Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dijs disst knoflookvreters: 'Kap met wijven en drank'

Dat was even schrikken gisteren. Stuurden er zomaar een paar Grieken tussen het vakantie vieren door een bombrief aan MinFin-maar-voor-hoe-lang-nog Jeroen Dijsselbloem. En dat is niet de enige tegenslag voor Mr. Euro, want ook de Portugezen, Italianen en Spanjaarden zijn BOOS. Volgens de FT schrijven Spaanse kranten namelijk dat de Frankfurter Allgemeine schrijft dat Dijsselbloem het volgende heeft gezegd: "During the crisis of the euro, the countries of the North have shown solidarity with the countries affected by the crisis. As a Social Democrat, I attribute exceptional importance to solidarity. [But] you also have obligations. You can not spend all the money on drinks and women and then ask for help." Geen gekke opmerking, naar wij dachten. En in bovenstaande clip (langer fragment HIER) blijft Dijssebloem als een man achter die uitspraak staan. Een politicus die dingen zegt die kloppen: daar kunnen we natuurlijk niet aan beginnen. Een Spaanse Europarlementariër noemde de uitlatingen onacceptabel, de Portugese minister van Buitenlandse Zaken roept dat Dijs moet opstappen en de Italiaanse voorzitter van de sociaal-democraten in het Europarlement (waar ook de PvdA bij hoort) meldt dat onze Jeroen een discriminatoire discriminant is. Zo werkt de Euro mensen. Noord-Europa betaalt en Zuid-Europa is beledigd. Gelukkig zit D66 niet in het motorblok van het nieuwe kabinet. Oh wacht...
UPDATE: Premier Portugal gaat full SJW. UPDATE 2: Toch slappe knieën: Dijsselbloem kiest voor de geen-excuses-maar-toch-excuses-voor-de-commotie-route.

Reaguursels

Inloggen

Een echte uitspraak in het kader wie de schoen past, trekke hem aan. Nou in Zuid Europa hebben ze duidelijk de schoen aangetrokken.

wallenberg | 23-03-17 | 11:54

Probeert die sukkel ook eens populistisch te zijn.... Krijgt ie meteen een trap onder z'n hol.

Orakel1958 | 23-03-17 | 00:37

Dijsselbloem is niet snugger. Landbouweconoom. 7 geiten voor 1 os. Nooit verder gekomen.

Orakel1958 | 23-03-17 | 00:36

Het mooie is dat de 'gekwetsten' vol op het orgel gaan na de heldere analyse van Dijsselbloem!
Ze weten donders goed dat hij ze doorziet en dan krijg je dit soort verweer.
Toch maar gaan opteren voor een Neuro en een Zeuro want dit gaat zo niet langer.

loze stijl | 23-03-17 | 00:18

Dat is de EU regering. Kinderen die aan alcohol en vrouwen zitten. Lellebellen.

Moestuinier | 22-03-17 | 21:35

Binnenbaan | 22-03-17 | 15:48
Ik heb nergens gezegd dat het niet netjes zou zijn. Weet jij toevallig waarom ze geen delta en beta gebruiken?

Worst_kaas_scenario | 22-03-17 | 20:48

1. Arrogante PVDA-ers. Water is nat jha,
2. Hij betreurt de ophef. Laat dit op je inwerken: hij betreurt de ophef. Niet de reden van de ophef.
3. Je "bondgenoot" tot op het bot beledigen maar er niet aan denken op te stappen. Zo rolt de PVDA/Links/EU. Want het gaat natuurlijk niet om het algemeen belang maar om henzelf.
4. Natuurlijk is het EU-project al jaren mislukt. "Vrienden onder elkaar" kunnen en mogen niet eerlijk en open zijn. Zijn ze wel eerlijk naar elkaar, dan is het oorlog en moeten mensen opstappen. Dit is het zoveelste bewijs dat dit een verrot miljardenverslindend niets oplossends probeersel is. Het moet en het zal willens en wetens in stand gehouden worden. Want de baantjescarroussel. Ik hoor mensen om me heen zeggen dat ze de EU willen vanwege vrede en handel. Echt..... die mensen heb je. Handel ? NL ? Al honderden jaren zijn we daar verrekte succesvol in. Onze handelsgeest, Schiphol, Rotterdamse haven, onze geprezen producten.......... daarvoor zouden we 55000 EU-ambtenaren, de walgelijke decadentie uit Brussel, de walgelijke verhuizing naar Straatsburg en salarissen van EU-commissarissen van 22 k€ per maand voor nodig hebben ? En vrede ? Samenspelen met en onderhandelen en je laten chanteren door Erdogan ? Want DAT doet de EU. Of mij ongevraagd betrekken in een conflict met Rusland door me het corrupte Oekraine door mijn strot te duwen ?
Daar staan we dan, anno Maart 2017. De VVD, het CDA & D66 in het verschiet. Stuk voor stuk 1000% pro-EU. Niets geleerd van het verleden. Doorgaan op de onzalige ramkoers. Het -gelukkig- kleine restje arrogante PVDA erbij. Dit land is zooooo ziek. Gelukkig heb ik geen kinderen dus ik ben niet bang zoals links me graag betitelt. Integendeel; zij krijgen en hun kinderen en kleinkinderen krijgen iets voor hun kiezen wat normale fatsoenlijke mensen nu als horror betitelen. Maar het mag en kan.

Tutanchamon | 22-03-17 | 19:28

Nou dit is de eerste keer dat hij de waarheid zegt. De zuidelijke landen maken inderdaad ons geld op aan drank en vrouwen en houden op met hun 60 jaar met werken. Bovendien hebben ze nog nooit een 40 uurige werkweek gehad. Op het personeel na van de all-in hotels die hun benen onder hun kont uitlopen om het iedereen naar hun zin te maken. Maar verder in het zuiden werken ze allemaal op hun dooie gemak want ze weten dat ze ieder jaar vrachtwagens vol geld krijgen omdat brussen ooo zo bang is dat dit mislukte project uitéén valt.

henry4149 | 22-03-17 | 19:22

Tja, dat Dijsselbloem een aangetekende brief krijgt uit Griekenland verbaast mij niets.
Ik heb nu van dichtbij gezien hoe de acties van Europa zich vertalen naar de gewone burger in Griekenland.
In dorpen is de zelfmoord onder inwoners gestegen omdat zij geconfronteerd worden met versnelde terugbetalingen van zaken waar ze normaal jaren over mochten doen.
Mensen zien het beetje geld dat ze verdienen met het weinige werk dat er is letterlijk allemaal door de staat ingenomen worden of, wanneer ze er voor kiezen om niet alles af te staan omdat ze anders geen geld hebben om eten van te kopen, een enorme schuld op te bouwen waar ze nooit meer van verlost kunnen worden.
.
En je kan zeggen, daar waren ze zelf bij dus moeten ze net zo janken, maar dat is te gemakkelijk.
Natuurlijk zijn er mensen die wel erg gemakkelijk omgaan met bijvoorbeeld het betalen van belastingen en gewoonweg jaren geen afdracht deden. Maar daar had je als overheid al eerder wat van kunnen zeggen.
Maar dan nog is het enigszins te begrijpen als nabestaanden een enorme rekening gepresenteerd krijgen als de stamvader overlijdt en de overheid er na zijn dood pas achterkomt dat ze eerder hadden moeten vragen om geld.
Maar ik heb zaken gezien van gezinnen die zich keurig aan de regels hielden, keurig betaalden wat ze moesten betalen en iedere afgenomen liter water keurig melden.
Mensen die geld hadden om een huis te bouwen en nu opeens door de overheid verplicht worden om de pensioensafdracht voor gedane arbeid aan je huis (ook al bouw je het zelf) in een zeer korte termijn terug moet betalen.
Aangeven dat je eigen bedrijfje niet zoveel werk heeft gehad en je de afdracht, waar je in principe langer over mocht doen, dus niet in de voorgestelde termijn kan terug betalen interesseert de overheid geen zak.
Niet binnen de voorgestelde termijn terugbetalen is een 15% rente over het niet voldane bedrag dokken.
En bij bedragen van 10.000 euro is dat een schuld die je vaak niet meer te boven komt als je een Griek bent die in een dorp woont en rond moet komen van klusjes her en der.
.
Gezinnen moeten vaak overeind gehouden worden door familie in het buitenland en dan nog met vier personen vaak rondkomen van €20 in de week.
Dat Dijsselbloem indirect bloed aan zijn handen heeft en dat af doet met 'ik betaal mijn schulden toch ook' is iets dat bij menige Griek het vloed doet koken.

Johanvb | 22-03-17 | 18:41

Vind het wel ok wat ie gezegd heeft, the message komt in ieder geval prima aan, de spaghettivreters en baklava's voelen zich onmiddelijk aangesproken, tja de waarheid is nooit leuk om te horen maar vooralsnog vieren de rughaar getooide mediteranees feest van uw en mijn geld! Alleen jammer dat Dijsselbloem voor de verkeerde partij heeft gekozen, dat dan weer wel.

Ferry Boring | 22-03-17 | 17:57

-weggejorist-

a1a2a3 | 22-03-17 | 16:21

Hypocriet! SM Studio Marianne ontving in december 2001 de eerste euros. Deze werd betaald door een euro parlementariër (van zijn proefpakketje).

HenkyPanky | 22-03-17 | 15:49

@ Worst_kaas_scenario | 22-03-17 | 14:27

vt is een diphtong die je uitspreekt als "d", en mp is een difthong die je uitspreekt als een "b". Zeer nette transcriptie dus.

Binnenbaan | 22-03-17 | 15:48

NoblesseOblige | 22-03-17 | 14:05
Volgens mij heb je de Nederlandse democratie en het EU-politiek systeem te hoog zitten. Je bent gevormd en bedwelmd door onwaarheden die op je af gekomen zijn. Er gaat een soort van 'wij goed" " zei fout" van je verhaal uit. Maar denk even na. Kiezen wij Nederlanders geen boeven? Onze politici maken toch ook keer op keer dat geld over naar Grieken, Fondsen om het systeem te redden? ESM genaamd. Allemaal zonder mandaat vanuit het Nederlandse volk. De verkiezingscampagne gaat hier over het aantal dagen dat een koie in de wei staat, en over 2 graden celsius-stijging van de aarde (moeten we eerst nog maar eens zien) om vervolgens eenmaal gekozen totaal andere dingen te doen.
En ja, de EU (zeker Duitsland met -15 miljoen geboortes begroot) is oprecht blij met al die Syriërs en andere buitenlanders: www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=Bevolking...

rectormagnificus | 22-03-17 | 15:37

Oh de ironie, een socialist als Jeroentje gaat de Knoflooklanden ineens vertellen hoe ze met geld om moeten gaan.

Twee quotes voor Jeroentje;

1) "The problem with socialism is that eventually you run out of other people's money." (Margaret Thatcher) en
2) "Sinterklaas bestaat, daar zit ie acher de tafel" (Hans Wiegel) www.youtube.com/watch?v=g0f_dFtK2fY

Xirdalan | 22-03-17 | 14:40

Grappig ook hoe zijn naam wordt getranscribeerd in het Grieks :' Ntaiselmploum'

Worst_kaas_scenario | 22-03-17 | 14:27

Meneer probeert waarschijnlijk de Erdo methode uit in de hoop dat zijn partij weer wat zieltjes trekt. Trieste vertoning.

Ellinas | 22-03-17 | 14:25

Wat een ontzettend domme uitspraak van Dijsselbloem. Je spreekt als voorzitter van de Eurogroep, dat is heel iets anders dan indruk proberen te maken in je stamkroegje.

Ardbeg | 22-03-17 | 14:07

@rectormagnificus | 22-03-17 | 13:22
De Grieken (met hun waardeloze belastingmoraal) hebben, keer op keer, boeven gekozen (die hun luilekkerland beloofden). Vervolgens zijn ze op frauduleuze wijze de Euro ingekomen (met behulp van de slimme schurken van Goldman Sachs). Tenslotte zijn ze door de EU genaaid om de (niet-Griekse) banken te redden.
Van mij mogen ze in opstand komen en uit de EU stappen; ze zijn geen aanwinst. Laat ze failliet gaan, dan kunnen ze opnieuw beginnen. Dan zijn wij onze miljarden definitief kwijt, maar dat geld kwam hoogstwaarschijnlijk toch al niet terug. En als Turkije dan de sluizen openzet, is dat vooral een Grieks probleem. In Hongarije staat al een hek, dat kan altijd nog uitgebouwd worden. En Griekenland onmisbaar? Wie gelooft dat? En demografische vernieuwing? Beweert u nou serieus dat de EU blij is met al die Syriërs?

NoblesseOblige | 22-03-17 | 14:05

Kapot gemaakt dat land. Zo triest.

Ben Adam | 22-03-17 | 13:55

Zes jaar geleden heb ik op vakantie in Spanje eens vrijwel hetzelfde gezegd. Ik werd weggehoond als racistische noorderling. Het werd eens hoog tijd dat ook de politiek dit geluid laat horen.

His Lordship | 22-03-17 | 13:50

Ik weet dat het aantrekkelijk is om elke Griek als luie uitvreter te bestempelen, maar Dijselbloem heeft boter op zijn hoofd. De enige reden dat we de Grieken moeten 'redden' is omdat anders Noord-Europese banken zouden omvallen.

sigmoidaleRekspleet | 22-03-17 | 13:35

NoblesseOblige | 22-03-17 | 13:10
Kortom, zolang de Grieken niet in opstand komen, en EU-tirannie blijven tolereren, zolang blijft de EU grenzen aan Turkije en kan de immigratiestroom de komende jaren stevig doorzetten. Zo het demografisch beleid van de EU.
De Grieken zijn dus onmisbaar. Een failliet Griekenland is het einde van lidmaatschap = einde demografische vernieuwing.

rectormagnificus | 22-03-17 | 13:22

Wederom blijkt dat André Szász (voormalig directeur van De Nederlandsche Bank en architect "harde-guldenbeleid" in de jaren '70)) gelijk had. Hij was tegen de deelname van Griekenland aan de Euro. En in 2010 heeft hij het volgende gezegd: "De euro gaat niet ten onder door Griekenland. De euro gaat pas ten onder als de Duitse burgers zich belazerd gaan voelen door al die landen met tekorten waarvoor zij moeten opdraaien. Daar zou een populistische partij op kunnen inhaken en dat is het einde van de euro. Hopelijk komt het niet zo ver".
En ook: " De Euro is een experiment dat niet mag mislukken" (een uitspraak die in het bezoekerscentrum van de DNB hangt). Zie ook: nl.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Sz%C...

En nu zitten we gevangen en komen er zonder de Duitsers er niet meer uit. Nu kunnen de PVV-adepten hard Nexit! en Gulden terug! gaan roepen, maar dat is vooralsnog een gepasseerd station. De financieel-economische en politieke schade zou te groot zijn; we kunnen ons dat als handel- en exportland ons simpelweg niet veroorloven. Onze afhankelijkheid (die voor veel welvaart heeft gezorgd) van de Duitse economie is veel te groot.
Dat Dijsselbloem's uitspraak is dan ook een teken aan de wand. En in Duitsland zijn ook soortgelijke geluiden te horen. Grappig is dat de zuid-Europeanen nu beledigd zijn en kennelijk het gezegde " wie betaalt, bepaalt" niet kennen. Door EU regels, gaat dat nu niet op, maar op termijn altijd. En er zou serieus onderzoek gedaan moeten worden naar een neuro. Nu politiek onhaalbaar, maar als dat zo doorgaat....
Overigens: roepen dat er dankzij D66 niks zal veranderen is weer een fraaie halve waarheid. Stond er gisteren niet op GS "Mark Rutte is 110 procent D66 als het op Brussel aankomt" (v. Rossem)? Is de VVD niet dé partij van het geld? En zitten ze niet samen in de dezelfde EP-fractie?
Kortom: zolang de Duitsers niet in opstand komen, zal er niets veranderen, en kan zuid-Europa doorgaan met "vrouwen en drank".
P.S. was de officieuze naam van de VVD niet "Vrouwen, Vreten, Drank"? Dus zijn ze niet gewoon solidair? Of is dat een ander soort solidariteit dan Dijsselbloem bedoeld?

NoblesseOblige | 22-03-17 | 13:10

Als we nu de Neuro invoeren kunnen we binnen een jaar weer lekker goedkoop op vakantie .

Castor12 | 22-03-17 | 13:08

Kan het wel snappen als 90% van de poen direct terugvloeit naar de banken in DL. NL.en FRA.....
En zo pikken de banken onze belastingcenten in...
En wij zien er nooit iets van terug ! Behalve nog meer dokken !
Wat een bende...

Ondertussen willen ze ook nog een extra Europese bank optuigen.
Daar krijgen we ook weer schulden aan, zodat straks een Nexit gepaard gaat met honderden miljarden betalingen aan de EU i.v.m. "aangegane verplichtingen"...
Zie GB die ook zwaar aan het dokken komen.

Moeten we diegenen maar voor aanspreken die, tegen de wil van de bevolking in, ons lid hebben gemaakt van "die club"...

A3an | 22-03-17 | 12:59

Ik vind het eerlijk gezegd een denigrerende en weinig constructieve opmerking van de Dijs, MinFin onwaardig.

Binnenbaan | 22-03-17 | 12:51

Like the north wind whistlin' down the sky
You don't tug on superman's cape
You don't pull the mask off that old lone ranger
And you don't mess around with Jeroen

Watching the Wheels | 22-03-17 | 12:50

-weggejorist-

EnNouJijWeer | 22-03-17 | 12:48

geenspam | 22-03-17 | 12:13
De Grieken betalen de schuld nu terug aan grotendeels de EU-fondsen en niet EU-fondsen. EU-Banken bezitten nauwelijks meer Griekse schuld.
Van Duitse solidariteit is geen sprake. Ja, Duitse solidariteit aan haar eigen Duitse banken.

rectormagnificus | 22-03-17 | 12:47

geenspam | 22-03-17 | 12:13
Die Duitse banken hebben geen gevaarlijke exposure meer in Griekenland. De EU kwam middels in het leven geroepen fondsen onder andere de Duitse banken te hulp. Wat hier wordt uitgelegd als hulp aan de Grieken, is in feite hulp aan de Duitse banken. Het risico van de Duitse exposure op Griekse staatsobligaties is hierdoor overgenomen. De Duitse banken blij, maar de Grieken behouden dezelfde problemen.

rectormagnificus | 22-03-17 | 12:45

*argument

Ohja | 22-03-17 | 12:32

Dat eeuwige beledigd zijn en daar op je tenen omheen moeten lopen. Misschien een x uitleggen dat beledigd zijn niet echt een argumten is. Het kan niet zo zijn dat als men maar vaak genoeg beledigd is alles wel weer goed komt. Kom is met wat beters dan dat. Het wordt meer dan irritant.

Ohja | 22-03-17 | 12:31

Mwoch, het leven is blijkbaar nog niet eens zo slecht daar. Drank en vrouwen. Hij weet iig hoe je iets moet verkopen. Ik voel wel voor een constructie dat ook ik als blanke-boze-witte-man (ik geloof dat dat de benaming is voor de Noord-Europeese man tegenwoordig) met een fijne maandelijkse toelage gebaseerd op het welvaartsniveau van Nederland naar een Grieks Eiland kan verhuizen. Of moet ik eerst in een rubberboot stappen samen met een vrouw die zo snel mogelijk een jong werpt in Griekenland, waarna ik pas gebruik kan maken van dit niet te versmaden vooruitzicht ?

FrummelPummel | 22-03-17 | 12:30

jemagookniksmeer | 22-03-17 | 12:18
Ik zeg ook niet dat Noord - Europa superieur is. In een ander comment maakte ik al melding van de valse superioriteit van (Linkse) Nederlanders. Die valse superioriteit die je ook weer ziet bij dat rare mannetje dijsselbloem kost ons de kop. Financieel en Cultureel.

Mark_D_NL | 22-03-17 | 12:27

Waarom linken jullie naar artikelen achter een betaalmuur? Beseft GS wel dat niemand die shit leest als je eerst een abo moet afsluiten voor je ook maar 1 woord kunt lezen?

Jan Gordelroos | 22-03-17 | 12:22

SidhartaGoutama | 22-03-17 | 12:00 Kort en compleet.
Top.

medelmo | 22-03-17 | 12:22

@rectormagnificus | 22-03-17 | 12:10
Griekenland is een democratie, ze hebben zelf gekozen voor een overheid die geld uitgeeft als water en een middelvinger opsteekt naar de gevolgen.
Toen moesten ze het terugbetalen en begonnen ze te janekn: "wat kunnen wij er aan doen?". Dank je de koekoek, billen branden is op de blaren zitten.

Sano | 22-03-17 | 12:21

Dijsselbloem legt wel in 1 x bloot waarom Zuid Europa niet past bij Noord Europa.
Mark_D_NL | 22-03-17 | 11:06
Dat is wel zo, maar ik zou maar niet automatisch aannemen dat Noord Europa dus beter en slimmer is (dat is zoooo Nederlands!).
Dat denk ik namelijk niet; de zuiderlingen hebben de noorderlingen meer bij de ballen dan andersom, hoewel ze dat waarschijnlijk niet beseffen.

jemagookniksmeer | 22-03-17 | 12:18

Tell it like it is, boy!
geld verdienen in Noord-Europa. Geld uitgeven in het zonnige zuid-Europa. Zo is het altijd geweest, zo zal het altijd blijven. Long live the good life!

ljcoster | 22-03-17 | 12:13

@rectormagnificus | 22-03-17 | 12:10
de hulp aan de grieken gaat goeddeels op aan het terugbetalen van duitse banken, daarom wil merkel geen grieks failliet, en dat is dus de duitse solidariteit.

geenspam | 22-03-17 | 12:13

@Den Heerscher | 22-03-17 | 12:02
Inderdaad, het is een fundamentele weeffout in de euro, destijds willens en wetens genegeerd door de eurofiele leiders.

geenspam | 22-03-17 | 12:10

Ik ben die arrogantie van die ongekozen EU bewindslieden zo zat!
Wat kan een normale Griekse burger hier nou aan doen?..
En solidariteit? Noord-Europees bestuur en de EU zijn absoluut niet solidair met de Grieken. Een Grieks plan uit 2011 en 2012 om eigen schuld terug te kopen van de markt werd afgeschoten door Merkel. Maar het had een hoop problemen naderhand kunnen voorkomen. De schuldenberg werd hierdoor als maar groter. Is er enige hulp geboden om deze schuldenberg te verlichten? Had gekund.. In het kapitalisme noemt men dat een bankroet. De Griekse staat had bankroet verklaard moeten worden uiterlijk 2012. Griekenland was en is de facto failliet. Bij een faillietverklaring worden schulden definitief oninbaar. Uitlenende partijen hebben gegokt en verloren. Renderen op failliete staten is daarmee gestraft. De schulden waren anno 2012 in bezit bij de Noord EU banken. En deze banken waren zo ongezond waardoor er een domino-effect van failliete banken zou ontstaan. Maatregelen hebben enkel geholpen om de Noord-EU banken te verlossen van deze schulden. De EU heeft de Griekse staatsschulden nu in bezit. De EU kan nu wel echt solidaire maatregelen nemen. Maar dat wordt tot op heden niet gedaan! Tot die tijd zijn drank en lekkere wijven het enige middel dat de Grieken kan helpen.
Don't blame the Greek, blame yourself, Dijsselbloem!
Je solidariteit bleek er te zijn voor de Noord-EU banken, niet voor de Griekse burger. Till today, and still counting your failure.

rectormagnificus | 22-03-17 | 12:10

@an heinde en verre | 22-03-17 | 11:07
inderdaad, zo is het maar net.

Als een land in recessie raakt (wat ook in de Noordelijke landen wel eens voorkwam en voor gaat komen) en het monetair beleid in handen is van landen die niet in recessie zijn ben je gewoon fucked. Dit is precies waarom de euro niet werkt. Al dat gelul over luie grieken zit natuurlijk wel wat waarheid in maar het is absoluut niet de kern van het probleem, hoe graag de calvinistische hollanders dat ook willen geloven. Bovendien gaat al het geld dat naar de grieken gaat weer linea recta naar duitse banken, dus hypocrisie ten top.

geenspam | 22-03-17 | 12:08

Toch beetje Chapeau voor Dijsselbloem ...zou hij dan eindelijk ...de lente van het bewustzijn ??

daytripper | 22-03-17 | 12:08

Weg met de EU en de muntunie. Die onderdelen zijn geheel niet nodig om een goed draaiende economische unie te creëren.

TeeJee | 22-03-17 | 12:07

Hahaha ... tja , de waarheid ...dat is slikken. Het gaat
er omdat dat deze metafoor, want zo moet je het zien, in de kern juist is.
Als de PvdA er consequenties aan zou verbinden zouden ze nu 25/40 zetels hebben gehad.
Daar ben je geen *kuch* dokter Oudkerk voor nodig.
Bij de toelating van de Knoflooklanden lag de Pvda in een diep coma van "de maakbaarheid van Europa" en daar zijn ze nog steeds niet uit ontwaakt.

daytripper | 22-03-17 | 12:06

Tja, dan moet Dijsselbloem maar eens leren hoe het is uitspraken te doen die hij veroordelen zou als Baudet, Roos of Wilders het zou zeggen.

Zo praat ons soort mensen niet. POPULIST!

bergsbeklimmer | 22-03-17 | 12:05

Graag de EMU even los blijven zien van de EU.
De monetaire unie heeft individuele lidstaten de mogelijkheid tot devaluatie en andere maatregelen die voorheen mogelijk waren afgenomen. Daarmee hebben de nationale overheden geen instrumentarium ter beschikking om passende maatregelen bij het huidige economische slop te nemen, terwijl zij daar wel op nationaal niveau verantwoordelijk voor worden gehouden.
Direct gevolg is de recente armoedeval in de zuidelijke Eurolanden. De EMU kan nu wel heel hard tegen ze schreeuwen, maar een systeem draaiend houden zonder dat het bekostigd kan worden is niet mogelijk, zoals we keer op keer zien.
Laat ze terug stappen naar de Drachme / Lira / Pesos en ze hebben de boel sneller op de rit dan met het huidige aanmodderen. De Noord-Europese EMU houding is net zo goed gekenmerkt door "wel de lusten, niet de lasten" van de gemeenschappelijke munt.
Als je kijkt naar nog armere EU-lidstaten (de Balkan) dan hebben ze van dit soort idiote bezuiningsmaatregelen helemaal geen last - Bij deze lidstaten met eigen munt is de economie alleen maar groeiend.

Den Heerscher | 22-03-17 | 12:02

@Harry Turtle 11:57
Klopt,maar nu moet het klaar zijn.

R.B.Scott | 22-03-17 | 12:01

leuk hoor, landen tegen elkaar uitspelen. Terwijl de banken de lachende derden zijn. Leningen uitdelen aan partijen die het niet kunnen betalen en dan door de belastingbetaler laten terugbetalen.

SidhartaGoutama | 22-03-17 | 12:00

Djim Krootsjie op GS? Je maakt wat mee op je ouwe dag.
Ik had Ronaldo meer ingeschat als zo'n carefree Girls Aloud-tiepje.

Prof. D.A.H. Vintik | 22-03-17 | 11:57

R.B.Scott | 22-03-17 | 11:52
Technisch gezien had Rutte natuurlijk gewoon gelijk, die euro's zijn niet naar Griekenland gegaan maar direct naar de schuldeisende Duitse banken.

Harry Turtle | 22-03-17 | 11:57

Socialisme, solidariteit en nivellering een utopia waar samen wordt geblowed, gedanst, geklapt en geen reet wordt uitgevoerd. Het gaat pas pijn doen als de eigen portemonnee wordt getrokken. Andermans geld uitgeven is wat dat betreft makkelijker

HetOorAakel | 22-03-17 | 11:55


Mr Euro. PvdA loser 0.0 en dat wil ook nog in het Europees Parlement blijven, schop onder zijn Slinkse zitvlak lijkt mij beter. Nu zijn baantje op de toch staat trekt hij een te grote linkse broek aan. Die gast heeft alle Europeanen opgezadeld met toren hoge belastingen, met dank aan de Grieken. O nee, die zijn daar ons helemaal niet dankbaar voor, die willen liever niet terug betalen. Begrijpelijk dat de partij voor iedereen (behalve de Nederlanders) 29 zetels moest inleveren.

FreeVogelaar | 22-03-17 | 11:54

"Thát-a-boy,Dijssie...Kíck'em when they're down!"
Geen piek meer richting het zuiden.(Lees je mee,Mark?)

R.B.Scott | 22-03-17 | 11:52

-weggejorist-

ouwespamhoer | 22-03-17 | 11:51

Een terechte bewering die den Dijs met een prachtige metafoor voor het voetlicht bracht. Eigenlijk hartstikke jammer dat deze man gevallen is voor de doctrines van de PvdA. En jammer dat daarmee het organische denkwerk werd aangetast. Eigenlijk jammer dat de man sowieso de politiek in is gegaan.

Lichtstadfan | 22-03-17 | 11:47

Dat bij rechten ook plichten horen is een waarheid als een koe. Dijsselbloem geeft daar ook nog een beeldende illustratie bij; dat is alles. En meteen zijn er weer mensen boos. Mijn God, wat kinderachtig. Ik zou zeggen: wie de schoen past, trekke hem aan. Blijkbaar weten de boze politici prima dat de schoen hen past. Wel leuk om te merken dat ik niet de enige boze blanke ben. In de knoflooklanden zijn er blijkbaar ook veel.

JvanDeventer | 22-03-17 | 11:47

-weggejorist-

MinisterVanRealisme | 22-03-17 | 11:46

Fuck the E.U. and specially southern European countries;

... behalve als ik daar op vakantie ben dan hè

Ron van Zon3948 | 22-03-17 | 11:46

Ze waren bang dat Griekenland in handen van de Russen of de Chinezen zou komen en ze daarom een 'morele' verplichting hadden de Grieken te betalen voor de schulden. Maar intussen maken horden met Afrikanen en de Turken ook aanspraak op Griekse grond en worden wij gegijzeld door de EU en langzaam maar zeker in een betaalmodel gestopt waar we nooit meer uit komen zonder trammelant.
Daar zou Gijzelbloem eens wat over moeten zeggen.

Oprisp | 22-03-17 | 11:41

Bij joop.nl vinden ze dat niet bizar maar de normale linkse gang van zaken doen.

Koeienflat | 22-03-17 | 11:36

-weggejorist-

Carlitros | 22-03-17 | 11:36

Vooropgesteld, de Grieken zijn zelf voor een deel schuldig aan de huidige situatie, maar de EU net zo goed, door een totaal ongeschikt land dat niet aan de voorwaarden voldeed (en waarvan men op de hoogte was) toe te laten tot de EU.

Maar om nu te zeggen dat landen als Griekenland nu niet solidair aan Europa zijn omdat ze het ontvangen geld opmaken aan drank en vrouwen gaat mij veels te ver door de bocht. Zie onderstaand stuk over een 82 jarige werkloze Griek, en de hulp die hij krijgt (helemaal NIETS) van zijn Griekse overheid of de EU. En vergelijk dat met de hulp die de tandartsen, apothekers en raketgeleerden die in een kamp tegenover hem hokken krijgen.....misselijkmakend, en diep diep triest.

www.dailymail.co.uk/news/article-42362...

Carlitros | 22-03-17 | 11:36

sinar2 | 22-03-17 | 11:31

Ja, dat is al decennia zo. Wie de media beheerst, beheerst het volk.

kwark001 | 22-03-17 | 11:33

@Mark_D_NL | 22-03-17 | 11:27
Omdat de gevestigde politiek, media en de zieligheidsindustrie ons van alle kanten daarover blijven voorliegen. En als je alleen naar de NPO en RTL kijkt en de Volkskrant leest geloof je dat ook nog.

sinar2 | 22-03-17 | 11:31

van Oeffelen | 22-03-17 | 11:22
Spijker, kop, raak.
--
De gemiddelde Nederlander denkt nog steeds dat ze in India en China met paard en wagen naar het werk gaan. terwijl de middenklasse daar de Nederlandse middenklasse al ruim voorbij is. Ach ja, Nederlanders vinden zichzelf fantastisch, maar zien niet dat ze een enorme armoedeval aan het maken zijn. En, dat is het meest interessante, hier zelf voor kiezen.

Mark_D_NL | 22-03-17 | 11:27

Geld stinkt of stinkt niet als je julius caesar bent, maar er is genoeg om iedereen te voeden , en een goed leven te leven.
De verdeling is helaas een beetje akelig, links, rechts, bedoelt u rechts van uw kant, of van mijn kant ?
Mensen kreperen? Niets aan de hand, entertainment, gewoon doorlopen.

cat22 | 22-03-17 | 11:22

Mensen, kijk er nou gewoon doorheen. Dat geblaat van die politici is te triest voor woorden. Follow the money, kijk naar wat er op fiscal gebied echt in de praktijk wordt gebracht. Dat bepaalt veel meer de ware exodus van geld, middelen en mensen. En ja, dat is aan de gang, en als Nederland niet meedoet, dan zitten we over 2 jaar zeker opgescheept met 2 miljoen gelukszoekers uit de Maghreb, Arabie en Somalie. Want die blijven heus wel komen, de echte Jannen hebben de zinkende boot dan alleen al wel verlaten. In Nederland blijven dan alleen de kneusjes achter. Over 14 jaar heeft de PVV dan 60% van de stemmen.

van Oeffelen | 22-03-17 | 11:22

Laat Dijsselbloem na tien uur 's avonds 5 minuten door het centrum van Athene lopen en hij ziet talloze daklozen die weer een lange nacht tegemoet gaan. Zeker allemaal door de drank en vrouwen? Jeroentje's IQ is nog lager dan het aantal zetels voor de PvdA bij de laatste verkiezingen.

tectonicos | 22-03-17 | 11:22

Ik kan altijd alleen maar denken aan beavis and butthead wanneer ik die dijsselbloem zie...en ik zie hem samen met juncker en timmermans ook wel zo lachen als beavis and butthead wanneer zij ons weer een oor aannaaien.

Hettiet | 22-03-17 | 11:22

Ben-Bataaf | 22-03-17 | 11:11

Maar vergeet niet dat de salarissen niet hoger zijn dan 1000

euro en er een soort huurafspraak is, die toen 800 euro was.
Als het zwarte geld op is, krijg je grote problemen, want men leeft als familie op de pensioenen, die laag zijn en de jeugd niet aan werk kan komen.

Snap alleen niet dat in de winter alles gesloten wordt en de mensen een uitkering krijgen , naarmate ze in de zomer gewerkt hebben.

Ook de siesta moet afgeschaft worden, wat al in grote steden is, maar in kleine dorpen krijg je dat nooit voor mekaar.

gatito | 22-03-17 | 11:21

@Abu Koop Dan | 22-03-17 | 11:16
Productief zijn is wat anders dan veel uren maken.

IslamPislam | 22-03-17 | 11:20

van heinde en verre|22-03-17|11:07
Je doet je naam eer aan want je moet toch wel van heinde en verre zijn als je graag mee betaald aan landen die het wel allemaal geloven zolang er maar geld uit het noorden komt.

mia | 22-03-17 | 11:20

De Italianen hebben onlangs overigens ook, na een aantal inkeerregelingen genoemd de scudo fiscale, een belastingkorting voorgesteld voor vermogende mensen. Kom bij ons, dan krijg je korting. Alleen Spanje is nog niet in beweging gekomen, maar dat zal ook wel niet zo lang meer duren als de engelsen nog langer hun investeringsbeslissingen gaan uitstellen in verband met de comleet in elkaargeklapte pond (leuk hè zo'n Brexit).

van Oeffelen | 22-03-17 | 11:18

Lag het aantal gewerkte uren per persoon per jaar in zuid europa niet een stuk hoger dan west/noord europa? Mensen werken daar als ezels om hun spul te bekostigen

Abu Koop Dan | 22-03-17 | 11:16

"As a Social Democrat, I attribute exceptional importance to solidarity."

Die linkse 'solidariteit' heeft er voor gezorgd dat de halve Derde Wereld zich inmiddels in Europa heeft gevestigd en daar graaft & knaagt aan de wortels der beschaving.

Daarnaast zorgt die 'solidariteit' er voor dat er jaarlijks miljarden van ons door hard werken zuur verdiende belastinggeld door Midden-Oosterse en Afrikaanse toiletten (of wat daarvoor moet doorgaan) wordt gespoeld en in de zakken verdwijnt van criminele despoten, corrupte ambtenaren en wapenhandelaren.

Bovendien: voor 'solidariteit' zou je iets terug moeten kunnen verwachten. Omgekeerde solidariteit, of dankbaarheid, bijvoorbeeld. Of op zijn minst wat respect of erkentelijkheid. Maar het enige dat we ervoor terug krijgen is vijandigheid, straatterreur, 'racisme'-gekrijs en uitvreters-gedrag.

Peter Emile | 22-03-17 | 11:16

Haha, die Portugezen met hun Madeira als free trade zone en allerlei belastingparadijsachtige constructies. The Hague convention on trusts niet ondertekenen maar via Madeira wel alles toestaan. Of dan die nieuwe wet op de non habitual residents waar stevige belastingkortingen voor 10 jaar worden gegeven als je maar 183 dagen in Portugal gaat wonen, of als je er een huis koopt van 5 ton heffen ze helemaal niks, no questions asked. Portugezen moeten echt hun grote muil houden.

van Oeffelen | 22-03-17 | 11:15

Blijft toch apart, zo'n socialistische technocraat als Dijsselbloem.

Harry Turtle | 22-03-17 | 11:13

Waar je niemand over hoort:
De gratis gezondheidszorg in al deze landen.
Als men daar eens net zoveel ging betalen als wij, zou er meer worden opgehaald als men nu aan hulp krijgt. En dat elke jaar.

Laat ik het gelijkschakelen van bijvoorbeeld pensioenleeftijd en autokosten nog even buiten beschouwing.
1 Unie? Ammehoela.
Ik zie voor mij vooral de lasten.

Ben-Bataaf | 22-03-17 | 11:11

Het Europa gevoel is er niet. Ik voel mij niet Europees, landen voelen onderling geen verbondenheid, en ik ben het zat om "arme" landen gelijk te trekken zoals de noordelijke landen. En daarom ben ik tegen en klaar met de Europa.

Voor-de-5e-keer | 22-03-17 | 11:09

In godsnaam stop met de EU... Mislukt project.
Als het zo doorgaat zijn de Noordelijke landen straks aan de bedelstaf en zijn de knoflooklanden van ons geld feest aan het vieren.

Roken Toegestaan | 22-03-17 | 11:08

Wat een hoop lege stoelen...

Reagluren | 22-03-17 | 11:08

Het noorden is solidair met het zuiden? Ja we zijn netto betalers, maar onze expert heeft enorm veel voordeel van de zwakke euro. Netto hebben wij voordeel van deze EU deelnemers.

kleuterleider | 22-03-17 | 11:08

Het failliet van de EU in een notendop: het gebrek aan solidariteit.

Het noordelijke kartel - boos omdat ze steeds bij moeten leggen bij de knoflooklanden terwijl ze zelf steeds harder moeten werken en later met pensioen mogen gaan. Niet solidair.

Het zuidelijke kartel - boos omdat ze zich door de noordelijke economische aanjagers verplicht voelen om van hun luie reedt af te komen, en verplichte pakketten opgelegd krijgen. Niet solidair.

Gajus | 22-03-17 | 11:07

Het is een belachelijke uitspraak van Dijsselbloem. Het noorden helpt de zuidelijke landen alleen maar verder de crisis in door geen opt-out (de Euro) aan te bieden, maar wel eindeloos bezuinigingen te eisen die totaal averechts werken.

Stoere taal is prima, maar moet dat wel kloppen. Dat doet het niet. Zowel vorm als inhoud zwaar onvoldoende, blij dat hij weggaat.

van heinde en verre | 22-03-17 | 11:07

Gemiep en gejammer over de vorm van een uitspraak wanneer men niet met de inhoud kan omgaan. Je ziet het overal terug.

Van Urk | 22-03-17 | 11:07

Dijsselbloem legt wel in 1 x bloot waarom Zuid Europa niet past bij Noord Europa.

Mark_D_NL | 22-03-17 | 11:06

Als het het Europarlement zo uitkomt dan begrijpen ze metaforen ineens niet meer. Ook heerlijk dat chagrijnige antwoord van Dijsselbloem hij zal voor de vergadering wel slecht nieuws te horen hebben gekregen, vandaar zijn reactie.

Beroep = Boerenlul | 22-03-17 | 11:04

Jim Croce - Time in a Bottle.
Mogen ze spelen op mijn begrafenis.

Gajus | 22-03-17 | 11:04

-weggejorist-

Drunken_Pumpkins | 22-03-17 | 11:03

REAGEER OOK