Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Duur! Nederland betaalt relatief het meest aan EU

Ergens in Brussel, in de lege gangen van het Europees Parlement, hangt een kluisdeurtje te piepen in zijn scharnieren. Opengebroken tijdens het zomerreces door de redactie van Elsevier. In de kluis lagen namelijk de nooit actief openbaar gemaakte huishoudboekjes van 2015 van de EU. Tuurlijk, de begroting is geen geheim. Kijk, hier staat-ie, en dan onder dat kleine onopvallende linkje rechtsboven. Héél stilletjes daar neergezet, bijna een maand geleden al. Waarom zo stilletjes? Nou, omdat de ongekozen en volstrekt overbodige Europese bestuurslaag peperduur is natuurlijk. 145 miljard euro in 2015, om precies te zijn. Duitsland betaalt in absolute zin het meest: 24,3 miljard, en daarvan krijgen ze maar 10 miljard terug. Een nettoverlies van 14,3 miljard dus. Ook Nederland betaalt te veel: 5,8 miljard euro gaat in het Brusselse taxpoetcrematorium, slechts 2,1 komt terug. Een nettoverlies van 3.700.000.000 euro dus, en daarmee scoren we plek 4 van de 28 op de Europese Schaal van Geld Weggooien. Relatief gezien zijn we zelfs de winnaar van de Bodemloze Cup uit Brussel: "Als bij de cijfers rekening wordt gehouden met de grootte van het Bruto Binnenlands Product van de individuele lidstaten, betaalt Nederland zelfs het meest: 0,54 procent van het BBP ging in 2015 naar Brussel. Dat komt neer op zo’n 217 euro per Nederlander." Maar hee, voor dat geld krijgen we wel een heleboel eindeloze financiële, economische, politieke en culturele crises terug, plus een heleboel dreigementen, bangmakerijen, technocratische decreten en een afgeknepen nationale democratie. Dus wat zeuren we nou. Logisch dat de EU haar huishoudboekjes midden in de zomer stilletjes in een kluisje legt...
CBS Update: Als je de 3,7 miljard euro die de EU jaarlijks kost niet deelt door alle Nederlanders, maar alleen door het werkende deel van de beroepsbevolking (minimaal 12 uur per week), dan kom je niet op 217 euro per Nederlander, maar op ruim het dubbele: 502 euro per werkende Nederlander. Want dat zijn degenen die het grapje betalen natuurlijk.

Reaguursels

Inloggen

De EU is duur ... Elke euro die de EU aan een project uit geeft kost de burgers in de EU rond de 2,4 euro ... maar daarvoor helpen we allemaal mee aan projecten die overbodig zijn en in eigen land het zelf goedkoper kunnen uitvoeren als we de EU niet zouden steunen met die onzin.

kereltie_ut_drenthe | 12-08-16 | 00:48

Helemaal eerlijk is het plaatje ook niet.
EU heeft wel soort eigen inkomstenbron en dat zijn bepaalde invoerheffingen. De douane in het aankomstland tikt die af en stuurt die door.
Al die chinese meuk en bergen kolen en staal voor Europa die Rotterdam binnenvaart gaat dus via de NLse begroting naar BrusHel. Als we uit de EU gaan moet dat in Lobith/emmerik worden afgetikt. Als wij dat dan ook doen zullen de boten gewoon verder varen naat Hamburg of Zeebrugge. Als ze dat dan niet sowieso doen door een of andere pestmaatregel. Hoe invloedrijker landen als België, Frankrijk, Italië, Grieksel en Roemenië worden hoe meer ze zulke beschermconstructies zullen willen. Wij zijn met de Engelsen de vrijhandelsvrijbuiters van Europa.

Shoarmamasutra | 11-08-16 | 10:08

Inderdaad. Die werkende beroepsbevolking moet ook nog even gecorrigeerd worden voor alle mensen die (in)direct loon ontvangen uit een staatsorgaan. En dat zijn er heel veel. Van militair tot verpleegkundige in het ziekenhuis hé. En dan blijkt dat de bijdrage per werknemer in het MKB etc waarschijnlijk ergens tussen de 1500 en 2500 euro ligt. Alle andere zijn meelifters en onderdeel van het probleem. Iedereen die havo-economie of hoger gehad heeft weet immers dat ambtenaren -in economische zin- geen waarde toevoegen aan een economie. En dat schreef de linkse prof. heertje, weet je nog.

P.redgleuf | 11-08-16 | 08:14

EUSSR is de ziekte, Nexit is de genezing.

nik777 | 10-08-16 | 23:35

Het zou een stuk schelen, als we dit geld aan defensie zouden kunnen uitgeven. Vooral het nieuw leven inblazen van de Nationale Reserve tot een betrouwbaar vrijwilligerskorps van een 50.000 man of zo, met goede spullen en voldoende munitie, lijkt me bijzonder nuttig. We konden zo'n reservistenkorps wel eens sneller nodig hebben, dan menigeen denkt.

oliebolletje123 | 10-08-16 | 23:22

-weggejorist-

Ciska | 10-08-16 | 22:49

-weggejorist-

Ciska | 10-08-16 | 22:47

sinds dat we in die eu zijn is het alleen maar slechter geworden.gewoon net als uk uitstappen en weer eigen baas in eigen huis.

bekijket | 10-08-16 | 22:04

@botbot | 10-08-16 | 18:35
Is rekenen moeilijk of zo?
Je hebt kosten en je hebt opbrengsten, die staan ook keurig in de tekst.

Nederland is dus een netto BETALER. Zoek het maar op in het woordenboek.


TeeJee | 10-08-16 | 21:46

In werkelijkheid kost de EU uiteraard veel meer dan de hier genoemde bedragen.
Alleen al de kosten ten gevolge van :
- alle overbodige en onzinnige Europese wet / regelgeving / voorschriften en ambtenarij
- door de EU opgedrongen " vluchtelingen " met vervolgkosten als : huisvesting , levensonderhoud , onderwijs , zinloze integratie trajecten , criminaliteit , justitiële trajecten en levenslange uitkeringen , zijn veelvouden van deze bedragen en zullen alleen maar stijgen.
.
En dat is alleen nog maar de financiële schade.
De immateriële schade aan de maatschappij is nog veel groter.

enorme sukkelzak | 10-08-16 | 19:15

Iedereen weet haarfijn uit te leggen wat de kosten van die afdrachten zijn en spreken er schande van.
Maar wat het ons netto oplevert wordt angstvallig verzwegen.

botbot | 10-08-16 | 18:35

Kielhalen die handel.

ruud-topper | 10-08-16 | 18:10

brexit, allemaal

lekker wijf | 10-08-16 | 18:06

Moet Alexander zich maar eens voor verantwoorden lijkt me.

jochum1980 | 10-08-16 | 17:41

217 Euro per Nederlander.
Dat is dus pak 'm beet 2170 Euro per werkende, reële waarde toevoegende Nederlander.
Een bruto maandsalaris voor zo'n Nederlander.
Voor zo'n Nederlander wel...

jemagookniksmeer | 10-08-16 | 17:33

Maar ze twijfellen wel of we in staat zijn om te stemmen

CyberFreak | 10-08-16 | 17:06

Zijn we toch wel gewend. Eerst betaald je werkgever belasting over je salaris (ja je baas is meer kwijt dan jou bruto salaris) daarna moet jij er belasting over betalen. Vervolgens koop je dingen en moet je er belasting over betalen, en van het geld wat je overhoudt mag je je gemeente belastingen gaan betalen enz. en je vaste lasten.

CyberFreak | 10-08-16 | 17:05

Overal waar Ambtenaren en Politici bezig zijn is het graaien en stelen van de werkende klasse.
Een grote roversbende.
En iedere dag verzinnen zij hun eigen werk.

waarzeggertje | 10-08-16 | 16:57

Wilhelmina Kuttje | 10-08-16 | 16:20
Edit: sofa-nummer is BSN nummer.

Wilhelmina Kuttje | 10-08-16 | 16:34

Eigenlijk betalen we nog veel meer, want Nederland heeft - vermoed ik - de meest monetaire economie van de hele EU en dus een kunstmatig hoog BNP.
Voorbeeld: kinderopvang. Gebeurt in veel EU-landen door grootouders en/of zwart. Maar in NL moet het allemaal via registratie & sofa-nummers - dus is het bij ons onderdeel van BNP. Met het rondpompen van toeslagen creëer je ook een kunstmatig hoge BNP; schaf toeslagen af en gooi huren & zorgkosten omlaag, dan daalt het BNP vanzelf. En een lager BNP = minder afdracht aan Brussel.
Nog een voorbeeld? Die verrot hoge BTW van 21%. Maak daar eens 11% van. En uitkeringen & salarissen dan ook 10% omlaag. Daalt je BNP ook. Of schaf HRA af en maak huizen veel goedkoper.
Kortom: wij worden niet alleen voorlangs, maar ook achterlangs genaaid als portemonnee van de EU, zeker in vergelijking met notoire zwartwerkers & belastingontduikers als Italianen. Zou fijn zijn als GS / DasKapital daar eens een rekensom op loslaat.

Wilhelmina Kuttje | 10-08-16 | 16:20

En wat de toetreding van Oekraïne betreft zou ik wat meer zijn voor het "degene die betaalt, bepaalt"-principe. Maar dat is natuurlijk niet van toepassing op de EU.

zwarte_weduwe | 10-08-16 | 15:32

@Smart-dumbass | 10-08-16 | 14:19
Zat nog ff te denken, je hebt gelijk, helaas.

Uw Verzekeringsadvis | 10-08-16 | 15:23

Nou, we krijgen binnenkort helemaal waar voor ons geld, hoor. Een tsunami van Turken die hier visumvrij naar binnen mogen en allemaal achter Erdogan staan! En dat voor maar 3,7 miljard per jaar! Koopje toch?

MAD1950 | 10-08-16 | 15:06

@Leuk hor, uitrekenen wat het 'kost'.
D'r is vast ook uit te rekenen wat 't ons 'oplevert'.
Probeer dat ook es.

Mata Hari | 10-08-16 | 14:23
Gedaan, komen geen cijfers uit alleen woorden : 1 bak ellende.

Uw Verzekeringsadvis | 10-08-16 | 15:01

@Smart-dumbass | 10-08-16 | 14:19
Tuurlijk wel, als ze 100 willen hebben is dat bij 42 % bel. 172 bruto inkomen wat je voor joker verdient.

Uw Verzekeringsadvis | 10-08-16 | 15:00

@HeelStijl | 10-08-16 | 14:19
Neu, de echte bedragen zijn we kwijt aan de immigranten, een 10.000.000.000 per jaar schatting is over de komende 30 jaar een slordige 250.000.000.000.
Voor elke immigrant moet er eigenlijk contact gemaakt een 1.000.000 in een potje worden gestopt, dat kan dus niet, zou wel zo reëel zijn.
Moeten we per belastingbetaler 40.000 ophoesten, netto.
Nu maar 1.600 netto oftewel 2.700 bruto per jaar plus 1.500 voor Brussel zitten we al weer op 4.200 per jaar.
Tel daar nog eens de dikke 1.000.000 ambtenaren bij op en de WW-ers/Bijstanders/De ziek zwak en misselijken, kom je op een mooi bedrag uit.

Uw Verzekeringsadvis | 10-08-16 | 14:57

@Mata Hari | 10-08-16 | 14:23 "D'r is vast ook uit te rekenen wat 't ons 'oplevert'."
.
Dan kan je ook vast uitrekenen wat het oplevert als de parkeerplaats voor je huis een parkeermeter krijgt.

ben kokhals | 10-08-16 | 14:55

@Mata Hari | 10-08-16 | 14:23
Staat al in de tekst. Beter lezen.

TeeJee | 10-08-16 | 14:41

Leuk hor, uitrekenen wat het 'kost'.
D'r is vast ook uit te rekenen wat 't ons 'oplevert'.
Probeer dat ook es.

Mata Hari | 10-08-16 | 14:23

Uw Verzekeringsadvis | 10-08-16 | 14:12
Helaas. Ook al ben ik het eens met uw stellingname. Overheidsgeld is geen netto/bruto geld. De overheid betaald geen belasting bij transacties. Het gaat hier om de betaalde bedragen. Wat u wel doet, u bent gevaarlijk, ;), is bureaucraten in Brussel wel een idee geven.

Smart-dumbass | 10-08-16 | 14:19

@valhelm | 10-08-16 | 11:12

Ik neem aan dat bedoeld zijn de typisch Nederlandse NGO's waar de meest criminele ambtenaren een plek krijgen en binnen de kortste keren schatrijk kunnen worden.
Na de EU in Brussel het meest begeerd voor de nietsnuttende ambtenaren.

Pieter V | 10-08-16 | 14:19

Dan wordt de bijdrage per werkende Nederlander aan 'La EU grande bouffe' ruim € 200000!!!

HeelStijl | 10-08-16 | 14:19

Maar bij die 3,7 miljard is niet onze pensioenpot van 1400 miljard opgeteld.
Die pot geld die momenteel zo'n beetje de hele EU 27 lidstaten-congsi overeind houdt tijdens de Danse Macabre die de ECB QE is.

HeelStijl | 10-08-16 | 14:16

Is die 5,8 miljard inclusief naheffingen?

Uw Psychiater | 10-08-16 | 14:14

5.8 miljard / 6,5 belastingbetalende NL-ers ( horen de ruim 1 mio ambtenaren niet bij ) = 900 pp per jaar.
Dat is netto geld, stel 42 % belasting dan hebben we het over 1.550 bruto per jaar oftewel 130 euro bruto salaris per maand per belastingbetaler.

Uw Verzekeringsadvis | 10-08-16 | 14:12

Al die commentaren hier zijn eenvoudig samen te vatten hoor.

"We worden bestuurd door criminelen". Dat is alles.

Pieter V | 10-08-16 | 14:08

@AntonPantoffel | 10-08-16 | 10:53

Er ontbreekt een woordje! Inderdaad "ellende", tussen "veul" en "voor".

Pieter V | 10-08-16 | 14:04

@Glasgow Argus | 10-08-16 | 10:29

"En dan hebben we het nog niet over de maatschappelijke kosten van deze moloch. Van vrachtwagenchauffeurs die thuis zitten terwijl Roemenen in trucks met Litouws kenteken vracht vervoeren van Amsterdam naar Venlo."

En daarbij schandalig weggedrag niet schuwen.

Pieter V | 10-08-16 | 13:53

Bekijk de video van good old Pat Condell maar eens. Deze man spreekt nooit met meel in de mond en policor is absoluut niet zijn ding. Hij spreekt de waarheid, maar dat mag niet vanwege de EUSSR.
Als je goed luistert zegt hij (vrij vertaald): stem PVV en ga voor NEXI. Dat is de enige manier om te ontsnappen aan de grootste economische, culturele ramp en de ondergang van de westerse beschaving.
Dus geef ze allemaal de middelvinger de eurofielen van VVD, D66, CDA, GL en nog een zootje van die EUSSR-adepten als Merkel, zuiplap Juncker en Verhofstadt.
STEM PVV en GA VOOR NEXT.
www.youtube.com/watch?v=6K7YXaNw2CU&a...

Frans Bierings | 10-08-16 | 13:52

@Mark_D_NL | 10-08-16 | 10:21

En dat laatste is wat er zal gebeuren. Desnoods met de behulp van heel veel islamitisch geweld van door de EU dictators geïmporteerde knokploegen.
Die dictators die willens en wetens de buitengrenzen en de binnengrenzen hebben opengezet en weigeren om ze adequaat te verdedigen met als doel het misdadige Coudenhoven-Kalergi plan uit te voeren.
Het laten overlopen van de EU landen met ons vijandig gezinde lieden waarvoor gremlin Van Rompuy en heks Merkel al zijn onderscheiden.

Pieter V | 10-08-16 | 13:51

Opvallend is ook dat 4 van de 5 meest ontvangers oostbloklanden zijn (Polen, Tsjechie, Roemenie en Hongarije). Ik wil geen conclusies trekken maar ik zou me als EU toch even achter de oren krabben...

Daniel1985 | 10-08-16 | 13:48

@barkruk10.43 Veiligheid, iedere dag dat er geen straaljagers om mijn hoofdje zoemen rechtvaardigt de EU haar bestaan

zwemverbrander | 10-08-16 | 13:31

En een kleine aanvulling op de laatste zin, u lijkt de gepensioneerde medemens te vergeten (of deugen die ook al niet?) en of je een ambtenaar, of de rest van het gesubsidieerde circus, als werkend zou moeten beschouwen laat ik ook maar even aan uw beleefdheid over. Een tikkeltje ongenuanceerd natuurlijk, maar zo zijn we nu eenmaal. Ondergetekende kan al niet kiezen tussen een appel en een peer.

Hetkanverkeren | 10-08-16 | 13:26

Gratuit en pro deo, een linkje:https://www.theguardian.com/business/2016/aug/10/joseph-stiglitz-the-problem-with-europe-is-the-euro Kost wat tijd om te lezen, laat staan om te begrijpen, maar is van een van de weinige economen die dat etiket waardig zijn. Enjoy!

Hetkanverkeren | 10-08-16 | 13:20

Dat is toch geen nieuws?

Maaiveld | 10-08-16 | 13:09

Enter Yeti 11:20
Als NL uit de EU is, dan hoeft Nederland geen klimaatbeleid meer te betalen, dan hoeft Nederland geen ontwikkelingshulp meer te betalen, dan hoeft Nederland de Euro niet meer te redden en dan hoeft Nederland niet meer ongecontroleerde immigratie toe te staan. Dan kan Nederland weer exporteren naar landen waar de EU ruzie mee zoekt. Dan hoeft Nederland zich niet te laten chanteren door Ottomanen, maar kan het haar eigen grens aangeven. Zelf. En als Nederland dan alsnog besluit om al dat geld weg te blijven gooien, dan is het een eigen keuze, maar die keuze wordt Nederland dan niet opgelegd door de EU. En zeker in het begin, als de kosten en risico's voor uittreding het hoogst zijn, dan is een 10-jarige stop op al dat weggooi-geld een goede bron om die kosten te dekken. Dat kost een paar jaar om af te bouwen, snap ik ook wel.

Uittreding duurt een jaar of 3. De Britten zijn nu al een kwartaal bezig met uittreden en het Nexit-referendum kan dus nu al in gang gezet worden. Dan lopen we een jaar achter op de Britten als we in het voorjaar van 2017 voor een nexit besluiten. Dat is genoeg om de grootste inschattingsfouten er uit te filteren.

Alleen zo kan Nederland een welvarend land blijven. Binnen de EU is dat onmogelijk. Iedereen ziet dat. Iedereen weet dat. Tijd is geld, dus elk jaar dat Nederland nog in de EU zit, kost ons extra duur. Stoppen moet nu onmiddelijk dus.

tipo | 10-08-16 | 13:05

Voor nog geen €20.00 per maand heb je 70 jaren vrede gekocht
leonis | 10-08-16 | 12:0
Marshall-hulp? VN? NAVO? Een gemeenschappelijke vijand in de USSR? De VS die het niet nog eens laat gebeuren zoals al 2x eerder? En de EEG is niet hetzelfde als de EU dus haal maar gauw 55 jaar van die 70 jaar af.

Moonwarrior | 10-08-16 | 13:03

Opdat we niet vergeten dat dit hele EU project pas klaar is als het voormalige europa vol zit met domme gehoorzame lichtbruine mensen, compleet uitzuigbaar door een kleine elite.
Willianus Wortelus | 10-08-16 | 10:39
En daarom snap ik t steeds maar niet. Die gehoorzame uitzuigbare mensen zijn islamiet. Die zijn niet uitzuigbaar. Die zuigen uit. Welk voordeel stellen ze zich toch voor?
Lotus15 | 10-08-16 | 11:39

Neenee. Die lichtbruine gehoorzame domme uitzuigbaren zijn wij.

Coudenhove-Kalerghi, de grondlegger van de huidige en toekomstige EU, ging er 100 jaar geleden van uit dat rassen gingen mengen: curiales.nl/2015/10/24/coudenhove-kale...

Er is echter één weeffout: moslims mengen niet met de autochtone bevolking....

Willianus Wortelus | 10-08-16 | 12:47

-weggejorist-

VulpineFoxX | 10-08-16 | 12:47

Niet zeuren.
Onze bejaarden kunnen nog wel wat langer in hun doorweekte luiers blijven zitten, hoor.
48 uur, of zo.
En de pensioenleeftijd kan makkelijk naar 75.
Moet je kijken hoeveel toekomstige belastingbetalers deze kant op komen dobberen. Mooi toch? (kuch)
Het gaat hartstikke goed met de EU!
Wir schaffen das!

Schietmijmaarlek | 10-08-16 | 12:43

Piet Karbiet | 10-08-16 | 11:17 Ja , Piet ik was laatst op het gemeentehuis en de drukknop van de socialedienst stonk erg naar knoflook.

ja,diedus! | 10-08-16 | 12:42

Vorig jaar stemde een groot deel op D66 en andere pro Europese partijen. Je oogst wat je zaait. Zo werkt dat in Nl. Stem dan volgende keer eindelijk eens op de juiste partij en laat je niet vernachelen door verkiezingsbeloften zoals belastingverlaging (zoals nu al in Dlnd), want dat gaat natuurlijk toch niet door.

Rampstad | 10-08-16 | 12:37

Het mag wel iets minder, minder, minder.

Mannes | 10-08-16 | 12:37

Het is bij de beesten af en iedereen maar volhouden dat we zoveel meer handel kunnen drijven! Ik zeg: valt wel mee.. Ging al 100en jaren prima, vanaf de gouden eeuw tot aan nu! Ben ook wel benieuwd hoeveel je betaald als je daadwerkelijk je best hebt gedaan en 2x modaal verdient op je 30ste.. Die cijfers zijn denk ik helemaal schrikbarend!

Blitzie | 10-08-16 | 12:31

Organiseer a.u.b. een Nexit referendum !

Lexus01 | 10-08-16 | 12:22

@leonis | 10-08-16 | 12:06
Elke keer dat iemand roept dat de EU 70 jaar vrede heeft gebracht krijg ik een niesbui. Ik ben namelijk allergisch voor stierenpoep.


De herinnering aan de gruwelen van de Tweede Wereldoorlog, de enorme financiële afhankelijkheid van elkaar, de oprichting van de NAVO en de globalisering van handel en welvaart hebben voor vrede gezorgd.
En de EU? Die zorgt er voornamelijk voor dat we heel veel geld verspillen en ondertussen het minst groeiende en minst daadkrachtige continent zijn geworden. Hoera.

TeeJee | 10-08-16 | 12:22

Van Rossem stemt binnenkort helemaal PC op D66.

Thomas333 | 10-08-16 | 12:22

Half augustus schijnen de cijfers van de huidige economie en wat voorspellingen vorm te krijgen.
Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien, logischerwijs zal de UK eerst een soort kleine "reset" beleven en mijn verwachting is dat binnen 3 jaar al een positief effect zal optreden.
Als afspraken worden gemaakt met de EU in ponden, en de pond stijgt zullen hun "deals" dan dus ook goedkoper worden.

datzouzomaarkunnen | 10-08-16 | 12:14

Voor nog geen €20.00 per maand heb je 70 jaren vrede gekocht, geen valuta en commissiekosten voor buitenlands geld als je door Europa reist, vergoedingen als je vliegtuig maar iets te laat is, goedkopere telefoonkosten en goedkope roamingskosten voor je mobiel, geen grenscontroles, eenduidige produkten, etc, etc. En o ja, rechtere bananen.
leonis | 10-08-16 | 12:06

Beati pauperes spiritu.

Benoite | 10-08-16 | 12:14

bArAbAts 12:04
Van Rossem is juist veel te positief over de EU. Het is nog veel erger dan die 3,7 miljard. En welk voordeel brengt de EU, wat de EFTA niet ook heeft?

tipo | 10-08-16 | 12:08

Waakvlam | 10-08-16 | 11:33

Dan moeten we wachten tot na maart 2017 want Rutte totally, totally, totally dislikes referenda.

doskabouter | 10-08-16 | 12:06

Voor nog geen €20.00 per maand heb je 70 jaren vrede gekocht, geen valuta en commissiekosten voor buitenlands geld als je door Europa reist, vergoedingen als je vliegtuig maar iets te laat is, goedkopere telefoonkosten en goedkope roamingskosten voor je mobiel, geen grenscontroles, eenduidige produkten, etc, etc. En o ja, rechtere bananen.

leonis | 10-08-16 | 12:06

En wie betaalt bepaalt. .... Toch? Rutte? Waarom kruip je dan zo voor de rest? Baantje veiligstellen? Is de rum van Juncker zo lekker? Val je op Merkel?

langzullenweleven | 10-08-16 | 12:05

gelukkig is het allemaal niet zo zwart wit als geenstijl stelt... uit de EU stappen kost ook bergen met geld, maar daar hoor je ze niet over.... Nee hoor vooral blijven zeggen dat we eruit moeten... maar de nadelen benoemen... daar doen we niet aan!

bArAbAts | 10-08-16 | 12:04

502 euro? Daarvan kun je zo iedere maand een keer extra van naar de hoeren.

a1a2a3 | 10-08-16 | 12:02

OudeNederlander 11:48
Duitse export naar Rusland daalde dit jaar ook 20% dankzij de EU-politiek. En dus de Nederlandse wederuitvoer naar Duitsland ook.
www.nu.nl/ondernemen/3955479/duitse-ex...

Nee, dan de Zwitsers, die vertegenwoordigen Rusland in Georgie en Georgie en Rusland en exporteren naar Rusland zodat ze lekker rijk en politiek neutraal blijven. Slim volk die Zwitsers. www.eda.admin.ch/eda/en/fdfa/represen...

tipo | 10-08-16 | 12:02

Is bij Roemenië +5,2 miljard ook opgeteld wat er hier met oplichterij, fraude, diefstal en zakkenkrollerij wordt verdiend?

McMarx | 10-08-16 | 11:56

Leuk om te horen dat er in mijn huishouden 1004€ per jaar wordt verspilt.

a4p | 10-08-16 | 11:53

Enter Yeti | 10-08-16 | 11:47
De strekking van mijn vergelijking is dat mensen vaak anders beslissen als het om hun boterham gaat.
De EU is een vage ver-van-mijn-bed show.

OudeNederlander | 10-08-16 | 11:50

tipo | 10-08-16 | 11:47
Nee, dan die Duitsers. Die doen nog openlijk zaken met Rusland en steken een dikke middelvinger op naar Juncker en co.

OudeNederlander | 10-08-16 | 11:48

Van Rossem vindt overigens dat Nederland in de Europese Unie moet blijven hoorde ik hem vorige week op Radio 1 verkondigen.
Dommelsch | 10-08-16 | 11:00

Hier schrik ik dus heel erg van! Van Rossem: al die felle EU-topics van jou van de afgelopen jaren, je inzet voor het Oekraïne-referendum, je steun voor Farage, en nu dit?? Niet om het een of ander, maar ik vind dat het Nexit-kamp hier toch wel recht heeft op (een soort van) uitleg van jouw kant.

Benoite | 10-08-16 | 11:47

@ OudeNederlander | 10-08-16 | 11:24

Geen idee, ik weet niet wat ik zou doen als ik dagelijks 0,54% van mijn omzet zou verliezen. Ik vind de vergelijking nogal vergezocht om eerlijk te zijn.

@ TeeJee | 10-08-16 | 11:28

Ik denk wel dat ik het eens ben met de stelling dat de EU gewoon geld kost...

Enter Yeti | 10-08-16 | 11:47

@Glasgow Argus 11:03
@W_F 11:10
De Nederlandse export naar Rusland is van 2012 t/m 2015 gedaald van 7,1 miljard naar 4,3 miljard per jaar. Ook die inkomstenderving is een gevolg van EU-politiek tov Rusland en niet in het Nederlands belang. Zo is 2,8 miljard omzet van Nederlandse exporteurs verdampt, dankzij de EU. Maar daar krijgen we dan wel de kosten van een failliet Oekraine voor terug!

tipo | 10-08-16 | 11:47

@nemoj me jebat | 10-08-16 | 10:16
Een paar duizend en dan moet je eigenlijk ook nog alleen de werkenden rekenen die boven modaal verdienen, want daaronder betaal je vooral premies en weinig belasting. Dus dan wordt het ongeveer 5000 euro per jaar voor iedereen boven modaal en dat zelfde geldt voor defensie. Het is maar een paar miljard per jaar, maar een groot deel van de mensen kan er niet aan bijdragen. Maar het moet, ze willen ons doen geloven dat ze de EU niet kunnen besturen zonder al die miljarden. Die miljarden maken een eenheid van de EU (proest) en zorgen voor veiligheid en nooit meer oorlog (proest) en stabiliteit (proest proest), dus meer geld naar de EU miljonairs en meer geld naar defensie, want ook dat is met al die landen bij elkaar echt te weinig nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande... "they are the world, they are the children, they're saving their own lives, they make a better day for Junck und Hans und Franz" www.theguardian.com/world/video/2015/...

Watching the Wheels | 10-08-16 | 11:46

mm hier wordt gemanipuleerd! Alleen al 5% van alle BTW gaat direct naar de EU! De OB opbrengst was in 2015 bijna 50 mrd, dus <alleen al de BTW afdracht Brussel> is al 2,5 mrd...
Maar goed nieuws, de afdracht wordt goed besteed aan torenhoge kosten. En het vastgoedbusiness in Brussel? Dit gaat al jaaren door het dak!
Dus de belgistans hoor je niet klagen.
NL heeft een kans verloren om samen met de UK, PL en DK een blok te vormen en te rationaliseren.
En... NL profiteert vooral van de afzet van agrarische produkten zoals varkensbuikjes en bloembollen.
Ik durf de duurzaamheid en netto-opbrengst hiervan te betwisten!
Dit alles valt ons aller geschiedenisleraar Rutte sterk te verwijten. Maar die heeft dan wel weer verstand van verzekeringen en escalerende ziektekosten!
Wil graag hierover discussieren. Challenge me!
[email protected]

edgar4633 | 10-08-16 | 11:42

@Enter Yeti | 10-08-16 | 11:20
De Essentie:
Met de munt Euro zijn te zeer verschillende economiën aan elkaar gekoppeld. En in relatie tot de vrije markt ontstaat hierdoor een "recht van de sterkste".
Voor Nederland valt dit relatief nog mee, maar voor de Zuid-Euopese landen is het een totale hel.
De Duitse en Nederlandse economiën zijn "gestart" in 1945. Franco ging in 1975 dood. Salazar een jaar later afgezet met de Anjerrevolutie. Papadopoulis beëindigd de Griekse Dictatuur. En voor Oost-Europa geldt dat de muur in 1989 is gevallen.
Behoudens "karakterverschillen" tussen volken zijn met de Euro economiën gekoppeld die zich in een totaal andere fase bevinden. In de armere gebieden kan een economische groeispurt zich niet ontwikkelen omdat hier een andere rente en inflatie bij hoort dan in hoogconjunctuur gebieden.
In essentie is ieder zinnig mens voor Europese samenwerking, maar kan niemand blij zijn met het resultaat van de Euro.

Orakel1958 | 10-08-16 | 11:42

Opdat we niet vergeten dat dit hele EU project pas klaar is als het voormalige europa vol zit met domme gehoorzame lichtbruine mensen, compleet uitzuigbaar door een kleine elite.
Willianus Wortelus | 10-08-16 | 10:39
En daarom snap ik t steeds maar niet. Die gehoorzame uitzuigbare mensen zijn islamiet. Die zijn niet uitzuigbaar. Die zuigen uit. Welk voordeel stellen ze zich toch voor?

Lotus15 | 10-08-16 | 11:39

Nexit NU. Kom op met dat referendum

Waakvlam | 10-08-16 | 11:33

een beetje gekleurd artikel - het zou fijn zijn als dan ook word vermeld wat de kosten zouden bedragen die we moeten betalen om een apart handelsverdrag met de EU te hebben zoals bijvoorbeeld Noorwegen . en dan ookvrije markt voor arbeid etc ook niet vergeten !! En het zijn onze eigen politici die dit onderhandeld hebben ;-)

lasttango2016 | 10-08-16 | 11:33

Betalen de niet-werkende Nederlanders dan geen belasting soms?

De Geus | 10-08-16 | 11:32

@Enter Yeti | 10-08-16 | 11:20
De schoonste berekening is simpelweg die 3,7 miljard verdeeld over de totale bevolking.

Wat een eventuele NExit je kost is moeilijk, zo niet onmogelijk, te voorspellen. Het mes zal tenslotte aan twee kanten snijden; de Britse bank moet wss weer de rente verlagen, maar de Schotse whisky industrie draait als nooit tevoren dankzij de lage stand van de pond.


Al met al; de EU kost gewoon geld, nog afgezien van alle garantstellingen en extra bijdrages die we zo nu en dan moeten lappen.

TeeJee | 10-08-16 | 11:28

We moeten er uit en wel heel rap. Elke euro die we betalen aan de EU verdampt richting subsidieland, luxe overhead en lonen voor de ongekozen democraten.

doskabouter | 10-08-16 | 11:28

jawor36 | 10-08-16 | 11:22
De landbouwsubsidies zijn vooral gebruikt om de Franse landbouwers rustig te houden. Het effect van de subsidies is echter zo dat de Franse boeren van weleer aan schaalvergroting kapot zijn gegaan. Het Franse platteland is in recordtijd aan het leeglopen.
Tegelijkertijd zijn een paar grote agrarische ondernemingen bezig om grond op te kopen voor landbouw op industriële schaal - waar de winst uit efficiency blijft is duidelijk, niet bij u en mij.
Onder de "agrarische" ondernemingen zitten ook bijzondere gevallen. Total, de energiereus bijvoorbeeld, heeft farms waar bijvoorbeeld biomassa wordt gekweekt. En druiven, voor de wijn, maar dat is logisch voor een olie-bedrijf.

Glasgow Argus | 10-08-16 | 11:28

Zie hier de belangrijkste reden voor een Nexit.

broodjemetkaas | 10-08-16 | 11:25

Enter Yeti | 10-08-16 | 11:20
Oprechte vraag: als u ondernemer bent en aantoonbaar elke dag genaaid wordt en dus geld verliest, wacht u dan ook een paar jaar af ?

OudeNederlander | 10-08-16 | 11:24

Vraag me nog het meest af waarom EEN-DERDE (!) naar landbouwsubsidies moet gaan. Tijd dat voedselprijzen omhoog gaan lijkt me!

jawor36 | 10-08-16 | 11:22

@ TeeJee | 10-08-16 | 11:09

Die is ondoenelijk, dat ben ik met u eens. En het zal me ook allemaal wel worst wezen eigenlijk. Die €217,- per jaar. Desnoods die €502,- per jaar. Maar hier wordt de indruk gewekt dat wanneer we stoppen met de EU, we allemaal handje contantje €502,- krijgen. Zo werkt het niet. Er wordt hier zelfs door ene tipo | 10-08-16 | 11:00 beweert dat het ons €3100,- per jaar kost. Want als we uit de EU stappen dan stoppen we per direct met een klimaatbeleid. Ga nu toch weg. Er wordt hier, op zijn ongefundeerdst, lekker een bedrag neergezet. Dat is prima, maar laten we niet doen alsof we allemaal dat geld krijgen als we er uitstappen. Want het ligt allemaal wat gecompliceerder dan dat. Willen we uitstappen, wacht dan in ieder geval een paar jaar af wat er met het Verenigd Koninkrijk gebeurd, interessante casus om iets van te leren dunkt me.

Enter Yeti | 10-08-16 | 11:20

El Rico Grande | 10-08-16 | 10:21
Dijsselbloem gaat straks cashen in de (duitse) zuivelindustrie. Als dank voor het openbreken van de griekse markt voor duitse/hollandse melk.

Alquest | 10-08-16 | 11:20

@necrosis | 10-08-16 | 11:15
Exact. Kon dat linkje even niet vinden. Over een paar schatrijke Franse landbouwers, miljarden aan subsidie en geen belasting betalen. Felle lobbyisten die ook veel productnamen (chalotjes etc.) claimen. Soort Oekraine.

Piet Karbiet | 10-08-16 | 11:20

Er wordt hier gesproken over de wat het de werkende kost. Maar, kost het de gepensioneerden en de thuiszorgbehoevende thuiswonende oudjes en de oudjes in de verzorgingstehuizen ook niet geld? Misschien dragen ze het niet af als belasting, maar ze krijgen het wel voor hun kiezen als minder pensioen, minder verzorging, etc. En zo zullen er nog wel meer groepen zijn die via deze weg meebetalen aan de EU. Of zie ik dat verkeerd?

kweethetooknietbeter | 10-08-16 | 11:19

Het enige goede europa is een deaud europa. (George Armstrong Juncker)
Ergens iemand een goed alternatief ? Zelfs meneer Farage wist niet hoe snel hij zijn koffers moest pakken,toen hij er achter kwam dat hij veel geld kwijt was geraakt.
2017, voor een vlaamsch europa !

cat22 | 10-08-16 | 11:19

James Lastig | 10-08-16 | 11:14
Als we indirekte kosten mee gaan rekenen wordt dat bedrag nog veel hoger.
Denk maar eens aan wat bedrijven moeten doen om aan de regelterreur van Brussel te voldoen. En het feit dat produkten inferieur zijn en eerder kapot gaan omdat we eerlijke concurrentie om zeep helpen. Rara wie die extra kosten mag lappen.

OudeNederlander | 10-08-16 | 11:19

217 euro per Nederlander, haha veel meer
De helft van de Nederlanders zit in een werkbare leeftijd.
Dus dat is per werkbare al 534 euro per werkbare .
Daarnaast zit 50 % in de WW. en bijstand en W.A.O. of is ambtenaar.
Dat geef al 1064 euro per jaar wat een echte werkende op moet hoesten voor de EU.
Bedankt .

A.C.H.M.E.D | 10-08-16 | 11:18

@ja,diedus! | 10-08-16 | 11:07
Inderdaad, en die lokale belastingen blijven maar stijgen. De OZB gaat ook weer omhoog.
www.wegwijs.nl/artikel/2016/03/belast...
De gelukzoekers betalen geen afval- en rioolheffing. Voor hun shit mag de huizenbezitter opdraaien. Maar sta je bij het Gemeenteloket voor een dienst kun je ook weer de poeplap trekken voor ieder formuliertje of stempeltje. Ondertussen kunnen 1 miljoen mensen in dit land de maandelijkse zorgpremie niet meer ophoesten.

Piet Karbiet | 10-08-16 | 11:17

@Piet Karbiet | 10-08-16 | 11:05
Cees Veerman (voormalig minister van landbouw) heeft ook zo'n agrarische reus in Frankrijk.
Die was destijds mordicus tegen verlagen van de landbouwsubsidies, hoe zou dat nou komen?

necrosis | 10-08-16 | 11:15

Mevr.Kribo is erg voor Europese samenwerking maar faliekant tegen het zootje in Brussel.
Kobus kon jaren geleden deelnemen aan vergaderingen van een TC ( techn.commissie) en een daagje vergaderen in Brussel leverde toen al bijna €4000,= netto op! Derhalve: gigantische geldsmijterij ,want als het al bij de kleine zaken al zo verschrikkelijk verkeerd gaat kunt u zich voorstellen dat het bij de grote zaken finaal uit de hand loopt!!!
Nederland, bestuurt door onzakelijke top- ambtenaren, is voor de leperikken uit Brussel een gemakkelijke prooi en de hardwerkende sukkels in het bedrijfsleven kunnen het gelach betalen!
Laten wij nu eens wakker worden, vinden Kobus en....

mevr.Kribo | 10-08-16 | 11:14

Je moet het niet berekenen over de werkende Nederlanders maar over de werkende Nederlanders die netto belasting betalen. Met andere woorden, alle ambtenaren moet je er eerst vanaf trekken want die kosten netto belastinggeld.

Een ruwe schatting is dat het bedrag dan rond de 700 Euro uit gaat komen.

James Lastig | 10-08-16 | 11:14

Mark_D_NL | 10-08-16 | 11:08
Leuk stuk van die hippies. De grootste claim die ze beschrijven heeft te maken met een "settlement rondom een verzekeringsbedrijf" waarvoor Polen twee miljard moest betalen aan eureko. Eureko - lees: Achmea - werd gedwongen om dochterbedrijf PZU in Polen te verkopen. En voor die onteigening moest de onteigenende staat betalen. Is niet het beste voorbeeld van de "kosten" van ISDS. Sterker nog: als betaler van ziektekostenpremies aan verzekeraar Achmea ben ik best blij dat ze die twee miljard in kas konden houden (ware het niet dat deze twee miljard vervolgens als dividend is uitbetaald en gebruikt is om het belang van de Rabo in Achmea terug te brengen, maar dat is een detail)

Glasgow Argus | 10-08-16 | 11:14

500 euries per werkende Nederlander.

Zodat labieltje Timmerfrans emotionele leugens kan verkondigen tegenover dom klapvee.

Kan die idioot dat niet zelf lappen?

dlseth_ | 10-08-16 | 11:13

Die 502 Euro is dus netto.
En zonder de extreme kosten van alle migratie etc.
Verder:
De dollar versus de Euro en de gulden:
1950 1 Dollar = 2 Euro = 4,45 gulden,
1995 1 Dollar = 0,75 Euro = 1,65 gulden,
2016 1 Dollar = 0,9 Euro = 2 gulden.
Europa heeft dus de afgelopen 20 jaar ten opzichte van Amerika gigantisch ingeleverd. En dat terwijl de Amerikanen niet bepaald zuinig op hun Dollar zijn geweest.
Dit is de verreweg belangrijste reden dan de pensioenfondsen geld tekort komen. Degeneratie van onze munt.

Orakel1958 | 10-08-16 | 11:13

Voor 502 euro per jaar wordt je dagelijks door Juncker en co in den aers geneuqt. Ik kan me vergissen aangezien ik niet met die sector bekend ben, maar er zijn vast weinig homosensuele escortservices die een lager tarief berekenen.

Kapitein Stijlvol | 10-08-16 | 11:12

Kan iemand mij vertellen wat er bedoelt wordt met "Decentralised agencies" en waarom Nederland als enige hier 124,9 het meeste wegtikt?

valhelm | 10-08-16 | 11:12

Ah, da's mooi. Waar de EU de UK bij een Brexit dreigt met achterstallige schuld kunnen wij dat bij een Nexit dus andersom doen.
.
Langzaam vallen de steentjes op hun plek. Tesamen met de ongrondwettelijke tot standkoming van de Nederlandse EU deelname ligt alles klaar om de ellende die PvdA, VVD, D66, CDA zijn aangegaan ordentelijk terug te draaien.
.
Incompetente antidemocraten van gevestigde politiek partijen. Ieder nadeel heb een voordeel.
.
Nexit Nu! Voor vrijheid, voor democratie, voor een welvarende toekomst.

Parel van het Zuiden | 10-08-16 | 11:12

europarlementariërs!

Freija | 10-08-16 | 11:11

tipo | 10-08-16 | 11:00
Daar heeft U een goed punt. De kosten veroorzaakt door EU regelgeving zijn een veelvoud van de directe bijdragen. Die regels waren ook de reden dat Engeland het zat was, niet de directe lidmaatschap bijdragen.

W_F | 10-08-16 | 11:10

Reken het eens uit per werkende Nederlander! Dat we bijvoorbeeld per gelukszoeker / kansenparel ook 217 inleggen moet wel door iemand anders worden opgebracht. Ik begrijp ook nooit waarom NL altijd zo graag dit soort lijstjes wil aanvoeren of het is omdat onze sociaal democraten kampioenen zijn in het uitgeven van andermans geld.

EdwinM. | 10-08-16 | 11:10

@Enter Yeti | 10-08-16 | 10:47
Betaald van belastinggeld, wat ze vervolgens grotendeels weer terug zullen laten vloeien in de economie omdat ambtenaren nou eenmaal niet kunnen leven van lucht en uw tranen.

Succes met die berekening.

TeeJee | 10-08-16 | 11:09

Dat wisten de burgers allang .Dat is niks nieuws.Want we moeten perse haantje de eerste zijn,het beste jongetje van de klas.Over de rug van de hardwerkende belastingbetaler.

altijdfeest | 10-08-16 | 11:09

@Vogelbeest | 10-08-16 | 11:04
Je kunt met euro's betalen bij alle tolwegen in Europa: www.anwb.nl/verkeer/buitenland/tolover...
Die wegen heeft u al eerder betaald maar soit.

Piet Karbiet | 10-08-16 | 11:09

@kwark001 | 10-08-16 | 10:56
De goedkoopste benzine tank je in Venezuela.
Een volle tank (50 liter) kost je omgerekend $7
Het is een stukje omrijden, maar een kniesoor die daar op let....

necrosis | 10-08-16 | 11:09

The hidden costs of Eu trade deals... https://www.foeeurope.org/sites/default/files/publications/hidden_cost_of_eu_trade_deals_1.pdf

Mark_D_NL | 10-08-16 | 11:08

Vogelbeest | 10-08-16 | 11:04

De voordelen liggen bij degenen die zichzelf tot koningen en koninginnen van de EU uitgeroepen hebben, de europarlemtariers. Laffe graaiende landverraders!

Freija | 10-08-16 | 11:07

Grootste netto betaler en dan ook nog de hoofdprijs betalen voor wonen , energie , auto's ( kijk eens naar de prijs in Belgie / Duistland , (lokale) belastingen en ziektekostenverzekering. Ik snap wel dat de burgert het hier financieel niet meer trekt.

ja,diedus! | 10-08-16 | 11:07

Als je het deelt door het aantal werkende mensen dat aan een product of dienst werkt waar ook echt iemand voor wil betalen, dan kom je wel op het dubbele van die 502 euro.

W_F | 10-08-16 | 11:06

Een derde gaat op aan landbouwsubsidies =lees een paar Franse agrarische reuzen. Er gaat geen cent naar biologische boertjes, alles naar het grootkapitaal en dat wordt voor 7 jaar vastgelegd. Geen discussie over mogelijk.

Piet Karbiet | 10-08-16 | 11:05

Welk helder licht ir er eigelijk ooit op het idee gekomen om een unie te beginnen met 27 landen waarbij alle rekeningen betaald worden door 8 landen?

En waar zitten de voordelen voor de 8 betalers????

Vogelbeest | 10-08-16 | 11:04

tipo | 10-08-16 | 11:00
Bovendien kost de toetreding tot de euro tegen een te lage prijs ons een permanente verarming van 10% van het GDP. Tientallen miljarden per jaar. En dat al 15 jaar lang, samen al goed voor 800 miljard.
Een mooie opmaat naar de grote pensioenroof, binnenkort in dit theater.

Glasgow Argus | 10-08-16 | 11:03

@Feynman | 10-08-16 | 10:50
In het rijtje 'ontvangers' mis ik Luxemburg, die krijgt procentueel het meeste van alle landen.

necrosis | 10-08-16 | 11:03

Van Rossem vindt overigens dat Nederland in de Europese Unie moet blijven hoorde ik hem vorige week op Radio 1 verkondigen.

Dommelsch | 10-08-16 | 11:00

We krijgen een hoop kosten terug voor die 217 Euro EU-lidmaatschap de man:
- De kosten voor windmolens en ander zogenaamd 'klimaatbeleid' (kost NL 3,7 miljard, want de EU heeft zich verplicht aan Agenda 21)
- De kosten van ontwikkelingshulp (0,7% BNP = EU-eis)
- De kosten voor ongecontroleerde immigratie (kost tussen de 6 en 10 miljard Euro volgens Nyfer)
- De kosten van het redden van de Euro (kost Nederland 40 miljard Euro per jaar volgens Bruno de Haas)

Dus naast die 3,7 miljard Euro aan netto-abonnementskosten, komt er nog een slordige 53 miljard Euro per jaar bij aan beleidskosten die er enkel zijn vanwege de EU. De EU kost elke Nederlander dus 3176,- Euro per jaar! #Nexit #EFTA

tipo | 10-08-16 | 11:00

Ik meen gisteren ergens gezien te hebben dat de Italianen ook wel klaar zijn met de EU. We gaan dus de goede kant op.

catomar | 10-08-16 | 11:00

Iets wat Elsevier al toegeeft in het kopje: "En zij verdienden juist aan EU:" (waar meer dan vijf namen horen)
Feynman | 10-08-16 | 10:50

Sjezus. We zijn een paar jaar verder....
Er hangen er inmiddels al 18 aan het infuus select-statistics.co.uk/wp-content/up...

Willianus Wortelus | 10-08-16 | 10:58

Aangezien het een illusie is dat er een Nexit gaat komen (iemand nog wat gehoord over de uitslag van het Oekraine referendum?), is er maar één oplossing: ik ga lekker in Brussel werken...

*niks presteren,lekker geld vangen en geen zorgen maken hoe de toekomst van ons bedrijf eruit ziet*

Changeisthelawoflife | 10-08-16 | 10:57

En toch zullen we, noch onder premier Puddingbuks, noch onder een premier van andere huize (CDA) ooit iets te zeggen hebben over EU. Een Nexitreferendum? Vergeet het. Geert haalt maximaal 35 zetels volgend jaar. Wordt hij misschien de grootste mee, maar CDAVVDSPVDA gaan echt niet met hem regeren.

LJBrinkhorst | 10-08-16 | 10:57

Muxje | 10-08-16 | 10:53

Litertje benzine: 1 euro
Sigaretten 25% goedkoper.
Maar kom niet in de stad, je betaald je rot.

kwark001 | 10-08-16 | 10:56

Iets wat Elsevier al toegeeft in het kopje: "En zij verdienden juist aan EU:" (waar meer dan vijf namen horen)
Feynman | 10-08-16 | 10:50

15 in 2009. news.bbc.co.uk/nol/shared/spl/hi/europ... Zal niet veel veranderd zijn.

Willianus Wortelus | 10-08-16 | 10:55

Ook interessant om naar de netto ontvangers te kijken. Luxemburg ontvangt per capita elk jaar van de EU... €2600! Nee, daar staat geen nul teveel. Dit bedrag wordt vaak goed gepraat door de vele EU-instituten die in Luxemburg zitten te noemen, maar dat is natuurlijk geen excuus. Waarom zitten die allemaal in Luxemburg, en kan dat niet een beetje verdeeld worden. Normaal gesproken vechten landen om zulke internationale instituten omdat het naast prestige nogal wat geld oplevert, maar in het geval van de EU is alles op de een of andere manier daar terecht gekomen. En blijkbaar zit daar inmiddels zoveel EU dat ze elke man, vrouw, kind en bejaarde in dat land een héél goed betaalde Melkertbaan kunnen geven. Het is in elk geval een verklaring voor het hoge (en sinds 2000 geëxplodeerde) GNP van het land, één van de hoogste in de wereld.

Muxje | 10-08-16 | 10:53

Hallo GS, vergeet niet dat we er ook heul veul voor terug krijgen!

AntonPantoffel | 10-08-16 | 10:53

Timmermans die daar mag shinen nadat hij door Nederland is uitgekotst is een heeeeeeel duur grapje

Bokito ergo sum | 10-08-16 | 10:52

en dat deel bij de werkende afgejat staat nog los van al de 'álgemene' lasten, heffingen, tax, BTW etc etc met (verhogingen) waarvoor de werkende ook geen compensatie kan verwachten want; brutto inkomsten is nu eenmaal de afrekenmodus voor alles wat deze staat nodig heeft en bij die groep meent te kunnen halen. Zou mooi zijn om eens wat doorsnee modaal verdienende burger huishoudboekje tegen het licht te houden. Want hoe dan ook. 2017 heeft Brussel nog meer nodig alsmede deze regering..

fikkieblijf! | 10-08-16 | 10:51

necrosis | 10-08-16 | 10:30
Leuk dat Elsevier zichzelf al tegenspreekt.

"Het EU-budget had in 2015 een omvang van 145 miljard euro, grotendeels betaald door de 28 lidstaten" Dit is een leugen, de meeste landen zijn netto-ontvangers. Leuk dat je wil maskeren met het rondpompen van geld, maar de EU wordt alleen door netto-betalers echt betaald.

Iets wat Elsevier al toegeeft in het kopje: "En zij verdienden juist aan EU:" (waar meer dan vijf namen horen)

Jammer dat ze de fundamentalistisch federalistische propaganda van de Unie zo duidelijk plaatsen, terwijl ze aantoonbaar schriftelijk al weten dat de Unie niet door 28, maar hooguit 8 leden betaald wordt.

Feynman | 10-08-16 | 10:50

@Barkruk2 | 10-08-16 | 10:43
.
Een stuk of vijf, zes ongekozen dikbetaalde "Presidenten" waarvan vrijwel niemand de naam kent en die geen verantwoording afleggen, in het geheim vergaderen zonder notulen, met een enorme staf en chauffeurs om zich heen verzameld en een hoop rookgordijnen. Plus een Duits wijf dat hier de baas loopt te spelen.

Piet Karbiet | 10-08-16 | 10:50

Ja en reken dan nog even het bedrag uit per werkende Nederlander die niet in dienst van de overheid is. Dan val je pas van je stoel.

Dommelsch | 10-08-16 | 10:49

De waardengemeenschap EU mag wat kosten.

compitaal | 10-08-16 | 10:48

Niet zo zeuren jullie. Die kosten zijn heus inclusief die 6 "lucht taxi's" ad 2 miljoen per stuk inclusief koelkast gevuld met whisky en cognac.
Opa Ben

papillon46 | 10-08-16 | 10:48

Per werkende Nederlander? Dan moet je dus nog corrigeren voor de ambtenarij. Want die worden weer betaald door de staat en worden dus betaald van belastinggeld. Je moet die 3.7 miljard dus delen door het aantal werkenden dat daadwerkelijk een bijdrage levert aan de economie hier in dit land en niet leeft van de belastingcenten van een ander.

Enter Yeti | 10-08-16 | 10:47

De kwaliteit van leven in Nederland gaat heel snel achteruit. Gisteren weer een voorbeeld gezien. Ongewenste taal richting hardlopende dames, door een roedel van asiel eisers. De plek waar dat gebeurde is door deze gemeente ingericht als plek voor iedereen. Joggers, families voor wandelingen etc.
--
Maar sinds de dag dat even verderop een AZC is gekomen. Is het een plek geworden waar je eigenlijk niet meer veilig kan ontspannen, hardlopen of gewoon wandelen. Het ligt er sinds die tijd vol met vuil en drankflessen. En die zandnegers krijgen een steeds grotere bek. Weer iets verziekt door toedoen van de EU.

Mark_D_NL | 10-08-16 | 10:46

@Feynman | 10-08-16 | 10:45
En 80% van de ambtenaren kan je ook niet meetellen want die voegen geen waarde toe.

Kaas de Vies | 10-08-16 | 10:46

Een werkende Nederlander die minimaal 12 uur werkt, is iemand meestal recht heeft op een bijstandsuitkering, toeslagen en andere hulp. Zou je het delen op arbeiders die het in Nederland nog voor elkaar krijgen netto belastingbetaler te zijn, kom je veel hoger dan die 502 euro.

Feynman | 10-08-16 | 10:45

El Rico Grande | 10-08-16 | 10:36
Net zoals bij vele andere onderwerpen deze dagen, blijft het speculeren, want Rutte zal helaas niet op het NOS journaal komen vertellen waarom Nederland in de uitverkoop is gegaan.
Duidelijk is wel dat er iets helemaal niet klopt, en zelfs de meest slaperige landgenoot begint wakker te worden.
Ik heb al eens eerder gezegd dat als politici dom zouden zijn, en er geen plan zou zijn, de wet van de kansberekening voorschrijft dat er dan af en toe beslissingen genomen zouden worden in ons voordeel.
Ik kan werkelijk geen één besluit opnoemen wat inderdaad in ons voordeel is.
Een lange aanloop mijnerzijds, om te suggereren dat dat plan er inderdaad is: Coudenhove-Calergi
Overspoel naties met zoveel rampspoed, dat ze kopje onder gaan (schuld, immigratie, ondermijnen van tradities). En hoe sneller je dat doet (lees, o.a. meer geld afstaat ook al ben je technisch al failliet) des te sneller wordt het einddoel gehaald. In mijn opinie is dat einddoel, een feodaal Europa, geleid door adellijke families, mega-corporaties en banken, en onderdeel van een NWO.

OudeNederlander | 10-08-16 | 10:44

Gevonden in het CPB Brexit-topic van gister:
.
www.elsevier.nl...
217 euro per Nederlander, dus zeg maar het vijfvoudige per rendabele... en vanwege Brexit moet het meer worden.
Maar dan ben je lid van een club die vele voordelen biedt, zoals kwijtschelding van boetes van Latijnse Landen, miljarden kostende stabiliteitsfondsen, ontwaarding van penisoenen, bail-outs voor Griekenland, steun aan malafide banken, anti-democratische regenteske en verregaande wetgeving op onderwerpen waar je niet op zit te wachten en gebrek aan wetgeving op belangrijke zaken etc etc,
Rommelende Onderbuik | 09-08-16 | 14:38

Piet Karbiet | 10-08-16 | 10:44

-weggejorist-

ag-kansloos | 10-08-16 | 10:44

De meerderheid van de kiezers vonden en vinden het niet erg om om verneukt te worden door de EU en stemde zoals gewoonlijk weer eens op de haagse maffia die daar wel raad mee weet.Let wel,ik heb het over 135 zetels.

komtdatschot | 10-08-16 | 10:44

Wat ik me nou afvraag... Wat levert de EU nu echt op. Regels kunnen we zelf ook bedenken, handel was er al jaren. Wat dan wel?

Barkruk2 | 10-08-16 | 10:43

Fijn, het wordt alleen maar meer zodra de Brexit een feit is.

Brainless talent | 10-08-16 | 10:43

Het gaat vanzelf kapot. De barbaren staan al aan de poort.

postmodernismisdead | 10-08-16 | 10:42

Was gisteren trouwens de hele dag op teletekst, journaal en alle msm:
Het schijnt dat de verwachtingen van de planningen van de ramingen van de becijferingen, dusdanig zijn dat een gezin van anderhalf keer modaal in mei 2018 één Honig wereldmaaltijd en één zak Look-O-Look trekdrop minder kan kopen, omdat er een hond in het bos heeft gescheten:
encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=t...

D66 eist excuses van Marianne Thiemme.

Cuyahoga | 10-08-16 | 10:41

Het concept europese-unie is zo 1950. In deze (internet)tijd van snelle beslissingen en veranderingen is het een log en traag monster . Ik zeg weg met de eu , zo snel mogelijk.

ja,diedus! | 10-08-16 | 10:40

Opdat we niet vergeten dat dit hele EU project pas klaar is als het voormalige europa vol zit met domme gehoorzame lichtbruine mensen, compleet uitzuigbaar door een kleine elite.

Willianus Wortelus | 10-08-16 | 10:39

Nexit nu!!!!

corbiere | 10-08-16 | 10:38

We krijgen er ook een heleboel kansloze andersgepigmenteerden voor terug.
Vogelbeest | 10-08-16 | 10:23

Vergeet ook het pauper steelvolk uit het oosten van Europa niet waar we dagelijks last van hebben in de vorm van roof, diefstal en inbraken, is allemaal gratis en inclusief bij het EU lidmaatschap .

phman68 | 10-08-16 | 10:36

We betalen per inwoner het meest voor een invloed van nul. Dat schiet lekker op.

Leptob | 10-08-16 | 10:36

Vreemd dat ze dit stilhouden. Levert NL een prestatie van formaat en is er zelfs geen tweet van Timmerfrans om zichzelf op de borst te kloppen.

Zupschufter | 10-08-16 | 10:36

Wat zei Rutte ook alweer? Europa waar nodig. Nederland is de afgelopen jaren meer gaan betalen aan de EU terwijl Rutte de afdracht omlaag had moeten brengen. Een soort omgekeerde links lullen, rechts vullen.

i-Wonder | 10-08-16 | 10:36

Dus ambtenaren in Brussel mogen 2,1 miljard aan subsidies van ons geld in Nederland uitgeven. Waarom betalen we niet 2,1 miljard minder aan Brussel.

CoffeePatch | 10-08-16 | 10:36

OudeNederlander | 10-08-16 | 10:24
Ik ben het er mee eens dat dat niet het belangrijkste is. Het weggeven van de soevereiniteit van Nederland zonder een gekwalificeerde meerderheid van de Eerste en Tweede Kamer is mij een doorn in het oog. Dat zou het met gekwalificeerde meerderheid ook zijn, maar zover zijn we niet eens gekomen. Een verdrag dat met een gewone meerderheid in het parlement (hallo PvdA en VVD) tot stand komt en de soevereiniteit aantast vind ik onbegrijpelijk. De afbraak van de natiestaten is daarbij ook een gotspe.

Wat de reden betreft, dat Nederland zoveel betaalt, zie ik voorlopig geen andere dan dat politici de rekening bij de burger neerleggen om zelf een goed betaalde baan (en aanzien van een dronkenlap?) te kunnen krijgen. Als een kind zo blij omdat Timmermans een baantje kreeg.

El Rico Grande | 10-08-16 | 10:36

Als je PVV stemt blijft dit geld in eigen land. Dan hoeven we niet langer uit te kleden en te beknibbelen op zorg of hulpverlening alleen maar om de eurofielen te pleasen en het braafste jongetje te zijn.

Repetitive Beats | 10-08-16 | 10:35

Gewoon eisen om meer zeggenschap en macht en als ze niet toe willen geven, dreigen met de geldkraan stop te zetten... dan zullen ze wel luisteren!

Julia | 10-08-16 | 10:35

Dit topic lijkt vrijwel identiek op een reaguursel van gisteren. Dat was alleen feller en leuker. Van wie ook al weer?

Piet Karbiet | 10-08-16 | 10:34

#Nexit graag.

funkyd | 10-08-16 | 10:34

@DerWaarheid4 | 10-08-16 | 10:30
Linkjes? Anders ben je gwoon de volgende sukkel die gewoon maar wat schreeuwt.

Mark_D_NL | 10-08-16 | 10:33

ristretto | 10-08-16 | 10:28 kweenie.

Hij was slechts achtste van de acht. Misschien is dat wel de oorzaak van zijn bacchanaal.

Willianus Wortelus | 10-08-16 | 10:33

@necrosis | 10-08-16 | 10:30
Vreemd, ineens is die hele laatste regel foetsie....

necrosis | 10-08-16 | 10:32

Griekenland, waar één op de drie kinderen in armoede leef, is het hardst genaaid nu blijkt dat zij opgeofferd zijn voor dunne Euro. Fantastisch project, toch, Frans Borstkloppermans?

Marcello Christiani | 10-08-16 | 10:31

@mezelf | 10-08-16 | 10:27
Ik zie nu pas dat die vraag ook gesteld wordt in de URL van dit artikel.
*kruipt stil in een hoekje*

kweethetooknietbeter | 10-08-16 | 10:30

-weggejorist-

DerWaarheid4 | 10-08-16 | 10:30

En dan hebben we het nog niet over de maatschappelijke kosten van deze moloch. Van vrachtwagenchauffeurs die thuis zitten terwijl Roemenen in trucks met Litouws kenteken vracht vervoeren van Amsterdam naar Venlo.
.
De oneerlijke concurrentie waarbij het grootbedrijf iedereen kan wegconcurreren door met schimmige zzp constructies goedkope Polen te arbitreren tegen Nederlanders.
De waanzinnige race naar de bodem die een rechtstreeks gevolg is van het EU circus.
.
En de bijdrage die onze pensioenfondsen betalen door de negatieve rente, zit die er ook al bij in?
.
De EU is precies datgene dat gaat leiden tot het tegendeel van waar het ooit voor opgericht was. De open grenzen gaan er op korte termijn definitief aan, welvaart verdwijnt als sneeuw voor de zon, economische groei is stelselmatig lager dan voor het bestaan van de unie. En vrede en veiligheid? Binnenkort ook een verre herinnering. De EU is een dystopia.

Glasgow Argus | 10-08-16 | 10:29

Goed, en ik wil waar voor mijn geld. Kunnen we Yuri niet terugsturen naar RIO?
Die finale is pas zaterdag. Hij wint een gouden medaille en we zijn de beste van de wereld. Fuck de EU en Frans kan op zijn Facebookpagina weer iets leuks als " WoW, wat een baas " plaatsen.

ristretto | 10-08-16 | 10:28

Vraagje: is bij het bedrag dat Nederland betaald ook de EU-naheffing opgeteld?

kweethetooknietbeter | 10-08-16 | 10:27

Dit is niet van vandaag, Nederland is al jaren de grootste netto betaler per hoofd van de bevolking. We worden al die tijd van achter genomen zonder consensus. U weet waar de goedpraters en angstmenners zitten.

donkieshot | 10-08-16 | 10:27

Nexit svp asap

HijgentHert | 10-08-16 | 10:26

Nexit

BlowingBubbles | 10-08-16 | 10:26

El Rico Grande | 10-08-16 | 10:21
Het "baantjes" argument is wat mij betreft maar één van de minder belangrijke redenen.
Men is druk bezig om de natiestaten af te breken.
De template voor dit verhaal is Griekenland, en zodra Nederland zijn pensioenpot kwijt is en we alleen nog maar schulden hebben, worden wij één van de volgende landen.

OudeNederlander | 10-08-16 | 10:24

Op basis van percentages en bruto loon betaal ik toch wel een beetje boel veel meer. Niet al Juncker z'n whiskey, maar ik kom toch een eind.

Alexis de T. | 10-08-16 | 10:24

Niet in het Nederlands vertaald? Alleen in het Engels?
Engeland/VK hoort binnenkort niet eens meer bij de EU!

Aristotalloss | 10-08-16 | 10:24

We krijgen er ook een heleboel kansloze andersgepigmenteerden voor terug.

Vogelbeest | 10-08-16 | 10:23

"Een nettoverlies van 3.700.000.000 miljard euro"
@Van Rossem | 10-08-16 | 10:10
Hoeveel euro zei je?

kweethetooknietbeter | 10-08-16 | 10:22

@ nemoj me jebat | 10-08-16 | 10:16
vermenigvuldig dat met 2 à 3 (www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2015/20/...) Houd er rekening mee dat de beroepsbevolking voor een groot deel uit ambtenaren bestaat.
Omdat Nederland nog steeds geld moet lenen om een sluitende begroting te hebben, betekent het dus dat Nederland geld leent om netto betaler van de EU te kunnen zijn. En waarom? Om te zorgen dat er politici een baantje in de EU kunnen kopen. Nietwaar, meneer Dijsselbloem?

El Rico Grande | 10-08-16 | 10:21

De EU moet kapot. Anders gaat Nederland kapot. Er is geen tussenweg. Dus of NL-ers worden eens wakker en trappen iedere Eurocraat de deur uit. Of Nederlanders eindigen als zielloze EU slaven.

Mark_D_NL | 10-08-16 | 10:21

Wie goed doet, goed ontmoet.
Ik wacht geduldig op het tijdstip dat dat gaat gebeuren.

Sinister-President | 10-08-16 | 10:20

En wat kopen we er voor? Regeltjes, regeltjes en betutteling. En 'naheffingen' natuurlijk, die mogen we ook niet vergeten. Wat mij betreft morgen een NEXIT en op termijn met een paar verstandige landen een EEG 2.0 beginnen.

Reinaert | 10-08-16 | 10:20

Veel wordt gelijk duidelijk waarom de brexit negatief is voor de Nederlandse economie. Niet omdat we dan handel mislopen, niet omdat we meer geld kwijt zijn aan controles of dergelijke zaken. Maar omdat Nederland mag gaan bijlappen omdat de begroting van de EU in stand wordt gehouden na de brexit. Dat vertelde het CPB er natuurlijk niet bij.

Larevenge | 10-08-16 | 10:19

-weggejorist-

Russo | 10-08-16 | 10:19

We zijn gewoon tientallen jaren verder en er veranderd geen ene pleuris youtu.be/SA3GmB9Bxfc

ikdenkwat | 10-08-16 | 10:19

En dat is nog maar 1 van de vele besparingen die ons vertrek uit de EU zou opleveren.

31 November | 10-08-16 | 10:17

217 euro per Nederlander.
Hoeveel is dat per werkende Nederlander?
*houdt niet van rekenen*

nemoj me jebat | 10-08-16 | 10:16

Mag wat kosten om die zuipschuit overeind te houden .

fleurtje | 10-08-16 | 10:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken