Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OPDRACHT. Leg in 1 zin uit wat hier staat

Cygi4X1WIAE0Bh6.jpegMinJus Ard van der Steur geeft antwoord op kamervragen over Zwarte Piet. Aan u de opdracht er chocola van te maken. In 25 words or less. Succes. Stelletje racisten.

Reaguursels

Inloggen

Waarom draaien we het niet om. Als ik de text lees, denk ik waar gaat het om. Is zwarte piet op zich het probleem, of dat mensen voor zwarte piet worden uitgemaakt.
Dit laatste is vervelend, maar we schaffen het woord crimineel ook niet af omdat mensen er voor uitgemaakt worden. Volgens mij kun je een mens gewoon respecteren, en hem tegelijkertijd zwarte piet noemen als de toonzetting daartoe de ruimte geeft. Een zwarte kun je ook Neger noemen om dezelfde reden. Zwarten noemen elkaar neger de hele tijd. Volgens mij is iets pas racistisch als je het racistisch bedoeld.
Als het niet racistisch bedoeld is, wordt dat onderstreept met je houding en gelaatsuitdrukking en de overige signalen.. Lijkt mij. Je kan ook een Domme Boer zijn. Alle westerlingen noemen me zo. Ook niet leuk, maar ik sta er boven. Als er een grote storm komt hou ik droge voeten, dus... Wie is er dom.

George6550 | 01-12-16 | 17:03

Conclusie: politiek kan zich beter niet met Zwarte Piet bezighouden, want dan kan zowel voorstander als tegenstander dingen doordrukken. Sylvana, anyone...?

Stijl-vol | 01-12-16 | 13:13

Hou nou eens op over zwarte tieten....eh...sorry, Pieten. Zat met mijn hoofd nog bij het vorige artikel.

whetherthouwouldbe | 01-12-16 | 12:47

"Het blijkt lastig, bijvoorbeeld in de VS, om e traditie van ZP in haar huidige vorm uit te leggen."
.
Ik heb een zwarte vrienden in de VS, en die heb ik het als autist zijnde toch echt uit weten te leggen.
.
Nee, het probleem is dat wij te maken hebben met een groep mensen die het niet wensen te begrijpen. Zij willen hun wil aan ons opleggen, onderwijl ons uitmakend voor racist.

Peter_K | 01-12-16 | 12:06

-weggejorist-

Nou_Kwelgeest | 01-12-16 | 10:51

Maar wat nou als zo'n zeiknegert voor veegpiet wil doorgaan?
Is het dan een zeikpiet,veegnegert,zeikveger of negerpiet.

swassannuf | 01-12-16 | 10:26

Daar staat dat ze niet met een vuist op tafel durven te slaan.

swassannuf | 01-12-16 | 09:49

Het is tribal en het bewijs dat ze niet in staat zijn om een andere werkelijkheid dan hun eigen als even volwaardig te zien. En dus [X] Ongeschikt zijn voor democratie.
En zeker weten dat deze protesten stoppen zodra 'europa' miljoenen gaat uitzetten. Dan is iedere buitenlandse kritiek ook verdwenen.
Oh, en weet iedereen wel hoé kwetsend midget-golf is?

Alquest | 01-12-16 | 09:15

Het is racistisch al je wilt dat het racistisch is.

Snoeshaantje | 01-12-16 | 08:21

-weggejorist-

kunnenzedanniks | 01-12-16 | 08:07

Waarom zouden wij het concept Zwarte Piet in Amerika uit moeten leggen?

HetPhantom | 01-12-16 | 07:47

Er staat: Als iemand met maar het lichtste tintje iets racistisch vindt, dan is dat ook zo.

me,myself and IK | 01-12-16 | 07:43

Oh ja, 25 woorden. Ik ben Art en mislukt als minister. Moet van mijn politiek correcte coalitiegenoot de PvdA zeggen dat zwarte piet eigenlijk fout is, maar ik praat met meel in de mond en wil iedereen te vriend houden, want anders haalt de VVD straks te weinig zetels.

Schweinchen Dick | 01-12-16 | 07:41

Rutte houdt zich wijselijk op de vlakte. Vindt, gisternacht na interview, de zwarte piet discussie een non- issue, want er zijn immers belangrijker problemen in Nederland. Jij bent straks ook een non-issue Mark, na de verkiezingen in maart 2017 als mensen jou als premier wegstemmen omdat je een leugenachtige schijnheilige opportunist bent.

Schweinchen Dick | 01-12-16 | 07:32

Kinderen die sinterklaas vieren kennen geen racisme of weten ook maar niets over slavernij (net als de meeste ouderen van deze kinderen in deze maatschappij) Zou ik dan ook als ze met sint maarten langs komen, ze aankijken en beoordelen omdat ze goeie kleding aan hebben en de deur dichtgooien ?????

kereltie_ut_drenthe | 01-12-16 | 02:57

Ambtenaren hebben tot taak om simpele zaken heeeeeel wollig en uitgebreid te omschrijven. Hierdoor wordt het namelijk gemakkelijk om later op woorden terug te komen, of om een andere uitleg aan diezelfde woorden te geven.

Teruggebracht tot de essentie staat er dit:

***
Zwarte Piet roept racistische associaties op, hoewel we niet iedereen die Sinterklaas viert racist kunnen noemen.

We kunnen Zwarte Piet niet verbieden, maar hij moet wel door iedereen leuk gevonden kunnen worden. Dus: aanpassen.

In het buitenland vind men Zwarte Piet racistisch.
***

Hetgeen samengevat kan worden tot:

"In binnen- en buitenland vindt men het racistisch, dus: aanpassen. Subsidie voor het clubje dat zegt hoe."

a9b2b1 | 01-12-16 | 01:51

Hij probeert uit te leggen dat sommige er geen kwaad in zien en anderen wel? Dus? Ga lekker slapen nu.

klaverboerdenham | 01-12-16 | 01:46

Drie woorden : Verdeel en Heers .

Kim-Jung-Un | 01-12-16 | 01:37

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 19:10

The moon comes first! Moet ik om deze zinsnede nu lachen of huilen:

'Kortom men moet een onstabiele gek geen wapens geven.'

Say what? Geven?

Aan de andere kant pleit u voor vrij wapenbezit. Mijn idee, maar doe dan niet zoooo naïef! Outlaws have guns, always! En met een machete gaat het ook, dus ...?

Maar wat heeft dat met een feest te maken dat terugvoert op een stokoud iets en waar geen neger aan te pas kwam.... Wacht, ze voelen zich gepasseerd! Piet moet bruin zijn en snik die zielugies....
Piet is een stoere pikzwarte geest! Hup en nu onder het bed en vergeet niet de laars te zetten.

toetssteen | 01-12-16 | 01:03

Adje wil Zwarte Piet deporteren naar Amerika als ik het goed begrijp?

ikweethetzekerdenkik | 01-12-16 | 00:18

Inhoudsloos politiek correct geneuzel.

Shit! Heb ik nog 21 woorden over. Kan ik mooi nog even aanmerken dat Piet geen stereotype is, maar een archetype.

Pierre Tombal | 01-12-16 | 00:02

Ik bezoek een aantal fora met een hoofdzakelijk Amerikaans publiek. Na Verena Shephard van de VN, heb ik daar uitgebreid verteld over Sint en Piet (bisschop van Myra, Spanje, pakjesboot, schoen zetten) Op deze fora zitten mensen die zelf na kunnen denken, zeer bekend zijn SJWs en hun beperkingen, en korte tijd later werd ik erop attent gemaakt dat het volgende geïncorporeerd zou zijn in Sint legende.

De islam begon in +/- 660 na Chr. Zuid Europa aan te vallen. Tot de roofbuit behoorde voedsel, voorwerpen, vrouwen en kinderen. Deze aanvallen hebben ruim duizend jaar geduurd en reiken tot de Engelse kust (kanaal). Indien de kustbewoners de invasie zag aankomen, verstopte men de kinderen tot het weer veilig was. Er zijn in de Europese overlevering meerdere vertellingen over een donkere man die kinderen mee nam. Ouders vertelden deze aan hun kinderen, zodat ze goed opletten en te luisterden, want anders.... In dit verhaal zou Zwarte Piet dus Arabisch en moslim zijn.

Verder uit Amerika a wonderful pakjesavond en enjoy the pepernuts.

Arachne | 30-11-16 | 23:31

@De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 21:55 - jij woont hier niet meer, bemoei je er dan ook niet mee.

MarcS | 30-11-16 | 23:10

Ard, haal die domme plofkop van je eens uit die dikke reet van je en ga eens luisteren. Zwarte piet is geen discriminatie, val dood met je inhoudloze gezeik. En treed eens af windbuil, je bent een schaamvlek voor ons land. Met vriendelijke groet, het plebs dat jou uit kotst

Dr.Tatta.Macamba | 30-11-16 | 22:43

"Het blijkt lastig, bijvoorbeeld in de VS, om de traditie van Zwarte Piet in haar huidige vorm uit te leggen"

Het blijkt ook lastig, als het over de VS gaat, om de traditie van de Ku Klux Klan in eender welke vorm dan ook uit te leggen.

meneerjan | 30-11-16 | 22:39

zwarte piet, Amerika? wat heeft kerstman te maken met Kerstfeest ala geboorte van Christus?

vitalidol | 30-11-16 | 22:37

Oh ja, ik was nog vergeten: het heeft geen enkele zin om regenboog pieten of iets dergelijks te verzinnen, want iedereen weet dat dat gewoon camouflage is, omdat zwarte piet er achter zit. Ook kinderen kijken daar echt wel doorheen.

@ed | 30-11-16 | 22:11

Er staat dat bruine Achmed volgend jaar koranboekjes naar achteloze kindjes gooit, al ware het kostelijk strooigoed. Mocht de vader waarop het achteloze kindje zetel neemt bezwaar maken tegen deze vorm van brand-marketing, dan zal deze kufar (inclusief achteloos kindje) ingerekend worden door de gedachtepolitie voor verhoor. Nostalgie is immers strafbaar en ongewenst.

McShamus | 30-11-16 | 22:11

Alles overwegende, denk ik dat Sinterklaas niet langer houdbaar is en dat wij dus moeten stoppen met Sinterklaas vieren. Als iets niet meer werkt, moet je weten wanneer je er mee moet stoppen.
Het probleem is ook niet zwarte piet op zich, dat die zwart is, maar dat hij als knecht van Sinterklaas wordt gezien. Tenminste dat is wat ik van alle protesten begrijp.
Dus kunnen wij het beste Zwarte Piet gaan vieren in plaats van Sinterklaas en die bejaarde gek die denkt ZP al decennia lang te moeten knechten, afvoeren. Het gaat nu toch al jaren niet meer om Sinterklaas, maar om Zwarte Piet. Met Zwarte Piet op zich, zonder Sinterklaas is niks mis, begrijp ik. Maar als ook dat niet goed is, moet ook dat afgeschaft worden. Het heeft geen enkele zin om iets te vieren waar niet iedereen blij van wordt en je alleen maar protesten van krijgt. Pas als niemand meer tegen is, is het een goed feest.

@ed | 30-11-16 | 22:04

Naar mijn mening is mijn mening weliswaar mijn mening maar anderzijds toch ook maar een mening volgens anderen die hun mening met mijn mening verwarren en soms zelfs verhaspelen.

Koos Knak | 30-11-16 | 22:01

Pieter V | 30-11-16 | 18:43

Welke knieën? Het maakt die kinderen geen Fuck uit. Het is maar een verzonnen kinderfeestje. Als je het goed wil doen doe het dan goed. Het is nutteloos om deze discussie te voeren. Kunnen we Sinterklaas weer maken wat het was. Een kinderfeestje. Tijden veranderen en dat zal altijd zo blijven. Ik ben bijna veertig en ik snap de jeugd niet. Maar dat deden mijn ouders en grootouders ook niet over hun kroost.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 21:55

Dat is nu het probleem met politici; dit soort antwoorden.
Er wordt gevraagd naar een mening, dan had een normaal mens geantwoord: "Nee".
Verder ben ik het gezeik over zwarte piet zo zat, dat ik graag wil dat er een partij komt die belooft alle niet westerse migranten, die hier continu lijden onder wit privilege, racisme en stereotypen, tegemoet te komen door ze te repatriëren naar land van afkomst. En dan wel binnen één kabinetsperiode, waarbij het de eerste twee jaar vrijwillig gaat en de volgende twee jaar gedwongen uitzetting volgt.

Franker | 30-11-16 | 21:51

Nog een duwtje voor de begripvolle nederlanders, wanneer gaat de bevolking psycho? In een ander land waren de jankpieten al lang kapotgeslagen door HET VOLK.
Statistisch gezien zouden ze groot gelijk hebben ook.

rattenvanger XL | 30-11-16 | 21:36

Bieslander | 30-11-16 | 20:50
Juist het tegenovergestelde! Pedofielen nemen kinderen hun jeugd af, Sinterklaas geeft kinderen juist een leuke jeugd.

D.A.A.R. | 30-11-16 | 21:34

In één zin:

Wij, het kabinet van Nederland, zijn té laf om uit te spreken dat zwarte piet blijft en dat de zeiknegerts het land dienen te verlaten, te laf omdat lafheid ons al jaren goed doet en flink betaald, te laf omdat we liever zien dat er achterstandswijken zijn waar onze eigen Nederlander niets te zeggen heeft, te laf omdat we er megadik voor betaald worden om Nederland naar de kloten te helpen met ál zijn gebruiken, normen en waarden uit de joods christelijke achtergrond, en we nemen hiermee afstand van alle hardwerkende Nederlanders die dit land groot hebben gemaakt en hebben gevochten voor onze vrijheid van meningsuiting, die mening is niet aan ons, het kabinet, besteed omdat wij liever onze laffe koppen laten hangen naar die uitvreters die onze voorzieningen opvreten en onze gevangenissen voor 95% vullen omdat ze niet te handhaven zijn, ook hebben we geen zin deze meestal mislukte Noord Afrikanen terecht te wijzen omdat ze dan neg meer gaan zeuren en klagen en we er nu al geen raad meer mee weten wat te doen.

Één zin vroeg u toch ?? wel jamer eigenlijk want als ik er 2 of 3 zinnen voor mocht gebruiken zou ik zeggen dat we te laf zijn om de zorgverzekeraars en de banken te laten omdonderen en het volk zijn rechten terug te geven, maar ja dán zou ik teveel woorden vuilmaken aan het gespuis in Den Haag dat liever zijn eigen zakken vult en de zakken van de corporate elite en de bijbehorende lobbycraten die den Haag vervuilen.

Maar goed U zei één regel, ik zal me een beetje inhouden dus.

LinkseWreker | 30-11-16 | 21:33

Oke dus als er een klein groepje is dat zich gekwetst voelt, dan moet dat aangepast worden. Kunnen we dan ook gelijk stoppen met halal slachten? Persoonlijk vind ik dat barbaarser dan iemand als neger verkleden die een kindervriend is en vooral leuk gevonden wordt.

A la snackbar | 30-11-16 | 21:30

Ik heb gedaan wat ik kwam doen, zakken gevuld, dealtjes gemaakt, success met de verkiezingen, dit is mijn opvolgers probleem(e)m(en)...toedeledoki!

enterprize | 30-11-16 | 21:24

Als Sinterklaas een feest van alle kinderen zou moeten zijn, dan bepaalt de grootste klager het karakter, want het moet toch ook zijn feest zijn. De mantra feest van alle kinderen klinkt mooi, net als: de wereld is van ons allemaal, maar er valt nie mee te werken want je kan geen grenzen trekken. En het is mij te veel PvdA altruistisch.

M.egafoon | 30-11-16 | 21:21

Volgens mij zit iedereen nu wel heel erg te overdrijven. Ik lees dat je (vanaf hier de woorden tellen) zonderracist te zijn gewoonsinterklaas met zwartepiet kan vieren. Enhetzou zomaar eens kunnen datover een termijnvanzeg maar 500 jaar het uiterlijkvanzwarte piet langzaam verandert. Datzalmij eenworstzijn. Precies 25 woorden.

Leptob | 30-11-16 | 21:12

De regering weet voor 87% zeker schijt aan uw mening te gaan hebben, en die 13% verander-enthousiasten hebben voor één keer geluk...

XHannibalX | 30-11-16 | 21:09

"Sterre, Milan, Sem... Kom even hier. Pappa wil jullie iets vertellen.
Zwarte Piet is dood....verteerd door de kanker die racisme heet.
Sorry..ik had eerder moeten ingrijpen maar ik wilde niet accepteren dat hij besmet was. Nu is het te laat.
Vaarwel Zwarte Piet."

homerpimpson | 30-11-16 | 21:04

D.A.A.R. | 30-11-16 | 20:04
Laten we het niet nog ingewikkelder maken dan het als is. Er is maar één pedofiel die feestviert en dat is Sinterklaas. Toegegeven: om misverstanden te voorkomen, had ik de nuancering '... pedofiele' (mensensmokkelaar) moeten inlassen.

Bieslander | 30-11-16 | 20:50

In wat voor een soepzooi zijn we beland, dat kamerleden vragen aan de regering stellen over een kinderfeestje?
Wat wordt het volgende? Een wetsvoorstel over wie naar welk toilet mag, net als in de VS?

Lentehaas | 30-11-16 | 20:48

Som maken op sommigen?
Sommigen denken niet dat zij geboren zijn om "sommigen" in alles van dienst te zijn, ook hebben "sommigen" dat idee op dit recht vanaf geboorte door de religie en fictieve raskaart.
Je wilt zwarte Piet weg? Wat schuift het?


MistaRazista | 30-11-16 | 20:45

Stik er maar in.

Alpengeist | 30-11-16 | 20:11

Bieslander | 30-11-16 | 19:54
En toch is dat beter dan privé feestjes van arme, zwarte bootvluchtelingen die in een groepje van 3 een meisje gaan verkrachten.

D.A.A.R. | 30-11-16 | 20:04

Dit is toch een uitstekende intelligente en genuanceerde stellingname.

T.H. | 30-11-16 | 19:54

De komst van arme, zwarte bootvluchtelingen, uitgebuit door een rijke, als blanke geloofsgek gekostumeerde mensensmokkelaar is en blijft een kinderfeestje.

Bieslander | 30-11-16 | 19:54

Dick, Willy, Kok, Kant, Poesie, kam, Jor Es en Gif Het zijn ook in Amerika gek.
Maar hier niet.

hfakker | 30-11-16 | 19:52

Het kabinet wilt blijkbaar de PVV aan de macht helpen, dat zou ik niet erg vinden hoor.

Wonderful-Life | 30-11-16 | 19:42

Wat is dit nu, een ordinair smoesje óf is het slechts een bevestiging dat de werkende Nederlanders hier alleen als melkkoeien mogen rondlopen zodat de politici zich vooral bezig kunnen houden in/met het buitenland om aldaar mooi weer te spelen?

Wering | 30-11-16 | 19:39

Terwijl in Nederland de kindhuwelijken in alle rust kunnen voortbestaan en het halal de keel doorsnijden bij dieren ongemoeid kan doorgaan, blijft men maar doordrammen over Zwarte Piet. Dit land is ziek!

miss error | 30-11-16 | 19:39

Kunnen we niet gewoon even een referendum houden hierover. Dan is het daarna opgelost toch?

Bernhard de II | 30-11-16 | 19:37

Het kabinet heeft de bevoegdheid niet om Zwarte Piet aan te passen. Wat zij willen doet er niet toe.

D.A.A.R. | 30-11-16 | 19:22

-weggejorist-

Mr_Natural | 30-11-16 | 19:16

@KDbdl | 30-11-16 | 16:43

"De regering (wat is dat)"

Dat is een criminele organisatie die u systematisch discrimineert ten gunste van importvolk, het land verkwanselt aan een dictatuur en u dag in dag uit berooft van meer dan 70% van uw inkomsten om hun misdadige hobby's te betalen.

Pieter V | 30-11-16 | 19:13

tipo | 30-11-16 | 17:00

De discussie gaat niet om wettig wapenbezit voor de burger maar over achterlijke mongolen een wapen geven. Neem een Anders Breivik of die gek die vijftig homos doodschoot in Orlando of die idioot van Sandy Hook. Etc. Allemaal legale wapens. Kortom men moet een onstabiele gek geen wapens geven.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 19:10

Van der Steur zegt :

Misschien. (1)

Je hebt losers en 'gewonenen'. (5)

Het kan anders, als jullie willen, dan helpen wij. (9)

Buitenlanders, met name Yanks, zijn te stom om te poepen. (10)

Daar 25 woorden. Wat heb ik gewonnen?

HoezoNickname | 30-11-16 | 19:09

"ik waai graag met alle winden mee, en durf niet een mening te hebben noch het Nederlands erfgoed te behouden omdat ik een lafbek ben".
precies 25 woorden.

Nuchternederland | 30-11-16 | 19:08

Een kleine groep hun gekwetstheid en gevoelentjes zwaarder wegen .. dat is pas onrecht. Sinterklaas was er ruim voor de slavernij. Zwarte piet vertegenwoordigt het kwade. Ik heb geen slaven gehad. U bent geen slaaf geweest. Optiefe nu. Ga maar ergens anders je bevoorrechting halen. Zoals Putin het zei..'Rusland heeft geen minderheden nodig. Minderheden hebben Rusland nodig.'

Claude_Vieaul | 30-11-16 | 19:08

Iedereen werd hier binnengehaald inclusief de hele familie, kreeg veel "gratis geld" en de toezegging behoudt van eigen cultuur.

De meest krankzinnige en gewelddadige cultuur kreeg dan ook alle ruimte, inclusief het haatzaaien richting autochtone bevolking.

We zijn nu zover dat de enigen die van de linkse policor landverraders hun cultuur niet mogen behouden de autochtonen zijn. "¡No pasarán!"

Pieter V | 30-11-16 | 19:07

Ongeblustekalk | 30-11-16 | 17:04

Ja. Zo werkt het. Kiesmannen zijn er om te voorkomen dat populisten een fascistische staat kunnen creëren. Een veiligheidsmaatregel tegen domme mensen.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 19:07

Niet interessant wat die klojo's willen, wij willen dit kabinet kwijt. Dat is pas echt belangrijk.

langzullenweleven | 30-11-16 | 19:03

@boccelullus | 30-11-16 | 18:56
En u bent een halve gare.

Pieter V | 30-11-16 | 18:59

Nederlanders, jullie zijn allemaal cryptoracisten.

boccelullus | 30-11-16 | 18:56

@De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 15:38

Maar natuurlijk! Gewoon steeds weer op de knieën voor een ons hatende minderheid, in plaats dat die minderheid nu eindelijk eens serieus probeert om in ONS land samen met ONS zonder gezeik, dreigen en gweld samen te leven.

Beroepsslachtoffer uithangen over iets dat totaal uit zijn verband is gerukt dat is het enige waar dat spul mee bezig is, uiteraard wel parasiteren op de samenleving die ze verachten.

Pieter V | 30-11-16 | 18:43

Gelukkig , volgens Ad ben ik geen rascist als ik het traditionele feest vier met een zwarte piet. Ik maakte me al zorgen. Maar Ad is een wijs en oprecht man, met een heldere kijk op zaken en met geen greintje eigenbelang in zijn forse lichaam. (Samen met prof. Maat rollend van het lachen op de grond rolt)

Goatboy2014 | 30-11-16 | 18:38

Wij kunnen Amerikanen niet uitleggen waarom een piet die door de schoorsteen komt zwart is? Tsja, dom volk die Amerikenen.
Maar laat ze ons eens uitleggen waarom alle kalkoenen het loodje moeten leggen met Thanksgiving. Afschaffen dat moordadig feest!

bocikam | 30-11-16 | 18:37

Er staat dat ze vinden dat zwarte piet niet meer zwart mag zijn maar tegelijkertijd hopen ze dat de Sylvana's begrijpen dat, mocht er nog een racist zijn die zich zwart schminkt, ze deze niet gaan bekeuren of oppakken.

Zijl5824 | 30-11-16 | 18:29

Beste meneer de kasteelheer, het betreft hier een gesloten vraag. Een gesloten vraag beantwoordt u met 'ja' of 'nee'.

Majoor Pikindewind | 30-11-16 | 18:29

Gelul, of die Buitenlanders dat hier nou leuk vinden of niet, Piet moet in Nederland gewoon Zwart blijven.
En laten wij 15 maart maken tot de zwartste dag voor de Haagse Politieke wegkijkers.

FreeVogelaar | 30-11-16 | 18:27

Volgens de regering zijn we niet racistisch maar er staat wel dat zwarte Piet afgeschaft wordt.

botbot | 30-11-16 | 18:26

Als 'dit' de meest diplomatieke reactie van de Nederlandse regering is op mogelijke kritiek vanuit 't buitenland, dan zie ik de meest masochistische beelden voor me waarbij onze regering helemaal tot in hun ***** genomen worden, en dat 't al zo vaak moet zijn gebeurd, dat zijzelf niet eens meer 'merken', hoe uitgewoond ze in hun ****** zijn.

Der Paulie | 30-11-16 | 18:22

Nee!
Niet 1 zin maar 1 woord.
Zwarte piet zorgt niet voor een raciatisch imago.

jufrouw theelepeltje | 30-11-16 | 18:17

"Het blijkt lastig, bijvoorbeeld in de VS, om de traditie van Zwarte Piet in haar huidige vorm uit te leggen" betekent dat Amerikanen én van der Steur dom zijn en wij daarom ons aan moeten passen aan onze gasten.

Patatter | 30-11-16 | 18:13

Het kabinet is het wel eens met 95% van de bevolking, maar buigt voor de overige 5% die bestaat uit zeikpieten.
Rutte weet al niet eens wat NEE! betekent, dus die hoef je ook niet uit te leggen wat 'meeste stemmen gelden' betekent.
En vd Steur kent vast mensen die dood zijn gegaan door Zwarte Piet.
#Kabinexit

Schietmijmaarlek | 30-11-16 | 18:09

Er staat: de overheid doet niets, zoek het zelf uit.
postmodernismisdead | 30-11-16 | 17:37
Correct. En dat is ook wat het moet zijn. ZP is niet aan de overheid om te bepalen.

SanderEvers | 30-11-16 | 18:04

"Ja maar daar gaan wij niet over" zou meer to the point zijn.

Binnenbaan | 30-11-16 | 18:02

Oké, het kan vrij kort: De meerderheid van Nederland vindt Zwarte Piet oké, maar deugdNederland moet het toch veranderen.

The_Black_Knight | 30-11-16 | 18:02

@Pereschuimer | 30-11-16 | 16:43

Waarom hoor ik de nakomelingen van de slaven die in de textielfabrieken werkten in de industriële revolutie nooit?

Omdat die gewoon hun eigen leven op de rails hebben gezet en niet van die onvoorstelbare beroepsslachtoffers zijn als de nakomelingen van degenen die meer dan 200 jaar geleden in een totaal ander deel van de wereld slavenarbeid verrichtten.
Iets waar de Nederlanders van nu, hun ouders en grootouders part nog deel aan hebben (gehad).

Hebben Zeurvana of Quincy Halve Gario, ooit slavenarbeid verricht? Hun ouders of grootouders?
Nee natuurlijk niet.

Wij mogen van policor links de Marokkaanse gemeenschap niet aanspreken op het buitensporig crimineel gedrag van hun criminele zoontjes.
Iedereen moet immers individueel beoordeeld worden.

En wat doet dat anti-zwarte pieten schorem?
Juist ja, de hele dag lopen brallen dat de "witte" Nederlanders allemaal racisten zijn.

Pieter V | 30-11-16 | 17:56

Laten we naast de witte clowns niet de boogieman vergeten die altijd wit geschminkt worden. Dat is toch aan de VS niet uit te leggen. En de blanke man wordt hiermee wel erg gestigmatiseerd. Oh ja, die elfjes van de kerstman lijken altijd wel verdomd veel op blanke kinderen die dag en nacht in een fabriek moeten werken. Laten de VS dat maar eens aan ons uit leggen.

kortebroek | 30-11-16 | 17:50

Áls er iets afgeschaft moet worden laten we dan beginnen met het suikerfeest/slachtfeest waar dieren onnodig lijden.

Stelletje idioten daar in Den Haag

Mich2007 | 30-11-16 | 17:41

Weg met dit kabinet op 15 maart as.

met klem | 30-11-16 | 17:39

Er staat: de overheid doet niets, zoek het zelf uit.

postmodernismisdead | 30-11-16 | 17:37

Voor iedereen die definitief van dit Zwarte-Pieten-gedoe af wil.
Organiseer desnoods per gemeente 'n referendum.
Met ja-of-nee zwarte Piet.
Kunnen we tegen die Amerikanen zeggen, en andere waterhoofden, dat we vreselijk open staan voor iedere suggestie, maar dat we 'hun' probleem natuurlijk wel democratisch oplossen.
Met 'n referendum.
(zodat er geen dictatuur ontstaat van 'n gespeeld gekwetste groep)
Lands wijs, lands eer.
Wij bemoeien ons niet met Amerikaanse toestanden.
(wij gaan niet gekwetst lopen roepen, dat méér negers, c.q. anders dan blanken gepigmenteerde mensen in aanmerking moeten komen voor de Oscars)
Iedereen blij.
Niemand is verplicht te wonen in Nederland.
Als je zieltje 't in ons landje niet uit kan houden, zijn er nog genoeg beschaafde landen over, waar je niet in contact zult komen met 'n 'blackface'.
Ondertussen zijn wij nog steeds zo tolerant, dat iedereen welkom is die 't feest van 'n onschuldig kinderfeestje wil meevieren. We leggen je dan wel uit, hoe je verschillend tegen 'n zelfde verschijnsel kunt aankijken. En dat verschillende perspectieven ook bijleren, dat 't nooit één visie is, die de enige juiste visie is.
En dat 'daarom' er nou juist democratie is!
(om de erkenning, dat niemand voor god en de hoogste waarheid mag spelen)
Eh, wilt u mij uitnodigen om 't nog eens bij u te komen uitleggen?
(ik zeg 't maar even debiel-proof; als u 'n mono-denkertje bent, dan wilt u 'n andere geluid niet eens accepteren; en dan bent u degene, die intolerant is. foei)
Ondertussen zeg ik, Nederlanders, laat je niet gek maken temidden van dwazen en roeptoeters; zeg gewoon bij elke kritiek op Zwarte Piet: 'U mag uw mening hebben, ik mag mijn mening hebben, laten we dit beschaafd en democratisch oplossen; bent u ook voor 'n referendum over Zwarte Piet?'

Der Paulie | 30-11-16 | 17:34

-weggejorist-

Chinook Elsevier | 30-11-16 | 17:33

zwarte piet het land uit en de burqa erin
en voor de rest niet meer zeuren

nicom | 30-11-16 | 17:28

Het moet er echt even uit hoor, anders slaat mijn rikketik weer over.

"Val toch allemaal hartstikke dood smerige politiek correcte hufters", hoe krijgen jullie dit in jullie besluitvorming voor elkaar om onze cultuur zo te minachten, balen hooi.

Mijn oude vlootpredikant krijgt een rolberoerte als hij dit leest.

Chinook Elsevier | 30-11-16 | 17:25

@TheOneWhoKnocks | 30-11-16 | 15:07

Dacht het zelfde!

BigShow | 30-11-16 | 17:24

-weggejorist-

duiker | 30-11-16 | 17:22

Afgelopen weekend kwamen Sint en Piet ook aan op de Zürichsee voor de Nederlandse kindertjes in Zwitserland. Het was topgezellig, meer dan 200 kinderen genoten. En uiteraard alle Pieten zwart. Zoals het hoort. Nederlandse tradities die in Nederland niet meer kunnen alleen nog bij de Nederlanders in het buitenland. Het is echt waar.

van Oeffelen | 30-11-16 | 17:21

Het bezitten van een Volkswagen Up wordt per direct verboden is het antwoord op vraag 22.

maarhioeana | 30-11-16 | 17:19

Simpel. Er staat dat de staat sinterklaas als middel voor psychologische terreur op kinderen in stand wil laten. Die ouwe heeft een heilig boek en aangezien de meerderheid van onze TK wel enig heilig boek vereert is heel die snikkelaas een goeie voorbode voor de ware indoctrinatie waarmee die kinderen later de kerk of moskee worden binnengedrongen zodat ze tot een beheersbare meute gaan behoren. Wel zo handig.

Jacq1958 | 30-11-16 | 17:17

Waarom moeten wij eigenlijk een Nederlandse traditie in het buitenland kunnen uitleggen, los van het feit of je vóór of tegen zwarte piet bent? Dat heeft er toch helemaal niets mee te maken? Ik kan ook wel een paar bizarre tradities van over de landsgrenzen opsommen die hier in Nederland niet uit te leggen zijn. Daar zijn wij hier in Nederland het ook niet altijd mee eens maar ik heb niet de indruk dat die lui zich druk maken of ze dat wel of niet aan Den Haag kunnen uitleggen.

Hannibeaul Lectuur | 30-11-16 | 17:16

-weggejorist-

kwakindezak. | 30-11-16 | 17:11

-weggejorist-

Blonde Nel | 30-11-16 | 17:05

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 16:55
Hoe kunnen ze Mitt Romney inschrijven? En wordt hij dan president?

Ongeblustekalk | 30-11-16 | 17:04

@rtxpow | 30-11-16 | 15:05 - korter, krachtiger, meer lading dekkend is onmogelijk. Ik neem mijn hoed af voor u!

MarcS | 30-11-16 | 17:03

"Hier branden wij ons niet aan. Kusjes, Vak K"

Gen. Maximus | 30-11-16 | 17:02

Wie heeft trouwens die debiele vraag aan Steur gesteld?

Schmalz | 30-11-16 | 17:01

De Koreaanse Slet 16:51
Tegen gestoorden met wapens kun je je ook bewapenen, dus is dat geen probleem. Dat is ook het hele idee van het recht op vrij wapenbezit. Dat gestoorden geen tiran over je worden. En gestoorden hebben sowieso al wapens. Het is echt niet uit de leggen in de VS, dat in Nederland elke crimineel een wapen draagt en elke legale wapenbezitter eerst naar huis moet fietsen om twee kluizen te openen (wapenkluis en munitiekluis) en dan pas tot verdediging in staat is. Vraag maar aan een juwelier in Deurne of hij het aan de VS kan uitleggen hoe de Nederlandse bevolking ontwapend is. Dat lukt hem niet, dus moet het beleid veranderd worden. Want als het niet aan de VS is uit te leggen, is het fout, blijkbaar.

tipo | 30-11-16 | 17:00

van Oeffelen | 30-11-16 | 16:51

Op negentien december gaan de kiesmannen stemen. Trump is ongeschikt. Dus laten we hopen dat ze doen waar ze voor zijn en Mitt Romney inschrijven.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 16:55

Het kabinet doet weer eens recht aan een nee-stem. Dat zijn andere woorden voor pappen, nathouden, niets doen, kat uit de boom kijken.

Ravissant | 30-11-16 | 16:55

@van Oeffelen | 30-11-16 | 16:51
The Donald is het probleem niet, het zijn de SJW's die zeuren. Daar hoef je gelukkig geen rekening mee te houden, die zeuren per definitie.

Guido | 30-11-16 | 16:54

En waarom zouden wij de traditie van Zwarte Piet in het buitenland moeten uitleggen? Komt het buitenland hier ook al hun tradities uitleggen, en passen ze die dan aan als wij ze gek vinden?

Schmalz | 30-11-16 | 16:54

Wat Steur wil zeggen, is dat hij nu eenmaal in een ivoren toren leeft en niet wil horen wat de kiezers zeggen.

Guido | 30-11-16 | 16:53

tipo | 30-11-16 | 16:44

Wapenbezit is gereguleerd. Zowel in Amsterdam als waar ik nu woon ken ik zat mensen met een wapen. Het is sowieso moeilijk uit te leggen dat gekken gemakkelijk een wapen kunnen krijgen. Wat mij betreft mag iedereen een wapen dragen zolang je maar psychisch stabiel genoeg bent om die verantwoording aan te kunnen. Dat is dan ook het enige wat moet veranderen. Je kan geen gestoorden wapens laten kopen in de supermarkt.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 16:51

Maar het mooie is natuurlijk dat we de US helemaal geen uitleg schuldig zijn. Bovendien snapt The Donald het heus wel als je het hem rustig en kalm uitlegt. Dus dames en heren negers: wegwezen met jullie onzin. Piet is geen neger, hij is alleen zwart. Ksst, vort.

van Oeffelen | 30-11-16 | 16:51

Waarom moeten we Zwarte Piet in de Verenigde Staten uitleggen? Als de standaard wordt, dat we alles in de VS moeten uitleggen, hef dan eerst het verbod op wapenbezit in Nederland op, want dat is ook steeds moeilijker uit te leggen in de VS.

tipo | 30-11-16 | 16:44

De regering (wat is dat) vindt dat Zwarte Piet stereotyperend is. Dit stereotype van Zwarte Piet kan kwetsend dan wel discriminerend zijn. Nederlanders vieren het Sinterklaasfeest met veel plezier en je bent daarom niet per definitie een racist.

Het kabinet (wat is dat) vindt dat Zwarte Piet moet worden aangepast aan de tijd.

Er zijn zeurpieten in- en outbound die we natuurlijk moet pleasen

KDbdl | 30-11-16 | 16:43

Tegenstanders van zwarte piet vinden dat zwarte piet doet denken aan slavernij. Waarom weet niemand, maar waarschijnlijk omdat hij zwart is.
Dit komt op mij over, alsof iedereen die zwart is doet denken aan slavernij. Dus als we zwarte piet in het vervolg een andere kleur schminken(prima, want who cares welke kleur hij is), vind ik eigenlijk ook dat onze zwarte medemens geschminkt door het leven moet.
Dan zouden we dus bijvoorbeeld stroopwafel Sylvana krijgen.

Pereschuimer | 30-11-16 | 16:43

Iemand die reaguurde op Telegraaf.nl zei iets heel interessants als: "Clowns zijn altijd wit. Clowns doen altijd dom en als witte man voel ik mij daardoor beschimpt. Dus ik vind dat clowns niet meer kunnen, want racistisch."
Puntje!

macmiep.nl | 30-11-16 | 16:43

Ik zie nu de AD-app. Steur en stellige uitspraak...
AD-redactie kunnen hun deuglol niet op en framen de boel volledig anti-piet. Misselijkmakend.

de Voorzittert | 30-11-16 | 16:42

Kan iemand mij uitleggen wat het betekent om 'met de tijd mee te gaan'?

Wellicht bedoeld men hier dan vandaag de dag minderheden mee die vooral eigen slachtofferschap uit buiten ten kosten van de grote meerderheid? Lange tenen en eeuwige gekwetstheid in stand houdend, omdat, als ze dat verliezen ze zelf iets moeten maken van hun levens en daar toe niet in staat zijn. Dat lukt ze enkel door zich af te zetten tegen de witte blank racist.

iustus | 30-11-16 | 16:42

"We zijn er voor hunnie, niet voor jou, pauper!"

marcoplarco | 30-11-16 | 16:42

Tsja, er zijn mensen die niets liever willen dan dat zwarte piet gelijk komt te staan aan blackface en het woord neger dezelfde lading krijgt als nigger.
Terwijl dat historisch en cultureel natuurlijk kant noch wal raakt.

henkdekanarie | 30-11-16 | 16:39

Hey, we wonen hier nog altijd in NEDERLAND en het is ONZE cultuur en daar heeft het buitenland niks mee te maken! Sterker nog: het buitenland moet zo nodig hun cultuur hier behouden, waar veel of weinig Nederlanders het wellicht ook niet mee eens zijn en dat is toch ook niet verboden?

macmiep.nl | 30-11-16 | 16:39

deoudererijperevrouw | 30-11-16 | 16:20

Och wat dacht je van de jaarlijkse slachting op de Faeröer eilanden van walvissen. Moeilijk uit te leggen tot je snapt dat ze die beesten opvreten en het een traditionele vorm van voedsel is.

Er is zoveel moeilijk uit te leggen maar soms moet je tradities veranderen. Zo ook met zwarte Piet. Het is maar een heidens feestje waar we slechts honderd jaar geleden een andere invulling aan hebben gegeven.

De Jappen vreten nog steeds walvissen, ook een recente traditie die niet meer nodig is.

En zo zijn er duizenden. Koppensnellen. Allemaal tradities die niet meer nodig zijn. De wereld verandert en dat is gebleken ten goede van ons allen. We willen ook geen vikingen meer aan onze kust of bloeddorstige Friezen.

Kortom als je tradities wil dan kan je beter eeuwen terug gaan dan een verzinsel van een schrijver. Voor de kindjes maakt het geen flikker uit.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 16:35

-weggejorist-

Dutch_Holland | 30-11-16 | 16:35

-weggejorist-

Dutch_Holland | 30-11-16 | 16:34

Het is een feest voor iedereen, nee het is feest waar je aan mee wil doen of niet. Klaar.

Patje2011 | 30-11-16 | 16:34

Naar Jip en Janneke:
Het zal ons allemaal een tiefuszorg zijn, maar de zoewarten beginnen te zeiken en voor de blanken bestaat er geen compromis op dit punt, dus laten we er omdat het kan nog 100 jaar omheen blijven draaien.

Kaltsnautzige | 30-11-16 | 16:33

Prima gebalanceerd betoog. Zo ... in drie woorden.
Bigi Bana Boy | 30-11-16 | 16:24
Het kan nog korter: Slap.
Zo... in één woord.

WitteGrunneger | 30-11-16 | 16:29

"De meerderheid moet zich gewoon aanpassen aan de minderheid"... ik werk nog aan het stukje Amerika maar ik ben volgens mij al een eind in de goeie richting toch :-)

balletje_1967 | 30-11-16 | 16:28

In één woord : Debielengebrabbel.

alshetware | 30-11-16 | 16:25

Prima gebalanceerd betoog. Zo ... in drie woorden.

Bigi Bana Boy | 30-11-16 | 16:24

Zwarte mensen zo zwart als Piet die bestaan in real life helemaal niet. Witte mensen bestaan trouwens ook net zo min.
tata1981 | 30-11-16 | 15:20
Ik besta toch echt hoor, rassiestiese ieslaamofoob!
Kasteelheer Ard zegt: Bekiek ut moar, racistische slavendrijvers!

WitteGrunneger | 30-11-16 | 16:23

-weggejorist-

Rottevanger | 30-11-16 | 16:22

de Voorzittert | 30-11-16 | 15:56
Kwin Sigario heeft een Pyrrhus-overwinning behaald. De NPO heeft zich als eerste politiek correct getoond, tot in het absurde. De Pieten bij de NPO hebben voortaan oorlogskleuren op hun gezicht, zoals de Indianen dat deden als ze op oorlogspad gingen en zijn verworden tot slaafse huurlingen in het leger der Goedmensen. Potsierlijk. Het zoontje van een van onze reaguurders zei, zo mochten wij lezen, "de echte Zwarte Piet is dood, deze Pieten zijn niet echt", hetgeen prachtig verwoordt in wat voor rare situatie wij terecht zijn gekomen.
De NPO heeft zich volstrekt belachelijk gemaakt en zijn zichzelf toegeëigende positie als referentiekader van het volksfeest volledig verspeeld. Toen kwamen de winkelketens, die om puur commerciële redenen overgibgen tot roetveegpieten of andere belachelijke figuren, of helemaal maar niet meer verwezen naar het feest, zelfs niet naar Sinterklaas. Geen probleem, lijkt mij, want dat betekent alleen maar dat het feest zich meer en meer kan losmaken uit de klauwen van de commercie.
Wat overblijft is een Nederland dat zich, op een paar politiek correcte eilandjes zoals Amsterdam na, geen ene reet aantrekt van wat Kwin Sigario vindt en wil, en ook schijt heeft aan wat Asscher meent te kunnen dicteren, en gewoon het feest blijft vieren zoals het altijd gevierd is.

Schoorsteenveger | 30-11-16 | 16:22

Halloween is voor mij ook niet uit te leggen. Een beetje lollig zitten doen over dooie mensen.

deoudererijperevrouw | 30-11-16 | 16:20

@peterdh | 30-11-16 | 16:18
Ehhh "blanken boven zwarten stelt" Letterlijk *die* woorden, die eerste was niet rascistisch.

peterdh | 30-11-16 | 16:19

@roze_bril | 30-11-16 | 15:41

Een geloof kan ook rascistisch zijn, maar slechts niet de blanke kant op.

Moet jij eens kijken hoe rascistisch je word gekettert als je zegt: Ik geloof in een of andere religie "die zwarten boven blanken stelt". Letterlijk met die woorden.

peterdh | 30-11-16 | 16:18

En als alle zwarte pieten eindelijk helemaal wit zijn komen ze klagen dat het een racisties feest is omdat er geen zwarte pieten in mogen voorkomen.
HijgentHert | 30-11-16 | 16:09

hehe dat is het juist als de traditie was dat de Pieten allemaal Wit waren hadden dezelfde zeurpieten lopen eisen dat er ook Zwarte Pieten moesten komen. De heidense kerstboom proberen ze ookal te jorisen bij openbare gebouwen en scholen.

vinzDH | 30-11-16 | 16:16

he zwartmuil opgepleurd (black-face)
of black pete,
he smoke's so much weed
he can't even eat,
so het throws it away,
it's a little bit he give's back
but then again he takes it all day.
verschil dus wel in lading.

001001001 | 30-11-16 | 16:15

In 25 woorden or less:

Van twee walletjes eten, en niet verbieden en zwarte piet evil vinden. Geen win/win maar ook geen loose. vlak voor de veriezingen.

Stop de tijd, hoeveel woorden heb ik over

peterdh | 30-11-16 | 16:14

Ard van de Steur gaat in Amerika uitleggen hoe ons kinderfeestje in elkaar steekt en dat het een feest voor alle kinderen is en niets met racisme of stereotypering te maken heeft.

CleaudeSacke | 30-11-16 | 16:14

Dit is heel kort uit te leggen:
"Het kabinet wenst er zijn vingers niet aan te branden."
10 woorden. Klaar.

Qippie | 30-11-16 | 16:13

En of andere luizige ambtenaar heeft dit stukje proza voor Ard geschreven en is daarmee na de MinJus een hele grote lul met vingers.

Cor Zakov | 30-11-16 | 16:13

Zwart piet was ok. Totdat iemand riep dat het een neger was. Nu haten ze hem.

Wim Venijn | 30-11-16 | 16:10

volgens mij zijn er wel meer NL tradities moeilijk uit te leggen in de VS:

- drugsbeleid
- prostitutiebeleid
- abortus
- euthenasie
- etc

Zwarte piet komt op plaats 30?

Kompel | 30-11-16 | 16:10

En als alle zwarte pieten eindelijk helemaal wit zijn komen ze klagen dat het een racisties feest is omdat er geen zwarte pieten in mogen voorkomen.

HijgentHert | 30-11-16 | 16:09

Het meest multiculturele feest van Nederland, laten verpesten door een stel rascisten! Het failliet van Nederland

Paulaner München | 30-11-16 | 16:08

De Sint zat te denken
Of hij Ard nog wel iets kon schenken.
Ik denk van niet
Want hij is tegen Zwarte Piet.
Stuur hem maar gauw naar de Joe S of EE
Dan kan hij snel met zn neus bij Trump in zn snee.

mia | 30-11-16 | 16:06

de kleur van onze poep verraadt ons koloniale racistische verleden.

Willy Keutel | 30-11-16 | 16:06

Lupuslupus | 30-11-16 | 15:57

Nee. Dat is het niet. Dat is wat de christenen er van hebben gemaakt. Sinterklaas is Wodan en de Raaf. Je bent al zo oud waarom weet je zo weinig.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 16:06

Dat zwarte piet met zijn tijd meegaat.Nou dat is prima toch ,is zwart blijft zwart als de meerderheid van Nederlands bevolking het zo wenst te vieren.
Onze overzeese vrinden en de minderheid die hier op tegen zijn leggen zich daar maar bij neer.

Bohse69 | 30-11-16 | 16:06

O.K. zwarte piet afschaffen, maar dan het KWAKU festival ook.

henk vintage | 30-11-16 | 16:05

De mensen in het buitenland zeuren mij de oren van mijn kop over zwarte Piet. Natuurlijk zijn wij dagelijks het gesprek van de dag bij de koffieautomaat.

Bennie Boos | 30-11-16 | 16:05

Heb 3 Sinterklaas optochten in Den Haag gezien die gewoon vanuit winkeliers en sportvereniging zijn georganiseerd en daar waren alle Pieten gewoon Zwart zoals het hoort.

Niet dat geïndoctrineerd van scholen, gemeente en linkse deugmensen.

vinzDH | 30-11-16 | 16:01
.
In mijn winkelcentrum jl. zaterdag ook: allemaal ZWARTE Pieten. En WIE drongen zich schreeuwend en krijsend op de voorgrond om pepernoten te krijgen: TURKSE kinderen.

Lupuslupus | 30-11-16 | 16:05

De kasteelheer klinkt godverdomme alsof hij tijdens TK2017 voor de PVDA uitkomt..

Ubermug | 30-11-16 | 16:05

de Voorzittert | 30-11-16 | 15:56

Dus? Wat maakt het die kinderen uit? Die willen pepernoten, kadootjes en een wortel in hun schoen leggen voor een paard. Dit hele gezeik bestaat enkel in de hoofden van volwassenen. Als Piet blauw is verandert er iets wezenlijks? Volgens mij niet. Geen gezeik iedereen blij.

Ik vind de hele Zwarte Piet is discriminatie totale onzin. Maar het maakt niets uit. Het is maar een kinderfeestje. De doelstelling is lachende kinderen en niet al dit jaarlijkse gezeik. Hou er toch mee op.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 16:03

Het is niet lastig uit te leggen. Je moet het gewoon doen. Er zijn zoveel landen met tradities die 'raar' lijken maar goed zijn uit te leggen. Bijvoorbeeld trouwen met kindbrui.. O. nee die niet... Maar wel bijvoorbeeld de Christenen en Morenfeesten in Spanje. Moet je hier proberen zulke feesten. Sylvana zou voorop lopen van misplaatste gekwetstheid. Maar goed, dat is nu eenmaal haar verdienmodel.

Koonkluk Huis | 30-11-16 | 16:03

Ik heb Lodewijk gepijpt en hij vond dat fijn.

knier | 30-11-16 | 16:03

Wow alles wat er mis is met NL in één antwoord.

Old_Harry | 30-11-16 | 16:02

ZP is stom, maar dat wil niet zeggen dat wij ook stom zijn, laten wij doen alsof er een discussie nodig is om het stom zijn bespreekbaar te maken, want anderen(VS) noemen ons al reeds stom.

Kaan78 | 30-11-16 | 16:02

Heb 3 Sinterklaas optochten in Den Haag gezien die gewoon vanuit winkeliers en sportvereniging zijn georganiseerd en daar waren alle Pieten gewoon Zwart zoals het hoort.

Niet dat geïndoctrineerd van scholen, gemeente en linkse deugmensen.

vinzDH | 30-11-16 | 16:01

er staat: ja, maar om de stilzwijgende meerderheid kiezers niet op de ziel trappen, laten we anderen het voortouw nemen in het afschaffen van zwarte piet.

24 woorden. krijg ik nu de begrijpend lezen-trofee?

aight.. | 30-11-16 | 16:01

Iets dat lastig is, is niet onmogelijk. Dus of beter antwoord of zwijgen.

gnor | 30-11-16 | 16:01

UNESCO meet ook met twee maten, groot colombiaans blackface festijn mag wel op de lijst, en zwarte piet niet ..
Carnaval de Negros y Blancos en Pasto
en.wikipedia.org/wiki/Blacks_and_Whit...

TheJan&Only | 30-11-16 | 16:01

-weggejorist en opgerot-

hendrikroel | 30-11-16 | 16:00

Kan kan alles kan. Je kan ook 'erkennen dat is gebleken dat van negatieve stereotypering geen sprake is gezien de goede omgang tussen zwart en wit in onze maatschappij en we - dat heet zowel zwart als wit - dit feest al decennia vieren. Laffe kutbestuurders.

Bram van Ojik | 30-11-16 | 16:00

Benny de Pakjespiet - alle blanke mannen van boven de 45 lichten op, bedriegen, buiten uit en trekken fles. Maar daar hoor je niemand over.

trip666 | 30-11-16 | 15:58

Lijkt erop dat onze volksvertegenwoordigers vergeten dat ze nederland met bijbehorende gebruiken en tradities vertegenwoordigen

Kaleblanke | 30-11-16 | 15:58

Nergens meer sinterklaas met zwarte piet inpakpapier meer te koop. Denk dat ik het volgend jaar zelf even maak en laat drukken.
Zie ook dit verhaal:
liefdevoorholland.com/blokkergekkies/

punxsutawney | 30-11-16 | 15:58

M'n hele leven zogenaamd fatsoenlijk gestemd. Groenlinks, d66, enkele keer zelfs sp en cda. Maar die partijen zijn angstig en hypocriet. Koste wat kost de boel bij elkaar houden. Daar gaat ons land uiteindelijk aan kapot. Benoem het probleem bij z'n naam, en doe er wat aan. Dus voor eerste keer in m'n leven ga ik een proteststem uitbrengen. En mocht mijn protestpartij winnen, mmm dan wil ik graag die gezichten zien van alle gutmenschen. Heerlijk

Tirade | 30-11-16 | 15:58

De regering erkent dat de regeringspartijen nood hebben aan bussen vol gediscimineerden en gekwetsten.

miss.youse | 30-11-16 | 15:57

Sinterklaas is een Christelijk feest: dat gaat over de BISSCHOP van Myra (en zijn helpers) *in wat toen Christelijk was zoals heel Klein Azie - lees de brieven van de apostel Paulus - maar nu het moslimland Turkije is.
.
Het Kerst(Christus)feest is de herdenking van de geboorte van Christus.
Goede Vrijdag is de herdenking van Zijn dood aan het kruis.
Pasen is de herdenking van Zijn opstanding uit de dood.
Hemelvaartsdag: Zijn terugkeer naar de hemel.
.
Met Hemelvaart en Pinksteren kan de wereld NIETS beginnen, vandaar dat die dagen nog niet teruggezet zijn naar het hedendaagse heidendom, zoals wel het geval is met Kerst (vreetvestijn) en Pasen (eieren zoeken).

Lupuslupus | 30-11-16 | 15:57

Het was 100 jaar lang een heerlijk kinderfeest. Totdat de dramnegers gingen drammen. Het werd een self fulfilling prophecy: als je maar lang genoeg zegt dat Zwarte Piet een negert is, zie je in elke Zwarte Piet een negert en dat is dan weer ronduit racistisch want het kan ook prima je blanke buurman met schminck op zijn.
.
Enfin. Gario heeft uiteindelijk wel gewonnen. Het plezier is er wel vanaf nu.

de Voorzittert | 30-11-16 | 15:56

"Met de tijd meegaan" betekent niet de status quo handhaven maar: moet veranderd of afgeschaft worden.
Duidelijke taal.

A.S. Perien | 30-11-16 | 15:54

Mijn dank voor het grotere lettertype. Een wat oudere Nederlander.

Hetkanverkeren | 30-11-16 | 15:54

Sinterklaas is een lul want ik krijg nooit wat van hem.
Zwarte piet's nootjes zuigen ook.
Schreeuwers krijgen altijd de meeste aandacht.

donkieshot | 30-11-16 | 15:53

Prima stukje toch? 'Onbedoeld' raakt de kern. En als racisme 'onbedoeld' is dan hebben klagers geen recht van spreken, maar dan moeten ze gewoon niet zo zeiken.

Supporter | 30-11-16 | 15:53

Ik heb geen ballen. Zo, in vier woorden.

Panos88 | 30-11-16 | 15:53

Je mag je gezicht niet zwart maken omdat sommige mensen met een bruine huidskleur daar gevoelig voor zijn. Totale waanzin. Niemand heeft patent op welke kleur schmink dan ook. Kappen met die onzin

Tirade | 30-11-16 | 15:53

1. vijftien maart komt eraan

1 zin!

Bram van Ojik | 30-11-16 | 15:53

"Willen jullie meer of minder Zwarte Pieten?" Goede vraag voor Wilders om te stellen bij een debat. Anders is iedereen dit op 15 maart allang weer vergeten. Snap niet dat VVD nog zoveel zetels heeft

Speertjespunt | 30-11-16 | 15:52

Zwarte piet is nu eenmaal zwart en de meesten burgers willen dat houden.

altijdfeest | 30-11-16 | 15:52

Laten we er geen feest voor iedereen van maken wat de staat wil. Laat het gewoon ons blanke feestjes zijn waar moslims en gekleurde mensen aan mee mogen doen, als ze het terminste niet verpesten of willen veranderen.

Patje2011 | 30-11-16 | 15:52

Cultuurverlochening en landverraad. Schreeuw hard genoeg en het kabinet negeert de meerderheid die zegt dat zp moet blijven.

Wim Venijn | 30-11-16 | 15:51

"De overheid kan een rol spelen om een respectvolle dialoog te faciliteren." Lees: de meerderheid dient zich aan te passen aan de minderheid.

His Lordship | 30-11-16 | 15:50

-weggejorist-

eismctwee2 | 30-11-16 | 15:47

Het kabinet is verworden tot een uit de kluiten gegroeide angsthaas, volledig in de wurggreep van policor denken, doen en deugen. Het kabinet is de raakvlakken met het authentieke Nederlandse volk kwijtgeraakt. Het kabinet vergeet echter dat 'wij met meer zijn' en dat wij allemaal met gierende banden naar de stembus knallen op 15 maart.

Nederland wil Nederland terug, en daar is geen woord Arabisch bij.

jekalemoeder.nl | 30-11-16 | 15:47

En al die Afrikaanse opperhoofden die zich wit schilderen ?
Of is racisme voorbehouden aan de een selecte groep ?
Zij die zich graag als slachtoffers promoveren (inclusief zakken vol subsidies).

Kamervraag | 30-11-16 | 15:46

Zwarte Piet mag gewoon blijven bestaan, maar mag geen karikatuur zijn van gekleurde mede-landers.

Lijkt me logisch.

klaaaaz | 30-11-16 | 15:46

Ik vind het eigenlijk wel een nette uitleg.

MichelDenHaag | 30-11-16 | 15:46

Niet uitgelezen, want onzin.
(A) De overheid moet zich niet met dit soort zaken bemoeien.
(B) De overheid neemt het nu zonder pardon op voor een (zeer) kleine groep jankers.
(C) Ard van der Steur, de grote brokkenpiloot, gaat ons vertellen hoe het moet?
(D) De deur wordt nu wagenwijd opengezet voor de jankers die hier dankbaar misbruik van gaan maken.

Mwah... het zal wel weer aangepast worden op laste van janksmoeltjes die hun zin dankzij deze (ook jank)brief, dus dag Zwarte Piet. Moet je persé dingen uitleggen aan Amerika? Alsof Nederlanders de gedachte achter Thanksgiving of Halloween persé moeten (willen) snappen. Nationale feesten zijn een nationale aangelegenheid.

Wij kunnen ook niet verwachten dat andere landen hun onbegrijpelijke tradities (kindbruidjes iemand?) aan gaat passen, wat we er ook als land of cultuur van denken. We mogen alleen wel verwachten dat deze dingen niet in ons eigen land gaan gebeuren.

kanon0503 | 30-11-16 | 15:46

Vanwege de komende verkiezingen probeert adje steur de geit en de kool te sparen. Missie mislukt.

FrankVeer | 30-11-16 | 15:46

google eens voor de grap:
- vlag van corsica
- vlag van sardinië
- symbool van de stad rijeka (kroatië)

wie kent er nog meer?

BroederBlockchain | 30-11-16 | 15:46

@Parafernalio | 30-11-16 | 15:24

Je gooit alle Nederlanders op een hoop. Waar jij hun voor uitmaakt ben je dus zelf aan het doen.

roze_bril | 30-11-16 | 15:45

Was het maar vast maart 2017, dan kon ik laten zien wat ik van het kabinet vind.

accijnstoerist | 30-11-16 | 15:43

De tijd van de Nederland-haters is voorbij. Onze nep leiders moeten weg en plaatsmaken voor patriotten.

pluk-87 | 30-11-16 | 15:43

Niks wolligs aan. Ze begrijpen dat zwarte piet als stereotype wordt gezien voor zwarte mensen. En iedereen die een plaatje van blackface of Sjors en Sjimmie uit 1920 kan zien snapt die vergelijking. Maar dat het aan de samenleving zelf is om een oplossing te bedenken.

Was dat even moeilijk...

kw_nl2 | 30-11-16 | 15:42

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 15:40

Amen!

(jij snapt het! geen lulverhalen ophangen, maar gewoon de waarheid vertellen dus)

A-Safari | 30-11-16 | 15:42

Trump gaat het best begrijpen, let maar op.

louis6227 | 30-11-16 | 15:42

Antwoord is nog door politiek correcte ambtenaren ontworpen in een tijd dat Obama president was en algemeen verwacht werd dat Hillary president zou worden. Trump heeft echter geen enkele moeite met onze traditie, sterker nog het interesseert hem helemaal niets wat wij aan kinderfeestjes doen. En zo hoort het.

Homo homini lupus | 30-11-16 | 15:41

@FCDenBosch | 30-11-16 | 15:26

Nee, de eerste is een religie. En dan is nooit racisme.

roze_bril | 30-11-16 | 15:41

Al staan er honderd Sylvana's bij te huilen, ik zal voor het Sinterklaasfeest mijn gezicht gewoon met zwart blijven bevuilen.
Dat staat er zo ongeveer.

Jackanders | 30-11-16 | 15:41

Racisme bestaat niet! Het bestaat alleen onder mensen die niet beter weten! Dus voor het domme volk moet er een aanpassing komen?

Izziek | 30-11-16 | 15:41

www.youtube.com/watch?v=LK3t2nO4TBo
Deze man heeft de waarheid al onderzocht maar krijgt dus geen podium. Als dit nou gewoon eens als waarheid wordt aangehouden, hoef je niks meer uit te leggen, aan niemand.

A-Safari | 30-11-16 | 15:40

Sans Comique | 30-11-16 | 15:37

Het is geen Christelijk feestje. Die bestaan niet. Het zijn allemaal heidense feestjes met een christelijk kleurtje. Persoonlijk vind ik dat als je toch loopt te zaniken over tradities en cultuur dat je terug moet gaan naar de originele betekenis van deze feestjes.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 15:40

Antwoord op vraag 21:

Neen godverdomme!

MyCatIsDoingThis | 30-11-16 | 15:40

wie heeft trouwens bepaald dat wij onze tradities moet uitleggen? Geloof niet dat wij verantwoording hoeven af te leggen over wat we doen en waarom en al helemaal niet over een kinderfeest.

Anteros | 30-11-16 | 15:39

Over de traditionele zwarte piet wil onze regering niet praten, dat is aan de samenleving. Maar ze eisen wel uitleg van Japan over hun jaarlijkse dolfijnenslacht.

Dus over onze traditie willen ze liever niet praten, maar over Japanse tradities wel.

Best krom toch.

Munch | 30-11-16 | 15:39

Kenmerk van de totalitaire staat is dat de burgers de leugens van de machthebbers onderschrijven als de nieuwe waarheid.

sprx | 30-11-16 | 15:38

"Aanstaande dinsdag speelt dit onderwerp niet meer, dus we tillen deze hete aardappel even over de verkiezingen heen"

Keimpsk | 30-11-16 | 15:38

Zoals vrijwel elke maatschappij staat Nederland ook bol van discriminatie en racisme. Altijd zo geweest en het zal altijd zo blijven.

Maar ik ben dat geouwehoer over zwarte Piet wel beu. Het is maar een kinderfeestje en zo'n kind maakt het echt niet uit hoe Piet eruit ziet. Zolang ze maar snoep krijgen en kadootjes.

Waarom moeten volwassenen een kinderfeestje verzieken. Voor de duidelijkheid Zwarte Piet is maar een verzinsel uit de negentiende eeuw. Breng de originele Piet terug zoals Europeanen dat al eeuwen en eeuwen vieren. Of maak er blauwe Piet van. Boeien. Zolang de kinderen maar een lolletje hebben.

De Koreaanse Slet | 30-11-16 | 15:38

Zonder zwarte piet wordt het weer een blank feestje dat zou pas racisme zijn Dus ze sluiten zichzelf uit en klagen dan weer dat zwarte piet erbij hoort te zijn omdat ze zich buitengesloten voelen.Huh?
tegenalles | 30-11-16 | 15:17

En een uitsluitend Christelijk feestje, en dat kan natuurlijk al helemaaal niet de bedoeling zijn.

Sans Comique | 30-11-16 | 15:37

Wat boeit het buitenland ons nou? Die Shepard is totaal gestoord. Als ze het VN gebouw uitloopt (New York) is ze niet ver verwijderd van echt racisme. Misschien zou ze vaker buiten moeten komen.

van heinde en verre | 30-11-16 | 15:37

Slim dat Steur dit zo verwoordt, er moet tenslotte straks een coalitie met DENK worden gevormd

drijflijk | 30-11-16 | 15:35

ze kunnen toch wel aan de VS uitleggen dat ZP niet hetzelfde is als wat blackface daar is!? waarom is dat zo moeilijk!??
.
en vd Steur moet zowiezo zijn muil houden....die heeft nog geen zinnig woord gezegd sinds hij op die stoel zit!

bArAbAts | 30-11-16 | 15:35

Het kabinet is tegen onze cultuur en voor 5% multicultidoordrammers en welkomwelkomtypes. en zo wint de PVV weer een zetel.

ikhouvanregen | 30-11-16 | 15:34

Dat Nederland geregeerd wordt door een directie en opgehouden is een democratie te zijn

Islamofiel | 30-11-16 | 15:33

Vroeger leerde je dat je mensen niet mag beoordelen op huidskleur. Nu moeten we Piet veroordelen op huidskleur. Piet is niet negatief stereotyperend, Opsporings Verzocht is dat.

Feynman | 30-11-16 | 15:33

Dat er bij sommige mensen zorgen bestaan over zwarte piet. Sommige mensen hebben ook zorgen over onze cultuur en reizen daar af naar IS gebied.
Daar doet deze man ook geen flikker aan. Ga aan je werk VVD sukkel!

Tjemig | 30-11-16 | 15:32

Het kabinet vindt zwarte Piet ook racistisch, maar volgend jaar zijn er verkiezingen en het kabinet wil de pvv niet nog meer stemmen bezorgen. De oplossing: je ambtenaren schrijven een antwoord dat voor het gewone stemvolk niet te lezen is.
Roto | 30-11-16 | 15:08

Of je liegt de mensen staalhard wat voor tot de verkiezingen, dan doe je daarna weer gewoon je eigen ding.

Sans Comique | 30-11-16 | 15:32

In het buitenland - en ik ben in vele buitenlanden geweest - weet men weinig of niets af van het Sinterklaasfeest. Men weet niet wie Sinterklaas is en van Zwarte Piet heeft men nog nooit gehoord.
Het is een typisch Nederlands kinderfeest, met wat uitzaaiingen in Belgie en Duitsland, waar we altijd van genoten hebben. Dat blijven we gewoon doen.
Zoals Holman schrijft: Men heeft er domweg genoeg van.
Ik heb genoeg van al die zielepieten in Nederland die het hier niet naar hun zin hebben. Die klagen en blijven klagen. Die ons voor van alles en nog wat uitmaken en dat zullen blijven doen.
Mij druk maken om wat men in het buitenland over ons denkt? Wat is dat voor onzin. Men denkt niets over ons in het buitenland.

onnosel | 30-11-16 | 15:32

Denk overigens dat Minerva Ardje zelf niet zo met ZP in zijn maag zit als hij eerlijk is na 25 fluitjes. Hoorde hem laatst in een kroeg te Leiden een raadseltje opgeven: 'wat krijg je als je ZP kruist met een octopus?' Ardje wist het zelf ook niet zo goed, maar dacht wel dat het schepsel in kwestie 'verdomd goed katoen zou kunnen plukken'. Die Ardje.

Jesses Klaver | 30-11-16 | 15:31

Dat gekudt met pompoenen, daar denk ik wat van.

gentle giant | 30-11-16 | 15:31

Black piet matters

Big Ern | 30-11-16 | 15:31

Sans Comique | 30-11-16 | 15:20
Daar zal het kabinet best een idee over hebben. Omdat van der steur erbij genaaid is voor het geven van het onleesbare onzin-antwoord is de kwestie Demmink in ieder geval een van die smeerlapperijen. Een die weliswaar de gehele nederlandse bevolking niet kwalijk te duiden is, maar waarvoor we wel mogen boeten.
.
Verder maakt het de regering geen zak uit. Nationale gebruiken horen volgens Bilderberg in het openluchtmuseum. Unilever moet wereldwijd eenheidsworst kunnen verkopen en daar past geen lokaal smaakje meer bij.

Glasgow Argus | 30-11-16 | 15:30

Nederlanders zijn te dom om te snappen dat ze liederlijk racistisch zijn. We hopen dat nieuwe Nederlanders het ooit in die botte koppen kunnen stampen.
Parafernalio | 30-11-16 | 15:24

Die Nieuwe Nederlanders zijn nog rascistischer dan Hitler als erelid van de KKK, dus daar hoef je het niet te zoeken.

Sans Comique | 30-11-16 | 15:30

Antwoord:
Wat kan mij het de flikker boeien wat een andere cultuur van mijn cultuur vind.

niemand specifiek | 30-11-16 | 15:28

Mensen met een racistische overtuiging hebben geen zwarte piet nodig om mensen op hun ras te beoordelen,zulke mensen bevinden zich in heel veel landen.

kzegje | 30-11-16 | 15:28

van der Nonvaleur

bisbisbis | 30-11-16 | 15:27

Maar wat vindt Sinterklaas zelf dan van alle commotie?
Tja, Niemand anders wilde het vuile werk doen..
----
Dus bij deze moet iedereen dankbaar zijn voor zwarte Piet
die zijn stinkende best doet om dit land verder te helpen......

dijkbewaker | 30-11-16 | 15:27

De opmerking: "ik geloof nog eerder in de vliegende rendieren van de kerstman, dan in zwarten die werken" die ik laatst hoorde, is racistisch.
Zwarte Piet is een kindervriend en daarom niet racistisch.

FCDenBosch | 30-11-16 | 15:26

Die traditie om gedurende een maand overdag niets te eten of te drinken, als gevolg daarvan nauwelijks in staat zijn te werken, van de honger enorm gepikeerd zijn en dat op anderen af te reageren, nog meer overlast dan gebruikelijk veroorzaken, is dat een traditie die wél uit te leggen valt of mag die ook afgeschaft worden?

spanarchist | 30-11-16 | 15:25

.......maar dat de overheid een rol kan spelen .......
Die rol wordt vervolgens toebedeeld aan de staatsmedia, die vervolgens met de kaasschaaf methode Zwarte Piet stukje bij stukje wegfileren.

Memek | 30-11-16 | 15:25

Stel nou dat Sint Nicolaas met zijn zwarte pieten uit Turkije kwam, en die pieten waren negerslaven, waarom is dat dan de schuld van Nederland?

mennie | 30-11-16 | 15:25

Of ook: "Wij zijn misschien bereid het Sinterklaasfeest aan te passen zolang Joris en zijn vrindjes hun eigen kinderfeesten maar kunnen blijven vieren." Ook 21 woorden.

A.Vis | 30-11-16 | 15:25

Wat boeit het eigenlijk dat een Amerikaan (met zijn 100 verschillende kudt feestdagen) onze cultuur niet snapt?

ZwengelMeister | 30-11-16 | 15:24

Nederlanders zijn te dom om te snappen dat ze liederlijk racistisch zijn. We hopen dat nieuwe Nederlanders het ooit in die botte koppen kunnen stampen.

Parafernalio | 30-11-16 | 15:24

Ik hou niet van bruine bonen. Verder schijt aan de wereld

vokfeez | 30-11-16 | 15:24

Zeurpieten zijn het, allemaal!

eerstneukendanpraten | 30-11-16 | 15:24

In het buitenland kan men het Sinterklaasfeest als racistisch beoordelen omdat zij het eigen referentiekader gebruiken om het te duiden. Een heel veel gemaakte fout om ergens een oordeel over te vellen.

devil13 | 30-11-16 | 15:24

Wat hebben wij met Amerika te maken? Hebben wij ze dit uit te leggen? Denk het niet.

Roken Toegestaan | 30-11-16 | 15:24

Als Zwarte Piet rassies is, kunnen we het dan even hebben over Thanksgiving? Nee, dat kan pijnlijk worden. Sorry Native Americans.

harry21 | 30-11-16 | 15:23

Nederlanders zijn niet racistisch, maar de VS denkt van wel dus zwarte Piet moet weg om de handel veilig te stellen.
21 woorden.

koeberg | 30-11-16 | 15:23

Waarom moet het in Amerika uitgelegd worden?

FCDenBosch | 30-11-16 | 15:22

Hier staat: "ik ben erg blij dat het buitenland alleen naar Zwarte Piet kijkt en niet naar de affaire Joris D. Gelukkig maar." Dat zijn 21 woorden.

A.Vis | 30-11-16 | 15:22

Zodra ik iets lees over 'zwarte piet', doemt die irritante smoel van Sylvana Simons op in mijn racistische brein en voel ik acuut een sterke drang opkomen ook een filmpje in elkaar te broddelen.

Wobbelplatte | 30-11-16 | 15:22

Van de Steur zegt dat....
Fuck die vd Steur, zeg ik dan.

Van Zessen Klaar. | 30-11-16 | 15:22

Een kamervraag over zwarte piet. Ik was in de lach geschoten en verdergegaan met vraag 22.

Harrymetnuance | 30-11-16 | 15:22

We snappen dat accepteren van karakter “Zwarte Piet” lastig kan zijn voor sommigen, maar wij gaan er, vanwege historische waarde, niet actief iets aan veranderen.

25 woorden.

Upendo | 30-11-16 | 15:22

Is het niet racistisch als we alleen zwarte Piet het land uitflikkeren maar niet alle andere zwarten?

mrXL | 30-11-16 | 15:21

Steur is een horror clown.

FCDenBosch | 30-11-16 | 15:21

Kort samengevat: Nee.

Met ondertoon 'dat kan ik niet uitleggen aan mijn pluche-bekleders.'

Jos Tiebent | 30-11-16 | 15:21

-weggejorist-

tata1981 | 30-11-16 | 15:20

En toch staat de VVD nog 26 zetels in de peiling. Waarom stemmen mensen nog op deze cultuur relativisten?
i-Wonder | 30-11-16 | 15:13
Heel simpel, als je een eigen toko hebt, of binnen een bedrijf een hoge graaipiet bent dan stem je als egoïst zijne voor het spekken van je eigen bankrekening. De VVD is er voor die mensen in NL.... en dat blijken er dus best veel te zijn.

XaleX_2 | 30-11-16 | 15:20

Het kabinet is van mening dat alle autochtone Nederlanders smerige racisten zijn, dat blijkt uit alles edoch geïsoleerd beschouwd is het vieren van sinterklaas slechts een ondergeschikt onderdeel van de algehele smeerlapperij die wij de wereld hebben aangedaan.
Glasgow Argus | 30-11-16 | 15:05

Welke smeerlapperij? Die smeerlapperij waardoor de bevolkingsgroei nu explodeert door voeding en medicijnen, die smeerlapperij? Of bedoel je de infrastructuur die voor oa schoon drinkwater zorgt? Of heb je het over praktijken die doodnormaal waren in die tijd (wij kochten onze slaven van andere afrikanen en arabieren, we gingen ze niet zelf halen, daar had Nederland nooit de mankracht voor) maar wel door oa Nederland voor het eerst in de geschiedenis verboden? Ik ben benieuwd. En ik ben ook benieuwd naar een goede reden om mij de praktijken van 'voorouders' 300 jaar geleden aan te trekken. En waar de grens ligt, bij 300 jaar? 50 jaar? 2000 jaar?

Sans Comique | 30-11-16 | 15:20

"Dankzij het cultureel-marxisme worden alle bevolkingsgroepen tegen elkaar opgezet, jong-oud, zwart-wit, hetero-lesbo, gelovig-atheist, arm-rijk, links-rechts. Hier moeten wij aan meedoen, en daarom geven wij Zwarte-Piet haters (useful idiots van Cultureel Marxisme) alle ruimte om hier de raciale spanningen te laten toenemen."

Was dit 25 woorden?

Realisties | 30-11-16 | 15:19

Antwoord op vraag 21:
Mogelijk.
Nou èn?

McMarx | 30-11-16 | 15:19

Moet Sinterklaas zelf eigenlijk geen vrouw worden? En het paard een bakfiets.

Sqbar | 30-11-16 | 15:19

Niet-geintegreerde (!) mensen hebben probleem met Zwarte Piet!

Barniewellus | 30-11-16 | 15:18

Vertaling: Autochtoon belastingbetalend plebs, zie hier opnieuw mijn middelvinger. Met diepste minachting, Ard.

spanarchist | 30-11-16 | 15:18

daar staat: de laffe Nederlandse regering pijnlijk zwicht voor een paar anti-zwarte-Piet-drammers die hun beroep maken van gekwetst zijn, geen respect tonen voor Nederlandse kinderfeest-tradities en die hun gebrek aan eigenwaarde en hun falend bestaan toeschrijven aan het gedrag van anderen.

krelus | 30-11-16 | 15:18

Zonder zwarte piet wordt het weer een blank feestje dat zou pas racisme zijn Dus ze sluiten zichzelf uit en klagen dan weer dat zwarte piet erbij hoort te zijn omdat ze zich buitengesloten voelen.Huh?

tegenalles | 30-11-16 | 15:17

Hij begon goed met "een verbod van staatswege is niet de uitweg". Helaas vervolgde hij "een dialoog faciliteren". Lees: geld/middelen voor praatgroepen. Hij had het moeten laten bij: geen zaak van de overheid, en waar racisme de oorzaak is van geweld is er politie. Verder poten af van een kinderfeest. De kinderen die ik erover gehoord heb, willen overduidelijk Zwarte Piet houden.

Doper | 30-11-16 | 15:17

Kabouter Puntmuts. Moest ook niet meer maggen.

LibertasSimplex | 30-11-16 | 15:17

Is dit gedraai? Welnee.... dit is politiek.
Hebben we er wat aan? .... zoals gewoonlijk, helemaal niets.
Als je niets durft op te lossen, til dit vreselijke probleem, net als het referendum, dan maar over de verkiezingen heen.
Nu lopen jouw kiezers zeker bij je weg. Sullepiet.

papillon46 | 30-11-16 | 15:16

"Het Sinterklaasfeest moet een feest voor alle kinderen zijn".

Grappig, dat was het namelijk, een onbevangen kinderfeest voor alle kinderen. Totdat volwassen klaagminderheden en Volwassen linksgekkies er zich mee gingen bemoeien.

XaleX_2 | 30-11-16 | 15:16

"We zullen er alles aan doen om Zwarte Piet de nek om te draaien, mits ons niet in de schoenen geschoven kan worden dat wij dat doel daadwerkelijk direct en actief nastreven, zodat wij naar iedereen toe met het grootste gemak kunnen blijven volhouden dat wij de democratie zoals het politici betaamt een warm hart toedragen, terwijl we tegelijkertijd alle mogelijke kritiek in binnen- en buitenland voor nu en in de toekomst op uiterst effectieve wijze in de kiem hebben kunnen smoren, waarbij uiteraard wel in alle voorzichtigheid en met alle voorbehoud aangetekend dient te worden dat ons terzake lang niet alle middelen ten dienste staan die wij zouden willen gebruiken om een en ander te forceren, als tegen alle verwachtingen in mocht blijken dat de werkelijkheid waarin wij leven en waarin wij dagelijks onze weg trachten te vinden vele malen weerbarstiger blijkt dan wij in onze stoutste dromen konden vermoeden."

Schoorsteenveger | 30-11-16 | 15:15

Er is een markt voor Sint en Zwarte Piet, evenals er een markt is voor de filmpjes van Spring Thomas. Als ze het een willen verbieden, dan ook het ander.

hotnot | 30-11-16 | 15:15

Een zak in de zak ,dat zou fijn zijn .

fleurtje | 30-11-16 | 15:15

What's next: allemaal verplicht aan de Fernandes op verjaardagsfeestjes om het een beetje policor gezellig te houden?

HypodePipo | 30-11-16 | 15:14

Er staat dat de regering zich aan haar verantwoordelijkheid onttrekt en de shit bij de burger neerlegt.

Nivelleermarionet | 30-11-16 | 15:14

Het kabinet zegt hier; het maakt niet uit hoe weinig activisten het zijn of hoe walgelijk, kinderachtig (en racistisch) de argumenten zijn om een kinderfeest te verzieken. Als ze maar dreigen met geweld wordt er naar ze geluisterd! En (als u blank bent) uiteraard bent u een racist!

The Kwisatz | 30-11-16 | 15:14

"Eigenlijk zijn de nazaten van de slaven de happy few.
gentle giant | 30-11-16 | 15:08"

Als wij hun voorouders niet veilig hadden gesteld, waren ze wellicht uitgemoord door dezelfde buren die hen nu aan ons verkochten. In het Zulu museum kun bijvoorbeeld je zien met wat een inventieve wapens ze elkaar de hersens insloegen en de gemiddelde leeftijd van natuurvolkeren ligt niet hoger dan 40 jaar. In het gunstigste geval liepen ze nu zelf in rieten rokjes dagen achtereen voor een beetje water of stierven aan één of andere parasiet of virus. Dus inderdaad, zij zijn de geluksvogels.

Sans Comique | 30-11-16 | 15:13

Daar staat dat Ardje lekker geen enkele mening geeft. En dat hij het gezeur volledig over laat aan de samenleving..

Verder over zijn opmerking dat in Amerika onze Nederlandse traditie van Sinterklaas moeilijk is uit te leggen. WTF!!!
vraag aan Steur;
Kunt u daar in Amerika eens vragen of ze de volgende Amerikaanse tradities eens kunnen uitleggen;

overal oorlog beginnen en duizenden jonge Amerikanen als kanonnenvlees inzetten in (Islamitische)brandhaarden die al eeuwen en eeuwen in de hens staan.
Holloween
Thanksgivingday..
3e kerstdag
De kerstman???met zijn elfjes en hompiedumpies. (stigmatiserend voor kleine mensen en voor mensen met een groeistoornis)
Independence Day.. (onafhankelijkheidsdag???)terwijl gehandicapte veteranen ondertussen op straat rondzwerven..
de enorme rassenrellen al meer dan 2 eeuwen and still going on.
de Greencard om er te mogen werken.

de slavernij waar zelfs een burgeroorlog aan te pas kwam om deze uit te bannen.

fikkieblijf! | 30-11-16 | 15:13

En toch staat de VVD nog 26 zetels in de peiling. Waarom stemmen mensen nog op deze cultuur relativisten?

i-Wonder | 30-11-16 | 15:13

-weggejorist-

Epke_Zonderband | 30-11-16 | 15:12

In goed Nederlands:
Kasteelheer Ard wil in de zaak policor vs Zwarte Piet graag de kool en de geit sparen en heeft nu wel wat anders aan z'n bolle hoofd!

Brulboei_61SB | 30-11-16 | 15:12

Er zijn wel meer tradities die niet te begrijpen zijn. Zo is er een nieuwe traditie, die vrij recent is ingevoerd. Dat is een traditie, die juist als argument wordt gebruikt om tegen Zwarte Piet te zijn.

Hoe contradictio kunnen politici in elkaar zitten met name de PvdA met als ultieme uitblinker Jetta Klijnsma (PvdA).

ProAsfalt | 30-11-16 | 15:12

Omdat ik de aankoopbon van Zwarte Piet kwijt ben, kan ik hem niet meer uitleggen.

LibertasSimplex | 30-11-16 | 15:12

Een rendier met een rode neus, dat snapt iedereen ...

gentle giant | 30-11-16 | 15:12

Er is niks mis met Zwarte Piet zolang hij maar niet zwart of gekleurd is. Of zoiets...

Pi Mol | 30-11-16 | 15:11

De regering stuurt de Zwarte Pieten kwestie richting een policor 'oplossing' 'voor iedereen' door te zeggen dat het niet haar taak is om zich met de inhoud bezig te houden,
maar achter de schermen in conclaaf te gaan met de weg-met-ons deugnieten met als einddoel een traditioneel kinderfeest de nek om te draaien tot het 'krak' zegt

Tobi | 30-11-16 | 15:11

Uitleggen aan een land dat is opgebouwd door o.a slavernij? Moet niet gekker worden.

MoonBeebe | 30-11-16 | 15:11

Weliswaar is de figuur van Zwarte Piet niet racistisch bedoeld, en is de VVD tegen een verbod, maar omdat ze dat in Amerika niet snappen, gaan we hem verbieden.

LibertasSimplex | 30-11-16 | 15:10

Hopelijk zien steeds meer buitenlanden ons aan voor racisten. Hopelijk damt dat de binnenkomende stroom aan asieleisers een beetje in.

sinar2 | 30-11-16 | 15:10

Ik vermoed: "We zijn bang dat er door de gewelddadige acties van anti-zwartepietgroepen doden gaan vallen en de boel dan pas echt compleet ontspoord en in burgeroorlog zal ontaarden, daarom zijn wij genegen onze rubberen ruggengraat te tonen en hen hun zin te geven."

Prof. D.A.H. Vintik | 30-11-16 | 15:10

Ard van der Steur had beter zijn hele antwoord zwart kunnen lakken. Daar was zijn bijdrage een stuk van opgeknapt.

Bobbbe | 30-11-16 | 15:10

De gemiddelde amerikaan weet niet eens waar Nederland ligt, dus waarom zouden wij onze tradities aan hun vooroordelen moeten aanpassen?

Stijlloze nick | 30-11-16 | 15:10

Het kabinet heeft er moeite mee iets wat recht is krom uit te leggen.

Flipus | 30-11-16 | 15:09

Waarom zouden we een Nederlands feest aan de rest van de wereld moeten uitleggen? Ik hoef ook geen uitleg bij feesten die in andere landen worden gevierd.

Wobbe_Kachel | 30-11-16 | 15:09

"Geef de klagers hun zin maar, misschien dat het dan gezellig blijft. Wij doen verder niets. OK doei."

kryptos | 30-11-16 | 15:09

Het kabinet vindt zwarte Piet ook racistisch, maar volgend jaar zijn er verkiezingen en het kabinet wil de pvv niet nog meer stemmen bezorgen. De oplossing: je ambtenaren schrijven een antwoord dat voor het gewone stemvolk niet te lezen is.

Roto | 30-11-16 | 15:08

Natuurlijk gun ik Amsterdam de nep pieten.

niks mis mee | 30-11-16 | 15:08

Ik snap er geen pepernoot van.

Wel, maar de samenvatting is al in de eerste comment gegeven.

TheseDays00 | 30-11-16 | 15:08

Vraag: Is zwarte piet racistisch?
Antwoord: Meningen zijn verdeeld, tijd voor een beschaafd overleg om een mooie tussenweg te vinden, waarbij het plezier van de kinderen voorop staat.
(HAH 22 woorden)

WatMoetJeNu | 30-11-16 | 15:08

Samenvatting:
VS vindt Zwarte Piet niet leuk, daarom afschaffen.

Livestropop | 30-11-16 | 15:08

Capitulatie voor schreeuwnegerts wiens neefjes nu op eigen kosten hier naar toe komen.
Eigenlijk zijn de nazaten van de slaven de happy few.

gentle giant | 30-11-16 | 15:08

En godverdomme maar claimen dat het kabinet hier geen mening over heeft. En ondertussen belegt Lodewijk Asscher (PvdA) een zwartepiet-tafel waarna RTL onze Zwarte Piet aanpast. En Van der Steur (VVD) zet Zwarte Piet weg als racistisch. En Bussemaker (PvdA) en Dekker (VVD) hersenspoelen ons via de NPO met het gekleurde pietenjournaal en het gezeik in de talkshows. En Halbe Zijlstra (VVD) doet net alsof zwarte piet vermoord wordt, maar hij pleit er alleen voor dat langzaam te doen. Het zijn allemaal cultuurverraders. A-l-l-e-m-a-a-l.

HypodePipo | 30-11-16 | 15:08

De overheid gaat zich er niet mee bemoeien want dat is niet haar plaats maar gaat zich er wel mee bemoeien want het is lastig uit te leggen in het buitenland.

Kat van T | 30-11-16 | 15:07

Ard kent mensen die aan Zwarte Piet zijn overleden.

TheOneWhoKnocks | 30-11-16 | 15:07

We hoeven niet alles aan 'anderen' uit te leggen, net zoals dat 'anderen' niet alles aan ons hoeven uit te leggen.

Not_again | 30-11-16 | 15:07

Het kabinet is het eens met Syl c.s., maar de VVD geeft dit niet toe vanwege de verkiezingen. Vuile draaiheulers.

Jesses Klaver | 30-11-16 | 15:07

Steur zegt: "Mensen die Sinterklaas vieren zijn niet per definitie racistisch, maar wel als ze zwarte piet niet willen afschaffen, want dat is in het buitenland niet uit te leggen."

Lauwe Koffie | 30-11-16 | 15:07

"zoek het maar uit"

yamahaha | 30-11-16 | 15:06

'ZP is racistisch maar geef ons nog drie jaar om dit aan het gepeupel op te leggen, dan worden de ZP allemaal regenboogclowns, cowboys en andere helpers.'

Ebert de R | 30-11-16 | 15:06

Het kabinet is van mening dat De Nederlander moet buigen voor de almachtige Islam, en wil dit graag faciliteren.

DerFoehrer | 30-11-16 | 15:06

Kortom, als het aan de overheid ligt wordt zit feest in de vorm zoals Nederland het decennia heeft gevierd, simpelweg afgeschaft.

Wize | 30-11-16 | 15:06

-weggejorist-

dydxsq | 30-11-16 | 15:06

Babbel, brabbel, wollig, babbel, brabbel, wollig, babbel, brabbel, wollig, babbel, brabbel, wollig, babbel, brabbel, wollig, babbel, brabbel, wollig, babbel, brabbel, wollig, babbel, brabbel, wollig, bullshit.

Dat zijn precies vijfentwintig woorden, en daar moet u het mee doen!

Reinaert | 30-11-16 | 15:05

Buig.

rtxpow | 30-11-16 | 15:05

Het kabinet is van mening dat alle autochtone Nederlanders smerige racisten zijn, dat blijkt uit alles edoch geïsoleerd beschouwd is het vieren van sinterklaas slechts een ondergeschikt onderdeel van de algehele smeerlapperij die wij de wereld hebben aangedaan.

Glasgow Argus | 30-11-16 | 15:05

*is* naar boven gooit...

Specimen 5101 | 30-11-16 | 15:02

D'r staat dat zwarte piet racisme en buitenlanders dat niet leuk vinden.

Specimen 5101 | 30-11-16 | 15:02

REAGEER OOK