
Indië verloren, rampspoed geboren, maar inmiddels zijn de relaties met onze
radicaliserende ex best prima. Daar hoort natuurlijk een staatsbezoekje bij van de blauwe Obama:
Jokowi. Daar is niet iedereen gelukkig mee. De Molukkers, dit jaar trouwens 65 jaar in Nederland, zijn BOOS. Maar goed, dat is ook wel terecht, na het historisch leed dat het Molukse volksdeel is aangedaan in de dekolonisatie. Een perfect Nederlands sprekende groep met het beste voor voor Nederland, die na een verschrikkelijke oorlog aan komt dobberen wegens vervolging in eigen land. Veel getrainde en gemotiveerde soldaten. Vroeger kregen die geen Mieles, nee. Vroeger kregen ze barakken en een verbod om zich maatschappelijk te ontplooien. Statenloos opgesloten in kansarme dorpen aan de rand van Nederland - niet zelden in de door de Oosterburiërs gebouwde KZenterparcs - waren de Molukkers voor de Nederlandse staat vooral een probleem dat met segregatie en valse beloften onder het tapijt geschoven moest worden. De beloofde eigen staat kwam er niet, met als gevolg 65 jaar van ethnoreligieuze spanningen (hee, ook daar gedonder met de profeetfans) en onderdrukking door de tirannen in Jakarta. Van alle volkeren ter wereld die in de dekolonisatie een slechte deal kregen zijn de Molukkers misschien nog wel het hardst genaaid. We hadden ze, zoals de Soldaat van Oranje (vzmh) nog heeft voorgesteld, gewoon gewapenderhand een eigen land moeten gunnen - een zekere prins met een groene Ferrari had zich al opgeworpen als vorst. Een Sambalsparta in de Oost, met een rare Duitse vorst, alleen al als historisch curiosum de moeite waard. Oh, sorry, gingen we weer even in de koloniale modus? Anyway, Het
nieuwsfeitje is dat er drie booslukkers zijn gearresteerd bij een demonstratie in de
Weduwe van Indië.
Reaguursels
InloggenMollukers moeten eens ophouden met die verwijten aan Nederland. Wij hebben ze gered van een gewisse genocide. De Javanen zouden hen allen vermoord hebben als helpers van de ongewenst geworden Nederlanders. Voor minder kreeg je al een bamboe spies in anus. Nadat wij onder dwang van de Amerikanen Indië hebben overgedragen aan de Javanen is het nu Javaans Indië geworden. Het idee dat wij de Javanen nu nog zouden kunnen bewegen de Molukken een zelfstandig land te laten worden is bespottelijk. Het is nu mooi geweest en het gratis geld en gratis huisvesting moet maar eens afgelopen zijn. Begin anders ter plaatse een vrijheidsstrijd zoals andere volken ook doen wanneer ze hun land vrij willen van een bezetter.
Molukkers ? Respect !
Als alle nederlanders molukkers waren, dan was er geen islam of marokkanen probleem.
Ik woon al 13 jaar in Indoland, en ik kan je zeggen dat dit weer een HEEL erg raak stuk is van Zent. Alsof ie er zelf woont.
Jokowi is een trekpop van breioma Megawati. Totale desillusie.
Ik vind niet dat het Nederland zijn schuld is dat de Molukken niet onafhankelijk zijn. Denk je echt dat Nederland het wel even voor elkaar had gekregen? Indonesië had het toch gewoon meteen bezet.
Zoals de regering met de Molukkers omgegaan is is typisch een voorbeeld van hoe ze nog steeds o.a. met de NL bevolking omgaan. Het is mij allang duidelijk dat onze leiders een agenda hebben die niets met hun onderdanen te maken heeft. Het siert de Molukkers dat ze niet gereageerd hebben zolas tegenwoordig onze islamitische gelukzoekers reageren als het allemaal niet direct op een presenteerblad aangeleverd wordt.
Graaf van Egmont | 22-04-16 | 21:14
Dat had inderdaad een uitstekend idee geweest!
the Jackdawn | 22-04-16 | 19:57
Neen, de meeste Molukkers zijn christelijk. En dan nog de behoorlijk seculiere variant. Een groot deel van mijn vriendenkring is moluks. Christelijke gelegenheden (doop, eerste communie etc.) worden vooral aangegrepen om samen ontzettend lekker te eten 😀
En o ja, de onafhankelijke Molukken en Papua zijn er nooit gekomen omdat dat niet mocht van J.F. Kennedy. Die was bang dat het wel eens communistische landen zouden kunnen worden en hebben Indonesië wapens geleverd om de boel te onderdrukken.
Die aanbidding van Kennedy heb ik ook nooit begrepen, die vent heeft het bloed van vele vele mensen aan zijn handen om het amerikaanse imperialisme uit te breiden.
NL kon en mocht niks ondernemen tegen Indonesië, onder druk van de VS die bang waren dat het land onder de communistische invloedssfeer zouden komen. Dat is in een notendop de geschiedenis van de Mokukken én Papua Nieuw Guinea.
@straatkat | 23-04-16 | 05:36
Ik kom vaak in de Molukken en echt niemand zit daar meer op de RMS te wachten. Ze zijn nu helemaal gek op Satudarah, niet wetende wat voor criminele zooi dat is.
de RMS leeft meer in Nederland dan op de Molukken zelf ben er een keer op vakantie geweest na wat rond gevraag wist niemand waar ik het over had net zo als nasi goreng btw
hallevvezool | 22-04-16 | 23:28 Dank aan allen van wie ik iets leer.
"ontvangst" is ontvoering en/of deportatie geweest.
Met kinderen moeten achter laten en al :-(
Zo vlak na en de duitsers en de jappen
Knalhard Genocide, ongeveer zoals deze nu op de oorspronkelijk samengestelde/gesmolten bevolking van NL wordt toegepast.
De constructyfus:
Er is, mits geen kudt!slam, natúúrlijk plek voor een Vrije Molukse Republiek binnen de Stijlloze Republiek Nederland. Indonesië ziet het er helaas nog minder gezellig uit. Vluchten vanaf daar voor musligeweld klinkt mij niet als een fabeltje in de oren.
Voorlopig hebben we helemaal (nog) geen land (meer). En angst voor de eurogendfor en de sterke arm met slappe hand.
Willen de genaaide-KNIL nazaten hier een land met een stad of dorpjes beginnen? Het zou een nog groter bouw- en werkgelegenheidsproject zijn dan het Engeland-veroveren-door-kustwinning-met autowrakken-in-de-branding plan.
Of wonen we na de NL onafhankelijkheidsontwikkeling meer door elkaar heen?
Eerst moeten we grenzen hebben (grootste project sinds Amsterdamse bos).
En ze dichtdoen (grootste project sinds deltawerken met stormvloedkering).
spoiver
Heftig! Een IS vergelijking is daarin tegen vreemd. Het was een inlandse aangelegigheid.
-weggejorist-
Ik heb het hier volgend mij al eens eerder gezegd. Ik was in de jaren 70 en kleuter in Assen. Een stad in angst, omdat je niet wist of jouw school de volgende was die gekaapt zou worden. Sportzalen die opeens ontruimd werden omdat iemand misschien wat verdachts had gezien in de omgeving.
Nee, ik heb niet alleen warme herinneringen aan de Molukse gemeenschap. Natuurlijk zullen sommigen vinden dat ze in hun recht stonden, maar dat zeggen velen ook over IS.
Molukkers is ons volk, beloftes maken schuld. Het wordt tijd om de beloftes in te lossen. Veel te laat. Beter laat dan nooit... Beter duur dan niet te koop...
Suske & Wiske en de Morrende Molukkers
Opgegroeid naast een Molukse gemeenschap geweldig volk heerlijk eten gastvrij wat me altijd bij is gebleven als kind was een oud mannetje helemaal verbrand van top tot teen bleek dat hij niet op het portet wilde staan van onze koningin dat vonden de Jappen niet zo leuk en legde hem een poosje op een plaat met olie om wat door te bakken probeer is 1 Booslim te vinden die dat ook zou doen
Waarom geen woord over de politieke gevangen die mishandeld en vernederd worden omdat ze alleen een Molukse vlag hesen? Waarom wordt er in de Nederlandse media niks vertelt over de genocide op van Papua's op Papua nieuw gunea, op dit moment door Indonesie? En er gebeurd nog meer m, BV in Atjeh. Dat zijn toch de belangrijkste redenen voor het protest vandaag? Die laffe schijnheilige regering van ons die lachend zo'n Indonesische schurkenpresident ontvangt omdat ze bang zijn voor de Molukkers en Papua's op te komen en dus maar weer alles weglachen want Indonesië is een groot land, moeten we zogenaamd bevriend mee zijn en schulden aflossen vanwege de koloniale tijd-onzin!
Bommen Barry ìs een Indo. Dat weten de aluhoedjes al jaaren.
De ontvangst en behandeling van de Molukkers in NL is een nationale schande
Het niet ontstaan van de onafhankelijke staat Molukken is een ramp en tragedie voor de Molukkers.
Hedendaags Indonesië mist nu een deel van haar ziel.
En de url is niet grappig.
Veel respect voor de Molukkers en schandelijk hoe zij in de kou zijn gezet door de toenmalige Nederlandse regering.
Iedereen begrijpt wel dat toen en nu het er gewoon niet inzit dat de Molukken zelfstandig kunnen worden, maar wat er hier met hen is gebeurd, is gewoon slecht, heel kwalijk.
En als ik vandaag de dag een Molukker tegenkom en we elkaar aankijken, is er tussen ons een soort herkenning van diepe vriendschap die voor altijd zal blijven.
Poezelien | 22-04-16 | 21:36
Sodeju, wat een melodramatische lulkoek.
Jackdawn is altijd bezig met het promoten van moslims. Nu probeert hij weer een goed eervol volk te besmeuren met de modder die islam heet. Jammer man weer mislukt.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over Hollandia, de laatsten die via Nieuw Guinea naar Nederland werden verscheept en alles achter moesten laten.
Laten we elkaar eens gewoon recht in het gezicht kijken en zeggen dat we een egoïstisch klotevolk zijn dat via een überschaamte als Wiedergutmachung tegenover de mensheid met open armen het 1400 jaar oude nazisme faciliteert.
Ziekelijk paradoxaal. En waarom? Omdat het lijkt of binnenhalen zonder bloedverlies kan en vechten voor je belofte hoe dan ook kost.
Nou, volk, jullie vergissen je, de oorlog woedt al en zal heviger woeden in de straten, in jullie huizen. Gewoon omdat jullie te laf zijn om te vechten.
Waar ik ben? Vertrokken omdat ik alleen stond, alleen vocht. En een alleen strijdende burger verliest het altijd tegenover de wegkijkers. (Ja, ja, niet vanwege de groepsovermacht van de tegenpartij, maar vanwege de medeautochtonen die zeggen 'we hebben alles gezien en we zullen het anoniem melden' - laf.)
Nee, dan inderdaad mijn Ambonese vrienden die gewoon het huis uit kwamen stormen met honkbalknuppels en blote vuisten om een eenling te ontzetten.
Hulde!
Die opmerking van the Jackdawn. Jezus, wat is die vent een drol.
Ruud Hazes56616330 | 22-04-16 | 20:17
Die Jackdawn is gewoon een triest sulletje,dat overal z'n betweterige commentaar moet leveren.Ws geem leven of zo...
Meeste Molukkers die hier zijn,zijn idd christelijk.
kloopindeslootjijook | 22-04-16 | 20:56
Bedankt voor de links.
Ik ben derde generatie Molukker en mijn opa had al gauw door dat er geen weg terug meer was. Hij heeft mijn vader en ooms/tantes daarom meegegeven dat hun toekomst in dit land lag. En ze daarom goed moesten leren voor een goede toekomst, voor zowel hunzelf als hun kinderen. Begrijp alstjeblieft dat veel Molukkers deze hoop nog lang hebben vast gehouden, met alle gevolgen van dien. Ik voel mijzelf net zoveel Nederlander als Molukker ,dus laat die milities maar komen want ik ben best bereid om te knokken voor mijn mooie landje.
-weggejorist-
Vroeger schaamde ik me altijd diep over hoe wij nederlanders de molukken keihard bedrogen en genaaid hebben, nu niet meer, nu schaam ik me over hoe we ons en een heel continent met ons compleet laten naaien een de leider van een stelletje achterlijke primitievelingen
-weggejorist-
@kloopindeslootjijook | 22-04-16 | 20:56
Thanks, goede linkjes.
@Han Jammer | 22-04-16 | 20:55
Metal kan nog, punk word flink tegen gewerkt.
Dat is immers een vorm van verzet. Vooral in Aceh gaat de knoet er flink overheen.
www.vice.com/nl/video/punk-vs-sharia
@chicago river | 22-04-16 | 20:45
Ach wat, ik kan niet goed tegen dat geblaat over elke dode of hij heilig was.Ieder zijn muziek ,zal ik niet veel over zeggen maar emoporn daar krijg ik de kriebels van.
En we zijn hier om er af en toe met gestrekt been in te gaan. je gaat ook de ring niet in als je alleen maar denkt te kunnen dansen.
Dit is GS. ;-)
De Molukkers hebben veel levens gered!
Dankzij de dappere Molukkers hebben mijn oma en moeder de oorlog in het voormalig Nederlands Indië overleefd. Nadat Japan capituleerde moesten mijn oma en moeder in het Jappenkamp blijven voor hun eigen veiligheid. Rondtrekkende gewelddadige peloppors belaagden en vermoordden Nederlanders en Indische Nederlanders die zich buiten het kamp waagden: tjingtjangen (letterlijk in mootjes hakken) werd dat genoemd. Tijdens de zogenaamde Bersiaptijd, was moorden en verkrachten van Nederlanders door de peloppors aan de orde van de dag. In het Jappenkamp, waar ze jaren van ellende hadden moeten doorstaan, was het op dat moment voor de Nederlanders echter het veiligst. En door wie werden ze beschermd en bewaakt? Voornamelijk door de Molukkers van het Knil. Met gevaar voor eigen leven beschermden ze de Nederlanders tegen de moordende bendes.
Toen de Nederlanders later rechtstreeks vanuit het kamp naar de haven werden gebracht waar de boot naar Nederland op hen wachtte, hebben weer de Molukkers de mensen beschermd.
Mijn moeder is de Molukkers altijd dankbaar gebleven. En als ik vandaag de dag een Molukker tegenkom en we elkaar aankijken, is er tussen ons een soort herkenning van diepe vriendschap die voor altijd zal blijven.
@graaf: apart regiment was inderdaad een zeer elegante oplossing geweest.
Euh peren..
Graaf van Egmont | 22-04-16 | 21:14
Appelen en meren .
Wat ik niet snap is dat de nederlandse regering destijds niet gewoon de molukkers heeft ingedeeld in een apart regiment of brigade. Net als de Engelsen met de Ghurka's hebben gedaan. Dan hadden ze hun eer kunnen behouden en hadden ze hun diensttijd gewoon kunnen uitdienen.
@Han Jammer | 22-04-16 | 20:55
Heavy metal is westerse decadentie?
Westers kun je het zeker noemen, maar decadent?!?
En een "aparte" zou ik hem, dan ook niet willen noemen. Meer iemand met een goede smaak voor muziek waaraan tenminste nog enige artistieke prestatie aan ten grondslag ligt.
appelboor | 22-04-16 | 20:41
Klopt. Er is een groep Molukkers die misdaden heeft gepleegd met de kapingen.
Maar dat doet niets af aan wat Nederland in Indonesië voor gruweldaden heeft aangericht met de zegen van de Oranjes die daar grote oliebelangen hadden (en hebben?). Het eerste staat wel in de geschiedenisboekjes, het tweede niet echt. Zo werkt propaganda, ook in Nederland, besef je dat goed.
@ appelboor | 22-04-16 | 20:41
Als je over dit onrecht wilt beginnen, kijk dan ook gelijk naar het onrecht van de nederlandse overheid naar hen betreffende:
Verplichte terugbetaling van overtocht en ontvangst van kleding terwijl deze mensen het bevel kregen naar Nederland te komen.
Gezinshereniging van max 3 kinderen per gezin: heb je meer, die laat je maar achter.
Opvang in oud-concentratie-kampen.
Het niet-uitbetalen van soldij
Beloftes doen en willens en wetens niet nakomen.
Er alles aan doen om ze naar Brazillie of Australie te laten emigreren.
Doe dit bij de cultuurverrijkers die nu warm worden onthaalt en je hebt een burgeroorlog met ontelbare doden.
*Denkend aan Irene, een bloedmooie Molukse meid op het kamp die ik zo graag had willen doen, maar nog te onervaren voor was*
Krijgen ze hun boek te eten.
Zesdelige serie over de geschiedenis van de Zuid-Molukkers in Nederland. Van begin tot treinkaping en alles.
Luister en huiver en leer je eigen land eens goed kennen. 6 uur radio dus geen lullige snelle soundbites.
1 het dienstbevel
www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_406760.htm...
2 Het kamp
www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_406761.htm...
3 Drama in West Kapelle
www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_406762.htm...
4 De wijk
www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_406763.htm...
5 Harde acties
www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_406764.htm...
6 De toekomst
www.vpro.nl/speel.POMS_VPRO_406765.htm...
Ik ken ook veel Molukkers en Indonesiers. In het algemeen zijn het allemaal aardige mensen ongeacht het geloof. Er zit in Indonesie helaas veel Arabische invloed achter het geloof. Zolang er zakken geld aan te pas komen heb je invloed. Die president is trouwens ook een aparte, is gek op heavy metal, dat is toch wel westerse decadentie...
Zonder mij in de discussie te mengen stel ik uiterst verheugd vast dat deze beschaafd en op inhoud gevoerd wordt.
Blijkbaar trekt het topic de meer ontwikkelde reaguurder aan (glas half vol), of kan het de minder onderlegden onder ons geen laars boeien (glas half leeg).
*doorgaat met tegels lez0n*
De Papoea's. Ook genaaid door het Koninkrijk.
De morgenstervlag die je op de foto bij het nieuwsfeitje ziet is niet van de Molukken.
@Grote stamper | 22-04-16 | 20:03
Even inlezen vriend: als de KNIL militairen bij het Indonesische leger in dienst waren getreden waren ze (1) bij de vijand in dienst gegaan (onacceptabel) en (2) hun en hun familie's leven niet zeker geweest. Het was dus heel logisch, ook met de kennis van nu, dan velen voor Nederland kozen.
Molukkers en Ambonezen zijn sowieso echte kerels. Kun je prima mee eten, moet je nooit mee vechten . Ik heb dienstplichtig bij de Koninklijke Marine gezeten en de Mariniers (toch geen kleine jongens) in mijn omgeving hadden het grootst mogelijke respect voor Molukkers en Ambonezen.
miko | 22-04-16 | 20:38
Ja. Dat is waar, kont-tegen-de-krib miko.
Mooie link van je naar dat Massive Attack album trouwens in een vorig topic. Was een topic met iets met een muzikaal klein mannetje die wereldwijd bekend stond als genie geworden maar niet meer rookt. Heb je link gewoon helemaal uitgeluisterd, kun je nagaan.
Carib | 22-04-16 | 20:37 |
Misschien moeten de mensen die nu de RMS vormen gewoon eens een plan maken van wat realistisch is wat ze in een soort vredesonderhandelingen met Indonesië kunnen bereiken. En daarmee naar verschillende partijen stappen waaronder de VS, Indonesië, Nederland misschien.
Maar zeker nu China zich in die regio steeds meer gaat roeren zit de VS niet te wachten op instabiele partners. Dus obstinaat blijven gaat sowieso nooit wat opleveren. Dus daarom nog maar eens: denckt en weescht constructief!
"we hebben ze niet meer nodig"
Maar zijn die 'we' ?
Politieke carrieres? Gewoon weer de grote portemonnee die de kleine portemoneetjes opeet? hap hap hap?
Als we naar de afgelopen 65 jaar kijken, laten we dan niet vergeten:
- een trein
- nog een trein
- een basisschool
- een provinciehuis
Burgers gijzelen, bedreigen en doodschieten ... hmmm, lijkt me toch gewoon terrorisme.
Het is een van de rampverhalen van Prins Bernhard, de Duitse geheim agent die na zijn verraad in WOII decennialang zijn werk voor de nazi's bleef voortzetten als prinsgarnaal in Nederland. Via een illegale staatsgreep probeerde hij de o.a. olierijke kolonie terug in te lijven, wat jammerlijk mislukte met vele doden als gevolg.
Wat die man aan schade heeft aangericht is niet te overzien.
De Molukkers, en dan met name de KNIL-militairen, zijn ongelooflijk geschoffeerd. Het is een les die niet in de geschiedenisboekjes van 's-lands foponderwijs staat.
@the Jackdawn | 22-04-16 | 20:16
Ik zeg niet dat er geen zijn maar mijn molukse vrienden van vroeger waren allemaal grrriisstelijk. Ik kreeg dan ook altijd op mijn hart gedrukt om vooral niet tegen de ouders te zeggen dat ik NIET geloofde!! Taboe en niet bespreekbaar!
Indonesië. Is en word compleet verneukt door islam.
Lupuslupus | 22-04-16 | 20:23
Sateetje | 22-04-16 | 20:21
Heb met veel Molukkers gewerkt. Knappe dames, krasse knarren en een sterke moraal.
Geen ruzie mee krijgen. Hebben die marocjes met handtasjes uit Culemborg nog last van.
@Aristotalloss In dat geval zou het de sterke partij sieren het voortouw te nemen en een geste te maken, ik zie het niet gebeuren.
""(..)Als oud vuil opzij gezet, want we hebben ze niet meer nodig. (..)""
@ Sateetje | 22-04-16 | 20:21
.
Dat is immers precies hetzelfde wat de overheid nu met onze oudjes doet. Als oud vuil opij zetten.
Niets smeriger dan de politiek.
De gewone burgers; zowel Molukkers als autochtonen zijn gewoon de pineut zodra ze niks meer opbrengen.
Dezelfde VVD moraal zoals op een boerderij waar oude dieren gewoon worden afgemaakt.
www.museum-maluku.nl/
Ze hadden een museum, dat is nu als een inboedel zonder huis. Als je dat toestaat, is dat bijna een herhaling in miniatuur. Genant eigenlijk.
Ik woon pal naast een Molukse kerk en in een wijk met veel Molukkers. Prima mensen, nooit last van. Toen er een feestje was in de kerk kwam er iemand aan de deur die dat vertelde en hoopte dat ik er niet teveel last van zou hebben. Zeg nou zelf, wáár vind je zoiets nog?
Molukkers, een volk dat eeuwenlang bekend staat als strijders. Mijn opa, destijds als 16 jarige (KNIL), heeft gevochten met de Nederlanders tegen de Japanners daarna tegen Indonesië. Ze werden in de strijd vaak voor op gesteld, omdat men wist dat zij niet bang waren. Mijn opa heeft zelfs later in Nederland nog geholpen met de Waternoodsramp, doden bergen, etc. En dan de behandeling van de Nederlandse regering... Als oud vuil opzij gezet, want we hebben ze niet meer nodig. Ik kan er nog veel over schrijven. Geenstijl bedankt om dit onderwerp aandacht te geven, want zoals we nu weten is de regering geen haar verbeterd.
Carib | 22-04-16 | 20:17 |
Volgens mij is het zoals het in Noord Ierland/Ulster is gegaan een heel goed voorbeeld voor waarop de Molukkers zich zouden moeten richten. Maar dat kan alleen als je je over alles wat er in het verleden is gebeurd kunt heen zetten.
the Jackdawn | 22-04-16 | 20:16
Het merendeel van de Molukkers in Nederland zijn Protestanten (±93%). Er zijn een aantal Molukse protestantse kerkgenootschappen ontstaan, waarvan de Moluks Evangelische kerk de grootste is. Op de Molukken zelf is het aantal Islamieten veel groter.
85% van de in Nederland verblijvende Molukkers zijn " Ambonezen " (afkomstig van Ambon, Nusalaut, Haruku, Saparua en Ceram). De rest zijn Ternatanen (afkomstig van de Noord-Molukken, eilanden ten noorden van Ceram). De 5% katholieken zijn voor het overgrote deel Zuidoostmolukkers (van de Kei-eilanden).
mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal-...
@Aristotalloss Ik vraag me derhalve dan ook af of Nederland zich voldoende heeft ingespannen om het maximaal haalbare te doen om deze ereschuld in te lossen, verder ben ik het met je eens dat het niet realistisch te veronderstellen dat er een onafhankelijke Molukse staat komt.
Die opmerking van the Jackdawn. Jezus, wat is die vent een drol.
miko | 22-04-16 | 20:02
"Nee hoor, de meeste zijn christelijk. Zeker degene in Nederland."
Mijn eerste kennismaking met de islam was bij mijn Moluks vriendje in Twello, en die moskee langs de snelweg in Waalwijk is ook zeker voor de christelijke Molukkers.
Zou Nederland al ooit een schuld hebben uit het verleden dan is het wel hoe wij destijds de Molukkers die hals over kop moesten vluchten omdat zij als collaborateurs gezien werden in hun eigen land en opgevangen werden in dezelfde barakken waar kort daarvoor Joden hun lot af moesten wachten.
Het leeft nog steeds, en er wordt ook een vorm voor gevonden. Leerzame docurepo met handig gebracht genant Nederlandse insteek over
hoe toen en dus ......... hoe nu
met een knipoog naar de klassieke volkenkundige, gestoken in driedelig pak met strik, ontleedt hij de mens als groepsdier):
www.npo.nl/de-hokjesman/17-01-2013/VPW...
" De Nederlandse Molukkers, trots krijgervolk in verbanning, vormen een hechte gemeenschap. De heimwee naar het land van oorsprong bindt hen, samen met de woede over wat hun is afgenomen en de kracht die ze putten uit hun eergevoel. Op hun motorfietsen voelen ze zich de dappere strijders van weleer, die met hun verschijning respect afdwingen. Michael Schaap lift met ze mee, in zijn zoektocht naar het wezen van de woede die hen drijft"
@ Carib & Graaf van Egmont
Ik ben het helemaal met jullie eens dat de Molukkers schofterig behandeld zijn en dat hen valse beloftes zijn gedaan. En vanzelfsprekend moet Indonesië gewezen worden op mensenrechten e.d., dat is een fundamentele kwestie.
Ik wil alleen maar zeggen dat de Molukkers niet moeten denken dat Nederland veel kan betekenen voor zelfstandigheid van de Molukken als de Verenigde Staten dat niet willen; en de willen dat simpelweg niet. En als je toch iets wilt bereiken in deze moet je een ingang vinden in de Verenigde Staten.
Dus ik denk dat het hoogst haalbare is een zekere mate van autonomie. Wat in ieder geval niet werkt is weer kiezen voor de weg van het geweld want dan wrijf je alle partijen tegen de haren in en verwoest je ALLE vertrouwen bij die partijen.
Grote stamper | 22-04-16 | 20:03
Dus wanneer nederlandse militairen de keus hadden gekregen om in mei 1940 over te stappen naar de SS dan hadden ze ook geen klagen?
Snap niet wat de Molukkers lopen te mekkeren. Hun voorouders hebben destijds de mogelijkheid gekregen op te gaan in het Indonesische leger maar dat hebben ze zelf afgeslagen.
Graaf van Egmont | 22-04-16 | 20:00
Treurig. Inderdaad. En een vorm van verraad aan loyale militairen, door ze onder valse voorwendselen naar nederland te verschepen, met het vooropgezette plan om ze hier uit het leger te schoppen en aan hun lot over te laten. Niet alleen gehuisvest in Engelse legerbarakken, maar ook in leegstaande concentratiekampen. Schande, schande, schande.
@the Jackdawn | 22-04-16 | 19:57
Nee hoor, de meeste zijn christelijk. Zeker degene in Nederland.
Aristotalloss | 22-04-16 | 19:55
Allemaal gelul. Als Oost-Timor zelfstandig kon worden dan kunnen de Molukken en Nw. Guinea dat ook.
De Molukkers zijn gewoon op dienstbevel (want militair) naar Nederland verscheept en toen pas uit de dienst geflikkerd. Treuriger kun je het als politiek niet doen. Ik zie de eerste kinderen nog in mijn klas op de lagere school komen en als ik me bedenk hoe ze gehuisvest waren. In oude Engelse nissen hutten. Schandalig gewoon.
the Jackdawn | 22-04-16 | 19:57
De noord-Molukkers inderdaad. De knil militairen komen vooral van de zuidelijke Molukken en zijn in grootste deel christelijk.
De Blauwe Obama.... ik pis in mijn broek.
@Aristotalloss Neemt niet weg dat Nederland er alles aan gelegen moet zijn om alle mogelijkheden te benutten hier constructief aan bij te dragen, dus ook de mensenrechten situatie aan de orde stellen bij de huidige president van Indonesie en dit is waar voor wordt gedemonstreerd.
-weggejorist-
Glasgow Argus | 22-04-16 | 19:41
" ziet ten opzichte van de islamitische veroveraars is de mis-handeling van deze loyale mensen schrijnend. "
De meeste Ambonezen zijn moslim.
lovekila | 22-04-16 | 19:46
Ik ga me niet verliezen in semantiek, maar blijkbaar ben je het met me eens dat de staat der nederlanden de Molukkers op zijn zachtst gezegd niet.al.te.goed behandeld heeft.
Dat vervult mij niet met trots. Net zo min als een reeks van andere dingen. zoals de drol die minister president speelt van dit land. Het gemak waarmee bejaarden het genot van een 24 uurs luier mogen ondergaan. Het wegkijken bij wangedrag. De publieke televisie. De mh17 doofpot.
Alle respect voor de Molukkers die altijd trouw waren aan Nederland en het Nederlandse belang. Maar een eigen staat zit er niet in. Punt! De geopolitiek (lees: de VS) wil het niet! Die wil dat Indonesië één stabiele staat blijft georiënteerd op het Westen.
Laat de Molukkers met Indonesië in overleg treden en streven naar een zekere autonomie voor de Molukken met behoud van eigen cultuur e.d. Dat is het hoogst haalbare.
Nogmaals: respect. Maar 'get over it'. Weescht constructief!
* gaat dan niet om die trein, dat is maar materieel, el wat ze normale mensen zoals jij en ik, die geen invloed op de politiek hadden, net als wij, geestelijk hebben aangedaan.
Glasgow Argus | 22-04-16 | 19:41
Hoe zo moet jij je schamen. Heb jij die knillers belazerd? nee toch zeker? dat was de politiek. ik ga er geen schuld voor dragen. daarbij vind ik dat ze met het kapen van een trein hun eigen zaak om zeep hebben geholpen. geweld lost nooit iets op, nou ja, behalve je eigen zaak dus. verder chapeau voor hoe de Molukkers er hier toch een goed leven van hebben gemaakt.
Herinner me de Molukkers uit Culemborg, een gehucht met een Marokkanenprobleem.
Die weten wel hoe daarmee om te gaan. Prima volk dus wat mij betreft. Zijn niet van die ubercorrecte angsthazen.
Wellicht kan de op te richten burgermilitie een helpende hand bieden bij het voldoen aan de ereschuld van het Nederlandse aan het Molukse volk.
Ik salueer naar de Molukkers. Iedere keer dat ik iets van advocate Liesbeth Zegveld langs zie komen, dan schaam ik me. Dan schaam ik me omdat we wel allerlei leed aan de Indonesische kant gaan vergoeden, maar dat de Molukkers die als militairen in dienst van het koninkrijk der nederlanden hiernaartoe hebben gebracht onder valse voorwendsels en vervolgens hebben gedemilitariseerd in nederland, opgesloten in de barakken van Vught en Westerbork. Schande, schande, schande. Vooral wanneer je het pampergedrag ziet ten opzichte van de islamitische veroveraars is de mis-handeling van deze loyale mensen schrijnend.
Molukkers...
Als we één volk hard gaan nodig hebben in de toekomst of een toekomstige oorlog. We mogen ze met behoorlijk wat meer respect gaan behandelen als wat ze nu krijgen.
REAGEER OOK