou strepen, zou de zorg weer betaalbaar kunnen worden.
3- van de niet westerse allochtonen (12,5% van de bevolking, cijfer 2016) die wèl een baan hebben, zit ca 75% nauwelijks boven het minimum, of werken parttime. Hun zorgkosten worden dus ook (op het eigen risico na) compleet opgehoest door de werkende belastingbetaler. Dat zijn alweer 1,5 miljoen gesubsidieerde zorgontvangers extra. En door hun suikerrijke dieet komen hart en vaat ziektes bovengemiddeld voor, en dat zijn nu net de dure behandelingen.

Dat is de werkelijke reden van de alsmaar stijgende zorgkosten, laat je niets wijsmaken. Op oudjes word al jaren structureel gekort!

En als je me dan nog niet geloofd, loop eens een willekeurig ziekenhuis in, en kijk om je heen (op de parkeerplaats voor een willekeurige gevangenis staan en kijken wat voor volk er op bezoekuur langskomt is ook een leuke)

En dan laat ik het graaien in de zorg door managers en andere overbodig personeel nog buiten beschouwing.

Dus PRAAT met de mensen die ervaringsdeskundige zijn, en laat je niet foppen door de politiek!

DMaN | 06-09-17 | 11:44

Er zijn 400000 mensen die niks aan zorg betalen om diversen redenen.
De rest (de belastingbetaler) moet dat ophoesten.
En i.p.v. dit op te lossen (heb je ballen nodig) wordt al weer gekozen voor de "solidariteit regel" allemaal betalen.
Dit wordt denk ik door ambtenaren bedacht zodat ze hun macht houden en ook zodat ze de politiek(die hun uitkomt dienen) helpen

pejoar | 06-09-17 | 10:34

Wie de laatste keer VVD gestemd hebt met met terugwerkende kracht een schop voor zijn reet hebben, we weten al jaren dat Rutte de grootste leugenaar is die je maar kan voorstellen, en toch stemde mensen op deze laml*l
Nu gaan deze premies weer omhoog, terwijl ik ze nu al niet kan betalen, ik ga niet naar een dokter omdat ik bang ben voor een rekening achteraf, terwijl ik eigenlijk wekelijks erheen moet en maandelijks naar het AMC(spierziekte) Dit land is gewoon ziek, al mijn centen worden ingepikt door belastingdienst(toeslagen) Ik heb deze laten invullen door belasting dienst zodat ik zeker wist dat dit goed was en niet steeds terug hoefde te betalen, maar blijkt dat ze het zelf geen eens weten, ik betaalde toen ik het zelf deed moest ik jaarlijks tussen de 100 en 200 euro terug betalen, nu dat zij het hebben gedaan praten we over een getal met 3 nullen, want makkelijker kunnen wij het niet maken, dus belastingmedewerker doen maar wat en de gewone man zit op de blaren, dus mijn hele loontjeWAO word opgeslokt door belasting terug betalen, of ik in mijn leven niet genoeg heb afgedragen, zoals AOW, bijna 40 jaar aan betaald en wat krijg je er voor terug, precies weer eens een leugen uit Den Haag. Je moet tegenwoordig uit een ver islamitische land komen om de beste zorg te krijgen, en die betalen geen eens premie, als dit niet krom is. Als dit land zoveel tekorten had zoals zij nu beweren waarom dan de vreemden alles in den schoot werpen en eigen volk laten barsten, want dit is Nederland, het landje die zo graag het beste landje van de klas wil zijn in Brussel ten kosten van eigen volk, die hier al zijn leven voor betaald heb... Ik heb een spierziekte, mijn tijd zit er bijna op, oud word ik niet dat is zeker, maar de verwerking om te horen dat je dit heb is best wel heftig, en helemaal als de Nederlandse staat het je nog verdomde lastig maakt met hun fratsen, en dat in je laatste nadagen, en naar een dokter gaan is er niet bij, want een extra rekening kost mijn kop, terwijl zo'n zogenaamde vluchteling het tienvoudige heb om te besteden in de maand als mij, en dan nog gratis zorg erbij ook.............

Gerrit1962 | 06-09-17 | 10:31 | 2

Hopelijk leest Rutte dit ook , je heb 100% gelijk , sterkte man .

blauwe zander | 06-09-17 | 10:42

Ronduit schrijnend. Waarom starten we hier geen inzamelingsactie? Hallo GS, doe eens doen!

Wilder Wein | 06-09-17 | 15:23

Zolang onze medelanders braaf op de gevestigde polletieke partijen van grimas Rutte veilingmeester Arogander en sneuneus Bumi blijven stemmen zullen we uitgevreten worden tot de laatste cent.
Van Zegen Zegers hoeft ook niemand wat te verwachten die heeft zich ook al laten en voorrekenen dat de premie voor zijn partijleden heel erg gunstig is voor de toekomst

likdoorn | 06-09-17 | 10:31

Inderdaad, dit is VVD-valsheid ten top. Niet de beloning van het zorgpersoneel maar de graai-medische industrie veroorzaakt de stijgende kosten. En die stomme journalisten tuinen er weer in. En wedden dat de PvdA nu weer het hoogste woord heeft met holle frases als "opkomen voor de minima". Waar waren jullie de afgelopen jaren?

ad melkert | 06-09-17 | 10:30

Met of zonder immigranten,premie wordt jaarlijks verhoogd,zelfde met jaarlijkse huurverhoging !
We worden jaarlijks genaaid

shark666 | 06-09-17 | 10:25

Beste van Rossem, je mist nog ene klein detail, maar belangrijk detail (via nu.nl): "Om de hogere kosten te compenseren, zou de zorgtoeslag ook stijgen met 130 euro per jaar. De helft hiervan is automatische compensatie. De andere 65 euro is het gevolg van kabinetsbeleid om de koopkracht van de laagste inkomens op peil te houden."

Het heeft dus niets met de zorgkosten te maken, het is gewoon een pure belastingverhoging voor de hoge en midden-inkomens.
In Nederland is ondertussen de belastingdruk zo hoog, dat ze het niet meer aandurven om die nog verder te verhogen, dus dan doen ze het maar onder het kopje "zorgkosten". Die gaan voor iedereen omhoog. behalve voor de laagste inkomens. Oftewel, we verhogen de belastingen voor iedereen die werkt en wél een bijdrage levert aan dit land, via de zorgkosten, nog verder.

TheEgg | 06-09-17 | 10:25 | 3

ook dat is gelul.. want mijn vader is ziek.. en die ziet al 6 jaar lang ,zijn toeslagen met tientallen euros per jaar omlaag gaan en zijn uitkering gaat nog niet eens 10 euro per maand omhoog.Koopkracht van chronisch zieken op peil houden?
In 2012 zijn zelfs mensen met een wao die nog onder bijstand niveau ligt ,gekort op hun netto wao.(weet u nog? ''er moest bezuinigd worden en iedereen ging het voelen'' was de uitleg.. Maar volgens asscher hebben ze het op peil gehouden. weer een dikke LOL.
dikke LOL.

p17266141 | 06-09-17 | 10:30

oh en nog eentje.. mijn vader had een extra bijdrage... wtcg tegemoetkoming voor chronisch zieken..200 euro plus per jaar.. is gewoon compleet afgeschaft. dus de middeninkomens krijgen meer te betalen maar de zieken hebben hier dus ook geen enkele baat bij. want die worden ook elk jaar genaaid.

p17266141 | 06-09-17 | 10:33

Die verhoging is slecht voor iedereen!! Behalve voor de stinkend rijken. Je doet net of de lage inkomens er baat bij hebben. Bij de stinkend rijken en de topmanagers in de zorg en de subsidie-buro's moet het geld vandaan komen.

klinkklaar | 06-09-17 | 11:23

Tegeltje is te mooi om alleen als comment te laten staan, denk dat het rekenvoorbeeld aardig realistisch is.

Je kunt wel uitgaan van 150,-/maand per persoon. Dat is netto, gaan we uit van 40% belasting dan zal dat bruto 250,- zijn. Over 12 maanden is dat 3000,- Via het werkgeversgedeelte betaal je nog 6,6% over maximaal 32.000 -> weer 2.000 pp.

Dus zo kom je gezamenlijk aan 10.000 per jaar bruto. Eigen risico is dan een druppel op de gloeiende plaat, maar toch. Dan heb je nog je eigen bijdrage: medicijnen die niet vergoed worden en je 'terhandstellingskosten' en alles wat ik nog meer vergeten ben. Indirect zullen ziekenhuizen nog wel meer krijgen uit andere potjes, dus ik denk dat die 15.000 per jaar per gezin niet eens zo gek is. Dat is omgerekend 33.000 Hollandsche Florijnen per jaar :(

mrXL | 06-09-17 | 10:17 | 1

En dat voor 1 of 2 bezoekjes voor het merendeel.

rattenvanger XL | 06-09-17 | 10:23

Heel links gaat nu weer als een gek tegen rechts aantrappen. Maar het is links die de grenzen nog verder open wil zetten. Die zorgkosten moeten toch betaald worden. De nieuwe "Nederlanders" leveren geen enkele bijdrage want die zitten massaal in de bijstand. Heeft u wel eens naar de patiënten samenstelling in een gemiddeld ziekenhuis gekeken? Verhoging zorgkosten wordt ten onrechte aan vergrijzing toegeschreven. Ook het ongecontroleerde graaien zorgt voor hoge zorgkosten. Gewoon personeel zie je nauwelijks, alleen maar rapportschrijvers.

osolemio | 06-09-17 | 10:16 | 1

Precies al die nieuwe Nederlanders lachen zich een breuk , waar ze ook trouwens geheel gratis zonder zorgkosten en eigen bijdrage aan geopereerd worden .
Vooral blijven roepen links Nederland. Welkom welkom meer dan welkom in ons land.

blauwe zander | 06-09-17 | 10:30

Stop met de verplichte zorgbelasting (onder verzekering versta ik iets anders). Laat verzekeraars op maat gemaakte pakketten aanbieden tegen een aannemelijker marktprijs. Als man wil ik niet verzekerd zijn voor vrouwendingetjes, ik wil niet verzekerd zijn voor risico's die ik nooit ga nemen, ik betaal dat gips wel uit eigen zak evenals die ene keer in het jaar dat ik naar de huisarts gaan. Dag eigen risico, dag idiote premie. Het kan maar willen we het ook?

TheOneWhoKnocks | 06-09-17 | 10:15 | 1

Of gewoon de hele tussenlaag van verzekeraars afschaffen. Per slot van rekening wordt het grootste deel van zorgkosten toch al via de overheid / belasting betaald.

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:42

Tja, en dan zie je gisteravond op TV een uitzending van KanNieWaarZijn. Vrouw loopt moeilijk, krijgt een loopfiets vergoed van Menzis. Zorgverlener levert fiets a 700,00 euro.
Vrouw vraagt later overzicht van facturen op en dan blijkt dat Menzis per maand 150,00 aan de zorgverlener overmaakt voor 'onderhoud'.
Als mevrouw gaat reclameren krijgt ze te horen: "Waarom maakt u er een probleem van? U hoeft het toch niet zelf te betalen?"
Dit soort streken, die ongetwijfeld in alle onderdelen van de zorg aanwezig zijn, zorgen er volgens mij voor dat de zorgkosten minimaal 30% hoger zijn dan noodzakelijk.

Eagle0511 | 06-09-17 | 10:14

Vergrijzing ? Wie dat roept is kleurenblind.

ja,diedus! | 06-09-17 | 10:12 | 2

Racist!

kapoerewiet | 06-09-17 | 10:14

Xenoislampoputranswil-bau-trump-putin fascist oftewel je bent niet kleurenblind. Meer msmblind.

rattenvanger XL | 06-09-17 | 11:07

Het is feitelijk belasting. Immers, je stort je ¨premie¨geld in een ruif waar iedereen van mag profiteren. En zorgtoeslag is niets anders dan kwijtschelding, maar dan op een manier die past bij een dolgedraaid ambtelijk apparaat met Kafkaëske trekken. Waar eindigt dit?

squadra | 06-09-17 | 10:10

Hier zie je wederom bevestigd ,dat het kabinet gewoon de bevolking aan het misleiden is .Tijdens de Tweede Kamer verkiezingen begin van dit jaar tekende zich een politieke meerderheid af om het eigen risico in te dammen. Na de uitslag van de verkiezingen heeft dit echter nog niet geleid tot de gewenste verandering, aangezien de politiek nog te druk bezig is met het samenstellen van een formatie.
Is dus niets van waar.
En nog eentje.. die is helemaal lachwekkend: Volgens zorgverzekeraars moest de premie vorig jaar omhoog ,omdat er niet ''genoeg geld'' in kas was.. Dan zou je dus denken dat schippers onderzoek gaat doen ,naar de financiele situatie van de verzekeraars.Maar goed zoiets zou alleen een objectieve minister doen natuurlijk.. Nee: schippers slikt het verhaaltje voor zoete koek en gelooft het gelijk. En hieraan zie je dus dat schippers er niet voor de burgers zit.

p17266141 | 06-09-17 | 10:10 | 3

Natuurlijk worden ze wel gecontroleerd. Alleen al door accountants mag je hopen en er zal vast wel één of andere inspectiedienst van de overheid voor zijn. Die laat geen kans te baat liggen voor extra overheidswerk.

Wol | 06-09-17 | 10:12

@wol.. er wordt helemaal niets gecontroleerd. Net zoals ziekenhuizen die al jaren lang onjuiste(te hoge) bedragen voor behandelingen declareren . En mede hierdoor stijgen die kosten ook.

p17266141 | 06-09-17 | 10:25

p17266141 | 06-09-17 | 10:25
Dat heeft te maken met het totaal onlogische systeem van DiagnoseBehandelCombinaties. Ze moeten gewoon vrij hun prijzen stellen en op de factuur zetten wat werkelijk gedaan is. En dat ook aan zowel patiënt als verzekeraar laten zien. Ik bedoel dit kan toch geen normaal mensen volgen?: nl.wikipedia.org/wiki/Regeling_presta...

Wol | 06-09-17 | 19:21

Mag je wel vrij van de baas om dikke meijers neer te leggen waar je sowieso al dik voor betaald hebt. Inkomstafhankelijke zorgpremie was het laatste verzetje tegen de elite. Zorg is voor kakkers en uitkeringstrekkers. De rest heeft "schade" bij een fatsoenlijke omgang.

rattenvanger XL | 06-09-17 | 10:05

Rutte is dus gewoon een socialist.. Eigenlijk ken ik de VVD ook niet anders zo. Is er een tijd geweest dat de VVD nog enigszins rechts was?

KutFilosoof | 06-09-17 | 10:05

Ik vind deze premie verhoging en verhoging van het eigen risico niet eerlijk.

Deze verhogingen worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de komst van honderd duizenden immigranten met hun grote gezinnen, die helemaal niks hoeven te betalen, alsmede door kanslozen die niks betalen maar toch zorg eisen en nodig hebben. Aan loonsverhogingen voor verplegend personeel gaat dit geld niet op immers!
Uit menselijk oogpunt kan ik de hulp voor kanslozen begrijpen.

Wat ik niet redelijk vind is dat deze verhogingen opgebracht moeten worden door de brave hardwerkende premie betaler, die wel netjes afdraagt.

De premie die mensen niet kunnen of willen betalen moet gecompenseerd worden uit de ALGEMENE middelen, b.v. uit de ontwikkelingshulp pot.
Kwestie van begroten!
Hadden we nog maar het oude vertrouwde ziekenfonds !

Het veroorzaakte tekort moet niet over de rug van de correcte premie betaler binnen gehaald worden. Dat is een "tollenaars"methode.

Wordt dit niet gewijzigd en is Rutte c.s. niet bereid de stijging van de kosten van de zorg uit de algemene middelen te betalen, dan zullen we de komende 4 jaar "veel plezier" aan Rutte c.s.hebben.

Ziet U wel , dat U (weer) fout gestemd heeft!!

outdoor | 06-09-17 | 10:04

...'Zorg wordt duurder in een vergrijzend land, dat snappen we allemaal'... Ook inmiddels een traditie in dit land: ouderen van alles de schuld geven. Vraag me af of de stijgende zorgkosten wel zo makkelijk in hun schoenen geschoven kunnen worden. Vergeet niet dat er een grote instroom aan de gang is van mensen uit landen en culturen zonder noemenswaardige gezondheidszorg, die daarnaast ook nog vaak trauma's met zich meebrengen die onze geestelijke gezondheidszorg onder grote druk zet. En dan hebben we het nog niet eens over de ongezonde leefwijze van kinderen en jongeren die leidt tot overgewicht en alle narigheid van dien (ouderdomsdiabetes!).

Zenzeo | 06-09-17 | 10:03 | 3

Ongezond leven is juist lekker goedkoop. Ik ben leef\ben niet bepaald gezond en mijn levensverwachting is waarschijnlijk ook niet zo hoog. Dus minder pensioen uit te betalen terwijl ik er wel ruimschoots voor betaal, minder bejaardenzorg enzovoorts. Bestaat wel een kans dat ik vroegtijdig langdurig gehandicapt raak, maar ook dat ik gewoon goedkoop dood neerval.

En als het pragmatische argument je niet overtuigt: wil je werkelijk dat je eerst verplicht onder dwang moet gaan meebetalen aan andermans zorg, om die dwang weer te laten gebruiken als excuus om voortaan je persoonlijke levensstijl te laten dicteren uit naam van wat het meeste of minste geld kost? Van mij mag een verzekering mensen best belonen met lagere premie voor gezond leven als dat ook werkelijk minder geld kost, maar dan wil ik ook korting voor mijn zorg- en pensioenpremie als ik door ongezond leven minder kost.

Wol | 06-09-17 | 10:10

Kunt u wel heel stoer roepen, maar als u gezondheidsklachten krijgt, gaat u toch naar de huisarts, die u weer doorverwijst naar het ziekenhuis. U zou toch raar staan te kijken als de huisarts tegen u zei: "Ja u heeft op GS geschreven dat u bewust ongezond leeft en dus een lage levensverwachting heeft, dus ik behandel u maar niet. Toedeledokie!"

Zenzeo | 06-09-17 | 10:31

Zenzeo | 06-09-17 | 10:31
Die conclusie volg ik even niet? Ik zeg niet dat ik niet verzekerd wil zijn of geen behandeling wil, maar dat van mijn part de verzekeraar korting mag geven als iemand door gezond gedrag minder kost. Maar dan ook korting voor mij als ik door ongezond gedrag juist minder kost.

Wol | 06-09-17 | 19:25

Ik heb geen moeite om te betalen voor iets wat zich dubbel en dwars terugbetaald. Alleen waar blijven die handjes aan het bed dan? Waar is dat medicijn wat ik zo hard nodig heb voor mijn ziekte? Waarom zijn de wachttijden bij zorgverleners en behandelaars zo lang? Waar dient het eigen risico nu werkelijk voor?

Het (zorg-) systeem is door- en door verrot. Dat los je niet op met incapabele en schimmige figuren aan de top die zich ingekocht hebben op die plek.

ZwengelMeister | 06-09-17 | 10:03

En dit gaat alleen nog maar over de stijging van kosten rond de gezondheidszorg. Het argument is de gestegen lonen ( ORT over vakantiedagen en kleine eindejaars uitkering)
Maar in de thuiszorg en verzorgingshuizen speelt dat ook. de bekostiging is daar grotendeels anders ( wet landurige zorg) Veel instellingeh staan in de min. wordt dat ook een verhoging ? ( via de belasting)

Drkildare | 06-09-17 | 10:02

Ondertussen is het ziekenhuis Enschede bijna failliet..... het nieuwbouw paleis ging een beetje over het budget heen. Gelukkig konden ze nog een paar honderd verpleegsters eruit wippen.

Oepsie1234 | 06-09-17 | 10:02 | 1

Ach, google maar eens op "nieuwbouw ziekenhuis"
-nieuwbouw van het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg
-Nieuwbouw | Amphia Ziekenhuis - Breda
-Impressie nieuw ziekenhuis » Ommelander Ziekenhuis Groningen
-Erasmus MC : Nieuwbouw Erasmus MC - Rotterdam
-Bouw nieuw Slingeland Ziekenhuis › Kenniscentrum ... - Doetinchem
-Nieuw ziekenhuis - Zaans Medisch Centrum
Etc etc etc....

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:58

Er zullen ook wel meevallers komen. Ik verwacht dat de verhoging van het BTW-tarief "om Nederland er boven op te helpen" wordt terug gedraaid. Dat scheelt weer 2 procent bij elke besteding. • proest

Maytheforcebewithyou | 06-09-17 | 10:02 | 2

Verdomd, die was ik alweer vergeten. Nog zo'n kwartje van Kok.

kapoerewiet | 06-09-17 | 10:09

Waarschijnlijk krijgen we ook nog geld van Griekenland. Oh en geen naheffing van Brussel.
*proest*

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:52

Het is de makkelijkste melkkoe die er bestaat. Erger nog dan de auto. Vandaar dat ze hem gebruiken. Iedereen is verplicht premie te betalen en zijn eigen risico op te hoesten voor eenvoudige ingrepen als bloedprikken. Behalve natuurlijk degenen die nergens voor hoeven te betalen zoals illegale immigranten. Eens keert de wal het schip.

Koonkluk Huis | 06-09-17 | 10:01 | 1

En een keertje bloed prikken kan zomaar in 1 keer het hele eigen risico opvreten. Iedere lullige test kost een paar pleuro t stuk en als ze die moeten herhalen om alle opties uit te sluiten, tikt het erg snel aan. Vorig jaar zelf mee mogen maken. Een paar buisjes bloed af moeten laten nemen die op diverse geintjes getest moesten worden, nou byebye zwaaizwaai centjes.

IntegereVoorzitter | 06-09-17 | 10:05

Wel bodemloze missies verlengen en ondertussen zogenaamd geld tekort komen!

old shaterhand | 06-09-17 | 10:01

Vroeger, ooit, kostte een huis duizend gulden. Beetje raar die vergelijking met vroeger, want toen was alles (door inflatie en vergrijzing) goedkoper.

Zorg kost geld. Of het nu gaat om ziekte of algemene zorg zoals de AWBZ\WlZ. En het vereist een stel regels en een bureaucratisch systeem om dat uit te voeren. Dan kan je grofweg twee dingen doen:
1. Alles via een overheidsmonopolie regelen en hopen dat die niet teveel onnodige ambtenaren en dure managers in dienst neemt, instinctief weet hoe men zo goedkoop en goed mogelijke zorg kan leveren en de dame aan het overheidsloket spontaan klantvriendelijk is.
2. Verschillende bureaucratieën genaamd verzekeraars, zowel met als zonder winstoogmerk (vele verzekeraars zijn voormalige ziekenfondsen zonder winstoogmerk) met elkaar laten concurreren op prijs\kwaliteit, met de mogelijkheid voor ontevreden burgers om een nieuwe concurrent op te richten als ze vermoeden dat er toch onnodig veel "winst" wordt gemaakt.

Mij lijkt wel duidelijk welk systeem beter werkt. Voor de "dienstverlening" die de overheid nu ook als monopolie biedt heb je weinig te kiezen en de verschillen in prijs voor bijvoorbeeld onroerend zaakbelasting, afvalstoffenheffing etcetera zijn tussen verschillende gemeentes ook al onverklaarbaar hoog.

Wat we nodig hebben is juist meer marktwerking of zo je wilt meer keus en meer prikkels om mensen (die het kunnen betalen) te laten merken dat zorg geld kost. Dat het misschien direct lijkt of het niks kost om voor ieder pijntje naar de huisarts te lopen, antibiotica te eisen voor een griepje, een scootmobiel aan te vragen terwijl je misschien gewoon ook een beetje kunt afvallen, meer bewegen of verminderde mobiliteit gewoon aanvaarden, enzovoorts, maar dat het je indirect hogere premie of belasting oplevert.

Van mijn part schaf je het verplichte eigen risico af en vervang je het zoals in België met 10% remgeld op iedere handeling\factuur, met een betaalbaar maximum, met daarnaast een vrijwillig eigen risico. En als dat net als het huidige eigen risico aanzienlijk verschil maakt in premie zal ik mijn eigen risico ook gewoon ophogen tot ik wellicht zo chronisch en duur ziek word dat het niet meer loont.

Laat zorgverleners gewoon vrij in het stellen van hun tarieven met minder papieren rompslomp maar steekproefsgewijze controles op fraude. Waarbij de verzekering en zorgverlener van tevoren (voor niet spoedeisende zorg) duidelijk aangeven wanneer een behandeling wel of niet vergoed wordt of tot welk maximum. Met duidelijke facturen zodat de patiënt die ook kan begrijpen.

Wil of kun je dat zelf niet, kies je voor een verzekering zonder eigen risico met hogere premie die alles voor je betaalt en controleert. En die contracten heeft met vaste zorgverleners (of die zelfs in dienst heeft) tegen een goedkoper tarief of waarbij je geen of minder eigen risico of remgeld hoeft te betalen.

Wol | 06-09-17 | 10:00

Ben nooit ziek, so who cares.

Mark_D_NL | 06-09-17 | 10:00 | 2

Your bank account?

Wol | 06-09-17 | 10:01

U betaalt nog steeds premie en ook uw premie gaat omhoog... even uitrekenen wat u per jaar aan premie in de bodemloze put gooit en waar u dus, omdat u nooit ziek bent, niets van terugziet en ook u zou zich terecht boos kunnen maken.

IntegereVoorzitter | 06-09-17 | 10:02

De yuppen van D66 en VVD zorgen voor goed voor zichzelf. Zieken, gehandicapten en gepensioneerden zijn al jaren de klos. Zorg minder en duurder, belastingen omhoog, pensioenen omlaag etc. Tijd voor een politieke opstand en nieuwe verkiezingen.

weeseensnuchter | 06-09-17 | 09:58 | 1

Gepensioneerden? Ik hoop toch niet dat u de generatie bedoelt die er warmpjes bij heeft gezeten al die jaren, de ruif heeft leeggevreten, het rijkst is van alle gepensioneerden in Europa en door de Gutmenschmentaliteit met de multiculturaliteit onze samenleving heeft ontwricht?

kapoerewiet | 06-09-17 | 10:14

Je moet maar zo denken. Over een aantal jaar , als heel dat zorgsysteem in mekaar gedonderd is en het overgrote deel van NL domweg geen toegang tot de zorg heeft lachen we om hierom.

nemeton | 06-09-17 | 09:58 | 1

~om~

nemeton | 06-09-17 | 09:59

Maar goed dat we het ziekenfonds hebben afgeschaft. Want dat was een partij slecht.... nu zijn er geen wachtrijen meer want iedereen is zorgmijder geworden. Schandaal dit, schandaal.

RenHoek | 06-09-17 | 09:57 | 1

Wat we nu hebben is in feite een hybride van het ziekenfonds en particulier verzekeren. Zonder de arbitraire inkomensgrens waarmee je in het ene of andere systeem terecht kwam. Het één was een gesubsidieerde variant van de naturapolis (je gaat naar de zorgverleners die het ziekenfonds\de verzekering aanwijst die een goedkoper contract met hen hebben) de ander de duurdere restitutiepolis met vrije zorgkeus. Er was niks magisch, goeds of betaalbaarders aan het ziekenfonds. Dat is pure nostalgie. Die eventueel lagere rekening werd toch betaald via de belasting of minder zorg.

Wol | 06-09-17 | 10:04

De zorgkosten stijgen natuurlijk ook door de instroom van een heleboel gelukszoekers die nog nooit 1 cent aan premie hebben betaald, niet via de premie van de zorgverzekering en niet via het salaris. Daarnaast is deze groep ook nog eens een groep die de grootste druk uitoefend op ons zorgstelsel doordat deze het vaakst ziek, zwak en misselijk zijn. Kijk maar eens in de wachtkamers van ziekenhuizen, doktersposten en huisartsen. Altijd oververtegenwoordigd door een groep die volgens het CBS een minderheid is.

Arijane | 06-09-17 | 09:57 | 3
-weggejorist-
Oepsie1234 | 06-09-17 | 09:59

Oepsie1234 | 06-09-17 | 09:59 Klopt dat dan niet ?

ja,diedus! | 06-09-17 | 10:04

@jadiedus! Klopt helaas wel. In de grote steden zie je allemaal depressieve, topzware gehoofddoekte allahgammelgies baarmachines en hun kroost.

kapoerewiet | 06-09-17 | 10:18

Maar de uitkeringstrekkers hebben er geen last van. De zorgtoeslag stijgt immers mee. Jan Lul Klein Loontje die zich drie slagen in de rondte werkt, houdt zo relatief NOG minder over t.o.v. de bankzitter. (ALS hij er al wat aan overhoudt)

B0bBer | 06-09-17 | 09:56 | 1

Geen last? Deze "bankzitter" heeft zich anders wél 30 jaar de tandjes gewerkt in de Grootmetaal en zit daarom nu dus thuis met kapotte schouders en dito rug. Ik houd mijn hart vast voor de stijging van het Eigen Risico want ik kan het nu al niet opbrengen. Door die kapotte schouders en rug heb ik ook meer zorg nodig. Terwijl ik al heel mijn leven gezond leef, niet rook of drink en al vanaf mijn jeugd aan sport doe. Dus u mag best met me ruilen hoor Zwitsal. Gráág zelfs, dan ga ik vanmiddag nog gewoon terug aan het werk.

Sjefke7807 | 06-09-17 | 12:47

Zonietoch | 06-09-17 | 09:39
idd, hoe dom kan je zijn om te denken dat vvd een pvvlight is.

canis lupus | 06-09-17 | 09:56

Duimpie omhoog voor marktwerking !!

Fratello | 06-09-17 | 09:53

Nog ff en en het Amerikaanse systeem is goedkoper dan de onze.

Schepvogel | 06-09-17 | 09:52

De meerderheid koos hier afgelopen maart toch echt zelf voor.

grancolombiano | 06-09-17 | 09:51

Eens kijken. E 150 (ruim verzekeringspakker) aan premie, E 900 netto aan belasting over nettoloon (da's het maximum). 12 * 150 = 1800 + 900 = 2700. Tweeverdiener. 5400. Allebei volledig eigen risico moeten aanspreken, 2 x 400 erbij. 6200. Wat wilt u nog meer rekenen?

DebraCadabra | 06-09-17 | 09:49 | 3

Je vergeet het werkgeversgedeelte. Dat is max 6,6% van 32k -> 2k pp erbij.

Dus dan kom je uit op 10.200. Zal ik het ook nog omrekenen naar guldens?

mrXL | 06-09-17 | 10:06

Feit is dat je woonlasten inmiddels lager zijn dan je zorgkosten... :( En dan moet je nog geen inwonende koters > 18 jaar hebben ook...

mrXL | 06-09-17 | 10:07

MrXL, die 2k pp van jou is BRUTO. Die heb ik staan als 900 (is natuurlijk netto minder naarmate je meer verdient, niet heel solidair zeg maar.) Dus nee, aan 10k (netto) kom je echt niet. Zelf vind 3k netto p.p. al erg veel. Voor thuiswonende (schoolgaande) kinderen wordt de basisverzekering trouwens vergoed (E 90 per maand of zo).

DebraCadabra | 06-09-17 | 17:31

Hoeveel geld zat er ook alweer in kas bij de Zorg boeren? Iets van 6 Miljard ? Ja, duidelijk gevalletje geld te weinig ! Walgelijk beleid !

Betweetert | 06-09-17 | 09:47

Wat Nederland nodig heeft is 0bama care. Gratis voor wie niets bijdraagt aan de samenleving, onbetaalbaar voor wie een klein baantje heeft.

Jan Passant mk2 | 06-09-17 | 09:46

Zorg is niet duurder geworden. De zorg wordt door meer niet-bijdragers belast.
Honderdduizenden crimigranten moffel je nou eenmaal niet even onder uw polis zonder verhoging.
.
Een van de vele bezwaren tegen de massale instroom die vakkundig werden onderdrukt toen de "vluchtelingen-crisis" er doorheen gewelkominmijnland werd.
.
Ach. Dan bezuinigen toch gewoon weer een rondje op weerloze ouderen?
.
Dit land moet verder.....

Parel van het Zuiden | 06-09-17 | 09:44

Ja zolang de wachtkamers volziten met migranten en allochtonen met hun 62 kindern, die niets bijdragen maar wel alles opeisen zal het alleen maar duurder worden.. De verzorchingsstaat gaat kapot, dat weten we toch

Duck Twacy | 06-09-17 | 09:43

1989: 12,85 eigen bijdrage ziekenfonds. Dat was het. Geef mij die zorg maar terug tegenover die van nu.

Mark van Leeuwen | 06-09-17 | 09:42

Het is niet zo ingewikkeld hoor. We worden ouder, maar niet per se fitter, dus hebben we langer, meer en specialistischere zorg nodig. Tel daarbij alle asielzoekers op die wel zorg krijgen, maar niet bijdragen.

HetPhantom | 06-09-17 | 09:42

Zware schouders. Den Haag lacht.

Kartelmaster2000 | 06-09-17 | 09:40

Mark R: "Ik heb geen wijf en ook geen vent, maar naaien doe ik elke dag, de hele dag!"

Guido | 06-09-17 | 09:39

Zorgpremie omhoog, > zorgtoeslag omhoog = meer belasting betalen.....

rifraf | 06-09-17 | 09:37 | 1

Exact. Op kosten van eenieder die meer dan het gigantische inkomen van 27K p/j verdient (toeslagengrens voor een alleenstaande).
De hardwerkende middengroep draait er weer voor op.

Helaas heeft diezelfde hardwerkende middengroep hier grotendeels voor gestemd...

EefjeWentelteefje | 07-09-17 | 14:25

Iedereen die wel eens een verzekeringsbedrijf van binnen heeft gezien weet dat ze daar doelmatigheid hoog in het vaandel hebben. Het doel is winst maken en vanwege het feit dat je een capaciteitsbedrijf bent kun je van te voren je vaste lasten prima inschatten. Doe daar je opslag overheen en je weet wat je de klant in rekening moet brengen. Doelmatig indeed.

Het vervelende is dat die klant af en toe wat terug claimt, maar daarom niet getreurd. Je verzint het fenomeen Technische reserve (er zijn trouwens nog een paar fijne mogelijkheden), je laat daar de wet van de grote getallen op los en gaat vervolgens aan de veilige (lees winstgevende) kant zitten.

Om het er nog eens flink in te wrijven doop je het aloude College van Zorgverzekeraars om tot Nationaal Zorginstituut. Het gaat niet om onze gezondheid maar om de centjes natuurlijk.

Tel daar de uitvoerende zorgsector bij op, elke week wel een nieuw schandaal, en 40% zit zogenaamd in de rode cijfers (hoe bedoelt u wildgroei?) en dit soort dingen www.youtube.com/watch?v=CeDOQpfaUc8 Hou daarnaast bewust cruciale capaciteit schaars en ook als medicus en manager is uw kostje gekocht.

Tel daar de farmaceutische industrie bovenop, al die consultants en aanverwante parasieten (zoals cashende politici) ook en tot slot wat wetenschappelijk onderzoek: www.nivel.nl/sites/default/files/best...

Iets simpeler benaderd: dit systeem heeft geen enkel belang bij gezonde burgers. Tijd om de term Gezondheidszorg door wat anders te vervangen. Volksverlakkerij, geldkwakzalvers, etc.

Hetkanverkeren | 06-09-17 | 09:36
-weggejorist-
El Rico Grande | 06-09-17 | 09:35

Meer immigranten (zo’n 100.00 per jaar, jaarlijks) die gratis zorg en uitkering krijgen en geen cent hoeven te betalen en ook geen eigen risico hebben. Werkenden en gepensioneerden moeten een hogere verzekeringspremie betalen en worden geconfronteerd met een hoger eigen risico. Een deel van de mensen krijgt de verhoogde premie en risico vergoed met een verhoogde zorgtoeslag. Dat betekent dat de mensen die wel moeten betalen voor de verplichte verzekering en daar geen zorgtoeslag voor ontvangen dus dubbel zoveel moeten betalen.
Stemmers op de VVD, bedankt.

El Rico Grande | 06-09-17 | 09:35

Niet zeiken, jullie hebben deze bende zelf gekozen.

Eén strak geregisseerd toneelstukje met een Turkse minister, drie dagen voor de verkiezingen en het domme klootjesvolk verkiest de VVD tot grootste partij.

Ieder volk krijgt de leiders die het verdient.

James Lastig | 06-09-17 | 09:35 | 1

In een democratie krijgt de meerderheid van het volk de leiders die zij verdient, ook al is die meerderheid nog zo marginaal. De rest mag ongewild meegenieten.

Heb geen VVD gestemd, ook geen van de andere wanpartijen die hier aan meewerkt, en ben van mening dat ik dus wel degelijk recht heb te klagen. Heeft weinig zin verder... maar toch.

IntegereVoorzitter | 06-09-17 | 09:53

Niet klagen mensen we hebben zelf dit zootje weer in het zadel geholpen en u blijft er gewoon op stemmen. U verdient niet beter.

Therapietje | 06-09-17 | 09:33

Een piek was een gulden. 300 Euro is dus 660 piek.

James Lastig | 06-09-17 | 09:33

Probleem van NL ziektekosten/zorgstelsel is exact dat: ziektekosten en zorgkosten worden op 1 hoop gegooid. ZORG (voor hulpbehoevende ouderen, gehandicapten etc.) zou direct uit belastingen moeten worden betaald. ZIEKTEKOSTEN uit een verplichte verzekering die voor iedereen gelijk is, met zelfde kosten. IVF-behandelingen en andere rotzooi allemaal uit ziektekosten halen, en alleen nog betalen wat écht ziekte is (ook niet nodig om een 85-jarige een nieuwe kunstheup te geven - netto effect operatie op gezondheid is zeer waarschijnlijk negatief).
Dus: Zorg --> belastingen en publieke functie
Ziektekosten --> verplichte ziektekostenverzekering, geen eigen risico --> verzorgd door publieke ziekenhuizen. IVF behandelingen en andere zaken kunnen worden aangeboden door private klinieken; consument betaalt zelf uit eigen middelen.

MaximusAurelius | 06-09-17 | 09:32 | 1

"ook niet nodig om een 85-jarige een nieuwe kunstheup te geven"
Oeh ethiek, leuk!
Hoe zit het dan met dure kankermedicijnen bij een "onbehandelbare" patiënt?
Of dezelfde medicatie om het leven van iemand een paar maanden te rekken?
Of een levertransplantatie bij een alcoholist?
Groetjes aan Lucius Verus en de stoïsche wijze.

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:50

Ik troost me met de gedachte dat de zorg bij onze Oosterburen nog slechter is en bij onze Zuiderburen nog onbetaalbaarder. Sterker nog, Nederland mag zich verheugen in nagenoeg de meest kwalitatieve zorg van Europa.
Het systeem van zorgverzekeraars, eigen risico, vrije of beperkte keus van ziekenhuizen etc. werkt op zich prima. Alleen wordt de zorg elk jaar enorm veel duurder: meer babyboomers die ouder worden en met huidmelanomen een enorme vraag creëren. Daarnaast kunnen we steeds meer ziektes verhelpen of rekken, waardoor mensen langer leven en dus meer zorg nodig hebben. Al met al is langer en beter leven gewoon een dure liefhebberij.
De prijs van medicijnen is de laatste 20 jaar meer dan gehalveerd, naast een enorm toegenomen gebruik. Die prijsdaling is te danken aan het nieuwe zorgstelsel van verzekeringen.
Was anders onbetaalbaar geworden want vergeet niet: vroeger betaalde je voor dezelfde verzekering in je salaris, linksom of rechtsom een dure grap.
Het enige wat onze zorg goedkoper kan maken, is verkwisting in zorg. Mijn tandarts knutselt er vrolijk op los, maakt foto's to the max en doet er nog even een reiniging overheen. Moet ik weliswaar zelf betalen maar bij verzekerden doet hij het ook. Dat noem ik het Carglass-effect: je biedt een totaal overbodige service aan, zoals een sterretje repareren en je verzekeraar vergoedt dat. Nou, dat is fijn dat je dat gratis krijgt. Dan doe maar. Intussen gaat de premie omhoog omdat ELKE auto in Nederland bij Carglass gaatjes laat vullen die voorheen niet werden gevuld. Dat 1% van de sterretjes een gebroken ruit tot gevolg kan hebben, houdt in dat een ruit vervangen in dat geval goedkoper is dan nog 99 sterretjes vullen met hars (wat de ruit trouwens marginaal sterker maakt, UV lijm heeft namelijk alleen vullende stof, geen kleefkracht). De premie stijgt verder en zo heeft Carglass een businessmodel waar zij én de verzekeraar blij van worden en iedereen koopt onzinnige behandelingen.
De tandarts doet dus hetzelfde, net als de ergotherapeut en alle andere 2e lijns zorg. Mijn echtgenote werkt in de kraamzorg en daar krijgt 80% van de gezinnen uitgebreide zorg omdat het zogenaamd nodig is. De zorgverlener is erbij gebaat en de verzekeraar ook want die mag blijkbaar een jaar later de premie verhogen vanwege te weinig winst...
Dus doe daar eens wat aan. En aan al die huisvrouwen >30 in de wachtkamer die met elke onwelriekende kut, hoestje, vlekje, waanidee naar de dokter stapt. Want het medicijngebruik bij vrouwen ligt hoger doordat vrouwen "alerter" zijn, voor wat het waard is.
Geen enkele partij houdt zich trouwens bezig met deze manier van zorgkosten aanpakken, alleen randverschijnselen proberen ze met een 4-jarige cyclus te veranderen maar de basis blijft hetzelfde. De oplossing ligt echter in efficiency maar daar maak je in verkiezingstijd geen punten mee.

Bakkeleures | 06-09-17 | 09:31 | 1

Een familielid werd geopereerd in Duitsland met nieuwe technieken voor een lagere prijs dan in Nederland en met zorg en nazorg terwijl ze in Nederland was uitbehandeld. Wat is er mis bij de oosterburen?

Zonietoch | 06-09-17 | 09:43

Ik troost me met de gedachte dat de zorg bij onze Oosterburen nog slechter is en bij onze Zuiderburen nog onbetaalbaarder. Sterker nog, Nederland mag zich verheugen in nagenoeg de meest kwalitatieve zorg van Europa.
Het systeem van zorgverzekeraars, eigen risico, vrije of beperkte keus van ziekenhuizen etc. werkt op zich prima. Alleen wordt de zorg elk jaar enorm veel duurder: meer babyboomers die ouder worden en met huidmelanomen een enorme vraag creëren. Daarnaast kunnen we steeds meer ziektes verhelpen of rekken, waardoor mensen langer leven en dus meer zorg nodig hebben. Al met al is langer en beter leven gewoon een dure liefhebberij.
De prijs van medicijnen is de laatste 20 jaar meer dan gehalveerd, naast een enorm toegenomen gebruik. Die prijsdaling is te danken aan het nieuwe zorgstelsel van verzekeringen.
Was anders onbetaalbaar geworden want vergeet niet: vroeger betaalde je voor dezelfde verzekering in je salaris, linksom of rechtsom een dure grap.
Het enige wat onze zorg goedkoper kan maken, is verkwisting in zorg. Mijn tandarts knutselt er vrolijk op los, maakt foto's to the max en doet er nog even een reiniging overheen. Moet ik weliswaar zelf betalen maar bij verzekerden doet hij het ook. Dat noem ik het Carglass-effect: je biedt een totaal overbodige service aan, zoals een sterretje repareren en je verzekeraar vergoedt dat. Nou, dat is fijn dat je dat gratis krijgt. Dan doe maar. Intussen gaat de premie omhoog omdat ELKE auto in Nederland bij Carglass gaatjes laat vullen die voorheen niet werden gevuld. Dat 1% van de sterretjes een gebroken ruit tot gevolg kan hebben, houdt in dat een ruit vervangen in dat geval goedkoper is dan nog 99 sterretjes vullen met hars (wat de ruit trouwens marginaal sterker maakt, UV lijm heeft namelijk alleen vullende stof, geen kleefkracht). De premie stijgt verder en zo heeft Carglass een businessmodel waar zij én de verzekeraar blij van worden en iedereen koopt onzinnige behandelingen.
De tandarts doet dus hetzelfde, net als de ergotherapeut en alle andere 2e lijns zorg. Mijn echtgenote werkt in de kraamzorg en daar krijgt 80% van de gezinnen uitgebreide zorg omdat het zogenaamd nodig is. De zorgverlener is erbij gebaat en de verzekeraar ook want die mag blijkbaar een jaar later de premie verhogen vanwege te weinig winst...
Dus doe daar eens wat aan. En aan al die huisvrouwen >30 in de wachtkamer die met elke onwelriekende kut, hoestje, vlekje, waanidee naar de dokter stapt. Want het medicijngebruik bij vrouwen ligt hoger doordat vrouwen "alerter" zijn, voor wat het waard is.
Geen enkele partij houdt zich trouwens bezig met deze manier van zorgkosten aanpakken, alleen randverschijnselen proberen ze met een 4-jarige cyclus te veranderen maar de basis blijft hetzelfde. De oplossing ligt echter in efficiency maar daar maak je in verkiezingstijd geen punten mee.

Bakkeleures | 06-09-17 | 09:31 | 3

Beugels voor elk kind, fysiotherapie voor elke kwaal, kruidendokter voor elke zweefteef, besnijdenis voor elke "medische noodzaak", etcetera etcetera etcetera

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:45

Quote: "Ik troost me met de gedachte dat de zorg bij onze Oosterburen nog slechter is en bij onze Zuiderburen nog onbetaalbaarder. Sterker nog, Nederland mag zich verheugen in nagenoeg de meest kwalitatieve zorg van Europa." unquote. Ik weet niet waar je deze onzin vandaan halt, maar is total niet waar. Zorg in Duitsland en Belgie is vele malen goedkoper en ook nog eens vele malen beter. Tevens je opmerking over marktwerking, welke volgens jou prima werkt, werkt juist total niet. Dus een heel oninteressant stuk van je wat totaal geen hout snijdt. Ook vergeet je de asielzoekers die met honderdduizende gebruik komen maken van de uitgeholde zorg. Die huisvrouwtjes van jou zaten er dertig jaar geleden ook al in die wachtkamer en toen was de zorg nog betaalbaar. Natuurlijk, babyboomers, vergrijzing etc werkt mee, maar bovenstaand bewijst dat je onzin praat. Is cijfermatig bewezen dat een system a la ziekenfonds van vroeger, met een maximum inkomen en daarboven particulier verzekerd, het beste zou werken, maar ja, dan valt er niets meer te graaien.

Waakvlam | 06-09-17 | 10:31

Het is in ieder geval duidelijk dat je totaal geen benul hebt van wat een ergotherapeut doet en ten tweede nog nooit met het Duitse zorgsysteem van doen hebt gehad.

Vanilla | 06-09-17 | 12:10

Is-ie al genoemd? Hans Hoogervorst (VVD)

Schmalz | 06-09-17 | 09:31 | 1

Wat doet die kerel tegenwoordig eigenlijk? Zakken vullen in de zorg?

Was niet oud genoeg om te stemmen toen hij minister werd, maar zei toen al dat zijn plannen voor ons niet goedkoper zouden uitpakken dan het bestaande stelsel. Vond hem een vreselijke kerel. Werd natuurlijk niet serieus genomen wegens nog-geen-18-wat-weet-jij-nou, maar had dus gvd wel gelijk. Als ik dit soort berichten lees kan ik me echt boos maken- al die "volwassenen" die het toen wel beter wisten en meneer in het zadel hebben gestemd destijds... called it, told you so, en bedankt voor de rekening he?

IntegereVoorzitter | 06-09-17 | 09:49

We hebben er ook weer 50000 niet betalers bijgekregen, die premies zullen ze moeten verdelen over ons.

Ko Ranzig | 06-09-17 | 09:31

Ik droom wel eens dat iemand alle collectieve verzekeringsinitiatieven zover krijgt om één mega collectief te starten, waardoor er partijen zijn buiten het kartel die daar wel brood in zien... Zo'n buitenlandse verzekering die desnoods iemand in een busje zet en dezelfde dag laat opereren in Duitsland omdat het daar goedkoper is en de Hollandse ziekenhuizen vallen sowieso al onder de CVZ-maffia... Zucht... Vroeger droomde ik van Robin Hood...

Zonietoch | 06-09-17 | 09:30

Op deze rotzooi heeft de Nederlander GESTEMD. De partijen die Rutte III gaan vormen zijn simpelweg te groot. Dit alles wist u toch dat zou komen. Denk eens wat beter na voor je stemhokje instapt.

Fi-Bu-Bla | 06-09-17 | 09:30

Vergeet de asielzoeker niet, die hier aan komt dobberen zonder ooit een cent te hebben afgedragen. Eerste wat gesaneerd wordt is het gebit, borstverkleining hier, ooglidcorrectie daar. www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-201...
Kap eens met deze onzin, haal onze eigen bejaarden weer uit de strontluier en doe wat voor je eigen volk. Maar Nederland heeft weer gekozen voor liegebeest Rutte & Co dus verdiend eigenlijk niet beter dan dit

Waakvlam | 06-09-17 | 09:28 | 2

+1 waakvlam, hear hear.

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:43

Shit, dan toch maar die borstverkleining inplannen voor 31 december. Ik was van plan het nog even uit te stellen wegens risico/impact borstvoeding en kinderwens... maar om nou tot in de eeuwigheid met rugklachten te blijven lopen omdat ik te lang heb gewacht en zo'n ingreep best prijzig is... nee bedankt.

IntegereVoorzitter | 06-09-17 | 09:57

Tsja.. Er zijn mensen die ondanks alle waarschuwingen nog steeds VVD stemmen. Je weet dat het gaat het gaat gebeuren. Je wordt hoe dan ook genaaid. Er is maar 1 remedie en dat is eindelijk eens zorgen dat de gevestigde orde niet herkozen wordt. Maar niemand durft het aan. Je zaait wat je oogst en in dit geval heeft de meerderheid slecht zaadjes gezaaid.

deministerpresident | 06-09-17 | 09:27 | 4

Of tactisch niet stemmen bij een referendum en dan gaan zeuren over de uitkomst.

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:42

Uit angst voor de PVV op de VVD stemmen is geen excuus. Je had dan nog altijd FVD kunnen stemmen.

grancolombiano | 06-09-17 | 10:13

Daarom dus FvD gestemd. Redelijk alternatief rechts.
Wie nu nog VVD stemt moet gewoon z'n smoel houden.

EefjeWentelteefje | 07-09-17 | 14:38
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Wekkertje | 06-09-17 | 09:27

Het uitknijpen gaat doorrrrr. Met vanavond aan tafel Zorgbestuurder Darryl N. Hij wordt verdacht van het verduisteren van 1,5 miljoen euro. Martin van Rijn Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de tafel heer is Appa de rapper.

P-unit | 06-09-17 | 09:26

Huren gaan omhoog, zorg premie ook nog eens. Ik maak me wel zorgen voor volgend jaar. Zit je net tussen wal en schip, verdien je net teveel voor zorgtoeslag etc. maar te weinig om nou zo'n klap op te vangen. Eigen risico oké maar die zorg premie omhoog is voor mijn situatie wel erg kut vooral omdat de huur zeer wsg omhoog gaat volgend jaar.

Blauwe Wafel | 06-09-17 | 09:26 | 1

Ghehehe, kopen gaat ook al niet i.v.m. hypotheek regels.

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:43

Fijn toch dat dit allemaal legaal is zodat we die amorele klootzakken niet het gevang in kunnen gooien. Tuig is het. Met een stropdas.

Kets22 | 06-09-17 | 09:25

De vele tienduizenden gelukszoekers in dit land kunnen gerust zijn: zij blijven gratis zorg ontvangen en "betalen" ook volgend jaar wederom geen eigen risico.

Sendis | 06-09-17 | 09:24 | 1

En dragen doordat ze niet werken ook niet bij aan de financiering van de zorg. Premie zvw, belasting afdracht om maar eens wat te noemen.

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:29

Komt ook nog bij dat de zorg die je krijgt steeds verder wordt uitgehold.

doskabouter | 06-09-17 | 09:24

Gelukkig gaat volgens Asscher volgend jaar niemand er op achteruit.
*Vertrouwen in de politiek op dieptepunt... Goh hoe zou dat nou komen?

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:21

Voor een gezien van 4, mits koters onder de 18, is dat 12 euro per jaar Van Rossem. Kinderen zijn gratis meeverzekerd.

Verder natuurlijk totaal voorspelbaar- premie omhoog, basisdekking waarschijnlijk ook weer wat kaler, en zorgbaasjes een wat hoger salaris. Die verpleegkundigen kunnen nog steeds verrekken.

IntegereVoorzitter | 06-09-17 | 09:20 | 1

Ik bedoelde natuurlijk 12 euro per maand. Tijd voor de volgende bak koffie.

IntegereVoorzitter | 06-09-17 | 09:41

Nederland is tweemaal zoveel kwijt aan zorgkosten dan de Duitser of de Belg. Hebben wij hier dan een soort Hilton opgetuigd? Niet te vergeten dat er een steeds grotere groep migranten allemaal gratis verzekerd worden, ook uit de belastingpot.
En de algemene smoes dat het aan de vergrijzing ligt is bla bla bla in de ruimte.

lanexx | 06-09-17 | 09:19 | 3

In België zijn de medicijnen duurder. Daarom komen ze die hier shoppen.

kweethetooknietbeter | 06-09-17 | 09:35

Dat klopt volgens mij niet. Zorgkosten als percentage van nationaal inkomen zijn vergelijkbaar met andere OESO landen.

Wol | 06-09-17 | 09:40

Alleen de medicijnen? En dan alleen degene die over de toonbank verkrijgbaar zijn. Zorg is meer dan alleen maar pilletjes.....

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:41

De premie hoeft helemaal niet omhoog en de eigen-risico ook niet, maar dan moeten we wel wat minder overmaken naar de EU.

kweethetooknietbeter | 06-09-17 | 09:18

Dit land is chronisch ziek en rijp voor euthanasie.
(Een optelsom van pakweg 40 jaar stemgedrag van de kiezers)

komtdatschot | 06-09-17 | 09:18

Heveel lui betalen geen premies en maken toch gebruik van dit zorgstelsel.?

ChatBot | 06-09-17 | 09:18 | 2

www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
Maar ik vermoed dat dit verhaal slechts opgaat voor alle officieel geregistreerde zorgafnemers binnen onze landsgrenzen he.
De eerste de beste asielzoeker die hier ziek, zwak of misselijk is (en dat zijn er wegens succes uit het verleden natuurlijk nogal wat) is hier natuurlijk ook gewoon zorgafnemer.
Inc. speciaal hiervoor ingeschoren vertalers, specialisten en doktoren die geen handen schudden, geestelijken enz. enz.

D-Fens_1963 | 06-09-17 | 09:35

Teveel. Alle "vluchtelingen" bijvoorbeeld. En mensen die überhaupt geen premie betalen door bijvoorbeeld schuld hebben nog steeds "recht" op zorg. Maar wanneer je bijvoorbeeld geen aanvullende verzekering voor je tanden hebt en je op 1 Jan prima gebit hebt kan je tot een mooie kostenpost komen te staan als je tussen 1 januari en 31 december een keer op je tanden valt. En dan is het credo: Had je maar een aanvullende verzekering moeten afsluiten. Hoezo "zorgstelsel"?

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:38

Meer betalen voor betere zorg voor het gezin D-Fens en aanverwanten doet zeer maar, soit.
Maar meer betalen voor alsmaar stijgende overheadkosten, winstramingen, een parallel zorgsysteem voor islamitische zorgafnemers, trannies en de geestelijke gezondheidszorg voor oorlogsgetraumatiseerden uit verwegistan: Nein, nein, nein!!!

D-Fens_1963 | 06-09-17 | 09:17

Van Rossem, een piek is Bargoens voor een gulden, geen pleuro. Besmeur onze goeie ouwe gulden niet wil je.

Kaft | 06-09-17 | 09:17

In veel landen wordt het Nederlandse zorgfinancieringssysteem als lichtend voorbeeld gezien.
Ik snap dat niet zo. Het is een lichtend voorbeeld om te laten zien wat er gebeurt als je de zorgpremies als sluitpost van een begroting van een onverzadigbare overheid gaat gebruiken: de zorgsector groeit (althans in omzet) tot onrealistische proporties zonder dat daar enige kwalitatieve groei tegenover staat en de overheid vaart er wel bij. De totale economie wordt van binnenuit opgevreten door een zwart gat van ambtelijke improductiviteit.
Want met zorgkosten heeft het allang niets meer te maken (dat is ook nooit de bedoeling geweest van het systeem).

jemagookniksmeer | 06-09-17 | 09:16

"Ben je al in de scan geweest? Heb je al een second opinion gevraagd? Ik zou een gesprek met de dokter aanvragen! In dat ziekenhuis? Ik zou het hogerop zoeken als ik jou was!" Dit soort opmerkingen geeft aan dat de zorg nooit betaalbaar wordt.

Normpje | 06-09-17 | 09:16 | 3

Pfft....
Ik denk dat de kosten evenredig stijgen aan het aantal binnenkomende "vluchtelingen" die vaak niet zo gezond zijn als wij hier. Verrot gebit bijvoorbeeld. Tuurlijk mag u gratis naar de tandarts.....

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:32

U heeft daar absoluut een punt. Hypochondrie is overigens ook een flinke kostenpost..

Lompiedompie | 06-09-17 | 09:35

En niette vergeten de schuifelende vuilniszakken die, begeleid door een uiterst agressief optredend klootzakje, voordringen in de wachtkamers van ziekenhuizen, want als je dat gajes niet direct helpt maak je je schuldig aan discriminaasie.

mallekater | 06-09-17 | 09:46

Fop parlement

Rest In Privacy | 06-09-17 | 09:14 | 4

@1963
Op een partij die buiten de formatie gehouden wordt. Nep democratie!

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:26

En dan neem ik gemakshalve even aan dat u niet GL bedoelt.

D-Fens_1963 | 06-09-17 | 10:09

D-Fens_1963 | 06-09-17 | 10:09
Nee, op de 2e grootste partij bij de afgelopen verkiezingen.
Op woensdag 15 maart hebben van de 12.893.466 kiesgerechtigden 10.563.456 personen hun stem uitgebracht voor de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer.
1.372.941 Stemmen op de PVV.
1.372.941 Burgers wiens stem buiten het democratisch proces gehouden worden....

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

Natuurlijk stijgt het inkomen van die 54 zorgverzekeraars of moet ik zeggen graaiers ook flink mee , geef de mensen het ziekenfonds terug stelletje dieven , je kan zien wat voor kabinet er aan komt de zogenaamde anti christen partij en de landverraders van D666 voor op stelletje idioten de burger zal wel heel gelukkig zijn nu ze op Rutte met de rubberen ruggraat hebben gestemd maar uit eindelijk betalen we dus nu ook voor de 80.000 asiel/vluchtelingen ook mee

witchmaster | 06-09-17 | 09:13 | 1

Welke 54 zorgverzekeraars? Volgens mij zijn er maar een paar, maar die hebben allemaal tig-dochters in het leven geroepen.

kweethetooknietbeter | 06-09-17 | 09:33

Eigen risico is een bijdrage aan de kosten die je zelf niet betalen. In de praktijk weet een deel van de bevolking in januari al dat ze hun eigen risico in korte tijd al kwijt zijn (chronisch zieken), waarna ze erna ben prikkel hebben minder gebruik van zorg te maken. Voor deze groep is de eigen risico gewoon een verhoging van de premie, als straf voor chronisch ziek zijn.

Een andere groep zijn de relatief gezonde mensen, die zelden medische kosten maken. Voor deze mensen betekent het dat ze alle zorgkosten die ze wel maken, ondanks de verzekering, zelf moeten betalen. Voor hun is de verzekering niet meer dan een garantie op zorg als ze een keer wel ernstig ziek worden, geen verzekering.

New Quacka | 06-09-17 | 09:11 | 5

@kwhonb , u bedoeld de éénmalige jaarlijkse uitkering van het CAK?
Die is ook al met dik 100 euro naar beneden gegaan hoor.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 06-09-17 | 09:36

De Wtcg is afgeschaft, dat klopt. Maar er zijn wel andere soorten tegemoetkoming:
- Fiscale aftrek voor specifieke zorgkosten
- Tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten.
bron: www.zorgwijzer.nl/faq/wtcg

kweethetooknietbeter | 06-09-17 | 09:46

Het zijn juist gezonde mensen die dus niet meer naar de dokter zullen gaan, omdat zij dat eigen risico nooit volmaken. En dus zullen minder mensen op tijd worden gediagnosticeerd. Wederom een staaltje korte termijn denken van de overheid.

kapoerewiet | 06-09-17 | 10:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Een verrot systeem waarbij algemene ziekenhuizen ( lees: geselecteerde specialisten) in samenwerking en betaald door het Zorginstituut Nederland met geld van de premiebetaler bepalen wat wel en niet vergoed wordt.
Het Zorginstituut Nederland is een kostbaar monster dat onafhankelijkheid pretendeert, maar de belangen van zorgverzekeringsmaatschappijen en specialisten dient.

daytripper | 06-09-17 | 09:10

Misscien is de hulp bij euthanasie van de D66 toch wel de oplossing voor de al maar stijgende zorgkosten.

Titje | 06-09-17 | 09:09 | 1

Ware het niet, dat er eerst een batterij aan professionele zorg, zoals psychologen, psychiaters en andere artsen, tegenaan gegooid moet worden om te na te gaan of oma of opa echt wel zelf uit het leven wil stappen. Dus dat gaat eerst nog eens 600 miljard op jaarbasis kosten, de kosten voor de second-opinions en de rechtszaken tegen de professionele zorg wegens verkeerde mening nog niet eens mee gerekend.

kweethetooknietbeter | 06-09-17 | 09:29

Tja, dat privatiseren is elke keer toch een eclatant succes geworden.

J-van-de-Bontekoe | 06-09-17 | 09:09 | 2

De overheid is nog steeds de partij die over de prijzen onderhandelt en centraal vaststelt.

Lood om oud ijzer | 06-09-17 | 09:12

@ lood: zorgtoeslag gaat omhoog dus rondpompen van geld wordt ook door de overheid bepaalt. Afschaffen die hele Reut! Dat scheelt pas geld.

Is dit nog nieuws? | 06-09-17 | 09:25

Een smalende Verhoeven over het Oekraïne referendum, mensen die zich zorgen maken over de steeds maar toenemende zorgkosten krijgen een dikke middelvinger. Vooral op de grote middenpartij blijven stemmen.

Arnold9638 | 06-09-17 | 09:08

Toch wel knap dat je dan leest dat de koopkracht er op vooruit gaat volgend jaar, ik zie graag de belastingverlaging tegemoet.

Oh wacht

Terra | 06-09-17 | 09:08

Als de explosieve stijging van de zorgkosten de afgelopen jaren enkel het gevolg zouden zijn van vergrijzing dan zou je amper nog een niet bejaarde op straat tegenkomen.

Lood om oud ijzer | 06-09-17 | 09:08 | 3

Dan zal het wel komen door iets wat je wel veel op straat tegenkomt.
Veel te veel zelfs, zelfs al bij mij in het dorp.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 06-09-17 | 09:29

ReBel
De kosten stijgen door de vergrijzing en nieuwe medische ontwikkelingen waardoor meer ziektes behandeld kunnen worden. Althans dat wordt beweerd maar wat jij stelt denk ik namelijk ook.
Hier een citaat uit een artikel:
''De zorgverzekering is voor de asielzoeker min of meer gratis. Als een asielzoeker in afwachting is van een verblijfsvergunning, kan hij via de Regeling Zorg Asielzoekers (RZa) gratis gebruik maken van de zorgverzekering. Zo kan hij naar de huisarts, medicijnen ophalen en specialistische behandelingen in het ziekenhuis ondergaan. De vergoedingen komen overeen met de dekking van de basisverzekering.

Het verschil is dat vluchtelingen geen zorgpremie hoeven te betalen. Daarnaast betalen zij ook geen eigen risico. Dit in tegenstelling tot anderen die in Nederland wonen of werken. Asielzoekers maken ook meer gebruik van zorg in Nederland dan de gemiddelde burger. In sommige asielzoekerscentra brengt minimaal 60 procent van alle vluchtelingen een bezoek aan de huisarts.''

Vervolgens wordt gesteld dat de regeling voor asielzoekers niet van toepassing is op de hoogte van de zorgpremie. Iets zegt mij dat dat namelijk wel het geval is.

mohammmedtriplem | 06-09-17 | 11:54

@mohammmedtriplem | 06-09-17 | 11:54
En dan vergeet u nog de vele gebitsrenovaties, de massaal aan de vitamine D pillen zittende pinguïns omdat ze tot aan de oogballen in de lappen gehuld de straat op gaan. Als ze al de straat op gaan. Om over de kraamzorg nog maar te zwijgen want kinderen fokken kunnen ze allemaal als de beste.

Sjefke7807 | 06-09-17 | 12:36

En Rutte ondertussen maar blijven roepen dat we in één van de rijkste landen ter wereld wonen. "We kunnen nog wel meer immigranten opnemen..."
Leg me dan eens uit waarom we overal op moeten bezuinigen en op alle diensten, steeds meer moeten bijbetalen!?!

Aristotalloss | 06-09-17 | 09:08 | 1

Dat komt omdat u nog altijd niet die nieuwe auto gekocht hebt. En u heeft ook nog niet een ander huis gekocht.

kweethetooknietbeter | 06-09-17 | 09:22

100 miljard per jaar. Meer dan een miljoen mensen verdienen er hun boterham. Veel partijkartelleden verdienen een flinke boterham als bestuurder ergens in de zorg. En het systeem leidt alleen maar tot meer uitgaven. Want geen enkel individueel lid heeft tijdens een behandeling een significant belang bij het terugdringen van de kosten. De zorgmedewerker kan extra omzet altijd wel gebruiken, de patient krijgt de zorg nagenoeg gratis. Inmiddels betaalt een gemiddeld rendabel gezin ruim 15.000 per jaar aan zorg. En inmiddels zijn zoveel mensen afhankelijk van de zorgsector dat het te groot en machtig is om echt aan te pakken. Dus betalen we al decennia meer aan de zorg dan de economie groeit. En dat gaat nog steeds door. Totdat ..... ????

Graaier | 06-09-17 | 09:06 | 7

Zorg kost 100 miljard per jaar, en dat is dus ca. EUR 6000 per inwoner per jaar. Daarvan betaal je zelf hooguit (de meesten betalen vanwge zorgtoeslag, enz veel minder) ongeveer EUR1500 aan premie. De overige 75% komt uit de algemene middelen, dus van de belastingbetaler. Omdat maar ongeveer 15% van de belastingbetalers netto aan de schatkist bijdraagt, is de werkelijke premie, per rendabele, eerder in de buurt van de EUR 30.000 per jaar per belastingbetaler. In dit perspecitief moet je de eigen bijdrage van 400 Euro even plaatsen. Zo'n 15 % van je eigen kosten zelf betalen,

PeterD | 06-09-17 | 11:32

Nee joh! Je moet dat niet verdisconteren over 'inwoners' maar over werkenden. Jeugd < 18 jaar wordt toch echt betaald door z'n ouders.

en 100 miljard/5miljoen is gewoon 20.000 euro pp.

mrXL | 06-09-17 | 11:52

1000 miljard per jaar. 8 miljoen huishoudens. 60% van die huishoudens krijgt zorgtoeslag. Aantal rendabele gezinnen voor de zorgkosten denk ik daarom op maximaal 5 miljoen. Is dus zeker 20.000 euro per jaar per rendabel gezin. Aan premie, eigen risico, via de belastingen en via de werkgeversbijdrage van de rendabelen. Die alleen al is bijvoorbeeld een whopping 7 % tot 60.000 euro. Afijn, voor de onrendabelen is de Nederlandse zorg dus enorm goedkoop. Voor een succesvol gezin is het hier in Nederland duur. Zeker als je bedenkt dat rendabele mensen ook nog eens veel minder gebruik maken van de zorg. De PVDA en de solidariteitsgasten kunnen tevreden zijn.

Graaier | 06-09-17 | 12:16
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
heyhoipiepeloitjes | 06-09-17 | 09:04 | 1

Te weinig winst voor de zorgverzekeraars. Als ik de motivatie lees (investeringen, leningen, bla bla) dan snap ik het wel maar ik begrijp niet dat dat met gemeenschapsgeld moet. Voelt toch (nog steeds) raarrrrrrr

Sjaak Faal | 06-09-17 | 09:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken