Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Democratie-haat gaat mainstream, ook in NL

faragejanunnietmeerleuk.jpgBrexit is een zegen. Niet alleen omdat het de Britten uiteindelijk hun soevereiniteit teruggeeft. Niet alleen omdat het het einde van het begin van de politieke EU kan inluiden. Ook omdat het iedereen kleur doet bekennen. In dat proces is openlijke afkeer voor democratie van de ene op de andere dag mainstream gegaan. Het is andermaal bon ton een héle grote 'maar' bij een democratische uitslag te plaatsen, en te suggereren, of simpelweg te poneren dat deze uitslag gewoonweg verworpen mag worden. Hier wordt dit alles prachtig beschreven. In het nauw gedreven deugjeud en commentatoren die hun eeuwige vrede zien bezwijken onder het gewicht van de werkelijkheid, lezen nog een keertje snel de samenvatting van de samenvatting van Plato's Politeia, voordat ze de ether in slingeren dat échte filosofen al sinds het jaar kruik waarschuwen tegen de gevaren van democratie. En sinds vandaag doet Nederland ook mee. Hans Goslinga, uiteraard van Trouw, trapt het festijn af met zijn spreekbeurt "Ook het volk heeft niet het laatste woord''. Met het oeuvre van een of andere D66-Framboos (1787-1874) in de hand, mag hij obligaat opsommen wie zich nu allemaal wel niet omdraait in z'n graf, want oh oh oh. "Guizot heeft zich zonder twijfel omgedraaid in zijn graf, net als zijn tijdgenoot Thorbecke trouwens, de grondlegger van onze parlementaire democratie, waarvan de kern is dat de uitvoerende macht via het parlement verantwoording aflegt aan het volk." Allemaal leuk en aardig, maar de Nederlandse volksvertegenwoordiging is dit niet langer. Het is een van de werkelijkheid geïsoleerde subcultuur. Enfin, we gaan dat hele kudtbetoog van Hans niet eens kloosrieden. Het is niets dan gratuite 'intellectuele' acrobatiek als uitstel van executie voor een onhoudbaar ideaal. Denk maar niet dat de democratie ineens zo in twijfel werd getrokken als de uitslag gedeugd had. Ondertussen trekken de Britse beurzen aan en struikelen landen over elkaar terwijl ze handelsverdragen met de Red Coats willen sluiten. Het gaat er prima. Moraal van hun verhaal: democratie is kut en referenda zijn de gesel gods. Zeg dat maar tegen Zwitsers, met die vieze failed state van ze.

Reaguursels

Inloggen

@Pierre Tombal | 04-07-16 | 20:06

Het volk heeft over het geen dogmatisch gelijk in de zin van dat het een perfect oordeel kan vellen over wie hen kan leiden. Verkiezingen zijn er simpelweg om tirannie te voorkomen, niet om zozeer specifiek beleid te creëren. En zelfs als verkiezingen nog hoofdzakelijk zijn gericht op specifiek beleid - wat voorbij de realiteit anno 2016 is - dan nóg hebben gekozen politici de mogelijkheid om deze opdracht naar eigen inzicht te interpreteren.

Er zijn meerdere bezwaren tegen referenda zoals ik hierboven heb toegelicht: het zou jou sieren hier inhoudelijk op in te gaan! Het bezwaar dat gekozen politici de vraagstelling formuleren vind ik behoorlijk mager vergeleken met andere bezwaren, en zelfs weinig relevant in het geheel. Het raakt immers niet aan de fundamentele tekortkomingen van directe democratie.

'Uiteindelijk stelt onze grondwet dat voor bepaalde keuzes tevens een meerderheid van het volk benodigd is' benodigt op zichzelf dringend nadere toelichting. Uit hoofde van mijn eigen beroep (jurist) heb ik de Grondwet er nog eens op nageslagen en mijn eerdere voorgevoel is daarbij nogmaals bevestigd: de Grondwet zwijgt over datgene wat jij hier aanhaalt. Ik wil in het bijzonder weten waar deze wijsheid vandaan komt: mogelijk heb ik alsnog iets gemist, maar toelichting is noodzakelijk hier! De opmerkingen inzake het Verdrag van Lissabon en Maastricht laat ik dan ook tot jij dit kan verhelderen links liggen.

Het laatste is eindelijk iets waar ik het mee eens kan zijn: als wordt belooft het volk zijn mening op te volgen - hoe slecht onderbouwd die mening ook kan zijn - dan móét men dit doen om een vertrouwensbreuk te voorkomen. Daarom is het uitschrijven van referenda nog eens extra gevaarlijk: als een slecht onderbouwde meta-mening gecorrigeerd moet worden door deze geheel of gedeeltelijk te negeren zal dit gevolgen hebben voor het vertrouwen in de gekozen vertegenwoordigers. Pechtold zijn redenering klopte dan ook maar half: de kiezers waren zich hier niet van bewust, ondanks dat ze tegelijkertijd pro-Europees hebben gestemd bij de verkiezingen ná het referendum.

The Dominator* | 05-07-16 | 13:08

@The Dominator* | 04-07-16 | 11:46
Sorry, maar als het volk gelijk heeft op het moment dat het bestuurders aanstelt, heeft het ook gelijk wanneer het die bestuurders terugfluit. Het grootste (of zelfs enige) bezwaar dat tegenstanders van referenda tot op heden hebben weten aan te voeren lijkt bovendien te zijn dat de gekozen politici de vraagstelling formuleren. Er bestaat immers geen wezenlijk verschil of iemand die daarvoor betaald wordt de gestelde vraag met ja of nee antwoordt, of iemand die daar niet voor betaald wordt. Behoudens dan dat die laatste daarbij geheel onbevangen zijn eigen mening kan volgen terwijl bij de politicus een vorm van (o.a. financiële) dwang zijn keuze kan bepalen. Uiteindelijk stelt onze grondwet dat voor bepaalde keuzes tevens een meerderheid van het volk benodigd is, maar dat weerhield de politiek nooit om besluiten door te voeren zonder dat de bijbehorende vraag expliciet aan het volk was voorgelegd. Het Verdrag van Maastricht en vooral ook het Verdrag van Lissabon zijn daar buitengewoon treffende voorbeelden van. De goedkeuring van het volk werd daarbij verondersteld doordat de keuze vlak na een verkiezing werd gemaakt. In de woorden van Pechtold: het nee van het referendum verloor zijn waarde doordat bij de Tweede Kamerverkiezingen in meerderheid op pro-EU partijen werd gestemd. Wist jij dat dat de inzet van die verkiezingen was? Natuurlijk niet. Als ze daar iets over hadden gezegd hadden we in 2006 al Kabinet Wilders 1 gehad.

Pierre Tombal | 04-07-16 | 20:06

"Ook het volk heeft niet het laatste woord". Wie dan wel? De machine?

van heinde en verre | 04-07-16 | 12:48

-weggejorist-

schrotkopf | 04-07-16 | 12:10

**Hier heb je nog zo'n 'democratie'-hater Geenstijl**

Ik dacht ik out mezelf ook maar even. Normaal doe ik nooit meer de moeite om op Geenstijl te reageren gezien wat het is geworden de afgelopen jaren (ik mis de tijden van Fleischbaum), maar één blik op de reactiesectie hierboven geeft aan waarom het een bizar slecht idee is om het volk over alles te laten beslissen. De bewijzen tegen directe democratie zijn overal om ons heen, maar worden vooral op ideologische- en niet op pragmatische gronden genegeerd.

Het probleem met de vocale pro-referenda crowd op het internet is dat ze democratie gewoon makkelijk herdefiniëren tot de enge variant 'directe democratie'. Indirecte democratie bestaat volgens hen klaarblijkelijk niet, noch is een democratie compleet zonder referenda. Dit terwijl meningen hierover toch duidelijk kunnen verschillen: of je nu fan bent van A of B, of van een mengvorm (C), nog steeds heb je een voorkeur voor democratie. Het constant doordrammen van de eigen definitie en vooral het immer doorklinkende eigen gelijk daarin doet mij denken aan het links uit de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw.

Ik geloof niet dat het volk altijd gelijk heeft. Integendeel. Een kort gesprek met een willekeurig persoon over politiek en beleid, of gewoon met een familielid, leidt al snel tot de conclusie dat het idee dat het volk altijd gelijk heeft onhoudbaar is. De redeneerfout daarbij is natuurlijk dat het optelsom van het geheel van stemmen blijkbaar een dogma van onfeilbaarheid met zich meebrengt, terwijl de overgrote meerderheid van die stemmen gebaseerd is op een niet volledig doordachte redenering. Het Brexit referendum is hier weer een prachtig voorbeeld van, om nog maar te zwijgen over de enorme smeercampagne door de Britse media. Over de rol van de media tijdens referenda zal ik gemakshalve niet eens verder ingaan.

Nederland kan - ondanks zijn verrotte politieke klasse - beter verder zonder referenda. Het is namelijk mijn stellige overtuiging dat het volk laten beslissen over specifieke onderwerpen (in tegenoverstelling tot verkiezingen, waarbij een algemene richting wordt aangegeven) géén zin heeft, en zelfs contraproductief is. Ik kies nog liever voor de carrièrepolitici die keer op keer falen om leiderschap te tonen in dit land dan Jan Modaal te laten regeren via de stembus.

The Dominator* | 04-07-16 | 11:46

@Izziek | 04-07-16 | 11:06
Goed gesproken en mee eens. Een verenigd Europa/EU kan werken maar de menselijke neiging naar corruptie en zelfverrijking moet in toom worden gehouden. Het zelfreinigend vermogen van het huidige leiderschap is gering en dat dient als eerste te worden aangepakt, al dan niet met behulp van informele motivatietechnieken.

kindapaas | 04-07-16 | 11:41

Zoals Zwitserland worden we toch nooit. Kunnen mensen direct uit hun hoofd zetten. Die teren nog altijd op het goud dat gestolen was van de Joden, op het jarenlang vastgehouden geheimplicht voor banken. Daar berust bijna alles op wat ze nu de dag hebben. Plus het immigratie systeem/gast arbeiders systeem hebben ze nooit gehad. Het zijn daar bijna allemaal Zwitsers. Hun locatie in het centrum van Europa plus ook nog de winterse toerisme wat daar komt skiën elke winter. Plus deze mensen zijn niet dom. Sorry maar het tokkie gehalte in Nederland is echt verdubbeld de afgelopen jaren. Dan ook nog zoveel allochtonen die niet mee willen doen (ik kan dit zeggen, ik ben er 1 die wel meedoet). Hou gewoon maar op. Wat we nodig hebben is een Europa. Alleen op een andere manier als nu. Gewoon Democratisch gestemd, met een rotatie van om de 4 jaar uit verschillende landen. Met referendums door heel Europa. Mensen die gekozen waren en 4 jaar hebben gezeten in het parlement, mogen niet meer meedoen voor nog een termijn. Alleen zo krijg je die lobby lui eruit en is het tijd om te bouwen aan Europa. Een echte concurrent van de US, Rusland en China. We moeten bouwen aan een systeem in Europa met een betere infrastructuur. De westerse landen moet de focus liggen op innovatie en in het oosten op productie en dienstverlening. Een Europees leger moet er komen met dienstplicht voor iedereen (vrouwen sociaal werk). Europese grenswacht die bevoegd is de gelukzoekers tegen te houden. enz enz. Het kan zo mooi zijn.

Izziek | 04-07-16 | 11:06

Het Zwitserse democratiemodel in Nederland importeren is niet reëel. Zwitsers kennen een cultuur en een vrijheidsbesef dat Nederlanders vreemd is. Het is een kwestie van moraal; Zwitserland is van de Zwitsers en Nederland is van... iedereen. Zwitserse kinderen worden opgevoed met andere normen en waarden en het idee dat er gevochten moet worden om echte democratie en het welstandsniveau te behouden; Dat vader z'n dienstgeweer in huis heeft staan is het ultieme symbool dat de overheid er voor hem is en niet andersom. Het zou Nederland generaties kosten om de Zwitserse moraal van dit moment te evenaren. Kansloos.

A.S. Perien | 04-07-16 | 09:11

roze_bril | 03-07-16 | 20:43

Bedrijven hebben niets met politiek hun enige doel is winst maken.
www.ad.nl/nieuws/britten-nog-niet-weg-...
Brexit is een zegen voor de EU en daar mag Engeland best voor geofferd worden, en dat zeg ik met een UK paspoort.

the Jackdawn | 04-07-16 | 08:53

Brexit is een zegen maar om een andere reden: belangrijke bedrijven gaan kijken naar andere plekken binnen EU om hun werk te kunnen doen. Het verschaft meer banen aan Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland.... tenminste als we slim zijn en niet lullen over een nexit. Want dan haken investeerders al snel af.
Mocht er ooit een referendum komen dam niet zo'n slappe hap alsnin GB. Maar zoals hier in Nederland een grondwetwijziging plaatsvindt: 2 stemrondes en incl. tweederde meerderheid. Het onderwerp is daar gewichtig genoeg voor.

polt | 04-07-16 | 08:48

Wat verlang ik na het Zwitserse systeem. Als je de Zwitserse nationaliteit wilt krijgen moet je minimaal 12 jaar daar gewoond hebben. Vervolgens komt er een gedegen onderzoek of je wel goed ingeburgerd bent. En samen beslissen al deze echte Zwitsers over belangrijke zaken.

Dutch_Holland | 04-07-16 | 08:36

Thorbecke?
Die ligt doodvermoeid van al dat draaien in zijn graf uit te hijgen en is in zacht snikken uitgebroken toen hijn vernam wat zijn opvolgers van de democratie hebben gebakken.
Onze volksvertegenwoordiging controleert de regering niet, onze regering legt geen verantwoording af
want 1. die stommelingen op het Binnenhof geven toestemming voor een akkoord waarvan ze de inhoud niet kennen en 2.De regering is beslist NIET over alles wat er o.a. in Brussel wordt bekonkeld open en eerlijk.
Integendeel, zowel de kamer als wij worden belazerd waar we bij staan.
De kamer schijnt dat te pikken( o, dat leuke salaris) en wij worden monddood gemaakt door stembusuitslagen gewoon te negeren.

mallekater | 04-07-16 | 08:06

Intussen in Brussel:
Juncker en Schulz poneren dat de integratie van de EU nu snel volledioge moet worden, nationale parle,menten en regeringen kunnen worden afgeschaft, we vegen alle belastinginkomsten bij elkaar en verdelen dat onder de armen.
Daar gaat de rest van onze welvaart, af door het putje naar Griekenland, Spanje, Italië en nog wat kommer-en kwel corrupte criminelen in de MOE-landen.

mallekater | 04-07-16 | 07:58

De 'man of vrouw in de straat' is te dom om te poepen. Echt. Om daar stemrecht aan te verspillen is verspilling van geld. Ik was tegen de EU, en tegen de Euro. Niet omdat ik vind dat samenwerken slecht is, maar omdat ik vond, en vind, dat de EU puur een economisch gedreven idee is, dat nog eens slecht uitgevoerd is ook. Ik ben absoluut voor samenwerking, maar laten we nou gewoon eens kijken waar het allemaal om draait. Wat is de 'Idee'? Ik pleit ervoor dat landen die binnen de Eurozone willen samenwerken, eerst maar eens hun belastingen en sociale voorzieningen moeten 'allignen', en dan pas bij de EU mogen. Ik pleit voor verregaande samenwerking. Maar dan ook vergaand, met landen die HETZELFDE zijn als Nederland. Dus wat mij betreft een EU-plus met Duitsland, Zweden en Noorwegen, en dan mogen de andere landen er wel bij, maar moeten ze eerst bewijzen dat ze zich willen aanpassen.

m@rkus | 04-07-16 | 06:38

Links en democratie, twee elementen die nooit samen gaan.

Uw Psychiater | 04-07-16 | 01:13

In de tijd van Thorbecke was het niet z'n slecht idee die vertegegwoordigende regeringsvorm. Goddomme de tijd van de trekschuit. Hoe kon je je vergewissen van dagene wat de Nederlander die je vertegenwoordigde dacht, voelde of wenste. Dat lukte helemaal niet gezien de toendaagse communcatietechnieken.

Nu echter, NU! Nu moeten we Thorbecke van zijn schild afschoppen, want communicatie kan nu bliksemsnel als het moet. Hoeft niet altijd razendsnel, maar het kan. En vooral ook op grote schaal! I.i.g. kunnen nu wel uitstekend de wensen van de gehele bevolking uitgeplozen worden, maar dat is niet de wens van de machtswellustelingen, pardon onze politici.
Salut! Evocatus

Evocatus | 04-07-16 | 01:05

Uitstekend filmpje over Zwitserland. Een heel goed voorbeeld hoe de bureaucraten en amateurs die zich bestuurders noemen aan een touwtje vastzitten zodat ze doen wat de bedoeling is: Het belang dienen van de burger die hen betaalt. Een heel goed voorbeeld welke richting we uit moeten. Na de EU desintegratie nova en we het beter gaan doen.
Echt beter.
Kijk naar Zwitserland, die gasten hebben het heel aardig voor elkaar.

dijkbewaker | 04-07-16 | 00:35

Het hele idee van 1 x in de 4 jaar verkiezingen is gezien de mogelijkheden die deze digitale tijd ons biedt natuurlijk zeer achterhaald.

Geenjoris | 04-07-16 | 00:28

Ik heb nog steeds kotsbeu

hindipopup | 04-07-16 | 00:27

Kunnen we dan nu een nieuw werkwoord introduceren "oprutten" uit de Eu regeltjesvereniging. Ik bedoel ben niet tegen Europa maar wel voor democratie en die is momenteel helaas ver te zoeken.

Geenjoris | 04-07-16 | 00:26

Ik heb het hier in eerdere reacties ook al gelezen en ben dezelfde mening toegedaan. Weldenkende lieden dat zijn mensen die zich hebben verdiept in de materie, een eigen mening hebben en met argumenten komen. Dit zijn nu net niet de schreeuwers die de wijsheid in pacht hebben en aan de "goede" kant van het gelijk staan omdat dat ze bang zijn er niet meer bij te horen.

Plebejus | 04-07-16 | 00:01

Was van te voren duidelijk wat de inzet was. Om nu achteraf huilie huilie te doen is sneu. Andersom was dat zeker niet gebeurd bij 51% remain. DE strekking dat anti-referendum on-democratische is klopt niet!. Democratie is niet alleen dat de meerderheid regeert. Er moet ook rekening worden met de minderheid. Als de meerderheid wil dat rood harige hun haar roze moeten verven Is dat dan democratisch? Nee een vrije democratie beschermt ook de rechten van de minderheid. Als simpel weg de meerderheid regeert kom je uiteindelijk op een onvrije democratie. Ach wat lul ik. Geenstijl is een prachtig ongenuanceerd kort door de bocht medium.

TRE 565 | 03-07-16 | 23:40

Maar, eh, als het VK nu weer allemaal handelsdingetjes gaat afsluiten met andere landen, krijgen ze dan niet weer een beetje van wat ze al hadden, waar ze zo nodig van af moesten. De Pool inruilen voor een Indiër, zeg maar. Lijkt mij dat je daar als Brexiteer niet echt op zit te wachten.

aap-noot-mies | 03-07-16 | 22:49

brexit: van de regen in de drup. politici in de UK zijn net zo erg als die in Brussel. het zijn en blijven politici.

Zuidwest6 | 03-07-16 | 22:06

@Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 21:32
No problem en dank voor de reminder maar zoals U ziet boeit wat anderen wel of niet bezigen me vrij weinig of niets.

Berbaar | 03-07-16 | 21:56

@Berbaar valt af | 03-07-16 | 21:28
Ben je weer lekker aan het denigreren, knul? Is het weer één van die dagen dat je beseft dat je tientallen kilo's te zwaar bent?

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 21:45

Stoppen met referenda en de regering haar werk laten doen.
T.Tussengas | 03-07-16 | 19:30
Als de regering haar werk deed zou je hier nog een boom over kunnen opzetten.
Maar 1200 miljard aan pensioenen te grabbel gooien in een wetsvoorstel dat geheim bleef tot het allerlaatste moment en waarbij mensen zonder het te lezen hun kruisje zetten, is een prachtig actueel voorbeeld van het falen van jouw stelling.

OudeNederlander | 03-07-16 | 21:36

Berbaar | 03-07-16 | 21:28

Oh kudt ja inderdaad. Dat heb ik eerder gezegd. Nog niet eens zo lang geleden. Never Mind. Enne, ik ben allang geen knul meer, dank.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 21:32

@Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 21:27
Je valt in herhaling knul.

Berbaar | 03-07-16 | 21:28

Berbaar | 03-07-16 | 21:19

Wist u dat jij waarschijnlijk de enige nog bent die woorden als eauk en enzeau gebruikt? Dat is jaren geleden al uit zwang geraakt.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 21:27

@Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 20:52
Mooi pathetisch smullen heur!!
Proest..................!!

Berbaar | 03-07-16 | 21:25

@Berbaar | 03-07-16 | 21:19
veel that is!

Berbaar | 03-07-16 | 21:20

@Leipniz | 03-07-16 | 20:33
Hihi veek debieler vind je ze niet qua reaguursels.
Kudoos knul en sterkte met leven enzeau....

Berbaar | 03-07-16 | 21:19

Sja, heel bijzonder, maar ik hoor steeds vaker mensen zeggen dat ze eigenlijk helemaal geen inspraak willen in de politiek. Bijzonder dat mensen zich niet realiseren hoe erg het alternatief is.

teevee | 03-07-16 | 21:12

"... Nu, in de donkerste uren van het bestaan van die democratische rechtstaat?.."
@ Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 20:52
.
Niet als het aan onze Haagsde landverraders ligt

telelezer | 03-07-16 | 21:10

".. een Duitser die jonge Engelsen een Duits paspoort aanbiedt. Hoe gek moet het nog worden dat je daar bedenkingen bij plaatst?""
@ roze_bril | 03-07-16 | 20:43
.
Heim ins Reich,..
Een streven van al voor WW-2

telelezer | 03-07-16 | 21:09

@Leipniz, eh BRICS?? Wow dat hoop ik niet. Enige idee waar de eerste twee letters voor staan? Rusland en Brazilie helemaal, liggen totaal op hun gat. China en India zijn de cijfers totaal onbetrouwbaar en enorme zeepbellen zijn aan het ontstaan. Zuid-Afrika wordt verwacht dat die binnenkort een bezoekje krijgt van IMF.

roze_bril | 03-07-16 | 20:53

Ik zit met verbazing dit paneel te lezen. In een keer verschijnen er uit allerlei hoeken tegels over democratie en hoe die behoort te werken. Met een accurate weergave van de regelen der kunst.
.
Een democratisch reveille? ga ik het dan toch nog meemaken? Wakkert de vlam van vrijheid en rechtvaardigheid aan? Nu, in de donkerste uren van het bestaan van die democratische rechtstaat?
.
* Voelt hoop door het lichaam vloeien *

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 20:52

Prima verhaal. Doet niet af aan het feit sommige issues simpel weg te moeilijk zijn voor referenda. Een BREXIT en NEXIT zijn hier een goed voorbeeld van. Politici overzien al amper de gevolgen. Laat staan de gemiddelde kiezer.
T.Tussengas | 03-07-16 | 20:28

Soms behoor je de kiezer gewoon te laten kiezen tussen de keuzes die hij/zij heeft, dat is democratie. Als de kiezer kiest voor de staat die hem goed doet en goed geeft zal hij het advies van de staat aannemen. Geeft de staat de kiezer een gevoel van wantrouwen en onmacht dan zal hij tegen het advies van de staat in kiezen.

Als men het beste voor zijn burgers voor heeft durft, men ook hun keuze te geven in zaken die iets meer aan tijd nemen om deze te begrijpen.

Echter het behoort van twee kanten te komen een burger zou zijn tijd moeten nemen om zich in de materie te verdiepen en de afgezanten/politici van de Nederlandse regering behoren ook hun tijd te nemen om de kwestie zo duidelijk mogelijk over te brengen op haar burgers.

Niks is te moeilijk mensen en politici maken zichzelf allemaal te moeilijk, dit allemaal om maar moeilijk belangrijk gevonden te worden.

Konijntjuh! | 03-07-16 | 20:46

Brexit the Movie, ik kan niet wachten totdat het objectieve Nieuwsuur dit gaat uitzenden !
Oh, nee wacht: NPO.
Die gaan dit nooit doen, want afhankelijk van belastinggeld, de commerciëlen?
Nee, ook niet, die zijn hier te stom voor.

Bolder | 03-07-16 | 20:45

@JackDawn, dat zou al te denken moeten geven. Net zoals directeur van Franse centrale bank Engeland inflatie en recessie wenst. Of een Duitser die jonge Engelsen een Duits paspoort aanbiedt. Hoe gek moet het nog worden dat je daar bedenkingen bij plaatst?

roze_bril | 03-07-16 | 20:43

Hieraan zijn de Britten aan ontsnapt! Wanneer wij..? "
Vluchten kan niet meer..."
youtu.be/-0WeURiShfU?t=113

telelezer | 03-07-16 | 20:41

@Schoorsteenveger | 03-07-16 | 20:22
En dan zeggen die politici dat je mee moet doen, erbij zijn om invloed uit te kunnen oefenen.

ben kokhals | 03-07-16 | 20:39

@T.Tussengas | 03-07-16 | 20:28
Men heeft juist de gevolgen van de EU en de Euro niet overzien, vooral de politici niet. En dat terwijl er toch heel velen waarschuwden dat het niet kon. Vooral niet de armere landen erbij.

En dan is ten halve gekeerd toch altijd beter dan ten helen gedwaald.

La Bailaora | 03-07-16 | 20:37

@T.Tussengas | 03-07-16 | 20:28 "Politici overzien al amper de gevolgen."
.
Dan had men niet aan het project moeten beginnen.

ben kokhals | 03-07-16 | 20:35

@the Jackdawn | 03-07-16 | 20:19

Dreigementen, chantage en inmenging in het binnenlands beleid van een niet-lidstaat. Als Brussel denkt de op deze manier het startschot voor de Brexit-onderhandelingen te kunnen geven, zou men nog wel eens van een koude kermis kunnen thuiskomen.
De brievenbus van Downing Street 10 puilt inmiddels over van de aanbiedingen voor handelscontracten. Contracten waar geen politieke mitsen en maren aan vast zitten, en die de economie van de UK een boost zullen geven, waar de rest van Europa jaloers op kan zijn. het is niet eens onwaarschijnlijk dat we binnenkort de UK bij de BRICS-landen kunnen indelen.

Leipniz | 03-07-16 | 20:33

@the Jackdawn | 03-07-16 | 20:19 "Zwitserland moet gewoon uitvoeren wat de EU beveelt."
.
Zie eens hoeveel moeite de Zwitsers doen met een 50.3% uitslag van een referendum. En dan ook nog eens aan tafel met een ronduit "evil" EU gezelschap. Inderdaad, wat Brussel betreft gaat het Oekraïne- en Brexit-referendum de prullenbak in. De EU is immers een CIA project www.telegraph.co.uk/news/worldnews/eur... om de Europese landen aan de wil van Washington te onderwerpen. Daar past geen democratie en soevereiniteit bij.

ben kokhals | 03-07-16 | 20:31

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 20:28

@the Jackdawn | 03-07-16 | 20:19

Ah, dwang. Moet je als land en burgers natuurlijk altijd aan toegeven. Heb ik een leuke voor u. Als Zwitserland dan vervolgens het bankgeheim in ere hersteld?
.
Een prachtige geheime vrijhaven op rijafstand voor alle assets die nu onderhevig zijn aan een instabiele euro.

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 20:24

"The freedom to make mistakes is itself an essential component of freedom. If you think depriving people of their right to make mistakes makes sense, you probably never had respect for their right to make decisions at all."
@Leipniz | 03-07-16 | 19:55
Idd.

La Bailaora | 03-07-16 | 20:23

decadent degeneraat | 03-07-16 | 20:00
Je hebt gelijk. Als de politiek niet aan het domme volk uit kan leggen waarom het wat doet, is die politiek geen knip voor z'n neus waard. En dat is precies wat er nu aan de hand is. Men kan het niet uitleggen, en men wil het eigenlijk ook niet uitleggen, gewend als men is aan een situatie waarin de kiezer met een kluitje in het riet gestuurd kan worden.
"Ik heb aangebeld, maar ze doen niet open. Sorry, maar dan ligt bij ons de democratische besluitvorming plat". Ga dat eens aan ons uitleggen, Mark, hoe dat zo ver heeft kunnen komen?

Schoorsteenveger | 03-07-16 | 20:22

Als Zwitserland het referendum nakomt dat een beperking geeft op immigranten dan is het de vrije markt van de EU kwijt.
www.theguardian.com/world/2016/jul/03...
Zwitserland moet gewoon uitvoeren wat de EU beveelt.

the Jackdawn | 03-07-16 | 20:19

@decadent degeneraat | 03-07-16 | 20:00

Ik klim niet snel in de pen voor dit soort handelingen, maar... Democratie uitstekend begrepen en verwoord.
.
* plakplaatje met afbeelding Thorbecke op tegel plakt *

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 20:15

@T.Tussengas | 03-07-16 | 19:55 "Bron aub"
.
Reactie aub.

ben kokhals | 03-07-16 | 20:10

Het journaille is in paniek. Men waande zich de hoeder der democratie. Niet de politiek, niet de intelligentsia, niet het volk, nee, het zouden de journalisten zijn, de lui die elke dag de vinger op de pols leggen, die al vragend al wroetend, al sturend, al duwend en al trekkend de democratie overeind houden. Romantische ideeën, zoals verbeeld in "All the president's men" waarden door de hoofden der journalisten. Zij beeldden zich in dat het volk, het domme volk, door hen was opgevoed en door hen braaf werd gehouden, en dat dit ook hun edele taak was.
Maar nu blijkt dat datzelfde domme volk niet altijd meer een boodschap lijkt te hebben aan wat het krijgt voorgeschoteld en dat de journalist zich plots niet meer de in-between tussen burger en politicus voelt. En dat steekt, dat steekt enorm, vooral daar waar de bolwerken der moraal dag in dag uit hun gelijk konden spuien en steeds maar weer bevestigd kregen, als ze Jan Lul ondervroegen, hoe ontzettend gelijk ze in alles hadden.
Het commentaar, de voice over, dat was God, de Gebieder, de Central Scrutinizer, zo droomden de media.
De Brexit lijkt te bewijzen dat die droom uiteengespat is.

Schoorsteenveger | 03-07-16 | 20:09

Al die zogenaamde filosofen uit de 17e en 18e eeuw hadden zwarte bedienden. Dus....

Afgeschminkte Bassie | 03-07-16 | 20:08

@Eagle_Eye | 03-07-16 | 19:48 "Dus, iedereen die anti EU is, is erger dan de duivel en dient gedemoniseerd en geridiculiseerd te worden."
.
Inderdaad idioot die fanatieke verkettering door met name regressief links. Ik las ergens van iemand die zoiets neoreligieuze intolerantie noemde. Daar zit wat in.

ben kokhals | 03-07-16 | 20:07

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 19:59

Helemaal uitsluiten kun je het inderdaad niet :-)

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 20:05

Zeer zuur stukje van een skechte verliezer zonder eigentijdse argumenten. Die kerel vecht voor zn baantje. Meer kan ik er niet van maken.

Yohean | 03-07-16 | 20:04

Het is aan de politiek om de burger te informeren in een democratie. ...
@decadent degeneraat | 03-07-16 | 20:00

Tenminste als de politicus enige invloed wenst op het kiesgedrag van de kiezer. De media doet natuurlijk ook mee in het informeer circus. Ook zij hielden de kaken op elkaar over de EU.

decadent degeneraat | 03-07-16 | 20:02

Je kunt zeggen van 'Infowars' wat je wil, maar die naam is een gouden greep gebleken.

Slogra | 03-07-16 | 20:00

T.Tussengas, kun je me anders de passages in de wet copy pasten die dat aangeven? Want ik kan ze niet vinden.

roze_bril | 03-07-16 | 20:00

@T.Tussengas | 03-07-16 | 19:43

Maakt dat wat uit dan? Denk je, dat de gemiddelde nitwit weet, wat voor effecten een partijprogramma heeft op sociaal, economisch en cultureel gebied?

Of dat ze weten hoe de politicus, waarop ze hebben gestemd, zich gaat gedragen?

Het is aan de politiek om de burger te informeren in een democratie. Het is ook aan de politiek om de gemaakte beloftes zo goed mogelijk na te komen en als dat niet lukt, uit te leggen waarom. Zodat die burger later een keuze kan maken.

Als je dat nalaat als politicus, dan begeef je, je op glad ijs. Dan laat je een gat vallen, waarin mensen springen, die misschien andere doelen hebben dan jij.

En als er dan een referendum komt, gaat je favoriete projectje er misschien aan. Jammer, maar daar heb je dan toch echt zelf schuld aan. Dat heeft geen ene reet te maken met referendums of moeilijke ja/nee keuzes.

Als het werkelijk zo goed was voor de burger, was het mogelijk om de burger uit te leggen, waarom het dan zo goed was en was er geen enkel probleem om door het referendum te komen.

decadent degeneraat | 03-07-16 | 20:00

Vergelijk het eens met Wikipedia.
Toen die website werd opgericht was de kritiek niet mals. Iedereen zelf de gelegenheid geven om artikelen samen te stellen? Dat kan toch niet, dan krijg je volslagen onzin! Gewone mensen zijn niet goed genoeg geïnformeerd!
En wat blijkt achteraf? Het democratische Wikipedia functioneert perfect. Hoe kan dat? Door de "power of numbers". Een mensenmassa heeft een groot corrigerend vermogen: de flauwekul van een enkeling wordt er door de goedwillende meerderheid uitgefilterd.

Zo werkt het bij directe democratie, bij referenda ook. Ik had zojuist een discussie met een collega, die het oude "het Zwitserse model kan bij ons niet werken omdat de mensen hier slecht opgeleide idioten zijn, die verkeerde beslissingen nemen."
Los van het feit dat ik niet geloof dat de gemiddelde Zwitser intelligenter of beter opgeleid is dan de gemiddelde Nederlander (nou, misschien marginaal dan), is de angst om het volk voor zichzelf te laten beslissen al een verkeerd uitgangspunt. Zoals in de eerste link al terecht gezegd wordt: "The freedom to make mistakes is itself an essential component of freedom. If you think depriving people of their right to make mistakes makes sense, you probably never had respect for their right to make decisions at all."

Leipniz | 03-07-16 | 19:55

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:55

Ik vind Suisse een mooie naam voor de aarde. Morgen mee beginnen.

Hartgrond | 03-07-16 | 19:54

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:54

@Progresievelng | 03-07-16 | 19:30
Dat, en immigranten hebben geen stemrecht. En om Zwitser te worden moet je 12 jaar in Zwitserland wonen en op alle niveaus (gemeente, kanton en nationaal) de nationalisatie aanvragen; en het kost een paar centen. Scheelt ook een slok op een borrel.
Zo hou je het volk ook een beetje homogeen natuurlijk.

Stormageddon | 03-07-16 | 19:50

Excuses voor de fouten, ik typ op een dumbphone.

Eagle_Eye | 03-07-16 | 19:49

@T.Tussengas, de partijen die wij, 1x in de 4 jaar, hebben gekozen hebben besloten om een referendumwet te maken. Dus grotere onzin kun je niet opschrijven.

roze_bril | 03-07-16 | 19:49

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:41 "De volksvertegenwoordiging vertegenwoordigt het volk. Eens in de vier jaar mag je ze afrekenen."
.
Maar wat als een het fait accompli betreft die je niet kunt terugdraaien? Of kan jou dat niks schelen. Wat als je met een partij wilt "afrekenen" om een specifieke kwestie die als enige het dichtst bij jouw opvattingen staat? Niet stemmen maar?
Wist jij trouwens dat de regering Rutte II bij de formatie maar 38% van het electoraat representeerde? Dus 62% van het electoraat niet op Rutte II heeft gestemd? Kan jou dat ook niks schelen.

ben kokhals | 03-07-16 | 19:49

Toch is er binnen de msm ook gelukkig kritiek, zie het prima Rolling Stone artikel aangehaald hierboven. Maar ook het door een mede reaguurder eerder deze week geposte artikel uit de spectator blogs.spectator.co.uk/2016/06/brexit-d... en zelfs in de Engelse lokale azijnbode the Guardian: www.theguardian.com/commentisfree/201...
Dat de NOS dom blaat was verwacht en is niet verbazingwekkend. Het nivo daar komt niet boven mijn sokophouders uit (als ik die zou hebben). Daarnaast is het ronduit bizar dat een gedeelte van de Engelse jeugd en dan vooral de grootstedeljke studerende millenials, normaal heel linksig en zelfbenoemd "democratisch" maw zwaar tegen het establishment, in grote getalen stemden om bij het EU establishment te blijven. Het EU establishment die een hoog non-democratisch gehalte heeft. Hoe ongeloofljk stupide kun je zijn?

Basil Fawlty | 03-07-16 | 19:48

De mensen die zo ageren tegen brexit, zijn zij die leven van de centen uit de EU. Allen zien ze hun inkomsten verdampen en dat zint ze niet. Dus, iedereen die anti EU is, is erger dan de duivel en dient gedemoniseerd en geridiculiseerd te worden. En dat met behulp van de media (die ook veel subsidie uit de EU ontvangt). Wat zullen die mensen het moeilijk krijgen zodra de EU implodeert. Want een normale baan hebben ze geen van allen ooit gehad. Louter staatsruif vreten en aanwezigheidspremies opstrijken. Die hele EU kan me niet snel genoeg verdwijnen, onnodige amtenarenlaag dat het is. Alsof je een miljarden verslindend apparaat nodig hebt om handel te kunnen drijven... Handel drijven we al honderden jaren onder verdragen of een EU. Sinds de EU handelen we juist minder en graven we economisch ons eigen graf door te accepteren dat er sancties worden opgelegd aan Rusland en importheffingen worden geheven op goedkope producten uit China. Die tv kan nog wel de helft goedkoper als de EU daar niet met zijn bemoizuchtige tentakels tussen zit!

Eagle_Eye | 03-07-16 | 19:48

@T.Tussengas | 03-07-16 | 19:45
Het was gewoon de regering die zijn werk deed. Precies zoals jij wil. Dus wat is je punt?

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 19:47

@Bond James Bond | 03-07-16 | 19:44

En ze hebben geen toegang meer tot de bezorgde space aliens, waarmee Juncker in contact staat. Nog meer redenen om in de EU te blijven.

decadent degeneraat | 03-07-16 | 19:47

voedselbankier | 03-07-16 | 19:42

LOL, Frau Merkel begint dat ook te vermoeden denk ik. Als je zulke wartaal uitslaat is er serieus iets mis in de bovenkamer.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 19:46

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:45

Soevereiniteit my ass. Afhankelijkheid; ja. UK is nu overgeleverd aan de grillen van de USA. Succes. #nedstay

Bond James Bond | 03-07-16 | 19:44

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:43

@Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 19:25
Pff zag het filmpje straks al, een dementerende is er niets bij.
diagnose korsakov als gevolg van dillerium tremens vermengd met hersenrot en altzheimer.

voedselbankier | 03-07-16 | 19:42

Nou tussengas, goed advies, de regering zijn werk laten doen. Da krijg je de regering die we nu hebben, allerlei beloftes en verbroken en al meer dan twee jaar totaal geen meerderheid meer van de bevolking achter ze. Het zou van meer democratie getuigen als de bevolking tussentijds haar mening kan geven over belangrijke onderwerpen, die soms pas tijdens een regeerperiode opkomen. Het feit dat je in NL niemand kan kiezen, de poppetjes worden door departijen verschoven en de braafste vriendjes krijgen een baantje, is ook niet echt democratisch. Er zijn landen zat waar je de burgemeester, de poltiecommissaris of de prefect kunt kiezen.laten ze zich maar presenteren met hun programma, doen ze niet wat ze beloven dan komt er volgende keer een ander. Mensen zijn niet gek, je doet of wij een stel halve zolen bij elkaar zijn. Wilders heeft in de peilingen maar een kwart van de zetels.

Ruud5 | 03-07-16 | 19:41

Kon in het werk van Thorbecke niks vinden over het weggeven van parlementaire macht aan een externe organisatie met fascistische kenmerken. Over het onttrekken van een ruim biljoen pensioengeld aan het toezicht van de DNB en dat in handen te leggen van voornoemde organisatie stond ook al niks. Volgens heeft Thorbecke niet eens zo een slechte week.

netniet | 03-07-16 | 19:41

@decadent degeneraat | 03-07-16 | 19:38
Je ziet er een paar hun koptelefoon opzetten, omdat ze denken dat hun Frans ze in de steek laat. Farage heeft z'n koptelefoon al op, maar waarschijnlijk met wat rustgevende muziek om de wartaal van die gek niet aan te hoeven horen.

Watching the Wheels | 03-07-16 | 19:41

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:41

@SyntaxError | 03-07-16 | 18:53
Tja het is wel een Duitsche troll die het zo zegt!!

voedselbankier | 03-07-16 | 19:40

Necrosis
Pink Floyd bewees dat varkens konden vliegen in de lucht

Rest In Privacy | 03-07-16 | 19:38

Tja, als zowel Plato als Nietzsche, twee uitersten in de filosofie, tegen de democratie hebben gepleit, dan is er feitelijk geen ruimte meer om nog vóór te zijn. Afschaffen dus!

landlopertje | 03-07-16 | 19:38

@nemoj me jebat | 03-07-16 | 19:28

Niemand lacht. Die gast achter hem doet net alsof alles zijn normale gangetje gaat.

Misschien maakte hij een grapje, maar dan luisterde niemand. Of hij was serieus en iedereen is een beetje bang van hem. Of de vertaler filterde het uit. Het is ook niet meer terug te vinden in de transcriptie van de speech.

decadent degeneraat | 03-07-16 | 19:38

Handelsverdragen met Engeland sluiten, ja haal je de f*cking koekoek
dat zijn op de eerste plaats de Gemenebestlanden, waar Engeland itt vroegah, de laatste jaren van de EU niet meer zelf verdragen mee mocht sluiten, maar slechts de EU zelf
Gevolg, voortzetting van jarenlange handelsverdragen tussen VK en India duurden nu 7 jaren voordat het rond was itt de luttele tijd die het oorspronkelijk duurde
Ook voor het Gemenebest is het weer business as usual totdat de EU destijds de boel kwam verkloten
F*ck de EU, Long Live England

Tobi | 03-07-16 | 19:36

Het dedain van Trouw jegens gewone eerlijke mensen en een niet elitaire democratie is weer eens bewezen

Rest In Privacy | 03-07-16 | 19:36

@T.Tussengas | 03-07-16 | 19:30 "Stoppen met referenda en de regering haar werk laten doen."
.
Maar wat nu als het volk in meerderheid tégen iets is, en de volksvertegenwoordiging (of de regering) in meerderheid voor?

ben kokhals | 03-07-16 | 19:36

@moeder8209 | 03-07-16 | 19:11
Daarom vereist de beslissing om in de EU te stappen of in de EU te blijven een tweederde meerderheid. En die 67% heeft het remain-kamp bij lange na niet gehaald, met hun armzalige 48%.

Want in de grondwet staat nog steeds dat het Verenigd Koninkrijk een soevereine staat is.

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 19:34

@Van Duyvenbode | 03-07-16 | 19:10
Nou veel plezier ermee heur.
Intussen ga ik fijn door met leven en ik hoor het wel wanneer die volksopstanden losbarsten lolol!!

Berbaar | 03-07-16 | 19:33

@Arjan | 03-07-16 | 19:19

Stond wel op geenstijl, een paar artikelen terug.

Ik denk, dat mensen denken dat het een stijlvorm is, maar zo ziet het er niet uit. Er is geen inleiding, die daarop wijst. Niets in de trant van: "Als er wezens van een andere planeet naar de aarde zouden kijken, dan..." Hij bedoelt het letterlijk.

decadent degeneraat | 03-07-16 | 19:32

@moeder8209 | 03-07-16 | 19:11 Ik ben ook voor een nexit, maar grote beslissingen moeten met een grote meerderheid worden genomen (...) Het is bizar dat zo'n ingrijpend besluit als een brexit kan worden doorgeduwd door zo'n kleine meerderheid"
.
Dat geldt ook voor het omgekeerde. Denk aan Maastricht, waar het volk niks over te zeggen had. Daarna kwam de euro, wat eigenlijk aan het volk voorgelegd had moeten worden in een referendum, maar een ordinaire meerderheidbeslissing werd, en vergeet niet het Lissabonverdrag, dat tegen de uitslag van het referendum in door het CDA, onder valse voorwendselen (vlag & volkslied zouden geschrapt zijn), werd doorgedrukt na een handjeklap met de PvdA.

ben kokhals | 03-07-16 | 19:31

@moeder8209 | 03-07-16 | 19:11

De #NEentry werd door meer dan 60% van de Nederlanders weggestemd. Dat is al voldoende basis. We hebben geen nieuw referendum nodig slechts het respecteren van het vorige.
.
Sowieso spant u de kar achter de wagen. Zo'n verdeling is niet voldoende voor zo'n besluit maar wel voor het verder laten verdwijnen van soeveriene staten die al honderden jaren bestaan. Tsja. Uhuh.
.
Mag ik even? Moewhahahahahaha..

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 19:31

@T.Tussengas | 03-07-16 | 19:30
Het was de Britse regering die besloot een referendum te houden. Dus.

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 19:31

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:30

Ik heb vrienden in CH wonen en zij vertellen dat de democratie en referenda zo goed fungeren daar de bevolking zeer homogeen is. Cq men stemt duidelijk in het landsbelang en geen kansenparels die via subsidieclubjes een zegje willen hebben en slachtofferschap exploiterem. BLijkt een van de voordelen te zijn als je geen kolonies hebt gehad

Progresievelng | 03-07-16 | 19:30

Ik heb vrienden in CH wonen en zij vertellen dat de democratie en referenda zo goed fungeren daar de bevolking zeer homogeen is. Cq men stemt duidelijk in het landsbelang en geen kansenparels die via subsidieclubjes een zegje willen hebben en slachtofferschap exploiterem. BLijkt een van de voordelen te zijn als je geen kolonies hebt gehad

Progresievelng | 03-07-16 | 19:30

@T.Tussengas, Associatieverdrag ja/nee, Berxit ja/nee Grondwet ja/nee. En om jouw argumenten kracht bij te zetten, noem jij nu een referendum die gehouden is die niet goed in ja of nee te vatten was.

roze_bril | 03-07-16 | 19:29

Arjan | 03-07-16 | 19:20
WTF?! Die Juncker is echt knettergek. Dat niemand vreemd opkijkt. Of ingrijpt. Ongelooflijk.
Hier met ondertiteling (en gewoon op Youtube):
www.youtube.com/watch?v=x9pby3pyxuE
Oh ja, bedankt.

nemoj me jebat | 03-07-16 | 19:28

@Watching the Wheels | 03-07-16 | 19:27
Letzeburgs is zijn eerste taal.

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 19:28

Qua Brexit gaat er gewoon niets gebeuren. Het een en ander voor de tribune, dat zal wel... en die haantjes in Brussel moeten natuurlijk hun gezicht redden... maar Engeland is gewoon "too big to fail". Trouwens, wat iedereen ook nog steeds vergeet, er is nog niks gebeurd. Er is een referendum geweest, en de uitslag daarvan is opmerkelijk, maar zolang de Engelse regering niet formeel een uittredingsverzoek heeft ingediend, is er niets gebeurd. En pas dan gaat de termijn van twee jaar in. Niet eerder.
Dus, Juncker en Schulz mogen het er dan niet mee eens zijn: zo staat het wel in het verdrag.
Waar hebben we het dan over? ER gaat gewoon niets gebeuren. De kiezers hebben gesproke. Glas, plas, was.
Sicut erat in principio et nunc et semper in saecula.

jjg | 03-07-16 | 19:28

@Arjan | 03-07-16 | 19:23
Wat is zijn eerste taal dan? Duits? Engels in ieder geval niet. Hij moet niet zuipen tijdens z'n werk.

Watching the Wheels | 03-07-16 | 19:27

Arjan | 03-07-16 | 19:20

Huh, wtf... Brexit is nogal traumatisch geweest voor hem geloof ik.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 19:25

@T.Tussengas | 03-07-16 | 19:22
Zie je de tegenspraak in je eigen woorden niet? Als je echt genoeg had aan eens in de vier jaar stemmen, zou je dat niet hoeven te melden.

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 19:24

Aan de andere kant, "He just made a slip of the tongue. This clip is edited. The sentence before this he said our planet. So with planet on his mind he slipped and said other planets instead of other countries. You can hear giggles when he made the slip. Hes an akward speaker and French is his second language although he speaks it fine." Zou kunnen.

Arjan | 03-07-16 | 19:23

@SyntaxError | 03-07-16 | 19:11
Daar ga ik niet op in.

necrosis | 03-07-16 | 19:23

Die Britten zitten toch ook nog met hun handel in de Commonwealth? Dan heb je die hele kudt EU toch al niet niet nodig?
Conan de Rabarber | 03-07-16 | 17:59
.
Autralië meldde de dag na de BREXIT al dat ze gewoon handel blijven drijven met het V.K. En er zullen best meer landen zoiets gezegd hebben maar dat mogen wij natuurlijk niet weten...

Lupuslupus | 03-07-16 | 19:22

"The Reaction to Brexit Is the Reason Brexit Happened" sterker en korter kun je het niet formuleren, knap verwoord!

Watching the Wheels | 03-07-16 | 19:22

spuitje11 | 03-07-16 | 19:17
Juist door in de EU te blijven blaas je je eigen land op, je eigen verworvenheden, en wakker je vreemdlingenhaat aan (dat laatste zowel voor als door vreemdelingen overigens).

Rest In Privacy | 03-07-16 | 19:22

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:22

@decadent degeneraat | 03-07-16 | 19:05

Waarom haalt dat het nieuws en zelfs Geenstijl niet? Zoiets absurds had ik zelfs van Juncker niet verwacht.

Arjan | 03-07-16 | 19:19

decadent degeneraat | 03-07-16 | 19:05
Linkje?

nemoj me jebat | 03-07-16 | 19:19

Van Duyvenbode | 03-07-16 | 19:15

Dat is dan ook weer zo. Dan sluit ik me aan bij compitaal | 03-07-16 | 19:13

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 19:18

Dat de EU moet veranderen van structuur en opzet, dat er democratie ingevoerd moet worden en dat ze zich niet zo kuttig met de lidstaten moeten bemoeien, daar is iedereen het over eens. Niemand zal dat ontkennen.
Maar dat je om zo'n punt te maken je eigen economie, je eigen land, je eigen verworvenheden opblaast en overgaat op regelrechte vreemdelingenhaat is totaal verbijsterend. En dat er mensen bij staan te juichen als alles in vlammen opgaat is echt godwinwaardig.

spuitje11 | 03-07-16 | 19:17

@T.Tussengas | 03-07-16 | 19:11
Ik snap niet dat je dit opschrijft. Heb je niet genoeg aan eens in de vier jaar stemmen?

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 19:16

MRF2739 | 03-07-16 | 18:55 Hmmm.... laten we niet vergeten dat zowel Nigel Farage en Boris Johnson hun eerder gemaakte beloftes niet ten uitvoer gaan brengen, zoals reeds eerder door hun zelf publiekelijk gemaakt."
.
Hmmm.... Bedoel je die "belofte" waar Farage nog steeds mee om de oren wordt geslagen door de bremainers? Om te beginnen heeft hij gezegd de besparing in eigen land te willen besteden: "we should spend that money here, in our own country, on our own people". Daarnaar gevraagd stelde hij: "I would like that money to be spent helping the communities in Britain that your government damaged so badly by opening up the doors". Toen hij specifiek moest worden gaf hij als voorbeeld "schools, hospitals and GPs [artsen]". Niks NHS, niks beloftes.

ben kokhals | 03-07-16 | 19:16

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 19:13
Hoe dictatorialer en repressiever, hoe groter de volkswoede.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 19:15

Van Duyvenbode | 03-07-16 | 19:10

Dat, of dictatorialer en repressiever maken. Ik persoonlijk vrees het laatste.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 19:13

Vrees dat het niet geweldloos gaat verlopen, teveel belangen zijn gehecht aan deze stervende wereld.

compitaal | 03-07-16 | 19:13

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 19:11

the Jackdawn | 03-07-16 | 18:23

De wil van het volk ingefluisterd door andere mogendheden met een zak geld in het vooruitzicht gesteld. Het volgende slachtoffer werd Oekraine, andere mogendheid zelfde werkwijze.

stroopa | 03-07-16 | 19:11

Ik ben ook voor een nexit, maar grote beslissingen moeten met een grote meerderheid worden genomen en niet met een meerderheid van slechts 3%. Dat heet het beschermen van een grote minderheid tegen de dictatuur van een kleine meerderheid. Daarom kunnen grondwetswijzigingen ook slechts bij tweederde meerderheid worden doorgevoerd. Het is bizar dat zo'n ingrijpend besluit als een brexit kan worden doorgeduwd door zo'n kleine meerderheid, nog verbijsterende is het totale gebrek aan leiding en visie van de politici die hiervoor verantwoordelijk zijn.

moeder8209 | 03-07-16 | 19:11

Berbaar | 03-07-16 | 19:07
Volksopstanden zullen de eurocraten verdrijven uit hun bastions.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 19:10

@nemoj me jebat | 03-07-16 | 19:02
*nemoj uitroept tot liefste reaguurderin*

necrosis | 03-07-16 | 19:08

@Van Duyvenbode | 03-07-16 | 18:43
LOL is dat Uw volksopstand??
Succes ermee knul!

Berbaar | 03-07-16 | 19:07

McMarx | 03-07-16 | 19:03

Check. Je hebt gelijk. Lezen is ook een vak hoor.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 19:06

Jezus fuck, ik zag net dat filmpje van Juncker met zijn verhaal over andere planeten.

Die gast is echt van het padje afgeraakt, zijn connectie met de werkelijkheid heeft een klap gehad van de brexit.

Ik vraag me af, hoeveel meer van dit soort koekwausen er op hoog niveau rondlopen. Met zo een wereldbeeld, kun je alles recht praten.

Oorlog met Rusland? Tijdelijke verstoring om een wereldregering te bewerkstelligen.

Democratie eruit? Noodzakelijk voor het samenvoegen van culturen.

Vanuit het gezichtspunt van vrede in het gehele universum is er een hoop geoorloofd. Knettergek. De EU wordt met de dag enger.

decadent degeneraat | 03-07-16 | 19:05

@Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 18:53
Hij zei 'voor', niet 'met' een nieuwe baan.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 19:03

necrosis | 03-07-16 | 18:52
Succes!
Ik zou je zo aannemen, maar heb helaas geen vacature.
Wel goesting, maar dat is weer een ander verhaal.

nemoj me jebat | 03-07-16 | 19:02

Of bedoel je familie Smeets? In dat geval eveneens nein danke.

compitaal | 03-07-16 | 19:01

compitaal | 03-07-16 | 18:59
... of Judas Rutte zelf

Rest In Privacy | 03-07-16 | 19:00

@storm
Onze eigen franz aan het grote roer, zoveel schande kan ik niet verdragen, hoewel..

compitaal | 03-07-16 | 18:59

@MRF2739 | 03-07-16 | 18:55
Lul toch niet zo dom, man. Het enige wat Farage beloofd heeft is dat de Britten weer zeggenschap over hun eigen land krijgen. Wat ze nu inderdaad weer hebben.

Lewis Lewinsky | 03-07-16 | 18:58

@Opgejorist | 03-07-16 | 18:48
Moet ik dit als een compliment opvatten?
En doe wat aan je spelling!

necrosis | 03-07-16 | 18:57

Hmmm.... laten we niet vergeten dat zowel Nigel Farage en Boris Johnson hun eerder gemaakte beloftes niet ten uitvoer gaan brengen, zoals reeds eerder door hun zelf publiekelijk gemaakt.

M.a.w. Farage en Johnson hebben het Britse volk verneukt met false beloftes! Zo krijgt de Brexit wel een wrange nasmaak!

MRF2739 | 03-07-16 | 18:55

Stormageddon | 03-07-16 | 18:40
Ik denk zo het mijne van die 'lente' daar in die landen. Het kwam vooral over als een sektarische revolte, gesteund door de VS die de moslimbroederschap nog steeds openlijk steunen (moderate rebels, uh huh) en bewapenen. Nee, die hele 'lente' was niets anders dan covert beleid om het midden-oosten verder te destabiliseren. Elk AZC zit thans vol met het gevolg ervan.

Adversary | 03-07-16 | 18:55

@necrosis | 03-07-16 | 18:27

Nieuwe job? Gefeliciteerd man.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 18:53

De buitenaardsen zullen niet werkeloos toezien hoe de EU hier alles verstiert. Ze zullen met hun ruimteschappen hier landen in Brussel, en het hele EU apparaat transporteren naar Pluto, waar zij tandenknarsend zullen staren naar de zon die als een ster verschijnt aan de zwarte hemel.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 18:53

@SyntaxError | 03-07-16 | 18:45
Die baan gaat er komen, ik wens namelijk niet in die mallemolen van de WW en re-integratiebureaus te belanden.
En offtopic: Max Verstappen #2 in GP Oostenrijk!

necrosis | 03-07-16 | 18:52

@necrosis | 03-07-16 | 18:47
Weet je wie hem dan gaat opvolgen? De man die Mick Jagger persoonlijk heeft overgehaald om op Pinkpop te komen spelen. De man die Max Verstappen heeft geadviseerd hoe hij de bochten moet nemen. De man die er persoonlijk voor heeft gezorgd dat er zuurstofkapjes op de lijken van MH17 werden geplaatst. De man die in 6 talen vloeiend kan liegen.
Ja... Die.
Laat dan die dronkelap nog maar even het zinkende schip besturen. Vind ik.

Stormageddon | 03-07-16 | 18:52

Pff..."Zwitserland gaat lekker, dus niet in de EU zitten is goed". Met dat soort logica kun je alles recht lullen...

Drommelsch | 03-07-16 | 18:52

voedselbankier | 03-07-16 | 18:43

Moeilijk. Aan de ene kant zie ik die zuipschuit graag hobbelen. Maar dan hobbelt hij en dan zul je net zien dat hij vervangen wordt door Timmermans.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 18:51

@ necrosis | 03-07-16 | 18:27
Gefeliciteerd man... super

Von Mutzenbacher | 03-07-16 | 18:51

@hallootje kadootje | 03-07-16 | 17:31
De gulden is niet gedevalueerd naar de euro. Dat is echt een fabel. Helaas, moet ik daarbij zeggen. De migratiestromen binnen de EU, waarbij inwoners van arme lidstaten op zoek gaan naar geld in de rijkere landen Duitsland, Nederland, Denemarken, Groot Brittannië, is hier namelijk een rechtstreeks gevolg van. Indien het prijsniveau in landen die tot de euro toetraden gelijk getrokken was, hadden we een van de voornaamste problemen van de EU niet gehad. Niet dat het daarmee een betere organisatie wordt, maar het zou ze een flink deel van de huidige protesten gescheeld hebben. En misschien zelfs Brexit.

Pierre Tombal | 03-07-16 | 18:51

Ik mis religuurders als Jeremia, zijn die gedetacheerd?

compitaal | 03-07-16 | 18:50

Chomsky's propoganda model wederom bevestigd.

a1a2a3 | 03-07-16 | 18:48

SyntaxError | 03-07-16 | 18:33 Necrosis is één van de redenen dat ik dit blog nog niet ansoluut spuugzat ben met zn op de persoon spelende, populistische reaguursels.

Opgejorist | 03-07-16 | 18:48

Referenda zijn een gesel gods, valt niet te ontkennen.

compitaal | 03-07-16 | 18:48

f you want a perfect example of why everyone hates the media so much, take a look at this interview, I mean interrogation, of British MEP Daniel Hannan by CNN anchor Christiane Amanpour.

Her bias is so unbelievably transparent, it’s embarrassing.
www.zerohedge.com/news/2016-07-02/caug...

lid nav progazadem | 03-07-16 | 18:47

@voedselbankier | 03-07-16 | 18:43
Als Juncker zou aftreden, scheelt dat een vermogen aan drankrekeningen.
Ik zeg: doen!

necrosis | 03-07-16 | 18:47

@necrosis | 03-07-16 | 18:39
Mischien trap ik nu zelf in jou val, maar het was natuurlijk een "trolletje" om een dergelijk comment van jouw kant uit te lokken.
Ik lees je graag en wens je oprecht succes met je baan.

SyntaxError | 03-07-16 | 18:45

Berbaar | 03-07-16 | 18:42
Man, man, man, wat is BREXIT anders dan een volksopstand? Nou?

Rest In Privacy | 03-07-16 | 18:43

@Van Duyvenbode | 03-07-16 | 18:38
Hihi luchfietser én drama-queen!!
U mag gewoon weer stemmen maart 2017 en dat is het dan wel zo'n beetje heur.
Volksopstanden lol, man, man, man......

Berbaar | 03-07-16 | 18:42

Ben net weer terug uit mijn 2de vaderland: Zwitserland. Man man man, als ik van een ding spijt heb in m'n leven is het wel dat ik daar niet gebleven ben. Maar ja... ik had toen ook geen glazen bol. Krijg nog wel een pensioentje van de jaren dat ik daar gewerkt heb.

Von Mutzenbacher | 03-07-16 | 18:41

@the Jackdawn | 03-07-16 | 18:23
Vertel eens, hoe zat het met de referenda aldaar. Wat was de uitslag van het Algerijnse referendum? Van het Libische? van het Egyptische?
Of waren het toch meer staatsgrepen met een demonstrerende menigte op een paar pleinen (waarvan een deel er vooral ook was om even lekker ongestraft in onbekende, anonieme kutten te graaien), juichend ontvangen door een dansend transgender meisje op een Nederlandse talkshowtafel?

Stormageddon | 03-07-16 | 18:40

@SyntaxError | 03-07-16 | 18:33
Als je me beu bent, sla je mijn reaguursels maar over.

necrosis | 03-07-16 | 18:39

Donkersloot | 03-07-16 | 18:26

Welke leugens? Gaat aardig op de beurzen. Britse pond krabbelt op... Tijdelijke neerval was voorspeld en logisch.

Hou jij aub op met de leugen dat iedereen die pro-Brexit is automatisch extreem-rechts is, want dat is onzin. Ik betitel mezelf niet eens als rechts. De media heeft haar best gedaan pro-Brexit kamp in dat frame te plaatsen en dat is ze gelukt gezien het geblaat over "populisten" de laatste tijd. Zo jammer dat jij blijkbaar erin getrapt bent.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 18:38

De eurocraten kunnen hoog of laag springen, hun lot is bezegeld.
Ze staan aan het hoofd van een failliete boel, moreel en financieel. Uiteraard ruimen ze niet vrijwillig het veld. Volksopstanden zullen hen dwingen tot het kiezen van het hazenpad. Uiteindelijk zullen zij uit hun schuilplaatsen worden getrokken en berecht volgens de wetten van het land. Het spel is over en uit. Ze kunnen nu nog hooguit spartelen aan de haak.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 18:38

Wat de democratiehaat betreft is er een punt aangeroerd. Het gekletst over opnieuw stemmen enzo, het is toch niet te geloven. Het komt de linkse elite, die tegenwoordig openlijk en brutaal schijt heeft aan de zorgen en noden van Jan Modaal, niet uit en dan moet er opnieuw gestemd worden. Afgelopen week reageerde ikzelf op een verrhaal van Herman Pleij, die tegen referenda is en vindt dat het denken maar aan de elite overgelaten moet worden. De brutaliteit van deze mijnheer en zijn gelijkgestemden gaat nu al zover dat ze er rond voor uitkomen. Zij weten wat goed voor ons is en wij moeten onze kop houden. De elitaire linkse onderbuik begint nu openlijk stinkende bolussen te produceren.

Ruud5 | 03-07-16 | 18:36

En wat betreft dat gekoketteer met filosofen... Voor elke beroemde filosoof die iets beweert zijn er tenminste evenveel beroemde filosofen die het tegendeel beweren!

Aristotalloss | 03-07-16 | 18:35

Democratie is nu eenmaal lastig als je het voor het zeggen wilt hebben.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 18:35

Elke keer als ik meekijk met het NOS-journaal (kijk er zelf niet meer naar) hoor ik soundbytes als 'Farage komt z'n afspraken niet na' en 'het is een zooitje in het VK' zonder verdere onderbouwing (lijkt me eerder dat Boris z'n afspraken niet na komt, maar dat even terzijde).

Ik snap de houdgreep die de journalistieke elite op de bevolking wil hebben voor een deel, hoewel het ethisch verwerpelijk is. Het wil ook niet zeggen dat ik het er mee eens ben; zeker in dit geval. 'Als je het volk z'n gang laat gaan zorgen ze voor gedrochten als Erdogan en Poetin op het pluche en valt de wereld uiteen,' is de gedachte vast. Maar hoe denk je een interne stammenstrijd tegen te houden die je zelf faciliteert? Door een nieuwe Tito de macht te laten grijpen? Maar een Wilders mag weer niet, he? Ik hoor graag hoe jullie deze 'zooi' willen gaan oplossen. Eentje waar je zelf medeverantwoordelijk voor bent. Da's glashelder.

Slogra | 03-07-16 | 18:35

@necrosis | 03-07-16 | 18:27
Heb je een baan gast :O
Super veel succes ermee, en ik hoop dat reaguren op GS niet tot het takenpakket behoort, want ik ben je onderhand wel een beetje beu hier :P

SyntaxError | 03-07-16 | 18:33

T. Dibi | 03-07-16 | 18:24
De Dood of de Gladiolen. Als ze te lang gaan wachten met het opheffen van de democratie, dan lukt het niet meer. Het volk begint te ontwaken en dat mag niet gebeuren.

Schoorsteenveger | 03-07-16 | 18:32

Qua Brexit gaat er gewoon niets gebeuren. Het een en ander voor de tribune, dat zal wel... en die haantjes in Brussel moeten natuurlijk hun gezicht redden... maar Engeland is gewoon "too big to fail". Trouwens, wat iedereen ook nog steeds vergeet, er is nog niks gebeurd. Er is een referendum geweest, en de uitslag daarvan is opmerkelijk, maar zolang de Engelse regering niet formeel een uittredingsverzoek heeft ingediend, is er niets gebeurd. En pas dan gaat de termijn van twee jaar in. Niet eerder.

jjg | 03-07-16 | 18:30

T. Dibi | 03-07-16 | 18:24
Hebben ze Van Baalen (met gebalde vuist) ook weer opgetrommeld?

nemoj me jebat | 03-07-16 | 18:28

@Roderick Random | 03-07-16 | 17:58
Kim Jong Oen?

necrosis | 03-07-16 | 18:28

@Piet Karbiet | 03-07-16 | 17:58
Ik trakteer mezelf op een paar triples en ga straks voetbal kijken, afgewisseld met een paar reaguursels.
En morgen weer vol aan de bak voor een nieuwe baan.

necrosis | 03-07-16 | 18:27

Die andere Fransman, Alexis de Toqueville, heeft zo rond die zelfde periode reeds voorspelt dat democratie op dit soort grappen zou uitdraaien.

- Vrijheid en gelijkheid staan op gespannen voet met elkaar. Een te grote vrijheid gaat ten koste van de gelijkheid en andersom
- De tirannie van de meerderheid kan minderheden verdrukken waardoor die hun toevlucht zoeken in geweld
- De meerderheid kan hier eveneens het slachtoffer van worden door de neiging tot conformisme, centralisatie en de individualisering.

nl.wikipedia.org/wiki/Alexis_de_Tocqu...

Dollemans | 03-07-16 | 18:26

macmiep.nl | 03-07-16 | 18:18
"Omdat de gemiddelde Europeaan het geloof niet meer op nummer 1 heeft staan en liever zelf nadenkt? Zelf nadenkende mensen zijn immers lastiger te besturen dan volgzame gelovigen..."

Het maakt niet uit of je in de media of de kerk geloofd, door beide leer je niet de waarheid kennen. Daarbij is het makkelijker om mensen voor de gek te houden dan ze te vertellen dat ze voor de gek gehouden worden.

the Jackdawn | 03-07-16 | 18:26

the Jackdawn | 03-07-16 | 18:23
Goeie vergelijking, joh!
Wow.

nemoj me jebat | 03-07-16 | 18:26

Wat vooral achteraf schadelijk was zijn de leugens die het pro-Brexit-team heeft verspreid. Zolang extreem-rechts zo leugenachtig bezig blijft heb ik geen vertrouwen in een goede afloop in de Brexit of Nexit...

Donkersloot | 03-07-16 | 18:26

Piet Karbiet | 03-07-16 | 18:13
*plop*

nemoj me jebat | 03-07-16 | 18:25

De opmaat naar een gewonnen veldslag is je tegenstander het open veld in lokken.
In dit licht bezien is het prima dat de elite zich zo laat kennen na de Brexit, en - deels uit paniek, deels uit arrrogantie - haar werkelijke gezicht laat zien.
Fulmineer maar, bureaucraten in Brussel, spuug die haat maar, links MSM-gespuis. Laat maar zien waar jullie voor staan.
Maar weet wel: het volk is minder vergeetachtig als altijd gedacht wordt. Namen en rugnummers worden genoteerd.

Leipniz | 03-07-16 | 18:25

Ondertussen pushen Schultz en Juncker voor federale (Duits geleide) superstaat en gaat de Griekse drama voort.

T. Dibi | 03-07-16 | 18:24

@bergsbeklimmer | 03-07-16 | 17:53
Geef Schulz nog een fles cognac en hij weet morgen niet meer wat hij vandaag gezegd heeft.
Ik heb eigenlijk medelijden met die man, die zit straks in een tehuis voor mensen die last hebben van niet-werkende hersens.
Uiteraard een luier omdat hij ook niet meer weet wanneer hij naar het toilet moet.
Tragisch.....

necrosis | 03-07-16 | 18:24

macmiep.nl | 03-07-16 | 18:12
Exact!

nemoj me jebat | 03-07-16 | 18:24

Geenstijl heeft gelijk, de wil van het volk heeft zoveel goeds gebracht in Libie, Syrie en Egypte dat nu Europa aan de beurt is voor hun Lente.

the Jackdawn | 03-07-16 | 18:23

Moeilijk he, democratie als je het niet met de uitslag eens bent.
Zoals ze al zeggen: je mag vinden wat je zelf wilt, als je maar vindt wat wij willen...

frank87 | 03-07-16 | 18:23

Londen poetst alle Brexit-verliezen weg en kent beste beursweek sinds eind 2011.(finanzen.nl)

FTSE op hoogste niveau in 1,5 jaar (925.nl)

S&P Beste week van 2016 (FT)

T. Dibi | 03-07-16 | 18:22

@macmiep.nl | 03-07-16 | 18:18
Dat is een gedachte waar ik de laatste jaren vaker mee speel ... en die fundamenten heeft in de geschiedenis.

SyntaxError | 03-07-16 | 18:22

Als JUNCKER,HOLLANDE en MERKEL zich gedragen lijk de leiders van de EU-beweging "Democratie? Niet met ons!" (ja voor glyphosat, CETA tekenen en nog veel meer ) is een NEXIT inderdaad de beste optie, die wij hebben. Beter een EEG of EFTA tussen vrije staten,alles zonder politische bevoogding. (Zelfs als Merkel het niet wil)

nik777 | 03-07-16 | 18:19

Als zaken niet meer "geheim" worden gehouden, zoals de aversie tegen democratie/beleidsvoering om democratie te verminderen ... wat zegt dat eigenlijk?

SyntaxError | 03-07-16 | 18:19

@Piet Karbiet | 03-07-16 | 18:13 Je brengt me ineens op een idee:
Opium voor het volk = religie... Zou dat de reden zijn dat er hordes streng religieuzen geïmporteerd worden? Omdat de gemiddelde Europeaan het geloof niet meer op nummer 1 heeft staan en liever zelf nadenkt? Zelf nadenkende mensen zijn immers lastiger te besturen dan volgzame gelovigen...

Rest In Privacy | 03-07-16 | 18:18

Oostenrijk is een perfect voorbeeld. Met 36.000 stemmen verschil wint de linkse kandidaat en het Staatsjournal blaat "Europe haalt opgelucht adem." Leve de democratie! Nu heeft een rechter nogmaals die democtatie laten zegevieren en bevolen die verkiezingen over te doen.
Eens kijken of de stem van het volk dan wéér als de stem van het volk wordt geaccepteerd. Zal afhankelijk zijn van een paar stemmetjes meer of minder.

Schoorsteenveger | 03-07-16 | 18:17

@@nemoj me jebat | 03-07-16 | 18:10
Gelukkig heeft het volk nog wat opium. Nog wel.

Piet Karbiet | 03-07-16 | 18:13

VK redt het wel, zoals ze al eeuwen doen. Zelfs als rest EU zich zich volledig afkeert van VK. De wereld is groot en de Britten weten als geen ander er gebruik van te maken, handelsverdragen af te sluiten. Brexit is een overwinning.

Ik betwijfel echter ten zeerste dat een ev. Nexit dat ook zal zijn. VK overleeft afsnijding van single market wel. Wij echter niet vrees ik. Als doorvoerland hebben hebben we systeem vooralsnog nodig en bovendien hebben we allemaal kunnen aanschouwen hoe rancuneus Brussel wel is.

De politieke unie mag wegzinken wat mij betreft maar in belang van Nederland is het denk ik belangrijk dat we dat samen met het schip doen en niet voortijdig eraf springen. Laat verdere breuken maar lekker in een ander land ontstaan.

Het Vijfde Wiel | 03-07-16 | 18:13

necrosis | 03-07-16 | 17:50
Gatenkaas!
En spaarvarkens kunnen vliegen.
Kreeg gister bericht van mijn bank dat er mogelijk een negatieve spaarrente kan ontstaan. Ik heb ze gebeld met de vraag of geld lenen dan nu geld gaat opleveren.
Ik snap er niks meer van.
*aluhoedje opzet*
Volgens mij zitten we in Bananasplit. Of in de Truman Show.

nemoj me jebat | 03-07-16 | 18:13

Dan moet je ook de ballen hebben door op te houden met het een democratie te noemen. Elitocratie ofzo. Multinationacratie. Bilderbergcratie. Rothshildcratie. Oliecratie. Illuminatiecratie. You name it.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 18:12

Wat een ongelofelijk kudtbetoog (sic) is dit zeg. De pot verwijt de ketel...

Opgejorist | 03-07-16 | 18:11

-weggejorist-

Opgejorist | 03-07-16 | 18:11

Hans Goslinga, Check. Naam genoteerd op de "pek en veren" lijst.

Mark_D_NL | 03-07-16 | 18:10

Piet Karbiet | 03-07-16 | 17:51
Kotsbeu kréég je ervan!

nemoj me jebat | 03-07-16 | 18:10

Ach ja, andere mensen dom noemen en dat een argument vinden. Ik neem zulke mensen nooit zo serieus. We hebben er hier ook 1 in de panelen rondlopen.

roze_bril | 03-07-16 | 18:07

Ach ja Hans Goslinga. Schrijver van vele tenenkrommende stukjes waarin elke logica ontbreekt en het het elitaire dédain er vanaf spat. Gevaarlijk mannetje in een krant voor gristen-marxisten. www.trouw.nl/tr/nl/6869/Hans-Goslinga/...

PrinsesStoepje | 03-07-16 | 18:02

"Niet alleen omdat het het einde van het begin van de politieke EU kan inluiden."
Buiten deze blog (en de PVV) is het muisstil in de media. Niemand lijkt een fuck te geven. Goedvolk overal. Zo er al wat gaat veranderen na de Brexit, dan is het wel een in hogere versnelling koersen richting een ever closer union.

Oh, en zodra politici en mediamensjes gaan zitten stoeien over wat ik eigenlijk bedoelde met mijn ja-stem/nee-stem/niet stemmen, dan is de democratie eigenlijk al dood en begraven. Ja toch, nee dan.

atheïstisch stemvee | 03-07-16 | 18:02

Onze Eurocraten, die fossielen ze kunnen het niet begrijpen.
IJsland wat niet in chaos ten onder ging, en nu het VK wat niet de apocalyps en armageddon gecombineerd met een kernoorlog en hongersnoden krijgt.
Hoe kan dat nu?
Hoe is het toch mogelijk dat landen kunnen bestaan buiten de zo prachtige waarden gemeenschap die de EU heet?
Stiekem hoopt de Eurocraat er nog steeds op.
Het liefst grote rampen voor dat canaille wat het lef heeft om voor onafhankelijkheid en democratie te kiezen.
Maar het gaat er op lijken dat ze alweer geen gelijk krijgen met hun doem scenario's.
Laat onverlet dat gezien de slaafse houding van Rutte, Pechtold en meer van die kwallen waarschijnlijk binnenkort Nederland samen met Frankrijk en wat zuidelijke netto ontvangers de EU zal vormen.
Gelukkig zijn onze pensioengelden daar nog. Oh wacht...

bakoenin | 03-07-16 | 18:02

Nou. Voor de rest gaat het daar geweeeeldig.

ui | 03-07-16 | 18:00

Die Britten zitten toch ook nog met hun handel in de Commonwealth? Dan heb je die hele kudt EU toch al niet niet nodig?

Conan de Rabarber | 03-07-16 | 17:59

Weet je wie ook vond dat democratie niet het laatste woord moet hebben?

Roderick Random | 03-07-16 | 17:58

Parel van het zuiden
Juist. Leibandmedia. Die lügenpresse. Zou het ze daarom te doen Zijn? Extra fondsen cq geld en of invloed? Zitten er lobbygroepen achter? Zijn journalisten niet werkelijk vrij. Als we kijken naar ons staatsjournaal met haar propaganda wordt die visie op de nationale en wereldpolitiek massaal gevolgd door de andere media. Hetzelfde zien we in Duitsland. Hoe ver reikt de invloed van de staat en andere instituties op de nieuwsvoorziening?

Nehemia | 03-07-16 | 17:58

@necrosis | 03-07-16 | 17:50
Ik zou zeggen, neem een pilsch.

Piet Karbiet | 03-07-16 | 17:58

Nassim Taleb (auteur van o.a. "The Black Swan") verwoordt het mooi als hij het heeft over de "Intelectual Yet Idiot" klasse die zo voor de Bremain aan het strijden waren:

When people vote the way of the IYI elite, it is "democracy". Otherwise it is misguided, irrational, swayed by populism & lack of education.

Intellectual Yet Idiot: semi-erudite bureaucrat who thinks he is an erudite; pathologizes others for doing things he doesn't understand not realizing it is his understanding that may be limited; imparts normative ideas to others: thinks people should act according to their best interests *and* he knows their interests, particularly if they are uneducated "red necks" or English non-crisp-vowel class.

DolfWeerwolf | 03-07-16 | 17:57

Als de BoE er toch niet was geweest...

ui | 03-07-16 | 17:57

De paniek van eurofielen heeft me tot nu toe aardig wat pecunia's opgeleverd, op tijd bijzijn, nu is wat laat

Bokito ergo sum | 03-07-16 | 17:54

Deugen? Het is niet aan u om te oordelen over een ander. Daarnaast is dat hele deugen en fatsoen pure compensatiedrang van de linksen. Bij gebrek aan (echte) levensovertuiging.

postmodernismisdead | 03-07-16 | 17:53

En ondertussen heeft Schulz voorgesteld zsm een Europese regering te vormen zodat "het volk" weet wie wat te vertellen heeft.

bergsbeklimmer | 03-07-16 | 17:53

En wat gaat GS nu doen?
Lijkt mij dat Brexit met het verhaal over Swiss voldoende input geven hoe wij na de Nexit verder kunnen.
Wordt het niet eens tijd voor een offline meeting, hoe verder na de Nexit?

General McAuliffe | 03-07-16 | 17:51

Laat ze maar lekker ranten.
Des te groter wordt de afkeer van de man in de straat tegen de gevestigde ondemocratische orde.

jemagookniksmeer | 03-07-16 | 17:51

Ik merk ook om mij heen dat de 'fundamentele waarde' van de democratie die links altijd zo sterk aanhing ineens niet meer telt als het wereldbeeld waar eenhoorns regenbogen van goud uitpoepen niet blijkt te bestaan. Het Nederlandse volk laat zich dagelijks hersenspoelen en het frame dat referenda antidemocratisch zijn werkt als een tierelier. Als ik (mijn rode paspoort met wit kruisje liefderijk aaiend) uitleg dat er een landje is dat het zéér democratisch al ik-weet-niet-hoelang beter doet dan de rest blijft het meestal stil. In de jaren '80 was ik een fascist (door die nationaliteit), in de jaren '90 en '00 idem. Nooit één fatsoenlijk tegenargument gehoord tegen directe democratie anders dan: jamaar Thorbecke. Dan hebben we het over 1848. En dan komen de glijdende-schaalargumenten: dan stemt iedereen voor belastingverlaging en dan gaat binnen een etmaal het licht uit. Alsof een volk niet in staat is tot zelfbeschikking. Ik heb onlangs mijn kinderen 'immatrikuliert' en ik denk dat ze daar nog eens heel blij mee gaan zijn. Mevrouw Viking wil niet: die vindt democratie nu stom. Want Das Volk is het zat. C'est ça.

FustViking | 03-07-16 | 17:51

@bisbisbis | 03-07-16 | 17:36
Nou, dat deed de NPO gister al. Allemaal leugens van Nigel en de Leavers. Allemaal. Kotsbeu werd ik er van.

Piet Karbiet | 03-07-16 | 17:51

@hallootje kadootje | 03-07-16 | 17:31
Ik hoor het Zalm nog zeggen: 'de Euro gaat ons leven niet duurder maken'......
Natuurlijk, en de maan bestaat uit kaas en varkens kunnen vliegen.
*vloeken doet*

necrosis | 03-07-16 | 17:50

Dat Jette Klijnsma onze pensioenpot min of meer uit handen heeft gegeven door het aan Europa te offeren is een halsmisdaad. Als een struikrover is ze eigenlijk bij elke hard werkende Nederlander langs geweest om hun oudedagsvoorziening kapot te maken. te slopen. De politici alhier kregen maar één dag om een document van honderd pagina's te beoordelen die verstrekkende gevolgen heeft.
.
Zo werkt de modus operandi van Brussel. Het liefst hopen ze dat er helemaal geen verzet komt op hun plannen, zodat ze de vernietigende plannen nog sneller kunnen implementeren. De Duitsers hebben hun pensioengelden wel veilig weten te stellen voor Brussel. Zij wel. Waarom is er nog geen burgeroorlog uitgebroken? Ik denk dat mensen niet willen durven geloven hoe misdadig Brussel opereert. Ze kunnen er niet aan.

Nehemia | 03-07-16 | 17:50

Johan Rudolph Thorbecke zou als hij vandaag de dag leefde schijt hekel hebben aan D66 en andere die de "vorsten" van de EU proberen te behagen.

Quote: "Mijn geweten zegt mij dat ik nooit een woord gesproken, nooit een regel geschreven, nimmer een stap heb gedaan om de gunst te bejagen, hetzij van het volk, hetzij van een vorst." (Johan Rudolph Thorbecke, Nederlands politicus 1798-1872, Bron: Parlementaire redevoeringen, 1870).

mysteryposter | 03-07-16 | 17:48

@Nehemia | 03-07-16 | 17:36

EUrofascisten als Pechtold, Juncker of een Dijsselbloem spreken constant namens Europa, ze kunnen hoogstens spreken namens de EU.

litebyte | 03-07-16 | 17:47

hallootje kadootje | 03-07-16 | 17:31
Mooi gezegd.
Als mensen mij proberen te overtuigen dat de EU echt beter voor ons is, sla ik ze altijd om de oren met Azie dat 5x meer groei heeft en blijkbaar prima functioneert zonder een feodale structuur.

OudeNederlander | 03-07-16 | 17:45

De EU werkt niet. Zowel politiek als economisch niet.
De sociaal-economische, en culturele verschillen tussen de verschillende lidstaten binnen de EU zijn gewoon te groot.

De uitzonderingspositie van Frankrijk mbt het begrotingstekort, de migranten problematiek, de Griekse crisis, de Duitse politiek dat primair bepalend is voor EU beleid, Het zijn slechts ene paar punten die aangeven dat de EU niet 1 is.

Belangrijker nog, de EU is geen democratie maar een technocratie. Het lobby circuit is het centrum van de EU politiek en is hiermee beleidsbepalend, niet de gekozen volksvertegenworodigers.

litebyte | 03-07-16 | 17:45

Ik was gisteren in een gezelschap waar ook iemand begon over hoe dom de Engelsen zijn en dat het allemaal belachelijk was en dat ze nu ook maar moesten lijden.
Toen ik vroeg waarom, kwamen ze met het volgende argument:
Peroxide.
Want Wilders, Trump en Johnson hebben alle drie geblondeerd haar, dus dan wisten we het wel.

En dat soort volk durft de andere partij dom te noemen.
Heb trouwens nog nooit op een stemformulier iets gezien waar je je opleiding of IQ moet aankruisen.
Het is een oude oorlogstruck om je tegenstanders als dom, laagopgeleid weg te zetten, daarmee dehumaniseer je ze en vinden mensen het ook niet erg als hen wat overkomt.
Maar dis is puur geframed, de mensen in mijn omgeving die ik als intelligent beschouw en/of het bewezen gewoon zijn zijn meeral voor een Brexit, Nexit en anti EUSSR.
De mensen die geen interesse hebben in politiek, nieuws, of internet, spreken er allemaal schande van.
Laagopgeleid en dom?
I call hoax.

Cuyahoga | 03-07-16 | 17:44

LOL @ "Enfin, we gaan dat hele kudtbetoog van Hans niet eens kloosrieden"

iB€€R | 03-07-16 | 17:44

François Guizot was als hij vandaag de dag leefde anti EU. En tegen o.a. D66, omdat die partij een macht structuur nastreeft vanuit de EU, waar een kleine groep personen absolute macht heeft.

Quote: "Het despotisme van de partijgeest is niet beter dan elk ander despotisme." (François Guizot, Frans politicus en historicus 1787-1874)

Uitleg over wat despotisme is (zie de overeenkomst met EU)

nl.wikipedia.org/wiki/Despotisme

mysteryposter | 03-07-16 | 17:42

@Nehemia | 03-07-16 | 17:36

Eh, die worden niet voorgelogen hoor. Die zetten de leugens mede op en toetsen van tijd tot tijd of ze nog netjes binnen de richtlijnen lopen....
.
Slechts een van problemen die de disfunctionerende rechtstaat hebben helpen neer te zetten. Leibandmedia ipv onafhankelijke media.
.
Kijk het kost misschien een paar keer de Balkende-norm maar dan heb je ook dagelijks je boodschappen in de media.

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 17:41

Gaat uw gang zou ik zeggen, het maakt de weerzin tegen de zelfbenoemde elite alleen maar groter.

Felicitaties aan Max overigens, die geeft Nederland namelijk wèl iets om trots op te zijn.

Jackanders | 03-07-16 | 17:39

Verhofstadt ziet een "jump forward" (vanaf 4:00): de problems are so huge, the memberstates are obliged to go in the European direction.
edition.cnn.com/videos/tv/2015/09/04/e...

dulcinea | 03-07-16 | 17:38

Men zou toch hopen dat al die MSM schapen er nu toch wel achter zijn dat ze continu worden voorgelogen door de gevestigde politiek en de Brusselse satansbende met al hun apocalyptische visioenen? Ik vrees het ergste.

Nehemia | 03-07-16 | 17:36

Engeland is tenminste nog zo slim geweest om hun eigen munt te houden

Kontvocht27 | 03-07-16 | 17:36

De BBC is sinds het referendum op een onvoorstelbare manier bezig met het framen van de 17 miljoen mensen die 'leave' hebben gestemd. Er is plotseling een 'golf'van 'racisme'.
-
Boodschap: wie uit de EU wil, is een tokkie en een racist.
-
En reken maar, dat de NOS de teneur gaat overnemen.

bisbisbis | 03-07-16 | 17:36

Kom op, zeg. Alsof antidemocratie niet al heel lang mainstream is in Nederland. Hoe oud zijn Nederlandse gezegden als "hij vroeg er zelf om." en "ik heb er begrip voor" als er weer een opponent van de politiekcorrecte kerk zijn laatste adem uitstoot terwijl die bloedend op het plaveisel stort?
.
Je kunt volgens mij zelfs spreken van een subcultuur, meestal herkenbaar bij houders van een politiek lidmaatschap.

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 17:36

De democratie is al om zeep geholpen. Wat wil dan nog meer afbreken?

stroopa | 03-07-16 | 17:34

@neemjemoederindemali | 03-07-16 | 17:29
Vorige keer Piraten Partij gestemd. (of heb ik dat tegen zoveel buren en collegae gezegd dat ik heb gewist dat ik eigenlijk toch op Fleur gestemd heb..?)

Piet Karbiet | 03-07-16 | 17:33

"gratuite 'intellectuele' acrobatiek "??? Het is gratuite pseudo-intellectualiteit. Als je geen argumenten hebt, even flink smijten met moeilijke woorden en obscure filosofen, in de hoop dat niemand doorhebt dat je in de kleren van de keizer staat te dansen.

Guido | 03-07-16 | 17:33

Thorbecke ligt met 2000 omwentelingen per minuut in zijn graf te centrifugeren.

Kopje Suiker | 03-07-16 | 17:32

-weggejorist-

Narcist_ontmaskerd | 03-07-16 | 17:31

Meer, meer. meer referenda!

Narcist_ontmaskerd | 03-07-16 | 17:31

Nederland moet z.s.m. uit de dictatuur van de EU.

 

Ook al zou het geld kosten (wat niet zo is) dan nog ga je je vrijheid en democratie niet verkopen waar zo hard voor gevochten is.

 

De EU is bovendien geen zegen, het is een blok aan ons been! En we moeten er ook nog de hoofdprijs voor betalen: alle mensen zijn gelijk behalve die 3,3% uit Nederland, die mogen net even wat meer inleveren dan de overige 96,7%.

 

De EU is een dictatuur, het is ondemocratisch en het is zelfs anti-democratisch. de presidenten van de EU zijn niet gekozen maar bepalen wel grote delen van onze wetgeving. Het gaat hierbij niet perse om een conflict tussen normen en waarden, maar de FUNDERING is fout, Hitler had in het begin ook goede ideeën. Als we de wereld netjes willen doorgeven aan onze kinderen: geef ze democratie.

 

Verder kan ik het nog hebben over de devaluatie van de gulden naar de euro waardoor alles minimaal 2 keer zo duur is geworden in 10 jaar tijd, hier bovenop de BELACHELIJK hoge afdracht per hoofd van de bevolking die elke Nederlander moet geven aan de EU (bijna 2 keer zoveel als in Duitsland en verreweg het meest van de hele EU), of gewoon het feit dat heel veel mensen gewoon tegen een annexatie zijn van Nederland en hun geschiedenis willen bewaren, want zelfs al zou de EU democratisch zijn, wat heeft Nederland dan te vertellen als 3.3%? Helemaal niks.

 

Het is tenslotte zeker niet noodzakelijk om een politieke overkoepelende organisatie te hebben van buurlanden zoals zo vaak geroepen wordt. Sterker nog nergens anders ter wereld komt dit voor. Samenwerken kan ook prima tussen soevereine landen en handel drijven ging meer dan UITSTEKEND binnen de EEG (en de groei is zelfs behoorlijk gestagneerd in de EU vanwege alle beperkingen en regels). Samenwerken binnen de NAVO is natuurlijk ook prima.

 

Daarom: ‪#‎NEXIT‬ en zo snel mogelijk!

 

hallootje kadootje | 03-07-16 | 17:31

Uitstel van executie maar de guillotines staan hier wel klaar.

Piet Karbiet | 03-07-16 | 17:30

Oke, bij de volgende verkiezingen passen we dezelfde redenatie toe, alle niet stemmers wilden eigenlijk dat de piratenpartij het voor het zeggen krijgt.

neemjemoederindemali | 03-07-16 | 17:29

De resterende lidstaten zien de toekomst van de EU met vertrouwen tegemoet!

i.imgur.com/D0aM1hT.png

Godsammekraken | 03-07-16 | 17:28

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl