Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Racistiese Televisie Luxemburg fout met Roetpiet

topicmarxsinterklaas.jpgEj swa luister dan vriend. Even een korte Marxistiese uitleg waarom RTL een lelijk nazibedrijf is dat met de Roetveegpieten precies de verkeerde keuze maakt. Feitelijk zegt het bedrijf met de schoorsteenvariant: "ja, Piet blijft natuurlijk wel een slaafje van de witte man, maar omdat er een paar Quinsies & Sunnies boos zijn doen we om marketingtechnische redenen eventjes wat aan de schmink". Het is een laffe rebrand, een tussenoplossing van de afdeling marketing. De roetveegpiet is namelijk een wandelend eufisme dat niks verandert aan de onderliggende kapitaalverhoudingen tussen meester en slaaf. Als je slaven ineens "extrinsiek gemotiveerde onbetaalde arbeiders in de agrarische sector" noemt verandert dat ook niks aan het gewicht van een baal katoen; als je Zwarte Pieten omdoopt tot Roetveegpieten verandert dat niets aan ellende van het Pietenbestaan. Ook na de marketingtruc is er nog steeds een ellendige onderklasse van onvrije getintiërs die met grote zakken cadeaux sjouwen voor de meester die met de ene hand de staf vasthoudt en met de andere een zweep. Cadeautjes waar ze overigens zelf niets van terugzien, want de Verelendung heeft zozeer toegeslagen in het Sinterklaasbedrijf dat de Pieten zich nooit de producten kunnen veroorloven die ze maken en uitdelen. Sinterklaas is immers de grootste klassenvijand ooit: een priester slash grootkapitalist, die de schandalige ongelijkheid van zijn vermogenspositie durft goed te praten door de proletariërs eens per jaar letterlijk een hand pepernoten voor de voeten te werpen. Nee, laten we het anders doen. Laten we vanaf volgend jaar gewoon de kinderen zélf de uitdelers maken van pepernoten & cadeaux. Kotertjes leren dat lekkere dingen niet komen uit de handjes van een paar guitige roetmoppen, maar door uit solidariteit gezamenlijk de taaitaai te verdelen. Leer kinderen delen, leer kinderen geven en - misschien nog wel belangrijker - leer kinderen de waarde van controle over de productiemiddelen. Vinden de kinderen ook leuk want die zijn nog niet door het kapitalisme of racisme aangevreten en houden nog van andere mensen en dan hebben we eindelijk toch nog een blij kinderfeest waarbij iedereen welkom is, zonder naar opgedirkte kapitalistiese en imperialistiese slavernij te hoeven kijken. Want weet je welke vriendelijke man met een grote witte baard namelijk wél het juiste idee had over de redistributie van bezit en productiefactoren? Precies ja. Ontwaakt, verworpenen der aarde, kaap de pakjesboot en de dageraad van de Kommunistiese Klaas zal weldra ontluiken! UPDATE: Halbe Zijlstra blijkt andermaal een Witte Reaktionair en een verrader van de revolutie.

Reaguursels

Inloggen

Wat een vreselijke spagaat moet dat zijn als RTL directeur. Je bestaansrecht is het kapitalisme (lees sponsoring van commerciële bedrijven), maar je bedrijft linkse politiek. Valt het laatste jaar sowieso op hoeveel politiek correcte gasten aanschuiven in allerlei programmaatjes van deze club.Les 1 in commerciële televisie door geen politieke uitspraken. Kost kijkers en adverteerders.

de schaamte voorbij | 25-10-16 | 16:49

@Ella | 24-10-16 | 18:07,
De mens is een diersoort, die weer bestaat uit verschillende rassen.

PROPAGANDABEER | 25-10-16 | 15:51

Kaan78 | 25-10-16 | 07:37
En daar hebben we onze islamo-facist weer.
*gaap*

TeeJee | 25-10-16 | 12:55

-weggejorist-

katja69 | 25-10-16 | 09:56

Ach, dan gaan we toch gewoon met zn allen Kerst met de Kerstman vieren, want die elfjes die dag en nacht in een fabriek op de noordpool werken hebben gelukkig verder niks met slavernij te maken.

Artan83 | 25-10-16 | 09:51

-weggejorist-

katja69 | 25-10-16 | 09:41

alshetware | 25-10-16 | 06:59
Je hoeft er niet aan mee te doen zuurpruim. We leven in een vrij land, laat een ander in zijn waarde.

Vout | 25-10-16 | 09:40

drielenaar | 25-10-16 | 01:22
Speak for yourself. Als jij je kinderen/kleinkinderen niet kunt opvoeden en ze teveel kado's geeft is dat jouw tekortkoming.

Vout | 25-10-16 | 09:37

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:24
Jij hebt het over IQ en schrijft verwardt? Hahaha. En wat is een 'ier' in dat zinsverband? Loser.

Vout | 25-10-16 | 09:33

10% wil een veeg Piet 90% wil zwarte Piet dus krijgen we bij RTL een veeg Piet. Logisch toch.

beau van rtl | 25-10-16 | 08:59

Verder heeft hooguit 2 % van de Nederlandse bevolking iets te maken gehad met die slavernij, de rest ploeterde zelf 14 uur per dag voor een hongerloontje in fabriekjes of op het land.
Vermoedelijk hadden veel slaven het niet veel slechter......

mallekater | 25-10-16 | 08:53

Slaven droegen geen kleurige pakjes en fraaie baretten, laat staan oorringen van goud.Maar goed, ik begon me al groen en geel te ergeren aan het gutmenschengelul rond moslims, daar komen dan nu de antipieterts en de white idiots bij.

mallekater | 25-10-16 | 08:18

Er zijn alleen maar witte Engelen en geen zwarte, dat is nu echt fout, DIscremenatie. Kan echt niet ook zwarte ENGELEN!!!!!!

vanrechteren | 25-10-16 | 08:04

Ziet eruit, spreekt als, beweegt als, en doet zich voor als blackface. Maar een vergelijking is niet terecht. Autochtonen mochten tientallen jaren de negers ermee pesten omdat er ook autochtonen zijn die ipv actief, passief aggressief tov van negers kunnen opstellen. Stel dat wij jou beledigen en net doen alsof wij dat niet doen, moet je gewoon niet zeuren. Niet de zeurpieten maar autochtone Nederlanders die geen zwarte piet nodig hebben om racistisch te zijn hebben die kinderfeest te veel beschadigd. Dan helpt struisvogelgedrag en gespeelde morele superioriteit niet meer.

Kaan78 | 25-10-16 | 07:37

Zogenaamde feesten gebaseerd op religie allemaal afschaffen. Winkels gewoon open met paaspinkstermis . Vier je achterlijke religiegedoe binnenshuis en val normale mensen er niet mee lastig.

alshetware | 25-10-16 | 06:59

Black is beautiful! Ik zie de bui al hangen, over een paar jaar weer janken en zeiken dat soewarte piet zijn pregnante rol in een eeuwenoud kinderfeest is ontnomen. Als WE maar aandacht krijgen, verongelijkt zullen WE altijd blijven, zit 'm in de genen, begrijp dat dan man.

h.a.k. blok | 25-10-16 | 02:22

Jan Leul | 25-10-16 | 01:20
Sylvana heeft de griep.
Dat is snel, de griep is nog niet in het land maar klaag-zeur-jank Sylvana is er al door geveld.
Hysterie kent geen grenzen.

Jan Dribbel | 25-10-16 | 01:26

Helemaal opdoeken dit feestje was vroeger in de jaren 60-70 leuk toen hadden de kinderen nog niet veel speelgoed maar het is nu elke dag sinterklaas, geef mijn kleinkinderen een container van 6 kuub met sinterklaas kunnen ze mooi al die troep in doen van de afgelopen jaren.

drielenaar | 25-10-16 | 01:22

Johan Derksen heeft ook gereageerd op het RTL-besluit om zwarte piet af te schaffen.
Derksen zei dat Sylvana nu wel zo trots als een aap is vanwege het slechte RTL besluit.
Dat is racisme volgens Joop.
Ach en wee, zelfs onze spreekwoorden en gezegdes zijn nu ook al racistisch volgens Joop.

Jan Dribbel | 25-10-16 | 01:22

Sylvana Simons: "Ik lig op de bank met griep. En ik was aan tekst begonnen over hoe het besluit van RTL mbt piet zowel groots als marginaal is.
Maar wegens tranende ogen, voortdurende rillingen en aanhoudend niezen, komt dat later wel"
www.facebook.com/sylvana.simons?fref=...

Jan Leul | 25-10-16 | 01:20

louperdeloup | 24-10-16 | 23:34

Die gluiperige glibberige Halbe. Net doen of hij tegen is maar uiteindelijk zp wel langzaam aan weg willen doen. Tekenend voor de smerige glibberigheid van de veeveedee!
En dan die uitgestreken linkse kop van een Sophie Hilbrand. Ze had een behoorlijk natte poes door die uitspraak van rtl vandaag. Dat ziet een kleuter nog. Ze gleed nog net niet van die kruk af.
Kots!

miereneukert | 25-10-16 | 01:11

Erg racistisch om zwarte piet af te keuren omdat hij zwart is en ik weet niet hoe ik en mijn vrouw ons geadopteerde donkere zoontje uit moeten leggen, terwijl ik hem blank schmink, dat hij niet zwart mag zijn met Sinterklaas op school, omdat hij dan een racist is.

Artan83 | 25-10-16 | 00:14

Heb zojuist even zitten kijken naar het zwarte Pieten gewauwel bij Pauw en daar zitten dan weer Pauw en zijn hulpjes de figuur zwarte Piet belachelijk te maken. Het zijn toch een stelletje zeurpieten want de zwarte piet mag alle kleuren krijgen als het maar niet zwart is. Rode lippen weg, kroeshaar weg, oorringen weg; het is allemaal al gedaan, maar zolang er nog een piet zwart is dan is het helemaal mis. Want de tegenstanders associeren zwart met dom, vrolijk en clownnesk. Een gruwel in hun ogen. Maar als ze straks allemaal blank zijn, wat dan? Ook fout natuurlijk. Altijd maar die discriminatie door witte mannen en vrouwen. Dat gaat maar door. Altijd!

louperdeloup | 24-10-16 | 23:34

Ik kijk alleen netflix en youtube en dat met 51, van RTL had ik verwacht dat ze wat minder links zouden zijn dan de NPO, gewoon vanwege het feit dat ze commercieel zijn.
.
Nu ze echter de NPO links inhalen wil ik niet eens meer per ongeluk op hun zenders / apps terecht komen. .
.
Even die linkse rommel van mijn tv halen, blijft niet veel over zo. Waar is de Nederlandse FOX Tv

GerMonster | 24-10-16 | 23:18

Als ik ooit RTL zou kijken, zou ik er nu direct mee stoppen. Net als dat mijn HEMA boycot ook geen euro verschil maakt. @ Terrence Hill, uitstekend verwoord! Hear, hear!

gewoondoorlopen | 24-10-16 | 22:29

Nickolaas, na 3x lezen snap ik er nog geen snars van. Lijkt wel alsof je met de autocorrect zinnen maakt. Desalniettemin wel leuk.

gewoondoorlopen | 24-10-16 | 22:25

ook op Aruba geen enkel probleem met de zwarte pieten. Hoe zwarter hoe beter vindt men hier. Dat geeft wel te denken over de mensen in Nederland. Het gaat eigenlijk helemaal niet op zwarte piet. Gewoon kapot maken wat Hollands is, daar gaat het om.
Geen kind dat hier zwarte piet associeert met ook maar een donker mens, het is gewoon zwarte piet... punt.

SixBravo | 24-10-16 | 22:18

@Wijze uit het Oosten | 24-10-16 | 20:20
Morgenochtend pas weer. Goed ontbijten is belangrijk.

TeeJee | 24-10-16 | 22:05

Als ik lid was geweest van RTL dan had ik het lidmaatschap meteen opgezegd. Ik roep iedereen op om niet of zo min mogelijk naar RTL4 te kijken. Laten we eens met z'n allen GTST voor 1 maand boycotten, je rolt er daarna toch gewoon weer in. Denk in ieder geval niet dat de adverteerders blij zijn met dit signaal aan RTL4. Misschien moeten we andere productkeuzes maken dan de boodschap die via RTL4 tot ons komt.
Na het Oekraine referendum waren we allemaal zo trots dat de meerderheid het heeft tegen kunnen houden en zoals het in een democratie hoort moet hier gehoor aan worden gegeven. Als het om Nederlandse cultuur gaat dan is het in 1 keer anders, meer dan 80 % is voor zwarte Piet, maar dat maakt dan niet uit hier gaat het weer niet om de meerderheid maar om enkele allochtone medebewoners die moeite hebben met de figuur zwarte Piet. Binnenkort komt er weer een discussie waarom er zo weinig zwarte mensen op TV zichtbaar zijn (heeft u de eerste Voice of Holland gezien leek wel de Voice of Suriname). Ik heb er allemaal geen problemen mee maar door dat gezeik over zwarte Piet word ik gedwongen om me anders te gedragen in de algemene discussie over de allochtone bevolking. Wat ze allemaal willen is dat alles een afspiegeling van de samenleving moet zijn, dan zul je toch weer zwarte mensen moeten inhuren die voor zwarte Piet spelen, krijgen die dan witte krijtstrepen op hun gezicht. Nu we als Nederlanders dit hebben moeten opgeven zullen de christelijke feestdagen wel aan de beurt zijn. De vraag is wat doen we met deze ontwikkeling blijven we dit maar soft over ons heen laten komen of moet er een tegenreactie komen? Misschien is Nederland al verloren en is emigreren de enige oplossing.

Hans-Rost | 24-10-16 | 22:03

Bij de NSVB (Nederlandse Schoorsteenveeg Bond) zijn vandaag na het besluit van RTL klachten binnengekomen van zelfstandige vegers die Piet heten en nu neergezet worden als het knechtje van Sinterklaas. Ombudsman gaat onderzoek starten.

Jan Leul | 24-10-16 | 21:51

Nu ik er zo over nadenk is roetveegpiet juist racistischer dan Zwarte Piet. Roetveegpiet benadrukt juist zijn status als gevangen knecht. www.meertens.knaw.nl/cms/nl/nieuws-ag... Hier nog een uitdieping van het Moorse aspect van Zwarte Piet. angel-wings.nl/geschiedenis/2015/11/zw... Maar goed, wat mij betreft moeten we een duidelijke keuze maken; Of gewoon behouden zoals ie nu is óf compleet marxistisch gaan en de Zwarte Pieten vervangen door onze jongens van de Landmacht ( www.herdenkingskalender.nl/media/14209... Oké, misschien met wat donkerdere gezichten van deze heren www.defensie.nl/binaries/large/conten... om de traditie van Zwarte Piet nog enigszins in ere houden.) die met hun machinegeweren wat pepernoten het publiek in knallen. Dan heb je direct twee vliegen in één klap: Dan ben je af van dat pietengezeik, want marxisten en soldatenparades gaan goed samen én Defensie heeft weer een extra moment in het jaar om een charmeoffensief te voeren.

Alexander des Burgus | 24-10-16 | 21:44

Wat is nu de moraal van het verhaal?
Op zich een leuk verhaal over de kalender, maar wat heeft dit te maken met de discussie van zwarte piet?
jezusisonzin | 24-10-16 | 21:06
Een verschil is in ieder geval dat de overheid over de kalender gaat (in ieder geval voor overheidsinstanties) en dat de zwarte pietdiscussie door de politiek hier niet als een overheidskwestie wordt gezien. Maar misschien zit (ook) daar wel losjes een overeenkomst in - de Saudische overheid ging ook niet over de kalender die in het bedrijfsleven (en ik gok het Saoedische Staatsoliebedrijf Aramco - dat historisch een joint-venture met Amerikaanse bedrijven was, die op enig moment zijn uitgekocht) gehanteerd werd. Op enig moment zijn er toch factoren die door de tijd heen veranderen en komen dingen misschien toch ter discussie - en het klinkt misschien niet helemaal als iets dat men in deze discussie nu wil horen, maar als je het over de wat langere termijn bekijkt kunnen dingen hoe langer hoe onwerkbaarder worden als zaken echt in steen gebeiteld staan.. relatief geleidelijke aanpassingen , waar dan wel een brede discussie over is geweest zijn zo slecht niet over dus die langere termijn bekeken.. en die discussie is nu toch wel flink gevoerd ook en hopelijk ontstaat zo dus ook een soort van concensus waar men uiteindelijk op termijn mee verder kan (en jah.. oplossing ligt zelden op de flanken, als dat midden uiteindelijk dus maar groot genoeg is en die 'flanken' als het ware leegtrekt).

nickolaas | 24-10-16 | 21:27

Tegen al die relativerende nitwitten hierboven: nu klagen ze over Zwarte Piet, maar als we Zwarte Piet opgeofferd zouden hebben, dan komt er daarna nog een hele lijst van eisen, en op het einde lopen al onze vrouwen/dochters vrijwillig met een hoofddoek en trekken op het strand vrijwillig een boerkini aan met als doel minder kans te maken op aanranding en verkrachting. Het gaat om het trekken van een lijn in het zand: tot hier en niet verder, en iedereen die de lijn overschrijdt, behoort met een hele grote schop onder de kont een enkeltje thuisland te krijgen.

Wladimir 1928 | 24-10-16 | 21:12

-weggejorist-

the Jackdawn | 24-10-16 | 21:07

Ella | 24-10-16 | 18:07
"Maar er ís maar één menselijk ras!"

De Chinezen denken daar heel anders over

the Jackdawn | 24-10-16 | 21:07

1. Laat iedereen Sinterklaas vieren zoals hij/zij wil.
2.Mocht de naam van Zwarte Piet racistisch worden gebruikt, de misbruiker aanspreken op gedrag (net als bij iedere andere vorm van racisme)

Rest In Privacy | 24-10-16 | 21:07

Nicolaas,

Wat is nu de moraal van het verhaal?
Op zich een leuk verhaal over de kalender, maar wat heeft dit te maken met de discussie van zwarte piet?

jezusisonzin | 24-10-16 | 21:06

Ik ben zo verschrikkelijk klaar met dit gemiemmel van beide kanten. Het gaat nergens meer over. Er zijn toch echt wel belangrijkere dingen in het leven dan dit. In deze wereld heb je oorlogen, honger en geweld en Nederland maakt zich druk om zwarte piet.
@jezusisonzin | 24-10-16 | 20:07
Over eigen cultuur gesproken, elders is het ook wel eens slikken - in Saudie Arabie hadden ze sinds 1932 de Islamitische (of Maan-)kalender als officiele kalender en daar zijn ze per 1 oktober naar onze 'Gregoriaanse' versie overgestapt (11 dagen meer werken voor hetzelfde geld gaf uiteindelijk de doorslag.. want zonder dit soort maatregelen zouden ze binnen 3 a 4 jaar bankroet zijn door de malaise in de energiesector).
De maankalender had 354 dagen in plaats van 365, waardoor maanden verschoven met de seizoenen, maar wel gelijk liepen de met Islamitische 'zon- en feestdagen'.. was het enige land wat dat had (maar was ook was ook door internationalisering steeds lastiger - en het bedrijfsleven dat daar relatief klein is ten opzichte van de overheid was in praktijk ook al over). en.m.wikipedia.org/wiki/Lunar_calenda...
Geen oorlog.. maar als uit die hoek hier de sharia ingevoerd zou worden (mensen roepen dat wel eens) - voorlopig kost het aanpassen aan de niet-islamitische kalender ze daar dus 11 dagen extra werken zonder iets erbij (en dus het verlies van iets uniek en het in dat opzicht minder centraal worden van religie, wat een dingetje is daar). Nou was de werkdag daar ook niet helemaal 8 uur geloof ik, maar toch.

nickolaas | 24-10-16 | 20:55

@TeeJee | 24-10-16 | 16:25
Moet ik al bammetjes gaan smeren ?

Wijze uit het Oosten | 24-10-16 | 20:20

Gaat weer helemaal nergens over. Als alle radicale voor en tegenstanders nu eens gewoon de mond houden en de grote middenpartij, of te wel de zwijgende massa met elkaar in overleg gaan, dan is er gewoon sprake van overleg en komen volwassen mensen er met elkaar echt wel uit.

Vroeger op de basisschool had elke klas wel een sukkel die alleen maar zijn zin wilde doordrijven. Jammer dat die volwassen zijn geworden. Vroeger trok ne daar al niets van aan en misschien is dat nu ook wel de juiste oplossing.

Een kind tussen de. 0 en de 7 denkt echt niet bij zwarte piet aan racisme. Dat kan alleen een volwassen persoon bedenken. Daar tegenover staat de andere kant die tegenstanders van zwarte piet met de dood bedreigen. Om een fictief iemand. Hoe sneu ben je dan?

Ik ben zo verschrikkelijk klaar met dit gemiemmel van beide kanten. Het gaat nergens meer over. Er zijn toch echt wel belangrijkere dingen in het leven dan dit. In deze wereld heb je oorlogen, honger en geweld en Nederland maakt zich druk om zwarte piet.

Wat ben ik blij dat mijn kinderen niet meer geloven. Dat volwassenen zelfs van een kinderfeest nog een puinhoop kunnen maken. Tragisch en zegt iets over onze ontwikkeling. Die is toch niet zo hoog als men altijd gedacht heeft.

jezusisonzin | 24-10-16 | 20:07

Het maakt mij allemaal geen zak uit .

alshetware | 24-10-16 | 20:03

van_the_man | 24-10-16 | 19:24
Ehm jawel. Als Zwarte Piet niet meer zwart is, is het geen Zwarte Piet meer.
Ik wil het best zo bekijken op jouw manier. Slavernij bestond niet, de arbeidsrechten werden toen alleen wat anders ingevuld.

D.A.A.R. | 24-10-16 | 20:01

@toetssteen | 24-10-16 | 18:38,
Ok racist is een groot woord. Maar als je net komt kijken en je ziet alleen maar blanken, dan is het vreemd als je voor het eerst iets anders ziet. Ik moest er niks van hebben. Dat kwam later wel goed. Maar wat ik ook dacht, voorkeur was er wel degelijk.
En ik heb nog steeds voorkeur, maar zonder dat ik de ander haat. Ik ben dat zwartepieten gedoe gewoon zat denk ik.

PROPAGANDABEER | 24-10-16 | 19:40

Vandaag in 5 minuten Radio1: RTL schrapt Zwarte Piet vanwege de verwijzing naar de slaven vroeger. En er wonen 150.000 Polen in Nederland in zeer slechte omstandigheden die elke dag veel te veel uren maken en onderbetaald worden. Moderne slavernij is natuurlijk in Nederland WEL toegestaan omdat de rijken zich daarmee kunnen verrijken.

de_geksthu | 24-10-16 | 19:36

Dat paard op dat dak, dat kan toch niet meer. Waar blijft de Dierenbescherming. Niemand hoor je daar over. PvdD doe er wat aan. En al dat snoep, terwijl we druk bezig zijn om obesitas bij jongeren te stoppen. Daar hoor je ook niets over. En die baard, onhygiënisch gewoon voor die oude man in zijn nachthemd, ook zoiets, wordt niet eens omgekleed door die luie uitnemers van Pieten. Zijn hele erfenis wordt verkwanselt aan cadeautjes voor Jan en alleman. En dan moet ie in de kou vanuit Spanje naar hier, zeker voor zijn zorg, anders zeggen ze die op. En nu willen ze ook nog zijn Pieten afnemen. Een schande is het.

Ghard Leers | 24-10-16 | 19:28

Dat paard op dat dak, dat kan toch niet meer. Waar blijft de Dierenbescherming. Niemand hoor je daar over. PvdD doe er wat aan. En al dat snoep, terwijl we druk bezig zijn om obesitas bij jongeren te stoppen. Daar hoor je ook niets over. En die baard, onhygiënisch gewoon voor die oude man in zijn nachthemd, ook zoiets, wordt niet eens omgekleed door die luie uitnemers van Pieten. Zijn hele erfenis wordt verkwanselt aan cadeautjes voor Jan en alleman. En dan moet ie in de kou vanuit Spanje naar hier, zeker voor zijn zorg, anders zeggen ze die op. En nu willen ze ook nog zijn Pieten afnemen. Een schande is het.

Ghard Leers | 24-10-16 | 19:27

-weggejorist-

bruin1 | 24-10-16 | 19:24

-weggejorist-

van_the_man | 24-10-16 | 19:24

-weggejorist-

van_the_man | 24-10-16 | 19:24

Zwarte Piet verdwijnt niet, alleen de manier waarop hij zwart wordt gekleurd. Ik snap de heisa niet en al helemaal niet de doodsbedreigingen. En doorrr..

van_the_man | 24-10-16 | 19:24

Kwalbert aast op PVV stemmers om na de verkiezingen weer een ander standpunt in te nemen.

Toontje-lager | 24-10-16 | 19:09

Wel een beetje hypocriet van Schwalbe Heilstra om nu ineens een mening te hebben. Anders was het altijd "die discussie hoort in de samenleving thuis, niet in de politiek."

His Lordship | 24-10-16 | 19:06

Ook geen hoofddoekjes meer op RTL?
Hoofddoek = immers teken van vrouwenonderdrukking of uitdrukking van religieuze superioriteit.

BTW
Zonder slavernij zaten de nazaten nu Afrikaans vluchtelingenkamp ipv in welvarend NL, dus wees de voorouders maar dankbaar.

Leefbaar | 24-10-16 | 18:45

PROPAGANDABEER | 24-10-16 | 18:22
Uhm, kunt u me uitleggen waarom mijn Chinese kleinzoons gewoon op schoot bij vrouw en mij kruipen om voorgelezen te worden? Ze maken de grappen om hun wat andere ogen zelf en zeggen vervolgens dat ik ronde ogen heb, Na jah zeg!
Straks Deepavali, lichtjesfeest, en???
Indiase mensen kunnen ook behoorlijk gekleurd zijn Propagandabeer, op het diepdonkerbruin af, en?
Wat u stelt is uw mening, maar volkomen kolder.

toetssteen | 24-10-16 | 18:38

Slaverij is niet o.k., past niet in de moderne opvattingen. De gradatie huidpigment van de slaaf in kwestie doet daar bij niets toe. Een witte piet is dus ook niet ok. Tenzijn de piet geen slaaf is. Maar dan is er ook niets aan de hand met zwarte piet.

Waarom kunnen de anti-zwarte-pieten niet op slavernij focussen? Nu leggen ze zelf het verband tussen een donkere huidskleur en slavernij. Ze benadrukken het zelfs. Ze herscheppen het stereotype dus. Raar.

kloopindeslootjijook | 24-10-16 | 18:38

RTL = Racistische TV Luxemburg

D.A.A.R. | 24-10-16 | 18:32

Het zijn geen slaven maar knechten.
Iedereen is racist. Zelfs als baby ben je al racist.
Ik wilde als baby niet op schoot bij mijn zwarte tante.
Want bij je eigen soort zit je over het algemeen gewoon veiliger, zal ik onbewust hebben gedacht. Dat kan je leuk vinden, dat kan je niet leuk vinden. Het is zooo.

PROPAGANDABEER | 24-10-16 | 18:22

Quincy Garius & Sunny Bergman.
Waarom willen jullie onderstaande twee groepen toch steeds tegen elkaar opzetten?

De GoedGepigmenteerden = Zwarten
Tegen de Slecht​​Gepigmenteerden​​ = Blanken​

Ella | 24-10-16 | 18:11

Quincy Garius & Sunny Bergman, racisme, wat is dat volgens jullie?
.
Allereerst: wat is racisme?
Welke rassen concurreren met elkaar?
Het MensenRas met het ApenRas?
Het MensenRas met het VarkensRas?
Het MensenRas met het RattenRas?
.
Maar er ís maar één menselijk ras!
Dus het gaat om een ánder probleem!
Laten we het dáár dan over hebben.

Ella | 24-10-16 | 18:07

Nooit meer links!

Nederlanddraaitdoor | 24-10-16 | 18:05

Wordt het in bezit hebben van oude Club van Sinterklaas-dvd's nu ook strafbaar?

Papa Jones | 24-10-16 | 18:03

Als je GEEN keuze wilt maken, dan laat je het zoals het was. RTL veranderd het dus en daarmee geven ze expliciet aan dat ze dus WEL een keuze maken in het debat. Ze kiezen dus VOOR de verandering van zwarte Piet. Geen ellenlang gezeik met uitleg veranderd daar iets aan. RTL kiest tegen Pro Pieters. Adverteerders, kiest u voor RTL dan maakt u zich medeplichtig.

Ghard Leers | 24-10-16 | 18:02

Ik keek er eigenlijk toch al zelden naar, maar nu bewust: boycot RTL.

MarV | 24-10-16 | 17:54

Het wordt inderdaad tijd dat Sinterklaas blauw wordt geschminkt of zo. Als blanke, oudere man, wordt ik steeds gevraagd om te betalen, de overheid, geldkloppers aan de deur, bedelaars op straat. Ze denken allemaal dat ik Sinterklaas ben. Ik wil niet langer met Sinterklaas geassocieerd worden. Blauw moet die man. Blauw, niet langer blank!

lulleficatie | 24-10-16 | 17:54

Geweldige oplossing, al zeg ik het zelf. Slotje.
Next, Rudolf de rode neus horror rendier.

PROPAGANDABEER | 24-10-16 | 17:53

Paaseieren worden verstopeieren.
Ramadan wordt langzaam opgedrongen

Admiraal Balthasar | 24-10-16 | 17:44

salsaparilla | 24-10-16 | 17:35
<strike>kerstmis</strike> winterfeest

Admiraal Balthasar | 24-10-16 | 17:42

De_verwarrende_man | 24-10-16 | 17:17
En de pieten moeten dus allemaal wit zijn. Discriminatie van blanken - moeten zij al het werk doen.

Fadz | 24-10-16 | 17:39

Geef het maar op. De politiek heeft nog niets bepaald, maar de commerciële zenders wel en dus ook al haar adverteerders en sponsoren. M.a.w. het kwaad is al geschied. Op naar het volgend racistische onderwerp. Ik dacht zelf aan de Donald Duck, Kerstmis en de Bijbel. Verder nog ideeën?

salsaparilla | 24-10-16 | 17:35

Zoals Rutte al zei:"Zwarte Piet is Zwart".
Toch RTL ? Het is immers jullie vriendje. Toch ?

Kamervraag | 24-10-16 | 17:34

Misschien dat we ons beter druk kunnen maken om de rol van sinterklaas. Of ben ik de enige die daar een probleem ziet met een oude demente pedofiele man?

jezusisonzin | 24-10-16 | 17:30

RTL is gewoon een zender waar alleen maar paupers werken het zijn daar ook alleen maar de zelfde zakkenvullers die je er ziet .
Bij er RTL werken ook toch zwarte pieten.
of moet je eerst door de schoon worden geflikkerd om er te werken.

gerrit5042 | 24-10-16 | 17:27

Ok, dan stop je met Sinterklaas. Maar dan ook geen omzet uit het feest willen genereren. Er zijn een heleboel hypocriete bedrijven die denken dat traditie een Chinees buffet is. Ze pikken alles wat lekker is en laten de rest zitten. Zo werkt het niet.

Admiraal Balthasar | 24-10-16 | 17:26

Ik ben nu in Luxemburg. Lekkere witte chocoklazen en bruine pieten. Fok ya, Koewinsie.

Ronnie uit Helmond | 24-10-16 | 17:24

Het wordt tijd voor een GS Sinterklaasjournaal. Zwarte piet past goed bij GS.

Fadz | 24-10-16 | 17:20

Wat ik nog veel erger vind is dat de introductie van de roetpiet uitsluiting van donkere mensen voor de rol van piet in de hand werkt. Discriminatie! Foei!

De_verwarrende_man | 24-10-16 | 17:17

Ahh heerlijk, 10 minuten langer slapen. NPO en Rtl nieuws in de ban.

grom | 24-10-16 | 17:06

@De_Rokjesman | 24-10-16 | 16:41

"Ik denk juist dat het gemiddelde IQ van de strontstorters ier lager is dan van de mensen die hun schouders ophalen en zich niet bekommeren om de Zwarte Pietendiscussie."

Uw letterlijke quote. U bent nu heel hard aan het terugkrabbelen omdat u ook wel door heeft dat u iets heel doms heeft gezegd.

En ach, laat ik het dan ook maar zeggen; u heeft het inderdaad niet begrepen. U heeft inderdaad geen begrip voor degene die zich nog wel aan deze traditie hecht, nog begrijpt u waarom de hakken in het zand gaan ten opzichte van de activistische anti-Piet groepering(en).


Dat u het niet begrijpt of er geen begrip voor hebt is 1 ding, maar dat u er zich dan zo beledigend over uit moet laten maakt gewoon dat menigeen alhier u verder niet (meer) als serieuze gesprekspartner beschouwt.


Net zoals bij RTL moet het begrip blijkbaar weer van 1 kant komen. Mwah, daar zit toch echt een grens aan.

TeeJee | 24-10-16 | 16:55

Vanavond zullen alle weg-met-ons-lieden bij Pauw, van Nieuwkerk en Tan aan de tafel hangen hoe goed zij hun werk hebben gedaan.

Uw Psychiater | 24-10-16 | 16:48

Gelukkig is zwarte piet in de afgelopen jaren meegegroeid en aangepast aan de huidige tijd, zeg maar "geïntegreerd"iets wat je van de échte instromers niet kan zeggen, die weigeren pertinent zich aan te passen en te integreren in het land dat ze ooit zo vriendelijk en goedbedoeld heeft opgevangen.

LinkseWreker | 24-10-16 | 16:47

Nog maar eens een keer.
Piet is geen slaaf, kijk eens naar zijn kleding. Dat is de klederdracht van de Moorse Edelman die hier de kust afstroopte op jacht naar kinderslaven (iedere rechtgeaarde slavendrijver weet dat kinderen makkelijker te vormen zijn, dus die arabieren hoef je dat niet uit te leggen). Als wij die slaven niet hadden gekocht van die arabieren, dan waren ze wel aan een ander verkocht. Ik ga mij niet schuldig voelen door het huichelachtige en hypocriete gejank van een stel losers die gebrek aan aandacht hebben.

Sans Comique | 24-10-16 | 16:41

Terence Hill | 24-10-16 | 16:24
Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen vind ik het tekenend hoe sommige mensen hiermee omgaan.

@TeeJee : zucht. Ik zeg alleen dat het achterlijk is om zo te reageren zoals hier gedaan wordt. Doet iedereen het dan? Nee. Er zijn hier *ook* figuren die achterlijk reageren, _die_ noem ik strontstorters. En daar *denk* ik van dat die een lager IQ hebben dan degenen die zich er niet om bekommeren. En dat was slechts als reactie op catomar's bewering dat ik het niet begrepen zou hebben. Pff wat een gevoeligheid weer.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 16:41

Eindelijk zie ik ome Karl weer eens opduiken!

Jezus_Boeddha | 24-10-16 | 16:36

@De_Rokjesman | 24-10-16 | 16:22
Als we uw tegel er bij pakken zegt u feitelijk dat iedere reaguurder die zich WEL bekommert om de traditie van Zwarte Piet een strontstorter met een laag IQ is.
Ergo; u poseert u als superieur aan iedereen die het niet met u eens is.

Ben bang dat u zich hier niet uit redt.

TeeJee | 24-10-16 | 16:25

Waarom je druk maken over racisme, maar niet over totalitair fascisme? Een kleine minderheid die de meerderheid via gedram en wetgeving wil dicteren wat te denken, zeggen of hoe zich te verkleden. Dat is geen probleem? Of anti-democratisch? Niet dat ik erg voor het opleggen van de willekeur van de meerderheid ben, maar nog minder de willekeur van de minderheid. Je kunt geen vrije maatschappij hebben als je mensen die vrijheid laat inperken door hun al dan niet gespeelde gekwetste gevoelens.

Zwarte Piet is NIET racistisch. Zelfs als je aanneemt dat het om een stereotiep van een neger gaat. Hij wordt niet afgebeeld als dom, lui of anderszins minderwaardig. Het is ook een gemiste kans voor de anti-racisten. Waarom niet gewoon een politiek én historisch correct verhaaltje ervan maken: "Ja Sinterklaas is eeuwen oud en toen hij jong was hield hij slaven, net als heel veel rijke mensen van allerhande rassen en kleuren dat ook deden sinds de oudheid. Maar later kwam hij tot inkeer (of moest wel toen slavernij verboden werd in 1860). En sindsdien voelt hij zich zóoo schuldig daarover, dat hij alleen nog maar zwarte mensen in dienst neemt. Tegen een heel schappelijk tarief ruim boven het minimumloon en conform de Zwarte Pieten-CAO, overeengekomen met de ZP-vakbond. En ze leefden nog lang en gelukkig... Behalve dat wat Zwarte Pieten werkloos blijven doordat dat loon net wat hoger ligt dan wat Sinterklaas kan betalen of dan hun marginaal product"

Nog altijd irritant en dweperig natuurlijk, maar minder fascistoïde dan tradities proberen uit te bannen. Ook onbegrijpelijk eigenlijk. Ze willen toch slavernijmonumenten? Hier heb je een live action monument dat ieder jaar aandacht krijgt. Dit is zoiets als Joden die roepen dat iedere herinnering aan de Holocaust moet worden uitgeroeid omdat ze het zo traumatisch vinden om aan te denken.

Het is nooit goed met die figuren. Neemt een blanke geen gekleurde mensen in dienst: racist. Neemt een blanke alleen maar hypergepigmenteerden in dienst: racist. Wanneer is het geen racisme meer? Moet Piet wit en Sint blank zijn? Moeten de Pieten een exacte statistisch correcte afspiegeling van de maatschappij zijn? Moeten alle Pieten en Sinterklaas dezelfde kleding dragen en alles beslissen via roulerend voorzitterschap van hun Pakjesboot-coöperatie-zonder-winstoogmerk en alle cadeautjes fairtrade en de chocolade zowel wit als puur met garantie dat het niet door "slaven" in Ivoorkust is geproduceerd? Je weet wel, Ivoorkust, dat Afrikaanse land waar kennelijk zwarte mensen andere zwarte mensen als slaaf houden om, hoe ironisch, chocola voor o.a. ons Sinterklaasfeest te produceren? Nog steeds. In 2016. Maar nee, dát is natuurlijk niet het grote probleem.

Ik ben geen fan van racisten of domkoppen die denken lid te zijn van een "superieur" en niet als zodanig bestaand Arisch ras (of zo je wilt "Agrarisch ras" volgens zo'n nitwit). Denken dat je beter of slechter bent dan een ander door een factor waar je zelf niets voor hebt gedaan of die hooguit gemiddeld genomen iets zegt over de groep waartoe je behoort is gewoon dom.

Maar ik heb liever een vrije maatschappij met racisten dan een maatschappij waar je ieder woord of verkleedpartijtje op een goudschaaltje moet wegen en constant gedicteerd wordt door andermans "gevoelens".Dan word ik maar soms gekwetst, buiten iemands clubje gesloten of onterecht ontslagen. Ik zoek wel een ander als vriend of werkgever.

En uiteindelijk blijft bijvoorbeeld het totaal aantal werklozen toch gelijk, of het nu 100 blanken of 100 negers of 50 blanken en 50 negers zijn. Het moet toch niet uitmaken wat je kleur is zeggen ze? Waarom zijn 100 zwarten zonder baan dan zoveel zieliger dan 100 mensen die een exacte afspiegeling van de etnische samenstelling van Nederland zijn? Die blanke die geen baan krijgt wanneer jij als minderheid "positief" wordt gediscrimineerd, dat is niet erg?

Mensen die zeggen "ach laat het toch, het is toch niet belangrijk" schijnen zich niet te realiseren dat je zo een precedent schept voor nog meer gedram door nog meer groepen. Als alles wat nodig is om iets te verbieden of verplichten is om te zeggen dat je je zo gekwetst voelt dan is het hek van de dam. Dan is het straks de moslim of linkse feministe die zich gekwetst voelt door schaars geklede dames of blootboot-dansende homo's of de Wildersaanhanger of rechtse feministe die zich gekwetst voelt door hoofddoekjes en djellaba's.

En kom niet aan met prietpraat over kleine kindjes die uitgescholden worden voor Zwarte Piet zoals die Ombudsmuts. Als je werkelijk denkt dat kinderen of volwassenen bij het verdwijnen van Zwarte Piet ineens niet meer gaan pesten of groepjes vormen op basis van huidskleur, haarkleur, dik of dun, bril of geen bril, hetero of homo, fan van Ajax of Feyenoord, enzovoorts, ken je blijkbaar de menselijke natuur niet. Of je wilt kennelijk alle mensen herprogrammeren tot robots die iedereen even (on)aardig vinden. En een muntje moeten opgooien als ze moeten kiezen of ze hun eigen kind of dat van de buurman van de verdrinkingsdood redden. Want ja, je mag toch niet discrimineren...?

Wol | 24-10-16 | 16:24

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:15

Los van je mening, je snapt het punt niet. Punt is namelijk dat men nu toegeeft aan een klagende, zeurende en huilende minderheid die zich gekwetst voelt. ZIJ vinden Zwarte Piet racistisch, dus is deze ook racistisch en moet hij weg. Dát is het probleem, niet de figuur van Zwarte Piet zelf die de meeste mensen ook hier de kont kan roesten. Moraal van het verhaal: als je maar lang genoegt zeurt en mekkert, dan krijg je in dit land je zin. Vergelijk het met een vervelend, jengelend kind.
.
Ik en velen met mij vinden de hoofddoek een symbool van discriminatie. Moet deze nu ook weg? En de 'koning van Hispanje' en 'Duitschen bloed' is voor mensen die in de oorlogen tegen Spanje en Duitsland voorvaderen hebben verloren ook uitermat kwetsend. Ook maar schrappen dan?
Wie bepaalt wat kwetsend is en wat niet?
.
We leven anno 2016 in een maatschappij van slappelingen, huilebalken en permakwets-patiënten die bij gebrek aan échte tegenslag in hun leven aan werkelijk alles aanstoot nemen. Die rubbertegelmentaliteit zie je al op school waar ouders bij het minste of geringste op de stoep van de leerkracht staan teneinde zich te beklagen over het onmetelijke onrecht dat hun kind is aangedaan door de meester of juffrouw. De klager heeft anno 2016 immers altijd gelijk. Met dank aan types als jij.

Terence Hill | 24-10-16 | 16:24

@catomar : nee, de strontstorters (dus de reaguurders die nu RTL onderuit trappen of andere, veelal racistische, groffe dingen zeggen), DIE hebben (denk ik) een lager IQ dan die dat niet doen (de andere reaguurders).

Dat zijn dus niet ALLE reaguurders, snappie?

De_Rokjesman | 24-10-16 | 16:22

Noch Unilever (RTL), noch Hema; Jumbo; schooljuffen; mislukte kunstenaars bepalen hoe Piet er uit ziet. Hou de kinderen thuis van de intochten en feesten waar Piet kleurtjes hebben die niet overeenkomen met die van je traditie. Koop niet bij de bedrijven die het traditionele beeld van het Sinterklaasfeest te grabbel gooien. Organiseer je eigen feestje met Pieten. Belangrijker is de traditie die je aan je kinderen meegeeft in de vorm van verhalen. Doe dat al in een vroeg stadium. Hersenspoelen als in een religie. Probeer de rug eens recht te houden en wijk niet voor conflict.

@Mannes | 24-10-16 | 16:01
Haha. Compromis piet.

Welk compromis? De piet van RTL is een volledige overgave aan de Immer Verongelijkten.

TeeJee | 24-10-16 | 16:11

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:37
U zegt dat reaguuders een laag IQ hebben en strontstorters zijn. Ik zeg dat u het belang van de traditie van het Sinterklaasfeest niet helemaal heeft begrepen. Lijkt me toch niet met elkaar te vergelijken.

catomar | 24-10-16 | 16:10

@hfakker : "Je geraaskal lezend wordt ik werkelijk nieuwsgierig naar waar je denken, je geest is geslepen, met welke quasi wetenschappelijke slijpsteen."
Het gevoel is geheel wederzijds.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 16:08

Is Geen Stijl ineens fan van Karl Marx? Wat is er mis in dit land. Dat RTL de knoop doorhakt en kiest voor een compromis-piet zal ongetwijfeld het gevolg zijn dat de opnames voor de Sinterklaasprogramma's beginnen. De NPO kan zich nu onsterfelijk maken door vast te houden aan de traditionele Piet en dan zien we in de Kijkcijfers wel hoe Nederland over de kwestie denkt. Intussen is het wel jammer dat ook nu weer GS termen als "lelijk Nazi-bedrijf" hanteert. RTL roept echt niet op tot de vernietiging van bevolkingsgroepen.

Mannes | 24-10-16 | 16:01

Volgens Wiegel had het marxisme/socialisme helemaal niks tegen Sinterklaas, integendeel : ze probeerden juist zelf Sinterklaas te spelen. "Kijk maar, dáár zit ie", zei hij er nog bij : www.youtube.com/watch?v=g0f_dFtK2fY

J.Morika | 24-10-16 | 16:00

Ik was het niet, maar heel langzaam word ik racist

EvertsNL | 24-10-16 | 15:59

@De_Rokjesman | 24-10-16 | 14:54
Je geraaskal lezend wordt ik werkelijk nieuwsgierig naar waar je denken, je geest is geslepen, met welke quasi wetenschappelijke slijpsteen.
Je commentaar kleven aaneen van samenraapsels en aannames die geen enkel congruent, feitelijk, beeld volgen.
Sinterklaas is volgens geen enkele bron een sprookje.
Een commerciële instelling, zeker een in media, draait om vóór en tégen, voorkeur en afkeer; kijkers en níet kijkers. Als zij een stap zetten die afkeer tot gevolg heeft is dat dus inherent aan hun gekozen model. Zoals acteurs niet moeten klagen op het publiek dat ze geen gelijk hebben als dit massaal "boe!!!" roept of niet op komt dagen.
Als je je objectief in racisme verdiept kom je Zwarte Piet niet tegen, hetzelfde als je je in Zwarte Piet verdiept, je racisme niet tegenkomt.
Wel in onze maatschappij waar Zwarte Piet gekaapt wordt voor het stillen van een racisme honger.
Die honger wordt door deze acties gevoed.
Het racisme groeit naarmate meer idioten als Quincy, Sunny en die andere mentaal ontwrichte naam-eindigend op "Y" (vrij vertaald "Why?") rücksichtlos hun Rote Armee Fraktion-achtige gestoorde gedrag projecteren op onze gestaag afbrokkelende maatschappij.
Er is een aantal onderwerpen in onze maatschappij waar bijna niemand met 'goed fatsoen' een discussie over durft te voeren, omdat het nauwelijks kan zonder onthoofd te worden.
Pim Fortuijn deed en kon het wel.
Theo van Gogh ook.
Querulanten met een goed verstand, ontwikkeld, maar deviant.
Iedereen die zonder scrupules een actie opzet misbruik makend van 'pedofilie', 'verkrachting', 'kindermishandeling', 'racisme' of 'diertjes mishandelen', maakt niet uit of het waar is, je gaat eraan.
Geen omroep, zender of politicus brandt zijn of haar vingers aan "maar hoho klopt dat wel?".
Hoe komt dat?
Doordat veruit de meerderheid in dit land uit karakterloze, laffe opportunisten bestaat.
Verwende aardgas-adepten die ieder dubbeltje op zijn kant afwegen tegen moeite.
En nee dat zijn niet alleen of juist vooral niet de witte Nederlanders.

hfakker | 24-10-16 | 15:58

@Hollander01: die andere culturen kunnen me gestolen worden. Ik vind het alleen niveauverlagend om als een kip zonder kop te gaan protesteren als zoiets (voor mij) onbenulligs als Zwarte Piet wordt aangepast of verdwijnt. Omdat ik dat associeer met heilige huisjes bouwen en dat vind ik achterlijk.

Maar ja als je hier je schouders ophaalt als er een windmolen of een klomp verdwijnt dan ben je automatisch pro-andere culturen. Mooi niet.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:55

@Graaf van Egmont: met een glas-is-half-vol mentaliteit. Ik heb namelijk de overtuiging dat we stelselmatig pessimistisch over de toekomst en nostalgisch over het verleden zijn. Terwijl we in de laatste 100 jaar verder zijn gekomen dan in de milennia ervoor. Dat gaat echt niet veranderen omdat Zwarte Piet verdwijnt of er een haatbaard bij mij in de straat komt wonen.

Maar zoals men hierboven al stelde: ik zal het wel niet begrepen hebben.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:49

Ik denk dat dit zaakje nog wel kan door-evolueren naar rammadanpieten en een onheiligman met kenmerken van buitenaards leven. Goedmensen en complotdenkers moet men tevredenstellen.

bodemloos | 24-10-16 | 15:47

Laat ik maar happen:https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_battleship_Potemkin De hele policor waanzin is uiteraard uit de VS komen overwaaien. Hoezo Marx? Omdat hij een jood was? Antisemiet!

Hetkanverkeren | 24-10-16 | 15:46

Ná het afschaffen van de Zwarte Piet (gebeurt echt niet) gaat de anders gepigmenteerde mede-Nederlander 'n nieuwe steen des aanstoots ontwikkelen: "want waarom mag zwarte Piet niet zwart zijn; zodat de kinderen van de donkerder getinte mede-Nederlanders zich met die leuke, lieve en meest innemende zwarte Piet kunnen identificeren?"
Weten die akelige Nederlanders dan niet, dat juist dit eeuwenoude volksfeest 'dé gelegenheid' zou zijn geweest om 't multiculturele feestje samen te vieren?" Want die zwarte Piet is toch de 'echte' hoofdrolspeler bij dit festijn; waar juist wél 'n zwarte al aanwezig was om symbool te kunnen worden voor iedereen die de kinderen 'n warm gevoel gunt?
Maar dan is de kans verkeken.
Teveel zwarte ouders hebben hun kind geestelijk vergiftigd met innerlijke verkreupeling; zodat al die zwarte kindjes alleen nog maar als hun papa en mama kunnen denken; dat zwart is voor alle anderen 'n teken dat zij gediscrimineerd worden. 'Want alle anderen zijn racisten'. Je eigen kinderen mismaken.
Zo wreed zijn de negers voor hun eigen kinderen.
Zodat ook die kinderen goed in hun toekomstige slachtofferrol zullen blijven roepen, dat ze 'compensatie' willen krijgen; net als de bedelaars-kaste uit India, die ook hun kinderen blind maken om beter te kunnen bedelen.
Want de negers hebben geproefd van de gratis honing als ze maar blijven roepen, dat ze gediscrimineerd worden door de anderen, de racisten. Oh, wat 'n land van melk en honing, dat je alleen maar de anderen hoeft te beschuldigen, en dat je dan je recht van spreken hebt, de anderen te kunnen chanteren met je ingebeelde zieligheid. Zal het ooit ophouden, dat klagen door de toneelspelende aanstellers (?), nee. De beloning voor zelf aangeprate verontwaardiging is te groot. Zelfs als ze er verbitterd door gaan leven; want gelukkig zullen die negers in Nederland nooit worden. Ze zullen zuur en verongelijkt zijn; hun hele leven, 'want de anderen hebben hen dat aangedaan'. Boe-oeh.

Der Paulie | 24-10-16 | 15:46

@De_Rokjesman | 24-10-16 | 14:58
Prachtig betoog, en die roze bril staat u erg goed.
U mag gerust voor 'andere' culturen een lans breken, maar zowel de geschiedenis als de realiteit leren ons, dat olie en water niet mengen.
Recente voorbeelden te over. Helaas.
Misschien, ooit eens. Maar niet in de nabije toekomst.

Hollander01 | 24-10-16 | 15:45

Zwart piet een slaaf?hoezo de man hoeft maar twee weken in het jaar jaar te werken ,voor de rest van het jaar ligt hij in Spanje in de zon op het strand te luieren

The Dark | 24-10-16 | 15:43

RTL is natuurlijk politiek correct totdat een kijkersstaking het tegendeel teweegbrengt en de adverteerders zich gaan terugtrekken. Jammer voor Martijn Krabbé dat hij niet meer mag "lullen voor spullen".

Brulboei_61SB | 24-10-16 | 15:43

Hemeltergend | 24-10-16 | 15:14

En Sint-Maarten (Driekoningen trouwens ook) is iets katholieks, dus haram en moet dus ook naar de knoppen geholpen worden. Hoewel dit toch al aan het uitsterven was, omdat er minder gelovigen zijn.
Maar goed, dat sterft gewoon uit, dat is iets anders dan gewoon toegeven aan beroepsjankerts.

Bijtendehond | 24-10-16 | 15:42

@TeeJee | 24-10-16 | 15:36
Exact. Ze hebben begrip voor beide partijen maar kiezen voor het afschaffen van Zwarte Piet.
Nu dit probleem is opgelost kan de Kinderombudsman zicht richten op begrip bij andere kinderfeestjes, zoals de minderjarige kindbruidjes in het AZC en het wegknippen van geslachtsdelen bij baby's. Heb er volop begrip voor als dit strafbaar en vervolgd wordt.

Piet Karbiet | 24-10-16 | 15:41

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:37
Hoe hou jij vertrouwen in de mensheid. Kijk je niet om je heen of slaap je onder een steen?

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 15:41

@Spastcommando | 24-10-16 | 15:34
Ga je ezel bespringen?

hfakker | 24-10-16 | 15:39

@Graaf van Egmont: dank u, ik houd vertrouwen in de mensheid. Hoe meer protest, hoe raker de klap inderdaad.

@catomar: volgens mij begon u zelf met dat ik zogenaamd iets niet begrepen had. Doei.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:37

RTL spreekt over wederzijds begrip.

Voor ons betekent dat dat we racisten zijn, onze smoel moeten houden en alle aanpassingen door moeten voeren.
Voor de constant verongelijkte parasiet dat hij/zij altijd gelijk krijgt als er maar hard genoeg "racisme" wordt geroepen.


Tja. Dat is ook een vorm van begrip.

TeeJee | 24-10-16 | 15:36

Nog even dan is zwarte piet verlost van zijn slaventrauma. Dan worden de pakjes met een drone aan huis afgeleverd. Kan sinterklaas eindelijk genieten van zijn uitgeklede pensioen.

jitro | 24-10-16 | 15:35

-weggejorist-

Spastcommando | 24-10-16 | 15:34

Wordt zo ontzettend moe van die verschrikkelijke politieke correctheid wat in ons land steeds maar weer door die bomen waait.....

pjot69 | 24-10-16 | 15:33

Het enige dat die lui voelen is pepernoten.
Niet kijken = aandacht krijgen.
GeenStijl/Reaguurders die 1 week niet naar RTL4, 5, 6, 7, 8 kijken...
Weg kijkcijfers.
Weg pepernoten.
Weg marketing-advertisement ratings.
Ook niet online!
Doe jij het?

In Nederland wint de 'koopman' van de 'dominee'.
Werkelijk niets brengt ons nog tot enig principieel handelen.
We could not give a rat's ass.
Treurig, maar in de geschiedenis betreft dit ondergaande, verdwijnende, van da kaart geveegd wordende volkeren.
Ik denk serieus dat Nederland over pakweg 15-20 jaar een Duitse provincie of onderdeel van een Europese regio zal zijn.
Een provincie met wat eraf en erbij. Minder Limburg, meer Duitsland/Vlaanderen of zoiets.

hfakker | 24-10-16 | 15:33

Verder heetten slaven vroeger nooit Piet maar Kunta of Kwinzie.

Piet Karbiet | 24-10-16 | 15:32

Is het nou eens klaar met dat gejank over een kinderfeestje? "ik voel me zo gediscrimineerd" vs. "mijn cultuur wordt afgepakt". Stelletje huilebalken bij elkaar.

Gelukkig mogen bedrijven zelf bepalen hoe ze tradities invullen, maar de antikapitalistische PVV gaat vast weer kamervragen stellen.

JTKDM | 24-10-16 | 15:32

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:24
Wat leuk, u is een echte Joop.nl'er! Wie het niet met u eens is, is dom. Nee, die hebben we hier nog niet eerder gehoord. De groeten.

catomar | 24-10-16 | 15:31

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:24
Als mijn bazen vroeger zeiden: "Graaf, dat zie je verkeerd of je hebt het niet begrepen" dan wist ik dat ik goed bezig was. Iets verkeerd zien, of iets niet begrepen hebben is geen enkel argument namelijk.
Dus nou ga jij exact uitleggen wat we dan verkeerd zien of wat we hier niet hebben begrepen.
Dat zei ik ook altijd tegen mijn bazen, waarna ik gewoon ging doen waar ik voor aangenomen was.

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 15:31


Overigens huren wij tegenwoordig een Marokkaan in om pakjes te brengen.
Maakt het voor ons ook spannend of het wel aankomt.

Teleo | 24-10-16 | 15:08

Zo jullie durven:)

komtdatschot | 24-10-16 | 15:31

-weggejorist-

Teleo | 24-10-16 | 15:31

RTL bagger kijk ik al jaren niet meer naar.

niks mis mee | 24-10-16 | 15:30

Een roetveegpiet mist het side-kick effect dat de gewone Zwarte Piet had (heeft). Klaas en Piet zijn een odd couple en daarom leuk & spannund voor kinderen. Dat zijn Klaas en roetveegpiet niet. Het is zouteloze niksigheid. Komt bij dat het nu een koppel is met alleen blanke personen, kunnen ze daar weer over zeiken of gaan we nu in het kader der diversiteit niet-blanken inzetten met witte vegen?

Koonkluk Huis | 24-10-16 | 15:28

Nou ja, wat mij betreft maken we er een geheel blank feestje van en mogen negers en getintiërs helemaal niet meer meedoen. Gewoon als sociaal experiment. Ben benieuwd hoe lang dat mag duren van de racismepolitie.

Stormageddon | 24-10-16 | 15:25

Overigens: wat nu te doen als je van donkere komaf bent, en voor Roetpiet wil spelen? Het voelt als discriminatie: alleen vir blanken -met zwarte vegen-

Fall | 24-10-16 | 15:25

@catomar : ik denk dat je verschil van mening verwardt met gebrek aan kennis. Ik denk juist dat het gemiddelde IQ van de strontstorters ier lager is dan van de mensen die hun schouders ophalen en zich niet bekommeren om de Zwarte Pietendiscussie. Of hebben die het allemaal 'niet begrepen'?

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:24

DerFoehrer | 24-10-16 | 15:16
RTL7. Altijd films voor echte mannen. Ik behoor niet tot de doelgroep, want de mid-life crisis al ruim voorbij.

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 15:24

Is dit nou een linkse of een rechtse maatregel?

nederburger | 24-10-16 | 15:23

Welkom in de drammocratie Nederland.

Aristotalloss | 24-10-16 | 15:22

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:15
Als je Sinterklaas wegzet als een "figuurtje uit een kinderfeestje" den heb je het toch niet helemaal begrepen, wat je standpunt ook verder mag zijn.

catomar | 24-10-16 | 15:20

Kennelijk moeten we op termijn iedere keer wanneer er een nieuwe bevolkingsgroep in Nederland arriveert, onze gebruiken aanpassen.
Daarnaast een voorstel om RTL in de kassa te raken: kijken welke reclames ze vertonen en de desbetreffende artikelen niet meer kopen.

oliebolletje123 | 24-10-16 | 15:19

@De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:15
Als u in een rok of jurk wilt lopen prima. Maar dan ook niet over mijn schoenen lopen zeiken uit je sneue onderbuik s.v.p.

Piet Karbiet | 24-10-16 | 15:18

Wel jammer voor al die kinderen die van naturen echt zwart gekleurd zijn. Die mogen nu ineens niet meer mee spelen omdat ze zwart zijn. Het mogen dus nu alleen blanke mensen zijn met zwarte strepen op hun gezicht.
bobby33 | 24-10-16 | 15:15
Zo kan je het ook zien. En zo wordt de wereld compleet gek gedraaid. De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.

hurenisvoorpaupers | 24-10-16 | 15:18

Wel fijn dat we het woord 'roetmop' nu weer openlijk kunnen bezigen _en_ daarbij heel linksch verantwoord bezig zijn.

Ik vraag me echter af of die nieuwe Pieten wel genoeg de religie van de LGBWTFBBQ+² vertegenwoordigen? Ik neem voor 't gemak maar aan dat een buitenproportioneel groot aantal Pieten vroeger Petra's waren.

Hans Kwalzan | 24-10-16 | 15:18

Ik overweeg GS tijdelijk te boycotten. Tot na Sinterklaas dat is. Nu al helemaal klaar met al het Zwarte Pieten gedoe. 1-0 Gaario.

oxigan | 24-10-16 | 15:17

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 15:06
Heb ik iets gemist? Sinds wanneer komen er behalve kansloze 'reality' series over tokkies ook films op RTL?

DerFoehrer | 24-10-16 | 15:16

sinar2 | 24-10-16 | 14:49 Suikerfeest? Als diabetespatiënt voel ik me daardoor iedere keer opnieuw zéér gekwetst. Tijd voor akxsie.

BokoHalal | 24-10-16 | 15:16

@joost2 | 24-10-16 | 15:02
"maakt in Nederland de dienst uit"??? huh?
Ze maken op hun eigen zender(s) de dienst uit that's all.
Verder zit er een knop op Uw televee dus U hoeft niet te kijken.
AanstellerT!!

Berbaar | 24-10-16 | 15:16

@Piet Karbiet: het feit dat ik een ander standpunt heb wil niet zeggen dat ik er meer of minder van begrepen heb. Het geeft maar weer eens aan hoezeer de onderbuik spreekt. Succes met uw keuze, maar laat mij wel in mijn waarde aub.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 15:15

Wel jammer voor al die kinderen die van naturen echt zwart gekleurd zijn. Die mogen nu ineens niet meer mee spelen omdat ze zwart zijn. Het mogen dus nu alleen blanke mensen zijn met zwarte strepen op hun gezicht.

bobby33 | 24-10-16 | 15:15

Vandaar dat kindjes op de BSO tegenwoordig allemaal Sint Maarten liedjes leren... dat was enkele jaren geleden niet het geval... En al die domme wijven vinden het schattig en mooi, maar ondertussen gaat dat wel ten koste van het Sinterklaasfeest.

Hemeltergend | 24-10-16 | 15:14

Gewoon naar Assen met zijn allen.

www.rtvdrenthe.nl/nieuws/113748/Assen-...

NPO keek ik uit principe al niet, nu RTL tot dezelfde kliek gaat horen gaat RTL ook op zwart....

Ik hou steeds meer tijd over!

Mich2007 | 24-10-16 | 15:13

@De_Rokjesman | 24-10-16 | 14:58
Na vier jaar discussies en vele vele demonstraties en TV-debatten verder heeft u er nog steeds weinig van begrepen, he? Tradities veranderen maar niet dwingend van hogerhand. Deze Piet blijft gitzwart. Doei.

Piet Karbiet | 24-10-16 | 15:11

@Graaf van Egmont | 24-10-16 | 15:04
Ik bedoelde natuurlijk het scheerapparaat.....

necrosis | 24-10-16 | 15:09

-weggejorist-

Piet Karbiet | 24-10-16 | 15:08

Overigens huren wij tegenwoordig een Marokkaan in om pakjes te brengen.
Maakt het voor ons ook spannend of het wel aankomt.

Teleo | 24-10-16 | 15:08

In plaats van roetvegen zou je bij Galjaard eerder een zwarte piet met een witte lijn onder zijn neus verwachten.

Harry Turtle | 24-10-16 | 15:07

Tobi | 24-10-16 | 15:00
Inderdaad. Een film van anderhalf uur uitsmeren over een hele avond. IK kan het in ieder geval niet aanzien. Zo vaak hoef ik namelijk niet te pissen.

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 15:06

Verbaast mij niets: RTL en Links-Nederland (VARA-PvdA-SP) lopen bij elkaar de deur plat. (O.a. VARA award en gasten bij Humberto Tan en Nieuwkerk)

hondenkop | 24-10-16 | 15:06

"Klaas komt!"

holegeluba | 24-10-16 | 15:05

Linksmensen weten maar van geen ophouden, zelfs al is het kristalhelder dat zij met hun opdringerige idealen altijd het tegenovergestelde bereiken. Deze Gutmenschen met hun manipulatieve media maken van mij nog eens een echte racist.

Lafayette | 24-10-16 | 15:05

necrosis | 24-10-16 | 14:46
Een Remington? .44 .357 of .45?

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 15:04

De_Rokjesman | 24-10-16 | 14:58
De Pangea dagen zijn voorbij hoor. Wereldburger.

Cobalt bomb | 24-10-16 | 15:04

De_Rokjesman | 24-10-16 | 14:58
De autochtone bevolking moet in steeds toenemende mate rekening houden met alle culturele en godsdienstige achterlijkheden van lieden die uit alle hoeken van de wereld hierheen komen. Is het dan teveel gevraagd als die types die hier van onze welvaart komen genieten ook eens een keer rekening houden met de eeuwenoude gebruiken van autochtonen? Ik vind dat niet teveel gevraagd.

catomar | 24-10-16 | 15:04

RTL een Luxemburgse TV zendorganisatie, die een paar zakkenvullende Nederlanders in dienst hebben, maakt dus in Nederland de dienst uit, door een stukje cultuur te verwijderen.

joost2 | 24-10-16 | 15:02

*wanneer

Tobi | 24-10-16 | 15:00

Trouwens, RTL kijk je alleen wanner je dol bent op reclamefilmpjes
met hier en daar een flard film om je wakker te houden

Tobi | 24-10-16 | 15:00

hoi RTL, Ik, en velen met mij, zie discriminatie in vrouwen met hoofddoeken. Voor mij is het dragen van een hoofddoek een vrouwonvriendelijke uiting. Met enige regelmaat wordt ik op de zenders van RTL geconfronteerd met deze discriminatie op basis van geslacht. Ik neem aan dat jullie ieder mens als gelijkwaardig zien en daar ook naar handelen. Dus als mijn traditie verboden wordt omdat anderen daar aanstoot aan nemen, ga ik er vanuit dat dat andersom ook geldt. Ik kijk uit naar het persbericht waarin RTL aangeeft vrouwen met hoofddoeken niet langer te vertonen.
Met vriendelijke groet,
Een Nederlander.

Amalrik | 24-10-16 | 15:00

Het zal niet lang meer duren of "Sinterklaas kapoentje", "Zie ginds komt de stoomboot" en "Sinterklaasje kom maar binnen met je knecht" zullen worden VERBOTEN. Blijkt dat wijzelf en onze kinderen jaaaaarenlang vuile racistische liederen gezongen hebben....

Schei toch een keer uit zeg.

van Oeffelen | 24-10-16 | 14:59

Goed signaal! Verwerpelijk gedachtegoed meegeven aan je kinderen doe je prive en achter de voordeur. In de maatschappij hoeven wij daar niks van mee te krijgen.
Kaan78 | 24-10-16 | 12:51

Dat is het beste argument tegen de hoofddoek dat ik vandaag nog heb gehoord! Fijn om te zien dat je bijleert kaan!

Professor Bacterie | 24-10-16 | 14:59

Ach de arbeider werd ook werknemer en de poets interieurverzorgster. Maar het eind van het liedje is dat ze beiden in een gezagsverhouding staan en als ze eruit geflikkerd worden staan ze met een paar duiten in de knuistjes van het UWV op straat. De ondergang ( lees straat of camping ) tegemoet.
-
Leve de gezagsverhouding. Zo blijft het toch allemaal simpel en voor iedereen te behappen. Vort de schoorsteen in jij!

hurenisvoorpaupers | 24-10-16 | 14:59

Bizar dit! Ik had verwacht dat onze vrienden van de NPO zouden bezwijken, maar dat RTL een rubberen ruggegraat zou hebben valt me vies tegen van ze.

Of heeft er iemand een flinke zak geld geschoven? T blijven natuurlijk wel commercielen.

Bon-sens | 24-10-16 | 14:58

@catomar: je kan niet in een wereld met 7 miljard mensen volhouden dat er zoiets als een 'bus' bestaat waar bepaalde mensen wel en niet in horen. Die bus heeft nooit bestaan... Het is een sprookje net als Sinterklaas dat het mogelijk is om een groep met 'ons soort mensen' je leven door te komen.

Je kan wel doen alsof in je dorpje met je leuke buren en je zogenaamde 'kultuur' en maar nee-schudden als er eens een buitenlander te zien is waar dan ook. Het is allemaal schijn die jij nodig hebt om je veilig te voelen. Terwijl de hele wereld om je heen gewoon z'n ding doet, cultuur of niet.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 14:58

Dus kindvriendelijke zwarte medemensen worden door rtl in de ban gezet en vervangen door kleurlingen en toneelschminkacteurs. Daar ligt je job, Quincy Gario.

Jos Tiebent | 24-10-16 | 14:56

Alles wat er te zeggen valt, is al gezegd in deze discussie. Wat mij betreft is Nederland net als een volle bus. Er komen steeds meer vreemde klanten in de bus en we moeten steeds meer inschikken. Alleen moeten we in deze discussie zover inschikken dat we uit de bus zijn gedonderd. Het wordt tijd dat nieuwe klanten die geen rekening willen houden met degene die al in de bus zaten eruit geflikkerd worden.

catomar | 24-10-16 | 14:55

Tel Aziaat | 24-10-16 | 14:45

Het tot slaaf maken van andere stammen is Afrikaanse cultuur.
Dat Arabieren ze dan kochten en vervolgens wat Blanken met Boten ze in godsnaam, om wat retourvracht te hebben, opladen en ze een beter leven gaven hoor je niemand over.

Natuurlijk zal er een slechte agrarier tussen hebben gezeten maar ik geloof niet dat je iets koopt voor, naar nu omgerekend 40.000,- om het dan kapot te maken.

Teleo | 24-10-16 | 14:55

Toch grappig dat men in NL zo'n grote mond heeft over hoe in andere landen men zich aanstelt over belediging van het staatshoofd of andere heiligheden. Vervolgens krijg je dikke stront over je heen als je het waagt om aan een figuurtje uit een kinderfeest te komen. Hoezo bekrompen? Hoezo vrijheid?

Nee alles moet bij het oude blijven anders ben je een landverrader of moet je maar oprotten. Lekker vrij ben je dan om anders te denken hier. RTL is gewoon een bedrijf net als elk ander en mag het zelf weten wat ze uitzenden. Maar nee hoor, omdat het een 'traditie' is mag er opeens minder en moet RTL maar een hoop beledegingen incasseren want ja ze komen aan een figuurtje uit een kinderfeest! Hoe durven ze!

Laat toch die oude meuk eens los en verheerlijk jezelf niet met zaken die zogenaamd bij 'jouw' nationaliteit horen. Anders ben je net zo'n droeftoeter als Erdoganaanhangers en Putin ja-knikkers. Een vrij mens is niet gevoelig voor wat hem wordt afgepakt. Sterker nog, wat hij niet bezit kan ook niet afgepakt worden.

De_Rokjesman | 24-10-16 | 14:54

Blijft alleen het kleine probleempje over hoe die stoomboot uit Madrid denkt hier naartoe te kunnen varen. Zo diep is dat riviertje de Manzanares nou ook weer niet.

Piet Karbiet | 24-10-16 | 14:53

Heel mooi allemal weer. RTL unilever was het toch?
Jonkheer Wttewaall | 24-10-16 | 14:45
Helaas is unilever globale eigenaar van nederland. Je kan beter zelf aardappelen poten.

Cobalt bomb | 24-10-16 | 14:53

RTL lijkt ineens in full on SJW-modus te zijn gegaan. Zou er een verongelijkte UvA alumnus in het management zijn geïnfiltreerd?

IslamPislam | 24-10-16 | 14:53

Uiteindelijk moet Sinterklaas natuurlijk ook weg en daarna de Kerstman.
Zodat alleen het Suikerfeest overblijft.

sinar2 | 24-10-16 | 14:49

Programmadirecteur van RTL Nederland is Erland Galjaard. Zoon van Hans Galjaard, broer en zus ook medici. Kortom, de deughoek. Erland heeft al eerder vaak bekend dat hij Geert Wilders verschrikkelijk vindt en is fan van de PvdA en Diederik Samson. Kortom, de man is links. Niet erg, was ik ook. Een van zijn beste vrienden is Thijs Römer, een acteur die getrouwd was met Katja Schuurman, die nu creatief directeur is geworden.
Die twee waren geen fan van RTL boulevard, met Albert Verlinde. RTL Boulevard is veranderd, exit Albert Verlinde, en blijvende is Peter R.de Vries.
In ieder geval, met dit verhaal wordt wel duidelijk, dat de RTL directeur verantwoordelijk is voor het hele debacle.

Fien8651 | 24-10-16 | 14:48

gestopt | 24-10-16 | 14:43

Laten we dan eerst beginnen met het afschaffen van god, maar ja, dat zal wel stuiten op megaproblemen. Toch veroorzaakt die fictieve waan meer ellende dan die pikzwarte fictiefiguur die zich vermomd om een rol te spelen.

www.volkskrant.nl/magazine/-zwarte-pie...

Dit is de basis van die zwarte figuur die over daken wandelt, alles weet en noem maar op.

toetssteen | 24-10-16 | 14:48

Gelukkig kijk ik nooit Televisie, zonde van mijn tijd.
Dus ik heb geen last van Erland Galjaard cs.

waarzeggertje | 24-10-16 | 14:47

-weggejorist-

gewoondoorlopen | 24-10-16 | 14:47

Nou, gouden kans voor SBS6 om de kijkcijfers te gaan pakken...

gewoondoorlopen | 24-10-16 | 14:47

@Graaf van Egmont | 24-10-16 | 14:42
Jetta scheert zich driemaal daags met een Remmington, maar niet verder vertellen anders krijg ik er last mee.....

necrosis | 24-10-16 | 14:46

Gek dat RTL zegt dat ze begrip heeft voor beide standpunten, maar dan niet tot de conclusie komt dat ze beiden gaan doen. De Roetpiet en de Zwartepiet. Nee, dan moet dus Zwartepiet wijken. Hoe doorzichtig.

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 14:45

Om te beginnen de producten van de eigenaar van RTL, Unielever, discrimineren. Al is het maar 1 product per dag minder. Gewoon niet meer kopen. En dan de acties verharden, net zo lang tot Zwarte Piet weer gewoon zwart is.

Jonkheer Wttewaall | 24-10-16 | 14:45

Komt de pakjesboot tegenwoordig uit Rusland?
Wat is er met Spanje gebeurt?

Schietmijmaarlek | 24-10-16 | 14:45

Ongelofelijk dat iedereen spontaan vergeten lijkt te zijn dat de goedheiligman slaven vrijkocht en dat de kleding die zij dragen moet lijken op iets wat een man destijds droeg als hij wel iets voorstelde.

Tel Aziaat | 24-10-16 | 14:45

Waarom dat gefixeer op een kleurtje? Het concept 'Piet' is al eeuwenlang aan verandering onderhevig. Nu wordt de neger eruit gehaald. Wat is je punt? Stop whining. Als je zelf je kop zwart wil schminken ben je daar vrij in (of roze!)

Ravissant | 24-10-16 | 14:44

Weg. Met. Ons! Driewerf hoezee!

DerFoehrer | 24-10-16 | 14:43

Liegen tegen kinderen. Sinterklaas bestaat helemaal niet.
Toen ik daar achter kwam geloofde ik ook niet meer in god want mijn ouders hadden ook over sinterklaas gelogen.
Hou er toch mee op. Dom feest.

gestopt | 24-10-16 | 14:43

necrosis | 24-10-16 | 14:40
Moet inderdaad niet gekker worden. Jetta, met witte baard.

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 14:42

Hebben dat stelletje randdebielen het toch voor elkaar gekregen. Koeltoer uit NL is uit, koeltoer uit oekieboekiestan is in.... hoe is het toch in godsnaam weer mogeloos dat een minderheid hier de dienst uitmaakt. Oops, foutje, dat is al effe zo natuurlijk.
En toch is het ZWARTE PIET en niks anders!!

Ciprinus | 24-10-16 | 14:42

-weggejorist-

Kapitein Stijlvol | 24-10-16 | 14:41

Ik denk dat ze meer gezeik krijgen over het afschaffen van de echte Zwarte Piet dan het gebuiken er van.

XverderNix | 24-10-16 | 14:41

Lekker. Weer ouderwetse taal uit de 60ties en 70ties. Het gaat er bij mij in als een warm mes door de boter.

Graaf van Egmont | 24-10-16 | 14:41

Ik las het woord 'zweep'.
Reactie van @ProsAsfalt in 3-2-1-

necrosis | 24-10-16 | 14:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken