achtergrond

Geenstijl

Is dit ons land nog wel? Bierprijs stijgt 42%

Zo, en dan nu even een topicje voor mannen. Want voor hen werkt er weinig zo verbroederend als eventjes kort maar guitig in derde persoon aanstippen dat "dat deze jongen anders ook wel van een biertje of twee houdt". Waarom de sociale cohesie in een woonkamer evenredig is aan het aantal bierdopjes naast de asbak? Weten wij veel, dat moet u aan Roos Vonk vragen. Zij begrijpt mannen en heeft er bovendien voor doorgeleerd. Maar wat het antwoord ook is, binnenkort gaat alles stuk, want zonder de EU hebben we oorlog tussen landen, en zonder bier oorlog tussen mannen in die landen. "Cafébezoekers moesten vorig jaar gemiddeld 2,43 euro neertellen voor een glas pils aan de toog. Dat is 72 cent meer dan in 2006, een prijsstijging van 42 procent." Ja, laat inderdaad maar even rustig bezinken. Maar, GeenStijl gaat voorbij de waan van de dag en zoekt graag de nuance op. In de supermarkt steeg de prijs van het goede nat maar met 14%. Peter Hein van Mulligen, alcoholist bij het CBS, verklaart het als volgt: "In de horeca betaalt de klant ook voor de omgeving en de bediening. Dat zorgt er niet alleen voor dat pils in een café duurder is dan in de supermarkt, maar ook dat het prijsverschil groter wordt." Maar dat is niet de enige verklaring. "Volgens voorzitter Robèr Willemsen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) komt het prijsverschil ook door de hogere prijzen die bierbrouwers rekenen aan horecaondernemers. 'Ondernemers sluiten een contract af met brouwers en vanaf dat moment kunnen de brouwers in feite de prijs bepalen.' AB InBev, het concern achter Hertog Jan en Dommelsch, verhoogt de prijzen voor 2017 met ruim 3,5 procent ten opzichte van het afgelopen jaar. Heineken met 3,7 procent. Heineken geeft aan van tijd tot tijd prijsverhogingen door te voeren omdat de eigen kosten stijgen." Enfin, we krijgen dorst van dit ontluisterende verhaal. Mogen we al?

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.