Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Nee CDA, Defensie is geen jeugdhonk

Het moet minder CDA-leider Sybrand Buma pleit dit weekeinde in het Algemeen Dagblad voor herinvoering van de dienstplicht. Buma wil beginnen met de krijgsdienst verplicht te stellen voor ‘raddraaiers die met stenen gooien’. Ook doet de christen-democraat de suggestie dat dit tuig de diensttijd misschien ook wel kan vervullen ‘bij de politie of in de zorg’. Een onbegrijpelijk voorstel daar het stenen smijtend rapaille maar op één plek thuishoort en dat is in de gevangenis. De militaire vakbond VBM liet direct weten het CDA-voorstel een slecht plan te vinden. Voorzitter Jean Debie zei tegen de NOS: “Het leger is geen jeugdbegeleidings- of jeugdzorgorganisatie, maar gewoon een professionele militaire organisatie.” Bovendien gaat herinvoering van de dienstplicht volgens Debie 5 tot 7 miljard euro kosten. Dat is een boel geld voor een organisatie waar al jarenlang op gekort wordt. Buma laat zich daar echter weinig aan gelegen. Terwijl beroepsmilitairen tijdens oefeningen 'pang pang' moeten roepen wegens een gebrek aan munitie, de uitgeklede cavalerie het moet doen Duitse lease-tanks en er flink is gekort op het budget van de Nationale Reserve (militairen die in tegenstelling tot stenengooiers wél inzetbaar zijn, ook voor buitenlandse missies) wil deze CDA’er van de krijgsmacht een soort jeugdhonk maken voor moeilijk opvoedbare kinderen. De opmerkingen van Buma zijn des te schrijnender omdat Nederland zich al jaren niet houdt aan de afspraken met de NAVO om twee procent van het bruto binnenlands product aan de Defensie-begroting te besteden. Nederland zit daar ver onder met een schamele 1,13 procent. Beter die benodigde miljarden te besteden aan een volwaardige krijgsmacht. Kan Defensie dan helemaal niets voor de jeugd betekenen? Wél als Den Haag aan die 2-procent-norm gaat voldoen. Dat zou betekenen dat er miljarden extra naar Defensie gaan die ongetwijfeld (we deden in deze kolommen eerder een voorstel) voor werkgelegenheid zullen zorgen. En daar zouden die straatstenen smijtende sukkels ook baat bij kunnen hebben mits ze zich met hun schoolboeken bezig houden in plaats van met vandalisme en poging tot moord. Maar daar denkt het CDA dus anders over. De christen-democraten doen met hun voorstel de krijgsmacht bovendien tekort. Het is namelijk ronduit een belediging voor moedige militairen die in binnen- en buitenland met minimale middelen waken over onze vrede en veiligheid te vragen jeugdwerkers te worden. Herinvoering van de dienstplicht – tenzij de militaire situatie daar om vraagt - is geen oplossing voor wat dan ook. Het zou het CDA sieren als de partij zich de komende tijd hardmaakt voor een volwaardige krijgsmacht, een leger van professionals. En er vervolgens geen misverstand over laat bestaan dat ‘raddraaiers die met stenen gooien’ in de gevangenis thuishoren en nergens anders.

Reaguursels

Inloggen

Zolang NL nog in de eu en de navo zit, mag het legerbudget van mij naar 0, zodat onze jongens en meisjes in ieder geval niet aan de verkeerde kant van de geschiedenis komen. Je moet er toch niet aan denken dat ze onder bevel van een oorlogshitser als breedlove worden gesteld, of godbetert een dictator uit Brussel.

accijnstoerist | 04-07-16 | 07:09

Hemeltergend | 03-07-16 | 17:12
Deden we met de koppelriem. Deel van de ondersteuners waren trouwens de Jantjes die het ook kotsbeu waren dat op cs hun vriendinnen/verloofden lastig werden gevallen.
Inzake de Dam, de politie (blijkbaar mocht mag die alleen foei roepen) stond te klappen in de zijstraten.

De commandant de volgende morgen bij baksgewijs: niet meer doen hè. Nee commandant en dat was ie, daarna koffie drinken en samen met de commandant wat grappen.

toetssteen | 04-07-16 | 01:08

Het is bekend dat de gemiddelde Mocro een IQ heeft van zo om en nabij de 80; of dat meer is of minder dan dat van een Chimpansee, wil ik even van af wezen maar het ligt er dicht tegenaan.
.
Wat zou onze hoogtechnologische krijgsmacht daar mee aan moeten? Je mag al blij zijn als dat soort jongeren weet uit welk gat ze moeten poepen. Ja, geblinddoekt mijnenruimen op klompen zou kunnen, maar dat zal ongetwijfeld op bezwaren bij de deuggemeenschap stuiten, dus dat is geen optie. Kortom, je hebt er niets aan. In de burgermaatschappij niet en in het leger niet.

Brou Is Back | 04-07-16 | 01:05

Evocatus | 03-07-16 | 11:18 ... Ik vind het uitstekend als er een discussie op gang komt over de dienstplicht. Dat Nederlanders bereid moeten zijn hun land te verdedigen lijkt mij een prima uitgangspunt.

Ja, maar dan wel in een soeverein land, niet in EU verband.

Ben ik het mee eens hoor. Vandaar dat ik ook heb over landsverdediging. Nu knokken onze beroeps ten bate van m.n., de Amerikaase belangen in den vreemde al waar de branden aangestoken zijn door deze belanghebbenden.

Daarom noemde ik het ook een beginnetje van een discussie. Wat Buma zegt is ook onzin. Het mag bijv. niet uitdraaien op een onderdeel van een soort EU-leger, want als we niet uitkijken dan krijgen we zoiets in de maag gesplitst door Buncker en consorten.
Salut! Evocatus

Evocatus | 03-07-16 | 23:14

waarvoor zouden ze dan moeten vechten? Wat moet er dan verdedigd worden?

blanke pool | 03-07-16 | 17:28

alsof ik mijn 4 Zoons afgeef voor die rotzooi uit Den Haag. wat denk je zelf?

blanke pool | 03-07-16 | 17:27

Er staat me iets bij dat het leger of de mariniers ooit het monument op de dam en perron 0 schoonveegden... Kunnen zij dezelfde truc niet ook een uitvoeren bij de huidige raddraaiers-(broei)nesten? Knuppels hebben geen munitie nodig...

Hemeltergend | 03-07-16 | 17:12

Meer soldaatjes, dus lekker meer wapens verkopen
www.telegraaf.nl/binnenland/26133521/_...
.
Wat mij opvalt is dat heel "Toevallig" nadat de oorlogshitsers Verhofstadt, Juncker, V.Baalen, ea. om het hardst krijsen om een Europees onderdrukkings leger, nu in veel EU landen men heel "Toevallig" ineens over dienstplcht begint te kraaien.
Denken Den Haag en Brussel nou werklijk dat wij klootjesvolk dom en blind zijn..?
Oh, wacht....!?

telelezer | 03-07-16 | 16:59

"(..) met inzet in de zorg, ziekenhuizen, bij de boeren op het land enz., ik noem maar wat.."
@ plaszak | 03-07-16 | 13:58
.
Daarmee stoot je de normaal werkenden het brood uit de mond.
Verplicht gratis Arbeiten= dwangarbeid.
Immers "Arbeit macht Frei" nietwaar...
.
Kassa voor de overheid. Dan kunnen ze weer wat meer miljardjes weggeven aan het buitenland

telelezer | 03-07-16 | 16:46

@ Poes Fiep | 03-07-16 | 16:32
Daar heb je (verplichte) opvoedingskampen oftewel zoals in USA "Bootcamps" voor.

telelezer | 03-07-16 | 16:42

@ Poes Fiep | 03-07-16 | 16:32
.
ik verwijs naar mijn commentaar van:
telelezer | 03-07-16 | 16:26
.

We kunnen de miljarden die dat gaat kosten beter besteden aan een stel jarenlang supergetrainde stoere mannen, die precies weten wat ze doen ipv onze schoolkinderen een afschuwelijke dood in te sturen in verwegge hakbar-zandbakken.
.
en lees ook wat ik daarnaast schreef

telelezer | 03-07-16 | 16:42

Ik vind dienstplicht een prima idee: papjeugd een beetje discipline bijbrengen. Gewoon doen, wat het ook kost. En als het oorlog wordt, is het mooi meegenomen dat de mensen een beetje van wanten weten.

Poes Fiep | 03-07-16 | 16:32

"(..)ontwrichting van de samenleving en misdadigheid."
@ Crufty | 03-07-16 | 16:20
.
dat zag zelfs elk lagere-school kind al 30 jaar lang aankomen, maar de Haagse vazallen van de Brusselse bezettingsmacht wisten het beter en heben ons land op bvel van Brussel (open grenzen enz) kapot gemaakt en gaan daar steeds gretiger mee door

telelezer | 03-07-16 | 16:29

""(..) In mijn oppinie mag de huiige generatie jongeren best eens eens 18 maanden ondervinden wat dicipline betekent evenals saamhorigheid(...)"
@ Erdogangbang | 03-07-16 | 13:16
.
Daar heb je (verplichte) opvoedingskampen oftewel zoals in USA "Bootcamps" voor.
Maar misbruik niet onze defensie daarvoor, die niet eens geld heeftr voor kogels.
Wie werkelijk denkt dat een stel net van de schoolbanken komende moederskindjes ons land kunnen verdedigen die heeft dat zwaar mis; zelfs als zouden ze dappper zijn en dat wel willen (wat meestal niet zo is..!) dan nog is dat weggegooid geld.
.
We kunnen de miljarden die dat gaat kosten beter besteden aan een stel jarenlang supergetrainde stoere mannen, die precies weten wat ze doen ipv onze schoolkinderen een afschuwelijke dood in te sturen in verwegge hakbar-zandbakken.

telelezer | 03-07-16 | 16:26

-weggejorist-

Crufty | 03-07-16 | 16:20

Om met Wilders te spreken:..
""We moeten Marokkaanse straatterroristen geen opleiding in het leger geven maar ons land uitzetten. Defensie is geen ISIS-opleidingscentrum.""
twitter.com/geertwilderspvv/status/74...

telelezer | 03-07-16 | 16:17

plaszak | 03-07-16 | 13:58
maar met inzet in de zorg, ziekenhuizen,

oftewel, zorg aan mensen, burgers kan met gemak door stenengooiende, terror jongeren uitgevoerd worden. Zullen we dan afspreken dat de zorg dan vooral aan de eigen groep wordt geleverd. Wat een horroridee. Mocht ik zorg nodig hebben op mijn allerkwetsbaards en totaal overgeleverd aan die ander dan lijkt mij een proffesionele zorgverlener niet meer dan normaal en redelijk dan zo'n aso jongeman toegewezen te krijgen om mij te wassen of te verplegen. Omdat ze tucht en discipline nodig hebben, verplicht! Daarvoor mag ik dan wel maandelijks een kleine 150 euro ziektekostenverzekering, via mijn loon ook nog eens een forse ZFW heffing en als klap op de vuurpijl de eigen risico eerst aftikken.. om de aso-jeugd discipline aan te leren! Beter om gewoon voor asojeugd heropvoedings koloniën oprichten ergens in de middle of knowhere.. misschien ergens in Marokko in de woestijn, kunnen ze steentjes gooien zoveel ze willen.

fikkieblijf! | 03-07-16 | 14:48

Werk en opvoedingskampen met wachttorens en machinegeweren...

Loebas | 03-07-16 | 14:43

@Musset | 03-07-16 | 13:36
Nee, kuilen laten graven in de Groningse klei, de week daarop weer dichtgooien net zo lang tot ze er bij neer vallen. De zweep erover. Als ze dan afgemat zijn kunnen ze gedumpt worden in land van origine herkomst. Klaar. Op wie moet ik stemmen om dit te realiseren?

poisonivy | 03-07-16 | 14:09

@Stijlicoon | 03-07-16 | 13:40
Het hoeft ook niet perse militair te zijn hè!
Je kan ook denken aan een maatschappelijke dienstplicht.
Wel met de discipline, tucht en sport, maar zonder het leren van gevechtshandelingen en het gebruik van wapens, maar met inzet in de zorg, ziekenhuizen, bij de boeren op het land enz., ik noem maar wat.
Bouw je ook meteen een leuke CV op.
Het is maar een ideetje.

plaszak | 03-07-16 | 13:58

Stijlicoon | 03-07-16 | 13:40,

Ik denk inderdaad dat discipline en lichamelijke beweging goed is voor de xbox- en patat- generatie.
Maar niet als disciplinaire maatregel tegen tuig dat probeert mensen te stenigen.

Die mensen haten ons, en hen wapentraining geven is minstens zo fataal als hen gratis kickbokslessen geven. Helaas ook zo'n langdurige hype; gewelddadige allochtonen moeten gratis les krijgen in het nòg vakkundiger doodschoppen van toevallige voorbijgangers. Die hype heeft ook mensen het leven gekost.

Dandruff | 03-07-16 | 13:58

Het is het bewijs van de volkomen doorgedraaide verblinding van ultra-correctie politici. Niets mag aan allochtonen of moslims liggen. Terwijl iedereen weet dat die "jongeren" die achtergrond hebben.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 13:57

Een jaar in dienst schept volwassenen met doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheidsbesef en gevoel voor verhoudingen.
Stijlicoon | 03-07-16 | 13:40
.
Een jaar is veel te weinig. Maak er dan gewoon 2 jaar van. Want voordat al die over het paard getilden het e.e.a. door hebben ben je al een jaar verder.

Lupuslupus | 03-07-16 | 13:56

Goh, ik ben het zo maar een keer niet eens met BP. Het weer invoeren van een feitelijke dienstplicht is het beste wat Nederland kan overkomen. Niet omdat defensie een jeugdhulpverleningsorganisatie is (dat is defensie inderdaad niet), maar omdat een jaartje in het leger in hoge mate kan bijdragen aan de vorming van onze jeugd. Niet alleen voor raddraaiers, maar zeker voor de gehele jeugd. De millennials (generatie Y) vinden zichzelf helemaal fantastisch. De aarde draait niet om de zon, de aarde draait om hen. Het is een generatie van zijige types. Product van hun door en door feminiene opvoeding zonder ruimte voor masculiene eigenschappen als assertiviteit, doorzettingsvermogen, ambitie, dapperheid, moed etc. Een jaar in het leger laat ze ondervinden dat de wereld niet van rubberen tegels is. Een jaar in dienst schept volwassenen met doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheidsbesef en gevoel voor verhoudingen.

Stijlicoon | 03-07-16 | 13:40

De Belgen gaan hun budget verhogen naar 1,4 %
Dat is te lezen in hun recent uitgekomen defensienota.
Maar dat percentage moet dan bereikt worden in 2030...
#Belgenmop

plaszak | 03-07-16 | 13:39

@joost2 | 03-07-16 | 11:25
Minister Hennis is nou juist degen die inzet op modernisering, i.t.t haar voorgangers, die niks anders deden dan bezuinigen.
-nieuwe drones
-nieuwe tankers voor de luchtmacht
-nieuwe fregatten
-nieuwe onderzeeërs.
-14 Chinooks erbij, waarbij het totaal aan transporthelikopters op 20 toestellen komt (ik ken geen land in Europa met een dergelijk capaciteit)
-Nieuwe gevechtsvliegtuigen. De F-35. Zij was degene die het toestel er door drukte, terwijl haar voorgangers die beslissing voortdurend doorschoven naar een ander kabinet.
Gezien het spectaculaire optreden van de twee F-35's op Leeuwarden afgelopen juni, een goede beslissing.

plaszak | 03-07-16 | 13:37

necrosis | 03-07-16 | 11:09
.
Maar toch wel levenslang, want als ze vrijkomen zijn vele malen gevaarlijker dan toen ze erin gingen.

Musset | 03-07-16 | 13:36

@gentle giant | 03-07-16 | 13:25
Als ze allemaal zo waren als Van der Laan dan zouden de problemen nog wel meevallen. Weet je dat die Buma wel de Elfstedentocht kon voltooien? Van zijn moeder leren schaatsen youtu.be/tLEt85mOr_g?t=38

Watching the Wheels | 03-07-16 | 13:34

Erdogangbang | 03-07-16 | 13:16
Eensch 70-6

botbot | 03-07-16 | 13:31

Wat zou er mis zijn met een kazerne die sterk lijkt op een gevangenis, waar een strak regiem heerst over naar bed gaan en opstaan, haardracht, oorbellen en piercings en waar dagelijks, weer of geen weer, 2 x 3 uur exercitie oefeningen gehouden worden?

TriestGeval | 03-07-16 | 13:29

Ik ben tegenstander van invoering dienstplicht.
De militairen die bij de krijgsmacht gaan, doen dat met reden en zijn gemotiveerd.
Ik ben voor bootcamps VS-stijl voor jongens en meisjes, want in die laatste groep kunnen net zulke etterbakjes bij zitten als bij de jongens.
Vanaf 12 jaar en opgelegd door de (kinder)rechter.

plaszak | 03-07-16 | 13:26

Sybrand Buma was 'medisch afgekeurd'.
Eberhard van der Laan schoof er met S5 rap uit of heeft geen dag gedaan.
Kan, mag.
Maar dit zijn niet de mensen die hier over mogen oordelen, het feit dat Eberhard van der Laan de leiding van de 'Driehoek' heeft, dus leiding moet nemen bij calamiteiten in 020 is een belediging voor de mense.

gentle giant | 03-07-16 | 13:25

@Erdogangbang | 03-07-16 | 13:16
U doet uzelf tekort door te impliceren dat uw generatie zonder dienstplicht ongedisciplineerd zou zijn geweest.

solcama | 03-07-16 | 13:20

Eerst "jongeren" gratis kickbox les geven.
En nu wapentraining.

Het zou zomaar kunnen dat deze "jongeren" die opgedane kennis tegen ons gaan gebruiken.

Ik vind een voor "jongeren" met een dubbel pastpoort een "3 strike=Raus" optie een veiliger idee.
Ook voor de "jongeren" die wel willen deugen.

Veritas Splendor | 03-07-16 | 13:18

-weggejorist-

Erdogangbang | 03-07-16 | 13:16

Voor hen die het nog niet was opgevallen: de verkiezingscampagnes zijn weer begonnen.

Red shirt | 03-07-16 | 13:15

@botbot | 03-07-16 | 12:54

Ik kan u gerust stellen. Volgens mij likt u doorgaans de juiste kant op en zullen de EUdogan's tevreden zijn met uw optreden.
.
Maar u wilde het vast bij een villeine insinuatie aan mijn adres houden. Waarvan akte.

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 13:07

Buma bedoelde natuurlijk dat hij wil dat er jeugd tuchtkampen onder militair bewind komen net zoals in Amerika.... mag ik hopen, dat werkt wel namelijk. Militaire dienstplicht stelde in NL nooit geen ene reet voor en je leerde er ook helemaal niets, behalve bijna gratis bier zuipen. Daarnaast wil je geen jonge criminelen en salafisten leren hoe je met wapens om moet gaan e.d.

XaleX_2 | 03-07-16 | 13:02

Evocatus | 03-07-16 | 11:18 ... Ik vind het uitstekend als er een discussie op gang komt over de dienstplicht. Dat Nederlanders bereid moeten zijn hun land te verdeigen lijkt mij een prima uitgangspunt.

Ja, maar dan wel in een soeverein land, niet in EU verband.

Overigens acht ik de kans groot dat het die plichtsgetrouwen zullen zijn, met als inbreng het wapen op scherp en een bevel van de commandant die zonder een vraag te stellen kritische of gematigde landgenoten van het bed komen lichten. En hee, waar hebben we dat eerder gezien? (Ja, daar ben ik bang voor).

sickworld | 03-07-16 | 12:59

Denkfout Paternotte (en legio andere columnisten), het gaat helemaal niet om de uitvoerbaarheid van een miserabel plan. Het gaat om de perceptie bij de achterban. En menig babyboomend kerkgaand koppel klinkt dit vast als muziek in de oren. Kortom: stemmen. .
.
De hele inhoudelijke reactie is goedbedoeld, geen speld tussen te krijgen maar komt niet aan bij partij en achterban.

de Voorzittert | 03-07-16 | 12:55

Ik denk niet dat wij qua krijgsmacht geholpen zijn met types die doodserieus in alle situaties vuilniszakken en petjes dragen, een hekel hebben aan de Nederlandse cultuur (want superieure Islamitische cultuur) en bovendien niet al te snugger zijn of willen zijn.

SwordofWinter | 03-07-16 | 12:54

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 12:48
U heeft gelijk ik zou de toorn van Erdo ook niet op mijn hals willen halen.

botbot | 03-07-16 | 12:54

herstel. "Malieveld".
10 hectare "commentaar:"-veld voor reaguren in i.r.l achtige constructies.

hallevvezool | 03-07-16 | 12:54

@herkar | 03-07-16 | 12:43
En verven!

Watching the Wheels | 03-07-16 | 12:53

Ik stel voor dat ouders van jongeren die de wet hebben overtreden of die op school compleet alle kantjes ervanaf lopen altijd onder toezicht worden geplaatst. Gewoon standaard. De toezichthouder heeft dan een heel pallet aan mogelijkheden, zoals verplichte cursussen, verplichte Nederlandse les, bijscholing, tijdelijke of onbepaalde uithuisplaatsing of verplichte herlokalisatie van het hele gezin. Hoe vroeger ze ingrijpen hoe beter.

Stuur je je kind zonder lunch naar school? Lesje over de noodzaak van voeding.

Is je kind veel te zwaar? Lesje over voeding.

Loopt je kind van 8 na 10 uur nog op straat? Lesje over waarom slapen en een goede nachtrust goed is.

Slechte hygiëne? Inspecteur komt thuis en leert ouders wassen en iedere dag te douchen.

Ga zo maar door. Veel effectiever dan het probleem nog eens op proberen te lossen als ze bijna volwassen zijn.

Licht fascistisch, maar iedere gek die hem omhoog weet te krijgen en iedere trien die haar benen kan spreiden kan een kind krijgen.

Meeroever | 03-07-16 | 12:51

@ Mark_D_NL | 03-07-16 | 11:11 Beter en kernachtiger kan ik het niet verwoorden.

sickworld | 03-07-16 | 12:51

Ons beroepsleger(tje) is in Mali bezig om voor "vrede en veiligheid" te zorgen, terwijl het in Utrecht-Overvecht voor niet-moslims levensgevaarlijk is om in de avonduren over straat te gaan. Dat zou een taak voor het leger moeten worden, nu de politie het niet meer aan blijkt te kunnen. Wat moeten Nederlandse jongelui in een leger met mede-landers die de Nederlandse waarden en normen aan hun laars lappen. De motivatie moest toch altijd zijn: Je kunnen verdedigen tegen buitenlandse machten die een bedreiging vormden voor onze manier van leven. Voor die bedreiging hebben we die "buitenlandse machten" allang niet meer nodig.

Swaan | 03-07-16 | 12:49

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat voorstanders van dit soort voorstellen geen kinderen hebben of een hartgrondige hekel aan die kinderen. Of natuurlijk behoren tot de politieke kaste die hun eigen kinderen zelf zullen vrijwaren van deze plicht.
.
Dus nu wil de politiekcorrecte kerk mijn kinderen...
.
Het antwoord is natuurlijk "nooit". En kom niet naar mijn erf om ze toch proberen te halen. Echt, doe het niet.

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 12:48

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 12:11
Mee eens. Waarom een nationaal leger? Ik dacht altijd dat een nationaal leger bedoeld was om de landsgrenzen van de natie te verdedigen tegen indringers. De elite heeft het voor elkaar gekregen dat er geen landsgrenzen meer zijn. Schengen o.a..
Wat zijn dan de nieuwe grenzen die verdedigd moeten worden. Dat weten we niet want het EU expansionisme
als verlengstuk van het Amerikaanse verlangen om de hele wereld de "westerse" ( US-EU)normen en waarden op te leggen, desnoods met geweld, is (nog) niet te stoppen (Montenegro). De grote tegenspelers van EU-US zijn Rusland en China die er een eigen mening op na houden. Als ik zo de Anti-Rusland propaganda lees
is Rusland de dichtst bij zijnde "vijand" van de EU.

laten die nou een formidabel leger hebben opgebouwd met zeer doeltreffende raketten voorzien van multiple atoom warheads. Drie raketten, een op Parijs, een op Brussel en een op Londen(?). Einde oefening voor de Nato inclusief het Nederlandse leger. Geen boe en pangpang meer roepen als afschrikking.
De noodzaak voor een nationaal leger zie ik niet meer. Niet meer van deze tijd. Wel een para-militaire organisatie voor steun bij rampen en interne onlusten, en beveiliging bv tegen stenengooiers, ;).

Goedzo | 03-07-16 | 12:47

Dr. Ka wo lo | 03-07-16 | 12:27

Dat is dan van 8 naar 10 zetels? Hoop toch echt dat het daarbij blijft, het wordt tijd dat ze bij die partij hun 'Dirk van Koot en Bie' weer eens laten optreden inclusief slecht gedraaid shagje en ongewassen trui.

eerstneukendanpraten | 03-07-16 | 12:47

Op zich geen gek idee de raddraaiers in een apart bataljon en dan ongewapend en ongetraind naar conflicten sturen met een mooie blauwe bullseye op de rug.

hatschjoe | 03-07-16 | 12:44

De brandbare genocidale EUsurperende stropop Buma begaat hiermee een klein foutje.

Desnoods sta ik er met slechts drie andere reaguurders en een twittertvriend op de 17e september op het mailieveld tegen de (EU)poppenkasterij .

hallevvezool | 03-07-16 | 12:43

Direct invoeren!!! In dienst leer je, discipline, mijn en dijn, kameraadschap, respect voor elkaar en een ander. Ik spreek uit ervaring, heb zelf mijn dienstplicht vervult met veel genoegen (landmacht 13de painfbat GFPI Google maar) en daarna 4 jaar bij de KCT gezeten (Nunc aut nunquam). En het is ook zo wat @IkWilOokWatZeggen zegt. Maar leer ze niet omgaan met wapens maar beul ze af met wat grote marsen, stormbanen en nachtoefeningen.

herkar | 03-07-16 | 12:43

Heropvoeden van die mocro's met bijbrengen van discipline en normen en waarden heeft geen enkel nut zolang dit gedrag voortkomt uit een soort van haat naar de nederlanders. Zij voelen zich superieur en lachen gewoon als ze worden aangehouden.

Leptob | 03-07-16 | 12:41

Goed idee CDA, laten we ze een paar jaar leren om met zwaardere wapens om te gaan!

Watching the Wheels | 03-07-16 | 12:40

Ah kijk eens aan, Maurice nu al aan het selectief peilen geslagen ?

von Strumpfhausen | 03-07-16 | 12:40

Maar goed, het CDA is onderdeel van de vierkoppige politieke hydra. Het zal dus alsvolgt lopen.
.
De dienstplicht zal worden geactiveerd. Stiekum, zonder vereiste grondwetswijzigingen, zal de zwaardmacht vervolgens naar de EU gaan.
.
De eerste lichtingen zullen uitsluitend bestaan uit mensen en de kinderen van mensen die geen onderdeel zijn van de politiekcorrecte kerk. Netjes geselecteerd obv data van het surveillancesleepnet dat nu jihadi's herkent maar doorlaat.
.
Slecht bewapend zullen ze zich mogen ingraven langs de Russische grenzen. Waar de Russen over ze heen zullen lopen na een zorgvuldig geplande EU provocatie. Draconische aantallen slachtoffers.
.
Geschokt zullen de politiekcorrecten "Europees Pearl Harbour roepen" en de vol goede moed hun gewenste oorlog aanvangen terwijl Europa, ontdaan van politieke oppositie, haar transitie naar een volmaakt Oceanië afrond.
.
De grote Europese droom, het kost wat burgers, maar dan zitten lakeien als Buma en Rutte en hun meesters er voor de lange termijn lekker warm bij.

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 12:39

III. Geldt de opkomstplicht wel voor Turken en Marokkanen met zowel een Nederlands als het paspoort van hun eigen land, wat ze ALLEMAAL hebben hoor??

Volgens mij kunnen ze gemakkelijk onzer onze opkomstplicht, c.q. dienstplicht uitkomen en dat zullen ze zeker doen.

Want het is te triest voor woorden dat veel van de allochtone jeugd ( wat Nederland voor hen aan faciliteiten heeft gegeven op het gebied van onderwijs, ziekenzorg, carrièremogelijkheden, werk, uitkeringen,wonen, huursubsidie, kinderbijslag etc. etc ) - velen helemaal niks met Nederland, haar cultuur, religie, intentietijd, mentaliteit op hebben en vaak respectloos op de autochtonen reageren.
" Zij zullen nooit integreren en nooit echt blij zijn als Nederland met b.v. voetbal van Turkije of Marokko wint!"

Wij denken nog steeds dat wij in Europa de maatschappij zo kunnen organiseren als b.v. in Amerika.
Een staat, een Europa, een stelsel onder de technocraten in Brussel met de anti democraat Juncker voorop.
Dat zal nooit lukken, je zult nooit een Marokkaan of Turk het Nederlandse volkslied zien meezingen met de hand op de borst, zoals de eerste de beste immigrant in de USA wel doet.

joost2 | 03-07-16 | 12:38

Je moet een knik in je bovenkamer hebben wil je personen als bejaardenmepper en Jodenhater Frank v.d Linde een pistool geven. Zelfde geldt trouwens ook voor Sunny Brugkut en Asha Tuinbroekje. Levensgevaarlijk! Maar het CDA staat inmiddels bekend als partij met domme voorstellen. CDA staat inmiddels ook voor Club van Domme Allah-aanbidders.

Uw Psychiater | 03-07-16 | 12:34

De dienstplicht is opgeschort, niet afgeschaft. Die activeren om weer dienstplichtigen naar onhoudbare enclaves te sturen met gebrek aan mandaat- training- bewapening enz. enz.? Denk het niet.

NL jeugd, enkel paspoort, weerbaar maken, ja graag, begint bij het "thuisfront".

NL jeugd, dubbel paspoort, dienplicht zonder vrijblijvendheid instellen, werk zat dat nu door, al dan niet illegalen of "uitgebuite" MOE-landers wordt gedaan of zwart met behoud van een uitkering. Hard laten werken tegen minimumloon i.p.v. gesubsidieerd leren anderen in elkaar te schoppen- stenen te gooien en hele buurten te terroriseren.

En als de donder op naar die 2% BNP voor onze krijgsmacht, geld zat te bezuinigen bij de zieligen- en vele andere linkse subsidie industrieën, O.S. en nog veel meer PvdA hobby's. I.p.v. onze pensioengelden door Brussel te laten verkwanselen, liever een half procent daarvan naar de krijgsmacht. Ik ben direct bereid om een half procent van mijn pensioen daarvoor in te leveren. Ik ben het spuugzat dat er voor linkse hobby's- gelukzoekers- werkschuwe parasieten- uitkeringen trekkende beroeps anarchisten en ga zo maar door, wel altijd bakken geld beschikbaar zijn.

Tuig is, ongeacht ras of afkomst, tuig! Dat moet je als tuig behandelen. Wanneer dringt dat eens door tot die politiek correct gedegenereerde, op een paar uitzonderingen na, politieke kliek?

Politici handel eens integer naar ons leger en hele krijgsmacht en geef ze eindelijk waar ze recht op hebben. Stop eens met die linkse dwangneurose dat de krijgsmacht en de politie een doorsnede van de maatschappij moet zijn. Zij moeten zich daarvan juist in positieve zin onderscheiden want aan hen is het geweld monopolie verleend.
Toon eens echt respect in woord en DAAD voor hen die oer loyaal 24/7 klaar staan om voor ons het vuile en gevaarlijke werk op te knappen. Stop eens met jullie politieke gezever- geneuzel en leugens. Goede sier maken met defensie als het megalomane vooral PvdA politici uitkomt, veel verder gaat het niet. Walgelijk!

The dying Dutchman.

h.a.k. blok | 03-07-16 | 12:32

necrosis | 03-07-16 | 11:09
Ook geen memory of kleurplaat van de cafetaria?

Hartgrond | 03-07-16 | 12:30

Si vis pacem, para bellum. Probleem is echter dat we in een land leven waar bij de heersende elite, zelfs al is men niet gelovig toch een protestants, calvinistisch schuldgevoel heerst dat men met een misplaatst superioriteits gevoel afkoopt. Dat gevoel heerst vooral bij grootstedelijke babyboomers en nu ook hun kleinkinderen de millenials dus gaat er wel meer dan het gemiddelde naar ontwikkelingshulp want dan kun je die "schuld" afkopen en 's avonds weer rustig en voldaan gaan slapen maar geld naar defensie? Bah, vies, eng.

Basil Fawlty | 03-07-16 | 12:30

De PvdA is 12.5% gestegen in de peilingen, dat is pas nieuws.

Dr. Ka wo lo | 03-07-16 | 12:27

-weggejorist-

T.Tussengas | 03-07-16 | 12:27

@Alexander des Burgus | 03-07-16 | 12:10

Ja, zo'n insteek lijkt bijzonder waarschijnlijk met een politiek die bewezen jihadi's gewoon hun paspoort laat houden....

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 12:26

Als ouders het te druk hebben met het afbetalen van de hypotheek en daardoor hun kinderen niet meer kunnen africhten, moet iemand anders het doen. Als defensie dat niet ziet zitten dan is het misschien een idee om daar gepensioneerde oud officieren voor te gebruiken. Die kunnen als ze 55 zijn met pensioen en zouden graag nog wel iets voor de samenleving willen doen. het is goed als deze mensen onze ontspoorde pubers weer wat discipline bijbrengen.

Roscoo1963 | 03-07-16 | 12:26

Ja. Een vliegdekschip. Een mooi, groot vliegdekschip gecombineerd voor heli's en jachtvliegtuigen en kleinere Awacs. Het grootste en snelste schip van Europa, op kernenergie en plaats voor 4000 koppige bemanning, gebouwd in Nederland. Werkgelegenheid, defensie op orde, slagkracht en prestige zullen ons deel zijn.

arc-en-ciel | 03-07-16 | 12:25

Ik snap die commotie niet.
Vele geboren en getogen Nederlanders met een dubbel paspoort mogen niet in vreemde krijgsdienst treden.
En dan nog zouden we onze vijanden er op moeten wijzen of ze ons a.u.b. niet tijdens de ramadan of vrijdags middag aan willen vallen omdat er dan op weinig tegenstand gerekend moet worden.

botbot | 03-07-16 | 12:23

Iedereen de dienstplicht, zodat een gezamenlijke doel leidt tot eenheid en discipline door alle lagen van de bevolking. Met iedereen bedoelt Buma natuurlijk niet iedereen, maar de raddraaiers van den samenleving. Waardeloos idee verder, als je eenheid wil doe het dan voor iedereen rijk of arm, allochtoon of autochtoon.

TammoTam | 03-07-16 | 12:22

Stenengooiers in de gevangenis, de anderen twee jaar dienstplicht. Wat is daar nou zo verkeerd aan?

Thomas333 | 03-07-16 | 12:22

@A3an | 03-07-16 | 12:11
Aangezien er een heleboel criminelen rond lopen met een openstaande gevangenisstraf denk ik niet dat ze je komen halen als je geen gehoor geeft aan de dienstoproep. Zelfs niet als je autochtoon bent.

solcama | 03-07-16 | 12:18

Gòh, is dit onderwerp niet gisteren al uitgebreid aan de orde geweest.
Goed, voor de 4'keer dan maar, de bak in met onopgevoed tuig!
Die gastjes komen trouwens gewoon niet opdagen en de macht is te laf om ze te gaan ophalen.
Dus wie zijn de dupe?
De wél opgevoede Nederlandse zonen en dochters.
Lachwekkend !
Zoals we al de dupe zijn op Schiphol, in de zwembaden, op straat, in onze huizen, met onze auto's, woningen, financiën etc.etc.etc.
En WIE hebben er géén last van?
Juist !

A3an | 03-07-16 | 12:11

Sowieso. Waarom hebben we in Europa überhaupt een leger nodig. Juncker overlegt schijnbaar regelmatig met het Klingon-empire. Als Putin moeilijk loopt te doen willen die vast wel namens ons een paar birds-of-prey boven Moskou parkeren, niet?

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 12:11

Gewoon nationale reserve uitbreiden , en houders van een dubbelen paspoort weigeren
Met een leger bestaande uit stenen gooiers zijn wij maar een Stap verwijdert van een kopen snellend leger !
Maar Ja dan zijn onze politici in een keer af van Hun lastige tokkies dat weer wel !

pietka | 03-07-16 | 12:11

Ik heb het,

We sturen ze op zondag ochtend naar de kerk.

Ferik | 03-07-16 | 12:10

Er is wel een manier om de dienstplicht te slagen slagen, namelijk dreigen dat je het Nederlandse paspoort verliest als je niet de juiste discipline toont, maar daar begint Buma waarschijnlijk niet aan.

Alexander des Burgus | 03-07-16 | 12:10

2) ook in het leger kunnen ze helemaal niets met probleemjongeren. Die werden destijds allemaal buitengewoon dienstplichtig gesteld, of ze kregen S5.
bintang | 03-07-16 | 12:01

Nee hoor die krijgen paar weken zwaar.
Dicipline was er ook wel ieder geval wel bij de palua.

En vlak groepsdruk niet uit. Als er voor de acties van 1 man er 32 op hun flikker krijgen dan leggen de overige 31 wel even uit dat die ene de volgende keer mee moet spelen.

Echte isis fanboys moet je natuurlijk niet in dienst stoppen. Toch ben ik niet zo bang voor die enkele terrorist die we zouden opleiden. We hebben ook meteen veel meer soldaten om hem af te knallen.

IkWilOokWatZeggen | 03-07-16 | 12:10

@bintang | 03-07-16 | 12:01
En zo is het. Dit idee is dan ook niet voor niets afkomstig van een minister die zelf niet in dienst is geweest.

Ik spreek uit ervaring, voor mijn dienstplicht was ik nog een redelijk nette jongen, 12 maanden later had ik overal schijt aan, en aan uniformen in het bijzonder.

En dat is altijd zo gebleven. :D

Johnweer | 03-07-16 | 12:08

@Fapfap | 03-07-16 | 11:12
-
Als er nu toch één wapen te noemen is, dat terroristen zeer waarschijnlijk niet zullen gebruiken, dan is het wel de UZI...

bisbisbis | 03-07-16 | 12:05

Er valt niets te herinvoeren, als er niets is afgeschaft. De dienstplicht staat nog steeds.
Zelfs de opkomstplicht is er nog steeds. Deze is slechts opgeschort.

Net zo'n onzin als wanneer ze weer eens een appel doen op het herinvoeren van de inkomensafhankelijke zorgbijdrage die nooit weggeweest is.

Een belachelijk onderwerp aansnijden waar toch niets aan te veranderen valt, zodat ze onopvallend op de achtergrond nog impopulairdere maatregelen kunnen doorvoeren of je land nog verder kunnen weggeven aan Brussel en uitkeringsopportunisten.

ZKH EénOog | 03-07-16 | 12:05

Kan het leger in zeg 14 maanden tot 2 jaar een levenlang Islamindoctrinatie, woestijncultuur, en de eerste schreden op het geweldspad wegwissen?
.
Ik denk van niet en dus lijkt me militaire dienstplicht onwenselijk. Immers, een vijand van kennis, kunde, en wapens voorzien is
.
Dienstplicht in de vorm van het graven van een breed grenskanaal langs onze grenzen wil ik wel overwegen. Gaat ook niet helpen met de indoctrinatie maar dan hebben we wel een eerste bouwsteen van een old skool hermetisch afgesloten grens.
.
En een paar jaar rust in stadswijken. Niet onbelangrijk want wordt vaak even vergeten in de discussie. Vele honderdduizenden Nederlanders gaan gebukt onder kleine en grote terreur van zulks, en niet te vergeten de drukkende terreur van de politiekcorrecte kerk als je daar iets van zegt.
.
Ik verwacht ook leiderschap in deze. De eerste lichting zal in het kader van dit leiderschap dan ook de kinderen van alle partijbelidmaatschapten in dit land moeten bevatten. Overigens niet alleen in het kader van leiderschap hoor. Ik vermoed dat een beetje character building wel goed is voor deze doelgroep. Immers papa en mama zijn behoorlijk beperkt op dit terrein en kunnen best wel hulp gebruiken.

Parel van het Zuiden | 03-07-16 | 12:04

De dienst(opkomst)plicht weer invoeren, is om twee redenen een zeer slecht idee:
1) het enige wat je daar leert, is zuipen en lanterfanten. Wie denkt dat je daar discipline wordt bijgebracht, heeft te veel films gekeken.
2) ook in het leger kunnen ze helemaal niets met probleemjongeren. Die werden destijds allemaal buitengewoon dienstplichtig gesteld, of ze kregen S5.

bintang | 03-07-16 | 12:01

@sennholz | 03-07-16 | 11:53
Wat mij betreft schoppen ze beide seniele Eurofielen direct achter de geraniums.
Uiteraard met standaard AOW, piyama dagen en 72 uurs luier.

necrosis | 03-07-16 | 12:00

Is het zo moeilijk,om dit soort tuig vast te zetten.Waarom kan dat niet? Of nog beter ,het land uit gooien,laten zien dat Nederland dit niet duld .Te gek voor woorden.In Veghel intimideert straat tuig niet van hier,de bewoners.Die durven niet meer de straat op .Stel je maar voor al 6 jaar lang .Wie heeft er dan buiten dat tuig gefaald ? Onze regering ,die Burgemeester van Veghel en de Politie ? Omdat dat tuig maar laten rondlopen .Zet ze vast of gooi ze het land uit ,met de familie erachteraan.Harder door grijpen tegen dat spul.Die denken echt dat ze alles kunnen maken hier.Komop zeg.

altijdfeest | 03-07-16 | 11:59

@Evocatus | 03-07-16 | 11:18
Maar je verdedigt je land niet meer in de huidige situatie. je verdedigt de denkbeelden van die EU club. En ik vermoed dat er maar weinigen willen sterven voor de EU.

Mark_D_NL | 03-07-16 | 11:57

@necrosis | 03-07-16 | 11:42
Erger nog: de meeste Ministers van Defensie van de afgelopen tig jaar hebben geen enkele militaire ervaring, zelfs geen dienstplicht. We moeten terug naar de jaren '80 om een (voormalig) officier tegen te komen...

Guido | 03-07-16 | 11:57

@Eparchus | 03-07-16 | 11:53
-
Wat zúllen ze schrikken van dat 'pang-pang'geroep...

bisbisbis | 03-07-16 | 11:56

Tuig dat ons haat op onze kosten op gaan leiden, zodat ze ons later professioneel en getraind aan kunnen vallen.
Kom.... ipv stenen geven we ze mitrailleurs!
Collectieve zelfmoord noem ik dat.

Schietmijmaarlek | 03-07-16 | 11:55

@Bennie Boos | 03-07-16 | 11:47
Zorgzaam?
Gewoon een kamertje van 2x2 meter, een eenvoudig bed, een wasbak en verder niets.
Behalve dan de dagelijkse promillage-meting.

necrosis | 03-07-16 | 11:54

Goed idee trouwens om radicaal islamitisch tuig gratis militaire training (en dus ook wapentraining) geven. What could possibly go wrong....

Synthese | 03-07-16 | 11:54

Misschien is het tegenovergestelde beter: het leger inzetten tegen die pisbakken.

Eparchus | 03-07-16 | 11:53

@necrosis | 03-07-16 | 11:38
liever juncker dan zo'n gevaarlijke grijze muis als van rompuy!

sennholz | 03-07-16 | 11:53

Wellicht is het ook een idee om overvallers bij de Nederlandse Bank aan de slag te laten gaan.
Alle pedofielen kunnen dan zwemleraar voor schoolzwemmen worde, pyromanen bij de brandweer (ja ik weet het), verkrachters als sekstherapeut en Samir A., Mohammed B. en Volkert van der G. bij de aivd.
Oftewel Buma maakt hier even een flinke blunder waar hij wat mij betreft zijn excuses wel voor mag aanbieden aan de mensen die zich dagelijks inzetten voor defensie, en dan bedoel ik niet Schoeversmiep.

Cuyahoga | 03-07-16 | 11:53

Herinvoering dienstplicht kost 5 tot 7 miljard? Dats knap, voor een plicht die namelijk nogsteeds geldt.
De dienstplicht is nooit afgeschaft, alleen de opkomstplicht is 'uitgesteld'.
www.rijksoverheid.nl...
Synthese | 03-07-16 | 11:43

Die miljarden zullen wel kloppen. Zo ongeveer alle kazernes die we half jaren 90 nog hadden zijn nu cultureel centrum acz oid.
Alles is weg we zijn nog veel weerlozer dan aan de vooravond van wo2.

IkWilOokWatZeggen | 03-07-16 | 11:52

Die ‘raddraaiers die met stenen gooien’ zijn doorgaans ook grote fans van de Islamitische Staat. Als je die in het leger opneemt, haal je de vijfde colonne binnen. Persoonlijk heb ik liever geen leger dan een leger dat met de vijand sympathiseert.

MAD1950 | 03-07-16 | 11:51

Wel ja joh, zet al dat allochtone tuig bij elkaar in een groep, geef ze wapentraining, hallal vreten op hun verzoek, lekker douchen in hun onderbroek, en je zal meemaken hoeveel respect ze als groep voor elkaar krijgen, en zich te buiten gaan aan diefstal van wapens, munitie en alles wat Hennis netjes voor ze aanschaft.
Zet daar ook nog wat autochtone jongens bij, die hun opleidingen of bijbaan hiervoor moeten opgeven, en je zal de intimidaties en bedreigingen niet meer kunnen tellen na een maand.Alle autochtone tokkies krijgen ineens last van het Tarzan syndroom, en gaan nog sterker ruiken dan ze nu al doen,en zullen de wiet en xtc handel een boost geven binnen defencie En oh ja, meisjes moeten ook, maar dat zullen geen hoofddoek dragende zijn want die worden voor die tijd door ome Alie of Ome Mo met jong geschopt om vrijstelling te krijgen. Dus zijn alleen de autochtone meiden de pineut om in de loverboy afdelingen van Hennis te dienen als onderleggertjes van Korporaal Hassan. Rot toch op met dit achterlijke plan.
Iedere weldenkende Nederlander die niet wegkijkt weet wat de realiteit zal worden.

deraderendraaien | 03-07-16 | 11:51

Buma is natuurlijk een dikke praatjesmaker en de laatste op wie je moet stemmen, maar in principe ben ik het wel met hem eens dat dienstplicht voor raddraaiers wel degelijk een positief effect op de maatschappij kan hebben. En ja, het drukt inderdaad misschien een beetje op onze defensiebegroting, maar dat bedrag verdienen we dubbel en dwars terug met besparingen op onze justitiebegroting. Een houten barak met stapelbedjes en een drillsergeant is nog altijd vele malen goedkoper dan een cellenblok met een dozijn bewakers.

VanBukkem | 03-07-16 | 11:50

Op zich vind ik dienstplicht een interessant idee dat problemen kan oplossen, maar de versie ervan die Buma presenteert is uiteraard onzin. Als je het invoert, dan voor iedereen, niet alleen voor raddraaiers.

Russells Teapot | 03-07-16 | 11:47

Die vent moet dringend opgenomen worden in een ontwenningskliniek.
necrosis | 03-07-16 | 11:38

Niet zo zorgzaam voor die lamlul.

Bennie Boos | 03-07-16 | 11:47

@joost2 | 03-07-16 | 11:41
-
Dienstplicht heet niet voor niets zoals het heet. Er is geen keuze om zoon- of dochterlief wel of niet te laten vertrekken, wie niet verschijnt heeft -zelfs in vredestijd- een probleem.

bisbisbis | 03-07-16 | 11:46

Al die miljarden gaan naar de opvang economische gelukszoekers waaronder terroristen. Ten koste van het leger en ten koste van de zorg. Buma is een gevaarlijk incompetente politicus met abject gevaarlijke domme ideeën.

Rheia | 03-07-16 | 11:46

Zou Buma teveel giftige mosselen en oesters hebben genuttigd uit de afgesloten bekkens in Zeeland? W aardoor z'n toch al geringe denkvermogen verder is aangetast. Er is maar een passende remedie en dat is opsluiten in jeugddetentie, staan cellen genoeg leeg. Maar ja met ook zo slapjanus CDA burgemeester uit Ede gaat dit niet echt lukken. Buma weer effe blij is weer in het nieuws geweest met zijn krakkemikkige partij met gratis zendtijd. De beste man denkt en heeft nog steeds ideeën uit de vorige eeuw. Kan zich beter druk maken over de pensioen pot die de politiek onder EU voorzitterschap van zijn collega Rutte heeft verkwanseld aan Brussel, als goedmakertje voor zijn faal als tijdelijk voorzitter van de EU. Rutte heeft zich hiermee alvast van een baan verzekerd, alles met goedkeuring van de CDA.

Goedverdoemme | 03-07-16 | 11:45

Helder verhaal; spijker op de kop! (Buma wil zijn Lubbers-gehalte wat verhogen...)
En stuur raddraaiers maar naar een cursus bloemschikken of eo-bijbellezen of zo (en iig NIET naar kickbock- of schietles!!!)

Aristotalloss | 03-07-16 | 11:45

Als sinds Lubbers' jaren '80 komt het CDA in de aanloop naar verkiezingen met plannen in de trant van werkkampen voor jeugdige boefjes. Nu dus dienstplicht. Alsof we zitten te wachten op een bataljon ongemotiveerde klootzakjes met een Islamitische achtergrond. Het kost het dubbele aantal manschappen om die gastjes in de gaten te houden als ze bij de eerste de beste missie in het midden-oosten massaal deserteren en overlopen.

Ravissant | 03-07-16 | 11:45

Als we dan toch het tuigh enigszins willen opvoeden, dan herinvoeren we de Tuchtschool, die we dan i.h.v. de Tuighschool noemen. De vrinden met het IQ van een langzaam denkende zeeanemoon afkomstig uit (hier etnisch profileren)laten we liever niet met wapens paraderen; de knoet erover.

Leeuwarder | 03-07-16 | 11:43

Herinvoering dienstplicht kost 5 tot 7 miljard? Dats knap, voor een plicht die namelijk nogsteeds geldt.

De dienstplicht is nooit afgeschaft, alleen de opkomstplicht is 'uitgesteld'.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/defe...

Synthese | 03-07-16 | 11:43

@mallekater | 03-07-16 | 11:34
De meeste politici zijn nooit in dienst geweest.
Zwakke rug
Slappe knieën
Platvoeten
Bedplassen
Etc.

necrosis | 03-07-16 | 11:42

Er is helemaal geen probleem met jongeren in het algemeen. We weten allemaal uit welke hoek 90% van al dat vandalisme komt. Dus om het werkelijke probleem te kunnen blijven ontkennen en vermijden moeten alle jongeren maar weer in dienst. Politiek anno 2016.

Bytemaster | 03-07-16 | 11:42

Als je deze kutmarokkanen en ander kutvolk dat de straten onveilig maakt in tuchtkampen wil stoppen om ze te heropvoeden met militaire discipline, be my guest. Maar dan volkomen seculier, én zet ze niet in voor 'slands veiligheid. Het kan niet zo zijn dat ze worden gebruikt als bezuinigingsmaatregel op onze strijdkrachten, zoals werkelozen nu via de participatiewet verdringing op de arbeidsmarkt veroorzaken omdat ze worden ingezet als gratis arbeid.

Adversary | 03-07-16 | 11:42

II. In feite bestaat de dienstplicht nog wel.
Maar de opkomstplicht is afgeschaft.

Ook dit geeft weer te denken.

De overheid heeft de mogelijkheid om bij een escalatie, c.q.uitbreken van een oorlog, de opkomstplicht ogenblikkelijk in te voeren en alsdan onervaren, niet met wapentuig bekende jongeren alsnog in dienst op te roepen.

Zou U uw zoon of dochter dan naar dienst laten vertrekken, terwijl ze nog nooit een pistool van dichtbij gezien hebben?
Lekker oorlog voeren wordt dat dan. Kanonnenvlees is het dan.

Het geeft de belachelijkheid weer van deze wet.

joost2 | 03-07-16 | 11:41

@meesteres | 03-07-16 | 11:27
Ik denk dat hij zich versprak, maar dat verbaast me niets.
Hij schijnt te ontbijten met cognac.
Die vent moet dringend opgenomen worden in een ontwenningskliniek.

necrosis | 03-07-16 | 11:38

Waarom moeilijk doen, het echte wachten is op een EU-dienstplicht die gefinancierd zal worden met federale belasting. En je pensioenopbouw.

Nu iets anders | 03-07-16 | 11:38

Wat valt er uberhoud nog te verdedigen als je land zo word weggegeven denk niet dat er nog veel mensen zijn die nog voor dit land willen vechten gewoon omdat we onze identiteit kwijtraken en verdeelt zijn.

Sjonie01 | 03-07-16 | 11:36

Buma himself is nooit in dienst geweest, hij heeft zich met behulp van een bevriende arts laten afkeuren.... dus de eikel weet niet eens waarover hij het heeft.

mallekater | 03-07-16 | 11:34

Sympathiek idee. Uitvoerbaarheid is helaas een tweede. En áls wij zoiets ooit invoeren, dan graag ook meteen iets voor jongdames er bij - gezellig bejaarden wassen, ofzo.
-
Heb geen momentde illusie dat het 'beroeps-'leger zoals wij dat nu in Nederland kennen in enig opzicht beter of slechter zou zijn dan het staande, territoriale dienstplichtigenleger dat wij er ooit op na hielden. Een leger houdt je er op na om je grondgebied te verdedigen.
-
Die paar zandbakpolitieagenten die wij er nu op nahouden dienen hooguit om de wereld te laten zien wat voor een fantastisch land wij zijn (als de VN ons niet verraad)

bisbisbis | 03-07-16 | 11:33

meesteres | 03-07-16 | 11:27
Duh, gisteren ook al op GS bij Feynman.
Bovendien was het een verspreking van een dronkelap met dikke tong.

Conan de Rabarber | 03-07-16 | 11:31

@jopie1 | 03-07-16 | 11:13
Ik heb destijds met @Pius heel wat gediscussieerd over kickbokslessen voor allochtonen.
Zijn mening: ik breng ze respect bij.
Mijn mening: met die training kunnen ze hun slachtoffers nog wat harder in elkaar rammen.
Pius heeft het opgegeven, en ik blijf bij mijn woorden.
Een aangepaste cel voor 30 man en geen enkele vorm van vermaak.

necrosis | 03-07-16 | 11:30

En er vervolgens geen misverstand over laat bestaan dat ‘raddraaiers die met stenen gooien’ in de gevangenis thuishoren en nergens anders.
Bas Paternotte | 03-07-16 | 11:00 | Link | 10 reacties |

Beter dat het raddraaien wordt voorkomen doordat ze wat dicipline bijgebracht worden.

En fijn, leuke spierballentaal. Raddraaiers moeten in de gevangenis. En leren ze daar iets van of worden ze daar alleen maar erger van? Zit er uberhaupt wel zo'n stenengooier in het gevang? En drogreden dus, gemakkelijk scoren zo op de zondagochtend.

Als ouders hun kind niet opvoeden, laat de staat het dan maar doen.

Die jochies zonder enige respect tegen wie dan ook, precies die gaan onderuit in dienst.
En passant wordt die krijgsmacht ook nog eens uitgebreid.
Kunnen we bijvoorbeeld- ik noem maar een dwarsstraat- de grenzen mee controleren.

En ja pech leger kost geld, maar beveiliging is het primaire bestaandsrecht van een staat. Als inwoner betaal je belasting en daar mag je veiligheid voor terug verwachten.

IkWilOokWatZeggen | 03-07-16 | 11:29

Overigens die stenengooiers zag ik graag in een opvoedingskamp in de buurt van Kolyma samen met wat politieke schurken, zoals Bush, Cheney, wat Daesh-opperhoofden, Obama dronekoning en nog meer politiek tuig. Dat zijn trouwens de echte grote schoften in de wereld. Voor hen eigenlijk alleen de strop??
Salut! Evocatus

Evocatus | 03-07-16 | 11:26

De vraag die ik mijzelf stel is: " zou de jeugd tussen de 18 en 20 er slechter van worden om wederom verplicht in dienst te moeten gaan?
Was het in de tijd van onze grootouders - toen de dienstplicht nog gewoon bestond - slechter of beter??

Elk voordeel heeft zn nadeel, we weten wie dit zei.
Ik denk dat ze er beter uitkomen.
Niet alleen de keiharde discipline, de kameraadschap en de automatische saamhorigheid is voor onze huidige jongeren goed denk ik, zeker gezien de uitwassen in onze huidige maatschappij vandaag de dag.

Veel belangrijker vind ik het militaire aspect.
Onze krijgsmacht werkt op halve kracht momenteel.Met alles!
We moeten er rekening mee houden dat, gezien de huidige conflicten in de wereld, moorden en terreur die ons dagelijks voorbij komen en zelfs oorlogen niet meer uit te sluiten zijn, dat we ook met de dienstplicht onze krijgsmacht versterken.

Aan het falende beleid van die mevr. de minister Hennis moet ook eens een einde komen, die snapt er niks van en er moet veel meer geïnvesteerd worden in moderne wapens .
We moeten ervoor waken, dat we niet weer een " houten geweertjes" leger krijgen, zoals in 1940.
Ons leger moet zo groot mogelijk zijn met al het geavanceerde wapentuig en informatie gebied, wat er maar is om b.v. de terreur in deze wereld niet alleen tegen te gaan, maar ook te vernietigen.
Daarom zou ik voor de wederinvoering van de dienstplicht zijn.
En die mevrouw van de vakbond voor militairen moet zich gaan zitten schamen, die hebben nooit iets bereikt, dan alleen maar "pamperen die zaak"!
En.. komt er geen ellende, dat zullen we beslist een betere jeugd er voor in de plaats krijgen.

joost2 | 03-07-16 | 11:25

@Mark_D_NL | 03-07-16 | 11:11
Een hele tijd geleden zag ik een filmpje waarin Afrikaanse strijders een aap (een echte aap dus) een automatisch geweer gaven.
Die begon gewoon in het wilde weg te schieten.
www.youtube.com/watch?v=spAImEvJpJg
Volgens mij is je IQ dan nog lager dan je schoenmaat.

necrosis | 03-07-16 | 11:25

@conan
Ho even, ik wil die gasten niet in de natuur tegenkomen, de laatste mocrovrije zone.

compitaal | 03-07-16 | 11:24

Of trek ze een zak over de kop en gooi ze voor de deur van het vreemdelingenlegioen.

Conan de Rabarber | 03-07-16 | 11:23

Beter verplicht lidmaatschap van de woudlopertjes en de padvinders dan. Mijn gott Buma, investeer in heropvoeding, internaten en gestichten. Laat dat beetje leger dat we nog hebben waardig afsterven.

Conan de Rabarber | 03-07-16 | 11:21

@jopie
Idd, dienstplicht voor schooiers is kickboksen 2.0, uiterst onverstandig.

compitaal | 03-07-16 | 11:19

Als journalist dient u precies te zijn: De opkomstplicht is opgeschort bij mijn weten. De dienstplicht bestaat nog steeds.

Ik vind het uitstekend als er een discussie op gang komt over de dienstplicht. Dat Nederlanders bereid moeten zijn hun land te verdeigen lijkt mij een prima uitgangspunt. De wazige ideeën van Buma zijn een beginnetje wat vooralsnog tot niets leidt, maar een beginnetje is er tenminste.

Inderdaad het zijn moedige beroepssoldaten die in het buitenland via de NAVO vooral de Amerikaans belangen. Je bent er in de eerste plaats om je land te verdedigen, hetgeen internationale samenwerking niet uitsluit.
Salut! Evocatus

Evocatus | 03-07-16 | 11:18

@Pjotrans | 03-07-16 | 11:02
Ik wil geen rel-mocro's of klikturken in het Nederlandse leger.
Ze zijn niet loyaal en zullen dat ook nooit worden.
Oke, er zijn uitzonderingen zoals die jonge soldaat van Marokkaanse komaf die meevocht tijdens Dutchbat, waar hij sneuvelde.
De bagger die (postuum) over hem werd uitgestort op fora als Mocro.nl waren zo ziek dat ik niet eens een linkje plaats.

necrosis | 03-07-16 | 11:17

Zo wereldvreemd is het idee niet. De Britten, met al sinds jaar en dag een beroepsleger, gaven/geven criminelen al veel langer de keus: of de bak of het leger. Het halve pararegiment draait erop.

Dat is wat anders dan een algemene dienstplicht, daarvoor is het nu demografisch echt te laat. Dat is jammer want zelfs ondergetekende (84-4) is er bijna een kerel van geworden.

Rest In Privacy | 03-07-16 | 11:17

Het is geen slecht plan om de Nederlandse jeugd weerbaar te maken, leren een geweer vast te houden en om te gaan met guerilla tactieken.

Dubbele paspoorthouders worden vrijgesteld van dienstplicht want de vijand moeten we natuurlijk niet trainen.

rode peper | 03-07-16 | 11:17

Ik neem ook geen stenengooiend tuig aan in mijn bedrijf.Die gooi je inderdaad in de bak.

van stampij | 03-07-16 | 11:15

Nu nog een belachelijk voorstel van Buma, straks een richtlijn van z'n vriendjes uit Brussel.
Want linksom of rechtsom, hun grote EU leger zal er komen.
Let maar op!

deraderendraaien | 03-07-16 | 11:14

kijk, in dienst leren ze met wapens omgaan dat moet je helemaal niet hebben net zoals met kickboksen waar de nederlander voor betaald,en dat al zal tegen je gebruikt worden.

jopie1 | 03-07-16 | 11:13

Je zou met alle verkiezingsrethoriek bijna vergeten dat er ook nog jongeren zijn die wel een opvoeding hebben genoten.

solcama | 03-07-16 | 11:13

Ik zou me niet veilig voelen op mijn dienstplicht met die semie jihadies erbij met een UZI in hun klauwen. Alleen het idee al. Ze doen net of die stenengooiers Hollandse jongens zijn.

Fapfap | 03-07-16 | 11:12

Ze moeten gewoon eens gaan beginnen met het aanpakken van de ouders. Niet steeds afschuiven op school, jeugdwerkers, buurtcoaches, straatcoaches, militaire dienst.

zonder_moeite | 03-07-16 | 11:12

Boma snapt er werkelijk niets van. Buiten het feit of het verstandig is om Moslims met een iq van 50 een wapen te geven. Mag Boma tevens zijn eigen kinderen laten gebruiken als bommenvlees voor de EU en Juncker.

Mark_D_NL | 03-07-16 | 11:11

Ik vind het wel redelijk om onze EU uitgaven ook te telen als defensie uitgaven. Denk dat we dan die 2% wel halen.

W_F | 03-07-16 | 11:09

Primair uitgangspunt zou natuurlijk moeten zijn dat je investeert in Defensie (bv door herinvoering van de dienstplicht) in het kader van landsverdediging. Militaire dienstplicht als vorm van "samenbindmiddel" voor jongeren is hooguit een bijkomend voordeel. Daarbuiten moet je je serieus afvragen of het aanleren van vaardigheden in het omgaan met wapens, explosieven en tactieken wel verstandig is bij potentiële uitreizigers (en latere terugkeerders!) naar conflictgebieden.

PietGeniet | 03-07-16 | 11:09

@Bas Paternotte
Die laatste zin is de waarheid als een koe.
Wil ik er nog aan toevoegen dat er geen tv's, Playstations en ander vermaak in de cellen moet komen, maar gewoon zoals die lieden gewend zijn: met 30 man in één cel, een gat in de grond waar ze hun behoeften kunnen doen en water en brood als maaltijd.
Mensen die zich op dergelijke manier misdragen, kunnen wat mij betreft niet hard genoeg aangepakt worden.

necrosis | 03-07-16 | 11:09

Als er met dienstplichtigen mag worden gegooid tijdens trainingen zie ik wel positieve kanten.

Pjotrans | 03-07-16 | 11:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl