Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Biggen en geiten bij bewustzijn geslacht in Nederlandse martelhuizen. Overheid weet het wel maar doet niets

bloedsnoet.pngOverheid doet niets. Kent u die uitdrukking? Op geen enkele dienst in Nederland is die meer van toepassing dan op de NVWA. Dat zijn de lui die er voor moeten zorgen dat er in Nederland niet van die gore shit gebeurt zoals in dat ene slachthuis in België. Ja, dat is van die ene video waardoor u een week lang alleen maar blaadjes sla en tofuburgers heeft zitten vreten. Kom er maar in, NRC. "Te zien is hoe in strijd met de wet biggen en geiten bij bewustzijn werden geslacht. Bij het ritueel slachten van runderen werd een te kort mes gebruikt, waardoor de slachter moest ‘zagen’. Biggen met longontstekingen, gebroken poten en abcessen gingen de slacht in voor menselijke consumptie, terwijl dat niet mag. Levers van zieke runderen gingen bij gezond vlees in de koeling. Alleen al in één enkel slachthuis gingen duizenden kilo’s vervuilde kipfilet per dag naar de consument."

En, vragen wij ons bij de GeenStijl dan af, is deze informatie ook afkomstig van een undercoveractie van een dierengekkiesgroep? NEE HOOR. Komt gewoon van een dierenarts die voor de NVWA werkte, dit keurig aan zijn superieuren meldde en daarna alles, maar dan ook alles in de doofpot zag verdwijnen. De bedrijven bleven gewoon lekker dieren mishandelen, staatssecretaris Dijksma verslikte zich even in d'r slavink, gaf 30 miljoen extra taxpoet om te laten verspillen door die nono's bij de Niksdoen Vrijzijn Weggooiers Afdeling, en de dierenarts werd weggebonjourd. Tegenwoordig zou het allemaal piekfijn in orde zijn met dat toezicht. Daar geloven wij toevallig geen ene reet van. Het is volgens ons dan ook niet toevallig dat de NVWA WOB-verzoek na WOB-verzoek frustreert en inspectieresultaten niet online durft te zetten. Deze 'autoriteit' zit volledig in de zak van de industrie en de horeca en zou ogenblikkelijk gesloten worden als er een inspectiedienst voor deugdelijk overheidsoptreden zou bestaan. Niks reorganiseren. Afbreken en opnieuw opzetten die bende.

Reaguursels

Inloggen


@Rheia | 24-06-17 | 14:26
@Flatuleerder | 24-06-17 | 16:41
@Der Paulie | 24-06-17 | 19:53
Er is veel mis bij de NVWA, de overheid weet dat en is er al jaren en jaren mee bezig.
Wat in mijn ogen de oorzaak is van veel problemen, is dat een NVWA inspectie wordt betaald door het bedrijf dat wordt gecontroleerd. Dat klink misschien logisch, maar als de NVWA een bedrijf sluit, is het een klant kwijt.
Het probleem wordt versterkt doordat controleurs vaak specialisten zijn, waardoor ze jarenlang dezelfde bedrijven inspecteren. Bij grotere bedrijven werken controleurs full-time, on-site.
Zo'n controleur weet dat als hij hard optreedt, er een grote kans is dat hij daarna bij een ander (misschien 'minder' of verder weg gelegen) bedrijf zal gaan werken.
Los dit op en betaal de inspecteurs en inspecties uit de overheidskas en wissel vaker van inpecteur bij bedrijven.

bambi1970 | 25-06-17 | 20:03

Tinus Trekveer | 24-06-17 | 14:10
Het is makkelijker en veiliger om een klein hondje een schop te geven dan een grote want die grote bijt misschien terug.

Toontje-lager | 25-06-17 | 14:58

Aloude tactiek op landbouw en visserij, een medewerker die te lastig word naar een achterafkamertje promoveren waar hij geen kwaad meer kan doen.
Of gewoon wieberen, maar vooral niet optreden tegen de slachters en vleesboeren.
Niet voor niks dat de grootste varkensslachter in Nederland geen kamera's in de gasbedwelmingsruimte toestond.
Papieren controle is zo'n beetje alles wat er van overgebleven is.
De slager keurt zijn eigen vlees en pottenkijkers zijn niet gewenst.
En verder is het niks meer of minder dan wiens brood men eet wiens taal men spreekt.

Toontje-lager | 25-06-17 | 14:44

@kudtkip;
J.goos is idd een zeer bekwame slager/slachter; ken hem nog uit mijn tijd(25 jaar terug) als varkensslachter, het kan idd ook goed gaan in Nederland, alleen die halal onzin moet direct verbannen worden!Even de senatiejournalistiek wegfilterend: controle in NL slachthuizen is in mijn opinie niet veel slechter dan destijds, het is en blijft mensenwerk, het zijn vaak de kleinere louche vleeshandelaars die over de rug van de consument willen scoren. Bovendien,als mensen eens verder dan de kiloknallers kijken,en vlees van de bron kopen... maar ja, portemonne,he?

vieze rikkert | 25-06-17 | 10:59

Haakneus | 24-06-17 | 22:35
Er zit een verschil tussen een vegetariër en een veganist. Vergeet niet dat je door het eten van (rood)vlees kanker kunt krijgen, dus zo gezond is vlees nou ook weer niet.
.
Natuurlijk zijn er mensen die hun hobby paard in de slachterij laten afmaken, dan heb je nog de kilo prijs die het dier oplevert die je bij 'inslapen' bij de veearts niet krijgt, haha...
.
BTW, ik heb door de tijd meerdere honden moeten laten afmaken bij die dierenarts. Ze krijgen eerst een slaapmiddel om vervolgens (als die hond bewusteloos ligt) een injectie direct in het hart gespoten te krijgen om het hart te laten stoppen, dat is toch echt vriendelijker dan een dier een pin door zijn kop te schieten!

JI-HAAT | 25-06-17 | 00:06

Moestuinier | 24-06-17 | 20:09
Mensen zonder vlees gezonder? De gemiddelde veganist herken je door totaal gebrek aan kleur en vet...
Diervriendelijk zal slachten nooit worden, maar het kan wel met respect naar het dier toe.

Bel bijvoorbeeld eens naar van Veen in Nijkerk(paardenslager), vraag of je een vrijdag mee kunt kijken, je zal zien dat slachten ook anders dan de beelden op tv en internet kan, je zal daar zelfs particulieren tegenkomen die hun hobby paard liever onder het masker zien gaan dan inslapen door een veearts. Ben daar zelf ook een van.
Zij zijn trots op hun producten en zijn altijd erg open geweest over hoe ze werken, kijken bij een slacht was altijd mogelijk.

Haakneus | 24-06-17 | 22:35

@Denkhetnjet | 24-06-17 | 17:41
"Ga je nu echt beweren dat een supermarkt slager in loondienst ook maar een flinterdunne invloed heeft op het reilen en zeilen van het concern?"

Als je de tijd neemt om met mensen te praten dan zul je er achter komen dat er veel meer mogelijk is. Ik heb de slager in mijn persoonlijke supermarkt aangesproken op het vlees in de vitrine en kreeg als antwoord waar kan ik je mee helpen. Ik bestel mijn vlees 2 dagen van te voren en de slager bereidt exact wat ik verlang.
Er zijn mensen in loondienst die trots zijn op hun werk en dat graag laten blijken aan mensen die het kunnen waarderen. Als je slecht vlees uit de supermarkt eet dan ligt dat aan jezelf en niet aan de man die jou een dienst kan bewijzen als je normaal zou doen.

Nathan R Jessup | 24-06-17 | 21:39

Er is niet zo iets als diervriendelijk slachten. Het ene probleem na het andere. Binnenkort 'slachtfeest'. Geen beest is blij.

Idioterie. Bewezen dat mensen gezonder zijn en blijven zonder vlees. Kappen er mee.

Moestuinier | 24-06-17 | 20:09

Mooi man, bij elk schandaal in België weer die reacties "In Nederland doen we dat niet zo"

Fcknwckd | 24-06-17 | 19:54

Om het geld.
Ze doen 't om 't geld.
Ze kijken weg om 't geld.
Ze liegen om 't geld.
Ze ontkennen (voor de toekomst), want ontkennen om 't bewijs over 't verleden lukt niet meer) om 't geld.
En zelfs als iedereen 't wéét; ze doen 't om 't geld, dan hangen ze een ander verhaal op, (iedereen doet 't; dus doen wij 't ook) dan 'nog' ontkennen zij, dat ze 't doen om 't geld.
Als je hoeren vraagt waarom zij zich hoereren dan zeggen die direct: dat doen wij om 't geld.
Als je pooiers vraagt, waarom zij hoeren exploiteren, dan zeggen zij direct; dat doen wij om 't geld.
De enige reden, waarom de NVWA óntkennen, en de enige reden, waarom de politici óntkennen, dat ze doen wat ze doen, is dat ze niet op hoeren of pooiers willen lijken, maar ze doen 't om 't geld.

Der Paulie | 24-06-17 | 19:53

@kudtkip 18.07.dank en lief hoe u zegt het klinkt bijkans als een aanslag ;)

Hettiet | 24-06-17 | 19:17

-weggejorist-

LolaBabooshka | 24-06-17 | 19:02

Zoon van Boer | 24-06-17 | 18:53

Daar weet ik helaas het fijne van. Door omstandigheden die juist met geld te maken hebben, ben ik bewust al veel minder vlees aan het eten in plaats van te kiezen voor kiloknallers. En van al wat er tegenzit, is minder vlees eten het minst erg, en ik moet zeggen dat het went. Ik leef ook door op alle dagen dat er geen vlees op tafel komt. Daar staat tegenover dat, als ik eens een stukje vlees eet, ik kies voor kwaliteit en er ook bewust extra van geniet.

Schaaldier | 24-06-17 | 19:00

Patatter | 24-06-17 | 16:55

Helemaal mee eens, marteling zou verboden moeten zijn. Zo'n dier kan, als ie aan ketting met een hoop pijn en bij volle bewustzijn hangt dood te bloeden, ook niks met een bijbehorend gebedje. Ik zou wel een stap verder willen gaan. Want volgens mij is er veel geëxperimenteerd met in een laboratorium gekweekt vlees. Het lijkt mij een goed idee als daar de grote productie vandaan komt, voor mensen die persé elke dag vlees willen eten, maar ook voor wie dat dierenleed niet zo hoeft. En dat Jan Hendriks, keurslager te Zundert, blijft voor het kleinschalige. Zolang het maar niet halal is dan.

Schaaldier | 24-06-17 | 18:54

@Schaaldier | 24-06-17 | 18:38
Je kan geld maar een keer uitgeven. Als men de reële prijzen voor voedsel geproduceerd zoals men dat 200 jaar geleden deed (want dat is feitelijk waar men om vraagt), dan zou de helft van Nederland honger lijden.

Zoon van Boer | 24-06-17 | 18:53

Je kan natuurlijk ook een kilo lippenstift opvreten met kipsmaak. Tis allemaal niet veel anders, behalve dat er in lippenstift meestal geen antibiotica zit en lippenstift niet door zn pootjes is gezakt. Eet smakelijk.

Denkhetnjet | 24-06-17 | 18:51

merel veld | 24-06-17 | 18:33
Omdat geldverdienen en dierenwelzijn niet zo heel goed samengaan ;).

JI-HAAT | 24-06-17 | 18:47

Zoals met alle problemen waarbij de overheid uitblinkt in niets doen, zal de oplossing vanuit de burgers moeten komen. Maar bbq-festijnen waarbij ieder zoveel vlees wegpropt alsof ze daar de rest van het jaar op moeten teren, zijn aan mij ook niet zo besteed. Natuurlijk dient de overheid op te treden in gevallen van dierenleed. Maar we kunnen niet alleen blijven wijzen naar de overheid en intussen onszelf blijven volstouwen met kiloknallers, alleen maar omdat die nu eenmaal in de supermarkt liggen.

Schaaldier | 24-06-17 | 18:38

Dus daarom ook een coalitie met partij van de dieren (5). Snap niet waarom we daar zo weinig over horen...

merel veld | 24-06-17 | 18:33

Wegblijven van al die massa industrie vleesmeuk. Ga naar een goede slager/ poelier. Eentje met een beetje naam en faam. Die weten wat ze verkopen en zullen je nooit meuk aansmeren. De slager hier in het dorp kan je vertellen wat het nummer van de koe was die je koopt. Wat die koe vrat, en waar het rondliep. En geloof me, het scheelt niet eens zoveel geld ook.

Croisantneuf | 24-06-17 | 18:26

Tieme zit er ook voor 150.000 per jaar,gewoon een dure hoer .
Kiesdrempel ,minimaal 15 zetels ,dan zijn we in een klap van veel rotzooi verlost .
fleurtje | 24-06-17 | 14:44
Wat een sneue stumpert reactie. Weet jij hoeveel successen die hoer van de PvdD heeft weten te bereiken?
.
En wat betreft die 150.000 euro per jaar zit je er ook een heel eind naast, maar wie zal jou dat kwalijk nemen ? www.loonwijzer.nl/home/salaris/vipsal...

JI-HAAT | 24-06-17 | 18:18

Hoe biologisch het varken ook geleefd had, dood wilde hij niet.

WernerT | 24-06-17 | 18:18

Hettiet | 24-06-17 | 13:27
Het kan wel.
Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:38
En ook in Nederland.

Bijvoorbeeld bij deze slager: www.slagerijgoos.nl/
Maandag is slachtdag. Doet de slager zelf, onder toeziend oog van twee keurmeesters.
Dinsdag is voor uitbenen.

Van woe t/m za is de winkel beperkt open. Verwacht geen kleurige zaak met gepimpte vitrines. Het is een kale doch nette unit met kassa en grote zijtafel waar de bestellingen vacuüm verpakt opgehaald kunnen worden. Tegen hele scherpe prijzen (zie de lijst), zeker als je in een keer groot afneemt en de vriezer thuis gebruikt.

Ze verzorgen ook huisslachtingen - www.slagerijgoos.nl/userfiles/slagerij... (PDF-alert).
Dat klinkt bijkans als een aanslag, maar durf te beweren dat het totaal het tegenovergestelde is van halal thuis vermoorden van rituele vleesdieren.

Voor het mohammedarmse offerfeest van dit jaar 1 t/m 3 september nog even gelegenheid om hierop te bezinnen.
Ergo, past binnen de laatste dagen van de huidige ramadan - ook dit soort bezinning.

Afijn, voor wie zonder religieuze overwegingen wél gewetensnood kent vanwege algemene praktijken in slachthuizen, maar toch van een fijn stukje vlees wil genieten - kies deze slager.

Kudtkip | 24-06-17 | 18:07

-weggejorist-

Dubbele-rietberger | 24-06-17 | 17:57

-weggejorist-

Dubbele-rietberger | 24-06-17 | 17:55

In de meeste supermarkten ligd vlees (en groenten fruit) van zeer kwalijke erbarmelijke kwaliteit.

En dat bedrijven met EU gelden massa kippenfabrieken
(12 miljoen dieren per jaar) in de Oekraine neer zetten hoor je ook zelden iemand over.
De bewoners aldaar hebben geen schoon drinkwater meer door alle smerige lozingen.
Over de erbarmelijke omstandigheden voor de kippen nog maar te zwijgen.
Dit vlees wordt tegen alle regels in de Eu ingevoerd

joppo0 | 24-06-17 | 17:46

-weggejorist en opgerot-

Orakel1958 | 24-06-17 | 17:45

@Nathan R Jessup

Ga je nu echt beweren dat een supermarkt slager in loondienst ook maar een flinterdunne invloed heeft op het reilen en zeilen van het concern? Zero. 0,0. Ho3 sneller geslacht, hoe hoger de bonus per kilo. Darmen geraakt, ff afspoelen. Vlees moet groeien, vetmesten. Kan het noet met voer, dan met andere middelen. Nee..ik vreet geen supermarktvlees.

Denkhetnjet | 24-06-17 | 17:41

@Denkhetnjet | 24-06-17 | 16:07
"Ik walg van supermarktvlees."

Dat ligt aan jezelf. Bij de meeste supermarkten werken gediplomeerde slagers die niets liever doen dan de klant het stukje vlees te geven wat ze vragen.
Kiloknallers inpakken om in een vitrine te leggen zodat de klanten zelf bepalen wat ze pakken is niet het werk waar de slager voor naar school is gegaan.

Nathan R Jessup | 24-06-17 | 17:16

GEENSTIJL moet snel verdwijnen. Openheid over dit soort zaken kan echt niet meer. Een beetje zichzelf respecterende vleeshandelaar streeft naar 100% bedorven spul. Nu blijven ze maar op die 70% hangen!
Overal waar je in duikt tref je een puinhoop aan. Helaas zijn er geen journalisten meer die duiken kunnen. Een beetje snorkelen misschien.

bolletje kaas. | 24-06-17 | 16:57

Ik ben op bezoek geweest bij een groot, goed slachthuis waar verdoofd en halal geslacht werd. Dan gaan je ogen wel open. Gewoon slachten met aan kapje, plop en verdoofd. Voorbij voor je het weet. Halal: Onverdoofd. Ketting om de achterpoten. Optakelen (zie je de koe al aan de achterpoten hangen, dat alleen al is verschrikkelijk). Dan wordt met een mes de keel doorgesneden. En dan bloedt de koe langzaam leeg waardoor de koe sterft. En al die tijd kijkt die koe je aan met die verdrietige, angstige ogen "waarom doe je dit toch?" Ik weiger uit volle overtuiging om ooit halal vlees te eten. Het is een grof schandaal dat dit in Nederland kan, puur omdat mensen van een bepaald geloof denken dat iets wat 1500 jaren geleden is ingesteld om de toenmalige methodes te verbeteren nu niet verbeterd mag worden.

Patatter | 24-06-17 | 16:55

PS Goede scoop van NRC, dat moet ook gezegd.

hotmint | 24-06-17 | 16:45

Zow, dat is erg.
De ambtelijke corruptie vind ik nog het meest stuitend.
Echt "Belgische toestanden" hier.
.
Maandag maar wat vacatures gaan openen voor een vervangende top van dit instituut.
En de *laatste waarschuwing* voor de staatsecretaris.

hotmint | 24-06-17 | 16:45

Hoe snel ze het voor elkaar gekregen hebben, die liberale vrije markt jongens van VVD, hele NVWA gecorrumpeerd en vazal van de bio multinationals gemaakt.
Klokkenluiders onverbiddelijk aan de kant gesmeten.
Het is pure maffia in dienst van maffia.

Flatuleerder | 24-06-17 | 16:41

Ooit was dit een land waar alles goed geregeld was. Mensen zoeken altijd de grenzen op, maar de sociale controle was groot. Dat is niet meer. Niemand durft een ander meer aan te spreken op zijn verantwoordelijkheden. En ach, als je er zelf ook beter van wordt... Het goede voorbeeld geven is er niet meer bij en dus wordt fout gedrag doorgegeven. Want als hij het doet, dan mag ik het ook is het motto. Minimalisme, lamlendigheid, vriendjespolitiek en kantjesloperij vieren hoogtij. Bij het ene bedrijf is het erger dan bij het andere, maar zelfs bij de overheid is het niet anders. Tel daarbij op de borstklopperij van nono's met een heel beperkt kennisniveau en het perfectie klimaat voor een sfeer negativisme is geboren.

Weg met al die luiaards en zelfverrijkers, met al die praatjesmakers zonder inzet. De zweep erover!

Die gasten bij zo'n NVWA zouden hun ogen uit hun kop moeten schamen, maar dat doen ze niet hoor. Als iedereen maar zo is, dan ga je nog denken dat het normaal is.

Waar zijn bv al die hypocriete kattenliefhebbers nu die altijd zo huilebalken als er een kat vergiftigd wordt? Er zal er toch wel een zijn die dit zielig vindt en een FB-actie begint?!

Wachtmaar! | 24-06-17 | 16:27

Watching the Wheels 16.13: Misschien heb je wel gelijk, want op de verpakking lees ik: MIX Verpakking van verantwoorde herkomst.
Wat betekent dat? Weten ze waarvandaan de verpakking komt (nogal wiedes) of dat hetgeen in die verpakking zit op een "verantwoorde" manier geteeld werd?

Ra, ra.

cyrieltje | 24-06-17 | 16:26

@cyrieltje | 24-06-17 | 16:09
Misschien worden die koffiebonen ook wel ritueel geoogst, om niemand voor de kop te stoten.

Watching the Wheels | 24-06-17 | 16:13

@cyrieltje | 24-06-17 | 16:09
Die Tom Douwe Egberts is inderdaad bittere meuk geworden.

Watching the Wheels | 24-06-17 | 16:12

Denk je dat het alleen bij de vleesindustrie hommeles is? Sinds Douwe Egberts opgekocht is door het Duitse Jacobs en hun koffieboontjes niet meer in België (wat rook het lekker daar in de buurt van Brussel) maar in Oost-Europa gebrand worden, is hun Aroma Rood niet meer te genieten. Zeker niet na een half uurtje in de thermoskan. Het ziet er nou ook veel bleker uit, alsof er kastanjes of erger doorheen gemalen zijn. Het lijkt de ersatzkoffie wel uit de DDR-tijd of zelfs nog van 70 jaar daarvoor, zei mijn oude moedertje.

cyrieltje | 24-06-17 | 16:09

Ik ga al tijden naar de boer voor mn vlees. Dat is A voordeliger, B vele malen lekkerder, C gegarandeerd vrij van toevoegingen en D de koeien hebben tenminste 2,5 jaar een fatsoenlijk leven gehad waarvan 2 seizoenen buiten in de weide.

Ik walg van supermarktvlees. Niet zozeer om de dieren, alhoewel ook schandalig, maar temeer wat ze allemaal erbij flikkeren en erin stoppen om de infectiedruk aan te kunnen.

Denkhetnjet | 24-06-17 | 16:07

Gotverdomme, ik ga nu definitief naar de boer.

MoonBeebe | 24-06-17 | 15:56

Waarom moet de overheid actie ondernemen? Neem gewoon zelf actie als consument en stop met dierenproducten consumeren, deze industrie bestaat alleen maar omdat er een economische stimulans is voor dieren vermoorden.

Turboweeb | 24-06-17 | 15:40

miff | 24-06-17 | 14:58

Kots. Dat mensen dit doen. Ik heb hetzelde meegemaakt bij een bedrijf wat sate maakte. De haarballen zaten er tussen. Maar goed dat is 20 jaar geleden

Nifelheim | 24-06-17 | 15:33

Nou hier word ik dus niet goed van. Stelletje achterlijken. Ik haat dierenmishandeling. Durf alles te kijken op bestgore maar zoiets niet.

Nifelheim | 24-06-17 | 15:30

@Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:38
Kortom, ik durf hier gerust kalfsvlees te eten, omdat ik weet dat de dieren een erg goed leven hebben gehad.

Maar wel erg kort.
Meat is murder zongen the Smiths al.
Toch smaakte de kalfskroket heerlijk.

Reviaan | 24-06-17 | 15:30

Ritueel slachten zou verboden moeten worden, maareh, biggen/varkens ies toch haram/niet koosjer ?!

EA 827 | 24-06-17 | 15:24

Zoals hierboven zovelen aangeven vlees bij de boer te kopen, dit is niet toegestaan!
Hobbymatig wel, maar vlees mag niet verkocht of vergeven worden, alleen voor eigen gebruik.
Ik breng zelf ons vee(koeien en schapen) naar het slachthuis hier in het dorp, blijf erbij tot de laatste onder het masker is geweest, al heb ik onze slager nog nooit kunnen betrappen op het niet netjes behandelen van beesten in de afgelopen 15 jaar...
In het begin letterlijk met tranen in mijn ogen bij staan kijken, maar onze beesten zijn vooral hobby, en vind zelf dat ik daar dan ook van begin tot het einde bij hoor te zijn.
Als er teveel kip is worden die wel zelf geslacht, eten wij vooral zelf, smaken tenminste niet naar vismeel.
Onze eigen paarden precies het zelfde, alleen word daar niet speciaal voor gefokt en doet onze eigen slager dit niet en eten wij die zelf niet, dat valt hier in huis verkeerd.

Haakneus | 24-06-17 | 15:08

Het is allemaal begonnen bij die Bijbelse Gruwel God "Heere, Heere" toen hij/zij (geslacht nog altijd niet duidelijk) het dieroffer van slachter Abel boven het plantenoffer van landbouwer Kaïn plaatste.
Daarom: Geloven is altijd zondig!!!

Musset | 24-06-17 | 15:06

De buurman van mijn vader was inkoper in een slachthuis, zodoende kreeg ik daar in 1982 als zeventienjarige een vakantiebaantje voor vier weken voor -zeker in die tijd- veel geld. Dagelijks werden er 200 -over de lengte- in tweeën gesneden varkens aan gevoerd die moesten worden uitgebeend en verwekt tot allerhande vleesproducten. Ik werd gedurende een aantal uren per dag bij de wangenmachine neergezet; een soort lopende band met weerhaken waarop de wang met de huid omhoog werd gelegd, en aan de bovenzijde een vlijmscherp mes dat de huid van de wang sneed. Van de wangen werd -door andere bedrijven- worst en frikadellen gemaakt. Het viel mij op dat sommige wangen aan de binnenzijde vieze ontstoken wonden hadden, bij sommigen liep de pus er gewoon uit. Ik gooide die wangen apart in een emmer, tot op dag vier de ploegbaas er aankwam en vroeg wat ik in godsnaam aan het doen was met die emmers losse wangen. "Kijk, er zitten ontstekingen aan de binnenzijde van die wangen, niet geschikt voor menselijke consumptie" was mijn antwoord. Ik heb nooit iemand zo verbaasd zien kijken, gevolgd door een hevige scheldkanonnade. Ik moest onmiddellijk die wangen verwerken, het was geld wat daar lag. Toen ik dat weigerde was dag vier direct mijn laatste werkdag.
Als mensen echt zouden weten wat er zich in slachthuizen allemaal voordoet zou je echt over je nek gaan. Ik heb de eerste weken erna geen vlees gegeten totdat het gevoel wat weggeëbd was, maar frikadellen eet ik tot op de dag van vandaag niet....

miff | 24-06-17 | 14:58

@fleurtje | 24-06-17 | 14:44
Dat vind ik al jaren, dan had je ook niet die slinkse "Denk" gehad.

FreeVogelaar | 24-06-17 | 14:49

Gadverdamme misselijkmakende toestanden, en iedereen kijkt de andere kant op.We zijn wel lekker bezig.

cat22 | 24-06-17 | 14:48

Zoals hier al zooo vaak gezegd; 't is een grote zwijnenzooi bij de overheid, een totaal verrotte organisatie met handige topambtenaren die uitsluitend aan zichzelf denken!
Uitmesten deze Augiusstal!

mevr.Kribo | 24-06-17 | 14:46

@ sinar2 | 24-06-17 | 14:21

Ja, en?
Er zijn ook nog andere zintuigen dan reuk betrokken bij gewaarwordingen.
Visuele bijvoorbeeld.
Ik moet het toch ook maar verdragen als ik op straat wordt geconfronteerd met getatoeërde of gehoofdoekte mafkezen?

canis lupus | 24-06-17 | 14:45

Tieme zit er ook voor 150.000 per jaar,gewoon een dure hoer .
Kiesdrempel ,minimaal 15 zetels ,dan zijn we in een klap van veel rotzooi verlost .

fleurtje | 24-06-17 | 14:44

@Rheia | 24-06-17 | 14:26
Mee eens. Met dank aan Balkenende (CDA) die de slager zijn eigen vlees liet keuren en altijd wegkeek met zijn normen en waarden, illegale oorlogen ondersteunde en een onderzoek ernaar tegenhield (commissie Davids), 44 miljard van de ambtenarenpensioenen via zijn Rabobank Bouwend Nederland vriendje Brinkman in Amerika liet vergokken aan hypotheekrommel http://925.nl/archief/2009/02/05/pensioenfondsen en om de gaten te vullen de gasproductie in Groningen verdubbelde. Ze zijn gewoon niet integer, opportunisten. Dieren zijn ook een makkelijk slachtoffer voor die lui en morgen weer in de kerk voor een betere wereld (of zoals Balkenende een rondje in zijn Porsche voor de ijsberen).

Watching the Wheels | 24-06-17 | 14:38

niks aan doen, wij eten dit al eeuwig en zijn niet uitgestorven.

bovendien is deze dienst wel integer, er wordt nergens goed gecontroleerd anders was het allang gedaan met kosher of hallal slagerijen.
iets wat stichting wakker dier / dierenbescherming / elke deugtrut (m/v) ook laat liggen.

isotope 465 | 24-06-17 | 14:34

@de Voorzittert | 24-06-17 | 13:52

Inderdaad, heb het nageslagen: de inflatie sinds 1970 is maar 342,6% ( visualisatie.cbs.nl/nl-NL/Visualisatio... )

En het is ook alleen de kip die zoveel goedkoper is geworden: rund is 3 keer duurder (42,6 procentpunt minder dan de inflatie, dus goedkoper dan toen) en varken is 1,6 keer duurder geworden (182,6 procentpunt minder dan de inflatie, dus veel goedkoper dan toen) ( statline.cbs.nl/Statweb/publication/?D... )

Dus ja, je hebt gelijk, ik overdreef een beetje.
Niettemin blijven het bizarre prijsdalingen voor een product waar, op een natuurlijke en humane wijze, GEEN ENKELE manier voor snellere fabricage voor zou bestaan.

ZKH EénOog | 24-06-17 | 14:30

Ritueel slachten/martelen verbieden zou van enige beschaving getuigen, maar daar hoor je die IJsbaard van Mediahuis niet over.

Watching the Wheels | 24-06-17 | 14:29

Dit is Nederland. Wij willen geen dierenmishandeling. Ben je het daar niet mee eens dan ga je maar weg. De meeste moslims hebben er zelf ooit voor gekozen om hier te komen, dus moeten ze zich ook aanpassen aan ons en onze regels. Niet meer dan logisch. Wij hebben de morele plicht dieren te beschermen.

Rheia | 24-06-17 | 14:28

En de dierenarts die alles aan het licht bracht en dus heel goed werk heeft verricht, in tegenstelling tot de directie die even wegkeek en dus haar taak bewust verwaarloosde, zit nu thuis. De directie moet opstappen en de dierenarts een dikke bonus krijgen. Waarom handhaaft de NVWA trouwens niet? Sluit slachthuizen waar ze dieren mishandelen en ontsla dierenmishandelaren en zorg dat ze nooit meer aan het werk kunnen in de dierenindustrie. Doet de NVWA dat niet, dan is het wat mij betreft een nutteloze organisatie.

Rheia | 24-06-17 | 14:26

Die eenzijdige focus op vlees. Moet je eens kijken hoe planten en gewassen worden behandeld voordat ze op uw bord liggen. Onverdoofd gemaaid, gerooid, geplukt en dan zo in ladingdragers gesmeten of gepropt. Groteske machines met dreigend uitziende uitsteksels die zo vol door een populatie ploegen. Snijverliezen wegkwijnend op de koude grond terwijl soortgenoten worden afgevoerd in bulk. Geen honderden, geen duizenden, nee miljoenen slachtoffers per einsatz.
.
Maar ja, het knuffelt minder dan zo'n lief zoogdiertje hè. Dus kijkt men weg...

Parel van het Zuiden | 24-06-17 | 14:24

Biggen die halal geslacht worden?
batvoca2 | 24-06-17 | 13:18

:-) goeie!

Asimov6 | 24-06-17 | 14:23

@canis lupus | 24-06-17 | 14:12
Omdat een sigaar stinkt en dat stuk vlees niet. Als het tenminste niet te lang gebakken is

sinar2 | 24-06-17 | 14:21

Toen vroeger bij ons de kippen werden geslacht kwam het wel eens voor dat ze soms de emmer uitvlogen en zonder kop er vandoor gingen. Helemaal lachen was het dat we soms de kippen uit de dakgoot moesten halen.
Mijn moeder was er erg handig in en kon de kip de jas uittrekken met twee vingers. Dan had je wel geen vel, maar ook geen gepluk en stank van warme veren.
En als we dan haas of konijn hadden zaten er soms hagelkorreltjes in met een grijs plekje van lood er omheen. Af en toe kauwde je dan op lood.
Dat gezeur tegenwoordig ook.

Oprisp | 24-06-17 | 14:19

Overigens; "overheid weet het wel maar doet niets"; is dat niet een pleonasme?

canis lupus | 24-06-17 | 14:18

Dijksma verliet Den Haag een paar jaar geleden "om meer bij haar gezin in Nijmegen te zijn". Toevallig was daar een vacature voor burgemeester... Uiteindelijk werd ze voor die functie niet gepruimd en, je verwacht het niet, ineens waren haar gezinsplannen weer veranderd.

DasNouJammer | 24-06-17 | 14:13

Wat mij sowiezo uitermate irriteert is dat je als vegetarische roker in een restaurant niet welkom bent om een sigaretje op te steken maar een doodgemarteld stukje vlees verorberen is prima.

canis lupus | 24-06-17 | 14:12

Het beste zou zijn om elk dier een kogel in de kop te schieten, maar ja, de kogel is duurder dan de kip zelf.
Bovendien komt hij er aan de achterkant weer uit, en dat is weer tegen de ARBO-wetten in dit prachtige regenboogland.
Het is ronduit verschrikkelijk hoe dieren aan hun eidn komen.
Ik heb het gezien met eigen ogen en ook op YouTube, hoe Koeien in een soort ronddraaiende kooi worden gehesen, dan hun hals wordt opengesperd door de machine, en op zijn kop gedraaid, waarna een "slager"met een lang mes de keel opensnijdt, en het dier nog minuten lang spartelt en snakt naar adem , om zo fucking halal of kosher of wat dan ook aan zijn eind te komen.

Het is één grote lijdensweg en alleen omdat dieren minder intelligent zijn, wil nog niet zeggen dat wij geen respect voor leven hoeven te hebben.

Maar goed, stop dat zieke vlees maar in je rottende buik, hoop dat de kanker toeslaat en je binnen 2 maanden vol met chemokuren zelf de oven in kan.

King of the Oneliner | 24-06-17 | 14:10

En als de slager op de hoek te gladde tegels heeft gelegd staat ze direct klaar om te schrijven. Kots.

Tinus Trekveer | 24-06-17 | 14:10

@telelezer
Als jonge HEAO-studente kwam ik eind jaren tachtig in het Utrechtse abbatoir om eens een "ander" bedrijf van binnen te zien. Toen al waren de werknemers voor zeker 75% Turks. Het werk was 'vies' en werd slecht betaald, ergo... geen Hollander voor te vinden. Wat me vooral opviel was dat het voornamelijk moslims waren, die er geen enkel probleem mee hadden om ook varkens te slachten. Ik heb overigens zeker drie maanden geen vlees gegeten, maar dat had niet zozeer te maken met het wel of niet 'netjes' slachten maar met de mengeling van stront en dood die in je poriën ging zitten. Tijd heelt alle wonden, dat dan weer wel. Ik eet graag vlees, maar ben wel in de gelukkige omstandigheid dat ik veel 'bij de bron' kan kopen. Vleeswaren uit de supermarkt koop ik niet (water, antibiotica, suiker), maar een door mijn overbuurman zelf geslacht varken gaat in delen de vriezer in, net als pakketten rundvlees en lam. En wild natuurlijk; het meest verantwoorde vlees dat we kunnen krijgen op het platteland.

andalucia | 24-06-17 | 14:09

Discriminatie !!

Grrt | 24-06-17 | 14:08

@Ardbeg | 24-06-17 | 13:27
Dat is ook een Politieke Partij over de ruggen van dieren, ze stemmen ook altijd in met Pardonregelingen voor gelukzoekers.

FreeVogelaar | 24-06-17 | 14:07

Ik heb in de periode 2007/2008 een 9 tal maanden bij een handelshuis in vlees gewerkt. Dat bedrijf is inmiddels failliet, dankzij de Rusland boycott.
Wat ik daar gezien en meegemaakt heb was enerzijds afschuwelijk vanwege het maffia karakter van die handel, maar anderzijds omdat er gewoon bedorven vlees in koelhuizen lag opgeslagen waarmee qua versheidsdata gemanipuleerd werd.
Uit pure nieuwsgierigheid heb ik het verloop van het faillissement gevolgd. Bij de taxatie van de voorraden in de koelhuizen bleek 75% niet meer voor consumptie geschikt. Ik was niet verbaasd.

Memek | 24-06-17 | 14:07

@Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:59
Ik doel op de grote zwijgende meerderheid. Natuurlijk is niet ieder stukje vlees een kiloknaller. Zelf koop ik, ALS ik al vlees eet, het direct bij de boer. Supermarktvlees boycot ik al bijna 3 jaar nu. En in een restaurant ga ik meestal voor de vis.
Maar kijk naar het marktaanbod, die bevestigd mijn stelling.

Botte Hork | 24-06-17 | 14:07

Graaisnaaiert | 24-06-17 | 14:00
Ik vrees van niet. Zelfs ruilverkaveling heeft hier nooit een voet aan de grond gekregen.

Graaf van Egmont | 24-06-17 | 14:03

Ieder land krijgt de overheid die ze verdient.
Goddomme, wat zijn wij een kutland.

Koos Knak | 24-06-17 | 14:03

Ik geloof meteen dat het door en door verrot is deze inspectie dienst. Name en shame is hier op z'n plaats, GS, jullie doen hier heel erg goed werk
@ lanexx | 24-06-17 | 13:22
-
Ik vermoed dat met de toename van "andere culturen" ook in de slachthuizen en keuringsdiensten de (volgens Brussel heilzame) "integratie" met bijbehorende omkopingscultuur steeds meer toeneemt

telelezer | 24-06-17 | 14:00

@Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:38
.
Bij u is de grond nog niet kapotgespeculeerd en de samenleving nog niet stukgereguleerd. Vrees niet, komt ook daar nog wel...

Graaisnaaiert | 24-06-17 | 14:00

-weggejorist-

Steggelaer | 24-06-17 | 14:00

Botte Hork | 24-06-17 | 13:55
Toch niet alles wat op je bord geflikkerd wordt is toch een kiloknaller? Bij mij komt het niet op mijn bord. Vlees koop ik bij de boer, gevogelte haal ik op de markt en paté de foie gras eet ik uit principe al niet.

Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:59

Nou, dat wordt dan heel simpel m'n eigen kippen en konijnen houden en ze dan zelf slachten en opvreten. En als ik vanavond wild wil eten rijd ik wel een zwijn of een damhert overhoop. Het is niet anders.

Graaisnaaiert | 24-06-17 | 13:57

En toch zal dit nieuws bij de gemiddelde mens niet tot enige verandering leiden.
Het zal ze de bout hachelen hoe die kiloknaller op hun bord terecht is gekomen. Zolang ze maar naar GTST, Boer zoekt Hoer en Paul de Leeuw kunnen kijken. Er veranderd niets.

Botte Hork | 24-06-17 | 13:55

Ze hebben het veel te druk met het jagen op café poezen, want die kunnen ook in de keuken van het etablissement komen en dat is slecht voor de hygiene en dus slecht voor de volksgezondheid.

madissue166 | 24-06-17 | 13:54

Je hoort alle dieren met respect te behandelen en als je het kunt betalen biologisch vlees te eten. Als er nog iets van karma bestaat, dan hoop ik dat dierenbeulen hun verdiende loon krijgen en een miserabel volgend leven.

Schweinchen Dick | 24-06-17 | 13:52

@ZKH EénOog | 24-06-17 | 13:46
Qua getallen heb ik mijn twijfels, maar inhoudelijk sta ik geheel achter uw plempsel. Dierenleed is het directe gevolg van vrijwel gratis vlees willen vreten.
.
Verbaas me ook altijd over het idiote sterrensysteem Beter Leven. Verschil tussen 1 en 3 sterren is een paar cm2 per big/kip of iets dergelijks.

de Voorzittert | 24-06-17 | 13:52

Halal of kosher slachten maakt soms nogal een verschil, ik zou wel willen weten over welke van de twee het hier gaat.

Gazbrom | 24-06-17 | 13:51

normanius | 24-06-17 | 13:43
Je hebt vast wel wat cijfers over dat 9 van de 10 onverdoofd slachten bij de boer in de regio. Als thuis slachten al is toegestaan tegenwoordig.

Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:48

Het begint steeds meer duidelijk te worden dat we hier leven in een zgn Failed State
iets waar we doorgaans lappen Afrikaanse grond mee beschreven
Verander de naam van ons ooit fiere land maar gerust in, zeg, Clusterfuck 0031
bekt wel lekker modern, geeft de situatie prima weer

Tobi | 24-06-17 | 13:48

Het NVWA, weer typisch zo'n overheids-WC Eend-'autoriteit' waar het wegkijken tot hogere kunst is verheven.

Vreselijk.

EefjeWentelteefje | 24-06-17 | 13:46

Sinds de jaren 70 hebben we een totale inflatie van zo'n 400% achter de kiezen. Alles wat er in Nederland geproduceerd wordt is dus ook 400% duurder dan wat er in de jaren 70 voor betaald zou worden.

Alleen vlees. Vlees is 300% goedkoper dan wat je er in de jaren 70 voor zou hebben betaald. dat is, inclusief inflatie dus effectief 700% goedkoper.

Dat is absurd, en deze bizarre prijsdaling zal dus ergens vandaan moeten komen. Een complete gegrilde kip voor maar €3,95 bij de PLUS is niet zo goedkoop omdat dat beestje maanden goed gevoerd en verzorgd is bij een zorgzame agrarier, alvorens het humaan naar het hiernamaals geholpen wordt met uiterste empathie voor het individuele wezen.

Dat kan alleen als een NVWA wegkijkt hoe levende wezens gevoelloos als een massa-product binnen veel te korte tijd van geboorte tot prijsknaller worden verwerkt. Ieder mens met een IQ boven zijn aantal vingers kan dat inzien.

Maar hee, als we aan het BBQ-en zijn, is het natuurlijk toch toffer om 7 lappen vlees op dat ding te leggen in plaats van 1.

ZKH EénOog | 24-06-17 | 13:46

Humaan betekent met mededogen. Hoe kun je iemand met mededogen doden die wil blijven leven? Humane slacht bestaat niet, het is een oxymoron!

Zak aarde | 24-06-17 | 13:45

Het maakt niet uit of je nou kiloknallers koopt of duurzaam, 'beter leven' gekeurd vlees: voor de dieren betekent het vrijwel niets en ze worden meedogenloos geslacht. Go Vegan als je tegen dierenleed bent.

Zak aarde | 24-06-17 | 13:44

@ Leptob | 24-06-17 | 13:31
Welnee, gewoon je dagelijkse stukje vlees bij een boer uit de regio halen, 9 van de 10 keer onverdoofd geslacht en 1000% beter dan die chloor vergeven en met water ingespoten bende van de lokale grootgrutters.
.
doe ik al jaren en ja het kost wat meer geld maar dan heb je ook wel wat.

normanius | 24-06-17 | 13:43

normanius | 24-06-17 | 13:28
Ja dat is humaan slachten. Electrocutie of schietmasker. Je verdooft de grote hersenen van het dier. Voor het dier gaat dan gewoon het licht uit en voelt niks meer.
En laat je niet voor de gek houden door het spartelen. Dat zijn niet meer dan stuiptrekkingen.

Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:43

Die dierenarts mag wel oppassen. Beter in een ander land gaan wonen, of iets anders gaan doen. Ik herinner me vaag iets van een affaire met hormoonvlees en antibiotics.

hotnot | 24-06-17 | 13:39

Er is een artikel over het slachten van biggen. 70% van de reaguurders weten het te linken aan de Islam. Dat vind ik een byzondere prestatie.

Kaan78 | 24-06-17 | 13:38

Natuurlijk is het mogelijk om dieren die voor ons voedsel gefokt worden een goed leven te geven. Maar niet in Nederland. Waarom niet in Nederland? Omdat er geen grond voor is.
Hier rond mijn chateau grazen al jaren de Charolais koeien in de velden. Moeders met rondspringende kalfjes die gezoogd worden en vader stier- die helemaal niks in te brengen heeft - op gepaste afstand in de hoek van de wei. Van tijd tot tijd worden de kuddes verplaatst wanneer het gras op is. In de winter verdwijnen de zwangere koeien in een warme stal met cameratoezicht.
Kortom, ik durf hier gerust kalfsvlees te eten, omdat ik weet dat de dieren een erg goed leven hebben gehad.

Graaf van Egmont | 24-06-17 | 13:38

Datzelfde nVWA speelde ook een sterrol in de Q-koorts soap. Dus wellicht is de politiek verantwoordelijke niet verantwoordelijk genoeg?

Skinkie | 24-06-17 | 13:38

Alles, in dit taxpoetverbrandende sneeuwvlokjesland, moet nodig eens afgebroken en opnieuw opgezet worden.

Vaffanculo! | 24-06-17 | 13:35

ouwespamhoer | 24-06-17 | 13:20
dat is echt fanatieke onzin van iemand die geen idee heeft hoe mensen en beesten nou echt met elkaar omgaan.

aight.. | 24-06-17 | 13:33

En dat is dan alleen in nederland. Hoe zou het er in de megaslachterijen in het oostblok aan toe gaan waar wij ook lekker van eten?

Leptob | 24-06-17 | 13:31

@Lanexx
Copy/paste van het zo gehate NRC, een link naar een Zembla-journalist. Nounou, wat een onderzoeksjournalistiek heeft GS hier zelf verricht... Los daarvan, mag hopen dat dit verder wordt uitgediept op politiek niveau en de organisatie met de blijkbaar intern verrotte cultuur geheel wordt gefileerd (no pun intended). Hoe moeilijk is het om je aan een aantal basale regels te houden bij het verwerken van dieren tot vlees.

andalucia | 24-06-17 | 13:31

het kan mij eerlijk gezegd geen fuck schelen of dieren verdoofd geslacht worden of niet. maar als het eenmaal beslist is dat dat is hoe we het gaan doen in dit land, dan moet je je er ook aan houden. en moet er toezicht zijn. en moeten ze geen uitzonderingen maken voor woestijnwaanzin.

aight.. | 24-06-17 | 13:31

Maak er een halal slachthuis van, dan mag dat namelijk wel.

Osdorpertje | 24-06-17 | 13:30

Hettiet | 24-06-17 | 13:27

Dat is mogelijk, maar dan moet je wel bereid zijn om wat meer voor het stukje vlees te betalen.

NasiGordon | 24-06-17 | 13:30

zoveelste bewijs dat overheden er alles aan doen om de islam te beschermen.
of het nu politie,coa,inspectiediensten of wat dan ook is,de islam wordt beschermd ten koste van alles.
cijfers krijg je niet te zien,want stel je voor zeg.
politiek correct zijn is het dogma.

pejoar | 24-06-17 | 13:29

Ritueel slachten moet verboden worden.
Jammer voor je als je er niet mee eens bent, ga dan maar lekker terug naar de zandbak.
Usefullidiot | 24-06-17 | 13:20
Zeker. Het valt niet uit te leggen dat dit nog steeds gewoon mag. De hele wereld staat op zijn kop als uit naam van de islam mensen ritueel worden afgeslacht, maar wat ze met die dieren doen is eigenlijk gewoon hetzelfde. En die arme beesten hebben toch echt net zo veel gevoel als mensen. Dat je geen veganist wil zijn is prima, maar ga dan wel respectvol om met de dieren die uiteindelijk voor de consumptie bedoelt zijn.

XaleX_2 | 24-06-17 | 13:29

Er bestaat geen humane wijze van slachten. Of willen we beweren dat het eerst elektrocuteren alvorens het mes er ingaat ook maar enigszins humaner is dan gelijk het mes er in zetten?

normanius | 24-06-17 | 13:28

Hemel en aarde laten bewegen om hoe moslims aan hun lamsspies willen komen, en zelf oog dichtknijpen als je eigen mensen goor vlees wordt geserveerd.

Kaan78 | 24-06-17 | 13:27

Marianne Thieme roept het al jaren: stop de bio-industrie.

Ardbeg | 24-06-17 | 13:27

Iedere keer wanneer ik een vrachtwagen op de snelweg langs zie gaan met varkens koppies met zeer menselijke ogen op weg naar een bijzonder naar eind denk ik ik eet nooit meer een hap vlees.Helaas na een week toch weer een stukje vlees ik vind het gewoon lekker.Er moet toch een manier zijn om deze dieren eerst een mooi en langer leven te geven zonder hormonen en weet ik veel welke andere toevoegingen en daarna op humane wijze ter plekke te slachten?

Hettiet | 24-06-17 | 13:27

@batvoca2 | 24-06-17 | 13:18
Ze betrekken Nederlandse slachthuizen er ook bij om er niet een eenzijdig islam-bash verhaal van te maken.

keestelpro | 24-06-17 | 13:23

Ik geloof meteen dat het door en door verrot is deze inspectie dienst. Name en shame is hier op z'n plaats, GS, jullie doen hier heel erg goed werk, en die Dijksma dient ook met een grote schop on de achterste weg gebonjourd te worden!

lanexx | 24-06-17 | 13:22

Alle verantwoordelijken zeer zwaar straffen,walgelijk gewoon.

janmetdepet | 24-06-17 | 13:22

Je mag ervan uitgaan dat er sowieso dieren zullen lijden als je vlees eet, halal of geen halal. Hoeveel lijden is een zinloze discussie en leidt alleen maar tot hypocriet gelul.

Zieke dieren eten lijkt me overigens geen gezonde zaak, maar goed, als je weet dat een bepaalde minieme hoeveelheid koeiepus uit uiers toegestaan is in onze houdbare melk, dan hoef je je ook hier niet te verbazen.

Ik ben nog niet helemaal om qua veganisme, maar het komt wel dichterbij.

ouwespamhoer | 24-06-17 | 13:20

Ritueel slachten moet verboden worden.
Jammer voor je als je er niet mee eens bent, ga dan maar lekker terug naar de zandbak.

Usefullidiot | 24-06-17 | 13:20

Biggen die halal geslacht worden?

batvoca2 | 24-06-17 | 13:18

Envelopjes...

duitse herder | 24-06-17 | 13:18

Go Vegan.

Go_Vegan2.0 | 24-06-17 | 13:18

I know what you ate last iftar!

keestelpro | 24-06-17 | 13:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken