Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gesprek op Niveau: Jan Roos en Jan Jaap de Ruiter

Wekelijks elke week op de doordeweekse donderdagavond. De nietsontziende interviewrubriek Gesprek op Niveau. Jan Roos praat 1 op 1, oog in oog én op locatie in ons schitterende Nederland met een actuele gast uit het nieuws, de media en de opinies. Deze week: Arabist Jan Jaap de Ruiter. Schrijft overal van Nieuw Wij tot TPO en over alles van de PVV tot de Marokkaanse medelander. Onderwerp du Jour is natuurlijk de ramadan. Voor de één een maand van vasten en bezinning, voor de ander een trigger warning om in de islamwerende safe space te kruipen - en voor de media vooral een proxysmoesje om eindelijk eens een vrolijke safari te kunnen maken langs de rare religieuze gewoonten van een apart soort Nederlanders die een geloof bij zich dragen dat de rest van het jaar vooral negatief in het nieuws komt (en tijdens de ramadan eigenlijk ook). Jan wil weten hoe dat allemaal zit. En Jan Jaap de Ruiter legt dat geduldig aan hem uit.

Reaguursels

Inloggen

Jammer dat Jan niet de goede vragen stelt. Had ik ook niet van hem verwacht. Een vraag aan deze man was geweest waarom in Islamitische landen altijd extremistische denkbeelden de boventoon voeren. Als dit een kleine groep zou zijn, wat zijn de mechanismen volgens Ruiter die er voor zorgen dat deze dominant worden. En vooral waarom hij denkt dat dit niet in Nederland zal plaatsvinden. Het gaat dus niet om het geweld, maar om de denkbeelden. Zogenaamd gematigden plegen geen aanslagen, maar zijn ze wel eens met deze aanslagen. Zijn ze eens met de redenen waarom deze aanslagen gepleegd worden. Zijn ze eens met de strenge regels van de Islam. Natuurlijk zijn bijvoorbeeld in Molenbeek niet alle moslims terroristen. Maar het is bekend dat zonder de hulp van de gemeenschap deze terroristen zich niet kunnen ontwikkelen. Waarom onderdrukken moslims in de wereld groepen niet-moslims op geweldadige en juridische wijze (Christenen)? Waarom zou dat niet hier kunnen gebeuren? Welke aanwijzing heeft hij hiervoor?

roze_bril | 11-06-16 | 12:19

Toen ik bij de baas filmpje aanklikken dee schrok ik beetje van de tijd half uur nu op WiFi oke linkse lul ik snap het
Na kijken filmpje oke misschien heeft iedereen gelijk
Maar hoop ondertussen dat onze regering Ukraine uitlag negeerd zodat ik snel raketwerpers en machine geweren kan importeren als linkse lul zich al beetje zorgen maakt (sorry voor me kut Nederlands het is laat en bier tijd plop)

Poldergek | 11-06-16 | 00:00

Je ziet het Jan (Roos) volgens die professor is er gewoon geen ene flikker aan de hand. Komt goed, maak je vooral geen zorgen.

zwartepoes7087 | 10-06-16 | 18:28

Wat een hielenlikker is die Jan Jaap de Ruiter toch. Lijkt wel een politicus. Zodra er een een richtte vraag gesteld werd ging hij er om heen draaien. Wat een verschrikkelijk mannetje.

Neelix99 | 10-06-16 | 16:30

president osama | 10-06-16 | 14:42 Het probleem met de islam is dat in de wereld van de islam de andersdenkende geen plaats heeft, behalve dan als uit te buiten slaaf. Karl Popper stelde reeds in ‘de open samenleving en haar vijanden’ dat we van alles en nog wat moeten tolereren aan wereldbeschouwing, zolang men maar aanspreekbaar is voor kritiek, open staat voor redelijke discussie en niet aan komt zetten met geweld en terreur. Het probleem met de islam is dan dat die islam niet open staat voor kritiek, niet open staat voor redelijke discussie, en al snel komt aanzetten met geweld en terreur. En dit maakt dat tegenwoordig een toenemend deel van de wereldbevolking een probleem ziet in de islam.

notamused | 10-06-16 | 16:18

@DearMud | 10-06-16 | 12:11 "Ik ben echter niet zo optimistisch als de heer De Ruiter. Onze samenleving kan het nu al niet 'hebben'…"
.
Inderdaad. Want welke samenleving (en welke cultuur) kon het wel hebben en dus zichzelf blijven? Daar zijn nauwelijks voorbeelden van. Er kan hoogstens langs elkaar heen geleefd worden, tot ook dat fout gaat. Denk aan de partitie van India: "It is extremely difficult to appreciate why our Hindu friends fail to understand the real nature of Islam and Hinduism. (...) The Hindus and Muslims belong to two different religious philosophies, social customs, and literature[s]. They…belong to two different civilisations which are based mainly on conflicting ideas and conceptions. (…) To yoke together two such nations under a single state, one as a numerical minority [moslims] and the other as a majority [hindoes], must lead to growing discontent, and finally, destruction of any fabric that may be so built up for the government of such a state." (Muhammad Ali Jinnah, 1940) www.columbia.edu/itc/mealac/pritchett/...

ben kokhals | 10-06-16 | 15:38

notamused | 10-06-16 | 13:59 Feit is dat moslims in het midden oosten vooral elkaar bevechten en dat die religie zo verdeeld is als maar kan. Islam is niet mijn gedachtengoed, maar het christendom en elke andere religie of -isme evenmin. Het zijn allemaal bedenksels die los staan van de realiteit en iedere aanhanger ervan is in feite een slaaf van z'n eigen ideeën.
Als je vanuit nationalistische ideeën de moslim bestrijdt ben je niet anders dan een moslim die zich tegen het westen keert. Beiden plaatsen een idee boven de realiteit. Feit is dat we allemaal mensen zijn. Het zijn de ideeën die ons verdelen en tegen elkaar opzetten. Blijkbaar vinden we ideeën zo belangrijk dat we er voor moorden, etc.

president osama | 10-06-16 | 14:42

Onze professor weet islamitische stromingen te vinden die niet gewelddadig zijn, helaas worden die niet aangehangen hier of in NL, of in Europa. Naief positivisme 'met al dat geweld zullen de moslims toch wel na gaan denken'. 'Je maakt mij niet wijs'.

bijna_raak | 10-06-16 | 14:41

Heel goed interview. Deze JJdR redeneert als een utopist van de oude stempel ("cultureel marxist"). Die ziet de wereld niet zoals die is, maar zoals hij wil dat die is. Tegenspraak is in zijn linkse oren dan net zoiets als afvalligheid, en vervelende kwesties gaan onder het tapijt. Dit gaat ook op voor zijn oppervlakkige interpretatie van de moslimse geschriften. De man is dus geen wetenschapper en ook al geen intellectueel. Vandaar dat hij tussen neus en lippen door suggereert dat "populisten" in zijn ogen vergelijkbaar zijn met salafisten. Hij begrijpt er werkelijk helemaal niks van.

ben kokhals | 10-06-16 | 14:38

president osama | 10-06-16 | 12:58 Het probleem met de islam is dat de islamitische doctrine via hersenspoeling enorm veel moslims ertoe brengt om andere mensen te mishandelen, te vermoorden, op te blazen, enzovoort – zie het nieuws elke dag. En dit maakt dat een steeds groter deel van de mensheid gaat denken dat er iets ernstig mis is met die islam. Daarbij valt het op dat moslims nauwelijks in staat zijn tot zelfkritiek, wat dan het idee bevordert dat de islam mensen tot geprogrammeerde slaven maakt, ongeveer wat je ziet bij mensen die lid zijn van een destructieve sekte. De westerse cultuur is op dit moment vanwege cultuurrelativisme heel coulant met de islam, maar in China worden islamfanaten fors aangepakt, en in Japan worden moslims zelfs geweigerd het land binnen te komen. Politiek gezien lijkt de stemming in de westerse wereld de kant op te schuiven naar die van China en Japan.

notamused | 10-06-16 | 13:59

@Lizio | 10-06-16 | 01:47
Tja, het gesprek was immers ook vrij inhoudsloos, een beetje op Azijnbodeniveau. Jan-Jaap waait met alle winden mee en zijn persoonlijkheid lijkt me erg gevoelig voor religie. Ik snap eigenlijk niet waarom hij zijn baard nog niet heeft laten groeien en nog niet in een jurk rondloopt, want hij spreekt geen kwaad woord over islam. In deze video was hij weliswaar iets kritischer, maar hij vloog mee op de wind van Jan Roos. Google 'm maar eens. lmgtfy.com/?q=jan-jaap+de+ruiter

Alexander des Burgus | 10-06-16 | 13:51

De enige vreedzame mohammedaan is een mohammedaan die is overleden of die zich bekeerd heeft tot het christendom, alhoewel je in het laatste geval rekening moet houden met mogelijke effecten van "the glorious four of deception": kitman, muruna taqiyya en tawriya.

Thomas333 | 10-06-16 | 13:34

@notaumused dank voor je lijst, zeer compleet!

thomas.hobbes | 10-06-16 | 13:19

De tekst van het nieuwe testament in de bijbel is ook pas 300 jaar na het begin van de jaartelling door de Romeinen vastgesteld.

president osama | 10-06-16 | 12:58

Jesaja | 10-06-16 | 12:31 Er zijn zeer veel aanwijzingen daarvoor (wetenschappelijk onderzoek van munten, historie en tekst) dat de islam is bedacht ter rechtvaardiging van roof en moord, en dat de tekst van de koran is bedacht ongeveer een eeuw nadat mohammed verondersteld wordt te hebben geleefd. Zie: Tom Holland, Robert Spencer, David Wood, Hamed Abdel-Samad, Bill Warner, enzovoort. Zie bijvoorbeeld: www.youtube.com/watch?v=kXf7uP9lhE8
En zie bijvoorbeeld: www.youtube.com/watch?v=nwo5xpO390k

notamused | 10-06-16 | 12:51

Islam is opgericht om het Christendom en het Jodendom te vernietigen.

Jesaja | 10-06-16 | 12:31

Of je nou gelooft in Islam, Christendom, kapitalisme, communisme, nationalisme of democratie, het zijn allemaal maar ideeën, bedacht door mensen. En iedereen die vanuit zijn geloof in een idee de wet aan een ander wil voorschrijven of geweld wil plegen doet precies hetzelfde.
In dat opzicht is er geen enkel verschil tussen de moslim, de christen en de kapitalist en communist.
Als je de misdaden van de roomse kerk beschouwt begrijp je ook niet waarom we nog een Paus in Rome tolereren, die nog een zetel in de VN heeft ook!

president osama | 10-06-16 | 12:31

Ik zou wel eens een discussie willen zien tussen Jan-Jaap de Ruiter en Wim van Rooy bijvoorbeeld. Jan-Jaap de Ruiter met z’n vergoelijkende, relativerende en in slaap sussende idee over de islam, en Wim van Rooy die zegt dat de islam een gevaarlijke fascistoïde ideologie is, die evenwel door postmoderne cultuurrelativisten steeds wordt goedgepraat. Maar ja, hoe gaat dat in Nederland opinieland? Als al ooit zo’n discussie door de politiek correcte redacties wordt toegestaan, dan kan je verwachten dat Wim van Rooy te maken krijgt met dus Jan-Jaap de Ruiter (het valt wel mee), plus nog een of andere professor immigratiezaken (méér immigratie van moslims), plus nog een woordvoerder van de moslimbroederschap (islam is liefde). Want ja, Wim van Rooy mocht eens gelijk krijgen.
-
“De westerse intelligentsia is wat de islam betreft in een soort merkwaardige krankzinnigheid vervallen.” “De houding van postmoderne intellectuelen ten opzichte van de islam, migratie en Europa is er een van blindheid voor het eigen blind zijn…” Wim van Rooy, Waarover men niet spreekt. Bezonken gedachten over postmodernisme, p. 258 en 632.
-
Hier Jan Roos in gesprek met Wim van Rooy: www.youtube.com/watch?v=9B4otYn63C8
-
Belangrijk punt is trouwens dat alles aan islam en islamgoedpraterij dermate gek is en wereldvreemd, dat het enige tijd neemt voordat je begrijpt hoe gek en wereldvreemd het eigenlijk is allemaal. En iedereen die zich erin verdiept, in die gekte en wereldvreemdheid, krijgt er op de duur de totale kots van, dat het je de keel uitkomt. Maar bedacht moet worden dat het hier een gekte betreft die stug doorgaat met het proberen steeds meer van ons leven te bepalen. Het houdt niet op. Niet vanzelf.

notamused | 10-06-16 | 12:27

mallekater | 10-06-16 | 09:54
Er was juist amper discussie, dat is het hele punt. Had liever een veel scherper gesprek gezien.
Beetje bagatelliseren, ja maar-en, hunnie deden het ook, etc.
Geen verfrissende zienwijze, visie, overtuigende argumenten of wat dan ook. Dat vlogmeisje van gister had meer inhoud.

Harry Turtle | 10-06-16 | 12:24

Wederom een goed gesprek, zeer prettig ook dat het iemand betrof waar we niet al bij voorbaat mee eens zijn. Net als met Asscher zorgt dat voor een interessante discussie. Sowieso prettig dat iemand van de linkse intellectuele hoek bereid is in gesprek te gaan met een vertegenwoordiger van de 'onderbuikers'.
Ik ben echter niet zo optimistisch als de heer De Ruiter. Onze samenleving kan het nu al niet 'hebben', er zijn legio voorbeelden dat de softe Nederlandse samenleving een poot wordt uitgetrokken, en laten we het niet over de grofgebekte kansenpareltjes hebben die ook weer vandaag te kijk zijn gezet.
De nogal makkelijke verwijzing naar het Christendom met 'dat boek staat ook vol geweld' wuif ik weg. Dat is de aandacht verleggen en doet niet ter zake. De barmhartige Jezus is trouwens pas ontstaan toen de Romeinen via Paulus eisten dat dat boek een beetje getweakt zou worden, voorheen was de figuur van Jezus de messias die met een groot leger de Romeinen het land uit zouden jagen. Logisch dat de Romeinen dachten 'dat motte we nie hebbe'. Helaas hebben wij tegenwoordig niet die realistische en praktische gedachtengang en laten we iedere extremist lekker zijn gang gaan. Hoeveel 'goede moslims' meneer De Ruiter ook kent, er stonden er genoeg te juichen na Bataclan.
Als we buigen, gaan we eraan, dus veel keus is er eigenlijk niet.

DearMud | 10-06-16 | 12:11

Goed gesprek, ben nog steeds aan het nadenken.

Doper | 10-06-16 | 11:06

Nooit geweten dat De Ruiter zo'n correcte rukker is, dank hiervoor Jan.

Hatröss | 10-06-16 | 10:36

De Ruiter vergeet er wel steevast iedere keer bij te vermelden dat die veelgenoemde vrij "interpretatie" (van de koran) helemaal niet vrij is, want die interpretatie is ook al voorgeschreven, die voorgeschreven interpretatie is namelijk de sharia. De Ruiter heeft alleen een punt als hij moslims kan aanwijzen die expliciet zeggen dat zij een islam zonder sharia belijden. En dat doet hij niet want dat kan hij niet: dat soort moslims bestaat namelijk helemaal niet.

J.Morika | 10-06-16 | 10:27

Tjongejonge, de reacties hier liegen er alweer niet om.
Vooral mensen die WEL zo'n beetje weten waar ze het over hebben worden liefst in de zeik genomen.
Dan doet Jan Roos dat fatsoenlijker, die gaat tenminste een gesprek aan.
Zo hoort het.
Wezenloos en redeloos schelden doe je maar thuis,- tot je partner de benen neemt.
Kijk ... een mening voor of tegen moslims (Ik ben ook geen liefhebber van de soort)... allemaal prima, maar wanneer je niet eens bereid( of in staat, wat me waarschijnlijker lijkt) bent een discussie daarover aan te gaan ben je een loser.
Niets meer of minder.
Jan Roos doet dit goed.

mallekater | 10-06-16 | 09:54

frank87 | 10-06-16 | 09:45

Inderdaad. Die jodenhaat bij de christenen bestaat al zo'n 60 jaar niet meer.

Lapin | 10-06-16 | 09:49

Leuk dat hij de christenen zo'n jodenhaat aansmeert. Hij heeft zeker al een tijdje niet meer naar de CU of de SGP geluisterd.

frank87 | 10-06-16 | 09:45

Ik kan het gewoon niet begrijpen; het wil maar niet binnenkomen; waarom verlaat je als moslim een land waar alles verloopt zoals je graag wilt om in een land te gaan wonen waar alles je tegen staat en waar je vervolgens alles naar het land van herkomst probeert te draaien?! Blijf dan gewoon weg! Iedereen blij.

Maria.1 | 10-06-16 | 09:34

@Homo homini lupus | 10-06-16 | 09:06
.
Dank voor de exegese, hoef ik het niet nog eens te doen. Je stipt precies de dualistische pijn in de islam aan. Moslims vertellen graag aan de onwetenden dat de islam ook Jezus kent, maar niet alle gruwelijkheden die in de koran later aan de anders gelovigen wordt toewenst. En al helemaal niet dat je er weer uit kunt stappen.

Piet Karbiet | 10-06-16 | 09:33

"Ik mis Hans Jansen..... verdoeme wat een gemis.
Onze man in Mockba | 09-06-16 | 22:40"

Niets aan toe te voegen.

t.zeefje | 10-06-16 | 09:13

Eerlijkgezegd, een gemiste kans - net als bij het Oekraïne referendum. Jan Roos weet de juiste discussie op tafel te brengen, maar weet te weinig van het onderwerp. Koran is niet de (echte) issue, de Koran in combinatie met de Soenna (Sira + Hadith) wél. De Koran zegt dat Mohammed het voorbeeld is van de perfecte Moslim wiens voorbeeld nageleefd moet worden. Als je dan het oorlogzuchtige, wrede en narcistische leven van Mohammed leest, dan weet je wat de Islam is/moet zijn. Isis = Islam. De "gematigden" zijn geen goede Moslim - dat staat in de Koran. De Islam kent regels voor Moslims onderling en nog veel meer regels voor Moslims versus Kafirs en die zijn niet tolerant, barmhartig, etc.
Ten slotte, Jan Roos, in de Koran staat dat de oudere verzen zwaarder tellen dan de vroegere verzen. Guess what? De vroege teksten uit de Mekka-Koran bevatten de tolerante/religieuze teksten, waar Mohammed niet succesvol mee was en de latere Medina-Koran gaat over het na te volgen (politieke/oorlogzuchtige) succes van Mohammed. Tegen ons, Kafirs, wordt te pas en te onpas geciteerd uit het tolerante stuk, maar die is overruled door latere teksten - en dat weten wij niet. Dit is Jihad van het woord. Korte toelichtende tekst uit de Hadith "War is deceipt". Islam apologisten zijn ook gewoon Kafirs, maar helpen wel met de Jihad (useful idiots).
Tip: download een paar PDF"s van Bill Warner and you will know all you need to know..

Homo homini lupus | 10-06-16 | 09:06

Wordt zijn leerstoel eigenlijk ook gefinancierd door sultanaat Oman? Net als bij de 'Hoogleraar Islam' Maurits Berger in Leiden? www.leidenuniv.nl/nieuwsarchief2/2044....
Dat is net zoiets als een Leerstoel Longkanker, gefinancierd door Marlboro.

Piet Karbiet | 10-06-16 | 09:04

Jan Jaap benadrukt steeds dat er ook goedwillende, vredelievende moslims zijn. Hij vergeet echter dat de druk op hen enorm groot is.
Maria.1 | 10-06-16 | 08:35
.
De zwijgende meerderheid van "goedwillende"moslims zal zich als één man achter de fundamentalisten scharen zodra de tijd daar is.
.
"Er bestaat geen gematigde islam. Islam = islam; koran = koran.
De moskeeën zijn onze kazernes, de koepels onze helmen, de minaretten zijn de raketten en de gelovigen zijn onze soldaten".
Uitspraken van Erdogan.
.
Ook daarvan heeft de Ruiter natuurlijk nog nooit gehoord. De man verblijft gewoon op een roze wolk maar het ergste is dat hij zijn onzin ook aan anderen verkondigt.
Wat had ik hem graag in gesprek gezien met Hans Jansen want die had binnen 5 minuten de vloer aangedweild met al die nonsens.
.
Laat de Ruiter eens een kijkje nemen op de site van Open Doors. Daar staan 50(!) landen vermeld waar NU christenvervolgingen plaatsvinden. Niet in 1500 maar NU. 99% van die landen zijn islamitisch.

Lupuslupus | 10-06-16 | 08:48

@Maria.1 | 10-06-16 | 08:43
Precies, dan blijft er één scenario overeind.

WaitingLine | 10-06-16 | 08:46

@WaitingLine | 10-06-16 | 08:39
We importeren alle ellende mee.

Maria.1 | 10-06-16 | 08:43

"We kunnen het aan!" doet me denken aan de 'Wij zijn met meer' uitspraak van Rutte. Als je maar lang genoeg buigt en/of wegkijkt, dan zullen ze ooit in de meerderheid zijn. En Jan Jaap zegt: de verdeeldheid onder moslims is groot. Kijk naar veel Islamitische landen waar geen dictator heerst, daar hakken sjiieten en soenieten elkaar de kop af. Wat denk je dat er gaat gebeuren in het conflict ontwijkende Nederland?

WaitingLine | 10-06-16 | 08:39

-weggejorist-

ikworstelengadouchen | 10-06-16 | 08:39

Jan Jaap benadrukt steeds dat er ook goedwillende, vredelievende moslims zijn. Hij vergeet echter dat de druk op hen enorm groot is.

Maria.1 | 10-06-16 | 08:35

Parel van het Zuiden | 10-06-16 | 07:39
Ja mogelijk, misschien heeft hij zelf kinderen? Dan doet hij zijn kinderen heel veel aan.
Maar ja, Jan Jaap de Ruiter wordt verblind door zijn ideologie.
Prof. dr. David Pinto schreef het al:
Prof Pinto - Jan Jaap de Ruiter is in de war
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/...

Ella | 10-06-16 | 08:28

@Eduardo- | 10-06-16 | 08:21
.
Herkenbaar. Doe dan ook gelijk het boekje 'De Woede en de Trots' van de Italiaanse schrijfster Oriana Fallaci. Die heeft nog tegen de fascistische dictator Mussolini geknokt en op bezoek bij Khomeini haar hoofddoek af.
www.nu.nl/algemeen/825833/italiaanse-s...

Piet Karbiet | 10-06-16 | 08:28

Piet Karbiet | 10-06-16 | 08:10
Dank je, gaat op de to-do lijst.
Munitie om mijn goedmens schoonmoeder om de oren te slaan met feiten en cijfers. (zij schiet bij minste of geringste kritiek onmiddellijk in de goedmens kramp)

Eduardo- | 10-06-16 | 08:21

@atheïstisch stemvee | 10-06-16 | 07:56
islam is geen religie, het is een kwaadaardige politieke ideologie.

necrosis | 10-06-16 | 08:14

@GerMonster
Misschien een maand lang van zonsopkomst tot zonsondergang geen topics over islam?

atheïstisch stemvee | 10-06-16 | 08:11

Bla islam bla bla islam, bla bla islam, islam, bla islam, ooooo please eindelijk eens een andere onderwerp graag, ik verzoek al regelmatig om een islamvrijeweek, maand , jaar voor mij part.

GerMonster | 10-06-16 | 08:05

Een dubbel gevoel na het het beluisteren van dit gesprek. Enerzijds kudo's dat deze arabist in gesprek blijft met een nogal stellige Jan. Anderzijds hoor ik van hem niets dan: breder trekken, nuanceren, relativeren, ja maar, verschillende interpretaties, ze zijn niet allemaal zo. 'Kunnen wij het hebben?' vraagt hij meerdere keren. Hij denkt van wel. Ik weet het allemaal nog niet zo zeker.

Overigens ben ik van mening dat ook de islam nogal van de 'simpele oplossingen' is (het is zo en niet anders!). Is dat dan ook populisme? Of is dat wezenlijk anders want religie, want moslim, dus achtergesteld en slachtoffer. Populisme waar we respect voor moeten hebben.

atheïstisch stemvee | 10-06-16 | 07:56

Heeft die De Ruiter 40 jaar onder een steen geleefd dat hij zulke onzin verkondigt? En dat noemt zich "arabist". Ziet hij niet hoe ons land zeer ten kwade is veranderd door 40 jaar islam? Laat de man een jaartje in de Schilderswijk of Kanaleneiland gaan wonen.
.
Nog nooit zo'n tenenkrommend filmpje gezien hoewel ik altijd uitkijk naar het gesprek van Jan Roos met een gast.
.
De islam heeft het Westen helemaal *niets* goeds gebracht maar alleen ellende. Het zijn lieden zoals de Ruiter die in wezen hand- en spandiensten verlenen aan de bezetter.
De islam wil wereldheerschappij en heeft zich inmiddels in (bijna) alle landen ter wereld ingegraven. Ook in ons land zijn ze overal vertegenwoordigd, in alle lagen van de gemeentelijke en landelijke overheid. In de gemeenteraden, bij de politie en het leger, de 2e kamer enz. enz.
.
De moskeeën zijn islamitisch grondgebied, vandaar dat de politie er geen invallen wil doen om naar wapens te zoeken. Die daar 100% zeker liggen maar de bewijzen daarvan zullen nog komen zodra de wapens opgepakt zullen worden. Het is niet de vraag of, maar wanneer.
.
Verder wat Van Duyvenbode | 10-06-16 | 07:17 schrijft.
.
Onvoorstelbaar, die lakse houding van hen die niet willen zien wat de islam is; een verschrikkelijke ideologie, het tweelingbroertje van het nazisme. Al zou er op elke bladzijde van dat haatboek "islam is vrede" staan, de werkelijkheid is het tegendeel. Dat ZIEN en horen we toch dagelijks??!

Lupuslupus | 10-06-16 | 07:55

notamused | 09-06-16 | 22:45
Zwaar indrukwekkende lijst!
Mijn bescheiden collectie: Wim van Rooy, Stefan Molyneux, Ingrid Carlqvist, Bill Warner, Gad Saad, Dave Rubin, Hamed Abdel-Samad.
Ik ontdek steeds meer van dit soort critici on de Youtubes en ze zijn allemaal met elkaar verbonden, geweldig.

Eduardo- | 10-06-16 | 07:53

@Guido | 10-06-16 | 07:27
Dat is dan ook de ware islamofobie; de grote angst van een mohammedaan dat de imam of een andere mohammedaan hem of haar niet als een echte moslim of ongelovige ziet. Voor al die ploflims van IS, Taliban en Erdogan zijn hun slachtoffers ongelovigen, want niet van de juiste islamitische stroming of Jood of Yezidi. Het blijft de islam.

Piet Karbiet | 10-06-16 | 07:46

Wat een kleffe tosti die Jan Jaap. "Valt wel mee... komt wel goed... Christenen en Joden zijn ook erg... islam hoort bij Nederland" Is dit nu een nuttige idioot?

Eduardo- | 10-06-16 | 07:45

Jan Roos is geen vlijmscherpe interviewer. Er waren genoeg aanknopingspunten om JJ de Ruiter, de vrije-samenleving hatende, eigen-cultuur-o-foobe, inhoudsloze islam 'expert' (kan de eerste vraag over Ramadan al niet beantwoorden?!?!) te ontmaskeren, maar helaas, geen gebruik van gemaakt.

thomas.hobbes | 10-06-16 | 07:40

@Ella | 10-06-16 | 06:35

Probleem is dat Jan Jaap helemaal niets gaat betalen. Het grootste deel van de rekening der vergoeilijking zullen onze (klein)kinderen betalen.

Parel van het Zuiden | 10-06-16 | 07:39

@Nelis SplitBloes | 09-06-16 | 22:34
Het is wel zo dat er heel veel meer mohammedanen omkomen door geweld van andere mohammedanen dan er ongelovigen sterven door geweld van mohammedanen. Of mohammedanen door ongelovigen.

Guido | 10-06-16 | 07:27

De islam brengt helemaal niets positiefs, helemaal niets, alleenmaar ellende en meer ellende. Daar gaan we nog een hoop plezier aan beleven in de toekomst! Het enige wat je nog kunt hopen bij de onvermijdelijke oorlog in de nabije toekomst, is dat ook de policore idioten aan stukken geblazen zullen worden.

Van Duyvenbode | 10-06-16 | 07:17

Nog even over die barmhartigheid binnen de islam; die geldt alleen voor de eigen clan. Praat eens met een ex-moslima uit bijvoorbeeld Pakistan of Somalie over hoeveel warmte en begrip zijn van haar mede moslims ontvangt in Nederland. Nul. (En doel ik niet op Tofik.)
.
Laatst bleek uit onderzoek dat allochtonen het meeste doneerden aan de Goede doelen. Dat bleek niet om Amnesty of de Zonnebloem te gaan, nee ze gaven royaal geld aan hun moskee. Onder grote sociale druk van de groep. Me hoela, zo kan ik ook onderzoek doen.

Piet Karbiet | 10-06-16 | 07:17

@Orakel1958 | 10-06-16 | 06:03
En u was daar allemaal bij? Wel binnen de lijntjes kleuren.

Piet Karbiet | 10-06-16 | 07:00

In de toekomst krijgen we nog genoeg te stellen met die klote godsdienst, dus zolang het nog kan wil ik er geen woord meer over horen!

Van Duyvenbode | 10-06-16 | 07:00

Friedrich Frayek | 10-06-16 | 06:06
Jan Jaap de Ruiter zal een zware prijs gaan betalen voor zijn naïviteit.
Maar deze demografische zelfmoord veroorzaakt door een kongsi tussen de LinkseKerkers en de Moslims, zal ons allen treffen.

Ella | 10-06-16 | 06:35

Van de De Ruiter zullen we niet moeten hebben. Die gelooft nog dat we het als maatschappij kunnen hebben als ie het kromzwaard z'n kop voelt afslaan.

McMarx | 10-06-16 | 06:25

Watching the Wheels | 09-06-16 | 21:40
Dat zou heel mooi zijn.
Stoppen met eten & drinken óf oprotten naar een MoslimLand.

Ella | 10-06-16 | 06:10

‘Het grootste deel van de moslims keert zich af van die aanslagen’ –en wat doet die meerderheid nog meer, want ondertussen gaat het islamitisch geweld gewoon door. Die afkeer zet nul zoden aan de dijk.
‘Antisemitisme, ja ja daar kan het christendom ook van meepraten, zijn bloed kome over ons’. Ja, en het heil komt uit de Joden, onder duizend andere pro-joodse opmerkingen die ik in de koran niet zie staan. Geen enkele kerk is antisemitisch maar de islam schijnt dat vrijwel in z’n geheel te zijn. Maar dat is de schuld van de joden want die wilden zich niet tot de islam bekeren –toen pas begon het islamitisch geweld tegen hen, aanvankelijk was het heel vriendelijk.
Enz enz, zet maar af. Hier kan ik niet goed tegen.

Friedrich Frayek | 10-06-16 | 06:06

De eerste grote veldslagen tussen de Europese en Arabische stammen hebben al meer dan 3000 jaar geleden plaatsgehad.
Zelfs met (naar schatting) voor de oudheid onwaarschijnlijke dodentallen. Zie o.a. nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_velds...)
Alexander de Grote wordt "de Grote" genoemd omdat hij namens de Europese volken de Arabische volken een flink pak slaag heeft gegeven. Daarna doet Julius Caesar het nog eens flink over.
Dit speelt zich allemaal lang voor het Christendom en de Islam af. Volken hebben eerst hun natuurlijke karakter, waarna en een godsdienst bij wordt verzonnen.
Vergeet dus de Islam. Het gaat allemaal over het primitief oerinstinct. De Islam dient alleen voor een gezamenlijke identiteit.
Maak het verhaaltje zelf af en kleur de plaatjes.

Orakel1958 | 10-06-16 | 06:03

Een half uur blabla.

Er is geen "barmhartige" of "gematigde" islam. Het is precies hetzelfde als dat er vandaag een nieuwe stroming nazi's naar voren komt die beweert een barmhartige en vredelievende boodschap uit Mein Kampf gehaald te hebben.
Onzin, en, als ze echt helemaal zeker van zichzelf zijn, maakt dat ze nog veel enger dan de "echte" nazi's.

Islam = haat, en mensen die zeggen dat "islam = vrede" zijn -veel verder- geïndoctrineerd dan de gene die tenminste lezen wat er geschreven staat.

DaJonkel | 10-06-16 | 04:15

Op Joop.nl: Brexit is schuld van populisten en GS.
Weet Joop dat er ook bewoners zijn in GB die tegen of voor kunnen en mogen stemmen?
Weet Francisco van Jole dat er nog mensen zijn die Joop niet nodig hebben om een eigen mening te vormen?

Jan Dribbel | 10-06-16 | 04:12

Correctie: soenna

Mastermattie | 10-06-16 | 03:23

Ook de analyse van de koran is onjuist: De barmhartigheid en vergevingsgezindheid geldt alleen voor moslims (broeders en zusters) onderling. Naar ongelovigen, joden en christenen is de houding zeer negatief.
Misschien moet Jan-Jaap de statistieken van Bill Warner er eens bijpakken.
En dan hebben we het alleen nog maar over de koran, nog niet eens over de hadith en de sounna.

Mastermattie | 10-06-16 | 03:02

Jan-Jaap maakt hier één grote fout: hij beweert dat er meerdere islams zijn, dit is echter niet waar; er is maar één islam en die is extreem.
Gematigde moslims bestaan dan misschien wel maar een gematgde islam is een fabel!

Mastermattie | 10-06-16 | 02:52

Jan Jaap komt hier veel aardiger over, dan zijn werkelijke idee-en. Zal wel door het weer komen.

tipo | 10-06-16 | 02:12

Dit soort interviews zijn dus exact de reden dat ik al jaren geen televisie kijk. (behalve FC Groningen). Ik ben zeer erkentelijk dat jullie Jan en Jan tegenover elkaar hebben gezet. Het resultaat vond ik zeer boeiend!

swuinm71 | 10-06-16 | 02:09

@Harry Turtle | 10-06-16 | 01:52
Nee, best een slimme man maar een vat vol wetenschap is geen druppel wijsheid waard.

miko | 10-06-16 | 02:04

@Lizio | 10-06-16 | 01:47
Nee hoor Jan Jaap zegt wel aardige dingen maar op het eind gat hij er van uit dat onze rede de Salafisten en hardliners wel overtuigd.de pen /dialoog is sterker dan het zwaard.
Tja,ik deel die mening niet. Misschien als we nu er hard in gaan, geen steun aan moskeeën en islamitische organisaties een repressief beleid van de overheid. Sterke scholing geen privileges voor islamisten en vooral het stoppen van steun door Qatar en SA zou misschien het tij kunnen keren. Maar anders,...
en.wikipedia.org/wiki/Lord_of_the_Fli...

miko | 10-06-16 | 02:03

Sorry Jan R je hebt gelijk maar door zelf ook aandacht aan het niet eten feestje te geven doe je even hard mee aan het veel teveel aandacht geven aan de religie van geweld.

tegenalles | 10-06-16 | 02:03

Het is toch een beetje hetzelfde als Frans Bauer interviewen over vernieuwende en experimentele muziek.
Gesprek op niveau is het deze keer helaas zeer zeker niet.

Harry Turtle | 10-06-16 | 01:52

Jan Jaap vertelt echt helemaal niks nieuws, klinkt als de grijsgedraaide zalvende plaat van Pechtold, wiens woorden al 20 jaar achterhaald blijken.
Ik ben afgehaakt bij de holle jij-bak 'ja maar in Europa was vroeger ook veel antisemitisme'.

Harry Turtle | 10-06-16 | 01:48

Grappig om te zien dat menig reaguurders hier hun mening zo snel hebben klaarstaan over Jan Jaap terwijl ze - variërend - van 0 sec. tot max. een minuutje het filmpje hebben bekeken.

Dat is af te leiden uit de reacties; de meeste gaan helemaal niet inhoudelijk op het filmpje in maar gaan over Jan Jaap als persoon.

Typisch voorbeeld van vooroordelen.

Lizio | 10-06-16 | 01:47

Jan Jaap de Ruyter verheldert al binnen enkele minuten van tegenwerpingen wat het Neo Marxisme als vormgegeven via PvdA, GroenLinks en tegenwoordig ook D66 onze samenleving gebracht heeft.
Eufemiseren, bagatelliseren, wegkijken en omkeren. Er komt een moment dat het ook eigenrichting baart om de leefwereld te beschermen tegen dramdwingende geweldddige onaanspreekbaren met opmerkelijk lange vingers en tenen en de ideologie van waaruit deze weinig inpasbare lieden voortdurend de hand boven het hoofd gehouden wordt.

Takki Yah | 10-06-16 | 01:23

En die cameraman werkt normaal gesproken in de porno industrie. die lopen ook altijd door de tweede camera. ...... heb ik van horen zeggen,.. hoor,.. niet dat ik kijk.

miko | 10-06-16 | 01:11

Hoe zou zelfbenoemde islamoloog Jan Jaap dit duiden?
Gelukszoekers met een dogmatiese achtergrond steken AZC in de fik wegens onenigheid over het ramadannen.
www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/artic...
Jan Jaap: de belastingbetalers betalen deze schade van 10 miljoen zonder problemen.
Jan Jaap: ze betalen graag mee aan cultuurverrijking.
Kijk, zegt Jan Jaap, er zijn natuurlijk altijd kleine geschillen en in 1500 deed men in dit land hetzelfde.
Maar zegt deze Jan, we leven niet in 1500, maar in het nu, dat is appels met peren vergelijken.

Jan Dribbel | 10-06-16 | 01:08

De haaikoe Rammedan

Rammedan hoezo
is d'islam niet erg genoeg
massamoord enzo

Lewis Lewinsky | 10-06-16 | 00:39

@peterdh | 10-06-16 | 00:00
Daarom heb ik hem ook al een aantal keren gepost. ;)

deraderendraaien | 10-06-16 | 00:20

Deze dhimmieprof "... denkt niet dat er geweld komt tussen moslims en de populisten, maar is er niet gerust op.".
.
Tja, om een permaban te voorkomen houd ik mijn gedachten nu verder maar voor mezelf.

Brou Is Back | 10-06-16 | 00:17

Gerard Leeflang | 10-06-16 | 00:15
Trusten, en hou die muur in het loot.

Graaf van Egmont | 10-06-16 | 00:17

Ramadantip #3: Ga nou eens niet na zonsondergang zitten schranzen, maar neuk ons allemaal de moeder.

Graaf van Egmont | 10-06-16 | 00:16

@Graaf van Egmond
@Lewis Lewinsky
Ik zou eens wat werk maken van integratie van moslims in ons landje, meld je hier maar aan :)
[email protected]

Ik ga slapen, moet morgenvroeg een mooie muur metselen. Truste!

Gerard Leeflang | 10-06-16 | 00:15

Ramadantip #2: sla dit jaar het suikerfeest over en bespaar op tandartskosten.

Graaf van Egmont | 10-06-16 | 00:14

Ramadantip #1: Stap eruit, moslim, en word ex-moslim.

Lewis Lewinsky | 10-06-16 | 00:12

Wie nu nog lid is van de islamclub, na al die bloedbaden, heeft geen greintje fatsoen in zijn donder.

Lewis Lewinsky | 10-06-16 | 00:10

Gerard Leeflang | 09-06-16 | 23:59
Wat moslims en islam betreft heb ik niet veel ervaring in mijn Franse coconnetje. Maar ik ben wel in staat om een gesprek aan te gaan met ze bij de Lidl bijvoorbeeld.
En dan heb ik het hier over heel erge moslims. Door Saudi Arabie gefinancierde booslims, haatimams in opleiding.
En als ik het gesprek aan ga, dan doe ik altijd even mijn colbertje opzij om ze een blik te gunnen op de kolf van mijn nepwapen. Dan verloopt zo'n gesprek eigenlijk best wel positief. Ik deel ook altijd stickers van de SGP uit.

Graaf van Egmont | 10-06-16 | 00:07

@Graaf van Egmont | 10-06-16 | 00:02
Juist. Maar ik had de ironie van je vorige plempsel wel door, hoor. Zo barmhartig ben ik nog wel.
*allemachtig barmhartig prevelt*

Lewis Lewinsky | 10-06-16 | 00:06

@Gerard Leeflang | 10-06-16 | 00:01
Met de islam aan tafel zitten is niet mogelijk. Het is een stelsel van ideeën!

Lewis Lewinsky | 10-06-16 | 00:04

Graaf van Egmont | 09-06-16 | 23:51
Dat had ik ook altijd als Opstelten sprak over wij waken over jullie.
Dan dacht ik: het komt wel goed ik voel me weer overal veilig.

Jan Dribbel | 10-06-16 | 00:04

Eerst Asscher en nu De Ruyter. Wat is er met Jan Roos aan de hand? Deze mensen krijgen al genoeg de ruimte om hun multiculturele leugens en apologieën te spuien.

D. G. Narrator | 10-06-16 | 00:03

Lewis Lewinsky | 09-06-16 | 23:57
Ik ook eigenlijk. Hans Jansen had de gave om na al zijn arabische studies toch oog te blijven houden voor onze noden. Jan Jaap heeft zich al die jaren kennelijk gewenteld in de idee, dat Moslims best wel tof zijn, een paar slechte niet te na gesproken.

Graaf van Egmont | 10-06-16 | 00:02

Lewis Lewinsky | 09-06-16 | 23:57
Ook weldenkende pvv ers als jij zien vast wel mogelijkheden om verstandige initiatieven te ontplooien om met de islam aan tafel te gaan zitten.
Anders krijgen we een burgeroorlog en dat motten we niet willen met zn allen.

Gerard Leeflang | 10-06-16 | 00:01

@deraderendraaien | 09-06-16 | 23:10

Aanrader om deze video eens rustig te bekijken...

peterdh | 10-06-16 | 00:00

Graaf van Egmont | 09-06-16 | 23:51

Kan jij de islam niet eens duiden met jouw gutmensch instelling en er wat tegen doen vanuit de verkeerde kant van de streep?
Tuigh! ;)

Gerard Leeflang | 09-06-16 | 23:59

@Graaf van Egmont | 09-06-16 | 23:51
Ik had al een hekel aan de islam en daar is nu een hekel aan Jan Jaap de Spuiter bijgekomen.

Lewis Lewinsky | 09-06-16 | 23:57

Ik weet niet hoe jullie tegen dit interview aangekeken hebben, maar Jan Jaap heeft mij wel gerust gesteld. Dat gelul altijd over Koran, bloed en geweld. Barmhartigheid is het toverwoord. Ik ben islamofoob af.

Graaf van Egmont | 09-06-16 | 23:51

-weggejorist-

supremacy1991 | 09-06-16 | 23:46

Russells Teapot | 09-06-16 | 22:38
Integratie van moslims en dus van de islam in nederland? En dat wil jij dan opleggen. Het is een kansloze exercitie want de islam laat zich niet kneden, ook niet door een opgelegd beleid. Waar het op uitdraait is dat jij en jouw groep de dialoog wordt ingetrokken door vertegenwoordigers van die verwerpelijke sekte en dan kom je in hun kamp.
Gebruikt als useful idiot door de cultuur marxisten, goedmensen en moslims en uiteindelijk als landverrader, dat is het lot wat jou wacht.
Met je dialoog en initiatief, ik heb nog nooit zoiets stoms gehoord en hoop dat je hier nooit weer een podium krijgt.
Chamberlain!

Ongeblustekalk | 09-06-16 | 23:38

Die gast stelt iedere keer de vraag: Kunnen we dat aan, islam in onze democratie. Kunnen we dat aan? Kan onze democratie zo ver buigen dat het een groot utopisch sprookje word, of anders een lelijke mengeling van allerlei geloofjes etc etc ec bla bla....

Dat is niet de goeie vraag. Welke vraag je je moet stellen is: *willen we dat?!*

peterdh | 09-06-16 | 23:36

Wel geinig dat hoe verder het interview vordert, hoe meer Jan Roos de antwoorden geeft in plaats van de vragen stelt.

rekennietmachine | 09-06-16 | 23:30

@haataanplagiaat | 09-06-16 | 22:57
Ik denk dat hij de hoop heeft dat de islam zich net zo ontwikkelt als het christendom. Persoonlijk ben ik van mening dat we in Europa onze portie bloedbaden in het verleden wel gehad hebben. En dat Europa niet weer een proeftuin moet zijn voor het temmen van weer een geloof. De vraag die Jan Jaap meer malen stelt en beantwoord is of we het aankunnen. Maar hij slaat de vraag of we het willen over.

head_pend_jervin | 09-06-16 | 23:29

Bruikbare idioot=Jan Jaap.
Arabist=gotspe.
Hans Jansen=Baas en draait zich om in zijn graf om deze neparabist.

hebbuh | 09-06-16 | 23:27

Jan Jaap. Blonde deegsliert. Slappe hap.

Kad Barma | 09-06-16 | 23:26

Weet de zelfbenoemde islamoloog niet dat telkens antwoorden met, ja maar, een wetenschappelijke foute manier van redeneren is?

Jan Dribbel | 09-06-16 | 23:25

@Stormageddon | 09-06-16 | 23:21
Idem hier.
Iedereen heeft recht op zijn eigen gekheid, maar val anderen daar niet mee lastig.

Maria.1 | 09-06-16 | 23:23

Ik weet alles wat ik moet weten over de islam, de gemankeerde geschiedenis ervan, de fundamentale fouten, de bizarre leer en metafysische nonsens, de absolute waarheid die het claimt en die aantoonbaar onjuist is, de achterlijke cultuur en cultuurverschijnselen die het propageert, aanmoedigt en die het gevolg zijn van de dogma's. Ik weet het, ik hoef er niet meer van te weten, ik verwerp het in het geheel. Totaal. Ik verwerp het, ik wil er niks mee te maken hebben, ik hoef er niets meer over te horen.

Stormageddon | 09-06-16 | 23:21

Ik kan Jan Jaap een aantal boeken van Robert Spencer aanbevelen om zich écht te verdiepen in de Islam.

Begin bij "The Truth About Muhammad: Founder of the World's Most Intolerant Religion" Regnery Publishing 2006 (NYT Bestseller List [3])

vervolgens : "The Politically Incorrect Guide to Islam (And the Crusades)" Regnery Publishing, 2005. (NYT Bestseller List [4])

en dan

Religion of Peace?: "Why Christianity Is and Islam Isn't" Regnery Publishing, 2007.

Ik heb ze alle drie in de boekenkast staan én gelezen.
Als Jan Jaap ze uit heeft mag hij weer op Gesprek bij Jan.

Zwizalletju | 09-06-16 | 23:19

FF Kort;
Deze Islam-Christenen-tegenstelling is een typische politieke tactiek. Zaai verdeeldheid en breng de oplossing. (De oplossing was al vanaf het begin het doel, dus dat doet men slim.)
Daarom verdom ik het om aan die onzin aandacht te geven. Het leven is te kort voor malligheden door de maffia bedacht.

AntiSoof | 09-06-16 | 23:16

Ik zou deze arabist wel eens in gesprek over de islam en de feiten willen zien met arabist Bill Warner.
Vanaf 5.50 wordt het interessant.
www.youtube.com/watch?v=YjBDDC4wVxk&a...

deraderendraaien | 09-06-16 | 23:10

@J. Jarig | 09-06-16 | 22:58
Nou he vreselijk en tenenkrommend dat mensen er een andere mening op nahouden pffff....
Probeer eensch Stormfront, allemaal eenschgezinde kamaraden.
Samen liedjes zingen, samen marcheren, samen fulmineren etc.
Have fun!

Berbaar | 09-06-16 | 23:06

Wij kijken altijd uit naar het gesprek op niveau en gaan er echt voor zitten. Maar deze hebben we op twee derde van de tijd uitgezet. Hij kan zo bij de
butbrigade". "Ja, maar in de Bijbel ...", "Ja maar de moslims zelf zijn het ook zat", bleh!

J. Jarig | 09-06-16 | 22:58

1 ramdebiel richt meer schade aan als een oneindig heiligen..

Neut | 09-06-16 | 22:57

Jan Jaap is het eigenlijk op vrijwel alle punten eens met jan, maar voelt alleen de behoefte om te bagatelliseren en te relativeren. Constant die link naar de christen van eeuwen terug leggen. Spreken over verschillende stromen van de islam, terwijl vrijwel elke stroming uiteindelijk enige vorm van intelorantie op zal leveren. De enige vreedzame moslim is de moslim die zijn religie niet al te serieus neemt, welke stroming dan ook.

haataanplagiaat | 09-06-16 | 22:57

Ja, de ideologie van stenigen van verkrachte vrouwen, onthoofden van islamkritici, de aarde die plat is, elke dag aanslagen ergens in de wereld, zeer grote moeite met onderwijs over Holocaust en evolutietheorie, enzovoort, en zo verder, en die ons politiek correct wordt opgedrongen door goedmensen die het blijkbaar een enorme verrijking vinden al dat stenigen van verkrachte vrouwen, onthoofden van islamkritici, de aarde die plat is, en elke dag aanslagen ergens in de wereld.
-
Tegenover Jan Jaap de Ruiter zijn er zeer veel geleerden die veel beter dan Jan Jaap de Ruiter weten wat de islam is en die zeggen dat de islam vooral een agressieve en destructieve en zeer intolerante en zeer leugenachtige ideologie is. Bovendien is er er geen enkel door moslims gedomineerd land dat democratisch is. Of die ook maar iets voorstelt op het geboed van wetenschap, inductrie en techniek. Verder is er meer antisemitische tekst te vinden in de Koran dan in Mein Kampf. en Ook is het is twijfelachtig of mohammed ooit wel bestaan heeft. Het ziet er veeleer uit dat de islam bedacht is in opdracht van woestijnrovers ter rechtvaardiging van roof en moord. Dan nog is er een gigantisch verschil tussen God en Allah. God is verbonden met de Logos en daarmee is de schepping iets dat redelijk in elkaar steekt en dat het waard is wetenschappelijk te onderzoeken. Allah daarentegen is een ver van de gelovige verwijderde tiran die van moment tot moment de wereld schept en waar geen peil op te trekken valt. Vele geleerden zeggen ook dat ISIS precies doet wat de islamitische doctrine voorschrijft. Ook zag in nog laatst nog een Jezidische jongedame uitleggen dat zij maandenlang verkracht werd tussen het bidden door. Men ziet verkrachten en terreur als een vorm van aanbidden van Allah.
-
Jan Jaap de Ruiter zou zich eens kunnen verdiepen in de werken van bijvoorbeeld: Tom Holland, Hamed Abdel-Samad, Robert Spencer, David Suurland, Robert R. Reilly, Bill Warner, William Federer, Douglas Murray, Nicolai Sennels, David Wood, Jonathan Matusitz, Wafa Sultan, Raymond Ibrahim, Carel Brendel, Irshad Manji, Nonie Darwish, Sabatina James, Howard Bloom, Christopher Hitchens, Oriana Fallaci, Richard Dawkins, Sam Salomon, Ibn Warraq, Ali Sina, Elisabeth Sabaditsch-Wolff, Wim van Rooy, Udo Ulfkotte, Daniel Johnson, Christian Zeits, Hans-Peter Raddatz, Ruud Koopmans, Oscar Freysinger, Anne-Marie Waters, Melanie Phillips, Geert Wilders, Sam Harris, Hans Jansen, Ayaan Hirsi Ali, Bernard Lewis, Daniel Pipes, Gad Saad, Andrew Bostom, Harry Richardson, Lars Hedegaard, Hafid Bouazza, Ingrid Carlqvist, Nasin Ben Iman, Pat Condell, Sam van Rooy, Allen West, Necla Kelek, Henryk Broder, Bat Yeor, Paul Weston, Mark Steyn, Srdja Trifkovic, Sami Aldeeb, Brigitte Gabriel, Michael Coren en Roger Scruton.
-
Maar ja, in de gestaalde visie van Jan Jaap de Ruiter zullen al deze mensen wel populisten zijn, islamofoben, extreem-rechts, onderbuikgevoelens. En dan wendt hij zich weer tot de islam-ophemelende boeken van Karen Armstrong: islam is vrede, islam is liefde, islam is eindeloze barmhartigheid. Met de vrouwen als huisvee, en gezellig stenigen van verkrachte vrouwen, onthoofden van andersdenkenden, en zo meer, en zo verder.

notamused | 09-06-16 | 22:45

Ommezwaai | 09-06-16 | 22:17

Precies, om de hand op te houden bij de christenhonden en ongelovigen, en die trappen er met open ogen in onder het mom van 'barmhartigheid'.
Trouwens, ASO-bakken (veelal gejat) zijn ook erg in trek bij een bepaalde groep 'moslims' maar die steken ze regelmatig in de fik na hun wandaden.
Nou, geweldig hoor, hun desinteresse in geld terwijl vele families meeprofiteren van de buit van hun addergebroed.

Nelis SplitBloes | 09-06-16 | 22:41

Ik mis Hans Jansen..... verdoeme wat een gemis.

Onze man in Mockba | 09-06-16 | 22:40

@Avalon | 09-06-16 | 22:29
Nou wekelijks is een beetje veel misschien maar die Jan Jaap de Ruiter is een slimme en eloquente gast die de Islam an sich prima weet te duiden maar dat is eauk zijn vak.
Spendeer hier liever een half uurtje aan dan de plempsels te lezen van dombo reaguurdertjes met Pavlov syndroom.
Fijn tuintje ook trouwens!!

Berbaar | 09-06-16 | 22:38

@Russells Teapot | 09-06-16 | 22:35,

... zolang het binnen de wet valt, niet problematisch kan zijn, want "het is immers niet illegaal, dus kunnen we het aan."...

Weten we wat er gebeurd met de inkomsten van de zakat? En zouden die binnen de wet vallen...

basweetutwel | 09-06-16 | 22:38

@Avalon | 09-06-16 | 22:29
Doe dat maar niet zou ik zeggen.
Deze man is een brood islam-propagandist!
Hij is zelf geen moslim, rara waarom niet.

deraderendraaien | 09-06-16 | 22:38

eerstneukendanpraten | 09-06-16 | 22:06

Wellicht binnenkort. We werken nog aan het concrete plan mbt integratie en asielbeleid, over een maand hopen we een definitieve versie te hebben.

Mensen die willen meedenken kunnen zich trouwens nog steeds aanmelden. Voel je vrij:

twitter.com/AhmedAarad/status/6843560...

Russells Teapot | 09-06-16 | 22:38

sorry ging wat mis met het inloggen

suus6342 | 09-06-16 | 22:37

-weggejorist-

suus6342 | 09-06-16 | 22:36

-weggejorist-

suus6342 | 09-06-16 | 22:36

-weggejorist-

suus6342 | 09-06-16 | 22:36

-weggejorist-

suus6342 | 09-06-16 | 22:36

goed gesprek op hoog niveau zo leer je nog eens van elkaar

suus6342 | 09-06-16 | 22:36

Op zich begint De Ruiter best redelijk, maar de tweede helft raakt hij van het padje af. Hij denkt blijkbaar dat het gedrag van moslims, zolang het binnen de wet valt, niet problematisch kan zijn, want "het is immers niet illegaal, dus kunnen we het aan."

Onzin. Het is prima mogelijk, erg makkelijk zelfs, om binnen de grenzen van de wet de integratie van moslims in Nederland te ondermijnen of de islamitische verzuiling in stand te houden. Dat zijn allebei onwenselijke effecten die moeten worden tegengegaan.

Hij heeft nog veel te veel een "het komt vanzelf wel goed"-houding. Dat kon misschien in de jaren 80 nog, nu getuigt het van een bijna criminele naiviteit.

Daarnaast merk ik bij lui als De Ruiter veel te weinig besef van de ethische bezwaren tegen het ondermijnen van onze eigen westerse cultuur waar de verlichtingswaarden hoog worden aangeslagen en mensenrechten worden gerespecteerd. Dat is een veel voorkomend probleem bij islamofiele mensen, die hebben geen enkel benul waaróm onze verworven rechten nu eigenlijk zo belangrijk zijn. Dat leren we blijkbaar niet op school.

Indien wij uitzonderingen maken voor intolerante minderheden vanwege "cultuur," indien wij nu toestaan dat fundamentele vrijheden als vrijheid van meningsuiting, emancipatie van homo's en vrouwen en het gelijkheidsbeginsel met voeten worden getreden, dan breken wij deze waarden effectief af.

Het zieke en egoistische daaraan is dat niet wij, maar onze kleinkinderen daarvan het slachtoffer worden, want de afbraak van onze verlichte cultuur gebeurt niet binnen een paar jaar. Elitaire cultuurmarxisten kunnen daarom lekker onze cultuur ondergraven en zwelgen in zelfingenomen politieke correctheid daarover, want "het zal hun tijd wel duren."

In het proces van integratie van moslims in Nederland kunnen wij ons geen afwachtende houding permitteren, want het netto-effect is dat moslims niet integreren en dat linkse westerlingen juist gaan proberen om de westerse cultuur aan te passen om meer ruimte te bieden aan de normen en waarden van minder verlichte culturen.

Dat is namelijk het punt, wij leren dat het goed is om in te binden, zij leren dat het goed is om je zin te krijgen.
Daarom is het zo schrijnend naief om er op te rekenen dat conservatieve moslims hun leefwijze en manier van denken vanzelf wel aan zullen passen. Helemaal als je bedenkt dat het in de maatschappij gewoon duidelijk waar te nemen is dat veel 3e generatie moslims veel radicaler zijn dan hun grootouders ooit geweest zijn. Het wordt momenteel juist erger, niet beter.

Russells Teapot | 09-06-16 | 22:35

Wederom een goede editie! Goed dat jullie ook gasten met een andere mening uitnodigen. Dit soort echt inhoudelijke discussies zijn zeldzaam.

skuldelev | 09-06-16 | 22:34

Maar wat is nou islamisering Jan Jaap?

basweetutwel | 09-06-16 | 22:34

Jan Jaap beweert dat de gewelddadige dan wel de vreedzame interpretatie van de koran een strijd is tussen de moslims zelf.

Waarom hebben wij in Godsnaam daar dan zoveel last van? Ik geloof absoluut niet in categorieën islam. Islam = Islam, met allemaal dezelfde achterlijke doctrine en alle doffe ellende van dien.

Nelis SplitBloes | 09-06-16 | 22:34

Toch leuk om er weer "een" te horen die wil verbinden door veel praten en thee drinken, waar heb ik dat toch gehoord.

ik ben vaak afgeleid door een dom iets... "spot Nick in de achtergrond" :)

Interpoolbal | 09-06-16 | 22:30

Geef die Jan Jaap de Ruiter hier een wekelijkse column! Die man is slim en duidelijk.

Rest In Privacy | 09-06-16 | 22:29

@A.S. Perien | 09-06-16 | 22:23

Inderdaad, als een moslim zegt: 'in de Koran staat dat je geen andere mensen mag doden' betekent dit dat een moslim geen andere moslim mag doden.
Het doden van kafirs mag natuurlijk wel.

Schmutz Geilmacher | 09-06-16 | 22:28

@Piet Karbiet | 09-06-16 | 22:02
Een van de buurgezinnen zijn moslim. Hoor er niets van maar, dat komt wellicht dat ze de enige moslims zijn in een complex van 24 eenheden.

McMarx | 09-06-16 | 22:23

Dandruff | 09-06-16 | 21:58
Barmhartigheid wordt in nagenoeg alle gevallen nadrukkelijk voorbehouden aan moslims onderling. Er wordt ook nadrukkelijk opgeroepen " geen vrienden te maken onder de ongelovigen ". Hans Jansen zou naar mijn mening een andere interpretatie hebben gegeven dan de arabist alhier.

A.S. Perien | 09-06-16 | 22:23

Dit was tenenkrommend slecht zeg. Heb het maar uitgezet. Er komt gewoon geen behoorlijk woord uit Roos. Dit was echt vmbo niveau interviewen.

Chow | 09-06-16 | 22:22

Uitgaande van twee mogelijkheden. De islam gaat op in de westerse samenleving óf het wordt hommeles.
Als je vind dat we dat hommeles-risico helemaal niet zouden hoeven lopen dan ben je populist.
Jan jaap heeft bepaalde dingen niet helemaal door.
Hopen dat z'n studenten een helderder beeld hebben.

bodemloos | 09-06-16 | 22:20

Piet Karbiet | 09-06-16 | 22:11
Muhammed Ali blies z'n laatste adem en begroef zichzelf nog voor dat de dokter kon zeggen dat -ie dood was.
Ze hebben hem moeten opgraven.

LibertasSimplex | 09-06-16 | 22:19

Piet Karbiet | 09-06-16 | 22:11
De kassa moet eerst nog even rinkelen.
Moslims geven weinig tot niets om geld, zeggen ze.
Vandaar dat ze allemaal naar het noodlijdende Europa komen....

Ommezwaai | 09-06-16 | 22:17

Ik vind het prima dat Jan ook mensen interviewt waarvan de mening afwijkt van de gemiddelde reaguurder.
Alleen dit is de man die Henkie Bovekerk een 10 gaf voor zijn broddelwerkje:
1.bp.blogspot.com/-HwqeSLnv7wI/Twm2AUM...

Als docent een politiek statement maken over de rug van een sullig studentje, sorry maar dan ben ik niet meer geïnteresseerd in wat die man verder nog te vertellen heeft.

Cuyahoga | 09-06-16 | 22:15

Voor hem gaat het erom of we het aan kunnen of Europa het aan kan- en zijn antwoord is dan steeds: ik denk van wel.Voor mij zou het moeten zijn worden we hier beter van of slechter- ik zeg veel slechter. Hij stelt de verkeerde en naïeve vraag. Hadden we Hans Jansen nog maar.

J.Slavink | 09-06-16 | 22:12

Je merkt dat Roos meer inhoud krijgt.

pluk-87 | 09-06-16 | 22:11

Waarom moet moslim Mohammed Ali eigenlijk niet binnen een dag worden begraven? Dat moet toch van de islam? Tenminste, daar hoor ik die lui hier altijd over janken.

Piet Karbiet | 09-06-16 | 22:11

Russells Teapot | 09-06-16 | 21:37

Krijg je trouwens nog de mogelijkheid voor een nieuw topic?

eerstneukendanpraten | 09-06-16 | 22:06

Mooi optrekje zo in Zeeland. Het is prima betaalbaar daar, alleen jammer dat ik van Zeeland altijd ga automutileren als ik er ben buiten de zomertijd om.

pluk-87 | 09-06-16 | 22:04

Jan Jaap de Ruiter is een rat, een echte.

succesvol | 09-06-16 | 22:02

@McMarx | 09-06-16 | 21:53
Tenzij je naast een moslimgezin woont.
Doe dan maar oordoppen in.

Piet Karbiet | 09-06-16 | 22:02

Nou ... 20 minuten volgehouden.
.
"Jezus was ook een jood" volgens Jan, maar daar zijn de meningen over verdeeld toch? youtu.be/QEf2YyL2iW0?t=24

Watching the Wheels | 09-06-16 | 21:59

Beetje inhoudsloos ge jij-bak van die Jan Jaap de Ruiter.
Zoals Jan Roos al aangaf; joden moeten nu beschermd worden tegen moslims, niet tegen neonazi's of christenen.

En woordjes als "barmhartig" in allerlei boeken turven is een leuke hobby maar zegt precies niks over de uiteindelijke boodschap van die boeken. Er is uiteindelijk geen enkele invloedrijke imam die barmhartigheid predikt. Zeker niet naar ongelovigen.

Prachtig dat er zoveel soorten islam zijn, maar een "gematigde islam" zit daar bij mijn weten niet tussen.
Ik zou geen enkele islamitische geestelijke kunnen noemen die vrede, vrijheid en tolerantie predikt.
Daar gaat het om.

Dandruff | 09-06-16 | 21:58

Na het zien van het filmpje in het vorige topic, mogen ze van mij allahmaal de varkenspest krijgen..

Ommezwaai | 09-06-16 | 21:56

Als je de MSM niet volgt en geen GS leest, dan hoor je niks over de ramadan.

McMarx | 09-06-16 | 21:53

Wie is die wielrenner eigenlijk? De islam kent ook veel barmhartigheid? Waar dan? Ja, naar hun eigen clan.

Piet Karbiet | 09-06-16 | 21:51

Godsammekraken | 09-06-16 | 21:43

Als dat zo is, dan heeft Jan Roos een gouden gelegenheid om hem eens goed in zijn hemd te zetten toch?

Russells Teapot | 09-06-16 | 21:46

Wij 'kafir' hebben juist een safe-space nodig omdat er letterlijke trigger warnings zijn.

Sey | 09-06-16 | 21:44

"schelden mag je sowieso niet als moslim" ???? Da's nieuw.

Watching the Wheels | 09-06-16 | 21:44

@Russells Teapot
Andersdenkend OK. Maar deze meneer is een inhoudloos koranfluffertje.

Godsammekraken | 09-06-16 | 21:43

Bezette gebieden, Jan? Bij de oprichting van de PLO in 1963 was de Gazastrook in handen van Egypte en de Westbank bezet door Jordanie. Tel Aviv is in de jaren '20 gesticht door Joden uit Rusland. Feiten graag.

Piet Karbiet | 09-06-16 | 21:42

"al eet je een jaar niet" +1 :)

Watching the Wheels | 09-06-16 | 21:40

Godsammekraken | 09-06-16 | 21:29

Wat een onzin. Jan Roos nodigt mensen met tegengestelde meningen uit zodat je een discussie krijgt. Je kunt het ook wel met een gelijkgezinde het een half uur eens gaan zitten zijn maar wat voegt dat toe?

Dit zijn juist de beste gesprekken op niveau die er zijn. GS is niet bang voor andersdenkenden, daar kunnen veel andere media een voorbeeld aan nemen.

Russells Teapot | 09-06-16 | 21:37

Islamlikkend fopprofje de Ruiter bij Jan Roos?!?!? Ik dacht dat komkommertijd nog moest komen maar kennelijk zijn we al halverwege. Het dieptepunt.

Godsammekraken | 09-06-16 | 21:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken