Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Canadese sniper zet nieuw record hakbarknallen

snipecanada.jpgOkay, er staan dan misschien drie Canadezen in de top-5, maar onthoud: #NotallCanadians. De krant The Globe and Mail weet het volgende te melden over de sluipschuttert die even 43% (!) optelt bij het voormalige wereldrecord. "The Canadian Special Operations Command can confirm that a member of Joint Task Force 2 successfully hit a target at 3,540 metres. For operational security reasons and to preserve the safety of our personnel and our Coalition partners we will not discuss precise details on when and how this incident took place. The shot in question actually disrupted a Daesh [Islamic State] attack on Iraqi security forces. Instead of dropping a bomb that could potentially kill civilians in the area, it is a very precise application of force and because it was so far way, the bad guys didn't have a clue what was happening." Ach, the pink mist. Maar, 3540 meter hey, da's best een eind. Bijvoorbeeld van de uitgang van Amsterdam Centraal, naar het einde van de Admiraal de Ruijterweg waar best wel eens iets geraakt mag worden. Okay, okay, nu nog allemaal hush hush en geheim, volgend jaar natuurlijk gewoon een korte drama-docu erover op History Channel, wiens dramatisering van militaire acties de werkelijkheid nog nooit geweld aandeed, behalve elke keer als ze militaire acties dramatiseerden. Onderstaand dus even de vertellingen van de huidige #2 en #3. De kans is groot dat dit record nog wel eventjes bovenaan blijft staan, totdat natuurlijk *tromgeroffel*, DARPA's geleide kogels operationeel gaan. Dan wordt het tijd dat History Channel een paar FTE's extra beschikbaar maakt. killshotamsterdamcentraal.jpg

Reaguursels

Inloggen

vet cool!

Von Sokkenstopfen II | 23-06-17 | 18:14

Waar zijn de eerlijke zwaardgevechten van man tegen man naartoe? Als je die wint ben je een man, dit zijn eigenlijk mietjes die een trucje kunnen.
@ duh! | 23-06-17 | 12:00
Man tegen man...? Mietjes..?
Eerder ongelofelijk zielig
youtu.be/hCYdxc847Kc?t=7

telelezer | 23-06-17 | 14:45

Op zo'n afstand komt ook een beetje geluk bij kijken. Desalniettemin grote klasse.
@ Wasbakplasser | 22-06-17 | 19:22
youtu.be/natRMn81kiY?t=36

telelezer | 23-06-17 | 14:38

Dapper hoor je tegenstander van zo'n grote afstand als een hond afknallen. Waar zijn de eerlijke zwaardgevechten van man tegen man naartoe? Als je die wint ben je een man, dit zijn eigenlijk mietjes die een trucje kunnen.

duh! | 23-06-17 | 12:00

Sniper: one shot one kill! Hakbar: one blast, many kills.

Betweetert | 23-06-17 | 09:12

jerry miculec schiet een ballon kapot op 1000yards met een [email protected] revolver 9 mm para ,zie you tube ,haalt wel meer stunten ,ook bob munden deed ook op lange afstand stunts met handgun

pedro300 | 23-06-17 | 08:50

Sniper, schutter lange afstand, het mooiste militaire "ambachtelijke" handwerk. Was ooit in het bezit van een Mauser 98k met scherp schutter scope 7.92 mm, wat een geweldig wapen was dat. Ik mis hem soms als ik de krant lees of op andere manier het nieuws consumeer.

h.a.k. blok | 23-06-17 | 01:13

Standbeeld voor deze sniper! Dat ze nog veel proberen het record te verbeteren..

Ciprinus | 23-06-17 | 01:05

3,540 meter is toch niet zo ver? Dat zijn 354 centimeters. Dat lukt mij zelfs met een waterpistool

namensmijnhond | 23-06-17 | 01:01

Jongens, jongens, lief zijn. Dit is precies de reden waarom we in Nederland geen wapens hebben. Er over praten brengt al genoeg testosteron aan de oppervlakte....

Buderim | 23-06-17 | 00:04

#NotAllSnipers

KenJijDeSwaffelman | 22-06-17 | 23:28

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 22:44
Heel erg offtopic maar ik reageer toch.
Dat fileren en duiden kunt u vergeten, daar heeft u de kennis niet voor.
Dat kwade bloed komt omdat ik pijnpunten benoem. Mensen die het ene beweren en het ander doen daar walg ik van en dát is pas kinderachtig gedrag. Zelfs tenenkrommend om te zien.
Maar ik laat u maar in uw zelfverzonnen wereldje waarin u zich een goed mens voelt. Ik weet echter wel beter en wens u succes met uw wanen.


Ongeblustekalk | 22-06-17 | 22:58

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 22:39
Insgelijks mijn waarde.
Ik kan u verder wel meer duiden of desnoods fileren.
Maar laat ik het zo zeggen, met botte horkerigheid en chagrijn zet af en toe wat kwaad bloed. Maar omdat ik een hoge mate van immaturiteit concludeer aan uw gedrag en uitlatingen, zal ik u sparen.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 22:44

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 22:27
Dan moet je jouw eigen comments een teruglezen en je hoeft via een loop ook niet jouw stoornis aan me mede te delen, interesseert me niet.

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 22:39

Dit zijn dan operationele omstandigheden, tijdens oefeningen zal er wel eens verder geschoten zijn, ook door nederlanders.
Snipers zijn ook troepen die ingezet kunnen worden om grote groepen tegenstanders aan zich te binden, want nog steeds is van toepassing een mens kan maar op 1 plek tegelijk bezig zijn. net zoals het in een groot conflict veel beter is om een groot aantal tegenstanders zodanig te verwonden dat ze niet sterven aan een opgelopen verwonding maar niet meer instaat zijn om operationeel nog inzetbaar te zijn, zonder hulp van anderen.

Umberto die trotzoni | 22-06-17 | 22:30

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 22:20
Het zal best, maar ik begon met een goed advies ter zelfverdediging.
Dat u daarna als een gekke overtreffende trappen bent gaan googlen, ligt m.i. enkel aan uw bipolaire stoornis.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 22:27

Hah, "good kill"!
Mooi om nog een paar jaartjes dit edele ambacht te bewonderen,
voor ook dat weg geautomatiseerd wordt, door idd Exacto oid.

hotmint | 22-06-17 | 22:22

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 22:14
Het is geen antitank ammunitie, maar een burgeroorlog ik moet er niet aan denken. Ik zie geen reden waarom die zou moeten plaatsvinden.Het is hier geen Amerika 1861.

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 22:20

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 21:54
U laat zich wel kennen.
Ik hoop dat we geen antitankgranaat nodig hebben in de komende burger oorlog.
Zou in ieder geval niet mijn eerste investering zijn.

@RightWingDanceSquad | 22-06-17 | 21:54
Meer meenemen is aardig, maar je moet er ook wat mee kunnen en toch ook wel aardig als je zo nu en dan wat munitie kan "oogsten'. Vandaar mijn keuze voor 7.62x51, tevens een bewezen goede afweging tussen precisie en stopping power.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 22:14

Waarom staat Nederland niet in de top 5, 't is een schande.
Upharsin | 22-06-17 | 18:50

Waar oefen je zo'n afstand in Nederland. Het is hier ook nog eens vlak dus dat helpt ook niet.

Stonecity | 22-06-17 | 22:13

Gezellig zo, alle biem-liefhebbende reaguurders bij elkaar... Zouden we al op een lijstje staan? :]

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 21:23

Idd, de 416 is gewoon een piston AR15(/M4/M16) variant, de 417 een AR10 variant. 7.62x51 is mooi, maar niet als je in je uppie bent. Dan kun je beter 5.56 kiezen en meer munitie meenemen.

RightWingDanceSquad | 22-06-17 | 21:54

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 21:36
Ik weet niet waarom jij denkt dat we een burgeroorlog krijgen en ik betwijfel dat, maar wanneer dat echt gebeurt heb je meer aan 120mm flechette tank ammunitie.
Dan duurt het niet zo lang. v
www.youtube.com/watch?v=qv2xZEueH-0

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 21:54

Welke blinde dyslect heeft dit ondertiteld? In het Engels godsammekrake.

Loofhutjes | 22-06-17 | 21:48

Oorlogspropaganda. Leuk.

Schroedinger | 22-06-17 | 21:41

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 21:23
Een handgranaatje kan nooit kwaad, al denk ik gezien de oorlog die voor ons staat meer aan flash bangs/ stun grenades.
En natuurlijk, een glock 43 zou ik ook altijd meenemen.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 21:36

Moonwarrior | 22-06-17 | 21:14
Het gaat om de schutter, het wapen komt op de tweede plaats. Zet een super ervaren bemanning van één leo1a5 tegen een roedel woestijniers in leo's 2 en ze zien allah binnen 15 minuten.

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 21:27

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 20:46
De HK 416 is juist de lichtere variant van de HK417 dat wat zwaarder als ondersteuning dient, lees ik op wikipedia. De keuze voor een karabijn is meestal de beste en Duits helemaal top wanneer je dan toch zou willen zwerven in de perimeter. Btw een HK is een derivaat van een armalite, dus amerikaans.
Een benelli is ook nogal lomp, gebruik dan een pistool. Of een handgranaat, hoef je alleen goed te kunnen gooien, zeer effectief ;)

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 21:23

Eeeehhhh... bij de uitgang van Amsterdam Centraal is niet heel lang geleden wel degelijk iets geraakt, Sparta....

bisbisbis | 22-06-17 | 21:20

Da's best een gigantisch eind... Zijn die TAC-50s altijd in 50BMG of hebben ze ook andere kalibers? 338 o.i.d.
RightWingDanceSquad | 22-06-17 | 18:55
Ja, de TAC-338
www.americanspecialops.com/special-ops...

Moonwarrior | 22-06-17 | 21:14

JvanDeventer | 22-06-17 | 21:09
Da's een goed punt.
Hoe doe je een dodelijk schot van 3,5km bevestigen -vooral als je zeker uit de buurt gaat blijven.
Beelden uit de lucht? Drone?

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 21:11

Het zou kunnen dat die jongen van IS onwel is geworden. Voor de kogel hem trof, of misschien daarna ook wel.

JvanDeventer | 22-06-17 | 21:09

Maar ja, het is allemaal maar stoer gelul.
Je weet wat je moet doen of zou moeten doen als het mocht.
Maar het mag dus niet want we zijn met meer of zo en anders verrast het je toch.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/12/...
Hoe is het met Wyatt?

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 20:59

Ja, die vent heeft natuurlijk zitten poepen en heeft daarom lang genoeg stil gezeten. Zo kan ik het ook.

oliebolletje123 | 22-06-17 | 20:59

Krankzinnig ver dit. Kan niet anders dan voor een groot deel geluk zijn. Evengoed: +1

Homer P. Simpson | 22-06-17 | 20:55

Tering jongens, History Channel is echt een no-go area. Het allergrootste bullshitkanaal wat er is. Doe het niet.

Rest In Privacy | 22-06-17 | 20:55

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 20:34
Da's waar. Maar voor het scenario verdedig-je-huis kun je het wel hebben.
Als ik in de buurt zou gaan zwerven zou ik liefst een wat lichtere HK meenemen. Ben dol op Duits spul. De HK417 met standaard 7.62mm munitie lijkt me prima.
Maar toch, weet u nog, medereaguurder Wyatt Earp een jaar of 3 geleden, in zijn cafe in Amsterdam-Oost... Die Marokkaan met zijn AK-47 raakte alleen hem per ongeluk in zijn been en schoot vanaf 5m compleet langs zijn eigenlijke doelwit.
Je hoeft geen getraind schutter te zijn om 'm in een oogwenk uit te schakelen met je Benelli.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 20:46

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 19:33
Het nadeel van een shotgun is de munitie. Zie jij jezelf al lopen met een doos met 500 hagelpatronen. Dan is een kleiner kaliber toch handiger, nauwkeuriger en op grote en korte afstand bruikbaar.
Een shotgun is vooral handig in de jungle vanwege de spreiding op een doel dat niet goed waarneembaar is.

Ongeblustekalk | 22-06-17 | 20:34

spotter kon hand voor inpact al schudden
veel wortels gegeten maar wel raak

Hvb De draaideur | 22-06-17 | 20:32

dit heeft niks met Justin Trudeau te maken!!1!

Bert Konterman | 22-06-17 | 20:29

Een heel knap schot, snipers zijn dan ook een apart slag volk.


Ongeblustekalk | 22-06-17 | 20:27

Eens, maar een getraind sniper met goede apparatuur en een goede spotter haalt een ratio als scherpschutter op 1000m+ waar u met uw bal van 10 meter voor de basket alleen maar van kan dromen.

En dan valt ook eigenlijk best wel mee, 12k$ en nu met een top review. Maar ja dan heb je nog geen training en je wederhelft is nog geen spotter.
www.eurooptic.com/mcmillan-rh-tac-50-a...

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 20:18

Kan een Nederlandse militair alleen maar van dromen. Wij hebben niet eens fatsoenlijk outfit: www.geenstijl.nl...
de Voorzittert | 19-05-15 | 18:42

Valt best mee hoor!

www.youtube.com/watch?v=Xa4KMJRkQds

En dan de bevrijding van de Molukse gijzelingen.
Er is zelfs zo'n advocatenmuts die boos is omdat een Nederlandse soldaat ook kan schieten met een echt schietgeweer.

Hoe weet je trouwens of die IS'er door jouw kogel is omgekomen. In 10 seconden kan er ook wat anders gebeuren.
Bovendien kan zo'n snipershot ook wel een geluksschot zijn.
Als ik heel lang mag proberen kan ik wellicht van 100 meter een bal in een basket mikken. Maar dat zal me niet altijd lukken.

TB2318 | 22-06-17 | 20:11

eigen-mening | 22-06-17 | 19:51
Eens hoor, maar helemaal berekenen kun je het nooit.
Wind varieert, target beweegt.
Zonder geluk vaart niemand wel.
Maar toch zeker meer dan 90% vakmanschap.
Als je 1000 amateurs laat schieten op een stationair target op al was het maar 1km afstand dan raakt niemand.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 19:54

D.Turpin | 22-06-17 | 19:33
Bij biljarten hoef je geen rekening te houden met de wind. Jouw correctie op het doel kan compleet mislukken als de wind ook maar beetje in snelheid en of richting veranderd.

Wasbakplasser | 22-06-17 | 19:54

Bubske | 22-06-17 | 18:34

De echte pro's.. Waar heeft u het over? Alsof deze schutter een amateur is met zijn 3,5km schot.
Dit was een serieus moeilijk schot. Geld overigens voor de gehele top 5. Snipen is niet zo makkelijk als games je willen laten geloven.

eigen-mening | 22-06-17 | 19:51

Als onze Nederlandse sluipschutters echt heel erg hard "pang" roepen, zouden ze dan ook zo'n afstand halen?

BokoHalal | 22-06-17 | 19:46

D.Turpin | 22-06-17 | 19:36
Jawel, maar het maakt niet zoveel uit.
In de VS koop je er al eentje voor minder dan 2k.
www.benelliusa.com/m4-tactical-shotgun...
Geen idee hoe ik hier aan zo'n exemplaar kan komen.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 19:45

Kudo's & maple leaf taart voor onze Canadese vrindjes

Tobi | 22-06-17 | 19:43

O vergeten te zeggen dat ze dan de instructie krijgen om daarna te roepen jij bent af.De vijand wil dan wel eens roepen dat dit niet eerlijk is Ik heb het eerste pang pang geroepen.

deMAZEL49 | 22-06-17 | 19:43

Is wel 10 seconden onderweg, was ie op moment van vuren even gaan pissen, was er een canadees minder op de lijst.

louis6227 | 22-06-17 | 19:40

@ Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 19:33
U heeft zich in de materie verdiept zie ik.

D.Turpin | 22-06-17 | 19:36

Nederlandse scherpschutters komen niet verder tegenwoordig als 2 meter... en als de wind goed staat 5 meter Maar dan hebben ze echt mazel Ze roepen meestal pang pang

deMAZEL49 | 22-06-17 | 19:36

Mr_Natural | 22-06-17 | 19:25
Die bestaan al jaren.
Mark Rutte is zo'n voorbeeld.

Jackanders | 22-06-17 | 19:35

waarom nooit eens een keer eindoven als voorbeld ipv Amsterdam koekerds.

xtree | 22-06-17 | 19:35

@ Wasbakplasser | 22-06-17 | 19:22
Dat geluk dwing je af met kunde. Net zoals bij biljarten, snookeren en darten.

D.Turpin | 22-06-17 | 19:33

Schitterend commentaar ook:
"The shot in question actually disrupted a Daesh [Islamic State] attack on Iraqi security forces," said a military source. "Instead of dropping a bomb that could potentially kill civilians in the area, it is a very precise application of force and because it was so far way, the bad guys didn't have a clue what was happening."

Lijkt me machtig mooi zo'n McMillan TAC-50.
Toch voor de burgeroorlog die ons te wachten staat, heb ik liever een Benelli M4.
Beter betaalbaar en mits deze italiaan goed onderhouden wordt, super effectief op korte afstand.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 19:33

Maar krijgen we het resultaat nog te zien?

raskol | 22-06-17 | 19:30

Lijkt me heerlijk, een paar finnen op die afstand en niemand die het merkt....

Ko Ranzig | 22-06-17 | 19:27

Geweldig. Goede infogram ook. Van een hoog gebouw in Osdorp had deze sniper dus ook de hipo-aanslag bij Amsterdam CS kunnen voorkomen.

Rommelende Onderbuik | 22-06-17 | 19:27

Nog even en er zijn wapens waar je jezelf mee in je rug kunt schieten.

Mr_Natural | 22-06-17 | 19:25

Op zo'n afstand komt ook een beetje geluk bij kijken. Desalniettemin grote klasse.

Wasbakplasser | 22-06-17 | 19:22

Z'n heule kop spatte ut elkear,jongeh.

Manneke Pislam | 22-06-17 | 19:14

Wat een leuke baan lijkt me dat. Hakbar knallen. Wat schuift dat?

Veritas Splendor | 22-06-17 | 19:14

@Upharsin | 22-06-17 | 18:50
Nederland was toen Playmobil aan het uitdelen op verzoek van Jolanda Sap, die wereldvreemde muts van de Groene Khmer die toen ter tijd voor de missie in Afghanistan gestemd had.

Osdorpertje | 22-06-17 | 19:13

Met dat kaliber kun je trouwens beter spreken van een kanon.

D.Turpin | 22-06-17 | 19:08

@WtW | 22-06-17 | 18:59
Zal de warmte wel zijn, die geleide kogels hebben ze dus al (bijna) wel.

Watching the Wheels | 22-06-17 | 19:07

Dat er geen Amerikanen of Russen hoog op de lijst zijn is logisch. Die gooien gewoon een vette bom.

D.Turpin | 22-06-17 | 19:06

what a shot, eh.

sennholz | 22-06-17 | 19:01

Te snel 'gelezen', een TAC 50 dus ...

Wekkertje | 22-06-17 | 19:01

Barret M82 ?

Wekkertje | 22-06-17 | 19:00

De ontvanger zat bij de kapper?

strijpsestraat | 22-06-17 | 18:59

Onbegrijpelijk dat ze nog geen op afstand bestuurbare kogels hebben.

Watching the Wheels | 22-06-17 | 18:59

Nog mooier is wanneer je de coördinaten van jou target kan doorgeven en die kogel dan dwars door de stad zijn doel vindt.Dan ben je zeker al ver weg voor de inslag.

Hettiet | 22-06-17 | 18:59

@Bubske | 22-06-17 | 18:34
jij zit echt in het milieu he?

geenspam | 22-06-17 | 18:58

Leuk hoor, goed kunnen schieten. Nu nog een diploma padvinden want je gaat mij niet vertellen dat er geen betere spot dichterbij beschikbaar was.

de Voorzittert | 22-06-17 | 18:58

Ze liggen onder vuur, terwijl ze claimen verder te schieten dan die Aboutaliban?

Watching the Wheels | 22-06-17 | 18:57

Da's best een gigantisch eind... Zijn die TAC-50s altijd in 50BMG of hebben ze ook andere kalibers? 338 o.i.d.

Hoe dan ook, op zo'n afstand moet er toch wel een beetje geluk in het spel zijn

RightWingDanceSquad | 22-06-17 | 18:55

Lag het doelwit te pitten in zijn hangmat? No way dat het doelwit Oscar Mike was (dat laatste heb ik van de betere shooters).

Rubberfetisj | 22-06-17 | 18:55

Waarom staat Nederland niet in de top 5, 't is een schande.

Upharsin | 22-06-17 | 18:50

Cool dat opent perspectief. Schieten direct auto pakken en wegwezen en de kogel moet nog aankomen... ga dan maar eens bewijzen dat ik het was die schoot.

Hettiet | 22-06-17 | 18:50

Moet Nederland geen protest indienen bij de VN?
Zo maar iemand van deze afstand afknallen?
Zeker weet ik dat een D66-rechter hier heel kritisch naar zal kijken.

meneer Q | 22-06-17 | 18:40

Was het een Canadees of een Quebecois ?

Brulboei_61SB | 22-06-17 | 18:40

Shit ik woon op 1,8 km op de lijn van het station. Ik dacht al dat ik iets hoorde langs suizen...

Risingson | 22-06-17 | 18:38

Die Canadees kon dus net zo nauw kijken als Chinezen.

Robske007 | 22-06-17 | 18:35

Nietszeggend record omdat de echte pros niet aan de grote klok gaan hangen op welke afstanden ze iemand kunnen omleggen.

Bubske | 22-06-17 | 18:34

Duurt dus wel 10 (!) seconden voor impact. Dan is bus 18 al weg.

van heinde en verre | 22-06-17 | 18:33

God bestaat

Treurgrond | 22-06-17 | 18:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken