Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Meindert Fennema heeft ongelijk

xxxMeindert Fennema pleitte afgelopen week in NRC Handelsblad om de immuniteit van Kamerleden maar helemaal af te schaffen en die van Geert Wilders in het bijzonder. Aanleiding is het Tweede Proces Wilders ook al speelt ongetwijfeld mee dat de herziene editie van De Tovenaarsleerling, de biografie van Fennema over Geert Wilders, deze week in de boekhandel ligt. NSB-Tweede Kamerlid Meinoud Rost van Tonningen, destijds de Lange Arm van Berlijn in de Tweede Kamer, sloeg in 1939 tijdens een onderbreking van de vergadering Henk Ruijter van de Roomsch-katholieke Staatspartij (RKSP) op de bek. De RKSP’er had hem even van tevoren (buiten de vergadering dus niet onschendbaar) een ‘landverrader’ genoemd. De Haagse rechtbank legde Ruijter hiervoor een geldboete van 25 gulden op. Funfact Twee jaar eerder werd bij de Grondwetsherziening voorgesteld het mogelijk te maken om de onschendbaarheid van ‘revolutionaire volksvertegenwoordigers’ op te heffen en hen ‘uit gekozen lichamen te verwijderen’. De voorstellen daartoe, die zich met name richtten tegen de NSB en de CPN, haalden echter bij de tweede lezing geen tweederde meerderheid. U weet wel, de CPN waar Fennema later lid van werd. (Anekdote tussen haakjes) (Daarna zijn er ook nog weleens geweldsincidenten in de Tweede Kamer geweest. Allemaal bij de LPF. Een kersvers Kamerlid haalde uit naar een fotograaf, rondom een fractievergadering schijnt eens vuurwapen te zijn getrokken en niemand minder dan Joost Eerdmans is tegen de grond geslagen door iets uit een lager gremium van de inmiddels ter ziele gegane partij) Halbe en Tunahan snappen het spel wel Tijdens de Algemene Beschouwingen vorige maand beschuldigde VVD-fractievoorzitter Halbe Zijlstra DENK-voorman Tunahan Kuzu ervan onderdeel te zijn van de Lange Arm van Ankara. Diezelfde avond herhaalde de liberaal zijn beschuldiging bij talkshow Pauw. Deze keer sloeg niemand elkander op de bek. Noch werd er aangifte gedaan. Logisch, beide partijen hebben meer baat bij de beschuldigingen dan ze buiten-parlement aan te vechten. Verruwing van de politiek? Ongetwijfeld. Maar de kiezer is niet dom. Wilders, Samsom en Spekman We hebben eerder in deze kolommen Het Tweede Proces Wilders toegejuicht. Met name omdat de rechter logischerwijze ook iets zal moeten zeggen over de uitspraken van Diederik Samsom en Hans Spekman over Marokkanen. Het zou mooi zijn als rechter en/of Openbaar Ministerie Geert Wilders hierna eens met rust laten. (Tenzij hij hypotheekfraude pleegt, spioneert of fraudeert, de Nationale Vergaderzaal is niet het Europees Parlement waar je overal mee weg moet kunnen komen, nietwaar?). En wel hierom. Vandaar een quote van Femke Halsema bij haar afscheid van de Tweede Kamer. Januari 2011, toen ze nog wel fun was “Er dient ruimte te zijn voor de geaccepteerde opvattingen, maar ook en juist voor de niet-geaccepteerde en zelfs onacceptabele opvattingen. Nu het politieke debat niet meer alleen plaatsvindt in het parlement, maar ook – en soms gelijktijdig - op televisie en op internet, lijkt het mij tijd om na te denken over de regels van parlementaire onschendbaarheid. Volksvertegenwoordigers dienen zich beschermd en vrij te weten, ook als zij meningen verkondigen die sommigen tegen de borst stuiten of zelfs ronduit kwetsen. Die bescherming zou niet alleen moeten gelden als zij achter het spreekgestoelte of bij de interruptiemicrofoon staan, maar overal waar zij uit hoofde van hun functie het woord voeren.” Wat ons weer brengt op Fennema Het voorstel van Fennema zal onvermijdelijk leiden tot een tsunami aan aangiften. Naast de PVV zullen met name SGP (Vrouwenrechten zijn stom), Partij voor de Dieren en wederom PVV (Hup Dierenrechten, boe koshere- en halalmaaltijden), en SP en D66 (Kritiek op het Koninklijk Huis) zullen het slachtoffer worden van deze Fennema Doctrine. Belangrijker: iedere partij, ongeacht of deze zich verzekerd weet van een meer- of minderheid in het parlement, zal zich niet meer vrijuit te durven uiten. Bang voor een rechtszaak. Een vrijplaats voor gedachten Terwijl er feitelijk geen verschil is tussen een Kamerlid dat wat zegt in de nationale vergaderzaal, een zaaltje in het land of op radio of TV. Een politicus is altijd on message. Laat de Nationale Vergaderzaal een vrijplaats zijn voor gedachten. En laat de bewoners zoals Halsema zei ‘overal waar zij uit hoofde van hun functie het woord voeren’. Hoef je niet bang voor te zijn; het is zeker dat aan het eind van de rit de kiezer beslist. Meindert Fennema heeft ongelijk.

Reaguursels

Inloggen

@knutsel | 23-10-16 | 12:14 "De CPN had een hele duidelijk ideologie (communisme)en een sterke partijdiscipline. Klaver heeft geen flauw idee wat hij allemaal roept."
.
Wat Klaver en zijn de globalistische GL voorstaat is niet veel anders dan wat de CPN of de bolsjewisten voorstonden: Alle macht aan de partijkaders-klasse en slavernij (of de goelag) voor de rest. Weg dus met de verlichting. GroenLinks is in dit opzicht misschien wel de meest "achterlijke" (of achterwaarts marcherende) partij in de TK.

ben kokhals | 24-10-16 | 16:53

@Bas Paternotte | 23-10-16 | 11:54 "Laat de Nationale Vergaderzaal een vrijplaats zijn voor gedachten."
.
Mee eens, maar ook daarbuiten (debatten, media). Zo'n "immuniteitsclausule" voor "deelnemers aan het maatschappelijk debat" is bij de formatie van Rutte-I een serieus voorstel geweest van VVD en PVV. In ieder geval om strafbaarheid te beperken tot belediging van "aangeboren eigenschappen" zoals etniciteit of geslacht. Ging niet door, want het CDA was/is tegen "omdat het niet het recht op vrijheid van meningsuiting wilde laten prevaleren boven andere grondrechten, zoals het verbod op discriminatie". (NRC 23.10.2010)
De oud-communist Fennema hoeft dus niet terug naar "af" maar kan meteen door naar het CDA :)

ben kokhals | 24-10-16 | 16:37

Je hoeft niet eens op de mening van Fennema te duwen, erin te prikken of er 'n deegroller overheen te halen.
Zelfs als je alleen maar in de buurt van dat deegachtige hoopje broedsel bent, kun je de drab er uit zien sijpelen.
Als de stank van zijn nauwelijks verborgen agenda je al niet op de keel slaat.
Fennema is iemand die 'n hekel aan Wilders heeft, en die élk middel om Wilders te grijpen zal goedpraten.
Fennema is van 't type van demonisering.
Fennema is uit dezelfde schimmel, waarmee Volkert van de G. zich als moordenaar gelegitimeerd weet om onwelgevallige politici het leven uit te schieten.
Er bestaan oorlogsophitsers.
Er bestaan haatzaaiers.
En er bestaat ook nog iets wat die Marcel van Dam en die Fennema doen: 'n politieke vermoord-hem-maar-sfeer-plaveien'.
Fennema is 'n slecht mens, zoals er velen zijn.
We moeten op zoek naar 'n goede naam voor dit soort misdrijven. We hebben 'n nieuw strafrecht-artikel nodig voor wie politieke tegenstanders dehumaniseren en hen demoniseren, waarna er altijd wel 'n randdebiel is, die hun voorzet 't keer op fatale wijze inkopt.
Er moet versterking komen van de politieke arena, want niet alleen moet er intolerantie zijn tegenover de intolerante 'Fennema's' met hun politiek correcte muilkorf-behoeften (uit naam van de bloedeloos beschaafde discussie tussen allemaal acceptabele meningen), maar óók, dat er 'n soort van uitgebreidere immuniteit voor politici, óók buiten 't parlement ontstaat; vergelijkbaar met zoiets als de immuniteit voor buitenlandse ambassadeurs.

Der Paulie | 23-10-16 | 22:44

Het stuk van Fennema rammelt aan alle kanten.

Een politieke partij kan allerlei beleid en voorstellen in het verkiezingsprogramma opnemen. Indien gekozen en met voldoende meerderheid kan de grondwet worden aangepast of veranderd en de voorstellen wet worden. De idee dat huidige ongrondwettelijke ideeën of voorgesteld beleid strafbaar zouden moeten zijn of tot uitsluiting moeten leiden, lijkt mij een uitsluiting van ideeën.

Pim Fortuyn wilde artikel 1 van grondwet afschaffen; een artikel waar Marcus Bakker door zijn toevoeging een gesel van heeft gemaakt.

In Fennema's voorbeeld stelt hij dat de grondwet op een aantal punten moet worden aangepast, vanwege het PVV voorstel inzake de islam. Veel simpeler kan het natuurlijk geregeld worden door de islam niet als godsdienst te erkennen.

Overigens is het vreemd dat hij zich zorgen maakt over ongrondwettelijke partijprogramma's, terwijl allerlei ooit ondertekende en vage ideologische verdragen zonder meer boven de grondwet zijn gesteld. Communisten maken alleen gebruik van een wet als ze deze nodig hebben tegen anderen. Anders dan dat zijn ze wetteloos.

Arachne | 23-10-16 | 20:59

*We hebben eerder in deze kolommen Het Tweede Proces Wilders toegejuicht*.

We? Echt? Ik niet, hoor. Krankzinnig, die politieke processen.

Lewis Lewinsky | 23-10-16 | 19:58

De politieke processen tegen Wilders zijn een schande. Terugfluiten die D66-rechters! Af! In je hok!

Lewis Lewinsky | 23-10-16 | 19:57

@bijna_raak 12.04 uur.
Bijna raak is hoe dan ook mis.
Uw opmerking is helemaal raak.

FCDenBosch | 23-10-16 | 17:52

Hoezo alleen voor politici? VVMU is per definitie absoluut en voor iedereen. Iedere poging in te perken betekent dat iemand de macht krijgt te bepalen wat een ander mag uiten (=censuur ergo einde VVMU).

Het grote probleem met de uitspraak in het 1e Wilders proces is nu juist dat het onderscheid maakt tussen politici en burgers. Het maakt van een politicus een soort superburger die mag zeggen wat zijn achterban niet mag zeggen. Maar hoe weet hij dan wat de mening van die achterban is?

Glandula magna | 23-10-16 | 16:56

Ik wil álle boetes weer in gulden, niet alleen die voor het op de kop slaan van een parlementariër.

borgmonster | 23-10-16 | 16:28

Hoen | 23-10-16 | 16:02:
Parlementariërs die hun eigen immuniteit wegstemmen.
If you got them by the balls their hearts and minds will follow.

LuckyGirl | 23-10-16 | 16:08

Barre_de_k | 23-10-16 | 15:39:
Typische NL media selectieve zwijgzaamheid.
Heb zonet al wat idiote beelden gezien daar vandaan.
Moet vandaag de dag echt een kutbaan zijn, politie M/V in Frankrijk.

LuckyGirl | 23-10-16 | 15:54

Even OT: de politie in Frankrijk is nu elke dag aan het protesteren tegen "het geweld tegen de politie" dit is al een aantal dagen aan de gang en ik kan hier geen enkele nederlandse nieuwsbron over vinden
www.letemps.ch/opinions/2016/10/20/tw...
www.leparisien.fr/faits-divers/nouvell...

Naar mijn mening een significant gebeurtenis (maar wel te verwachten na de aanhoudende terreur van "jongeren") aangezien de politie in Frankrijk erg beperkt is met haar recht op demonstreren: news.vice.com/fr/article/pourquoi-les...

Barre_de_k | 23-10-16 | 15:39

-weggejorist-

Anne1 | 23-10-16 | 15:20

@Uw Psychiater | 23-10-16 | 12:39
Dat is in de jaren 80 geschrapt uit het wetboek van strafrecht, als voorbereiding op de Europese Unie.

VerenigingVanDieven | 23-10-16 | 14:53

@LuckyGirl | 23-10-16 | 14:33
Laten we het erop houden dat er een of meer artikelen uit de grondwet moeten worden aangepast of geschrapt. Veranderingen die veel gevolgen kunnen hebben voor eenieder of voor een deel van de bevolking. Daar mag je best voorzichtig mee omgaan vind ik.

atheïstisch stemvee | 23-10-16 | 14:37

atheïstisch stemvee | 23-10-16 | 14:26:
Ongrondwettelijk is hot.
En een zeer rekbaar begrip, hebben we gemerkt.

LuckyGirl | 23-10-16 | 14:33

Fennema heeft zich als lid van GL-Bloemendaal (of all places) ook niet onbetuigd gelaten van smerige machtsspelletjes en lasterrijke publicaties.
www.facebook.com/permalink.php?story_...

Rommelende Onderbuik | 23-10-16 | 14:30

Dus als ik die logica van Fennedinges goed begrijp is een moslim partij die de Sharia voorstaat ook een anti democratie partij. Of een christenpartij die de vrouw op de 2e plaats zet.... Wat mij betreft wat Femke zegt

Goatboy2014 | 23-10-16 | 14:26

Ex-communist Meindert Fennema heeft, als je hem ziet spreken, een sterk ondefinieerbaar charisma: Komt hij wel uit zijn woorden en wat bedoelt hij. Is hij een kale ex-professor, dan was het meteen met hem gedaan. En natuurlijk moet elke parlementariër onschendbaar zijn, 24 uren 365 dagen lang. Op schrikkeldag mag 24 uren lang de bevolking onschendbaar zijn.

Musset | 23-10-16 | 14:26

Het gewraakte (hah) artikel van Fennema net gelezen en volgens mij is het iets genuanceerder alsdan Paternotte hier schetst.

Fennema constateert dat het programma van de PVV (dat A4'tje, ja) vol staat met ongrondwettelijke voorstellen. En dat klopt ook gewoon. De vraag die hij opwerpt is of wij hier iets mee moeten, en zo ja, wat dan. Precies dezelfde vragen die je zou kunnen stellen als er een islamitische partij opkomt die de sharia wil invoeren. Dat zijn serieuze vragen die PVV stemmers liever ontwijken of eenzijdig bij de ander (moslims) neerleggen.

Zijn afsluitende vraag of het tijd wordt de parlementaire immuniteit af te schaffen, gaat dan wel weer erg ver. Dat is vuur met vuur bestrijden.

atheïstisch stemvee | 23-10-16 | 14:26

Ik telde 10 keer het F-woord. Foei!

McMarx | 23-10-16 | 14:25

@Uw Psychiater | 23-10-16 | 12:39
Dat zou zeker moeten gebeuren, om te beginnen met Frou Merkel. Ja, die Duitsers zullen ooit de dag nog vervloeken dat de muur tussen oost en west verdween.

FreeVogelaar | 23-10-16 | 14:25

Levensgevaarlijk die types zoals Fennema. Willen wetgeving doordrukken die de hun onwelgevallige meningen strafbaar stellen. En ja, daar past elke mogelijke Godwin bij.

sinar2 | 23-10-16 | 14:21

Meindert Fennema heeft altijd ongelijk, enfin ik heb hem nog niet betrapt op 't tegenovergestelde

mydogandmyself | 23-10-16 | 14:04

Dandruff | 23-10-16 | 13:53:
De linkse kerk kent erg veel leden buiten Den Haag.
Dat de polletiek en media niet zo van feiten houden is één.
Maar zelfcensuur onder de bevolking is het grootste kwaad.

LuckyGirl | 23-10-16 | 14:01

Nog los van het feit dat elke discussie over de Vrijheid van Meningsuiting wordt verziekt door linkse Newspeak.

Over de vraag of alle *meningen* geuit mogen worden valt te twisten.
Maar de linkse kerk heeft ook regelmatig het verkondigen van *feiten* verboden.
En dat is echt volstrekt onaanvaardbaar.

Dandruff | 23-10-16 | 13:53

Pieter V | 23-10-16 | 13:40:
Sjah, wie gaat er nou prat op geen visie te hebben?
En belangrijker, welk soort mensen geeft daar zijn/haar stem aan?

LuckyGirl | 23-10-16 | 13:45

@LuckyGirl | 23-10-16 | 13:37

Inderdaad zijn vrijwel al onze politici geestesziek.
Dat is wel de enige juiste diagnose lijkt mij.
De connotatie met Rutte kan ik maar niet onderdrukken.

Pieter V | 23-10-16 | 13:40

@iB€€R | 23-10-16 | 12:02

Hij zal ongetwijfeld die "conclusie" getrokken kunnen hebben.

Maar zoals altijd "The devil is in the detail".

De truc van goor links, zoals deze Fennema, is dat ze verschillende vormen van vvm hanteren voor verschillende doelgroepen.

- Moslims mogen zeggen wat ze willen, zelfs aan de lopende band doodsbedreigingen uiten zonder consequenties.
- Links tuig mag al decennia lang gewelddadig optreden zonder ooit aangepakt te worden.
- De PVV moet kapot want de grootste vijand van het linkse regenten schorem.

De gewone belastingbetalende burger moet zijn smoel houden en de linkse hobby's blijven financieren, waaronder hun eigen onderdrukking.

Pieter V | 23-10-16 | 13:37

Pieter V | 23-10-16 | 13:21
.
Stink Varmah was geesteziek, dat is niet verboden.
Ze had onder andere symptomen waardoor ze aan allemaal mensen dingen ging beloven die ze niet kon leveren.
De soort ziekte door de gehele kamer woekert als springbalsemien.

LuckyGirl | 23-10-16 | 13:37

Battery!!! | 23-10-16 | 12:41
Muxje | 23-10-16 | 12:43
Juist.
Het zit hem in het woord "vrijheid" al een beetje.
Beperkte vrijheid van meningsuiting heet bij mij gewoon restrictie of censuur.

LuckyGirl | 23-10-16 | 13:32

@Guido | 23-10-16 | 13:09
Ik heb nog een briefje van Dfl. 25....

necrosis | 23-10-16 | 13:30

RepubliekHolland1234 | 23-10-16 | 13:06:
Goud!

LuckyGirl | 23-10-16 | 13:28

@ristretto | 23-10-16 | 12:51

Inderdaad, criminele mongolen als Fennema vonden en vinden nog steeds de strafkampen in Siberië ten tijde van de Sovjet Unie de ultieme oplossing voor een ieder die het gore lef heeft om het met zijn waandenkbeelden oneens te zijn.

Misschien dat het opsluiten in een psychiatrische kliniek ook nog mogelijk moet zijn volgens hem en zijn mede-NSB'ers.

Pieter V | 23-10-16 | 13:27

Mooi systeem. Een voor een alle partijen verwijderen wegens onwelgevallige mening en voor je het weet hebben we een geheel democratisch eenpartij stelsel.

Dollemans | 23-10-16 | 13:26

@Haberdoebas | 23-10-16 | 12:19

Inderdaad en al decennia lang het opvanghuis voor echte politieke criminelen die met geweld hun mening wilden benadrukken, c.q. aan anderen opleggen of gewoon de boel zaten te belazeren zoals die Stink Varmah.

Pieter V | 23-10-16 | 13:21

Meindert moet maar eens met Poetin praten.
Hoen | 23-10-16 | 12:54
.
Poetin is een baken van democratie bij Fennema vergeleken. U loopt een beetje achter. De USSR bestaat allang niet meer.

Lupuslupus | 23-10-16 | 13:17

De rechter zal de uitspraken van Spekman c.s. negeren, door iets te mompelen over andere omstandigheden of zo. Het past nu eenmaal niet in het gekozen straatje.

Guido | 23-10-16 | 13:13

@Botte Hork | 23-10-16 | 12:44
Heb je nog 25 guldens, of tien rijksdaalders, liggen dan? Ze zijn goud waard, hoorde ik laatst.

Guido | 23-10-16 | 13:09

Gelukkig zullen we binnenkort allemaal naar de tering gaan, hiddenlolcdn.com/i/88647.jpg
Hoe kunnen we dit soort mensen hun gang laten gaan?

RepubliekHolland1234 | 23-10-16 | 13:06

Meindert moet maar eens met Poetin praten.

Hoen | 23-10-16 | 12:54

Fennema komt uit een richting waar het usance was om een onwelgevallige mening de mond te snoeren. De verbodscultuur binnen de cpn is en was legendarisch en zo te lezen nog springlevend. Hij heeft altijd de vrijheid om deze uitspraken te doen. Hij wel, maar niet voor anderen.....

ristretto | 23-10-16 | 12:51

Wat kan een mens toch een hekel hebben aan deze onwaarachtige ondermijners van de vrijheid van meningsuiting, ze zijn altijd bang en onzeker, beter iemand de mond snoeren en ondergronds laten gaan zeker?

lanexx | 23-10-16 | 12:45

Breek open, breek maar open. Ik heb nog wel wat aangiftes klaar liggen waar Nederland wat vrolijker van gaat worden. Al die fraude gevalletjes en diefstalletjes al of niet geweld. Een tsunami van aangiftes en rechtszaken. Make my day!

Mr_Pikibelly | 23-10-16 | 12:44

Ik wil ook een geldboete van 25 gulden!!

Botte Hork | 23-10-16 | 12:44

Fennema is ouwe zooi. Achterhaalde meningkjes gestoeld op ideeën uit de 20ste eeuw. Bas heeft gelijk.

Mark_D_NL | 23-10-16 | 12:44

Leuk bedoeld maar zwak stukje, en een zwakke opmerking van Halsema. Waarom zou deze onschendbaarheid niet naar iedereen kunnen worden uitgebreid? Waarom moeten politici dingen kunnen zeggen waarvoor gewone burgers zich voor het hekje moeten verantwoorden? Ja, ik ken de argumenten wel, maar vrijwel al die argumenten zijn evengoed van toepassing op gewone burgers: wie zijn mond open doet of achter het toetsenbord kruipt om zijn mening te verkondigen, is volksvertegenwoordiger. Zelfbenoemd, en misschien slechts van een kleine minderheid, maar niettemin volksvertegenwoordiger.

Beperkingen van de vrijheid van meningsuitingen kunnen gerechtvaardigd zijn, maar niet om "het debat prettiger te maken" of om te voorkomen dat mensen gekwetst worden. Haatzaaien is ook veel te vaag en dus te ruim. Aanzet tot geweld? Ook nog vrij vaag. Oproep tot geweld. Dat is duidelijk. En niet alleen de grens moet duidelijk zijn, maar ook de redenen waarom wij grenzen aan de meningsuiting stellen, en de rechter zal een eventuele aanklacht dan ook aan die redenen moeten toetsen.

Muxje | 23-10-16 | 12:43

Er moet juist iets compleet anders gebeuren dan parlementaire immuniteit af te schaffen.

Als parlementariërs dingen mogen zeggen die ons plebs niet mogen zeggen - al is het maar in bepaalde situaties - dan wordt het gelijkheidsbeginsel geschonden. Dus geef het volk de rechten die vallen onder parlementaire immuniteit en beperk ze niet tot het parlement.

Battery!!! | 23-10-16 | 12:41

Wordt het niet eens tijd om landverraad strafbaar te stellen?

Uw Psychiater | 23-10-16 | 12:39

Ze zijn wel allemaal bang van Wilders he ? Waar de mond van over loopt.Overal waar je hoort in welk programma dan ook ,schijnen ze respect ervoor te hebben.Dat valt op ,dat dan weer wel.

altijdfeest | 23-10-16 | 12:31

Honorificabilitas 2310-16 12:15
Die Fennema is nog maar het topje van de ijsberg.
Het infecteren begint al op het basisonderwijs.

Bennie Boos | 23-10-16 | 12:23

elcidisback | 23-10-16 | 12:08
Groenlinks is de rechtsopvolger van de CPN.

Groenlinks is de fusie van PSP, PPR, EVP en CPN.

Haberdoebas | 23-10-16 | 12:19

Uiteraard heeft die communist ongelijk.

Niet Wilders is gevaarlijk, maar fascisten en communisten zoals Fennema moeten aangepakt en veroordeeld worden voor hun staatsgevaarlijke retoriek!

Enneh Fennema: Wilders is niet anti-democratisch, de ISLAM is anti-democratisch. Snap je dat? Usefull Infidel?

Nederland begint steeds meer door te krijgen hoe staatsgevaarlijk idioten als Fennema eigenlijk zijn.

En dat is emeritus hoogleraar. Die mafklapper heeft jarenlang politieke theorie onderwezen. De ironie.

Honorificabilitas | 23-10-16 | 12:15

De Tweede Kamer en haar onderlinge geschillen: een achterhoede gevecht. Aangezien er straks alleen nog over rotondes en hondenbelasting gediscussierd zal worden. Leve de EU. Leve Wegmetons.

de Voorzittert | 23-10-16 | 12:15

Wat zal gebeuren in zo'n geval is dat er vooral politiek gevoerd zal gaan worden in de rechtzaal. Het land word in zo'n situatie redeloos, radeloos en reddeloos.

Satertje | 23-10-16 | 12:14

@elcidisback | 23-10-16 | 12:08 Nou niet helemaal. De CPN had een hele duidelijk ideologie (communisme)en een sterke partijdiscipline. Klaver heeft geen flauw idee wat hij allemaal roept.

Voor de rest met Bassie eens.

knutsel | 23-10-16 | 12:14

Oei, zomaar een uitspraak van Femke Halsema waarbij ik moet toegeven het volkomen eens te zijn.

Franker | 23-10-16 | 12:11

U begrijpt de strekking van het voorstel niet helemaal ben ik bang.
Het is de bedoeling om mensen en partijen die een mening hebben die de zittende elite niet welgevallig is, op discrete en legale wijze te kunnen verwijderen.

jemagookniksmeer | 23-10-16 | 12:08

GROENLINKS = het nieuwe CPN.

elcidisback | 23-10-16 | 12:08

Dus in de Kamer kun je gerust de waarheid zeggen. Stel dat je zegt: Rutte pleegt hoogverraad met MH17, 'handelsverdragen' en migratie- en asielbeleid en dat hij geen haar beter is dan Van Tonningen dan mag dat, maar als je het buiten de Kamer zegt ben je strafbaar. Ik denk dat ik een politieke carriere ga overwegen.

Rheia | 23-10-16 | 12:06

Iemand die in de CPN heeft gezeten is en blijft een engerd, zelfs als hij daar 'oprecht spijt' van heeft.

bijna_raak | 23-10-16 | 12:04

Eensch.

centre pompidoe | 23-10-16 | 12:04

Fennema gaf ooit een lezing net als titel: Geldt de vvm ook voor racisten. Volgens mij was het antwoord 'Ja'.

iB€€R | 23-10-16 | 12:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken