Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mail van een leraar: Kwestie Israel/Palestina geschrapt uit vmbo geschiedenisboeken

LdeJong_12delencompleet_0.jpgUit de stijlloze mailbox. Knip, plak & opdat wij nooit vergeten. Beste mannen van GeenStijl, Al meer dan 10 jaar sta ik inmiddels voor de klas. Op een leuke middelbare school ergens in het midden van ons landje. Gemixte populatie, de helft van de kids uit omliggende dorpjes, de helft uit 'de grote stad'. Het is een leuke, sfeervolle school, openbaar ook. Dus aan God hoeven we in ieder geval geen verantwoording af te leggen. Dit zorgt er echter wel voor dat we iedereen, ongeacht afkomst, seksuele voorkeur, freaky opvoeding of wat dan ook aan MOETEN nemen. Maar goed, ook dat hoort bij de job laten we maar zeggen. Ik geef geschiedenis, een mooi, betekenisvol vak waar we kinderen laten zien dat 'de mensen in de tijd leven'. Klinkt holistisch en boomknuffelig, maar de tijd van jaartallen stampen is toch echt voorbij. Is niet erg, ik vind dat een goede ontwikkeling, liever leerlingen op basis van bronnen, meningen en feiten zelf een mening laten vormen dan er herkauwende zombies van maken die jaartallen opbraken. Het vak maakt vaak discussies los, leerlingen leren elkaars mening accepteren of aanvechten met argumenten en kunnen in discussie gaan over actuele gebeurtenissen die haar wortels hebben in het verleden. Op het vmbo is een vast onderdeel van het verplichte examenprogramma sinds 2001 het verrijkingsdeel: Israël & Palestina. Een thema wat ook op het centraal examen getoetst wordt. Het is uiteraard een thema wat in de multiculturele klassen tegenwoordig gevoelig kan liggen. Dat is niet erg, dat is juist goed. Leerlingen in laten zien dat over elk 'feit', elke 'gebeurtenis' meerdere meningen mogelijk zijn, meerdere manieren van interpretatie. Ook dat juich ik als docent enorm toe! Maar waar wil ik nu heen met dit gezwam? Vanaf 2018 is er een nieuw examenprogramma voor het vmbo. En wat is nu het nieuwe aan dat programma? Die kids moeten ook nu al zo'n beetje de hele geschiedenis vanaf 1900 kennen, inclusief het hele Israel/Pali gedoe. MAAR, na een uitvoerig overleg van de nieuwe examencommissie vmbo is besloten om het onderdeel Israël/Palestina te SCHRAPPEN uit het centraal examen. Gewoon, niet meer toetsen. Het krijgt een 'nette plaats in het schoolexamen'. Klinkt niet erg toch? Maar dit betekent dat men als school eigenlijk niet meer verplicht is om het te toetsen, iets wat bepaalde scholen, in bepaalde steden, met bepaalde grote hoeveelheden van bepaalde mensen heel erg goed uitkomt. Alles keurig verantwoord, natuurlijk zijn er meer wijzigingen, maar de manier waarop deze knieval wordt weggepoetst door onze schijterige, policor beleidsmakers komt me echt de strot uit. Hier het gehele document (pdf). Er staat letterlijk: Het verrijkingsdeel 'Het ontstaan en de gevolgen van de brandhaard Israël/Palestina' heeft een plaats gekregen in het schoolexamen. 'Lastig te bespreken' Een plaats gekregen? Weggeduwd, weggemoffeld en vertrapt zal men bedoelen. Een van de leden van de commissie kwam op een hogeschool de nieuwe veranderingen toelichten. Ik vroeg hem welke, historische, didactische of inhoudelijke reden hij kon aandragen voor deze keuze. Zijn antwoord: "Dat kan ik niet. Het is gewoon lastig in sommige delen van dit land om dit te bespreken." Zie hier het failliet van dit onderwijssysteem, dit prachtige vak en dit prachtige land. Van de geschiedenis kan je leren, het kan je verwonderen, het kan je verbazen, het kan je zelfs aanzetten tot nadenken. Maar dankzij mensen als Kuzu, Sylvana en een stel schijtluizen die buigen voor een militante minderheid wordt dit steeds moeilijker. Maar, die veranderingen komen toch niet zomaar? Ze zullen het werkveld toch wel geraadpleegd hebben? Ja joh, natuurlijk wel! Mijn Randstad0vmbo-collega's vonden tussen het wegduiken voor kogels, het graven van loopgraven en het stapelen van zandzakken ook nog tijd om de uit-ste-ken-de en super objectieve vragenlijst (pdf) over de veranderingen in te vullen. Alles wordt gevraagd, over elk jaartal komt een opmerking, maar wat ontbreekt er TOTAAL in deze vragenlijst? Juist ja.... het Israël/Palestina-conflict. Geen enkele collega heeft er blijkbaar een mening over gehad. Alleen dat ze er zo snel mogelijk vanaf wilden in verband met hun eigen veiligheid? Ik hoop dat de examencommissie nog wel de ballen zal hebben om de Tweede Wereldoorlog te laten staan in het programma, want de veranderingen gaan hard. Ik las ergens al dat met name Franse Marokkanen ons land bevrijd hebben en dat de Joden slachtoffer waren, maar dat er nog veeeel meeer groepen waren die het minstens net zo zwaar hebben gehad, zo niet zwaarder. Dit vak wordt door onze regering en haar beleidsmakers gebruikt, maar eigenlijk zelfs misbruikt voor hun politieke correctheid. Dat is dus blijkbaar niet een alleenrecht voor knettergekke Aziatische dictaturen... Bah. Oh ja, laat dit aub maar anoniem zijn, dit soort meningen liggen nogal gevoelig in het linkse onderwijsbolwerk... Groet, Een bezorgde geschiedenisleraar [NAW bij redactie bekend]

Reaguursels

Inloggen

Ene Adolf Hitler had ook wat aangepaste geschiedenis boeken geïntroduceerd.

Raider Twix | 19-12-16 | 15:18

@Sans Comique | 18-12-16 | 18:15
Ik denk dat je vooral kunt stellen dat het een unieke situatie is waar we verder ook veel feiten van hebben kunnen verzamelen (veel enigszins vergelijkbare situaties zijn veel ouder en dus minder accuraat).

Geschiedenis is iets wat je (onder andere) moet leren feiten en meningen te onderscheiden. Ergo: dit is daar dus een mooi onderwerp voor. Plus het is iets wat vrij vaak in het nieuws komt en dus aansluit bij hetgeen de kinderen regelmatig te horen krijgen. Je kunt de Armeense genocide er wel bij halen, maar daar hoor je weinig van terwijl het rond Israel nog regelmatig rommelt. Hoe meer iets aansluit, des te beter de kinderen het ook oppakken en er echt iets blijft hangen. Maar door een aantal zandhappers is dit dus niet meer mogelijk.

Martinspire | 19-12-16 | 14:28

@keizeradmiraal4 | 18-12-16 | 18:10

ja idd, alle drie zijn ze bij Monte Casino gesneuveld

12pints | 19-12-16 | 13:32

Tijdgeest. We zijn in oorlog met de radicale islam (zie alle aanslagen), maar de grijze muizen hebben de macht en kunnen geen oorlogvoeren. Daarvoor is de grijze muizenoplossing: herdefinieren, weglaten, niet-benoemen en geschiedenisherinterpretatie.

Het is heel simpel. Alles wat niet door de deugcultuur kan worden opgelost krijgt een andere naam. Voila. Toch opgelost. Maar je gaat er wel dood aan. Dat wel.

van heinde en verre | 19-12-16 | 13:20

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 11:28 "VMBO? Zeer uitgebreid kleuteronderwijs...."
Wie bent u helemaal, dat u dit soort uitspraken durft te doen? Ooit een VMBO van binnen gezien? Ooit gezien, dat het VMBO een verzamelgebouw is van zeer uiteenlopende niveaus en studierichtingen, met als top de Theoretische Leerweg, die meer dan voldoende aansluiting biedt aan niveau 4-studierichtingen binnen het MBO? Het zijn dit soort uitspraken, waardoor meer dan de helft van alle kinderen in de hoek geschopt worden.
Ik heb ruim 40 jaar in het MAVO gewerkt, de voorloper van de Gemengde en Theoretische Leerweg, en ik kom bijna dagelijks oud-leerlingen tegen met schitterende carrières in opleidingen (t/m universitair) en loopbanen.
Mocht u zelf het geluk hebben nog iets meer te kunnen hebben leren dan MAVO/TL,, dan getuigt uw uitspraak van het feit, dat meer intelligentie absoluut niets zegt over iemands sociale intelligentie.
In uw geval lijkt mij de discrepantie groot. U bent toevallig geen politicus?

L.E. Raar | 19-12-16 | 13:05

Hm, kan nauwelijks geloven dat iemand die zo'n prachtbrief vol stilistische hoogstandjes schrijft (met slechts één foutje: "een thema wat" ipv "dat"), geschiedenisleraar op het vmbo is. Lijkt me eerder een epistel van een beroepsstoker als Bosma of een GS-redactielid die een verjaardagsfeestjesverhaal heeft geparafraseerd. Dat anonieme maakt het er ook al niet sterker op natuurlijk.

18konijn | 19-12-16 | 12:12

m@rkus | 19-12-16 | 06:33

Precies, het hele "thema" interesseert mij al sinds 1996 geen zak meer, toen kwam ik er namelijk steeds meer achter dat allebei eikels die geen licht in de ogen van de ander gunnen. Die orthodoxe en ultraorthodoxe Joden had ik vroeger vanuit mijn geloofsachtergrond respect voor maar zie ik nu als net zulke idioten en mongolen als moslims van soortgelijke snit.
Ik snap ook niet wat er dan zo ontzettend boeiend aan is om dit kinderen op te dringen en kostbare tijd te verdoen. Kinderen hebben ook gewoon geen interesse hierin en hebben geen enkele binding met die woestijnvolken met hun geruzie en gevecht. Krijgen ze dan ook uitleg over de kwesties van slachtpartijen in Afrika tussen stammen en geloven? En zo ja, wat "leren" ze hier van? Dat je elkaar niet moet vermoorden, goh nou nou dat wisten we nog niet.
Zoals ik al aangaf hierboven, bouw eens het gevoel van trots op bij die kinderen, dat ze trots zijn op hun voorvaderen en hun geschiedenis, Nederland heeft enorm veel groots betekent op wereldgeschiedenis-niveau en grote ontdekkingen gedaan. Dan creeer je tenminste weer een gevoel van waarde en bewondering voor de plek waar ze wonen en je zult zien dat de leerlingen zich bij dat soort onderwerpen volop interesseren omdat het over hun EIGEN cultuur en geschiedenis gaat ipv die van een paar zandhappers, bomgordels, muursnuffelaars en stenengooiers.

Copycrauw | 19-12-16 | 11:55

Wie interesseert zich nou eigenlijk voor die stoffige woestijnvlakte waar die Isreali`s en Palo`s die elkaar de hersen inrammen?

Ga eerst maar eens aandacht besteden aan zaken waar de etnische Nederlanders trots op kunnen zijn, alle Nederlandse wetenschappers, kunstenaars, wereldontdekkers en helden die ons land hebben gevormd.

Eerst een of ander multiculti jubel verhaal afsteken waarin jaartallen niet meer ergens toe doen maar alles op "meningvorming" (een zwaar overschat onderdeel van het lesprogramma want altijd links ingevuld).

Maar goed, een beetje slimme Nederlandse knul of dame gaat gewoon zelf het net op en zoekt dat allemaal uit en heeft die stoffige spijkerbroek met gympies en stekeltjeshaar inclusief kek colbertje en 3FM t-shirtje niet nodig.

nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_perso...

Copycrauw | 19-12-16 | 11:43

Ach ja, het onderwijs. Alles wat 'te moeilijk/lastig/niet-in-het-straatje-past' schaffen we meteen maar af.

Na wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie (moeilijk, want daarvoor moet je kunnen "rekenen"!) is nu geschiedenis aan de beurt.

VMBO? Zeer uitgebreid kleuteronderwijs.

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 11:28

eegters

Goed naar de russen gekeken denk ik

TheStef | 19-12-16 | 10:58

Hoorde laatst een mooie "tongue in cheek" van een maat van mij. Hij gaat geld eisen bij de Palestijnen en Israel omdat hij "emotionele" schade heeft geleden omdat hij al 40 jaar wordt lastiggevallen met dat k*tprobleem. :) :) ;)

Basil Fawlty | 19-12-16 | 10:45

Bezorgd is het nieuwe bruin

Alvarez | 19-12-16 | 10:29

benieuwd waar dit naar toe gaat. Ik vrees dat het niet te goede komt voor de maatschappij.
Nederlanders moeten ook gaan fokken als konijnen en hun kinderen de juiste liberale waarden meegeven. voorderest moeten we ons best blijven doen om de mensen die hier zijn, keihard te laten inzien dat nl nog steeds een liberale, christelijk joodse cultuur heeft.

Schepvogel | 19-12-16 | 10:03

Benoem dan het echte probleem en verschuil je niet achter de Levant.

Rest In Privacy | 19-12-16 | 09:17

-weggejorist-

jip_86 | 19-12-16 | 08:04

Daarom laten we Wilders volgend jaar maart maar geschiedenis schrijven. Dan komt het wel weer goed.

Dutch_Holland | 19-12-16 | 07:55

@Sans Comique | 18-12-16 | 18:15
.
Je mist het punt totaal.
Het gaat erom dat we in Nederland lesprogramma's aanpassen om de lange tenen van moslims te ontlopen.

Bytemaster | 19-12-16 | 07:52

Ik zou zeggen schrap het VMBO.

deEerlijkeLeugenaar | 19-12-16 | 07:34

Verfrissend, is dat eeuwige geneuzel over "Grenzen aan de groei" (1972) nu ook eindelijk eens geschrapt?

dugo | 19-12-16 | 07:34

De linksmensch is een groter probleem dan de moslim, zij immer halen de barbaren binnen, pamperen ze, en geven ze alle ruimte. De grootste vijand zit binnen onze eigen groep, het zijn Nederlanders zonder ballen, zonder hersens, zonder mannelijkheid zonder realiteitsbesef.
.
Als wij ze niet in een gesticht stoppen doen ze dat met ons, zie de Sovjet unie en alle andere linkse dictaturen.
.
Waarom ze heulen met barbaren en hun joden, homo, vrouwen en alles haat accepteren, begrijp ik nog steeds niet.
.
Landverraders, vroeger stond hier de doodstraf op, tegenwoordig moet je oppassen als je tegen landverraders bent. We leven in een openbaar gekkenhuis.

GerMonster | 19-12-16 | 07:23

Tja schrap de 3 H's dan ook maar direct van het lesprogramma: homo's. hoofddoeken en holocaust. Lekker slapen in het VMBO!

Simon_GS | 19-12-16 | 07:22

Is het niet eenvoudiger om het probleem isra/pali : palisra te noemen , de naam voor de nieuwe staat kan dan Palisralie zijn .
Het is maar een ideetje .

alshetware | 19-12-16 | 06:34

Ik snap dat wel. Het is ook een hopeloos ingewikkeld conflict waar je wel over kunt discussiëren, maar waar je geen moer mee opsciey, en qua geschiedenis niks mee opschiet. En ik hoor tot diegenen die van jongs af aan geleerd heeft dat 'Israel' de goeie partij was in een vijandige Arabische wereld, en pas later begreep dat zaken niet zo zwart-wit liggen.

m@rkus | 19-12-16 | 06:33

@de honden blaffen..
.
Jammer dat u feiten poneert zonder de feiten te kennen....

Een klas met dertig leerlingen met dertig verschillende nationaliteiten is wel een heel groot toeval. Misschien in een internationale schakelklas waar de eerste aanzet wordt geleerd tot het leren van het Nederlands? Maar daar is de klassegrootte gelimiteerd, veelal tot 15 leerlingen.
.
Een leerlingvan school sturen wegens wangedrag onmogelijk? Ook mis. Het is wel degelijk mogelijk, u bazelt, alleen zal de school een dossier moeten aanleggen en een zeker protocol moeten volgen (grofweg: schorsing, schorsing met melding aan onderwijsinspectie en verwijdering). Dit om willekeur te voorkomen en leerlingen een bepaalde zekerheid te bieden. Voor de school niet altijd fijn, maar de leerplicht komt ook met plichten voor scholen.
Dat de meeste scholen onvoldoende werk maken van dossiervorming (o.a. om incompetente docenten uit de wind te houden) is een ander verhaal.
Dat het lesgeven sinds het afschaffen van het speciaal onderwijs er niet makkelijker op is geworden klopt wel, maar u vergeet te vermelden dat allerrlei leerlingen met allerhande stoornissen al zeker 12 jaar in het reguliere onderwijs meelopen.

Han Fortmann | 19-12-16 | 06:24

Beste geschiedenisleraar,

Als u net zo tendentieus lesgeeft als in u schrijft in uw brief, dan heb ik liever niet dat u mijn kinderen lesgeeft. Waardeert u het werkelijk dat uw leerlingen een eigen mening vormen? Ook als die afwijkt van de uwe?

Dat u voortdurend dezelfde onderwerpen wilt onderwijzen aan de examenklassen is uw goed recht, maar als u de geschiedenis van jouw eigen vak zou kennen, dan weet u dat onderwerpen voortdurend gewisseld worden. Ook voor uw eigen plezier. Dat iet alle onderwerpen aan bod kunnen komen lijkt mij duidelijk.

En dat het conflict 'Israel en Palestina' (waarom eigenlijk maar tot 1979?) nu in het schoolexamen zit, is voor u en uw school geen enkel belestsel om het te onderwijzen en te toetsen. U bepaalt immers, met uw vakgenoten, welke onderwerpen u daarin aan de order stelt en u mag zelfs zelf de examens opstellen! U krijgt dus volledig de vrije hand om het onderwijs over dit onderwerp in te richten.

Uw brief adresseert dus een non issue.

Han Fortmann | 19-12-16 | 06:16

de honden blaffen... | 19-12-16 | 02:02

Nou, Madamme is zeer bij de pinken dus dat is niet het probleem. Maar ik begrijp haar wel. Zij is itt tot haar leeftijdgenoten compleet digitaal en kent als pre babyboomer de wereld, Dus soms moeten jij en ik onze mond houden en luisteren naar mensen die meer hebben meegemaakt dan wij en daar is niks mis mee. "Live and learn" of het nou mijn ma of jou ma is. Capisce!

Basil Fawlty | 19-12-16 | 02:19

Basil Fawlty | 19-12-16 | 01:57
Ik vrees dat je moeder iets gemist heeft.
Of dat haar geheugen niet helemaal in orde is.

de honden blaffen... | 19-12-16 | 02:02

de honden blaffen... | 19-12-16 | 01:47
en
Graaf van Egmont | 19-12-16 | 01:33

Ik zat laatst weer eens te klagen over exact hetzelfde tegen mijn ma (78) en zij zei. Basil maar waar jij over klaagt is hetzelfde als in de jaren '60 en '70. Hmmm...

Basil Fawlty | 19-12-16 | 01:57

Graaf van Egmont | 19-12-16 | 01:33
Men heeft geen tijd meer voor exacte vakken, men heeft te druk met:
www.beteronderwijsnederland.nl/conten...
Dat is niet zo vreemd natuurlijk, met als het een beetje tegenzit dertig nationaliteiten in een klas.
Wereldbeschouwing, geschiedenis en evolutieleer wordt ook wat moeilijk als er maar één waar geloof is, islam.
En daarbij nog autisten en zwakbegaafden (waar vroeger speciaal onderwijs voor beschikbaar was).
En een leerling vanwege vergaand wangedrag van school afsturen is uitgesloten.
En dat allemaal in een klas.
Ga er maar aan staan.

de honden blaffen... | 19-12-16 | 01:47

de honden blaffen... | 19-12-16 | 01:04
Dat laatste roep ik al jaren. Kinderen hebben geen parate kennis meer en het boeit ze ook helemaal niet. Er wordt alleen geleerd waar ze iets kunnen vinden als ze het weten willen. Maar het weten zelf telt niet meer mee.

Graaf van Egmont | 19-12-16 | 01:33

Ik pleit er voor om toch maar terug te keren naar het leren van jaartallen. Kunnen de kinderen als ze later volwassen zijn snel het jaartal opzoeken en lezen waarom er dat jaar uitgerekend dat gebeurde.

Graaf van Egmont | 19-12-16 | 01:29

Reden | 19-12-16 | 01:03

Genau. Heb hetzelfde. Haal er een "satanisch" genoegen uit want ze zijn zo makkelijk op de kast te krijgen.

Basil Fawlty | 19-12-16 | 01:25

toetssteen | 19-12-16 | 00:58

Dat waren nog die mooie oude socialisten. Mijn pa toen hardcore VVD had respect voor die "socialisten" want dat waren zijn werknemers in de fabriek. Hij stemde dus VVD en vloerpersoneel PVDA (kantoor was CDA). En iedere 5 jaar was er het steekspel over de nieuwe cao. Zij wilden 10% voor 5 jaar en hij bood 5% en men kwam uit op 7.5%. Iedereen gelukkig. Maar uiteindelijk waren ze allemaal super trots op de fabriek en de produkten die ze maakten (toen moderne design meubels.) Kan me nog herinneren. Ikea ballenbak? Mijn pa had een ruimte waar alle vullingen van de meubels waren. 10x10, 1 meter hoog vol met schuimachtige produkten. Een foambak. Wat een feest voor een 8 jarige smurf. Mooie was. Het was een familiefabriek. Dus de naaisters waren getrouwd met de staalwerkers en ik was hun mascotte. Maar ik mocht maar 1 keer per 2 weken naar de fabriek en dan alleen op vrijdag en dan werd ik verwend door de naaisters want die hadden de snoepjes en werd natuurlijk geplaagd door de mannen. Mooie herinneringen. Maar wat ik toen al leerde en dat heb ik nu nog. Betaal de mensen die voor je werken goed en toon respekt want dan krijg je respekt terug maar eis wel dat ze net zoals jezelf keihard werken.

Basil Fawlty | 19-12-16 | 01:17

Ik ben nog steeds blij met de geschiedenislessen over hoe je 'n plaatje kon tekenen van hoe de communisten (en socialisten) de maatschappij zagen; als driehoek met twee horizontale lijnen, zodat de klassenstrijd duidelijk werd tussen arbeiders, middenklasse en elite.
Maar ook werd 't inzicht groot toen hij daarnaast 't plaatje tekende van hoe de fascisten de maatschappij zagen; dezelfde driehoek maar dan met schuin omhoog gestoken lijnen vanaf de bodem naar boven, zodat de gebundelde samenwerking 'van-laag-tot-hoog' per productschap duidelijk werd als rechtop tegen elkaar gezette en samengebundelde korenschoven.
(het ware karakter van fascisme is samenwerking tussen de verschillende maatschappelijke lagen; als alternatief en antwoord op de blijvend strijdig te houden klassentegenstellingen; de 'permanente revolutie')
Het is 'n goed bewaard geheim gebleven, dat na de tweede wereldoorlog in Nederland niet alleen de veel betere Pachtwet van de Duitsers is gekopiëerd, maar ook dat de SER (de Sociaal Economische Raad, het hoogste tripartite overleg orgaan) het poldermodel vormgeeft met overleg tussen Overheid, werkgevers en werknemers.
U mag hieruit begrijpen, dat de goede dingen van 't fascisme 'n belangrijke bijdrage leveren aan de ordening van onze Nederlandse maatschappij.
Is er dan geen terechte kritiek op bijvoorbeeld 't communisme én 't fascisme (?), jazeker, omdat beide ideologieën dwingende rolpatronen opleggen van bovenaf; en die sjablonen blijven de mensen met hun democratische wensen onderdrukken en manipulatief vervormen.
Juist dáár is goede geschiedenisles voor nodig. Om mensen de voor- en nadelen te laten zien van 't ene systeem en van 't andere systeem; en hoe je op de langere termijn daar rode draden bij kunt zien. Vaak als zich alsmaar herhalende cyclus van ellende, maar toch. Geschiedenis is géén karma; predestinatie, en ook geen gesloten oorzaak-en-gevolg-causaal-systeem, dat gedoemd is zich eindeloos te herhalen.
We hoeven niet te blijven geloven in theorieën (en godsdiensten) over slechts de dwingend (zondige) zwaartekracht van aangeboren eigenschappen. We leren.
Met moeite, maar we leren, dat we niet slechts gevangenen zijn van onze situatie. Goede geschiedenisleraren brengen dat bij.

Der Paulie | 19-12-16 | 01:12

Probleem in het onderwijs is dat er teveel geouwehoerd wordt.

Heinzelmann | 19-12-16 | 01:06

Jaartaalen kennen vormen de ruggegraat van het geschiedenisonderwijs. Bepaalde zaken meteen in het juiste tijdvak kunnen plaatsen is hetzelfde als doodgewoon weten welk land waar op de aardkloot ligt. Met Google Earth is dat laatste een heerlijk onderwerp. Helaas ontbeert het vak geschiedenis iets dergelijks. Er dient een modicum van parate kennis aanwezig te zijn. Verder geheel eens met leraar in kwestie.
Salut! Evocatus

Evocatus | 19-12-16 | 01:04

hminkema | 19-12-16 | 00:53
Ja hoor, het gaat geweldig met het Nederlandse onderwijs.
Zie ze juichen:https://www.nrc.nl/nieuws/2012/12/19/invoering-verplichte-taal-en-rekentoets-uitgesteld-a1438911
Een leerling die in de jaren 60 van de vorige eeuw 6 jaar lager onderwijs volgde, had meer parate kennis dan de huidige MBO schoolverlater.

de honden blaffen... | 19-12-16 | 01:04

Basil Fawlty en Toetssteen
Vind het zelf nog steeds leuk om tegen die hippies te discuteren.
Zodra het jij-bakken begint heb je namelijk al gewonnen.

Reden | 19-12-16 | 01:03

Reden | 19-12-16 | 00:44

Pa was een rooie haan, maar als hij zou horen wat er nu wordt uitgekraamd zou hij spontaan VNL stemmen.
Maar hij is overleden in '67, dus heeft heel die 'ontwikkeling' van het toenmalig socialisme naar gemakzuchtig elitair gebral niet meegekregen.
Vandaar dat ik denk dat hij die rooie veren af zou hebben gelegd.

toetssteen | 19-12-16 | 00:58

Reden | 19-12-16 | 00:44

Feest van herkenning! Ik hoorde laatst van mijn ma hoe vaak ze mij wel niet moest corrigeren als ik weer thuis kwam met rare ideeën van die knakker. En vergis je niet zoals ik al zei ik zat dus op de lagere school tijdens de jaren '70 (iets van 10 a 15 jaar eerder dan jij?) dus die leraren waren de hardcore jaren '60 hippies. De types waar jouw zoon nu mee te maken heeft zijn de kleinkinderen van die hippies. Jongere generatie maar nog steeds zo gek en "weltfremd" als hun grootouders. Succes! en dat meen ik serieus. Je zult je handen vol hebben aan die idioten.

Basil Fawlty | 19-12-16 | 00:55

Dat van een schoolvak een bepaald deel van de examenstof niet in het Centraal Examen wordt getoetst maar in een van de vele Schoolexamens, hoeft absoluut geen devaluatie van die leerstof te betekenen.

Bij mijn vak, Nederlands, wordt maar liefst 75% van de examenstof getoetst in de Schoolexamens, het hele examenjaar door, en maar 25% (alleen leesvaardigheid) in het Centraal Examen in mei. Literatuur, schrijfvaardigheid, mondelinge taalvaardigheid, argumentatie, taalkunde: ze krijgen allemaal een plaats in de Schoolexamens. Die nemen wij als leraren minstens zo serieus als het Centraal Examen, en ze tellen samen ook even zwaar mee als het examen.

Alle examenstof voor het Schoolexamen is trouwens *verplicht* voor alle scholen. Maar je kunt nu eenmaal moeilijk een heel schoolvak toetsen in één zittinkje van een paar uur. Goed dus om dat te spreiden. Dat is ook in het belang van de leerlingen.

Kortom, veel rook, geen vuur, doorlopen mensen.

hminkema | 19-12-16 | 00:53

Graftak | 18-12-16 | 23:25

Yep.

toetssteen | 19-12-16 | 00:49

Basil Fawlty | 19-12-16 | 00:39
Op school had ikzelf ook redelijk vaak een aanvaring met zo'n politieke lolbroek.
Gelukkig steunden mijn ouders mij toen, en lieten mij ook de keuze maken.

Reden | 19-12-16 | 00:44

Reden | 19-12-16 | 00:27

Overigens. Bloedeng die indoctrinatie maar als ik erover nadenk ik had hetzelfde eind jaren '70. Mijn pa en ma werden ook pissig op mijn leraar op de 5e klas die openlijk verklaarde dat hij PSP stemde want dat waren goede mensen. VVD en CDA? Bah vies enge kapitalisten. Ik als 8 jarige smurf verward want ik wist dat mijn ouders VVD stemden dus die waren slecht? Mijn ouder super pissig. Niet omdat hij PSP stemde maar omdat hij ons er al mee lastig viel. Op die leeftijd moet je kinderen niet lastig vallen met politieke dingen of het nou links, rechts of gelovig is. Het is de leeftijd dat je als menneke voor het eerst verliefd wordt en als meisje voor het eerst "gewooed" wordt door dat menneke. Maar niks politiek of gelovig. Voor mij is iedere politieke en gelovige indoctrinatie op die leeftijd zwaar verwerpelijk.

Basil Fawlty | 19-12-16 | 00:39

En van mij mag de sharia hier in Nederland komen !
Maar!!!!! Dan wel ALLEEN voor de moslims.
Alle niet moslims en afvalligen vallen onder ons normale wetboek.
.
Denk dat de crimineeltjes hier wel oppassen met stelen, het kost ze dan ipv schoffelen een hand

Reden | 19-12-16 | 00:30

Reden | 19-12-16 | 00:27

Hear, hear! +1

Basil Fawlty | 19-12-16 | 00:28

Mijn zoon van 11 wist al te vertellen dat Trump slecht is en dat Hillary had moeten winnen.
En dat in groep 7 !
Heb hem gevraagd waarom Trump slecht was, maar dat was hem niet verteld.
School is verplicht. Maar OPVOEDEN doe ik zelf wel.
Hij mag zelf kiezen als hij oud genoeg is, tot die tijd vertel ik hem gewoon de waarheid.

Reden | 19-12-16 | 00:27

"Aan alle leraren en onderwijzers uit Nederland!
De nazi-agenten hebben iets nieuws: Het nationaal-socialistische Opvoedersgilde, waarin alle leraren verenigd moeten worden.
Opvoeders van de Nederlandse jeugd, bedenk: uw taak is zeer belangrijk!
Weiger als één man lid te worden van het Opvoedersgilde!
Geef dit pamflet door. Laat het uw collega's lezen!"
Een citaat uit de link.
Vervang nazi door EU, en nationaal door cultuur.
En we zijn aangeland in de huidige situatie, de methoden zijn exact gelijk.

de honden blaffen... | 19-12-16 | 00:16

miko | 18-12-16 | 23:42

Humm. Laat ik er een cliche ingooien. "l'histoire se répète." Maar cliches zijn cliches omdat ze waarheid bevatten. We hadden vandaag hier een Erdo onderwerp aangaande kerst en ik relateerde dat in mijn plempsels daar met met een ander topic gisteren hier ( www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/12/... ). En in ieder antwoord heb ik bewust Godwins vermeden omdat dat te gemakkelijk is. Maar ik hoorde vandaag via via dat menig seculiere Turk in Istanbul vraagt aan mensen met bekenden in Europa, VS en Australie of ze hun kinderen daar kunnen plaatsen. Geld is geen probleem maar ze willen hun koters weg uit Turkije. Diep triest. En nog steeds laat ik er geen Godwin op los al jeuken mijn handen.

Basil Fawlty | 19-12-16 | 00:09

Dit is wat dr. Bill Warner (www.politicalislam.com) uitlegt als het subtiel invoeren van de sharia. En dat middels de jihad, die hij omschrijft als een 'civilizational war' en niet alleen als een gewapend conflict.

In Amerika worden/zijn op scholen ook al veranderingen in tekstboeken doorgevoerd op deze manier.
Dat dit misschien kleine veranderingen zijn doet er niet toe. Stap voor stap, stukje bij beetje, wordt zo de sharia van toepassing op een niet-islamitische samenleving, net zolang tot deze een geheel islamitische samenleving is geworden.

Braboblanke | 19-12-16 | 00:06

@Basil Fawlty | 18-12-16 | 23:31
We kijken toch al teveel naar de geschiedenis met de huidige grenzen in ons hoofd.
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
Mensen die trots zijn op hun land waar ze misschien 200 jaar geleden niet eens tot zouden behoren. geschiedenis blijft vooral leuk.
Dat leren van,.. geloof ik allemaal wel.

miko | 18-12-16 | 23:42

Inderdaad, het wegnemen van dit onderwerp zou niet slecht zijn als er een goede reden voor werd gegeven. Maar zeggen dat het bespreken van het conflict tot 'moeilijkheden' leidt is alles behalve een goede reden. Dit soort 'moeilijkheden' leiden juist tot vooruitgang, door de dingen onderling onbesproken te laten blijven we in andere werelden leven. Een typisch symptoom van slappe linkse geesten die denken dat het verstoppen voor moeilijkheden gelijkstaat aan het oplossen van moeilijkheden.

Zosima | 18-12-16 | 23:37

Er is maar 1 antwoord. Vaseline.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 23:35

@jezusisonzin | 18-12-16 | 23:21
Net zoals de Joden zijn de meeste arabieren ook pas in de twintigste eeuw in het land terecht gekomen. De joodse zionisten brachten namelijk geld mee en creëerde handel.Het overgrote deel van de Palestijnen hun wortels liggen in Egypte, Jordanië en Syrië.
Zelfs Yassar Arafat was geboren in Egypte.Ten tijde van de Engelse bezetting mochten arabieren joden door het hele mandaat trekken. de claim op de kleine strip genaamd Israël is dan ook absurd.

miko | 18-12-16 | 23:34

omanders | 18-12-16 | 21:57

Omanders. Mooi! Als kind en puber heb ik die trilogie keer op keer gelezen (iets van 10+ keer). Fantastisch en ik heb ze nog steeds. Die trilogie was een van de redenen dat ik geinteresseerd ben geraakt in geschiedenis. Dankzij die boeken heb ik bijvoorbeeld de klassieker Herfsttij der middeleeuwen gelezen van Huizinga en oa de boeken van Jonathan Sumption www.amazon.com/Hundred-Years-War-Batt... Dus dacht ik een jaar of 2 geleden laat ik weer eens na 25+ jaar die boeken van Beckman lezen. En ik schrok. Met de kennis van nu viel mij op hoe policor zij was in de jaren '70, Ze vervalst gewoon de geschiedenis in die boeken. En zoals ik al zei als kind vond ik die boeken fantastisch maar Beckman zou nu de oma zijn van de hipster millenials. En ja laat je dochter die boeken lezen maar neem het losstaand van de fictieve figuren als Marije en kleine Robert met een grote korrel zout. Overigens Bertrand de Guesclin (spreek uit Geeklè en G als zachte K. Wist ik ook niet, hoorde ik laatst ;)).https://nl.wikipedia.org/wiki/Bertrand_du_Guesclin . Met mijn kennis van nu Beckman verhief Bertrand Du Guesclin als een soort middeleeuwse Castro of Gevara, wat in de jaren '70 populair was. Zij portretteert hem als een arme man die toevallig van lage edele afkomst was maar wel een soort Robin Hood. Right... not of non. Du Guesclin was idd een lagere edelman maar hij was een super Franse nationalist. Hij had nml een hekel aan de Engelsen die zijn provincie bezetten en was super pro Frankrijk. Niks stelen van rijken en aan armen geven welnee joh. Engelsen werden gewoon afgeslacht en hij hield de centjes vandaar dat hij opeens ook grote landgoederen kon kopen. In die boeken is bijna iedere Engelsman behalve Geoffrey Chaucer (triomf van de verschroeide aarde) een barbaar ( nl.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Chauce... .) Zij vergeet wel effe te melden dat Aquitaine/Gascogne toch echt al 200+ jaar verbonden was aan Engeland en dat "Fransen" in Bordeaux trots waren om Engels te zijn want het was een van de rijkste gebieden dankzij de wijn export (burp). maar naast deze dingetjes nogmaals laat haar die boeken lezen! Vooral Triomf van de verschoeide aarde (de revolutie in Parijs, die zij briljant beschrijft vooral hoe die revolutie zijn eigen kinderen "opeet") en Rad van Fortuin (veldtocht in Spanje en de onmogelijke liefde van Matthis). Fantastisch! Detail. Matthis Cuvalier bestond dus echt maar omdat er weinig over hem bekend is heeft zij de vrijheid genomen om hem zwaar te romantiseren. Zij ziet hem in haar ogen als een 14e eeuwse romantische socialist. Niet echt reëel.

Basil Fawlty | 18-12-16 | 23:31

Mooi weer spelen zodat anderen de klappen krijgen is ook eindig. En verder: Google op "Denial Syndrome". Dodelijker dan alle enge ziekten bij elkaar.

Orakel1958 | 18-12-16 | 23:31

@Nuchternederland | 18-12-16 | 20:48
Ik heb nooit VMBO gehad. Kan ik me daarvoor laten inenten?

@SanderVreibik | 18-12-16 | 22:31
Als je graag hebt dat de pleuris uitbreekt ga eens op vakantie naar Venezuela en blijf een week of twee in Caracas en vraag je dan eens af of je echt wil dat de pleuris uitbreekt. Denk het niet.

miko | 18-12-16 | 23:27

jezusisonzin | 18-12-16 | 23:21
Voordat de staat Israël was gesticht woonde er bijna niemand, het was voornamelijk een kaal moeras, op wat Druzen na. Wat zich nu Palestijn noemt zijn voornamelijk immigranten uit Arabische buurlanden.

Graftak | 18-12-16 | 23:25

Ach ik maak me nergens meer druk om, vanavond een docu mogen aanschouwen van Sunny B., ik ben in wezen een discriminerende blanke.

kneuterzak | 18-12-16 | 23:24

Op zich is het verhaal vrij simpel. Israel behoorde tot Jordanië, totdat de joden daar de staat israel uitriepen. Ondanks het feit, dat van alle kanten door moslimstaten is geprobeerd , israel te vernietigen, is dat niet gebeurd.

Wat wel triest is, dat er moslims van hun bezittingen verdreven zijn en dat is een minder hoofdstuk in de geschiedenis van israel. De joodse staat had en heeft nu eenmaal geen rent op die bezittingen.

Die mensen zijn echter in de slachtofferrol blijven zitten en leven nog steeds in opvangkampen in Jordanië, Libanon, syrie en in eigen gebieden. Bijna 70 jaar geen nieuw bestaan opbouwen in de hoop ooit terug te keren. Dan ben je dus kansloos.

Heeft niet met geloof of ras te maken, maar met een instelling, waarbij gen eigen initiatief wordt genomen en je dan verbazen, dat je na bijna 70 jaar niets bent opgeschoten.

Deze les is misschien wel het belangrijkste. De joden is veel erger overkomen, maar zijn verder gegaan en hebben de sterkste staat in het midden oosten opgericht. Of je nu voor of tegen israel bent, daarvoor moet je in ieder geval respect hebben.

jezusisonzin | 18-12-16 | 23:21

Vmbo.. zou al leuk zijn als ze kunnen lezen, schrijven en rekenen.

Claude Jacque | 18-12-16 | 23:14

@fuckingawesome, 020 1095 en omgeving. Zoals eenzameschizofreen al zei, misschien kan ik je van dienst zijn. Alles voor het kind.

ristretto | 18-12-16 | 23:01

En nog over andere moslims in WOII uit ander topic: Het was n.a.v. van www.geenstijl.nl 08-05-16 | 23:21 en verderop. Het gaat om het z.g. Indische Legioen. D.w.z. uit Brits-Indië, het latere India, Pakistan en Bangla Desh. en.wikipedia.org... Het betrof zowel Siks, Hindoes en Moslims. Die laatsten stonden sterk o.i.v. de moslimse Bengaal Subhas Chandra Bose en.wikipedia.org... die onafhankelijkheid wilden van de Britten, en meende dat het kiezen voor Hitler zou leiden tot de ondergang van G.B. Ze waren aanvankelijk huurlingen van het Britse leger, maar als krijgsgevangenen van de Nazi's wilden ze maar al te graag vechten tegen de Britten. Video over Indiërs in Zandvoort en Texel. www.youtube.com... Ze waren ook in Zeeland. Maar omdat ze het koud kregen in onze contreien werden ze later overgeplaatst naar Zuid-Frankrijk. Ze hebben bij ons ook gezorgd voor nakomelingen. En sommigen hadden een merkwaardige seksuele moraal. freeindianlegion.info...
De Britten hebben e.e.a. enige tijd verdonkeremaand: news.bbc.co.uk...
Ci Ty33 | 21-05-16 | 18:16
militaryhistorynow.com...
Ci Ty33 | 21-05-16 | 19:08

Ci Ty33 | 18-12-16 | 22:54

Ze (SGP)komen helaas op voor iets te oude normen en waarden.
En daarmee redden ze het dus niet bij de mensen die niet in sprookjes geloven.
TeeJee | 18-12-16 | 19:58 Weest u niet bang: de SGP heeft er 99 jaar over moeten doen om tot de huidige 3 zeteltjes te komen. Partij Denk kan na 1 jaar met 3 zetels in de kamer komen. Wat heeft u liever ? Ik gok geen van beiden maar ik gok ook dat u de afgelopen 99 jaar minder last heeft ondervonden van de SGP dan dat u de aankomende 99 jaar van de nieuwe moslimpartij zult hebben.

A.S. Perien | 18-12-16 | 22:52

Hoofdstukje over één of ander slavernij verleden ook maar meteen 'een plekje geven'. Is ook niet nodig om te vermelden.

WistAllesBeter | 18-12-16 | 22:45

Sjeees, dit is al de 2e keer huilen vandaag.
Ik wil eigenlijk zeggen:
"Als we niet geschiedenis leren, zijn we gedoemd deze te herhalen."
.
Maar dit is niet eens geschiedenis.
Dit is wel zo'n 50 jaar geleden begonnen, maar het is nog de bittere realiteit van vandaag.
.
@Linkse gutmenschen:
Hebben jullie dan geen geweten?
Hoe kunnen jullie rustig splapen?

hotmint | 18-12-16 | 22:41

Over de Marokkanen in WO II. Het waren huurlingen in een soort vreemdelingenlegioen. Uit eerder topic:
De link staat bij ons in de boekenkast: Graven in de klei, Marokkaanse bevrijders van toen en de vrijheid van nu. Door Jan Dirk Tuinier en Moh. Achahboun. b.v. blz 10. En nu winkel ik wel selectief "Ook konden misdadigers uit de gevangenis komen als ze in het leger gingen." blz 11 'Er bleven dus veel wezen achter die geen andere keuze hadden dan goumier te worden."
Ci Ty33 | 02-05-16 | 23:33
Vervolg:
Samenvatting van blz 34 van Graven in de klei: Ïn 1943 kwamen enkele honderden Marokkanen naar diverse plaatsen in Zeeland. Zij waren door de Duitsers in Frankrijk krijgsgevangen gemaakt, en moesten in Zeeland aan de Atlantik wal werken. Of ze dat vlijtig deden vermeldt het verhaal niet. Najaar 1944 vertrokken ze met de boot uit Vlissingen. Eén sprak wat frans en schreef na de oorlog dat hij in Kassel was terechtgekomen. Of dat ook gold voor de anderen is niet bekend (blz. 37).
Ci Ty33 | 03-05-16 | 19:00

Ci Ty33 | 18-12-16 | 22:40

Orwell in zijn boek...

Maar apple had in '83 een reclame eenmalig tijdens de pauze van de superbowl. Ik hoop serieus dat Nederland op die manier wakker geschud gaat worden...

youtu.be/2zfqw8nhUwA

balletje_1967 | 18-12-16 | 22:37

@Yeohan | 18-12-16 | 21:24
Yup, doe ik ook. Vooral het thema slavernij,kruistochten kolonialisme. Altijd leuk.

miko | 18-12-16 | 22:33

Bewijst maar weer eens hoe ver je kunt komen met intimidatie. Zeker in een land als Nederland, waar het grootste deel van de bevolking bestaat uit wegkijkers.

Zenzeo | 18-12-16 | 22:31

-weggejorist-

SanderVreibik | 18-12-16 | 22:31

@ModusOperandi | 18-12-16 | 20:36
'zeker omdat de van oorsprong west-Afrikaanse Muhammed aanwezig in de geesten van palastijnen daar niets te zoeken hebben'
Arabieren west afrikaans?? Je meent het??

miko | 18-12-16 | 22:31

@ ristretto | 18-12-16 | 21:24: mag je van uit gaan. Anders bel ik nog wel een keer! ;)

@ F#ckingAwesome | 18-12-16 | 21:16: Wellicht dat Ristretto je meer over de door jou genoemde regio kan vertellen, is iets te ver van mij vandaan. Zoals ook L.E.raar al schreef; het gaat grotendeels om het gevoel. Je instinct zit er meestal niet ver naast.
Verder staat het los van kleurtjes; het gaat vooral om het milieu van het kind denk ik.

EEnzame SchizofrEEN | 18-12-16 | 22:29

Oh wat had Orwell toch gelijk. Het is alleen 30 jaar later geworden dan 1984. Maar Big Brother, Ministerie van Waarheid en Nieuwspraak, alles klopt exact anno nu.

lulleficatie | 18-12-16 | 22:09

Robertdoesniro | 18-12-16 | 21:08
Lees de motivering van de examencommissie. Die bestond 15 jaar geleden niet. Het gaat hier niet om de vraag of iets terecht of ten onrechte examenstof is, het gaat hier om de vraag of "lastig" voldoende reden is om actief te gaan schrappen, snap je?
Vandaag de dag zijn er bepaalde onderwerpen "lastig" die vroeger niet "lastig" waren, en dat is zorgelijk. Ik maak me geen illusies als het gaat om de vraag wat de gemiddelde VMBO-leerling oppikt wanneer de Palestijnse Kwestie behandeld wordt, maar als ik hier lees dat dit onderwerp door nota bene de examencommissie is geschrapt uit de examenstof, dan gaan er bij mij alarmbelletjes rinkelen, want dat schrappen is volgens mij symptomatisch voor een houding jegens de gevoeligheden van bepaalde bevolkingsgroepen, die we sinds het proces tegen Wilders juridisch gezien als rassen mogen bestempelen.
Beetje een gemiste kans, zeg ik dan als rechtgeaarde cynicus, want dan zijn die Palestijnen vast ook wel een ras te noemen, en de joden in Israél, waar ze ook vandaan zijn gekomen, zijn óók simpelweg een ras, en dus zou tijdens de geschiedenisles meteen de racisme-kaart getrokken kunnen worden, hetgeen een en ander een stuk gemakkelijker te bespreken zou maken!

Schoorsteenveger | 18-12-16 | 22:01

Ik krijg alsmaar deja vu-beelden, dat ik dit filmpje al eerder heb meegemaakt.
Hoe zat 't ook al weer?
Oja, Amsterdam had ambtenaren, die uiterst efficiënt hun administratie over Joden op orde hadden.
En toen nog wat.
En nog wat.
Maar uiteindelijk waren de meeste Joden verdwenen.
Ik heb er als 'na-beeld' aan overgehouden: je hebt daders met verschillende namen in verschillende tijden, en je hebt collaborerende ambtenaren, vooral in Amsterdam.
De daders zullen telkens weer moeten worden bevochten, en als 't meezit, relatief snel verslagen. Dat lukt wel.
Maar die glibberige collaborateurs, die bijna-daders maar toch niet helemaal daders. Dáár blijven we nog wel de komende eeuwen telkens mee behept.
We zien 'hen' als 'n schaduw waar verder niets te zien is. 'Ze' maken zich zo onzichtbaar als mogelijk, want 't is altijd de groep-in-functie die pragmatisch en opportunistisch-democratisch heeft besloten. En bij kritiek achteraf zeggen ze altijd, betrapt, 'je moet alles altijd in dié tijd zien; je kunt niet met de wetenschap van 'nu', die mensen van toen zomaar veroordelen; 'ze waren in functie'. Lees de vertaling: 'Wir haben es nicht gewußt'.
Protocollen en andere formaliteiten maken ambtenaren tot de ergste soort van verraders onder de groeps-clubjes. Omdat 't gewetenloze schimmen van heimelijken zijn; uiterst geniepig, uiterst laf, uiterst geduldig.
Ambtenaren zijn al eeuwen 'n noodzakelijk kwaad, zo lijkt 't, maar dat lijkt maar zo. Immers, hoe formeler, hoe beter vatbaar voor uiteindelijk 'n vorm van automatisering, en daarmee zullen in de toekomst de ratten vervangen kunnen worden. Omdat automatisering uiteindelijk ook transparantie kan opleveren.
Maar in 't heden en de nabije toekomst wordt de brei alleen nog maar onderdrukkender, lees er maar op na: Animal Farm, 1984 en Brave New World.
Ben ik optimistisch (?), jazeker wel.
Maar als ik dat verder uitleg, zou dit verhaal ook wel eens racistisch kunnen worden uitgelegd. En ik ben natuurlijk niet alwetend of helderziend over de toekomst.

Der Paulie | 18-12-16 | 21:58

"Ik geef geschiedenis, een mooi, betekenisvol vak waar we kinderen laten zien dat 'de mensen in de tijd leven'. Klinkt holistisch en boomknuffelig, maar de tijd van jaartallen stampen is toch echt voorbij. Is niet erg, ik vind dat een goede ontwikkeling, liever leerlingen op basis van bronnen, meningen en feiten zelf een mening laten vormen dan er herkauwende zombies van maken die jaartallen opbraken."


Nee. Nee, gewoon nee. Mijn dochter leest net Thea Beckman over de Honderdjarige Oorlog, en alleen om dat *IK* haar de tijdsbalk laat zien kan ik haar vertellen dat daar het hertogdom Bourgondië is onstaan, dat weer zo belangrijk is geweest voor het onstaan van de Nederlanden. En onthoud: Zonder Groot Privilege was de Akte van Verlatinge verraad aan de koning geweest.


Als je de data niet kent, de tijdsbalk niet uit je hoofd weet, weet je niet wat voor wat kwam. En dan kan je nooit ZELFSTANDIG oorzaak en gevolg beredeneren. Dat slaafs leren maakt juist een onafhankelijke geest.

omanders | 18-12-16 | 21:57

@PikinhetBlik | 18-12-16 | 19:11
Maar dat heb je vast niet op je mavo geleerd deugmans
Loopt ook niet lekker wel?

miko | 18-12-16 | 21:56

-weggejorist-

litebyte | 18-12-16 | 21:53

@@F#ckingAwesome | 18-12-16 | 20:18 Waarschijnlijk weet je dit al maar je kunt ook op de site van de onderwijsinspectie zoeken. Bijvoorbeeld voor basistoezicht vs zwak of zeer zwak. Scholen vergelijken, etc. zoekscholen.onderwijsinspectie.nl/zoe...

knutsel | 18-12-16 | 21:48

Ach... ik vermoed dat we tegen 2018 de geschiedenisboeken toch al een keer hebben moeten herschrijven omdat we "Mederland" heten in plaats van Nederland... als het aan links ligt tenminste...

Ik was een tijdje een zwevende kiezer... maar ik weet het intussen wel...

balletje_1967 | 18-12-16 | 21:46

Beste 'Een bezorgde geschiedenisleraar',

U zwamt niet! Het failliet van ons onderwijssysteem, mede vanuit uw prachtige vak (Geschiedenis), ons mooie land en haar aandeel daarin bezien, blijft maar doorgaan. Meer dan dertig jaren geleden werd mij al geprobeerd aan te leren dat WIJ fout zijn: Slavenhandelaren, imperialisten en racisten, zo zijn wij werd er toen al aan ons verteld: "Alle ellende komt door blanken!" Van gebeurtenissen kun je inderdaad leren of je daarom verwonderen, verbazen of aanzetten tot zelfstandig nadenken. En ja, de militante minderheid moet de mond gesnoerd worden! Waarom dan? Omdat die kwalijk bezig zijn door een wig te drijven tussen hen en ons. Verder niks mis met minderheid, maar Kuzu, Snotturk nos.nl/artikel/2148643-kamerlid-overwe... , Sylvana en al die Hollandse mensjes die hen appeasen nl.bab.la/woordenboek/engels-nederland... , hebben toch echt een schop met klomp onder hun readt nodig. Want de tijd dringt www.elsevier.nl/buitenland/achtergrond... .

Mvg, JJJJ

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-12-16 | 21:40

Marokkanen betrokken bij de bevrijding van Nederland? Broodje Rif-Aap!

Marokkanen betrokken bij de bevrijding van Italie, en dan massaal van bil met de verkrachting van Italiaanse vrouwen en meisjes (periode april-juni 1944)? Dat dan weer wel. Het staat in Italie nog steeds bekend als de "Marocchinate". Zie ook de film LaCiociara, gebaseerd op deze periode.

Hoewel de Russen in dit opzicht baas boven baas waren.

Kortom, de geschiedenis van de tweede wereldoorlog is uiterst gecompliceerd, en uiterst wreed, en eist onze niet aflatende aandacht. Ook en vooral op middelbare scholen.

ljcoster | 18-12-16 | 21:24

Eenzame schizo, succes met je nieuwe carrière. Hoop dat je de voldoening krijgt die je zoekt.

ristretto | 18-12-16 | 21:24

Mijn kinderen krijgen van mij bijles aan de keukentafel. Noem het een kleine correctie of aanvulling op de aangeboden stof.

Yeohan | 18-12-16 | 21:24

Nu weet ik dat het hiet over geschiedenis gaat, maar ik had toch echt een betere nummering verwacht in die super objectieve vragenlijst in pdf formaat...

Quasi88 | 18-12-16 | 21:24

En wat dacht U dat een van mijn kinderen in groep 8 voor geschiedenisles kreeg in de lesstof: "de paus riep op tot de kruistochten om jeruzalem te veroveren. Hier kwamen veel moslims en joden bij om."
Bizar gewoon, nergens de context dat de islamieten eerder Jeruzalem hadden ingenomen.

Tee Of Cup | 18-12-16 | 21:23

@F#ckingAwesome | 18-12-16 | 20:18 Heb je je al verdiept in de verschillende onderwijsmethoden, zoals Dalton of Jenaplan. Een openbare school hoeft wat dat betreft niet persé slecht te zijn. Verder wat de leraren hierboven ook al zeggen. Een wachtlijst is altijd goed. (ben dan wel geen onderwijzer maar weet uit ervaring dat de keuze lastig is).

knutsel | 18-12-16 | 21:17

EEnzame SchizofrEEN | 18-12-16 | 20:47

L.E. Raar | 18-12-16 | 20:59

Dank jullie. Ik woon in Amsterdam. En ook zonder te hebben gekeken naar scholen in mijn omgeving (grofweg omgeving driehoek Oosterpark - Indische Buurt - Watergraafsmeer), zie ik op afstand al enorme verschillen. Maar waar ik dan ook weer geen zin in heb, is kiezen op de kleur en dan er dan later achter moeten komen dat het een inspiratieloze bende ambtenaren is die meer investeren in protocollen dan in inzicht kweken in de leerlingen.

F#ckingAwesome | 18-12-16 | 21:16

@ stampertje85 | 18-12-16 | 21:05

Onze oliedollars worden welbesteed door de Arabieren. Takbir!

HoogToontje | 18-12-16 | 21:10

-weggejorist-

Mata Hari | 18-12-16 | 21:10

"Een thema WAT", en "een thema WAT".
Da's nog es een goeie leraar!
Welkom op 't vmbo.

Mata Hari | 18-12-16 | 21:10

Schoorsteenveger | 18-12-16 | 20:49

Dan nog. Er waren een hoop onderwerpen die misten in mijn geschiedenisboeken op mijn middelbare school,
en dit was 1 van die dingen.
Men achtte het blijkbaar niet belangrijk genoeg.
Later heb mezelf ingelezen, zoals ieder weldenkend mens doet, voordat ze een mening geeft.
Dus aangezien het 15 jaar terug niet anders was,
zie ik het probleem totaal niet.

Robertdoesniro | 18-12-16 | 21:08

Beste geschiedenis leraar dit is vreselijk frustrerend. Zo les te geven.

De leugen over 1940. Blijft maar rond dolen. Maar is totaal onjuist.

www.hpdetijd.nl/2010-05-05/marokkanen-...

franck7020 | 18-12-16 | 21:05

Ik werk ook op een school, en je wil niet geloven wat een propaganda er in de geschiedenisboeken staat: ieder hoofdstuk verwijst op één of andere manier naar de Arabieren en hoe ontzettend geavanceerd en beschaafd zij waren. Alles dat het Westen heeft ontwikkeld, is eigenlijk niets meer dan plagiaat van de Moslims. Verder wordt Westers imperialisme als een soort genocide gepresenteerd, terwijl benadrukt wordt hoe de blanke man nog steeds de vruchten hiervan plukt en de hele rest van de wereld lijdt onder onze hebzucht. Ik zal eens foto's maken van de tekstboeken en naar GS sturen: je gelooft je ogen niet.

stampertje85 | 18-12-16 | 21:05

Het is echt ongelooflijk dat het linkse gepeupel zo blind is ...

EdwinM. | 18-12-16 | 21:00

F#ckingAwesome | 18-12-16 | 20:18
Hoewel je het niet aan mij vraagt, mag ik na 40+ jaar ervaring, denk ik, wel zeggen dat ik zo ongeveer weet waar je op kunt letten.
Maak een afspraak met een directielid, liefst direct na een pauze. Zorg dat je voor de pauze op het schoolterrein bent (of in het gebouw, als er geen schoolplein is), en LUISTER. Alle kinderen schreeuwen en joelen, maar als je goed luistert, hoor je, net als een imker, of de korf in rust is of niet. Opstootjes komen overal wel voor, maar je merkt al gauw hoe het OP/OOP reageert.
De beste scholen zijn scholen met rust in de korf. Deze meetlat heeft mij nog nooit bedrogen.
Ga niet af op de blabla van de directie. Liever een wat minder bespraakte directeur/-trice met overwicht, dan een gladde ratelaar.....

L.E. Raar | 18-12-16 | 20:59

Aanrader: serie Fauda (Netflix) , over een geheime Israëlische groep die infiltreren als Arabieren in de ('bezette') Palestijnse gebieden.

Elmauro | 18-12-16 | 20:54

Waarom geschiedenis op het VMBO? Laat ze timmeren en metselen, leren ze een vak!

Boer Willem | 18-12-16 | 20:53

Robertdoesniro | 18-12-16 | 20:15
Het is geen examenonderdeel meer, dus wordt het, zeker waar het als "lastig" wordt ervaren, ook klassikaal niet meer behandeld. "Hoeven jullie niet te kennen, dus slaan we het over."

Schoorsteenveger | 18-12-16 | 20:49

Weet je wie er ook vmbo had?
Weet je wie er ook geschiedenis gaf?

Nuchternederland | 18-12-16 | 20:48

@ F#ckingAwesome | 18-12-16 | 20:18

Allereerst de regio. In grote steden heb je grote-steden problemen. Ik ga even uit van mijn regio, Rotterdam, maar dit probeer dit even algemeen te houden.
Mijn kids heb ik op een één-pitter geplaatst. Ofwel, een school waarvan de ouders het bestuur vormen. Let op: kost wat, maar dan heb je ook wat.
Tweede waar je op letten kan: andere ouders. Vraag ze naar hun insteek en mening. Hoe 'vasthoudender' en 'vervelender hoe beter ook zij op het onderwijs letten.
Derde: aanname systeem. Heeft de school een wachtlijst? Goed teken. Heb je een persoonlijk gesprek met de directeur of wordt je in een groep uitgenodigd? Mijn voorkeur is de eerste. Bereid een paar vragen voor, zoals: Welk ondersteuningsprofiel heeft de school? Welk samenwerkingsverband valt de school onder? Hoe vind extra begeleiding plaats in geval van bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie? Wat zijn de cito-resultaten van de afgelopen vijf jaar? Wat is de gemiddelde klassengrootte en waarvoor is daar voor gekozen? Hoe ziet de samenstelling van het team er uit (teamfoto op de site spreekt soms boekdelen) en hoeveel parttimers werken er (slecht voor continuïteit)?
Tijdens rondlopen door school: zorg dat het overdag is, tijdens lessen. Kijk waar het mag even hoe de kinderen zich gedragen, ook tijdens een pauze. Mogen ze door de gang rennen? Zitten er kinderen apart in de gang of aula te werken? Vraag de reden hiervoor. Hoe ziet het onderwijsondersteunend personeel er uit? Dus de concierge, klassenassistent. Als dat enkel stagiaires zijn, waarom? Is de conciërge een sjofele vent met een sjekkie in zijn mondhoek? Wat zij zijn 'verborgen kwaliteiten' (meestal weet hij meer van de school!).

Welke onderwijsvorm spreekt je aan en wordt er op die school gegeven? Elk kind is anders en is gebaat bij een bepaalde vorm, zoals traditioneel, montessori, Dalton, Jena, Vrije school...
Vraag naar methodes die gebruikt worden. Bekijk deze. Hoe oud zijn ze? (Lichtend voorbeeld is een school waar tot voor kort nog met guldens werd gewerkt).
Persoonlijk zou ik nooit meer een kind op een openbare school willen hebben. Investeer in je kind, wat je maximaal kunt missen. In Rotterdam wat scholen in willekeurige volgorde:
RSV Noord, RSV Zuid, de Kralingsche school, de van Oldenbarneveltschool, Montessorischool kralingen, Montessorischool Rotterdam. Let op: hoge ouderbijdrage. Dus ook redelijke ouderbetrokkenheid.

EEnzame SchizofrEEN | 18-12-16 | 20:47

Islam is vrede, jihad is de bloemetjes water geven en links is de oplossing.

HoogToontje | 18-12-16 | 20:45

Islam is een afgeleide godsdienst van het jodendom en daarom hebben de joden meer rechten op dat stukje land, zeker omdat de van oorsprong west-Afrikaanse Muhammed aanwezig in de geesten van palastijnen daar niets te zoeken hebben. Aan de andere kant, na 600 jaar afwezigheid hadden de joden er in 1949 ook niets meer te zoeken. Dat heet het dualiteitsprincipe. In feite hebben de palastijnen rechten en de joden ook. Coexistence was de enige mogelijkheid maar. Komt ie. Als je een hoofddoek of Keppel draagt trouw en seks je niet met de andere. Hè. Dus ook al noem je het één Israël, onder een onafhankelijke grondwet, de zuilen zorgen voor feitelijke segregatie. Daarom vervalt ook hier artikel 1. Daarom heb je hier in Nederland het gevoel alaof we 4 eeuen terug zijn. Je kunt het wel via legalisme afdwingen maar als de zuilen dat ondermijnen is een bevolking gedoemd om te vervallen in stammendenkerij en gaat het licht van De Verlichting uit, verstomt de stem van Thorbecke en ontstaat er weer rassenhaat en bijgeloof. De cohesie is niet aanwezig bij diegene die niet verlicht zijn. Naakt zijn wij onder de zon. En zometeen nog blind ook, want deze rede vindt geen bijval. Leer ze van de strijd tussen katholieken en protestanten. Vergelijk dat met sjiieten en soennieten. Trek parallelen tussen de grote relegies. Er is voor iedereen plaats op de heuvel, echt. Als mensen het licht maar zien

ModusOperandi | 18-12-16 | 20:36

Knettergek, zei een wijze man.

Bram van Ojik | 18-12-16 | 20:35

Ik hoorde laatst al dat "Kristalnacht" een feestdag was....

Oepsie1234 | 18-12-16 | 20:25

In de jaren negentig kregen wij te horen dat het wel meeviel. Nou, ik zie gewoon gebeuren waar we bang voor waren hoor, niks onderbuik. En de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn willen graag onder de groene zoden liggen alvorens anderen met echte maatregelen komen, ze weten donders goed dat ze verantwoordelijk zijn dus doen ze net of het probleem er niet is. Alles om de moslims te pleasen, het zal hun tijd wel leren.

Lyin Ted | 18-12-16 | 20:21

Met het streven naar de vernietiging van natiestaten en het onder Duits suprematisme brengen van miljoenen mensen en heel Europa is het niet zo verwonderlijks dat geschiedenis herschreven moet worden.
Fascisten hebben nooit anders gedaan.
EU=Fascisme

bakoenin | 18-12-16 | 20:20

EEnzame SchizofrEEN | 18-12-16 | 19:15

Hey Schizo, mijn kind moet binnenkort naar school. Waar zou ik op moeten letten bij het selecteren van een basischool? Even afgezien van de ethnische samenstelling natuurlijk, die ligt nogal voor de hand.

Wat ik wil is goede kwaliteit, met name waar het de ontwikkeling van het karakter van mijn zoon betreft. Rubberen tegels hoeven niet zo van me. Ik heb of wel of geen vertrouwen in de school, en hoef dat vertrouwen niet door allerlei hinderlijke regeltjes die de juiste aandacht voor mijn kind alleen maar in de weg staan 'beschermd' te zien worden. Ik kan zelf prima oordelen, heb ik onze overheid niet voor nodig.

Qua onderwijsopvatting: first things first. Ik ben er vast van overtuigd dat feiten stampen volledig achterhaald is. Dus dat hoeft van mij niet zo hard. Maar een bijzonder onderwijstype waar de waarheid voor je voorgekauwd wordt op basis van whatever world view de oprichter van desbetreffende school in zijn lsd-gevoede visioenen in de sixties heeft opgedaan moet ik al helemaal niet hebben.

Gewoon, wetenschap, objectiviteit, onderzoeken. Geen geloel over gelijkwaardigheid van allerlei waarheden of culturen. Er is maar 1 waarheid, en die ontdek je alleen door eerst naar de feiten te kijken en daarna eens wat uit te proberen met wat die feiten je lijken te vertellen om te kijken of je goed zat. Punkt aus.

Vertel mij eens, wat voor kenmerken heeft een goede school? Wat zijn de kleine signalen waar je op kunt letten, die je voor een foute keuze kunnen behoeden? Ik bedoel, als de hele staf desgevraagd netjes het GL partijprogramma kan opdreunen is het wel duidelijk, maar ik krijg ze vast niet allemaal te spreken voor ik moet kiezen, of wel?

F#ckingAwesome | 18-12-16 | 20:18

Daar gaan we weer..

Die policor rug moet onderhand toch wel minimaal een hernia hebben van al dat bukken. Het wordt echt hoog tijd voor een nieuwe verfrissende wind, om die verstikkende smog van cultuurrelativisme vergoed te verdrijven. Het moet wel stoppen want het begint echt ziekelijke vormen aan te nemen, zeg maar een beetje Zweedse toestanden.

Batavi Magistralis | 18-12-16 | 20:17

Ik heb het doorgelezen, maar ik zie nergens staan dat het geschrapt is uit de geschiedenisles.
En 'kids' is een jeukwoord.
Met alle respect voor deze leraar, ze zijn belangrijk, maar is hij misschien een beetje snel geschrokken en is het misschien iets minder zwart/wit?

Overigens heb ik op het Gymnasium ook geen enkele vraag gekregen over Israël/Palestina tig jaren geleden, dus ik zou me er nu niet zo druk over maken, het is niets nieuws. En iedereen kan zichzelf inlezen gelukkig.

Robertdoesniro | 18-12-16 | 20:15

Geschiedenisleer? Doe maar Toekomstleer! "In de toekomst is er een derde wereldoorlog. Een bekende Nederlandse politici benoemde al de noodzaak tot gecontroleerde segregatie omdat de ongecontroleerde immigratie leidt tot ontwrichting van de samenleving. De allochtonen willengte niet luisteren en planten zich als loopse konijnen in een incestues hol voort. Vanaf welk jaar overstijgt de allochtoonse bevolving de autochtonen en kunnen we razzia's a.k.a. klinkeren in groteske vormen verwachten? Sla elkaar de hersens in in 3..2..1.. eeeeen Go!

Bevat alles. Geschiedenis, toekomst, gym,gevechtstechnieken. Bovendien voldoet het aan behoefte naar de waarheid. De linksen wilde deze gemengde samenleving dus we kunnen maar beter opschieten met elkaar af te maken ipv deze etterende puswond genaamd multicultuur door te laten woekeren. Leer ze maar gewoon gelijk dat we nooit meer eendracht zullen kennen. De aarde plat is en God het laatste woord heeft. Oog om oog. Succes he

ModusOperandi | 18-12-16 | 20:11

Ondertussen doet de Poolse regering een Erdogannetje..., check NOS journaal.

authentic | 18-12-16 | 20:10

Veel moslims verachten het geschiedenisonderwijs en dat ettert voort

Rest In Privacy | 18-12-16 | 20:06

WAT?!! Zie de link. De NWO (New World Order, ook Nieuwe Wereld Orde" is inmiddels al 'geschiedenis' en wel vanaf 1990? En hier wordt je met aluhoedjes afgescheept als je over de NWO / Bilderberg / Islamitische Stille Revolutie begint.

EnNouJijWeer | 18-12-16 | 20:05

Schoorsteenveger | 18-12-16 | 19:51

Tegenwoordig in Nederland. Vrij naar Orwell: "All races are equal but some races are more equal than others."

Basil Fawlty | 18-12-16 | 20:00

@A.S. Perien | 18-12-16 | 19:29
Ze komen helaas op voor iets te oude normen en waarden.
En daarmee redden ze het dus niet bij de mensen die niet in sprookjes geloven.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:58

Die twee landen hebben genoeg generaties beïnvloedt met hun onoplosbare geëmmer om land wat nauwelijks de moeite waard is,er zijn genoeg landen die de moeite waard zijn om je kids over te onderwijzen.

kzegje | 18-12-16 | 19:57

Examencommissie VMBO: "Het is gewoon lastig in sommige delen van dit land om dit te bespreken."
Dus schrappen we het onderwerp maar? Wat lastig is, moet het onderwijs uit? Tuurlijk niet, het is ook niet lastig, het ligt gevoelig bij bepaalde bevolkingsgroepen, sorry, bij bepaalde rassen, en de commissie vindt dat met rassen die lange tenen hebben volop rekening gehouden moet worden.Het ene ras heeft meer te zeggen, als het om ons onderwijs gaat, dan het andere ras.

Schoorsteenveger | 18-12-16 | 19:51

gm40 | 18-12-16 | 19:41
Heer van Agt, U ook hier?

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:45

Langshetrandje | 18-12-16 | 19:36 Jij snapt het! De heer pikinhetblik beduidend minder...

Veritas | 18-12-16 | 19:44

In algemene zin lijkt me het vak van onderwijzer een hel aangezien koters van 10 jaar tegenwoordig al een smartphone hebben en daar meer aandacht voor hebben dan voor de lesstof.
Maar als die leerlingen halverwege hun VMBO besluiten de school te verlaten, kunnen ze gelijk aan de slag bij één van de vele telecomwinkels in het land.
Die weten tenslotte meer van smartphones dan ondergetekende ouwe lul met een Samsung E1200.....

necrosis | 18-12-16 | 19:44

Loe de Jong is een eikel. Maar het is wel onze eikel.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:43

Ach, hebben ze zijn stokpaardje afgepakt? Arme docent.

gm40 | 18-12-16 | 19:41

Maakbare samenleving hé. Als je het niet benoemd, dan bestaat het niet. Walgelijk dat linkse beleid. En bijna net zo walgelijk als hun geschiedsvervalsing dat de NSDAP (hun directe voorgangers dus) rechts zou zijn.

P.redgleuf | 18-12-16 | 19:40

Joh die foto van Loe de Jong boven het artikel. Zelf ook niet onomstreden. nos.nl/artikel/639510-loe-de-jong-kend... Overigens deel ik de zorgen van deze geschiedenisleraar. Zeer slechte zaak en toont maar weer eens aan hoe diep het policore zit en hoe meer men zich er tegen afzet des te harder zal deze zeer invloedrijke minderheid tegenspartelen zelfs al moeten ze hele delen van geschiedenis weglaten of aan geschiedsvervalsing doen. Huidige situatie doet me altijd aan dit denken: en.wikipedia.org/wiki/Censorship_of_i... en het wordt er helaas niet beter op op dit moment.

Basil Fawlty | 18-12-16 | 19:37

Sliptong | 18-12-16 | 19:36
Groot i.p.v. groor.

Sliptong | 18-12-16 | 19:37

@Jonkheer Wttewaall | 18-12-16 | 19:24
Dan zeggen die ouders: "We hebben het niet geweten.", "Bevel was bevel.", "Maar er waren nog veel foutere mensen en die noemden we xenofoben, islamofoben en racisten. En juist zíj waren de oorzaak dat het allemaal escalereerde."

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:36

PikinhetBlik | 18-12-16 | 19:11
Volgens mij zou jij je nick beter kunnen veranderen in spijkersoplaagwaterzoekenwantinhouddiesnapikniet.
Vervolgens moet je weten dat de voorkeursspelling van zowel VMBO als MAVO met hoofdletters is en dat je ook een 'een' mist tussen het en bezittelijk.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:36

Is er iemand verbaasd? Ik niet. Dit is namelijk de Hollandse methode: in plaats van de strijd aan te gaan met holocaustontkennertjes, schrappen we de hele kwestie. Kunnen we het lekker veilig over andere, minder 'gevoelige' kwesties hebben. Vluchten in plaats van vechten maar het gevolg is dat andere kwesties nu ook gekaapt kunnen worden door kk jood roepend tuigh. Iets over Amerika? Zionisten wollah! Iets over de Spaanse burgeroorlog? Was van ons!!! Wij hebben het daar groor gemaakt!!! Ottomaanse rijk? Fuck Atatürk met z'n seculiere gezever. Inshallah! Geschiedenis wissen, je moet het maar kunnen.

Sliptong | 18-12-16 | 19:36

Niks nieuws onder de zon. In mijn tijd - en dat zal in de tijd van deze leraar niet anders geweest zijn - werd een bepaalde vorm van socialisme al als extreemrechts benoemd omdat de hedendaagse politiek zichzelf niet geassocieerd wenste te zien met het typische geweld waarmee links haar visie aan de rest van de maatschappij opdringt. Niet dat je jezelf in een volledig rechts georiënteerde maatschappij niet aan de verkeerde kant van de streep kan bevinden, maar je propaganda via de lesstof aan jongeren opdringen tekent toch echt wel de armoede van deze maatschappij die zichzelf als "vrij" durft te benoemen.

Pierre Tombal | 18-12-16 | 19:35

Sommige zaken moet je koters zelf vertellen, altijd al zo geweest. En ze een verdedigings- en/of vechtsport laten doen wordt noodzakelijk.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:29

Godsdienstigen zijn allemaal krankzinnig en gehersenspoeld. Het huidige kabinet drijft op de SGP en de CU. Need I say more?
Papenblok | 18-12-16 | 19:18 Ja, u vergeet te zeggen dat de SGP zo ongeveer de enige partij is die opkomt voor de oude Nederlandse normen en waarden inclusief een sterke krijgsmacht. Godsdienst is de rode lap waar u als dolle stier Creutzfeldt Jacob op gaat.

A.S. Perien | 18-12-16 | 19:29

Ik vind feiten en jaartallen stampen juist een heel nuttige schooltijdbesteding voor pubers die de neiging hebben het al-tijd beter te weten dan de rest van de wereld en die op basis van halve informatie wel even zullen duiden hoe de wereld in elkaar steekt.

raskol | 18-12-16 | 19:26

Veritas | 18-12-16 | 18:47
Da's nogal omstreden. Er zijn verhalen dat er wel gevechtshandelingen als bijdragen zijn geleverd, maar die zijn vaag en lijken historisch niet correct.

Wat wel zeker is, is dat er een stuk of 20 moslims waren onder de bijna 600 gesneuvelde Fransen, waaronder Tunesiërs en Algerijnen, die in 1940 dood langs de kust aanspoelden omdat hun vluchtschip was gekelderd.

De enige moslim die zeker in actie is gekomen en is gesneuveld is de Frans-Syrische SAS commando, Ibrahim Asem. Maar dan praten we 1945.

Dit zegt overigens niets over de vechtlust. Elders en ook in WOI schijnen naffers zich daadwerkelijk te hebben onderscheiden, niet alleen door groepsverkrachtingen, maar soms door heldhaftig optreden.

Rommelende Onderbuik | 18-12-16 | 19:25

Wat zullen kinderen hun wegkijkende, goedpratende ouders haten als ze straks, na de revolutie, de waarheid vernemen.

Jonkheer Wttewaall | 18-12-16 | 19:24

En op deze manier gaat het land dus gewoon naar de klote, sorry maar kan het niet anders formuleren. En over een wat langere tijd zakt dit land steeds verder economisch af totdat over een groter aantal jaren het is weggezakt in de economische rangorde tot ver beneden de middenmoot.
Als wij dan al niet eerder een echte, keiharde burgeroorlog hebben gekregen, veroorzaakt door dit soort tuig. Het eindeloze sLinksche wegkijken, ontkennen van alle valide redenen waarom het anders moet, dat kan alleen maar ontaarden!

LaatmaarLu? | 18-12-16 | 19:24

Waar is de tijd gebleven dat we een hekel aan die eigenwijze Fransen hadden?

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:21

Godsdienstigen zijn allemaal krankzinnig en gehersenspoeld. Het huidige kabinet drijft op de SGP en de CU. Need I say more?

Papenblok | 18-12-16 | 19:18

Oprisp | 18-12-16 | 19:00
Niet alleen onze Kerst en ons Pasen zijn de klos, maar ook Carnaval, het festijn dat men ongestraft autoriteiten belachelijk kan maken. Helaas hebben buitenlandse moslim-regeringen en moslim-gemeenteraadsleden lange tenen, geen gevoel voor ironie noch zelfspot, maar wel een geheim leger van potentiele terroristen. En niet te vergeten de omnaming van de jaartelling in het Engels is AD veranderd in CE en.wikipedia.org/wiki/Common_Era
Denk niet dat www.youtube.com/watch?v=8nXVR650JsE nog mogelijk is.

Ci Ty33 | 18-12-16 | 19:17

Och, op mijn school wordt al lang geen geschiedenisles meer gegeven aan basis of kader. In plaats daarvan worden er wat lessen 'mens en maatschappij' in het rooster gefrommeld zodat ook deze lastige onderwerpen zogenaamd behandeld worden.
Veel mensen buiten de randstad hebben absoluut geen idee hoe het er in onze vmbo's aan toe gaat. Uiteraard zijn er onder deze scholen nog de goede en slechte, laat ik nu net op één van de slechtste werken.
De populatie bestaat voor een extreem groot deel uit moslim kinderen, aangevuld met poolse kinderen. Er is volgens de inspectie 'een goed pedagogisch klimaat, maar didactisch moeten er stappen worden gezet'. Inmiddels weet ik nu dat dit betekent: de kinderen hebben het prima naar hun zin, want die krijgen ze. Lessen hebben geen doorgaande lijn, toetsen mogen onbeperkt overgedaan worden waardoor ze nauwelijks waarde hebben, tijdens de lessen is het onmogelijk nog telefoons te weren..
Ik hoor u nu denken:"Vroeger, toen moest je echt dat soort fratsen niet uithalen, anders kreeg je klop. En thuis nog eens dunnetjes over van vader."
Helaas.
Onze directie is enkel bezig met de juridische aspecten van het onderwijs, want álles wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Een leerling die verantwoordelijk is voor zijn / haar eigen werk? Helaas, juridisch moet je dan aantonen dat... bla, bla, bla. Een leerling zijn telefoon innemen? Hahaha, dat MAG helemaal niet! Een leerling uit de klas sturen? Welnee, daar moeten wij een heel protocol doorlopen, met verslaglegging, herstelgesprek, contact met ouders...

Een rapportbespreking is ook al zo'n feest. De ouders komen (alleen omdat ik dreig dat de rapporten anders NIET komen, maar niet doorvertellen dat ik dat eigenlijk OOK niet mag zeggen!), samen met de kinderen. Na het welkom wordt dan al snel duidelijk hoe goed de ouders de Nederlandse taal onder de knie hebben: niet. Gewoon, niet. Ze zijn hier al vele jaren, hebben meerdere kinderen (met Nederlands paspoort, lang leve de administratie), maar komen niet verder dan een beetje knikken op wat hun kind zélf aan ze vertelt. Wat dat kind vertelt, ik heb geen idee. Die twee (van de 17!) die wel Nederlands spreken, willen van mij horen dat hun kind toch echt een niveau hoger kunnen. Let goed op, als ik dat ook maar impliceer, kan ik straks op het matje komen, want 'de meester zegge Ahmed kan naar niveau 3, isch beloof, moet nu naar 3!'
De kinderen zelf? Een diversiteit waar je u tegen zegt. Lieve, aardige, stille jongens en meiden die totaal overschaduwd worden door potentieel terroristen-materiaal, drugsrunners, jeugdige criminelen.
Want ik vraag u dit: heeft u ooit in uw schooltijd meegemaakt dat de politie met drie man een leerling komt fouilleren om vervolgens een mes van 40 CM te voorschijn te halen? Deze leerling zit inmiddels vast. Of dat de recherche een medeleerling uit de klas komt halen? Die vervolgens drie dagen later doodleuk weer in de klas zit? En die dan tijdens een les over invloed van youtube (waarbij ik het filmpje van Piet Visser laat zien) volledig los gaat over de politie en exact aangeeft wat 'zij' van de politie vinden?
Nee, deze collega is er volledig klaar mee. Ik zorg er voor dat mijn kinderen een goede opleiding krijgen, al moet het via particulier onderwijs, waar ze hun eigen mening mogen vormen op basis van alle informatie die ze maar kunnen en willen krijgen. Dat mijn dochter aangeeft waarschijnlijk groen links te willen gaan stemmen? Prima, ik weet dat ze haar standpunt met goede redenen kan onderbouwen.
En mijn baan? Die hang ik binnenkort aan de wilgen.

EEnzame SchizofrEEN | 18-12-16 | 19:15

@MarcS | 18-12-16 | 19:03
Liever 'je'.
'Voor het bezittelijk voornaamwoord van de tweede persoon kunnen we zowel je als jouw gebruiken. Het is aan te bevelen om daarvoor zo veel mogelijk de gereduceerde vorm je te gebruiken. Overmatig gebruik van de volle vorm jouw maakt zowel gesproken als geschreven taal onnatuurlijk'

miko | 18-12-16 | 19:12

Oeps, Joris was weer eens sneller dan zijn schaduw.
*postuum zwaait naar Prince Buster*

necrosis | 18-12-16 | 19:12

PikinhetBlik | 18-12-16 | 18:38 - je vmbo? Niet gewoon jouw, zoals het hoort? Pot, ketel .....
MarcS | 18-12-16 | 19:03
Nee, want dan is het bezittelijk voornaamwoord. Ik gebruikte Je als in Je vmbo opleiding. Maar dat heb je vast niet op je mavo geleerd deugmans

PikinhetBlik | 18-12-16 | 19:11

Ca 6 a 7% van de huidige Nederlanders is moslim, en deze nu nog minderheid drukt zijn stempel. Vraagt niemand in dit land zich af hoe dit zal zijn bij 10 15 of 20% moslims ? Je kan er op wachten

Tirade | 18-12-16 | 19:09

-weggejorist-

Rest In Privacy | 18-12-16 | 19:08

wakker worden allemaal!

joost3001 | 18-12-16 | 19:07

Zolang bij geschiedenis de 'holocaust' als feit wordt onderwezen valt dat vak niet serieus te nemen.
@Prince Buster | 18-12-16 | 18:51

Lees dit eens:
nl.wikipedia.org/wiki/Aktion_Reinhard...
Dat wil zeggen, als je nog geen IP ban hebt.

necrosis | 18-12-16 | 19:07

Nou, van een mug een olifant maken. Op havo en vwo is dit onderwerp al jaren geen verplicht thema. Er zijn simpelweg te veel belangrijke thema's die ook behandeld moeten worden, ook op het vmbo. En dus moet je keuzes maken. Je kan kritisch zijn over de beweegredenen, maar het geschiedenis programma verandert elke 5 tot 10 jaar en enkele keer worden er dit soort keuzes gemaakt. Geen enkel vak is zo politiek gekleurd als geschiedenis. Ergens zal een compromis gesloten moeten worden.

ridder anton | 18-12-16 | 19:06

Nogmaals mijn variant op Gert en Hermien's Alle duiven op de Dam
Palestijnen op de Dam
Sharia hier, Sharia daar
Van die ellendige Islam
Sharia hier, Sharia daar
Op hun vlag staat levensgroot
Sharia hier, Sharia daar
Alle Joden moeten dood
Sharia hier, Sharia daar
En ze roepen ook Hamas
Sharia hier, Sharia daar
En dan volgt er iets met gas
Sharia hier, Sharia daar
En onze Gretta is weer blij
Sharia hier, Sharia daar
En Groen Links voegt zich daarbij
Sharia hier, Sharia daar
Palestijnen willen bloed
Sharia hier, Sharia daar
En Ome Dries die praat dat goed
Sharia hier, Sharia daar
Sharia hier, Sharia daar

Memek | 18-12-16 | 19:05

@PikinhetBlik | 18-12-16 | 18:38 - je vmbo? Niet gewoon jouw, zoals het hoort? Pot, ketel .....

MarcS | 18-12-16 | 19:03

Dit is dus precies wat Klaver en Pechtold willen. Toon je onderdanigheid. En dan hebben we het nu nog maar over 1 miljoen moslims. Hoe denk je dat het gaat zijn als er hier straks 2 of 3 miljoen moslims wonen ?

Tirade | 18-12-16 | 19:02

Nederland vol moslims. Geef ze een allah en een hakbar en ze doen alles wat je vraagt. Dat is een stuk makkelijker dan die mondige rothollanders die gewoon intellect aan de dag leggen door bijvoorbeeld referenda op te zetten. Een land vol moslims is veel makkelijker te besturen dan een land vol intellectuelen.

DannyM | 18-12-16 | 19:01

http://www.pi-news.net/2016/10/kassel-kita-kultursensibel-ohne-weihnachten/

http://www.mmnews.de/index.php/politik/14645-berlin-verbietet-weihnachten

In Kassel en Berlijn hebben ze kerstmis ook al afgeschaft. Vonden ze aanstootgevend..

Oprisp | 18-12-16 | 19:00

Mijnheer de Bezorgde Geschiedenisleraar, u ziet het helemaal verkeerd. Het is, in de woorden van Generaal Middendorp, allemaal de schuld van de klimaatverandering. Behalve de wereldvrede staat nu ook uw docentschap op het spel.
(Pas overigens maar op voor het geval "ze" u traceren!).

Musset | 18-12-16 | 18:58

Als ik als geschiedenisdocent zo'n klas zou moeten onderwijzen zou er elke week een SO over de Armeense genocide komen.

Draak uit Brabant | 18-12-16 | 18:57

Er wordt dus niet meer verplicht om de kwestie op een bepaalde manier te benaderen moet worden en mensen krijgen dus zelf de kans over dit conflict een mening te vormen.
Minder joodse invloed in Nederland kan geen kwaad.

Nathan R Jessup | 18-12-16 | 18:56

Wie de geschiedenis beheerst beheerst het heden, wie het heden beheerst, beheerst de toekomst.
Het zou maar tot discussie leiden de Israel Palestina kwestie...
Heel eng bericht in een groeiende lijst aan, tja wat zich het beste laat omschrijven als censuur.

ratelaar | 18-12-16 | 18:56

Wat een gekeuvel op dit draadje. Moet men zich niet beter bezighouden met de voorbereidingen voor het wintersuikerfeest (voorheen k.mis genoems). Ps. Sarcasme aan.

ff serieus nu! | 18-12-16 | 18:56

Ik krijg echt nog een keer een hersenscheuring van die policor-wegmetonse landverraders waar ik Nederland, nee, zelfs Brabant, moet delen.

Draak uit Brabant | 18-12-16 | 18:55

Zo tolerant is Nederland niet, eerder is het dat men niet van conflicten houdt, en ze dus graag vermijdt. Dit gecombineerd met policor-onzin zal ervoor zorgen dat (niet al te intelligent) volk dom wordt gehouden. Is dit vooruitgang of terug naar oude tijden? Of is stem-vee (dat niet in staat is tot kritisch denken en alleen op basis van emotie stemt) een gewenste ontwikkeling?

NoblesseOblige | 18-12-16 | 18:53

Op het vmbo gaat het toch alleen om seks en pillen ?!?

Montgomery Burns | 18-12-16 | 18:53

-weggejorist-

joost3001 | 18-12-16 | 18:51

Tut, tut, tut. Palestijnen zijn vrij dom volk maar Israel is ook niet bepaald fris en een enorme vergissing.

Spanko | 18-12-16 | 18:51

-weggejorist en opgerot-

Prince Buster | 18-12-16 | 18:51

En ook daarom stem ik op de PVV.
Het moet maar eens klaar zijn met het wegkijken tot de dood er op volgt.
Minder minder minder wegkijkers, want dàt zijn degenen die het grootste gevaar vormen voor alles wat we hier (nog) hebben.

Jackanders | 18-12-16 | 18:50

ach, ze zullen misschien zelf nog weleens aan den lijve ondervinden hoe het was ...

Leefbaar | 18-12-16 | 18:49

Wat De Neuk?!?

_Fly66_ | 18-12-16 | 18:48

https://www.welt.de/politik/ausland/article160394664/Weihnachten-an-deutscher-Schule-in-Istanbul-verboten.html

Oprisp | 18-12-16 | 18:47

In Zeeland vochten Frans Marokkaanse eenheden mee. Dus dat klopt toch aardig.

Veritas | 18-12-16 | 18:47

@ Mr_Pikibelly | 18-12-16 |
Prima idee om in het kader van de multiculturele samenleving ook de Turkse/Osmaanse en Marokkaanse geschiedenis te gaan onderrichten.

Maaarrrrr, op geheel Nederlandse wijze, wel vanuit het oogpunt om je vooral te doen schamen voor je voorgangers.

Zoals wij verdrietig moeten leren doen over Negers en Indonesiërs leer Turken maar een schuldcomplex aan ten aanzien van Armenen (genocide), Slavische volkeren (slavernij) en Grieken (gekoloniseerd).

Wat betreft Marokkaniërs, er waren een paar Joodse pogroms in de Middeleeuwen, en ze hebben op beestachtige manier huisgehouden in Andalusië toen een Marokkaanse dynastie het overnam van de Arabische Ummayaden. Het had ook een rol in de Afrikaanse slavenhandel, zoals alle Noord-Afrikaanse en Arabische landen, voordat Europeanen de markt veroverden.

Trekbeest | 18-12-16 | 18:45

Ik vind het woordje "kids" zo Gods gruwelijk irritant! Houd daar nou eens mee op!

halfvolle glas | 18-12-16 | 18:45

Ach de meeste leraren geschiedenis en maatschappijleer stemmen waarschijnlijk Groenlinks of PvdA. Dus ga er inderdaad maar vanuit dat over 12 jaar Nederland vooral bevrijd is door Franstalige Marokkanen, en dat Aboutaleb jaarlijks de dodenherdenking zal doen. Is logisch. Natuurlijk afwisselend bijgestaan door de uitwisselbare Quislings Rutte, Asscher en Pechthold, en die 2 bestbetaalde Wassenaarse stropoppen.

ad melkert | 18-12-16 | 18:43

Goede ontwikkeling, dat gezeik over die aar meter grond. Weg met die aandacht voor die Palestijnen.

miko | 18-12-16 | 18:40

Ik dacht dat school was om iets te leren. Niet om elkaar een mening door de strot te duwen. Deze geitenwollen sokken gedoe laat ik aan me voorbij gaan.

roze_bril | 18-12-16 | 18:40

Heb een oude dorpsgenoot laatst horen vertellen dat zijn dorp indaad is bevrijd door Marokkanen. Ze hadden uniformen met bont, reden op scooters en al hun vijanden vluchtten na korte tijd zelf het dorp uit. De oude dorpsgenoot is dementerend maar ziet, tussen de wekelijkse verschoningen door, alles nog prima.

A.S. Perien | 18-12-16 | 18:40

necrosis | 18-12-16 | 18:22
Als de aarde een beetje opschiet met opwarmen, breken zonnige tijden aan.

Ci Ty33 | 18-12-16 | 18:39

"Een thema wat"... en dat is leraar. Succes op je vmbo

PikinhetBlik | 18-12-16 | 18:38

We gaan Martin Bosma nog maar eens herhalen: (zie filmpje ander draadje) 'Het socialisme is verworden tot de megafoon van de islam.'
.
De verloochening van de geschiedenis is stuitend - of het een puist is op het glanzende velletje van het cacaonibsetende morele deugvolk al dan niet met onbewerkte havervlokken in een schaaltje kefir. We schrappen de Holocaust, we schrappen de Israël Palestina kronieken. Kerstfeest in de ban. Sinterklaas wordt op zijn schimmel de stadspoorten uitgejaagd. Pasen, Pinksteren, Hemelvaart, Goede Vrijdag etc. Zo snel mogelijk de linksgroene container van zelfhaat in. Politiek correct tot de laatste druppel bloed van onze cultuur eruit is geperst. Waar us Godfried van Bouillon als je hem nodig hebt?

Nehemia | 18-12-16 | 18:37

De genocide van de Turken ervoor in de plaats zetten?

Mr_Pikibelly | 18-12-16 | 18:36

Wat hier gebeurt is het willen en weten willen forceren van leugens.

Een beetje alls afdwingen dat leerboeken gaan beschrijven dat gras rood en water droog is. Iedereen weet dat het bs is maar zolang je maar genoeg (passief) geweld blijft gebruiken zwichten xe verantwoordelijken vanzelf.

Zeer gevaarlijk wat er in het onderwijs gaande is, als je het mij vraagt.

Mastermattie | 18-12-16 | 18:35

@Koonkluk Huis | 18-12-16 | 18:24
Yep, en wie dat tegenspreekt belandt als ketter op de rekbank of wordt geradbraakt.
In ben ooit als kleine necrosis in de Gevangenpoort in Den Haag geweest.
Daar hebben ze ouderwetse, maar doeltreffende spulletjes om je aan het praten te krijgen of om je gewoon te martelen.

necrosis | 18-12-16 | 18:35

"Daarnaast zijn er ook begrippen niet meer opgenomen in de syllabus, zoals bijvoorbeeld formatie en regeerakkoord."
-
LOL! Is ook moeilijk uit te leggen, hoe de regering vooral met dat laatste continu de kont afveegt ;-)

Litsehimmel | 18-12-16 | 18:28

The era of thought police has become reality my friends. Beware !

Koning BongoBongo | 18-12-16 | 18:28

Ik begrijp je emotie. Je zult maar voor de klas staan. Fijn dat je dit nog steeds doet. Maar het wordt tijd om je eigen wereldbeeld te herzien. We zitten nu eenmaal in een overgang, een overgang waarvan men niet weet waartoe deze zal leiden. Je hebt zelf een keuze: blijf ik me ergeren aan de autoriteiten of kies ik voor gedrag om mensen van dienst te zijn die wel op jouw aanwezigheid zitten te wachten.
Jouw missie is ok, maar je zult waarschijnlijk beter af zijn met een nieuwe visie op je eigen vak. Verwonderen doe ik zelf wel.

Quivive | 18-12-16 | 18:28

Daarom, stem PVV en bescherm onze Joden.

funkyd | 18-12-16 | 18:28

Onderwijs is sowieso voor een groot gedeelte een indoctrinatie instrument om een nieuwe generatie klaar te stomen tot volgzaam 'productief' vee dat braaf aan het systeem meedoet. Op school leer je vooral hoe je in het systeem dient te gedragen en welke geaccepteerde meningen en visies daarbij horen en ook het vak geschiedenis is daaraan onderhevig.

XaleX_2 | 18-12-16 | 18:27

Het wrange is dat juist de generatie en de politieke stroming die te pas en te onpas met de 2e Wereldoorlog zat te schermen vooral door elke tegenstander en/of andersdenkende voor racist en nazi uit te maken hier debet aan is. Maar wel bij elke herdenking met een krans voorop staan.

Wekkertje | 18-12-16 | 18:26

Nu snap ik waarom dat slavenverleden zo dicht bij bepaalde mensen zit, het wordt hun niet eens meer geleerd dat zoiets 150 jaar geleden was, want die context is niet meer belangrijk.

Zoon van Boer | 18-12-16 | 18:25

Mocht je je bescheiden - maar keurig geformuleerde - mening hierover kwijt willen; www.hetcvte.nl/item/contact .

Boris die Sauertopf | 18-12-16 | 18:25

Laten we het vak geschiedenis maar helemaal schrappen. Als er één ding is wat de geschiedenis ons leert, is dat de mensheid nog nooit lering heeft getrokken uit de lessen geschiedenis.

Veiligheidsslot | 18-12-16 | 18:25

#fakenews Zal niet ter spraken komen bij de NOS. sorry.. soros heeft gesproken.

fukallahalhollandi | 18-12-16 | 18:25

Nog maar even en de zon draait weer om de aarde.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 18:24

-weggejorist-

Rheia | 18-12-16 | 18:24

Moslims verdraaien en verzinnen alle feiten in de hele israel kwestie . deze feiten worden gebruikt om overal moslims op te zetten tegen westers wereld en joden in het bijzonder .. EEn erg kwalijke zaak dat ministerie van Onderwijs hierfeitelijk actief aan meewerkt . Deze houding schandalig noemen is een behoorlijk understatement .!!

sparrow | 18-12-16 | 18:24

@ kweethetooknietbeter | 18-12-16 | 18:14

Sommige mensen wel. Gelukkig steeds meer zelfs! Never give up hope, want dan zijn we pas echt verloren. Denk aan Michiel de Ruyter: "Als men hier in 't vaderland de waarheid niet mag spreken, zo is 't er ellendig gesteld. Toch zal ik die spreken, zolang mijn ogen openstaan."

Robin Hood | 18-12-16 | 18:23

@Ci Ty33 | 18-12-16 | 18:14
Hele korte rokjes kunnen nooit tussen de spaken komen.
Dat is pas praktisch.

necrosis | 18-12-16 | 18:22

@wapster | 18-12-16 | 18:05
Wat snap je niet aan dit verhaal knul?
Punt is dat leraren op het VMBO dit onderwerp niet meer kunnen bespreken omdat bepaalde groepen in de klas dan gaan schelden en dreigen, als ze al niet direct agressief worden.


Zoveelste gevalletje van bukken voor aso-moslims.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 18:19

@Koonkluk Huis 18:15
Als ze daarover iets horen dat ze niet aan staat is frustreren ze de les of lopen de klas uit. Ik zou mijn kinderen meteen van zo'n school halen.

Wekkertje | 18-12-16 | 18:19

Fijne regering ,Brussel door ons strot Islam door ons strot en straks oorlog met Rusland . Alles wordt ontkend ,Kerst en zwarte piet geschrapt . Stumperds in Den Haag ,donder aub op .
Ik wil Nederland terug .

fleurtje | 18-12-16 | 18:19

Deze leraar heeft zich dus al jaren lang voor de gek laten houden door de foute partij waar hij altijd op gestemd heeft (omdat hij zo'n nobele geest is. Mensen die links stemmem zijn toch intrinsiek betere mensen). Het feit dat het hem nu pas begint te hinderen en persoonlijk te raken diskwalificeert deze man om een mening te hebben, te verkondigen en om voor de klas te staan.
Als je ogen nu pas open gaan heb je dus al die tijd met de wolven in het bos meegehuild.

Sans Comique | 18-12-16 | 18:19

Want als we het niet willen horen, dan stoppen we onze vingers in de oren en roepen we heel hard LALALALALA! Gelijk een klein kind dat zn zin niet krijgt. NL is jaren terug al in de uitverkoop gedaan. We zullen allemaal goed moeten bedenken wat we stemmen in maart. Graag PVV en als je dat principieel gezien echt niet voor elkaar krijgt, stem dan in godsnaam GeenPeil. Ik ben zo onwijs klaar met die weg-met-ons cultuur.

Robin Hood | 18-12-16 | 18:19

Die Frans Koloniale hulptroepen hebben hier helemaal niet gezeten. Maar wel in de wijk Zuilen te Utrecht. Tijdens het herdenken van al die lieden die geen goede vuur en zichtdekking hadden. De Nationale Badr Hari fan club vlag hijsen. Ik noem het geen Marokkanen want dat is tegenwoordig racisme.

Alex Delarge | 18-12-16 | 18:18

Feiten en de waarheid hebben niets meer te zoeken in het nieuwe multikul-onderwijs.

smdyasc | 18-12-16 | 18:18

@wapster & Rossu
Het gaat erom dat tegenwoordig etterbakjes van een bepaalde origine uitmaken wat er in de les besproken wordt en wat niet. Zo ver zijn we al.

Wekkertje | 18-12-16 | 18:17

Zelf een mening laten vormen. Geschiedenis maakt vaak discussies los. Man man man man, the fuck.

RickTheDick | 18-12-16 | 18:16

Zorgelijk en niet iets om je schouders over op te halen.

rechtsdwalendeautist | 18-12-16 | 18:16

Maar de holocaust zit er toch nog wel in hoop ik? Pffff.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 18:15

Franse Marokkanen stonden in WW2 toch vooral bekent om hun eindeloze verkrachtingen of is dat ook een te confronterend feit dat beter verzwegen kan worden?

Flapuidt | 18-12-16 | 18:15

Een verplicht curriculum heeft niets met een open samenleving te maken. Selectie in wat kinderen wel en niet zoudden mogen of moeten leren is indoctrinatie. Het conflict Israël/Palestina is één van de vele conflicten en in detail verschillend maar de grote lijnen zijn hetzelfde (mensen bovenaan hun sociale kaste willen nog meer macht). Waarom geen verplichte aandacht voor de Armenische genocide of de genocide op de Amerikaanse natives? De schrijver van dit stukje is niet de maat der dingen.

Sans Comique | 18-12-16 | 18:15

Laten we het vak geschiedenis maar helemáál schrappen; we leren er immers toch niets van.

Rest In Privacy | 18-12-16 | 18:14

wapster | 18-12-16 | 18:05
Het gaat er niet om of het vakinhoudelijk wel of niet een goede beslissing is, maar dat er wordt gezwicht voor dreiging met geweld door aanhangers van exotische regio's met dito culturen.
Maakt u dito een opmerking als de volgende stap is dat meisjes en vrouwen voortaan geen rokje mogen dragen doch een lange broek. B.v. door te zeggen dat een pantalon veel practischer is op de fiets?

Ci Ty33 | 18-12-16 | 18:14

Moslinks. De nieuwe kerk.

Stortkoker | 18-12-16 | 18:13

Uit die kwestie gaan we toch nooit uitkomen dus snap het probleem niet zo dat het geschrapt gaat worden.

Russo | 18-12-16 | 18:12

Franse Marokkaanse bevrijders? Eh okay, waren die niet te druk bezig in Italië?

keizeradmiraal4 | 18-12-16 | 18:10

So what. Doen ze weer eens een ander onderwerp. Zoveel hebben wij nou niet te schaften met die twee kutlandjes in het Midden Oosten.

wapster | 18-12-16 | 18:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl