Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Trump going for war

trumptank1.jpegMike Pence kondigde in Zuid Korea aan dat de strategie van geduld met Noord-Korea helaas niet het beoogde resultaat heeft bereikt. 64 jaar wachten op vrede heeft een dictator, een totaal gehersenspoelde bevolking en een kernmacht opgeleverd. Vandaag kondigt de Amerikaanse vice-president vanuit Australië aan dat de geallieerden er klaar voor zijn. Het doet denken aan Bush junior die een Coalition of the Willing formeerde voor de inval in Irak. Een detail weten we zeker, ditmaal zijn er wel massavernietigingswapens. Het wachten is op de opvolger van Colin Powell die de VN toespreekt. Dat in Noord-Korea brandstoftekorten worden gemeld, kan ook een teken zijn dat hun leger aan het hamsteren is. Rusland stuurt troepen. China deed dat al eerder en verhoogde gisteren de paraatheid van haar luchtmacht. Trump stuurt een vliegkampschip en Obama had al de meeste troepen teruggetrokken uit Irak en Afghanistan. Volgens de opgave van MoD zaten er tijdens oud en nieuw minder dan 15 duizend. Trump heeft ruim een miljoen soldaten beschikbaar. Poetin zit al tijden op dezelfde tactiek als in Syrië. De vijand van mijn vijand is mijn vriend. Poetin is zelfs als eerste staatshoofd van Rusland in Pyongyang geweest, iets wat al zijn Sovjet voorgangers niet hebben gedaan. Rusland is China gepasseerd als beste vriendje van de huidige dictatuur in Noord Korea. De VN is dankzij het veto van Rusland weer verdeeld, en zal geen uitkomst bieden. De scheiding tussen Noord- & Zuid-Korea is ontstaan als staartje van de Tweede Wereldoorlog. Japan had Korea ingelijfd. Het noorden werd door Rusland bevrijdt, het zuiden door de Amerikanen. Na de Chinese burgeroorlog vond het communistische vasteland het leuk om Noord-Korea onvoorwaardelijk te steunen. Er volgde een oorlog waarbij bijna heel Korea, Pyongyang en Seoel meerdere keren wisselde van eigenaar. Waar de patstelling tussen grootmachten zorgde voor een pauze in de proxy-oorlog zijn nu de kaarten anders gedeeld. China, de belangrijkste economische partner van Noord-Korea, is er klaar mee. China heeft wel een voorkeur voor een politieke oplossing, omdat ze niet zit te wachten op vluchtelingen en Noord-Korea niet cadeau wil doen aan het Amerikaans gezinde Zuid-Korea. Doodlopende weg Een Chinees verzoek waar de huidige dictator en zijn generaals niet aan meewerken. Kim 1 is dood, lang leve Kim 2. Obama probeerde met de zes partijen gesprekken een diplomatieke oplossing te vinden, zijn opvolger overlegt liever alleen met China. De VS en China hebben beide een politiek van militaire expansie, zitten op dezelfde golflengte. De meeste Noord-Koreanen die nog een Verenigd Korea, enige vrijheid of vrede hebben gekend, zijn dood of dement. De rest van de bevolking is opgegroeid in een infobubbel vanuit de staat. Inmiddels al twee tot drie generaties lang. Zelfs vanuit de overlevering sterven alternatieve ideeën, normen en waarden langzaam uit. In werkkampen sterven onhandige ideeën nog sneller. Kernwapentjes Van de laatste kernwapentest van Noord-Korea is bekend dat de kracht tussen de 20 en 30 kiloton TNT zat. (De aardbeving veroorzaakt door de test was buiten Noord-Korea te meten.) Dit betekent dat het Noord Koreaanse kernwapenprogramma rond het niveau van de bommen op Hiroshima (20 kt) en Nagasaki (15 kt) zit. Moderne kernwapens van Rusland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk of Verenigde Staten zijn duizend keer zo krachtig. Hiroshima en Nagasaki zijn herbouwd, helaas heeft de ontwikkeling van atoombommen niet stilgezeten en is veel van de onderliggende natuurkunde algemeen bekend. Het kostte de VS tijdens de Tweede Wereld oorlog vrij veel moeite om genoeg uranium te verreiken. Na de enige test in New Mexico en de twee bommen op Japan was het zo goed als op. Dat Korea vijf testen heeft gedaan in elf jaar duidt op voortvarende productie of effectieve smokkel. Zombie Apocalyps Het echte massavernietigingswapen uit Noord-Korea is de gehersenspoelde bevolking. Zombies die hun leider vrij ver zullen volgen. Ook als die morsdood is, en het keizerrijk gevallen. De Japanner Hiroo Onoda capituleerde bijvoorbeeld pas in 1974. De genocide in Rwanda toonde feilloos aan dat een radio, een machete en een Kalasjnikov echt alles is wat nodig is om het volledig mis te laten gaan. Voor atomaire, biologische en chemische wapens zijn internationale verdragen, maar conventionele wapens in handen van opgehitste bevolking zijn net zo dodelijk en willekeuring. De oorlogen in Vietnam, Irak en Afghanistan lieten zien dat Westerse legers geen antwoord hebben op de eindeloze tegenstand van goedkope soldaten met een hoge stervensbereidheid. End game Noord-Korea laat mondjesmaat technologie toe om de upper class van de bevolking tevreden te houden, maar koop een laptop in Pyongyang en er zit geen netwerkaansluiting meer op. Het lijkt erop dat het land de heersende klasse probeert te pamperen en moderniseren, zonder de totale controle op informatie los te laten. Zelfs al valt het regime, zit je met 25 miljoen mensen die beter begrijpen wat kamikaze is dan verkiezingen, de vrije markt of een rechtstaat. Hearts & minds winnen is lastig bij mensen die niet openstaan voor dialoog, argumenten of alternatieve feiten. Wachten tot Noord-Korea implodeert of explodeert, is wachten op een (burger)-oorlog. De kans op een vredige oplossing is sinds de wapenstilstand uit 1953 alleen maar gedaald.

Reaguursels

Inloggen

Ravian | 25-04-17 | 15:27
Dat blijft koffiedik kijken. Hitler's ondergang was grotendeels aan Stalins psychopatie te danken die niet terugdeinsde voor miljoenen Russische doden om de overwinning te behalen. Zijn beroemde "één dode is een tragedie, een miljoen is statistiek".
|
Ik waag ook te betwijfelen of per saldo minder doden zijn gevallen in Irak dan er onder Saddam gevallen zouden zijn. Laat staan wie het slachtoffer zou zijn geweest. De twistappel naar binnen gooien door Saddam te verwijderen en vervolgens te doen alsof de VS niets te maken heeft met de honderdduizenden resulterende doden vind ik niet echt overtuigend. Dat had de VS kunnen weten en wist ze waarschijnlijk ook. Net als met Syrië en Noord-Korea nu: het is zeer onwaarschijnlijk dat Assad simpelweg opgevolgd zal worden door een democratisch, pluralistisch regime. Eerder krijg je hetzelfde als in Irak (of Libanon eerder) waarbij alle etnische en religieuze groepen tegenover elkaar komen te staan. Bij Noord-Korea weet je simpelweg niet wat er gaat gebeuren. Het kan zijn dat veel Koreanen het wel prima vinden, maar de elite (het leger bijvoorbeeld dat nu een voorkeurspositie heeft) zou wel eens blijvend verzet kunnen plegen, net als de Soenni's in Irak nu nog doen.
|
Polen bevrijden van de Sovjets was onbegonnen werk en dat zagen GB en de VS ook wel in. Vrijwel niemand had trek in een nog langer aanslepende oorlog met de Sovjetunie, een bondgenoot tegen Hitler, die ze gezien het getalsmatige overwicht van de Russische troepen ook best nog wel eens hadden kunnen verliezen. Dus wij hadden gewoon geluk dat we ten westen van Duitsland lagen.
|
Maar we zullen het gaan zien. We leven in interessante tijden, vrees ik.

Wol | 25-04-17 | 21:41

Zonder US inmenging in WW2 hadden we nu ongetwijfeld Duits gesproken.
De Russen hadden het niet gered zonder US steun.

In Irak zijn tijdens de Golf oorlogen weinig burgerslachtoffers gevallen, de meeste ellende die de burgerbevolking daar te verduren had en heeft komt op het conto van de voormalige Saddam aanhangers.
En dat zijn inderdaad de Soenieten, die pogen al sinds Saddam’s ondergang middels terreur zoveel chaos te veroorzaken dat ze opnieuw de macht kunnen grijpen.
Maar per saldo vallen er dus nu veel minder burger slachtoffers als toen Saddam nog aan de macht was.
Helaas mag de domme massa in het Westen dat niet te weten komen van de policor media.

Het trieste van WW2 is dat ze die oorlog begonnen zijn omdat de Hitler en Stalin Polen binnenvielen, en daarna gestopt zijn terwijl Polen nog altijd door een van die twee agressors bezet was (en een flink deel van Polen is ook nu nog bezet).
Dat was het eerste voorbeeld van niet afmaken wat je begonnen bent, later is dat, dankzij de koude oorlog en zijn balance of terror, de gewoonte geworden.
Korea is daar een mooi voorbeeld van.

Ravian | 25-04-17 | 15:27

Ravian | 24-04-17 | 23:41
Zeker, Roosevelt wilde naar men zegt graag de VS de WO2 inslepen. Erg naar voor alle Amerikaanse doden en beetje meevaller voor ons in NL. Anders hadden we nu Duits of Russisch gesproken. Toch denk ik dat vele Irakezen enigszins terugverlangen naar de tijd van Saddam, hoe bizar dat ook moge klinken. Zeker de Soennieten die toen aan de macht waren en nu de minderheid. Bij de bevrijding van NL zijn lang niet zoveel burgerdoden gevallen en ons land verviel niet in sektarische chaos daarna.
|
En wij zijn absoluut beter uit WO2 gekomen dan bijvoorbeeld Polen, Roemenië, Hongarije en andere Oost-Europese landen. Maar ik maak me er weinig illusies over dat dat puur met het geluk te maken heeft dat we ten westen van Duitsland lagen. Anders hadden de VS, GB en CA ons denk ik net zo makkelijk als wisselgeld voor Stalin laten liggen.

Wol | 25-04-17 | 08:26

@ Wol | 24-04-17 | 09:01

Gedurende de tweede wereld oorlog was ene Roosevelt naarstig op zoek naar een manier om Duitsland, tegen de zin van de eigen bevolking in, de oorlog te kunnen verklaren.
Dat ze de Japanners met de rug tegen de muur hebben gezet is gewoon een feit.
Het wapen in kwestie was olie, en toen de bodem van de voorraad tanks in zicht kwam vielen de Japanners aan.
De US legerleiding was er heilig van overtuigd dat de Japanners militair gezien nog geen deuk in een pakje boter konden slaan.
Japanners waren “bicycle mechanics”, hun piloten konden niet zien in het donker (spleetogen), en de Pacific vloot werd in Pearl Harbor absoluut veilig geacht.
Dat bleek dus bij nader inzien nogal tegen te vallen, en wat hooguit een korte schermutseling had moeten worden waarbij enkel de Japanners verliezen zouden lijden draaide op een jaar of vijf bloedige oorlog uit.
Saillant detail is verder dat er in de US nog altijd WW2 documenten geheim worden gehouden die volgens de geldende regels al lang openbaar gemaakt zouden moeten zijn, iets wat enkel kan als de inhoud van die documenten nog altijd gevaarlijk is voor de belangen van de US.
Het zou mij dus niks verbazen als de “conspiracy theorists” het, in dit geval, bij het rechte eind hebben.
Wat niks afdoet aan het feit dat wij, in West Europa, daar onze huidige vrijheid aan te danken hebben (of wat daar nog van over is momenteel).

De Amerikanen hebben sinds Pearl Harbor een hoop bevrijde mensen achter gelaten; West Europa, Zuid Korea, Oost Europa, en zelfs landen als Irak bijvoorbeeld.
Want hoe slecht het in Irak momenteel ook mag wezen, en veel van wat wij daar over te zien krijgen is door de linkse media flink opgeklopt, het is er nu nog altijd veel beter dan toen Saddam & Co er nog aan de macht waren.
En ja, je kunt nu eenmaal geen omelet maken zonder wat eieren te breken.

Ravian | 24-04-17 | 23:41

Ravian | 24-04-17 | 02:27
In de Tweede Wereldoorlog werd Amerika de oorlog verklaard, niet omgekeerd. De Japanners vielen Pearl Harbour aan (weliswaar na enige provocaties van de VS zoals een staalboycot als ik me goed herinner) en waren daarmee de agressor. Of wellicht dat de Japanners ook in jouw theorie van "preventieve" oorlog waren getrapt en oorlog met de VS als "onvermijdelijk" zagen? Daarna verklaarde Hitler de VS de oorlog als bondgenoot van Japan. En ik denk dat menig Japanner en Duitser ook wel vonden dat de VS een flinke puinhoop heeft aangericht na hun bombardementen op hun steden. Zeker in Hirosjima en Nagasaki.

Wol | 24-04-17 | 09:01

Overigens is het de vraag op Pyongyang Zuid-Korea wel zou willen aanvallen: de Noord- en Zuid-Koreanen voelen zich één volk, en er zijn onder 'gewone mensen' veel familiebanden.
Guido | 23-04-17 | 11:35

Je moet de Koreaanse geschiedenis van de afgelopen driekwart eeuw eens doornemen.
Zuid Korea middels geweld bij Noord Korea inlijven is al héél erg lang een Noord Koreaanse obsessie.

Ravian | 24-04-17 | 02:37

Dan wel graag op een afgelegen locatie. Heeft u wel eens van de lelijke effecten van atoomwapens gehoord om stamt u nog uit die gezellige tijd dat oorlogen nog in weilandjes werden uitgevochten?
Allemaal grappig dat de Bokito's van deze wereld (Trump, Poetin, Erdogan, Kimmetje, die houwdegen van een May, straks mevrouw LePen) de dienst uitmaken, maar over een maand of wat hebben wij een Nucleaire Winter. Fijne triple-win! Gratis oorlog! Komt op mijn lijst van domste GS-post ooit en die lijst is lang en verbijsterend!
Donkersloot | 23-04-17 | 11:25

Zo hé, een nucleaire winter nog wel…
Daar zijn heel wat meer atoombommetjes voor nodig als dat Kim er in de kelder heeft liggen.
Of dacht je nu werkelijk dat China / Rusland / de USA de hele wereld op gaan blazen over zo’n rijpe puist als Kim de Oen?

Ravian | 24-04-17 | 02:33

Overal waar de yanks komen laten ze een puinhoop achter
Implants | 23-04-17 | 10:33

Tweede wereld oorlog al weer vergeten blijkbaar…

Ravian | 24-04-17 | 02:27

En waarom kiest Trump nou precies Noord Korea en niet Iran, Rusland, Venezuela, China, enz. enz.?
Omdat het volgens Trump de zwakste is. Zo opereerde hij in het zakenleven en zo opereert hij nog steeds (hij weet niet beter).
Of Trump gelijk heeft blijkt na de 2e Koreaanse oorlog wel.
Koos Knak | 23-04-17 | 10:32

Misschien omdat Kim de Oen een megalomane gek is die de hele wereld met nucleaire wapens bedreigd?

Oh, en het is voorlopig nog steeds de 1e Koreaanse oorlog, die is namelijk nog altijd niet afgelopen, en Noord Korea heeft de bestaande wapenstilstand inmiddels al zes keer beëindigt.

Ravian | 24-04-17 | 02:25

Waarom zo ingewikkeld? Het verrijken van uranium met behulp van de ultracentrifuge van prof Kistemaker kan worden gesaboteerd. Cobalt 60 vuile bom lijkt me makkelijker;-)
halve pinda | 23-04-17 | 09:31

Waarom een vuile bom?
Het enige dat je voor het produceren van een “weapon of mass destruction” nodig hebt is een scheikunde diploma en een vrachtwagen lading huis tuin & keuken chemicaliën...

Ravian | 24-04-17 | 02:17

Nou ja, dat valt nog wel tegen, maar in ieder geval is de consensus dat de schade best zal meevallen. "Flattening Seoul by artillery" is gewoon echt een mythe.

Veel linkere soep is wat ze evt. op die raketten kunnen schroeven. Heb ook wel s gelezen dat sommige analisten er wel degelijk van uitgaan dat ze kernkoppen met zo'n Nodong kunnen afleveren. Dat is wel scary. Al met al zal het wel weer gaan om consessies en vreten lospeuteren vanuit een krachtiger onderhandelingspositie. Maar tegenwoordig doen ze zaken met de auteur van art of the deal..... En met minder Chinese backing. Let' s see hoe thuis pans out.
Gen. Maximus | 23-04-17 | 08:03

Met conventionele artillerie gaan de Noord Koreanen minstens vele maanden nodig hebben om een stad als Seoul “plat te leggen”, vooropgesteld dat ze ongestoord hun gang kunnen gaan.
Maar dat gaat dus inderdaad nooit gebeuren; als je een modern leger tegenover je hebt staan kun je een artillerie wapen niet meer zo gebruiken.
En als je dat wel probeert gaat counter-battery fire en het Zuid Koreaanse lucht overwicht er rap voor zorgen dat je geen artillerie wapen meer over hebt.
Conventionele artillerie is in een geval als dit enkel als terreur wapen in te zetten, en of ze dan op een stad van 25.000 inwoners of op een stad van 25 miljoen inwoners gaan schieten zal, wat aantallen slachtoffers betreft, weinig uitmaken.

De “Nodong” is feitelijk een ouwe “Scud”, en in principe zouden ze daar een primitief kernwapen mee op Zuid Korea kunnen mikken, of ze die capaciteit ook werkelijk hebben is uiteraard de vraag.
En een Scud is, met een moderne luchtafweer, ook geen automatische treffer.
Maar het inzetten er van, succesvol of niet, komt dan voor Kim de Oen uiteraard wel op zelfmoord neer.
En mocht hij die neiging inderdaad hebben dan kunnen we daar beter nu achter komen als wanneer hij over een aantal jaren de halve wereld op kan blazen.

Ravian | 24-04-17 | 02:12

Als je er vanuit gaat dat die enkel en alleen normale munitie bevatten. Ik ben geen expert maar ik neem aan dat er wel meer voorhanden is dan wat brisant en grote granaten.
Gifgas hebben ze op zeker en Seoul is toch een redelijk groot doelwit.
Ik weet niet wat voor collateral ze incalculeren.
Ik zou er in ieder geval niet graag wonen op dat moment.
miko | 23-04-17 | 05:25

Dat zijn geen conventionele wapens, maar van die beroemde "weapons of mass destruction".
Met dergelijke wapens aanvallen is een vette oorlogsmisdaad, en dat weten ze in Noord Korea ook, als ze die gebruiken zijn ze het bokje.

Dat is overigens ook de reden dat Assad een zwerm kruisraketten op zijn flikker heeft gekregen.
Heeft niks met inmenging in het Syrië conflict te maken, enkel met het trekken van strepen.
En het is dus een goede zaak dat dergelijke strepen getrokken worden door landen die dit met militaire middelen af kunnen dwingen.
Oorlog is al erg genoeg zonder dat er chemische, biologische, en nucleaire wapens op burgers los worden gelaten.

Ravian | 24-04-17 | 01:52

Elke land moet kunnen beschikken over atoomwapens,elk land moet zich kunnen verdedigen tegen een inval,

alanya666 | 23-04-17 | 05:24

Ja hoor, als de Nazi’s nucleaire wapens hadden gehad was dat ook veel beter geweest.

Je bent een idioot, alanya666.

Ravian | 24-04-17 | 01:22

@miko | 23-04-17 | 00:09
Het gaat ook niet om de EU van nu maar de EU van de toekomst als dat kan gaan beschikken over een eigen leger.
Maar slaap lekker verder.

Zoetwaterpanharing | 23-04-17 | 21:09

"om genoeg uranium te verreiken."

Allemachtig, Feynman, heb je geen vrienden of familie die je stukjes kunnen nakijken voor je?

Tapu | 23-04-17 | 20:34

Wat is nu de moraal van dit onsamenhangende verhaal?

Trump is de grote onberekenbare variabele in deze situatie. Dat is iets waarmee noord korea niet mee kan omgaan en gaan daarom maar dreigen en burgers gevangen nemen. Dat is namelijk het enige dat heeft geholpen in de laatste jaren voor noord Korea.

Misschien is de weg van trump wel de enige juiste weg, maar levert groot gevaar op. De vraag is, hoe de militaire top in noord Korea gaat reageren op de dreiging van de usa?
En maar hopen dat de huidige kim minder macht heeft dan gedacht.

jezusisonzin | 23-04-17 | 16:18

-weggejorist-

snapcrackleandpop | 23-04-17 | 16:04

Trump gaat geen Noord-Korea capitulatie krijgen. Misschien Xi of Putin.

Raider Twix | 23-04-17 | 14:41

Xirdalan | 22-04-17 | 22:19
-
Oh ja? En waarom is de Nederlandse uitspraak opeens niet meer goed genoeg? Wat is er mis met Seejoel? En waarom is Seejoel niet ok maar Londen, Parijs, Berlijn, Wenen, Moskou, Peking, Milaan, Rome en Kopenhagen allemaal wel?
-
Hipster flapdrol, donder toch een eind op met je interresante gedoe.

Badderbeest! | 23-04-17 | 13:49

Als Noord-Korea wordt bevrijd door Nederland, dan hernoemen ze de hoofdstad naar Pyongpangpang

WaitingLine | 23-04-17 | 13:10

Ben7943 | 23-04-17 | 12:26
Zo'n beetje alle doden in Syrië hadden voorkomen kunnen worden als de VS en bepaalde Europese landen niet via "bondgenoten" Saoedi-Arabië en Qatar nogmaals een regime change wilden doen tegen Assad. Het was en is een dictatuur, maar zolang je je niet met politiek bemoeide kon je er volgens mij best redelijk leven. Getuige het feit dat de Syriërs niet met miljoenen tegelijk op de vlucht sloegen. En je kon het land wel degelijk verlaten. Bij een vorige werkgever was ook een Syrische vrouw (zónder hoofddoek wel te verstaan en hoog opgeleid) als externe consultant in dienst en die kon vrijelijke tussen Nederland en Syrië reizen.
|
Als dat allemaal nou uit naïef idealisme zonder beter weten was gebeurd. Maar het ging volgens sommigen meer om het aanleggen van een pijpleiding door Syrië dan om idealen als democratie en vrijheid. En zelfs als het om die idealen ging: we hebben aan Afghanistan, Irak, Libië en Jemen kunnen zien hoe gunstig dat verlopen is, maar niet heus. Tunesië is misschien nog een half succes geweest en Egypte koos bij de eerste democratische verkiezingen voor moslimfundamentalisten...
|
Er zijn nog altijd teveel naieve mensen die denken dat elk volk of mens redelijk is, van mensenrechten houdt, tolerantie heeft voor andersdenkenden en bij het verkrijgen van democratie voor vrijheid zal kiezen. Maar zelfs veel mensen in westerse landen willen alleen vrijheid voor zichzelf en hun eigen idealen en voorkeuren aan anderen opleggen via democratie of desnoods andere middelen.

Wol | 23-04-17 | 13:00

@orca | 22-04-17 | 22:05
Je hebt gelijk maarrrrr.... Noord Koreaans uranium reikt niet zo ver. Prutsers zijn het..

loze stijl | 23-04-17 | 12:42

Geen enkel land heeft een schoon verleden, ook de VS en Nederland niet. Nederland heeft een welvarend, vrij land kunnen worden dankzij de veiligheidsparaplu van de VS. Dat neemt niet weg dat de Amerikanen fouten maken en niet perfect zijn. Maar dat staat in schril contrast met de staat van de paraplulanden van andere grootmachten als Rusland, bijvoorbeeld Wit-Rusland, of van China.
Verder staan de paar doden van de 59 raketten van de VS op Syrië in geen vergelijking tot de massale bombardementen van de Russen op Syrië op opstandelingen EN burgers en hulpkonvooien in de weken daarvoor.

Ben7943 | 23-04-17 | 12:26

Ben7943 | 23-04-17 | 10:55
Dat waren niet alleen de yanks, maar meerdere landen die meededen om Europa te bevrijden, Canada, UK, Polen en dergelijke. Nadat de oorlog beeindigd was werd op de overgebleven Duitsers genocide toegepast plan Morgenthau waarbij NA de oorlog tussen de 10-15 miljoen POW's werden uitgehongerd onder Eisenhouwer. Ook Japan was een leuk proeftuintje om eens wat kernwapens op burgers te testen. Inmiddels leven we 70+ jaar verder en is de buitenland politiek van de VS veranderd. De VS heeft daarna een aantal landen te grazen genomen, zodat we nu 'veilig' zijn?

Implants | 23-04-17 | 12:11

Niemand weet wat er precies gaat gebeuren als het tot oorlog met NK komt. Wie weet valt het mee en wordt de VS als bevrijder binnengehaald. Wie weet valt het tegen en zijn er miljoenen doden te betreuren en breekt een jarenlange guerilla uit. Of mag ZK straks NK gaan integreren zoals West-Duitsland dat met Oost-Duitsland moest doen. En dat was al geen sinecure.
|
Het blijft mij verbazen hoe mensen oorlog met NK als "onvermijdelijk" willen neerzetten. Daar is geen enkel rationeel argument voor. NK en haar elite wil gewoon haar eigen regime handhaven. Hooguit spuit ze retoriek over het willen bezetten van ZK, maar realistisch gezien doen ze daar al meer dan een halve eeuw niks concreets aan. Ze weten ook wel dat iedere (atoom)aanval zal leiden tot hun eigen vernietiging.
|
Blijft alleen het idealistische argument van "bevrijding". Maar dan kun je willekeurig vrijwel elk land gaan aanvallen dat volgens jouw normen en waarden de vrijheden of rechten van de mens schendt. En ook dat is geen chirurgische operatie die alleen maar slechte mensen doodt.

Wol | 23-04-17 | 12:06

@kloopindeslootjijook | 23-04-17 | 09:18
Nederland vocht mee in wat in de USA de 'vergeten oorlog' heet. Namens de pas opgerichte Verenigde Naties tegen Noord-Korea en later China. Die oorlog is nog niet beëindigd: er is slechts een wapenstilstand getekend. Ik kan mij niet voorstellen dat een vorige Nederlandse regering eigenhandig alsnog vrede heeft getekend met de Noord-Koreanen.

Guido | 23-04-17 | 11:39

@Ravian | 23-04-17 | 04:52
Als er twee granaten op Seoul vallen, storten de beurzen wereldwijd in. Overigens is het de vraag op Pyongyang Zuid-Korea wel zou willen aanvallen: de Noord- en Zuid-Koreanen voelen zich één volk, en er zijn onder 'gewone mensen' veel familiebanden. Omdat de VS te ver weg zijn, zal het gedroomde doel van Noord-Korea eerder Japan zijn - die hebben vreselijk huisgehouden in Korea tot en met WO-II, en worden nog veel meer gehaat dan de moffen hier.

Guido | 23-04-17 | 11:35

Ik zeg doen

msgambler | 23-04-17 | 11:29

Wat er ook gebeurd de soldaat en de burger is altijd het haasje.
De veroorzakers zitten in hun dikke beveilgde paleizen en verdienen ondertussen ook nog eens dik geld aan oorlog.
Hoe verrot kan het zijn.

janmetdepet | 23-04-17 | 11:26

Gewoon privatiseren die oorlog. Bedrijven kunnen voor een paar miljard een monopolie kopen voor hun product. Die kunnen die uitgaven weer vermarketten als buitenlandse hulp. Als Trump het slim speelt kan die gratis oorlog voeren. Zelden zo'n evidente triple-win gezien
Yeohan | 23-04-17 | 11:02

Dan wel graag op een afgelegen locatie. Heeft u wel eens van de lelijke effecten van atoomwapens gehoord om stamt u nog uit die gezellige tijd dat oorlogen nog in weilandjes werden uitgevochten?

Allemaal grappig dat de Bokito's van deze wereld (Trump, Poetin, Erdogan, Kimmetje, die houwdegen van een May, straks mevrouw LePen) de dienst uitmaken, maar over een maand of wat hebben wij een Nucleaire Winter. Fijne triple-win! Gratis oorlog! Komt op mijn lijst van domste GS-post ooit en die lijst is lang en verbijsterend!

Donkersloot | 23-04-17 | 11:25

Gewoon privatiseren die oorlog. Bedrijven kunnen voor een paar miljard een monopolie kopen voor hun product. Die kunnen die uitgaven weer vermarketten als buitenlandse hulp. Als Trump het slim speelt kan die gratis oorlog voeren. Zelden zo'n evidente triple-win gezien

Yeohan | 23-04-17 | 11:02

"het Seoul Philarmonisch. www.youtube.com... Ach den ironie. Geniet er overigens van. Zeer mooi stuk muziek en mijn absoluut favoriet stuk klassiek muziek!"

Niks persoonlijks maar typisch mijn probleem met 'klassiek' ik zie helemaal niks, geen beelden niks. Het is alleen van dat typische clichematische gejengel de video is ook al zo typerend het enige wat je te zien krijgt is een orkest wat zit te jengelen. Niks persoonlijks mijn persoonlijke 'beef' met klassiek. misschien ligt het aan mij er is wel klassiek die ik kan waarderen maar dat is heel uitzonderlijk. Wel interesant om te analyseren, en dan gaat ze weer hard en dan gaat ze weer zacht.. En dan gaat er zo'n trompetding keihard doorheen zonder dat er enige reden voor is.. ze doen maar wat het is een soort gekkenhuis. Ik weet niet waar ik een grotere hekel aan heb die bagger van '538' of die overgewaardeerde 'klassiek'. moeilijk. Geeft niks hoor sommige dingen hou ik van om te haten en 'klassiek' is er nou eenmaal eentje van. (De 'ta-daa' zit er ook in gefeliciteerd..) (wat een bagger..) Ja prachtig! mooi! ongeloofelijk! (god wat heb ik een hekel aan klassiek lol)

JensDensen | 23-04-17 | 10:57

Toch moeten de leiders van de EU toch dromen van zo een situatie als die in Noord Korea!

Ko Ranzig | 23-04-17 | 10:57

heldheino | 23-04-17 | 10:05
Ik kan een heel eind met uw betoog meegaan maar zelfs als men het huidige regime totaal uitgeschakeld heeft zullen er in no-time nieuwe leiders opstaan en zijn ze weer terug bij af.

botbot | 23-04-17 | 10:56

De yanks hebben ons bevrijd van de nazi's en hebben niet een vliegtuig met 150 Nederlanders uit de lucht geschoten.

Ben7943 | 23-04-17 | 10:55

Donkersloot | 23-04-17 | 09:28
Exact, Irak geen WMD's, Syrië zonder mandaat een 59 raketten op hun dak omdat Ivanka dat bij pappa afdwong terwijl er in de Arabische wereld kinderen moeten trouwen en uitgewoond worden, en nu dus n-Korea.
Overal waar de yanks komen laten ze een puinhoop achter, of zijn we al vergeten dat de yanks een beperkte aanval op NL zouden richten, als er hier een VS soldaat terecht staat voor het int. gerechtshof?

Implants | 23-04-17 | 10:33

En waarom kiest Trump nou precies Noord Korea en niet Iran, Rusland, Venezuela, China, enz. enz.?
Omdat het volgens Trump de zwakste is. Zo opereerde hij in het zakenleven en zo opereert hij nog steeds (hij weet niet beter).
Of Trump gelijk heeft blijkt na de 2e Koreaanse oorlog wel.

Koos Knak | 23-04-17 | 10:32

Waarom is Raqqa niet al tien keer platgenuked ?

van Oeffelen | 23-04-17 | 10:19

Een bevolking raakt niet zo snel gehersenspoeld als Feynman probeert uit te leggen. Verhalen en cultuur wordt voor 90% meegegeven vanuit de opvoeding en de Koreanen zullen nog best veel weten van de pre-Kim tijd.
.
Dat ze nooit in opstand zijn gekomen komt doordat ze van nature een onderdanige volk is. De democratie in Zuid-Korea kan je ook totaal niet vergelijken met die van het Westen. Koreanen zijn eeuwenlang onderdrukt en of het nou Kim, een Chinees, een Japanner of aristocraat is, uiteindelijk luisteren ze toch wel.
.
Het volk kan je wel degelijk bevrijden zonder dat een collectieve kamikaze uitbreekt. De meeste zullen te veel honger hebben om vechten echt belangrijker te vinden. Het gevaar zit er ook niet in dat ze willen vechten. Het gevaar zit erin dat ze gaan vluchten. Daar heeft voorlopig niemand een oplossing voor.

heldheino | 23-04-17 | 10:05

duitse herder | 23-04-17 | 09:35

Lijkt een Amerikaan van Duitse oorsprong te zijn.

Otto Warmbier, een student uit Virginia, is tot vijftien jaar dwangarbeid veroordeeld voor poging tot diefstal van een propagandavlag met de naam van de voormalige leider Kim Jong-il.

kwark001 | 23-04-17 | 09:59

Mijn theorie, toegegeven; weinig gefundeerd: regime bluft en heeft opzettelijk laatste test laten falen teneinde mythe en streven tov binnenland te continueren, maar de boel niet te laten escaleren. De Yank bluft ook, hoewel ze wel degelijk de middelen hebben. Onderhandelingsstrategie van Trump, hard erin , water bij de whiskey en met 70% de winst pakken. Mijn theorie, voor theorien onderbouwd met meer kennis kan ik www.noagendashow.com aanbevelen.

cucaracha | 23-04-17 | 09:57

Blijkt dat er al 3 Amerikanen zijn opgepakt.

gatito | 23-04-17 | 09:36

@Ravian
Waarom zo ingewikkeld? Het verrijken van uranium met behulp van de ultracentrifuge van prof Kistemaker kan worden gesaboteerd. Cobalt 60 vuile bom lijkt me makkelijker;-)

halve pinda | 23-04-17 | 09:31

Het wekelijkse leuterpraatje van gs.
Wat een ouwehoer

Tourette | 23-04-17 | 09:28

"Go Trump"

Amerika als een lichtelijk gestoorde bokser die iedereen uit het publiek uitdaagt om een potje te vechten. Noord-Korea heeft niks te verliezen; de mensen zijn gehersenspoeld en arm en zodra de eerste raket op Seoul neerdaalt en de tweede op Tokio stijgt een gejuich op uit de Situation Room (en Trump zelf zit achter een stuk chocoladecake in z'n eigen resort)en gaan de wetenschappers aan de slag hoe we deze nucleaire winter gaan overleven.

Kim Jong-un is zo gek als een deur, en Trump met zijn geestelijk labiele fanboys stapelt de ene leugen op de andere blunder. Hier wordt gewag gemaakt van 'plannen' en strategieeen, maar laat ome Trump een foto van een baby zien of geef 'm een gebakje en zijn 'policy' verandert ter plekke.

Donkersloot | 23-04-17 | 09:28

Astroturfer | 23-04-17 | 09:02
"is NL officieel ook nog in oorlog met NK"
Heee... hoe zit dat? en wie nog meer?

kloopindeslootjijook | 23-04-17 | 09:18

En wat is het beste voor Noord-Koreaanse bevolking, in hoeverre zijn ze bang en in hoeverre geloven ze hun regering...
Waarschijnlijk willen China en de VS alleen van de Noord-Koreaanse regering af en zal een vereniging van noord en zuid het streven zijn. OF zouden er toch graaimensen zich erin willen werken. Krijg je dat weer... Een machtige rijke laag wil meer van andere machtigen en uiteindelijk mag de bevolking er voor opdraaien.

kloopindeslootjijook | 23-04-17 | 09:16

Go Trump, sluit die concentratiekampen in Noord Korea.
Overigens is NL officieel ook nog in oorlog met NK. Ik haat oorlogen, dus stop hem door hem af te maken.

Astroturfer | 23-04-17 | 09:02

Ik vind dit toch een van de betere trump-photoshops, ik maak er meteen mijn facebook-cover van ;-)

DDNL | 23-04-17 | 08:53

gatito | 23-04-17 | 08:05

Die 1052 moet natuurlijk 1952 zijn, sorry.

gatito | 23-04-17 | 08:45

Johnston Wilson McGill, 34, was pronounced dead on his couch by a private doctor after suffering an apparent heart attack.

... Huma Abedin, Clinton’s deputy campaign coordinator, found McGill when she stopped by for coffee to discuss Clinton’s plans for a run for Mayor of New York.

McGill moest volgende week getuigen tegen Hillary.

gatito | 23-04-17 | 08:43

Eenhoorn7 | 23-04-17 | 05:50
Laten we dat dan hopen. Die Kim is aardig van het padje af. Ik denk ook dat de Koreanen zelf het echte probleem niet zullen worden. Maar ik ben wel bang dat de omgeving een probleem gaat worden. In de Koreaanse oorlog (1950-1953) stonden de VS en het Chinese Rode leger uiteindelijk wel tegenover elkaar. Rusland is ook al troepen aan het sturen alles staat in feite klaar om een flink robbertje te matten.
Als dat escaleert dan zijn die bommetjes van ome Kim kippenscheten vergeleken met de boosted implosiebiems van de the big boys. Zelfs al wordt de confrontatie conventioneel; N-Korea is een bergachtig kudtland en het is er gemeen koud in de winter.
Ik las ook dat het allemaal 'veilig' aan de andere kant van de planeet zit. Als het echt los gaat dan is niemand veilig, ook al heb je de biem niet gehad, je hebt altijd nog Oostenwind.

JdelaT | 23-04-17 | 08:26

@ Arachne | 23-04-17 | 03:41

Minder dan onder Ares.
En veel minder dan binnen nu en 2022.
En Fortuna lacht ons toe.

steekmug | 23-04-17 | 08:08

vorigr week in Buitenhof hoorde ik dat China een oorlogsverdrag heeft met N.korea sinds 1052 en kan dus N.K. niet aanvallen.

gatito | 23-04-17 | 08:05

Ravian | 23-04-17 | 04:52
Nou ja, dat valt nog wel tegen, maar in ieder geval is de consensus dat de schade best zal meevallen. "Flattening Seoul by artillery" is gewoon echt een mythe.

Veel linkere soep is wat ze evt. op die raketten kunnen schroeven. Heb ook wel s gelezen dat sommige analisten er wel degelijk van uitgaan dat ze kernkoppen met zo'n Nodong kunnen afleveren. Dat is wel scary. Al met al zal het wel weer gaan om consessies en vreten lospeuteren vanuit een krachtiger onderhandelingspositie. Maar tegenwoordig doen ze zaken met de auteur van art of the deal..... En met minder Chinese backing. Let' s see hoe thuis pans out.

Gen. Maximus | 23-04-17 | 08:03

Een NK verhaaltje van 10 jaar terug. Grote bus met foto van Kim Jung komt in dorp aan. Dorp achterlijk, analfabeet. Dan wordt dorp verzameld en meegedeeld dat de Grote Leider hun dorp heeft uitgekozen om zijn Goddelijke Werken te verrichten. En vandaag gaat hij de blinden genezen. Alle blinden verzamelen, en in de bus worden staaroperaties verricht. Groot verband erover, en tot volgende week. Week later dorp bijeen in zaal, voor enorme foto van de Leider. Dan de patiënten een voor een naar voren, en het verband los met de woorden, De grote leider wil dat je weer ziet. Natuurlijk alles onder fel licht zodat ze 2 minuten niks zien, tot dan het hoofd van de geliefde Leider duidelijk word.
Hoe verhelp je zoiets?

Alquest | 23-04-17 | 08:02

@Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:50
"Wat is de win voor Noord-Korea?"

De nucleaire capaciteit is een Samson-optie.
Verder is er de Jan van Speijk optie.
Noord Korea heeft 73 duikboten en 6 kernkoppen en heel veel gifgas.
Op deze manier kan het havens over heel de wereld raken.

Nathan R Jessup | 23-04-17 | 07:40

Het verschil tussen Japan 1945 en N-Korea nu is dat de Jappen voedsel hadden. Ik zou beginnen voedsel droppings te doen (en informatie dmv laptops en Internet via satelliet) en daarna de bommen. Wiens brood men eet ....

bergsbeklimmer | 23-04-17 | 06:49

Het verschil tussen Japan 1945 en N-Korea nu is dat de Jappen voedsel hadden. Ik zou beginnen voedsel droppings te doen (en informatie dmv laptops en Internet via satelliet) en daarna de bommen. Wiens brood men eet ....

bergsbeklimmer | 23-04-17 | 06:49

Het belangrijkste voordeel.
Noord-Korea ligt aan de andere kant van de aardbol.

Der Paulie | 23-04-17 | 06:42

Ik denk dat het anders zit; een Koreaan is een Koreaan, netzoals een Duitser een Duitser was bij het vallen van de muur. Korea is direct weer Korea, omdat het ontvangende land er de moeite en het geld voor over heeft. Yuogoslavia was geen land, maar een samenraapsel van landen. Toen Tito overleed ontplofte de boel daar met vele doden tot gevolg. Dat zal in Korea niet gebeuren. Ik ben er veel geweest en ken kopstukken uit de industrie. Iedereen wil een Korea, en de arme Koreanen uit het noorden willen echt wel van hun onderdrukkers af al was het alleen maar om fatsoenlijk te vreten te krijgen

Eenhoorn7 | 23-04-17 | 05:50

Volgens mij heeft Noord Korea een diversiteitsprobleem.

Dr.Dushkind | 23-04-17 | 05:26

@Ravian | 23-04-17 | 04:52
Als je er vanuit gaat dat die enkel en alleen normale munitie bevatten. Ik ben geen expert maar ik neem aan dat er wel meer voorhanden is dan wat brisant en grote granaten.
Gifgas hebben ze op zeker en Seoul is toch een redelijk groot doelwit.
Ik weet niet wat voor collateral ze incalculeren.
Ik zou er in ieder geval niet graag wonen op dat moment.

miko | 23-04-17 | 05:25

Elke land moet kunnen beschikken over atoomwapens,elk land moet zich kunnen verdedigen tegen een inval,

de aanwezigheid van Amerikaanse soldaten/wapens in je land/regio voelt voor de inheemse bevolking als een bezetting/oorlogsdreiging door VS,

De Amerikanen hebben nog nooit een oorlog gevoerd om de welt te redden,gaat ze alleen om uitbreiding van macht/invloed/doctrine,

De wereld is beter af zonder Amerikanen/Britten in je land/regio
China/Rusland laat zich niet intimideren door Trump/VS en bouwen hun aanwezigheid in de regio uit,


alanya666 | 23-04-17 | 05:24

Populisme is Verlichting.
*****
Toneelspel door de hele wereld.
*****
Angela Merkel - Eucalypta,
Francois Hollande - Gargamel,
Donald Trump - Wizzard of Ozz,
Erdogan - Satan,
Mark Rutte - Johan de Wit,
Sybrand Buma - Johan Kievit,
Lodewijk Asscher - de Komodovaraan,
Willem Alexander - Stadhouder Willem III,
Maxima - Mary II,
Jesse Klaver - Kind van Satan,
Geert Winders - Michiel de Ruyter,
En 7,5 miljard figuranten.

Orakel1958 | 23-04-17 | 05:20

@Basil Fawlty | 23-04-17 | 04:49
Ja, bon nochi!

miko | 23-04-17 | 04:54

@ miko | 23-04-17 | 04:29

Dan praat je over terreur aanvallen, niet over de nucleaire vernietiging van de stad.
Het aantal conventionele wapens waar de Noord Koreanen Seoul mee kunnen bereiken is nogal beperkt.

Ravian | 23-04-17 | 04:52

miko | 23-04-17 | 04:37

;-) Ik ga nu echt naar bed. Slaap ze! Spreken elkaar straks hoop ik! Bonne nuit.

Basil Fawlty | 23-04-17 | 04:49

@Basil Fawlty | 23-04-17 | 04:26
Ach, wet van Muphrey toch??

miko | 23-04-17 | 04:37

@Ravian | 23-04-17 | 04:20
Dat weet iedereen wel, maar het stoppen van Noord-Korea voor ze die raket hebben zal er wel voor zorgen dat Seoul gewoon onder de hamer komt. Ook al hebben ze geen goede wapens.

miko | 23-04-17 | 04:29

miko | 23-04-17 | 04:03

Klopt mijn beste en heeft ook te maken met het feit dat de lokale gemeenschap geen zak uitvoert. "Chinese are "humble" busy bees."
Overigens is het "installeren." Inknikker en geintje. Kon het niet laten. Dank overigens voor Tutsi meervoud. Wist ik dus niet. Nu wel ;)

Basil Fawlty | 23-04-17 | 04:26

Een atoombom maken is vrij simpel voor naties die bereid zijn daar veel tijd en geld in te steken, enkel daarom al twijfel ik er niet aan dat Noord Korea daar in geslaagd is.
Verder beschikken alle grootmachten over systemen waar ze nucleaire detonaties mee kunnen detecteren, erfenisje van de koude oorlog.
Als al deze grootmachten dus al jaren zeggen dat Noord Korea test wapens tot ontploffing heeft gebracht dan kun je dat dus wel als een bewezen feit zien.
Maar dan praat je dus over grote lompe, en relatief impotente, WW2-era wapens, en niet over wapens die je met een missile of een, dat was wel even lachen Mark_D_NL, Drone kunt afleveren.
Dat soort capaciteit (missiles) heeft Noord Korea niet, maar daar werken ze wel aan, en als ze maar eeuwig in de gelegenheid gesteld blijven worden om ook daar eindeloos tijd en geld in te steken dan is “wanneer” de enige vraag die nog open blijft staan.

En dat brengt ons dan vervolgens bij de idioten die vinden dat als grootmachten over kernwapens beschikken elke totaal gestoorde megalomane dictator ze ook moet mogen hebben.
Zolang er geen “incident” geweest is, wat een eufemisme is voor een paddenstoelen bos en miljoenen doden, mag je zulke lieden volgens hen niets in de weg leggen.
Iets met een kalf en een put…

Noord Korea heeft verder een heel erg groot op de oude sovjet leest geschoeid leger, zoals ene Saddam dat ook had.
En DAT leger hebben Westerse strijdkrachten, tot tweemaal toe, binnen een dag of drie totaal in de pan gehakt.
Kim de Oen zal best wel een hard plassertje krijgen tijdens het wekelijkse militaire defilé, maar ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het Noord Koreaanse leger, in een conventionele oorlog, een lang leven beschoren gaat wezen.

Blijft dus het risico op nucleaire escalatie, een risico dat ik momenteel niet erg hoog in schat.
Als Noord Korea er al toe over zou gaan een nucleair wapen in te zetten dan komen ze dat, bij gebrek aan een capabele bommenwerper, vermoedelijk met een vracht vliegtuig af aan het leveren.
Zuid Korea beschikt echter over een modern luchtwapen, dat ook nog eens stevig versterkt is door USAF en USN eenheden, en de risico’s zijn welbekend.
Ik denk dus eerlijk gezegd niet dat zo’n vrachtvliegtuig erg ver de Zuid Koreaanse grens over gaat komen, als het er al in de buurt komt.

Decennia van sancties en onderhandelen hebben in het geval van Noord Korea gewoon niets maar dan ook helemaal niets opgebracht, en nu is het dus zaak om het probleem met conventionele militaire middelen op te lossen voordat het enkel nog maar met nucleaire militaire middelen is op te lossen.
Het is vijf voor twaalf, de tijd voor thee drinken en wegkijken is voorbij.

Ravian | 23-04-17 | 04:20

@Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:36
Chinezen geven geen reedt om politieke macht.Ze hebben grondstoffen nodig en geven verder geen ruk om wat er in zo een land gebeurt. Maar vaak zorgen ze wel dat ze een stevige chinese gemeenschap in zo een land instaleren. verder zijn het niet de roofsprinkhanen wat beweert word. Zelfs in eigen land is het besef gekomen dan de zaak vervuilen ergens stopt. China maakt grote vorderingen met alternatieve energie, Hun zien namelijk wel in dat dealen met Arabieren geen goed idee is. Zeker met hun Oeigoeren.
verder is het Tutsi, dat is namelijk al meervoud, maar dat terzijde! ;-)

miko | 23-04-17 | 04:03

LuckyGirl | 23-04-17 | 03:11

Ach. Ik ken hem als sinds m'n 12e. Mooie anekdote. Hij wilde klassiek solo trompettist worden. En hij had het talent. Alleen kwam men er op z'n 19e achter op de muziekacedemie dat zijn tanden niet in de juiste vorm stonden (serieus) om een echt goede solist te worden en is hij toen overgestapt naar hoorn. Vond hij vreselijk. Kan me nog herinneren. Ik was 18, hij speelde toen nog trompet, en zijn ouders hadden een vakantiehuis in Noord Spanje en het terras keek uit op een mozaiek van een oud Romeins badhuis (kein Geloel), volledig overwoekerd en daarachter de zee. Fantastisch uitzicht. Iedere dag moest hij dus oefenen. En dan speelde hij dit: www.youtube.com/watch?v=skJS-ozIyZk en en als hij klaar was hoorde je de Spaanse buren "OLE." roepen. Want ze vonden het zo mooi. Schitterend! :-))
Ga nu effe een tukje doen. Tot straks!

Basil Fawlty | 23-04-17 | 04:00

@ steekmug | 22-04-17 | 22:36

Hoeveel zijn er in Libië gestorven?

Arachne | 23-04-17 | 03:41

miko | 23-04-17 | 03:20

Genau. Goede analyse en idd China is zo pragmatisch als de neten. Zijn ze altijd buiten het communistisch gekloot altijd geweest, vandaar die muur ooit ;-) Aan de andere kant zuigen ze thans Afrika leeg van grondstoffen. Onder het motto. "Wij leggen een weg hier en daar aan, meestal richting de mijnen en bouwen een schooltje en oh ja de president krijgt een miljoentje oid en natuurlijk een gratis Maybach. En wie daar aan de macht is interesseert ons geen zak zolang we maar de grondstoffen krijgen." Bijvoorbeeld, slaan de Hutus en de Tutsis elkaar de hersens in? China kijkt rustig toe en doet de bizz met de winnaar. Ondertussen zitten de de EU en allerlei NGO's moralistisch zich druk te maken over details. Dat interesseert China geen zak. Realpolitik? China is daar meester in.

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:36

@LuckyGirl | 23-04-17 | 03:03
Zou me juist niet verbazen dat de top aan grootheidswaanzin lijd. Ze zitten er al zo lang dat ze denken dat ze de VS werkelijk kunnen weerstaan. Een soort Rayman complex??

miko | 23-04-17 | 03:30

LuckyGirl | 23-04-17 | 03:12

Ah ok. Dus toch. Dank!

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:22

@Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:55
China is waarschijnlijk een grotere handelsnatie dan de VS. Ze snappen zelf wel dat een oorlog hoe dan ook hun handel verpest, om maar niet te spreken van de vluchtelingen stroom die op gang komt. Als Noord Korea valt moet China die goedkope arbeid zelf leveren. Vergis je niet China heeft Korea ook nodig voor NOG goedkopere arbeid.
Ik denk dat China er veel pragmatischer in staat dan bijvoorbeeld de VS die zichzelf een grote morele verantwoordelijkheid toe dichten. kijk alleen maar naar hun war on drugs wereldwijd. het werkt niet het helpt niet maar toch.

miko | 23-04-17 | 03:20

LuckyGirl | 23-04-17 | 03:09

Inderdaad. Alles in dat land is groot. Voorbeeldje. Tijdens het Chinees nieuwjaar reizen 350(!) miljoen Chinezen naar de familie richting binnenland. 1 1/2 keer de EU reist effe naar de familie. WTF!

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:19

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:11:
Hoornist.

LuckyGirl | 23-04-17 | 03:12

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:08:
Je doet me vaak versteld staan over je vrienden en kennissenkring.
Gaaf.

LuckyGirl | 23-04-17 | 03:11

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:08

"Hoornist" moet horenist zijn. Toch?

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:11

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:55
Ik denk ook dat de Chinezen het veels te druk hebben met hun eigen land besturen.
Ongelijkheid, honger, duizenden rivieren verdwenen of vervuild, veel provincies en weinig eenheid.
Het is niet zomaar een land, kijk naar hoe fucking groot het is.
Het is al een wonder dat ze zo lang hebben bestaan zonder interne oorlogen, revoluties of afsplitsingen.
Menig Chinees is blij als ze het land kunnen ontvluchten.

LuckyGirl | 23-04-17 | 03:09

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:21

overigens viel me net op. Kijk eens hoeveel madammekes in dat orkest zitten. Koreanen kennende. Niks part time. Full time en geen glazen plafond en geen inkomensverschillen. Weet dat toevallig omdat een van mijn beste vrienden bij een van de grote orkesten in de wereld speelt net zoals zijn vrouw, verschillende instrumenten en ze verdienen allebei hetzelfde. ;-)) Zij 1e chellist en hij 1e hoornist. ;-))

Basil Fawlty | 23-04-17 | 03:08

Wellicht is het juist zo onrustig in NK omdat de bovenlaag banger begint te worden van de bevolking.
Dus eerder machtsvertoon naar binnen dan naar buiten.
En die bovenlaag, hoe beter ze het hebben, hoe meer ze te verliezen hebben.
Zomaar een overdenksel.

LuckyGirl | 23-04-17 | 03:03

miko | 23-04-17 | 02:34
.
Mon cher, Genau. Maar wat ik ook las de afgelopen weken. Ja ze hebben de MIG-29. Volgens Janes slechts 50 stuks en dan in de vorm van 2 squadrons puur voor de defensie van de hoofdstad. Maar men zegt altijd dat China veel invloed heeft. Schijnt dus niet meer zo te zijn als ik de analisten en journalisten moet geloven. De relatie China, Noord-Korea is thans op een dieptepunt. Daar waar China 20 jaar geleden Noord Korea nog aan de leiband had is dat inmiddels door China haar beleid volledig verandert. Ze hebben nml de teugels tav Noord Korea de afgelopen 20 jaar laten vieren omdat China vooral economisch met zichzelf bezig was en nu komt dat als een boemerang terug. China, volgens de analisten en journalisten, zit helemaal niet te wachten op dit gekloot. Probleem is dus dat ze nog maar weinig invloed hebben op Noord Korea. Rogue state, en daar is China niet blij mee. Dus China heeft links de VS die druk uitoefent en rechts Noord Korea die aan het janken zijn en dat wil China helegaar niet omdat ze economisch hun zaken op orde moeten krijgen. Maw van een export economie naar een interne consumptie economie en dan wil je in Bejing geen gekloot van een in hun ogen klein k*ttig land.

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:55

@Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:28
Laat ik het zo stellen, ben blij dat ik de beslissingen niet hoef te nemen. Volgens mij is Noord-Korea zo op zijn knieën als bepaalde landen de kraan een tijdje dicht draaien maar ja, dat bleek ook in Irak al niet te lukken.
de elite en een flinke groep keurkorpsen hebben altijd genoeg te vreten en houden zo de rest er onder. Hun hebben ook geen keus want ze weten wat er gebeurd als de zaak in een dondert.En het is ook niet zo dat dit soort mensen nog veel scrupules zullen hebben. als ze gaan gaan ze met een bang. Misschien dat kimmetje nog snel zich verstopt achter een kast maar dan is het kwaad geschied. kijk naar Saddam zijn scud raketten naar Israël.

Ondertussen zijn we twintig jaar verder en hebben die gekke Noord-Koreanen zich jaren in kunnen graven en alles kunnen voor bereiden.

miko | 23-04-17 | 02:34

Mark_D_NL | 23-04-17 | 02:24

Dank!

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:31

miko | 23-04-17 | 02:20

Idd mijn beste, wil het eigenlijk niet weten. Heb me de afgelopen week eens verdiept en dan schrik je en idd gifgas. Was Seoul 500 km ver weg van de grens geweest maar nu? Ik ben fan van Zuid Koreanen omdat ze een fantastische werkethiek en mentaliteit hebben waar wij nog veel van kunnen leren en overigens ook mijn telefoon maken ;) maar dat terzijde. maar ik zou niet echt rustig slapen als in Seoul zou leven. Aan de andere kant zij zijn het gewend omdat ze zijn opgevoed met die dreiging.

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:28

Why South Koreans Aren't Worried About Nuclear War - Throughout history, the blustery North has shown it will only go so far -- and no further.
--
www.theatlantic.com/international/arc...

Mark_D_NL | 23-04-17 | 02:24

Aangezien dit het nachttopic is. Een symphonie als muziek. De 3e van Beethoven. Originele naam Bonapartesymphonie (zie mijn 02:00 tegel) en later hernoemd naar Eroica omdat der Ludwig geen fan meer was van Napoleon. Deze versie gespeeld door het Seoul Philarmonisch. www.youtube.com/watch?v=BNjCCEiCdzc Ach den ironie. Geniet er overigens van. Zeer mooi stuk muziek en mijn absoluut favoriet stuk klassiek muziek! (hoop dat je niet wegjorist, Joris ;-))

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:21

@Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:00
Kan wel zo zijn maar ze hebben ook niet die miljoen soldaten nodig om van seoul een teringzooi te maken. Misschien dat ze geen kernwapens hebben maar die gesimuleerd hebben zoals jij zegt, zou kunnen. giggas hebben daar in tegen wel met alle zekerheid.
Kun je voorstellen wat er gebeurd als deze met simpele kanonnen over worden geschoten?

miko | 23-04-17 | 02:20

Mark_D_NL | 23-04-17 | 02:10

Idd, zegt genoeg.

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:14

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:00
Het merendeel van de video's uit NK laten magere soldaten zien.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 02:10

stampertje85 | 23-04-17 | 01:53

Hoorde idd deze week een defensie analist op de BBC en die zei: "Het eerste wat je hoort van militaire overlopers uit Noord Korea is: We hebben honger. Het eeuwige honger gevoel."
Het waren Napoleon en Frederik de grote die al zeiden: "An amry marches on its stomach." Geen militaire koekenbakkers. Overigens die uitspraak op z'n Frans en Duits dan. ;-)

Basil Fawlty | 23-04-17 | 02:00

Het humanisme, het credo "elk mensenleven telt" is een westerse gedachte en geldt niet voor Azië, zie de geschiedenis van Noord-Korea, China en Rusland.

Tientallen miljoenen doden tijdens Chinese hongersnoden, de Goelag, de harakiri, enz. Rationeel westers denken staat in contrast tot cultureel, militaristisch, communistisch en fascistisch Aziatisch denken.
De oude, communistische militaire top van Noord-Korea handelt niet alleen strategisch maar ook principieel: een Noord-Koreaanse harakiri moet je daarom nooit uitsluiten.

Ben7943 | 23-04-17 | 01:59

Sorry Feynman, maar je inschatting van de idealen van het Noord-Koreaanse volk is gefundeerd op niks. Op internet staan tientallen getuigenissen van Noord-Koreanen die het land ontvlucht zijn, en allemaal vertellen ze dat de Noord-Koreaan van vandaag heel goed weet dat het leven in Zuid-Korea beter is. Er worden Zuid-Koreaanse films, tv-programma's, muziek en boeken gesmokkeld, die vervolgens worden doorgegeven onder de bevolking. Bovendien maken hongersnoden, doodskampen en brute oppressie ook gehersenspoelde bevolkingen recalcitrant. En de overvloed aan welvaart en vrijheid die Noord-Korea zal binnenstromen direct na de val van het regime zal de echte zombies alsnog snel overtuigen.

stampertje85 | 23-04-17 | 01:53

Mijn gevoel. En ik hoop dat ik goed zit. Noord Korea zal het niet op een "all out war" laten uitkomen. Wat zij doen is het aloude chanteren. Grote bek en dan hopen op een berg graan of andere goederen. Doen ze al 50+ jaar en blijven ze doen. Probleem echter nu dat ze een "en principe" zakenman tegenover zich vinden en geen politicus. Ze kunnen hem niet inschatten. Dat de POTUS al succes had zagen we de afgelopen week. VS dreigt en dus niks geen vermeende nucleaire test, wel een grote bek zoals gwoonlijk, maar een totaal mislukte simpele rakettest. Sterker nog en dat is mijn gevoel, Noord Korea heeft volgens mij zelfs geen nucleaire wapens. Puur gevoel, heb er geen bewijs voor maar ik denk dat het BS is. Tests waren ondergronds en kunnen gesimuleerd worden met TNT. 10.000 kilo TNT heeft hetzelfde effect seismologisch als een kleine atoombom. Volgens mij en ik kan mis zitten, heeft het internationaal atoomagentschap nog nooit een fallout kunnen waarnemen in Noord Korea. Er wordt en werd over gesproken maar er is geen eenduidig bewijs. Van belang is wel dat we ze in de gaten moeten blijven houden want Seoul is slechts 60 km van de Noord Koreaanse grens en wat ze wel hebben is een sh*tload aan artillerie. Is het Zuid Koreaanse leger beter bewapend? Absoluut, maar Noord Korea heeft 5 tot 10 keer meer aan geindoctrineerd kanonnnenvlees. Tip. Voor reaguurders die meer willen weten. Janes Defence. Sinds 50+ jaar het magazine en inmiddels de website, maw de autoriteit op dit gebied. www.janes.com/defence

Basil Fawlty | 23-04-17 | 01:42

Ondertussen heeft de terreurgroep IS een stemadvies gegeven voor de verkiezingen in Frankrijk:
IS steunt Le Pen.
De wereld is gekker dan ooit.

Jan Dribbel | 23-04-17 | 01:39

@ Feynman

Voortreffelijk, ook nu weer. Zeer goed onderlegd is het elke zaterdagavond raak. Voor mij ben je de beste columnist van Nederland. Je kennis is enorm en je kunt die ook nog eens uitstekend onder woorden brengen. Chapeau.

hoogstetijd | 23-04-17 | 01:39

@Mark_D_NL | 23-04-17 | 01:11
Kunnen we Koenders erniet gewoon op af sturen met Anti Kim el oen propaganda? weten we zeker dat we er van af zijn.

miko | 23-04-17 | 01:35

@Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:50
jehoeft mij niet te overtuigen ik zeg alleen hoe ik denk dat de verenigde staten denken. Ze willen geen aantasting van hun machtspositie. daar stevent Noord korea wel op af.

miko | 23-04-17 | 01:34

Ah, dat geeft hoop.
Geenstijl begint weer de goede weg in te slaan.

Een schenenschopper met intelligentie tegen Le kut en wat bredere wereldpolitiek onderbouwd met feiten.
De laatste maanden was het ver beneden de maat en heb maar een abbo genomen op de economist om een globaal idee te krijgen van de stromingen in de wereld.

DekkerKut plaatste wel een schijnwerper op de zere plek ;
70% van je bezoekers is hoog opgeleid. En dit nam ze klakkeloos van jullie over.
Ik heb zo een vermoeden dat deze data van een flink aantal jaren geleden is.

Blijf schrijven voor mensen met een redelijk werkend brein, want de laatste tijd waren een hoop artikelen daar zeker niet voor geschreven.

Feynman ; Top ! Meer van dit soort artikelen.

blamage_fr | 23-04-17 | 01:33

We moeten onze grenzen maar alvast openen voor eventuele vluchtelingen uit Noord Korea. Vietnamezen hebben het ook goed gedaan in NL. En NK ligt vlakbij Vietnam. Die gaan het wel goed doen. Noord-Koreaans Restaurants, Massage Salons, Beeldhouwers, Bronzen beelden gieters, Militairen die in een rijtje kunnen lopen en nog iets.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 01:33

@Nanker Phelge | 23-04-17 | 00:32
In Korea is de tweedeling NIET door het Westen veroorzaakt. De huidige situatie is geheel toe te schrijven aan China, dat in het gat sprong dat de Sovjets hadden gelaten. Moskou had de oudste Kim al laten vallen.

Guido | 23-04-17 | 01:28

@litebyte | 22-04-17 | 23:02
Kim Jong Oen ís al de wacht aangezegd door Peking, daar heeft de inmiddels uitgerangeerde Bannon niets mee van doen. China wil inderdaad niets veranderen, maar Pyongyang is te brutaal en oncontroleerbaar geworden, een risico voor China.

Guido | 23-04-17 | 01:22

@Ongeblustekalk | 23-04-17 | 01:07
Ik geef enkel conclusies van het denken. Als ze niet kloppen, of als je meent dat ik iets niet begrijp, dan hoor ik dat wel. Tot zover begeef ik me liever op puur wetenschappelijke benadering van het heelal. Wat dat wat is, daar valt niet over te twisten.

AntiSoof | 23-04-17 | 01:15

Mark_D_NL | 23-04-17 | 01:11:
Zou de eerste keer zijn dat we Koenders graag met een zak geld op reis sturen;)

LuckyGirl | 23-04-17 | 01:15

Upendo | 23-04-17 | 01:01:
Strak.

Ik vraag me ook af hoe de gemiddelde Noord-Koreaan die kleine dikke muppet nou beziet.
Misschien worden de foto's steeds op een niet-flatterend moment genomen maar hij heeft meer van Barbabee van Barbapappa.

LuckyGirl | 23-04-17 | 01:12

LuckyGirl | 23-04-17 | 01:03
Dat is wat ik zeg, storm in een glas water dat hele Noord-Korea. We moeten gewoon Koenders die kan op sturen me een zak geld dan komt alles goed in Noord Korea.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 01:11

@Lilia2 | 23-04-17 | 00:04
Het is aan China om in te grijpen, maar die durven niet. Tja, dan moet de beul van de wereld (Murica® since 1815 nl.wikipedia.org/wiki/Bombardementen_... ) het maar weer eens gaan doen.

Jostifiel | 23-04-17 | 01:11

Antisoof 01:03
Jij begrijpt geloof ik niet wat materie is en waar het voor zorgt.
En de geest bestaat zeker, ik kan zo contact maken met jou door ruimte en tijd heen.
Slaap lekker!

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 01:07

Het zal allemaal wel, vast bier cola en popcorn inslaan doet, toch niks op de televee.

westcoast | 23-04-17 | 01:05

@Ben7943 | 23-04-17 | 00:59
Helemaal juist.
En het feit dat je zelf ook een paar flinke tikken kunt krijgen is geen excuus om weg te kruipen. Realpolitik betekent ook dat je aanvoelt waar de absolute grenzen liggen.

nietvaneergister | 23-04-17 | 01:05

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:50:
Zolang de VS Zuid-Korea kan behouden zullen ze niet erg veel op het spel willen zetten voor NK.
De VS burgers zijn niet zo blij met al die oorlogen in het MO, er komen er alleen maar bij, Afghanistan, Irak, lang geleden begonnen en nooit veel mee opgeschoten.
Als Trump een oorlog start moet hij een goede reden hebben zoals een aanval.
Ik denk dat NK de druk opvoert om wellicht hun onderhandelingspositie te vergroten.
Dat is in mijn opinie het enige dat ze ermee opschieten, naast hun eigen bevolking ontzag inpalmen.

LuckyGirl | 23-04-17 | 01:03

@Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:52
Ach, de meesten zijn emotionele wezens. Daar speelt men op in, daar helpt geen redenatie tegen.

steekmug | 23-04-17 | 00:58
Toeval bestaat en toeval bestaat niet.

Zo bestaat er geen duisternis. Wel de afwezigheid van licht. Kou bestaat ook niet. Wel geen warmte. Alles is één. Niets is toeval en ook weer wel. Logica is niet volmaakt. Simpele geesten zijn graag bijgelovig en verliezen zich in getal: materie: koude energie. Soort zoekt soort.

AntiSoof | 23-04-17 | 01:03

@Axelvon | 22-04-17 | 22:22
Er zijn er vast nog meer. Eritrea, Turkmenistan (en Cuba heeft Obama mooi opgelost) en natuurlijk nog grote jongens zoals Rusland en China. En anders kunnen ze nog wel Latijns-Amerika gaan nuken.

Jostifiel | 23-04-17 | 01:02

Leiding uitschakelen en de arme bevolking direct voorzien van voedsel en informatie. Drop smartphones en groenten, niet bommen. Drop pamfletten met "Sorry, we willen jullie niets aandoen maar we moesten onze partners beschermen. Win hearts, minds and stomachs. Ram dat land vol met EMP's daar waar nodig. Marshall-plan the shit out of it.

Upendo | 23-04-17 | 01:01

Probleem met Noord-Korea heeft niets met Trump te maken: ook Obama had het probleem Noord-Korea al als meest urgent betiteld. Probleem is dat NK op het punt staat een kernmacht van formaat te worden, dan heb je een gestoord land dat een groot deel van de wereld kan bedreigen: een James Bond-scenario.
In dit geval geldt: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Ben7943 | 23-04-17 | 00:59

@ steekmug | 23-04-17 | 00:49
toeval bestaat niet: 107'de post op 00.49

steekmug | 23-04-17 | 00:58

Antisoof 00:35
Ik heb ook wel eens een berekening losgelaten op een paar entiteiten die aantoonbaar kloppen. Moet je niet doen, mensen willen de werkelijkheid niet onder ogen zien, dan worden ze boos.
Dierlijk primitief, dat is het.

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:52


miko | 23-04-17 | 00:32
Wat is de win voor Noord-Korea? Een paar uur, minuten, een gelukzalig gevoel. Want de USA of China grijpen natuurlijk gelijk in. Dan zijn beidden Korea's plat. Dat is zo onlogisch, zelfs wanneer Kim een ongeleid projectiel is met waanideeën. Iedere aanval van NK betekent het zekere einde van NK.
--
En dan wat is de win voor de USA? Wat oorlog, dus inkomsten, of gewoon een geopolitiek spel en het bespelen van het publiek. En tevens er is niets te halen voor de USA in NK. Buien nog een Militaire business naast China. Uiteindelijk is dit alles een ouderwets spelletje geopolitiek show schaken met het laatste land op aarde waar de USA dat eigenlijk nog kon doen. Alles ten faveure de positie van de USA tov China en Rusland en de binnenlandse populariteit van Trump.
--
Tevens. We, de wereld, wordt al jaren voorgehouden dat er landen zijn die ons, het westen, gaan nuken wanneer ze er een paar hebben. Of dat landen moeten aangepakt worden omdat ze zogenaamd nukes gaan bouwen (of andere enge wapens). Maar wat is er tot op heden echt van uitgekomen? Niet te veel. Iran idem. Geloof er geen snars van dat Iran ooit Israel gaat nuken. Binnen 2 minuten is Iran dan weggevaagd en heeft de hele regio last van fall out.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:50

@ AntiSoof | 23-04-17 | 00:35

toeval of niet Yin en Yang komt uit Azië en zijn gebonden in de Tao.

"contraria sunt complementa"

107

steekmug | 23-04-17 | 00:49

@LuckyGirl | 23-04-17 | 00:36
De aardbeving is het beste bewijs. Normaal ontstaan deze namelijk op grotere dieptes Dat kun je meten. Als er dan een ontstaan in de hogere lagen dan weet je dat het iets anders is, een landverschuiving,meteoor inslag een doelpunt door het nationaal elftal of een kernproef.

miko | 23-04-17 | 00:48

@Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:15
Heb je helemaal gelijk in, ik zou ook liever hebben dat men in ieder geval de financiële en technische lijnen afknipt.
Probleem is echter dat onze grote vriend Putin, Iran en ook vooral China graag zaken doen met het regime. 75 % van hun export gaat naar China en die laten ook veel halffabricaten maken in N-Korea. Onze voornaamste troef is dat ze zelf niets kunnen ontwikkelen. heldere geesten werken niet onder dwang. Maar ze kunnen de techniek wel ergens anders verkrijgen net zoals Pakistan dat deed met kernwapens dankzij Nederland.

miko | 23-04-17 | 00:42

-weggejorist-

LuckyGirl | 23-04-17 | 00:40

Joost Maghetweten | 23-04-17 | 00:07:
Ah, duidelijk, ik begreep je verkeerd.

Jan Dribbel | 23-04-17 | 00:21:
Zou dat niet gewoon gratuit powerplay zijn om het eigen volk onder de indruk te houden?
Waarschijnlijk broeit er best veel onder de gewone burger in NK.
Ik denk niet dat Australië nou loopt te sidderen om die dreigementen.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:17:
Pics or it didn't happen.
Nou ja, iets genuanceerder, er zijn zo fucking veel manieren om dat land in de gaten te houden, ik vind de meting van een aardbeving wel erg mager bewijs.
En inderdaad, een proef is heel iets anders dan de capaciteit om een werkende lange-afstandsraket te voorzien van een kernkop.
Om nog maar te zwijgen van de branie om hem ook daadwerkelijk in te zetten.
De macht behouden is toch echt iets anders dan je eigen glazen ingooien.

LuckyGirl | 23-04-17 | 00:36

steekmug | 23-04-17 | 00:21
Alles, behalve de 'geest' is kwantificeerbaar. En dat is maar goed ook, (dat de 'geest' (dus) vrij is.
Inderdaad is alles wiskunde. Logisch ook. Alles klopt als een bus en op quantumnivo zijn er (alleen) aspecten van energie, ook weer getallen. Alles is energie, ook massa is energie.
Alles is vreselijk mooi, maar maak dat onwetenden maar eens wijs.

Dat lukt niet hè?
Trouwens, we hebben helemaal geen extra energie nodig, ware het niet dat de wereld een beetje in een bepaalde richting geduwd wordt.
Want naast zuivere wetenschap en kennen is er pure onwetende hebzucht.
Hebzucht, das het steekwoord. En Onwetendheid.
Kortom de mens is in wezen perfect, de wereld is in wezen perfect, alleen zijn er tamelijk irritante betweters die nogal onwetend zijn. Maar... die hebben ook een taakje. Zonder innig verdriet is er namelijk ook weinig wijsheid, vrees ik.

AntiSoof | 23-04-17 | 00:35

@Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:27
Dat is het punt juist. Korea beweert zelf dat men bezig is om deze raketten te maken. In verschillende propaganda filmpjes word dat uitdrukkelijk gezegd.
je kunt wachten tot ze die hebben of je zegt: Fuck die Zuid Koreanen, we gaan er nu in.

miko | 23-04-17 | 00:32

Typerend dat het Westen telkens voor een tweedeling zorgt in het Oosten tussen Noord en Zuid. Zie Viëtnam en Korea.

Nanker Phelge | 23-04-17 | 00:32

Er komt geen oorlog ... volgens mijn herinnering is er een staakt het vuren en nooit een vredesverdrag gekomen .. en kunnen ze gewoon de wapens weer oppakken en verder gaan waar ze héél vroeger zijn gebleven.

kereltie_ut_drenthe | 23-04-17 | 00:30

De vorige keer werd het gelijk spel; kan zo weer...

squadra | 23-04-17 | 00:29

miko | 23-04-17 | 00:09
Zuid - Korea bereiken vanuit Noord-Korea is geen kunst. Het ligt ernaast. Ze kunnen die nucleaire bom aan de grens laten afgaan. En dan heb je al een een ramp die niet te overzien is aan Zuid Koreaanse zijde. Desnoods droppen ze dat ding door middle van een simpele drone.
--
Het gaat om die lange afstand. Dat kan ZK waarschijnlijk gewoon niet. Er is namelijk nauwelijks echt bewijs voor. Lever het maar ouwe keyboard warrior.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:27

Mark_D_NL 00:21
Spicer als bron gebruiken. Ok.

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:27

miko 00:09
Beter die spleetogen dan wij, snappie?

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:22

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:15
Hele internationale gemeenschap? Spicer, die van Trump, trekt het in twijfel. En die spreek niet alleen op persoonlijke titel. Dus dat betekent al "De International gemeenschap Minus de USA". En dan valt dat hele Int. gezelschap wel een beetje tegen. Want er gebeurt niets zonder USA.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:21

Noord-Korea heeft vandaag ook Australië gewaarschuwd en dit land slaven van de VS genoemd.
En dreigen met een nucleaire aanval op Australie.
Waarom, omdat Pence in Australie op bezoek is?

Jan Dribbel | 23-04-17 | 00:21

fijn 107 =https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjqsMuhh7nTAhXCvhQKHQt4CFQQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.cbi.pitt.edu%2Fgallery%2FElements%2FEM%2FBH.html&psig=AFQjCNEI3FlVX2AYA2derct9N8ikZPsirA&ust=1492984606956063

www.rsc.org/periodic-table/element/107...
sod-a.rsc-cdn.org/www.rsc.org/periodic...
5 dimensies dmv koude kernfusie
nl.wikipedia.org/wiki/Niels_Bohr

Phytagoras heeft gelijk, alles kan numeriek uitgedrukt worden.
uwaterloo.ca/chemistry/sites/ca.chemi...
de mug en de witte olifant
nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_de_Oli...

steekmug | 23-04-17 | 00:21

verreikt met een ij, uwranium.

cat22 | 23-04-17 | 00:19

Joost Maghetweten | 23-04-17 | 00:10
Je geeft zelf het antwoord al. Het is een test. Op eigen grondgebied. Betekent niet dat ze dat ding ook naar de USA kunnen schieten. En die buitenlandse waarnemeers waar zaten die... toevallig in het buitenland? Proest.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:17

Mark_D_NL 00:05
Ga zelf dan maar kijken vanachter je toetsenbord. Held.
Jij weet vast meer dan de hele international gemeenschap. Manmanman.

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:15

@joostmaghetweten @miko @ongeblustekalk
"I think there is no evidence that North Korea has that capability at this time," Spicer said. "Threatening something that you don't have the capability of isn't really a threat."
--
www.foxnews.com/world/2017/04/13/is-us...

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:15

@Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:05
Als je het artikel leest, zie je dat men gemeten heeft dat de beving van de aarde als gevolg van de proef, een bepaalde sterkte heeft die toe te wijzen is aan een bepaald type explosie. Ofwel, buitenlandse waarnemers zeggen dat het zo is.

Joost Maghetweten | 23-04-17 | 00:10

@Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:05
Dat beweer jij.

miko | 23-04-17 | 00:10

@Zoetwaterpanharing | 22-04-17 | 23:34
Je bent helemaal gek dat je de EU vergelijkt met Noord Korea.

@Mark_D_NL | 22-04-17 | 23:37
En vergeet niet de miljoenen Zuid koreanen. DAT is het probleem, niet de Noord Koreaanese slachtoffers. Als men wist dat Noord Korea niet in staat zou zijn om Seoul te bereiken had dat land allang opgehouden te bestaan. Dan was men allang begonnen met 'vrijheidsstrijders' te bewapenen.

@Ongeblustekalk | 22-04-17 | 23:55
Inderdaad beter sla je nu toe met de zekerheid dat er miljoenen slachtoffers op zeker in Zuid korea vallen. En wie gaat dan die Kpop filmpjes in elkaar draaien??

miko | 23-04-17 | 00:09

@LuckyGirl | 22-04-17 | 23:17
Uiteindelijk zijn er maar twee territoria te verdelen dus iemand zal partij moeten kiezen...

Maar ik doelde eigenlijk op de samenvoeging tussen Oost en West -in de jaren '90. Ik gok dat het openen van de grens de grootste fanatisten ineens enorm lief maakt!

Joost Maghetweten | 23-04-17 | 00:07

Iedere kernwapentest van N-Korea bestraffen met een MOAB.

IndoFortuyn | 23-04-17 | 00:05

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:02
Iedereen kan van alles beweren dat maakt het nog niet waar, dombo.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:05

Tja de wapenlobby moet blijven verdienen.
Vraag me af hoeveel onschuldige burger slachtoffers gaan vallen.
Die dictator die er zit is natuurlijk hardstikke fout.
De bevolking lijd eronder.
Maar is het aan de USA om in tegrijpen?
Kijk wat Irak,Afghanistan en Syrie hebben gebracht.
Wel jammer dat de goede beslissingen van Trump niet besproken worden.
Hij heeft een soort obamacare voor de veterans erdoor gekregen.
Een grote vergeten groep die echt in de steek zijn gelaten.
Belasting verlaging voor de Amerikanen is ook opgesteld hopelijk haalt dit plan het ook omdat niet alle republikeinen daar enthousiast over zijn.
Een ding moet ik die man nageven.
Hij doet wat hij heeft beloofd.
Kunnen ze hier een voorbeeld aannemen.

Lilia2 | 23-04-17 | 00:04

Mark_D_NL 00:00
Verschil is dat ze het zelf ook beweren, Einstein.

Ongeblustekalk | 23-04-17 | 00:02


Ongeblustekalk | 22-04-17 | 23:55
Hoe wee jij zo zeker dat NK een werkend nucleair wapen heeft? In Irak lag ook van alles opgeslagen. Bleek toch net iets anders te zijn.

Mark_D_NL | 23-04-17 | 00:00

Hiesjes 23:47
Kernwapens met intercontinentale raketten in ontwikkeling door een onberekenbare idioot.
Wanneer we er wel last van zouden hebben, zie je een paddenstoel wolk.
Moeten we zolang wachten dan wegkijkerT?

Ongeblustekalk | 22-04-17 | 23:55

@ -=PyP=- | 22-04-17 | 22:18
Ik snap je, en misschien heb je wel gelijk, maar aan de andere kant: ook Noord-Koreanen blijven mensen van vlees en bloed. Heb een paar jaar geleden een prachtig boek gelezen over het land, gaf een mooi inkijkje in het land, geschreven als het was aan de hand van verklaringen van gevluchte Noord-Koreanen. Daarin zag je duidelijk dat er zat mensen in dat land wonen die hun buik vol hebben van al het gedoe maar die simpelweg geen kant op kunnen, geen tegengeluid kunnen laten horen omdat ze er dan eenvoudigweg geweest zijn.
Kortom: reken maar dat een interventiemacht door een deel van de bevolking wel degelijk met open armen ontvangen zou worden.

Lewis | 22-04-17 | 23:51

Jodiumpillen iemand???
Toeval toch?
107

steekmug | 22-04-17 | 23:50

Ja we gaan weer een land binnenvallen waar niemand last van had. Tot we in hun stront gingen roeren. Nu gaat het stinken.

Hiesjes | 22-04-17 | 23:47

Drie vligdekschepen met aanhang is niet genoeg om noord korea op de knieën te krijgen dus zuid Korea krijgt grote schade tijdens de conventionele oorlog die volgt na de aanvallen van de VS op noord korea.
Amerika is dan een concurrent kwijt en China ook. De boedel is al verdeeld.
Dit wordt een hele grote oorlog.

Ongeblustekalk | 22-04-17 | 23:41

Hiroshima was Uranium.... NAGASAKI was Plutonium

Oepsie1234 | 22-04-17 | 23:39

Ach, bombarderen (nuken) maar. Nederland heeft ook belangen en beleggingen in de wapenindustrie dus dat kan alleen maar in Nederlands voordeel werken die duizenden dode Noord-Koreanen; kinderen, vrouwen en mannen.

Mark_D_NL | 22-04-17 | 23:37

"Het kostte de VS tijdens de Tweede Wereld oorlog vrij veel moeite om genoeg uranium te verreiken."
.
Godallemachtig toch...

Schroedinger | 22-04-17 | 23:35

Test 123

Schroedinger | 22-04-17 | 23:35

De meeste Europeanen die nog een eigen land met enige vrijheid of vrede hebben gekend, zijn dood of dement. De rest van de bevolking is opgegroeid in een infobubbel vanuit de superstaat. Inmiddels al twee tot drie generaties lang. Zelfs vanuit de overlevering sterven alternatieve ideeën, normen en waarden langzaam uit.
... oeps, toekomstig topic.

Zoetwaterpanharing | 22-04-17 | 23:34

Nooit eerder zouden sancties en diplomatie beter zijn dan welke andere tactiek dan ook.
Alle geldstromen afknijpen tot NK zelfs haar eigen bevolking niet meer in de hand heeft.

Of toch maar een handjevol aandelen Lockheed Martin scoren?

LuckyGirl | 22-04-17 | 23:25

Je kunt het probleem niet eeuwig voor je uit schuiven. Ik ben er wel voor dat er orde op zaken gesteld wordt. En ik ben me terdege bewust van alle risico's, gevaren en niet gekende scenario's op geo-politiek niveau. Maar het is een beetje zoals dat je al twee weken bloed poept maar niet naar de dokter durft te gaan omdat je de uitslag niet aankan. Dit gaat niet weg. En hoe langer je wacht, hoe oncontroleerbaarder het wordt.

nietvaneergister | 22-04-17 | 23:22

Bestaan kernwapens eigenlijk wel?

AntiSoof | 22-04-17 | 23:20

Zeer riskant om ook maar iets te doen met Seoel op 50km van de NOK grens. Ik vraag me ernstig af of ze wel een werkend nucleair rotje hebben, maar wel genoeg conventionele wapens om Seoel op te schudden, als het allemaal toch niets meer uitmaakt.

Mark_Pugner | 22-04-17 | 23:19

Joost Maghetweten | 22-04-17 | 22:55:
Niet ondenkbaar, alleen hoe zou dat gaan als er 3 grootmachten meespelen?

LuckyGirl | 22-04-17 | 23:17

Antisoof

Ik vermoed dat de werkelijke leiders elkaar berichten sturen door middel van chemtrails.

Jan Dribbel | 22-04-17 | 23:13

@jemagookniksmeer | 22-04-17 | 23:04
Trump op goed voet met China en Rusland??
Tuurlijk joh.

miko | 22-04-17 | 23:10

@LuckyGirl | 22-04-17 | 22:45
Ik denk dat de VS en co. die analyse ook wel hebben gemaakt maar het probleem is dat men bij een aanval meteen miljoenen mensen de dood injaagt. Elke oorlog heeft al laten zien een ingegraven vijand is niet zo maar uit te schakelen zelfs niet met de zwaarste middelen. Noord Korea heeft er decennia over kunnen doen om zich in te graven met de hun wapens en heeft verder op conventionele schootsafstand de grootste groep gijzelaars ter wereld.

miko | 22-04-17 | 23:08

Sorry voro de dubbele post, server was farting.

litebyte | 22-04-17 | 23:05

@ AntiSoof | 22-04-17 | 22:53

Denkend aan Hippasus...107

steekmug | 22-04-17 | 23:04

Trump staat best op goede voet met Rusland (voor zolang dat moge duren).
En hetzelfde geldt voor China.
In het Midden Oosten kan hij op minstens dezelfde steun rekenen als zijn voorganger.
Eigenlijk is alleen de politiek correcte EU dictatuur fel gekant tegen de Trump regering.
Zichzelf zo langzaamaan buitenspel zettende op het wereldtoneel...
... op dezelfde manier zoals Noord Korea dat destijds deed.

jemagookniksmeer | 22-04-17 | 23:04

-weggejorist-

litebyte | 22-04-17 | 23:03

dit is duidelijk geen Trump politiek, dit is Bannon politiek - en het zet vooral China onder druk.

Trump (Bannon) weet dat een oorlog enorme concequenties heeft voor China, mogelijk meer dan voor een Zuid-korea. Het zal zo en zo 3 belangrijke industrieregio's in China beinvoeden - losstaande van de gehele economische situatie - wereldwijd zullen beurzen reageren, maar die in China zullen een harde klap krijgen.
China zal er dus alles aan zal doen om de situatie zo te laten als deze nu is.

De VS (Bannon) zet China dus nu onder druk, onder het mom; 'als jij je hond niet onder controle houd doen wij het.'

Een controleerbaar NK is voor China van economisch belang. China wil dus helemaal niets veranderen, zal zeker nooit toestaan dat het terug naar Z-korea gaat.

Mocht er toch een oorlog komen, dan zal China een deel of mogelijk NK helemaal gaan bezetten, ervan uitgaande dat Rusland dit ook niet tracht te doen.

litebyte | 22-04-17 | 23:02

4e ali: bevrijd

zwemverbrander | 22-04-17 | 22:56

Nou... ik ben geen voorstander van ingrijpen in NK. Maar eh... als ik mag kiezen tussen democratie brengen naar Rusland of Syrië en democratie brengen naar NK. Dan doe maar democratie brengen naar NK.
.
Als we Hillary hadden gehad, dan hadden we het programma democratie brengen naar Rusland gehad.
.
Nooit gedacht dat ik blij zou zijn met oorlog. Maar dit verlost ons voorlopig van nucleaire zelfdestructie. Lees: voorlopig geen oorlog met Rusland.

Príncipe | 22-04-17 | 22:56

@LuckyGirl | 22-04-17 | 22:45
Ik denk eerder aan een scenario à la Oost- en West-Duitsland.

Joost Maghetweten | 22-04-17 | 22:55

@Bruine Beer | 22-04-17 | 22:52
Precies zoals jij schrijft. Aluhoedje... Het woord alleen al. Net zoiets als 'klimaatontkenner'... Snapt u? Totaal idiote woorden.

AntiSoof | 22-04-17 | 22:55

laat noor korea lekker met rust. ik weet wel betere plekken om echt even te laten zien wie de baas is.

jackindeboxstift | 22-04-17 | 22:55

@steekmug | 22-04-17 | 22:47
Denken is een hoge vorm van beschaving. Denken dat geleidt wordt door een hoog ideaal is een vorm uiterste heldenmoed, meer dan het achterlijk kapot maken van iets of iemand.

Maar zelfs het denken wordt in een verkeerd daglicht gezet door hen. Zó gaat dat.
Het tuig kaapt potverdorie de BESCHAVING zelf!
Wat slecht is wordt tot heilig verklaard en wat ultiem goed is wordt verkwanseld voor een cent.
Bah!

AntiSoof | 22-04-17 | 22:53

Axelvon | 22-04-17 | 22:31
Dus Amerika is slecht als ze ingrijpen in NK, want ze beroepen zich altijd op humanitaire waarden? Huh?

AntiSoof | 22-04-17 | 22:41
Voor jou helpt een aluhoedje niet meer. Begin maar je hele huis te omwikkelen met metaalfolie.

Bruine Beer | 22-04-17 | 22:52

En als ik Trump was zou ik Team America World Police inzetten.
*I'm so Ronryyy*

LuckyGirl | 22-04-17 | 22:51

@99problems | 22-04-17 | 22:44
Zie ook: orca | 22-04-17 | 22:05 |

Joost Maghetweten | 22-04-17 | 22:49

@flame_me | 22-04-17 | 22:41
Nou! Doet denken aan vroeger.

Joost Maghetweten | 22-04-17 | 22:48

@-=PyP=- | 22-04-17 | 22:18

De oorspronkelijke bron is niet de film Apocalypse Now, maar het boek van David Halberstam : " The Making of a Quagmire"

Link: www.amazon.com/Making-Quagmire-David-...

theo-is-dood | 22-04-17 | 22:48

Drop 25 miljoen foto's vd Toppers op NK en het volk is om.....*regiem in de bunkers kruipen gaan doen*

zwemverbrander | 22-04-17 | 22:48

@ AntiSoof | 22-04-17 | 22:41

Laat het denken maar over aan de Witte,Grijze en Zwarte Pausen over...107

steekmug | 22-04-17 | 22:47

Weet je hoeveel van die kernwapen-troep Amerika en Israël hebben?) en toch ook weer anoniem 3e wereldland genoeg om lekker weg te bombarderen. Ik zeg: kassa!
Axelvon | 22-04-17 | 22:22

Hoeveel kernwapens Israel heeft, weet niemand zeker. De schatting is een stuk of 50. Israel doet sowieso geen uitspraak over kernwapens, anders dat 'als ons voortbestaan ernstig bedreigd wordt door een militaire aanval, hopen we voor jullie dat je niet teveel gehecht bent aan Mekka, Medina en je hoofdsteden.'

De USA heeft een sterk verdeelde macht; ook Trump kan geen kernoorlog starten zonder minstens een paar hoge officieren en een handvol lagere mee te hebben.

Hoe is een land dat heel terughoudend reageert op elke aanval en een land dat zo tuk is op checks en balances hetzelfde als een totaaldictatuur met een megalomane gek aan het hoofd?

Bruine Beer | 22-04-17 | 22:45

Volgens mij heeft Graaf van Egmont gelijk.
Japan capituleerde heel laat in WO2 omdat ze een werkelijk oud keizersgeslacht door de gehele bevolking gedragen werd.
Traditioneel ultra-nationalisme meer dan dictatoriale onderdrukking speelde een grote rol waardoor de Japanners door bleven vechten desnoods tot de laatste Japanner dood was.
De keizer capituleerde omdat hij niet zijn gehele volk wilde offeren, en van de Amerikanen de kans kreeg om te blijven zitten.
Toen de keizer de capitulatie aan het volk meldde, verstond geen Japanner hem: hij sprak in een taal die de bevolking niet machtig was.
Noord-Korea kent een andere cultuur.
Het volk aanbidt eerder de dode opa van de huidige telg dan de telg zelf, Dus hun "keizer" is allang dood.
De dictatoriale onderdrukking zorgt ervoor dat het volk bijna niets voorstelt zonder strakke leiding.
Ik schat als leek in dat wanneer de leiding wegvalt, het gehele systeem implodeert en de bevolking tot stuurloze drones maakt, wachtend op nieuwe bevelen.
Een relatief groot gedeelte van de bevolking zal ook, hoewel verward, blij zijn met grotere vrijheden en zich verlost voelen.
Geen familieleden meer aan hoeven geven.
Het aanwezige intellect en ontwikkeling kunnen ontplooien.

De leiding en de bovenlaag zal het maar knap moeilijk hebben om het heel lang diep onder de grond uit te houden.
Dat zou al een onhoudbaar machtsvacuüm opleveren.

Niet zozeer Noord-Korea zelf, maar eerder de belangen van de grote spelers met hun expansiedrift worden het grote probleem.

LuckyGirl | 22-04-17 | 22:45

Na de overval honderden tonnen goed voedsel en kleding verdelen en 10.000 nieuwe personenwagens over het land verspreiden, beladen met meer van dat soort consumptiedingen. Ook een paar duizend kleine moterfietsen in de dorpen weggeven, zoals die in andere Aziatische landen populair zijn, onmiddelijk aan een goede infrastructuur en huizenbouw resp. -verbetering beginnen. Al dat initiële weggeven is uiteindelijk veel goedkoper dan er bommen van 950duizend dollar per stuk op te gooien en een heel groot bezettingsleger te moeten onderhouden. O ja, en er voor zorgen dat niet, zoals in Rusland begin 90, de corruptie onmiddelijk gaat overheersen of dat je zo'n zelfde baantjesmachine krijgt als bij de Nederlandse politici. Maar dat laatste valt toch onder corruptie, niet?

zbb | 22-04-17 | 22:45

@-=PyP=- | 22-04-17 | 22:18
Nou, dat weet ik nog zo niet. Ik kan me de beelden nog herinneren van de tanks in Irak die zodra ze de Amerikanen tegenkwamen meteen uitstapten en zich overgaven. Het is maar hoe je je bevolking behandelt. Saddam had met een minderheid een meerderheid onder controle. In Noord-Korea gok ik dat er ook redelijk minder support zal zijn dan initieel verwacht omdat 'men' ziet dat Kim de enige dikke koreaan is terwijl hun kinderen doodgaan...

Joost Maghetweten | 22-04-17 | 22:43

Waar een (Centrale) Bank moet komen van 'hen' daar wordt de leider opgeruimd. De banken bepalen wat 'we' moeten doen. De banken worden aangestuurd door 'leiders'. Ik kom even niet op het woord, maar we schijnen te leven in een oligarchische fasciztize, nee factuur, nee... eh nou ja iets met FAMILIE en WAPENS. Snapt u? Het woord daar komt u zelf wel op.
En wat 'presidenten' zeggen is het na-papegaaien van die (werkelijke) 'leiders' en alle media die hollen daar als kippen zonder kop achteraan. Dus die schrijven ook weer op wat ze moeten. Daarom is er televisie en zo. Dat is om de mensen te hersenspoelen.
Meer is er niet.
Daarom moeten we (normale mensen) samenwerken en geen onderling ruzie maken. Dat is net wat de nare mannetjes willen. Want die hebben slimmeriken in dienst die al die snode plannetjes smeden. Die kijken niet op een oorlogje of een deportatie van honderdduizenden meer of minder.
En als je die plannetjes analyseert, dan noemen ze je een complotdenker. Dat woord hebben die mannetjes óók weer verzonnen.
Daarom: geloof geen woord wat iemand zegt hierover, als ze belangen hebben. Ze beseffen niet eens wat ze zeggen.

AntiSoof | 22-04-17 | 22:41

Complimenten. Eindelijk weer een fatsoenlijk feitelijk artikel op GS.

flame_me | 22-04-17 | 22:41

Objective is voor chaos te zorgen aan de grens met Rusland.

Rambo John J | 22-04-17 | 22:39

@orca | 22-04-17 | 22:05
Pfewwww, ben ik in ieder geval niet de enige taal-nazi!

Joost Maghetweten | 22-04-17 | 22:37

De keuze tussen Clinton en Trump was dat onder Trump veel minder mensen gaan sterven als onder Clinton...107

steekmug | 22-04-17 | 22:36

@en définitive | 22-04-17 | 22:05
Uw eigen werk? If so: Dit houdT in dat(...)

Seriously, ik ben meteen afgehaakt.

Joost Maghetweten | 22-04-17 | 22:36

Feynman, een kleine correctie: de VS kennen geen "MoD" (Ministry of Defense); het VK wel. In de VS wordt voor wat wij "ministeries" noemen de benaming "department" gehanteerd. Je bedoelt hier dus waarschijnlijk "DoD" (Department of Defense), ook vaak aangeduid met de naam van het hoofdkwartier "The Pentagon".

OverdaanDerOnderheid | 22-04-17 | 22:35

Waar moet Paul Rosenmuller dan op vakantie?

miko | 22-04-17 | 22:34

Kim zal aardig wat schrijfpennen in zijn lichaam krijgen.......107

steekmug | 22-04-17 | 22:33

@Axelvon | 22-04-17 | 22:22
Stel je eens op de hoogte van de wantoestanden in Noord-Korea!

NORTH KOREA RESOURCES: link ::http://www.libertyinnorthkorea.org/nk-resources/
www.icarusfilms.com/new2016/unsun.html...

theo-is-dood | 22-04-17 | 22:33

Graaf van Egmont | 22-04-17 | 22:26
Degene die usa oorlogsagenda bepalen boeit het niet of ze verliezen zolang er maar wapens worden verkocht.

theo-is-dood | 22-04-17 | 22:28
Amerika gebruikt altijd graag 'humanitaire redenen' Hoe meer misstanden, hoe eerder ze de handjes op elkaar krijgen.

Axelvon | 22-04-17 | 22:31

@@Axelvon | 22-04-17 | 22:22
-Stel je eens op de hoogte van de wantoestanden in Noord-Korea:

Political prison camps are home to some of the greatest atrocities committed in North Korea, and they have lasted twice as long as the Soviet Gulags and five times as long as the Nazi concentration camps. The North Korean regime operates six known political prison camps, detaining citizens who have committed “political crimes” – actions contradictory to the government’s wishes, but generally not considered criminal elsewhere in the world. “Political crimes” vary widely and can include acts as simple as listening to a South Korean pop song, attempting to make a phone call outside of the country, creasing the picture of a North Korean leader or otherwise doing anything to insult the authority of the leadership. North Korea holds to a policy for some political “crimes” of punishing not only the “criminal,” but also up to three generations of the individual’s family, who may all be detained indefinitely or killed. An estimated 80,000 to 120,000 people are currently being detained in North Korea’s political prison camps.

theo-is-dood | 22-04-17 | 22:28

Beste mensen, kunnen we ook meteen eventjes ophouden met Seoul als "See-joel" uit te spreken? (...)
Xirdalan | 22-04-17 | 22:19

Ik hoor niets :) maar nu je het zegt. Schoenzool, net voordat ie in de stront stapt.

Organische evolutie | 22-04-17 | 22:28

Axelvon | 22-04-17 | 22:22
Ik vrees dat je gelijk hebt. Amerika heeft na de 2e wereldoorlog al haar oorlogen verloren, op een invalletje in Panama en nog zo'n Caribisch eilandje na.
Amerika gaat dus geen landen met high tech legers meer aanvallen. Dus Noord Korea kan nog wel.

Graaf van Egmont | 22-04-17 | 22:26

Fu-cking-hell. Eerst een aanval op DumpertReeten. Toen dat GL-blogmeisje, onethische VVD'ers, iets met de koning, daarna dat blogmeisje weer niet (kan gebeuren), Mei Li wildersen en nu WOIII. Weer. Wat een dag.

Organische evolutie | 22-04-17 | 22:25

@@=PyP=- | 22-04-17 | 22:18
Dat geldt niet als je de top van partij en leger kunt uitschakelen en/of de communicatie kunt stilleggen. De schatting is dat 25% van de kinderen in Noord-Korea ondervoed zijn. In dat soort omstandigheden geloof ik eerder dat het Noordkoreaanse leger zich overgeeft voor een McDonalds tegoedbon.

theo-is-dood | 22-04-17 | 22:24

@Xirdalan | 22-04-17 | 22:19
Het schijnt dat PyongYang moet worden uitgesproken als Peter R. de Vries. Sambar elbij?

Lewis Lewinsky | 22-04-17 | 22:22

Amerika heeft nieuw afzetgebied voor haar geprivatiseerde oorlogsindustrie gevonden. De schoorsteen moet tenslotte blijven roken en Noord Korea is een fijne boeman. Het land stond al die tijd al in de wacht. Het is makkelijk tot een bedreiging te maken (oei: kernwapens! Weet je hoeveel van die kernwapen-troep Amerika en Israël hebben?) en toch ook weer anoniem 3e wereldland genoeg om lekker weg te bombarderen. Ik zeg: kassa!

Axelvon | 22-04-17 | 22:22

Het ergste is nog dat de islamitische bevolking dezelfde conditionering heeft ondergaan. En zij zijn met nog meer... arme toekomst van onze kinderen.

salonsocialist | 22-04-17 | 22:20

Als je de Noord-Koreaanse top wegvaagt, hoef je alleen nog maar die 25 miljoen te debriefen.

Graaf van Egmont | 22-04-17 | 22:19

Beste mensen, kunnen we ook meteen eventjes ophouden met Seoul als "See-joel" uit te spreken? Koreanen noemen het "Soowl" www.youtube.com/watch?v=bBRz6OZb8Ks

Xirdalan | 22-04-17 | 22:19

Quote: "De oorlogen in Vietnam, Irak en Afghanistan lieten zien dat Westerse legers geen antwoord hebben op de eindeloze tegenstand van goedkope soldaten met een hoge stervensbereidheid."
.
Een geweldige film waarin dit wordt aangehaald is Apocalypse Now:
.
"In the Vietnam War drama Apocalypse Now, it was the Vietcong who were cutting off the arms of the villagers’ children. The villagers had allowed American medical personnel to vaccinate their children against various diseases. The Vietcong were cutting off the very arms that had received the vaccination shots. They did this to demoralize the villagers; to take the fight out of them, and to teach them not to take any kind of aid from the Americans."
.
Dezelfde gehoorzaamheid zie je bij de Noord-Koreanen. Je kan nooit winnen, alleen als je iedereen uitroeit.

-=PyP=- | 22-04-17 | 22:18

Noord Korea hoeft niet veranderd te worden of de hearts and minds gewonnen.
Dat gevaar moet uit de weg worden geruimd, meer niet. Dat zegt Trump zelf ook.
Zal wel een stijlfout zijn van feynman..;)

Ongeblustekalk | 22-04-17 | 22:16

Wachten tot het Westen genuked wordt of preventief Noord Korea nuken. Nou DKS kom er maar in.

padbuffel | 22-04-17 | 22:15

Begin eens met het niet meer toestaan dat N-koreanen in het buitenland mogen werken. Verder zouden China er juist goed aan doen vluchten te bevorderen. Hoe minder werkvolk, des te sneller valt het regime. Ga elke dag pamfletten droppen tegen het regime. Doe iets ludiek.

Admiraal Balthasar | 22-04-17 | 22:14

Het is nog altijd hopen op een vredige oplossing maar, die hoop wordt met de dag minder.

Raskahn | 22-04-17 | 22:14

Ach, we sturen ons leger eropaf, 'pangpang' roepend. Dat is Koreaans voor 'boe en nog eens boe'.

Papenblok | 22-04-17 | 22:13

Misschien kan Franz Zimmerschwanz deze keer de rol van Powell overnemen. Hij is er geknipt voor en doet het graag / sans gene.

ad melkert | 22-04-17 | 22:12

Het ergste vind ik nog dat de Zuid-Koreanen geen idee hebben wat ze na de eerste klap moeten doen. Dat wil dus zeggen dat de militaire kant goed georganiseerd is, maar de burgers het maar uit moeten zoeken?

Graaf van Egmont | 22-04-17 | 22:10

Boek van Onoda san gelezen, bizar en interessant leesvoer.

Memek | 22-04-17 | 22:09

Even feitenneuken, Hiroshima was 15kt en Nagasaki 20kt.

raskol | 22-04-17 | 22:08

Uranium verrijk je, met een lange ij

orca | 22-04-17 | 22:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl