
Noem ons ouderwets, maar wij komen nog uit een tijd, niet eens zo heel lang geleden, dat het examen Nederlands op de middelbare school nog gewoon in het Nederlands gehouden kon worden. Tuurlijk, toen had iedereen ook al een pesthekel aan het literair ontleden van Marga Minco en Marion Bloem, en de longreads (die toen nog gewoon 'artikelen' heetten) van de Groene en Vrij Nederland waren destijds ook al niet om door te worstelen. Maar je dééd het, want je wilde slagen. Dat hoeft dus wellicht in de toekomst niet meer. Want als het aan docente Iris van Erve (van het
ietwat dubieuze Cosmicus College) ligt, is het een goed idee om het Centraal Examen Nederlands
rekening te laten houden met iederéén. Ook met leerlingen die thuis geen Nederlands spreken, schoteltelevee kijken en de, het & een niet uit elkaar kunnen houden. Kennelijk hebben die leerlingen ná het behalen van hun diploma een goede kennis van het Nederlands niet meer nodig, in Nederland. Dit standpunt van mevrouw Van Erve verbaast ons, want de lerares is er eentje van de oude stempel: diepgeworteld in haar vakgebied. Directeur Internationale Vereniging voor Neerlandistiek, organisator van literaire leesavondjes, iets met Bulkboeken, genetwerkt in het Letterenfonds, afijn:
google die meisje zelf maar. Maar hoeveel liefde voor de eigen taal ze ook heeft, uiteindelijk dwaalt ook zij kennelijk de multiculturele nachtmerrie in - en trekt de vaderlandse moedertaal aan het kortste eind. Onbestaanbaar.
Het begint met taal, juffrouw Van Erve.

En historische onderwerpen kunnen OOK al niet meer.
Reaguursels
InloggenDe volgende 'verbetering' is het veranderen van de geschiedenis in een meer wenselijke 'realiteit'.
Als je in Nederland woont, dan kies je voor Nederland.
Dus je past je aan, of je dondert op.
Hoe moeilijk kan het zijn?
-weggejorist-
@basserton 16:27
Dit is een grap toch? In het Nederlands schrijven dat Nederlands geen taal is? En als je een logische keus wilt als "moedertaal" moet je niet het Engels nemen maar het Fries. Daar stammen nl zo ongeveer alle Noord-Europese talen vanaf.
Steeds maar weer!
Wat ik zo erg vindt aan deze artikeltje is dat die vrouw deze noch meend ook. Sirieus jij kunt toch niet funktioneren in een baan en deze maatschappij als jou nederland zo belaberd is. Tog?
What's next. Wiskunde afschaffen omdat het voor een groot deel zo moeilijk is?
"vertel ouders altijd dat ze de televisie wel op NPO 1, 2 of 3 moeten zetten"
Want pure propaganda is belangrijker dan de werkelijkheid.
"ze zullen nooit perfect Nederlands kunnen schrijven en lezen"
Ten eerste, "perfect Nederlands" bestaat niet.
Ten tweede, als je daarmee "native Nederlands" bedoelt, het is wel degelijk mogelijk om op dit niveau te komen, je moet alleen wel full-time Nederlands spreken.
Ach ja, breuken rekenen aan de hand van voorbeelden met voederbieten voor de varkens was 25 jaar geleden ook al aanstootgevend. Hier spreekt de ervaring, niet de onderbuik.
Het is verrassend hoe de zelfhaat in bepaalde kringen om zich heen grijpt.
Het gaat bij het bespreken van de Armeense genocide om iets meer dan de beheersing van het Nederlands. Je steekt er nog veel meer van op, wat geschiedenis, debatvorming, moraliteit. Kortom, een geschenk uit de hemel, pedagogisch gesproken.
Maar nee, want de zich superieur wanende Turk meent de werkelijkheid zo hard te moeten ontkennen dat daarmee de lessen ook voor anderen onmogelijk worden gemaakt.
Dat ze er zelf in blijven volharden, tja, dat is nu eenmaal Turks nationalisme. Dat deze mevrouw zich erbij neerlegt dat daarmee de krant voor iedereen onbruikbaar is geworden is iets waar ze zelf iets mee kan doen. Turkse herrieschoppers gewoon de klas uit sturen, laten schorsen, wat is dat nou voor gedrag? Dat kan toch niet door de beugel?
Als de leiding van de school daar moeite mee heeft - dan maak je dat aanhangig. Geen nood, bel Geert! Morgen Kamervragen!
Ik denk dat mevrouw zelf geen krant op school heeft gelezen. Jammer, dan had ze misschien wel iets geleerd over goed en fout.
Ik weet het natuurlijk niet, maar dit lijkt een mevrouw die ook geen les zal geven over de holocaust, de gebeurtenis die het Europa van 1945 voor een groot deel heeft gedefinieerd.
Want o, o, Turken en Marokkanen haten Joden, dan kan ik die les niet geven. Dan gaan ze met potloden gooien. Of word je dan in het huidig schoolklimaat voor hoer uitgemaakt, hoe werkt dat eigenlijk?
Streep trekken, nu. Als het nog kan....
Is het nu koeiekudt of koeienkudt? Geiteneuker of geitenneuker? Vragen, vragen... Lieve Iris van Erve, als je dit leest, zullen we dan ook de wiskundeexamens aanpassen aan PABO studenten? Examens natuur- en scheikunde aan mongeaultjes en de fysiek uitgedaagden een beurs aan het CIOS bieden? Iedereen gelijke kansen.
Goed idee om het examen Nederland gewoon in de Nederlandse Lingua Franca te houden: Arabisch dus.
Tja hoe nuttig is het om "eigenlijk bemiddelde hij onmiddelijk de anticipierende hottentottententotentoonstelling" foudtloos te kune spele?
As je aleen "kankker" goe ken spelle beje al heel entop die weg.
@TB2318 | 19-05-16 | 14:43
Als kleine jongen eens een riek in mijn kuit gehad. Dat heette toen een riek ja. een greepe was waarschijnlijk net zo pijnlijk geweest ;-)
@Mini Me | 19-05-16 | 13:39
Werkt, maar snellezen is er niet meer bij.
Wel een goede oefening.
Kwamen hier niet onlangs de drie gouden tips van een Joegoslaaf voorbij:
1. Leer de taal!
2. Wees beleefd (die kan ik mis hebben)
3. Koop geen schotel!
@omanders | 19-05-16 | 13:06
Ik vind jouw "het directrice" erger eigenlijk.
Net nog even Özkan Akyol gehoord bij Pauw: Mijn hoogopgeleide vrienden die allemaal in Nederland geboren zijn (!), spreken Turks met hun kinderen en als die als 3-jarigen op school komen, kennen ze geen woord Nederlands!!!! Wat is het probleem, wie is er nou fout? Stomme doos, theemuts, ga toch koken trut!
@enigmafan | 19-05-16 | 15:12
-
Taalbeheersing is meetbaar. Taalbeheersing kan derhalve op een betrouwbare en reproduceerbare wijze gekoppeld worden aan de hoogte en frequentie van uitkeringen en/of toeslagen.
-
Drie kansen - met een enkeltje Rabat als stok achter de deur.
-
Moet je eens opletten hoeveel actieve participatie dat gaat opleveren. Geef ze gewoon niet eens de tijd om op de bank / in het koffiehuis te zitten.
-
There is no such thing as a free mealticket.
Goh, moeten we weer rekening houden met de tere breintjes van immigranten. De reaguurder is er toch ook doorheen gekomen? En dat zijn nou ook niet bepaald lichten qua Nederlandse taal.
Maar het probleem legt zichzelf bloot: Men staat volledig buiten de Nederlandse cultuur. Prima, maar ze wonen hier wel. Ze willen dus effectief van twee walletjes eten, en dat gaat gewoon niet. Oftewel: Rot maar lekker op terug naar de woestijn, als je toch alleen maar die taal spreekt, die tv kijkt, die cultuur aanhangt, en die politiek propageert. Deze mensen zijn in niks Nederlands, behalve in de kosten die ze maken voor de samenleving.
Nog effe en ze zijn vele beter als mij en kunnen ze de Nederlands taal veel goeier.
Het sleutelwoord in deze, segregatie.
Dat je alleen kijkt naar de zenders van je thuisland, prima, maar dan moet je ook niet zeuren dat je kinderen weinig kansen op de arbeidsmarkt hebben.
Het begint met taal en eindigt meestal met inhoudsloosheid. Zorg eerst maar eens voor inhoud. Ik lees al genoeg academische slap ongefundeerd geouwehoer.
Zie boven;)
Ciara | 19-05-16 | 14:40
Goede observaties. Het lijkt wel of we in Pellucidar leven, onze tegenvoeters aan de binnenkant van de aarde. Alles gaat precies andersom.
Dit hele gedonder van "als mensen het maar niet kunnen leren, dan verlagen we gewoon de eisen" is natuurlijk ontstaan in de jaren 1970, toen het zowat een taboe was om hardop te zeggen dat de ene mens wellicht een ietsje getalenteerder was dan de andere. "Iedereen" moest het immers kunnen, was de gedachte. En "iedereen" - of tenminste de helft - moest 'hoger' onderwijs kunnen volgen. Uiteindelijk resultaat: een papiertje van dat 'hogere' onderwijs stelt in veel gevallen niets voor.
Exact hetzelfde is overigens aan het handje met betrekking tot rekenvaardigheid. Hoeft ook al niet meer geleerd te worden. Sta je bij de kassa, moet je 10,25 afrekenen, en dus trek je een flap van 20 + nog eens 25 cent uit je portemonnee.
Stomverbaasd staat vervolgens de muts (of doek) achter de kassa je aan te staren, want die kassa had al berekend dat er 9,75 teruggegeven moest worden, toch?
@Lupuslupus | 19-05-16 | 14:38
Ook dat nog, inderdaad. ;-)
Hup Iris, naar de psycholoog. Je hebt last van het Stockholm Syndroom.
You do not speak the language - you do not get the job.
bisbisbis | 19-05-16 | 12:40
Dat klinkt als een leuke oplossing, maar helaas...
Toen mijn vader nog leefde en gepensioneerd was, had hij zich opgegeven om taallessen te geven aan allochtonen (nu hebben we het over 15-20 jaar geleden, wellicht is het nu anders). Een aantal was daar heel blij mee, en leerde ook naar vermogen. Maar op een gegeven moment had hij een leerling die maar niet vooruitkwam. Al snel was hem wel duidelijk waarom; op het moment dat deze leerling adequaat Nederlands zou spreken, zou hij ook verplicht op zoek moeten naar werk. Deze man ging elk jaar op vakantie naar zijn land van herkomst, de rest van de tijd leefde hij gratis van zijn uitkering, en mijn vader bracht deze levenswijze in gevaar. Dus door zich dom te houden, kon hij hier onderuit komen.
Dus: 'You do not speak the language - you do not get the job.'. Was het maar waar, in Nederland is (hopelijk was, maar ik droom graag) het: 'you do not speak the language, you get free money every month'.
Moest een tijdje terug iets regelen voor mijn Ziggo aansluiting. Krijg ik zon derde of vierde generatie Marokkaanse knaap van het callcentre aan de lijn. Was werkelijk heel moeilijk te verstaan. Zon vreselijk zwaar Zzzzh-Zzzzh accent. De, Het, Die, Dit, Deze, Dat; steeds weer fout. Het idiote is dat ik kennelijk zo goed en soft ben opgevoed, dat ik me ga verontschuldigen voor het feit dat ik hem zo slecht kan verstaan. Er is op zon moment ook totaal geen klik tussen klant en telefonist. Er was vooral ongemakkelijkheid en stroefheid. Wat ik wilde regelen kreeg ik daardoor ook niet voor elkaar. In de avond heb ik Ziggo opnieuw gebeld en toen kreeg ik Angelique aan de lijn. Een leuke Hollandse meid met een prachtig Drents accent. Geen ongemakkelijke stroefheid, meteen een klik, een prettig telefonisch onderhoud en alles vlot geregeld.
niks mis met schotel tv, Ideaal als je in dunbevolkt buitenweg boerderij gebied woont, met joekels van turbines in de achtertuin.
laten we eens geen examen Nederlands meer geven, top plan.
dan het hele onderwijs in het Engels aanbieden a.u.b. scheelt gedoetjes enzo
Ok sorry, ik zal beter integreren.
Bovengenoemd voorstel van Iris van Erve is om te huilen.
Vraag dan direct het faillissement maar aan.
(En het filmpje uit het artikel erboven toont wel aan waarom)
Heb het gevoel dat 'de weg met ons mentaliteit' steeds meer veranderd in:opgekankert kut hollanderds
Musset | 19-05-16 | 14:46
Scherp!
Over spelling gesproken: er zijn een aantal reaguurders die wel een opfriscursus kunnen gebruiken, met name het stam + t gebeuren.
necrosis | 19-05-16 | 12:27
....: Er is een aantal... dat.... kan...
O sorry nog vergeten, niet alleen gewapend verzet, ook het opzetten van paralelle organisatie pleit ik voor, dus laten we eigen scholen stichten ( en die beveiligen met een burgermilitie)
Ik weet nog dat ik als dialect-prater een onoverbrugbare kloof met het Nederlands ondervond. Op de 1e klas (groep 3 avant la lettre) kwam ik in aanraking met het woord "riek". Ik had 3 tantes die zo heetten, maar volgens de NL taal was dat een soort mestvork. Die noemden wij op het Twentse platteland "greepe". Ik heb het woord "riek" altijd onthouden, maar ben verder het woord "riek" nooit meer tegengekomen. Dus even met de stofkam langs de gebruikte woordenschat der Nederlandse taal kan wellicht geen kwaad. Maar verder dient iedereen gewoon Nederlands te kennen. Ook de Twentse en Friese plattelandsjeugd. En dus ook de medelanders...
In onze regentencultuur worden de oplossingen belangrijker gevonden dan de problemen die ze zouden moeten bestrijden paar voorbeeldjes.
1 woningbouwcorporaties waren er voor de woningnood
2 vakbonden om op te komen voor de arbeider
3 scholen om te voorzien in kennis
Door problemen juist niet op te lossen, vergroten de regenten paradoxaal genoeg hun eigen macht, er zijn natuurlijk meer, beter geschoolde, en beter betaalde leraren m/v nodig en extra ''rugzakjes'' begeleiders en wat al niet meer om de inteeltkindjes met goed gevolg door het systeem te slepen.
Woningbouwcorporaties houden hun vrijwel autonome macht door netjes te tellen wat er nodig is, en dan juist net iets minder te doen, om de problemen goed op te lossen is natuurlijk minder controle en overheidsbemoeienis nodig en past zo'n verhuurdersheffing natuurlijk ook niet.
Vakbonden vertegenwoordigen zowat niemand meer, en zeker geen ZZPer. Zo'n klassieke jaren50bond als de FNV geeft geen flikker om u en mij, het gaat echt alleen om de betaalde functies binnen de bond.
Voorlopig zijn we als burgers nog steeds aan het betalen voor allerlei bonden koepels pensioenpotjes, en voor het leven benoemde ambtenaren terwijl het hele jaren50systeem allang niet meer voldoet. Maar de bijbehorende regenten zitten er nog wel met ons geld hun hachie te beschermen.
Dit stopt niet vanzelf,
we moeten in actie komen, en dan bedoel ik niet met een spandoekje op het Malieveld gaan staan stampen met z'n allen, maar echte gewapende actie. Omver met die troep
spellings controle? visite kaartje?
Dat is toch ècht al drie keer hartstikke fout, de bekende 'Engelse ziekte'. In correct Nederlands worden die woorden aan elkaar geschreven...
EefjeWentelteefje | 19-05-16 | 14:31
.
En in correct Nederlands is het spellinGcontrole. Dus zonder S.
@ Carmelita | 19-05-16 | 13:56
Oh, nooit geweten dat een meervoud is geworden. Taalkundig dan. Zeg je dan ook voortaan; jij zijn een dombo?
@bruin kikkertje | 19-05-16 | 13:36 Het is "onderwerp", niet "issue"..
@TuurlijkNiet | 19-05-16 | 14:14
Eventjes uit uw eigen plempsel over taalfouten: sollicitatie brief? spellings controle? visite kaartje?
Dat is toch ècht al drie keer hartstikke fout, de bekende 'Engelse ziekte'. In correct Nederlands worden die woorden aan elkaar geschreven...
Ik vind dat ze wel een punt heeft. Ik zeg ook al jaren dat we asielzoekers zwemdiploma A en B moeten geven als ze tot hun knie-en het pierebad in durven.
Poesmobiel | 19-05-16 | 14:13
Het verandert allemaal.
Ik mocht bv vroeger niet "in ieder geval" schrijven.
Was "in elk geval".
Nu mag dat wel.
.
Overigens vind ik zelf straattaal heel leuk.
TuurlijkNiet | 19-05-16 | 14:14
Nodig hier en daar er toch soms eens 1 uit voor een kort gesprekje waarin je duidelijk aangeeft dat je ze om die reden NIET aanneemt.
Gewoon omdat je een toffe peer bent en ook soms mensen wil helpen. #onbaatzuchtigheid
Je zou toch denken dat leerlingen op school zitten om zich voor te bereiden op het vinden van, kweetniet, een BAAN ofzo? Of denkt Turktruusje Iris dat mensen die gebrekkig of helemaal geen Nederlands spreken in de regel snel worden aangenomen. En ach! In de bijstand worden ze OOK al gediscrimineerd! Want de Wet Taaleis komt eraan, en dat betekent dat ze alsnog de taal moeten leren want anders geen Autkierink meer.
Koonkluk Huis | 19-05-16 | 13:30
Inderdaad. En zo hadden de nieuwkomers ook aangepakt moeten worden. Assessment van competenties en taalvaardigheid.
Kijk, hier is Fahrid; hij komt uit Marokko, is opgeleid tot arts, heeft zich twee jaar in Parijs gespecialiseerd, spreekt vloeiend Engels en Frans, en kan direct bij een maatschap aan 't werk. Alleen zijn Nederlands is onvoldoende, dus verplicht op eigen kosten naar de nonnetjes in Vught. Eventueel kan Fahrid een lening afsluiten. Welkom Fahrid!
En hier is Osman; komt ook uit Marokko, en is opgeleid tot automonteur. Hij spreekt een aardig mondje Engels, en kan onder begeleiding in de leer bij een garagebedrijf in Nederland. Wel moet hij nog wat extra diploma's halen, en ook zijn Nederlands blijkt onder de maat. Dus ook Osman naar de nonnetjes, en daarna zijn extra diploma's halen. Osman mag ook hiervoor een lening afsluiten, krijgt twee jaar de tijd om dit voor elkaar te boksen. Welkom Osman, en succes!
En dan hebben we Mohammed. Mohammed komt ook uit Marokko, maar heeft zijn hele leven in een dichtgeplakt bergdorpje gewoond. Mohammed is al vroeg op de boerderij van zijn ouders gaan werken, heeft zijn school niet afgemaakt, heeft nog nooit een boek van dichtbij gezien, en spreekt, los van enkele scheldwoorden in 't Engels, alleen Arabisch. Mohammed beschikt over geen enkele competentie die van enig nut is binnen onze samenleving, en Mohammed heeft zelfs een strafblad, omdat-ie in de grote stad wel eens tegen de lamp is gelopen toen-ie met z'n maten aan 't jatten was. En tegen Mohammed zeggen we dus: helaas pindakaas, maar dit gaat 'm never nooit niet worden. Toedeloe!
Soms denk ik dat het niet wereldvreemder en weg-met-onser kan.
Blijk ik toch weer ongelijk te hebben.
ProAsfalt | 19-05-16 | 12:45 Beul Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van dwangArbeid)
ah je hebt een nieuw stokpaardje (merrie) :)
@Cor Zakov | 19-05-16 | 13:50
Dat is gewoon een lange variant op "motherf*cker"
Mag ik dan ook alsnog mijn diploma Duits en Frans afhalen?
(bij mij thuis werd geen Frans of Duits gesproken, en op de tv werden alleen Nederlands- en Engelstalige programma's gekeken)
Je kunt namelijk ook gewoon het examen overslaan en gewoon direct het diploma geven. Als spelling bij een examen Nederlands niet meer belangrijk is, wat is dan nog het nut van dat examen?
Daarbij met SMS, IM en andere social media kunnen ook veel Nederlanders geen goed Nederlands meer. Toen ik nog in Nederland mijn bedrijf had, kreeg ik regelmatig sollicitatie brieven met daarin spelfouten (welke voorkomen hadden kunnen worden de spellings controle uit MS Word) en wat ik noem SMS taal. Er stond letterlijk in een van de brieven:
'W8end op u antwoord' (wat ook nog uw had moeten zijn). Die persoonlijk heb ik nooit uitgenodigd..
Maar ook in de VS zie je dit terug kommen en ook daar nodig ik ze niet uit voor een gesprek.. Maar goed, mijn bedrijf is actief in de IT voor financiele bedrijven (banken, verzekeraars, pensioenfondsen, beleggers, etc) door een goede beheersing van de Engelse taal (in schrift en spraak) is erg belangrijk. Want dat is de schrijfstijl ook een visite kaartje van je bedrijf (professionaliteit). En in de VS geld in principe voor jouw 100 anderen..
Carmelita | 19-05-16 | 13:56
Zie het staan ja. Sorry!
Raar wel, er zijn geen goede argumenten voor te vinden. Maar ach, de taal is in ontwikkeling. 'Hun hebben een boot', zal over een tijdje ook wel prima zijn.
Ik wist dat het erg was, maar dit gaat echt alle perken te buiten. Ronduit stuitend. Dit soort types onderwijst dus de volgende generatie. Werkelijk elk normbesef is week geworden in een bad van opgedrongen slachtofferschap en zelfkastijding. Ontluisterend.
Ze noemt zichzelf 'wit' i.p.v. 'blank'. Dan weet ik genoeg.
Koonkluk Huis | 19-05-16 | 13:30
wat ouderwets, dat was in de vorige eeuw ook zo. Dat heette toen: Nou, laat maar eens zien dan!
En aan het eind van de dag ipv 3 maanden later wist je of je kon blijven :)
Schrijvert, u bent gefaald qua intelligentie. Ik ga hier niet eens op in.
@Koonkluk Huis | 19-05-16 | 13:30
Inderdaad de enige correcte oplossing.
Ben je ook meteen van het gezeik over racisme af en houdt je "het uitschot" buiten de deur.
Bovendien geeft het direct een goede indicatie wat iemands niveau is en wat hij/zij voor jouw bedrijf kan betekenen.
Ik ben zelf programmeur,
In mijn vakgebied is het gebruikelijk om een stuk voorbeeldcode te schrijven of de fouten uit een aangeleverd stukje code te halen.
Als je zelf een open-source account (Bijvoorbeeld Github) hebt met door jou geschreven stukjes code / programma's is dat een groot voordeel.
In sommige gevallen krijg je zelfs een volledige business-case voorgelegd.
Steinway | 19-05-16 | 12:44
Rofl!! how nice :)
Start the argument where it starts: wat doet een leerling die het Nederlands onvoldoende machtig is überhaupt op een Havo of VWO..?
@Mini Me | 19-05-16 | 13:39
Mijn brein leest woorden door het gehele woord te beschouwen als een enkel symbool, dat vervolgens verwijst naar een begrip in mijn geheugen. Bij de minste spelfout stokt het onbewuste leesproces en moet ik bewust gaan interpreteren. Voor Engelse tekst is dat precies zo als voor Nederlandse. Die onderzoeker van die Engelse universiteit, was dat misschien de plaatsvervangend beheerder van de bezemkast? Of was het misschien een promovendus van het Nederlandse Ibn Al Oplichter college?
Op zulke stompzinnigheid is maar 1 antwoord. Onderwijs afschaffen, de rest is hypocriet gelul.
Alleen al toeschietelijkheid overwegen is je eigen identieteit verloochenen. Waarom wordt de desbetreffende docent geen leraar in het land van zijn/haar intresse als hij/zij nederlands onderwijs toch geen warm hart toedraagt.
*zucht*
stream1.gifsoup.com/view5/2142172/mult...
@LangeTijdGeleden | 19-05-16 | 13:12
Afgezien van het belachelijk maken, hoeveel "drop outs" (afhakers in Nederlands) hebt u als stagiair gehad welke de twee maanden niet vol konden maken?
Carmelita | 19-05-16 | 13:08
Nee, sorry. 'Een aantal' is altíjd enkelvoud.
Poesmobiel | 19-05-16 | 13:13
Dat was vroeger zo.
Taal verandert.
Wat zijn het toch achterlijke lui. En wat een totaal gebrek aan respect en begrip voor de taal en cultuur van het land waarin je woont. Geef die mensen toch twintigduizend euro per gezin om definitief te verdwijnen naar hun 'thuisland'. Nederland zou er zoveel beter van worden!
*achteroverleunt en droomt*
Professor Superhirn | 19-05-16 | 12:26
Ik zou het al heel wat vinden als de politiek nou eindelijk eens verantwoordelijkheid neemt en onder ogen ziet dat het beleid en hun visies die ze de laatste 30+ jaar hebben gevoerd niet in het belang is geweest van ons land en ons het oorspronkelijke volk. Maar dat gaat niet gebeuren helaas, kijk maar naar de 100k nieuwe gelukszoekers met islamitische achtergrond die op dit moment doodgeknuffeld worden door de politiek en geïndoctrineerde linkse aanhang.
Mini Me | 19-05-16 | 13:39
Het werkt! Maar ik denk dat je er al eerst voor moet kunnen lezen.
Von der Iris zum Isis ist nur ein Schritt.
@Draak uit Brabant | 19-05-16 | 13:06
De PvdA draagt daar ook lekker aan bij met Arabische / Turkse folders en (verkiezings)posters.
Ach... zolang men de aangifte- en subsidieformulieren maar begrijpt hé...
Moeten we taal zo zwaar mee laten wegen?
Nou. Ja. Dat moeten we inderdaad. Om fatsoenlijk mee te draaien in de Nederlandse samenleving moet je Nederlands spreken. En het lijkt me ook in het belang van de immigrantenknuffelaars dat op zijn aller- allerminst de kinderen van de mensen die hier naartoe komen fatsoenlijk mee kunnen komen in onze samenleving.
Tenzij je in de zieligheidsindustrie werkt, natuurlijk, maar laten we die morbide tak van de samenleving, die er een groot belang bij heeft dat er vooral een fatsoenlijke stroom aan zielige, kansloze mensen blijft, niet als leidraad nemen.
Idealiter zie ik mensen die hier naartoe komen, en hun kinderen en kleinkinderen al helemaal, fatsoenlijk integreren en goed meedoen met de samenleving. Dat lijkt me een doel waar iedereen achter kan staan. Laten we dan niet de eisen voor scholieren bijstellen op het moment dat blijkt dat we leerlingen niet klaarstomen om een fatsoenlijk Nederlander te worden. Als je de taal niet spreekt, zul je altijd een tweederangs burger blijven, dus laten we vooral zorgen dat mensen alle kansen (en verplichtingen) krijgen om die taal godverdomme dan ook fatsoenlijk te leren.
Waar maken we ons druk om! De meesten komen toch niet verder dan; '' Ik neuk jullie allemaal de moeder".
Wel vinden dat voor jou andere regels moeten gelden maar gelijk discriminatie roepen als je op je gedrag aangesproken wordt. Nice. Het blijft gewoon zo: wanneer een allochtone groep zich afsplitst van de samenleving is dat emancipatie. Wanneer een autochtone groep hetzelfde doet is het racisme.
OK, Nederlands behoort gewoon voldoende te zijn.
Ik las ergens een tegel dat wanneer je een hoog cijfer voor Engels hebt, het niet zo erg is als je een wat lager cijfer voor Nederlands hebt, daar kan ik me ook nog wel in vinden omdat Engels nu eenmaal ook een goede voertaal is.
Maar dan het volgende: Hoe denkt u over een cijfer voor Gym wat meetelt voor het examen. Ik begrijp dat een beetje beweging geen kwaad kan, zeker met de huidige generatie aan jeugd welke niet meer buiten speelt maar binnen achter de PC/tablet/smartphone en/of console hangt.
Maar mensen welke lichamelijk misschien wat minder goed in elkaar zitten (uithoudingsvermogen / astma / weetikveel) daarop afrekenen op een examen vind ik persoonlijk toch wel discutabel.
Deze arme vrouw werkt op een islamitische school. Die heeft alleen maar klassen met het hierboven schetste probleem.
Dan kan ik me voorstellen dat je ook wel eens een voldoende wilt zien op een eindexamen, en als Mohammed niet naar de berg komt, dan krijg je zo'n voorstel.
Desalniettemin, te dom voor woorden en daarom heel geschikt om op die school les te geven.
"Spelling zo zwaar laten meetellen, meet dit de taalvaardigheid van de desbetreffende leerling?"
.
JA !!!
.
O wat ben ik toch blij dat ik onderwijs heb gehad in tijden dat de scholen nog niet verziekt waren door allerlei linkse weg.met.ons. trollen.
Mijn klas bestond uit minimaal 30 kinderen en als de juf/meester in het lokaal naast ons ziek was, ging de tussendeur open en kregen ZESTIG kinderen tegelijk les.
.
Als een kind niet mee kon komen bleef het zitten. Zo simpel was het. Dan kon het altijd nog van de MULO terug naar de huishoudschool zodat men tóch een goede opleiding kreeg.
.
Tegenwoordig is de "zieligheidsfactor" het belangrijkste waardoor ons onderwijs meer en meer verpauperd is.
.
Als een meerderheid in een klas met allerlei achterstanders is gevuld, trekken DIE alle aandacht van de leerkracht naar zich toe en de minderheid is daar de dupe van.
.
Daarom sturen steeds meer ouders hun kinderen naar een "witte" school. Dat is namelijk de enige mogelijkheid voor goed onderwijs.
.
Natuurlijk hoeven scholen niet compleet "wit" te zijn maar in een klas van 25 kinderen zou een maximum van 5 "zwarte" kinderen moeten worden gehanteerd. Waarom? Omdat die 5 "zwarte" (en dan bedoel ik natuurlijk allochtone kinderen (zwart bruin geel of groen) zich kunnen en zullen optrekken aan de 20 andere kinderen. Omgekeerd is dat NOOIT het geval.
Vroeger vond ik correcte spelling belangrijk. Maar na de tigste spellingwijziging die niets met taal te maken had, en die alleen maar moest dienen om het zg gemakkelijker te maken voor leraressen en leerlingen, maar die wel zorgde voor een verandering van het woordbeeld zodat iedereen boven de 16 werd benadeeld, ben ik bewust afgehaakt. Zaken als die idiote tussen n, hebben niets met taal te maken doch met ideologie. (En wat te denken van idioterieën zoals pannenkoek, alsof het zou gaan om het meervoud van pan, nee, taalgekkies, dat komt van panne wat deeg betekent en dus helemaal geen meervoud kent) En op het woord zoëven een trema heeft of een streepje is ook niet relevant. En dan nog dat gehannes met c en k: copiëren, maar wel kopie. Tegenwoordig heeft iedere computer een spellingscorrector en dat lijkt me prima. De grammatica en syntaxus dient natuurlijk wel goed gekend te worden.
Er komt een nieuw onderwijssysteem volgens dit voorbeeld:
youtu.be/iKcWu0tsiZM
'Modern Educayhyn - by Neel Kolhatkar'
Belachelijk dat geneuzel over spelling! Dat is net zoiets als correctheid in een bewijs zoeken!
+1@Mini Me | 19-05-16 | 13:39
Geaanil! Wrket dat eliingjek atjlid?
Ook een zekere ziekte / Haags voorvoegsel lijkt steeds gebruikelijker te worden in de Nederlandse taal, zullen we de examens daar dan ook maar naar aanpassen?
Pijnlijk om dit soort mensen los te moeten laten op het onderwijs en brengt me voorts aan het twijfelen over de instelling waarbij ze werkt. Wie zijn neus schendt, schendt nou éénmaal zijn aangezicht.
Het moet niet gekker worden. We worden ingepakt door pro-islam-ers.
Blijf met je handen af van de Nederlandse taal.
Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uvinretsiet mkaat het
neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn,
het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse
ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers
mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens
gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle
ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel. Giedlewg he!
Einde van de domheid 12.22: "provocerend debatissue" zeg je?
Bedoel je nou "debat-issue" of deba-tissue"?
De twee dingen, issue en tissue, passen namelijk in dit debat. Dus wat is het?
Of heb je er ooit een echt Nederlands woord voor geleerd, lang geleden?
Gebruik dat dan ook aub, om misverstanden te voorkomen.
@pennestront | 19-05-16 | 12:52
Het argument "U past niet in ons team" zou moeten volstaan.
Mensen zullen altijd onderscheid blijven maken op basis van taalgebruik, zowel bewust als onbewust. Als diploma's straks geen goede maatstaf meer vormen zal men terugvallen op huidskleur, afkomst, familierelaties en zonodig een daadwerkelijke conversatie.
Mevrouw draagt hier alleen maar bij aan het vergroten van de verschillen tussen allochtonen en autochtonen. En deze zelfde mevrouw zal 20 jaar later natuurlijk roepen dat "ondanks" haar maatregel de kloof groter is geworden en iedereen racist is behalve zij.
Wat mij betreft is het bewust dom-houden van hele bevolkingsgroepen racistisch en dus crimineel gedrag. Opsluiten dit soort figuren.
De meetlat aanpassen aan de onwil van haters om te springen? Eh. Nee.
@Ing. Van der Pik | 19-05-16 | 12:50
Toch wel bizar dat "geleerde" ouders, welke op de universiteit hebben gezeten of er zelfs les geven vaak toch zo ver van de realiteit vandaan staan, terwijl de simpele Jan Modaal (of lager) wel in staat is om de realiteit te zien zoals deze is...
Een beetje bedrijf laat je tegenwoordig een assessment afleggen. Daar vallen die jongens en meisjes met hun *kuch* diploma dan door de mand. Mijn leraar zei me altijd: de praktijk selecteert.
"Spelling zo zwaar laten meetellen, meet dit de taalvaardigheid van de desbetreffende leerling?"
.
Laat me deze vraag beantwoorden met behulp van een voorbeeld:
Regel 1 bij het solliciteren, MAAK GEEN SGREIFVAUTEN!
Als een aantal moet uitdrukken dat het om een collectief (een groep mensen of zaken die bij elkaar horen) of een eenheid gaat, ligt een enkelvoudige persoonsvorm voor de hand:
(2b) Een aantal ouderen was op de herdenking aanwezig. ('Een groep ouderen was op de herdenking aanwezig' of 'Enkele ouderen waren op de herdenking aanwezig.')
taaladvies.net/taal/advies/vraag/16/aa...
Nog maar even en de vragen voor het examen Nederlands worden in het Turks of Marokkaans gesteld.
Hoe ziet deze mevrouw het vervolg dan? Als de school niet mag stimuleren en toetsen op taalvaardigheid, de stageplekken en banen later dan met de tekortkomingen opzadelen? Of wil ze de rest van iemands leven extra steun geven terwijl die iemand het zelf ook zou kunnen oplossen?
Eh, mevrouw de directeur Internationale Vereniging voor Neerlandistiek, het is in het Nederlands nog altijd de desbetreffende leerling.
Waarbij wel aangetekend mag worden dat een-of tweetalig opgevoede kinderen wat geleidelijker in dat CITO-systeem mogen worden geleid, omdat CITO totaal geen rekening houdt met de volstrekt normale taalachterstand die tweetalig opgevoede kinderen tot ongeveer hun achtste levensjaar hebben. Dat hoeft trouwens niet alleen met taal te maken te hebben. Toen mijn eentalig opgevoede kleinste van vier (hij wil later ninja worden) een CITO kreeg in groep 1 had-ie geen flauw benul van een wipwap, maar kon hij wel tien soorten zwaarden benoemen. Of-ie meteen even wilde blijven zitten, want zijn woordenschat was te beperkt.
Wat ik veel storender vind is de z.g. Engelse ziekte: het los schrijven van samengestelde woorden. Iets dat hier veel gebezigd wordt omdat men blijkbaar een achterlijke spellingscontrole actief heeft. Vaak is het hierdoor pas in tweede instantie te begrijpen wat men bedoeld.
@McMarx | 19-05-16 | 12:50
Volledig met je eens voor wat betreft die lelijke Engelse ziekte, maarre... het is wèl "... wat men bedoelT". Met een 't', dus.
Of zat die fout er expres in? ;-)
@Stormageddon | 19-05-16 | 13:17
Jij denkt dat ik daar wakker van lig?
Nou als dyslectici ben ik het er wel mee eens dat je vakken beter van elkaar gescheiden moet hebben. Dat zeg ik niet alleen omdat ik dyslectisch ben, maar het is vooral ook belangrijk om het beste uit iedereen te halen. Daarbij is het niet alleen van belang voor buitenlanders of dyslectische mensen maar voor iedereen. Iedereen heeft zijn sterkere en zwakkere punten.
Als we willen weten hoe goed iemand kan rekenen dan moet er niet een heel verhaal omheen geschreven worden. Daarmee test je namelijk ook de leessnelheid en begrijpend lezen.
Daarbij ben ik er ook voor dat we niet meer zozeer met algemene niveaus werken, maar met niveau per vak.
Momenteel krijgt iemand na de basisschool een niveau toegekend op basis van het gemiddelde van zijn behaalde punten. Is nou iemand uitmuntend in technische vakken maar extreem zwak in taalvakken dan krijg hij een niveau ergens in het midden. Het gevolg daarvan is dat hij vervolgens altijd moeite blijft hebben met de taal (wat de zin in onderwijs niet ten goede komt), terwijl hij met de technische vakken zwaar onder zijn niveau zit. Zo haal je dus nooit het beste uit de mensen.
Dat mensen met een buitenlandse achtergrond ook voordeel hebben met het beleid zoals ik hier voor stel dan kan zo zijn, maar is nog geen reden om ertegen te zijn. De reden (om de buitelanders te helpen) die men aan draagt is dus misschien wel fout, maar met de inhoud ben ik het wel eens.
Even op de inhoud van het artikel in gaan.. Ja het examen Nederlands is nog altijd in het Nederlands (hoewel ook duidelijk opgedeeld in deelvakken waarbij je voor zo min mogelijk overlap zorgt). Maar het vak Natuurkunde moet zo min mogelijk Nederlands, Engels, Scheikunde of welk ander vak dan ook bevatten. Om voor het examen Natuurkunde een 10 te halen zou je maar heel basaal Nederlands moeten hoeven te beheersen.
Om te integreren hoef je niets meer te leren..
@Stormageddon | 19-05-16 | 13:17
LOL
ultieme weg met ons gedachte. gaat door de Partij van de Achterlijkheid en Domoren 66 overgenomen worden
@Sakamoto Ryoma | 19-05-16: als een Aziaat thuiskomt met een slecht cijfer krijgt ie een draai om zijn oren.
@necrosis | 19-05-16 | 13:04
Al vier aantallen reaguurders hebben daar bezwaar tegen.
@necrosis | 19-05-16 | 13:04
Een aantal reaguurders' is meervoud.
Misschien op jouw school omdat je anders niet overging...
monkey nut mies wim sister jet teun fire gijs lamb kees goat meadow marsh hutch pigeon sheep
Mijn dochter, nu 47 jaar oud kwam als 12 jarig kind in Nieuw-Zeeland aan (met ons). Sprak geen woord Engels, na 18 maanden was zij de BESTE van haar klas met Engels. Paar jaar geleden kwam zij met haar gezin voor werk naar Nederland. Haar 2 jongens van 12 en 14 verlieten Nederland een paar jaar later met uitstekende cijfers voor Nederlands. Zongen ook nog in onvervalst Limburgs want daar woonden ze toen. Ik ken een vrouw uit Hongarije die 10 keer beter is met haar Nederlands dan menig 2e Kamerlid. Toch is zij pas een jaar of 8 hier. Het gaat dus allemaal om het willen van de persoon zelf.De rest is allemaal flauwekul en gemakzucht.
Ik had een vriendin op de middelbare school die op 7 jarige leeftijd naar Nederland kwam. Thuis werd gewoon Punjabi gesproken en ze woonde in een zwarte buurt en heeft alleen op zwarte scholen gezeten. Ze sprak alsnog foutloos Nederlands en haalde super hoge cijfers. Ze was dan ook gewoon slim en als ze iets niet kon, zorgde ze wel dat ze dit kon. Want zij zat op niemand te wachten die haar handje vast ging houden.
Zelfde verhaal bij mij. Mijn moeder is weliswaar Nederlands en mijn ouders zijn 'laagopgeleid' (ook heel belangrijk zogenaamd), maar ik heb moeiteloos mijn opleidingen (vwo/wo) doorlopen en ik ben nu niet bepaald een genie.
Als je je best niet doet, niet integreert of gewoon te dom bent om te poepen, heb je pech en krijg je ook niet dezelfde voordelen als anderen. Stamp dit er in, hou op met dat rassen- religiegelul en zie dan over tien jaar wat ze bereiken als er geen uitkeringen en knuffel-Nederlanders meer op ze te wachten staan.
Ik zal ook nooit perfect Nederlands leren schrijven maar het is toch echt een vereiste
Mijn half-Japanse kinderen worden op de CITO keihard afgerekend op hun Nederlands, en zo hoort het ook. Vanzelfsprekend zal de overheid niet met twee maten gaan meten en Aziaten buiten dit voorstel laten vallen, omdat die nu eenmaal minder graag in een slachtofferrol kruipen? Toch?
Correctie @13:05: ..., waar ze het *beste* mee voor heeft.
waarom ook niet.
Juffrouw van Erve ies hoerr mag toch ook?
Poesmobiel | 19-05-16 | 12:59
En dat terwijl tegenwoordig niet eens alle onderwijzers nog foutloos en verstaanbaar Nederlands spreken! Het is soms echt een drama als je naar een leraar van je kind zit te luisteren en achteraf pijn in je kop hebt van het ingespannen luisteren omdat je het nog maar net kunt volgen. En deze tuthola wil daar dus meer, meer, meer van. Ik niet! Als het land kapot moet, laten we dan maar beginnen met het sociale stelsel. Alle toeslagen en kinderbijslag afschaffen, huren omlaag en werkenden meer van hun loon laten overhouden zodat ze zonder toeslagen kinderen, huur en zorg kunnen betalen.
@Ing. Van der Pik | 19-05-16 | 13:04
Dat hangt er ook maar net vanaf of je een brood bij de Turkse bakker haalt of een meisje bij een Marokkaanse loverboy bestelt.
Carmelita | 19-05-16 | 13:08
Nee, sorry. 'Een aantal' is altíjd enkelvoud.
'Islamitiseren'- is dat een werkwoord?
-
En wat zijn dat voor rare zinnen:
-
Uiteraard is er geen sprake van dat ik pleit voor het islamitiseren van de opinieredacties.
-
Ik zie echter wel een manco: waarom worden intelligente andersdenkenden uitgesloten, is dit de bedoeling?
-
(Mevrouw impliceert een zichtbare misstand te mogen waarnemen, maar benoemt die misstand in dezelfde zin in een vragende vorm - en dat is een opmerkelijk kromme soort 'Tante Betje'stijl)
-
Spelling zo zwaar laten meetellen, meet dit de taalvaardigheid van de betreffende leerling?
-
Feitelijk hetzelfde euvel.
-
Wat een merkwaardige wijze van schrijven. Als deze mevrouw deze niet geheel waardevrije 'vragende' stijl ook aan overlegtafels hanteert, dan kan ik mij voorstellen dat zij een buitengewoon vermoeiend soort gesprekspartner moet zijn, die kennelijk niet in staat is om een gewone 'open'vraag te stellen.
Lesje logica voor mevrouw:
Dyslexie: aangeboren afwijking waar iemand niets aan kan doen, liever niet zou hebben, en alles aan doet om te minimaliseren.
Thuis geen nederlands spreken: vrijwillig niet Nederlands thuis willen spreken door ouders.
Een overvaller die bij een roofoverval door de politie doodgeschoten wordt, is blijkbaar ook net zoveel slachtoffer als iemand die aan een ziekte doodgaat?
Misschien moeten we de Franse examens in het Engels gaan afnemen voor degenen die Engels wel leuk vinden en Frans niet?
@zwarte_weduwe | 19-05-16 | 13:08
Wij nemen anders vaak Marokkaanse stagaiares aan. Vervolgens maken wij hen helemaal belachelijk om hun straattaal, worden, asociale gewoontes en helpen hen hierbij deze af te leren. Na 2 maanden lukt het hen aardig om normaal te functioneren/reageren en ze zijn hier best dankbaar voor want dat kunnen ze meenemen naar toekomstige banen en mogelijkheden.
Maar het feit dat je +/-20 jarige marokkanen, soms hier zelfs geboren, helemaal opnieuw basisschool Nederlandse taal, kennis, normen en waarden moet meegeven, op een fucking stage adres door de werknemers hier, is al absurd voor woorden. Ik snap dat veel bedrijven zich hier niet aan willen branden.
Ja mevrouw Van Erve, spelling is een belangrijk onderdeel van de taalvaardigheid. Handhaven dus, en versterken zelfs!
@Van Duyvenbode | 19-05-16 | 12:42
Haha, de onderwijs inspectie...
Ik heb hier in Leiden op het ROC gezeten. Dat was toen al een grote bende (en nog steeds gezien de nieuwbouw-blunder en de puinzooi bij de financiën) maar ik kan me een ding heel goed herinneren.
Bij sommige vakken hadden we docenten welke werkelijk nooit les hadden gegeven, deze waren altijd te druk met surfen op internet en een beetje mailen.
Een aantal leerlingen heeft toen aan de bel getrokken bij de schoolinspectie omdat de opleiding nu eenmaal geld kost en de docenten er duidelijk de kantjes vanaf liepen.
Naar aanleiding van de melding van de leerlingen kwam er een mannetje van de schoolinspectie een paar uurtjes de les bijwonen. Kennelijk was dit op voorhand al gemeld (een verrassingsinval was beter geweest) want die docent tijdens dat vak heeft in onze gehele opleiding welgeteld één keer voor de klas les staan geven, nu mag u raden op welke dag dat toevallig was...
@Tapu | 19-05-16 | 12:53
'Een aantal reaguurders' is meervoud.
necrosis | 19-05-16 | 13:04
Hier kan na "aantal" zowel enkelvoud als meervoud volgen.
Dat is dus de reden waarom die Marokkaantjes niet aan een stageplek kunnen komen. In de werkende wereld wordt er namelijk wel degelijk gelet op goede schrijfkwaliteiten.
Als dit type leraressen uit de softe jaren 60, 70 en 80-ger jaren net zo diep bukken voor hun partner als voor de islam dan hebben ze een fantastisch sexleven.
@Lewis Lewinsky | 19-05-16 | 12:54
Ah dit:
Slimmeriken
Het posten van privégegevens die iedereen toch wel kan vinden is niet stoer. GeenStijl is geen telefoonboek.
@Joris
Als omanders | 19-05-16 | 12:53 een overtreding ervan is (Het zijn geen prive maar officiele gegevens, denk ik. Maar goed) haal maar weg.
Misschien is een tussentijdse taaltoets op 6-jarige leeftijd een goed idee. Een toets waaruit blijkt of de basis voor een succesvol bestaan thuis gelegd is of niet. Zo niet, dan worden alle aanspraken op Nederlandse voorzieningen gekort. Heeft je kind 1 jaar achterstand, dan 25% lagere uitkeringen en toeslagen. 3 jaar? 75%. 4 jaar of meer? Je gezin geeft geen blijk van de wil bij te dragen aan de Nederlandse samenleving, dus de Nederlandse samenleving gaat ook niet bijdragen aan jullie gezin.
Wedden dat de resultaten verbeteren? In goed Nederlands heet dat "To create a sense of urgency".
De Nederlandse taal is al vervuild met heel wat buitenlandse woorden. In praatprogramma's lijkt het vaak dat je naar de BBC zit te kijken. Ik word langzamerhand behoorlijk moe van al dit multiculturele geleuter. Wanneer je in ons land woont moet je Nederlands praten. Ik dacht dat dit ook een eis was bij het Inburgeringsexamen.
LangeTijdGeleden | 19-05-16 | 13:01
Oja, natuurlijk! Daarom is elke docent nu (minstens) zestalig.
Hier in Eindhoven wonen veel expats/buitenlandse studenten/andere nationaliteiten om wat voor reden.
Bij bedrijven waar ik bijbaantjes had werden vaak info-bordjes opgehangen in het Engels. In de supermarkt spreken ze je weleens in het Engels aan. Op de TU zijn alle vakken in de master in het Engels. Presentaties geef je in het Engels, verslagen schrijf je in het Engels ook al worden ze alleen door Nederlanders gelezen.
Maar die buitenlanders waar ik het over heb werken hard en brengen geld binnen. En zijn vrijwel nooit mensen tot last. Tja, dan ben je wel wat schappelijker met het feit dat ze geen Nederlands kunnen.
Da's wat anders dan Mohammed die goed onderwijs krijgt maar 'de taal van de straat spreekt' (megakots).
@pontius | 19-05-16 | 12:57
Goed bedacht van die leraar want zingen, dat kunnen we inderdaad niet. Zo kan een gebrek in het onderwijs een voordeel zijn.
@necrosis | 19-05-16 | 13:04
Een aantal van nul reaguurders is het met je eens.
necrosis | 19-05-16 | 13:04
Een aantal is de kern. Ik zeg enkelvoud. ;-)
Over welk examen gaat dit dan, neem aan alleen het VMBO, want veel hoger kom je niet als je niet kunt spellen.
En met de taal komt ook de geschiedenis van de landen waar die taal wordt gesproken. Het bewust uitsluiten daarvan om bepaalde culturele immigrantengroepen tegemoet te komen heeft het tegengestelde effect van wat het beoogt. Daardoor wordt er niet geïntegreerd maar gesegregeerd. Mevrouw de docente begrijpt het vasthouden aan de eigen cultuur dmv een schotelantenne. Van de eerste generatie die ooit dacht terug te keren naar het vaderland kan ik het me óók voorstellen, maar niet meer van de tweede en derde ouders generatie waar we het anno nu over hebben.
Met dit "pleidooi" voor het "ontnederlandsen" van de examens Nederlands schoffeert deze docente Nederlands niet alleen haar eigen cultuur en geschiedenis en daarmee grote groepen Nederlanders, ze schoffeert ook de migranten en migrantenkinderen door ze op te sluiten in hun eigen cultuur. Ze doet daarmee bewust mee aan het blijvend achterstellen van de kinderen waar ze het mee voor heeft. Want juist door de slecht beheersing van Nederlands is er ook geen binding met de Nederlandse cultuur en mede daarmee ook het Nederlandse arbeidsethos, Nederlandse omgangsvormen en ethiek. Dat is één van redenen waarom de stagiaires met een vreemde Marokkaanse of Turkse naam onderop de stapel komen namelijk.
Iris pleit voor apartheid. De redenering en gedachtengang van Iris is, met de beste bedoelingen voor haar leerlingen, exact hetzelfde als die van Hendrik Verwoerd, destijds in Zuid-Afrika. Gescheiden werelden langs etnische lijnen en huidskleur. Ik snap de redenering ook nog. Ik keur 'm wel af en vind het onaanvaardbaar omdat het op termijn meer rotzooi geeft met meer ongelijkheid en het komt altijd tot geweld.
Er is geen tussenweg tussen assimilatie en apartheid. Wie ooit heeft bedacht dat culturen van elkaar gaan leren en de grote cultuur de kleine nieuwkomende cultuurtjes makkelijk zou kunnen. opnemen was knettergek.
Laten we ook rekening houden met het IQ van de leerlingen. Dat is ismmers aangeboren, geen reden om iemand na 6 jaar middelbare school het VWO diploma te onthouden.
Schoolexamens gaan immers niet over de inhoud maar over uh ja wat eigenlijk?
Poesmobiel | 19-05-16 | 12:59
Klopt, taal is toch wel de basis van alles. Je bestelt er een brood mee bij de bakker. Op vrijdagavond bel je eens een escortservice, voor wat dienstverlening. Alles is taal.
@Tapu | 19-05-16 | 12:53
'Een aantal reaguurders' is meervoud.
In dit topic wordt opvallend foutloos geschreven :-).
Goed zo! Zoen van de juffrouw!
@Poesmobiel | 19-05-16 | 12:59
Het blijkt dat u al lang niet meer op een school bent geweest, want op verzoek van ouders mogen alle wiskunde, aardrijkskunde en andere boeken in andere talen geleverd worden...
@Tobi | 19-05-16 | 12:56
Let's hope so :)
@pennestront | 19-05-16 | 12:52
Je mag iedereen weigeren die je wil, maar verpak het goed qua reden, anders krijg je Sylvana op je dak.....
Als je met je schoteltje TV wil kijken en geen NL wil leren, wat doe je hier dan in godsnaam behalve sponsen op onze samenleving? Ik voorspel u en hoop: Deze mensen worden op een dag nog een keer met lichte dwang uit onze samenleving verwijderd. Het aantal parasieten dat alleen maar neemt en niets geeft - al generaties lang niet- kent een grens.
Ja, wat hebben ze het vreselijk moeilijk, met zo'n ouders die niet willen integreren. Dyslectici geef je meer tijd, maar ze moeten het wel doen. Dus geef de allochtoontjes ook meer tijd, of meer bijles Nederlandse taal.
Muxje | 19-05-16 | 12:39
Cijfers tonen aan dat een taalachterstand van 4-6 jaar helemaal niet snel ingehaald kan worden, zeker niet als er thuis alleen Turks, Berbers of Arabisch gesproken blijft worden. Als het kind graag zelf goed Nederlands wil spreken en schrijven, kan dat zelfs een probleem worden. 'Verwesteren' wordt als zeer negatief beschouwd in veel families.
De Nederlandse taal vormt de basis van bijna alle andere schoolvakken. Ja, ook wiskunde, waarbij je een opdracht goed moet kunnen lezen. En minder of onvoldoende begrip en beheersing van het Nederlands zorgt automatisch voor een niveaudaling. Gek dat juffrouw van Erve dat niet weet.
pennestront | 19-05-16 | 12:52
Ik neem het je niet kwalijk, haha. Denk dat de gemiddelde werkgever, ook helemaal niet zitten te wachten op een Marokkaan in z'n bedrijf.
Haha haha haha haha hahahahahahahahahahahahahahahahahaha
.
Sorry ik dit moest er echt even uit. Meer omdat ik het te triest voor woorden vindt. En nee, ik schrijf ook njet denderend Nederlandse ondanks dat ik een geboren en getogen Brabander ben, maar om daar nu het gehele leven op aan te passen... Als deze mensen zich niet aan willen passen aan de Nederlandse standaarden, dab horen ze hier sowieso al niet thuis!
.
Als ik naar Spanje o.i.d. Verhuis zorg ik er ook voor dat ik zo snel mogelijk de taal spreek,in het openbaar, maar ook thuis!
.
Moet een Limburg die thuis enkel regionale tv kijkt ook een anders beoordeeld worden ofzo.
@Abu Koop Dan | 19-05-16 | 12:50
Het verhaal ging dat de allochtoonse kinderkes te vaak bleven zitten in het 4e jaar omdat NL, Engels en Wiskunde voldoendes MOESTEN zijn (ofzoiets). Nu gingen Engels en Wiskunde veelal wel, maar was Nederlands een te groot struikelblok.
Eerst gingen ze de Dyslexie "rekenmethode" toepassen, maar nog bleven veel allochtoonse kinderen zitten. Om het slagingspercentage onder allochtoonse kinderen te verhogen (en het waren er niet zo veel, zo'n 1 a 2 per klas van 30) gingen ze dus een nóg soepeler beleid toepassen.
Dit is het verhaal dat rond ging hé, maar onrealistisch is het niet. Dus kan mij voorstellen dat andere scholen dit wel degelijk hetzelfde en/of zwaarder toepassen om onopgevoede kroost alsnog te laten slagen.
Een volk zonder eigen taal is geen eigen land waardig!
soms verlang ik terug naar mijn oude leraar natuurkunde: bij een dom cq. fout antwoord moest je voor de klas komen staan op een kistje en moest je een liedje zingen uit volle borst... dit had tot gevolg dat iedereen minimaal een 8 had als eindcijfer in het examenjaar.... de goede oude tijd.
Het is toch wel heel bijzonder. Want als we even realistisch zijn hebben deze leerlingen academisch gezien toch een enorme voorsprong? Positief bekeken zijn ze tweetalig opgevoed.
Natuurlijk: de ouders zijn hun eigen moedertaal niet eens meer machtig, het wordt in pidgin (mengelmoesje van slecht gesproken vermengde talen) aan zoon of dochter gesproken. Maar het feit dat ze vanaf het begin meerdere talen mee krijgen zou intellectueel gezien het aanleren van nieuwe talen moeten versnellen.
Stel dat je meegaat in de hypothese dat spelling van Nederlands niet zo belangrijk zou zijn. Dan mag ik er toch vanuit gaan dat die leerlingen op hetzelfde (misschien zelfs hoger!) niveau van Engels, Frans of Duits moeten kunnen communiceren? Daarmee kun je een deficiëntie van het gebrekkige Nederlands op de eindlijst compenseren.
Het is dus wat mij betreft vrij simpel: Engels een 9 niet meer zeuren over een 5 van Nederlands.
Ik heb hier overigens onlangs nog een jong Turks kind aangenomen dat prima Nederlands spreekt. Het kan gewoon, ontzettende Weg Met Ons k*t dat je der bent!! Alleen misschien niet op een Gulenschool in Amsterdam waar de meisjes en jongetjes naast school ook nog naar mooie Gulen bijeenkomsten en internaatjes gestuurd worden. Figuren als deze vrouw maken alles kapot.
Het kan me geen reet schelen of iemand een kleurtje heeft of niet. Als ik een Nederlandse tokkie tegenkom, (ik loop meestal wel even om hoor) dan hoor ik nog veel ergere taalfouten. Die Nederlands-Arabische 'vervoegingen' zijn dan tenminste wèl consequent. Jeweetzelluf
Ik spreek geen woord Chinees. Maar ik wil graag een doctoraat Chinese letterkunde. Volstaat het als ik weet dat nummer 36 "Babi ketyap met witte rijst" is?
Het doel van deze column lijkt mij vooral een (dwingend) advies aan de politiek correcte media zoals NRC: maak niet nog een keer de fout een artikel over de Armeense genocide te schrijven want dat maakt ons lesmateriaal onbruikbaar. Goedmensen (zoals bij NRC) zijn nogal gevoelig voor zulke emotionele argumenten en gaan daardoor nog meer zelfcensuur toepassen.
@ Lewis Lewinsky / 12:54
Klinkt als een werkadres, niet bepaald privégegevens
Lieve GS, wanneer komt nu eindelijk de politieke partij waar ik a.s. 17e maart op wil stemmen?
BULLSHIT. Ik ken genoeg allochtonen die perfect kunnen spellen. Dat komt omdat deze allochtonen intelligent en ijverig zijn. Deze mensen hebben dan ook een goede baan weten te bemachtigen. Alleen domme ongemotiveerde allochtonen zullen de taal nooit machtig worden.
@Mastermattie | 19-05-16 | 12:34
Ik maak ook nog wel eens een foutje tijdens het typen maar wat ik qua taalfouten op twitter tegenkom..... mijn tenen staan momenteel achterstevoren.
Brox = Bronx. Een poot in verband typt lullig.
@Muxje | 19-05-16 | 12:39
Dat harder werken om verloren tijd in te halen is lastig als je aan de lage kant zit met het IQ en laat dat nou net vaak geval zijn bij kinderen waar thuis geen Nederlands gesproken wordt.
@omanders | 19-05-16 | 12:53
*kuch* Huisregels, o omanders!
VN-meneer Sutherland zal hiermee heel blij zij. Weer een stapje naar de afbraak van wat eens de NL-cultuur was.
Maar het is langer gaande. ooit kregen we op een feestavondje op school waar ik toen werkte, wat oudere broertjes mee van de leerlingen. Toen nog gewapend met een hamer (Wat moet dat? Hamer mee naar feest. Inleveren nu!)Ze probeerden een soort Broxtaaltje et spreken, volgens hun eigen zeggen, want ben wel met ze aan de praat geraakt, waarom niet, nietwaar. Dat was in, pakkum beet, midden-eind negentiger.
Ze hebben wel een evolutie doorgemaakt wat wapens betreft. De hamer is vervangen door de AK-47, goh, had Darwin toch gelijk!
salut! Evocatus
ProAsfalt | 19-05-16 | 12:45
Een Bulgaarse prostitué heeft aan een stuk of 20 al genoeg.
Iemand die zichzelf als intellectueel om- cq beschrijft
is dat vrijwel nooit
eerder een lichtgewicht
@necrosis | 19-05-16 | 12:27
Er IS een aantal reaguurders.
Aantal is enkelvoud.
Neem toch gewoon een klasseabonnement op de Geenstijl. Voor 1.795 euro per kwartaal komt alles dan in orde. *gna*
Ze is god betere het directrice van het Internationaal Instituut voor Neerlandistiek: www.ivnnl.com/nieuws.php?id=1053
Zullen we een campagne voor haar ontslag beginnen? Van hun website:
Internationale Vereniging voor Neerlandistiek
Universiteit Utrecht
Trans 10 / kamer 2.37
3512 JK Utrecht
Tel. +31 30 253 23 46
E-mail bureau@ivnnl.com
Goed idee dit, zo heb ik nog wel een paar.
-Voetbalvelden met een extra grote doel (zonder keeper) naast het doel, waar de motoriek beperkte spelers ook in kunnen scoren.
-Bonus naar hoeveelheid verlies voor investeerders met dyscalculie.
-Opleiding chirurgie voor mensen met parkinson.
-Kerncentrale stageplekken voor ex-jihadisten.
-Gratis heroïne in de afkickkliniek.
Ik neem geen mensen aan in mijn bedrijf die niet behoorlijk NL spreken en schrijven.
Noem het maar racisme; ik noem het bedrijfspolicy.
@ProAsfalt | 19-05-16 | 12:45 Paar honderd? Met enkel "racisme" komt men al heel ver in het leven hoor.
@Boris die Sauertopf | 19-05-16 | 12:33
Als dat de laatste vrouw op Aarde is, trouw ik met mijn rechterhand!
Ik heb zelf een laagbegaafde, schizofrene moeder. En dat is nog steeds een drama.
School heeft een band met Gulen een turks nationalistische beweging!!
TeeJee | 19-05-16 | 12:35
Volgens mij heeft dat alleen weinig met gokken te maken, veel dichter bij de waarheid kun je niet zitten.
Volgens mij zijn er ook genoeg 'dyslectici' waarbij de TV alleen maar op SBS6 staat en er thuis niet meer gelezen wordt dan het foldertje van de lidl.
Ik ben dyslectisch en doe juist mijn best om geen fouten achter te laten voor ik een bericht verstuur!
Nou ja, hier op GS/Dumpert kan het me niet veel schelen, maar als ik zakelijk een mail stuur lees ik hem zeker nog een keer of 2 door voor ik op send druk.
Je bent dus gewoon lui als je de taal niet machtig wil worden.
LangeTijdGeleden | 19-05-16 | 12:37
Dus er is ook discriminatie onder bepaalde allochtoonse groeperingen? Ben niet mosselman en had een 4.1 voor mijn vwo nederlands :)
@Ing. Van der Pik | 19-05-16 | 12:33
Daar zijn er zat van. Het wemelt van de fouten in hun manuscripten. Die worden netjes weggewerkt door een corrector.
Wat ik veel storender vind is de z.g. Engelse ziekte: het los schrijven van samengestelde woorden. Iets dat hier veel gebezigd wordt omdat men blijkbaar een achterlijke spellingscontrole actief heeft. Vaak is het hierdoor pas in tweede instantie te begrijpen wat men bedoeld.
dijkbewaker | 19-05-16 | 12:45
Veel heeft met ouders te maken hoor... gestudeerde ouders, of als 1 van de ouders heeft gestudeerd...9 van de 10 keer wordt het kind ook hoogopgeleid. In Rotterdam willen ze ouders gaan monitoren totdat het kind 18 is. Een goede zaak lijkt me dat.
Wat een Bullshit. Moeten wij als Drents sprekende inwoners dan ook rekenen op hulp? We wonen in Nederland. Daar moet iedereen Nederlands kunnen.
TouchSmart | 19-05-16 | 12:26
Uhh... En dan toch hetzelfde diploma? Is dat wat u bedoelt??
Ick hep eg geen sin tu leruh zpelluh. Hau ook effuh rekenningh med mei ja!
Jij bent niet *wit*, jij bent *blank*, neplerares Iris. In het Nederlands. En het is niet de *betreffende leerling*, maar de *desbetreffende leerling*, Ier. In het Nederlands. En het is niet *islamitiseren* maar *islamiseren*, nepjuf. In het Nederlands. Moet ik doorgaan, nepdocente Van Erve?
Toch beschrijft ze zich zelf als intellectueel! Hoe is het mogelijk.... Dit land is onherstelbaar kapotstuk... Waarschijnlijk binnenkort ook op de lijst van DENK.
Toen onze kinderen nog op de basisschool zaten stroomden daar ook buitenlandse kinderen in. Binnen een paar maanden spraken ze bijna perfect Nederlands. En na een half jaar spraken ze beter Nederlands dan sommige Nederlandse kinderen met Nederlandse roots. Het ging wel om een Australisch kind en Zuid Koreaanse kinderen. Vooral dat laatste is opzienbarend omdat Koreaans wel heel erg van onze taal verschilt. Ook moesten de Koreaanse kinderen elke ochtend om 6 uur opstaan om Koreaans te leren. De vader studeerde in ons land en zou hier tijdelijk met de familie verblijven. Na 6 jaar en afgeronde studie waren ze weer verdwenen. De kinderen hebben wel de vleugels uitgeslagen. 1 zit In de USA en doet Natuurkundig onderzoek bij een onderzoek instituut met wereldfaam. De ander is econoom en reist de wereld af. Gevoel voor taal heeft met genetische aanleg te maken en de drive om iets van je leven te maken: Ambitie. Zit het niet bij de ouders, dan is het wat moeilijker, maar uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen succes.
Overigens hebben wij nog steeds contact.. met de familie.
Maakt dat wat uit?
Als dwangarbeider vanuit de bijstand voor nop waarbij de bazen er met de poen vandoor gaan onder toeziend oog van de Beul Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van dwangArbeid) heb je aan een IQ van 60 wel genoeg.
Kortom met een vocabulaire van een paar honderd woorden kom je een heel eind.
De oorzaak wordt in de quotes al benoemd. Er wordt thuis geen Nederlands gelezen, geen Nederlands gesproken en geen Nederlandse televisie gekeken. Thuis is een buitenlandse enclave. Nederland is geen thuis. Je thuis weigert om te integreren. Weigert om Nederlands te zijn, te worden en te gedragen. Weigert om onderdeel uit te maken van de Nederlandse samenleving. Je thuis sluit Nederland buiten.
Zeik dan ook niet als je buiten je enclave anders behandeld wordt. Eigen schuld, dikke bult (Oud Nederlands gezegde, mocht het je interesseren).
Hup , de lat lekker laag leggen zodat iedereen eroverheen kan springen is het devies van de gutmensch.
Als de lat gewoon te hoog ligt , gaat u maar onderwijs genieten op een nog lager niveau , opzouten met onderwijs-inflatie.
Dit is het verraad wat mij boos maakt; ik kan eigenlijk nooit, tenzij ze crimineel gedrag vertonen, erg boos zijn op 'Tugce' of 'Metehan' om wie ze zijn. Maar dit soort docenten, bestuurders en andere maakbaarheidsdenkers die het vertikken om verantwoordelijkheid te nemen zijn het gevaar voor ons land. De arrogantie waarmee zij denken te kunnen experimenteren met onze maatschappij, alleen maar om dat ze te bedonderd zijn om uit hun droomwereldje te stappen, doet mijn bloed koken.
Lupuslupus | 19-05-16 | 12:40
Twitteraccounts van diverse bedrijven en voetbalclubs maken zich ook met regelmaat schuldig aan de meest tenenkrommende taal en spelfouten. Treurige ontwikkeling.
Ach, who cares. Over een paar jaar hebben alleen nog maar het Erdogancollege en daar hoef je alleen maar te leren hoe je een geit moeten bestijgen.
heb je direct managers die in straat taal klanten te woord staan .. je weet toch .. nfok jouw kanker klant .. en jouw kanker moeder ook .. hahaha echt in en triest dat onderwijzend personeel zo ver buiten de realiteit staan .
de integratie van Nederlanders naar australie nieuw zeeland canada en de vs is redelijk gelukt omdat ze totaal geen uitzonderingen vragen en hun cultuur ook niet opdrongen aan anderen ; sterker nog er wordt hun gevraagd een good old klompendans uit te voeren hahaha
Leipniz | 19-05-16 | 12:41
De essentie van de werkelijkheid is chaos. Willem Frederik Hermans.
En die kut noemt zichzelf nog intellectueel ook.
Mastermattie | 19-05-16 | 12:29
Volgens de onderwijsinspectie is er niks mis met die school:
www.onderwijsinspectie.nl/zoek-en-verg...
De vraag is of dit meer zegt over de onderwijsinspectie dan over de school.
BekiekUtMoar | 19-05-16 | 12:35
Na 35/ 40 gaan ze ook allemaal op elkaar lijken... Ned. vrouwen.
Volgens Wittgenstein bezitten taal en de wereld om ons heen dezelfde logische structuur.
Nu de wereld in plaats van logica gekozen heeft voor anarchie, chaos en waanzin, lijkt het dus voor de hand liggend om die eigenschappen ook aan taal toe te dichten. Met dank aan ons vrijheid-blijheid-onderwijs: brabbel maar allemaal je eigen taaltje en blaas je eigen partij in het orkest van de Babylonische spraakverwarring.
BekiekUtMoar | 19-05-16 | 12:35
Ja daar heb je er heel veel van in dit land. De typisch Nederlandse van middelbare leeftijd... kort haar, platte zolen enz. enz.
En ik ben nog van de generatie die zeloten als Iris van Erve in de slangenkuil zou werpen
maar dan krijg je het tegenwoordig met Dierenpoes aan de stok, en dat wil niemand
You do not speak the language - you do not get the job.
"heel vervelend dat dit nu gebeurd". Om je kapot te schamen, toch?
eerstneukendanpraten | 19-05-16 | 12:33
.
Ook deze man heeft niets begrepen van stam+t in de tegenwoordige tijd. En dat is dan hoofd van een school??
Eigenlijk niet verwonderlijk (wel beschamend natuurlijk) gezien ons onderwijs gierend achteruit is gegaan sinds die achterlijke mammoetwet.
De foldertjes in alle denkbare talen hebben ook een verwoestend effect gehad op de "integratie" (die in de meeste gevallen nog steeds een utopie is).
@Fijnstoffer | 19-05-16 | 12:35
Ze zijn al jaren bezig met het afbreken van de parallelle samenleving. Het dringt alleen nog niet tot ze door dat ze de Nederlandse aan het slopen zijn, in plaats van de islamitische.
Het examen Nederlands meet kennis van de Nederlandse taal, niet de culturele achtergrond, motivatie, intelligentie, handicap of zieligheid. Wie spelling niet kàn leren (Dyslexie) krijgt een andere beoordeling, maar daar moet het bij blijven.
Kinderen met buitenlandse ouders hebben een achterstand, ja. Een achterstand die ze in de op de basisschool en 4-6 jaar middelbare school ruimschoots in kunnen halen. Ze zullen daarvoor harder moeten werken dan autochtone kinderen, maar hetzelfde verschil bestaat tussen kinderen uit tokkiegezinnen en uit gezinnen van intellectuelen. Geen speciale behandeling, geen zieligheidsbonus: het toverwoord is: bijles.
Phreneticz | 19-05-16 | 12:31
Maar schrijven Nederlands, net zoals een Vlaming.
Het spreken van een dialect is prima maar dat hoeft niet te betekenen dat de spelling van onze taal en het taal
-en redekundig ontleden niet meer geëerbiedigd hoeven te worden.
Het is het fundament onder onze taal en iets dat absoluut niet relatief is.
Leuk altijd dat het "niks hoeft" nooit voor de school geldt die iedereen een diploma moet geven.
En niet te vergeten: om de arbeidskansen voor deze doelgroep te vergroten kan het ook geen kwaad als men geleerd wordt om een sollicitatiebrief in fatsoenlijk Nederlands op te stellen.
(ow en schrijven natuurlijk!)
wat belachelijk, het niveau zou juist opgeschroefd moeten worden, de tieners die nu van het voortgezet onderwijs komen spreken zeer slecht Nederlands.... dan moeten we niet de toetsen simpeler maken.... maar de LESSEN BETER!
Op het VMBO-TL (GSG Schagen, nu Regius college) werd al rekening gehouden met allochtone kinderen. Die mochten dubbele (of was het zelfs driedubbele?) fouten maken voor evenveel punten aftrek.
Vervolgens waren alle allochtone kinderen geslaagd met 8'en en 9'ens terwijl de autochtone kinderen, zelfs de slimpies het met 6'jes en 7'tjes moesten doen. Er kwam daarna een "intern onderzoek" na klachten van ouders waar vervolgens nooit wat van terecht kwam.
Dus dit wordt al jaren gepracticeerd op sommige scholen.
Juvrouw van Erve; zij is die gekke meisje.
@Boris die Sauertopf | 19-05-16 | 12:33
Ik gok op GroenLinks met een Opzij abbo.
Wereldvreemd en naief.
Die foto zegt genoeg. Kort pittig.... blegh.
Maar Nederland moet kapot, ten koste van alles, letterlijk.
Nederlanders zijn overbodig, volgens dit soort wijven, want "de maatschappij, dat zijn zij".
En dan nog klagen ook. Maar ze houden 't zelf in stand met hun domme culturen en waanzinnige godsdienst. Afbreken die parallelle samenlevingen.
@necrosis | 19-05-16 | 12:27
werkwoorden: d's , t's, dt's
bezittelijk versus aanwijzend: me, mijn, je, jouw, u, uw
enzovoorts
Oh, daarmee zeg ik niet dat ik nooit een fout maak, want ook ik maak dit soort fouten nog wel eens.
Maar op FB en Twitter komen af en toe berichten voorbij waarvan je toch gaat twijfelen hoe zo iemand het (VMBO-?) examen Nederlands ooit heeft kunnen halen.
Het vervelende is, dat er op de arbeidsmarkt geen plek is voor mensen die nauwelijks Nederlands spreken. Dus je kunt de exameneisen wel verlagen, maar ben je daarmee dan voorbereid op je toekomst?
Over spelling gesproken: er zijn een aantal reaguurders die wel een opfriscursus kunnen gebruiken, met name het stam + t gebeuren.
@necrosis | 19-05-16 | 12:27
Ja, dat valt mij ook regelmatig op. Natuurlijk maakt iedereen wel eens een foutje, maar voor sommigen is 4e klas lagere school kennelijk al te hoog gegrepen - ook hier.
Overigens is het al geen uitzondering meer om d/t-fouten tegen te komen in universitaire afstudeerscripties.
Ter zake: de dood in de pot uiteraard. Waarom niet meteen iedereen bij de geboorte al een doctorandustitel meegeven? Zijn we ook meteen af van dat 'hoogopgeleiden'-gezeur.
www.ivnnl.com/library/IrisvanErve.jpg Nou heren (lees; dames) wie durft?
necrosis | 19-05-16 | 12:27
Bij de islamofascisten van de Joop is het echt geen haar beter hoor. Kreeg vroeger nog een tik op de vingers van de leraar Nederlands van de lagere school als ik een dergelijke fout gemaakt had. Van de week kreeg ik nog een email van de directeur (!) van de afdeling HAVO van mijn dochter met de tekst: "heel vervelend dat dit nu gebeurd". Om je kapot te schamen, toch?
Men hanteert al even een andere standaard voor allochtone leerlingen die het Nederlands niet geheel machtig zijn. Zowel op het voortgezet onderwijs, middelbaar onderwijs als het hoger onderwijs.
Nivelleren is een feest, zelfs als dat de teloorgang van ons onderwijs en taal betekent.
Neveneffecten zijn onderbuikgevoelens geworden voor de progressieve dwazen die de scepter zwaaien binnen het ministerie van OCW.
Een romanschrijver die spelling niet belangrijk vindt. Ook zoiets.
Teen | 19-05-16 | 12:30
Onze lieve Heer heeft vreemde kostgangers. Maar dat zeg ik wel vaker.
Biologie van een hoofddoekje, zou ze ook iets over Darwin vertellen?
@ja,diedus! | 19-05-16 | 12:25
Een bepaalde bevolkingsgroep is heel bereid om je even met 10 man te vragen of je soms problemen heb....
Waar zie je zulke 'hulpvaardigheid' nog?
Hahaha! En alle plattelandsjongeren dan? Die spreken (althans in Groningen, Friesland, Twente en Limburg) doorgaans alleen maar dialect met familie en vrienden. Moet niet gekker worden!
Die geit pleit wél voor het islamiseren (islamitiseren? haha) van de opinieredacties. Want een Christen, Katholiek, Chinees, Indonees, Indiër, Pool, (enz.) pleit namelijk niet voor een Nederlands examen in eigen taal. Die begrijpen de term "inburgeren" namelijk wél al goed.
En het interesseert me niet welke taal je thuis spreekt. Dat is, net als een geloof, achter gesloten deur namelijk. Maar je dient wel de taal van het land te spreken zodra je naar buiten gaat. Want als je ook al geen examen hoeft te doen in onze eigen taal, hoe kun je dan ooit fatsoenlijk communiceren en integreren in ons land?
En het niet kunnen opleggen misschien is dat nou net wél een goed idee. Mensen die hier werken (geiten en werken, haha!) behoren namelijk ook het goede voorbeeld te geven voor hun kroost, en de taal te leren. Hoe doe je anders een bestelling, onderhandelen, e.d.
En een aandoening zoals dysletie vergelijken met de onwil van die bontkraag-tuigkindjes om te leren, is een schoffering voor mensen die er écht niets aan kunnen doen.
Tel daarbij op dat je zonder die taal ook de cultuur-barriëre niet kunt wegnemen, en je hebt meer dan genoeg redenen om die hersenloze gedachten te laten varen, en weer gewoon de taal te (inderdaar, móéten) leren. En waarom moeten uitgevers rekening houden met hoe en wanneer ze bepaald nieuws in hun krant zetten? Dat moet juist vaker gebeuren, als je kijkt naar hoeveel ze niet berichten. Wil je dan een heel land achter een grote (betaal)muur zetten, waarbij censuur voor al het nieuws, zelfcensuur voor je eigen taal en cultuur, en ander hersenloos gedrag, de boventoon viert?
Je bent trouwens wel hoog van de pot gepleurd als je jezelf "wit, intellectueel" noemt, maar wel met dit soort domme schijtoplossingen komt.
@Nerdino | 19-05-16 | 12:26
Typisch.... zal ook wel wat te maken hebben met de huidige kwaliteit van het onderwijs...
@Van Rossem | 19-05-16 | 12:20
OMG Nu ga je zelf ook gigantisch de fout in! Het is "dat meisje", niet "die meisje". [/trol]
Vreemt, een lerares Nederlands die spelling niet belangrijk vintd.
Ze zeggen het dus zelf hier... Er wordt niet in Nederlandse bladen gelezen, niet naar Nederlandse televisie gekeken (en dan als advies de NPO geven, waar alles multiculti moet zijn?) maar het toch raar vinden dat mensen moeite hebben met Nederlands en dan maar verzoeken om de Examens aan te passen.
Behoorlijk omgekeerde wereld. Serieus, dit soort uithuilers hebben echt een ernstig defect in de bovenkamer.
Examens versimpelen omdat ze te moeilijk zijn, doe eens normaal en ga eens kijken wat er mis is met het onderwijs en de leerlingen.
Zijn de straatnaamborden al tweetalig? Dadelijk raken die arme drommels de weg nog kwijt...
Denk dat het tijd wordt dat ik eens in de regering kom te zitten.
Nee Iris, jij bent toch echt verre van intellectueel, laat staan dat EQ van je..
Het moet niet gekker worden... in dit land.
Over spelling gesproken: er zijn een aantal reaguurders die wel een opfriscursus kunnen gebruiken, met name het stam + t gebeuren.
Op de basisschool kan je een cijfer krijgen met een A, B of C ervoor. A niveau was het hoogst, waardoor je al bij 4 fout een 6 had. Bij C niveau kan je veel fouten maken en dan nog een voldoende halen. Misschien is het dan ook een idee om dit onderscheid ook tijdens een eindexamen te maken??
Wat zijn het toch achterlijke lui. En wat een totaal gebrek aan respect en begrip voor de taal en cultuur van het land waarin je woont. Geef die mensen toch twintigduizend euro per gezin om definitief te verdwijnen naar hun 'thuisland'. Nederland zou er zoveel beter van worden!
*achteroverleunt en droomt*
Het Cosmicus college is een Turksbolwerk schooltje met sterke banden met Gulen. Ben daar per ongeluk met zoon op open dag geweest en wist niet hoe snel ik weg moest komen aangezien de directeur al geen Nederlands sprak en er enorme hoeveelheden hoofddoeken rondliepen. Ze noemden zich toen een Montessorischool. Linke soep.
Mensen die dyslectisch zijn worden procentueel gezien vaker miljonair, dat kan je van de mensen die thuis de islam aanhangen (spoiler: in ieder geval legaal) dan weer niet zeggen.
Als je jezelf buiten en/of afsluit , waarom moeten anderen dan concessie doen om jou probleem op te lossen ?
Weg met ons!
Als je docent bent, wil je lesgeven en is de inhoud en de kunde in het vak essentieel. Deze mevrouw is duidelijk vergeten wat het is om docent te zijn. Eigenlijk kan je hier niets anders mee dan haar ontslaan, omdat ze zich niet langer bekwaam toont om haar vak naar behoren te onderwijzen.
Als je sommige Facebook- en Twitterberichten ziet mag wat mij betreft het examen Nederlands nog wel wat moeilijker gemaakt worden.
Als moslims wandaden begaan uit naam van islam en daarbij naar de koran verwijzen dan heeft dat niets met islam te maken.
Laten we het rekenen dus ook maar afschaffen want in andere culturen is 1 + 1 = 2 minder vanzelfsprekend dan we graag denken.
Volgend jaar, 'de vreemde geschiedenis van de hoofddoek'.
(van nergens verplicht tot provocerend debatissue!)
Dat snappen Nederlanders van geboort ook tenminste.
REAGEER OOK