Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Oekraine wil referendum en EU-lidmaatschap

oekrefnormaal.png Hahahaha. Dat is schaterlachend wakker worden zeg. Petro Poroshenko, de corrupte chocoprins van Oekraïne en handelspartner van Marketing Rutte, wil EEN REFERENDUM houden in zijn land. Over toetreding tot de NAVO. "Als president laat ik me leiden door de bevolking en zal ik dus een referendum over de kwestie organiseren", aldus Poroshenko. Oekraïne, referendum, Europese Unie... Hmmm, waarom klinkt dat toch zo bekend? Ohja, omdat zulke dingen tot een continentale crisis kunnen leiden. Met vacuümbommen en zo. Nou Petro, je hebt buiten je Europese vrienden gerekend toen je dit opperde. Want toevallig weten wij uit ervaring dat Mark Rutte totally totally totally against referenda is, dat referendumpartij D66 bestuurlijke vernieuwer D66 het pedante populistenclubje van Alexander Pechtold zwaar tegen referenda over EU-onderwerpen is en dat JC Juncker zich verslikt in zijn ontbijtcognac als hij de term 'burgerinspraak' hoort. Maar geen nood! Wij zijn absoluut voor hoor. Directe democratie, helemaal te gekkie. Ook in door oorlog verscheurde corruptistannetjes waar de onderste steen nog ergens op verborgen radarbeelden staat. Je kan maar ergens beginnen met je democratisering, nietwaar? Dus als je nog intetnet-achtige constructies nodig hebt voor je referendum. GeenPeil is volledig open source. Doe er je voordeel mee, ouwe drogdemocraat! Ohja, en als het NAVO-lidmaatschap in de pocket is gestemd, gaat Poro door voor EU-toetreding. Ook daar zal Mark "Het verdrag is geen opmaat naar een EU-lidmaatschap" Rutte zijn lege, door de Raad van State afgekeurde inlegvelletje nog even op na moeten slaan om te kijken of zijn bevriende oligarch wel zulke dingen mag roepen vóór 15 maart. Want dit is allemaal nogal lastig te verkopen voor de vvd.

Reaguursels

Inloggen

@ Schroedinger | 02-02-17 | 10:03

Ok, ik weet dat het een hele late reactie van me is. Maar zie jij, uitgerekend met jouw eigen nickname, niet hoe je DerFoehrer uitspreekt?

Ik zal het ook even voor de andere reaguurders die geen Duits kennen, of niet bekend zijn met het fenomeen in de Duitse taal dat een klinker met een umlaut ook vaak geschreven wordt als klinker met een e er achter.

Dus net als met jouw nick die je fonetisch als Schreudinger uitspreekt, spreek je die van DerFoehrer ook als DerFeurer uit. En dus niet als DerFurer.

Rene Freauger | 02-02-17 | 23:31

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 20:30
Is dit echt? Dat kan jij beter beoordelen dan ik: youtu.be/OXooBkkCMP0

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 20:35

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 18:06

Lul niet zo dom. Je bent nu echt aan het trollen. Leuk geprobeerd maar ik heb er geen zin in. Tot de volgende keer.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 20:30

telelezer | 02-02-17 | 18:38

Nee. Je snapt er weer niets van. Janoekovitsj ging voor de deal met de EU (tien jaar onderhandelen) en een soortgelijke deal met Poetin. Volledig neutraal. Op het laatste moment zei Poetin 'njet' en toen begon de ellende. Poetin is en was de aanstoker van alles. En het ging Poetin om Oekraïne exclusief in zijn 'EU' te forceren en wederom met dreiging van gas afsluiten en oorlog. Je hebt te weinig kennis van zaken.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 20:29

@VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 16:52

Dat staat heel mooi omschreven in het boek (aanrader!) The Strongman, waarin wordt ingegaan op het eindigen van de Bill & Boris show toen Putin het stokje overnam.

Mogelijk wordt het nu de Trump & Putin show.

litebyte | 02-02-17 | 19:55

"schrapt keel"uitermate geloofwaardig deze leugens( ons kent ons)...
Haal die grijns nou is van je muil, lul

ademende aarde | 02-02-17 | 18:57

"Het Oekraïense leger, meer specifiek de luchtmacht had een behoorlijke nucleaire capaciteit en hadden daar ook volledige zeggenschap over. Die hebben ze vrijwillig opgegeven voor garanties m.b.t. hun soevereiniteit.(..) “
@ De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:57
-
Geachte Koreaan: In het Oekraiense soevereiniteits pact met Rusland werd als bindende voorwaarde door Rusland gesteld dat Oekraine een NEUTRALE positie zou aannemen!
Maar toen de Oekraiense democratisch(!) gekozen president juist om die reden weigerde om een associatieverdrag met de EU te tekenen omdat hij de neutraliteit wilde bewaren werd hij afgezet mmv Verhofdtadt, V.Balen en andere EU/USA marionetten die de bevolking opruiden en wijs maakten dat de EU hen zou helpen en hun leven beter zou maken.
-
Aldus werd het neutraliteitsprincipe gebroken en had Rusland “moreel” het recht om een referendum in de Krim te laten houden.
FYI: Zoals je weet is de Krim van militair levensbelang voor Rusland omdat daar hun “warmwater” vloot ligt in van Oekraine gehuurde bases; die bases kwamen nu serieus in gevaar als Oekraine bij de EU end dus later inherent (zie het kop artikel) bij de NAVO zou komen.
-
Of dat referendum echt of nep was zullen we nooit te weten komen. Feit is echter dat de bevolking op de Krim merendeels russisch talig en russisch cultureel geaard is en door de regering in Kiev als tweederangs burgers werd behandeld.
Dus het zou me niet bevreemden als inderdaad de meerderheid daar bij Rusland wilde horen.
-
ERGO: Niet Rusland maar de de EU begon met de zaak te escaleren. En in het kader van het feit dat de EU & NAVO steeds maar verder naar het oosten oprukken voelt Rusland zich ingesloten.

telelezer | 02-02-17 | 18:38

Het was te verwachten. Nadat leugenaar Rutte met zijn 'inlegvelletje' kwam, was het al opmerkelijk dat Oekraïne niet hoefde te tekenen. De EU zal zeggen : Kijk... Poro is 'democratisch' goed bezig om een referendum te houden. Die uitkomst staat al vast want natuurlijk willen ze bij de EU. Dan gaan ze bakken geld krijgen. De dictators in Brussel zien weer uitbreiding van de EUSSR ( ook als compensatie voor verlies UK) en kunnen straks weer lekker met geld smijten naar de corrupte Chocoprins.Geld (van de burgers) wat schoothondjes als Rutte graag overmaken aan Juncker CS . OOk de Chocoprins zal dat veel geld opleveren, doordat zijn bedrijf goedkoper kan leveren aan de EU.
Nou benieuwd wat leugenaar Rutte te zeggen heeft aangaande het verzoek van Poro.

Gemeen Mosje | 02-02-17 | 18:37

Hij mag wel uitkijken met digitale stemsystemen stemmen.. De Russen hacken alles, vergeet dat niet!

fikkieblijf! | 02-02-17 | 18:13

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:57
Het is beter dat sommige landen geen nucleaire capaciteit hebben. Anders was de Donbas nu genuket. Kernraketten behoren tot de machtigste wapens op aarde. Goed dat de eigenaar ze kwam terughalen.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 18:06

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 17:51

Die BUK kwam uit Rusland, althans alles wijst daarop.

Verder vergelijk je appels met peren.

Het Oekraïense leger, meer specifiek de luchtmacht had een behoorlijke nucleaire capaciteit en hadden daar ook volledige zeggenschap over. Die hebben ze vrijwillig opgegeven voor garanties m.b.t. hun soevereiniteit. Die soevereiniteit heeft Poetin dus zonder enige directe of indirecte aanleiding geschonden.

Ik begrijp nog steeds niet waarom het zo moeilijk is om de harde feiten op een rijtje te zetten en tot de conclusie te komen dat Rusland toch echt de kwaaie is in deze en vele andere 'incidenten'.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:57

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:39
Als een vliegtuig wordt neergehaald door een BUK van Russische makelij dan waren het de Russen, maar kernraketten van Russische makelij zijn nu opeens van de Oekraïners? Het is geen speelgoed.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 17:51

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 17:34

Die nucleaire capaciteiten waren van Oekraïene. Poetin had en heeft dus schijt aan alle afspraken. Met leugens, verdraaiingen en pure machtspolitiek wil hij validiteit geven aan zijn acties. Maar die zijn er niet. Niet in de beschaafde wereld. Waarom wil je niet begrijpen dat Poetin een levensgevaarlijke gek is en een bedreiging voor de westerse samenleving.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:39

accijnstoerist | 02-02-17 | 17:32

Oh ja? Met alle wil in de wereld kan ik niet zien hoe een autoritaire dictator die persvrijheid aan banden bindt, de media controleert, journalisten laat vermoorden, oppositie elimineert via moord of goelag, buurlanden binnenvalt, onrust stookt, en een islamitische Tsjetsjeense warlord onvoorwaardelijk steunt, als voorbeeld kan dienen voor jou. Tenzij je dommig Russische agitprop gelooft of er anderzijds iets goed mis met je is.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:37

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:08
Je hebt gelijk, het was inderdaad niet vooruitbetaald, de huur was een verlaging van de gasprijs.

Kernraketten uit de handen houden van Joelia Tymosjenko was inderdaad een verstandig plan. Het is niet zo dat die nucleaire capaciteiten van Oekraine zijn of zo.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 17:34

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:11

Putin is een stuk betrouwbaarder dan dat schurkentuig uit Brussel en Oekraine, dat klopt.

accijnstoerist | 02-02-17 | 17:32

accijnstoerist | 02-02-17 | 17:06

Nee klopt. Normale landen liggen niet in de invloedsfeer van het Kremlin. Maar wel ranzig dat jij het kennelijk niet kan opbrengen om te zien wat er daar aan de hand is.

Je gelooft liever agitprop uit het Kremlin. Dat blijkt maar weer.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:11

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 16:52

Nee. Ze sloten een contract voor veertig jaar. Jij betaalt toch ook je huur niet 40 jaar vooruit.

Maar inderdaad men onderschatte wat voor een barbaar en gevaar Poetin is voor onze waarden en normen.

Zoals gewoon je afspraken honoreren. De invasie was niet alleen tegen alle internationale afspraken en het internationale recht in maar ook tegen de afspraken die de Russen hadden gemaakt met Oekraïne in ruil voor hun nucleaire capaciteiten.

Het is en was ronduit smerig en men moet maar gewoon zien voor wat het is. Een grof gevaar voor alle stabiliteit in de regio. In de wereld. En vooral zonder enige aanleiding. En voor wat? Precies Poetin zijn 'EU' projectje en zijn corrupte invloedsfeer. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand met jouw capaciteiten dat kan verdedigen. Het is kristalhelder wat er speelt.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 17:08

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:35

Ik ben niet ongelukkig, ik ben juist blij dat dit nog voor 15 maart mag gebeuren. Ik ben het helaas niet met je eens dat Oekraine een doodnormaal land is. Doodnormale landen hebben geen burgeroorlog, schieten geen verkeersvliegtuigen uit de lucht. Verder heb ik geen enkele behoefte om te betalen voor deze corrupte bende en wil ik niets met dit nazi-ondervolk te maken hebben. Hun toekomst ligt in Rusland.

accijnstoerist | 02-02-17 | 17:06

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:41
Je gaat eerst de lease regelen (ik meen dat ze vooruit betaald hadden) om vlak daarna binnen te vallen? Dat klinkt niet echt logisch hè?

Het Westen heeft zich gewoon misrekend. Poetin is geen Jeltsin.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 16:52

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 16:33

Een nogal simplistische kijk op de zaken. Als daar sprake van was denk je niet dat het Oekraïense leger niet op 'red alert' zou staan? Denk je dat ze zo dom daar zijn dat als daar sprake van was dat ze zo overvallen zouden zijn? Poetin heeft gewoon smerig en geniepig de Russische meerderheid misbruikt om zijn puntje te maken. Er is geen andere valide uitleg.

Er was geen sprake van om de Russen uit Sebastopol te trappen. Gewoon niet. Waarom zou iemand dat willen doen? Leg dat uit.

Er was geen sprake van Oekraïense nazi-kannibalen die de Russen wilde uitmoorden. Is er ook nooit geweest. Russische agitprop.

Er was geen sprake van een NAVO complot. De NAVO is defensief en wil enkel Rusland vertellen dat ze geen incursies accepteren maar verder niets.

Het hele 'referendum' was een farce waarin je kon kiezen tussen Rusland of Rusland zonder internationale waarnemers en onder 'gunpoint'.

Het was ordinair landjepik en Poetin dacht gewoon dat na Abchazië en Zuid-Ossetië dat hij hier ongeschonden mee weg kon komen. Helaas. Dit keer dus niet.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:41

accijnstoerist | 02-02-17 | 16:10

Waarom ben je eigenlijk zo doodongelukkig? Oekraïne is gewoon een land wat door corruptie en Russische invloed en inmenging in duigen ligt. Maar er wonen wel 44 miljoen mensen. Mensen die ook een betere toekomst willen. Die ook een mooi bedrijf willen opzetten, een goede baan krijgen naar de dokter kunnen gaan zonder steekpenningen, zonder oorlog leven, mooie kindertjes willen opvoeden, met vrienden en kennissen een leuke avond hebben.

Helaas is gebleken dat dit soort basale levensbehoeften niet mogelijk zijn als je onder de invloedsfeer van Poetin zit. Dus kijken ze elders.

Waarom ben jij zo harteloos dat je ze dat alles niet gunt? Wat ging er dermate mis in jouw leven dat je het zo slecht hebt dat je jouw verworvenheden en rechten een ander niet gunt? Vertel.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:35

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:24
Als daar geen sprake van was dan was de Krim niet binnengevallen.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 16:33

Ach ja democratie en vervolgens lekker naar tiranie, zie Turkije wat zullen de leiders van nu spijt hebben dat ze de coup die niet democraties was veroordeeld hebben. Soms zijn ondemocratische acties nodig om de democratie te behouden, maar ja je mag geen grote bek hebben zoals Trump. Oekraiene past ook niet bij de EU, beter nog wij passen niet meer bij de EU. Snel uit de EU samen met UK en eventueel wat andere westerse landen een eenheid vormen die wel bij elkaar past.

denhurk | 02-02-17 | 16:27

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 16:11

Er was geen enkele sprake van een mogelijk verlies van Sebastopol. Ze hadden net de lease vernieuwd voor nog eens 40 jaar. Dit ging puur om expansie politiek. Maar toch droevig dat men dat echt denkt. Er is geen politicus in Oekraïne, de Verenigde Staten, de EU of waar dan ook die van plan waren om de Russen eruit te schoppen.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:24

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:07
De Krim is dusdanig cruciaal dat verlies ervan op termijn het einde van Rusland als supermacht zou betekenen. Iets met ijsvrije haven en controle over de Zwarte Zee. Dat weet je best.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 16:11

Ik heb er zin in! OekeraiNee! Nexit! VVDXIT!

accijnstoerist | 02-02-17 | 16:11

Tijd voor een geheel nieuwe OekraiNEE campagne, in combinatie met het bashen van de VVD, die dit allemaal mogelijk maakt met hun inlegvelletje. Fijn dat dit allemaal nog voor 15 maart mag gebeuren.

accijnstoerist | 02-02-17 | 16:10

Benieuwd wat onze senatoren nu van Rutte's inlegvelletje bij het ratificatieverdrag vinden. Gelukkig hebben ze nog niet gestemd.

accijnstoerist | 02-02-17 | 16:08

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 15:54

Sebastopol is strategisch relatief belangrijk voor de Russen. Maar het is niet zo dat het cruciaal was of dat ze dat zouden verliezen ze hadden gewoon een lease voor die basis. Poetin was gewoon 'butthurt' dat inmiddels voor de tweede keer de Oekraïense bevolking in opstand kwam tegen het Kremlin. En je kan er lang of kort over doorlullen maar de annexatie van de Krim was volledig illegaal. De slachting van Oekraïense troepen aan de grens ook. De incursies in Oekraïne door het reguliere leger. De ondersteuning financieel en met wapentuig van de 'rebellen' die vreemd genoeg vooral en bijna uitsluitend uit Rusland komen. Etc.

Oekraïne is gewoon verkracht door Poetin op klassieke wijze. Je hoeft geen militair expert te zijn om dat te weten.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 16:07

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 15:32
Ik ben bereid een behoorlijk eind in jouw redeneringen mee te gaan, maar 'illegale annexatie van de Krim' is gewoon propaganda. Het is een zeer strategisch punt waar Rusland niet zonder kan. Dat hoef ik jou niet te vertellen.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 15:54

bisbisbis | 02-02-17 | 14:58

Voor de duidelijkheid. Sinds de muur viel gingen ze meteen aan de slag om permanent uit de invloedsfeer van Rusland te verdwijnen. Na zo'n 15 jaar hard werken en onderhandelen mochten ze toetreden. En Oekraïne zal daar waarschijnlijk veel langer over moeten doen als het sowieso gebeurt. Persoonlijk denk ik niet dat ze het voor elkaar gaan krijgen om 'ready' te zijn onderhandelingen in de komende tien jaar. En dan zijn er flink wat lidstaten die absoluut geen trek hebben in Oekraïne vooral in Oost Europa.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 15:53

atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 15:01

Nee niet echt. Al sinds 2014 gaan er meer en meer stemmen op om toch maar lid te worden van de NAVO omdat Rusland onbetrouwbaar is. Sinds dat jaar wil men ook maar liever bij de EU want de relatie met het Kremlin is na de illegale annexatie van de Krim en de illegale oorlog in Oost-Oekraïne nogal naar de kloten. Permanent waarschijnlijk.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 15:32

bisbisbis | 02-02-17 | 14:58

Nee dus.

"Op 29 maart 2004 trad Slowakije toe tot de NAVO en op 1 mei 2004 tot de Europese Unie. Op 1 januari 2009 trad het land ook toe tot de eurozone."
nl.m.wikipedia.org/wiki/Slowakije

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 15:29

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 14:31
Gewoon uit interesse en los van of het gewenst is. Jij vindt het tijdstip, de snelheid van deze verzoeken niet verdacht? Zou het iets te maken kunnen hebben met de te verwachten lijn van Trump t.o.v. Poetin? Die verzoeken van Oekraïne had ik wel verwacht. Alleen niet zo snel.

atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 15:01

-weggejorist-

bisbisbis | 02-02-17 | 14:58

@De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 14:31
-
Huiswerk doen, Slet: Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Litouwen , Letland en Bulgarije hebben het EU lidmaatschap bijna letterijk in de schoot geworpen gekregen.
-
In het kader van het "European Enlargement Project' hebben deze landen het lidmaatschap binnen drie jaar verkregen. Zo vroeg Slowakije het lidmaatschap formeel aan in oktober 1993 - om in juni 1996 toegelaten te worden.
-

bisbisbis | 02-02-17 | 14:58

gatito | 02-02-17 | 14:42

Het zijn de feiten. Iets waar jij je of niet om bekommert of iets wat te veel moeite voor je is om na te trekken. Turkije is een goed voorbeeld de onderhandelingen duren inmiddels decennia en er zit weinig schort in. Dat ligt vooral aan de Turken en met name Erdogan. Turkije voldoet namelijk in de verste verte niet aan de basis eisen voor lidmaatschap. Maar weet jij veel joh.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 14:55

Voorspelbaar op Euronews: een 'binnenlandse vluchtelingenstroom'. En nu wél allemaal solidair zijn, hé?

bisbisbis | 02-02-17 | 14:48

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 14:31

Geloof je nu je eigen verhaal?

gatito | 02-02-17 | 14:42

Het is ook ronduit apart te noemen dat men hier dus schijnt te denken dat als laten we zeggen Wit-Rusland ineens lid wil worden van de EU en/of NAVO dat dit over drie weken beklonken wordt. Heeft men dan echt geen flauw idee van hoe het werkt? Zo moeilijk is het niet hoor. Destijds hebben Polen, Tsjechië en Slowakije en Hongarije keihard moeten knokken, onderhandelen en werken om lid te worden. Hadden ze er wel voor over. Het is dan ook veel beter vertoeven in de EU onder NAVO bescherming dan onder het juk van het Kremlin die je gewoon binnenvalt als je iets anders wil dan corruptie en criminaliteit in je land.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 14:31

@atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 13:56 "Al deel ik de bezorgdheid over de machtsconcentratie bij zijn inner circle en de informatiebubbel die Trump nu voor zichzelf aan het creëren is."
Dat is precies de kern van zijn boodschap, met feiten onderbouwd.

@Fleurtje, ik ken zo en zo al 3 EU-NATO landen die nooit akkoord zullen gaan met toetreding van de Ukraine bij de NATO. Maar het gaat ook helemaal niet om het lidmaatschap, want dat gaat toch niet gebeuren. Het gaat erom dat Trump nu gedwongen wordt stelling te nemen, terwijl hij dat (nog) helemaal niet wil.
Rusland zal NATO lidmaatschap van Ukraine nooit toestaan.

litebyte | 02-02-17 | 14:25

Ik snap overigens niet wat er 'LOL' aan is. Er wonen daar toch 44 miljoen mensen meest christenen die met de hulp van Vladimir Poetin nu niet bepaald een rooskleurige toekomst tegemoet gaan. Daar is niets geen lol aan. Eerder kortzichtige tunnelvisie omdat er mensen 'butthurt' zijn dat het verdrag toch doorgaat ondanks dat er een vocale groep NEE roepers hun uiterste best hebben gedaan om de toekomst van 44 miljoen mensen te vernaggelen.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 14:25

Voor de Russische invasie in Oost-Oekraïne en annexatie van de Krim was er weinig animo onder de bevolking om NAVO lid te worden. Dat zal ongetwijfeld wel veranderd zijn inmiddels. Dat Oekraïne tegenwoordig en wederom na de invasie van de Russen hun blik werpen op EU lidmaatschap is ook geen nieuws. Het probleem is echter dat Oekraïne voor beide organisaties de criteria bij lange na niet haalt. Kortom Oekraïne kan en mag best bij de EU willen, ze zullen smeken om NAVO lidmaatschap maar het gaat (voorlopig) niet gebeuren.

Ik spannender nieuws gaat het gerucht rond dat Wit-Rusland uit de EAU wil stappen. Voor de leken - de Europees Aziatische Unie is de Poetin tegenhanger van de EU. Een grootschalig succes met corrupte landen zoals Rusland, Kazachstan etc. Overigens de hoofdreden waarom Poetin überhaupt in Oekraïne loopt te etteren. Oekraïne wilde namelijk als neutraal tussenstation fungeren neutraal tegenover Oost en West met associaties met zowel het Kremlin en Brussel. Mocht niet van Vladimir. En nu is het oorlog.

De Koreaanse Slet | 02-02-17 | 14:21

@litebyte | 02-02-17 | 13:41
Dat zal. Maar feiten moet je nog interpreteren. Onderaan die samenvatting verwijst hij naar een eerder stuk van hem. Mocht schrijver gelijk hebben, dan is de nieuwe antichrist opgestaan.
Al deel ik de bezorgdheid over de machtsconcentratie bij zijn inner circle en de informatiebubbel die Trump nu voor zichzelf aan het creëren is.

atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 13:56

@Gajus | 02-02-17 | 11:27
Volgens mij is dit ook een dreigement richting Mark Rutte. Wat een bazenactie. Zagen aan die stoelpoten.

VerenigingVanDieven | 02-02-17 | 13:47

@atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 13:23

Ik gaf een link naar de *feiten* die hij in de prima samenvatting opsomt en die middels bronvermelding zijn te verifieren.

litebyte | 02-02-17 | 13:41

Nu er opnieuw gevechten zijn uitgebroken in de Oekraïne was 't minste dat ik verwachtte dat van Baalen, Timmermans, Verhofstadt en meer van dat soort ophitsers, zich hadden opgesteld op het Maidanplein in Kiev om die verdomde separatisten ff mores te leren. Maar niks van dat alles, de "heren" doen alsof hun neus bloedt zolang zij zelf maar niet in gevaar komen. Wát een stelletje minkukels; als ik één van hen zou zijn, dan zou ik mij niet meer op straat durven vertonen van schaamte. Z.s.m. Nexit a.u.b. !!!!!

oter | 02-02-17 | 13:39

Niet Rusland is het gevaar ,maar Brussel ,geen protesten ??
Plots slaapt links in ,en hoor je niemand .

fleurtje | 02-02-17 | 13:25

@litebyte | 02-02-17 | 11:54
Eerst dacht ik nog; wat een interessant artikel. Tot ik het vorige artikel ging lezen, waarnaar schrijver verwijst. medium.com/@yonatanzunger/what-things...
Dit is voorbij aluhoedjes. Dit is deugen te midden van complottheorieën tot de macht 10.

atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 13:23

@litebite
Een zeer interessant stuk, uw link...

Fall | 02-02-17 | 12:38

De Eurogeile Rutte heeft de boel verraden met "Zijn" landsbelang! De Corrupte Oekraïne bij de NAVO, betekend absoluut een (derde) wereld oorlog!

Lexus01 | 02-02-17 | 12:30

@Janneus | 02-02-17 | 12:20

Dit komt niet van Poroshenko, dit komt uit de VS (niet van Trump) en een beetje uit de EU.

litebyte | 02-02-17 | 12:29

@gatito | 02-02-17 | 12:12

Enge ontwikkeling, niet alleen vanwege de huidige situatie in de VS maar ook omdat je nu al weet dat de EU hier nu geen antwoord op heeft, met alle risico's van dien.

Er wordt nu terecht gewezen naar Trump, maar ik weet zeker dat een aantal EUroscisten ook staan te juichen, want Trump is het grote excuus om hechtere samenwerking binnen de EU af te dwingen.

litebyte | 02-02-17 | 12:27

Zucht, hoe kan het toch het wij "het volk" zo veel gelijk hebben,
en de regering zo vaak dom zijn en ongelijk hebben.
(Of ons gewoon welbewust crimineel nergeren).
.
@Rutte, @Pechtold, ga je schamen, ga weg, en kom nooit meer terug.

hotmint | 02-02-17 | 12:23

Poroshenko heeft haast en bouwt druk op. Ik denk alleen niet dat Trumpdaar gevoelig voor is. Men speelt uiterst gevaarlijk spel.

Janneus | 02-02-17 | 12:20

litebyte | 02-02-17 | 11:54

Goed stuk.

gatito | 02-02-17 | 12:12

@Nuchternederland
U lijkt er vanuit te gaan dat ik vanuit mijn linkse ivoren toren op U aanzet schieten ben.Dit is niet het geval. En uw idee van democratische stelsels en de manier waarop die functioneren, te kinderlijk. De minderheid heeft dat helemaal niet te accepteren, zolang men binnen de wettelijke grenzen blijft. Het recht om te protesteren is er daar een van. Ook hierin zit U meer bij Erdogan op schoot, dan U wellicht lief is. Waar het gaat over Kennedy ben ik het met U eens. En ook de andere argumenten die U opwerpt zijn niet onnozel.Maar ze veronderstellen dat ik het daarin kennelijk met U oneens ben? het wordt daarmee eenzelfde manier van discussiëren als de mensen die U verafschuwt. In de trant van: moslims zijn de nieuwe joden etc. Ik vind dat jammer.

Fall | 02-02-17 | 12:08

@Nuchternederland | 02-02-17 | 11:27

Hele volksstammen gaan er nog steeds vanuit dat de politiekbeleid in een westerse geindustraliseerde democratie bepaald wordt door politici.

Politici die bepalen vrijwel niets, ze zijn voornamelijk verantwoordelijk voor de uitvoering. Beleid wordt bepaald door denktanks, lobby- en belangengroepen, machtige industrielen en multinationals - ook wel bekend als het establishment.

Diegene die voor een groot deel de politiek bepalen in de VS is waar Trump al jaren ruzie mee heeft (al dan niet via de media gespeeld) Niet alleen Trump heeft daar ruzie mee maar ook het machtige kliekje wat hij nu om zich heen heeft verzameld waarvan Bannon nu wel de bekendste is

Wat we komende weken gaan zien, is vooral een machtsstrijd in de VS. medium.com/@yonatanzunger/trial-ballo...

litebyte | 02-02-17 | 11:54

Nu Amerika als bondgenoot en vooral als grootbetaler wegvalt, is het misschien nog niet zo gek dat de Oekraïne Europa en de NAVO komt versterken. Wanneer de kennelijk corrupte elite daar dan fors bijdraagt, scheelt dat de Nederlandse belastingbetaler weer een slok op een borrel.

Mannes | 02-02-17 | 11:43

Fall | 02-02-17 | 09:38
Leuk dat je het aansnijdt. Kun je me voorafgaande aan zo'n discussie dan even vertellen waarom iedereen, die het beste met de mensheid voor heeft, nog niet eerder op het Malieveld heeft gestaan of belachelijke psychologische onderzoeken heeft uitgevoerd betreffende de heer Erdogan? Of is dat een moreel/ethisch grensgevalletje om te doen bij een Islamitische leider? Daarbij: je hoort mij geen loftrompet afsteken over Trump hoor. Maar ook niet over zijn voorganger...

A-Safari | 02-02-17 | 11:41

De Oekraïense boevenbende heeft beet en laat niet meer los. Ze hoeven niet eens akkoord te gaan met het inlegvelletje, iets wat onze Raad van State voorlopig ook geconstateerd heeft.
Welke kudtspelletjes zitten erachter? Dat handenschudden van Rutte met Poro geeft me continu een vieze smaak in mijn smoel.

Gajus | 02-02-17 | 11:27

Mij lijkt het meer dat een democratie niet werkt, als doelbewust de elementen worden omzeild of genegeerd die de democratie veilig houden. Bijvoorbeeld: privé belangen en politieke belangen scheiden. Familieleden liefst buiten de chain of commands houden. Etc.

Fall | 02-02-17 | 10:18
- een leuke jij-bak: hoe zat het nou met die politieke en privé-belangen van de Clintons?
- Zelfs Kennedy benoemde familieleden, en Kennedy is heilig
- de minderheid dient te accepteren dat er een democratische meerderheid is, dat zijn de spelregels. Maar dat doet men niet, men neemt de spelregels aan linkse zijde niet in acht met alle protesten.
Of is democratie volgens u dat de minderheid het recht heeft de meerderheid haar wil op te leggen door middel van saboteren en dreigen (lees eens over de filibuster van de democraten aangaande de benoeming van de opperrechter)? Want dan gaan we hier niet uitkomen denk ik.

Nuchternederland | 02-02-17 | 11:27

@Pieterse | 02-02-17 | 10:49

Er is sinds 2014 al een strategie die wordt gevoerd om Ukraine uit de Russische invloedsfeer te halen, zowel militair als economisch en die strategie wordt (werd) voor het grootste deel vanuit de 'fuck de EU' VS gevoerd, niet vanuit de EU zelf.
De EU volgde vooral wat de VS deed. Kijk maar naar de sanctie opbouw jegens Rusland van de afgelopen jaren.

Trump (althans zoals het er nu uitziet)gaat hier niet in mee. Daarnaast zet Porohenko met dit plan al heel vroeg zijn jokerkaart in (mogelijk mede op aandringen van de neocon kliek olv McCain and Co. die onder Obama bijna vrij spel kreeg om het beleid naar de Ukraine te bepalen wat nu dus stil ligt.)

Dit wordt nu zo gespeeld om Trump aan te zetten tot een keuze die hij nu nog niet kan en wil maken ivm de aankomende onderhandelingen richting rusland.

litebyte | 02-02-17 | 11:20

@keestelpro. Trump zal zich hier waarschijnlijk (terecht) zeer negatief over uitlaten en de EU zal deze kritiek NIET ter harte nemen en de verstandhoudingen tussen Europa en Amerika nog verder op de tocht zetten.
Niet Trump maar de EU/Nederland leiders zijn een grote bedreiging voor de wereldvrede.Eruit met deze gasten en de wereld kan weer rustig slapen. Stelselmatig willen ze ons bang maken voor de Russen,Ik ben niet onder de indruk,ze willen alleen maar met rust gelaten worden, als een slapende hond.Nu vinden ze dat er een poesje dichtbij het hondenhok moet kunnen. Stapel gek.

bigstone | 02-02-17 | 11:18

Wordt tijd om eens beslag te leggen op de Holding b.v van de chocoprins in NL.... Roshen... Misschien kan de EU hem eem boete opleggen wegens het niet of nauwelijks betalen van belastingen a la Apple.... ha ha ha ! Dan is de bedrieger bedrogen zoals dat heet.

FrieslandDashond | 02-02-17 | 11:17

@Pieterse 10:49
Helemaal mee eens. De EU met zijn slappe aanhang is zelf de oorloghitser en Nederland is het verraderlijke kleine keffertje wat maar meeloopt en bibbert als er werkelijk iets zal gebeuren.

ALLESANDERSSHOW | 02-02-17 | 11:05

De instorting van de EU is al in gang gezet hoor bij de oost europese lidstaten het is dat zij natuurlijk met subsidies en potten geld hebben geprofiteerd van de eu op verschillende gebieden maar je ziet dat ze landen weer naar rusland groeien
Nee niet omdat ome vlad alles zit op te stoken, maar omdat in die landen nationalisme grenzen en gelukzoekend tuig er hardhandig uit wordt gegooid of zelfs niet eens wordt toegelaten. Deze landen zitten mbt immigratie en grenzen en anti brussel sentimenten op 1 lijn.

gelachewoar | 02-02-17 | 11:03

Geef nu eens een goede definitie van een vluchteling.
Wat is het verschil tussen een vluchteling en een gelukzoeker?
Waarom noemt men deze immigranten wel de nieuwe Joden, terwijl de islamieten zelf de grootste Jodenhaters zijn?
Ik begrijp het allemaal niet meer hoor!

ALLESANDERSSHOW | 02-02-17 | 10:58

Hoog tijd dat Trump de EU laat weten dat als ze een conflict met Putin willen uitlokken ze dat maar zonder de VS moeten doen.
Dan mag het door Rutte uitgeklede leger aan de Oekrainse grens pang pang gaan roepen tegen het Rode Leger.

Pieterse | 02-02-17 | 10:49

In een telefoongesprek vroeg die Aussie of Trump die vluchtelingen wilde nemen, terwijl Trump net zijn uitspaken had gedaan.
Het werd ruzie en Trump gooide de haak erop.

gatito | 02-02-17 | 10:43

@Bijtendehond | 02-02-17 | 10:22

Daar ging iets aan vooraf.

De Aussies moesten ze al niet meer hebben toen TPP werd afgeblazen, daar zijn ze nog steeds pislink over.

litebyte | 02-02-17 | 10:29

@Chigago River
Dank. U heeft helemaal gelijk, kijkend naar dit moment. Mijn vergelijking richt zich echter op de begintijd van Erdogan, en de begintijd nu van de heer Trump. Waarbij mij een gevoel van overeenkomst bekruipt dat me zorgen baart. Voor de goede orde: ik ben ernstig kritisch over de huidige politiek en haar onnozele reacties op wel degelijk grote en reële problemen als een ondemocratische EU, de veeknuffeling van de Islam gedurende tientallen jaren etc. Maar het feit dat iemand de problemen kan benoemen, betekent niet dat zijn oplossingen meer waarde hebben. Die fout wordt vaak gemaakt, in mijn ogen.

Fall | 02-02-17 | 10:27

Fall | 02-02-17 | 10:02
chicago river | 02-02-17 | 10:20
Millî Görüş moet natuurijk zijn Fetullah Gülen.

chicago river | 02-02-17 | 10:25

DoorDraaiDeur | 02-02-17 | 09:10

Over Trump gesproken: nos.nl/artikel/2156157-trump-schoffeer...
De Aussies willen ze al niet hebben en nu wil Trump ze ook niet meer en is Oz geschoffeerd. Doe eens duiden GS.

Bijtendehond | 02-02-17 | 10:22

Fall | 02-02-17 | 10:02
Klopt, ik bleef in gebreke met argumentatie.
Erdogan heeft helemaal in lijn met de conservatieve islam, enkele honderden journalisten laten vastzetten. Enkele duizenden agenten en militairen zijn - in naam van vechten tegen Millî Görüş - de coupe, vastgezet. Van sommigen is niet duidelijk van hoe en wat. Ebru Umar, weet u die ook nog?

Trump daarentegen, geen fan van sommige journalisten, banned ze gewoon door ze te negeren. Klein verschil.

chicago river | 02-02-17 | 10:20

@nuchternederland.

Dat Trump democratisch gekozen is, daar ben ik het volledig mee eens.Maar beweert U nu werkelijk dat de democratie niet functioneert omdat de minderheid van haar recht gebruik maakt om haar stem middels protesten te laten horen?

Mij lijkt het meer dat een democratie niet werkt, als doelbewust de elementen worden omzeild of genegeerd die de democratie veilig houden. Bijvoorbeeld: privé belangen en politieke belangen scheiden. Familieleden liefst buiten de chain of commands houden. Etc.

Fall | 02-02-17 | 10:18

Er schijnt overigens alweer sprake te zijn van gewapend
conflict in Oekraine. Straks is het hele verhaal van tafel. En blijkt dat de Russen altijd gelijk hebben gehad.
Dat zou lachen zijn... Zit je in een fopwereld.

squadra | 02-02-17 | 10:18

Denk jij werkelijk dat Potus de democratie niet ziet als een trein, waar hij het liefst afstapt?

Fall | 02-02-17 | 09:53
Democratie is een eerlijk proces, waarbij iedereen een stem heeft, maar waarbij de meerderheid de baas is over de minderheid.
Democratie is daarmee ook gevaarlijk, en niet altijd wenselijk.
Stel dat onze EU-bazen, je weet wel, getrapt gekozen door democratie, nu opeens OE en T bij de EU halen. Dan is het argument dat het via democratische weg tot stand is gekomen.
Dan werkt democratie dus niet.
In de VS is Trump democratisch gekozen, maar de democraten (links) accepteren dit overduidelijk niet, gezien de protesten en de rellen en de misinformatie die men probeert te verspreiden, waaronder een zekere Obama die uitspreekt dat Trump discrimineert op basis van religie (wat hij niet doet).
Democratie werkt dus daar niet goed, de minderheid accepteert het niet.
Ik kan me voorstellen dat Trump dan wel een beetje klaar is met dat aspect van democratie, ja.

Nuchternederland | 02-02-17 | 10:12

@sickworld | 02-02-17 | 10:01

Het is daarnaast door EUroscisten als Hollande en Merkel ook altijd aangegeven dat dit nooit zal gaan gebeuren.
De excuus kaart van veranderend politiek klimaat (Trump) kan nu wel door EUroscisten uit de hoed worden getrokken.

Wat ook kan - is dat de EU het lef heeft om (nalv Trump) een snel eigen EU leger erdoor te drukken, en ook niet-EU landen (Ukraine) hier lid van te laten worden. De EU wordt weer gedekt als 'partner' door de NATO.

Het zal een breuk betekenen in de EU (en dus ook NATO) - mocht dit wel gaan gebeuren.

litebyte | 02-02-17 | 10:11

Ik krijg in principe warme gevoelens bij een president die zich laat leiden door de wil van het volk ( Poro en Erdo zijn 2 voorbeelden hiervan.)
Probleem is dat deze charlatans dat alleen roepen als het in hun eigen straatje past.

loze stijl | 02-02-17 | 10:10

@Chigago river.
De opmerking over de snor deed me dan wel weer grinniken. Al is het dan een Godwin, die ik niet voor mijn rekening neem.

Fall | 02-02-17 | 10:04

@roze_bril | 02-02-17 | 09:48
+1
Kijk ook eens interviews met Karel van Wolferen op Café Weltschmertz. Hij ziet zwaartepunt op andere plekken.

atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 10:04


Schitterent spelletje geo politics wat hier ondersteunt mbv de mainstream media even wordt gespeeld in relatie tot de keuzes van Trump aangaande Ukraine. Nu snap ik ook waarom hij McCain er niet bij wilde hebben en de SD zoveel mogelijk uit het zicht wil houden de komende weken.

@Fall | 02-02-17 | 09:38
Verschillen zijn er genoeg, overeenkomsten nog niet, met die uitzondering dat Trumps' narcisme niet onderdoet aan die van Errorgan.

litebyte | 02-02-17 | 10:03

"Ik voel me verkracht, wie nog?"
DerFoehrer | 02-02-17 | 09:04
Met dat geile snorretje vráág je er gewoon om.

Schroedinger | 02-02-17 | 10:03

@Chigago river
Als U niet verder komt dan deze reactie, dan lijkt het me dat U degene bent die enig onderwijs nodig heeft. Althans, de argumentatie die uw betoog moet ondersteunen lijkt me nogal afwezig.

Fall | 02-02-17 | 10:02

@Fall | 02-02-17 | 09:53

Het gaat er niet om wat je denkt en wat je je kunt voorstellen. Het gaat er om welke aanwijzingen je daar voor hebt.

roze_bril | 02-02-17 | 10:01

Oekraïne in de NATO/NAVO komt op mij over als een klap in het gezicht van Rusland. Iets zegt me dat er een slim bedacht en duister scenario wordt uitgerold. Quasi democratisch zal de uitslag al vaststaan, aansluitend de EU haar bijdrage aan NATO/NAVO fors moeten verhogen omdat [a] extra middelen nodig zijn en [b] de USA onder Trump haar bijdrage zal terugbrengen. Onder de streep doen defensiebedrijven in USA, UK en Israel goede zaken; neemt de financiële kracht van de EU verder af en zitten wij met een getergde buurman. Dit is geen goed scenario en moeten we niet willen. Rutte c.s: kijk in welke gordiaanse knoop jullie (politici, Verhofstad en Van Baalen voorop) hele landen brengen?

sickworld | 02-02-17 | 10:01

Middels grote infrastructurele projecten heeft hij de economie aangejaagd
Fall | 02-02-17 | 09:53
Iemand anders met een snor kon dat uitstekend, de economie aanjagen. Met z´n vuile jatten.

chicago river | 02-02-17 | 10:01

Fall | 02-02-17 | 09:38
Als jij het verschil tussen Trump en Erdogan niet weet, vriendje, dan moest je maar eens terug naar de basisschool.

chicago river | 02-02-17 | 09:59

en dat JC Juncker zich verslikt in zijn ontbijtcognac als hij de term 'burgerinspraak' hoort.
Van Rossem | 02-02-17 | 08:54 | Link | 63 reacties
Niet om de redactie te pijpen maar dit is poezie. Pure poesie. Want je kunt het nogal sterk voor je zien. Althans ik in ieder geval. Quentin Tarantino-esk.

chicago river | 02-02-17 | 09:54

@nuchternederland

Waarom denkt U dat Erdogan de problemen in Turkije wil vergroten? Mij vraag gaat iets dieper dan uw antwoord namelijk. Erdogan heeft vanaf 2004 het stokje overgenomen door de stemmen te krijgen van de Turkse 'niet gehoorden' (de conservatieve islam die door de seculieren buitenspel waren gezet) Middels grote infrastructurele projecten heeft hij de economie aangejaagd, wat hem herverkiezing na herverkiezing heeft opgeleverd. Maar een falende buitenland politiek, een exploderend tekort op de lopende rekening en een daaraan gekoppeld negatieve imago hebben Turkije nu op het randje gezet. Erdogan heeft zich echter behoorlijk ingedekt de afgelopen jaren door de pers te muilkorven en nog wat van dat soort grapjes. Denk jij werkelijk dat Potus de democratie niet ziet als een trein, waar hij het liefst afstapt?

Fall | 02-02-17 | 09:53

Oekraine is een mooie les in wat er kan gebeuren wanneer je je nucleaire optie laat ontfutselen.

Teleo | 02-02-17 | 09:52

Dat Oekraïne en ook Turkije EU lid zullen worden is slechts een kwestie van tijd. Hoeveel tijd, vraag het me niet. Het enige dat dit kan tegenhouden is de hopelijk vroegtijdige implosie van deze EU.
Turkije verschaft de EU de korste weg naar Georgië, Armenië en Azerbeidzjan, want het houdt niet op na de twee eerder genoemde aspirant leden. Stabiliteit aan de oostgrens ligt volgens de EU aan de kusten van Kamtsjatka.
En wat Rutte en consorten ook roepen, het is hun wil en macht niet om dit tij te keren.
In for a penny in for a pound geldt binnen de EU, alleen niet het Engelse pound.

Memek | 02-02-17 | 09:52

let maar op, nu is een referendum ineens heilig in de ogen van veel eurofiele partijen. je zult ze in elk geval niet kunnen betrappen op consistent beleid.

Bensel | 02-02-17 | 09:51

Blijft toch leuk dat postertje van de VVD.

HipsterBrood | 02-02-17 | 09:48

Fall | 02-02-17 | 09:38
Trump is een boze witte man.
Erdogan is lichtgetint en dus een beetje zielig.
Past het zo in uw straatje?

Petrus Poortwachter | 02-02-17 | 09:48

Alziend mij dan het verschil tussen Trump en Erdogan uit kan leggen: graag....

Fall | 02-02-17 | 09:38
ja hoor, geen probleem.
Trump probeert de problemen in de VS te verkleinen, echter wel op redelijk botte wijze.
Erdogan probeert daarentegen de problemen van Turkije te vergroten (Islam, corruptie), echter wel op corrupte wijze (macht toe-eigenen, tegenstanders laten oppakken)
Duidelijk voor je?
Of wil je Hitler er nog ergens bij halen?
Of zoek je wat meer verbinding en duurzaamheid en sustainability?

Nuchternederland | 02-02-17 | 09:46

@Fall | 02-02-17 | 09:38
Aangezien je niet adresseert, zal ik maar reageren. Want ik wil niet dat je treurig wordt op deze zonnige ochtend.
Mijn reactie was niet bepaald een loftrompet. Eerder verontrustend.
En zeker niet off topic, want Oekr. is onderdeel in dit geheel. Positie van Oekr. is nog niet duidelijk onder Trump. Die wil immers banden aanhalen met Poetin. Oekr. ligt in het midden van dit.

atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 09:45

@Fall | 02-02-17 | 09:38

Ik heb eigenlijk liever dat u even de overeenkomsten uitlegt.
.
Met feiten graag. Niet dat hysterische politiekcorrecte gekrijs.

Parel van het Zuiden | 02-02-17 | 09:45

Ben benieuwd naar de sfeer in ons land na de kater van 15 maart. Als blijkt dat we, na heel veel formatie-geneuzel, weer 'gewoon' vier jaar op dezelfde voet voortgaan. Mijn onderbuik, die ik de afgelopen jaren heb leren vertrouwen, is duidelijk in mineurstemming.

Petrus Poortwachter | 02-02-17 | 09:45

He, een regeringsleider die een referendum uitschrijft en wat wil doen met de uitslag.
Dat kennen we hier niet echt, hier probeert de regeringsleider het allemaal tegen te houden.
Welk land is dan democratischer?

Nuchternederland | 02-02-17 | 09:43

Van Rossem, als er een oscar bestond voor cynisme had je hem met dit stukje direct gewonnen. Heerlijk. En geen woord aan gelogen.

B0kito | 02-02-17 | 09:42

Het is geen Kabinet maar een Cabaret dat een Klucht speelt. #Zucht

Rico den Hollander | 02-02-17 | 09:42

Je verwacht het niet. Of eigenlijk wel, maar goed we hebben nu een fantastisch aanhangsel aan het associatieverdrag, die dit vast gaat tegenhouden.

Beter_Posz | 02-02-17 | 09:41

LOL @ "... zich verslikt in zijn ontbijtcognac...".
Nog héél even en de PVV heeft andere hypocriete kutpartijtjes niet eens meer nodig.
@Baudet:"Sluit je nou gewoon aan bij ome Geert,jôh...".

R.B.Scott | 02-02-17 | 09:41

Ik word wat treurig van de loftrompet over Trump hier, jongens.Het is een beetje off topic misschien, maar aangezien de reacties off topic zijn, reageer ik dan weer op de reacties. Denken jullie nou werkelijk dat het lekker wonen is in een land dat op Trumpiaanse wijze geleid wordt? Alziend mij dan het verschil tussen Trump en Erdogan uit kan leggen: graag....

Fall | 02-02-17 | 09:38

En dáárom heb ik vorig jaar "Nee!" gestemd. Omdat ik, in tegenstelling tot Pechthold cum suis, wél de moeite genomen heb dat hele verdrag door te lezen. Goed wetend dat vanuit Den Haag 2 hele dikke middelvingers zouden worden opgestoken richting Noord-Brabant naar mijn stem. Wel, de waarheid haalt ze daar weer eens met rasse schreden in. En daar kan meneer "Inlegvelletje" Teflon Rutte niet tegenop liegen. Maar allen die toen al zagen waar dit heen zou gaan werden door ons inlegvelletje als oorlogshitser, Putin vriendjes etc. weg gezet weet u nog? Vacuümbommen die onze schuld zijn. Niets werd onbenut gelaten. Dat er nog veel "Internetachtige constructies" mogen volgen die roeren waar het stinkt.

Sjefke7807 | 02-02-17 | 09:37

Hieruit blijkt maar weer dat wij als klein land niks te zeggen hebben. Een buitenstaander heeft nog meer invloed op ons beleid. Walgelijk.

shimanski | 02-02-17 | 09:37

Langshetrandje | 02-02-17 | 09:14

Precies. Geef die Oekrainers euro 2,50 de neus en ze stemmen
wat je wilt. Superhandig en goedkoper dan campagne voeren met advertenties enzo...

Teleo | 02-02-17 | 09:37

@roze_bril | 02-02-17 | 09:16
Steve Bannon zegt dat binnen tien jaar een grote oorlog gaat uitbreken tegen China en islam en dat deze oorlog eigenlijk nu al een feit is. Turkije is islamitisch en Rusland werkt nauw samen met China om de Amerikaanse hegemonie (unipolair) te doorbreken (multipolair). Alle adviseurs over veiligheidskwesties moeten eerst langs deze Bannon.

Uit de EU komt vooralsnog alleen maar kritiek op Trump. Dijsselbloem overweegt zelfs openlijk om meer naar China te bewegen. Terwijl Poetin in EU ogen fout blijft. Het worden interessante en verontrustende tijden. Het gaat duidelijk worden hoeveel de papieren werkelijkheid van de EU waard is.

atheïstisch stemvee | 02-02-17 | 09:33

@maar toch | 02-02-17 | 09:26
Het is vooral het duitse en franse bedrijfsleven dat zo'n 10 jaar geleden de halve Oekraine heeft opgekocht. Die roeren zich nu via hun lobby in Brussel. Poroshenko is een marionet, net als Rutte.

Pierrepoint | 02-02-17 | 09:33

Poro heeft persoonlijk miljarden cash en een land voor weinig in de uitverkoop met corrupte ambtenaren, Trump alleen maar schuld in een verhypothekeert land met verrotte infrastructuur.

Neem Oekraine helemaal de moeder!

Maak Nederland weer groots.

Teleo | 02-02-17 | 09:31

JA waarom niet. Bij een negatieve uitslag krijgt Rusland de schuld van het hacken van het referendum. Dus het is altijd win-win.

Barbarous_Relic | 02-02-17 | 09:31

Gelukkig heeft Rutte alle zorgen van de Nee-stemmers weg kunnen nemen.
Daarbij ook recht gedaan aan de thuisblijvers en de Ja-stemmers.
Tis toch ook een groot Staatsman hé...

Petrus Poortwachter | 02-02-17 | 09:31

Zo'n referendum geeft die regering alleen volmacht om de onderhandelingen te starten. De NATO of de EU heeft geen enkele verplichting daar in mee te gaan want die onderhandelen namens hun eigen achterban. Democratie blijkt nog een lastig onderwerp voor een oligarch.

Sqbar | 02-02-17 | 09:30

Het is allemaal de schuld van Trump, want ik lees dat 14000 psychologen en psychiaters een stuk hebben ondertekend waarin zij verklaren dat hij gek is.
Of is dat nepnieuws?

ALLESANDERSSHOW | 02-02-17 | 09:30

@roze_bril | 02-02-17 | 09:16
Het pact dat de geallieerden met elkaar gesloten hebben sinds de tweede wereldoorlog is de basis van onze macht. Het heeft ervoor gezorgd dat we al bijna 70 jaar in vrede leven in Europa.
Wij hebben onze vrijheid te danken aan de strijdbaarheid van o.a. de Amerikanen.
Diezelfde strijdbaarheid zie je nog steeds bij Donald Trump maar Europa lijkt te zijn ingeslapen en lijkt de veiligheid waarin wij leven als vanzelfsprekend te zien. Dat is dus niet zo!

keestelpro | 02-02-17 | 09:30

Benieuwd hoeveel smeergeld Oekraïne al betaald heeft aan EU/NL politici.

maar toch | 02-02-17 | 09:26

What goes around comes around

Ron van Zon3948 | 02-02-17 | 09:26

Trump wilde toch minder navo? Laten we hopen dat hij doorzet.

Vogelbeest | 02-02-17 | 09:21

Als beschermer van de democratie bepaal IK of ze een referendum mogen houden of niet.

botbot | 02-02-17 | 09:20

Premier Rutty Duck en het lijk in de kast. Wordt vervolgd.

dogbitedog | 02-02-17 | 09:20

-weggejorist-

HdJ | 02-02-17 | 09:20

15 maart
PvdA 7
VvD 8
Klaver de jankert 5
cda 8
D666 4
hier kan je geen coalitie mee voeren hoor

witchmaster | 02-02-17 | 09:20

Het waren maar onderbuikgevoelens van de nee stemmers. Nu blijkt dat we gelijk hadden. Dat land gaat ons bakken met geld kosten en trekt ons een oorlog in. Dankzij Verhofstadt en Van Baalen. Wat is Rutte een slappe lul en dat we maar snel de EU verlaten. De groeten.

shimanski | 02-02-17 | 09:19

En let op! Als Trump de handen van Europa afhaalt. Reken maar dat de Turken gaan reageren. Een conflict is snel gemaakt. Europa moet nu heel goed begrijpen dat elke actie die ze nu doen, grote consequenties kan hebben. De VS te vriend houden lijkt me een zeer verstandige houding. Zeker als je weet hoe Europa er militair voorstaat.

roze_bril | 02-02-17 | 09:16

Je verwacht het niet...

Opportunist | 02-02-17 | 09:16

Die corrupteling wil zijn inkomstenbron door de Navo laten beschermen tegen Putin.

Ik zeg VETO.

Vogelbeest | 02-02-17 | 09:15

Als we nu opschieten en allemaal PVV stemmen, kan de nexit snel een feit zijn.
Kunnen we misschien in de volgende wereldoorlog weer een keer neutraal zijn.

Petrus Poortwachter | 02-02-17 | 09:15

Opkomst 99 procent en iedereen voor toetreding. Kijk daar kan zelfs Mark niet omheen inlegvelleren.

Langshetrandje | 02-02-17 | 09:14

Gelukkig doen ze in Ukrainedidit niet zo moeilijk over de ware plannen van hun overseas neocon sugardaddy. In ons land moet het eerst door de mindcontrol precooker genaamd onafhankelijke pers en vrije democratie. Hopelijk trekt Trump de operatie terug maar zijn macht reikt niet boven het US militair indistrueel complex en haar bankster schaduwelite.

HdJ | 02-02-17 | 09:13

Weet hij dan niet dat Obama niet meer in controle is maar Trump. Volgens mij heeft hij wat dingetjes gemist over de NAVO. Het zou wel goed zijn als leider van een land het nieuws en de geopolitieke ontwikkelingen in de wereld een beetje te volgen.

roze_bril | 02-02-17 | 09:12

Ooooh the irony...

beschuitfluiter | 02-02-17 | 09:11

Is de inkt al droog op Rutte zijn inlegvelletje?

Titje | 02-02-17 | 09:11

@WatZalIkErvanZeggen | 02-02-17 | 09:04
Trump zal zich hier waarschijnlijk (terecht) zeer negatief over uitlaten en de EU zal deze kritiek NIET ter harte nemen en de verstandhoudingen tussen Europa en Amerika nog verder op de tocht zetten.
Niet Trump maar de EU is een grote bedreiging voor de wereldvrede.

keestelpro | 02-02-17 | 09:11

Die boemerang komt veel sneller terug dan Rutte had gedacht. Gaat lekker zo, haal een land dat in oorlog is met Poetin maar in de NAVO. Kan het nog gekker worden?!

niemandzielig | 02-02-17 | 09:11

Rutte en Pechtold kunnen tegen referenda zijn, maar dan toch wel bínnen de EU, alwaar Brussel de lakens uitdeelt en Nederland zijn lakens altijd onbevlekt weer wil inleveren. Als het om Oekraïne gaat gelden er natuurlijk heel andere wetten. Dat is een lans met een broze democratie en elke oproep tot democratische besluitvorming aldaar dient te worden toegejuicht. Bovendien, het de geopolitieke belangen die in feite bepalen of er gelogen ("het is maar een handelsverdragje"), bedonderd ("wij zullen de uitslag van het referendum respecteren") dan wel eerlijk gehandeld zal worden.
Staks zullen ook Rutte en Pechtold vol geveinsde overtuiging toepen dat "het Oekraïense volk" het wil, en dat het daarom, en alleen daarom doorgang moet vinden.
Goed, Rutte wordt in de peilingen al zwaar gestraft voor zijn hoogmoed en dubbelheid, hu Pechtold nog.

Schoorsteenveger | 02-02-17 | 09:11

keestelpro | 02-02-17 | 09:05

Niet alleen in NL. Ook hier in DE wordt je overspoeld met Trump- en Ruslandbashing. Het oude propaganda Molentje van Goebbels draait weer op volle toeren. Ben benieuwd waar dit gaat eindigen.

DoorDraaiDeur | 02-02-17 | 09:10

Maandenlang niets gehoord, en ineens is het weer oorlog in Oekraïne, want ze moeten wat.

Mali | 02-02-17 | 09:09

Iedereen wist toch dat dit zou gaan gebeuren. Ook na 15 maart gaan we machteloos zijn maak je geen illusies

Bokito ergo sum | 02-02-17 | 09:09

Ze moeten wel onder de onderste politieke steen hebben gelegen als men niet wist dat dit ten alle tijde het plan is geweest van de Oekraine. Nu nog even de reactie van Putin afwachten.

Hart_von_Hinten | 02-02-17 | 09:08

Je kan ze nog beter bij de EU hebben dan bij de NAVO, hoewel beide een ramp zou zijn. Lekker wakker worden dit weer...

Bierspier | 02-02-17 | 09:05

griezel²

Langshetrandje | 02-02-17 | 09:05

Het is trouwens vandaag groundhogday net als gisteren en morgen.
Alweer een dag vol Trump-bashing en verdeeldheid zaaien.
Elke dag opnieuw.

keestelpro | 02-02-17 | 09:05

Door alleen al het voornemen uit te spreken, is deze corrupte chocoprins in ieder geval al democratischer dan ons kabinet, dat zich vanaf het prilste begin met hand en tand heeft verzet tegen het referendum.

jemagookniksmeer | 02-02-17 | 09:05

Ik voel me verkracht, wie nog?

DerFoehrer | 02-02-17 | 09:04

Het inlegvelletje heeft nu 8 weken stand gehouden, voordat het door de werkelijkheid is ingehaald.

Eelco Brinkman, aan u de eer om het te verscheuren.

tipo | 02-02-17 | 09:04

Daarom 15 maart PVV! Als we maar genoeg stemmen op rechts hebben kan er geen goed werkende coalitie op links worden gevormd.

Olde Kniepert | 02-02-17 | 09:04

En zo wordt je als NL burger stelselmatig in je ster genomen. Fuck you is het devies in Den Haag.
Niemand is natuurlijk verbaast maar het is wel echt schrijnend om te zien dat er zo open en bloot en al zo snel aanstalten te maken met PRECIES HETGENE waar NL tegen heeft gestemd.
Nog even een paar false flag acties in Oekraine die zogenaamd door Rusland zijn georganiseerd en je voelt aan je water dat men dat ABSOLUUT niet anders kan dan Oekraine in de NAVO en daarna de EU op te nemen. Nee zit absoluut geen luchtje aan hoor...

WatZalIkErvanZeggen | 02-02-17 | 09:04

Goed schrijfwerk, Van Rossem.
Oekraïene, referendum, lachen. Ha ha!

wingload | 02-02-17 | 09:02

Nederland zou een referendum moeten krijgen waarin we kunnen stemmen om onze defensiebegroting op de afgesproken 2,0 procent te krijgen. Anders liggen we straks zelf uit de NAVO.
Maar nee, onze overheid heeft liever een grote smoel naar president Trump dan de vriendschapsband in ere te houden.

keestelpro | 02-02-17 | 09:01

Nog 41 dagen en dan is het 15 maart.

lul-ijzer | 02-02-17 | 09:01

Je mag toch hopen dat de Nederlandse politici nu wel wakker zijn geworden en alsnog het enige juiste doen>

kommabijmebinnen | 02-02-17 | 08:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken