Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bejaarden helpen ons leger in strijd tegen RUSSEN

♬Who do you think, you are kidding Mr. Putin...♬ Geen zorgen lieve mensen, u kunt bovenstaande video van de Bescherming Bevolking gewoon negeren, want ons land is reuze super helemaal kei veilig. Onze jongens worden namelijk getraind door... een stel oude mannetjes dat de Koude Oorlog nog heeft meegemaakt. De krijgsmacht is er achter gekomen dat bermbommen ontwijken en haatbaarden kapotbombarderen net een tikkeltje anders is dan de geplande Operatie Barbarossa, dus zijn er een paar officieren achter de geraniums vandaan getrokken die nog geleerd hebben hoe je een aanval tegen de Bolsjewieken moet plannen. Allemaal hartstikke handig en leuk en o o o wat een indrukwekkende oefening hebben we daar in Polen gedraaid, maar hee Nederland, hoe zou het nou komen dat de afgelopen jaren relevante kennis bij de krijgsmacht is 'weggezakt'? Heeft dat misschien iets te maken met het feit dat vrijwel geen enkele partij überhaupt met samenhangende ideeën over het leger op de proppen komt, terwijl wij onze NAVO-verplichtingen al jaren aan onze slecht onderhouden laars lappen? Nou ja, onze leider van de oppositie uit Wageningen zal dit ook wel weer een heerlijk bericht vinden, als u het niet erg vindt zijn wij ons ondertussen nog even achter de oren aan het krabben.

Reaguursels

Inloggen

DENK wil geen Nederlands leger, dat besteden ze liever uit aan Turkije.

nStilgar | 17-02-17 | 08:20

LOL, @DENK wil onze defensie gewoon afschaffen.
Waarom zou dat toch zijn...?
.
En wat andere linksdraaiende partijen willen de defensie pot nog verder leeg graaien voor gratis geld aan onrendabelen.
.
NEEN, dit zijn geen goede plannen. Defensie moet *sterker*. En die zal binnenkort hard nodig zijn als de Hollandaise terreur moordenaars uit Syrie verjaagd zijn en weer terug gaan komen.
.
@Rutte de deur is dicht, toch...? (NOT)

hotmint | 16-02-17 | 20:10

Het zal velen verbazen maar Hennis niet onbekend in Europa en wordt zeker niet uitgelachen. Ze was eerder EU parlementarier. Dat is voor ons een ver van onze bedshow maar ze hoorde daar dik in de Top10 en heeft veel indruk gemaakt door scherp en idealistisch koers te zetten. Ze heeft meermalen het hele continent in haar lijn meeegekregen, bijvoorbeeld bijprivacyissues met informatieuitwisseling met de Amerikanen bijv met Swift.

Shoarmamasutra | 16-02-17 | 19:56

Oefenen op 1 km v/d Russische grens.... omgekeerd zou Europa moord en brand schreeuwen, dan is Putin aan het provoceren. Maar nu is het allemaal prima natuurlijk.

Wienerschnitzel mit | 16-02-17 | 18:59

De elite kletst weer flink uit hun nek, indien men 20 miljard zo steken in defensie, het heeft geen enkele zin.

Als het echt serieus wordt dan:

Er zal geen enkele waterzuivering meer draaien.
Er zal geen stroom meer zijn.
Vliegtuigen en tanks komen niet verder, omdat er geen druppel brandstof meer uit de NATO leiding komt.

Hebben ze al voor de burgers gezorgd:
Graan silo's vol houden.
Flessen water opgeslagen.
Blikvoer opgeslagen.
Elke provincie/Gemeenten kan daar een scenario voor opzetten.
De Russen blijven lekker thuis en de Turken staan bij je voordeur.

De NATO/NAVO hebben kort geleden 16 scenario's door genomen en men kwam steeds tot de zelfde conclusie, het heeft geen zin om tegen de beer van Rusland een oorlog te starten, het westen/burgers zullen altijd de klappen krijgen.

rexm | 16-02-17 | 17:38

plaszak | 16-02-17 | 12:02

Ik weet niet wat ze daar aan het doen zijn kerel maar op ze geschoten word er alvast niet en in levensgevaar zijn ze ook zeker niet. Er is een verschil tussen oefenen en the real deal. Ik heb 4 jaar in het NL'se leger gediend als onderofficier bij de cavalerie. Dus.

Dutchbeaurouge | 16-02-17 | 17:06

Gelukkig zijn er landen die wel aan de eis voldoen. Zoals Griekenland van mede ons geld.
Harry_Witkamp | 16-02-17 | 13:35
En Duits en Frans men Italiaans materieel kochten. Ook Nederlands materiaal, 80 mllrd de laatste 10 jaar, 25% naar DLD, 6% naar NLD. Da's bijna 5 mllrd,

KomodoVaraan | 16-02-17 | 17:05

Laat ze eerst maar eens investeren.

Newslezer | 16-02-17 | 16:59

Moeten wij nu extra betalen voor de EuroSS? Of is dat een gratis verhaal in Brussel.

Mattis heeft gelijk. Niet zeiken, eerst lappen.

DutchCanuck | 16-02-17 | 16:55

(86-6)
Geil wijf is die Hennis toch.

bft | 16-02-17 | 16:40

ratelaar | 16-02-17 | 14:42
ik ben het met u eens, begrijp me goed (over de bezuinigingen en de Trump surprise dat geen enkele surprise was eigenlijk anders dan dat hij het weer lekker lomp bracht.)
En dit landje staat op nr 7 van de wereld wapenexporteurs, we hebben 250 bedrijven die samen ruim 500 milj € exporteren, bijv TNO (jaja) of Stork of Damen of Thales. We leveren ook heel veel aan de Duitse wapenindustrie. We zijn een van de weinige landen die een compleet oorlogsschip kunnen bouwen en verkopen, dan piekt de omzet over 1 mllrd ....
Het feit dat deze industrie voor een 'low profile' kiest om de vrinden van Volkert vd G te onlopen, wil niet zeggen dat het er niet meer is.

KomodoVaraan | 16-02-17 | 16:26

Teleo | 16-02-17 | 14:16
Klopt je moet het natuurlijk ook in absolute cijfers zien, maar spreek dat dan af en niet een %. Afspraak=Afspraak, zeker over zoiets elementairs. Och laten we gas (ok verkeerde energiebron) blijven geven op wind maar vooral zonneenergie, kunnen de yanks hun olie houden zakt de olieprijs verder en maakt het dit Rusland alleen maar lastiger. Zeker door die grote deal met China die tegen de bodemprijs de deur uit moet haha. Putin is slim en sluw als spion met zn gedoe overal inclusief de US, maar van economie heeft hij en zijn vazallen weinig kaas gegeten (maar dat zal wel door de import ban komen).
-
O en eens over Duitsland, e zijn nog zat gepensioneerde industrielen die nog heel goed weten hoe dat moet ;-)

KomodoVaraan | 16-02-17 | 16:17

Ik zit óók nog te wachten totdat deze "beste regering sinds WO-II" de tekorten bij de politie gaat opvangen met oud-agenten die "nog goed ter been zijn". Nederland is één groot lachpaleis geworden !!

oter | 16-02-17 | 15:26

Als het gaat om cultuur, levensovertuiging, intelligentie, kleur, afkomt en geloof staat het Russische volk ons nader dan het Turkse. Daarom zou het logisch zijn om Rusland ( maar bijvoorbeeld ook Wit-Rusland, Oekraine, Georgie en Armenië) toe te laten tot de Navo. En Turkije er uit te zetten.

de euro middenweg | 16-02-17 | 15:00

@KomodoVaraan | 16-02-17 | 13:59
Ik pleit ook helemaal niet voor de klok terug te draaien. Ik verwoord alleen mijn persoonlijke beschouwing. En ik ben van mening dat er teveel en te makkelijk is bezuinigd. Ik vind het ook werkelijk vreemd dat er toch een zekere mate van paniek ontstond toen Trump met zijn NAVO is overbodig uitspraken president werd. Zeker voor een van de weinige landen waar de krijgsmacht is geborgd in de grondwet.
Na de val van de muur is de wereld inderdaad veranderd. Met de komst van nieuwe media ook. Daarop moet ingespeeld worden. Hoe is onze digitale infrastructuur beveiligd bijvoorbeeld, wat gebeurd er tegen hacken. Uit eigen ervaring weet ik dat het op dat gebied nog treurig is net als met militair hardware. Maar ook met 'buy Europe first'. Op veel gebieden is kennis weggevloeid door de bezuinigingen. Daar waar Nederland ooit zelf technologisch hoogstaande wapensystemen kon maken is die kennis weg. Jammer voor de economie, slecht voor de veiligheid.

ratelaar | 16-02-17 | 14:42

KomodoVaraan | 16-02-17 | 13:59

Vergeet ik even dat Europa het shale Gas en Olie wel van diezelfde Yanks moeten gaan kopen. Lijkt me niet dat Rusland dan Duitsland nog gaat voorzien van brandstof.

Teleo | 16-02-17 | 14:23

Niks mis met het Gilde systeem.

Sqbar | 16-02-17 | 14:19

KomodoVaraan | 16-02-17 | 13:59

Eens! De Russen zitten al op 5,4%, Europa nog niet op 1,5%.

In absolute zin is het 66 miljard tegen 238 miljard.
Zelfs wanneer Rusland 50% van hun BBP gaat uitgeven aan wapentuig hoeft Europa alleen maar 4,5% uit te geven om ong. quite te spelen.

En we weten van Duitsers dat ze hun industrie snel kunnen om- en over schakelen naar wapentuig ;-) Dan kunnen de Yanks wel inpakken met hun wapenhandel.

Teleo | 16-02-17 | 14:16

ratelaar | 16-02-17 | 13:08
lang verhaal veel onzin. Von Clausewitz en Sun Zi zijn ook nog steeds relevant. De wereld is veranderd na de val van de muur en het uiteenvallen van de USSR en het Warschau Pact. Dat Putin tracht de klok terug te draaien betekend eenvoudig dat wij dat ook moeten doen. En we kunnen ze makkelijk maar dan ook makkelijk "out spenden" zoals Reagan dat voordeed.
Overigens de 2% eis en de duidelijke taal van Mattis, volledig terecht. Maar laten we dan ook echt goed naar hem luisteren en werk maken van dat Europese leger met "buy Europe first" materiaal. Kijken of ze in het WH nog zo blij zijn. Want nu is het gewoon een oproep om de kas van de US te spekken zodat Trump die muur kan betalen.

KomodoVaraan | 16-02-17 | 13:59

plaszak | 16-02-17 | 13:27

Inderdaad. Die jongens hebben gelijk. Het is gewoon goed geld verdienen.

Teleo | 16-02-17 | 13:38

ratelaar | 16-02-17 | 13:08

De Russen geven, vanwege minder olie-opbrengsten 5,5% minder uit aan defensie, tot zo'n 66 miljard.
"Europa" geeft ruim 200 miljard uit.

Wat je vervolgens met die centen doet is een keuze. Maar poen is er zat om de Russische (Was)beer van het lijf te houden.

Teleo | 16-02-17 | 13:36

@Barkruk2 | 16-02-17 | 12:29
Dat hoef jij toch ook helemaal niet. Daar hebben we een beroepsleger voor.
En die willen maar wat graag uitgezonden worden. Sterker nog, daar doen ze het voor.

plaszak | 16-02-17 | 13:27

Pang! Pang! roepen met een kunstgebit. Gelukkig heeft mindef tegenwoordig last van visie(oenen)https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2017/02/14/defensie-wil-slagkracht-moderniseren-en-uitbreiden

Hetkanverkeren | 16-02-17 | 13:12

Jammer, dat toen het er toe deed de suggestie om gewoon te investeren in de krijgsmacht werd weggehoond.
Ook triest dat Nederland, als een van de weinige, wel volle bak contributie aan de VN betaald. Dezelfde organisatie die een verschrikkelijk slecht track-record heeft als het aankomt om militaire operaties. Om maar te zwijgen over het potsierlijke en feitelijk niet ter zake doende internationaal strafhof, maar dat is een andere discussie.
Maar zolang het hardnekkig naieve links socialistisch denken beklijft ben ik bang dat realisme op veiligheid ver te zoeken is. blendle.com/i/trouw/vijandsbeeld-van-... In dit artikel weer het bekende mantra, de instabiliteit in de wereld is onze schuld. Dat de Amerikanen en in het kielzog Europeanen grove fouten hebben gemaakt met interventies staat buiten kijf. Maarrrr om alle ellende toe te schrijven aan interventies, dom en kortzichtig. Er zijn veel meer factoren van invloed en denken dat het eenzijdig afschaffen van een leger lijdt tot vrede... Hoe naief kun je zijn. Ondanks de ontzettend lage investeringen in de krijgsmacht gaar het geweld gewoon door in het M.O. met migratiestromen tot gevolg. Rusland blijft investeren in haar krijgsmacht ondanks dat Europa de afgelopen deccennia een andere trend liet zien. Het is als met de criminaliteit, steeds minder investeren in de politie en justitie, lage straffen en zie; de misdaad gaat omlaag. Op papier ja, omdat niemand meer aangifte doet en er dus veel criminaliteit ongezien blijft.
Een gevolg van de bezuinigingen is dat alle harde manoeuvre capaciteit ( tanks, brigades ) zijn wegbezuinigd. Militairen zijn weggelopen ( was ook voor gewaarschuwd ). En nu, nu een onberekenbare president de NAVO in twijfel trekt zitten de Europese leiders met grote puppie ogen voor zich uit te staren.
Veiligheid en militaire macht is heel interessant, zolang iemand anders het oplost je er de vruchten van kunt plukken en ook nog eens gratuit kritiek uit op het militaire beleid van de grote broer.
En nu lappen we de boel met gepensioneerde generaals. Heeft er iemand verstand van regeren en vooruitkijken en den haag? Hallo... iemand?

ratelaar | 16-02-17 | 13:08

Een iets minder respectloze kop mag ook is geen probleem. Het is duidelijk dat degene die de Titel verzonnen heeft ZEEER!! waarschijnlijk met een SJE 5 thuis bij zijn mama mocht blijven!!

zie boven6801 | 16-02-17 | 13:05

Heeft de Nederlandse Gladio tak O&I nog een overzicht van verborgen wapen- en munitieopslagplaatsen op de Veluwe en in de duinen met m1 Garand en Browning Hi-Powers voor het bevoorraden en activeren van de stay behind? De kip is aan het broeden. Ik herhaal de kip is aan het broeden

HetOorAakel | 16-02-17 | 12:51

plaszak | 16-02-17 | 12:02
En als je niet gelooft dat vechten tegen Rusland in het belang is voor je vaderland? Als we hier Parijsse toestanden zouden krijgen of we zouden aangevallen worden zou ik me graag aanmelden maar ik voel er niks voor om daar in een greppel te gaan liggen. Want wat hebben de Russen ons aangedaan?

Barkruk2 | 16-02-17 | 12:29

sokkenpluisje | 16-02-17 | 12:11
Ja die heb ik ook nog en weet je dat ik ze ook nog weleens aan heb? Bij wandelingen in bos, nat terrein en strand.
Geven mij dan meer steun dan mijn wandelschoenen.
(btw 81-4)

plaszak | 16-02-17 | 12:18

@plaszak 12:08
hahaha, maar nog wél met bruine kisten i.p.v. die nieuwe zwarte. :)

sokkenpluisje | 16-02-17 | 12:11

lichting 90-6)
sokkenpluisje | 16-02-17 | 11:12
Bolle.

plaszak | 16-02-17 | 12:08

Er gaat geen Nederlandse soldaat vrijwillig vechten om Roemenië of Polen te beschermen tegen de Russen.
Dutchbeaurouge | 16-02-17 | 10:24
Wat denk je dat de NL soldaten daar aan het doen zijn?
Die zitten daar geheel vrijwillig, want het is hun werk waar ze voor gekozen hebben. Uitgezonden worden is het hoogst haalbare in hun vak.
Dat jij niet bereidt bent om ook maar 1 stap te zetten voor je vaderland, wil niet zeggen dat anderen dat ook niet doen.
Zoals Hans Jansen (vzmh) ooit eens zei: "capituleren is ook een optie."

plaszak | 16-02-17 | 12:02

-weggejorist-

meneer Q | 16-02-17 | 12:00

-weggejorist-

meneer Q | 16-02-17 | 12:00

Dus als ik het goed begrepen heb gaat er van die door de VVD toezegde 2 miljard voor de zorg 1 miljard af voor wapens.
Goed bezig VVD.
Zo kennen we de lachende leugenaar weer.

Dostranamus | 16-02-17 | 11:59

Vechtende bejaarden, ja, dat gaat nog eens heel GROOT worden in 2017.
Legergroen gespoten rollators enzo......
En die opblaaspop maar lachen.
Pfffff

pennestront | 16-02-17 | 11:54

DENK wil het hardste bezuinigen op defensie. De vijfde colonne wil het Erdogan makkelijk maken.

Trekhaas | 16-02-17 | 11:53

NATO's official guidelines say member states should spend at least 2% of their GDP on defense.

r04drunn3r | 16-02-17 | 11:48

@fleurtje | 16-02-17 | 11:42

Als u de volgende keer Hennis op de kijkbuis ziet, houd u hoofd dan eens 90 graden scheef, en kijk dan eens waar de mond van Hennis op lijkt

(Hint het is geen anus... al zou je dat vaak wel zeggen gezien haar uitspraken)

litebyte | 16-02-17 | 11:47

@dr Rechts | 16-02-17 | 11:22

U denkt werkelijk dat een oorlog met Rusland valt te winnen, laat staan zal worden uitgevochten op een 'traditionele' manier?

Angst (dat geldt evenzo voor de Russen in Rusland) is een van de meest benutte tools door overheden om het volk onder de duim te houden.

als er werkelijk op dit moment serieuze dreiging ergens vandaan komt, dan is het van China. Maar vanwege onze enorme belangen in China - wordt het ordinaire landjepik van de Chinezen nauwelijks opgevoerd in de westerse massamedia.

litebyte | 16-02-17 | 11:43

Van die wijven op hoge leren laarzen zoals Hennis zich als minister van Defensie presenteerde,lacht Putin zich dood ,daar hebben ze al 'n paar vervelende legers zoals Napoleon en Hitler de vernieling in geholpen die dachten de Russen even een lesje te leren ,ze kunnen zich echter beter inlaten met het indammen van de rellen in Parijs , dat begint aardig uit de klauwen te lopen daar ,en de media kan er ook al niet meer omheen ,hoe graag ze het ook zouden willen .

fleurtje | 16-02-17 | 11:42

Gelukkig besteed het Sesamstraat voor Volwassenen (aka 1Vandaag) wekelijks aandacht aan de toenemende dreiging vanuit Rusland.. of ik moet natuurlijk zeggen RUSLAND, want bij elke keer dat een pino van 1Vandaag RUSLAND uitspreekt gaat de KLEMtoon gelijk omhoog, zodat het goed in de kijkvolk breintjes blijft hangen.

litebyte | 16-02-17 | 11:35

Teleo | 16-02-17 | 11:16
Daar ben ik ook bang voor... zo n oorlog is de laatste stoot die het westen nodig heeft.

Barkruk2 | 16-02-17 | 11:34

Why the fuss? Dit is toch gewoon een goed idee? Haal de kennis maar daar waar hij zit. Qua materieel en doctrine lijkt het Russische leger natuurlijk nog heel sterk op het rode leger van de koude oorlog.

En VNL wil een vliegdekschip? Hahaha, dat moet welhaast een bewuste trolactie van Roos zijn.

Gen. Maximus | 16-02-17 | 11:23

FrankVeer | 16-02-17 | 10:04

Nee, dat ben ik ook slechts, maar ik denk er net zo over.

Jammerlijk en tekenend dat de EU altijd iets meent voor elkaar te maken krijgen via afbraak. In dit geval ten koste van de NATO en de vertrouwensrelatie met de VS.

Maar ach, we hebben Juncker, Verhofstadt en Timmermans toch? Wat kan ons gebeuren?!

Devadip | 16-02-17 | 11:22

Russen of Moslims? Stemt u maar.

dr Rechts | 16-02-17 | 11:22

Trainen voor een stadsguerrilla lijkt mij belangrijker dan deze gebakken lucht. De grootste vijand huist momenteel tussen de bevolking; islamitische terroristen. In Parijs is een fikse berg wapens inmiddels in beslag genomen. Ga er persoonlijk van uit dat dat nog maar een fractie is van het totaal.

toetssteen | 16-02-17 | 11:21

Barkruk2 | 16-02-17 | 11:13

Achmed en Mohammed zorgen wel voor je vrouw en dochters terwijl jouw tenen afvriezen op de Russische toendra. Maak je maar niet ongerust.

Teleo | 16-02-17 | 11:16

Laten we gewoon lekker vriendjes blijven met de Russen en eerst eens de andere problemen oplossen. Werkt natuurlijk wel voor de samenhorigheid zo n gezamenlijke vijand. Alleen als de Nederlandse mannen zouden gaan vechten wie beschermt dan de straten hier...

Barkruk2 | 16-02-17 | 11:13

Hahaha, zag je ze staan; jeanine en de "defensie" mutsjes van de ons omringende landen? Hahaha.
(afz. ex wapenhersteller pantser inf. lichting 90-6)

sokkenpluisje | 16-02-17 | 11:12

ChatBot | 16-02-17 | 11:03

lol
Wat dacht jij dan?
Als de leiding direct de benen neemt wanneer het tegenzit en verklaart dat de Nederlander niet bestaat.
Wij zijn gewoon de bijen die koning(in) in leven houden. Welke taal die koning(in) spreekt mij maakt de pis niet meer lauw. Betalen moet je toch.

Teleo | 16-02-17 | 11:08

Saoedie-Arabia is de enige echte vijand. Die voeren een culturele oorlog en zijn zelfs aan de winnende hand

BASinnic | 16-02-17 | 11:03

Typerend voor NL is dat het er altijd weer op lijkt te rekenen dat iemand anders belangeloos de kastanjes voor hen uit het vuur haalt.

Dat is tevens ook de mentaliteit die de meeste NL-ers van huis uit meekrijgen. Als 4 man iets moeten doen, dan staat er uiteindelijk een ervan te werken die vervolgens door de anderen als gek wordt beschouwd.

De grenzen mogen open staan en het kan zijn dat we de-facto geen souvereiniteit meer hebben. Maar een volk zijn we allang niet meer.

ChatBot | 16-02-17 | 11:03

FreeVogelaar | 16-02-17 | 10:58

Wat voor jou links is, is het voor mij niet. Dat Trump net een klap op de neus heeft gehad van de Amerikaanse drie-letter organisaties is wel duidelijk.

Teleo | 16-02-17 | 11:03

Charles de Batz | 16-02-17 | 10:53

Och, als dat je enige bezwaar is.
Zo moeilijk kan dat Russisch niet zijn. Er zijn Honderdvijftig miljoen Russen. Zelfs kleine kindjes spreken het.

Teleo | 16-02-17 | 11:01

@Teleo | 16-02-17 | 10:46
Als je in Nederland tien mensen op een rijtje zet, hebben ze allemaal een andere mening over wat ons in Europa echt bedreigt, en die mening is gevaarlijker dan die zogenaamde gevaarlijke Russen. Want ze begrijpen (willen niet) niet dat Links kost wat kost aan de macht wil blijven, al moeten ze daar de President van Amerika misschien voor elimineren.

FreeVogelaar | 16-02-17 | 10:58

Poetin is liev en die lieve goede Russen hebben ons mooi belangeloos bevrijdt van die stoute Duitsers. Welterusten.
Het is dat de geallieerde legers aan de Elbe stonden anders hadden doorgemarcheerd tot aan de Noordzee tot vreugde van de Linkschmensch en hadden we nu Russisch gesproken.

Charles de Batz | 16-02-17 | 10:53

FreeVogelaar | 16-02-17 | 10:43

Precies. De interne oorlog is al even bezig.

Misschien is het zelfs beter wanneer de Russen wél komen. Die houden ook niet zo van moslims.

De Russen (net als in 1940-1945) als redder des voormalige vaderlands.

Teleo | 16-02-17 | 10:46

Laat je toch niet zo bang maken, door de Slinkse Broeders.
De ongekozen Dictators in Brussel vind ik een veel grotere bedreiging dan de Russen, misschien is hij eerder een frisse wind in het door illegalen (en terroristen)verziekte Europa. Want waar leiden wij nou meer onder, Rusland of al dat tuig dat onze steden en dorpen terroriseert. Heb ik geen gelijk dan, tot over 4 jaar dan, na uw verkeerde keus op 15 maart a.s.

FreeVogelaar | 16-02-17 | 10:43

Overigens ben ik niet bang voor de Russen, Duitsers of Yanks.

Het is compleet uit de tijd om een modern 'land' te bezetten met soldaten wanneer de buit wordt gewoon wordt overgemaakt en je controle kan uitoefen middels aandelen- of valuta-beurzen en het volk kan bespelen met (social) media.
Waarom zou je die bezettingshoofdpijn op je dak halen?

Teleo | 16-02-17 | 10:40

en dan nog wat: de hele EU bestaat toch alleen nog maar door het steeds breaen van the rules ?
ik noem Dublin, Schengen, Lissabon, bankenunie....

FW Ta-183 Huckebein | 16-02-17 | 10:39

EU-fiscal rules ??

oplossing-1: geen geld meer door de Afrikaanse plee spoelen. Na meer dan 60 jaar is daar nog nooit een wetenschappelijk verantwoorde studie geweest die enig nut heeft aangetoond. En zoals alle linkschmenschen zeiden over Trumps plannen voor een moslimban: het werkt niet dus dan moet je het niet doen. Als ze nu dus consequent zijn moet je ontwikkelingshulp ook niet doen.

oplossing-2: laat Draghi doorgaan met euro's drukken en daar wapens voor kopen: goed voor de industrie en werkgelegenheid, en het extra geld komt niet bij speculerende banken terecht.

FW Ta-183 Huckebein | 16-02-17 | 10:37

Ik heb eens goed gelachen toen ik dit vanmorgen hoorde. moet je je trouwens eens indenken dat rusland aan soortgelijk bericht de wereld inslingerde; rusland zet gepensioneerde militairen in om de jonge generatie te trainen in vechttechnieken tegen de west europese legers. ik gok dat de wereld op zn kop stond van verontwaardiging.

BozeHenk | 16-02-17 | 10:36

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 10:10

Een staat houdt m.i. al op te bestaan wanneer het niet over de eigen centjes en grenzen gaat.
Nederland bestaat al 15 jaar niet meer.

Teleo | 16-02-17 | 10:35

Als de jonkies even een AMX-bruggenlegger uit het museum gaan stelen, zoek ik ondertussen de gebruiksaanwijzing op.

brughslurph | 16-02-17 | 10:33

Over strijd gesproken: Zo meteen om 10.35 uur voorstel van wet van de leden Bosma en De Graaf ter bescherming van de culturele traditie van het sinterklaasfeest (Zwarte Piet-wet).
Live te volgen via: www.tweedekamer.nl/vergaderingen/plen... .

kweethetooknietbeter | 16-02-17 | 10:32

U kunt allemaal ongezien de tyfus en aanverwante overige tering en melaatse ziektes krijgen , ja zelfs op guy verhofstadt gaan lijken.
Maaaaarrrr dat EU leger komt er .
Links om vooral via slapende politici en NEE zeggende lidstaten.
Dat is de afspraak die ze met het vorige NWO zooitje hebben afgesproken.... Bedankt Balkenende voor het verraad van het volk.

medelmo | 16-02-17 | 10:27

@Enter Yeti | 16-02-17 | 10:21
Total failure?
- Irak: ze hebben de olie
- Afghanistan: ze hebben de papavers (2016 was weer een top jaar)
- Libië: Ze hebben het goud, de centrale bank en de olie.
De initiators hebben niets te klagen.

Pimp my Voortuin | 16-02-17 | 10:25

Eerst defensie uitverkopen, kapot bezuinigen (pangpang! fantastisch he Alexander!) en basically het leger opdoeken, dan gaan roepen dat er 2 miljard bij defensie moet (gaat nooit gebeuren in welk scenario dan ook duh) dan roepen dat dat niet mag van de EU (zie jew wel, schiet mij maar lek als de kogels niet op zijn) en dat noemt zich dan verantwoordelijk voor de bescherming van een heel land?! Als het niet zo onverantwoordelijk op het roekeloze af zou zijn zou ik erom lachen. Een EU leger gaat er misschien komen maar zal waardeloos zijn. Dat bestaat dan uit huurlingen aangezien niemand wil sterven (op een paar 100 loslopende zwakzinnigen na)voor de EU. Een leger heeft moraal nodig want er is moed voor nodig om een oorlog in te gaan. Moraal in een grote oorlog komt voort uit nationalisme. Dat mag niet van de EU tenzij je nationalisme voelt voor de EU zelf en dat is een zeldzaamheid aangezien de EU een papieren project is en geen realiteit. Kortom: een EU leger zal gaan lopen zodra de poep de ventilator raakt en geef ze eens ongelijk. Wat hoogstens een idee zou zijn (maar out of the box dus kansloos binnen de EU) is de diverse legers van de diverse landen opkrikken naar NAVO niveau, dat duurt een paar jaar, dienstplicht herinvoeren (praktisch onmogelijk op korte termijn, geen maatschappelijk draagvlak) en dan de legers intensief samen laten werken. Maar als het op oorlog aan zou komen, een conventionele welteverstaan, dan zou alléén een leger van het land zélf de moraal en daarmee de moed hebben om hun eigen land te verdedigen. Er gaat geen Nederlandse soldaat vrijwillig vechten om Roemenië of Polen te beschermen tegen de Russen. Geen Franse of Spaanse of Duitse soldaat is bereid zn leven neer te leggen voor de EU vlag. Ik vrees dat we met de EU in de huidige vorm de Russen (mochten die agressief worden, wat ik helemaal niet geloof dat gaat gebeuren) alleen maar in de kaart spelen. We vechten elkaar in Europa het kot uit en de Russen blijven glimlachend kijken naar al dat getrek aan elkaars haren. Versnippering is het gevolg van al die onenigheid, en daardoor staat iedere ontwikkeling op defensie gebied al jaren stil.

Dutchbeaurouge | 16-02-17 | 10:24

@PureYak | 16-02-17 | 10:05
Ik heb lang niet willen denken aan de EU als 4e Reich maar sinds ze het steeds vaker over een Europees leger hebben en lidstaten de NAVO afspraken aan hun laars lappen begin het echt verdacht veel op history repeating te lijken.

keestelpro | 16-02-17 | 10:24

Onder het trapgat, en beter nog, in de kelder.
Ook dient u drink- en waswater mee te nemen. WTF. Waar ik vandaan kom kwam dat gewoon uit de kraan en doet voor elkaar niet onder want, uit de KRAAN. En niet 1 provincie in Nederland waar dat niet kon. Het is in Limburg wat wittig vw. de kalk, en in Zeeland heeft het een zeker smaakje, maar drink- en waswater zijn twee handen op een buik. Polygoongelul.

Speaking of water: naast water drink ik ook goedkoop bier, luister ik ook naar punkrock, maar ben geen kraker en ik stem al helemaal niet op de SP. Een voortuin heb ik ook niet laat staan dat je me in die setting zittend tegenkomt. Tenzij een leuke buur of kennis wel een voortuin heeft, dan wel, dan ben ik erbij met mooi weer.

chicago river | 16-02-17 | 10:23

*gooit nog een tray sheba onder de trap*

DeEeuwigeZwitsal | 16-02-17 | 10:23

Dat zijn geen 'officieren' als in het gesuggereerde aantal. Het gaat om twee 'vriendjes' van de Generale Staf die lekker een beetje mogen bijbeunen met hun hobby nadat ze eerst tegen hoge kosten veel te vroeg met pensioen zijn gegaan. Ik ben ook officier en heb gediend op de Noord-Duitse Laagvlakte. Nooit was er erkenning voor ons werk in de Koude Oorlog en nu helpen ze hun vriendjes aan 'belangrijk' werk. Hou toch op met die kolder!

dr. Paul | 16-02-17 | 10:22

@ BCage | 16-02-17 | 10:13

Er komt ook geen oorlog met Rusland. Beetje holle retoriek om de defensie-uitgaven op te krikken zodat men in Europa, zoals al eerder opgemerkt, de JSF gaat kopen. Laat die NAVO nu eerst maar eens op de proppen komen met een strategie om een onconventionele oorlog te winnen. Kijken we dan wat het kost en doen we investeringen. Want:

- Irak: 'Total failure'

- Afghanistan: 'Total failure'

- Libië: 'Total failure'

Zonder dat ze daar een goeie strategie voor hebben moeten we niet zomaar blind in allerlei heftig speelgoed gaan investeren.

Enter Yeti | 16-02-17 | 10:21

We halen de 1% defensie uitgaven niet eens. En deze lijn is dalende plus de begroting is vervuild. Er zal tegen de 10 miljard per jaar bij moeten. Verzin een list Lidlkluivers.... begin maar weer te roepen over betere samenwerking: gaat erin als koek en kost geen drol.

Pedronegro | 16-02-17 | 10:21

De zieke geesten uit Brussel zijn een aanmerkelijk groter gevaar voor ons wel en wee, dan het gepretendeerde Russische gevaar, door dezezelfde zieke geesten.

In case anyone who's relevant from Russian side may read this: The fascist bunch in Brussel are not representing the people of Europe.

netniet | 16-02-17 | 10:21

Nederland dat Rusland binnen blitzkriegt/overrompelt.
Ik had nog niet gelachen vandaag. Bedankt dus, Ronaldo!
Waarom denk je dat die amerikanen europa op de navo verplichting wijzen? Rusland en china zijn beiden individueel aan het trainen en flirten openlijk met een militaire samenwerking. Dat maakt ze gezamenlijk een nieuwe superpower, met een groter potentieel dan het failliete amerika. (Wie denk je dat de dollar kunstmatig hoog houdt? Juist, China).
En in Europa (en trump nu ook) zijn we goedgelovig genoeg om rusland op die eerlijke blauwe ogen te geloven als ze zeggen dat juist zíj zich bedreigd voelen.

two ball cane | 16-02-17 | 10:17

Wat ik zo on-ge-loof-lijk knap vind van onze politici is.
Ja, we hebben met de NAVO 2% afgesproken maar wat we gaan doen is: Europees gemiddelde.
Dan moet je toch een soort van bovennatuurlijke helderheid hebben.......

Einde van de Domheid | 16-02-17 | 10:17

Ik ben overigens van mening dat we van leger en politie 1 defensiemacht moeten maken. Uiteraard wel met specialismen maar wel uitwisselbaar. Het ziet er niet naar uit dat we als Nederland een grote oorlog ergens op een slagveld gaan houden laat staan winnen. Beter om ons te richten op eventuele gevechten in den lande mocht het ooit zover komen. Daar komt bij dat de politie steeds vaker tegenover grote groepen relschoppers en ander (terroristisch) tuig komt te staan waar veel harder en met zwaarder geschut tegen opgetreden moet worden. Zie bijvoorbeeld ook Frankrijk en de rellen aldaar die grenzen aan een burgeroorlog. Het zou dan ook niet verkeerd zijn iedere Nederlander na de middelbare schooltijd een jaar of twee jaar op een dergelijke training te zetten. Geef iedereen die twee jaar training volgt de mogelijkheid om zijn of haar dienstwapen te houden, een verruiming van de wapenwet dus. De uitdagingen van de toekomst vragen om andere oplossingen dan geld smijten naar tanks of straaljagers en missies ergens in Afrika waarbij verveelde soldaten schooltjes mogen bouwen en Pang roepen.

TheOneWhoKnocks | 16-02-17 | 10:17

In de jaren 90 had Nederland onder andere 900 tanks, 200 f16's, 20+ fregatten, 2 bevoorraders. Na bezuiniging op bezuiniging is daar geen moer meer van over.
Verwaterde kennis lijk me dus absoluut niet het grootste probleem.

GOEM | 16-02-17 | 10:16


Nathan R Jessup | 16-02-17 | 10:12
Het Nederlandse leger schijnt daarvoor van het Belgische leger tanks te hebben geleend. Toen de Nederlandse chef defensiestaf zijn collega daarover belde, vroeg Generaal Sjef "hoeveel wilde d'r hebben, zunne? Een, twee of alledrie?"

Glasgow Argus | 16-02-17 | 10:14

Wat ik vooral erg vind is dat dit nieuws landelijk wordt geplugd met als argument dat we niet meer kunnen vechten tegen een vijand als Rusland. Een vijand als Rusland, ja. Het Rusland waar we in 2014 nog Olympisch goud ging halen en waar ons staatshoofd met Putin even 'ouwe jongens krentenbrood' ging bieren in het Holland Heineken House. Dat Rusland. Mooi is dat. we knuffelen de Arabische wereld bijna dood, we protesteren tegen onze belangrijkste en grootste bondgenoot de VS, met China hebben we helemaal niets, de Europese Unie verkeert in een permanente staat van ontbinding, de Britten zijn net weggelopen, en Rusland wordt nu even en passant tot vijand verklaard. Je hoeft er volgens mij niet voor doorgeleerd te hebben om te beseffen dat dit een fatale clusterfuck is als we het echt op de spits drijven.

Stijlicoon | 16-02-17 | 10:14

Bulebelanda | 16-02-17 | 10:06

Nou, laat ik zeggen dat haar uitstraling niet de kracht vind hebben van een minister van Defensie die defensie serieus neemt. Het is meer de uitstraling van laten we afspreken: ik doe stoer en jij komt maar gewoon lekker binnen met je knecht.

Hetgeen trouwens niet goedkoop is maar duurkoop en gevaarlijk bovendien. Maar het zal vast goed voelen...

Devadip | 16-02-17 | 10:14

Wat een schizofreen jaren 80 beleid om de touwtjes in handen te houden.

Pimp my Voortuin | 16-02-17 | 10:14

Zo gevaarlijk dit. Met Trump dacht ik dat het gevaar van een oorlog met Rusland van de baan was en dat de EU en Amerika weer een beetje normaal zouden gaan doen. Maar Trump wordt er langzaam maar zeker uitgewerkt in Amerika en de EU gaat gewoon door met uitbreiden naar het oosten en het paaien van de Oekraïne.

Wie zit er nou in godsnaam te wachten op een oorlog met Rusland. Geen een Europese of Amerikaanse burger! En zeker ook Poetin niet. De wereld wordt helemaal gek.

BCage | 16-02-17 | 10:13

@Glasgow Argus | 16-02-17 | 10:07
"... om taktieken te bespreken die alleen zin hebben wanneer je ook materieel hebt. Zonder tanks is de inzet op de noord duitse vlakte vergelijkbaar met de inzet van het peloton op de fiets"

Daarom wordt er nu geoefend in Polen.

Nathan R Jessup | 16-02-17 | 10:12

He, we kunnen dus kennelijk WEL internationale afspraken aan de laars lappen.
.
Stop OSW, EU-bijdrage, EU-steun.
.
Als een staat geen geld heeft voor de primaire taak, namelijk veiligheid en defensie, is er ook geen geld voor secundaire en tertaire taken als hulp aan anderen.
.
The taint of treason. Europe is rife with it.

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 10:10

sinar2 | 16-02-17 | 10:06

Amen.

Devadip | 16-02-17 | 10:10

Trump heeft beloofd dat er meer JSF's verkocht zouden gaan worden om zo een korting te krijgen. Mattis is de boodschapper die vertelt dat het nu tijd wordt om de JSF's te kopen.

Nathan R Jessup | 16-02-17 | 10:10

Gepensioneerde militairen die dertig jaar lang hebben zitten snurken in de kazerne worden nu uit de mottenballen gehaald om taktieken te bespreken die alleen zin hebben wanneer je ook materieel hebt. Zonder tanks is de inzet op de noord duitse vlakte vergelijkbaar met de inzet van het peloton op de fiets dat in 1940 de Duitsers moest tegenhouden. Met de rest van het leger achter de inundatiewerken van de Hollandsche Waterlinie.
Vroeger was het leger op zijn best klaar voor de vorige oorlog. Nu zijn we nig niet eens klaar voor die vorige oorlog, zonder manschappen, uitrusting of materieel. Twee miljard gaat dat althans niet goedmaken.

Glasgow Argus | 16-02-17 | 10:07

Met zo'n Hennis slaan we in de wereld een pleefiguur.

TheOneWhoKnocks | 16-02-17 | 10:07

PureYak | 16-02-17 | 10:05
Nee hoor, je staat niet alleen.

Mr_Pikibelly | 16-02-17 | 10:07

We worden een oorlog ingerommeld met de continue agitprop dat de russen onze vijand zouden zijn. Dit om de aandacht af te leiden van degenen die onze samenleving echt aan het ontregelen zijn: de massale tsunami vanuit Afrika.

sinar2 | 16-02-17 | 10:06

-weggejorist-

Bulebelanda | 16-02-17 | 10:06

Dus de EU-gekkies, met Rutte voorop, hebben zonder ons dat te vertellen nu tegen de Amerikanen gezegd dat ze niet zo snel kunnen investeren in het leger vanwege EU-regels. Lees: de EU bepaalt en niet de VS. Op defensiegebied.

En niemand die deze ratterige opstelling even duidt, geen NPO, geen RTL. Het wordt gedaan, de VS wordt geschoffeerd en de EU die nog nooit een deuk in een pak boter heeft geschopt en niet eens ongewapende 'vluchtelingen buiten zijn grenzen kan houden', gaat nu zeker haast maken met een Europees leger.

Ik wist wel dat het fout zou gan, maar we zitten nu wel in een angstige superversnelling van implosieve aard.

Devadip | 16-02-17 | 10:06

-weggejorist-

elfenstein | 16-02-17 | 10:06

Ben ik nou de enige die geen angst heeft voor de grote boze Rus? ... Maar wel bang is voor de provocat iets van de NATO / Europese unie.

PureYak | 16-02-17 | 10:05

Vanwege EU-begrotingsregels mogen we dus onze defensie niet op orde brengen. Stappen we uit de NATO zeker?

Wat zullen ze in Brussel blij zijn!
Devadip | 16-02-17 | 10:02

Ik denk dat het allemaal onderdeel is van 'het grote plan' voor een EU-leger. Gewoon onder EU-regels beslissen dat de EU-landen hun defensie niet op orde mogen krijgen en dan als redder in de nood met een plan voor een EU-leger komen dat zoveel efficiënter, goedkoper en weerbaarder is dan de nationale krijgsmachten. Of zoiets, ben ook maar een reaguurder.

FrankVeer | 16-02-17 | 10:04

Vanwege EU-begrotingsregels mogen we dus onze defensie niet op orde brengen. Stappen we uit de NATO zeker?

Wat zullen ze in Brussel blij zijn!

Devadip | 16-02-17 | 10:02

Van de week ook al berichten over onze F-16 piloten. Die kunnen ook al niet veel meer.
Maak er iets van of houd er mee op!

Petrus Poortwachter | 16-02-17 | 10:00

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken