Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Inzake de emaildwazen in het kabinet

Het moet minderDoor omstandigheden stuitte ik in de zomer van 2011 op een Hotmail-account gebruikt door een groep topambtenaren rondom toenmalig minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA). Verhagen was eerder dat jaar bezig zijn – oh ironie - Telecommunicatiewet door de Tweede Kamer te loodsen, zijn mensen gebruikten het account om tijdens debatten over de kwestie vanuit de Tweede Kamer met het ministerie verderop te communiceren. Zo vroegen ze informatie op die vervolgens - dat ging niet per mail - aan Verhagen in Vak K werd doorgegeven. Vreemde zaak dat ambtenaren (destijds) op die manier communiceren. Probeer als journalist maar eens een Wob-verzoek op de overheid los te laten als je niet eens weet dat ze naast hun werkmail ook nog eens via Hotmail de minister ondersteunen. Bovendien is het niet erg slim 1. Niet uit te loggen als je klaar bent. 2. Als wachtwoord “tweedekamer” te gebruiken 3. De naam van je minister te gebruiken als het antwoord op de Geheime Vraag. Vijf jaar later is de overheid weinig opgeschoten. Ging het in deze casus om ambtenaren gebruikmakend van een privé-mailaccount, Verhagens opvolger Henk Kamp (VVD) onthulde afgelopen week dat zo’n beetje het hele kabinet zélf gebruik maakt van privémail om met ambtenaren te communiceren. Jazeker, terwijl Rus, Amerikaan, Chinees en Noord-Koreaan jacht maakt op elke vorm van digitaal verkeer in het vrije westen, volhardt de Nederlandse regering in het rondpompen van interne regeringsstukken naar de privémail van bewindspersonen. Kamp heeft inmiddels de Auditdienst Rijk (ADR) – de organisatie binnen de Rijksoverheid die zich bezighoudt met onder meer accountantscontrole en risico-onderzoek – opdracht gegeven te kijken of er wellicht toch vertrouwelijke informatie naar zijn privé-mail is verstuurd. Wanneer dat onderzoek is afgerond zal hij de Tweede Kamer over de uitkomsten informeren. Maar geen zorgen, Kamp deelt zijn Gmail-account slechts met zijn vrouw: “Ik heb geen aanleiding te veronderstellen dat andere mensen dan mijn echtgenote en ik, beschikken over de inloggegevens van het privé e-mailaccount.” Het staat er echt. Het kan niet anders of ICT-Zwaargewicht Ton Elias gooit het kabinet op de barbecue.* *Dit is een grapje. Het was namelijk D66-Kamerlid Kees Verhoeven die deze week wél zijn verantwoordelijkheid nam: “Het is zorgelijk dat niet kan worden uitgesloten of er staatsgeheimen zijn gelekt. Omdat blijkt dat meerdere ministers hun privé-e-mailaccount gebruiken voor hun werkmail, wil D66 dat het ADR-onderzoek wordt uitgebreid naar alle ministers.”

Reaguursels

Inloggen

Laat de Stichting Datarechten het maar niet horen...

AutoriteitNL | 11-07-16 | 11:55

Maar het is dan ook wel godsgeklaagd dat de meeste van mijn gerenommeerde werkgevers in serieus bedrijfsleven veel geld betaalden voor IT waaronder email-accounts, maar daarvoor alleen schijt-irritante e-mails (Outlook of nog erger Lotus Notes) kregen, praktisch zonder geheugen, geen goede zoekfunctie en veel veel slechter dan mijn gratis gmail. Dus ergens snap ik wel.

Hemmenaar7 | 10-07-16 | 20:07

D66 heeft waarschijnlijk ook wel ergens een privé-emailadresje verstopt om zo vertrouwelijke stukken door te mailen naar hun meerdere in Brussel.

Uw Psychiater | 10-07-16 | 19:15

De kamerleden die claimen dat ze geen privé email gebruiken liegen natuurlijk het hardst. Typerend voor de achterkamertjes en doofpotten cultuur in ons politieke bestel.

@telelezer | 10-07-16 | 17:09
Als je dan toch gaat lekken kun je dat beter vanaf je privé email doen dan vanaf je beveiligde account.

Osdorpertje | 10-07-16 | 18:05

OudeNederlander | 10-07-16 | 12:41
Ik denk dat iedereen altijd moet gaan stemmen, zelfs tegen beter weten in. Ik zal ook altijd campagnes zoals GeenPeil steunen. Zowel financieel als met folderen. Ik heb niet veel te besteden helaas, maar alle beetjes helpen. Ik kan het niet aan de kleinkinderen verkopen als we het zomaar de verkeerde kant op laten gaan. Zolang er nog geweldloze middelen zijn, benut ik die zo goed mogelijk. Ik heb genoeg geschiedenisboeken gelezen om te weten dat het alternatief ellendig is (Rutte heeft dat soort dingen nooit geleerd in zijn studietijd lijkt het). Hopelijk is dat nooit nodig. We hebben nu lekker veel smeerolie (letterlijk en figuurlijk) in de maatschappij zitten waardoor de mensen relatief kalm zijn. En de staatschuld vinden de meesten maar iets abstracts, ook al zadelen we de mensen na ons op met een dikke schuld. Zelfs de meest verachtelijke regimes worden vroeg of laat vervangen. De Brexit liet zien dat er veel mogelijk is. Mijn hooivork bkijft voorlopig in de schuur, maar is wel al ingevet. Ik ga stemmen op een partij die bindende referenda zoals Zwitserland wil invoeren. Want inderdaad, ik ben nogal sceptisch over onze volksvertegenwoordiging: ze geven veel te veel macht uit handen, de verkeerde kant op. De rest vind ik minder belangrijk. Een stem op PVV hoort zodoende tot de mogelijkheden, hoewel die groot genoeg zullen worden. Dat het huidige kabinet nog niet gevallen is vind ik een gotspe, maar ik ben een geduldig man. Ik denk dat we voorlopig nog wel het huidige systeem zullen hebben en dat we dat moeten benutten. En u?

Doper | 10-07-16 | 17:59

Er zitten steeds meer "streepjes-Nederlanders" in gemeentebesturen en in de Tweede Kamer.
Het uitlekken van geheimen is niet meer een kwestie van "Als" of "Wanneer" maar van "Hoeveel" en "Waarheen"

telelezer | 10-07-16 | 17:09

Jetta klijnsma en Asscher van de Pvd8 gebruiken geen mail, doen aan enge telepathie en gekkenbekkentrekkerij. Samsom gebruikt naar z'n fractie toe padvinders en morsetekens, gepaard gaande met hevig schuimbekken.

Goedverdoemme | 10-07-16 | 15:11

Uit werkelijk álle acties en communicatie vanuit en rond de overheid, met name Tweede Kamer, kabinet, Europese Commissie, Belastingdienst e.d., blijkt totale incompetentie. Dit vergezeld van totale arrogantie naar de burgers. Een gevaarlijke combinatie, vooral omdat ze er gewoon moedwillig mee doorgaan en er nog mee wegkomen ook. Maar ja, zij zijn ook maar touwtjespoppen in dienst van bankiers die beleggen in oorlogsindustrie, dus eigenlijk kunnen ze er niks aan doen....

Schaaldier | 10-07-16 | 14:51

Ik wil best de email van de ministers hosten hoor. Geen probleem.

Tierelantijn | 10-07-16 | 14:27

Wat een hemeltergende incompetentie.

Münsterlander | 10-07-16 | 14:20

-weggejorist-

verbanden | 10-07-16 | 13:53

Als je een middelmatige geschiedenisleraar minister-president maakt kan je verwachten dat het kabinet met Gmail accounts werkt. Stuur anders meteen even een BCC naar de NCSA. Een mail servertje aanmaken voor de kebinetsleden die Active-Sync ondersteunt is te veel moeite. Maar, kijk maar naar het beleid van Rutte, hij kiest altijd de makkelijkste weg van belasting verhogen en meer ambtenaren.

i-Wonder | 10-07-16 | 13:34

@ Bas Paternotte:

Had je Hans Vijlbrief's mobieltje te pakken? Dat is precies zo'n lul met vingers die zichzelf zo verheven voelt dat ie met niks of niemand rekening hoeft te houden... Of was het Marc Frequin?

Glandula magna | 10-07-16 | 13:25

en hopen dat we de komende 4 jaar wel vertegenwoordigd worden in Den Haag?
OudeNederlander | 10-07-16 | 12:41
.
Mijn belangen worden uitstekend vertegenwoordigd door de PVV.

Lupuslupus | 10-07-16 | 13:13

@ Berthe | 10-07-16 | 12:06
Precies. Ik las er pas nog een uitmuntend verhaal over op Niburu...

F. von Zeikhoven | 10-07-16 | 13:03

@normanius | 10-07-16 | 12:39

Daar zat ik ook net aan te denken.

Die datalek en meldingsplicht geldt voor alle organisaties, dus incl. rijk, nuts en al het andere.

Op het niet aangeven en verzwijgen staan boetes en vrij forse straffen.

SapperDeFlap2166 | 10-07-16 | 12:51

@ Mark van Leeuwen | 10-07-16 | 12:46
Hoe fout het ook is, ergens snap ik het ook wel weer, 4G en Cloud werken vrijwel altijd. Dit in tegenstelling tot de overheids IT.

normanius | 10-07-16 | 12:50

Maar nu hebben we het alleen over onbeveiligde e-mail. Komt trouwens ook lekker serieus over, @gmail.com achter je naam, maar dat ter zijde.

Hoe staat het met documenten? Gewoon lekker delen en laten staan in de Cloud? Op Dropbox, Googledrive of OneDrive en openbaar delen per ongeluk?

Mark van Leeuwen | 10-07-16 | 12:46

Arsten wordt gevraagd niet meer via WhatsApp te communiceren want = Facebook =NSA. Daarom zou iedereen in de overheid en zeker Vak K en TweedeKamer alleen maar op beveiligde & versleutelde infra moeten werken. Hier niet aanhouden is dus onttrekken aan WOB en staatsveilgheid in geding brengen. Tsja, die Kamp. Facepalm.

Rico den Hollander | 10-07-16 | 12:45

@Doper | 10-07-16 | 12:16
Oprechte vraag: hoevaak ga je nog stemmen en hopen dat we de komende 4 jaar wel vertegenwoordigd worden in Den Haag?

OudeNederlander | 10-07-16 | 12:41

Mooi man, als bedrijf heb je inmiddels de plicht mogelijke data lekken te melden op straffe van potentieel faillissement.
En wat doet de overheid? Haar eigen wetgeving overtreden door gevoelige zaken via privé email rond te sturen.
.
Uit het onderzoek zal straks naar voren komen dat er inderdaad gevoelige informatie via privé mail verstuurd maar dat dit in geen enkel geval geleid heeft tot schade aan NL. Aanbevolen wordt hier sterker voor te waken en iedereen belooft beterschap. Glas, plas, ..
.
Ondertussen vergeet men dat wat er ook aan gevoelige informatie via privé mail verstuurd is, deze informatie nu eigendom is van of MS of Google en beiden zich het recht voorhouden met de data te doen wat hen goeddunkt.
.
Alleen al hierom zouden bewindslieden, en ander overheidstuig zich verre moeten houden van gratis online mail diensten. Ook voor privé zaken.

normanius | 10-07-16 | 12:39

@Doper | 10-07-16 | 12:16 "Ik hoop dat de Piratenpartij wat potten kan gaan breken, en dat ze meer op VNL dan op GroenLinks zullen lijken."
.
Mee eens, en dat ze wat linksig zijn zou ik persoonlijk niet eens zo'n punt vinden. Zolang ze maar op de bres staan tegen de orwelliaanse orde, en niet op GL gaan lijken, want dan helpen ze de mensen uiteindelijk van de regen in de drup.

ben kokhals | 10-07-16 | 12:28

Aha, dank voor de uitleg allen.

Piet Karbiet | 10-07-16 | 12:18

@de Voorzittert | 10-07-16 | 11:35
Dus net als dinertjes een verlengstuk van "de wandelgangen". Er wordt niets genotuleerd dus niets gearchiveerd. Privémail is privé, maar kan later door de privémailer zelf gebruikt worden voor onthullinkjes in een ██████████ (excusez le mot:) auto-hagiografietje, of megelezen worden door anderen. Google bijvoorbeeld is zo lek als een mandje (een buitenlandse bevriende geheime dienst zit er tot aan de elleboog in). Maar dan nog: waarom weet Kamp zelf niet of er "wellicht toch vertrouwelijke informatie naar zijn privé-mail is verstuurd"? Leest hij die mails niet, of heeft hij iets anders op het oog.

ben kokhals | 10-07-16 | 12:17

Het punt over staatsgeheimen lekken is al mooi afgevangen in het wetboek van strafrecht. In IJsland zouden ze daar niet voor terugschrikken, en terecht. Het onmogelijk maken van een goede Wob-verzoeken is de zoveelste keer dat de burger recht in de bek gescheten wordt.

Ik ben dit kabinet al lange tijd helemaal zat. Ik hoop dat de Piratenpartij wat potten kan gaan breken, en dat ze meer op VNL dan op GroenLinks zullen lijken.

Doper | 10-07-16 | 12:16

Lijkt (alweer) op vergelijkbare zaken in de VS met Hillary en haar privé servers. Ik ken de denkmentaliteit en incompetentie van ambtenaren, en ik vermoed dat men koos voor hotmail- en gmail accounts omdat men onjuist veronderstelde dat men dan 'onder de radar doorvliegt'. Men is bang dat, als men gebruik maakt van de werkmail, en een goedgekeurde functionele postbus (blabla@overheid.nl) dat schimmige zaken waar zij zich mee bezig houden, vastgelegd worden en d.m.v. een WOB verzoek weer boven tafel kunnen verschijnen. Totaal voorbijgaand aan het feit dat feitelijk dan de hele wereld potentiëel kan meelezen.
Dit is deels incompetentie maar ook deels boze opzet. Het feit dat men niet beseft hoe riskant het gebruik van privé-mail voor staatszaken is, omdat het eigen hachje gaat boven landsbelang, is het zoveelste bewijs van de bereidheid om 's lands veiligheid op het spel te zetten teneinde zelf overal mee weg te komen. De afgelopen 20 jaar hebben duidelijk aangetoond wat voor een egocentrische psychopaten het land regeren, dit is gewoon weer het zoveelste voorbeeld van 'après nous le déluge', oftewel, 'na ons de zondvloed'.

DearMud | 10-07-16 | 12:10

Het probleem is dat we deze private mail als achterkamertjea politiek kunnen zien... een oncontroleerbaar netwerk waarbij mogelijk smerige deals worden gemaakt, die buiten ieder WOB verzoek blijven.

Berthe | 10-07-16 | 12:06

Ja maar hoe moeten de Miljoenennota, Rijksbegroting en Troonrede voor 2017 anders uitlekken?

Hoen | 10-07-16 | 12:05

Ik denk dat leden van de politiekcorrecte hydra, partijbelidmaatschapten, heel goed beseffen dat je vijfde colonne coordinatie niet via overheidsapplicaties en overheidsservers moet laten lopen. Er kan immers zomaar een ICT-er met integriteit iets vinden en lekken. Dit gebeurt doelbewust, niet per ongeluk.
.
VVD, PvdA, D66, CDA. The taint of treason.

Parel van het Zuiden | 10-07-16 | 11:58

Per ongeluk op NOS2 terecht komen met leugenaar Hirschie balin. Ingehuurd duur de Nos. Wilders wlders wilders wilders.
Om de kotsen.

Kamervraag | 10-07-16 | 11:58

En dat terwijl er binnen de overheid genoeg goedgekeurde beveiligde communicatiemiddelen zijn. Ze hebben zelfs een bureau'tje dat die zaken evalueert. www.aivd.nl/onderwerpen/informatiebev...

PietGeniet | 10-07-16 | 11:51

Het is allemaal een grap. Neem nou Hillary Clinton, die is onlangs door FBI-directeur Comey beschuldigd van zware nalatigheid inzake haar e-mailverkeer, maar vervolgens wordt zij niet vervolgd. En Comey zegt er doodleuk bij dat anderen niet moeten afleiden uit deze Clinton-zaak dat zij in soorgelijke zaken er zonder kleerscheuren vanaf komen.
Kortom, de wet geldt voor de één meer dan voor de ander.
De VS is hiermee door Comey officieel tot bananenrepubliek verklaard.
Maar ja, wat kan iemand dat verder schelen, als je haar maar goed zit. Vanavond EK finale, dus waar praten we over.

Rest In Privacy | 10-07-16 | 11:48

De Pvd8 houdt zich aan de voorschriften, de onderlinge interne communicatie verloopt bij hun nog met rooksignalen en mistgordijnen. Of in de achterkamer, of wandelgangen.

Goedverdoemme | 10-07-16 | 11:44

Ik kan iedereen die geilt op wob-verzoeken inmiddels meedelen dat er binnen de ministeries allang een nieuwe vergaderstijl is ontwikkeld: ZSM. Zonder Stukken Meeting. Alle precaire onderwerpen worden middels zsm meetings behandeld. Laatste punt van orde is wat er formeel op schrift moet (en dus wob-baar wordt).

de Voorzittert | 10-07-16 | 11:35

-weggejorist-

Katoentje | 10-07-16 | 11:34

@brou is back.
True

rifraf | 10-07-16 | 11:29

@Piet Karbiet | 10-07-16 | 11:13
Het probleem is dat als je in de toekomst probeert te probeert te achterhalen wie wat gecommuniceerd heeft dat privé email gebruikt wordt om duistere zaken te verhullen om er zo geen verantwoording over hoeven af te leggen. Ik denk niet dat je een WOB verzoek kunt indienen voor de privé email van een minister om te achterhalen of hij integer heeft gehandeld.

Osdorpertje | 10-07-16 | 11:27

Wat heb je aan die emails van tweede kamerleden?
Ik bedoel, ik gebruik al jaren het hotmail-adres van Ton Elias (wachtwoord:kipkluiven) als ik goedkope btw-vrije wijn bij een vriendje van hem wil bestellen.
Even, terzijde, Ton gaat binnenkort de kamer verlaten, denk ik.
Heeft kennis gemaakt met een Nigeriaanse Prins, die 450 miljoen op een Britse bank heeft staan, maar er niet bij kan.
Ton helpt hem, en krijgt dan 10%, en dan is het toedeledokie en is Ton vertrokken naar zijn onlangs via een Gambiaanse makelaar aangeschafte privé-eiland met een koffer vol viagra-pillen en penisverlengers.

Cuyahoga | 10-07-16 | 11:26

Ach, het is wel consistent met mijn ervaringen qua overheid en ICT: faalhazen en onbenullen, allemaal. Maar dat komt omdat je natuurlijk alleen bij de overheid terecht komt als je geen kans hebt om in een echt bedrijf aan de bak te komen....

Brou Is Back | 10-07-16 | 11:23

Wat een grap. Totale incompetentie.

HoogToontje | 10-07-16 | 11:22

Maar wat is nu het probleem?
Piet Karbiet | 10-07-16 | 11:13

Het probleem is dat iedere 3-letterorganisatie in de VS bij de GMail/Hotmail/Outlook accounts kan met een simpel papiertje van de rechter, of via een van hun vele anti-terrorisme wetten. Als er dan vertrouwelijke Nederlandse beleidsstukken in de e-mail staan, dan lezen de 3-letterorganisaties gewoon mee.

Er is een reden dat de overheid een eigen mailserver onderhoud.

Ter Correctie | 10-07-16 | 11:18

Politiek anno 2016 gaat om het zo hard mogelijk vernachelen van de belangen van de burgerij, waarmee je als overheid, de facto, een parasitaire verstandhouding hebt, teneinde zicht te houden op een overbetaalde baan in het fascistische Brussel.

netniet | 10-07-16 | 11:16

De onderste steengeheim staat ook vast ergens vast op een pivéacount.

van stampij | 10-07-16 | 11:14

Uitkomst onderzoek: er zijn geen (vertrouwelijke) stukken gevonden in de privé-emailaccounts.

Verder verloop:
Eén (werk)dag later komt Nieuwsuur of één andere nieuwsmedium met bewijs dat VVD-ers veelvuldig (vertrouwelijke) stukken via prive-emailaccounts versturen. PvdA houdt zich netjes aan de voorschriften.

Tot slot:
Er wordt een parlementaire enquête ingericht om het hoe en waarom te achterhalen en om het in de toekomst te voorkomen.

kweethetooknietbeter | 10-07-16 | 11:14

Fijnstoffer | 10-07-16 | 11:10

Precies, en daarom mogen Peppie en Kokkie van DENK niet aanschuiven bij de comissie Stiekem.

eerstneukendanpraten | 10-07-16 | 11:13

Maar wat is nu het probleem?

Piet Karbiet | 10-07-16 | 11:13

"“Het is zorgelijk dat niet kan worden uitgesloten of er staatsgeheimen zijn gelekt."
Ook dat moet dan wel weer een grap zijn. Want NSA. En Nederland heeft vele leden van vijfde colonnes van vreemde mogendheden in het landsbestuur.

Fijnstoffer | 10-07-16 | 11:10

Je krijgt haast de indruk dat ze hun eigen werk niet meer serieus nemen...

VanWoerden | 10-07-16 | 11:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken