Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HOERA. ZWARTE PIET DOCU UIT OP DVD

BEGIN PERSPERICHT - Deze (komende) week is WILD GERAAS klaar: een zoektocht op DVD naar de oorsprong van het Sinterklaasfeest. Aan het maken ervan is meer dan 30 jaar research voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd en ook daarbuiten, en twee jaar lang is vervolmaakt en gemonteerd. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het Sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen welke nooit op de televisie werden gezien of gehoord. EINDE PERSBERICHT.

Hoera! Daar is-tie dan, eindelijk. De Sinterklaasfilm die alle ZP-discussie overbodig gaat maken. Trailer hierboven, dvd bestellen kan onderaan dit topic. GeenStijl keilde deze mijlpalende docu al in 2014 aan, en we deden er ook nog een crowdfund overheen. Want wat cineast Arnold Jan Scheer zegt is de keiharde waarheid. Zwarte Piet is een 4000 jaar oude paneuropese folklorefiguur, en Piet heeft NIETS met racisme te maken. Helaas pindakaas & pwnt dus voor Koewinsie, Sunny, Anna 'Anousha Nzume' Steijn, Jeffrey Agentenmepper, het cohort zwarte baretjes, Bert Brussen, @LodewijkA, Erik van Muiswinkel en de NPO's, Het Reservaat, Internationale Socialisten, Poepbange Grootwinkelbedrijven, die mataglapdame van de VN, de kinderombudsmevrouw en verder alle overzeese alsook inlandse herstelbestalingsactivisten. Discussie gesloten. Case closed. Neem nog een pepernootje en zoek een nieuwe jankhobby. Zwarte Piet = Zwarte Piet. BELANGRIJKE BESTELINFORMATIE: Normaal 17,95. Nu voor 12,95 inclusief verzendkosten. Bij het voor vrijdag 14 oktober 2016 overmaken van dit bedrag op Bankrekening NL74ABNA0404238289 ten name van AJScheer met vermelding van uw naam en woonplaats en op [email protected] tevens vermelding van uw naam en adres en mailadres, wordt de DVD na het weekeinde van 15 oktober a.s. naar u verzonden en hebt u deze tegelijk met de crowdfunders die er al recht op hadden, in huis.
Uitgeverij Papieren Tijger, Breda.

Reaguursels

Inloggen

Is die dvd er ook op Video 2000?

F. von Zeikhoven | 12-10-16 | 10:25

Is er al een HorrorPiet gesignaleerd...?

F. von Zeikhoven | 12-10-16 | 10:23

Helaas doen feiten er niets toe. Zoals dat wicht van de VN verklaarde wordt de maat bepaald door mensen die ervoor kiezen zich beledigd te voelen door de wijze van expressie. Waarbij ze uiteraard de eigen inbreng van de (mogelijk ook alsof) beledigden wat minder benadrukte, maar voila.

Pierre Tombal | 12-10-16 | 10:11

Sowieso, het hele jaar doen de negers de blanken na. Dan zou het een probleem zijn als een blanke, een paar dagen per jaar, een neger na doet zeker.

byzantium1453 | 12-10-16 | 09:41

-weggejorist-

SanderEvers | 12-10-16 | 09:20

Sorry, maar ik koop vanaf nu alleen nog maar 4K BluRay discs.

SanderEvers | 12-10-16 | 09:20

Deze strijd is al verloren. Bij de Hema is alles politiek correct aangepast, ga maar eens kijken in de winkel. Op alle Sinterklaasspullen zie je plaatjes van zwarte Pieten, witte Pieten, witte Pieten met zwarte vegen, en allemaal hebben ze een witte mond. Want een rode mond is racistisch. En ook zijn er witte choco-Sinterklazen en zwarte choko-Sinterklazen. En ik ben er inmiddels moe van en denk: laat ook maar. Met dit land ga je geen oorlog winnen.

Poes Fiep | 12-10-16 | 00:45

Ik vraag de DVD wel aan Sint en Piet.

Dachthetal | 11-10-16 | 23:07

Nee, meteen op Joetjoep...

Jan Gordelroos | 11-10-16 | 21:28

Wie heeft er 12,95 voor over om op Spotnet te flikkeren en vervolgens op Joetkjoep???

Jan Gordelroos | 11-10-16 | 21:27

Flikker toch op met 12,95. Ze hebben 33.363 opgehaald om die docu te maken. Ik denk niet dat de gulle schenkers er dan vanuit gaan dat het een commercieel product is waar geld aan verdiend moet worden. Pleur op zeg, gooi op Youtube als de zenders het niet willen kopen, maar opzouten met je dubbel geld vragen voor een amateur-docu die 111% is gefinanciert door mensen die willlen dat het een en ander duidelijk wordt bij ras-gekken als Quincy.

Jan Gordelroos | 11-10-16 | 21:26

Wat voor een huidskleur hadden Adam en Eva.. misschien is het daarop terug te voeren...
Maar goed hoe zijn dan de chinezen en andere kleuren mensen ontstaan...

Rene046 | 11-10-16 | 21:25

Kan powned de film niet op tv brengen? Zo zie je maar weer dat zwarten ook hetzelfde doen, maar dan het gezicht wit maken. Maar daar hoor je die anti groepjes niet over.

reade romke | 11-10-16 | 21:02

G*dT wat jammer een kuttureel historische verklaring! Heb echt in Sinterklaas en Zwarte Piet geloofd. Waarschijnlijk om de surprises. Daarom geloven veel mensen ook in een werkelijkheid achter de werkelijkheid. "Platonismus fürs Volk" Het lijkt wel reclame. Nu geloof ik in "The Donald" wat zijn vrouwensmaak betreft;-) Voor kutluur moet ik bij HRC zijn...
*CcMed*

kapitein oosterlng | 11-10-16 | 20:34

Kun je wel met feiten komen, maar emotie en tribalisme domineren deze "discussie". De demografie is veranderd in Nederland en daardoor ook de saamhorigheid. Wanneer je vroeger als Zwarte Piet rondging, droeg je bij aan de feestvreugde, nu loop je kans in elkaar gerost te worden. Het feest is daarmee gewoon over. Alle lol is er vanaf.

Ramsesz | 11-10-16 | 19:44

Stormageddon | 11-10-16 | 15:53
Dat klopt niet helemaal. In het Sint Nicolaas feest in Nederland zijn diverse verhalen uit het leven van de heilige zelf verweven (het strooien met chocolademunstjes is denk ik het meest bekende voorbeeld daarvan www.stnicholascenter.org/pages/three-i... ). En het moortje verwijst naar de Moorse piraten (in de link hierna 'Arab pirates' genoemd) die ergens rond de 8e eeuw na christus Myra plunderden en het jongetje Basilius ontvoerden die daarna een jaar lang op die boot van ze zat. www.stnicholascenter.org/pages/kidnapp...

Ja, ik weet dat het idiote anti-ZP circus alleen en dan ook alleen maar verwijst naar het boekje van eoa onderwijzer van eeuwen geleden, maar dat is dus niet waar de geschiedenis en viering van Sint Nicolaas is begonnen. Die anti-wit racistische koppies van ze willen het niet geloven, dat weet ik, maar feit is dat het Sintfeest veel en veel ouder is dan alleen maar de 19e eeuw.

gaffelbaard | 11-10-16 | 19:41

En slavernij van negers in Afrika was er al door de Arabieren, toen de Europeanen kwamen.
In Qatar, waar wat voetbaltempels worden gebouwd, bestaat het nog steeds. Buitenlanders moeten betalen (!) om te mogen werken, en als ze in Qatar zijn, wordt hun paspoort ingepikt en mogen ze werken, soms zonder loon.
-
Maar daar hoor ik niks over van Quincy en consorten.
En zwarte piet was een (zwarte) Moor, geen (bruine) neger.

Raider Twix | 11-10-16 | 19:37

Vanavond bij Pauw?

andrew1972 | 11-10-16 | 19:00

Toch weer typerend voor het deugnarrative dat nog geen énkele publieke omroep de docu wil uitzenden.

His Lordship | 11-10-16 | 18:54

Bokito ergo sum | 11-10-16 | 16:01
"Zwarte pieten komen uit een heidense traditie het zijn de zwarte raven van Wodan oorspronkelijk."

De raven heten, Hugin (de gedachte) en Munin (het geheugen) en informeerde Wodan.

the Jackdawn | 11-10-16 | 18:38

Het opdringen van politiek correct moraal en de aanval op Nederlandse tradities zal er alleen maar voor zorgen dat Nederland steeds verder zal polariseren. Dit terwijl de politieke partijen die deze discussie steunen willen 'verbinden'...

First Contact | 11-10-16 | 18:32

Wanneer komt de DVD: "De onverzadigbare stewardess" uit?

Pedronegro | 11-10-16 | 18:08

Dan wordt het racistisch dat de Sint niet zwart is. Het gaat niet om Piet maar om ontzettend te klieren ten koste van de Nederlandse cultuur.

Patatter | 11-10-16 | 18:01

Waarom zijn die tegenstanders ook niet tegen sinterklaas? De blanke babyboomer met baard wordt neergezet als een oude demente gek met een voorkeur voor kleine kinderen.

Daar hoor je dan weer niets over?

Dat we ons hier zo druk overmaken? Dan kun je niet anders concluderen, dat het hier te goed gaat in Nederland. En dit geldt overigens voor beide kanten!

Mijn god, wat een gemiemmel over iets wat niet eens bestaat.

jezusisonzin | 11-10-16 | 17:56

Goh, zijn ze weer met m'n nick aan de haal ...

wild geraas | 11-10-16 | 17:55

Manman over 4000 jaar oude tradities gesproken. Geld overmaken om een digitale video disk via de posterijen te ontvangen.

aardappelninja | 11-10-16 | 17:53

En toch zal het gedram gewoon doorgaan, net zolang tot de Nederlanders door de knieën gaan, en dan komen de straatnaambordjes aan de beurt met Piet Hein en Michiel de Ruyter, de Asterix waar negers in staan afgebeeld, de Donald Ducks waar de beroemde eend een sombrero opzet en ga zo maar door. Dit gezeik heeft geen eind, omdat Nederland bij uitstek een land is dat door gebrek aan historische kennis en ruggegraat bereid is zichzelf helemaal weg te cijferen teneinde iedereen het maar naar de zin te maken. Behalve uiteraard de autochtone Nederlandse burger, die heeft inmiddels de boodschap meegekregen een minderwaardig schepsel te zijn die maar moet accepteren dat hij weggevaagd zal worden in het kader van multiculturalisme.
Een discussie die al vroeg in de kiem had gesmoord moeten worden, maar die door laffe meeklapmedia alleen maar meer zuurstof kreeg. Enkel in Nederland zal Zwarte Piet verdwijnen, en dat is stap 1. Geloof me, daar blijft het echt niet bij.

DearMud | 11-10-16 | 17:49

Kan helaas zelf geen DVD meer afspelen.
Maar ik heb zojuist nog wel even DWDD en Pauw op de docu attent gemaakt via hun contact-formulier.
Ideetje!?!

Aristotalloss | 11-10-16 | 17:31

Zo wordt Quinsy en SS juist ertoe getriggerd om op Europees niveau het Sinterklaasfeest en gelijkende tradities te laten verbieden. #RIProetgezicht Het was leuk je gekend te hebben.

Alexander des Burgus | 11-10-16 | 17:26

Kan GS niet een leuk bedragje overmaken aan meneer en de docu hosten? Schiet weinig op als zo'n tegengeluid docu geen brede publiciteit krijgt.

Binnenbaan | 11-10-16 | 17:17

Met z'n stoomboot. Hoe wil je daarmee naar Madrid varen dan.
Laten we het daar eens over hebben.

Nu iets anders | 11-10-16 | 17:16

DVD!?! Volgens mij heb ik m'n opa daar wel eens over horen spreken. Dat moest je met een pick up afspelen of zo? Iets met dode bomen of zoiets.
Kan ie misschien ook via iTunes?

Aristotalloss | 11-10-16 | 17:16

Oh ja,niemand weet dat een clown weer met de blanke man de spot drijft.Altijd blijven lachen.

kzegje | 11-10-16 | 17:15

kzegje | 11-10-16 | 16:59
In Saoedi-Arabië pas afgeschaft in 1962.

CoffeePatch | 11-10-16 | 17:10

Wanneer Zwarte Piet er niet meer mag zijn, dan voorspel ik dat er vanzelf Zwarte Piet-verenigingen opgericht worden om dit in ere te houden. Kunnen alle blanke kindertjes naar de ZwartePieten vereniging en de andere kindertjes mogen dan lekker met de Paarse Pieten spelen.
Lekkere saamhorigheidsgevoel dat Sinterklaasfeest

Raad_maar_raak! | 11-10-16 | 17:03

Von Bohemen | 11-10-16 | 16:39
Wie is jullie? Wat een streven tot gelijkheid bespeurde ik bij hem. En als je dan antwoordt met 'en jullie leven nog in leemhutjes, of met zijn allen op een kluitje SOA's en virussen te delen in Afrika' ben je een racist. De grootste antiracisten, zijn zelf racistisch. Zoek maar eens op youtube op BLM en SJW fails. Die mensen gaan zo hard af, dat ze het zelf niet eens doorhebben.

haat | 11-10-16 | 17:00

wacht wel tot ie op spotnet staat... vergif van ergman was ook gratis dus waarom zou ik hier voor betalen....

kat-de-kat | 11-10-16 | 16:57

Ik ben voor "zwarte piet" tenzij de kinderen mij kunnen overtuigen dat het een andere piet moet komen, en om mij te overtuigen is niet zo heel moeilijk. Maar het moet wel van kinderen komen tot 8 jaar. Voor alle andere anders denkende (middelvinger)

Voor-de-5e-keer | 11-10-16 | 16:56

Piet Karbiet | 11-10-16 | 16:38
Touche, Piet. Ik pak de hooivorken weer op.

haat | 11-10-16 | 16:55

Handmatig geld overboeken en daarna je adres emailen zodat de maker een DVD op de post kan doen. Dit is wel erg futuristisch allemaal, is er niet gewoon een postorderformulier voor de VHS-versie dat ik kan uitdraaien met mijn matrixprinter?

Rest In Privacy | 11-10-16 | 16:55

Hahahaha betalen voor een DVD....Serieus...wat een grap.

RenHoek | 11-10-16 | 16:53

@Piet Karbiet, lol raak

Bokito ergo sum | 11-10-16 | 16:51

Maar kan ik nou wel of niet zwarte schmink gebruiken zonder alle pikzwarte negers tegen het hoofd te stoten? Denk 't wel, prima. En anders moeten ze in het kader van antidiscriminatie de andere kleuren ook maar verbieden. Ik heb overigens in Zwarte Piet echt nog nooit een neger gezien en vice versa. Maar dat kan aan mij liggen.

Doper | 11-10-16 | 16:49

Anti Piet: 4000 jaren geleden leefden jullie witten in grotten.

Muwhahah, hunebed, grot wat een domme negert

Von Bohemen | 11-10-16 | 16:39

@haat | 11-10-16 | 16:32
Hmm, en negerslaven liepen op de katoenplantages in dure Moorse kleding, met gouden oorbellen, met een veer op de tooi, gelakte schoenen en een roe 's nachts kadootjes uit te delen? Hoe moesten ze dan nog katoen plukken?

Piet Karbiet | 11-10-16 | 16:38

Kreeg vorige week al bericht dat ie binnenkort hier in de bus valt.
Ben reuze benieuwd!

Schietmijmaarlek | 11-10-16 | 16:34

Alle mensen zijn gelijkwaardig.
Maar laten we Sinterklaas effe spelen door een neger, en de knechten vervangen door blanken.
Zelfs peuters zullen doorhebben dat er iets niet in de haak is. Heeft dan niks met racisme te maken.

Notenkraker | 11-10-16 | 16:32

Hiermee geef je in feite een heel sterk punt voor tegenstanders van zwarte piet. Hier wordt dus uitgelegd hoe Sinterklaas ontstaan is en wat de rol van Zwarte Piet is. Een of andere demoon, die in de loop der eeuwen in Nederland is ontwikkeld tot een typische negerslaaf uit de welvarende jaren van Nederland. Dus met andere woorden, de millenia-oude traditie van demonen die kinderen angst aanjagen zijn in Nederland veranderd in negerslaven. Hiermee speel je ze in feite in de hand, nu geef je de tegenstanders ruimte om te zeggen, maak Zwarte Piet meer zoals het in de rest van Europa gevierd wordt en minder typisch negerslaaf. Kan daar wel mee leven, zijn we ook eindelijk van dat gezeur af.

haat | 11-10-16 | 16:32

DVD? Waarom niet gelijk op VHS...

XverderNix | 11-10-16 | 16:32

@Piet Karbiet | 11-10-16 | 16:02
Zoiets als een puppy een schop geven voor elke keer dat moeder hond iets kapot gebeten heeft. Daar komt het ongeveer op neer.

ca12nag3 | 11-10-16 | 16:27

-weggejorist en opgerot-

Tahie81 | 11-10-16 | 16:25

Op de Antillen en in Suriname wordt t gewoon gevierd. sint wordt wit geschminkt en de pieten zwart, ja idd zwart omdat mensen die Afrikaner zijn bruin zijn niet zwart.
En in Suriname was t 2 keer bij wet verboten en afgeschaft en hardnekkig als de suri neger is blijft hij t vieren. Schijnt toch wel leuk te zijn voor de kindertjes...
Het is alleen dat hier de linksche zelf kastijdende droef toeters graag een platform geven aan een stel zeurpieten.

ca12nag3 | 11-10-16 | 16:24

Iemand een torrent link?

sneakysnake | 11-10-16 | 16:23

Zal Han van der Horst deze docu aanbevelen op joop.nl? Of mag hij dat niet van Jeauleau?

klaartjewijn | 11-10-16 | 16:21

@Cuyahoga | 11-10-16 | 16:12
Naast de button Blackspace.

Piet Karbiet | 11-10-16 | 16:18

Dat deel waarin die Sintfiguur vrouwen loopt te meppen hebben we als nieuwe tribale traditie wel al omarmd hier, geloof ik.

Piet Karbiet | 11-10-16 | 16:14

Stuur het in ieder geval naar alle scholen.

Simon_GS | 11-10-16 | 16:14

DVD? Ben ik per ongeluk terug in de tijd gereisd en leef ik nu weer in de jaren 90? Nog even en ze komen met een afspeeldinosaurus aanzetten...

ZwarteDag | 11-10-16 | 16:13

Ghostface Killah van die wu tang clang is ook een Zwarte Piet. Maar eentje die wel met Adrian Young mooie muziek maakt.

www.youtube.com/watch?v=oyB3rx3-K5c

chicago river | 11-10-16 | 16:13

Ah kudt, toets ik net mijn code voor Ideal in, komt de buurvrouw binnen dat ze er ook één wil.
Kan ik ergens op 'herstel betaling' drukken?

Cuyahoga | 11-10-16 | 16:12

@deEerlijkeleugenaar, er is een album waar de smurfen bezeten raakten en opeens zwart waren. Je raad nooit wat er daarna gebeurde.

Bokito ergo sum | 11-10-16 | 16:11

ik kan geen dvds meer afspelen.

polt | 11-10-16 | 16:11

Las vroeger met veel plezier en zonder enige racistische overtuiging de strips van Sjors en Sjimmy van de Rebellenclub. Die Sjimmy was een leuk ventje om in je Rebellenclub te hebben. Dit in tegenstelling tot figuren als Quinsy

Graaf van Egmont | 11-10-16 | 16:10

Ik denk dat we terug moeten naar die Krampus duivels onder het mom van Anschluss bij Duitsland en Luxemburg waar deze pietenvervangende figuren wel historisch verantwoord zijn (in ieder geval meer dan Zwarte Piet) en we daarmee meteen van alle scheldpartijen verlost zijn, dat laten we dan aan Krampus over...

Brulboei_61SB | 11-10-16 | 16:08

staat ie al in nieuwsgroepen/torrents?

Satria | 11-10-16 | 16:07

Kwam Scheer in London ook nog heel toevallig activist Russell Brand tegen? Dat overkomt Sunny in haar Staatsdocu's namelijk altijd wel.

Piet Karbiet | 11-10-16 | 16:07

Ik haat smurfen. Wellicht zou het anders zijn als deze zwart waren.

deEerlijkeLeugenaar | 11-10-16 | 16:04

Ik ben bang dat de "gekwetsten" het boek niet gaan lezen, en de film niet gaan zien. (de musical misschien wel?)
Is het dit onderwerp niet, verzinnen ze wel wat anders uit de westerse cultuur om tegenaan te schoppen.
Linkse uitkeringstrekkers of staatssubsidieslurpers, stuk voor stuk. Dan weet ik genoeg.
Niet naar luisteren, maar gewoon negeren (hehe)

Nuchternederland | 11-10-16 | 16:03

Oh, en 4000 jaar geleden was er wel degelijk goud. En toen leefden de mensen hier niet in grotten. Er zijn geen grotten in Drenthe en de Veluwe.
www.rmo.nl/onderwijs/museumkennis/verh...
Meneer de neger heeft niet opgelet op school.

Stormageddon | 11-10-16 | 16:02

@Vosch | 11-10-16 | 15:52
Je bedoelt dat het nu moeilijker wordt voor bepaalde mensen om schadevergoeding van andere mensen te eisen voor leed dat verre voorouders is aangedaan, via een eeuwenoud kinderfeest, door mensen die deel noch part hebben aan dat leed aan dat verleden?

Piet Karbiet | 11-10-16 | 16:02

Wanneer op Dealdumpert?

JansJans | 11-10-16 | 16:01

@Graaf van Egmont | 11-10-16 | 15:51
Nou, het was alleen een voorbeeld. Ik vind namelijk dat die andere feestjes die je voorbij zit komen, niet allemaal evenveel te maken hebben met hoe wij hier sinterklaas vieren. Maar goed, misschien is de complete film wel dekkend. Ik zal het in ieder geval nooit weten.

Balzakius | 11-10-16 | 16:01

Ik dacht dat dat die fantastische film van Sunny (zelfs haar naam wil gekleurd zijn) Bergman was, maar dit is de fantasy versie.

Sadomassochristus | 11-10-16 | 16:01

De SS houdt toch niet op. Zwarte pieten komen uit een heidense traditie het zijn de zwarte raven van Wodan oorspronkelijk. Maar de SS heeft slavernij gewoon nodig ook al heeft slavernij er niks mee te maken

Bokito ergo sum | 11-10-16 | 16:01

Zorg even dat ik hem gewoon 1, 2, 3 kan i-dealen dan bestel ik 'm meteen en ik denk met mij velen.

JansJans | 11-10-16 | 16:01

Ik verheug me al weer op de Perchtenlauf in het dorp. www.tourmycountry.com/austria/perchten...

De Perchten beschermen de goeden en straffen de kwaden. Waar kennen we dat toch van; "wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe". Opvoedkundig niets mis mee, en een veilg gevoel in donkere tijden (als je Germaan bent tenmiste)

Racistisch? Ja eigenlijk wel, duidelijk dat fdit een ideaalbeeld van een neger is waar geeen Quinsy aan kan tippen. Gewoon jaloezie dus.

bergsbeklimmer | 11-10-16 | 15:57

Vosch | 11-10-16 | 15:52
Ja, je hebt gelijk. Die historie hebben we alleen gebruikt om er een racistische draai aan te geven. Totaal malloot.

Graaf van Egmont | 11-10-16 | 15:54

@Dwaalspoor | 11-10-16 | 15:45
En bovendien ook nog eens feitelijk onjuist, want 4000 jaar geleden had men wel degelijk schmink en leefde men echt niet meer in grotten.

Chiant | 11-10-16 | 15:54

@gaffelbaard | 11-10-16 | 15:39
De Nederlandse versie is een 19e eeuws verzinsel van hetzelfde pan-Europese, heidense ritueel, dat door de katholieken bij de kerstening is verbonden met St. Nicolaas. De krampus-duivels zijn vertaald door Schenkman naar een voor mensen en kinderen van die tijd herkenbare figuur: een moortje in 17e eeuwse page-kledij.
Dus het is wel degelijk relevant. Het verhaal van de Schenkman-sinterklaas kennen we nu wel. Daf is door de zeurpieten voldoende uitgemolken. Hoog tijd voor het echte verhaal.

Stormageddon | 11-10-16 | 15:53

RepubliekHolland1234 | 11-10-16 | 15:43

Compleet onduidelijke definitie wat beschaving is die alleen wij zouden kunnen brengen.
En die docu. Meh. Alleen maar over en weer gezeik. Sint is allang met z'n boot vertrokken dus we komen dit jaar gewoon weer binnen.

Stijl-vol | 11-10-16 | 15:53

Ik denk dat zwarte piet zo oud is als vuur maken, misschien nog wel ouder. De rest is gewoon een evolutie van cultuur.

heldheino | 11-10-16 | 15:53

Het feit dat Zwarte Piet teruggaat op een figuur en traditie die al duizenden jaren oud is, betekent niet dat de figuur zich in recentere tijden niet ontwikkeld kan hebben in een dubieuze richting. Als die vraag niet in de argumentatie betrokken wordt, dan overtuigt het verhaal niet.

Vosch | 11-10-16 | 15:52

hahaha yes wij hebben gewonnen! In your face kwinsie, in your face!

zeefert | 11-10-16 | 15:52

Ik zal gelijk even een paar exemplaren bestellen voor DENK, GroenLinks, PvdA, D66, QuinSSy Halvegario, Salvina S. en Jeffry Afschafriyie .

Uw Psychiater | 11-10-16 | 15:52

@macmiep.nl | 11-10-16 | 15:41
Het is zeker onthutsend dat bij de NPO bijna alleen de hysterische tegenstanders ruimte kregen. Dat zegt weer veel over onze zogenaamde intellectuele schijn-elite bij de media. Alsof je bij Studio Sport alleen de nederlagen van FC Kaizer Chiefs gaat uitzenden. nl.wikipedia.org/wiki/Kaizer_Chiefs

Piet Karbiet | 11-10-16 | 15:52

Moeten we maar iets anders verzinnen om ons racisme te etaleren...

gestopt | 11-10-16 | 15:51

Balzakius | 11-10-16 | 15:41
Dus je geeft al antwoord op je eigen vraag. Kan jij een discussie aangaan met die man met die pet? Nee dus. Omdat die man zwelgt in zijn eigen gelijk en dát zelfs niet voldoende vint. Hij gaat dus op de man spelen. Eigen gelijk 3.0

Graaf van Egmont | 11-10-16 | 15:51

Pietermans wordt tot op de dag van vandaag nog zwartgemaakt...

litebyte | 11-10-16 | 15:47

Nou dan kunnen we de huidige Zwarte Piet-figuur wel veranderen in zo'n Satan-achtig beest. Prima plan! Iedereen bij. Want dat is toch zeker hoe het vroeger was?

NulKommaNul | 11-10-16 | 15:46

Fijn bewijsmateriaal in een rechtzaak. Wel typisch dat met een beetje onderzoek al die jankverhalen onderuit te halen is. Maakt de jankers zelf ook meteen totaal ongeloofwaardig.

van heinde en verre | 11-10-16 | 15:45

"Want 4000 jaar geleden hadden ze geen schmink, toen leefde jullie in GROTTEN!"

Durp. Vroeger hadden ze inderdaad geen plastic potjes met huidverf, maar gewoon roet (Zwarte piet, zo zwart als roet)...

Dwaalspoor | 11-10-16 | 15:45

Ja, want tot nu toe was het zwarte pieten debat altijd erg vatbaar voor goed onderbouwde argumenten. Pfff.

BlauwVanBinnen | 11-10-16 | 15:44

4000 jaar geleden zag hij er niet uit als een middeleeuwse neger. Kunnen we nu weer schrappen

Ravissant | 11-10-16 | 15:43

voor die neger op 2:12 die heeft zeker nooit van de Germanen,Kelten en Brittons gehoord...
hiddenlol.com/lol/86537

Het waren wij die beschaving brachten in hun land,niet dat het gelukt is...
hiddenlol.com/lol/86676

RepubliekHolland1234 | 11-10-16 | 15:43

Kan het ook op VHS?

knier | 11-10-16 | 15:42

Zitten er ook quotes van Karbiet Piet in? Want dan stuur ik even een rekening i.p.v. een bestelling.

Piet Karbiet | 11-10-16 | 15:41

Ik weet niet wat ik kinderachtiger vindt; Het gezeur over dat zwarte piet racistisch is, het gezeur over gezeur dat zwarte piet racistisch is, of dat niemand bereid is om ook maar een centimeter aan elkaar toe te geven en normaal een gesprek aan te gaan.

Kijk bijvoorbeeld naar die jongen met die pet (Insayno), hij heeft z'n argument nog niet af, of hij begint al met het op de man spelen. Een zielige manier van debatteren. Van beide actieve partijen.

Balzakius | 11-10-16 | 15:41

Ik vind het een grote schande dat de publieke omroep dit niet opgepakt heeft. Op een door de gehele bevolking betaald platform zouden ALLE meningen aan bod moeten komen.

MacMiep.nl | 11-10-16 | 15:41

Gaan ze in die docu ook nog in op de 50+ (levens)verhalen van Sint Nicolaas, en dan met name die verhalen die vorm hebben gegeven aan het hedendaagse Sint Nicolaas feest in Nederland?

Nee? ... dan is de docu gebaseerd op onvolledig onderzoek en geeft ze een onvolledig beeld.

Btw... die krampus figuur uit het filmpje is export-folklore, die niet eigen is aan Nederland, niets te maken heeft met het Sint Nicolaas feest, maar na en door de kerstening van Europa er wel mee is 'versmolten' in sommige landen (niet NL) van Europa.
Wel relevant dus voor een beschouwing in een bredere context, maar niet relevant voor een beschouwing over hoe in Nederland het Sint feest word gevierd.

gaffelbaard | 11-10-16 | 15:39

Geen Blue Ray?

gentle giant | 11-10-16 | 15:37

"Ja, maar het was 4000 jaar geleden al racistisch!"

Lijkt me logisch... | 11-10-16 | 15:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken