achtergrond

Geenstijl

Chef NPO: "Google en Facebook moeten meebetalen aan onze producties"

De Queen of the Hive Mind is weer lekker bezig vandaag natuurlijk, maar gister strooide ze DE NATIE nog even goed wat extra zand in de ogen met een opmerking over EU-belastingen voor Facebook en Google omdat ze geld verdienen aan NPO-content. Of zoiets. Helemaal begrijpen doen we het nog niet, dus we doen even een poging. Tijdens een NPO-vrouwenborrel giechelde Shuul: "Het budget wordt drie keer zo groot, want we willen daar zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten", zei Rijxman. Digitale "superplatforms" als Google, YouTube en Facebook moeten volgens haar meebetalen aan de creatieven bij de omroep, aangezien deze bedrijven geld verdienen aan publieke content. "Er is Europese wetgeving in voorbereiding om zulke platforms belasting te laten betalen in een land waar geld wordt verdiend. Het geld uit die belasting moet linea recta naar het NPO Fonds."  Okay. De wet waaraan ze refereert hebben we niet kunnen vinden, maar waarschijnlijk bedoelt ze ditte. Frankrijk en Duitsland hebben toegezegd de handen ineen te slaan om tax loopholes voor techgiganten te dichten. "France is working with Germany and other partners to plug loopholes that have allowed U.S. tech giants like Alphabet Inc.’s Google, Apple Inc., Facebook Inc. and Amazon.com Inc. to minimize taxes and grab market share in Europe at the expense of the continent’s own companies. France will propose the “simpler rules” for a “real taxation” of tech firms at a meeting of European Union officials due mid-September in Tallinn, Estonia, French Finance Minister Bruno Le Maire said in an interview in his Paris office on Friday, complaining that Europe-wide initiatives are proving too slow." Leuk en aardig allemaal, maar toch hè. YouTube NPO-kanalen draaien geen reclames voor hun videos (in tegenstelling tot NPO-videos op NPO-players), dus Google verdient hieraan nagenoeg niets, terwijl de NPO er gratis een mooi platform voor terugkrijgt. Op Facebook draaien NPO-pagina's geen advertenties tussen hun integrale videos door, dus Facebook verdient er nagenoeg niets aan terwijl de NPO gratis trailertjes en live-videos op een miljoenenplatform kan droppen. En zoals het nu eenmaal werkt: als je niet betaalt voor een dienst, dan bent u het product dat verkocht wordt, namelijk gebruikersdata. Maar daar heeft Rijxman het niet over. Zij wil geld zien als de NPO er zelf voor kiest hun videos op YouTube en Facebook te zetten. Sad!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.