Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nee. Nee. Nee. The Donald is geen piloot

Dit is geen topic waarin een cartoon wordt afgezeken. Omdat cartoons afzeiken sowieso een suffe bezigheid is, zeker als een cartoon zo veel weerklank vindt. Omdat het een mooi getekend plaatje is. Omdat het best een jolig grapje is, zij het een met een (hipster)baard. Maar toch, kom op mensen. Leer je geschiedenis van de politieke filosofie 1.0 of denk anders zelf een beetje door. Het enige land ter wereld waar op dit moment een piloot ongestoord door de passagiers het Vliegtuig van Staat bestuurt, ligt tussen China en Zuid-Korea. Ga daar maar lekker heen dan. Met je arrogante toontje omdat jij het allemaal wel beter weet dan mensen die al jarenlang de gevolgen van allerlei complexe beslissingen waar zij nooit over geconsulteerd zijn ondervinden en nu ze een keer hun stem laten horen geconfronteerd worden met een elite die in plaats van naar goed democratisch gebruik zijn verlies te nemen als een jankende kleuter op een schoolplein over iedereen met de verkeerde mening roept dat ie een stomme stommerd is. Dus, alle klok-horen-luidiërs die dit plaatje deelden, jullie worden bedankt. Want nu is dit toch een topic geworden waarin een cartoon wordt afgezeken. Sad!

Reaguursels

Inloggen

@gaffelbaard | 03-01-17 | 13:02

Het feit dat je eerste link er een is van Donald Trump zijn partij laat zien dat je er bar weinig van snapt.

Diabhal | 04-01-17 | 15:01

@suqmadic | 03-01-17 | 22:47
Een cartoon is een tekening met een boodschap. Het is daarbij leuk als je ook een beetje kan tekenen - handig voor de herkenbaarheid ook - maar de essentie zit in wat je met de cartoon wilt vertellen. Een dood jongetje op het strand naast een Mac Donalds billboard bijvoorbeeld maakt van een actualiteit (een dood jongetje op het strand) iets om over na te denken (waarom wilde dat jongetje zo graag hier zijn?). De hele policor westerse wereld stond op de achterste benen vanwege het disrespect jegens het dode jongetje, zonder te begrijpen dat het dode jongetje niet het onderwerp van de tekening was maar zijzelf - gegoten in het billboard.

Zie jij dat soort elementen in deze tekening? Er is geen enkele actualiteit, of het zou om UA93 moeten gaan maar dat is dus inderdaad al ruim vijftien jaar geleden. Het geeft geen nieuwe inzichten, want dat policor mensen de wijsheid in pacht hebben en op andersdenkenden neerkijken wisten we ook al jaren. Fortuyn is bijvoorbeeld ook al bijna vijftien jaar geleden. Deze cartoon zegt maar één ding: dat de tekenaar een ontzettend gefrustreerd mannetje is die het niet kan hebben dat zijn clubje verloren heeft. Bereid je er maar vast op voor dat dit soort frustraties komende maart ook hier de kranten gaan domineren, met de azijnbode voorop en Nijenhuis met zijn legertje zogenaamd hoogopgeleide columnisten er achteraan.

Pierre Tombal | 04-01-17 | 11:29

@Pierre Tombal | 03-01-17 | 21:58
Vreemd hoe je met 2 maten meet, Hebdo is te gek want ik vind dat dat ons een spiegel voorhoud. Zie de discussie hier dan boven, het lijkt me een vrij geslaagde cartoon. Een cartoon is een cartoon, jij kunt er niet mee omgaan lijkt het.

suqmadic | 03-01-17 | 22:47

@suqmadic | 03-01-17 | 17:49
Charlie Hebdo maakt heel confronterende cartoons die ons een spiegel voorhouden. Dat is iets heel anders dan deze cartoon bedoelt. Dit is er eentje uit de categorie we zetten Wilders een nazi pet op als steunbetuiging aan het vooroordeel dat bij een bepaalde groep leeft. Dat heet dan grappig te zijn binnen die kring maar het laat niemand het nieuws op een andere manier bekijken, niet in de laatste plaats omdat er in deze prent dus geen enkel actueel element zit maar louter suggestie. Leuk dus voor zoiets als een D66 clubblaadje, maar volkomen misplaatst voor iets dat een nieuwsplatform pretendeert te zijn.

Pierre Tombal | 03-01-17 | 21:58

Nog steeds aanschouw ik met verbazing de hypocriete reacties op een cartoon. Charlie Hebdoh maakt ook cartoons, zitten ook nare tussen. Maar dat is juist goed, zo ontstaat discussie en zegeviert vrijheid van meningsuiting. Voor iedereen hier die zielig loopt te doen omdat de cartoon niet helemaal klopt, Hillary ook slecht is of dit een aanval op Trump vindt: wat een hypocriet gedoe, doe eens even achter het vrije woord staan graag en meet niet zo met 2 maten.

suqmadic | 03-01-17 | 17:49

gaffelbaard | 03-01-17 | 12:56

Er is gewoon 100% inzage wat er met het geld is gebeurd dat naar de Clinton foundation is gegaan. En ja dat is gewoon een liefdadigheidsinstelling. Met volledige openheid van zaken. Niets duister. Niets sinister. Dat is allemaal aluhoedjesmeuk.

De Koreaanse Slet | 03-01-17 | 16:50

gaffelbaard | 03-01-17 | 13:02

We weten helemaal niet in hoeverre Trump heeft gefraudeerd met zijn 'liefdadigheid' we weten alleen dat hij een aantal rekeningen heeft betaald met zijn 'liefdadigheid' en een portret van zichzelf heeft gekocht en dat het allemaal stinkt. Of hij daadwerkelijk de wet heeft overtreden moet nog blijken.

Wat dit met links te maken heeft ontgaat me volkomen. Links bestaat eigenlijk niet in de Verenigde Staten. Trump is veel dingen maar links wil ik hem niet noemen. Andere woorden komen eerder in gedachten.

De Koreaanse Slet | 03-01-17 | 16:48

@Nathan R Jessup | 03-01-17 | 07:44
De analogie met een vliegtuig waar mensen na het opstijgen bij meerderheid van stem gaan bepalen waar deze heen zou moeten vliegen is ronduit belachelijk. Bovendien zou deze zienswijze wanneer je deze toepast op de betreffende cartoon juist het gelijk van de staande man aantonen en dat is overduidelijk niet wat de tekenaar beoogt te vertellen. De tekening is dom (zeker ook voor een New Yorker), ondoordacht en heeft geen raakvlak met enige realiteit. Al is het alleen maar omdat er voorin geen piloten zitten, maar acteurs en mensenrechtenadvocaten (zie je Prakken al als MP?).

Pierre Tombal | 03-01-17 | 16:27

Krijg steeds meer het idee dat die mensen verwekt met dooie ingevroren zaadcellen.

Sjonie01 | 03-01-17 | 15:55

De Koreaanse Slet | 03-01-17 | 08:45
Mensen die frauderen met liefdadigheidsgeld zijn toch echt nog even een flink paar slagen erger!
En lief sletje, word aub nou toch eens wakker! Het linkse sprookje is 'uit'. Links roert al 40 jaar zijn vinger in de politieke pap, en het is er niet beter maar vele malen erger op geworden. Links = gefaald.

gaffelbaard | 03-01-17 | 13:02

De Hillary Clinton versie: 'Ik lieg, misbruik liefdadigheidsgeld, fraudeer er op los en ik ben corrupt. Wie vind mij geschikt om het vliegtuig te besturen?'

www.donaldjtrump.com/press-releases/c...
www.dailywire.com/news/9507/fact-check...
www.bbc.com/news/election-us-2016-3782...
www.bbc.com/news/election-us-2016-3716...
www.news.com.au/finance/work/leaders/h...

p.s. Wisten reaguurders hier al dat de Clinton Foundation één van de goede doelen is die gesteund worden door de ... Nationale Postcode Loterij?
Moewhahahaahaaa.... LOL.
www.postcodeloterij.nl/goede-doelen/o...

gaffelbaard | 03-01-17 | 12:56

vreselijk dat Trump alleen succesvolle rijke mensen benoemt, het zou pas eerlijk zijn als hij alleen mislukte arme kneuzen zou aanstellen.

wlodek | 03-01-17 | 10:07

Het probleem met Trump is niet zozeer dat hij racistisch zou zijn of dat hij populistisch zou zijn. Het is meer dat het hem ging om de winst en dat hij deze door vrijwel louter te liegen heeft behaald. Dat is zo erg dat veel republikeinen en vooral de die-hards zich ernstige zorgen maken. Gewoon omdat Donald door de meesten wordt gezien als een incapabele dwaas die met leugens, bluf en de meeste afschuwelijke campagne ooit aan de macht is gekomen. Dit culmineerde zelfs dat veel prominente republikeinen Hillary stemde.

De Koreaanse Slet | 03-01-17 | 08:45

@Pierre Tombal | 02-01-17 | 23:40
"Aan de professionaliteit waarmee je in Alaska aan de grond wordt gezet in plaats van Mallorca heeft dan werkelijk niemand enige boodschap."

Je vergeet dat in een politiek vliegtuig niet iedereen dezelfde bestemming heeft. De piloot moet de koers bepalen naar de wensen van alle passagiers en niet alleen voor degene die naar Mallorca wilden.
Wanneer er compromissen worden gesloten zullen nooit alle wensen vervuld worden. Het is dus een illusie dat de piloot in een vlucht alle passagiers blij kan maken.

Nathan R Jessup | 03-01-17 | 07:44

Brabantse Leeuw | 03-01-17 | 04:26
"De cartoon is een aanval op populisme."

De boze witte man staat niet bekend om zijn nuance en inzicht.

Nathan R Jessup | 03-01-17 | 07:33

Ik denk dat de schrijver van dit stukje de bedoeling van de cartoon volledig mist en derhalve de plank volledig mis slaat.
De cartoon is een aanval op populisme. De kiezer die denkt dat hij het beter weet dan de bestuurders van het land. De passagier is de boze witte man.

Brabantse Leeuw | 03-01-17 | 04:26

Zou de ' interdepartementale werkgroep cartoonproblematiek' ( Google it, in Nederland houden wij ook .... spotprenten in het snotje van uw belastinggeld) zich nu ook even serieus over dit soort cartoons buigen als zij zich destijds boog over de pennenvruchten van Gregorius Nekschot?
-
Zeker nu een politicus ( nou ja: Pechthold) zich heeft vermijd om een cartoon van de New Yorker in de politieke strijd in te brengen? ( kennelijk zonder zichzelf af te vragen in hoeverre zijn CV hem zou kwalificeren voor de post van minister-president)

bisbisbis | 03-01-17 | 02:14

Hee Ronaldo, schuimbekkende toetsenbordmongool met opinieincontinentie. Als je denkt dat wanneer een expert een fout maakt betekent dat ongeschoolde mensen hetzelfde hooggekwalificeerde werk het net zo goed kunnen, dan kun je geenstijl.nl net zo goed laten runnen door de jostiband.

dezenicknameisbezet | 03-01-17 | 01:56

Lijst van landen die in 2016 hun leiders eerden met massa-bijeenkomsten:

• Noord-Korea
• Verenigde Staten

dezenicknameisbezet | 03-01-17 | 01:43

Mensen die satirische cartoons aanvallen.
Oneens, aan welke kant van het spectrum het ook valt.

robertdoesnEro | 03-01-17 | 01:24

Hmmm.... En deze types beschuldigen ons van populisme?

Orakel1958 | 03-01-17 | 01:08

Pierre Tombal | 02-01-17 | 23:40
Lijkt me niet dat je hem begrijpt dan, je neemt hem compleet letterlijk en ziet het als kritiek op Trump. Vervolgens neem je het als een soort SJW op voor mensen die omgekomen zijn in een vliegtuig 16 jaar terug. 'Wat linkse mensen niet begrijpen' is juist de arrogantie die bij de democraten heeft geleid tot dit verlies. Het is een satirische cartoon...

suqmadic | 03-01-17 | 00:13

My god, wat een zwakke vergelijking. Nee, Pechtold heeft geen "besturen" gestudeerd, maar wel jarenlang in alle openbaarheid, controleerbaarheid en weggestuurdkunnenwordenbaarheid laten zien dat hij wel/niet kan besturen. Daar kunnen wij dan vervolgens wel/niet op stemmen, voordat zo hij wellicht een belachelijk serieus ambt gaat vervullen. Toch iets anders dan elke willekeurige Jan Roos die alleen maar dénkt het wel beter te kunnen.

Nightmarokaan | 03-01-17 | 00:12

NoblesseOblige | 02-01-17 | 21:57

U moet nodig leren dat een faillissement in The States iets anders is dan in dit klompenland. Waar men hier benepen miauwt over falen, stelt men ginds: die heeft guts!

toetssteen | 02-01-17 | 23:56

Wat een verademing, geenstijl. Soms lijkt het alsof ik de enige ben die dit precies zo ziet.
Dank!!

Ogen_Open01 | 02-01-17 | 23:52

Pierre Tombal | 02-01-17 | 23:40

Dat lijkt me vrij raak geschetst. et valt overigens wel op dat 'populisme' vanuit het niet werd gelanceerd en men er nu over struikelt. Een soort mediagekte.

toetssteen | 02-01-17 | 23:51

toetssteen | 02-01-17 | 23:10

'bak'= bank.

toetssteen | 02-01-17 | 23:48

@suqmadic | 02-01-17 | 22:33
Opiniepeilers/wetenschapper/opiniemakers? Het gaat hier over de politici. De bestuurders. Nogmaals: mensen stappen een vliegtuig in met het idee dat deze hun gaat brengen naar de plaats waar zij willen zijn. Wanneer piloten volledig op eigen houtje beslissingen gaan nemen om naar een compleet andere bestemming te vliegen zal ze dat met zekerheid eveneens niet in dank worden afgenomen. Aan de professionaliteit waarmee je in Alaska aan de grond wordt gezet in plaats van Mallorca heeft dan werkelijk niemand enige boodschap. En zo is dat ook met politici die na de verkiezingen een compleet andere koers varen. Wat linkse mensen niet begrijpen is dat populisme niet gaat over wat de ander roept, maar over wat ZIJ fout doen. De meeste mensen luisteren namelijk helemaal niet naar wat er wordt gezegd - daarom stemmen ze ook elke keer op dezelfde corrupte kliek - maar beseffen dondersgoed door wie ze de afgelopen tijd het meest gepaald zijn.

Pierre Tombal | 02-01-17 | 23:40

NoblesseOblige | 02-01-17 | 21:57

Doe mij een bak waar ik zo mijn geld kan stallen. Man ga naar bed.

toetssteen | 02-01-17 | 23:10

@cheops | 02-01-17 | 22:40
Oeps :shame:

Pierre Tombal | 02-01-17 | 22:47

@NoblesseOblige | 02-01-17 | 21:57
Ik zei ook geschat vermogen. De meningen schijnen wat verdeeld te zijn, met inderdaad Trump aan de bovenzijde. Trump is overigens nooit failliet gegaan, maar het is juist dat deelbedrijven binnen zijn imperium wel een faillissement hebben aangevraagd (en gekregen). Trump noemt dat slim gebruik maken van de wet en dat is ongetwijfeld juist. Ook in NL ken ik ondernemers die beter werden van een faillissement van een van de bedrijven binnen hun holdingconstructie.

Zoals je zelf al aangeeft trekt de politiek tegenwoordig vooral baantjesjagers en egotrippers aan. Onder de streep heeft Trump daarmee een buitengewoon groot pluspunt. Hij is namelijk gewend om beslissingen te nemen ten behoeve van iets dat groter is dan hijzelf. Vergelijk dat maar eens met iemand die uitsluitend aan zichzelf kan denken - zijn (mogelijke) premierschap, zijn (mogelijke) positie in de EC. Ik bedoel, wat kan je nou met een studie kunstgeschiedenis? Suppoost worden in een museum of zo?

Pierre Tombal | 02-01-17 | 22:46

@Pierre Tombal | 02-01-17 | 21:40
MH370 i.p.v. MH350?

cheops | 02-01-17 | 22:40

pardon

suqmadic | 02-01-17 | 22:38

Pierre Tombal | 02-01-17 | 22:17
Veronderstelde experts ja, dus de opiniepeilers/wetenschapper/opiniemakers e.d. Wat je voor de rest brabbelt zal wel niet voor mij bedoeld zijn neem ik aan, ik heb het namelijk alleen over de cartoon gehad. Dat jij direct de NL politiek begint te schrijven heeft niets met mijn comment te maken iig. Ik heb toch niets gezegd over wat ik vind van Trump/Rutte?

suqmadic | 02-01-17 | 22:33

-weggejorist-

suqmadic | 02-01-17 | 22:33

@suqmadic | 02-01-17 | 21:53
Veronderstelde experts bedoel je. Een geschiedenis student (Rutte) en een kunstgeschiedenisstudent (Pechtold; die er nota bene beduidend langer over deed dan voor die flutstudie staat) die aan het Tourette syndroom lijdt. Experts? Laat me niet lachen. Wouter Bos ging de politiek in omdat hij in het bedrijfsleven niet kon slagen. Nu heeft hij dan zijn carrière, maar niet omdat hij goed is in wat hij doet maar omdat hij een bekende Nederlander is geworden. Als Frans Bauer voor dezelfde baan zou gaan zou de onbenul het nog moeilijk krijgen, want Fransje kan één ding meer dan Wouter: entertainen. Maar het zij je gegeven: als jij bij dit soort figuren in de auto wilt stappen dan zal ik jou niet tegenhouden. Verwacht alleen niet dat ik naast je kom zitten. Ik zwaai je wel na wanneer je de afgrond in verdwijnt.

Pierre Tombal | 02-01-17 | 22:17

@Pierre Tombal | 02-01-17 | 19:20
Ook al zijn er raakvlakken, een manager van een bedrijf is toch heel iets anders dan een gekozen bestuurder. De aard van de werkzaamheden is anders en met wie je rekening moet houden en verantwoording aan moet afleggen, ook. De eigenaar/directeur van een bedrijf kan geheel zijn eigen gang gaan, in de politiek is dat onverstandig (en ondemocratisch). Bovendien gaat het in de politiek om veel meer dan alleen winstmaximalisatie (mag ik hopen).
" Eigenhandig opgebouwd imperium van 4,5 (Trump zegt toch dat het 10 is?) miljard dollar" ? Als ik in de jaren '80 $200 miljoen geërfd had van mijn pa (en het in indexfondsen belegd had), was ik nu rijker geweest. Nog afgezien van 5x failliet gaan (banken willen geen geld meer aan D.T. lenen) en de ronduit frauduleuze praktijken rond Trump University (afkoop $25 miljoen, terwijl D.T. gezegd had dat hij nooit zou "settelen").
De soms bedroevende staat van onze politici/politiek heeft er meer mee te maken dat het baantjesjagers en egotrippers aantrekt en integere/altruïstische mensen afstoot.

NoblesseOblige | 02-01-17 | 21:57

Pierre Tombal | 02-01-17 | 21:40
Wat een extreem overdreven gehuil man, het is een grapje en je snapt hem gewoon niet. Het gaat naar mijn idee meer over dat mensen schijt hebben gekregen aan experts (dat beelden die piloten uit). Dat jij vindt dat de nabestaanden van UA93 worden geschoffeerd is echt compleet bezopen.

suqmadic | 02-01-17 | 21:53

@Gewinflipt | 02-01-17 | 20:52
Ik moest er eigenlijk net aan denken. Ik haalde eerder al MH350 aan, want inderdaad stappen mensen doorgaans in een vliegtuig met het idee dat ze weten waar die heen gaat. Waarbij als dat ding ongewenst en zonder plausibele verklaring van doel verandert dit veelal het gevolg is van een kaping of een piloot die zelfmoord wil plegen. Deze tekenaar bedoelde misschien gevat de veronderstelde professionaliteit van beroepspolitici in beeld te brengen maar schijt daarmee naast de passagiers van MH350 met name ook de heldhaftige passagiers van UA93 en hun nabestaanden recht in de bek. Volkomen mislukt en volkomen respectloos. Zoek een andere baan.

Pierre Tombal | 02-01-17 | 21:40

Prima plaatje toch? Piloten laten 90% van hun taken over aan de autopilot. Nu we toch bezig zijn; het moeilijkste is het opstijgen en landen, daar tussenin is het peanuts. Maakt u zich niet te druk, de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend.

krabbegat | 02-01-17 | 21:29

Nou, wat een gedoe om niks. Leuke cartoon, ik moest lachen. Dat heeft niets te maken met dat ik Trump's overwinning niet accepteer. Ik hoop dat ze elke dag leuke cartoons maken om hem af te zeiken, prima traditie.

suqmadic | 02-01-17 | 21:28

Hahaaaaaa!

Grappig!

En jullie voelden het zelf al een beetje, vanwege de "Dit is geen topic waarin een cartoon wordt afgezeken. Omdat cartoons afzeiken sowieso een suffe bezigheid is".

Maar uiteindelijk is dit dezelfde "de Palestijnen zijn klootzakken, dus wij mogen ook onze huizen over de grens plaatsen"-retoriek die jullie onderdeel maakt van het Establishment.

Gefelisiteerd!

StinkendeRoede | 02-01-17 | 21:15

Een "tu quoque" of een "Pechtold quoque" is geen weerlegging.

JTKDM | 02-01-17 | 21:02

-weggejorist-

Lilia2 | 02-01-17 | 20:56

De verkiezing van Trump is ook wel eens vergeleken met de bestorming van de cockpit door de passagiers van het toestel wat op 9/11 bij Philadelphia neerstortte. dat gebeurde in het volle besef dat het toestel kon neerstorten. Liever samen nu ten onder, dan te vliegen naar een plek waar ze niet willen zijn, en uiteindelijk ook ten onder gaan.

Gewinflipt | 02-01-17 | 20:52

De beeldspraak uit de cartoon klopt niet:

Piloten horen te vliegen naar waar de passagiers heen willen. De passagiers hoeven niet noodzakelijkerwijs zelf te sturen. Hillary wilde naar locatie X, terwijl de passagiers naar locatie Y wilden. Zij hebben liever een minder ervaren piloot die naar locatie Y gaat, dan een ervaren piloot die naar X gaat, waar ze om te beginnen al niet heen willen.

Gewinflipt | 02-01-17 | 20:49

Geschikt voor Claudia de Breij.

J.Slavink | 02-01-17 | 20:30

Beeldspraak altijd lastig. Eerst om zelf goed te doorgronden vervolgens om uit te leggen aan de rest die geen notie heeft.

tuttuttut | 02-01-17 | 20:25

kloopindeslootjijook | 02-01-17 | 19:37
Trump heeft een vliegbrevet

cocktailsmaak | 02-01-17 | 20:21

Er zijn toch wel meer mensen met zonder opleiding die in de 2e kamert zitten? Gaat om de hersentjes en zo. En of je slim kan praten.

kloopindeslootjijook | 02-01-17 | 19:39

Los of Pechholt een mal menneke is of niet, iedereen kan een vliegbrefet halen. Er is geen relatie met de eventuele gevolgde studie. Ook als je helemaal geen studie hebt gedaan. Raar plaatje dus.
Je hebt alleen wel geld nodig.

kloopindeslootjijook | 02-01-17 | 19:37

@NoblesseOblige | 02-01-17 | 18:30
Hoezo geen bestuurlijke ervaring? De man leidt een eigenhandig opgebouwd imperium met een geschatte waarde van 4,5 miljard dollar. Honderd jaar geleden zouden we in dit land getekend hebben voor zo iemand in de politiek. We hebben er zelfs een compensatieregeling voor bedacht - de wachtgeldregeling - omdat de politiek voor dergelijke mensen een nadelig effect op hun carrière vormt. Kijk nou eens wat voor verzameling onkunde daar vandaag de dag misbruik van maakt? Wat heeft Rutte ooit gepresteerd? Wat heeft Pechtold ooit gepresteerd? Wat heeft Snotneus Klaver ooit gepresteerd? Helemaal niks en dat gaat ook nooit gebeuren want ze kunnen helemaal niks.

Pierre Tombal | 02-01-17 | 19:20

@CaptainPervert. Die mensen die nodig zijn daar en hier, gewoon gezond grootgebracht in het bedrijfsleven, worden angstvallig geweerd. Echt, je komt er niet in, de ban(an)encarroussel draait daar dagelijks zijn vrolijke rondjes. Je komt er alleen in als je net zo geslepen meekwatscht, maar eer je dan een verandering tot stand kunt brengen, ben je echt zomaar 2 jaar verder en zelf al besmet met het 'hullie-domme-tokkies'virus.

JoyCee | 02-01-17 | 19:19

@Basil Fawlty | 02-01-17 | 18:40
Schmalz | 02-01-17 | 19:03

Klopt, en ik snap niet dat zo'n kereltje, dat helemaal niks weet, daar de NPO figuur mag uithangen. Huijs is slimmer en een echte giftige linkse etter.

Zwizalletju | 02-01-17 | 19:16

Donkersloot | 02-01-17 | 18:39
En bovendien lijkt GS het met namaak eens te zijn met de betekenis van het origineel. Iemand met een achtergrond als Pechtold is ongeschikt om een land te regeren.

Gualtiero | 02-01-17 | 19:11

Matige cartoon, zoveelste poging om het "gewone volk" neer te zetten als te dom.
En Wouter Zwart die dit "briljant" vindt snapt er nog steeds niets van, en is daarom niet geschikt om ontwikkelingen in de US of waar dan ook voor ons te duiden. Maar blijkbaar is het hebben van een abonnement op een amerikaanse krant voldoende om bij de NOS door te gaan als US-deskundige. Zie ook Twan Huijs met zijn compleet hysterische item in DWDD over het hacken van Clinton, een paar weken geleden alweer.
Krantenknipselaars.

Schmalz | 02-01-17 | 19:03

Dat is een leuke cartoon en een zielig stukje gelul van GS

Spanko | 02-01-17 | 18:48

Zwizalletju | 02-01-17 | 18:24

Inderdaad goed hè. Maar ik denk dat die grap te hoog gegrepen is voor NPO Zwart baasje.

Basil Fawlty | 02-01-17 | 18:40

De eerste cartoon is leuk. De tweede is van een rancuneuze namaker zonder gevoel voor humor.

Donkersloot | 02-01-17 | 18:39

Ach, weer zo'n cartoon waaruit blijkt dat links grip dreigt te verliezen. Ik wacht even tot ze de controle totaal kwijt zijn.

Graaf van Egmont | 02-01-17 | 18:31

Dit topic is "sad", want een ode aan de domheid en de achterdocht die daaruit voortkomt (complexe zaken zijn soms moeilijk te begrijpen en nuances helemaal). Waar het om gaat is dat tijdens de Amerikaanse verkiezingen, perceptie het volledig heeft gewonnen van feitelijke waarheid. Met daarbij de stijgende tendens om in een fact-free omgeving te willen leven. Trump is president geworden zonder bestuurlijke en politieke ervaring, en op basis van heel veel leugens ("draining the swamp"). In de toekomst zal blijken in hoeverre dat gebrek aan ervaring hem (en ons) zal opbreken. Probleem is alleen dat hij niets erbij wil leren (dagelijkse veiligheidbriefings zijn hem te vermoeiend).
Pechtold kan tenminste zeggen dat hij jarenlang kamerlid en burgemeester van Wageningen is geweest. En is Rutte niet afgestudeerd historicus?
En Ronaldo, misschien is het goed dat je ook even je geschiedeniskennis opfrist: Plato was een verklaard tegenstander van 's werelds eerste democratie, maar die had dan ook van nabij gezien hoe populisme tot een rampzalige oorlog had geleid en daarna een dictatuur (lees de Peloponnesische Oorlog van Thucydides).Hij was overigens niet voor een koning/dictator, maar voor een oligarchie.

NoblesseOblige | 02-01-17 | 18:30

Wow, een zin van maar liefst 75 woorden. Restecp!

atheïstisch stemvee | 02-01-17 | 18:27

Eigenlijk moet je hem gewoon zo lezen: De tegenwoordige piloten gebruiken alleen maar de automatische piloot. Ze weten eigenlijk helemaal niet meer wat ze doen. Het zijn dus nep-piloten waarbij je helemaal niet meer weet of je echt je bestemming bereikt. Ik ben een echte piloot en weet hoe te vliegen.

cocktailsmaak | 02-01-17 | 18:25

@Basil Fawlty | 02-01-17 | 17:55
Heel goed , moest ik ook aan denken, aan dit stukje Family Guy, "no one at the New Yorker has an anus" .

Zwizalletju | 02-01-17 | 18:24

Ik vrees dat ik de grap niet helemaal begrijp. Moet dit MH350 voorstellen?

Pierre Tombal | 02-01-17 | 18:19

als je zo in gaat op een cartoon, dan is hij geslaagd... faceplant voor GS

Satria | 02-01-17 | 18:14

@koeberg | 02-01-17 | 18:09
Wie doet er zuur, we wisselen meningen uit. Ik kan er wel om lachen hoe de linksmensch zich druk maakt

Tostiman | 02-01-17 | 18:11

The New Yorker, smerig arrogant links ,hautain magazine.
Wouter Zwart : domme nitwit.

Zwizalletju | 02-01-17 | 18:11

@Mafkees_Deluxe | 02-01-17 | 18:06
Dat komt omdat deze mensen vinden dat zij de goede zijn.
Dus bij voorbaat hebben ze gelijk

Tostiman | 02-01-17 | 18:10

@Tostiman | 02-01-17 | 17:30
Maar dat het maar door blijft gaan net zoals met Pim. Waarschijnlijk met als bedoeling dat een halvegare zich hierdoor zo laat ophitsen dat hij een aanslag gaat plegen.

sinar2 | 02-01-17 | 18:09

Waarom zo zuur doen over een striptekening??

koeberg | 02-01-17 | 18:09

@Worst_kaas_scenario | 02-01-17 | 18:02
Tja, een dakloze op het ministerie van welzijn zetten is niet zo een goed idee. Kijk maar naar Juncker

Tostiman | 02-01-17 | 18:08

Als de metafoor van een piloot van een vliegtuig voor Nederland opgaat, dan zit de eerste klas gezamenlijk in de cockpit aan het roer en trekt een lange neus naar de rest van de passagiers. Om de vier jaar verwisselen ze van stoel maar blijven vrolijk met zijn allen in de cockpit zitten.

DearMud | 02-01-17 | 18:08

Gevonden:

"We're told that every country needs an elite for stable government, therefore "populist" raging about elites is divisive and misplaced. But of all the elites in modern times, our current political class is an elite with one important difference: it's a nobility that for the first time in history, has no sense at all of noblesse oblige."

Ging over Brexit:

www.theregister.co.uk/2016/06/22/andre...

Tapu | 02-01-17 | 18:08

@Jackanders | 02-01-17 | 17:39
En bij Klaver, sprongen ze zonder parachute het vliegtuig uit
Padum... tsss (bedankt voor het gebruik van het drumstel)

Tostiman | 02-01-17 | 18:07

Ik blijf het grappig vinden dat er mensen zijn die boos zijn op de manier van kiezen in de VS en hun sterke argument is dat Hillary meer stemmen had gekregen. Diezelfde mensen vonden het prachtig toen UKIP wel heel veel stemmen kreeg maar weinig zetels.

Mafkees_Deluxe | 02-01-17 | 18:06

Ik las van het weekend een mooie genuanceerde mening, dat een land nou eenmaal een elite nodig heeft om dit te besturen, MAAR dat voor het eerst in de geschiedenis er nu een elite heerst zonder enig gevoel van "noblesse oblige". Zal kijken of ik de link kan vinden.

Tapu | 02-01-17 | 18:05

Trump is net zo keihard deel van die elite als de Clintons. Zeg nou zelf. Een miljardair die een kabine van multimiljonairs aanstelt. Hoe anti-elitair is dat, denken jullie zelf? Denk je echt dat de Donald er voor de working class zit? Think again.

Worst_kaas_scenario | 02-01-17 | 18:02

Hoe suf misschien ook, maar kan iemand me uitleggen wat de clou is van die eerste cartoon? Snap er niks van.

Ichneumonidae | 02-01-17 | 17:59

Waardeloze metafoor. Een democratische samenleving lijkt geenszins op een vervoermiddel en piloten evenmin op politici. Overigens heeft Trump wel degelijk bestuurlijke ervaring, alleen niet in de publieke sector.

Valt me wel vaker op, als de boodschap maar deugt dan gaan matige cartoons compleet viral op Social media.

Gen. Maximus | 02-01-17 | 17:57

@RandomAct | 02-01-17 | 17:48

Simpel, kijk naar haar verleden, zij is mede verantwoordelijk voor de "Arabische lente"
Maar buiten dat, word je zo ie zo genaaid, door links of door rechts. En dat is logisch

Tostiman | 02-01-17 | 17:56

Een land is geen vliegtuig. Een vliegtuig besturen is van groot belang en vereist grote kundigheid.
Een land hoeft niet bestuurd te worden.

keestelpro | 02-01-17 | 17:55

Als ik in een vliegtuig zit waar de piloten de kist op ramkoers hebben gezet mag iedereen van mij het stuur overnemen.

Seksdocent | 02-01-17 | 17:54

@Tostiman | 02-01-17 | 17:32
Interessante conclusie, wat is precies de basis in logica hiervan?

RandomAct | 02-01-17 | 17:48

De tendens van het plaatje: Sturen moet je aan vaklui over laten. Nou daar kunnen we kort over zijn. De huidige generatie politici en topambtenaren stapelt fout op fout. Als de particratie niks beters te brengen heeft dan wordt het net als in de US tijd voor outsiders.

Janneus | 02-01-17 | 17:46

Dit is het enige handvat wat regressief links over heeft naar hun jarenlange wanbeleid en "virtue signalling" bullshit. Mijn insteek voor de (voorlopige) 4 jaar, lekker la-la-en en die vervelende slinkse types en media keihard in hun bek uitlachen; op dat punt ben ik namelijk aanbeland met de voortdurende Godwin campagne en overige slechte verliezer gedrag van de globalisten.
.
Gelukkig duidden dit soort tekeningetjes wel goed aan hoe ver de pijn en vooral het verlies van regressief links gaat; gereduceerd tot het niveau kleine kinderen die dwars liggen.

HaatAth3ist | 02-01-17 | 17:41

Die Pechtold versie vind ik eigenlijk nòg veel slechter.
Daar had namelijk helemaal niemand zijn hand opgestoken.

Padum... tsss (sorry, het drumstel stond er toch)

Jackanders | 02-01-17 | 17:39

Als je tekst onder een spotprent nodig hebt dan is het zowieso een kutspotprent.

vanBarchum | 02-01-17 | 17:38

Waar gaat dit over? Wat is het minimum IQ om dit te begrijpen?

Pedronegro | 02-01-17 | 17:38

Ronaldo, doet eens lievv leestekens gebruiken. Heb geen zin om je brei aan bijzinnen te ontcijferen.

Word er zo moe van.. | 02-01-17 | 17:38

Ach, die plaatjes hebben toch altijd als doel mensen aan het denken te zetten.
Tenminste, dat hoor ik die tekenaars vaak roepen.

Nou, deze zet gezien de vele rake reacties aardig tot denken aan.
Vaak vilein en zeer raak.

happen naar de baas | 02-01-17 | 17:35

@frank87 | 02-01-17 | 17:31
Als Hillary aan de macht gekomen was, had ze haar man op een hoge positie gezet.
Dan hadden de kiezers twee Clintons voor de prijs van één gekregen.
*feestmuts opzetten doet*

necrosis | 02-01-17 | 17:35

De man met de snor is een Palestijnse kaper.
De passagiers het zangkoor van de Linkse Kerk.

de honden blaffen... | 02-01-17 | 17:34

Tostiman | 02-01-17 | 17:30
En niet alleen links.

Gualtiero | 02-01-17 | 17:32

@Optelsommetje | 02-01-17 | 17:27
En als Hillary President was dan werden ze niet genaaid?
Laten we nu eerst maar afwachten. Tot nu toe doet ie het beter dan Hillary ooit had gekund (lees gewild)

Tostiman | 02-01-17 | 17:32

Optelsommetje | 02-01-17 | 17:27
Dat is die boze witte man toch wel gewend. En dacht je echt dat Hillary ze iets leuks zou brengen?
Maar gelukkig is het politieke landschap niet versplinterd daar. Wat zullen die Amerikanen blij zijn dat ze niet hoeven te denken of ze niet op het een of ander buitenbeentje gaan stemmen...

frank87 | 02-01-17 | 17:31

@sinar2 | 02-01-17 | 17:26
Links is voor vrijheid van meningsuiting, zolang het hun mening is uiteraard.

Tostiman | 02-01-17 | 17:30

He shit, een cartoon waarin een andere mening wordt afgebeeld. En Trump IS helemaal geen piloot. Stom hoor! Ik zou een boze tweet sturen!

John McClane | 02-01-17 | 17:29

Tja, we zijn met Trump inmiddels alweer wat stappen verder. Hij heeft alleen maar superrijke vriendjes van de Wall Street kliek benoemd in zijn kabinet. Jaja, die van Goldman Sachs, u weet wel.
De boze witte man die op Trump heeft gestemd gaat straks keihard genaaid worden.
Drain the swamp in je hol.

Optelsommetje | 02-01-17 | 17:27

@Cuyahoga | 02-01-17 | 17:18
Volgens de geruchten zelfs zonder handen....

Badum... tsss

necrosis | 02-01-17 | 17:27

@Cuyahoga | 02-01-17 | 17:18
Bah, een seksistisch grapje. Mag niet meer van Claudia. Van mij wel, al lag deze wel erg voor de hand.

Tostiman | 02-01-17 | 17:27

Het gaat over het vliegen naar een ander vliegveld, niet over wie de piloot. Dat ze het alleen maar over de piloot kunnen hebben is al een ad hominem.

zwarte_weduwe | 02-01-17 | 17:26

Ze raken er maar niet over uit bij Links. Blijkbaar hebben ze helemaal niets op met democratie zodra het ook maar even afwijkt van wat zij willen.

sinar2 | 02-01-17 | 17:26

Links vertrouwt de piloot blindelings. Ook als ze recht naar beneden storten.

Wim Venijn | 02-01-17 | 17:25

@Binnenbaan | 02-01-17 | 17:18
Ik vond hem ook wel geinig, inderdaad niet zo zuur boys.
Verder zie ik weinig nut in zeiken over Drumpf, hij is een fact of life geworden als President dus we (ze) zullen het er mee moeten doen.
Verder verwacht ik dat hij in de "cockpit" omringd zal worden door vele ervaren piloten en instructeurs.

Berbaar | 02-01-17 | 17:24

Wed dat al die passagiers het wel eens zijn over de richting die het vliegtuig op moet. Daar loopt de analogie met de politiek dus mis.

frank87 | 02-01-17 | 17:20

Ik kon er gewoon om lachen, niet zo zuur daar op de redactie jongens. Of hebben jullie er allemaal de pee in dat GP mislukt is?

Binnenbaan | 02-01-17 | 17:18

necrosis | 02-01-17 | 17:17
Die kon in ieder geval wél met een stuurknuppel overweg.

Badum.. tsss.

Cuyahoga | 02-01-17 | 17:18

Goeie tekst over die politiek correcte cartoon, Ronaldo.

Lewis Lewinsky | 02-01-17 | 17:17

@Cuyahoga | 02-01-17 | 17:09
Schijnbaar had Monica Lewinsky betere papieren, vraag maar aan Bill......

necrosis | 02-01-17 | 17:17

Interpretatie van het plaatje: Trump is een boze passagier, per definitie ongeschikt voor de job, in het zadel geholpen door domme mensen die happen op boze retoriek, wat vervolgens door onafhankelijk journalist Wouter Zwart van de onafhankelijke NOS gretig gedeeld wordt en voorzien van het predikaat "briljant".
Ik haal er vooral uit dat ik meer, meer meer mensen van buiten de politiek in bestuursfuncties wiel zien die kortere, kortere kortere metten maken met vooringenomenheid van de staatsmedia.

Captain Pervert | 02-01-17 | 17:15

Discriminerende cartoon. Te weinig zwarte inkt gebruikt, dat zie je zo.

Kapitein Stijlvol | 02-01-17 | 17:14

Een zo domme cartoon hoeft niet afgezeken te worden, dat is al bij eerste oogopslag duidelijk.

Glasgow Argus | 02-01-17 | 17:13

Hup Trump!

Lewis Lewinsky | 02-01-17 | 17:12

Ah, dus Killary heeft wél een pilotendiploma?
Waar heeft ze die gehaald?
Bij de vader van maxima?

Cuyahoga | 02-01-17 | 17:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken