Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WO III uitgebroken aan Syrisch-Turkse grens

Eerste beelden van de schermutselingen tussen Turkse tanks en IS-plofkippen nabij de Syrische stad Jarabulus (net over de grens bij TR). De Koerden (YPG) zijn al een tijdje bezig het noorden van Syrie te veroveren. Het gevaar dreigt dat de Koerdische kantons Afrin en Kobane gaan samenkomen, en dan is ErdoHitler z'n corridor met oliestaat IS kwijt, en staat-ie voor aap. (Zie voor duidings de TL van @HaraldDoornbos en voor actie deze Turkse fixer). Overigens is het niet de eerste keer dat NATO-partner Syrië binnenvalt. Eerder deden ze dat ook al om de tombe van OerOttomaan Suleyman Shah veilig te stellen. Die actie was nog te verdedigen. Dit is regelrecht de pleuris laten uitbreken. Vooral ook omdat Joe Biden vandaag op de thee is bij zijn NATO-partners in Ankara, en die Biden is weer vriendjes met de YPG, die zojuist te horen hebben gekregen dat ze op moeten tiefen achter de Eufraat. Behoorlijk FUBAR allemaal indeed. Ideetje voor alle in NL wonende die hard fans van Erdogan/Gülen alsoof diepsalafistische Allah Hakbars en agressieve vechtkoerden. De plicht roept. Go east, young men. Doei-doei. Tanks. De Turken hebben ze. CqiFcwtXYAASCPD.jpg

Reaguursels

Inloggen

@fukallahalhollandi | 25-08-16 | 16:58

De grootste groep slachtoffers van de pkk zijn ... inderdaad koerden. Als we toch over "al jaren" hebben, als er een genocide zou hebben plaatsgevonden, was de koerdische bevolking niet van 1 miljoen naar 15-20 miljoen zijn gestegen. De huidige minister president is van koerdische afkomst. De minister van financien is van koerdische afkomst. De gewone koerd haat de pkk (die steun geniet van slecht 5% van de koerden). De overige 95% heeft of op de akp gestemd of op de hdp. Laatst zijn er 4 pkk terroristen door koerden gelynchd.

Je hebt hebt het echt fout.

En de pkk en ypg zijn inderdaad met elkaar verbonden. Het is de pkk die in syrie een vergelijkbare clubje heeft opgericht: ypg. Wapens en mankrachten worden even makkelijk in turkije en syrie ingezet. De vele in turkije gedode of aangehouden terroristen zijn niet allemaal een turks paspoort. Velen komen uit syrie. Vandaar dus de kam. Een pot nat.
Je vergeet ook dat voor de burgeroorlog in syrie, de ypg gewoon een terroristische club was die aanslagen pleegde. Ze zijn nu alleen liev omdat ze isis gasten om zeep helpen. Niet omdat ze dat zo leuk vinden of het westen zo leuk vinden, maar ze zien hierin een kans om landjepik te doen.

En zoals je zelf ziet en leest, zal men dat niet toestaan. Terroristen worden en werden altijd al door landen gebruikt voor hun eigen belangen. Rusland steunde de pkk, niet omdat ze sympathie met hen hebben, maar om turkije onder druk te zetten. Proxy oorlogjes. Amerikanen doen dat, russen doen dat, turken doen dat, enz. De gasten die het nog niet door hebben zijn de f*cking terroristen die denken dat ze iets zullen bereiken. Niet dus. Behalve meer bloedvergieten, hebben ze niets bereikt, en zullen ze ook niets bereiken.

Stiller | 25-08-16 | 17:19

@ stiller..
Ik beweer dat er een genocide plaatsvind en al tijden plaatsvind. je hoeft geen 15 mil mensen uit te moorden om van genocide te spreken. dat jou definitie van genocide betekend dat een bepaald nummer uit de jaren 40-45 gehaald moet worden is absurd.

Hier de eerste definitie van genocide: Volkenmoord, de misdaad van stelselmatige en opzettelijke uitroeiing van een etnische groep, of van een deel daarvan.

Dat gebeurd dus nu stelselmatig in Koerdisch Turkije en met regelmaat door ISIS in Syrie (en ook door Assad idd, maar zoals je zelf Syrie is een ander geval, vandaar dat ik het niet eerder benoemde)

ISIS dat overduidelijk handjeklap speelt met Erdowahn en de excuus aanval op een dorp door Turkije/SAA/RU/Islamistische milities is een zeer recent en duidelijk voorbeeld.

Dat doet niet af aan de rest van mijn betoog.
Ook mooi dat je de YPG en PKK over een terroristen kam scheert trouwens.. chapeau.

Dat meerdere partijen over de "integriteit van Syrisch grondgebied willen waken is lief.. dat dezelfde partijen onwillekeurig alles en iedereen binnen dat grondgebied kapot bombarderen is iets minder.

Je raakt de spijker wel op de kop.. geen Koerdische entiteit is precies wat men wil en dus zijn dezelfde groepen al maanden bezig met een ... hier komt ie.. genocide onder de lokale bevolking.. die merendeel bestaat uit...... lokale defensieve milities en dus ook YPG (lees: burgers die autonomie willen en geen nieuwe dictator- SDF)

maar goed..

fukallahalhollandi | 25-08-16 | 16:58

@fukallahalhollandi | 25-08-16 | 13:05

Nee man, je begrijpt het nog steeds niet. Om van een genocide te spreken, moet er een plaatsvinden. En dat is niet het geval. Tenzij je beweert dat de turken 15 miljoen koerden willen uitroeien? Of je bent in de war met hoe turken pkk terroristen in turkije aanpakken?

Syrie is een ander geval. Daar zijn al, door toedoen van Assad, al 400.000 mensen omgekomen, meeste burgers. Vwb Jarablus: de turken hebben een deal gesloten met rusland, iran en syrie (=assad), om dat gebied schoon te vegen zodat er geen isis en ypg/pyd gasten overblijven. Heb je tot nu toe heftige reacties gehoord van rusland?, iran? assad? amerika? Nee, want zelf wilden deze landen hun handen niet vuil maken.

Rusland, iran, turkij en assad hebben 1 (een) gemeenschappelijk punt: namelijk de integriteit van syrische grondgebied. Er zal dus geen koerdische entiteit komen, vandaar de deal tussen al die landen.

Stiller | 25-08-16 | 13:17

@ stiller.. juist.. dus ik mag het woord genocide niet gebruiken want ergens anders vind het ook plaats.. en ik heb het niet benoemd.. goh.. blijf lekker ad hominem bezig en kijk lekker weg..

nogmaals.. er was geen ISIS in Jarabulus..
twitter.com/MikhailTolstyk/status/768683011101437953

www.menapress.org/ aanvullend.

groetjes.

fukallahalhollandi | 25-08-16 | 13:05

@Umberto die trotzoni | 24-08-16 | 21:42

Volgens mij niet. Zie hieronder. Ze hebben uiteraard hulp gekregen, vooral van zuid korea, maar ze hebben het zelf verbeterd.

"South Korea’s Hyundai Rotem external link (XK2 Black Panther base design, expertise and parts as required, technical support system, C3I, help with modernization of Otokar’s factory in the northwestern province of Sakarya).

◾ Aselsan (fire control and C3I systems, other sub-systems)

◾ MTU Friedrichshafen (1,500 hp diesel engine. May be replaced by 1,800 hp Turkish engine if they can develop it)

◾ SSM’s STM group (C3I co-development with Aselsan)

◾ Turkish Mechanical and Chemical Industry Corporation, i.e. state-owned MKEK, (120mm/55 caliber main gun)

◾ Roketsan (Modular Armor Package)

Stiller | 25-08-16 | 12:30

@fukallahalhollandi | 24-08-16 | 21:08

Sorry, maar als je te dom bent om te lezen wat je zelf schrijft kan ik je niet helpen. Jij hebt toch zelf geschreven dat er een koerdische genocide aan de gang is in turkije? Of heeft iemand anders dat voor je geschreven? Welke genocide? Dat pkk terroristen worden aangepakt? Of dat er 15 miljoen koerden worden uitgemoord? Waar heb je het over dat je zo makkelijk "genocide" kan schrijven??

Stiller | 25-08-16 | 12:23

Kill them all with fire. Alsjeblieft dankjewel.

WatZalIkErvanZeggen | 25-08-16 | 10:00

Erdogan is aan het voorkomen dat de Koerden hun gebied samentrekken aan zuidgrens van Turkije zodat hij IS kan blijven bevooraden.

Der Schnitzeljäger | 25-08-16 | 07:39

Eigenlijk is het daar (in ieder geval sinds WOII) niet meer rustig geweest. Het Vrije Westen installeerde en onderhield wat dictators, het volk kwam in opstand (fase 1: Iran eind jaren '70), het extremistisch Islamisme kreeg een voet aan de grond. Amerika speelt al decennia een dubieuze rol, Rusland laat zich ook steeds meer gelden als 'partij' door lekker tegen Erdogan aan te schuren, waardoor de VS wordt gedwongen water bij de wijn te doen. Ik vermoed dat Gülen binnenkort geslachtofferd gaat worden; met die ''bewijzen'' komt het wel goed. Er zijn straks honderden legerofficieren die met het mes op de keel graag willen getuigen dat ze opdracht hebben gekregen van Gülen.

Donkersloot | 25-08-16 | 07:18

Maria.1 De reden volgens de NOS bedoel je, de werkelijke reden zul je van onze publieke omroep (of mainstream krant) echt niet te horen krijgen. Geloven doen we in goed, niet de NOS...

001_Mills | 25-08-16 | 00:31

Aan het mooie plaatje te zien vrees ik dat na IS we nog meer probleem gevalletjes krijgen.
Echte oplossing is er dus niet..

nobodyknows | 24-08-16 | 23:22

gelukkig sterven turken vele malen meer voor hun vaderland dan de rest. en die yanks spelen weer een dubbel spel.
EN @Stiller | 24-08-16 | 16:54
De turken hebben dit helemaal niet zelf gedaan ze hebben gewoon een gepantserde doos op rups gebouwd waar ze het roemruchte Duitse 120mm kanon van Rheinmetal hebben ingebouwd.

Umberto die trotzoni | 24-08-16 | 21:42

Stiller | 24-08-16 | 17:29

Hoezo is genocide leuk? welk verwijt wil je mij maken?
En wat wil je nu eigenlijk zeggen?

Dat Turkije er goed aan doet om koerden geen autonoom gebied te laten innemen? Dat Turkije er goed aan doet om zich te mengen op Syrisch gebied in een burgeroorlog?

Want de koerden (YPG) zijn al maanden lang over de Eufraat bij jurabulus.. Jezus zolang zelfs dat er hele documentaires over zijn gemaakt door de BBC. (Ross Kemp nota bene)
Sterker nog.. ze wonen daar! samen met Syrische arabieren, die samen vechten voor hun eigen autonomie. Rode lijn my ass.

fukallahalhollandi | 24-08-16 | 21:08

Nederlanders homogeen? Op basis waarvan? Alleen de kleur? Nederlanders zijn net zo verschillend als elk ander volk

Turken en ook Koerden zijn verwant aan elkaar vanuit het hele verre verleden. Ze hebben alleen een totaal verschillende cultuur. Kleur of afkomst maakt je niet verschillend. De omgeving maakt je verschillend.

jezusisonzin | 24-08-16 | 20:07

Onze oude.

r04drunn3r | 24-08-16 | 19:40

Wereld wordt wakker!!!! Dit is geen aanval op de IS, waar het gebied allang in handen is van de Koerden die Turkije daar niet wil. Dit is een provocatie in richting naar de Koerden waarbij Turkije straks gaat liegen dat de Koerden ze hebben beschoten. Vervolgens veegt Turkije met uitmoorden van de Koerden het hele gebied schoon voor de olie met de zegen van de Russen. WO 3 is eigenlijk bijna een feit. Heil Erdo! En de wereld keek toe en zweeg....

Jan, Leiden | 24-08-16 | 19:35

gebruik dit maar voor al je updates en info alles netjes op een tijdlijn en compleet syria.liveuamap.com/

2ndaccount | 24-08-16 | 19:17

Zojuist een turk op tv horen zeggen dat turken niet homogeen zijn en dat "we" er hier ook last van zullen krijgen ( turken die elkaar de hersens inslaan ). Nederlanders zijn wel homogeen en als je hier wil blijven moet je een homogene Nederlander worden , zo niet : oprotten met je hele zooitje , dit geldt ook voor andere "vreemdelingen".

alshetware | 24-08-16 | 19:15

Turkije is tegen ypc. Ypc is tegen Assad, Turkije en is. Rusland is tegen iedereen behalve Assad. Geldt ook voor Iran. Irak is voor de Koerden en ook een beetje voor Assad. Assad is tegen iedereen behalve Rusland en Iran. USA is voor de Koerden en andere bevrijdingsorganisaties. En dan zullen er vast nog wel meer groepen zijn die vijandig tegenover elkaar staan.

Dit is nog erger dan de Libanese burgeroorlog en die heeft meer dan 20 jaar geduurd.
Misschien wel een wijze les. Als je een dictator weg wil hebben, dan moet er wel een goed alternatief zijn. Meer dan 400.000 doden en hiervan is het westen grotendeels de schuld.

Laten we dan ook de ballen hebben om wat we kapot hebben gemaakt weer op te bouwen en soldaten daar heen sturen, om de rust te herstellen. Maar dat zal wel niet gebeuren, denk ik. Slap zooitje.

jezusisonzin | 24-08-16 | 19:13

USA heeft gesproken:
Alle koerdische milities graag z.s.m achter de eufraat of anders steunen wij jullie niet meer,aldus Biden...

steekmug | 24-08-16 | 19:03

litebyte | 24-08-16 | 13:33
Sarcasm, do you speak it?
Maar inhoudelijk, er werkt een groot aantal mensen aan deze kaart mee. Wijzigingen en online vandalisme wordt allen nagetrokken.

Meneer Meeuw | 24-08-16 | 18:31

Erdogan vond zeker dat de IS olieleveringen niet opschoten. Gaat ie het zelf wel halen.

postmodernismisdead | 24-08-16 | 18:28

Vast iets met Islam. Geweld & Islam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Normale fatsoenlijke mensen willen dat een land als NL niet aan doen en zouden de inwoners beschermen.

Tutanchamon | 24-08-16 | 18:20

So fucked!

Biden biedt excuses aan aan Turkije en belooft ondersteuning bij oppakken betrokkenen coup. Klinkt als het zoveelste obscure dealtje dat de wereld nog wat verder weg laat zakken.

metzonderzijwieltjes | 24-08-16 | 17:55

De rol van Biden (zonder twijfel in opdracht van Obama) doet mij helaas denken aan de rol van het Rode Leger bij de opstand van Warschau in 1944. Van Obama had ik al geen hoge pet op, maar dat die man zo fout zou zijn.....

El Rico Grande | 24-08-16 | 17:29

@fukallahalhollandi | 24-08-16 | 17:18

Erg leuk om het steeds over genocide te hebben, terwijl er in syrie alleen al 400.000 mensen zijn omgekomen door de burgeroorlog.

Je mist de big picture. Eufraat was en is voor de turken de rode lijn. Zolang de ypg/pkk terroristen niet de eufraat overstaken, was er niet veel aan de hand. Die rode lijn was voor iedereen duidelijk, ook voor de amerikanen. Iedereen dacht (ook de vele assad en putin lovers hier) dat de turken niets zouden doen (blaffende honden bijten niet). Dus wel. En op de dag dat Biden op bezoek is in turkije. En op de zelfde dag dat ze 500 jaar terug syrie veroverden (24 augustus 1516).

Stiller | 24-08-16 | 17:29

Dat kaartje is achterhaald. Hier een recentere versie 1.bp.blogspot.com/-8cHFwJzbS8w/V6o2ZI... Rood: Het Syrische leger; Geel: Koerden; Groen: Verwarde mannen (Jabat al-Nusra et al); Grijs: Amokmakers (ISIS).

ben kokhals | 24-08-16 | 17:20

"#SYRIA: Military source in #Hasakeh tells @AFP that regime, Kurds reach agreement after Russian mediation in Qamishli #TwitterKurds" twitter.com...
Feynman | 24-08-16 | 13:45

200+ Syrische troepen hebben zich over gegeven aan de koerden want anders moesten ze door ISIS bezet gebied terugtrekken naar het zuiden.

De bemiddeling van rusland was niets anders dan een dreigement geuit door Assads leger aan de YPG/koerden om Hasakeh te verlaten en zich over te geven. de koerden zijn woedend weggelopen van die gesprekken en hebben een eigen ultimatum aan Assads troepen gegeven. (nu overgeven of dood) nu hopen dat YPG de legerbasis ten noorden inneemt.

Ondertussen spelen Assad Erdowahn en Putin handje klap om ALLE oppositie groepen de kop in te drukken en de USA uit Syrie te werken, De russen zijn de lachende derde want het maakt niet uit of Erdowahn of Assad Syrie heroverd de russen krijgen hun payday wel en die paar vliegtuigen en wapens kunnen ze missen.

Koerdische genocide is al gaande in Turkije, in de Koerdische wijken van Aleppo en nu dus ook rondom Jarablus.

Note: meer dan een maand geleden hadden de koerden al stukken over de Eufraat te pakken (letterlijk met een miniem groepje YPG) en hielden daar ISIS in de tang en blokkeerde te transport routes naar Turkije. nu de YPG de regio wil stabiliseren komt Turkije langs..

Als de EU en VN zich koest houden is het einde zoek iig voor de koerden. Als de NATO Turkije niet eruit flikkert en Nederland/EU geen maatregelen neemt (ivm deals) dan zijn we met z'n allen geen haar beter dan Erdowahn.

maar goed, wapen verkoop van duitsland uber alles!

fukallahalhollandi | 24-08-16 | 17:18

Dat leek mij ook. Maar bovenstaande video laat toch echt millitairen in uniform bewapend met AK's zien. Kunnen door turkije gesteunde rebellen zijn maar toch vreemd

Schmutzige Harry 1 | 24-08-16 | 17:04

@Schmutzige Harry 1 | 24-08-16 | 16:48

Turken gebruiken geen Kalashnikov's. Die hebben dezelfde wapens als alle andere nato landen. Die Kalashnikov's behoren hoogst waarschijnlijk aan de verzetsgroepen, die turkije (en amerika) steunt.

Stiller | 24-08-16 | 17:00

"Poetin vriendjes met die megalomaan in Ankara? Hahaha. Poetin is een strateeg (met hoofdletters) en moet helemaal NIETS van de islam hebben. Niets is dat het lijkt. Hou dat maar in uw achterhoofd".
Lupuslupus | 24-08-16 | 13:49
====
Als het Poetin uitkomt zal hij vriendschap veinzen met Erdogan en deze zo proberen uit de NAVO te weken. Daarna laat Poetin het vuile werk in Syrië opknappen door Erdogan, waarna Poetin Erdogan aan de kant schuift.

Althans, dat lijkt me een plausibel toekomstscenario.

malang | 24-08-16 | 16:57

Ondertussen bagatelliseren de NOS sokpoppen de situatie..

Fuck Turkije.

fukallahalhollandi | 24-08-16 | 16:52

Dat Turkse leger moet gezuiverd worden, logisch, economischer dan opsluiten en ophangen is natuurlijk de niet zuiveren in rijdende doodskisten voorop te sturen, om 'het vuur te trekken'.
vanhetvarken | 24-08-16 | 15:36

Idd. De Turken hebben inderdaad (ex) Duitse Leopards. En oude Amerikaanse M60's. Ergens in de topic las ik een Twitter bericht dat Turkije 80 Leopards heeft ingezet. De paar foto's hierboven laat echter alleen de oude M60's zien. En ben geen expert maar na jarenlang Syrische oorlogs topics en filmpjes kan ik ook zien dat de Turkse soldaten die nu worden gestuurd oude kalachnikovs dragen. Allemaal erg vreemd. Turkije rust soldaten nu uit met de oudste rommel die ze hebben. Dat wijst er mijn inziens op dat ze geen haast hebben en er andere belangen kunnen meespelen. Zoals het per ongeluk achterlaten of verliezen want wapentuig zonder op de vingers getikt te worden door navo bondgenoten of iets dergelijks. Zo worden proxy oorlogen tegenwoordig gevochten

Schmutzige Harry 1 | 24-08-16 | 16:48

Met Amerikaanse steun, dus dan mag het

Mannes | 24-08-16 | 16:40

met een beetje mazzel een afzwaaier naar erdohitler.

Bafbeffer | 24-08-16 | 16:36

Hadden wij maar zo'n staatshoofd....
#wegduikt#

kadoendra | 24-08-16 | 16:22

Peter_K | 24-08-16 | 15:08
De afkoopsom is van €6000 naar €1000 gegaan, zo houdt de sociale dienst hier ook nog wat over voor andere niet westerse mensen.

Implants | 24-08-16 | 16:17

Dit is als het bordspel Risk, maar dan met burgerslachtoffers als collaterale schade.
In het zwart, Assad &Co
In het groen, de Koerden
In het blauw, Navo/usa
In het rood, Turkije
In het rose, Rusland
In het geel, ISIS
In het wit, overige islamitische meuk (el ikea, el nusra, etc)
In het bruin, Iran

Zwart tegen rood, geel, wit en mindere mate groen, maat met steun van bruin en roze.
Rood tegen zwart en groen (en blijkbaar geel lol), met steun van blauw.
Groen tegen iedereen, maar met steun van blauw.
Geel tegen groen en zwart, maar met steun van ??? (ook spelers buiten het bord)

Anyway, wie tegen wie vecht, met welk motief en op welk moment is gewoon onzin.

Erdogan's belang is macht en het voorkomen van de oprichting van een Koerdische staat.
Het Amerikaans belang is voorkomen dat Rusland invloed krijgt in de regio, waarbij het als humanitair belang wordt verkocht om de Koerden te helpen. Overigens is instabiliteit big business in de wapenwereld.

Al vanaf het begin ben ik voor Assad. Nog voordat ik ieder zag protesteren in Den Haag om de dictator te verwijderen. En nu ben ik voor Rusland en Assad, maar weer tegen Iran want die zijn tegen Israel. Israel staat bij mij op 1 wat betreft mijn loyaliteit aan een vreemde mogendheid.

stekelvarkentje | 24-08-16 | 16:09

Maanden geleden zei ik al dat Erdogan de gevaarlijkste man is op deze aardkloot die WO-III in gang zet. Hij wilt het Ottomaanse empire in ere herstellen en Syrie was vroeger van de Turken en daarom heeft Erdogan een bloedhekel aan Assad en wilt via slinkse wegen Syrie innemen door met de Russen vriendschap te sluiten.

Erdogan wilt een nucleaire conflict tussen het Westen en Rusland in gang zetten zodat hij tussen de nucleaire puinhopen in een kalifaat kan stichten.

Watch out for Erdogan, het monster!

MRF2739 | 24-08-16 | 16:00

Die Erdogan, die snapt het, even aan Putin vragen, of ie wat in Syrie mag doen, wat Brussel er van vindt doet er kennelijk niet toe, alhoewel, wat vindt Brussel hier eigenlijk van ?

vanhetvarken | 24-08-16 | 15:56

Is die 6 miljard al overgemaakt, gaan nog wat extra asielvluchters komen. Gelukkig staat er nu in heel de Balkan prikkeldraad, dat schijnt een slok op een borrel te schelen.

vanhetvarken | 24-08-16 | 15:51

Vragevuur 15:12

Het was toch een Koerdische bruiloft. En dan vergelden de turken het wel ff tegen I.S? Dit is zoveel desinformatie dat de turkse m.p dacht: Boeiend , ich bin der erdo, wir schaffen es auch.

rattenvanger XL | 24-08-16 | 15:47

@Boy Cot | 24-08-16 | 15:35

Als echte ex-patriotten, keren ze nu allemaal terug naar hun vader-/moederland, om daar hun plicht te doen, kan niet anders. Wordt nog druk bij het UWV (om te vragen of dit vechten voor het vader/moederland hun uitkering niet in gevaar brengt).

vanhetvarken | 24-08-16 | 15:40

@Schmutzige Harry 1 | 24-08-16 | 14:34

Dat Turkse leger moet gezuiverd worden, logisch, economischer dan opsluiten en ophangen is natuurlijk de niet zuiveren in rijdende doodskisten voorop te sturen, om 'het vuur te trekken'.

vanhetvarken | 24-08-16 | 15:36

Erdogan roept met spoed alle in het buitenland wonende Turken op om onverwijld naar Turkije af te reizen. Het Turken land staat aan de rand van de afgrond. En laten ze niet vergeten hun vrouwen en kinderen mee te nemen.

Boy Cot | 24-08-16 | 15:35

Wat een chaos, ik trek t niet meer.. Zijn dat nederlandse tanks? Zegt erdobips dat hij I.S aanvalt maar het zijn koerden?
Koerden gaan die tanks en luchtmacht niet trekken. Special forces van de yanks die de koerden hielpen zijn zeker al op verlof gestuurd. Ik neem aan dat niemand de turkse troepen gaat bombarderen.
Pikken wij deze afslachting? Ja wij zijn de E.U, en wij zijn diep verontwaardigd, betreurenswaardig, geschokt en ga zo maar door

rattenvanger XL | 24-08-16 | 15:26

Ik denk dat Erdogan nog wel eens geconfronteerd kan gaan worden met de gevolgen van zijn coup en zijn offensieve plannen voor zijn leger. Was het niet Stalin die zich geconfronteerd zag met het Duitser aanvalsleger, net nadat hij een paar duizend officieren uit de weg had geruimd? Net als Erdogan nu, hield Stalin nul strategisch en tactisch inzicht meer over.

Graaf van Egmont | 24-08-16 | 15:23

Waarom bekruipt mij het idee dat die aanslag op die bruiloft een false flag was? Net als die coup?

Het Vragevuur | 24-08-16 | 15:12

@Gräf&Stift | 24-08-16 | 14:02
Die soldaten zijn gewoon zo goed als gratis hoor. Sterker nog: als Nederlandse Turken niet in het leger willen moeten ze betalen!

Peter_K | 24-08-16 | 15:08

Schmutzige Harry 1 | 24-08-16 | 14:34

M60 (gebouwd door de VS) hebben ze ook. Al vanaf kort na WOII, toen Turkije nog seculier was/wilde zijn en Erdogan nog geboren moest worden.
Ergens na die Leopard deal met de duitsers hebben ze die dingen geupgrade. Zoek er maar op.

gaffelbaard | 24-08-16 | 15:03

Het mag duidelijk zijn dat Turkije (Erdogan en clan) louter voor eigen gewin en belang handelt.
Leugenachtig, onvoorspelbaar, opportunistisch, onverschillg, crimineel, onverantwoord en levensgevaarlijk. NAVO bondgenoot.
De alternatieve media (GS maar ook het ¨foute¨ Zerohedge bijvoorbeeld) en echte journalisten als Doornbos en Karskens maken hier al jaren gewag van.
Dit gaat misschien niet goed aflopen.

squadra | 24-08-16 | 15:03

De vechtende partijen in Syrië (Koerden, diverse soorten Arabieren en Russen) hebben 1 ding gemeen, men heeft een hekel aan Turken. Spannond.

vanhetvarken | 24-08-16 | 15:03

Haha, Turkije wil Syrië veroveren, en landjepik delen met Rusland. De keuze is duidelijk, Turkije zo snel mogelijk de NAVO verlaten en aansluiten bij Rusland. Pandora is met de coup opengetrokken, de beer is los...

Sweetlakecity | 24-08-16 | 15:01

Nuchternederland | 24-08-16 | 14:36

Klopt, maar het is ook dus gewoon een stopwoord van die lutsers daar. Roepen het bij elke gelegenhied, bij gebrek aan iets anders.

Nieuw pak dadels wordt opgemaakt? Hakbar!
Is de yoghurt op? Hakbar!
Schiet je mis? Hakbar!
Schiet je raak? Hakbar!
Last van zere voeten? Hakbar!

Redelijk beperkte vocabulaire hebben ze daar.

De Ongematigde | 24-08-16 | 14:58

Hebben die Russen geen 'Warthog'? Of laten ze de partijen eerst wat bloeden om het af te leren?

bijna_raak | 24-08-16 | 14:51

Een tijdje geleden haalden ze een straaljager neer omdat die over een postzegeltje Turks grondgebied vloog, nu nu valt hij met een compleet leger een ander land binnen.

Afijn, het is duidelijk wat er met de Russen besproken is.

Peter_K | 24-08-16 | 14:38

Net zoals een Hagenees om de haverklap “Tering” roept, doen die haatbaarden dat. Die filmert loopt het dun door de broek en prevelt maar wat om de spanning van zich af te krijgen.

De Ongematigde | 24-08-16 | 14:15
Allahoeakbar heeft een beetje een ongunstige sfeer om zich heen gekregen, weet niet precies hoe dat nou ook al weer kwam...
Boem.

Nuchternederland | 24-08-16 | 14:36

Zie geen leopards op de foto's. Maar wel M60 tanks. Waarschijnlijk hebben ze een museum opengebroken. Die dingen rijden al bijna 60 jaar rond. Ach, eerst de oude opmaken voordat je aan de nieuwe begint toch?

Schmutzige Harry 1 | 24-08-16 | 14:34

Zolang het maar niet in mijn achtertuin is, kan t mij geen reet schelen. Ik geniet nog ff van het weer en mijn lesbische buurvrouwen in het kinderbadje.
Handsomeboy | 24-08-16 | 13:57
bied die dames eens een fatsoenlijk bad aan, hark!

crankshaft | 24-08-16 | 14:31

Hier dus:http://www.atlanticcouncil.org/publications/issue-briefs/turkey-s-syria-predicament
Hier kun je een geleerd stuk over deze fase van de oorlog downloaden.

hetbozeoog | 24-08-16 | 14:30

<A HREF="http://www.atlanticcouncil.org/publications/issue-briefs/turkey-s-syria-predicament">Hier HTML</A> kun je een geleerd stuk over deze fase van de oorlog downloaden.

hetbozeoog | 24-08-16 | 14:29

De enige remedie tegen islam:
i.imgur.com/KM3UClY.png
Heeft geholpen bij de Japanners.. daar is het is al 70 jaar vrede.

Slogra | 24-08-16 | 14:27

Het zal met niet verwonderen als ook de Japanners plots op het strijdtoneel in het conflict verschijnen met niet retournerende vliegtuigjes volle lading, ze hebben momenteel veel Fukushima afval dat nu goedkoop gedumpt kan worden.

Koeienflat | 24-08-16 | 14:25

Tja, die gaspijp van Qatar naar Schurkije moet er natuurlijk komen.
Linksom of rechtsom.
Nu al bijna 400.000 doden in Syrië maar wie maalt erom?
Gas is belangrijker dan mensenlevens.
Toch?
TOCH?
Dostranamus | 24-08-16 | 13:15
En welke familie heeft daar heel veel belangen/is kwart eigenaar van Quatar? Als je geel en rood mengt krijg je het antwoord.

crankshaft | 24-08-16 | 14:24

Ze doen maar, zolang ze maar niet deze kant opkomen
#Baan bij EU wel helemaal kan vergeten nu#

kadoendra | 24-08-16 | 14:24

Als ik Turkse soldaat was dan zou ik goed checken of er wel kogels in m'n schietgeweer zitten. Vorige maand was Erdo die nml vergeten mee te geven aan z'n zondebok dienstplichtigen

Schmutzige Harry 1 | 24-08-16 | 14:19

Ik heb het plaatje iets aangepast, sla je meerdere vliegen in één klap:

i.imgur.com/kaHd6qQ.jpg

Cuyahoga | 24-08-16 | 14:18

Gräf&Stift | 24-08-16 | 14:02
Lol, als u denk dat ook zo'n semi islamitische staat als Turkije ook niet even 270k per dag kan stukslaan op tanks voor haar dictators belangen dan komt u echt uit een ei. Reken voor de grap ook even uit wat een vliegdekschip incl afschrijving per dag kost.

moonshiner3519 | 24-08-16 | 14:17

dus turkije valt syrië binnen om turkse belangen te verdedigen. en de nederturken staan natuurlijk te juichen.

aight.. | 24-08-16 | 14:12
.
Alleen landen die toestemming hebben van de LEGALE Syrische overheid om daar te helpen ISIS te vermorzelen zijn legaal. En dat is alleen Rusland en niemand anders. Ook de Amerikanen niet! Die overal op de wereld dood en verderf hebben gezaaid met hun "arabische lente". TUIG is het. Rot op naar Murica i.p.v. de hele wereld in het ongeluk te storten met jullie verschrikkelijke gestook!

Lupuslupus | 24-08-16 | 14:17

Hobbykip | 24-08-16 | 13:10

Til daar niet te zwaar aan. Net zoals een Hagenees om de haverklap “Tering” roept, doen die haatbaarden dat. Die filmert loopt het dun door de broek en prevelt maar wat om de spanning van zich af te krijgen.

De Ongematigde | 24-08-16 | 14:15

dus turkije valt syrië binnen om turkse belangen te verdedigen. en de nederturken staan natuurlijk te juichen.

maar wat als amerika syrië binnengevallen zou zijn om de amerikaanse belangen te verdedigen? dan is amerika een kapitalistische westerse imperiale duivel die op moet rotten uit het midden-oosten die daar niks te zoeken heeft.

aight.. | 24-08-16 | 14:12

Parel van het Zuiden | 24-08-16 | 13:59
.
Mooi gesproken Parel! +veel

Lupuslupus | 24-08-16 | 14:12

@Mr Dixit | 24-08-16 | 13:55
Echter, ook tweedehands wapens kunnen niet zonder munitie.

@Gräf&Stift | 24-08-16 | 14:02
Was er onlangs vanuit de EU niet 6 miljard naar Turkije gegaan? Misschien leent-ie het uit dat potje. En, wie zegt dat-ie al dat personeel betaald. Misschien zijn er ook vrijwilligers die strijden voor 72 maagden.

kweethetooknietbeter | 24-08-16 | 14:12

@Gräf&Stift | 24-08-16 | 14:02 - die militairen moesten toch al betaald, zijn niet extra ingehuurd hoor.

MarcS | 24-08-16 | 14:12

.. Ik wil wel eens weten: waar betalen de Turken dit van? ..
Gräf&Stift | 24-08-16 | 14:02

Onder andere hiervan.
'De totale buitenlandse schuld van Turkije is gestegen met 49.9 miljard dollar in 2013, de grootste jaarlijkse stijging in de geschiedenis van de Turkse Republiek. Dat blijkt uit het 89ste Economische Vooruitzicht Rapport, dat vanmiddag is gepubliceerd door de grootste Turkse oppositiepartij CHP (Republikeinse Volkspartij). De totale buitenlandse schuld per hoofd van de bevolking steeg volgens het rapport van 1.963 dollar in 2002, toen de regerende AKP (Partij voor Rechtvaardigheid en Ontwikkeling) van premier Recep Tayyip Erdo&#287;an aan de macht kwam, naar 5.105 dollar in 2013.'
www.zamanvandaag.nl/nieuws/turkije-eco...

En verder ook van het kopen en verkopen van ISIS olie. Hier een tabelletje van wat dat Turkije kost. en.wikipedia.org/wiki/Oil_production_... De huidige olieprijs per vat ligt nu op ongeveer 50 dollar dus dan kan je wel uitrekenen wat Turkije ermee verdient.

gaffelbaard | 24-08-16 | 14:10

Gräf&Stift | 24-08-16 | 14:02
Soros en co betalen dat graag als ze daarvoor een nieuwe gaspijpleiding krijgen.
Dat geldt wordt dan gedrukt door de private onderneming genaamd de FED, en via wat handige truukjes met bonds en/of drugs uiteindelijk op de rekening van Erdogan gestort.

OudeNederlander | 24-08-16 | 14:10

Foute titel; WO III is op 11 september 2001 uitgebroken in New York. Deze schermutselingen is slechts wat onderling gestoei tussen een paar boefjes. Het echte slagveld ligt nu in Europa. Nieuwe vijandelijke troepen zijn in aantocht over zee.

Steinway | 24-08-16 | 14:08

Handsomeboy | 24-08-16 | 13:57
Je hebt gelijk ook! Zie de foto's wel op de vrimibo ;)

roosvrij | 24-08-16 | 14:07

@necrosis | 24-08-16 | 14:01
Je ondergrens is toch een werkend bloedsomloop ?

Ing. eslapen | 24-08-16 | 14:07

Ik claim het grijze stuk aangezien niemand anders het doet.
Nu maar hopen dat er olie in de grond zit.
En anders kan ik het nog omturnen tot een migranten-opvangplek, levert zo 6 miljard op!

Nuchternederland | 24-08-16 | 14:07

Koeienflat | 24-08-16 | 13:54

Erdogan doet even zijn versie van Rijnland bezetting...

Ik hoor die incompetente surrogaat intellectueel Bertje koenders nu al vals bedachtzaam roepen "het is een complexe situatie maar we houden de ontwikkelingen goed in de gaten"

litebyte | 24-08-16 | 14:04

Behalve zijn olie inkomsten verdedigen doet Erdogan er alles aan om te voorkomen dat er een Koerdische staat ontstaat want dan moeten Turkije, Syrië, Irak en Iran grondgebied inleveren.

Osdorpertje | 24-08-16 | 14:03

Kunnen we in ieder geval zien hoe goed de Leopard 2 het er vanaf brengt op het slagveld. Is die tank al eens eerder ingezet in een gewapend conflict?

Vies washandje | 24-08-16 | 14:03

Een tank laten rondrijden in de woestijn kost bakken vol met geld. De Turkse economie laat het afweten. Ik wil wel eens weten: waar betalen de Turken dit van? Om 1 tank draaiend te houden heb je naast 4 man personeel in de tank ook nog plus/minus 3 a 4 man nodig die (1) tankpersoneel van eten, munitie en brandstof voorzien (2) de tank verplaatsen op een vrachtwagen (3) onderhouden. 80 x 8 (man personeel) = 640 man personeel. In Turkije krijgt men zo'n 1000 dollar per maand betaald, wat gelijk staat aan 33 dollar per dag. 8 uur rondrijden met een tank kost je ongeveer 1135 liter brandstof (www.globalsecurity.org/military/system...) en met Turkse prijzen van ongeveer € 1,13 per liter diesel kost dat ongeveer € 1282,55, ongeveer 1400 dollar per dag per tank (en dat lost van de voertuigen die de brandstof moeten brengen enzovoort). Dus de salarissen kosten 21344 dollar per dag en de brandstof voor alleen de tanks kost al 112.000 dollar per dag. Dan heb je nog 640 maaltijden nodig (kost ongeveer 20 dollar per dag per persoon www.numbeo.com/cost-of-living/country_...) wat neerkomt op 12800 dollar per dag. Dan heb je nog het onderhoud, reserve-onderdelen en alle restkosten wat het bedrag zeker verdubbeld.
-
Even 80 tanks naar het front laten rijden kost zo'n 2*135000=270000 dollar per dag. En dan nog de kosten voor personeel dat overlijdt, gewond raakt en de overige ondersteunende eenheden, vliegtuigen en helicopters.

Gräf&Stift | 24-08-16 | 14:02

Ik weet niet veel zeker, maar dit wel: de propaganda die wij gevoerd krijgen over dit conflict is enorm.
Zo moeten we bijvoorbeeld geloven dat het machtigste land van de wereld het niet voor elkaar krijgt om een paar ISIS strijders uit de woestijn te schieten. Nu niet, en al jaren niet.
En geloven dat Turkije de grens overtrekt om te helpen.
Wat daar ook gebeurt, het stinkt een uur in de wind.

OudeNederlander | 24-08-16 | 14:01

@Ing. eslapen | 24-08-16 | 13:58
Als ze maar van Ebru afblijven, ik heb zo mijn grenzen....

necrosis | 24-08-16 | 14:01

Ach ja laat ze elkaar maar afmaken. Overigens wel een mooi moment om ons leger beetje aan te sterken, voor het geval dat..

Barkruk2 | 24-08-16 | 14:01

LOL! @ Ideetje voor alle in NL wonende die hard fans van Erdogan/Gülen alsoof diepsalafistische Allah Hakbars en agressieve vechtkoerden. De plicht roept. Go east, young men. Doei-doei.

kleinkonijn | 24-08-16 | 14:00

Kaartje is maar een momentopname natuurlijk.

HetPhantom | 24-08-16 | 14:00

Niet uit mijn naam.
.
Het kan niet bestaan dat VVD, PvdA, D66, CDA, GL en consorten blijven collaboreren, al dan niet via EU of NATO, met een dictator als Erdogan.
Deze partijen met hun Europese kompanen maken van ons hetgeen we wilden bestrijden. Agressors.
.
Opnieuw verraad aan de meest fundamentele principes waar het Westen ooit voor stond.
.
Niet uit mijn naam.

Parel van het Zuiden | 24-08-16 | 13:59

@necrosis | 24-08-16 | 13:56
Nu de zomervakantie voorbij is, weten we precies wie de klikturken zijn.

Ing. eslapen | 24-08-16 | 13:58

@roosvrij | 24-08-16 | 13:51:
Zolang het maar niet in mijn achtertuin is, kan t mij geen reet schelen. Ik geniet nog ff van het weer en mijn lesbische buurvrouwen in het kinderbadje.

Handsomeboy | 24-08-16 | 13:57

@Lupuslupus | 24-08-16 | 13:49
Ik ben liever een Poetin vriendje dan een Erdosnor vriendje.
Poetin is een zakenman, die Turkse snor is een dictator.
*verstoppen doet voor klikturken*

necrosis | 24-08-16 | 13:56

kweethetooknietbeter | 24-08-16 | 13:42
Volgens mij zijn het meer de tweede hands dealers die hier grof aan verdienen, à la "Lord Of War". Het is gewoon een arme mensen oorlog. Als je dat vergelijkt met de US Army of de IDF bijvoorbeeld, die voeren dit soort, uitsluitend op infanterie gebaseerde, grondoorlogen al niet eens meer. Alle partijen hebben niet afdoende materiaal en logistieke kracht om een beslissende klap toe te dienen. Zelfs de Turk moet het hebben van niet meer dan mankracht, maar is niet in staat serieuze strategieën uit te voeren. Alleen al het feit dat Erdogan stap voor stap eind jaren '30 aan het recyclen is geeft aan dat er geen enkele militaire kennis bij zit, waardoor ook zijn leger een ongeregelde bende blijft.

Mr Dixit | 24-08-16 | 13:55

De Turkse aanval die eerst met Rusland is kortgesloten laat denken aan toen Hitler polen met tanks en oorlogmaterieel binnenviel en dit alvorens met Stalin op een akkoordje had beklonken die daar dan ook een graantje van ging meepikken

Koeienflat | 24-08-16 | 13:54

-weggejorist-

Assembled in NL | 24-08-16 | 13:53


@JeSuisErKlaarMee | 24-08-16 | 13:35
Ben ik mooi door de mand gevallen. Ik heb helemaal geen trapkast.

medusa324 | 24-08-16 | 13:52

Een zelfingenomen potentaat die eerst de democratie afschaft, politieke opponenten en obejectieve journalisten en media opsluit en/of elimineert....

... en dan nú een aanvangsinvasie à la Polen 1939.

Moet even heel diep nadenken hoor... wáár doet dit me nou toch aan denken..?... .

HypoPseudo | 24-08-16 | 13:52

"Dat is een "derde wereld oorlog" , geen " WW III"
Handsomeboy | 24-08-16 | 13:05"
.
Het is wereldoorlog. Niet wereld oorlog!
Charles de Batz | 24-08-16 | 13:13

Vind het meer een derdewereld-oorlog, met al die onontwikkelde schavuiten.

roosvrij | 24-08-16 | 13:51

@Schietmijmaarlek | 24-08-16 | 13:42

als het spelletje zo gespeeld wordt volgens mijn theory, dan is de EUSA de grote verliezer in deze zetten reeks en erdo de winnaar. Rusland is een paar weekjes geleden al bijgepraat over deze actie. er was alleen nog een trigger nodig... laat dat nu - hoe wrang - een 'toevallige' aanslag op kurden zijn.

Het is evident dat Turkije zal blijven tot aan de eufraat. Daar had erdogan al eerder tijdens zijn speeches aan zitten refereren. een stukje nieuw Turkije - zegmaar de turkse versie van Sudetenland

litebyte | 24-08-16 | 13:49

Ga maar de kont likken van de Russen, straks naaien ze jullie dubbel en dwars terug. Maar eerst uit de NATO, optyfen.
S802 | 24-08-16 | 13:37
.
Poetin vriendjes met die megalomaan in Ankara? Hahaha. Poetin is een strateeg (met hoofdletters) en moet helemaal NIETS van de islam hebben. Niets is dat het lijkt. Hou dat maar in uw achterhoofd.

Lupuslupus | 24-08-16 | 13:49

Een derde wereldoorlog zal het niet worden want ik doe niet mee en ben het ook niet van plan.

Koeienflat | 24-08-16 | 13:48

En wie is Turkije om te eisen dat de Koerden zich in Syrie terug moeten trekken achter de Eufraat? De Koerden zijn de enige geweest die de afgelopen jaren effectief strijd hebben geleverd tegen IS en daarvoor de prijs ook nog dagelijks betalen zoals recentelijk weer werd aangetoond met de bruiloft aanslag.

baronbreekijzer | 24-08-16 | 13:48

Ruwweg een jaar geleden voorspelde ik, op de oude versie van Pwned nog, dat Turkije op een gegeven moment Syrië binnen zou vallen en dan uiteindelijk land zou gaan claimen.
Ik werd destijds uitgelachen en voor gek versleten. Dat zou de VS/Rusland en NATO toch niet toe staan!?

Deel 1 van mijn voorspelling is nu werkelijkheid.

TeeJee | 24-08-16 | 13:47

litebyte | 24-08-16 | 13:40
Rusland heeft samen met Iran zelfs bemiddeld tussen Koerden en Assad om de gevechten in Qamishli te beeindigen. (in Syrië, aan de Turkse grens, maar veel dichter in de buurt van Irak, midden in Koerdisch gebied.

"#SYRIA: Military source in #Hasakeh tells @AFP that regime, Kurds reach agreement after Russian mediation in Qamishli #TwitterKurds" twitter.com/GebeilyM/status/767388241...

Feynman | 24-08-16 | 13:45

Heel spijtig allemaal, maar heb persoonlijk geen trek om ook nog eens 35 miljoen Koerden op te vangen in Europa.

populus_ | 24-08-16 | 13:45

Het laat me echt koud wie wie nu afslacht. En dat is vandaag wel weer handig. Vraag me alleen af hoeveel wapens er gekocht zijn van belastingpoet dat die kant op is gegaan om vluchtelingenstroom in te dammen.

Jan Gordelroos | 24-08-16 | 13:44

En... kom naar beden rechtmatige regering van de Republiek Syrie met haar president de heer Assad! En hulde voor alle dienstplichtigen en vrijwilligers die omwille van vrede en veiligheid, en afwezigheid van enig haalbaar, realistisch of wenselijk alternatief, er niet voor kiezen hun land te ontvluchten maar zich tot de wapenen melden om dienst te doen o.a. tegen de islamofascisten voor hun volk en vaderland. Dank jullie wel voor elke IS klootzak die jullie kapotschieten en die daardoor geen bomgordel laat ploffen in Noord-West europa: mijn steun hebben jullie.

trip666 | 24-08-16 | 13:44

Ik zie onze prachtige Leopolds tanks daar rijden, verkocht aan de Turken via Duitsland. Dubbel en dwars terug verdiend met de afzet praktijken vanuit Ankara die wij Miljarden hebben gegeven voor de vluchtelingen. Hoe fckdup zijn onze leiders hoe fckdup zijn ze in de US geweest met die vliegtuiglading vol valuta naar Tehran. We faciliteren onze ondergang.......... Om duizelig van te worden gewoon gvd.

S802 | 24-08-16 | 13:43

@Mr Dixit | 24-08-16 | 13:26
Ja, maar het levert dan ook lekker veel op... voor de wapenindustrie en diens aandeelhouders.

kweethetooknietbeter | 24-08-16 | 13:42

Ik vertrouw Erdo voor geen meter.
Het gaat hem er vast alleen maar om om de Koerden uit te roeien.
Extra land, olie en ruim baan voor IS... hij maakt gewoon zijn islamitische dromen waar.
En de EU zag dat het goed was.
Daar doen ze toch al aan collectieve zelfmoord.
#Nexit graag. Ik wil mijn land, leger en grenzen terug.

Schietmijmaarlek | 24-08-16 | 13:42

@Feynman | 24-08-16 | 13:29

Het is nogal gecompliceerd gewonrden de laatste 2 maanden. De kurds worden gesteund door de VS. De Kurds krijgen in ruil voor het aanvallen van Syrian troepen (o.a. ook nu tijdens de slag om Alleppo) VS wapentuig.

Turkije is tegen de Kurds. De VS krijgt in ruil om een oogje dicht te knijpen bij het bestoken van de koerden door Turkije recht om gebruik te maken van Turkse militaire bases en havens. daarnaast mag het zijn kernwapens op Turks grondgebied bewaren en zal Turkije lid blijven van de NATO.

wat de deal tussen Turkije en Rusland precies inhoud weet ik niet, maar het weerhoud de Russen er wel van om hun S400 sysmtemen nu eens goed uit te kunnen testen.

litebyte | 24-08-16 | 13:40

De reden voor deze aanval is dat de YPG een alliantie hebben met bijna alle andere rebellen. SDF. en.wikipedia.org/wiki/Syrian_Democrat... Ook bezig een eigen staat op te zetten in het gebied buitgemaakt op IS. Dat wil Erdogan natuurlijk totaal niet.

Deze nieuwere alliantie liep ook een beetje snel vooruit: "Manbij: in the last 48 hours 14 villages have been captured by SDF" twitter.com/KonstantinKlug/status/766... via syria.liveuamap.com/en/2016/20-august-...

Deze nieuwe alliantie weet ook IS leiders in hun eigen gebied op te pakken. "#SDF forces captured Hamir Labidah from #ISIS/#Daesh militants south of #Manbij #Syria" twitter.com/islamicworldupd/status/76... en "SDF has captured Tal Hudhan and Rasm Mistahah from ISIS" twitter.com/islamicworldupd/status/76... via syria.liveuamap.com/en/2016/20-august-...

Erdogan wilde geen zelfstandige Koerden in Turkije, niet in Irak én niet in Syrië. Zelfs islamisten die naast het geloof ook de wetenschap prediken zoals Gülen lopen niet genoeg binnen de lijntjes.

Erdogan ziet IS als een tijdelijk probleem, Koerden als een permanent probleem.

Feynman | 24-08-16 | 13:39

uit de NATO die Turken !! Ga maar de kont likken van de Russen, straks naaien ze jullie dubbel en dwars terug. Maar eerst uit de NATO, optyfen.

S802 | 24-08-16 | 13:37

Erdogangsta is goed op planning. Hitler viel ook eerst een land in het oosten aan.

Binnen 1 jaar is Griekenland aan de beurt. Over 3 jaar lopen we allemaal met een gele ster op onze jas met de tekst 'Christenhond'.

KayakFun | 24-08-16 | 13:36

medusa324 | 24-08-16 | 13:15

Daar geloof ik niks van!!

JeSuisErKlaarMee | 24-08-16 | 13:35

Dhr. O.N. Recht | 24-08-16 | 13:28
Nice :-) Al-Raqaqra

Handsomeboy | 24-08-16 | 13:35

Van al die troepen daar in Syrire: Voor wie moeten we nu juichen? Ik snap t niet meer.

StYxX | 24-08-16 | 13:35

Koerden zien eindelijk hun kans schoon voor een stukje eigen land voor Koerdistan. In noord Syrie. Ze zitten in op olierijk gebied. Zonder natural resources bouw je geen nieuwe natie-staat op. Turkije gunt ze niets, en terecht vanuit hun perspectief.

En tsja IS. De eerste regel van gekheid is dat je vooral niet moet inzien dat je gek bezig bent. Als wij eens onze Europese saamhorigheid zo gepassioneerd konden neerzetten op het wereld toneel als de staat IS doet in Syrie en Irak, dan is het elke dag feest. Sorry haakte even in op de natte droom van Juncker...

Pompenkoning | 24-08-16 | 13:34

@Meneer Meeuw | 24-08-16 | 13:31

Ja alles op wikipedia is betrouwbaar.... op facebook ook trouwens.

litebyte | 24-08-16 | 13:33

Medieval II: Total War blijft één van mijn favoriete spellen, tot op de dag van vandaag. (Geen geintje)

HMCuiteraard | 24-08-16 | 13:32

Wat een armoe... Altijd als je daar die filmpjes ziet uit die contreien enige wat je hoort is. Allah hakbar. Constant.
Doet me denken aan GoT met Hodor, hodor! Maar dat was nog een GVR tenminste.
Dit zijn alleen maar islamgekkies!

iustus | 24-08-16 | 13:32

en.wikipedia.org/wiki/Cities_and_town...
Deze interactieve kaart biedt veel meer inzicht en detail. Bovendien wordt deze dagelijks bijgewerkt naar aanleiding van de ontwikkelingen.
Staat op Wikipedia dus is betrouwbaar.
Hier volg ik al jaren het conflict mee, erg prettig en bijna real-time.

Meneer Meeuw | 24-08-16 | 13:31

Hebben we al niet heel vaak een derde wereld oorlog gezien op TV? In Afrika kunnen ze er ook wat van.

lillendvleesch | 24-08-16 | 13:29

Dat kaartje onderaan is trouwens gemaakt naar aanleiding van de bombardementen van het Syrische leger op Hasakah. (aangegeven met grote rode pijl). Een stad midden in Koerdisch gebied, die tijden geleden in handen was van IS. Nu ligt het geeneens in de buurt van IS.

Erdogan zit dus op 1 lijn met Assad, dat het bombarderen van Koerden belangrijker is dan IS.

Feynman | 24-08-16 | 13:29

Hoezo nu weer Kraqqaqa? :-/

Dhr. O.N. Recht | 24-08-16 | 13:28

Ik zie Treinen vol met Syriers die hun land gaan helpen opbouwen. Eindelijk denken ze, weer wonen in mijn mooie land.... hahah

Mark_D_NL | 24-08-16 | 13:28

Na het paaien van Israël (steunen de Koerden) en Putin (steunt Assad) is de tijd blijkbaar rijp voor Erdogan om zijn banden met IS steviger aan te halen.
Met goedkeuring en medewerking van uncle Sam (die IS heeft geschapen en bewapent) het grijze gebied innemen.

Eppo | 24-08-16 | 13:26

Hoe komt het toch dat als je "militairen" van Noord-Afrikaanse danwel Midden-Oosterse persuasie ziet het altijd overkomt als een zooitje ongeregeld? Het is niet zo raar dat die oorlogen daar altijd zo lang duren en een enorme bende opleveren. Alsof je naar een wedstrijd van de laagste klasse zaterdagamateurs staat te kijken.

Mr Dixit | 24-08-16 | 13:26

De huidige grens tussen Koerdisch en IS gebied in Syrië ligt ongeveer halverwege Aleppo en Kobane. Jammer dat in dit kaartje Jarabulus niet is ingetekend. Dat ligt veel dichter bij Kobane, midden in Koerdisch gebied.

Wanneer Erdo vandaag aangeeft ook IS aan te vallen is dat een leugen, naar Russisch model.

Feynman | 24-08-16 | 13:26

Moeten mannen in strijdbare leeftijd met een Turks paspoort zich al melden bij de kazernes? Wordt dan rustig bij de pro-erdo demonstraties...

TheseDays00 | 24-08-16 | 13:25

Wat een prachtige tanks. Dankzij VVD en PvdA hebben wij er geen 1 meer. En we roepen pang pang, delen helmen etc. In Mei 1940 stond ons leger er beter voor, en woonde de vijand niet in dezelfde straat...

funkyd | 24-08-16 | 13:24

80 Leopard tanks... waar zijn eigenlijk de onze gebleven? Of zijn die in 1 deal met de YPR's meegegaan?

completelylost | 24-08-16 | 13:23

Wij lezen en horen allemaal dat er weer eens wat moslims bezig zijn, dat de Navo er is om ons te beschermen. Ik zeg, neem anderhalf uur de tijd en laat je eens echt verwonderen:
youtu.be/HcNVC44rFTc

001_Mills | 24-08-16 | 13:22

'Tanks. De Turken hebben ze.'
www.dawn.com/news/164673/turkey-to-buy...

Ja! Natuurlijk hebben ze die!
Gekocht van de duitsers.
In november 2005 werd namelijk al het akkoord gesloten waarin werd besloten 298n Leopard 2A4 tanks te verkopen aan de Turken.

'BERLIN, Nov 8: Germany confirmed on Tuesday that it had agreed to sell nearly 300 battle tanks to Turkey. The defence ministry announced that 298 Leopard 2 tanks which currently belong to the German army will be sold to Turkey in a deal signed by both sides on Tuesday.'

gaffelbaard | 24-08-16 | 13:21

@Dostranamus | 24-08-16 | 13:15
Gas en mensenlevens is een ongelukkige combinatie.

Ing. eslapen | 24-08-16 | 13:20

Maar, bij een echte breeking breekediebreek-breek (wapperdiewap-wap copyright Martin Kok) hoort een live stream. Dus Russia Today heeft die: Go Pro op soldatenhelm en gaan: www.rt.com/on-air/356958-turkey-milit...

Handsomeboy | 24-08-16 | 13:19

-weggejorist-

Banana008 | 24-08-16 | 13:19

*correctie; kaart 7

Risingson | 24-08-16 | 13:17

Volgens mij is er in dat grijze niemandsland op dat controlekaartje plenty gebied om door de VN geleide en beschermde vluchtelingenkampen in te richten. En natuurlijk betalen wij als beschaafde burgers daaraan mee, we zijn geen onmensen. Verzuipen ze ook niet meer op zee en zitten ze ook niet meer vast in waardeloze opvangskampen tussen 2 landen waar ze alles behalve veilig zijn.

Graaisnaaiert | 24-08-16 | 13:16

Ik spreek hierbij de hoop uit dat de Turken ernstige schade oplopen. Hun eigen Vietnam zeg maar.

Trutkip | 24-08-16 | 13:16

Ik neem aan dat het grijze gebied zand is wat niemand wilt hebben.

rhov-ion | 24-08-16 | 13:16

@Charles de Batz | 24-08-16 | 13:13
U misbegrijpt mijn bedoeling: derde wereld... oorlog. Geen 3e wereldoorlog.
Verder dank voor opletwaakzaamheid en in een andere context had u gelijk gekregen.

Handsomeboy | 24-08-16 | 13:16

Zou errorgan de EUSA hebben afgeperst (voor het recht op binnenvallen) en het op een akkoordje met Rusland hebben gegooid om geen kurdische staat aan haar grenzen te krijgen.

In ruil voor...

litebyte | 24-08-16 | 13:16

Nou dan ga ik mijn overlevingspakket maar inslaan. En de trapkast als schuilbunker inrichten. Iemand nog een Achterhuis paraat? Dit keer zijn ongetwijfeld de ongelovigen aan de beurt.

medusa324 | 24-08-16 | 13:15

Tja, die gaspijp van Qatar naar Schurkije moet er natuurlijk komen.
Linksom of rechtsom.
Nu al bijna 400.000 doden in Syrië maar wie maalt erom?
Gas is belangrijker dan mensenlevens.
Toch?
TOCH?

Dostranamus | 24-08-16 | 13:15

"Dat is een "derde wereld oorlog" , geen " WW III"
Handsomeboy | 24-08-16 | 13:05"
.
Het is wereldoorlog. Niet wereld oorlog!

Charles de Batz | 24-08-16 | 13:13

Wut? Is Franz Ferdinand doodgeschoten?
Oh my god I can't believe it
I've never been this far away from home!

Piet Karbiet | 24-08-16 | 13:13

Islamist Erdogan zet islamisten in (koppensnellers als Al-Zinki) om islamisten van ISIS te vervangen in het aanvallen van seculiere Koerden.
.
Ik wens Erdogan heel veel ellende toe.

quantumcollider | 24-08-16 | 13:12

Er komen honderden tanks bij Rheinmetal heeft een miljardenorder binnengesleept en zet leuk een fabriek in Turkije neer, neem aan dat Erdogan een paar miljardjes heeft overgehouden aan een dealtje met de EU, na de soepsidie om de rechtstaat te versterken.

bijna_raak | 24-08-16 | 13:12

En de EU en VN zagen dat het goed was..
Genocide in de maak zo niet al een tijd aan de gang.
Net nu YPG het syrische leger uit hun gecontroleerde gebieden heeft gedrukt.

Trouwens de voorzitter van de Jarablus War Council (van burgers) die de EU VN opriep om de turken tegen te houden is na zijn oproep vermoord.

fukallahalhollandi | 24-08-16 | 13:12

Lekker provocatief met Biden in Ankara. House of Cards maar dan in het echt.

Handsomeboy | 24-08-16 | 13:12

Ah, TR gaat stop uit vluchtelingenstroom trekken. EU moet visumdrift goedkeuren, anders meer ellende!

Liever meer (echte) vluchtelingen alsdan visumvrij reizen. Eens zien of EU ballen heeft. *dwangbuis vast aantrekt*

MarcS | 24-08-16 | 13:10

de PvdA en Denk zullen als NeoNazi's nu wel gillend door de straat gaan van blijdschap.

salonsocialist | 24-08-16 | 13:10

Als ik zo'n filmende moslim in zichzelf herhalend Allah Hakbar hoor babbelen, verwacht ik natuurlijk wel een grote boem!

Hobbykip | 24-08-16 | 13:10

Erdogan heeft natuurlijk last van expansiedrift, die man wil een groot Turks Rijk. Richting Europa probeert hij het tot nu toe met diplomatie/chantage, maar het zal me niet verbazen als hij binnen 10 jaar de tanks richting de EU stuurt.

XaleX_2 | 24-08-16 | 13:09

Zolang ze niet bij Tell al-Mutesellim zijn is er niets aan de hand.

Ing. eslapen | 24-08-16 | 13:07

lebensrrrrraum !

nemeton | 24-08-16 | 13:07

Dat is een "derde wereld oorlog" , geen " WW III"

Handsomeboy | 24-08-16 | 13:05

W0 3 uitgebroken... pff geen BREEK.. dus niet waar.

RickTheDick | 24-08-16 | 13:05

Voor mij symboliseert het kaartje overduidelijk in één woord de toestand in dat gebied: "Chaos".

pa_niek | 24-08-16 | 13:04

Tanks. Tanks die wij hebben betaald met de 6 miljard. O ironie.

Claude_Vieaul | 24-08-16 | 13:02

De NAVO gaat de koerden offeren in 3..2..1..

moonshiner3519 | 24-08-16 | 13:02

Daarom wou erdogan weer maatjes worden met putin, want anders had ie rusland op zijn dak.
Want we horen niets van Assad of putin hierover.
En wie zegt niet dat erdogan hiermee zijn olieaanvoer vanuit Syrië velig probeert te stellen?

kapitein_iglo | 24-08-16 | 12:59

Niemand hoeft dat grijze stuk?

SLapzwans | 24-08-16 | 12:59

Dat duidingskaartje over Syrië doet me denken aan een verfschap bij de Gamma dat omgevallen is.

keestelpro | 24-08-16 | 12:58

Heb enige maanden al gezegd dat Erdogan niet kan wachten tot hij naar Damascus op kan trekken. De tijd is rijp. De Russen weten er kennelijk van.

Graaf van Egmont | 24-08-16 | 12:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken