Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenPeil LIVE. Omtzigt fileert Memootje van Mark

Of het CDA bij #NEEisNEE blijft, zoals Buma al maanden propageert, of dat de Senaatsfractie van de gristendemocraten alsnog door de pomp gaan als er straks bij het kruisje getekend moet worden, dat is nog even de vraag. Maar vandaag fileerde Pieter Omtzigt wél alle drogredeneringen in het Memootje van Mark, over de zogenaamde bezwaren van de tegenstemmer. We kunnen alleen maar hopen dat Brinkman, Ben Bot, De Hoop Scheffer, en die andere democratisch afvallige dino's van het CDA óók opgelet hebben. Want in de video hierboven (met transscript hieronder) werd MinPres Marketing behoorlijk uitgekleed door Omtzigt - voor zover het Kukident Keizertje überhaupt nog kleding om het lijf had in dit dossier. Het ondemocratische debat over GeenPeil gaat HIERRR live verder en daarin moet Rutte antwoord geven op de vragen van Omtzigt.
Transscript spreektekst Pieter Omzigt: Voorzitter. Dan het pièce de resistance: het Oekraïne-verdrag. Op de top van 15 december wil de Nederlandse regering een oplossing vinden voor het Nee van het Europees referendum. De voor de hand liggende oplossing is natuurlijk een intrekkingswet, maar de premier wil een juridisch bindende verklaring. Een juridisch bindende eenzijdige verklaring. Nou, die figuur kent de CDA-fractie niet. Het is een verdrag, en als het een verdrag is, dan is het bindend en moet het geratificeerd worden, ook door dit parlement en 27 andere parlementen, en de Oekraïne, en de EU zelf. En als je dat verdrag niet nakomt, kun je naar het Hof in Luxemburg. Dat heet: Juridisch bindend. Een politieke verklaring is niet bindend. Mocht er wel een politiek bindende verklaring zijn, dan heb ik nog wel wat Nederlanders die graag het adres van de rechtbank zouden willen weten, waar ze duizend euro zouden kunnen eisen van premier Rutte. Of de steun aan Griekenland terug. Kunnen ze aan de hele VVD, behalve aan de heer Taverne, vragen. Dus mijn eerste vraag is: naar welke rechtbank kun daarvoor? En tot welke rechtbank kun je eigenlijk wenden als er een nieuwe EU-belofte komt? Mijn tweede vraag: tekenen de Unie (commissie en parlement) en Oekraïne deze verklaring, die wordt voorgesteld, ook mee? Zo nee, dan kunnen zij daar toch op geen enkele wijze aan gehouden zijn, dunkt me. En het lijkt erop dat Oekraïne niet geneigd is om te tekenen. Het is wat dat betreft opvallend dat de premier in alle verklaringen na de ministerraad zei: 'We streven naar een verklaring mét Oekraïne, en mét de 27 andere lidstaten', en vanaf oktober had hij het alleen nog maar over een verklaring van de lidstaten. Wil Oekraïne dan niet meedoen of zo? Het tweede probleem is natuurlijk dat de op hoge poten geëiste inhoud nogal leeg is. Laten we de eisen van de premier eens nalopen: 1. “Het verdrag mag geen recht geven op lidmaatschap.” Nou, het verdrag hééft geen recht op lidmaatschap. Dat heeft de premier zelf bevestigd, voor het referendum, bij Nieuwsuur. En Oekraïne heeft op basis van artikel 49 van het EU-verdrag het recht het lidmaatschap aan te vragen wanneer zij wil. Alleen volgt dat dus niet uit het associatieverdrag, maar uit het EU-verdrag. 2. “Het verdrag geeft geen collectieve veiligheidsgarantie op Oekraïne.” Nou, de EU heeft nog nooit een collectieve veiligheidsgarantie aan gegeven. Aan niemand. Dat doet de NAVO. Dit is dus ook een lege huls. 3. “Het verdrag geeft Oekraïense werknemers geen toegang tot de EU arbeidsmarkt.” Het verdrag is inderdaad heel dik, maar die gegarandeerde toegang tot de arbeidsmarkt staat er inderdaad niet in. (Dus hoeft daar via het Memootje van Mark geen aparte uitzondering voor gemaakt te worden - red.) 4. “De Associatieovereenkomst houdt geen verplichting in tot financiële steun aan Oekraïne”, dat was de vierde eis in de verklaring. Maar het verdrag bevat geen recht op die steun. De premier vergeet overigens te vermelden dat de EU wel degelijk miljarden steun betaalt aan Oekraïne, alleen dat loopt niet via dit verdrag. Dus technisch klopt dit zinnetje: het volgt niet uit het verdrag. Kloppen deze vier observaties kloppen, premier? Soms vraag ik me af of de premier zichzelf voor de gek wil houden, of ook de hele Nederlandse bevolking. Tot slot over het associatieverdrag een serieuze vraag: moet dat bij een Brexit gewijzigd worden, en betekent die door de Brexit komt, namelijk dat een land zich terugtrekt uit dit verdrag, dat er een nieuw protocol of een wijzigingsverdrag nodig is dat door alle lidstaten op dat momenten geratificeerd dient te worden? (LOL - red.) Deze vraag werd gisteren even heel slim weggelaten, maar dat zou betekenen dat er binnenkort een wijzigingsverdrag op het Oekraïne-verdrag sowieso aan de orde is. Dat lijkt me een interessant punt om te kijken hoe het gaat... ruflbotbidden.jpg UPDATE: OEK-gedeelte is afgelopen. De spin van MinPres Marketing is dat hij zich opstelt als de underdog die impopulaire beslissingen moet nemen. Maar toen het over de juridische houdbaarheid van zijn memootje ging, moest hij toch aan Omtzigt, Van Dijk en zelfs GroenLinks bekennen dat het een boterzacht briefje is dat hij aan het verdrag wil nieten. Gelukkig was daar zijn trouwe schoothondje D66 om hem over de modderige stukken van zijn juridisch glibberige geitenpaadje te sleuren!

Reaguursels

Inloggen

Goede vent die Omzigt , maar wel van een partij die door Balkenende zijn " vedrag van Maastricht " gekonkel een no- go is geworden.

enorme sukkelzak | 15-12-16 | 06:57

In plaats van "(LOL - red.)" had ik wel wat vaker "(sic)" verwacht.

borgmonster | 14-12-16 | 23:37

-weggejorist-

witchmaster | 14-12-16 | 19:58

Grappig want die 4 punten van Rutte zijn juist de redenen waarom iedereen tegenstemde bij het verdrag. We waren allemaal zo bang dat we banen zouden kwijtraken en dat de Oekraïne bij de EU zou komen. Nu geeft omzight eigenlijk zelf al aan dat die angsten totaal ongegrond zijn en dat het referendum dus een farce was.

diederik12345 | 14-12-16 | 19:57

Omtzigt en het CDA kunnen vanavond laten zien of ze ook maar een knip voor de neus waard zijn! Motie van wantrouwen, afkeuring, en afgelopen met dit kabinet.
Zo niet kunnen ze daar hun bijbels direct de openhaard in donderen, en onmiddelijk stoppen met zich als christen te profileren! Ik heb de indoctrinatie van die bijbel namelijk tot mijn 17 levens jaar verplicht moeten ondergaan, en dit lullen jullie niet meer recht. Ik heb op die huigelaar gestemd, en ik eis van jullie als volksvertegenwoordigers dat jullie hem hier niet langer mee laten weg komen. Doe jullie taak, en stop deze afbraak van de geloofwaardigheid van de politiek.

Dr.Tatta.Macamba | 14-12-16 | 19:41

Wow. Zei Rutte nou werkelijk dat het vooral belangrijk was wat Oekraine er van vond? Wat dacht hij van het land waar hij premier van was? Donder dan toch lekker op naar Oekraine en ga daar MPtje spelen. Idioot.

van heinde en verre | 14-12-16 | 19:02

Mark zit te Dutten | 14-12-16 | 17:34
Ook als zijn partijgenoten het straks door de 1e kamer loodsen? Want dát is wat er gaat gebeuren!

Dommelsch | 14-12-16 | 18:29

En daarom stem ik 15 maart dus op het lid Omtzigt (niet op het CDA). Dit is de kern van hetgeen onze volksvertegenwoordigers behoren te doen. De luis in de pels zijn van de mooi weer praters in vak K en hen waar nodig in hun hemd zetten. Dat zie ik de heren Roos en Dijkgraaf nog niet zo kundig doen. Goed bezig Pieter!

Mark zit te Dutten | 14-12-16 | 17:34

@Runabout | 14-12-16 | 17:12
Wat heb je nog aan fatsoen als je over de ruggen van 4+ miljoen een lullig verdrag door gaat drukken? En dan laat ik die 198 Nederlanders van MH17 nog buiten beschouwing.

Alpengeist | 14-12-16 | 17:25

De premier ligt vandaag zwaar onder vuur vanwege een verdrag waarover miljoenen Nederlanders zich uitspraken. Waar opent nu.nl mee?: anonieme kritiek van fractiegenoten op Roemer. Nederland is doodziek.

LaPetite | 14-12-16 | 17:18

Ik lees hierboven een Tweet GeenPeil @GeenPeil
We hadden idd graag DigID gebruikt: live score tellen, geen mogelijkheid tot sjoemelen en de overheid hééft de tools om zo te verzamelen.
Doe eens normaal, we willen NIET stemmen met de DigiD! Zo wordt je stem opgeslagen aan je persoon. Dat moeten we niet willen!

Traag | 14-12-16 | 17:16

@Alpengeist | 14-12-16 | 16:48

Simpel gezegd! Omdat wij niet met elkaar praten,maar lullen via dit modern nageaapt Bulletin Board. Yep ik was erbij met een 1200 Baud modem sound! Wie leest en begrijpt weet veel, hij/zij die niets lezen of begrijpend konden/lezen, blijven? Kijk eens naar Sirds (https://www.youtube.com/watch?v=6Hc4KBBuzOs of https://www.youtube.com/watch?v=9_VKwf7FS_0 Enfin, het is de manier hoe je kijkt en kunt begrijpen!

Dan begrijp men ook waarom mensen niet meer nuchter nadenken. Hermes zag die dingen al na 3 seconden, zelfs als hij bezopen was. EU moet gewoon weer weg, de EEG was al genoeg voor ons en het Globaliserend gelul in de ruimte kost ons teveel energie! Ruim 2000 jaar geleden bestond de zijderoute al, en dat zonder infantiele verdragen. Maar voor de zekerheid, ziet U het al?

Hermes Trismegistus | 14-12-16 | 17:13

Ik vertrouw niet in mensen die een sprookje als leidraad in hun politieke leven hanteren. Voor je het weet zetten ze hun geloof om in wet. Dag euthanasie, dag abortus, dag homohuwelijk...

MacMiep.nl | 14-12-16 | 17:13

Omtzigt heeft ongelijk. Wat er gebeurt met dat memootje is: ze mogen Oekraïne wel uit, maar de EU niet in. Simple as that. Dat hij dat niet snapt is zijn probleem, maar in deze heeft Rutte gewoon gelijk.

rekennietmachine | 14-12-16 | 17:12

@Alpengeist

Wel blaffen, niet bijten.. of gewoon fatsoenlijk.

Je moet flink je best doen op al die dossiers, dan is er waarschijnlijk sprake van intrinsieke motivatie.

Weet het CDA wat ze met Pieter willen?

Runabout | 14-12-16 | 17:12

Beste Pieter, spijkers op het kopje van pinokkio!

Ik ga niet op de PVV stemmen, het C in CDA kan me niet bekoren, maar ik sluit me aan bij de mensen die jou politiek leider waardig achten. Iemand die oplet, doorwroet en de zaken op een rijtje heeft, chapeau!

Runabout | 14-12-16 | 17:07

En die Omtzigt is ook maar een slappe zak. Wel blaffen, niet bijten. Een grote poppenkast. #broodenspelen.

Alpengeist | 14-12-16 | 16:55

Wel lief dat knuffeltje door immer van standpunt veranderend peentje van D66 op het eind, lekker tegen zijn vriendje aanschurken .

Castor12 | 14-12-16 | 16:54

Wie kan mij er even aan herinneren waarom wij die lui nog niet uit hun hol gesleept hebben? Echt, ik kook van woede!

Alpengeist | 14-12-16 | 16:48

Uitstekende politicus die Pieter! Altijd scherp, en "als een bok op de haverkist"! Jammer dat deze luis in de pels werkt voor het CDA.Daar hoort hij m.i. ook helemaal niet thuis.
Van een aartsleugenaar als Rutte kun je amper winnen, maar Pieter laat hem zweten, keer op keer!! Zulke politici hebben we nodig hier.

hans6100 | 14-12-16 | 16:46

Ook in die twitter-feed:
www.elsevier.nl/buitenland/achtergrond...
Dat land hoort overduidelijk bij Rusland, laat ze lekker daarbij zitten joh. Brusselse expansiedriftige schlemielen.

Upendo | 14-12-16 | 16:25

Lekker dan....eindelijk een man die het snapt en de confrontatie aandurft zit hij bij de CDA.... Jammer anders had ik op deze meneer gestemd

Hawk08 | 14-12-16 | 16:22

@LuckyGirl | 14-12-16 | 15:40
whaha goeie :D

een maffiabaas | 14-12-16 | 16:14

mallekater | 14-12-16 | 15:46:
Verhofstad is de vleesgeworden carrierepoliticus zonder masker.
Yagh, ik schrijf "vleesgeworden" en ik zie Ton Elias mijn scherm vullen.

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:51

Raar, maar de absoluut krankzinnige verdwaalde die Verhofstad heet is zo ongeveer de enige reden dat ik TEGEN de EU ben,....nou ja ,zuipschuitje Juncker, zijn billenvriendje, doe ik er voor de gewillige koper bij.
Verhofstad, LUL, ben je nu echt zo weerzinwekkend geestelijk verdwaald dat je denkt met dat gespatter van spuug en gescheld tegen andersdenkenden de hearts and minds voor de EU terug te winnen?
Laat je nakijken, man.

mallekater | 14-12-16 | 15:46

mallekater | 14-12-16 | 15:39:
wishful thinking natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat Omzigt als éénmansfractie zou behalen bij stembusgang.

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:43

@LuckyGirl | 14-12-16 | 15:15
Volgens mij wel, maar aangezien de menselijke en natuurlijke drift is om te overleven zal dit ook zo zijn. Sun Tzu wees er al op xxxx jaar geleden. Niet dat ik het ook zo zie, maar het is wel een geweldige tacktiek, zaai wederom verdeeldheid en heers. Trump, Poetin en consorten gaan hiervan gebruikmaken (maken wederom gebruik hiervan) en die kloot Rutte en Merkel hebben het nog niet door. De bezopen Jean-Claude Juncker ziet dit nog steeds niet in. Zie de mensen die ontslagen worden en banen die overgenomen worden in de EU door geslepen opkomende landen, flexwerkers, 0 urencontracten etc. De gewone mens was slaaf, is slaaf en zal dus als zodanig ook in de toekomst ook zo behandeld gaan worden. U allen wordt de gedachten dat u iets te zeggen heeft opgedrongen, maar concreet heeft die 2e kamer en zogenaamde democratie geen enkel nut meer. Zo... Hermes gaat zijn flesje Oveja Negra opendraaien en een glaasje wijn drinken, met in zijn achterhoofd de gedachte dat hij het vruchtgebruik van diverse huizen rechtens (zoveel als het waard is) ooit kan inzetten mocht het uitkomen! So What, heb je geen exit-strategie ben je veroordeelt tot personen zoals Markje Rutte

Hermes Trismegistus | 14-12-16 | 15:41

een maffiabaas | 14-12-16 | 15:29:
Zoals je ziet een repost van mezelf maar wilde je m niet ontzeggen:
.
Daar staan we dan, zonder de USA langs de Russische grens pang pang te roepen.
LuckyGirl | 14-12-16 | 14:51

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:40

Pieter Omtzigt, zo ongeveer de enige parlementarier die actief en onverkort doet waarvoor hij is aangenomen.
Als hij niet bij het
CDA zat zou ik absoluut 100
% op hem stemmen.

mallekater | 14-12-16 | 15:39

goed hoor! hey maar heeft er al iemand aan Rutte gevraagd waarom die dit eigenlijk doet? Trump is nu toch aan de macht? Gaat de EU gewoon op eigen houtje door met oorlog zoeken met Rusland in de hoop dat de bevolking zich achter de EU schaart? En daarbij is het slecht voor de EU als Nederland niet meedoet met de groep? Waarom laat je je voor dat vieze karretje spannen man? Met je vacuumbommen. Doe eens even normaal joh halve tamme!

een maffiabaas | 14-12-16 | 15:29

Not_again | 14-12-16 | 15:19:
Als het niet zo ernstig was zou het grappig zijn.
.
Kamagurka:"Een sinaasappel is een heel slecht fallussymbool".

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:24

wat is die verhoeven toch gaan draaien, bah.

Kenneth Nietvatten | 14-12-16 | 15:21

LibertasSimplex | 14-12-16 | 15:14:
Zeker.
Maar voorbij scrollende teksten in de trant van:"Brad Pitt + Tinkerbel = Dick Cheney" zou de kijker toch een aardige hint moeten hebben gegeven over de geloofwaardigheid van het balkje.

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:21

En dat is echt op zijn Rutte's: onderste filmpje, 09:41.... alles wat het NIET is wordt juridisch bindend vastgelegd.... klink klare nonsens.

Het is simpelweg onmogelijk om alles wat het verdrag NIET is vast te leggen. Het is wel mogelijk om sluitend aan te geven wat het WEL is. En daarover blijft steeds opnieuw heel onduidelijk en vaag.

Not_again | 14-12-16 | 15:19

Hermes Trismegistus | 14-12-16 | 15:05:
Bedankt voor de link, nooit van gehoord.
Ik lees tussen je zinnen door, terecht of niet, het probleem van teveel mensen.
De oplossing voor bijna alles (en niet genoemd mag worden) is minder mensen op aarde.
Ik wil je dag niet verzieken maar ik voorzie een drastische uitdunning van de gehele aardbevolking.
Vooral omdat de onderwerpen die uitvoerig behandeld worden door onze leiders en hot zijn in de media geen enkele aanleiding geven te denken dat de meest belangrijke problemen een oplossing krijgen.
Het heeft er de schijn van dat we afgeleid worden en tegen elkaar uitgespeeld worden.
Zit ik in de buurt?

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:15

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:06
Waarbij ik graag er op wil wijzen, dat je beschrijving van het nieuwsbalkje bij The Simpsons, NIET ging om de beschrijving van een balkje met echt nieuws. Dit om arrestaties te voorkomen.

LibertasSimplex | 14-12-16 | 15:14

@Hermes Trismegistus | 14-12-16 | 15:05

Herstel, Van het nietszeggend tandloos tijgertje.
Mea Culpa, etc...

Hermes Trismegistus | 14-12-16 | 15:13

Realisties | 14-12-16 | 14:22
LibertasSimplex | 14-12-16 | 14:56
Ik moet denken aan het verbod voor "The Simpsons".
Ze mochten geen nieuwsbalkje onderin het beeld plaatsen omdat de tv kijker zou kunnen denken dat het balkje echt nieuws weergaf.
Dat we voor duiding van nieuws het beste terecht kunnen bij komieken (ik mis The Daily Show With Jon Stewart nog steeds) maakt pijnlijk duidelijk in welke staat we verkeren.

LuckyGirl | 14-12-16 | 15:06

@LuckyGirl | 14-12-16 | 14:51

Dat gebeurde toen ook https://en.wikipedia.org/wiki/Bombing_of_Darwin Hoe tragisch ook, geschiedenis herhaalt zich altijd in een andere vorm. Het is een kwestie van gezond verstand, vooruitziende blik en anticiperen op zwakte van een zogenaamde vijand. Het zou anders kunnen en moeten uitzien in deze steeds kleinere wereld met steeds meerdere bewoners en sterk verminderende resouces. Hermes denkt en dacht er het zijne van, en zag al ver vooruit de opkomende problemen. Hermes zit nu te kijken (met pijn, maar goed gevulde en verspreide gelden)naar het verdere verloop van de nietszeggendheid van de het tandloze tijgertje EU genaamd.

Hermes Trismegistus | 14-12-16 | 15:05

@LuckyGirl | 14-12-16 | 14:47
Ik denk ook dat Rutte gaat optyfen naar Brussel. Er is geen enkele logica om deze politieke zelfmoord van hemzelf en de VVD vol te houden. Bovendien levert hij de soevereiniteit van ons land en zijn kiezers in ten gunste van Brussel.
.
Na zijn aftreden zit NL met een verdrag in de maag wat zal blijken (als de verhoudingen tussen de VS en de EUSSR veranderen) een gedrocht te zijn. Een pain in the ass voor heel Europa.

Beroep = Boerenlul | 14-12-16 | 15:01

De oplossing is simpel. Vastzetten en terugzetten, geen voet op het continent laten zetten, geen geld, geen rechten, helemaal niets. Asielaanvragen kunnen op 2 op te richten punten plaatsvinden, eentje op Noordafrikaanse bodem en eentje op Turkse bodem ( die wij natuurlijk financieren, we zijn geen aso's tenslotte ) en pas als de aanvraag is toegekend -voorwaardelijke - verscheping naar Europa. Afwijzen is de poort verlaten en optiefen naar waar je vandaan komt. Ben wel klaar met die emotionele chantage en de welvaartsdrain door kansloze onaangepaste parasieten uit de ons omringende gordel van barbarij.

Graaisnaaiert | 14-12-16 | 15:01

Realisties | 14-12-16 | 14:22
Dank. Je noemt ook, terecht de "propaganda-mantra van fake news". Een hype die nog te weinig aandacht krijgt. Alle gevestigde krachten, van Meningloze Mark tot de Moeder van Merkel en z'n moeder zie je sinds kort in het nieuws over het verbieden, het via Google en Facebook uitbannen en zelfs het internationaal strafbaar gesteld krijgen van "Fake News".
Maar Keulen, het "Vluchtelingenprobleem", de Turkse Deal, de Gekten van Trump, fake news hier fake news daar, als voorbeelden, zijn niet wat 'ze' met fake news bedoelen. Ze bedoelen onafhankelijke bronnen.
Globale censuur.
De wereld wordt vervalst waar je bij staat.

LibertasSimplex | 14-12-16 | 14:56

Daar staan we dan, zonder de USA langs de Russische grens pang pang te roepen.

LuckyGirl | 14-12-16 | 14:51

Europa wil het er doorheen hebben, voordat Trump aan de macht komt, dus voor 20 januar 2017.

gatito | 14-12-16 | 14:48

Rutte moet ervoor zorgen dat de uitslag van het referendum geen verkiezingsitem gaat worden.
Hij gaat (vlak) voor de verkiezingen ratificeren, daarna tyft hij op naar Brussel met 65 bijbaantjes.

LuckyGirl | 14-12-16 | 14:47

Hoor de hele PVV niet.

gatito | 14-12-16 | 14:40

Die jonges en meisjes van de PvdA zijn echt oliedom. Sta je 8 zetels in de peilingen en dan ga je Rutte nog steunen in deze. Een beetje slimme strateeg laat het kabinet nu vallen want als PvdA heb je echt niets te verliezen. Dan kun je je volledig op de verkiezingen richten en roepen dat je uitslagen van referenda accepteert zoals al eens in de fractie besproken en overeengekomen. Dom dom dom dat ze dat niet zien maar ja ze willen er kennelijk een eind aan maken.....

Blonde Nel | 14-12-16 | 14:37

-weggejorist-

Bijtendehond | 14-12-16 | 14:35

Omtzigt is -zoals altijd- inhoudelijk ijzersterk. Zijn retorische vaardigheden mag hij nog wel wat aanscherpen.

His Lordship | 14-12-16 | 14:35

ikzalhandhaven | 14-12-16 | 14:24

Wat levert dat per definitie op dan?

doskabouter | 14-12-16 | 14:26

Omtzigts' stemgedrag verraadt anders. When push comes to shove stemt Pieter gewoon in de fractiediscipline en is het bijtgedrag verdwenen.
Glasgow Argus | 14-12-16 | 13:39

Natuurlijk doet hij dat. Anders maakt hij zichzelf werken onmogelijk.

ikzalhandhaven | 14-12-16 | 14:24

ikzalhandhaven | 14-12-16 | 14:21

Voor de bühne ja, maar als er gestemd moet worden tekenen ze gewoon bij het kruisje. Zonde van je stem.

doskabouter | 14-12-16 | 14:23

@LibertasSimplex | 14-12-16 | 13:57
Uitstekende post. Rutte weet niks zelf, heeft zelf geen mening, wat Boekesteijn ooit liet ontvallen. Hij luistert alleen maar braaf naar zijn topambtenaren, en dan vooral die van BuZa. En die behoren stuk voor stuk tot het Globalistenkamp. Sinds Koenders hun voorman er sinds gaan ze daar volledig los, en pushen zij hun Globalistenagenda zo hard als maar kan. Daaronder valt oa de Brezinski/Wolfowitz doctrine, die stelt dat het Midden Oosten (inclusief Oekraine) het belangrijkste slagveld is in het veiligstellen van de Amerikaanse werelddominantie. Rusland is daarbij de belangrijkste aartsvijand, want in staat om de VS te trotseren.

En inderdaad, een andere naam voor de globalisten is de Neocons. Aangestuurd door het Grote Geld, de oliebelangen, de Israel situatie en slim gebruikmakend van lokale spanningen (sunni/shiiti in Irak/Syrie, en Nazis/Russen in Oekraine), voeren deze partijen een echte hetze tegen Rusland. Met inzet van alle propaganda en nepnieuws die ze maar kunnen verzinnen.

Alle verhalen over WMD in Irak, gifaanvallen bij Gouta, bommen op ziekenhuizen, Maidan-sluipschutters, Russische invasies in de Donbass, de Inval in de Krim, de 'gematigde rebellen', de humanitaire schendingen bij Aleppo, MH17, ISIS-trainingskampen en ISIS-olieverkopen met Turkije, engazomaardoor zijn gefabriceerd. Alleen maar om Russische belangen in de regio aan te vallen.

De echte verhalen bereiken Rutte niet. Hij zit in zijn eigen paralelle universum, in zijn cocon van leugens vakkundig gesponnen door het netwerk van globalisten waarmee hij zich laat omringen. De globalisten, die een enorme afkeer hebben van het volk en van democratie. En die dus als de dood zijn voor referenda, voor echt nieuws (daarom nu het propaganda-mantra van fake-news) en voor echte democratische inspraak zoals de verkiezing van Trump.

Realisties | 14-12-16 | 14:22

Ligt het aan mij of is Omtzigt de enige politicus die écht hart voor de zaak heeft en zich niet bezig houdt met politieke achterkamertjes zaken en ook niet met populisme?
.
Mijn stem gaat ie krijgen. Ik heb het niet zo met het CDA, maar hij is mijns inziens de enige die écht goede bijdragen levert aan de vaderlandse politiek.

ikzalhandhaven | 14-12-16 | 14:21

Mark wordt ongetwijfeld ZWAAR onder druk gezet vanuit Brussel en het zou mij niet verbazen als ene Timmerfrans het zwaarst drukt.

IncomingHuey | 14-12-16 | 14:19

Als de EU zo wie zo eens urgent wat aan moet doen, is Cyprus eens te bevrijden van de Turken. Zeker als Erdogan de sluizen open gaat zetten. Kan ie meteen opvang verzorgen voor zijn eigen onderdanen.

Graaf van Egmont | 14-12-16 | 14:16

Mark Rutte en KeesVee Verhoeven. Partijgenoten van Tsaar Guy Verhofstadt. Bijbanenkoning van het Europees Parlement.

LibertasSimplex | 14-12-16 | 14:14

Ze gaan het conform de wet doen "zo snel mogelijk"(proest, wat een volkstoneel).

Watching the Wheels | 14-12-16 | 14:13

Deze idioot grote berg van slap gelul van de politici daar aanwezig gaat er voor zorgen dat de lul van een minpres een excuus heeft om het verdrag te ratificeren.

Het referendum had als uitslag een simpel nee, geen berg slap gelul.

Flipus | 14-12-16 | 14:12

Kees Vee van Verhoeven draait tijdens het praten zo hard zijn hoofd steeds heen en weer weg voor de camera, als een kind voor een vork met spruitjes.
Slecht geweten natuurlijk. D66 he.

LibertasSimplex | 14-12-16 | 14:10

Dekmatel66 probeert Rutte weer te beschermen.

endtotrolling | 14-12-16 | 14:10

@Koonkluk Huis | 14-12-16 | 14:06
Kijk je geen radio?

Watching the Wheels | 14-12-16 | 14:08

Je taak als volksvertegenwoordiger is om te luisteren. En dat doe je niet.

Een dictator overtuigt, een gekozen politicus luistert.
Feynman | 14-12-16 | 13:44

Een mooie les voor GeenPeil die alle criticasters hier op Noord-Koreaanse wijze monddood heeft gemaakt.

Dommelsch | 14-12-16 | 14:07

Waarom loopt er altijd zo'n flapdrol achterlangs de sprekert door het beeld? Dat verstoort de concentratie van de luisteraar. Kan de Kamer dat nou niet eens anders regelen?

Rest In Privacy | 14-12-16 | 14:06

Er was net zowaar iemand met een heldere mening op NPO radio 1. Die vertelde iets wat alle volksvertegenwoordigers nog vergeten zijn te vragen tot nu toe.

Om deze loze toevoeging aan het verdrag toe te voegen, moeten alle landen akkoord gaan. Die hebben al een verdrag uitonderhandeld, dus als die opeens steun moeten geven aan een soort van toevoeging, willen ze daar wat voor terug. Sommige landen zal het weinig schelen, maar bijvoorbeeld de Oost-Europese landen hebben ernstige bedenkingen bij de passage dat Oekraïne geen lid zal worden van de EU door dit verdrag (voor wat die waard is). Wat heeft Nederland eigenlijk links en rechts allemaal moeten beloven en toezeggen om dit voor elkaar te krijgen? Dat is misschien wel de hamvraag op dit moment.

Want dat zou kunnen betekenen dat naast deze waardeloze toevoeging die al geen recht doet aan de Nee-stem, ook nog allerlei dingetjes namens ons weggegeven worden aan landen waar in elk geval de Nee-stemmers helemaal niet op zitten te wachten.

breakingnews | 14-12-16 | 14:06

Een marcaber[sic] en misselijkmakend toneel dat de schijn van democratische besluitvorming moet ophouden.

Muggenmepper | 14-12-16 | 14:04

Marie Curieux | 14-12-16 | 14:01

*Laatste alinea: debiteert/debiteren

Marie Curieux | 14-12-16 | 14:04

Kaas de Vies | 14-12-16 | 13:38
Sorry voor deze late reactie, moest voor de tweede keer een parkeerplaats zoeken alvorens ik kan reaguren.
Bedankt voor de hoge positie, kan nu even geen naam bedenken misschien over een half jaar. Kom ik op terug.

Dr. Frambozenjam | 14-12-16 | 14:03

Blijkbaar zijn de punten die nu vastgeniet gaan worden aan het verdrag, die volgens Rutte dus niet in het verdrag stonden, blijkbaar toch enorm belangrijk voor een aantal landen. Gezien het zo ontzettend moeilijk is om dit door de 28 lidstaten heen te jassen. Dit lijkt me dus te bewijzen dat er wel degelijk ergens een intentie was om meer te doen dan in het verdrag stond. Wellicht de vage teksten in het verdrag gebruiken hiervoor. Dit vind ik persoonlijk zeer kwalijk.

DerFoehrer | 14-12-16 | 14:03

@Feynman | 14-12-16 | 13:41
Juist. En ook al zou de Tweede Kamer fractie achter Omtzigt staan, wat ze tot nu toe beweert bij name van Buma, dan nog is het de Eerste Kamer die de doorslag geeft. En daar laten de CDA leden zich niets gelegen aan enige partijdiscipline, en varen zij openlijk een afwijkende koers.

Realisties | 14-12-16 | 14:03

Goed hoor Omtzigt! Rutte is een scharrelaar.

Watching the Wheels | 14-12-16 | 14:03

sinar2 | 14-12-16 | 13:57
Rutte en het hele kabinet kunnen al vier jaar lang feitenvrij raaskallen. Er is nauwelijks tegengas.

Graaf van Egmont | 14-12-16 | 14:02

Dat is inderdaad en wederom een meer dan uitstekende bijdrage van Omzigt. Dat kàn hij ook doen in de wetenschap dat de CDA-fractie in de Eerste Kamer 'door de pomp'zal gaan waardoor Buma fijn 'Nee is Nee'kan blijven zeggen. Slim bedacht van een partij die in de volksmond bekend staat als palingen in een emmer snot.
Het CDA groeit ook niet in de peilingen, ondanks de uitstekende bijdrages van Omzigt.

Afijn, ik zie Jan Dijkgraaf zoiets niet doen. Daar mist hij de kennis en capaciteiten voor.
Ow wacht, GeenPeil gaat niet debatteren maar gaat uitsluitend schriftelijke vragen stellen of voorstellen doen. (En namens de leden een stem uitbrengen)

Stel dat tijdens een debat een lid van een andere partij of de MP, of ministers pertinente leugens over GeenPeil debiteert of geen antwoord geeft op de door GeenPeil gestelde vragen. Dan stapt niemand naar de interruptiemicrofoon, maar stelt daar later weer schriftelijke vragen over. Nou dan is het kwaad reeds geschied.

Marie Curieux | 14-12-16 | 14:01

Watching the Wheels | 14-12-16 | 13:54
Ik zag het ook. Leugenaars kunnen het niet voorkomen om bij de echte leugen van hun neus af te blijven. En wat zei hij op dat moment? Het ging over morgen en of zijn "oplossing" wel of niet zou slagen. Ik denk dat morgen de hele zaak flopt, maar dat Rutte komt zeggen dat het goed is verlopen.

Graaf van Egmont | 14-12-16 | 13:59

@Feynman | 14-12-16 | 13:35
De Nederlandse groei wordt door de #vastgeroeste politici die #EU op handen dragen voor zover als mogelijk eruit #gewrongen
NL mag niet boven de 3% komen in tegenstelling tot Frankrijk en Duitsland (die zullen nooit een boete krijgen). Door de beste jongen van de klas te spelen mogen wij NL-ers per capita meer bijdragen dan veel andere staten. (waaronder D en F), iedere vooruitgang wordt door #EU en #EULovers #doodbelast

InAnumPerRegimine | 14-12-16 | 13:59

Feynman | 14-12-16 | 13:57

Sterker nog, dat is de enige weg!

Flipus | 14-12-16 | 13:58

@doskabouter | 14-12-16 | 13:46
Ja, het is gewoon rekken tot de laatste dag. En dan springen de hoofdrolspelers in dit drama richting een baantje in brussels pluche, ondertussen Nederland in een rokende puinhoop achterlatend.
Wat dat betreft kijken ze met bewondering naar bijvoorbeeld Timmermans die geheel feitenvrij kan zitten raaskallen zonder enige vorm van verantwoording te hoeven afleggen.
En daarbij astronomische bedragen naar binnen kan harken.

sinar2 | 14-12-16 | 13:57

Niet alleen is Omtzigt van het CDA, in Europees verband is hij partijgenoot van Juncker, Tusk en Merkel.

JTKDM | 14-12-16 | 13:57

Motie van wantrouwen zou het beste zijn maar dat durven de brave borsten niet.

doskabouter | 14-12-16 | 13:57

+ veel voor EUmen.

NerdAlert | 14-12-16 | 13:57

Hoe kan een memo juridisch bindend zijn als die de verdragstekst op meer dan de helft direct tegenspreekt?!? Is het dan niet veel netter die artikelen gewoon uit het verdrag te schrappen.

Feynman | 14-12-16 | 13:57

De neocons, de club die de Amerikaanse verkiezingen heeft verloren, wil koste wat kost regime change, oorlog, met Rusland. Mark Rutte is kennelijk ingehuurd om te doen wat goed is voor Nederland in de ogen van de neocons. Dat is landverraad. Niks minder.
Want hij maakt op geen enkele manier duidelijk hoe dat dan precies allemaal zit, dat zogenaamde spookgevaar van Rusland.
Alle feiten wijzen erop, dat de verhalen, bijvoorbeeld Krim, georganiseerde staatsgreep om Rusland te dwingen de lulligste te lijken, dat schandalige verhaal van die zogenaamde homowet die dat helemaal niet was, om Poetin in Nederland te beledigen en in verlegenheid te brengen tijdens het anders historische staatsbezoek aan Nederland, dat kutgeintje met die greenpeaceboot op dat eiland, waar we, vermoed ik,nota bene de inzet van onze Koning nodig hadden om dat Nederlands-Marokkaanse mens weer vrij te krijgen, leugens dan wel voorgeorganiseerde opzetjes waren.

Warmongering van de ergste soort. Van de neocons, voor de neocons hun zakenbelangen, tegen onze belangen, want wij zijn de lul als dat doorgang vindt.

Dat is geen minister president die doet wat goed is voor Nederland. Hij doet tegen de zin van de bevolking, wat goed is voor een stel moraalloze patjepeeërs voor geld.
Fokking geld.

LibertasSimplex | 14-12-16 | 13:57

Mark is een draaier , het was dus een:
" Memo from Turner " - Mick Jagger (1970)
youtu.be/tAPgDs30eq8

alshetware | 14-12-16 | 13:57

Mark R.: "Gewoon handen rond mijn houten neus en hopen dat het niet opvalt ...".

Watching the Wheels | 14-12-16 | 13:54

Net op de Livestream:
Buma, die een debat wilde aanvragen over de bemoeienis van Diyanet in Nederland. Diyanet houdt een lijst van mogelijke Gülenisten in Nederland bij.
Praktisch iedereen was het eens met zijn debataanvraag, behalve graaf Denkula. En alsnog heeft die kleine gifkikker het lef om verontwaardiging te veinzen als iemand zijn loyaliteit in twijfel trekt.
Die man zit daar voor verdediging van Turkse belangen.
Als hij al Nederlanders vertegenwoordigt, zijn het alleen die van Turkse afkomst.

Vage_eddie | 14-12-16 | 13:54

Ja hoor, nu is het ineens tempo tempo.

jip_86 | 14-12-16 | 13:52

Leuk Omzigt, maare... waar blijft de motie van wantrouwen? Blaffen is leuk. Bijten maakt het geloofwaardig.

Vandenbergh | 14-12-16 | 13:51

Tha Man | 14-12-16 | 13:15
En zo is het, Omtzigt duid niet voor niets dat de 1ste kamer zijn eigen verantwoordelijk heeft, helaas speelt de 1ste kamer óók partij politiek als het hen uitkomt.
De "oude lullen"in de eerste kamer van het CDA moeten helemaal niets hebben van welk referendum dan ook.

etaleur | 14-12-16 | 13:51

Rutte lijkt te vergeten dat de boel er geopolitiek heel anders bij ligt sinds het Oekraïne referendum. Brexit heeft plaatsgevonden en in de VS is zojuist een minister van buitenlandse zaken aangesteld die de relatie met Rusland juist wil normaliseren. Waarom blijft Mark Rutte dan achter het anti-Rusland beleid van de EU staan? Wat schieten wij in Nederland op met deze wedloop tussen Brussel en Moskou? De VS lijkt zich verstandig terug te trekken uit deze wedloop.

Duifmans | 14-12-16 | 13:50

@Bernhard de II | 14-12-16 | 13:47
Met name Pechtold en zijn partij spelen een bedenkelijke rol in dit hele Oekraïne referendum verhaal, Draai66. Ook de PvdA met Marit Maij speelt in deze kwestie een bedenkelijke rol.

Beroep = Boerenlul | 14-12-16 | 13:50

Ik had die kamervoorzitter Arib (?) nog nooit horen spreken, nu wel. Het lijkt alsof ze elk moment gaat zeggen "wollah wat wat wat wat wat is jou probleem vriend".

Captain Pervert | 14-12-16 | 13:49

Suggestie.
Mogelijk is de tijd ook rijp voor een geheel nieuwe, jonge en frisse 2e kamer? Te veel oud zeer en platgetreden paden. Ze beginnen te stinken.

Er uit met die oude rotten, die de 2e kamer langzaam maar zeker tot een mistige slangenkuil gemaakt hebben. De TGT is verstreken. Ik ruik het.
Dus Rutte, Pechtold, Buma, Asscher, Wilders, Roemer, ga!

Bernhard de II | 14-12-16 | 13:47

Kijken hoe Mark de lachende leugenaar zonder ruggegraat zich hieruit redt.

RenHoek | 14-12-16 | 13:47

sinar2 | 14-12-16 | 13:41

Waar .. maar dat zal volgens mij in maart nog veel erger zijn. Dit gelieg en gedraai is nog niet afgelopen. Steeds meer mensen trappen er niet meer in. Daarom denk ik dat Rutte de zit af wil maken om gezichtsverlies in Brussel te voorkomen en dan op de stoel van Juncker wil gaan zitten.

doskabouter | 14-12-16 | 13:46

Mark Rutte, "je kunt niet iedereen overtuigen"

Dat is helemaal je taak niet. Je taak als volksvertegenwoordiger is om te luisteren. En dat doe je niet.

Een dictator overtuigt, een gekozen politicus luistert.

Feynman | 14-12-16 | 13:44

Mark Rutte: "Mensen die het niet met mijn handelwijze eens zijn, hebben zeker geen ongelijk. Het zijn allemaal landverradende poetinvriendjes, maar dat geeft verder niks. Want Poetin, en dat heb ik van Hillary zelf gehoord, is een gevaar."

LibertasSimplex | 14-12-16 | 13:44

Sjonge, nou nou, de Russische beer komt er aan hoor. Kap GVD toch eens met die onzin en werk samen in plaats van politieke spelletjes te spelen.

DerFoehrer | 14-12-16 | 13:43

The ancient art of leaving the sinking ship.
Too early- and you will be eaten.
Too late - and you will drown.
It's all about timing...

wezen | 14-12-16 | 13:43

Ik volg de gang van zaken omtrent dit verdrag al vanaf het prille begin en dan met name de inmiddels 327 debatten die hier aan besteed zijn.
Voor degenen die nog steeds met hart en ziel achter Rutte en nog erger achter de EU blijven staan, zou het toch zo zoetjes aan duidelijk moeten worden wat voor een debiel gekkenhuis het EU moloch toch is.
Om een verdrag als dit te kunnen afronden en evt. aan te passen, dan wel het liefst van tafel te krijgen moet zowat hemel en aarde omgespit worden.
Hoeveel EU ambtenbaren zullen hier hun dagbesteding aan spenderen? Christus te paard wat een kolder.
Ja, de EU geeft ons vrede en blijdschap, oh wat is dat toch mooi.

Memek | 14-12-16 | 13:42

Hij is ingehuurd om te doen wat goed is voor Nederland zegt-ie.
Waarom doe je dat dan niet @minpres?

Bijtendehond | 14-12-16 | 13:42

Het Rusland probleem wordt zo ontzettend uitvergroot, dat ik meteen weer aan de periode van de Koude oorlog terug moet denken.

Graaf van Egmont | 14-12-16 | 13:42

ALLESANDERSSHOW | 14-12-16 | 13:35
Wat al bewezen werd doordat Omtzigt het eerst Kamerlid is dat dankzij voorkeursstemmen in de kamer kwam. Hij was door het CDA niet op een verkiesbare plaats gezet. Ze wilden hem niet.

Feynman | 14-12-16 | 13:41

@doskabouter | 14-12-16 | 13:35
Rutte komt met alles weg omdat VVD en PvdA kostte wat het kost de coalitie in stand willen houden. Want als de boel ploft blijven er van beide partijen maar een splinter over en is de PVV veruit de grootste partij.
En om die laatste reden doen de oppositiepartijen ook niets want ze zijn als de dood dat de PVV het voor het zeggen krijgt.
En zo zie je dat de democratie hier totaal dood is en een leeg woord geworden.

sinar2 | 14-12-16 | 13:41

Mark Rutte doet weer aan geschiedsvervalsing.

Jarnokovitz vroeg de EU om de transitiefase te financieren. De EU zei nee. TOEN PAS ging Jarnokovitz naar Rusland, als lender of last resort.

Nu doet hij alsof Poetin naar Jarnokovitz ging om m om te kopen, terwijl het de EU is die met een verdrag aan kwam zetten wat zo ingrijpend was, dat het zonder geld niet uitvoerbaar was.

Feynman | 14-12-16 | 13:40

Eindelijk eerlijkheid en openheid van Mark Rutte: "Ik zal eerlijk en open zeggen waar het hem allemaal in zit; het is de schuld van Poetin!"

LibertasSimplex | 14-12-16 | 13:40

ALLESANDERSSHOW | 14-12-16 | 13:35
Omtzigts' stemgedrag verraadt anders. When push comes to shove stemt Pieter gewoon in de fractiediscipline en is het bijtgedrag verdwenen.

Glasgow Argus | 14-12-16 | 13:39

De Ruslandkaart wordt weer getrokken, lijkt Amerika wel.
Ben blij als Trump er zit.

gatito | 14-12-16 | 13:38

@Dr. Frambozenjam | 14-12-16 | 13:36
Jij wordt generaal van mijn gedachtepolitie, je 1e opdracht... bedenk een goede naam voor onze gedachtepolitie.

Kaas de Vies | 14-12-16 | 13:38

ALLESANDERSSHOW | 14-12-16 | 13:35

Eigenlijk vergat ik dit te zeggen maar nu deed jij het al. Niets is minder waar ... Omtzigt maakt zich druk en is schreeuwende in de woestijn en Buma maakt er weer een heel mistig en wollig zwamverhaal van om vervolgens stiekeme zetten te doen. Onze politiek is lamgeslagen.

doskabouter | 14-12-16 | 13:38

@Kaas de Vies | 14-12-16 | 13:14
Succes gewenst, maar ik geef je weinig kans.
Zelfs Griekenland bleek uiteindelijk in staat om niet een maar meerdere Kolonels de macht weer te ontnemen.

Sinister-President | 14-12-16 | 13:38

Fantastisch ontleedt.
Als het aan mij ligt, gaat Rutte exit, zo snel mogelijk. Hij lijkt steeds meer een soort bedrieger met witte boord die probeert de Onderdanen voor de gek te houden met zijn 'kunstjes'. Exit! Op naar de verkiezingen.

Bernhard de II | 14-12-16 | 13:37

Kaas de Vies | 14-12-16 | 13:32
Heb ik gezegd dat ik met een stembiljet stem?

Dr. Frambozenjam | 14-12-16 | 13:36

Prachtige opsomming van feiten en strakke vragen van Omtzigt. Maar daarna, wat gebeurt er daarna?? Dan is hij weer weg en niemand doet iets. Daarna is het weer op naar het volgende epistel met strenge vragen van Omtzigt. Rutte belazert de bevolking en volgens mij doet hij dat met een plan. Het opvolgen van zijn peetvader Jüncker.

doskabouter | 14-12-16 | 13:35

Het CDA GEDOOGT Omzicht, maar staat niet achter hem. Deze partij is in zichzelf gekeerd. Buma is daar het voorbeeld van. Hij draait en liegt als het hem uitkomt.
Geen open figuur. Die Omzicht is uit het goede hout gesneden.

ALLESANDERSSHOW | 14-12-16 | 13:35

Rutte: Europa geeft bescherming en banen tegen die boze buitenwereld.

Klein vraagje, waar groeit Nederland over de afgelopen vijf jaar even hard als de EU? Waarom groeit USA al sneller over jouw laatste regeerperiode?

Maar nog veel belangrijker, die boze buitenwereld in Indonesië, India en Ierland groeit met zeven procent. Staat toch vrij lullig bij onze economische groei.

Feynman | 14-12-16 | 13:35

Ik zie Mark Rutte hier niet meer van terugkomen. Het is ondraaglijk dat er nogsteeds miljoenen weldenkende en -varende Nederlanders zijn die op deze charlatan willen stemmen.

Voorbeeldige | 14-12-16 | 13:34

Nou Mark Rutte, je doet al geen recht aan je eigen intelligentie.

Feynman | 14-12-16 | 13:32

niks mis mee | 14-12-16 | 13:24

Eendje? Kwak, kwak.

Bijtendehond | 14-12-16 | 13:32

@Dr. Frambozenjam | 14-12-16 | 13:28
Op mij stemmen is verdacht en werkt regime ondermijnend.

Kaas de Vies | 14-12-16 | 13:32

Ach.. Omtzigt is goed bezig dat valt niet te ontkennen, maar wat als het CDA aan de macht komt? En dat is waarom ons huidige politieke stelsel niet werkt...

WellusNietus | 14-12-16 | 13:31

Ach, het is allemaal weer één groot misverstand...

alexbl | 14-12-16 | 13:30

Nou, mister kukident staat achter de microfoon. Ben benieuwd wat er voor gezwam uit gaat komen.

DerFoehrer | 14-12-16 | 13:28

Wat een top vent is @Kaas de Vies | 14-12-16 | 13:14.
Ik ben om en stem partij Henk!

Dr. Frambozenjam | 14-12-16 | 13:28

Nou Omtzigt, dat kan scherper...

1. “Het verdrag mag geen recht geven op lidmaatschap.” Vrij verkeer van goederen, personen en diensten, gelijktrekken van vele wetten, 300 pagina`s aan andere Europese unificatie geven al een vorm van beperkt lidmaatschap, maar dan zonder de poppenkast in het europarlement.

2. “Het verdrag geeft geen collectieve veiligheidsgarantie op Oekraïne.” In het document worden allerlei militaire samenwerkingen beloofd en er hebben al Europese oefeningen plaatsgevonden in Oekraïne. Waarom wordt steeds de Poetin kaart getrokken als die veiligheidsgarantie er niet is?!?

3. “Het verdrag geeft Oekraïense werknemers geen toegang tot de EU arbeidsmarkt.” Artikel 18 belooft op termijn arbeidsmigratie, laat ik dat even citeren:

"Artikel 18. Mobiliteit van werknemers [Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]
1 Rekening houdend met de arbeidsmarktsituatie in de lidstaten, hun wetgeving en de voorschriften die in de lidstaten en in de EU gelden op het gebied van de mobiliteit van werknemers:
a. dienen de door de lidstaten in het kader van bilaterale overeenkomsten verleende werkgelegenheidsmogelijkheden voor Oekraïense werknemers behouden te blijven en zo mogelijk te worden verbeterd;
b. dienen de overige lidstaten de mogelijkheid van het sluiten van soortgelijke overeenkomsten te overwegen.
2 De Associatieraad onderzoekt of op andere gebieden gunstiger regelingen tot stand kunnen worden gebracht, zoals bijvoorbeeld toegang tot beroepsopleiding, overeenkomstig de in de lidstaten en in de EU geldende wettelijke regelingen, voorwaarden en procedures en met inachtneming van de arbeidsmarktsituatie in de lidstaten en de EU."

En in het volgende punt is er weer letterlijke tekst in het verdrag die het vodje van Mark Rutte direct tegenspreekt.

4. “De Associatieovereenkomst houdt geen verplichting in tot financiële steun aan Oekraïne” Artikel 453 behandeld die steun, heel titel VI behandeld alleen maar die financiële steun. Daarvan is al bijna honderd miljard betaald en zit nog zo`n bedrag in de pijplijn. Niet enkele miljarden, gewoon twee nullen er achter extra.

"Artikel 453 [Treedt in werking op een nader te bepalen tijdstip]
Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst en wordt verstrekt overeenkomstig de onderstaande bepalingen."

De belofte uit het vodje achterop kan alleen juridisch bindend worden als er complete artikelen die exact het tegenovergestelde beweren uit het verdrag worden geschrapt.

En zelfs als je dat zou lukken, dan NOG voldoe je niet aan de geuite zorgen van de NEE stemmer, die bijvoorbeeld corruptie als primair punt in heeft gebracht.

Oekraïne is zo corrupt dat het staatshoofd via Panama al zijn bedrijven nog bleek te hebben, (niets blind trust) en dus voor privé belang zijn afzetmarkt aan het vergroten is. Die man is helemaal niet bezig met zijn eigen burgers of land, maar met zijn eigen bedrijven.

Oekraïne is zo corrupt dat het tientallen miljarden nodig heeft de oorlog te blijven voeren en de begroting sluitend te krijgen.

Oekraïne is zo corrupt dat het niet uitmaakt wat je met ze afspreekt.

Het woord corruptie is ondertussen in het debat niet eens gevallen.

Feynman | 14-12-16 | 13:26

Het CDA heeft het volk net zo hard genaaid na een referendum over de Europese grondwet als de VVD en PVDA nu doen door gewoon wat aanpassingen te doen onder het mom van oude wijn in nieuwe kruiken.

Autobonker | 14-12-16 | 13:26

De 45 miljoen gratis arbeiders komen sowieso deze kant op. Maakt u zich geen zorgen.

ProAsfalt | 14-12-16 | 13:26

Rutte gaat er in zijn eendje voor zorgen dat de VVD 10 zetels overhoudt in maart. Lekker bezig die pannenkoek.

niks mis mee | 14-12-16 | 13:24

Dit is wel knap hoor van Pieter Omtzigt, de man heeft Econometrie gestudeerd en is desondanks in staat een kraakhelder verhaal inzake deze best lastige materie op te schrijven.
.
Daar kan Diederik Samsom met zijn IQ van 136 nog wat van leren.

Beroep = Boerenlul | 14-12-16 | 13:23

We gaan 15 maart afrekenen met deze Pinokkio.

Stem PVV!

braamstruik | 14-12-16 | 13:22

Ondertussen heeft Pieter NRC Vandermeersch een bod gedaan op de telegraaf mediagroep.

Glasgow Argus | 14-12-16 | 13:22

1.
¨Dus mijn eerste vraag is: naar welke rechtbank kun daarvoor?¨
2.
Goed verhaal van Omzigt alleen mag deze bijter nooit doorbijten van zń partijkader dat diep geworteld is in zowel EU als NATO
3.
Waar blijft met name de PVV met een motie van wantrouwen!?

HdJ | 14-12-16 | 13:21

Wees blij zie nergens anders dit nieuws alleen dom gezwets over niks.

Generatie_1984 | 14-12-16 | 13:20

Je zou bijna CDA gaan stemmen dankzij Omzigt

Let wer ... BIJNA .. want dat vergeet niet dat Balkenende (fuck het EU grondwet referendum), Donner (back to the 50's), Eurlings (KLM debacle) enz. enz. enz. allemaal uit diezelfde partij komen.

James Lastig | 14-12-16 | 13:19

Goed zo Pieter! Pak hem! Het maakt me overigens geen drol uit bij welke politieke partij een goede rechtvaardige politicus zit. Zo lang hij zijn eigen ding maar kan doen.

DerFoehrer | 14-12-16 | 13:18

Sorry Pieter, maar mijn bureau kwam een klein beetje omhoog bij het lezen van de transcript.

Beo Leenhakker | 14-12-16 | 13:16

Heb je ineens het CDA als de stem van de logica. Wat leven we toch in wondere tijden.

mod24 | 14-12-16 | 13:16

waarom zit die man bij het CDA

BMCJG | 14-12-16 | 13:15

Goed bezig Pieter. Jammer dat je van het CDA bent anders ging ik nog overwegen om m'n voorkeursstem op je uit te brengen op 15 Maart.

Brulboei_61SB | 14-12-16 | 13:15

Allemaal leuk en aardig, maar ook Omzicht stemt straks gewoon voor. Die kerel is een prima kamerlid maar zal nooit fractiediscipline breken. Helaas, want anders zou ik nog overwegen op hem te stemmen ook.

Tha Man | 14-12-16 | 13:15

Hierbij wil ik ook bekend maken dat stemmen geen zin heeft, ik word jullie Kolonel.
twitter.com/KaasdeVies

Kaas de Vies | 14-12-16 | 13:14

En Rutte stopte zijn vingers in zijn oren, riep 'lalala can't hear you'.

necrosis | 14-12-16 | 13:14

+1 voor Pieter Omtzigt
Held-status *on*

drs. KJ | 14-12-16 | 13:12

-weggejorist en opgerot-

Boonalds | 14-12-16 | 13:10

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken