achtergrond

Geenstijl

Kijktip: #Brexit, the Movie

Bindende kijktip voor iedereen die de Britse democratie een warm hart toedraagt: de kickstarterfilm Brexit the Movie. Na een overtuigende #NEEisNEE in ons eigen GeenPeil-referendum is het op 23 juni a.s. de beurt aan de Britten om aan de noodrem van de Europese trein te trekken, in het nu al historische,100% bindende, #OutisOut Brexit-referendum. Met nog 41 dagen te gaan, werd de campagne afgelopen maandag officieel afgetrapt door premier David “dodgy Dave” Cameron namens het Remain-kamp (vóór EU-lidmaatschap). Onder het motto “Stronger, safer, better off” stelde hij dat – hou je vast – een Brexit kan leiden tot een Derde Wereldoorlog. Sodeju! Tegen zo’n bangmakerij kan zelfs die continentale crisis van Juncker niet op. (Waar blijft die nou eigenlijk, JC?) Maar behalve deze angstzaaierij, van een campagne die ondertussen bekend staat als “Project Fear”, is er nog meer aan de hand bij onze referendumburen.
Zoals we inmiddels wel kunnen verwachten van een campagne waarbij de overheid een kant kiest, is het referendum al lang niet meer “free and fair” zoals aanvankelijk werd beloofd. Daarbij gaan de Britten nog een stap verder dan een reductie in stemlokalen en verwarrende stembiljetten. Om te beginnen valt het referendum precies in het midden van het EK voetbal. Strategisch gekozen door de regering of niet, dit zal ongetwijfeld effect hebben op het stemgedrag. Het nieuws zal vooral overschaduwd worden door de (al dan niet belabberde) prestaties van de Engelse, Welshe en Noord-Ierse voetbalteams, en zal dus niet gaan over de 80 miljoen visumvrije ErdoTurken. Bovendien kan het tijdelijke, 51 voetbalwedstrijden durende gevoel van Europese eenheid het onderscheid doen vertroebelen tussen een continent vol diversiteit en vriendschap enerzijds, en een bureaucratische politieke unie anderzijds. Kiezers kunnen hierdoor sneller geneigd zijn om toch vóór EU-lidmaatschap te stemmen. Maar er is meer. Terwijl het Leave-kamp, bestaande uit de groepen Vote Leave, Leave.EU en Grassroots Out (GO!), het voornamelijk moet doen met donaties en leningen van sympathisanten, krijgt het Remain-kamp – dat overigens via een Soros-achtige constructie wordt gesteund door o.a. de Amerikaanse banken Goldman Sachs en JP Morgan – extra hulp van de Britse regering. Dodgy Dave heeft namelijk, op rekening van de belastingbetaler, een pro-EU propagandaboekje naar alle 27 miljoen huishoudens in het Verenigd Koninkrijk laten sturen. Kosten: 9,3 miljoen pond. Dat is dik een miljoen meer dan het gehele Leave-kamp tot nu toe in donaties heeft ontvangen (8,2 miljoen pond). Last but not least doet ook de Britse publieke omroep BBC, waarover vorig jaar nog bekend werd dat zij miljoenen aan subsidie krijgt van de EU, nog een duit in het zakje van wantoestanden. Nigel Farage, de Founding Father van het referendum, is namelijk uitgesloten van het grote BBC Wembley Arena referendumdebat op 21 juni – dat is twee dagen voor het referendum. Dit terwijl er zonder de onuitputtelijke inzet van deze onvermoeibare volksheld en van zijn partij UKIP, überhaupt nooit een referendum zou zijn geweest. Al met al bewijst de gang van zaken dat ook dit referendum een strijd is van the people versus het establishment, net als het referendum van 6 april. De meest recente peiling toont overigens een nipte voorsprong voor het Leave-kamp: 41 tegen 40 procent. 16 procent weet het nog niet. En dat wordt de belangrijkste categorie kiezers: the undecided. Bij deze groep, die vooral bestaat uit linkse stemmers, zal dan ook het eindoordeel over Brits EU-lidmaatschap gaan vallen. Misschien dat Brexit the Movie ze kan helpen bij hun keuze. De film is hoe dan ook een aanrader voor iedereen, aan welke kant je ook staat. Dus. Chips, nootjes, en bier. Check de film, gratis en voor niets, hierrrboven of via de website van Brexit the Movie.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.