Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Amerikaans eenpartijstelsel

Trump won het presidentschap, de Republikeinse partij won drie extra gouverneurschappen. De Republikeinse partij behield het Congres en de Senaat. Trump zal de negende opperrechter benoemen. Daarmee is de complete trias politica in Republikeinse handen. Dit heeft als voordeel een snelle besluitvorming. Het nadeel is dat niet gezocht hoeft te worden naar een breed draagvlak onder beide partijen. Dan ontbreekt een stuk controle en balans vanuit de oppositie. Een proces wat al enige jaren compleet was vastgelopen, omdat het partijbelang belangrijker was dan het landsbelang. Voorbeeldje: Opperrechter Antonin Scalia is begin februari 2016 overleden. Obama wees in maart Merrick Garland aan, deze werd niet uitgenodigd bij de Senaat, de Republikeinse partij blokkeerde daarmee zijn benoeming. Dankzij dit kinderachtige spelletje kan Trump begin 2017 met een conservatieve raadsheer de recht(s)sprekende macht in Republikeinse handen brengen. Met enige terugwerkende kracht zelfs. Zaken die het afgelopen jaar tot staken van stemmen geleid hebben, zullen door deze nieuweling beslist worden. Drie huidige opperrechters zijn rond de tachtig, waarvan twee benoemd door Bill Clinton. Trumps termijn kan eindigen met een 7-2 conservatieve Federale Hoge Raad. Wellicht een idee om de rechterlijke macht ook te laten kiezen door het volk. Eervolle vermelding gaat uit naar McMullin, die pas op 8 augustus kandidaat werd en drie maanden later in Utah 20,6% van de stemmen won. Een maat hoe volatiel en instabiel het systeem wordt als je de kiezer een dilemma geeft. Deze verkiezing ging al compleet mis voor en in de voorverkiezingsfase. Jonathan Pie had daar een schitterende zes minuten durende tirade over. Clinton stelde de voorverkiezing veilig door in een vroeg stadium veel super delegates van de democratische partij aan zich te binden, om daarna Bernie vanuit de partij te hinderen tijdens normaal debat de stemgerechtigde democraten achter zich te krijgen. Maar ook buiten de democratische partij was Hillary maximaal aan het manipuleren. Podesta emailtje Op 23 april 2015 sturen de adviseurs van Clinton dit mailtje. Met deze PDF. Hier stellen haar adviseurs voor om met behulp van de linkse pers bepaalde extreme kandidaten voor te trekken in de Republikeinse voorverkiezingen. In de hoop dat het debat naar rechts verschuift, en de winnaar van de Republikeinse nominatie allerlei rechtse minder populaire uitspraken gedaan heeft. De tegenstander uit zijn tent lokken over de islam, abortus en illegalen. Door de Republikeinen naar rechts te schuiven, hopen de adviseurs het midden vrij te maken voor Clinton. In die bijlage is Trump een van de drie clowns die voor dit doel op het podium geduwd moet worden. Helaas bleek op rechts een electorale goudmijn te liggen. Hillary koos haar eigen tegenstander, en verloor. Arabische winter Obama kreeg prematuur de Nobelprijs voor de Vrede. Hij liet Hillary experimenteren met de Arabische Lente, het verwijderen van dictators en daarna op de harde manier uitvinden dat democratie een lastige staatsvorm is in landen die het nooit gekend hebben. De ene revolutie na de andere, zonder licht aan het andere einde van de tunnel. Democratie eist aardig wat burgerparticipatie. De kiezer moet het systeem begrijpen, nieuws bijhouden wat er daar nauwelijks is en daarna durven en kunnen stemmen. De kiezer moet zich ook kandidaat durven en kunnen stellen, een podium hebben en gekozen kunnen worden. Lastig in landen waar scholen, vrede en vrije pers ontbreken. We proberen een idee te exporteren wat in de EU en VS ook al niet echt lekker werkt. Democratie is vooral een cultuur die moet inslijten. Je kan het ook niet kopen door corrupte landen decennia aan het financiële infuus te hangen. Een dictator of koning die zelf een nieuwe grondwet ondertekend, na de bevolking geschoold te hebben is de meest betrouwbare, vredige en goedkope weg. Koude Oorlog Trump & Poetin zijn al bezig de opleving van de Koude Oorlog te parkeren. Er is hoop voor actieve proxy-oorlogen in Syrië en Oekraïne. Vrede is de enige oplossing voor het vluchtelingenprobleem. Poetin grijpt de machtswisseling aan om zonder al te veel gezichtsverlies een andere koers te varen. Economische sancties werken, mits er naast confrontatie ook andere uitweg is. Rusland zal militaire havens op de Krim en de Syrische kust willen houden, vooral als de NAVO spelletjes speelt met Russische oorlogsschepen die willen bijtanken. Minder strategische zaken zal meer onderhandelingsruimte in zitten. Bijvoorbeeld de toekomst van Assad. Rusland is fan van seculiere staten en kan daarmee een bondgenoot worden tegen religieuze schrikbewinden. Immigratie Zijn plan om illegalen terug naar het land van herkomst te krijgen is vrij simpel. Landen van herkomst die niet hun eigen onderdanen terugnemen, krijgen voor al hun onderdanen geen visum meer. Ook niet meer voor de welkome studenten, zakenlieden en gastarbeiders. Dat zou Europa ook eens moeten gaan doen, zich niet meer door halve schurkenstaten voor voldongen feiten laten plaatsen of af laten persen, maar zelf hard en zakelijk onderhandelen. In plaats van eindeloze vruchteloze stille diplomatie in landen die daar zeer beperkt vatbaar voor zijn. New Deal Trump stelt voor banen te creëren door nieuwe wegen aan te leggen. Het doet denken aan de werkverschaffing van de “New Deal” van de democratische president Theodore Roosevelt. Ook de eis aan NAVO leden om hun eigen munitie en materieel op peil te houden, geeft een werkgelegenheidsimpuls in zijn wapenindustrie. Trump probeert ook fabrieken en banen uit Mexico terug te halen naar de VS. Desnoods door NAFTA op te zeggen en met importheffingen productie in landen met hogere minimumlonen concurrerend te maken. Een einde aan de race to the bottom. Waar Hillary stijgende lonen beloofde, beloofde Trump banen aan ongeschoolde werklozen. Donald haalde Hillary links in. Bush Junior kon het ook, er is nog hoop.

Reaguursels

Inloggen

De neocons zijn eindelijk een keer het witte huis uit getrapt (hopelijk) dat is wat er gebeurt is. Plus dat de media nogal blootgelegd is..

JensDensen | 13-11-16 | 17:30

Het is het werk van een onopgevoed mens anderen de schuld te geven wanneer hij zelf de oorzaak van het onheil is; zichzelf verwijten maken is het werk van iemand wiens opvoeding een aanvang genomen heeft; wie noch zichzelf, noch een ander iets verwijt, diens opvoeding is voltooid. (Epictetus, Romeins stoïcijns filosoof 50-130) Dit is weer een voorbeeld van framen. Het mislukken van je eigen strategie wegmoffelen onder het beschuldigen van een ander voor die mislukking. Wanneer je eigen politiek is mislukt en je wilt je gezicht redden, dan blijft er weinig anders over dan "de ander" hiervan de schuld te geven.
Het getuigt echter wel van gebrek aan zelfkritiek.

detiefus | 13-11-16 | 15:40

Goed stuk Feynman, respect, man! Duidelijk geïnformeerd over de situatie aldaar.
Wat Hillary vooral de nek omdraaide (al waren er legio redenen) was dat ze bezwoer de mijnen te sluiten. Diverse staten zoals Pennsylvania die leven van mijnbouw zijn dus overgegaan naar Trump. Hillary stond voor een 'eco-agenda', sluiten van mijnen en verbieden van technologie, behalve extreem-linkse groengekkies zit niemand te wachten op een toekomst in een plaggenhut tussen de vliegen.
Nu even afwachten tot de anti-Trump hysterie alhier een beetje bedaart. Het verongelijkte jammerende eeuwige gelijk kan natuurlijk niet tegen de realiteit, ook niet als blijkt dat het gros der mensheid er een andere mening op nahoudt. Maar daar kunnen we dan heropvoedingskampen voor instellen, dat stelde Hillary ook al een keer voor. Wat dat betreft, ligt links dichter bij fascisme en nazisme dan ze zelf ooit zouden willen toegeven. Gelukkig hebben we de foto's nog.

DearMud | 13-11-16 | 13:59

@De Koreaanse Slet | 13-11-16 | 11:49

U heerst over de Trump adepten en stelt hoe weinig die door u benoemde adepten weten.
U weet in ieder geval al 1 ding; hij is een oplichter.
Nou dat is een geweldige samenvatting en vooral goed beargumenteerd.
Welke US president was nog meer een oplichter?

Memek | 13-11-16 | 12:00

@dijkbewaker | 13-11-16 | 11:05
Trump is een oplichter. Het blijft schokkend hoe weinig Trump-adepten weten over Trump.

De Koreaanse Slet | 13-11-16 | 11:49

Krijgen we nu wel de radar/satellietbeelden die Kerry in zijn onderste la heeft laten liggen t.b.v. de onderste steen, of heeft Rutte dat liever niet.
Dat laatste zou me niets verbazen, het kon wel eens verrassend uitpakken.
.
Ik ga er van uit dat Rutte c.s. zich nog eens ferm achter de oren gaat krabben t.a.v. de uitslag van het Oekraïne referendum.
Niet omdat hij begrijpt dat het volk gesproken heeft, zoals ook bij de verkiezing van Trump, maar hij zit nu aan de verkeerde kant van de scheidslijn.
.
Goed Rutte je hebt Brexit afgewacht, je hebt Trump afgewacht, en beide zijn in je nadeel beslecht. Je enige overgebleven uitweg is nu gewoon verpletterend verslagen te worden bij de TK verkiezingen van maart 2017. En dat laatste kon wel eens werkelijkheid worden.

Memek | 13-11-16 | 11:46

Die man is OG koning. Er is werkelijk niets simpeler dan OG.
Ook in nederland hebben enorme randdebielen zich verrijkt.
Zitten ook vaak op het randje van het legale.

1. Zoek grond of koop iemand om die grond heeft.
2. Zoek architect en laat die wat moois tekenen.
3. Zoek een huurder en met dat huurcontract:
4. Sluit lening af. Bij goeie huurder krijgje dat altijd.

bastemeijer | 13-11-16 | 11:30

"Als iemand het kan is hij het wel."

O, wisknie.

bastemeijer | 13-11-16 | 11:13

Als we nou eens gewoon afwachten wat er gaat gebeuren?
Wat er wel of niet kan ligt in de toekomst.
Wacht gewoon de eerste 2 jaar af.
Trump is een projectontwikkelaar. Of hij van de VS weer een maakindustrie kan maken lijkt me nog een hele grote opgave. Als iemand het kan is hij het wel.

dijkbewaker | 13-11-16 | 11:05

Maar er is toch niemand hier, hoop ik oprecht, die denkt dat Trump, vanuit zijn diepste innerlijk, het beste voor heeft met het volk?

bastemeijer | 13-11-16 | 11:02

Veel Republikeinen zijn ook helemaal niet blij met Trump. Run, Trump, run like wind...

Sans Comique | 13-11-16 | 10:42

Trump gaat zijn verkiezingsbeloften nog sneller bij het grof vuil zetten dan onze Greet indertijd t.b.v. Rutte I.

Hetkanverkeren | 13-11-16 | 10:33

Trump is een trendbreuk, een gapende scheur in de verstikkende zelfdestructieve politiekcorrecte deken.
.
Als de trends van losgeslagen globalisering, destabiliserende massa-immigratie, en doelbewust opgedreven spanningen met niet-westerse mogendheden gebroken worden is dat winst voor iedere burger in het westen.
.
Het is dan ook niet gek dat politiekcorrecten te weer gaan tegen Trump. Dit is een lelijke tegenvaller in hun cultureel en maatschappelijk suicidale voornemens.
.
Ik verwacht eerlijk gezegd nog wel wat uit de hoek van die politiekcorrecte extremisten. Een beleid gericht op vrede, veiligheid, en welvaart voor Westerlingen is namelijk fascistisch. Eerste aanslag al voor de inaugeratie.
.
"Yes we can" zullen de politiekcorrecten denken...

Parel van het Zuiden | 13-11-16 | 10:23

Methylfenidaat | 13-11-16 | 00:33
Hulde!

LibertasSimplex | 13-11-16 | 09:39

En nou dus dat regelen. Eurofielen tegen de muur. Pardon, ik bedoel, een yuugeee muur, betaald door eurofielen. Kleine verschrijving.

LibertasSimplex | 13-11-16 | 09:12

Methylfenidaat | 13-11-16 | 00:33

Knap geschreven.
Perfect samengevat!

Ik mis wel wat gedetailleerder de financiele onderbouwing.

bastemeijer | 13-11-16 | 09:10

Dat alles en iedereen maar de godganse dag daar verkozen moet worden, is precies wat er mis is met de US. Geen trias politica.
Rechters die veroordelen om campagnetactiek. Sherrifs met schrikbewinden. Gevangenisdirecteuren die gevangenen buiten aan de dwangarbeid zetten met "VOTE" op hun oranje overall.
Flikker toch op.

Ons probleem is simpel. Van de drie machten die een rechtsstaat kent, heeft de bestuurlijke bij ons een staatsgreep gepleegd.
De wetgevende macht is politieke vriendjes van het bestuur. En de rechter wordt met verdragen, Europa, buitenspel gezet, voor het geval dat vervelende individu, de burger, zijn vrijheidsrechten wil afdwingen.
Minder politiek is wat nodig is. Minder. Minder. Minder.

LibertasSimplex | 13-11-16 | 09:09

"Wellicht een idee om de rechterlijke macht ook te laten kiezen door het volk."

Ja goed idee man. We worden links en rechts belazerd en kapotgemaakt door politici. Laten we van de rechter ook zo'n afhankelijk campagnedier maken. Dat zal echt helpen.

LibertasSimplex | 13-11-16 | 08:53

@Methylfenidaat | 13-11-16 | 00:33
.

Heel goed samengevat. Mijn complimenten!
.
@Feynman
.
Goed stuk maar ben toch ietwat confused over je mening mbt Trump.

BudWijzer | 13-11-16 | 06:40

Methylfenidaat | 13-11-16 | 00:33
Dank! Voorpaginamateriaal.

r@face | 13-11-16 | 06:21

@Methylfenidaat | 13-11-16 | 00:33
Mag bij de kans dat opperrechters benoemd worden die niet Marx aanhangen, maar de VS-Grondwet. Verder lijken sommige conclusies een beetje voorbarig, maar uw bijdrage met "grote lijnen" is interessanter dan het artikel.

ben kokhals | 13-11-16 | 03:41

@Methylfenidaat | 13-11-16 | 00:33
Dit is precies de informatie waarin ik geïnteresseerd was. Mijn dank hiervoor. Als dit van uw eigen hand is, en zo ziet het er wel uit, dan hulde voor u.

VerenigingVanDieven | 13-11-16 | 02:49

There is only way that is the socialist way. Else you are in danger of be flagged as fascist or even the Adolf.

lelijkeschapenneuker | 13-11-16 | 02:47

dijkbewaker | 13-11-16 | 01:06
Dank voor uw reactie, stemt in perspectief ok de mijne als zelfde. Maar in slagkracht is ook deze een zwak. Is Zwitserland qua legermacht sterker dan Bv. Nederland? Zit in Zwitserland niet een donkere(alu)macht als Rothschildschild in de gelederen?

Dr. Frambozenjam | 13-11-16 | 02:03

Wanneer gaat de pers eens de term 'extreem links' gebruiken? Ze zijn er altijd zo happig op zodra rechtse mensen met bordjes staan. Nu slaan die gekken de halve stad kapot en hoor je niets.

Lyin Ted | 13-11-16 | 01:49

@B.o.Deplorables | 12-11-16 | 22:58

Geen zwitsal bij uw recentelijk zeer actueel geworden nick?
U bent een ziener!

keestelpro | 13-11-16 | 01:24

@Schroedinger | 12-11-16 | 22:26
Al die dingen zijn min of meer in het verleden al eens voorgevallen. Ook voor de ongemakkelijke waarheid van Gore Al. Met terugwerkende kracht uiteraard de schuld van orkaan Donald.

keestelpro | 13-11-16 | 01:12

Dr. Frambozenjam | 13-11-16 | 00:30
----
Misschien is het handig om in het leven eens de zaken van een positieve kant te bekijken.
Misschien eens kijken hoe de zaken er nu voorstaan en niet eeuwig generaties terug te gaan over wie ook al weer fout was en waarom. Misschien is positieve energie beter dan negatieve energie?
Misschien is het fout zijn van enkele personen geen argument om een heel land en volk te beoordelen.
Misschien hebben de burgers in Zwitserland wel meer over hetgeen er in hun land gebeurd dan ergens anders omdat er meer controle is?
Je kan je hele leven wel blijven kniezen hoe fout opa was tijdens de oorlog, maar dat betekent niet dat je hele eigen leven daardoor bepaald wordt als een amper te dragen last.
Wordt wakker en maak de wereld a better place.
Scheelt een stuk voor jezelf en al diegene in je omgeving.
Ik kies elke uur van de dag voor Zwitserland als voorbeeld. Daarbij zit CERN er en nog wat interessante technologie bedrijven. Omwille van het neutrale imago hebben vele internationale organisaties hun hoofdzetel in Zwitserland. Genève is de thuishaven van het Rode Kruis, de Wereldhandelsorganisatie, de Wereldgezondheidsorganisatie, ga zo maar door en erg belangrijk in dit leven: behoorlijk wat blije mensen.

dijkbewaker | 13-11-16 | 01:06

De democrats hebben dit volkomen verdiend en aan zichzelf te danken. Ze zijn volkomen corrupt geworde in handen van Soros & co.
Ik betwijfel wel of Trump zoveel beter is. Die lijk wel heel veel op Rutte. Veel mooie praatjes maar alleen maar leugens.

watergeus | 13-11-16 | 01:02

Ongeblustekalk | 13-11-16 | 00:51
Ik denk dat hij wil dat we dat zelf uitzoeken. Ik ga er vanuit dat hij dit cynisch bedoelt.

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 00:53

Best wel humor om als titel amerikaans eenpartijstelsel te kiezen en dat vervolgens niet uit te leggen of te onderbouwen.
Niets.

Ongeblustekalk | 13-11-16 | 00:51

Tja ... desondanks Trump de banen weer terug wil halen naar America .... heeft ie zijn petjes voor de campangne goedkoop laten maken in China.

kereltie_ut_drenthe | 13-11-16 | 00:41

Oké, maar nu eens even op de inhoud. Donald Trump is president. Hij is weggezet als blaaskaak zonder echte plannen, maar in de aanloop naar de verkiezingen heeft hij een "contract met het volk" gepresenteerd, waarin hij zijn eerdere plannen opsomt, verder aanvult, en op een aantal punten bijstelt en nuanceert.
.
Van verreweg de meeste plannen die Trump naar voren schuift wil hij snel werk maken. In de meeste gevallen wil hij op dag één al de aanzet geven, en van allemaal wil hij dat ze binnen de eerste honderd dagen van zijn presidentschap in gang worden gezet.
.
De plannen zijn veelbelovend. Trump kan in principe natuurlijk om allerlei redenen falen als president, maar zijn plannen zijn inhoudelijk over het algemeen heel degelijk-- doch niet allemaal even haalbaar. In principe zijn de plannen van Trump in te delen in drie groepen: de plannen die hij naar verwachting met succes zal kunnen uitvoeren, de plannen die hij slechts ten dele of in gewijzigde vorm kan uitvoeren, en de plannen die er hoogstwaarschijnlijk niet doorheen gaan komen.
.
Zullen we met het slechte nieuws beginnen?
.
--
.
DE PLANNEN DIE NIET GAAN LUKKEN
.
1. Een aanpassing van de Grondwet om te zorgen dat leden van het Congres slechts een beperkt aantal keren herkozen kan worden. Gaat niet lukken. No way. Hij stelt dat voor op zijn eerste dag, het Congres neemt het netjes in overweging, en wijst het na deze formaliteit met grote meerderheid af. Einde oefening. Het is ook symboolpolitiek; Trump weet ongetwijfeld dat dit niet gaat lukken.
.
...en dat is meteen het enige voorstel dat geheel gaat mislukken.
.
--
.
DE PLANNEN DIE DEELS GAAN LUKKEN
.
1. Een verbod op het aannemen van nieuwe federale ambtenaren om de bureaucratie via natuurlijk verloop te laten krimpen. Komt er waarschijnlijk doorheen als sterk verzwakt compromis met veel uitzonderingen. Dit is vooral symboolpolitiek.
.

2. Een verbod voor medewerkers van het Congres of het Witte Huis om binnen vijf jaar na hun vertrek in overheidsdienst aan het werk te gaan als lobbyist. Dat komt er wel door, want het klinkt goed, maar deze wet krijgt zoveel mazen dat het allemaal niets betekent in de praktijk. Maar het kan worden verkocht als een succes, en dat is de bedoeling.
.
3. Het heronderhandelen van NAFTA, en anders uittreding van de VS. Dat wordt een heronderhandeling. Trudeau heeft al toegezegd. In de praktijk gaat dit de positie van de Amerikaansche arbeider t.o.v. buitenlandse concurrentie enigszins verbeteren. Verder is het vooral symboolpolitiek.
.
4. Het aanpakken van alle kromme handelsreguleringen - en de overtredingen van "goede" reguleringen - die ten koste gaan van Amerikaansche arbeiders. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar het is in de praktijk een enorm ingewikkeld verhaal. Hervorming is veel lastiger dan Trump lijkt te denken. Een aantal concrete en duidelijk zichtbare stappen op dit vlak zijn echter haalbaar en zullen de Amerikaansche concurrentiepositie ook duidelijk verbeteren. En dat is waar het om te doen is.
.
5. Het deporteren van meer dan twee miljoen criminele illegalen, en het heffen van sancties tegen landen die weigeren de illegalen terug te nemen. Veel en veel moeilijker dan het klinkt, maar Obama heeft jarenlang gewoon de wet niet uitgevoerd. Trump gaat dat wel doen, tot de letter. Desondanks zullen er heel veel illegalen aanwezig blijven.
.
6. Belastinghervorming van zeven schijven naar drie, met een hoge belastingvrije voet voor iedereen. Dramatische verlaging van de winstbelasting voor bedrijven; een coulanceregel om 'verstopte' winsten van Amerikaansche bedrijven in het buitenland wit te maken tegen een sterk verlaagd belasting tarief. Dat spant erom! Het zou een héél mooie zet zijn, maar er is heel wat weerstand. Verwacht een sterk geamendeerde 'bill', met heel veel loopholes. In de praktijk niet veel verbetering, vrees ik. Maar wellicht lukt het 'dealmaker' Trump om dit (grotendeels) uit te voeren, en dan is hij echt een grootmeester.
.
7. Het bouwen van THE WALL. Hij gaat dit doen, maar of hij steun kan krijgen voor "laat Mexico betalen" is de vraag. Dat kan alleen door Mexico keihard te chanteren. Zijn plan is om alle steun aan Mexico en alle (ook private!) investeringen in en geldoverboekingen naar Mexico tijdelijk te verbieden. Een flink percentage van het bbp van Mexico bestaat uit inkomsten uit de VS. Als Trump die blokkeert stort Mexico in. Letterlijk burgeroorlog en bloed op de straat. Ja, het ZAL ze dwingen om die muur te betalen, maar het Congrs zal doodsbang zijn dat die gekke Mexicanen weigeren... want dan doet Trump het echt en heb je een oorlogsgebied aan de zuidgrens.
.
8. Nieuwe "ethische regels" om corruptie in Washington tegen te gaan. Deze regulering komt er, maar wordt een betekenisloos stuk papier zonder effecten.
.
--
.
DE PLANNEN DIE GAAN LUKKEN
.
1. Een eis dat voor iedere nieuwe wet of regulering, er twee bestaande wetten of regels moeten worden afgeschaft. Dit gaat er vast komen. Trump kan afzwakking van de eerder genoemde "hiring freeze" van ambtenaren als wisselgeld gebruiken om deze innovatie door te voeren.
.
2. Een levensland verbod voor medewerkers van het Witte Huis (dus: ambtenaren van de uitvoerende macht) om ooit te lobbyen voor buitenlandse overheden. Dit komt er zeker doorheen. Zie de wetgeving die de burgers van de VS in staat stelt om buitenlandse regeringen aan te klagen. Dit soort sentiment is nu heel sterk.
.
3. Een compleet verbod op buitenlandse lobbyisten om geld in te zamelen voor verkiezingen in de VS. Komt er óók doorheen, en om dezelfde reden. En tevens omdat Clinton grote bakken met geld van moslimlanden kreeg, en de Republikeinen een herhaling van die grap graag onmogelijk willen maken.
.
4. Een einde aan het Trans-Pacific Partnership. Gaat gewoon gebeuren. Men heeft zich hier al bij neergelegd.
.
5. De aanmerking van China als een "currency manipulator", hetgeen bepaalde sancties mogelijk maakt. Dit valt binnen zijn bevoegdheid, dus gebeurt gewoon.
.
6. Een einde aan beperkingen t.a.v. de winning van olie, aardgas, schaliegas en steenkool in de VS. Tevens de opheffing van de specifieke beperkingen die Obama heeft opgeworpen om bepaalde projecten (zoals de Keystone Pipeline) tegen te houden. Hier gaat veel gezeik en protest over komen, maar het gaat wel gebeuren. De Republikeinen willen dit heel graag, en dit wint steun bij grote bedrijven die meewarig zijn t.a.v. Trumps protectionistische plannen. Daarom wordt dit echt wel prioriteit. Hij heeft al aangekondigd dat een prominent klimaatscepticus de EPA (Environmental Protection Agency) gaat leiden, dus dan weet je genoeg.
.
7. Een einde aan alle Amerikaansche bijdragen aan klimaatprogramma's van de VN. Het geld zal worden ingezet voor infrastructurele projecten in de VS. Dit gaat gebeuren. Het zal op Keynesiaanse wijze banen (lijken te) "maken". In realiteit betekent het niets, maar hij zal er stemmen voor herverkiezing mee winnen. Werkloze arbeiders worden kunstmatig aan het werk gehouden, en die stemmen in 2020 dus op Trump. En hun hele familie ook.
.
8. Het ongedaan maken en ongeldig verklaren van de (talrijke!) "executive actions, memoranda and orders" van president Obama. De beste Barack had er een hanje van om per decreet te regeren, en Trump zal die decreten uitwissen. Dat is makkelijk zat, hij doet het op zijn eerste werkdag. Prachtige symboolpolitiek.
.
9. Het aanwijzen van een conservatieve vervanger voor de overleden hogerechter Scalia. De Republikeinen hebben de meerderheid in het Congres, dus dit wordt leuk. verwacht een rechter waar de Republikeinen heel bij mee zijn, en waar de Democraten van moeten huilen.
.
10. Regulering om illegale immigranten zwaar te bestraffen. Komt er gewoon. De Republikeinen willen dit graag mogelijk maken.
.
11. Een einde aan alle federale financiering voor steden die zichzelf (illegaal!) hebben verklaard tot "Sanctuary Cities" voor illegale immigranten. Die steden overtreden de federale wet, dus dit kan. Ze gaan keihard bloeden, die immigrantenknuffelaars. Die steden gaan hun beleid aanpassen of ze gaan failliet en komen onder curatele... en dan wordt hun beleid van bovenaf aangepast.
.
12. Een verbod op immigratie uit terreurgebieden. Véél verstandiger dan de eerder gesuggereerde moslim-ban, en kan constitutioneel ook veel makkelijker. En er is steun voor. In de praktijk betekent dit dat er geen vluchtelingen meer binnenkomen, want die komen uit terreurgebieden. Cynisch en slim.
.
13. Invoering van importheffingen om te zorgen dan bedrijven niet langer hun werknemers in de VS ontslaan en fabrieken neerzetten in lagelonenlanden. Puur protectionisme. Dit krijgt weerstand vanuit zijn eigen partij. Anderzijds is dit juist de belangrijkste maatregel. Hiermee wint hij de volgende verkiezingen. Hij zal de afzwakkingen en amenderingen die ik noem t.a.v. andere plannen allemaal accepteren, in ruil voor steun voor dit voorstel. Dit MOET hem lukken. Hiermee steelt hij permanent de blue collar vote van de Democraten. En zo zal hij het verkopen aan de partijbonzen. Als dit lukt zitten er tot zeker 2028 uitsluitend Republikeinen in het Witte Huis. De Rust Belt zal vanaf dan bij iedere verkiezing van de Republikeinen zijn.
.
14. Investering in infrastructuur, in de vorm van public-private partnership, met klaarblijkelijk de bedoeling om uiteindelijk private snelwegen (dus tolwegen) en private spoorwegen op te bouwen, zodat de bedrijven die deze infrastructuur uitbaten er winst aan overhouden en de investering van de overheid terugbetalen. De Republikeinen zien dit wel zitten.
.
15. Vrije schoolkeuze, meer mogelijkheid voor ouders om te kiezen voor gefinancierd privaat onderwijs i.p.v. staatsonderwijs, en de afschaffing van de (alom gehate) onderwijshervormingen van Obama. Makkelijk zat, alle Republikeinen zien dit zitten, het maakt de Christenonderwijzers etc. heel blij, en het kost niks. Dit gaat er komen.
.
16. Afschaffing van Obamacare, en vervanging door een ander systeem. Dit gaat gebeuren. Maar hij vervangt Obamacare waarschijnlijk met een systeem dat enkel iets minder slecht zal zijn. Ik verwacht geen wonderen of echte marktwerking.
.
17. Meer geld en steun voor de politie. Met een Republikeins Congres is dit een no-brainer.
.
18. Meer geld voor het leger. Idem. Maar let ook vooral op Trumps prioriteit: betere ondersteuning van veteranen. De veteranenzorg in de VS is notoir slecht, en de verbeteringen die Trump voorstelt zien er veelbelovend uit. Daar kan hij iets heel goeds doen, dat hem ook heel veel goodwill zal opleveren.
.
--
.
En dat zijn de plannen van Donald Trump, in grote lijnen. Er zijn nog wat minder ingrijpende voorstellen, die in principe heel haalbaar zijn, maar wellicht wisselgeld worden bij het werven van steun voor de grote plannen. Al met al ziet het er veelbelovend uit. Als deze analyse correct blijkt zal Trump zoveel plannen ingevoerd krijgen dat hij zal worden gezien als een uiterst succesvol president.
.
Als het zo gaat als hierboven beschreven zullen heel veel Amerikanen vinden dat hij inderdaad hun Unie weer groots maakt, en wordt hij over vier jaar in een landslide herkozen.

Methylfenidaat | 13-11-16 | 00:33

dijkbewaker | 13-11-16 | 00:15
U bedoelt het old goldy Zwitserland waar het geld(goud) beheerd werdt van de nationaal socialistische partide. Is dit het groot voorbeeld land? Die bankgeheim is door Amerika keihard neergeslagen! Als klein Zwitsers land moest het toegegeven aan het eigen duistere verleden.

Dr. Frambozenjam | 13-11-16 | 00:30

ijskogel | 12-11-16 | 23:17

Het zou me niet verbazen als over vier jaar Chelsea Clinton ook een gooi doet naar het presidentschap.

Paljas | 13-11-16 | 00:26

Prima verhaal Feynman!
Over immigratie en immigranten, zeg maar de goedmens arme troeteldiertjes die bescherming moeten hebben voor de boze buitenwereld en de economische en politieke globalisering zal die "harde opstelling" bizar veel tegenstand krijgen. De wereld is immers van iedereen en iedereen is van de wereld.
Het neo flower power gevoel zit diep in de maatschappij.
Nuttige idioten voor de economische macht die gebaat is met open grenzen voor loonslaven en economisch gewin.
Laat de containers maar schuiven.
Follow the money. De vraag is of burger power de islam en het negatieve kapitalisme eindelijk onder controle kan krijgen en nog belangrijker controle houden.
.

Het voordeel: Wij zijn met meer.
Wat in Zwitserland kan kan hier ook.

dijkbewaker | 13-11-16 | 00:15

Uit het artikel;
"Zijn plan om illegalen terug naar het land van herkomst te krijgen is vrij simpel. Landen van herkomst die niet hun eigen onderdanen terugnemen, krijgen voor al hun onderdanen geen visum meer. Ook niet meer voor de welkome studenten, zakenlieden en gastarbeiders."
Klinkt simpel,maar de werkelijkheid ligt meestal net even anders in elkaar.Die landen nemen 'hun' landgenoten niet terug met de mededeling dat ze niet kunnen bewijzen dat die mensen het staatsburgerschap land bezitten of ze beschouwen de zogenaamde 'vluchteling' als een landverrader.Verder is die hetze tegen buitenlanders ontstaan toen men op een geven moment dacht aan de Russen geen vijand meer te hebben,Trump kan zich lelijk vergissen met de Russen.Die zullen in zijn gezicht vriendelijk en redelijk lijken,zodra hij zich omdraait verkopen ze zijn redelijkheid voor een kwartje.Russen zullen altijd proberen de Amerikanen en de Europeanen op hun knieën te krijgen,dat komt omdat ze veel te veel aan hen kwijt geraakt zijn.Een blik van een ijskoude Rus,zegt meer dan een hele bibliotheek aan boeken.Ze hebben wel de juiste kleur hoofd deksels,hé Donald.Ze hebben vast op jou gestemd,had Ivanka kunnen zeggen.http://www.survivalbased.com/wp/wp-content/uploads/sites/2/2015/03/russia-world-war-3.jpg

kzegje | 13-11-16 | 00:08

Trump moet niet vergeten Volkert op de terroristenlijst te zetten.
Ik zie het die linkse kut"piep" zo weer doen.

Astroturfer | 12-11-16 | 23:56

Gha, de rest wordt wel bijgeplust door de minions morgenvroeg.
*out*

Ongeblustekalk | 12-11-16 | 23:47

'En waarom doet Jan Eikelboom als hij van een islamoorlog verslag doet zijn helm en scherfvest niet even uit op camera, terwijl rond hem oude vrouwtjes in lange jurken op weg naar de markt gaan?"
Als je dat niet snapt.

miko | 12-11-16 | 23:38

Oh,
En Poetin maakt al 3 Amerikaanse presidenten mee.. Judo houdt je jong. Een rood skipak trouwens ook enzv.

Dr. Frambozenjam | 12-11-16 | 23:37

@rode peper | 12-11-16 | 23:20
Het feit dat een president nu maar twee termijnen mag dienen is omdat de olifanten als de dood waren dat het weer eens zou gebeuren. Anders had Eisenhouwer er gewoon een derde termijn bij gekregen.

miko | 12-11-16 | 23:34

miko | 12-11-16 | 23:24
Dat staat er met opzet in, het is een dictee, dat weet je toch zelf ook wel, hahaha ginnegappen erover.
Wat een captain Obvious zootje.

Ongeblustekalk | 12-11-16 | 23:34

@rode peper | 12-11-16 | 22:17
Aha, zie je wel.

@ijskogel | 12-11-16 | 23:17
Een echte democraat ben je, dat zie je zo.

miko | 12-11-16 | 23:33

Osdorpertje | 12-11-16 | 23:26

Ik ga het niet snel zeggen, maar eerder vanavond op de NPO was er een goed item over Penn. Veelzeggend. Het volk daar zag Trump allang aankomen, om alle redenen die wij hier ook kennen qua SP eind jaren 90 en PVV de laatste 10 jaar.

Bigaroque | 12-11-16 | 23:32

Osdorpertje | 12-11-16 | 23:26

Zoals te verwachten zijn dit staten waar veel traditionele industrie zit. Op zich was de verkiezingsuitslag niet eens zo gek verrassend, behalve de staten die ik noemde en Michigan. Veel mensen hadden de focus op Florida, terwijl Clinton deze staat helemaal niet nodig had. Dat arbeiders Republikeins gingen stemmen is wel verrassend en dit hadden de meesten niet verwacht. Is een klein beetje vergelijkbaar met PvdA stemmers die opeens en masse VVD gaan stemmen.

Borrelende Boris | 12-11-16 | 23:31

Beetje lullig dat ik dat nou weer moet gaan herstellen. De heer Feynman vergiest zich als hij zegt dat de republikeinen de Senaat en het Congres behouden. Het congres is de verzamelnaam van het Huis van Afgevaardigden en de Senaat. Dus de republikeinen kunnen niet én de Senaat én het Congres behouden hebben. Dat is zoiets als op een dag zowel een boek als een roman gelezen hebben. Ik zag bij Pauw dat Charles Groenhuijsen tegenwoordig ook al Amerika-deskundige is. De drempel ligt tegenwoordig laag. Zo weet ook niemand waarom Jan Douwe Kroeske plotseling een doctoraat in de popmuziek had. Was Sylvana Simons nou werkelijk zo deskundig in zwarte muziek, of is de associatie te belangrijk; Rap is zwart, soul is zwart. Nou dan kun je daar Jan Douwe niet mee opzadelen. Die reserveer je voor de grunge en de folkie-shit. Voor het inleiden van hiphop, soul of jazz. kun je met goed fatsoen uitsluitend een beroep doen op beroepsnegers Sylvana Simons en Andrew Makkinga. Nu we het toch over amareurisme bij de publieke omroep hebben; Waarom stoppen verslaggevers die een itempje maken in de VS, hun bijdrage helemaal vol met tussen-shotjes van zichzelf terwijl ze vanachter het stuur van een vintage 70s Buick od een enorme white trash pickup truck? En waarom doet Jan Eikelboom als hij van een islamoorlog verslag doet zijn helm en scherfvest niet even uit op camera, terwijl rond hem oude vrouwtjes in lange jurken op weg naar de markt gaan? Ik heb geen idee. Maar waarom moet die amateuristische gekkigheid gefinancierd worden met belastinggeld?

sepashare | 12-11-16 | 23:30

Ondertekend ? Volgens mij is het ondertekent.....

Nederlander65 | 12-11-16 | 23:27

Ten eerste, zie ik zeer goede reacties staan hier, mijn respect. Ik persoonlijk vind het een goed iets dat Trump als president gekozen is. Een dergelijke verandering is nodig om de ogen te openen voor veel mensen, misschien, heel misschien, kunnen we eindelijk weer eens met de neuzen dezelfde kant op staan als burgers. Dan pas, als het besef en het bewustzijn er is, kunnen we samen iets doen aan de verdeeldheid en onze pijlen richten op de elitaire/dictatoriale machten (die niets met democratie en/of vrijheid te maken willen hebben). Uiteindelijk zal elke gekozen "leider" dezelfde keuzes moeten maken, geld/olie, algemeen bekend (hoop ik) dat een zeer groot deel gefundeerd wordt door landen waar wij en VS dus afhankelijk van zijn hedendaags. Oorlog zal altijd blijven, lijkt wel de aard van het beestje. Geld/Macht/Olie, in de toekomst? Zuurstof? Water? Wie weet.... War never changes... Peace.

JustCause | 12-11-16 | 23:27

Oops had je commentaar niet gezien, miko

RonnieKray | 12-11-16 | 23:27

@La Bailaora | 12-11-16 | 22:41
Dank je wel en interessant. Stemmers die het beu zijn om voor gelogen te worden door Amerikaanse Gutmenschen.
@Pedronegro | 12-11-16 | 22:53
U ook bedankt.
@Borrelende Boris | 12-11-16 | 22:48
Heel interessant. Ik ga op Wikipedia opzoeken wat voor staten dit zijn en waarom zij zijn omgeslagen. Zijn dit staten met arbeiders of juist hoog opgeleiden. Wat heeft hun geraakt om om te slaan. Heeft het met werkgelegenheid te maken of de tegenstellingen tussen blank en zwart.

Osdorpertje | 12-11-16 | 23:26

RoBD=Skullfucker | 12-11-16 | 22:53
Eensch.

Bovendien de "New Deal" was van FDR niet van Teddy Roosevelt...

RonnieKray | 12-11-16 | 23:26

Zal misschien algezegd zijn maar de New deal was niet Theodore (teddy) Roosevelt maar Franklin Delano Roosevelt (fdr)

miko | 12-11-16 | 23:24

Een opsomming van bekende feiten als een dictee, wat moet je hier nu van vinden?
Schrijf met mij mee...

Ongeblustekalk | 12-11-16 | 23:23

Europa moet nu zonder zijwieltjes fietsen. En dat is eng.

Sliptong | 12-11-16 | 23:23

Republikeinen in het senaat hebben al gezegd dat ze niet alles zullen doorduwen omdat ze alles in handen hebben, omdat dan de controle wegvalt en alles gewoon teruggedraaid word zodra ze macht verliezen.

En alle speculaties leuk, maar het blijven speculaties.

Zo en nu ga ik even terug alle zure comments opzoeken van de anti trump mensen op geenstijl.

IPNP | 12-11-16 | 23:23

Heel veel mensen -- ook hier in NL, ook bij de redactie van Geenstijl -- gaan nog heel raar opkijken van wat president Trump allemaal gaat bereiken.

thomas.hobbes | 12-11-16 | 23:22

Puik Feynman.

Sliptong | 12-11-16 | 23:21

En Theodore Roosevelt was een republikein itt FDR

rode peper | 12-11-16 | 23:20

@Bigaroque | 12-11-16 | 23:11: Dillema ook, maar eerder een onwerkbare situatie. Iemand moet op een gegeven moment de knoop doorhakken en de beslissing nemen. En dat niet iedereen het daarmee eens is, is logisch; je kunt niet ieder tevreden stellen. De minst slechte oplossing is dan 'zoveel mogelijk mensen tevreden stellen'. "The needs of the many outweigh the needs of the few", zoals Spock zou zeggen.

MacMiep.nl | 12-11-16 | 23:17

Maar beste Hillary, wellicht hadden mensen geen zin in een Faraoachtige Clinton dynastie. Sowieso zou in de grondwet moeten staan dat presidenten nooit familie van elkaar mogen zijn. In het verleden heeft dat alleen maar geleid tot ellende. Misschien denkt Trump nu ook al een een dynastie van de Trumps met wat familieleden in overgangscommissies. Hou familie buiten het presidentschap, zet het in de grondwet. De tijd van de Farao's is allang passé.

ijskogel | 12-11-16 | 23:17

Goed stuk.

Parsons | 12-11-16 | 23:17

Trump en het populisme zijn een duidelijk signaal dat de globalisering over haar hoogtepunt heen is. Het is economisch niet meer rendabel om goederen de hele wereld over te slepen.
De kosten voor transport, de fabricage van enorme schepen en vliegtuigen, al dat alles vreet energie. De financiële en energetische grondslag voor een economie van goederen gemaakt in China, die vervolgens voor een spotprijs te koop zijn in westerse markten, is weggevreten. Na Trump is het niet weer business as usual, maar gaat de schaalverkleining verder. Niet omdat men dat zo graag wil, maar omdat men niet anders kan.
In de 21e eeuw ontwaakt de mens uit zijn technologisch-utopische roes, goedschiks dan wel kwaadschiks.

Van Duyvenbode | 12-11-16 | 23:15

macmiep.nl | 12-11-16 | 23:05

Tsja. De dictatuur van de meerderheid enerzijds en de Nederlandse weg met ons mentaliteit geeft een mooi dilemma.....

Bigaroque | 12-11-16 | 23:11

@Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15

Ik word bij joop zowiezo geblokt, wss door identieke naam als hier want never te nimmer ooit 1 guursel gepost die niet zou kunnen... Sterker nog, ik zie soortgelijke posts maar met een veel feller rechts (en af en toe onsamenhangend) standpunt staan. Ze doen absoluut niet aan objectieve berichtgeving en bannen op basis van persoonlijkse zienswijze en onderbuikgevoelens... Jammer, ik zou me onder een ander account kunnen inschrijven, maar laat maar, hoeft voor mij al niet meer.

peterdh | 12-11-16 | 23:10

Dit is helaas niet waar: 'Vrede is de enige oplossing voor het vluchtelingenprobleem.'

Het 'vluchtelingen'probleem is feitelijk een volksverhuizing en komt grotendeels voort uit de extreme bevolkingstoename van Afrika. De verwachting is dat aan het einde van de eeuw de teller daar op 4 mrd staat. Nu al wil meer dan 33% emigreren.

Een oorlogje meer of minder verandert de toestand daarvan niet.

van heinde en verre | 12-11-16 | 23:10

ad melkert | 12-11-16 | 22:21 En geweld

Sans Comique | 12-11-16 | 23:09

Ik meende dat democratie iets met "meerderheid beslist" te maken had, maar blijkbaar vergis ik mij. Ook in Nederland - zie het Zwarte Piet debacle - moet de minderheid het blijkbaar voor het zeggen hebben, aldus diezelfde minderheid.
Nou dan kun je net zo goed een dictator installeren, toch?

MacMiep.nl | 12-11-16 | 23:05

@Borrelende Boris | 12-11-16 | 23:00
Gelukkig heeft u dat nu voor mij gedaan waarvoor mijn grote dank.

ProAsfalt | 12-11-16 | 23:04

Kaft | 12-11-16 | 22:28
Wat ik daar te zoeken heb, is dat het mij verwondert dat meerderheid van de reaguurders niet eens van die quinoa vretende bakfiets vreemdelingenknuffelaars zijn maar eigenlijk best op GS reaguurders lijken qua mening. Vooral de kamp Monash, nationalistisch links zeg maar en best een realistisch wereldbeeld hebben. Sommige daargelaten. Alfred Blokhuizen is de ergste van allemaal. *kots*

Maar teveel van die meningen kunnen ze niet op die site hebben want de linkse utopie van iedereen liev mag en zal niet aangetast worden.

Charles de Batz | 12-11-16 | 23:04

ProAsfalt | 12-11-16 | 22:56

U bent het zweepje en het klimafaat vergeten te vermelden. Als u in herhaling valt, doe het dan goed.

Borrelende Boris | 12-11-16 | 23:00

"Een einde aan de race to the bottom."

Nu Nederland nog maar dan moet Jetta Klijnsma (PvdA) dat schandalige dwangarbeiders artikel uit de participatiewet schrappen dat alleen de bazen ten goede komt doordat Jetta Klijnsma (PvdA) bijstandsgerechtigden tewerkstelt voor nop bij private bedrijven zodat de bazen er met de poen vandoor kunnen gaan op kosten van de belastingbetaler.

ProAsfalt | 12-11-16 | 22:56

Lol Batz. Hoe aardig en netjes ik mijn mening ook formuleerde op Krapuul, de Joop of de naakte flauwekul van Peter Breedveld, ik werd er altijd uitgedonderd.

ristretto | 12-11-16 | 22:55

De reden waarom de kamer en het congres en het presidentschap in republikeinse handen is gevallen is simpel: men was de linkse gutmensch democraten zat.

Graftak | 12-11-16 | 22:55

ik maak me alleen echt behoorlijk zorgen om dat reli nutcakeclubje van hem :(

Ja, en nu? | 12-11-16 | 22:53

Ooit was Feynman iemand die aan de hand van bijzonder nauwkeurig onderzoek en keiharde feiten misstanden openbaarde en veroordeelde. Wat had ik een bewondering voor de man.
Tegenwoordig is Feynman de zoveelste die niet meer doet dan zijn mening geven gelardeerd met voorspellingen die op niet meer dan gevoelens gebaseerd zijn.
Doodzonde.

RoBD=Skullfucker | 12-11-16 | 22:53

Terecht en goed stuk Feynman. Ook tirade van Jonathan Pie is genieten. Maar Europa-verneukers als Guy Verhofstad zullen dit alles aangrijpen om onze democratie verder om zeep te helpen en een Europees leger te vormen. www.nrc.nl/nieuws/2016/11/11/het-antwo...

joepiedepeopie | 12-11-16 | 22:51

Osdorpertje | 12-11-16 | 22:37

Pennsylvania en Wisconsin hebben Clinton de overwinning gekost.

Borrelende Boris | 12-11-16 | 22:48

Yay... Ik ben weer eens geblokt op Joop.nl. Als je mening (zelfs netjes verwoord) meneer Jole niet aanstaat wordt zondermeer kaltgestellt. Zover de vrijheid van meningsuiting bij progressief links. Van ons belastinggeld.
Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15

Na m'n (meen ik) tiende account ben ik maar gestopt bij Joop. Heb ze nog wel eens vriendelijk een mailtje gestuurd voor de onderbouwing van hun ban, maar veel verder dan 'lees de huisregels er maar op na' is er niet uitgekomen. Vrijheid van meningsuiting is mooi, maar het moet natuurlijk wel binnen het Joop-stramien passen.

FrankVeer | 12-11-16 | 22:47

Dat ligt er een beetje aan hoe je het telt geloof ik. Zo omschrijft wikipedia de eerste drie erna (na Jefferson) als democratic-republican. En ik meen eerder ook een overzicht gezien te hebben met 22 republican. Maar goed, vanwaar de vraag?

Bigaroque | 12-11-16 | 22:47

@kapitein_iglo | 12-11-16 | 22:43
ja, er gaan nogal wat theoriën te ronde over zijn dood.

La Bailaora | 12-11-16 | 22:47

Ik zou willen dat het aanstaande kabinet Wilders-1 ook allemaal conservatieve rechters kon benoemen en al die D66 figuren eruit trappen!!
Ben wel voor dat Amerikaanse systeem, nu ik dit lees.

Keyboardspeler | 12-11-16 | 22:45

Opperrechter Antonin Scalia is overleden zonder dat de doodsoorzaak via een lijkschouwing vast kwam te staan. in allerijl werd zijn lichaam gecremeerd. zonder toestemming.
“We discovered the judge in bed, a pillow over his head
http://gawker.com/nobody-seems-to-know-how-exactly-antonin-scalia-ended-u-1759176340

kapitein_iglo | 12-11-16 | 22:43

De strijd was vooral tussen de hoger opgeleiden in de steden aan de oost en westkust en de lager opgeleiden op het platte land.
Weet iemand welke staten Hillary heeft verloren en die Donald heeft gewonnen? Dat heb ik niet in de kranten kunnen vinden en ik zou het wel interessant vinden om te weten welke staten zijn omgeslagen. De staten die Hillary dacht in haar zak te hebben en uiteindelijk toch kwijt raakte.

Osdorpertje | 12-11-16 | 22:37

Trump is een geweldige man!
Altijd al gemogen.
Bescheiden, beschaafd, intellgent!

Piet de Windvaan

bastemeijer | 12-11-16 | 22:35

Kan het kloppen dat er vanaf president Jefferson 19 republikeinse presidenten zijn geweest en 15 democraten als president?

Dr. Frambozenjam | 12-11-16 | 22:35

And spray painting bullshit on a building is a real crime. You have the right to remain silent...

Sunabalk | 12-11-16 | 22:33

ad melkert | 12-11-16 | 22:21
Geweld ook. Geven ook de Internationale Socialisten een podium. Maar ja, links is goed. Rechts is slecht.

Charles de Batz | 12-11-16 | 22:30

Yay... Ik ben weer eens geblokt op Joop.nl. Als je mening (zelfs netjes verwoord) meneer Jole niet aanstaat wordt zondermeer kaltgestellt. Zover de vrijheid van meningsuiting bij progressief links. Van ons belastinggeld.
Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15

It's their way or no way.

Knoopsgat | 12-11-16 | 22:28

@Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15
Wat heb je daar dan ook te zoeken?

Kaft | 12-11-16 | 22:28

Denk dat ie Guantánamo weer gaat uitbreiden.

mierus | 12-11-16 | 22:27

Nieuwe wind hoeft geen frisse wind te zijn... we gaan het zien!

PeterSimons | 12-11-16 | 22:27

Laten we eerst eens in eigen land kijken na maart hebben we dan eindelijk de gekozen burgemeester bijvoorbeeld.Ons eigen stelsel moet ook gemoderniseerd tot de wetgevende macht toe.

tegenalles | 12-11-16 | 22:26

De Geus | 12-11-16 | 22:21,

Waar staat dat?

Dandruff | 12-11-16 | 22:26

Daar sta je dan met je banen, als de Florida Keys eerst onderlopen, en dan New Orleans, en daarna natte voeten in Manhattan, wat extreme droogten en dito bosbranden in California, de bread basket van de VS, wat meer orkaantjes hier, extreme winters daar. Na Trump de zondvloed.

Schroedinger | 12-11-16 | 22:26

Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15
Achteraan aansluiten. Ik probeer het al niet eens meer op die linkse dictatuur site.
OT: Ik reageer nog niet inhoudelijk. Eerst moet de ijszak even op na dat stuk van Honing. Ik denk dat morgen de hoofdpijn is weggetrokken...

Pedronegro | 12-11-16 | 22:26

Trump gaat een hoop mensen aan de taas trekken, maar hij creëert er wel banen mee voor de laag opgeleide Amerikaan in "fly over country" (het gebied tussen de oost en de westkust).

Osdorpertje | 12-11-16 | 22:21

Groot gelijk dat de Republikeinen de aanstelling van (((Merrick Garland))) geblokkeerd hebben. De Second Amendment zou bij deze linkse activist niet in goede handen zijn!

Prince Buster | 12-11-16 | 22:21

Jaja, de regels veranderen omdat het democratische proces niet de door Feynman gewenste uitkomst heeft.

De Geus | 12-11-16 | 22:21

Yay... Ik ben weer eens geblokt op Joop.nl. Als je mening (zelfs netjes verwoord) meneer Jole niet aanstaat wordt zondermeer kaltgestellt. Zover de vrijheid van meningsuiting bij progressief links. Van ons belastinggeld.
Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15
.
vrijheid van meningsuiting is bij Joop alleen toegesstaan voor gelijkgezinden. Demonstraties zijn ook alleen voorbehouden aan zogenaamd progressieve mensen.

ad melkert | 12-11-16 | 22:21

"Bush Junior kon het ook, er is nog hoop"

Ik zou zeggen zelfs meer dan in het afgelopen anderhalve decennium het geval is geweest.

BokoHalal | 12-11-16 | 22:18

New Deal was Franklin Delano, niet Theodore!

rode peper | 12-11-16 | 22:17

@Feynman - inhoudelijk geen commentaar, juist een mooie illustratie van de gebreken van het stelsel.

Maar 't leest niet echt lekker weg zo, zeker de eerste alinea's, zoals bij de overgang van de opperrechters naar de eervolle vermelding. Moest ik toch echt even teruglezen, en zo veel heb ik vandaag nog niet gedronken.

Bigaroque | 12-11-16 | 22:15

-weggejorist-

Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15

Yay... Ik ben weer eens geblokt op Joop.nl. Als je mening (zelfs netjes verwoord) meneer Jole niet aanstaat wordt zondermeer kaltgestellt. Zover de vrijheid van meningsuiting bij progressief links. Van ons belastinggeld.

Charles de Batz | 12-11-16 | 22:15

Het blijft al met al heel interessant want Trumps concrete plannen gaan worden en natuurlijk de opstelling van de GOP in het Congres.

roomigron | 12-11-16 | 22:14

Dit keer een zeer goed stuk Feynman. Kudo's.

La Bailaora | 12-11-16 | 22:13

Het belangrijkste woord in heel het bovenstaande stuk:
Vrede.
En voor iedereen die beschimpend begint te lachen:
Inderdaad, dat Trump synoniem is aan vrede, meer dan HRC, moet toch enige alarmbellen in het establishment doen gaan rinkelen.

LuckyGirl | 12-11-16 | 22:12

Als je als NYT het nodig acht om je lezers een mail te sturen met de mededeling dat de berichtgeving omtrent Trump weer onpartijdig en fair wordt, dan is er van alles aan de hand maar niet met Trump. Zelfreflectie is een groot goed waar de losers hier in Europa gedwongen een voorbeeld moeten gaan nemen. Nog even geduld aub.

netniet | 12-11-16 | 22:12

Laat Trump om te beginnen lekker z'n ding doen, daarna kunnen we hem op zijn daden afrekenen. De vergelijking met Reagan wordt niet per ongeluk veelvuldig gemaakt: zowel Trump als destijds Reagan wordt/werd als volslagen incompetent weggezet, terwijl toen de rook éénmaal was opgetrokken Reagan één van de meest geliefde en succesvolle presidenten van de VS bleek.

Geef de man een kans, koffiedik kijken helpt niet.
En verneukt 'ie het kent men in de VS ook nog zoiets als 'impeachment'.

Reinaert | 12-11-16 | 22:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken