Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Daryl Hall: 'Rot op met je raciale gezeik'

Hall & Oates zijn de Billy Joels onder de zangduo's. Als in: vanwege het 'Oooh is dat ook al van hun?'-effect dat Joel ook altijd oproept. Maneater, I Can't Go for That, Kiss On My List, Out of Touch - allemaal van hun. Hier, speellijstje vol vorige eeuwse synth- en saxsolo's met duet voice overlay en een beetje canon, soms. Het moet je ding maar zijn. Maar daar gaat het niet over. Dit topic gaat over wat de roomblanke souljongens Daryll Hall en John Oates allemaal wel of niet mogen zingen. Van sommigen dan. Want wat je in de soul swinging seventies & poedelrockende eighties niet had, heb je nu ineens wel in de muziek: cultural appropiation. Dat betekent dat je alleen mag zingen in je eigen kleur. Frans Bauer doet dat bijvoorbeeld heel goed. Rihanna ook. Maar John Mayer zit met z'n bluesgitaar in gevaarlijk vaarwater: de roomblanke jongen van welgestelde komaf speelt zwarte muziek en DAT kan niet zomaar meer, eigenlijk. Zo ook Hall & Oates, die zogenaamde blue-eyed soul maken (nog steeds, ja). KAN NIET, zeggen kwetsklagers. Nou. Daar denkt Daryl Hall heel anders over. In een gesprek met Salon.com (het Amerikaanse Joop.nl) legt hij even haarfijn uit wat die kleurcodedenkers met hun dichtgetikte racistische hokjesgeest kunnen doen: optiefen. Het is dat het geen Pinkpop is deze Pinksteren (er is niets meer echt), maar we laten deze typische Pinkpopact (die overigens nooit op Pinkpop stond) graag even aan het woord. Teek it uwweej, Daryl Hall: halloates.png Hele interview hierrr. En Paul Simon, ook zo'n muziekdinosaurus die diep in de vorige eeuw een paar 'Afrikaanse' platen maakte, laat ook de brug over getroubleerd water niet onder zich vandaan slaan: "If you tell me ‘You took our culture,’ I would say, ‘It looks like it’s still there. Where did I take it? What did you lose? What happened?’ Nothing

Reaguursels

Inloggen

Foutje in de tekst, sorry:
"Ook bij anti-racisten is er de luiheid van zich niet willen meten met anders denkenden...(...)

Der Paulie | 17-05-16 | 15:52

Er bestaan blanke racisten en dan kunnen mensen van 'n andere huidskleur roepen dat 't racisten zijn.
Er bestaan zwarte racisten en dan kunnen mensen van 'n andere huidskleur roepen dat 't racisten zijn.
Er bestaan altijd racisten.
er bestaan altijd anti-racisten.
Het meest opmerkelijke is overigens, dat de racisten meestal niet de huidskleur bedoelen als ze 't hebben over de huidskleur.
Racisten formuleren erg slecht wat ze bedoelen.
Zoals overigens ook anti-racisten erg kortzichtig reageren en niet willen begrijpen wat racisten bedoelen.
De hele discussie tussen racisten en anti-racisten is eigenlijk 'n kinderachtige kabouter-discussie; waarmee ik bedoel, dat 't 'n vorm van erg lui overdenken is en nog slechter formuleren.
Wie met 'n racist spreekt, komt er al snel achter, dat 'n racistische uitspraak 'n stereotypische generalisatie is van afkeer van hele andere dingen dan iemands huidskleur, want bij doorvragen zegt de racist dat de huidskleur hem of haar eigenlijk geen barst interesseert.
Ook bij anti-racisten is er de luiheid van zich echt willen meten met andersdenkenden door 't makkelijkste argument van 'racist' op de ander te kunnen plakken zodat argumenten verder niet meer inhoudelijk hoeven te worden vergeleken.
Dan begint de woordenstrijd tussen racisten en anti-racisten 'n beetje te lijken op 'n woordenstrijd tussen kabouters en trollen; ze nemen zichzelf uitermate serieus maar 't blijft allemaal de strijd van clichés tegen stereotypen.
Eh, wie zich omringt door reuzen wordt echt groter in z'n geest, en wie zich omringt door dwergen wordt steeds kleiner, tot er 'n racist of anti-racist van je over is gebleven.

Der Paulie | 17-05-16 | 15:37

Opsporing Verzocht is dan wel weer modern. Daar komt geen witte shitzooi aan te pas.

Badnews | 17-05-16 | 02:19

Top TopGun music :)

westcoast | 17-05-16 | 01:01

Oké , oké , probleem is duidelijk , gelukkig heb IK de oplossing voor al deze raciaal getroubleerden
( bescheiden en uiterst minzaam lacht )
-
Iedereen gaat lekker zijn/haar/hun " eigen " muziek maken ,
lekker op zijn/haar/hun " eigen " instrumenten (holle boomstam / kokosnoot / schelp / geitenblaas / mondharp ) ,
lekker in zijn/haar/hun " eigen " land (= land van herkomst) ,
lekker met zijn/haar/hun "eigen" volk / stamgenoten / mede grotbewoners als publiek.
-
(In stilte afwachtend op applaus om zoveel genialiteit)

enorme sukkelzak | 16-05-16 | 22:23

@EefjeWentelteefje | 16-05-16 | 15:09
Natuurlijk hoef je geen fan te zijn van Hall & Oates, Maar weet wel dat het niet zo maar lullige popliedjes zijn. H&O was tussen 1975 en 1985 in de States net zo succesvol als Abba in Europa.

beniknouzoslim | 16-05-16 | 21:34

Prachtig nummer You've Lost That Lovong Feeling. Orgineel was van de Righteous Brothers maar H&O hadden er een hit mee in 1980.
.
En voor wie H&O niet kent: ze zijn het meest succesvolle duo in de popmuziek muziek-en-film.infonu.nl/artiesten/140...

beniknouzoslim | 16-05-16 | 21:31

Don't call me whitey, nigger.

compitaal | 16-05-16 | 20:15

Paul Simon's reactie vind ik wel klasse trouwens. Dat gezeik over 'zwarte' en 'blanke' muziek. Tief op met die politieke lulkoek.

Was getekend,

een muzikant.

TM | 16-05-16 | 19:09

-weggejorist-

BartV87 | 16-05-16 | 19:08

Stormageddon | 16-05-16 | 14:43 : u is niet wijs meneer. Kijk even naar wat foto's van de man en luister eens naar zijn teksten. Begin maar met de cd Big Bam Boom.

TM | 16-05-16 | 19:06

Stormageddon | 16-05-16 | 14:43 : u is niet wijs meneer. Kijk even naar wat foto's van de man en luister eens naar zijn teksten. Begin maar met de cd Big Bam Boom.

TM | 16-05-16 | 19:06

Jimi Hendrix, Sly Stone en Stevie Wonder zijn blank.
Ziezo, probleem opgelost.

compitaal | 16-05-16 | 17:27

Oh jeetje! Laat Sylvana dit maar niet horen! Hier gaat ze spontaan van bleek-kakken.

GormSuil | 16-05-16 | 17:09

Ach, de begeleidingsband verantwoordelijk voor de motown sound (hoe black wil je het hebben) was ook voor de helft blank. Raszuivere muziek bestaat niet, en als het wel zou bestaan zou het een retesaaie muziekstroming zijn.

Binnenbaan | 16-05-16 | 16:56

Lagonda | 16-05-16 | 11:52

Ik ben ook tegen blanken die dreadlocks dragen. Maar dat komt meer door het type blanke dat dreadlocks draagt. Super solidair en policor zijn wat zwarten betreft en de meeste geloven belachelijk maken en dan wel het teken van bevrijding van een zwart geloof dragen. Sterker nog het is regelrecht beledigend als blanke atheist dreads te dragen. Awkward. Daarnaast staat het gewoon supervies en belachelijk.

Halveneger | 16-05-16 | 16:32

kk nederlandse-streepje-woestijnbewoners vertellen kk nederlandse-streepje-kk hoer hoe ze zich moet kleden, want democraat en dus haram
youtu.be/3ZeerZfl20A?t=147

telelezer | 16-05-16 | 16:29

Boem-pats-raak: "Academia? Now, there's a hotbed of idiocy."

ben kokhals | 16-05-16 | 15:52

Volgens Al Green staat SOUL voor Songs Of United Love. Als groepen mensen dat niet accepteren, is dat hun keuze. Anders inderdaad optyfen namens artiesten die het wel willen accepteren. Adult education.

Jos Tiebent | 16-05-16 | 15:47

Shit, nog ff en ik mag zelfs niet naar dit soort muziek luisteren?Alleen nog hoempapa-muziek uit vernederland.

Ben5570 | 16-05-16 | 15:33

Straks mag ik ook al geen kip en watermeloen meer eten...

Slipsnifter | 16-05-16 | 15:21

Daryl Held.

Slipsnifter | 16-05-16 | 15:18

Ben niet bepaald een fan van dhr. Hall zijn muziekjes, maar wat hij hier zegt is natuurlijk volledig RAAK.

Gek overigens. Hardrock / heavy metal wordt doorgaans weggezet als muziek voor 'domme boeren', maar toch hebben deze de influx van zwarte muzikanten altijd prima weten te waarderen. Jimi Hendrix, Phil Lynott, Mother's Finest, Living Color, Sepultura... de gemiddelde blanke hardrock/metal-fan vindt het allemaal prachtig.

Wellicht staan die rasiestiese blanke boeren toch ietwat méér open voor invloeden van zwarte muziek/muzikanten dan andersom?

EefjeWentelteefje | 16-05-16 | 15:09

Als ik iets uitvind op m'n werk, in de tijd van de baas, dan is 't ook m'n baas die daar de vruchten van gaat plukken.

"Soul is een muziekstijl die in de jaren vijftig en zestig ontstond uit rhythm-and-blues en gospelmuziek bij de Afro-Amerikaanse bevolking in het zuiden van de Verenigde Staten"

De blues en Gospel muziek zijn daarvoor ook ontstaan op de slavenplantages in die zuidelijke staten.

Op dat moment waren die negers eigendom van de plantagehouders, waardoor je zou kunnen stellen dat de echte eigenaren van de blues, gospel, soul en alle afgeleide varianten dus de slavenhouders uit de zuidelijke staten van de VS zijn.

kortom, soul ís witte muziek.

meneerjan | 16-05-16 | 15:02

AA betekent tegenwoordig Artistieke Apartheid zo te zien

kindapaas | 16-05-16 | 15:01

@TM | 16-05-16 | 14:19
Brits-Italiaans. Met het Britse bloed vermengd met een Moors tintje van Gibraltar. Ja, dat is wel blank, hoor. en.m.wikipedia.org/wiki/John_Oates

Stormageddon | 16-05-16 | 14:43

One nation under a groove.

solcama | 16-05-16 | 14:26

John Oates 'roomblank'???

Jezus van rossum; bemoei je alsjeblieft niet met zaken waar je geen reet van af weet.

TM | 16-05-16 | 14:19

@Arnold Layne | 16-05-16 | 14:05
Ik wou er niet over beginnen. Peter Gabriel is vanaf album 4 bijna uitsluitend wereldmuziek. Nog even afgezien van zijn Real World label.

Stormageddon | 16-05-16 | 14:17

En Peter Gabriel is natuurlijk ook een gigantische held.

Arnold Layne | 16-05-16 | 14:05

Is dit de inleiding voor de Zwarte Pieten discussie? Is al weer veel te lang geleden.
*in polsen begint te snijden*

funkyd | 16-05-16 | 14:05

Queen had toch ook een keer een "zwart" nummer met Another one bites the dust? Naar het schijnt is het de eerste dag van uitkomst heel vaak gedraaid op een "zwart" radiostation in de VS. www.youtube.com/watch?v=9E-WasNzVpI

Kon dat zomaar? Is dat niet "culturele diefstal"?

Welnu: aan de ene kant was Freddie Mercury (Farokh Bulsara) zelf van oorsprong een vluchteling, dus politiek correct. Aan de andere kant zijn Freddies voorouders voor moslims Iran uitgesmeten omdat ze geen moslim waren van Zoroaster, wat weer tegen hem pleit. En dan is het nummer ook nog grotendeels geschreven door de blanke phallocraat John Deacon dus ....

Moeilijk, moeilijk, moeilijk om hier een politiek correct oordeel over te vellen. Daar komt ook nog eens bij dat Freddie ooit nog een "humoristisch-satirisch" nummer heeft geschreven over de Islam ... www.youtube.com/watch?v=5-zh0a6nDTo

Ik neig ertoe om te stellen dat ook Queen politiek incorrect is .

Zo, en nu even lekker rocken

www.youtube.com/watch?v=t8cJg5T8nUs

Arnold Layne | 16-05-16 | 14:04

Ik denk dat het een tijdgeest dingetje is. Toen ik een klein ventje was, was ik goed met getallen en kwam al snel tot de conclusie dat als ik later groot zou zijn, de wereld meerderheid een kleurtje zou hebben en een sterk krimpende minderheid bleek rond de neus zou zijn. Ik stelde toen al dat ik hoopte dat onze gekleurde medemens een slecht geheugen zou hebben en minder haatdragend zou zijn als de witte mensen in de laatste paar honderd jaar. Helaas blijkt niets minder waar. Dus tja, dit soort discussies en geneuzel is nog maar het begin ben ik bang. Ik vermoed dat over twee generaties witte mensen achter in de bus mogen zitten als de bus dan uberhaubt nog een optie is.. De enige optie is om onszelf weer naar de wereld dominatie te fokken of kindjes maken met een ander kleurtje (mijn persoonlijke voorkeur) om in ieder geval de toekomst van je kinderen veilig te stellen..

sobokan | 16-05-16 | 14:02

Basil Fawlty | 16-05-16 | 13:58

"Self conscious" dus... tsss.

Basil Fawlty | 16-05-16 | 14:00

Go Daryl Hall!! Man maakte al muziek voor dat die pedante, arrogante, quasi "self consious" millenials waren geboren. Hell! Menig millenial is gemaakt op die muziek.

En voor het overige: www.cracktwo.com/2015/11/cartoon-revea...

Basil Fawlty | 16-05-16 | 13:58

Academische wereld heeft de mond vol van integratie, maar predikt seggregatie.

roze_bril | 16-05-16 | 13:55

-weggejorist-

menzo | 16-05-16 | 13:54

Daryll Hall heeft goede muziek gemaakt. Waarom dan in vredesnaam zo'n zeiknummer boven dit artikel?

menzo | 16-05-16 | 13:54

Average White Band iemand ?

https://www.youtube.com/watch?v=ZnugxypE4Pc

Dirrek | 16-05-16 | 13:48

@Panos88 | 16-05-16 | 12:38
Helder. En eens.

Boer in 020 | 16-05-16 | 13:41

Te gek voor woorden.

McMarx | 16-05-16 | 13:41

Zonder witte sax geen zwarte jazz.

Musset | 16-05-16 | 13:36

In 1978 werd ik binnen 15 seconden een fan van Tom Waits. Ik liet Foreign Affairs aan een vriend horen en toen liep er iemand binnen die vroeg: 'Issie zwart?' Mijn vriend en ik antwoordden toen precies tegelijk: 'Nee, maar hij is goed.'

Cultural appropiation betekent armoede. Verschrikkelijke armoede.

Poesmobiel | 16-05-16 | 13:34

Wat Johnny Hotrod | 16-05-16 | 13:21 zegt. Een non discussie. We leven nu in een tijd dat alles verklaard moet worden aan de hand van de tegenstellingen zwart of wit, islam of christelijk, imperialisme of kolonialisme, slavernij of vrijheid. Het geeft aan dat degenen die zich dit soort discussies bezig houden, gewoon teveel tijd over hebben. Hop, aan het werk dus. Ga wat nuttigs doen.

Graaf van Egmont | 16-05-16 | 13:25

Een van de bekendste uitvoeringen was van de The Righteous Brothers : www.youtube.com/watch?v=4uZVwSlq8Qs

Uit een van de commentaren blijkt dat ze 50 jaar geleden ook al problemen hadden dat blanken dit componeerden (Phil Spector en anderen) en zongen : Comment van 4 maanden geleden Richard Wahl 4 months ago :

"Funny, when I was stationed in England, this song came out, and all the black guys played the bejabbers out of it, I mean, they played it night and day, probably 25-30 times a day. THEN, they found out they were............ gulp.................. WHITE, and can you guess what happened?................. they actually QUIT playing the song altogether!! And we didn't hear it again, at least on their phono's or even the radio's. Hummmmm, guess that wasn't racism at all, was it!!"

Zwizalletju | 16-05-16 | 13:24

@Koeky | 16-05-16 | 12:18
Rot zelf op [!] met je nietszeggende plemps.
En verder heb ik geen problemen met een oude hardcore/ punk band als Bad Brains:
img2-ak.lst.fm/i/u/arO/277618b9570d433...

necrosis | 16-05-16 | 13:22

Wat een heerlijke non-discussie. Muziek is om naar te luisteren. Het is goed of niet. Zo ook deze dude: youtu.be/6vpXX5BjltM
Dat mag dan dus niet meer van de 'cultural appropiation' politie.

Johnny Hotrod | 16-05-16 | 13:21

Dan mogen zwarten ook geen dingen overnemen die blanken bedacht hebben, neem ik aan? Terug naar jullie hutjes met pijl en boog, zwartjes. En zwarte muziek speel je toch niet op door blanken bedachte instrumenten dan?
www.knack.be/nieuws/belgie/iedereen-ra...

Zyprexa20mg | 16-05-16 | 13:16

enorme sukkelzak | 16-05-16 | 13:07
Volgens mij is Paul Simon altijd best politiek correct geweest, maar ook hij breekt ergens...

frank87 | 16-05-16 | 13:10

Machtig om te horen dat uitgerekend deze 2 jeugdhelden , op muziek gebied , niet mee huilen in het multi culti media circus. En gewoon zeggen, I cant go fot That. , en ". Shut the .... Up " .
Goede muziek en niet p.c. zijn , toeval ? Ik denk het niet

enorme sukkelzak | 16-05-16 | 13:07

Gelukkig, op deze archief-pagina komt mijn fiets weer tot rust. Op de homepage staat er een advertentie (zeeeer waarschijnlijk) mijn cpu van m'n fiets naar 100% te stuwen!

Fietsknabbel | 16-05-16 | 13:06

ok, dus witte mensen mogen geen zwarte muziek maken (van de zeurpieten. Goed, laten we dan ook alles wat 'wit' is (wetenschap, internet, medische wetenschap, financiele markten, etcetc ) verbieden voor de African Americans.

Wutbürger_ | 16-05-16 | 13:01

Als blanke word je op Amerikaanse Uni's ook al door zwarte universiteitsmedewerkers aangevallen als je dreadlocks draagt. youtu.be/qG7cVHEUsnk?t=3m6s

Oeleflaffel | 16-05-16 | 13:00

-weggejorist-

Genex | 16-05-16 | 12:58

De grootste racisten noemen zich anti-racisten.
Maar dat was inmiddels bekend, bij iedereen met een IQ boven de 12.

Belangrijker, het is zonde dat mooie dingen als muziek met deze onzindiscussies worden verziekt. Maar goed, zwarte racisten zeggen altijd dat ze vanwege hun extreme gebrek aan intelligentie geen inhoudelijke discussies aankunnen. Als bewijs voeren zij aan dat ze zich daarom ook drukker maken om kinderfeestjes dan om daadwerkelijke slavernij en / of racistische moordpartijen in een dertigtal islamitische landen, en vele landen met moslimbendes daarbuiten.

Ik denk dat racisten daar wel een goed punt hebben; beter kunnen ze echt niet.
Maar zonde is het wel.

Dandruff | 16-05-16 | 12:48

Rapper Sjors is blank, verbieden die man!

eerstneukendanpraten | 16-05-16 | 12:41

@Thomas333 12:19
Ja, maar dat kwam door Forrest Gump

RoBD=Skullfucker | 16-05-16 | 12:41

Hoe zit dat dan met klassieke muziek waarbij tegenwoordig genoeg zwarte musici onze blanke muziek beoefenen. Bach en Mozart waren zuiver blanke componisten.

deoudererijperevrouw | 16-05-16 | 12:40

@Boer in 020 | 16-05-16 | 12:17
Zo zou je het kunnen zeggen, maar daarbij moet je wel oppassen welke betekenis men impliciet aan een term als 'white-privilege' geeft; als je zegt dat etnische-Europeanen er voordeel van hebben om in een Europees-gedomineerde samenleving te leven, dan heb je gelijk. Echter doet de term 'privilege' meer dan dat vermoeden(en met dat doel wordt het ook vaak gebruikt), namelijk een systeem van institutioneel racisme(dus vanuit de overheid gestuurd), wat simpelweg totale onzin in is in de westerse wereld van vandaag.
Ik ben er daarom een groot voorstander van dat we dit soort halve scheldwoorden uiterst bescheiden gebruiken, dat zorgt voor een treffendere en minder generaliserende discussie.

Panos88 | 16-05-16 | 12:38

Zo zie je maar dat 'people of colour" ook gore racisten kunnen zijn.
Ik heb een gemixte blank/creoolse neef die muzikant is.
Welke muziek mag hij dan wel/niet spelen, om zijn brood te kunnen verdienen?
Mag hij dan wel met de witten of zwarten meespelen?
Onze lieveheer heeft rare kostgangers, wat een idiotie.

Genex | 16-05-16 | 12:33

Sowieso beschamend dat het in 2016 nog tot deze discussie heeft kunnen komen. Zonder 'appropriation' was er überhaupt niet zoiets als cultuur; gedrag- en kennisovername is namelijk wat de mensheid zo succesvol heeft gemaakt. Daar opeens een raciale lijn door trekken is als een voetballer te verbieden zijn eigen helft te verlaten. Waanzin.

Panos88 | 16-05-16 | 12:31

Culturele appropriatie verbieden. Puik idee. Effe regelen via de VN. En dan alle westerse verworvenheden qua wetenschap en technologie verwijderen uit Afrika, Arabirië, Zuid-Amerika en Azië.

Fijnstoffer | 16-05-16 | 12:25

@Thomas333 | 16-05-16 | 12:19
Sjonnie Camaro!

Guido | 16-05-16 | 12:22

Jonkheer Wttewaall | 16-05-16 | 11:44

plus-plus.

Thomas333 | 16-05-16 | 12:22

Goed plan: voortaan mogen alleen blanken nog hardloopwedstrijden/marathons/Olympische spelen (ide ook alleen nog maar in Europa worden gehouden) in Europa winnen! Lang leve de apartheid. Echt, wat sneu.

TheseDays00 | 16-05-16 | 12:20

Was Elvis er al niet mee begonnen?

Thomas333 | 16-05-16 | 12:19

@Boer in 020 | 16-05-16 | 12:14
Dat is allemaal terug te voeren op Chuck Berry. Dus zo bezien mogen wij blanken alleen nog naar gabberhouse luisteren.

dulcinea | 16-05-16 | 12:19

-weggejorist-

Koeky | 16-05-16 | 12:18

Kijk, het is heel simpel. White privilege bestaat. Racisme bestaat. Achterstelling van vrouwen bestaat. Maar de laatste manier waarmee je die problemen oplost is elkaars muzikale smaak afpakken of verbieden. Want dat is gewoon fascisme. Zei ik dat hardop? Ik zei dat hardop.

Boer in 020 | 16-05-16 | 12:17

@BenBinnen 11:38: Het begint hier ook een probleem te worden. De jaren 70-mentaliteit komt weer helemaal terug onder de huidige jeugd, maar helaas zonder de humor, levenslust en vrije seks. Er komt een stalinistische culturele revolutie aan.

Muxje | 16-05-16 | 12:14

Gelukkig hou ik van Queen, Oasis, Billy Joel en John Denver. Oh ja, en ook van Stevie Wonder, James Brown en Louis Armstrong. Maar dat laatste zal wel niet mogen. Ik ben namelijk roze.

Boer in 020 | 16-05-16 | 12:14

Was dat Jochem Meijer op de drums in de eerste paar seconden van het filmpje????????

CaptainKurk | 16-05-16 | 12:14

@ reaguurders
Het doet mij goed namen zoals George Carlin, Gad Saad en Milo Yiannopoulos in den panelen te zien. We moeten Nederland beschermen tegen de schuimbekkende SJWs voordat het te laat is.

Eduardo- | 16-05-16 | 12:13

pussyfication... wat een prachtig woord.

swapper | 16-05-16 | 12:13

Oh en ter aanvulling: Dat tiefusspotje van Spambox51 over discriminatie mag ook en de vuilnisbak, of nog beter, zet die hele ballentent die ons dat door de strot ramt maar bij het grofvuil.
De discussie over discriminatie mag van mij pas weer gevoerd worden als ambtenaren, politici en rechters burgers gelijk behandelen. Dat betekent dus ook dat die graaiers in Brussel eens wat in gaan leveren.

Mastermattie | 16-05-16 | 12:13

Tja, denken de zwarten iets te hebben, gaan de blanken het toch weer beter doen. Zit hem toch in de genen en de moraal en de normen en waarden denk ik.

Sadomassochristus | 16-05-16 | 12:12

Je zou het eens om moeten draaien. De muziek die de slaven met zich meebrachten, bestond hoofdzakelijk uit pentatonische (5-tonige) toonladders. Misschien moeten blanke muzikanten eens gaan klagen over onrechtmatige "cultural appropriation" zodra zwarte muzikanten het wagen om gebruik te maken van het Westerse toonsysteem.

Lagonda | 16-05-16 | 12:11

Ik begin doodziek te woorden van die rascismekaart die maar te pas maar vooral te onpas wordt getrokken.
Duidelijk statement dan ook wat hier gegeven wordt.
Ga maar lekker ergens anders uithuilen!

Mastermattie | 16-05-16 | 12:09

Moet Ali B. dan alleen in het Marokkaans rappen?En mogen die zwarte rapperts (oorspronkelijk uit Afrika)dan wel Engels gebruiken? Het is toch van oorsprong niet hun taal.Volgens mij noem je het gewoon evolutie van muziek dat je dingen van elkaar overneemt.

arlen | 16-05-16 | 12:07

Mijn achting voor zowel de heren Hall, Oates als Simon is zojuist weer verder gestegen.

Ferdo76 | 16-05-16 | 12:07

Is niet helemaal nieuw. Ik kan mij nog het commentaar op 10 CC's dreadlock holliday herrineren: blanken moeten met hun poten van de reggea afblijven.

brughslurph | 16-05-16 | 12:05

Als de grote thema's binnen racisme en cultureel imperialisme tegenwoordig gaan over het kopiëren van elkaars fucking muziekstijl en kapsels, dan mogen we onszelf op de borst kloppen, want het probleem van racisme is dan wel opgelost, dunkt me.

Muxje | 16-05-16 | 12:03

Wanneer onze zwarte mede mens weer Apartheid wilt. Dan mag dat van mij. Ik sponsor de bordjes voor in de bus en op het strand wel. Maar dan wel echt alles gescheiden. Ik als witte kan niets vinden waar ik een zwarte voor nodig heb. Andersom is het anders, duidelijk anders. Grow up zwart medemens. Jullie zorgen juist voor hernieuwd racisme, sukkels.
--
cdn.citylab.com/media/img/citylab/lega...

Mark_D_NL | 16-05-16 | 12:03

Om Michael Jacksons songtekst aan te halen:
"I'm not going to spend my life being a color"
(Black or white)

knutsel | 16-05-16 | 12:03

BenBinnen | 16-05-16 | 11:38
Inderdaad, een geweldige gast die Gad Saad! Mijn nieuwe Youtube held.
Vergeet dit interview niet: www.youtube.com/watch?v=k6yNBSxQ_tE

Eduardo- | 16-05-16 | 12:00

Play that funky music white boy (Wild Cherry)

RoBD=Skullfucker | 16-05-16 | 11:58

Ik mag dus geen Roti meer eten. Jammer.

Mark_D_NL | 16-05-16 | 11:57

Natuurlijk mogen blanken ook negermuziek maken. Ze zullen er nooit zo goed in worden als echte negers, maar hé, het mag wel. We leven in een vrij land.
En, natuurlijk zijn er altijd positieve uitzonderingen te bespeuren. Neem bijvoorbeeld dit gemiddelde blanke bandje, dat toch een verdomd goede negersound ten gehore brengt:
www.youtube.com/watch?v=3ISLeHByD-I
Maar over het algemeen geldt toch wel: schoenmaker, houd je bij je leest.

Blanke rappers zouden ze trouwens wel moeten verbieden, vind ik.
Ook al leven we in een vrij land.

VanBukkem | 16-05-16 | 11:56

Godverdomme, wat is het vermoeiend om in het nu te leven.

Dick Luyenlomp | 16-05-16 | 11:56

#zojuist gefrituurde kip weer wegflikkert#

Ockham | 16-05-16 | 11:54

Bravo!

Ik krijg wel zo ontzettend de dunne van die idioten die menen dat hooghartig zeiken over blanken die dreadlocks dragen ook maar *iets* zal oplossen. Dat newspeak-gelul over "cultural appropriation" en "checking your privileges" komt voort uit een strontverwende generatie, die gewend is dat aan elke behoefte direct kan worden voldaan met een muisklik, en dat ze elk probleem met een screen-swipe of een like in milliseconden kunnen oplossen.

Er is racisme in de wereld, en er is een kloof tussen blank en zwart, maar er is geen quick fix. En het betekenisloze gemier van lieden die menen dat ze zonder enige moeite een heldenrol kunnen claimen, enkel door polsbandjes te dragen, andermans ideëen te retweeten en hun omgeving te dwingen nieuwe woordjes te gebruiken, is alleen maar een rem op 't hele proces.

Lagonda | 16-05-16 | 11:52

Blanken hebben het gebruik van electriciteit en de 12-tonige chromatische schaal uitgevonden. Zonder blanken zouden zwarten nog slechts vals klinkend rond het kampvuur muziek maken. Beetje gechrageerd, maar met een grote kern van waarheid. 😎

CornFlakey | 16-05-16 | 11:51

Het blijkt ook uit de reacties hier dat blanken geforceerd worden om rationeel na te denken over verschillen tussen etniciteiten. Dat levert allerlei conclusies op die iedereen wel weet, maar die mogen dan eigenlijk weer niet gezegd worden.

Als ik het goed begrijp mogen verschillen in etniciteit benoemd worden, mits het in het nadeel van de blanke is.
Ik hoorde laatst een persoon op TV zeggen dat bij donkere voetballers vaak wordt gezegd hoe goed het fysiek is, en dat dit stigmatiserend is. Dit soort jankers vergeten even dat het feitelijk gewoon zo is dat donkere mensen gemiddeld een indrukwekkender fysiek hebben. Iets met evolutie en zo... En zo hebben blanke gemiddeld betere hersenen, maar dat mag dan weer niet gezegd worden.

Kortom: de niet blanken zijn een soort mondiale koude raciale oorlog begonnen tegen de blanke, en zij hebben in de spelregels bepaald dat de blanke niks terug mag doen.

pluk-87 | 16-05-16 | 11:50

Je zou toch denken dat ze blij kunnen zijn, dat Apartheid niet meer is toegestaan.
Wtf, gaan ze de Apartheid weer opnieuw uitvinden?

Genex | 16-05-16 | 11:50

Beetje sneu voor alle niet-westerse muzikanten die bijvoorbeeld klassieke muziek spelen of er van genieten.
Beetje zinloze prietpraat al met al. Ben niet zo van de "wij-zijn-zo-sneu" cultuur

Zuidlaren | 16-05-16 | 11:49

Ik ben tegen blanke soul. En opkomen voor de meest haatdragende godsdienst is mijn hobby. Morele perfectie, that's me , je weet, snap je ?

RickTheDick | 16-05-16 | 11:49

Mooi interview. Goed gezegd en zijn quotes zijn goed opgeschreven.

Ik vind het eigenlijk vrij racistisch om John Oates als witneus weg te zetten. Ik weet zijn stamboom niet precies, maar lijkt me een mix.

Jezus, Out of Touch en Rich Girl ook al van hunnie.. Het is een beetje voor mijn tijd allemaal, maar ze hebben inderdaad best wel wat meer hitjes gemaakt dan ik dacht.

Sjors W. | 16-05-16 | 11:48

Heeft Sylvana Simons al gereageerd?
Met haar Blacklistshit.

leo de pejo | 16-05-16 | 11:47

De racisme kaart trekken is gewoon een keihard verdien model. Zie Silvana zo strijkt ze de 500 eurotjes steeds op bij DWDD. Niets meer niets minder.

ikdenkwat | 16-05-16 | 11:47

Nog even, en je mag als blanke niet meer stelen en geen overvallen plegen.

Jonkheer Wttewaall | 16-05-16 | 11:44

In Afrika zou men dan ook geen pakken met dassen moeten willen dragen. En Brit-pop is dan ook ook een no-no. Maar om geld binnen te halen doet men toch maar een das om. Alleen Khaddafi en zijn mede-westen-haters zag je niet met pak. Hoewel mugabe er altijd wel mee optreedt.

DreHa | 16-05-16 | 11:43

Werkt cultural appropriation ook de andere kant op? Mogen blanke banen wel door andere rassen ingevuld worden?

i-Wonder | 16-05-16 | 11:42

Altijd grappig als ik bijvoorbeeld Beyoncé hoor blaten over haar 'issues' als 'black' persoon terwijl als ik die dame zie, ik een blank schoonheidsbeeld zie: zo blank mogelijke huid, blond STIJL haar (een pruik, maar soit) en ze heft zelfs blauwe lenzen gedragen. Wat nou appropriation? moeten we dat écht gaan doorvoeren, en iedere afrikaan in westers maatpak sommeren dat uit te trekken, want ONZE kleding, dus ONZE cultuur? WTF? Mogen zwarten dan ook geen auto rijden, internet gebruiken, telefoneren, want hey, blanke 'cultuur'?

Adversary | 16-05-16 | 11:41

Van hen.

Bvdb | 16-05-16 | 11:41

Doe je ding: Ik kan niet zingen en zing toch.
Zoiets is het maar dan op een wat hoger niveau.

Koos Knak | 16-05-16 | 11:40

Ik vind dat niet blanken dan ook niet naar orgelmuziek mogen luisteren. Zit de straten maar vol met die dingen.

Mensen zijn echt gek geworden en de academie spant de kroon. Ze zitten zo in de marge te 'onderzoeken' in zulke niet relevante onderzoeksgebieden dan is dit het resultaat.

Bouw verdomme eens een thoriumreactor of maak kernfusie beschikbaar in plaats van dit soort rare en absurde onzin te 'valideren' met 'academische studies'

De academie is dood, leve de onderbuik.

Kaas de Vies | 16-05-16 | 11:40

@Zzzzooooffff
Het niet langer lopen op handen en voeten, eten met mes en vork, slapen in bedden in plaats van bomen. Daar hebben we het dan nog niet eens over gehad.

Godsammekraken | 16-05-16 | 11:39

De academische leefruimte wordt in gevaar gebracht door cultural appropriation, safe spaces, trigger warnings, SJW's, vermeend white privilege, doorgeslagen feminisme en politieke correctheid.

Een zeer interessante lezing hierover van Gad Saad:

www.youtube.com/watch?v=G5-oG0L6ZnU

BenBinnen | 16-05-16 | 11:38

Rihanna doet dat goed?
Google eens een foto van rihanna. Ze idenificeert met zwarte cultuur maar zelf is ze nog net niet roomblank.

trenthopper | 16-05-16 | 11:38

Big Train (met Simon Pegg voor de liefhebbers) over Hall&Oates:
youtu.be/Zh5f-_I1df4

feddomw | 16-05-16 | 11:37

Het gebruiken van computers, smart phones, x-ray machines, auto's, vliegtuigen, asprine, en ga zo nog maar even door is ook 'cultural appropriation', namelijk die van de blanke man.

Zzzzooooffff | 16-05-16 | 11:35

Door de weg-met-onsers krijg ik een beetje eigen-etniciteit-willen-preserverende trekjes.

pluk-87 | 16-05-16 | 11:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken