Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Help! Ik ben wit. (Met gastcollege Anja Meulenbelt)

witvlakparchtighoor.png Racisme bestaat echt, en wit privilege ook. Maar hoe het precies werkt, is daarmee nog niet helder. Veel witte Nederlanders voelen zich daarom onzeker. We zoeken hulp bij niet-witte vrienden: doe ik het wel goed? Ik voel me schuldig. Hoe kan ik helpen? Kortom: voor je het weet worden onze zwarte vrienden en kennissen ook nog belast met witte (over) gevoeligheid, vragen en aarzelingen. Dat kan anders. Laten we als witte Nederlanders zelf aan de slag gaan om onze kennis en inzicht te vergroten en de gevoelens die dat oproept te bespreken. Tenslotte is het bestrijden van racisme (ook) onze verantwoordelijkheid. Wat is er te leren? Veel Nederlanders zien hun eigen witheid niet als kleur en zijn daarom ook blind voor de voordelen die het oplevert. Zichtbaar maken van witheid is ongemakkelijk: witheid blijkt een constructie, die privileges oplevert. De onzichtbaarheid van witheid verhult een geschiedenis van kolonialisme en slavenhandel – dus van uitbuiting van niet-witte mensen. Tegelijkertijd is er in de media steeds meer aandacht voor racisme, white privilege, white fragility en dergelijke. Deze zelfhulpgroep biedt inzichten en leerstof voor witte mensen in verlegenheid, die betrouwbare bondgenoten willen worden, niet bang zijn voor ongemakkelijke vragen. Want wit privilege betekent ook dat witte mensen macht en voordeel moeten opgeven, net zoals feminisme betekent dat mannen plaats moeten maken voor vrouwen. Maar hoe doe je dat precies? En welke strategieën werken het best? Hoe kun je voorkomen dat witte mensen (opnieuw) het gesprek domineren? Opzet zelfhulpgroep: De groep van max 18 witte mensen onderzoekt witheid aan de hand van korte colleges, literatuur, filmpjes en eigen ervaring. Wat is het, hoe functioneert het, hoe profiteren we ervan? Leren over je eigen positie en privileges brengt emoties met zich mee. Het kan heftig zijn om witheid ter sprake te brengen in een samenleving waar spreken over racisme vaak tot grote verontwaardiging onder witte mensen leidt. Er is daarom veel ruimte voor gesprek en reflectie: wat doet het met ons? Wat kunnen we doen? Hoe worden we bondgenoten? Wat kost dat ons? Er zijn 3 bijeenkomsten: 14 november 20.00 – 22. 00 uur Zelfonderzoek: witheid in Nederland met o.a.: kort college door Anja Meulenbelt, gesprek over hoe we zijn opgevoed en gevormd. 28 november 20.00 – 22.00 uur De geschiedenis van witheid en racisme met o.a. kort college door Matthea Westerduin en Janneke Stegeman, gesprek over witheid als constructie, white fragility, white innocence. 12 december 20.00 – 22.00 uur Ok, ik ben ‘wit’ – en nu? met o.a. kort college van Anja Meulenbelt, gesprek over bondgenootschap en wat dat kost Deelnemers krijgen een reader met daarin artikelen ter voorbereiding. We verwachten dat deelnemers bij alle drie de avonden aanwezig zijn. Racisme | White fragility | Zelfinzicht Naschrift GS: BRON: DE NIEUWE LIEFDE. Instant kopie/plak, want dit is toch niet met satire en hyperbolen te overtreffen. We kunnen onszelf net zo goed opheffen. Update: LOL. Nieuwe liefde snel bekoeld. #sorry #notsorry dooienieuweliefde.png

Reaguursels

Inloggen

Nou, is dat even toevallig!
Ik bied ook een zelfhelp cursus aan!
Help, ik ben een wegkijkende, weg-met-ons, policor, theedrinkende xenofiel!
Stap 1 : Neem en hoog flatgebouw en spring er van af. Succes gegarandeerd!
Betaling, om bij ons bekende reden, graag vooraf.

DDSilver | 14-10-16 | 09:28

Ik bepleit al jaren dat dit soort cursussen aangeboden dienen te worden aan xenofoben. Na een proefperiode ongeacht uitkomst, verplicht stellen voor de mensen die moeite hebben met acceptatie.

Kaan78 | 14-10-16 | 07:05

Tsja, als je er een probleem mee hebt dat je "wit" bent, kun je altijd nog Zwarte Piet gaan spelen...

de honden blaffen... | 14-10-16 | 00:57

Fijn dat ik 'wit' ben, zonder ook maar enig schuldgevoel.
Allemaal de typhus met je huidskleurobsessie.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 20:47

anti nationaal, anti sociaal. vuile nazi is t.

rattenvanger XL | 13-10-16 | 20:23

Vlak na de oorlog had je nog gewoon zeepadvertenties in de krant. Die zeep was zo goed dat een neger zich ermee konden witwassen.

Dr.Dushkind | 13-10-16 | 20:13

Ik ga aangifte doen; dit KAN niet waar zijn!!

Jastno | 13-10-16 | 20:11

De witte huidskleur bestaat niet. Nergens.
Wat wel bestaat heeft een andere naam.
Mensen heten dan blanken.
Oja.
Voor wie in de hardnekkig framing vanuit het Amerikaans-Engelse wil volhouden; sorry.
Wij kunnen er niets aan doen dat die Engels sprekende mensen de racistische verdenking in hun eigen taal oproepen, omdat ze spreken van 'black people' en 'white people'.
Er bestaan ook geen zwarte mensen. (echt waar)
Er bestaan donker- en licht bruine mensen, zoals er ook donker- en licht gebronsde mensen bestaan, en zijn mensen met 'n verbrande huid rode mensen.
Dus wegwezen met je racistische taalgebruik van 'witte mensen'; als negers mogen uitmaken, geen nikker genoemd te worden, dan mogen de blanken uitmaken, geen 'witmensen' genoemd te worden.

Der Paulie | 13-10-16 | 19:58

Wit links tuig snapt nog steeds niet dat racisme en discriminatie geen kleur heeft. Racisme en discriminatie door gekleurden gebeurt ook aan de lopende band maar extreem links is nu eenmaal niet zo goed in het benoemen van feiten. Weet je waar gekleurden zichzelf enorm onderscheiden van blanken ? Bij uitkeringsinstanties, in gevangenissen en bij opsporing verzocht. Ga daar eens wat aan doen Quincy, Anja en Silvana. Driewerf kots.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 19:26

Ik voel steeds meer voir een compensatie regeling. De getinte medemens mag dit racistische Nederland verlaten naar een Afrikaans land van keuze. Krijgt dan €25.000 pp mee maar moet dan wel de Nederlandse nationaliteit inleveren en krijgt gelijk een EU inreisverbod. Win win situatie; zij zijn van deze walgelijke wit privilege maatschappij af en wij kunnen leven zonder gezeik, criminaliteit en torenhoge bijdragen voir non-valeurs.
En hoewel geen verleden als slaaf wil ik ook zo ruimhartig zijn de regeling open te stellen voor Turken, Marokkanen en Arabieren.

Franker | 13-10-16 | 19:19

Ik heb mijn blankzijn nooit als een probleem ervaren. Maar ik heb wel 2 vragen:
1. Zullen zulke mensen nu ook echt menen wat ze zeggen?
2. Zullen er mensen zijn die naar zo'n cursus heengaan?

Als je als samenleving je druk gaat maken om zulke dingen, dan is onze ondergang nabij. Maar grappig blijft het wel.

jezusisonzin | 13-10-16 | 19:17

Ik ben kleurenblind dus hoe moet ik dan meer kleur gaan zien zoals toverkol Meulenbelt wil?

knerf | 13-10-16 | 19:04

Moet je wit zijn om deze cursus te doen of mag ik als neger ook komen? Zo niet dan is dat racisme. Al ik wel welkom ben krijg ik dan nog korting? Zo niet dan vind ik dat ook racisme.

down | 13-10-16 | 18:54

Rot sodemieter op Meulenbelt arm als een kerkrat de hele week werken op mijn 14e inclusief op zaterdag tot 1 uur.daarna nog de krant rond brengen om een 2e hands fiets te sparen .Dan op mijn 19e jaar nog 20 maanden dienstplichtig voor F 1.15 per dag als vergoeding en ik zou mijn moeten schamen na 48 jaar onafgebroken gewerkt te hebben ,de tyfeus voor je trut.

blauwe zander | 13-10-16 | 18:39

Dit moet wel een grap zijn. Toch? Maar even los daarvan, hoezo zijn blanke mensen opeens wit? Dat bruine mensen het pikken zich zwart te laten noemen, betekent nog niet dat wij dat ook moeten doen. Pak de staalkaart er maar eens bij.

His Lordship | 13-10-16 | 18:39

Denk dat ik mijn draagstoel maar op Marktplaats ga zetten, maar ja, hoe moeten mijn vier zwarte dragers dán hun brood gaan verdienen...

Zenzeo | 13-10-16 | 18:37

De site is weer online hoor, we kunnen kaartjes kopen!

XaleX_2 | 13-10-16 | 18:29

Albinos zijn toch de witte mensen, wij zijn meer de blanke. Ik vind dat dan toch racistisch en wil niet graag over een kam worden geschoren ja.

potverdrie | 13-10-16 | 18:26

@Graftak | 13-10-16 | 17:42
Rot is op met je beschuldigingen. Nederland was tot de jaren 60 hartstikke arm en er waren maar weinig Nederlanders die van de koloniën profiteerden. Alles wat hier staat is door de Nederlanders zelf opgebouwd en niemand heeft het recht dat op te eisen.

heldheino | 13-10-16 | 18:25

Beste reaguurders, jullie zijn allemaal fout. Jullie praten allemaal over de inhoud en niet over de toon.

h3* | 13-10-16 | 18:22

Hahaha.. je eerst een probleem aanpraten (witheid) en je daarna meteen doorloodsen naar de zelfhulpsessie. Ik kom niet meer bij. *snik*

dugo | 13-10-16 | 18:21

En ook zo zeuren met beperkte blik, altijd dat gezeur over de slaven die we idd met de schepen of naar de andere wereld of naar een betere wereld hebben geholpen (maar tegenwoordig kun je terug, waarom is er in Liberia eigenlijk geen KweenieGarioburg gesticht?), maar waarom is er van Sylvana uit geen aandacht voor de Afrikaanse stammen en Arabische slavenhandelaren? Of voor de misschien wel grotere en recentere misstanden in de Oost, waar er toch de nodige ploppers en unruly tribes over de klewang zijn gejaagd.

Hemmenaar7 | 13-10-16 | 18:13

*zojuist aangemeld voor 2 personen* - Fuck it! Wie komt er ook? €37,50 voor een white-privlidgereded GS mannen-avondje, het eerste rondje komt van mij :]

automobilaterealist | 13-10-16 | 18:12

@Graftak | 13-10-16 | 17:42
Wat Wekker nogal stellig stelt, kan men dit aan menig volkje toeschrijven als men dat wil, van welke "origine" ook: Afrikanen, Aziaten, Joden, Arabieren, Europeanen, Indiërs, whatever & wherever. Maar dat doet ze niet, want het doelwit is de witte mens (die de slavenhandel heeft uitgebannen en nu als dank als racist wordt weggezet) en de westerse samenleving (die allang de kolonisatie heeft afgewezen en als dank nu zelf gekoloniseerd wordt). Zou deze obsessie kinnesinne zijn, frustratie of 'gewoon' paranoia?

ben kokhals | 13-10-16 | 18:11

Vandaag weer lekker mijn witprivilege uitgeleefd. Neger zweepslagen gegeven (moet he, slavenhouder), molotov cocktail naar moskee gegooid (islamofoob), hoofddoekje van een moslima afgetrokken (witte man van middelbare leeftijd syndroom).

Straks naar de zelfhulpgroep om te huilen hoe erg dat wel niet is.

Voelt verdacht veel als katholiek zijn - lekker zondigen en dan ter biecht gaan.

Anja Meulenbelt was natuurlijk al nooit links, het was gewoon een aandachtsmonster. Dat is ze nog steeds. Het repertoire wordt alleen was absurder.

Rustig doorlopen, niets aan de hand. Binnenkort mag ze aan de pil van de blanke engel des doods, haar leven lijkt me ondertussen wel compleet.

DebraCadabra | 13-10-16 | 18:05

De vraag is, of ik er €37,50 voor over heb om een extra leeg stoeltje te garanderen aldaar. Als we dat nu met een 50-tal white-privliged mannen doen alhier, waarvan er één of twee (verkleed als zwarte Piet, uiteraard) daadwerkelijk open komen dagen, zou ik dat best wel grappig vinden. GS-TV er bij en zo...
.
Hoeveel stoelen heeft die zaal??? #pranktime

automobilaterealist | 13-10-16 | 18:04

Wanneer is de grap nou afgelopen en krijgen we te horen dat die website van 'de nieuwe liefde' gewoon nep is en we allemaal bij de neus genomen zijn ? Of slaap ik nog en heb ik een nachtmerrie ?

Vesta | 13-10-16 | 18:01

Godverdomme!
.
Ik heb nooit slaven gehouden.
Jij hebt nooit katoen geplukt.
Einde oefening of dossier gesloten.
Komt dat schot, Evocatus

Oh, ja, nog even dit
www.anjameulenbelt.nl/weblog/2006/12/1...
Zie posts # 17 en # 18
Ja, ja, Anja en ik gaan al ver terug.

Evocatus | 13-10-16 | 18:01

Help, ik ben wit! Waar kan ik mij laten overschilderen?

knerf | 13-10-16 | 18:00

"Daarover" dus. Typfoutje op een dvoraktoetsenbord. Levert soms grappige resultaten op.

vanBarchum | 13-10-16 | 17:57

Je hebt in Afrika blanke sloppenwijken, waar de armoe hoogtij wiert omdat blanken niet meer aan een baan komen. Apartheid 2.0. Iedereen die daarovur zegt "net goed," of, "weten 'jullie' ook eens hoe het voelt," is af. En als je niet begrijpt waarom je af bent zeg ik "insgelijks." Staan we mooi weer quitte.

vanBarchum | 13-10-16 | 17:56

Ik heb mijn witte privilege eens goed vastgepakt en op en neer getrokken.... wat denk je? Alleen maar wit spul!

Kippenlip | 13-10-16 | 17:48

Over White Innocence:
"In White Innocence Gloria Wekker explores a central paradox of Dutch culture: the passionate denial of racial discrimination and colonial violence coexisting alongside aggressive racism and xenophobia. Accessing a cultural archive built over 400 years of Dutch colonial rule, Wekker fundamentally challenges Dutch racial exceptionalism by undermining the dominant narrative of the Netherlands as a "gentle" and "ethical" nation. Wekker analyzes the Dutch media's portrayal of black women and men, the failure to grasp race in the Dutch academy, contemporary conservative politics (including gay politicians espousing anti-immigrant rhetoric), and the controversy surrounding the folkloric character Black Pete, showing how the denial of racism and the expression of innocence safeguards white privilege. Wekker uncovers the postcolonial legacy of race and its role in shaping the white Dutch self, presenting the contested, persistent legacy of racism in the country."

Graftak | 13-10-16 | 17:42

Er waart een golf van krankzinnigheid door dit land. Het zijn niet de gewone, alledaagse gekkies die uit vuilnisbakken eten of in zichzelf lopen te mompelen.
Het zijn de policorgekkies die nu de diversiteit propageren aan de UVA, de VU en andere universiteiten.
Het zijn de intellectuele gekkies die zo geobsedeerd zijn door "kleur" en "ras" dat ze er een dagtaak aan hebben.
Het gevaarlijke aan deze gekken is dat ze zichzelf heel serieus nemen en hun abjecte hersenspinsels ook aan anderen willen opleggen.

Het heeft iets neo-fascistoide, die obsessie met ras en kleur en het begint gevaarlijke vormen aan te nemen.

knerf | 13-10-16 | 17:36

Wat is er mis met white privelige? Dit is toch een land in een continent van blanke mensen. Alle niet blanken zijn hier toch zelf, of hun voorouders, naar toe gekomen. Dus logisch dat ze hiermee te maken krijgen. Ik kan me zo voorstellen dat als ik in een ander continent, Afrika of zo, ga wonen ik geconfronteerd word met black privelige. Zou ik geen moeite mee hebben want eigen keuze. Als ik het niet zou willen ga ik weer terug. Dat zouden zij ook kunnen.

Elessir | 13-10-16 | 17:31

Durf jij onder ogen te zien dat wij anderen en onszelf te kort doen met alleen een wit perspectief op de wereld?
www.deparade.nl/ams/voorstelling/ioana...
.
Haha oh man wat een dwazen.. het heeft nog PhD enzo ook man man man... 'Phd Candidate (VU), lecturer (UU, UvA) / reserach: religion, racism, and exclusion, the 'others' of the Christian-West, Islamophobia, and anti-Judaism' twitter.com/m_westerduin

Bram van Ojik | 13-10-16 | 17:26

Compleet van de pot gerukt.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 17:22

Hee! Het linkje doet het weer. Allemaal meteen inschrijven en de cursus vullen met mensen die het niet met Anja eens zijn, kunnen we daarover eens met haar in discussie. Of net zoveel inschrijven dat er geen plaatsen meer zijn en dan met z'n allen gewoon niet gaan, dat zou ook wel een grap zijn als ze tegenover een lege zaal komt te staan.

Braboblanke | 13-10-16 | 17:15

@halveneger
Ik ben het hartgrondig met je eens. Kunnen we elkaar asjeblieft weer gewoon gaan beoordelen op gedrag ipv op huidskleur? Zou een hoop gezeur schelen.

Braboblanke | 13-10-16 | 17:12

Flikker nou gvd eens op met het aanpraten van schuld stelletje misplaatste verantwoordelijkheid voelende sukkels...

Het begint bij jezelf....

Ruben Koene | 13-10-16 | 17:11

Ondertussen in Zuid-Afrika:
“My parents say it’s harder to get a job if you’re white and that I should move out of the country,” says Josh, 15.

Nathan, also white, says being free isn’t a concept reserved for just black South Africans.

“My brother can’t get into certain universities because they first take blacks and people of colour."
(www.clutchmagonline.com/2014/02/white-...)

Afrikanerhart | 13-10-16 | 17:05

'Racisme bestaat echt, en wit privilege ook. Maar hoe het precies werkt, is daarmee nog niet helder.'

Als het niet te benoemen, dan bestaat het niet.

van heinde en verre | 13-10-16 | 16:46

Ik dacht dat GS eindelijk een keer te ver was gegaan, dat satire ook een grens heeft. Maar dit is inderdaad copy past van die linkse gekkies! Dit kan je als normaal denkend mens ook niet verzinnen! Hahaha!

funkyd | 13-10-16 | 16:39

Oh God, Meulenbelt is nu officieel kierewiet.

droog brood | 13-10-16 | 16:19

atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 15:21

Zolang mensen in vrijheid kunnen kiezen, moet iedereen vrij zijn om eigen verlangens te volgen. Het idee dat de grote gezinnen niet meer kunnen omdat moeders moet werken, is niet alleen triest maar ook beangstigend en zoals eerder uiteengezet in dit topic, te beargumenteren als geboortebeperkende maatregel. Voor het betalen van de hypotheek wordt er geld afgeroomd in de vorm van belasting en dat wordt ongevraagd gespendeerd aan het biinenhalen van nieuwkomers om de demografische tekorten aan te vullen. En deze mensen hebben inderdaad niks op met ons en onze cultuur.

Dus welk wit privilege is het nou, want kennelijk mis im iets.

netniet | 13-10-16 | 16:19

ben kokhals | 13-10-16 | 14:46
Niks pavlov. Bewezen racistische en anti-Semitische onzin. Donder op met die onzin.

Gualtiero | 13-10-16 | 16:18

Het meest enge is dat het uitverkocht is.
Kijktips yt; Undoomed, Bearing, that black guy,

horsteknots | 13-10-16 | 16:17

Een beter advies: gewoon een weekje kennismaken met de KKK en je bent weer helemaal genezen van dit soort wazige symptomen.

Raider Twix | 13-10-16 | 16:06

-weggejorist-

J-van-de-Bontekoe | 13-10-16 | 16:06

@atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 15:47
ja, inderdaad, beetje wollig, maar wel overtuigend boek.

nsl | 13-10-16 | 16:03

web_krijter | 13-10-16 | 15:17

Inderdaad. Black privilege krijgt internationaal steeds meer media aandacht. In Nederland nog niet. Maar, met stukkies zoals die van Anja, gaat dat snel veranderen.

Black privilege - links.

It's time to talk about 'black privilege' (CNN) edition.cnn.com/2016/03/30/us/black-pr...

De Black Privilege Checklist, waar in het artikel van de link hierboven naar word verwezen, is hier: reverseracism.tumblr.com/post/63340296...


En verder raad ik aan er zelf eens op te googlen. Er zijn enorm veel artikelen over dit onderwerp geschreven. Niet door Anja, natuurlijk.

gaffelbaard | 13-10-16 | 15:50

De Action verkoopt nu ook witte kruidnoten zag ik net. Ik ben maar niet gaan lezen hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben want het gaat maar door die omkering van alle waarden in het zwakke Europa (Nietzsche).

Simon_GS | 13-10-16 | 15:48

@nsl | 13-10-16 | 15:33
piketty?

atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 15:47

-weggejorist-

du Roi Soleil | 13-10-16 | 15:42

Racisme bestaat echt, en zwart privilege ook. Maar hoe het precies werkt, is daarmee nog niet helder. Veel zwarte Nederlanders voelen zich daarom onzeker. We zoeken hulp bij blanke vrienden: doe ik het wel goed? Ik voel me schuldig. Hoe kan ik helpen?
Kortom: voor je het weet worden onze blanke vrienden en kennissen ook nog belast met zwarte (over) gevoeligheid, vragen en aarzelingen.
Dat kan anders. Laten we als zwarte Nederlanders zelf aan de slag gaan om onze kennis en inzicht te vergroten en de gevoelens die dat oproept te bespreken. Tenslotte is het bestrijden van racisme (ook) onze verantwoordelijkheid.
Wat is er te leren?
Veel Nederlanders zien hun eigen zwartheid niet als kleur en zijn daarom ook blind voor de voordelen die het oplevert. Zichtbaar maken van zwartheid is ongemakkelijk: zwartheid blijkt een constructie, die privileges oplevert. De onzichtbaarheid van zwartheid verhult een geschiedenis van kolonialisme en slavenhandel – dus van uitbuiting van blanke mensen. Tegelijkertijd is er in de media steeds meer aandacht voor racisme, black privilege, black fragility en dergelijke.
Deze zelfhulpgroep biedt inzichten en leerstof voor zwarte mensen in verlegenheid, die betrouwbare bondgenoten willen worden, niet bang zijn voor ongemakkelijke vragen. Want zwart privilege betekent ook dat zwarte mensen macht en voordeel moeten opgeven, net zoals feminisme betekent dat mannen plaats moeten maken voor vrouwen. Maar hoe doe je dat precies? En welke strategieën werken het best? Hoe kun je voorkomen dat zwarte mensen (opnieuw) het gesprek domineren?
Opzet zelfhulpgroep:
De groep van max 18 zwarte mensen onderzoekt zwartheid aan de hand van korte colleges, literatuur, filmpjes en eigen ervaring. Wat is het, hoe functioneert het, hoe profiteren we ervan?
Leren over je eigen positie en privileges brengt emoties met zich mee. Het kan heftig zijn om zwartheid ter sprake te brengen in een samenleving waar spreken over racisme vaak tot grote verontwaardiging onder zwarte mensen leidt.
Er is daarom veel ruimte voor gesprek en reflectie: wat doet het met ons? Wat kunnen we doen? Hoe worden we bondgenoten? Wat kost dat ons?
Er zijn 3 bijeenkomsten:
14 november 20.00 – 22. 00 uur Zelfonderzoek: zwartheid in Nederland
met o.a.: kort college door Anja Meulenbelt, gesprek over hoe we zijn opgevoed en gevormd.
28 november 20.00 – 22.00 uur De geschiedenis van witheid en racisme
met o.a. kort college door Matthea Westerduin en Janneke Stegeman, gesprek over witheid als constructie, black fragility, black innocence.
12 december 20.00 – 22.00 uur Ok, ik ben ‘zwart’ – en nu?
met o.a. kort college van Anja Meulenbelt, gesprek over bondgenootschap en wat dat kost
Deelnemers krijgen een reader met daarin artikelen ter voorbereiding. We verwachten dat deelnemers bij alle drie de avonden aanwezig zijn.

du Roi Soleil | 13-10-16 | 15:42

Haha...."de schaamte voorbij".... indeed!

drs kwenie | 13-10-16 | 15:42

Grappig hoe dit soort types het onmogelijk maakt voor de normale hardwerkende Nederlander die toevallig bruin is om zichzelf niet buitengesloten te voelen. Dit soort mensen dat zich altijd maar richt op huidskleur en zich zo verheven voelt is nog erger dan de KKK. Die zijn tenminste nog verboden, dit soort shit wordt vaak nog gesubsidieerd ook. Ik word liever nog uitgescholden voor kutneger dan dat ik me in dezelfde ruimte moet bevinden als dit soort gutvolk. Serieus kunnen al die klaagnegers en blanken niet lekker samen op een eiland? Dan gaan wij hier verder met niet op huidskleur letten maar op gedrag. Serieus het is fucking 2016 hoe wordt huidskleur nog steeds niet hetzelfde gezien als oog-/haarkleur. Niet iedereen die bruin is komt uit een andere cultuur you racist fucks.

*drops mic* PEACE NAGGERS

Halveneger | 13-10-16 | 15:36

Even een vraag aan u, mevrouw Meulenbelt,
Ik ben halfbloed Indiaan. Dus ben ik nu half-racistisch? Half-kansarm? Iets daar tussen in misschien? En als ik dan half-racistisch zou zijn volgens u: hoe gaan we dat fixen? Mijn "witte" DNA scheiden van mijn exotisch DNA? Mij een halve cursus geven over "white privilege"?

Verder denk (pun intended) ik dat u zich prima thuis zou voelen bij DENK. Die zwatelen net zo in de ruimte en laten met alles dat ze doen precies het tegenover gestelde zien van hetgeen ze prediken. Ik heb gisteravond op NGC toevallig een docu over WW II gezien en dan de periode Mei 1940 en het 1e jaar erop volgend. Zag al die BLANKE vluchtelingen op de vlucht voor het kwaad. Kinderen die in hun blote kont bij moeders op schoot zaten omdat ze niets meer hadden. Heeft u wel een de filmbeelden van de Hongerwinter gezien? Als u dat "white privilege" noemt wordt het snel tijd dat ze u komen halen met de blauwe wagen. Het is de mensen hier GVD óók niet komen aanwaaien! We weten wat oorlog is, moeten vluchten etc.. Maar die mensen gedroegen zich niet als parasieten bij de gastheer zoals dat nu grote schaal wél gebeurt. U moet zich diep, heel diep schamen met uw gezwam in de ruimte!

Sjefke7807 | 13-10-16 | 15:36

Ik woon in Amsterdam zuidoost. De discriminatie valt hier reuze mee. Soms zijn er wel nuffige donkere dames die ietwat arogan en onaardig tegen deze blanke man doen. Maar om dat nou racisme te noemen...

bitterpete | 13-10-16 | 15:36

"Veel Nederlanders zien hun eigen witheid niet als kleur en zijn daarom ook blind voor de voordelen die het oplevert."

Dus de racistische witte nederlander, moet MEER in kleur gaan denken?

een_mike | 13-10-16 | 15:34

@atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 15:21
dat we steeds harder moeten werken om de schijn op te houden deel uit te maken van de middenklasse is omdat in toenemende mate het hebben van geld op lange termijn meer oplevert dan werken voor je geld en het dus steeds moeilijker wordt om geld te vergaren als je het nog niet had.

nsl | 13-10-16 | 15:33

Alleen spierwitte subsidie mensen kunnen deze eenzijdig onzin bedenken en hebben de tijd om er over te keuvelen.
.
Zweef lekker verder, Anja.

hotmint | 13-10-16 | 15:22

@netniet | 13-10-16 | 15:10
Vermenging van ras en/of kleur is niet een probleem (vind ik). Wit Nederland heeft ook helemaal geen tijd meer voor grote gezinnen, want de hypotheek moet betaald worden. Het probleem is dat grote groepen niet zijn geïntegreerd en dat is nu niet meer terug te draaien. Groepen die niet zoveel hebben met onze cultuur.

We zijn niet zuinig geweest op onze nalatenschap. Dat stemt mij bedroefd.

atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 15:21

Ik dacht dat de 'white helper idiots' al zo gek waren dat erger niet meer kon.
Ik had het mis, het kan blijkbaar nog steeds erger.
Straks zijn ze nog bereid om zichzelf uit te schakelen. Geef ze een scherp mes en kijk toe hoe ze zichzelf onthoofden. Ze zullen het nog doen ook.

rijk | 13-10-16 | 15:20

Het enige probleem dat ik heb met wit is het witwassen van geld. Vooral van het geld dat ik zelf niet heb.

MistaRazista | 13-10-16 | 15:20

:-) eismctwee2 | 13-10-16 | 15:17

web_krijter | 13-10-16 | 15:18

-weggejorist-

web_krijter | 13-10-16 | 15:17

Help! Ik ben zwart.
Waarom?
Racisme bestaat echt, en zwart privilege ook. Maar hoe het precies werkt, is daarmee nog niet helder. Veel zwarte Nederlanders voelen zich daarom onzeker. We zoeken hulp bij niet-zwarte vrienden: doe ik het wel goed? Ik voel me schuldig. Hoe kan ik helpen?
Kortom: voor je het weet worden onze zwarte vrienden en kennissen ook nog belast met zwarte (over) gevoeligheid, vragen en aarzelingen.
Dat kan anders. Laten we als zwarte Nederlanders zelf aan de slag gaan om onze kennis en inzicht te vergroten en de gevoelens die dat oproept te bespreken. Tenslotte is het bestrijden van racisme (ook) onze verantwoordelijkheid.
Wat is er te leren?
Veel Nederlanders zien hun eigen zwartheid niet als kleur en zijn daarom ook blind voor de voordelen die het oplevert. Zichtbaar maken van zwartheid is ongemakkelijk: zwartheid blijkt een constructie, die privileges oplevert. De onzichtbaarheid van zwartheid verhult een geschiedenis van kolonialisme en slavenhandel – dus van uitbuiting van niet-zwarte mensen. Tegelijkertijd is er in de media steeds meer aandacht voor racisme, balck privilege, black fragility en dergelijke.
Deze zelfhulpgroep biedt inzichten en leerstof voor zwarte mensen in verlegenheid, die betrouwbare bondgenoten willen worden, niet bang zijn voor ongemakkelijke vragen. Want zwart privilege betekent ook dat zwarte mensen macht en voordeel moeten opgeven, net zoals feminisme betekent dat mannen plaats moeten maken voor vrouwen. Maar hoe doe je dat precies? En welke strategieën werken het best? Hoe kun je voorkomen dat zwarte mensen (opnieuw) het gesprek domineren?
Opzet zelfhulpgroep:
De groep van max 18 zwarte mensen onderzoekt zwartheid aan de hand van korte colleges, literatuur, filmpjes en eigen ervaring. Wat is het, hoe functioneert het, hoe profiteren we ervan?
Leren over je eigen positie en privileges brengt emoties met zich mee. Het kan heftig zijn om zwartheid ter sprake te brengen in een samenleving waar spreken over racisme vaak tot grote verontwaardiging onder zwarte mensen leidt.
Er is daarom veel ruimte voor gesprek en reflectie: wat doet het met ons? Wat kunnen we doen? Hoe worden we bondgenoten? Wat kost dat ons?

eismctwee2 | 13-10-16 | 15:17

Iemand die een nutteloze studie gedaan heeft en alleen op deze manier, ondersteund met een hoop subsidie, als zzper (parttume) aan de slag kan met iets waar niemand op zit te wachten.

boerk | 13-10-16 | 15:12

nsl | 13-10-16 | 14:50

En zo is dat. Volgens het nationaal kompas, onder verantwoording van het RIVM, neemt de autochtone Nederlandse bevolking in omvang af, vanaf 2038. Dat is minder dan 1 generatie van ons vandaan, gerekend vanaf nu. Hetis al lang twaalf uur geweest. We mogen zelf de rekening betalen om onszelf op te heffen. Welk privilege ook alweer ?

netniet | 13-10-16 | 15:10

@atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 14:58
Ik begrijp het. Goed commentaar & mee eens.

ben kokhals | 13-10-16 | 15:00

Steeds meer raak ik ervan overtuigd een ongelooflijke schoft te zijn. Hoezo? Nou, ik ben blank, man, hetero, Zeeuw, minstens een van mijn voorvaderen is bottelier op een slavenschip geweest (echt!) en nog protestant ook. Kan het erger?
Vind het trouwens niet erg om in de ogen van policor Nederland niet te deugen. Ben er trots op.

Rottevanger | 13-10-16 | 15:00

White privilege wordt vooral gebruikt door en voor linksmensen bij subsidie aanvragen waarmee ze minderheden vertellen dat rechtse mensen racisten zijn.

StijlvolRechts | 13-10-16 | 14:58

@ben kokhals | 13-10-16 | 14:41
Met 'ware gelovigen' valt niet te discussiëren. Of het nu moslims zijn, of christenen, multiculturalisten, cultuurrelativisten, of zoals hier, onversneden oikofoben. Het is zó en niet anders. Mensen die het daarmee oneens zijn die 'zien het niet', we begrijpen het nog niet zo goed vanwege eeuwenlange conditionering.

Tweede punt is de zorgelijke ontwikkeling van daad naar afkomst. Was je eerst nog fout als je je bv racistisch gedroeg; nu ben je reeds schuldig door geboorte, door je huidskleur. Je kunt het niet zien, maar alles wat jou ten deel is gevallen aan positieve ervaringen in dit leven, is te danken aan je wit-zijn. Voor de duidelijkheid: dit is geen racisme! Dit is je erfzonde onder ogen zien en hopen op verlossing.

Vandaar de term: 'ware gelovigen'.

atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 14:58

Wat moet dat kosten?

HMCuiteraard | 13-10-16 | 14:56

Anja wil gewoon een centje bijverdienen. Prima toch?

batvoca2 | 13-10-16 | 14:54

@jochum1980 | 13-10-16 | 14:51 "Denk dat het type Meulenbelt nog het meest heeft geprofiteerd van haar witte kleur."
.
Inderdaad. En over de ruggen van de arbeiders.

ben kokhals | 13-10-16 | 14:54

Onnozelheid van het ergste soort. Als je op een dergelijke wijze onderscheid maakt tussen blankes en nie-blankes ben je al per definitie bezig racisme te praktiseren.

jacobh | 13-10-16 | 14:53

Denk dat het type Meulenbelt nog het meest heeft geprofiteerd van haar witte kleur.

jochum1980 | 13-10-16 | 14:51

@netniet | 13-10-16 | 14:32
slavernij bestond al duizenden jaren in alle kleuren van de regenboog, totdat het westen het afschafte en de rest van de wereld ook dwong af te schaffen. In plaats van gezeik over zwarte piet en racisme zou de donkere medemens daar wat mij betreft wel eens dankbaar voor mogen zijn. Maar goed, het afschaffen van slavernij (hoewel ik uiteraard niet voor slavernij ben) was kennelijk een van de eerste symptomen van de "weg met ons" mentaliteit.

nsl | 13-10-16 | 14:50

huh? Komt dit niet van speld.nl?

Koning Willy | 13-10-16 | 14:47

@Gualtiero | 13-10-16 | 14:20 "Alsof je 40 minuten nodig hebt om de strekking van het verhaal te weten."
.
Pavloviaanse reactie. Well well well. De strekking van het verhaal ken je dus helenmaal niet, anders had je niet zo vanuit de onderbuik gereageerd. Hier, speciaal voor jou, een kortere versie www.youtube.com/watch?v=oHXu4hhS7UY&a...

ben kokhals | 13-10-16 | 14:46

Voorlopig leven dit soort lui met zijn allen wel van de belastingcenten van de witte man. Noem het maar een privilege om elke dag op 7 uur uit het bed te kruipen om geld te verdienen voor de niet-witte uitvreters in deze samenleving. Om over betalen voor je eigen islamisering nog maar te zwijgen. Mooi privilege, dat witte privilege.

accijnstoerist | 13-10-16 | 14:46

Veel zwarte voetballers, maar in Europa alleen maar witte scheidsrechters. In Nederland heb ik nog nooit een zwarte scheidsrechter op het hoogste niveau gezien. Dat zal ook wel weer racime zijn. Of misschien toch de natuurlijke orde der dingen. Maar het blijft vreemd dat al die zwarte activisten en witte gutmensen nog geen aangifte tegen de KNVB hebben gedaan. Voetbal is racisme, leuk.

contramien | 13-10-16 | 14:46

@atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 14:13 "…zijn als ware gelovigen die strijden tegen een of ander onrecht."
.
Het lijkt er eerder op dat die "ware gelovigen" onrecht willen veroorzaken door mensen op basis van genetische afkomst tegen elkaar op te zetten en al doende "de samenleving" te ontwrichten. Volgens die lui is kolonialisme en slavenhandel iets van de witte mens. Heel dom, volkomen onterecht en behoorlijk vuig allemaal. De westerse (christelijke) mensen hebben juist die ellende, met name de slavernij, met grote inspanning ten einde gebracht rarehistoricalphotos.com/slave-shackle... En dan te bedenken dat de "aanklagers" zélf juist het hedendaagse kolonialisme aanmoedigen evenals het daartoe uitbuiten van de inheemse bevolking. De gluiperts.

ben kokhals | 13-10-16 | 14:41

De lichte huidskleur is een evolutionair gegeven ontstaan en "afgedwongen" door natuurlijke selectie. Een lichte huidskleur is beter bij minder zonlicht, een donkere huid bij meer zon zoals rond de evenaar.
Als je maar lang genoeg teruggaat waren de mensen allemaal donker gezien de Afrikaanse afstamming.
Daaruit kan je afleiden dat de licht gekleurde mens afstamt van personen die het initiatief hebben genomen wat verder te kijken dan de achterblijvers.
Verder kan je bepaalde kwaliteiten aan bepaalde rassen koppelen. Nou en? Dat is genetisch zo bepaald door evolutie en kennisvermeerdering waarvan het laatste kenmerk duidelijk in het voordeel is van de licht gekleurde mens. In Kenia lopen ze weer heel hard de marathon. De omgevingsfactoren aldaar leveren goede atleten op voor de lange afstand. Zo heeft ieder zijn eigenschappen. Het enige wat verder telt is de factor criminaliteit. Waar bepaalde type mensen ook in excelleren. Want waarom zou je alleen de goede eigenschappen normaal vinden en slechte eigenschappen als racisme willen afdoen. Dit zijn twee kanten van dezelfde medaille. Waarom zou je de waarheid verdoezelen omdat het je niet aanstaat?
.
Nou dat is nu net een eigenschap van de extreem linkse goedmens die in dromen geloofd met als doel om bij iedereen dezelfde waanzin er in te stampen. Goedschiks dan wel kwaadschiks. De linkse goedmens maakt duidelijk dat bepaalde licht gekleurde mensen ergens een afslag richting degeneratie hebben gemaakt omdat ze niet meer in staat zijn feiten van waan te onderscheiden.
Wat nog erger is: Ze lopen overal gewoon los rond warrig en kwaadaardig te zijn.

dijkbewaker | 13-10-16 | 14:39

@Piet Karbiet | 13-10-16 | 14:06
Door de balen zware shag, mag ik hopen?

Hollander01 | 13-10-16 | 14:39

netniet | 13-10-16 | 14:32

VERVOLG (met excuus)

dan de generaties voor hen. Hun geld gaat op aan het binnenhalen van zwarten die vaak geen enkele bijdrage leveren aan de maatschappij en alleen maar uitkeringen en subsidies trekken om zich vervolgens te beklagen over wit racisme.

Wit privilege ? Kunt u het nog een keer uitleggen ?

Google: white genocide.

netniet | 13-10-16 | 14:35

Ik ga straks de "Kennis van nu" kijken, over hoe knap onze voorouders waren om tijdens het doodhongeren met een gebrek aan vitamine C, toch die arme zwarten als slaaf te houden: www.dekennisvannu.nl/site/special/Sche...

frank87 | 13-10-16 | 14:32

Uhm, slavernij is een Afrikaanse aangelegenheid hoor. De slavenroutes richting Islamitisch gebied bestonden allang voordat de eerste koloniaa! daar ooit voet aan land zette. Waar het het primaire Nederlandse aandeel betreft, is het doorverkopen van handelswaar. Wat de kopende partij met de handel heeft gedaan is aan hem. Racisme was er niet, wel een kerk die sprak van heidenen. Om mensen van Afrikaanse origine die het Christendom aanhangen, moet ik dan ook immer smakelijk lachen. Er ooit wel eens bij stilgestaan dat de zwarte, de slavernij van zich af heeft kunnen werpen omdat de witte dat goed vond ?

Netals heden ten dage al deze allochtonen zich hebben kunnen vestigen in wit gebied omdat de witte dat goed vindt. Enig woord van dankbaarheid ? Nope, toen niet, nu niet en nooit niet. We bevinden ons in een tijdperk waarin zogeheten nuttige witte idioten er alles aan doen om diversiteit te bewerkstelligen in wit gebied. Dat is kennelijk heel belangrijk, net als Azië er moet zijn voor de Aziaten, Afrika voor de Afrikanen, het Midden Oosten voor moslims, is wit ge bied voor iedereen.

Witte vrouwen zij. massaal aan het werk gezet en komen daardoor al een aantal decennia er ni4t meer aan toe om voldoende kinderen te krijgen. Er is dus te pleiten dat dit een geboorte-beperkende maatregel betreft en dan is er dus sprake van feitelijke genocide, als de juridische omschrijving van genocide wordt gevolgd. In de avond worden de kinderen van deze ontwrichte witte gezinnen gezombified voor de tv of een device want het hele huishouden ligt gewoon nog te wachten.

De revenuen van de werkende witte vrouw is niet naar de witte gezinnen gegaan want ze zijn om geen enkele manier rijker

netniet | 13-10-16 | 14:32

@Gerard Leeflang
Wat zegt het dan? Ik weet wel iets van computers maar ben niet zo thuis in de technische achtergrond van alle soorten foutmeldingen.

Braboblanke | 13-10-16 | 14:30

Straks moeten alle witte mensen, waaronder ik, verplicht worden een lichtbruin/donkerbruin/zwart kleurtje te laten zetten in een van de Gemeinschaftlichen Kammer Geschellschaftbureaus. Ja, das Wollen Wir.

meneer Q | 13-10-16 | 14:27

Dit bovenstaande stukje wat een letterlijke copy/paste is, gaf me AIDS.
Ik heb nog nooit zo'n racistisch stuk in m'n leven gelezen. Racistisch naar "witte mensen" toe uiteraard. What the fuck is er mis met dat persoon dat het opgeschreven heeft?!

LangeTijdGeleden | 13-10-16 | 14:22

"Tenslotte is het bestrijden van racisme (ook) onze verantwoordelijkheid."

Wat een fucking onzin
Ik voel me niet verantwoordelijk als een Japanner een Zuidkoreaan onder loopt te schelden

niemand specifiek | 13-10-16 | 14:20

ben kokhals | 13-10-16 | 14:10
Alsof je 40 minuten nodig hebt om de strekking van het verhaal te weten. Die "Schwarze Sonne" (SS symbool) bij die eerste link zegt al voldoende.

Gualtiero | 13-10-16 | 14:20

Roadblock | 13-10-16 | 14:17
Dat is ook de eigenaar van de musical soldaat van oranje.

Glasgow Argus | 13-10-16 | 14:18

Eigenlijk zou iemand gewoon moeten gaan en het dan stiekem allemaal filmen. Ik denk dat je mond open valt van verbazing hoe feiten-loos zaken gebracht zullen worden, dat weerwoord niet gewaardeerd wordt en er zelfs op een bepaalde agressieve manier over witte mensen wordt gepraat met als conclusie dat u zich schuldig moet voelen en vooral niet mag oordelen over mensen die niet wit zijn want die zijn enkel en alleen slachtoffer van uw wit zijn en doen nooit wat verkeerd, doen ze dat wel dan komt dat dus omdat u wit bent waardoor hun sowieso minder kansen krijgen dus ze moeten wel.

StijlvolRechts | 13-10-16 | 14:15

Kwestie van prioriteiten stellen. Mensen als Matthea Westerduin, Anja Meulenbelt en Janneke Stegeman zijn als ware gelovigen die strijden tegen een of ander onrecht. Als witte heteroman ga ik gewoon maar eens achterover leunen denk ik. Dus, weg met mij, maar ook niet komen zeuren als het niet bevalt.

atheïstisch stemvee | 13-10-16 | 14:13

Piet Karbiet | 13-10-16 | 14:06
Vanbinnen pikzwart, goh je meent het. En dat met zo'n voornaam ;)

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 14:10

@Gualtiero | 13-10-16 | 13:53
Jij bent snel. Veertig minuten video in negen minuten doorspoelen en dan meteen erop los :)

ben kokhals | 13-10-16 | 14:10

Dit MOET toch echt een dolletje zijn? Als je dat verhaal achter die link leest, dan kun je niet anders concluderen, dan dat ze GS op de hak nemen.

xspalm | 13-10-16 | 14:08

Ik ben niet "wit", ik ben blank.
Ik vind wit een beledigende term, het klinkt mij ongezond in de oren. ("Je ziet wit, voel je je wel goed?")
Als ik, als blanke man, een donker iemand wil omschrijven, moet ik me in allerlij bochten wringen om hem en daarmee iedereen met een soortgelijk uiterlijk, niet te beledigen.
Maar ik mag blijkbaar niet zelf bepalen hoe ik zelf omschreven wil worden.

Wie meldt mijn plempsel even aan bij het MDI?

Prof. Yakko | 13-10-16 | 14:08

Door zwarte mensen allemaal als kansarm en zielig te bestempelen en witte mensen allemaal een collectief schuldcomplex aan te praten ben je toch echt zelf behoorlijk racistisch bezig. Daar ook nog een verdienmodelletje aan plakken is al helemaal schaamteloos.

Dikr | 13-10-16 | 14:06

Ik ben niet wit, ik ben lelieblank. Als ik heb gezopen een beetje rozig. In me hoofd, bedoel ik. Van binnen ben ik pikzwart.

Piet Karbiet | 13-10-16 | 14:06

Ik, geboren als zwarte Albino in het voormalige Zanzibar, ondervind dagelijks de negatieve effecten van wit zijn. Mijn vader accepteert mij niet om wie ik ben, mijn moeder heeft mij zelfs na de bevalling nog geprobeerd te aborteren, mijn broers en zussen lopen in een boog om mij heen, eigenlijk zijn alleen de witte mensen mijn vrienden, juist de mensen die het zo slecht met mijn voorouders voor hadden. Ik zit letterlijk gevangen tussen twee werelden en kan er niet uit. Deze training gaat mij op weg helpen om te accepteren wie ik ben en waarom ik ben wie ik ben. Jammer dat Geenstijl een DDoS heeft veroorzaakt, ik blijf op F5 rammen tot ik bij het inschrijfformulier ben.

Handsomeboy | 13-10-16 | 14:04

Het was ook onvermijdelijk dat de vocabulaire van Social Justice Warriors en academische feministes uit de VS ook in Nederland zou opduiken. Al is het zo'n tien jaat later.

Mike_DB | 13-10-16 | 14:03

Cocaïne logica.
*****
Als je echt gehaat wilt worden is dit soort zelfhaat de beste methode. Door tegen de nieuwkomers te zeggen als "Jij moet mij haten omdat in blank ben", of "Jij bent door mijn soort ongelukkig, ik schaam mij diep", gaan ze je haten.
*****
90% van de wereld haat nu de westerse beschaving. Dat wordt veroorzaakt doordat organisaties als de Vara en De Nieuwe liefde daartoe oproepen.
*****
Grootse probleem is dat de Vara etc. het zo brengen dat niet zij maar u en ik de daders zijn. Daar kijken de nieuwkomers wel doorheen, maar de schade blijft extreem groot.

Orakel1958 | 13-10-16 | 14:03

Zie Artikel 1 van het wetboek.

Kromme Banaan | 13-10-16 | 14:03

@ bisbisbis | 13-10-16 | 13:42

Mooi punt wel. Verbaas me er altijd over dat de (Randstad)gutmensch schijnbaar compleet blind is voor het lot van blanke mensen aan de onderkant van de samenleving, vooral wanneer ze in de provincie wonen. 'De top in Nederland is volledig wit'.. en de onderkant ook grotendeels, maar dat is dan weer niet in the white privilige theorie te vatten, dus wordt maar genegeerd.

Sjors W. | 13-10-16 | 14:02

@Koonkluk Huis
Albino, ik zou je het liefst levend willen koken en oppeuzelen. Is goed voor de sex-drive. Haha, nee joh, is primitieve negerfolklore.

Zeker, witte mensen stinken ook, maar je kan ze tenminste nog een uit Amerika geïmporteerd virus/schuldgevoel aanpraten. Het is 2016 en in Duitsland kan je nog steeds de jeugd aanspreken vanwege Hitler. Die jeugd begint te stotteren en te proesten en voelt zich schuldig. Als moreel verheven mens kan je dan uitleggen dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de daden van mensen in de jaren 40. Worden ze blij van. Ik ook, eerst breek je ze af, voelt goed, dan geef je ze weer wat self-esteem. Iedereen blij en mijn rol als grote vergevende moraalprekende heropvoeder is hevig stimulerend.
Empathie, schuldbewustzijn .. het is een witte mensen aandoening.

RickTheDick | 13-10-16 | 14:02

.https://www.youtube.com/watch?v=Ggj8d4OHDfs Kon het niet laten Sorry ik ben wit.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 14:02

Dit racisme shaming komt voort uit het Cultureel Marxisme. Waarom blijven jullie het voeden?
Als je iets niet voedt sterft het vanzelf af. Negeren die troep dus.

PrachtigeHorizon | 13-10-16 | 14:02

@Kromme Banaan | 13-10-16 | 13:57
Wit van buiten, zwart van binnen? Want andersom is dat een soort van landverrader.

Pierre Tombal | 13-10-16 | 14:01

Racisme tegen blanken bestast ook. Het is grootschalig en heftig. Onze cultuur wordt erdoor bedreigd, vrouwen en meisjes durven hun armen en benen niet meer te tonen (door intimiderende en discriminerde moslims) we vieren gee Pasen meer maar voorjaar, we vieren geen kerst meer maar winter. We vieren geen Sinterklaas meer. De witte mensen worden vervangen door gekleurde geimporteerde mensen. Dat is de opzet en het doel van EU beleid. het wordt tijd dat wij ons gaan verzetten tegen de genicide die op de europese bevolking wordt gepleegd. Ons racist noemen is een afgeleide van dat beleid.

Rheia | 13-10-16 | 14:01

Racisme tegen blanken bestast ook. Het is grootschalig en heftig. Onze cultuur wordt erdoor bedreigd, vrouwen en meisjes durven hun armen en benen niet meer te tonen (door intimiderende en discriminerde moslims) we vieren gee Pasen meer maar voorjaar, we vieren geen kerst meer maar winter. We vieren geen Sinterklaas meer. De witte mensen worden vervangen door gekleurde geimporteerde mensen. Dat is de opzet en het doel van EU beleid. het wordt tijd dat wij ons gaan verzetten tegen de genicide die op de europese bevolking wordt gepleegd. Ons racist noemen is een afgeleide van dat beleid.

Rheia | 13-10-16 | 14:01

Ik ben als witte mens geboren. Waarvoor excuses. Dat gezegd hebbend ben ik natuurlijk wel blij met mijn huidskleur. Het heeft me veel voordeel opgeleverd. Zo hoefde ik niet naar school, geen diploma's te halen en kreeg ongezien de beste banen aangeboden, waar de gekleurde gestudeerde en gediplomeerde medemens naar kon fluiten. En zo hoort het.
En toch ben ik niet te beroerd om mijn blanke lans in elk gekleurd vrouwelijk wezen te boren om haar te plezieren.
Sorry voor jou Anja. Jij bent wit.

Graaf van Egmont | 13-10-16 | 14:01

U mag niet zwart-wit denken.Zeker niet wit ;=]

Kromme Banaan | 13-10-16 | 14:00

Blanke mensen zijn dus zo verschrikkelijk dat mensen uit de gehele wereld er alles voor overhebben om hier te wonen. Het lijkt mij dus dat wel NIET iets verkeerd doen en de rest van de wereld dus WEL.
.
Dat was het politiek correcte antwoord, omdat de werkelijkheid komt simpel gezegd gewoon door IQ. Daarom doen chinezen het hier gemiddeld ook beter dan de gemiddelde blanke.
.
Maar IQ mogen we niet over praten, dus hou het maar bij de bovenste verklaring.

heldheino | 13-10-16 | 13:59

White privilage, waardan, heb kotsbeu van dit gezeik

Bokito ergo sum | 13-10-16 | 13:59

Ik wens dat ik ook een beetje Afrikaan was, maar dan enkel datgeen dat tussen mijn benen hangt.

Ruben Landzigt | 13-10-16 | 13:59

Anja Meulenbelt? Moeten al die witmenschen die daar tegen betaling in de unieke gelegenheid gesteld worden om zichzelf gepriviligeerd te mogen schamen voor hun blank-zijn nu écht door dat tragische, sociopatische fossiel geteisterd worden?
-
Die vrouw is één bonk tot-in-den-treure over zichzelf afgeroepen tragiek: keesjemaduraatje.blogspot.nl/2013/03/w...
-

bisbisbis | 13-10-16 | 13:58

Een nieuwe vorm van georganiseerde zelfhaat en pijniging, het gelukzalige gevoel altijd te kort te schieten - en in dit geval je best dan niet meer te hoeven doen, in tegenstelling tot de calvinisten. Prekerig, better-than-thou, non-believers uitsluitend. Wit zijn en daar auw van hebben is bijna het nieuwe protestantisme.

Sjors W. | 13-10-16 | 13:58

Wut? Staat daar nu echt dat "feminisme betekent dat mannen plaats moeten maken voor vrouwen"? In de trein misschien. Als je zwanger bent. Daarbuiten zul je jezelf gewoon moeten bewijzen, net als een echte vent. Tenzij het natuurlijk gaat om een (semi)overheidsorganisatie die een excuustruus zoekt, want dan hoef je tijdens het sollicitatiegesprek alleen maar je nagels te lakken.

Pierre Tombal | 13-10-16 | 13:58

Kunnen we een bijstandsuitkering in het vervolg niet gewoon "allochtoon privilege" noemen? Aangezien zij er het meeste gebruik van maken.

IslamPislam | 13-10-16 | 13:58

Ik ben een macamba preto volgens de buren ;=]

Kromme Banaan | 13-10-16 | 13:57

Dit is toch alstjeblieft een hele slechte grap zeg? Anders zijn ze wel echt volkomen de weg kwijt.
En trouwens, voor de laatste keer, IK BEN NIET WIT!!! IK BEN BLANK!!! Met je stomme quasi-hippe kutanglicisme. Ga maar ergens anders de "sorry dat ik blank ben"-excuseerblanke uithangen.

Lefgozer | 13-10-16 | 13:55

Foute database, zal wel een witte database wezen.

Schoorsteenveger | 13-10-16 | 13:54

ben kokhals | 13-10-16 | 13:44
Ga eens even heel gauw dood met je anti-Semetische propaganda. Flikker op.

Gualtiero | 13-10-16 | 13:53

Je zal het maar verzonnen hebben.
Of, om met Monty Python te spreken: 'In Wales they hang people for less.'

De Vrijlansier | 13-10-16 | 13:53

$ telnet denieuweliefde.com 80

Trying 213.206.86.40...

Connected to denieuweliefde.com.

Escape character is '^]'.

GET denieuweliefde.com/ HTTP/1.0

HTTP/1.0 500 Internal Server Error

Date: Thu, 13 Oct 2016 11:52:20 GMT

Server: Apache/2.4.6 (CentOS) OpenSSL/1.0.1e-fips PHP/5.6.24

Juist ja! Een beetje uit de hoogte doen, maar wel een indiaan als servant gebruiken. We zien het wel, hoor! ;)

Balsaq | 13-10-16 | 13:53

Braboblanke | 13-10-16 | 13:47
Ghaha, de foutmelding zegt alles, én mooie zwarte letters op een witte achtergrond.
Karma greep even in..

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 13:52

Jaja, we moeten kleuren zien dus. Als je geen kleuren ziet ben je een racist of zoiets. Mijn wtf momentje van de dag.

XaleX_2 | 13-10-16 | 13:51

Ik ben een albino. Met kroeshaar.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 13:50

Komt er ook een cursus voor moslims die Joden haten?

Moslims die slaven houden (doen ze nog steeds)

Moslims die vrouwen onderdrukken?

Moslims die kinderen verkrachten?

Vogelbeest | 13-10-16 | 13:49

Wel goed dat er af en toe een grapje of kwinkslag in zit, zo blijft de boodschap hangen bij de toehoorders/slachtoffers.

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 13:49

maar, betaal ik met mijn even zuur als witverdiendegeld mee aan deze witshit?

(Behind)Doors | 13-10-16 | 13:48

Wauw. Binnen 3 kwartier na posten van dit onderwerp door Van Rossem ligt de complete site van De Nieuwe Liefde eruit. Volkomen offline, alles. Ze hebben een beetje last van white guilt geloof ik.

Braboblanke | 13-10-16 | 13:47

Als je wit bent moet je naar de dokter en niet naar een zelfhulpgroep.
Of denkt Jomanja Meulenbelt dat je met zweefteverij ernstige aandoeningen kan genezen?
In dat geval moeten ze haar voor het medisch tuchtcollege slepen.
En als ze toch die kant op gaat, kan ze gelijk even nadenken of haar leven onderhand niet voltooid is, want ze heeft al genoeg ellende veroorzaakt, en dat gaat er niet minder op worden zo te lezen.

Cuyahoga | 13-10-16 | 13:46

*double facepalm*


Het zou hilarisch zijn, dat interne racisme van deze Gutmenschjes, als het daadwerkelijk een marge-verschijnsel betrof. Helaas is deze zwakzinnige redenatie zo wijd verspreid dat het de maatschappij meesleept in stupiditeit.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 13:46

En dat in deze tijd.

Boerkablaffer | 13-10-16 | 13:46

Aan de VU levert dit studiepunten op en is dit verdienmodel geaccrediteerd vanaf collegejaar 2017. Dit is gewoon een pilot van de fac. sociale wetenschappen.

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 13:45

"Hoe kun je voorkomen dat witte mensen (opnieuw) het gesprek domineren?"
Wordt dit dan niet georganiseerd door blanken? Daar heb je het al.

zwarte_weduwe | 13-10-16 | 13:45

Satire loslaten op dit stukje is niet nodig. Het is van zichzelf al satire van de bovenste plank!

nee_toch? | 13-10-16 | 13:45

"De onzichtbaarheid van witheid verhult een geschiedenis van kolonialisme en slavenhandel – dus van uitbuiting van niet-witte mensen."
.
Nu wordt het oppassen. Op een sluipende manier worden hier de witte mensen synoniem gemaakt met ultrafout. Zoals volgens sommigen het Duits zijn synoniem is met een Nazi zijn www.youtube.com/watch?v=w181y5bGLWM Dit riekt naar estreem-racisme. Hier komt bij dat bijvoorbeeld "de geschiedenis van slavenhandel" niet een per sé de geschiedenis van witte mensen is. Prof. Tony Martin, kom er maar in: www.youtube.com/watch?v=1KlwzC0VMAY

ben kokhals | 13-10-16 | 13:44

BekiekUtMoar | 13-10-16 | 13:13
Albino's lopen in Nigeria e.o. nog steeds het risico vermoord te worden en te worden opgegeten vanwege hun witheid. Zou mooi zijn als de gemiddelde Nigeriaan zich daar eerst eens druk over maakt. Verder staan blanken (Europeanen, Amerikanen) in het christelijke deel van Afrika nog steeds in hoog aanzien. In elk geval een stuk hoger dan de Chinezen die daar de zaak als sprinkhanen aan het kaalvreten zijn.
Verder ben ik geen racist hoor. Ik ben dol op Nigeriaanse vrouwen.Jef Geeraerts verdiende de nobelprijs voor literatuuur.

R van Perzie | 13-10-16 | 13:43

Op de Nederlandse bevolking van 17 miljoen mensen zijn er zo'n 800 - á 900.000 zwart in onderscheiden gradaties. Dan hebben wij nog eens zo'n 1,2 miljoen lieden met een tintje koffie in allerlei schakeringen. Zo op of rond de 15 miljoen is gewoon strontouderwets kaaskoppenblank.
-
Hoezo: 'onzeker'???

bisbisbis | 13-10-16 | 13:42

Elke logica is zoek: "Veel Nederlanders zien hun eigen witheid niet als kleur en zijn daarom ook blind voor de voordelen die het oplevert.". Alsof dat niet juist heel goed is om niet in kleur te denken?Bovendien, als zoveel Nederlanders het niet als kleur zien, waarom kan er dan überhaupt witprivilege bestaan? Door wie wordt dat dan "uitgevoerd"? Dat moeten dan toch mensen zijn die WEL in kleur denken, maar dat zijn dan juist de niet witte nederlanders of zo? Of zijn alle werkgevers en mensen in hoge posities alleen racistisch? Maar dan moet je DIE toch aanspreken en niet de Nederlanders die toch al niet in kleur denken, en ze vervolgens WEL in kleur te gaan laten denken? Dat is toch juist wat we NIET willen? Volkomen de weg kwijt die mensen.

een_mike | 13-10-16 | 13:42

Ok ik ben wit- en nu?
Ik kwam niet meer bij hiervan.

Roadblock | 13-10-16 | 13:42

Negers zijn niet toegestaan bij deze zelfhulpgroep, begrijp ik?

tipo | 13-10-16 | 13:42

Vroeger hadden we 1 neger in de klas en niemand deed daar moeilijk over en hijzelf ook niet. Hij hoorde er gewoon bij en in de winter schaatste hij net als de anderen op de ijsbaan en op de vijver.

Racisme en al die andere troep is boven komen drijven toen er opeens niet 1 neger, niet 2 negers maar hele hordes kwamen. Duizenden. Tienduizenden. Vanaf dat moment kwam er gezeik.

van Oeffelen | 13-10-16 | 13:41

En dan ook nog een Nobelprijs voor Dylan.
De wereld holt naar zijn einde.

watergeus | 13-10-16 | 13:40

Ik vind "zwarte vrienden zo verschrikelik racistisch. We hebben daar een veel vriendelijker woord voor, negers. Iedereen weet wat je bedoelt en het is een stuk sympathieker. Ik ben blank, niet wit en een neger is alles behalve zwart, degenen die zwart benaderen, vaak ethiopiers, zijn sterk in de minderheid. Zo is een chinees niet geel en een indiaan niet rood. De simplificering van de menselijke kleur is in mijn ogen pas echt racistisch.

En Anja Meulenbeldt.... ach, zielig toch, dat je aan het einde van de rit jezelf en je principes moet verloochenen om nog een schnabbel te kunnen meepikken.

bergsbeklimmer | 13-10-16 | 13:40

Afgelopen week was er nog grote verontwaardiging over etnisch profileren. Dacht ik toch bij mezelf, laat ik maar even mijn mooie donkerbruine Indonesische man vragen of hij ooit in de afgelopen 16 jaar in Nederland zonder reden door de politie is aangehouden. Nee hoor, was ie niet. En gezeur over, ik krijg geen baan vanwege mijn afkomst of huidskleur, hoor ik ook niet. Mijn man is gisteren aan en avondopleiding begonnen. Hij vind namelijk dat hij nog niet de nodige kennis in huis heeft.

Misschien nauwelijks te geloven, maar het leven van een doorsnee witmens in Nederland gaat niet alleen maar over rozen. Voor en duur goud horloge of ketting moet men bijvoorbeeld lang en soms hard werken. Dat krijgen wij toch echt niet zomaar van onze medewitte cadeau.

DeMof | 13-10-16 | 13:39

-weggejorist-

Pedronegro | 13-10-16 | 13:38

8 Jaar lid van de eerste kamer voor de SP geweest. Dat zegt op zich al voldoende.

Hoogerheide | 13-10-16 | 13:38

Meulenbelt laat zich gratis in haar reet nemen, dus wat let eenieder?
Het zou zo maar een truc van haar zijn om je van kleur te laten verschieten.

topsporter | 13-10-16 | 13:37

De Nieuwe Liefde, irritante subsidieput voor afgevulde babyboomers met schuldcomplex.

Ad Hominem | 13-10-16 | 13:37

Een college van Anja Meulenbelt? Het is volbracht. Heer ontferm u over ons.

Van Zessen Klaar. | 13-10-16 | 13:36

van Oeffelen | 13-10-16 | 13:32
Iemand anders de schuld geven is natuurlijk veel makkelijker dan je eigen zooi op te moeten ruimen.

Gualtiero | 13-10-16 | 13:35

Ik ben wit maar dit herken ik totaal niet! Waar komt dit rare schuldgevoel opeens vandaan?!?

zeefert | 13-10-16 | 13:35

Nee volkomen duidelijk, het wit zijn is het probleem, de persoon die wit is, is schuldig aan het probleem. Niet hoe een omgeving eventueel reageert op wit zijn. Nee, het hebben van die kleur maakt je anders en eigenlijk is witheid dus een ziekte. For the love of God: iemand enkel om z'n witte huidskleur van iets betichten is OOK RACISME!

Of willen ze nu eindelijk iets gaan doen aan de hemeltergende ongelijkheid: dat je wit moet zijn om naar school te mogen, gezondheidszorg te krijgen, te mogen stemmen of recht te hebben op een uitkering. Dat is inderdaad toch niet eerlijk? Of was dat nou 300 jaar geleden?

een_mike | 13-10-16 | 13:35

Zou Anja en de rest van die leipen uit belastingcentjes betaald worden ?
Uw Verzekeringsadvis | 13-10-16 | 13:32
Nee, ik denk dat ze naast dit initiatief een baan bij een commercieel bedrijf hebben, van 80 uur per week, en dat ze dit allemaal uit liefde voor de minder bedeelden uit eigen middelen doen.

kadoendra | 13-10-16 | 13:35

Hartgrond | 13-10-16 | 13:21
.
Als er bij mevrouw metdedag destijds donkere kindjes uitkwamen was dat toch minder leuk geweest. In ieder geval reden voor een goed gesprek. Dan hadden ook deze donkere kindjes geen vader gehad.

metdedag | 13-10-16 | 13:35

Tsjonge. Hoe onvoorstelbaar dom kun je zijn? Echt, mijn verstand staat stil bij zoveel onnozelheid en zelftwijfel. Iedereen die zich aanmeldt bij deze zelfhulpgorep ( hahaha, 'zelfhulp' ) moet subiet worden opgenomen en psychiatrisch onderzocht. Die lui staan met één been in het graf, bungelen op de rand van zelfdoding agv eigenhaat.

HoezoNickname | 13-10-16 | 13:34

Ja, als reaguurders worden we niet betaald. Dus het krijgen van privileges lijkt me dan zeer gepast.

Alexander des Burgus | 13-10-16 | 13:34

Pierke Smulders | 13-10-16 | 13:27
Volgens mij doen ze dat omdat "blank" "vrij van smet" betekent of zoiets. Dom, want "wit" heeft exact dezelfde betekenis. Is natuurlijk ook gewoon een veramerikanisering ("white", al die linkse gekte komt immers uit Amerika) en niets anders.

Gualtiero | 13-10-16 | 13:33
-weggejorist-
Sinister-President | 13-10-16 | 13:33

Om van de enorme puinhopen in Afrika en in de zwarte wijken in de US de blanke man de schuld te geven is wel erg gratuite en gemakkelijk. De neger heeft er zelf een rotzooi van gemaakt, en dat ligt naar alle waarschijnlijkheid aan de neger zelf.

van Oeffelen | 13-10-16 | 13:32

Zou Anja en de rest van die leipen uit belastingcentjes betaald worden ?

Uw Verzekeringsadvis | 13-10-16 | 13:32

EnNouJijWeer | 13-10-16 | 13:14
Hoe wil je dat in den praktijk aanpakken dan? Zo wereldwijd?

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 13:31

In mijn werk heb ik sinds kort veel te maken met allochtonen. Marokkanen, Turken, Antilianen, Hindoestanen, Surimamers etc.

Nog nooit heb ik zoveel racisme en discriminatie meegemaakt. Van Surinamers naar Antillianen, van Turken naar Surimamers, ga zo maar door. Zo primitief, mijn mond hing er af en toe van open.

Tweede, derde generatie Nederlander en toch beschouwd men zich als een Marokkkaan of Turk. Want bah, een Nederlander wil je echt niet zijn, dat is iets minderwaardigs.

De meeste weerzin gaat uit naar de witte autochtoon, daar is men eensgezind in. Terwijl die autochtoon over eieren loopt om maar niet van racisme beschuldigd te worden.
Het is de omgekeerde wereld.

Beschuldigingen over wit racisme zijn meestal abstract, want concrete voorbeelden zijn er nauwelijks te geven.

orange pekoe | 13-10-16 | 13:31

Het verschil tussen Witte, zwarte, bruine, gele mensen is zooooo 20e eeuw. Cultuurverschillen daar hebben we het over.
.
Die Anja Meulenbelt geeft al die voorlichting vast niet voor niets. Maakt haar eigen werk. Een echte ondernemer.

metdedag | 13-10-16 | 13:30

De grootste racisten zijn die zelfbenoemde anti-racisten.

Admiraal Balthasar | 13-10-16 | 13:30

Psychologisch Sociale kwakzalverij. Het is maar waarmee je mensen een schuldgevoel mee wilt aanpraten om je eigen schulden af te betalen en je schoorsteen te laten roken. Net zo ranzig als TV-dominee`s die een geloof misbruiken voor een privé-collecte.

Feynman | 13-10-16 | 13:30

Ik mis nog een workshop katoenplukken voor wittemannen met tomeloos schuldgevoel.

Schmalz | 13-10-16 | 13:29

Ik ben wit, dus racist. Wat ik als Geuzennaam beschouw.
Als ondernemer hou ik ongeveer 25 zwarte mensen aan het eten, wonen en leven. Naar wederzijdse tevredenheid.
Lichtgetintiërs hebben we (gezamenlijk besloten) binnen ons bedrijf ausradiert. Geen ramadangehannes, bidhok en meer van die ultieme multiflauwekul. Geprobeerd hebben we het met ze en het bleek een wespennest. We kregen zelfs schriftelijke adviezen van een lokale moskee hoe het relihok in te richten, lunchtrommels (geen pigmeat in de buurt van moslims), en periodieke bezoeken van de imam 'die ons bedrijf zou zegenen en reinigen'. En de verzoeken om een vrijwillige bijdrage aan ze.
Nu moslims in beginsel niet meer welkom zijn bij ons, zijn we blijkbaar ook op een soort zwarte lijst geplaatst.
Waarom wij breeduit lachen, een lekker broodje beenham nuttigen en er vrijdag nog even over nalachen bij een grote Pils.

pennestront | 13-10-16 | 13:29

Volgens mij is deze dame gewoon een subsidiehoer die haar broodheren geeft waar ze om vragen.
Of een zakenvrouw met een wellicht succesvol verdienmodel, zo u wilt.
Uit uw en mijn portefeuille, dat dan weer wel natuurlijk.

jemagookniksmeer | 13-10-16 | 13:28

Ik overweeg aangifte van racisme te doen. Vervang witte door elk ander bevolkingsgroep en de voorgedrukte aangifte's liggen al klaar. Dit is gewoon racisme in zijn puurste vorm.

StijlvolRechts | 13-10-16 | 13:28

White privilege is echt zwaar gelul. Ik voel me ook zeker niet schuldig. Ik heb hard moeten werken en vechten voor wat ik heb.

Mali | 13-10-16 | 13:27

Flikker toch op met dat "wit". Ik ben blank. Er zijn geen "witte" mensen. Behalve Michael Jackson dan, maar dat was een neger.

Pierke Smulders | 13-10-16 | 13:27

Heb je iets tegen Witten? Moet je ook hun uitvindingen niet gebruiken....

Zzzzooooffff | 13-10-16 | 13:27

Ten slotte: ik word al jaren etnisch geprofileerd door de belastingdienst.

crankshaft | 13-10-16 | 13:27

haha eenrichtingsverkeer

luccmeister | 13-10-16 | 13:27

Als ik dit soort dingen lees denk ik eigenlijk meestal dat het een grap betreft.

Helaas lijkt dat niet zo te zijn.

Wat een ellende

RakantnogWal | 13-10-16 | 13:26

Als je wit bent moet je je temperatuur opnemen, een asperientje nemen en eens vroeg naar bed gaan. Dat helpt veel beter dan Anja Meulenbelt.

omanders | 13-10-16 | 13:26

Wat vinden mensen met vitiligo hiervan? Die worden dubbel gepakt.

Normpje | 13-10-16 | 13:26

Typisch Nederlanders vraag ( ongeacht kleur) " is het gratis "? Zo ja dan wil ik graag gaan. Gratis humor altijd goed. Als het een betaald business model is dan weten we genoeg. Het is gewoon handel het zaaien van tweespalt.

Goatboy2014 | 13-10-16 | 13:25

Muil houden, belasting betalen, alimentatie betalen,voor racist uitgemaakt worden, hypotheek betalen en uit je huis geflikkerd worden als je vrouw dat wil en dan je kinderen niet meer mogen zien, dat zijn zo ongeveer de privileges van een blanke man.
Ik voel me plotseling ook een Afrikaan in een verkeerd lichaam, kan ik ergens geholpen worden?

crankshaft | 13-10-16 | 13:25

Als je op de link klikt krijg je precies te zien wat er mis is met dit soort figuren. Ze baseren zich niet op feiten maar op hun eigen waandenkbeelden.
Overigens zou ik wel eens willen weten wie de schrijfster van dit stukje is.

Mubbenschonster | 13-10-16 | 13:24

Zwart is de afwezigheid van kleur, wit is alle kleuren tegelijk. Daarom zijn mengsels ook altijd grijs. O wacht....

spuitje11 | 13-10-16 | 13:23

Zelfhulp is een geil woord

Marcel66664746 | 13-10-16 | 13:23

Het is allemaal te laat voor het westen, ik denk helaas dat de strijd al verloren is. Zeker in de vs is men heel erg hard bezig zichzelf af te schaffen en een tweede india of mexico te worden. In europa lopen we niet ver achter, worden we een tweede noord-afrika. Wanneer we dan met z'n allen een minderheid zijn in ons "eigen" (is dan natuurlijk niet meer ons land) vermoed ik niet dat de nieuwe dominante bevolkingsgroepen ons zo goed zullen behandelen als wij hen nu en er al helemaal niet over zullen peinzen om zichzelf af te schaffen zoals wij dat nu doen.

nsl | 13-10-16 | 13:22

she can go play hide and seek and fuck herself. Zo ver van de werkelijkheid af staan is eigenlijk een misdaad tegen de mensheid, ongeacht de kleur.

deEerlijkeLeugenaar | 13-10-16 | 13:22

Anja Vuilnisbelt

subsidistan | 13-10-16 | 13:22

Ik ben bruin rond de anus.
Hoe nu verder?!

Marcel66664746 | 13-10-16 | 13:22

Feminisme is gericht tegen de blanke man.
Donkere kindjes zijn gewoon het leukst.

Hartgrond | 13-10-16 | 13:21

Tja, het UvA-rapport diversiteit is klaar, dat gaat weer een hoop zinloos gebrabbel in de ruimte opleveren. En geld kosten.
www.folia.nl/actueel/104231/uva-kondig...

Houdt de bullshit-bing-kaart alvast maar bij de hand, alsmede de aspirine. En doe gerust de quiz: "Hoeveel diversiteitsterminologie ken jij?
Hoeveel diversiteitsterminologie ken jij? Test jezelf!"

www.playbuzz.com/foliag10/hoeveel-div...

Abject | 13-10-16 | 13:19

Ik was onderaan begonnen,bij de commercial.

van stampij | 13-10-16 | 13:19

Nogal paniekzaaierij dit, volskvervanging to the rescue. Over 30 jaar is de nederlander een koffiekleurig mens met vrouwen die een snor ontwikkelen vanaf hun twaalfde.

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 13:19

-weggejorist-

Pommmetje | 13-10-16 | 13:19

Is er inmiddels, náást het meldpunt voor beroeps-klaagnergers en policore voorhoede-deugbeschermers voor institutioneel racisme door booswitte blankenschurken, ook een meldpunt geopend voor die blanken?

Ik voel me namelijk bestempeld als onvoorwaardelijke racist, die zich een blijvend schuldgevoel dient te laten aanwrijven en permanent in een hoekje dood moet gaan zitten schamen. Daar lijd ik zodanig onder dat ik zwaar gefrustreerd ben en psychisch disfunctioneer en langzaam ontspoor.

HypoPseudo | 13-10-16 | 13:19

Inderdaad met dit soort beschrijvingen is satire maken niet eens nodig.
Maar wederom rijst de vraag waarom komen al die zwarten toch naar zo een door wit privilege gedomineerd continent en waarom haalt geen blanke het in zijn hoofd om naar een zwart privilege continent te gaan?
Ik wilde me inschrijven, maar voel me helaas niet schuldig.

Franker | 13-10-16 | 13:18

14 november? Dus het is ook nog eens ter ere van de 60e verjaardag van Peter Erdogan de Vries?

Prof. D.A.H. Vintik | 13-10-16 | 13:18

Mijn witheid geeft mij het "privilege" dat ik me rot mag werken om belastinggeld af te staan aan mensen die deze witheid niet hebben en daarom niet hoeven te werken.

sinar2 | 13-10-16 | 13:17

Nederland wordt steeds meer een open inrichting.

Lupuslupus | 13-10-16 | 13:17

Wat is dit nou weer voor een schuldcomplex. Die mensen zijn echt rijp voor een psychiater.

Fappelmoes | 13-10-16 | 13:17

Pommmetje | 13-10-16 | 13:16
Zolang het je maar niet zwart voor ogen ziet.

Glasgow Argus | 13-10-16 | 13:16

Help ik ben zwart!
Mijn ouders zijn naar Nederland gekomen om te profiteren van de verzorgingsstaat. In hun thuisland hadden ze niet, maar in Nederland konden ze meteen genieten van zorg, onderwijs, huisvesting en veiligheid van het hoogste niveau in de wereld - zonder dat ze daar ook maar een cent aan hebben hoeven bijdragen.
Nu voel ik me een beetje schuldig. Ik ben een klootzakkie dat brommers jat, meisjes betast en blanke kakkers een ram geeft. En dat terwijl ik weet dat ik nu schaapherder zou zijn geweest als mijn ouders niet waren vertrokken. Ik heb alles aan Nederland te danken, en heb het gevoel dat ik niet genoeg terug doe.
Wat kan ik doen?
[Keep dreaming]

Zeddegeizot | 13-10-16 | 13:16

-weggejorist-

Pommmetje | 13-10-16 | 13:16

Het is HOOGNODIG tijd dat iedereen van die schuldcomplexen afkomt, die ze in de schooltijd aangepraat krijgen.

In Nederland heb je dat met de ex-kolonien en de Joden van de 2e WO, in Noord-Amerika exact hetzelfde met de ex-slaven en de "native Americans". 100% aangepraatte schuld-complexen. Kijk meer eens naar dat gezeik rond het Amerikaanse volkslied, en het gezeik rond Columbus Day. In Mexico etc. vieren ze dan trouwens Dia de la Raza, ofwel "Dag van het (hispanicO Ras". Da's wel even andere koek.

EnNouJijWeer | 13-10-16 | 13:14

Ik heb geen tijd voor die bijeenkomsten, en denk dat ik mijn negers maar stuur.

kadoendra | 13-10-16 | 13:14

Jaren geleden maakte Arjan Ederveen een nep documentaire over een Groningse akkerbouwer die eigenlijk een bosjesman was, gevangen in een verkeerd lichaam.
Zo levensecht in elkaar gezet, dat de onschuldige kijker een baksteen door de kwelbuis gooide toen duidelijk werd dat de Groningse boer op kosten van het ziekenfonds werd omgebouwd tot neger en werd vrijgelaten in Afrika.
Nu weet ik het zeker, Anja Meulenbelt is een typetje van Theo en Thea. Maar dan gevangen, in een verkeerd lichaam.

Glasgow Argus | 13-10-16 | 13:14

Ok, wie van ons gaat naar die groep om een insider report te doen? Als het wat kost dan doe ik graag een donatie.

Muxje | 13-10-16 | 13:14

Het heeft vaak niets te maken met racisme maar gewoon met het feit dat je het laatst dit land bent binnen gekomen.
Wat denk je van de 'massa' die na de Industriële Revolutie (19e en 20e eeuw!!!)door hun werkgevers werd uitgebuit. Die hebben het ook niet allemaal cadeau gekregen. En er zijn tegenwoordig toch ook nog genoeg arme blanke mensen?
Niet zeiken maar gewoon schouders eronder en jeZELF, met je eigen talenten omhoog werken.

Aristotalloss | 13-10-16 | 13:14

Als ze hier al 18 deelnemers voor krijgen mogen die van mij hoofd eerst door de schoorsteen geveegd worden om daarna met de boot naar Spanje gestuurd te worden.

Sadomassochristus | 13-10-16 | 13:13

Zou er een countergroep in Nigeria zijn die zich druk maakt over de acceptatie van de witte mens in hun zwarte samenleving?

BekiekUtMoar | 13-10-16 | 13:13

Ik ben een wit wijf (des zomers iets bruin) en ik denk maar in twee kleuren: klootzakken en kutwijven.
Daarvan zijn er genoeg in dit land, inclusief alle gradaties. En dat zegt niks over de letterlijke hoeveelheid pigment.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 13:13

Kan ik als witte geen subsidie krijgen om zonvakantie op te nemen zodat ik leuk/beter kleur bij onze gekleurde medemens. Dat lijkt me een geweldige oplossing, iedereen bruin en iedereen blij. Ik zeker!

2863 | 13-10-16 | 13:12

Ik word als blanke man dat ik ben toch altijd wel een beetje blij van dit soort berichten. Toch een bevestiging dat je als blanke man nog steeds boven aan de voedselketen staat.

Godwint | 13-10-16 | 13:12

Databasefout in je hoofd!

Prof. D.A.H. Vintik | 13-10-16 | 13:12

Witheid. Het toevoegsel "-heid" houdt in dat er bepaalde eigenschappen worden toebedeeld aan "wit"; in dit geval wordt daarmee een lichte huidskleur bedoeld. Die eigenschappen laten zich raden - dat zijn negatieve eigenschappen. Hoe noem je dat ook alweer, dat toebedelen van negatieve eigenschappen aan een huidskleur? Oja, racisme.

Gualtiero | 13-10-16 | 13:12

grappig

J.J.Pride | 13-10-16 | 13:12

Volgens mijn biologielessen is donker dominant qua genen.
Gezien de onbeperkte aanwas van donkere mensen en moslims kun je net zo goed zeggen dat de blanke soort beschermd moet worden.
Dus ophoepelen met goede doelen als dansende beren en gestresste pony's, stort op giro 777 voor het behoud van de blanke mens.

crankshaft | 13-10-16 | 13:11

Verander wit naar zwart en je hebt het meest racistische stuk op internet te pakken.

StijlvolRechts | 13-10-16 | 13:11

zo'n hekel aan die blanken. Vooral noren, allemaal terroristen

gestopt | 13-10-16 | 13:10

Dit is toch racisme in zijn puurste vorm? Je kiest de kleur van je huid niet, voor je geaardheid kies je ook niet. Voor een religie kies je bijvoorbeeld wel.

Schmutz Geilmacher | 13-10-16 | 13:10

Allemaal witte wijven die zich ook nog feminist durven noemen. Bah!

BekiekUtMoar | 13-10-16 | 13:08

Sowieso gelul. Wit is geen kleur, maar een combinatie van *alle* kleuren. Als witte Europeaan zijn wij dus zelf het meest divers van iedereen. Vier de diversiteit!

wandelende tak | 13-10-16 | 13:08

Goed stuk weer van Rossem! ... Oh wacht.

Conan de Rabarber | 13-10-16 | 13:08

Heeft ze haar factuur al gestuurd naar de Verenigde Naties? Naar die Zwarte Piet deskundige?

Pimp my Voortuin | 13-10-16 | 13:08

-weggejorist-

Mozes Langebroek | 13-10-16 | 13:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl