Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verheugt u! Vandaag is treinreizen gratis

scuiverrrrsfsd.jpgBent u vandaag een van de minder gezegende zielen die door Het Systeem op de veewagons richting de kolenmijn wordt gezet? Kan gebeuren natuurlijk, je kunt niet elk dag winnen. Maar vandaag toch wel degelijk een beetje! Want vlak na militairen en politie, is er wéér een uitvoerende macht-achtige dienst die vol op de muit-tour gaat. Oké, iets minder ontwrichtend dan wanneer de politie het werk neerlegt, maar NS-conducteurs controleren vandaag geen kaartjes. Tenminste, "Conducteurs die zijn aangesloten bij vakbond FNV Spoor voeren geen kaartcontroles uit." Wellicht zijn er dus een paar verwarde lone wolves die zich uit ideologische overwegingen weigeren aan te sluiten bij een vakbond, en hun treinen tot de laatste snik zullen controleren, want bevel is bevel. Maar, kleine kans. De staking wordt trouwens gehouden omdat de NS de tweede conducteur schrapt op oudere en kortere dubbeldekkertreinen, waarmee de veiligheid van de conducteur in het geding komt. Geen heel onterechte eis, dus. "De actie begint maandag om 04.00 uur en duurt tot 15.00 uur. De NS wijst erop dat gewoon voor de reis betaald dient te worden. Bovendien staan op de meeste stations poortjes, waardoor in- en uitchecken gewoon nodig blijft." Ja, dat zeggen ze nou wel, maar stations als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag HS en Centraal, Utrecht, en eigenlijk verder alle grote stations, zijn gewoon toegankelijk zonder in te checken, omdat het tevens gewoon een wandelweg door de stad heen is. Dus stap gewoon lekker gratis in (hoewel). Het is een privaat staatsbedrijf waarvan niemand weet hoeveel belastinggeld er nou eigenlijk heen gaat, dus indirect heeft u toch al betaald. Het zal trouwens niet meer op de Apenkop zijn. Dat toestel is uit de roulatie gehaald omdat het bedrijf "met de tijd mee moet". We gaan die groene lederen bankjes met scheuren waardoor het gelig witte schuim zich toont, enorm missen.

Reaguursels

Inloggen

Op één komt bij mij toch echt de Hondekop (Mat '54), wat een heerlijke trein was dat. Daarna de loc van de 1200 serie. Wat een monster. En dan de oerdegelijke Mat '64, oftewel de stoptrein. Altijd zo spannend om als kind tijdens het rijden van het ene treinstel naar het andere te lopen.

Charlie36 | 26-09-16 | 21:27

Sinds wanneer noemen ze de 'Hondekop' 'Apekop'?

Mac The Ripper | 26-09-16 | 13:29

Mat54 = hondekop (uit de roulatie: rond 1995)
Mat64 = apekop (uit de routlatie: gisteren)

*zucht*

EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 17:38

Tja, de apekop was natuurlijk veel te spartaans voor de bende van van Boxtel. Ik moest vroeger ook altijd met deze krengen naar 020 reizen, 's zomers was dat bij 30 graden buitentemperatuur geen pretje. Dat heeft geduurd todat de SLR in dienst kwam, die was wel airconditioned. Wat die poortjes betreft: om aan de onduidelijkheid bij het inchecken een einde te maken: of alles dichtgooien en overal poortjes plaatsen of afschaffen die troep. Niet half/half zoals het nu gaat.

Brulboei_61SB | 26-09-16 | 16:26

Ies rasisme, apekop. Mag niet.
Maar wel leuk. Jammer dat ie weg gaat.

Raider Twix | 26-09-16 | 16:07

Ik ben blij dat we eindelijk van die oude Mat64 treinen af zijn. Wat een herrie maakten die. Zeker bij het remmen. Ik was altijd blij om een koploper te zien stoppen.

ZoltarTheMagnificent | 26-09-16 | 15:22

@Bytemaster | 26-09-16 | 10:11
precies andersom

artie | 26-09-16 | 14:33

De Apenkop heeft een iets spitsere snuit en iets andere cabine-ramen.

artie | 26-09-16 | 14:28

très cool | 26-09-16 | 11:19

De hondenkop heet formeel Mat54 en was in materieel opzicht hoofdrolspeler tijdens de treinkapingen.
Mat54 is al lang uit de dienstregeling gehaald en de Mat64 ( apenkop) dus pas per vandaag.
Toegegeven: de verschillen moet je echt zoeken want ook ik vind ze op elkaar lijken.

loze stijl | 26-09-16 | 13:59

Euhh, ik ben wellicht wat ouderwets, maar kwa analogie:
Het feit dat het winkelpersoneel even pauze heeft en de bewakingscamera's even uit staan, is voor *mij* geen reden om de winkel te gaan plunderen.

hotmint | 26-09-16 | 13:48

Sinds wanneer noemen ze de 'Hondekop' 'Apekop'?

Mac The Ripper | 26-09-16 | 13:29

Voor de gesloten ov poortjes in Arnhem stond een grote groep spoorwegpolitie te controleren.Trein van mijn dochter die afhankelijk is van de trein voor school rijd de hele dag niet.Halverwege gestrand en de bussen die ingezet zouden worden rijden om de paar uur.Seinstoring minstens een keer per week.

Lilia2 | 26-09-16 | 13:13

Trein, is dat niet zon viezig voertuig waar vooral linkse blanken en religieus rechtse allochtonen zich in laten vervoeren?

PrachtigeHorizon | 26-09-16 | 13:11

Ik zat altijd prima in die oude treinen. Tenminste nog degelijke vering in de stoel en zelf een raam open kunnen doen. Dat is er tegenwoordig niet meer bij...

@Psychmaus | 26-09-16 | 12:34

Het was nog veel mooier met die Mat54-bakken. De deuren waren niet vergrendeld van binnen, dus ik herinner mij menigmaal dat wij als middelbare-school-pubertjes op mooie zomerdagen de deuren eens eventjes lekker open zetten voor wat frisse lucht tijdens het ritje Utrecht-Woerden. Als de conducteur niet langskwam uiteraard (maar die zag je ook toen al zowat nooit). Nee, we waren ècht niet van plan er uit te springen of zo... we kenden onze eigen verantwoordelijkheid nog. :-)

EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 12:53

Ik zat altijd prima in die oude treinen. Tenminste nog degelijke vering in de stoel en zelf een raam open kunnen doen. Dat is er tegenwoordig niet meer bij...

Psychmaus | 26-09-16 | 12:34

Hoor net van een vriend die in de trein zit: conducteurs die niet bij de FNV zitten, controleren je de moeder. in zijn coupé allen al vijf man een boete omdat ze niet zijn ingecheckt.

Jan Zand | 26-09-16 | 12:30

Als ze dat ding nou varkenskop hadden genoemd waren er waarschijnlijk een stuk minder zwartrijders en agressie geweest. De tweede conducteur had dan met gemak geschapt kunnen worden. Al blijft het natuurlijk een vervoersmiddel voor paupers.

NetBeans | 26-09-16 | 12:07

De laatste tijd steeds meer berichten over conducteurs die gemolesteerd worden. En wat gaan de NS doen? Het aantal conducteurs verminderen. Geniale leiding heeft de NS! En de overheid blijft de NS maar de hand boven het hoofd houden. Als bijvoorbeeld Arriva de Fyra had aangeschaft, reed er in Nederland geen Arriva-trein meer. Maar de NS komen met zo'n blunder weg.

MAD1950 | 26-09-16 | 11:32

Ik zie anders nog zat apenkoppen.

Elessir | 26-09-16 | 11:32

Zeur toch niet over die trein stelletje forensen.
Jullie hebben tenminste nog passagierstreinen.
Wij hier in Zeeuws-Vlaanderen alleen goederentreinen met levensgevaarlijk spul ('t was dat die trein in Wetteren ontspoorde en niet op het stuk waar de spoorlijn op 10 meter voor het erf van een kennis van mij langs loopt.. want daar had hij vanwege zijn bestemming wel moeten rijden)

Bijtendehond | 26-09-16 | 11:29

@Mark_D_NL | 26-09-16 | 10:59
Pas maar op met zulke opmerkingen. Voor dat je weet moet je weer aan de sabatical.

McMarx | 26-09-16 | 11:25

Uit principe betaal ik voor de trein. Leve de mensen die niet zeiken, maar gewoon werken en leve een ieder die niet lid is van de FNV.

Bertie Wooster | 26-09-16 | 11:24

@Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:58
In de teletijdmachine terug naar 700 n.Chr. of eerder mag ook, waarna je dan hier en daar een versleten hoofddoekje, djellaba, kromzwaard of opgedroogd voorhuidje in de vitrine kan bekijken e.d.

Slogra | 26-09-16 | 11:20

Die conducteurs hebben gelijk.
Dubbeldekkers zijn gevaarlijk.
Deel een boete uit en een zwartrijder die boos is kan omlopen en je zo aan de andere kant opwachten.
Ook ander tuig kan het tweede dek gebruiken om de conducteur in te sluiten. Dan kun je toch beter met z'n tweeën zijn.
Plus de zwartrijders die gewoon weg kunnen lopen en via een omweg naar het deel kunnen lopen dat al gecontroleerd is.
Hoe je het ook bekijkt...1 conducteur op een dubbeldekker is niet slim.

Schietmijmaarlek | 26-09-16 | 11:19

Oh, en gewoon betalen prutsers, je betaald om vervoerd te worden, niet om gecontroleerd te worden.

Maya de Blij | 26-09-16 | 11:14

necrosis | 26-09-16 | 11:06
.

https://ixquick-proxy.com/do/show_picture.pl?l=nederlands&rais=1&oiu=http%3A%2F%2F1.bp.blogspot.com%2F-yoxSA8BvXkE%2FTy_c9_-MXwI%2FAAAAAAAAfo0%2FdzPUnBv6lJI%2Fs1600%2Frussische%252Btrein.jpg&sp=91a2540fbc1a4125190eb0d90af96254

Lupuslupus | 26-09-16 | 11:13

De stalen snelweg is de mooiste snelweg.

Maya de Blij | 26-09-16 | 11:11

@HetPhantom | 26-09-16 | 11:03
Een treinkaartje kopen = een product afnemen.
Als ik in de winkel ondeugdelijk spul koop, ga ik ermee terug en krijg ik een vervangend product of mijn geld terug.
Wat krijgen mensen die opeengepakt in een snikhete trein uren in een weiland stilstaan vanwege 'pech'?
Je zal daardoor die belangrijke vergadering of sollicitatie op je droombaan missen.

necrosis | 26-09-16 | 11:11

@Mark_D_NL | 26-09-16 | 10:59
Doe mij de Russische treinen maar, die rijden zelf bij een meter sneeuw en 20 graden onder nul.

necrosis | 26-09-16 | 11:06

Ik snap niet dat mensen niet gewoon betalen? Je wilt iets (vervoer), dus moet je er voor betalen. Simpel zat. Hoe groot de kans dan is dat je wel, of niet, gecontroleerd word is niet van belang.

HetPhantom | 26-09-16 | 11:03

@RedBill | 26-09-16 | 10:48

:-) - hier nog een heel oud plaatje van beide oude beestjes naast elkaar (2e foto van boven): www.nicospilt.com/index_treinstellen54...

Mooi toch, nostalgie.

EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 11:01

@Lupuslupus | 26-09-16 | 10:28
Kapsones zijn voor het gewone volk. Ik werp kapsones verre van mij.

Nivelleermarionet | 26-09-16 | 11:00

Nederland staat wel in de top 10 wereldwijd met beste treinen, hoor!

Mark_D_NL | 26-09-16 | 10:59

@Slogra | 26-09-16 | 10:52
Exact. Die mogen gratis enkele reis naar het Midden Oosten retour.

Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:58

NS= No Service.

Uw Psychiater | 26-09-16 | 10:56

Er zijn andere apekoppen die ik ook liever alleen in een museum zie en niet in het vrije Westen, en daar mogen zichzelf 'relevant' houdende bestuursleden ze dan gaan noemen zoals ze willen.

Slogra | 26-09-16 | 10:52

@Feynman | 26-09-16 | 10:30
Het gaat dus om controles op de oudere dubbeldekstreinen.
Iemand die niet ingecheckt heeft, neemt plaats op het bovenste dek totdat de condo komt, loopt dan snel via de andere kant naar beneden.
Gaat aan het eind weer weer met de trap omhoog en wacht totdat de condo via de trap naar beneden gaat.
Dat ging dus niet als je met z'n tweeën liep, dan gaat de één naar beneden, de ander naar boven.
Zo werkt de NS zwartrijden in de hand.
Toen ik nog jong was, was zwartrijden trouwens een sport van mij....

necrosis | 26-09-16 | 10:51

@EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 10:40
Ik wilde het nog even onderstrepen voor de mensen die niet lang genoeg naar de foto kijken om het onderscheid in vorm te zien ;-)

RedBill | 26-09-16 | 10:48

@Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:38
Haha inderdaad. Toch kan ik mij voorstellen dat die Mat54 zo midden-jaren 1980 al véél te stoer (zwaar ijzeren ding), en vooral ook, véél te luxe was (heerlijke stevige fluwelen zitbanken had dat ding...) voor de beoogde klandizie.

Als NS moet je dat natuurlijk niet hebben, luxe voor je klanten. En er konden veel te weinig klanten in, dus weg ermee...

EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 10:45

@RedBill | 26-09-16 | 10:35
Piet Karbiet geeft dmv die foto juist aan dat dat een ander type trein was, zoals je zegt, de Mat54 in plaats van de gisteren uit de roulatie genomen Mat64.

Overigens weet ik me nog goed te herinneren dat 'iedereen' die mooie Mat54 inderdaad 'hondekop' noemde, maar de term 'apekop' hoorde je eigenlijk nooit voor de Mat64 - die benaming kwam er eigenlijk pas toen de hondekop het veld geruimd had. Alsof ook dit modelletje een koosnaam verdiende.

EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 10:40

@EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 10:32
Tsja. Dat is de Wet van Bob den Uyl; Een product is perfect maar wordt door de mensen toch weer verbeterd en door ontwikkelt, met een slechter nieuw product als resultaat.

Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:38

fritzvanegters | 26-09-16 | 10:30
Als er een keertje echt paniek is, werken die poortjes als een patatsnijder op een aardappel. Uitgangscontrole is qua veiligheid zo verschrikkelijk dom.

Feynman | 26-09-16 | 10:36

@Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:29
En dat is dus een andere trein dan degene die nu uit de roulatie zijn genomen. De "hondekop" heeft een langere neus dan het mat '64, en zoals gezegd andere ramen. Tevens is de hondekop bedoeld geweest als intercity, de apekop als stoptrein. De hondekop is in 1993 al geheel uit dienst verdwenen.

RedBill | 26-09-16 | 10:35

Aangezien ik eerst 20 kilometer moet reizen voordat ik ook maar een station zie, en dit dus met de auto doe, blijf ik er ook lekker inzitten.

Titje | 26-09-16 | 10:34

Voorts ben ik meer een fan van treinen die naar het Oosten rijden.

Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:33

@Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:29
Prachtige stoere treinen waren dat. En... de deuren konden open tijdens de rit. Mocht niet, gebeurde uiteraard wel. Best aangenaam op een warme zomerdag. :-)

EefjeWentelteefje | 26-09-16 | 10:32

Er zijn regelmatig acties van de NS, b.v. bij Kruidvat, AH en Hema, een kaartje voor 14.00€ waarmee de hele dag vrij gereisd mag worden door heel Nederland.
Zonder kaartje reizen is gewoon diefstal. Maakt niet uit of de conducteurs staken of niet. Nou je moet maar een dief willen zijn. Succes ermee.

Lupuslupus | 26-09-16 | 10:32

RedBill | 26-09-16 | 10:25
Tja, daar kan ik niet omheen, daarin moet ik mijn ongelijk bekennen.

watmagjenogwel | 26-09-16 | 10:31

De poortjes zijn er, met ruime steun van het personeel, er door geduwd onder het mom van de veiligheid. In de praktijk was het vanaf het begin al een verkapte bezuiniging op het controlerend personeel. Want een dronken proleet laat zich echt niet tegenhouden door een poortje.

Met als uiterst gunstige bijkomstigheid dat duizenden kortingskaarthouders gedwongen werden om uit te checken bij ritten duurder dan tien euro.

De NS geeft niets om het personeel noch de klanten. Ieder ander bedrijf dat op deze manier met haar (vaste) klanten omgaat gaat binnen een half jaar over de kop.

fritzvanegters | 26-09-16 | 10:30

Hoe ga je een trein controleren waar mensen al zo dicht gepakt in zitten dat ze klagen over benauwdheid?!?

Hoe veilig is het eigenlijk om zo veel mensen zo in een trein te persen?

Feynman | 26-09-16 | 10:30

@très cool | 26-09-16 | 10:03
Exact. Hondekop. http://www.nicospilt.com/dia/dia0045_groot.JPG

Piet Karbiet | 26-09-16 | 10:29

Ik hou niet van treinen. Er zit vaak volk van bedenkelijk allooi in. In mijn voiture reist uitsluitend volk van stand.
Nivelleermarionet | 26-09-16 | 10:25
.
Als je geen kapsones hebt ben je niets hè?

Lupuslupus | 26-09-16 | 10:28

Ik hou niet van treinen. Er zit vaak volk van bedenkelijk allooi in. In mijn voiture reist uitsluitend volk van stand.

Nivelleermarionet | 26-09-16 | 10:25

Kortom, imho rijd dit ding nog wel een tijdje, zeker met al die verhalen over materieel tekorten.

General McAuliffe | 26-09-16 | 10:22
.
Gisteren las ik toch dat de *laatste* apekop naar de remise is gereden (met heel veel liefhebbers van deze trein die de laatste rit wilden meemaken) en vandaar naar het museum gaat.

Lupuslupus | 26-09-16 | 10:25

spuitje11 | 26-09-16 | 10:20

Links van de hoofdingang, 100 meter, is een doorgang. Sta je direct voor het LUMC.

#totuwdienst

Teleo | 26-09-16 | 10:25

chariovalda | 26-09-16 | 10:17

Kaartje gekocht? Kaartjesknipper? Volgens mij bent u de laatste tien jaar niet meer in een trein geweest.

kwark001 | 26-09-16 | 10:24

Prima. Meer mensen met trein en bus!

Teleo | 26-09-16 | 10:22

Ouwe meuk en volgens de NS redelijk onderhoudsgevoelig.
Toch was dit de enige trein die ik heb zien rijden als er weer eens een sneeuwkristalletje naar beneden dwarrelde.
Die moderne rommel stond dan ergens op een groot station stil vanwege sneeuw die zich ergens had opgehoopt.
De NS heeft 2 belangrijke dingen te doen
1 op tijd rijden
2 Iedereen een fatsoenlijke zitplaats garanderen
Dit spul uit midden jaren zestig kan daar prima in voorzien.
Kortom, imho rijd dit ding nog wel een tijdje, zeker met al die verhalen over materieel tekorten.
Ze worden straks blij uit de dienstregeling verwijderd om vervolgens met een of andere smoes opnieuw ingezet te worden. Scheelt op deze maner namelijk investeren in een renovatie van mat 64.

General McAuliffe | 26-09-16 | 10:22

lachwekkende actie om iets zeer essentieels.. FNV stap naar de rechter! Zet meer zooien aan de dijk. Het gaat tenslotte om veiligheid die zoals eenieder ondertussen weet in treinen ver te zoeken is, voor conducteurs en voor reizigers. Dan ga je niet met een halfslachtig middel 'staken' dan stap je anno 2016 naar de rechter..totale geldverspilling anders en geloofwaardigheid van een bond FNV van 0,0. Tijd dat FNV speciale advocaten inzet voor deze belangen en iedere dag desnoods opkomt voor de arbeiders/werknemers in de rechtbank.

fikkieblijf! | 26-09-16 | 10:21

In Leiden is het ziekenhuis niet meer bereikbaar doordat de NS de poortjes heeft dichtgedaan. Of een kilometer omlopen.

spuitje11 | 26-09-16 | 10:20

très cool | 26-09-16 | 10:03

Hier precies hetzelfde hoor!

eerstneukendanpraten | 26-09-16 | 10:19

sinds jaar en dag is dat de hondekop, er is iemand geweest die daar de laatste jaren een apenkop van heeft gemaakt.
Er is geen apekop bij de NS, nou ja, wellicht enkelen.

watmagjenogwel | 26-09-16 | 10:17

Ik had vanmorgen gewoon een kaartjesknipper in de trein. Gelukkig had ik gewoon een kaartje gekocht, maar er waren er ook een paar die dat niet hadden. Pech voor hun.

chariovalda | 26-09-16 | 10:17

Ik moet einde vd middag ritje naar 020 maken. Einde vd avond weer terug zu hause. Gratisch! Of niet.. Laat het wel weten.

alusion | 26-09-16 | 10:15

"Gratis"? Dat betekent meestal dat ik het betaal voor een ander.

Godsammekraken | 26-09-16 | 10:11

@très cool | 26-09-16 | 10:03
.
Nee, de hondekop is een andere trein. Dat is de voorganger van de apekop. Dat was Mat 54. De apekop is de Mat 64. De hondekop is spitser en heeft andere ramen.

Bytemaster | 26-09-16 | 10:11

Meeste treinreizigers, en zeker in de spits, hebben een abonnement. Controle was dus al zinloos.

Eigenaar_IJsland | 26-09-16 | 10:07

Hoezo schrappen van tweede conducteur?
Ik zeg: zet er overal een derde, desnoods vierde of vijfde bij.
Ten eerste zijn er genoeg werkelozen in dit land die toch al betaald moeten worden, dan kunnen ze net zo goed wat bijdragen.
In dit geval aan het algehele gevoel van veiligheid voor personeel en reizigers, en ten tweede, voor de meerkosten van salaris ten opzichte van uitkering, kun je gewoon Ploumen een dag of 4 binnenhouden, dan is dat geld ook weer gefinancierd.

Cuyahoga | 26-09-16 | 10:07

Ik weet vrij zeker dat dat ding altijd een hondekop werd genoemd, een geen apekop.

très cool | 26-09-16 | 10:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken