Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Directeur moskee: 'Surinamers moeten integreren'

endesurinamersdanverdomme.pngDe etnisch profilerende haatzaai komt naar u toe deze zomer in de NRC, met dank aan de door Koeweit gefinancierde moskeedirecteur Jacob van der Blom. Die heeft namelijk kotsbeu van al die Surinamers met hun broodjes pom, zoete frisdrank en vrolijke muziek. Dat Jacob nu een krant gebruikt om met een in iedere zin piepende en krakende drogredenering zijn punt te maken is echt schandalig. Hij gaat ineens op de stoel van ouderwetse racisten zitten. Terwijl hij helemaal geen racist is, maar een totaal geflipte bekeerling. Ga friet bakken ofzo.

Reaguursels

Inloggen

Lees:
Die griezels zijn verachtelijk discriminerend.

Der Paulie | 28-05-17 | 21:27

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 13:09
Iedereen die de vrije partnerkeuze niet helemaal, en dus voor iedereen en altijd onderschrijft, is afkomstig uit een primitieve, racistische, en discriminerende cultuur.
Dat geldt voor iedereen.
Dat gaat altijd op.
Daar hoeft niets aan genuanceerd te worden.
Beschaafd is vrije partnerkeuze.
Onbeschaafd is huwelijksdwang, bruidsschat, en 'familie-eer'. (en nog wel wat meer bezwaren)
Soms komt men een dwaallicht tegen, die telkens weer opnieuw meent, 'n nuance bij dit zwart-witte onderscheid te kunnen maken op basis van eh, niks.
De geestelijke daklozen onder hen gaan zich dan beroepen op een bruidsschat, of de familie-eer als tegenargument.
Oh, 'dus' als er een bruidsschat is afgesproken, 'dan' is huwelijksdwang dus weer wel bespreekbaar als vergoeding voor de gedane 'investering' in 'n kind(?), of oh, als de familie-eer gered moet worden (?); want wat zullen de buren, de imam of de geslaagde tante's en ooms er wel niet van vinden (?), dan is het de liefde voor iemand verbieden weer wel in orde? (lees: word jij maar lekker ongelukkig met de aan jou opgelegde echtgenoot, dochter, want dan is onze eer, en de schone schijn gered)
Maar er is hierover heus geen misverstand hoor.
Iedereen met liefde en beschaving begrijpt dit: vrije partnerkeuze wél; en huwelijksdwang nooit.
En omdat de dwaallichten in deze wereld dan toch nog menen, 'iets in hun reaguursel te moeten terug zeggen', zien wij hun tactiek zich richten op de boodschapper; die zij uit maken voor 'boer' (hé: dat is Hollandse directheid; dat is het beestje bij de naam noemen; dan kun je er niet meer onderuit draaien, als 'n primitieve wegkijker bij aangedaan leed; welkom in Nederland)
Dan heeft de reaguurder met 'Dr.' bij de verder anonieme schuilnaam zijn 'eer' gered, denkt ie.
Het is telkens die kleine Hitler-logica van op het schoolpleintje; "Maar juf, hij heeft ook iets lelijks over mij gezegd, dus hoef ik geen kritiek te krijgen, maar moet alleen maar de ander straf krijgen".
Lieve mensen; hieraan kun je de griezels en de engerdjes herkennen: want de wereld is soms heerlijk overzichtelijk te verdelen tussen primitief-barbaars en beschaafd-menselijk: iedereen die niét altijd en helemaal voor vrije partnerkeuze is; is een despoot en dictator.
Die engerdjes zijn racistisch.
Die griezels zijn verachtelijk discrimineren.
Die horen niet in Nederland thuis, want ze bedreigen niet alleen het geluk van hun eigen kinderen, maar ook die van de andere kinderen.
Dat geldt voor hen 'allemaal'. Wat ze ook zeggen. Het zijn gewoon in-en-in slechte mensen.
Er bestaan ook primitieve enge Nederlanders van voor de verkokering in Nederland, maar de meeste ellende over huwelijksdwang komt van de primitieve importmensen. Helaas. En dat moet duidelijk gezegd worden, ookal vindt de PvdA in Rotterdam van niet; want *respect* voor de meest achtelijke cultuuruitingen; want *racistisch anti-wit tot op het bot*. Wij, de beschaafde blanke Nederlanders, zien helder waar de racisten zitten. Daar hebben wij geen titel als 'Dr.' voor nodig.

Der Paulie | 28-05-17 | 21:24

Weet je wat? moslims en wij begrijpen elkaar niet, zullen elkaar ook nooit begrijpen. Zij horen daar, wij horen hier, heel simpel. We kunnen de eerstkomende 50 jaar doorgaan met praatprogramma's bla bla bla, het word gewoon toch NIX.

Wienerschnitzel mit | 28-05-17 | 13:53

*huwelijksschat=bruidschat..

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 13:27

Der Paulie | 28-05-17 | 05:34
Bij gedwongen uithuwelijking speelt ook de huwelijkschat en de familie-eer een rol.
2 punten die u zowaar niet heeft benoemt in uw betoog wtb vrije partnerkeuze. Waarom zou ik inhoudelijk ingaan op een reaguursel die kernpunten van het onderwerp niet kent?
Wat het punt van beschaving betreft: prachtig toch om de morele standaarden op het gebied van sociale / maatschappelijk geaccepteerde omgangsvormen te hebben die andere culturen overstijgt. Lijkt mij een mooi voorbeeld waaruit andere onderliggende culturen misschien wel steeds meer van oppakken. Daar heeft u met uw reactie zeker een steentje aan bijgedragen, denk ik maar zo.
Verders: u sloeg de plank finaal mis toen u het over "Allemaal" had in uw eerste opmaak. Dan verdient u dat "plasje":-)

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 13:09

Surinamers zijn allang geïntegreerd, de hele reut daar was ooit Nederland.

Doe mij maar twee ! | 28-05-17 | 12:58

Enige land ter wereld waar een moskee een directeur heeft hahahaha

xtree | 28-05-17 | 11:49

Abu van der Blom komt er nog wel achter, als de peop de ventilator raakt.

PandaBeep | 28-05-17 | 11:14

Alleen een domme moslim maakt zo'n vergelijking. Buiten dat Surinamers en Nederlanders vaak totaal anders leven, hebben ze wel respect voor elkaar en kunnen ze naast elkaar leven. Daar gaat het nou juist om.

mesutozil | 28-05-17 | 11:02

Handen af van onze Surinamers !

johnyl | 28-05-17 | 10:27

@Gags Beasley | 27-05-17 | 18:35
"(behalve op het gebied van Zwarte Piet, dat hebben ze niet gesnapt)."
Kom op m'n werk regelmatig Surinamers en mensen van de eilanden tegen. Heb er in de loop van de jaren aan een aantal gevraagd wat zij nu van zwarte Piet vonden.
Niemand van hen had er een probleem mee. Dus...

mvdwarsligger | 28-05-17 | 09:36

Omdat goed geïntegreerde Surinamers niet inees allah akhbar *BOEM* roepen. Dus kijk eerst naar de rotte (allah akbar *BOEM*) plekken in je eigen (geloofs-) gemeenschap en ga daarna weer ouderwets met je rasiestiese moslim varkensworsten vingertje wijzen.

ratelaar | 28-05-17 | 08:57

Wat een briljante argumenten gebruiken ze: het zijn geen cartoonisten, dus mogen ze geen cartoons maken..

Ziekeconstipatie | 28-05-17 | 08:49

Meneer v.d. Blom is een tot de Islam bekeerde Nederlander??
Ja, jemig, dan ben je per definitie zo stom als het achterend van een varken.

mallekater | 28-05-17 | 07:10

Mannetjes in moskeetjes zijn per definitie niet erg slim.
Surinames die HIER wonen zijn Nederlanders, en ook altijd geweest, dommerdje.
Bovendien spreken ze Nederlands vanaf hun geboorte en passen ze zich keurig aan in dit land.
Ze plegen in het algemeen vrij weinig aanslagen en vallen ons ook niet lastig met een of ander mal geloof.

mallekater | 28-05-17 | 07:08

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 02:58
U noemt mij een boer.
Misschien klopt dat wel.
U doet uw achterpoot omhoog en doet uw plasje over mijn tekst.
Dat snap ik wel.
U heeft het liever over mijn gedrag.
U heeft het liever over uw reactie op mij.
Dat mag hoor.
Oja, valt u niet iets op (?), bent u niet iets vergeten?
Ik geef de steekwoorden.
*de boodschapper*
*de toon*
*de inhoud van het beweerde*
(twee van de drie aandachtspunten heeft u keurig verwoord; op de inhoud gaat u niet in)
Typisch. Kenmerkend. Wegkijkend. Rookgordijn. Demoniseren. zichzelf bevestigend hullen in die heerlijke bubble. Ik wens u veel sympathie en instemming toe bij uw mede franbozenjam-lezers.
Alleen, de waarheid over 'n ernstig probleem is net als 'n ernstige ziekte. Een ziekte als syfilis gaat niet vanzelf over, als je die ziekte 'n onschuldig griepje noemt. Dat ligt niet aan mij. (echt waar) Dat ligt niet aan u (u reageert alleen maar op mij, en doet uw plasje; en kijkt verder weg). Het probleem ligt aan het probleem. Er bestaat écht verschil in beschaving. (vergeet verder dat etiket). Er bestaat echt verschil tussen vrije partnerkeuze en onvrije huwelijksdwang (vergeet de rechtvaardigingen daarbij). En hé. Daar is het probleem weer. En hé, het probleem gaat maar niet vanzelf weg. En nu mag u bedenken, hoe u gaat rechtpraten, dat het probleem helemaal geen probleem 'is', maar hoort bij het respect voor verschillende cultuurbeschavingen of zo, of dat 't alleen maar subjectieve beleving is (je partner te mogen kiezen). Of dat mensen met vrije partnerkeuze ook wel eens ongelukkig worden; en dat uithuwelijken ook wel eens heel goed kan zijn. Zoiets dan maar (?), franbozenjammetje?

Der Paulie | 28-05-17 | 05:34

Ah @RickTheDick | 28-05-17 | 01:50
U adreseerde mij, excuses dat speedlezencursus jl. dat gaat zo snel, vandaar mijn verlate reactie:
Of iets voor pluk87? als botbot niet lekker smaakt voor fikkie..

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 03:41

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 02:58
Was gericht aan: @Der Paulie | 28-05-17 | 01:30

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 03:00

Das een prachtige donderpreek mn jong..
Zo sprak ik ook mijn Holsteiner aan en die antwoordde de Hereford begon met Moehboe..
Ik heb ze gesust met een japanse koe massage..
Tot u in serieuze beargumentatie: ik laat mij niet iets voorzeggen of iets aanpraten als individu vanuit een vingerprincipe. Ik vind u een boer.
En wat dat andere betreft vanuit uw dobderdonderpreek over "allemaal", daar trek ik mijn achterpoot voor op en doe een plasje..

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 02:58

@Mark_D_NL | 27-05-17 | 20:01
De islam is inderdaad aan de verliezende hand. Hier aan de voeten bij de bevolking, maar ook aan de top. De NAVO begint te wankelen:
www.euractiv.com/section/politics/new...
Turkije wordt buiten spel gezet, omdat zij Oostenrijk buiten spel wilden zetten, omdat Oostenrijk fel tegen de EU-toetredingsgesprekken is, omdat Turkije niet voldoet aan de rechterlijke en democratische standaard van de EU. Zit wat in denk ik. www.groene.nl/artikel/we-gaan-het-land...

Jostifiel | 28-05-17 | 02:04

@Dr Frambozenjam
lijkt me wel iets voor botbot.

RickTheDick | 28-05-17 | 01:50

Lees:
Dat beweren alle derde-wereld-importmensen, ookal doen ze van niet.

Der Paulie | 28-05-17 | 01:35

Wat was 't onderwerp ook al weer?
Dat de importmensen ruzie met elkaar maken, zodra álle importmensen er op worden aangesproken, de vrije partnerkeuze te respecteren.
Dat doen de Turken niet.
Dat doen de Arabieren niet.
Dat doen de Surinamers niet.
Dat doen al die derde-wereld-importmensen niet.
Want de Turken zijn primitief, ookal vinden ze van niet.
Want de Arabieren zijn primitief, ookal vinden ze van niet.
Want de Surinamers zijn primitief, ookal vinden ze van niet.
Dat vinden alle derde-wereld-importmensen, ookal vinden ze van niet.
Want de enige niet-primitieve, en beschaafde reactie zou moeten zijn, 'ja, natuurlijk, wij maken dat wel eens mee, en zijn daar heel kwaad over, en gaan er nog meer aan doen, die vrije partnerkeuze van de daken te roepen, omdat 't echt voor iedereen duidelijk moet zijn.
En elke andere onderling-kibbelende reactie is hypocriet en leugenachtig. En onbeschaafd.
Dus beste Turken, dus beste Arabieren, dus beste Surinamers, dus beste derde-wereld-importmensen; dit is de tekst.
Jullie zijn allemaal vreselijk onbeschaafd en primitief. En racistisch. En vreselijk discriminerend.
Totdat blijkt, dat jullie niet naar anderen gaan wijzen, maar dit punt volledig beamen, en voor gaan strijden, dat iedereen echt vrij is in zijn partnerkeuze.
Nederlanders zijn vaak te beschaafd om dat tegen alle importmensen te zeggen, maar jullie zijn zo vreselijk primitief en onbeschaafd. En racistisch. En discriminerend.
Schaam jullie. Want er is nog veel werk te verrichten; aan jullie.
O ja, en nog iets. de beschaving wint. Ookal gaat 't niet om winnen, maar om 't geluk van jullie kinderen.

Der Paulie | 28-05-17 | 01:30

*nationale
*nationaliteit

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 00:55

Jacob van der Blom en iets met een molensteen om zijn ??? en iets van in zee gooien..
Verders: laatst vroeg een goede suri vriend mij of ik met zijn vader wilde trouwen uit Suriname voor een verblijfsvergunning. Na de onafhankelijkheid van Suriname kon men kiezen voor Surinaamse nationale of Nederlandse. Zijn vader koos destijds voor een Surinaamse.. Nu heden weliswaar voor een vergoeding trouwen met zijn vader voor een half jaar, daar een versoepeling geldt voor een Surinamer wtb Mvv, betekent dat zijn vader na een half jaar in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning op reguliere basis..
Ik heb vriendelijke het aanbod afgeslagen. Maar misschien dat hier in de panelen wel iemand is die interesse heeft? Gezien de positieve reaguursels..
(Ik vraag geen bemiddelingskosten)

Dr. Frambozenjam | 28-05-17 | 00:54

Wow, wat een positieve reaguursels en complimenten over Surinamers. Doet me goed als (Surinaams) Nederlandse, Wij houden ook van jullie, autochtone Nederlanders! (maar niet van overgeëmancipeerde kenau's, sorry, feministen :)

jadajada | 28-05-17 | 00:22

Surinamers zijn Nederlanders, period.

-=PyP=- | 28-05-17 | 00:19

Weer een rock-icoon gestorven. Gregg Allman van the Allman Brothers. Fantastische jam-band, samen met zijn al in het begin van de jaren zeventig overleden broer Duane(bekend van zijn slidegitaar, bijvoorbeeld op statesboro blues, maar ook als gastmuzikant op bv Claptons Layla) en Dickey Betts(die Jessica schreef, bekend als tune van top gear)
The Allman Brothers hebben nog tot een paar jaar terug opgetreden, met Derek Trucks en Warren Haynes op gitaar.
Tijdje terug nog gezien in Paradiso waar hij vertelde dat zijn moeder net was overleden. Was ook een ex van Cher.
Anyway, zijn helden (en dat geldt voor veel oude blanke dode of levende rockers) zijn donkere bluesmuzikanten. Dat is ook een reden dat de witte westerse mens geen probleem heeft met negers... jazz, blues, soul etc.
Waren Turken maar goede bluesmannen, maar nee, de islam rockt gewoon niet en heeft zo weinig soul in zijn donder.

RickTheDick | 28-05-17 | 00:02

Directeur moskee tegen Surinamers: "Praat Arabisch met me".

Kapitein Stijlvol | 27-05-17 | 23:33

Mallepietje1001 | 27-05-17 | 22:59
SVP even verwijzen naar de kutmongool-postgegevens. Dan kunnen we verder. Dit loopt deaud.

NiCeY | 27-05-17 | 23:30

Weer een haatzaaiende kutmongool. En niet eens een echte moslim, een neppert, een bekeerling, hoe zielig kun je zijn.

Mallepietje1001 | 27-05-17 | 22:59

Surinaams eten... Zucht... Dromen...
Graag elke dag! Oprotten met Hollandse hap. Surinamers verdienen een status van onaantastbaarheid vanwege de culinaire superioriteit.
Nee, ik ben lelijke Hollandse witmansch..

Zaadhaan | 27-05-17 | 22:56

[sarcasme]Tja, de islamofascist heeft een punt: Het loopt immers de spuigaten uit met die aanslagen op kinderen door Surinamers hier in Europa.[/sarcasme]

Ales | 27-05-17 | 22:50

Benieuwd*. Sorry, mobiel hapert door warmte.

Stijl-vol | 27-05-17 | 22:44

Derdegraads connectie van mij op LinkedIn zie ik. Maar via wie? Ben nu bekeurd.

Stijl-vol | 27-05-17 | 22:43

Een mondiale samenwerking zou uitkomst bieden, maar daar zijn de verschillen in de mensen van verschillende afkomsten en geboortegebieden, en zeker ook machthebbenden nog te groot voor.
NiCeY | 27-05-17 | 20:22
Vergeet er bij te zeggen dat dit in stand wordt gehouden door de mensen die hier dik mee boeren.
Die lui op het binnenhof bijvoorbeeld.
Die veranderen geen tafffes..

NiCeY | 27-05-17 | 22:16

Met Surinamers is werkelijk helemaal niks mis, althans, niet meer dan met blanke Nederlanders. En ze brengen meer plezier en levenslust dan de gemiddelde Vinex bewoner in dit land. Moslims daarentegen zijn een plaag, een haat-plaag.

De Ana(a)list | 27-05-17 | 22:04

De Surinamers, die ik ken, komen niet in de moskee, maar in de kroeg. Uitstekend geïntegreerd.

TheseDays00 | 27-05-17 | 22:00

Ey swa! Beter ga je met je halal praatjes andere groeperingen aanspreken. Roti is nog altijd lekkerder dan Dönner...

PandaBeep | 27-05-17 | 21:42

@roze_bril | 27-05-17 | 20:39
Je nick doet minder realiteitszin vermoeden dan je tentoonspreidt. Toch hoop ik dat moslims te overwinnen zijn met rede. Verwar dit absoluut niet met appeasement. Ook ik heb ervaring met 'leuke moslims' die berserk gaan als ze de naam Hirschi Ali zien, of als een moslim ambtenaar spuugt op homo's.
Ik hoop dat het besef doordringt dat alle techniek waar ze dankbaar misbruik van maken, ontwikkeld is door vrije geesten. De islam wordt slechts gekenmerkt door regressie. Domheid door inteelt en het ontkennen van vrouweijke intelligentie.

Achterhoutje | 27-05-17 | 21:21

Ela, hoor ik daar Surinaams eten? Die zoete frisdrank, dat is Fernandes soft. Broodje pom? Pom eet je niet op brood, net als aardappels, die eet je ook niet op brood toch? We hebben ook Parbo bier, en teloh, en gedroogde garnalen, kouseband met trassi is lekker man! Pomme citère eten we na het eten, of birambi. Of we gaan roti met kip halen bij die hindoestaan. En soekroewatra bij taante Jone. Knippa eet je tussendoor. Barrah is vet hoor maar ook lekker. Omoe snesie verkoopt kakastong. En bij ma-i krijg je pitjil met sambal. Kom lekker eten bij Surinamers, we hebben wel 300 soorten groenten op de groentemarkt, terwijl Nederlanders daar maar hooguit 30 soorten groenten hebben. Jullie weten niet wat je altijd hebt gemist, wij wel. Pas op voor die Madame Jeanette, daarvan staat je mond in brand!

Twee Jeetjes | 27-05-17 | 21:09

Surinamers zijn prima die hebben geen last van Islam.

osolemio | 27-05-17 | 21:07

Ik heb jacob wel eens gezien op de "parkeerplaats". Maar allah heeft liever kontsex dan dan haren in de wind, euh wint. Dus kopvod!

funkyd | 27-05-17 | 20:40

@Achterhoutje | 27-05-17 | 19:59

Weet je wat het is. De argumentatie dat een specifieke ervaring leidt tot generalisatie. Iedereen heeft wel die vriendelijke moslim als buur. Maar wat moet ik daar mee als ik de onderzoeken lees van Ruud Koopmans. www.nrc.nl/nieuws/2017/01/04/vijftig-...

roze_bril | 27-05-17 | 20:39

Mark_D_NL | 27-05-17 | 20:15
Mij niet meer afzeiken, dat vind ik er niks meer aan. ;)
En doe eens wat aan dat floegtelingen engels gejank, tenenkrommend en walgelijk gemuts, maar dat wist je al.
Mazzel!

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 20:33

Surinamers zijn landgenoten dus beetje dom om te zeggen dat ze moeten integreren.

janmetdepet | 27-05-17 | 20:28

Veel Surinamers stemmen Pvv, zou daar de kneep zitten?

thekolere | 27-05-17 | 20:23

@Peter Emile | 27-05-17 | 18:28
Men weet al langer dat de aarde rond is dan dat deze religies bestaan.
en.wikipedia.org...

miko | 27-05-17 | 18:51

Dát bewijst eensch ten meer dat de mens een eigenwijs bijgelovige primitieve denkwijze aanhoudt. Prima te verklaren doordat we als zelfbewuste levensvorm pas net beginnen de zaken te onderzoeken, en af te vragen hoe het werkelijk in elkaar zit, maar wél geavanceerd genoeg zijn om juist die tweedeling die door die gescheiden groei in wetenschap té lang in stand te houden. We zijn momenteel het grootste slachtoffer van onszelf. Mede door prehistorische (tribiale) biologische conditioneringen. Dát is wat ons nu nekt. Een mondiale samenwerking zou uitkomst bieden, maar daar zijn de verschillen in de mensen van verschillende afkomsten en geboortegebieden, en zeker ook machthebbenden nog te groot voor.

NiCeY | 27-05-17 | 20:22

Mark_D_NL | 27-05-17 | 20:14
De basis bestaat hier op het afgeven op nederlandse mannen, dat hoef ik jou niet uit te leggen.
Maar inderdaad, de mannen die dat steunen zijn geen kerels te noemen.

Beter is dat we elkaar de kritiek gunnen, en daar op reageren. Wat ik beweer klopt meestal en die van jou soms ook ;)

Nou, kusje erop?

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 20:20

ik wil gaarne dat roken wat onze jacob zo'n prettig gevoel in de bol geeft. straks gaat ie ook nog los op indo's en molukkers.

Bread_Pitt | 27-05-17 | 20:17

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 20:03
We zijn het eigenlijk wel eens.. best kut dus. Dna kan ik je niet meer afzeiken... ;-)

Mark_D_NL | 27-05-17 | 20:15

Mark_D_NL | 27-05-17 | 20:01
Ik zei dat de islam aan het winnen is, niet dat ze gewonnen hebben, de wedstrijd is nog niet voorbij.
Dus spaar me jou gezeur.

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 20:14

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 20:03
Aantal lezers van de reaguursels. Meer dan jij en ik denken vermoed ik. En wanneer het niet zo is, dan heb ik zeg een uurtje of paar honderd besteed aan iets volkomen nutteloos. Maar wel gelachen en wat geleerd.
--
Klopt, NL mannen zijn watjes. Zijn op zoek naar zekerheid, hebben meestal een mooie vaste baan voor de rest van het leven maar doen nooit iets Echts meer. Nederland is qua man zijn kapot. En ze maken ook nog eens nauwelijks kinderen, de losers.
--
Ok Transgenderin?

Mark_D_NL | 27-05-17 | 20:14

@aardappelninja | 27-05-17 | 17:30
Ook de Turk is welkom in mijn keuken want die gasten kunnen best aardig koken. En gelukkig zijn er nog zat met wie het daarna nog best aardig toeven is, met wijn erbij en vrouwen van allerlei komaf. Wel raar dat die geen van allen Erdo blieven. En denken dat de rammedan volgende maand pas is.

BozeKater | 27-05-17 | 20:13

Mark_D_NL | 27-05-17 | 19:54
Ik ben een vriend en steun dit getiep ook, maar het zet geen zoden aan de dijk.
Kom eens met cijfers hoeveel mensen reacties lezen.
Het staat alleen commercieel stom om 30 reacties onder een post te hebben vandaar dit gelul. Ik ben gekke Henkie niet.
Kom op, waar zijn de echte verzetsstrijders? Die zitten achter in hun tuin met een 0.0% radler interessant te doen omdat het een stel "vrouwen" zijn.

Voor de rest is het nogal kut, pun intended. En dat is geen afbekken, maar de realiteit die je in het gezicht spuugt.

Maar zonder Geenstijl was er slechts een vacuum, maar dit kan verbeterd worden. Kap eens met mij in een vijandelijke hoek te duwen, jij wil toch realiteit? Nou dan krijg je die.
Ok vriendin?

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 20:03

Neu. De praktijk is dat je over 10 jaar uit de buurt moet blijven van hoge gebouwen.
De Islam is aan het winnen, dat ziet iedereen.
Ongeblustekalk | 27-05-17 | 19:54
Islam winnen. sure. Dus jij gaat verliezen van het slechtste team op aarde? Het Team dat alleen maar kan winnen door vals te spelen, het team wat kinderen vermoord? Jij bent geen vechter he?
--
De islam heeft al verloren, kijk maar om je heen. Ze worden wereldwijd uitgekotst. Dat de links mensjes nog de Islam pijpt is geen probleem meer. Zij hebben gekozen. Die mogen aan kant van de Islam hun ondergang tegemoet.
--
Revolutie! Dood aan de EU!

Mark_D_NL | 27-05-17 | 20:01

dagpauwoog | 27-05-17 | 18:48

Zeker waar.
Maar is dat daar een probleem of hebben wij hier een probleem ?
Geloof dat onze antwoorden ineens matchen.

beware_reageert | 27-05-17 | 20:00

@netniet | 27-05-17 | 17:11
De Indonesiers zijn vaak ook moslim en dat gaat bij mijn weten prima. Kennelijk maakt het ook uit waar je vandaan komt.
van heinde en verre | 27-05-17 | 19:32
LUL toch niet, die in Nederland wonen zijn veelal christen of katholiek. Ga eens kijken hoe de het christenen vergaat in Indonesië. En het wordt steeds slechter! www.youtube.com/watch?v=1kECddgwHQE

JI-HAAT | 27-05-17 | 20:00

@roze_bril | 27-05-17 | 18:29
Tuurlijk zie ik wat er aan onze samenleving knaagt. Wat ik bedoel te zeggen is dat kleurtjes alleen nog van belang zijn voor de beroepsmatig gekwetsten. De normale mens maalt daar niet meer om. De islam is wel een bedreiging voor de gezonde geest. Van de 700 man op de begrafenis was er één schuw hoofddoekje. Daar is nog veel ruimte voor ontwikkeling.

Achterhoutje | 27-05-17 | 19:59

Nou nou nou,zo geweldig zijn die surinamers nou ook weer niet geïntegreerd hoor.
Lopen ook nogal eens te zeuren en te zeiken over vermeend racisme.
Verder zijn ze ook goed vertegenwoordigd in de gevangenissen en zijn ze zo onbetrouwbaar als de eerste beste moslim.
Kortom,ik mag ze niet en dat telt ook voor de antilianen en die andere eilandbewoners.

komtdatschot | 27-05-17 | 19:56

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 19:49
Je snapt het weer eens niet.
--
iedereen mag, zelfs moet, zo'n verhaal tikken, dan weten we zeker dat er steeds meer mensen zijn die het zien en snappen. En voelen anderen zich weer gesterkt om hun verhaal te doen. Je weet het verhaal van dat ene schaap wat over een dam ging..?
--
En probeer eens wat anders dan het continue afbekken van anderen. Is nutteloos. Ok vriend?

Mark_D_NL | 27-05-17 | 19:54

Mark_D_NL | 27-05-17 | 19:17
Neu. De praktijk is dat je over 10 jaar uit de buurt moet blijven van hoge gebouwen.
De Islam is aan het winnen, dat ziet iedereen.

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 19:54

Der Paulie | 27-05-17 | 19:36
Goede post, maar er staat niets in wat ik al weet, praten om te praten zonder oplossingen. Failliete meuk.

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 19:49

Nederland heeft nooit problemen gehad met migranten. Tot het moment dat de Islam ging domineren.

doskabouter | 27-05-17 | 19:47

@van heinde en verre | 27-05-17 | 19:32
De Molukkers die hierheen gekomen zijn waren voornamelijk christenen en Katholieken..

Wijze uit het Oosten | 27-05-17 | 19:37

De racisten weten als beste, hoe hun racisme verborgen moeten houden, door zich te hullen in 't kleed van de anti-racisten.
Dan hoeft hun redenatie bijna niet te veranderen.
De loopjes kennen ze natuurlijk als beste.
Soort zoekt soort; én soort herkent als beste de tegenpool, de anti-soort.
Want beide soorten zijn met hetzelfde sop overgoten; het racisme-sop.
En 'dus' gaan de islamieten, zodra hen 't vuur aan de enkels wordt gelegd, demonstreren hoe ze 'echt' in elkaar zitten.
Er bestaan kennelijk in de moskee Turken/Arabieren, de 1e-rangs islamieten; daarna 2e-rangs Surinamers.
(zoals er in Amerika ook typische blanke kerken voor de christenen/protestanten bestaan; en hun evenknie met typisch zwarte gospel-kerken; die mengen niet, ookal aanbidden ze officieel wel dezelfde god)
Maar in de moskee blijkt nu dus ook 'n pik-orde te bestaan.
Éérst de Turken (den de Arabieren); en achter in de moskee dan ook nog de mindere zwarten.
Tja, wie is verbaasd.
En de onderhuidse scharnieren komen ook al zo bekend voor.
Want zoals gezegd, als de vos de passie preekt, boer let op je kippen.
Alle verwijtende argumenten van deze anti-racisten zijn misschien wel echt waar (Leefbaar Rotterdam zal moeten concurreren met de PVV), en misschien is Leefbaar helemaal niet zo begaan met de Multi-culti-vrije diversiteit.
Maar dan nog blijft de vrije partner-keuze; of de opgelegde groeps-zuiverheids-bewaking van islamieten een punt van discussie; er bestaat slechte groepsdwang, en er bestaat slechte familie-dwang; en er bestaat morele-omgevings-terreur waardoor vrije partnerkeuze met eerwraak en andere vormen van sociale uitsluiting wordt opgelegd.
Of de moskee-meneer het daar over wil hebben?
Hé, wat zie ik (?), hij wijst alleen maar naar een andere groep (Surinamers), en dat die groep zich ook maar eens moet aanpassen en integreren.
Who do you think you are kidding, mr. Hitler?
(dat deuntje komt bij mij op; telkens weer, als ik die islamieten hun speelpleintjes-logica zie opdissen; 'ja, maar ik wil geen kritiek op mijzelf horen, dus wijs ik naar anderen, want echt waar, juf, die anderen, die zijn veel erger dan ik; die moeten eerst maar eens veranderen')
Het zijn allemaal van die kleine Hitler-logica's.

Der Paulie | 27-05-17 | 19:36

@netniet | 27-05-17 | 17:11
De Indonesiers zijn vaak ook moslim en dat gaat bij mijn weten prima. Kennelijk maakt het ook uit waar je vandaan komt.

van heinde en verre | 27-05-17 | 19:32

@bowlfabriek | 27-05-17 | 17:08
'een aantal'? de helft van hun bevolking. geen grapje. Ze hadden maar 600.000 inwoners, maar toch de helft is nu hier.

En ik vind ze een toevoeging. Sorry, maar vind ik echt. je kan met ze lachen, ze zijn niet hypergevoelig, hebben humor, en ze eten alle kip op :)

van heinde en verre | 27-05-17 | 19:30

Surinamers kunnen nogal racistisch zijn hoor. Prima lui verder

Bokito ergo sum | 27-05-17 | 19:28

-weggejorist-

JantjedeBoer | 27-05-17 | 19:25

Die Marco Heijmen van de pvda (!) geeft de enige reactie die juist is. Eens kijken hoelang hij nog raadslid blijft.

Ongeblustekalk | 27-05-17 | 19:25

Durf ongevraagde vragen te stellen.
NiCeY | 27-05-17 | 19:05
En blijf doorvragen. We staan aan de vooravond van de nieuwe democratie. Is niet meer tegen te houden door de zogenaamde, door zichzelf benoemde (proest), elite. De angst spuit uit hun ogen, zijn allemaal maar bezig om de burgers te frustreren en uit te dagen en zichzelf in te graven. Ze hebben geen idee, ze hebben geen idee.
--
Rutte zal zijn waterloo heel snel vinden, figuren asl Pechtold zullen niet zomaar weg komen met hun achterbakse daadjes, en zeker de oude garde (Zalm e.d.) zal opgejaagd worden. Er is geen weg meer terug. de revolutie is onderweg, de wapens zijn geladen (Nee, het verzet hoeft gene pang, pang te roepen), en de geesten van mensen zijn er bijna klaar voor. 10.000 mannen en vrouwen....

Mark_D_NL | 27-05-17 | 19:17

Vergeet ook alstublieft niet dat geloof een middel is om de burger angstig, en in bedwang te houden is!! Hoe verder de waarheid boven water komt, hoe angstiger bepaalde sturende organen worden.
Durf ongevraagde vragen te stellen.

NiCeY | 27-05-17 | 19:05

Surinamers zijn okay. Lekker eten, lekkere muziek, gevoel voor humor, goede voetballers...

En nu ff deze puntjes voor Turken... volgens mij winnen mocros dan ook nog op bijna alle punten.

LJBrinkhorst | 27-05-17 | 19:01

Zwizalletju | 27-05-17 | 18:38
De wetenschap is jong, en nog steeds niet onfeilbaar. Er is sprake van misinformatie en ontbrekende metingen, en daarop gebaseerde berekeningen. Dat gaat zichzelf echt wel rechttrekken.
Ik zeg: We bewandelen eindelijk het juiste pad.
En dat kun je een misleidde/gelovige nooit bewijzen. De doctrine van jongs af aan heerst voor de rest van hun leven. Tenzij je het ZIET.

NiCeY | 27-05-17 | 18:59

@Mark_D_NL | 27-05-17 | 18:48
Dikke kans dat je @eerstneukendanpraten tegenkomt.

Rest In Privacy | 27-05-17 | 18:58

1 op de 5 Surinamers is moslim, dat zal deze Jacob van der Blom vergeten zijn.
.
Dinand | 27-05-17 | 18:30
Hoe noemen Hindoestaanse-Surinamers Creolen? "Kafri"

JI-HAAT | 27-05-17 | 18:57

Surinaamse vrouwen zijn leuk. Beter alsdan Nederlandse zeiktrutten, die leven tot hun 80ste naar zijn Al zo dood Al's een pier op hun 30ste.

Mark_D_NL | 27-05-17 | 18:57

Wat een gemekker weer vanuit gesubsidieerde moslim hoek, nu eens over 'onze' Surinamers
onze Surinamers zijn prima geïntegreerd met een klein deel sociaal onaangepaste lui, percentueel vrijwel gelijk aan de inheemse blanke autochtonen
Dus @ wijsvinger wapperende moeslim; kijk es naar je eige voordat je weer eens gaat lopen zeuren over wat er mis zou zijn met anderen

Tobi | 27-05-17 | 18:55

@maar toch | 27-05-17 | 18:49
Elke gemeenschap heeft zijn zwart schaap!

miko | 27-05-17 | 18:53

Als de vlam in de pan slaat doen alle Surinamers gewoon met de kaaskoppen mee. Laat die ex-patattenbakker zich geen illusies maken.

Ruud Hazes56616330 | 27-05-17 | 18:53

@de Voorzittert | 27-05-17 | 17:44
Nee hoor. ben een aantal malen in Suriname geweest. Mijn indruk is dat ze daar Sylvana en Sunny zeurpieten vinden.

dagpauwoog | 27-05-17 | 18:51

Bedoelt hij Sylvaantje?

maar toch | 27-05-17 | 18:49

@Parel van het Zuiden | 27-05-17 | 17:35
Houden zich aan de wet? En de Bijlmer dan? Of zwartrijders? Moslims zijn op dit moment erger dan zwarte Nederlanders, maar ik ben er vrij zeker van dat alle ogen op de zwarte Nederlanders gericht zal zijn (en dan heb ik het niet over de Surinaamse Hindoestanen, Javanen enzeau) als de moslims het land uit zijn gezet. Ik kan het weten als kwart-Surinamer. De Surinaamse kant van mijn familie zit vol met onzuivere koek.

Jostifiel | 27-05-17 | 18:49

Surinamers zijn geïntegreerd , meneertje de moskee voorzitter. Met behoud van eigen cultuur en daar is niks mis mee. Geen opdringerig gedram vanuit die groep in onze samenleving en dat is helaas niet te zeggen van veel moslims.

te veel moslims zijn chronisch gekwetst, weigeren de ernstig zwarte kanten van hun geloof onder ogen te zien. Continue gillen dat je gediscrimineerd wordt en dat het NOOIT aan de islam ligt. Dat ligt het wel en is ook niet raar met religie. Het is gewoon deel van de cultuur. Moet je niet moeilijk over doen, maar onder ogen zien, net als de Christenen dat gedaan hebben, en doen, zodat we hier met een samenleving zitten waar mensen niet altijd met elkaar eens zijn over normen en waarden, maar het lastig vallen minimaal houden. En zeker geen geweld tegen elkaar. Nou ja: niet de linksige drammensch dan.

het zou fijn zijn dat moslims over hun taboe kunnen heen stappen, welke elke kritische kijk op het geloof tot verboden gebied verklaard. Er zijn best wat vooraanstaande (ex)moslims in Nederland die dat wel doen. Hulde en steun die mensen.

Nuuk | 27-05-17 | 18:49

@beware_reageert | 27-05-17 | 17:21
Wat in geen enkele toeristische folder staat is dat de moskee, naast de synagoge, een Ahmadyyia moskee is, De Ahmadyyia worden verketterd door de soeni en shia.

dagpauwoog | 27-05-17 | 18:48

Goed avond om op zicht karpers proberen te vangen.

Mark_D_NL | 27-05-17 | 18:48

Laat de suri's met rust, ze hebben al zo geleden onder de slavernij, en het verdwijnen van hun partij (van de arbeid, oh ironie) hun woonomgeving ook zien verturken, hun handeltjes weggeconcurreerd, maar ze lachen altijd en doen of ze vrolijk zijn, en de meesten zijn van plan om echt terug te gaan naar Baas.B. in Langetabbetje.

hovawart | 27-05-17 | 18:46

Suri's zijn prima geïntegreerd en meestal relaxte en gezellige lui.

Muggenmepper | 27-05-17 | 18:45

@NiCeY | 27-05-17 | 18:00
Vwb Neil Degrasse Tyson : spot on vwb Religie , Cosmos, zeker als leerling van Sagan. Maar volkomen de weg kwijt vwb het "Klimaat". Hij heeft zich niet verdiept in zijn frauderende mede Klimaat scientists bij de NASA en de rest van de gang.

Zwizalletju | 27-05-17 | 18:38

Als politici zich niet eens als cartoonist mogen uiten waarom mag een Jacob dan een moskee besturen?

Vader Jacob vader Jacob,
Slaap jij nog, slaap jij nog?
Alle klokken luiden, alle klokken luiden,
Ding dang dong, ding dang dong.

Iemand die zich bekeert tot welke religie dan ook verloochent zijn afkomst.
Zal ongetwijfeld een onbewuste haat tegen zijn ouders voelen, dus eigenlijk verdient deze sneuneus ons aller medelijden.

Als hij 30 jaar eerder was geboren had hij waarschijnlijk de zoveelste Rolls Royce van de Bagwan mee gefinancierd.

Graag de Surinamers er buiten houden, ik heb nog geen gedram gehoord over een Bindiya op het voorhoofd van agentes.

Laat hem in Koeweit een moskee gaan besturen.
Kan hij zich hard maken voor vrouwelijke politieagenten.

Ben-Bataaf | 27-05-17 | 18:35

Surinamers, Antillianen en mensen uit Indonesië zijn in Nederland prima geïntegreerd, niets mis mee, (behalve op het gebied van Zwarte Piet, dat hebben ze niet gesnapt).
Dat Turken hier de best geïntegreerde bevolkingsgroep zou zijn is onwaar, ze scoren op dat gebied weinig beter dan Marokkanen.

Gags Beasley | 27-05-17 | 18:35

Nergens een grotere hekel aan dan Nederlandse mannen die een baard laten staan en plots de ideologie van de onderwerping gaan prediken.... brrrrr

Hettiet | 27-05-17 | 18:34

Misschien omdat die jankmoslims Surinamers als een bedreiging zien? Surinamers zijn heel relaxed en houden van hun vrijheid, dus ik kan je verzekeren dat die als eerste in opstand gaan komen als de Islam aan hun wordt opgedrongen. Niet voor niets hebben velen PVV gestemd.
.
Bovendien kan je de Moslims in Suriname niet vergelijken met dat Turkse/Marokkaanse bergvolk in Nederland. In Suriname zijn er geen problemen met de Islam. Oorzaak? Je hebt daar geen Turken en Marokkanen!

Bharata | 27-05-17 | 18:32

@Achterhoutje | 27-05-17 | 18:13

Heel veel kudo's.
Hear, hear.

En aan allen: zet dit in gulden sierletters op een dubbel gebakken tegel:

"Het zijn de jankorgels die iets proberen te repareren wat niet stuk is. Door hun gebrek aan inzicht gaat het juist kapot."

Peter Emile | 27-05-17 | 18:31

Uhm, ik ben geboren en getogen in Den Haag, ben van Hindoestaanse afkomst, ben een groot fan van Geert Wilders en stem altijd PVV. Integratie wat mij betreft prima gelukt :-)

Dinand | 27-05-17 | 18:30

Dat van de Turken en integratie bestaat alleen in de fantasie van Jacob. Te vaak Turken tegengekomen die na tientallen jaren voor geen meter Nederlands spreken.

En Jacob, mijn Surimoslimfamilie is heel goed geïntegreerd. Mijn overleden vader was blij met zijn half Nederlandse buitenechtelijke kleinkind, die hij gekregen had van zijn atheïstische dochter.

Sowieso zijn er veel gemengde relaties en kinderen in onze familie.

En verder zal het je waarschijnlijk verbazen hoeveel Surimoslims absoluut geen enkele affiniteit hebben met hun niet integrerende geloofsgenoten en hun nukken en makken.

Parbogirl | 27-05-17 | 18:29

@Achterhoutje | 27-05-17 | 18:13

Wow, nee ok. Dan nemen we die begrafenis als de maat der dingen. Als het daar goed gaat, dan kun je moeilijk zeggen dat we structurele problemen hebben in Nederland.

roze_bril | 27-05-17 | 18:29

@NiCeY | 27-05-17 | 18:00

Zeer mee eens, met uw betoog.
In de donkere, achterlijke tijden die ver achter ons liggen, werd van elk onbegrepen natuurverschijnsel een god gemaakt: De zon, de maan, de bliksem, de donder, de wind.

Verder is elke religie een menselijk hersenspinsel, bedacht & bij elkaar gefantaseerd omdat mensen bang zijn voor de dood & voor de zinloosheid van het bestaan.

Ik vind het verder onbegrijpelijk dat de twee grootste monotheïstische religies in deze moderne tijd nog zoveel aanhang hebben. Het christendom en de islam zijn ontstaan in tijden dat men nog dacht dat de aarde plat was, en in een regio die sowieso al de bakermat was - en nog steeds is - van collectieve hysterie, primitief bijgeloof en al even primitief tribaal denken - met het bijbehorende tribale geweld.

Je zou toch denken dat de wereld inmiddels een stuk verstandiger zou zijn geworden.

Maar dat valt zwaar tegen. 'Moderniteit' staat kennelijk nog steeds in de kinderschoenen, zo'n 150 jaar na de industriële revolutie en de doorbraak van het wetenschappelijk denken, en ondanks het feit dat in elk geval de zon, de maan, de bliksem, de donder en de wind als aanbeden goden inmiddels op de vuilnisbelt der geschiedenis zijn beland.

Peter Emile | 27-05-17 | 18:28

Achterhoutje | 27-05-17 | 18:13
Dan rest er niks dan de bijna cliché conclusie dat je het nieuws de afgelopen tid niet echt tot je hebt door laten dringen. Hou je je deeur op slot deze rammeldan?

NiCeY | 27-05-17 | 18:25

Ongelooflijk dat die bekeerling zo'n grote bek heeft vlak na de massamoord gepleegd door zijn geloofsgenoot in de naam van zijn profeet.

Krankzinnig dat NRC hem daar geen vraag over stelt.
*verbied islam*

Lewis Lewinsky | 27-05-17 | 18:22

Wa zei jie?
Bijtendehond | 27-05-17 | 18:08

QED

Stormageddon | 27-05-17 | 18:16

"Turken waren juist jarenlang de best geïntegreerde bevolkingsgroep! En sinds die rellen ineens niet meer?"

Precies, die mythe is doorgeprikt.

Rest In Privacy | 27-05-17 | 18:13

Dat gezever over integratie...
Vorige week was ik in Groningen bij het begraven van een goede vriend en een mooi mens. Het filmpje van de ride out staat ergens op dumpert. Er waren iets van 700 man om afscheid te nemen. Van het witste wit tot het zwartste zwart.
En geen onvertogen woord. Het zijn de jankorgels die iets proberen te repareren wat niet stuk is. Door hun gebrek aan inzicht gaat het juist kapot.

Achterhoutje | 27-05-17 | 18:13

Cartoons voor de cartoonisten!

roze_bril | 27-05-17 | 18:10

Bekeerlingen zijn het ergst.
Bekeerlingen zijn het fanatiekst.

Bekeerlingen zijn vrijwel altijd ook labiele mensen; altijd op zoek, altijd vatbaar voor de praatjes van goeroe's, sekte-leiders, religieuze scherpslijpers of wolkenruiters met hun roze idealen.

Bekeerlingen zien er ook meestal geen been in om van het ene extremisme in het andere - totaal tegengestelde - extremisme te duiken.

Peter Emile | 27-05-17 | 18:09

@RickTheDick | 27-05-17 | 17:25
Nee. Zeeuwen... daar is geen redden meer aan.
Stormageddon | 27-05-17 | 17:50

Wa zei jie?

Bijtendehond | 27-05-17 | 18:08

Bij een eerdere vaste baan had ik ook een Surinaamse collega. Deed Sharepoint configuratie, installatie en onderhoud bij klanten. Ook een toffe gozer, had nog wel duidelijk een losse seksuele moraal - geen idee of dat bij de Surinaamse cultuur hoort. Maar dat betekende wel leuke verhalen over zijn avonturen.

Eigenlijk heb ik dus alleen maar positieve ervaringen gehad met Surinamers.

Dat kan ik niet zeggen van Marokkanen.
DolfWeerwolf | 27-05-17 | 17:48

Is idd wel een cultuur. Niet dat de vrouwen er blij mee zijn hoor. Mannen wel. Mijn ervaringen zijn ook positief, op hier en daar een galbak na. (sta je in Paramaribo in een shop, wordt ik , bakra, compleet genegeerd.) Het ligt aan plaats, Paramaribo is meestal creool en chinees. Hele lieve mensen, maar in een winkel ben je als blanke niet van tel. Nickerie, Hindoestaans. Kom je als blanke een "cafe" binnen, het eerste rondje wordt je aangeboden. En gratis aanstekers. Dat wel een verschil.

beware_reageert | 27-05-17 | 18:05

Berichtgeving om de 'dawa', (nl.wikipedia.org/wiki/Dawa ) zo min mogelijk te onderkennen en geen tegengas te bieden.
Surinamers: Geen last (doen daar ook niet veel voor).
Antillianen: Matig last.
Boeddhisten: Hoor je niks van.
Joden: Hoor je niks van.(behalve op marokforumpjes).
Yezidi: Hoor je niks van.
Kopten: Hoor je niks van.
Pedofilatemanen: Hoor je niks van. (tenzij in een ouwe mop).
Atheisten: Deze zijn spot-on, en hun tijd bijna ver vooruit: Hoor je steeds meer van, wat weer tegen het zere been van de misleidden ongelovigen-haters is.
Check: www.youtube.com/user/alexjoconnor ..
Samen met namen als Sam Harris, Carl Sagan, Neill degrasse, Christoph hitchens en een steeds verder groeiende wijze groep mensen een voorbeeld voor de toekomst. Geloof? Een paar 100 jaar geleden had de mens een god voor alles wat ze niet konden verklaren. Feit er bij dat de mens zich (sommige primaten ook) bewust is van zijn eigen eindigheid en dat niet wilt of het daar mee eens is, maakt dat de mens met zijn af en toe ontwrichtte fantasie er een mooie draai aan geeft.
Is ook gebeurd. Zo'n tweeduizend jaar geleden werd er een verhaal op de markt gegooid om groepen mensen bij elkaar te houden, en en die volgens dezelfde richtlijnen op te laten groeien. Volledig uit de klauwen gelopen, met als gevolg dat: Des te langer een leugen/belofte (hiernamaals) wordt herheeld, wordt het vanzelf waarheid.
En er zijn zat instellingen van verschillend twijfelachtige (lees niet waar, onbewezen) aard, die daar over de rug van een ONBEVATTELIJK grote groep centen aan vertdienen, en de macht houden. Faith gives you a golden ticket to not think for yourself. Question everything.

NiCeY | 27-05-17 | 18:00

De reactie van Van der Blom op de meisjesmassamoord:

*Wat afgrijselijk , geen woorden voor #Manchester*
twitter.com/jacobnl/status/8668761692...

Dat is echt te weinig, Van der Blom. De meisjesmassamoord is gepleegd door een geloofsgenoot van jou die dat deed in de strijd voor jouw Allah en jouw Profeet. Stap toch uit die verdomde islamclub! Zo niet, dan heb je geen greintje fatsoen in je donder.

Lewis Lewinsky | 27-05-17 | 17:59

Turkse invasie is al bezig. Ze moesten van Erdogan heel veel kindertjes krijgen. Van een minderheid naar een meerderheid. Lijkt wel op derde rijk.

franck7020 | 27-05-17 | 17:57

Hij heeft gelijk, turken WAREN de best geïntegreerde groep. Tot ze zich door Erdogan lieten ophitsen. En ze laten zich graag ophitsen.
Daarom zijn turken nu de meest gevaarlijke groep.

sinar2 | 27-05-17 | 17:57

@Parsons | 27-05-17 | 17:52
Ja maar dan gaat KFC failliet. Moet je ook niet willen. Die slepen de hele Barneveldse economie mee. Nu is dat toch maar een inteeltdorpje van SGP en CU stemmers, dus zoveel is daar nu ook weer aan verloren, maar toch.

Stormageddon | 27-05-17 | 17:56

Jacob van der Blom, patatbakker:
Ja, mijn vriendin was fotomodel, ik had een mooie auto, volop vrienden. Maar toch vroeg ik me af, bak ik ze niet te bruin?
Lichtgetint is toch lekkerder.
Uitvinder van het patatje dwaallicht met mayo aan het woord.

Ernst Oosters8389 | 27-05-17 | 17:56

@LaatmaarLu? | 27-05-17 | 17:26

Als ze zich aan de wettelijke bepalingen houden wel, ja. Overigens gaat dat eigenlijk gewoon vanzelf. Als de ouders (ook) de turkse/marokkaanse nationaliteit hebben, doet het computersysteem van de woongemeente dat automatisch.

zuiderduin | 27-05-17 | 17:54

Eens, alle Surinamers terug naar Turkije!

Parsons | 27-05-17 | 17:52

@RickTheDick | 27-05-17 | 17:25
Nee. Zeeuwen... daar is geen redden meer aan.

Stormageddon | 27-05-17 | 17:50

Wat een gelul ook dat ze geen cartoon zouden mogen maken, moet je daar volgens hem een diploma of ontheffing voor hebben dan?

sarcastro | 27-05-17 | 17:48

Mijn ervaringen met Surinamers:

- Rijlessen van een Surinamer gehad, was een aardige man, kon ik wel mee lachen. Kon hem helaas niet altijd even duidelijk verstaan, dat was wel eens lastig tijdens de lessen :)
- Een ZZP-er bij mijn vorige klus was Surinamer, ging er nog steeds een paar keer per jaar naar toe. Toffe gozer. Deed back-end Java ontwikkeling, sprak goed Nederlands en verdiende een goede boterham.
- Bij een eerdere vaste baan had ik ook een Surinaamse collega. Deed Sharepoint configuratie, installatie en onderhoud bij klanten. Ook een toffe gozer, had nog wel duidelijk een losse seksuele moraal - geen idee of dat bij de Surinaamse cultuur hoort. Maar dat betekende wel leuke verhalen over zijn avonturen.

Eigenlijk heb ik dus alleen maar positieve ervaringen gehad met Surinamers.

Dat kan ik niet zeggen van Marokkanen.

DolfWeerwolf | 27-05-17 | 17:48

Sinds Sylvana en Sunny Bergman is elke Surinamer dramnegert of Zwarte Piet. Daarvoor waren ze gezellig en prima geïntegreerd.

de Voorzittert | 27-05-17 | 17:44

Parel van het Zuiden | 27-05-17 | 17:35 Nou, die houden zich doorgans aan de wet, jagen niet op onze ouderen en meisjes, terroriseren niet hele wijken

Toch wel... hier in de buurt terroriseert er een oude vrouwtjes als ze hun hond uitlaten. Dat vindt meneer onrein. Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat het een surimoslim is.

kaplaarzenverkoper | 27-05-17 | 17:42

@Wasbakplasser | 27-05-17 | 17:33
Integreren wil zeggen ook zwarte piet accepteren. Sylvana is toch surinaamse?
En, Ronaldo, "het kotsbeu hebben" is het kromme Nederlands van een allochtoon, maar die mag het van me zeggen. Dus Jesse Klaver wel, maar jij niet.

chroll | 27-05-17 | 17:41

Goed geïntegreerd, die Jacob van der Blom.
Mooie baard ook.

Mr_Natural | 27-05-17 | 17:38

Waarom we het niet over Surinamers hebben?
.
Nou, die houden zich doorgans aan de wet, jagen niet op onze ouderen en meisjes, terroriseren niet hele wijken, verwerpen niet wat hen heeft opgenomen, eisen geen speciale voorrechten, marginaliseren geen medeburgers op basis van hun levenskeuzes of simpelweg geslacht. Ze doen voorts wat Nederlandse en eigen dingetjes en leven hier hun leven.
.
Een schril contrast met degenen waar we het wel over hebben. Kudtmarokkanen, erdodrones, en onaangepaste agressieve mohammedanen.
.
En nou je bek houden vieze haatzaaier!

Parel van het Zuiden | 27-05-17 | 17:35

Fijne mensen die Surinamers totdat in juni de zwarte pieten discussie weer losbarst.

Wasbakplasser | 27-05-17 | 17:33

en hij bekeerde zich tot de kwaadaardige allah de zomby bakker... dan ben je niet goed snik

Aboe la | 27-05-17 | 17:31

Ik zou voorstander zijn van hereniging van Suriname met Nederland. Die twee schuif je zo weer in mekaar. Integratie zeg maar. De rest is peanuts.

squadra | 27-05-17 | 17:30

Ehh, Surinamers? lekker eten en heerlijke feesten. Ze doen het goed in het onderwijs en op de arbeidsmarkt. geen kwaad woord over deze Nederlanders.

kaplaarzenverkoper | 27-05-17 | 17:30

Liever een Surinamer in mijn keuken, dan een turk in m'n tuin. Graag zelfs.

aardappelninja | 27-05-17 | 17:30

Religie is voor wegkijkende mensen, die zijn immers via het geloof makkelijk te sturen, Christendom, Islam, welk geloof dan ook... Als er maar een god in voorkomt.
Atheïsten, ja dat is pas een gevaarlijke, oncontroleerbare groep met hun onafhankelijk denken en hun eigen wil.

kapitein_iglo | 27-05-17 | 17:29

@happen_maar | 27-05-17 | 17:23
Wordt dat niet automatisch gedaan door onze(?) NL ambtenaren, ook al wil de persoon het zelf niet?

LaatmaarLu? | 27-05-17 | 17:26

Surinamers en integreren in één zin gebruiken is lachwekkend. Je hebt het toch ook niet over de integratie van Zeeuwen.

RickTheDick | 27-05-17 | 17:25

Als je als Turk wil dat jouw kind wél de vrijheid heeft om te integreren, geef de geboorte ervan dan niet door aan je consul.

happen_maar | 27-05-17 | 17:23

Dat ook Surinamers in bepaalde statistieken oververtegenwoordigd zijn zal best. En dat ze niet volledig assimileren in Nederland kan ook best. Ik vind het juist wel mooi dat een deel van de cultuur behouden blijft, zoals bepaalde vriendelijke omgangsvormen, goed eten, muziek. Hoeft ook niet allemaal.

Maar rotzooi als de achtergestelde rol van de vrouw, het niet accepteren van homoseksuelen, het niet leren van de Nederlandse taal en het vasthouden aan een middeleeuwse variant van een religie.. daar heb ik helemaal niks mee.

Meeroever | 27-05-17 | 17:22

Alle Surinamers die ik ken, en dat zijn er heel wat, zijn aanzienlijk beter geïntegreerd dan de Marokkanen die ik ken, ook heel wat. Die laatste leven in 2 werelden en blijven Marokkanen. De Surinamers zitten ook in 2 werelden maar zijn Nederlanders, en dat kan ik van de Turken nooit zeggen.
Zwizalletju | 27-05-17 | 17:11

Alhoewel men in Suriname zelf zegt dat racisme daar is uitgevonden, ik was er in 2014, merk je daar geen strijd tussen geloof. Ik kon gewoon over straat, en werd overal goed ontvangen. Is toch wel een beetje mijn tweede land geworden. Schitterend. En daarvan zeg ik, iedereen kent Turkije of Marokko wel, ga eens naar Suriname. Geloof me, je staat er echt verbaast. Synagoge naast een moskee, het is daar te vinden. Echt, 1 Djogo en ik ben 100% Surinamer.
(De kenners weten wat ik bedoel)

Love SU.

beware_reageert | 27-05-17 | 17:21

Wat een klein kind zeg,ja maar Jantje en Pietje doen het ook.
Geef het maar toe moslims willen niet integreren en ga je niet verschuilen achter de rug van een ander.
Als je mijn zoon was kon je een flinke sanctie verwachten.
Aan smerig en laf gedoe heeft pappa een godsgruwelijke hekel.

botbot | 27-05-17 | 17:21

Jacob van der Bom

bisbisbis | 27-05-17 | 17:18

Ja nogal wiedes dat Leefbaar een grote aanhang heeft onder Surinamers.Die zijn namelijk meestal wél geïntegreerd. eEn hebben dus ook een pesthekel aan eisende en drammende niet-geintegreerden. Zoals daar zijn met Turkse vlaggen zwaaiende dubbele paspoortiërs.

Chiant | 27-05-17 | 17:17

Niks mis met Surinamers, zijn best goed geïntegreerd, oké veel Surninaamse mannen hebben naast een hoofdvrouw een paar bijvrouwen, maar nog altijd beter dan Marokkanen, Turken, Somaliërs en Eritreeërs.

Dutch_Holland | 27-05-17 | 17:15

Zeau, nu eerst even een djogo pakken met mijn Surinaamse vrienden bij het Vat!

Gele Beer | 27-05-17 | 17:15

Niet zo hard oordelen over deze man. Misschien is hij wel over de zeik omdat een Surinamer een broodje mapampang bij hem heeft besteld.

www.youtube.com/watch?v=snlENAKBxYY

Arnold Layne | 27-05-17 | 17:15

Jacob is zo'n kaaskop die zich vanwege een gebrek aan aandacht/succes/existentie of een combinatie van die drie tot de islam heeft bekeerd.

Harry Turtle | 27-05-17 | 17:14

Bekeerlingen zijn de ergste, net zoals ex-rokers fanatieker zijn dan niet rokers.

Osdorpertje | 27-05-17 | 17:11

Ben de eerste om te zeggen dat de bladzijden uit de geschiedenis van de Staat der Nederlanden allemaal fantastisch zijn. De status van Surinamers, Antillianen maar ook Indonesiërs is aanmerkelijk anders dan die van moslims. Mag zoals reeds gezegd mede onderschrijven dat deze mensen prima in staat zijn gebleken om aan te sluiten bij de Nederlandse maatschappij,zonder compleet hun eigen cultuur te verliezen.

netniet | 27-05-17 | 17:11

Alle Surinamers die ik ken, en dat zijn er heel wat, zijn aanzienlijk beter geïntegreerd dan de Turken die ik ken, ook heel wat. Die laatste leven in 2 werelden en blijven Turken. De Surinamers zitten ook in 2 werelden maar zijn Nederlanders, en dat kan ik van de Turken nooit zeggen.

Zwizalletju | 27-05-17 | 17:11

tja je kunt van surinamers zeggen wat je wil maar ik heb ze nog nooit horen sissen. en zo verder overigens is suriname ooit een stukje nederland geweest dus dat er dan een aantal in nederland wonen is niet zo gek huh ?oja ze spreken allemaal verstaanbaar nederlands .dat kun je van andere groepen niet zeggen dus beter geintegreerd dan turken en marokanen

bowlfabriek | 27-05-17 | 17:08

-weggejorist-

Rest In Privacy | 27-05-17 | 17:04

Zoals altijd, geloof is voor domme mensen. Namelijk hoe meer je weet, hoe minder je gelooft.
De Surinamers in Nederland zijn best goed geïntegreerd, ze spreken de taal en doen volop mee met alle Hollandse gebruiken.

rifraf | 27-05-17 | 17:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl