Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Koenders: 'We gaan alle tijd nemen met de uitslag'

Ticking-clock.gif Briefje van Bert! Terwijl de VVD via backchannels toenadering zoekt bij GeenPeil (nee, ga weg!), schrijft de MinBuZa namens de MinPres, Voorheen Ome Roon en zichzelf een briefje aan de Kamer. Strekking: het kabinet wil tijd kopen. Zo veel mogelijk tijd. Want hij schrijft: "Een meerderheid van de opgekomen kiezers geeft aan zich niet te kunnen vinden in het EU-associatieakkoord met Oekraïne. Onder deze omstandigheden is het duidelijk dat ratificatie nu niet zonder meer doorgang kan vinden. Dat vereist dat het kabinet zorgvuldig omgaat met de uitslag en het gevoerde debat. Daarvoor is een gedegen proces nodig, waarvoor het kabinet de daarvoor noodzakelijke tijd zal nemen. Het is duidelijk dat het kabinet zich hier begeeft op onontgonnen terrein, zowel nationaal als Europees. Dit vraagt om een zorgvuldige, stapsgewijze aanpak die enige tijd zal vergen." Máánden, willen ze. Lekker vals gebruik van het woordje 'opgekomen' in die eerste zin ook, maar daar trekken we ons niks van aan: 30% was de norm, 30% hebben we gehaald, 30% is een 100% geldige uitslag. Het kabinet kon zich bovendien ook al maanden voorbereiden op elke denkbare uitkomst, dus er moet gewoon tijdens het debat van woensdagavond een duidelijk antwoord komen. De kiezer heeft gesproken. Nu jullie. Is echt niet zo moeilijk, Bertje, Mark & Roon. De wet zegt niet voor niets zo spoedig mogelijk, en spoedig betekent niet 'subtiel verstopt na het Brexitreferendum'. Hier de hele brief (pdf). En dan nog eens wat, Plasterk. De referendumcommissie maakte een hemeltergende puinzooi van de subsidieverstrekking, hoe hálen die landsadvocaatjes van Pels Rijcken Drooghneuckers het in hun hoofd om hun eigen evaluatie te gaan doen!? De leercurve aan de elitaire overzijde van de bestuurskloof laat ondanks de klinkende einduitslag nog niet echt een stijgende lijn zien hè? Het Torentje be like: Wij van WC Eend... Officiële Uitslag: Vanmiddag om 16:00 uur in Nieuwspoort. PrutsPers: In de brief van Koenders staat duidelijk te lezen dat de regering in september met een evaluatie van het verloop van het referendum komt, en dat een reactie op de uitslag (#NEEisNEE) zal volgen na het nemen van een volstrekt vage hoeveelheid 'noodzakelijke tijd'. Desalniettemin maken de media er allemaal van dat de regering pas in september met een inhoudelijke reactie op de uitslag komt. Zucht.

Reaguursels

Inloggen

Ik roep het al een aantal jaren op Elsevier ; We moeten de Bastille weer bestormen... en dan precies zo doen als Robespierre het gedaan heeft . Check dit : nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_wet_van... . De ijzeren wet van de oligarchie. Hoelang hebben wij dit systeem al ? We leven in een verrotte oligarchie, waar een nieuw kastensysteem aan het ontstaan is tussen hoog en laag opgeleiden . Deze zgn hoogopgeleiden denken dat het beter is dat zij beslissen voor de lager opgeleiden. Goh, waar hebben we zo iets eerder gehoord ?

Bestorm die Bastille voordat het te laat is. Het is namelijk echt vijf voor 12.

Kim-Jung-Un | 12-04-16 | 17:08

@wallenberg | 12-04-16 | 15:25

Hoe weet u wat de wil van het gehele Nederlandse volk is dan? 61% van de 32% die is komen stemmen afgelopen woensdag is tegen het verdrag dat voorligt. Dat de politici zich volksvertegenwoordigers mogen noemen, vloeit voort uit de laatste verkiezingen, die kiezers vertegenwoordigen zij. Als we een succes zouden willen maken van het referendum dan zouden we weer een opkomstplicht moeten instellen, dan pas weet je echt wat het Nederlandse volk wil. Ik heb zo'n vermoeden dat dan de verhoudingen echt anders zouden liggen...

Onsjemeer | 12-04-16 | 16:05

Vorige keer zaten de politici er naast, nu weer. Hoe hebben ze het lef zich volksvertegenwoordiger te noemen. Ze weten echt niet wat er leeft. En tegen de verkiezingen weer lekker populisje uithangen en al de anderen voor populist uitmaken. Wat een sneu volk.

wallenberg | 12-04-16 | 15:25

the Jackdawn | 12-04-16 | 13:40
Jouw ja kampje dat je tot in den treure hier hebt gepushed, heeft verloren en nu ga je janken vanwege 'fraude'. Helemaal helder hoe je in elkaar zit, en blijf vooral doorgaan je eigen gelijk te geloven. En natuurlijk heel hard 'fraude' schreeuwen en boos stampen. Zo kende ik je ook vòòr dit referendum. Voelt niet zo lekker he, democratisch genaaid worden? Weet je ook een hoe het voelt...

Acar_ketimun | 12-04-16 | 14:55

Heerlijk....
Dat verdrag gaat er echt wel komen maar de hele EU-politiek ligt nu aan het infuus.
Het braafste jongetje van de klas blijkt te bestaan uit de conrector en niet de klas die braaf is.
Geeft waarschijnlijk weer hoe het draagvlak is in de Unie en daar zijn ze zich van bewust.
De glas/lach plas tactiek gaat steeds moeilijker daarom is dit referendum al geslaagd.
De multinationals en onze politieke breinen worden zo heel langzaam in het zelfde hokje geschoven steeds meer mensen gaan zich achter het oor krabben.
Laat het volgende referendum maar doorkomen, het moet nog duidelijker voor nu nog een meerderheid die wegkijkt en niet wil weten.

enra | 12-04-16 | 14:24

Mensen, denk nou eens even rustig na! Wat moeten die baantjes jagers anders doen, dan deze hand proberen uit te spelen.

Als ze mee willen blijven spreken met de rest van die euro parlementariërs, moeten ze wel laten zien dat ze bruikbaar zijn. En dus moet die hogesnelheidstrein die EU heet op volle gang door blijven denderen. En dus gaan we tijd rekken, en kijken hoe de burgers reageren.

Die domme burgers hebben ook al niet door dat al die euro parlementariërs die zogenaamd door landelijke politici niet zijn te corrigeren, gewoon nog steeds collega zijn van het zooitje ongeregeld dat hier nu nog naar dat betere baantje zitten te vissen.

Dus GeenPeil/GeenStijl, in plaats van de overwinning te vieren, kunnen jullie beter gaan werken aan de overwinning echt over de streep trekken. Er zijn reeds een aantal mensen op de main stream de revue gepasseerd die zeggen dat ze onze regering hun plicht verzaken als ze niet die associatie verdrag totaal cancelen. Advocaat er op, en deze regering aanklagen.

En Mark Rutte minions, als jullie mee lezen. Nooit zal mijn stem meer naar Mark Rutte, en jullie VVD gaan. Voor goed jullie krediet verspeeld. En het is vechten tegen het onvermijdelijke waar jullie nu mee bezig zijn. Fijn dat jullie geen enkele moeite hebben om dat over de rug van de democratie te doen. Nog fijner is het dat jullie in jullie stuitende arrogantie mij, al doende, nog even weg zetten als een simpele ziel, die niet slim genoeg is om al die moeilijke keuzes die jullie zogenaamd hebben te kunnen doorgronden.
Terwijl het simpele feit dat jullie te dom zijn om jullie eigen regels na te leven, en te begrijpen wat democratie inhoud, totaal aan jullie master minds voorbij gaat. Rara, waar komt die kloof tussen de politiek, en de burgers toch vandaan.

Dr.Tatta.Macamba | 12-04-16 | 14:00

@the Jackdawn 13:40
Nee, dit is hetzelfde als een nieuw paspoort aanvragen, terwijl je helemaal niet van plan bent om naar het buitenland te gaan. Dat is ook niet strafbaar.

tipo | 12-04-16 | 13:59

Jackdawn.
Niks strafbaar.
De discussie ging luid en djuidelijk over het associatieverdrag, alle debatten gingen daarover en het stond op het stembiljet.
Wat individuen zich daarbij dachten doet niet ter zake.
Heb ik de Pvd-ers ooit aangeklaagd omdat die vast van plan waren met de VVD in bed te stappen?
Of omgekeerd: heb ik de VVD verkiezinbgsfraude verweten omdat ze gewoon met de Pvda wilden ne.....??

mallekater | 12-04-16 | 13:53

linkerkant)geeft aan zich te kunnen vinden in het EU-associatieakkoord met Oekraïne.
rechterkant)geeft aan zich niet te kunnen vinden in het EU-
associatieakkoord met Oekraïne.
Er stond toch echt iets anders op het stemformulier.
linkerkant:Voor
rechterkant:Tegen

Het zijn die kleine verdraaiingen en herhalingen daarvan, die vooral na het referendum continue opduiken en waar straks handig gebruikt van gemaakt word om het er in licht aangepaste vorm alsnog doorheen te drukken.

GeorgKeßler | 12-04-16 | 13:51

"Let's not start sucking each others dick yet", maar hulde voor deze waardige politieke arena met werkelijk doordachte, bevlogen en betrokken overdenkingen en uitwisselingen in de reaguurderspanelen.
Precies de dichting van de kloof die de politiek niet voor ogen had.
Gne.

LuckyGirl | 12-04-16 | 13:51

Ik zou geen moment wachten, kom op GeenStijl gooi er eens een NEXIT referendum tegenaan. Die kant gaan we toch wel op. mynameistrouble2 | 12-04-16 | 11:08

Nou aub ophouden met poep schrijven... Een referendum kan alleen over een wet of over een verdrag gaan, verdiep u eerst eens ergens in alvorens het onmogelijke voor te stellen!

Onsjemeer | 12-04-16 | 13:49

@ben kokhals | 12-04-16 | 12:14
"Dat EU lidmaatschap is zelfs al geregeld. Zie EU resolutie van 17 juli 2014, artikel 33: www.geenstijl.nl..."

Een 'may apply' betekent nog niet dat ze ook EU lidmaatschap krijgen of voldoen aan alle voorwaarden.

Dit associatieverdrag is de laatste harmonisatieslag en dient als basis voor het uiteindelijke EU lidmaatschap waarna lidmaatschap slechts nog een formaliteit is.

SapperDeFlap2166 | 12-04-16 | 13:42

Ik blijf erbij, ondanks bevlogen argumenten hierboven: Het referendum is deze keer niet uitgevaardigd door de landelijke politiek of de EU: dit referendum ontleend haar bestaansrecht aan ONS, het volk, in tegenstelling tot het referendum uit 2005.
In dát licht snap ik de totale paniek.
Maar het vreemdste is dat de landelijke politici nog niet individueel reageren met het gestaag groeiende besef dat dit de algehele (geo-)politiek in een gevaarlijk verdachte uithoek doet belanden.
Zelfs met inbegrip van zogenaamde "partijdiscipline" snappen ze natuurlijk individueel wel dat er een zuil is gecreëerd die alle andere in omvang kan verpletteren.
Om over het journaille nog maar te zwijgen.
Konden ze écht niet met iets beters komen dan dat Nederlanders de belangen van een land als Oekraïne boven dat van Nederland moeten plaatsen?
Leg het me nog eens uit alsof ik een kind ben...

LuckyGirl | 12-04-16 | 13:41

ben kokhals | 12-04-16 | 12:42
"Jij begrijpt "valse voorwendselen" niet."

Er is fraude met 40 miljoen belastinggeld gepleegd, dit is hetzelfde als een ziektewetuitkering aanvragen terwijl je gewoon werkt, strafbaar. En daar beslist een rechter over als het zo ver komt.

the Jackdawn | 12-04-16 | 13:40

@Graaf van Egmont 13:23
Dat is wat de gehele Tweede Kamer moet eisen, want dat is de wet. Na het intrekken van de goedkeuringswet zijn er nog verschillende scenario's mogelijk, maar het intrekken van de goedkeuringswet is altijd de eerste stap en dus moet die vandaag genomen worden.

tipo | 12-04-16 | 13:26

Stapsgewijs vind ik goed. De eerste stap is dus intrekken van de overeenkomst. Daarna neem je maar zoveel tijd als je wilt kabinet, maar de eerste stap dient duidelijk de referendumwet te volgen.

Graaf van Egmont | 12-04-16 | 13:23

Nieuw en onontgonnen terrein? Lijkt me niet. Dit hebben we in 2005 nl. ook al een keer gehad.

Teeweetwee | 12-04-16 | 13:20

er worden alvast weer doemscenarios uit de kast getrokken en de democratische referendums hebben schuld(z):
"European Parliament President Schulz warns of 'implosion of EU'"...."If someone wants to break Europe, then they just need to hold more referendums,"

www.dw.com/en/european-parliament-pres...

trader2000 | 12-04-16 | 13:10

En als dat dan waar is, dat er een zorgvuldig proces doorlopen moet worden, mogen we dan wel weten welke stappen er genomen gaan worden en wanneer? Wat maakt dan dat er zoveel tijd voor nodig is? Openheid meneer Koenders ipv wollig taalgebruik om onwil te verhullen en tijd te kopen.

Eminence Grise | 12-04-16 | 13:09

@mynameistrouble2 | 12-04-16 | 12:52 "Mijn dank is groot, zal andere keer weer eens een poging wagen."
.
Sympathiek! Hier is je complete link naar het Nexit referendum: nexitreferendum.petities.nl/

ben kokhals | 12-04-16 | 12:59

De EU voert het verdrag in zonder alles geratificeerd te hebben, maar NL wacht nog paar maanden af ondanks een NEE.
Betekent dat ook dat Oekraine visumvrij naar NL kunnen op korte termijn?
Ik zei het al eerder: paar ministers verdienen een plek in een gevangenis.

ET007 | 12-04-16 | 12:59

Voor een "ja" hadden ze destijds maar een halve seconde nodig. Waarom dan zoveel langer voor een "nee"? Of rekken ze de reactie tot 7 jaar na de toetreding van de Oekraine tot de EU?

Steinway | 12-04-16 | 12:57

@ben kokhals
Mijn dank is groot, zal andere keer weer eens een poging wagen.

mynameistrouble2 | 12-04-16 | 12:52

@tipo | 12-04-16 | 12:38 "een EU-lidmaatschap voor Oekraine het werkelijke eindstation is, waar zij perspectief op moet houden."
.
Citaat: "... pursuant to Article 49 of the Treaty on European Union, Georgia, Moldova and Ukraine... have a European perspective and may apply to become members of the Union provided that they adhere to the principles of democracy, respect fundamental freedoms and human and minority rights and ensure the rule of law."

ben kokhals | 12-04-16 | 12:46

@the Jackdawn 12:32
De initiatiefnemers van het referendum en hun eigen redenen zijn van geen enkel belang. Niemand heeft op hen gestemd. Iedereen heeft gestemd over de vraag of de goedkeuringswet ingetrokken of juist ten uitvoer gebracht moest worden. That's all.

Directe democratie gaat niet over personen of voormannen, want dan zouden we het wel representatieve democratie noemen.

tipo | 12-04-16 | 12:45

"Zo spoedig mogelijk" blijft een rekbaar begrip. Daarmee kun je alle kanten op. Natuurlijk is het voor het kabinet moeilijk. Men had immers deze uitslag nooit verwacht. Men wil dus tijd kopen. De beslissing, lees de ratificatie, zal vast wel in de loop van de zomer plaatsvinden. Op het moment dat half Nederland op vakantie is en niemand zich nog druk maakt om de Oekraïne. Deze tactiek wordt vaker toegepast en werkt altijd. En bij de verkiezingen van volgend jaar zal dit niet echt een rol meer spelen. Dat is triest, maar ik ben in ieder geval blij dat ik tegen heb gestemd.

Mannes | 12-04-16 | 12:44

Van uitstel komt afstel.

The_Black_Knight | 12-04-16 | 12:44

Hey, is deze schandelijke vertragingstaktiek
niet ook onwettig en dus vervolgbaar?
Er staat me bij dat er in de referendumwet staat dat er zsm actie ondernomen moet worden.
En dat deze uitstlag niet te voorzien was is natuurlijk kolder.

hotmint | 12-04-16 | 12:42

@the Jackdawn | 12-04-16 | 12:03
Jij begrijpt "valse voorwendselen" niet. Een goed voorbeeld van valse voorwendselen is zeggen: "stem op mij anders krijg je de PvdA", en dan na de zetels in de zak getopt te hebben, meteen met de PvdA gaan regeren.

ben kokhals | 12-04-16 | 12:42

Pels enz mag WC-eend spelen, om een opening te laten voor een vervolgonderzoek, waarmee weer mooie baantje voor uitgerangeerde en tweederangs-politici te vergeven zijn. Tegen vette betaling. En het levert nog tijdswinst op ook!

Guido | 12-04-16 | 12:38

@ben kokhals 12:27
Het Europese Parlement herhaalt daar in die resolutie dat de Associatieovereenkomsten met o.a. Oekraine geen eindstations zijn, maar dat Oekraine (e.a.) een Europees perspectief moeten houden en zich mogen aanmelden als EU-lid, als aan een aantal voorwaarden voldaan zijn.

Het Europese Parlement zegt dus open en eerlijk dat de associatieovereenkomsten tussenstations zijn en een EU-lidmaatschap voor Oekraine het werkelijke eindstation is, waar zij perspectief op moet houden.

tipo | 12-04-16 | 12:38

De coalitie denkt handig te zijn maar kan niet voorkomen dat er een beeld ontstaat van een liegende, bedriegende, manipulerende regering. Onbegrijpelijk dat er in de regeringspartijen geen mensen opstaan die beseffen dat het roer volledig om moet, dat er een andere mentaluteit moet doorbreken, omdat je op deze manier op termijn wordt weggevaagd.

De Geus | 12-04-16 | 12:37

@Lucioperca | 12-04-16 | 12:15
Inderdaad, aan de uitslag kunnen ze moeilijk tornen, dus storten zij zich op het middel, het referendum-instrument zelf. Met die antidemocratische moraal proberen ze ook een cordon santaire om de PVV te handhaven. Alles wat hun waanwerkelijkheid verstoort, zoals een andere opinie, willen ze kennelijk wegmoffelen of uitbannen.

ben kokhals | 12-04-16 | 12:35

Doper | 12-04-16 | 12:20
"Als de initiatiefnemers zeggen dat Oekraïne ze niks kan schelen, is het toch terecht dat ze een referendum willen over een miljardenverdrag?"

Daar zal een D'66 rechter over moeten beslissen want het gaat over een strafbaar feit.

the Jackdawn | 12-04-16 | 12:32

@tipo | 12-04-16 | 12:11 Voor Georgië en Moldavië geldt hetzelfde als Oekraine. Zie 12:14.
En dan te bedenken dat het autonome Zuid-Ossetië, dat in 2008 op aandringen van de VS door Georgië werd aangevallen, waarschijnlijk een referendum gaat uitschrijven voor aansluiting bij Rusland: "We have already discussed the terms. (...) it will happen in the near future, we plan {before} August", TASS quoted a statement made on Monday by the President of the partially recognized Republic of South Ossetia, Leonid Tibilov."

ben kokhals | 12-04-16 | 12:27

Ha, die Berretje Koenders.
DOEN jongen, lekker ondemocratisch blijven dooretteren, liefst tot april 2017.
Dan zien we zou en je makkers in elk geval niet meer terug. Jackdawn, wat de initiatiefnemers, of een paar daarvan, dachten of beoogden is niet relevant.
Het referendum ging over het associatieverdrag en DAAROVER is gestemd.

mallekater | 12-04-16 | 12:27

the Jackdawn | 12-04-16 | 12:03
Valse voorwendselen? Als de initiatiefnemers zeggen dat Oekraïne ze niks kan schelen, is het toch terecht dat ze een referendum willen over een miljardenverdrag? Als ze zeggen dat het verdrag ze niks kan schelen, is dat in het licht van de biljoenen die de eu kost, daar valt dit verdrag inderdaad bij in het niet. Als je het hebt over anti-democratische principes, ben je of heel dronken, of heel dom.

Doper | 12-04-16 | 12:20

ben kokhals | 12-04-16 | 12:10

Helaas hoor ik in journalistieke kringen nog steeds het dédain over met name de opkomst van het referendum, en de validiteit ervan. Wat natuurlijk je reinste kul is, want 30% was de drempel. Ik vrees dat er nog heel veel naar de bevolking toe zal worden gelobbyd vanuit het Haagse om het referendum en zijn uitslag te ridiculiseren!

Lucioperca | 12-04-16 | 12:15

@SapperDeFlap2166 | 12-04-16 | 12:05 "Dit associatieverdrag vormt dan ook de basis voor dat EU lidmaatschap"
.
Dat EU lidmaatschap is zelfs al geregeld. Zie EU resolutie van 17 juli 2014, artikel 33: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/04/...

ben kokhals | 12-04-16 | 12:14

@Feynman 11:56
De facto is het ook een EU-lidmaatschap waar het Oostelijk Partnerschap naar streeft voor Armenië, Azerbeidzjan, Georgië, Moldavië, Oekraïne en Wit-Rusland, maar op papier wordt het zo niet genoemd, omdat daar nog geen politieke consensus over is. Duitsland wil die landen als handelsrelatie hebben, Polen cum suis willen die landen als EU-lid hebben en Nederland en Groot-Brittanie willen die landen nooit EU-lid laten worden. Dus mag daar niet over gesproken worden, omdat het een verschil van inzicht tussen de lidstaten blootlegt. En daar is men als de dood voor.

tipo | 12-04-16 | 12:11

Mmmm, we'll cross that bridge when we get there.
Prima toch?

Einde van de Domheid | 12-04-16 | 12:10

Het referendum is in meerdere opzichten historisch. Zo is het hele politieke establishment voor ieders ogen en met veel geraas door de mand aan het vallen, inclusief de collaborerende media en dergelijke. Voor menigeen een wakkerworder van jewelste. Hier blijft de omgekeerde flitspaal van belang: houdt het politieke establishment tot op de komma aan hun eigen afspraken, uitspraken en regeltjes. (vrij naar Alinsky:)

ben kokhals | 12-04-16 | 12:10

Alles wat @tipo zegt

Realisties | 12-04-16 | 12:05

@tipo | 12-04-16 | 11:47
"Poroshenko is overigens glashelder.."

Juncker en Barroso ook. Die hebben al meerdere malen gezegd dat ze bezig zijn de EU als volwaardig EU lid te willen hebben. Dit associatieverdrag vormt dan ook de basis voor dat EU lidmaatschap. Het is geen handelsverdrag. Daarover hebben ze gelogen.

SapperDeFlap2166 | 12-04-16 | 12:05

Lupuslupus | 12-04-16 | 11:00
"Degenen die zich b.v. op t.v. of in andere nieuwsmedia hebben uitgesproken zijn NIET "DE kiezer"."

Daar zullen de organisatoren op beoordeeld moeten worden, mocht blijken dat het onder valse voorwendselen een referendum aangevraagd is dan kan dit uitgelegd worden als fraude met 40 miljoen belastinggeld en dan gaat artikel 98 in werking.

the Jackdawn | 12-04-16 | 12:03

"Het is heel vreemd dat Oekraïne miljarden nodig heeft om onze wetten in te voeren. Wetten schrijf je op papier, niet op munten."
Feynman | 12-04-16 | 11:56

Ik neem aan dat dit gespeelde verbazing is.
Er zijn maar 2 manieren om een land in te nemen:
Je veroverd het of je koopt het.

LuckyGirl | 12-04-16 | 12:02

Morgen kleur bekennen. Wat mij betreft een historische dag. Bepaalt of ik nog mee wil doen aan deze poppenkast. Bloed onder mijn nagels vandaan, deze despoten. Als premier zou ik niet zo moeilijk doen, gewoon zakelijk. Bestaan van referendum is gezond en de uitslag gewoon uitvoeren. Daar wordt je redelijk dik voor betaald (zowel nu in geld, als in je toekomstperspectief). Uitvoeren en verstand gebruiken, jezus is het nou zo moeilijk. Voor iemand die geschiedenis heeft gestudeerd, weet Rutte wel succesvol een plekje op de zwarte bladzijden te bemachtigen zeg.

Doper | 12-04-16 | 11:59

Kort geding dagvaarding al klaar liggen ivm artikel 11 van de wet?

Ikhebeenvraag | 12-04-16 | 11:56

tipo | 12-04-16 | 11:47
In de associatieverdragen met Chili & Israël is NIET opgenomen dat die landen hun wetgeving gelijk moeten trekken met de Europese Unie. Het meest verstrekkende associatieverdrag met Oekraïne doet het wel.

Daarmee ontstaat iets wat ik een half jaar geleden al publiceerde. Dit verdrag is zo verstrekkend, dat feitelijk voor de gewone man op straat al langzaam een lidmaatsschapsituatie ontstaat. Ze mogen vrij reizen, ze moeten hier blijven kunnen werken zover dat al het geval is én die mogelijkheden moeten worden uitgebreid. De grenzen van Oekraïne worden door de EU gegarandeerd én militaire steun wordt toegezegd.

Los daarvan krijgt Kiev een gratis geldpakket, daar doen de wandelgangen uiteraard zo duister mogelijk over, totdat het verdrag gepasseerd is. 40 miljard noodhulp IMF&EU, 15 miljard kwijtscheldingen, 11 miljard EU budget, 37 miljard financieringsbehoefte wederopbouw & 32 miljard herkapitalisatie banken. Samen praat je over ruim 130 miljard.

Bedragen waar we binnen de EU totaal niet van horen te schrikken. De DDR heeft Duitsland 2000 miljard gekost, en dat is nog steeds een gebied met achterstanden. Zou je dat model uitrollen over het hele Oostblok praat je over meer geld dan de Europese & Amerikaanse staatsschuld samen.

De EU moet dus heel snel een methode ontwikkelen waarbij ze landen maximaal kunnen ontwikkelen naar Europese maatstaven, ZONDER biljoenen nodig te hebben. Simpelweg omdat het geld er niet is, hoeveel Draghi ook verzint.

Het is heel vreemd dat Oekraïne miljarden nodig heeft om onze wetten in te voeren. Wetten schrijf je op papier, niet op munten.

Feynman | 12-04-16 | 11:56

@mynameistrouble2 | 12-04-16 | 11:15
Door de hele link in je tekst te zetten, dus met http en al.

ben kokhals | 12-04-16 | 11:55

Ze wringen zich in alle bochten om de uitslag zo te verdraaien dat het complete verdrag kan worden ondertekend door Rutte. Het geeft precies aan hoe dit kabinet het land en zijn burgers verraad. Ze proberen nu net zolang te vertragen tot iedereen het een beetje vergeten is maar gelukkig hebben we geenstijl.
De stemmen analyseren is ook zon ontvluchtingskreet. Niemand kan bepalen waarom iemand Ja of nee heeft gestemd. Dat is allemaal giswerk naar eigen voordeel.

Therapietje | 12-04-16 | 11:55

Dat verdag gaat in z'n geheel gewoon door. Hooguit krijgt NL een uitzonderingspositie toegeschoven.

McMarx | 12-04-16 | 11:53

Het onontgonnen terrein is: een tweede nee in een ja omtoveren.
Balkenende heeft een miljoen stemmen verloren en is opgetyft na de eerste truuk.
Bij een tweede nee=ja truuk kan een omslag ontstaan.
De bal ligt nu dus eerst bij Rutte, dan bij het parlement en daarna bij het volk.
Wanneer de bal bij het volk ligt kan het zomaar zo zijn dat het volk niet afreageert door Rutte een miljoen stemmen minder te geven bij de komende verkiezingen.
Met wat zich aan onopgeloste dossiers heeft opgestapeld is het dan aan het volk om oplossingen te zoeken in, laat ik het maar zo noemen, ondemocratische oplossingen.
Het onontgonnen terrein bestaat er dus uit dat politici nu ook bang beginnen te worden voor het volk.
Wie begint het eerst te schieten?
Ik denk dat in de donkere uithoeken van menig politicus' denkraam er ondertussen gehoopt wordt op een bomgordel op de dam.
Maar ook deze afleidingen kennen een steeds kortere half-life.
Mijn ouders hebben mij ingeprent dat je altijd moet blijven praten.
Maar de geschiedenis leert dat grote veranderingen beginnen waar het praten stopt.
En de uitkomst valt meestal in het voordeel uit van degenen die als eerste stoppen met praten.
Wat als er verkiezingen zijn en niemand komt stemmen?
Dát is onontgonnen terrein.

LuckyGirl | 12-04-16 | 11:51

Poroshenko is overigens glashelder, dat hij Oekraine lid van de EU en NAVO wil laten worden. Dit associatieverdrag heeft ook alle kenmerken om toe te werken naar die doelstelling. Proshenko weigert in het verdrag op te laten nemen, dat Oekraine geen lid van de EU wordt op termijn. Dat zegt genoeg over het doel van dit verdrag.

tipo | 12-04-16 | 11:47

Natuurlijk is dit géén onontgonnen terrein! Het EU-referendum van 2005 is een goed voorbeeld van het gemak waarmee het kabinet de kiezers en het volk opzij zet, en er nog mee wegkomt ook. Eigenlijk zou dáár een grotere zorg moeten zitten dan bij het bijna al vaststaande feit dat het kabinet de kiezers en het volk opnieuw keihard negeert.

Schaaldier | 12-04-16 | 11:45

Ogre | 12-04-16 | 10:29
Dat kan helemaal niet, aangezien een nieuw verdrag een nieuwe wet oplevert. Het verdrag is immers integraal opgenomen in de Staatscourant.

jawor36 | 12-04-16 | 11:33
Het handelsgedeelte is al gemandateerd aan Brussel. Heeft Den Haag, het Nederlandse volk & de EU niets over te zeggen. Los daarvan heb ik zelf ernstige problemen bij Nee-stemmers gehoord over het handelsgedeelte. Bijvoorbeeld boeren die tien jaar of langer moeten dulden dat de Oekraïne hier plofkippen mag verkopen die aan geen enkele Europese regel hoeven te voldoen. De markt wordt dus eenzijdig opgezet, en dat is geen eerlijke concurrentie.

tipo | 12-04-16 | 11:38
Inderdaad, de enige beslissing is nu of Kabinet, Kamer & Senaat het referendum als raadgevend of bindend beschouwen. Iedere andere beslissing is simpelweg gewoon niet aan de orde.

Een gewijzigd verdrag zal opnieuw door de hele keten moeten.

Feynman | 12-04-16 | 11:45

In de Leeuwarder Courant van vandaag, op pagina 7, staat dat, waarschijnlijk, einde van dit jaar het visumvrij reizen van Oekraïners mogelijk moet zijn. Dit stond niet in het verdrag, wat weggestemd is door de Nederlanders (dus kon de EU hier gewoon mee doorgaan). Harry van Bommel van de SP vond het begrijpelijk dat de EU hier mee doorging. Was een onderonsje tussen Junker en Oekraïne, omdat de Oekraïne belangrijke anti corruptie wetgeving had doorgevoerd. Vraag voor mij is wel, waarom visumvrij reizen, wanneer er toch geen lidmaatschap zal komen van de Oekraïne met de EU (aldus onze politici).

Jesaja | 12-04-16 | 11:43

Dezelfde tactiek als verzekeraars gebruiken. Stel actie op een claim zo lang uit dat de eiser het uit wanhoop en onmacht gewoon opgeeft. Als dat niet werkt, ontken dan dat er ooit een referendum heeft plaatsgevonden. De meerderheid van de bevolking zal dat op den duur gaan geloven. Als dat ook niet werkt, suggereer dan dat er aanwijzingen zijn dat GeenStijl en Geert Wilders de uitslag hebben gemanipuleerd. Werkt dat ook niet, zeg dan dat de burger de betekenis van de uitslag niet goed heeft begrepen. Werkt er echt helemaal niks, stel alles dat uit tot de verantwoordelijken veilig en onaantastbaar op de rijkelijk met Brussels pluche beklede troonzetels hebben plaatsgenomen. Alles is relatief, inclusief de waarheid. Behalve de Nederlandse politieke waarheid natuurlijk, want daarvan is al lang bewezen dat die gestoeld is op leugens, verdraaiing en geschiedvervalsing.

Nivelleermarionet | 12-04-16 | 11:41

Zie ook aarghikgeefhetop | 12-04-16 | 10:40; en breakingnews | 12-04-16 | 10:47.
-
Véél gevaarlijker vind ik Berts stelling in de brief: "Geconstateerd kan worden dat bepaalde elementen in het debat de boventoon voerden, zoals de zorg dat het associatieakkoord impliceert dat Oekraïne op termijn lid zou worden van de Europese Unie of de vrees dat militaire samenwerking ook een veiligheidsgarantie voor Oekraïne betreft."
Dit is voorsorteren op argumenten die hij niet weet, maar het weerlegt al wel alle ándere argumenten van de 'nee'-stem! Want dáár hoeft hij het dus niet meer over te hebben, vindt hij. Je zult zien: deze koffiedikkijkerij zal ook woensdagavond in het kamerdebat volop worden gebezigd! Het is zó vals!

meneer Nielson | 12-04-16 | 11:41

En hoe krankzinnig is het dat Koenders meent te weten wat de bezwaren van de nee stemmers zijn? Daar kan hij helemaal geen voorschot op nemen, het enige dat hij weet is dat het verdrag - in zijn geheel - is AFGEWEZEN. Naar het waarom kan hij alleen maar gokken, maar daar kun je geen beleid op baseren. Want ik heb een hele andere gok.

très cool | 12-04-16 | 11:41

"Onontgonnen terrein" is ook het associatieverdrag met de Oekraïne zelf. Onontgonnen terrein was ook de EU. Was ook de euro. Waren ook de talloze verdragen die op - bijna stiekume - wijze werden ondertekend.

jochum1980 | 12-04-16 | 11:40

@jawor36 11:33
De volgorde is dan:
- goedkeuringswet intrekken
- EU het associatieverdrag laten opsplitsen in verdrag met eigen bevoegdheid en verdrag met lidstaatbevoegdheid
- Verdrag met EU-bevoegdheid al in laten gaan en zsm door EU-cie en EU-parlement laten goedkeuren.
- Verdrag met lidstaatbevoegdheid door 28 landen en Oekraine laten goedkeuren.
- Geenpeil kan dan weer proberen om over dat laatste lidstaat-bevoegde verdrag een referendum te krijgen.

Tweaken aan het verdrag is uitgesloten door artikel 13 van de referendumwet en door Poroshenko. Dat is uitgesloten en daar hoeft niet langer op gestudeerd te worden.

tipo | 12-04-16 | 11:38

Zo rolt uw overheid. Die loopjongen Oosting is toch ook mààànden bezig om uit te zoeken wie één e-mail heeft verstuurd? Omdat dat kolonel Rutte beter uitkomt. Helaas zal de PvdA TK fractie zich hier achter scharen zodat deze gruwelijke verkrachting van de Nederlandse democratie nog lekker kan voortduren.

très cool | 12-04-16 | 11:38

@Zwizalletju | 12-04-16 | 11:22

Laat de referenda partij D66, de partij die van tevoren aangaf de uitslag te respecteren (Pvda) de discussie voeren en laten beoordelen of ze die wet tot intrekking indienen.

Niemand zal er bij gebaat zijn dat de PVV, hoe verlokkelijk en opportuun dan nu ook mag zijn voor hen, de discussie kaapt.

Dan keert de hele club zich als snel tegen de PVV en verliest het nee-kamp alsnog en alleen maar omdat ze vooral de PVV willen dwars zitten.

Niemand wint als een partij als de PVV hier nu gelijk vol in gaat.

SapperDeFlap2166 | 12-04-16 | 11:34

Feynman | 12-04-16 | 10:12

Zo gek is dat niet. Er is breed en openlijk verklaard dat het handelsdeel zonder pardon akkoord is (80% van het verdrag heb ik me laten vertellen). Die overige 20% zijn blijkbaar het probleem voor de NEE-stemmer, dus daar gaan ze nu aan tweaken.

jawor36 | 12-04-16 | 11:33

@Zwizalletju

Ok, was het maar zo eenvoudig. En bij het vormen van de EU was er ook een meerderheid tegen en toch hebben ze dat doorgezet.
Deja vu gevoel dus.
En voor de rest hebben we alleen maar eurofiele partijen, behalve de PVV. (dacht ik)
Dus ja, dan blijft er toch weinig keus over dan in 2017.

mynameistrouble2 | 12-04-16 | 11:29

Het is volgens artikel 13 en de uitslag heel simpel: de rijkswet tot goedkeuring van het associatieverdrag wordt vanmiddag nog ingetrokken. Dan is het aan de EU om van het gemengde verdrag twee conceptverdragen te maken. 1 met de exclusieve bevoegdheden van de EU zelf, welke niet referendabel is in Nederland. En 1 met exclusieve bevoegdheden van de lidstaten en Oekraine onderling, welke dan in zijn geheel referendabel kan worden, mits aan de opstarteisen voldaan gaat worden.

Die kale saaie werkelijkheid kan niet ontkent worden door Bert Koenders en Mark Rutte. Zo simpel en digitaal is de wet nu eenmaal.

tipo | 12-04-16 | 11:28

Vanaf het moment dat de regering wist dat er een referendum aan zat te komen had de regering kunnen anticiperen: Voorstem: onze reactie is bla, tegenstem, onze reactie is bla.
Maar nee hoor, eerst afwachten wat de uitslag is en dan gaan bezinnen over een reactie. Stelletje lapzwanzen. vanmiddag zal t nieuws wel weer komen: We respecteren de opkomst laat dit een les zijn bla bla bla, hoppa handtekening, we gaan toch door.

Is dit nog nieuws? | 12-04-16 | 11:25

Waarom wordt er nergens gerept van de vrees voor een Griekenland 2.0 scenario? Van dikke, ongedekte leningen aan oligarchen en machthebbers die gedwongen militair speelgoed kopen bij Dassault en consorte, om vervolgens de ongedekte rekening via 'omvallende banken' weer bij ons neer te leggen?? HALLO DEN HAAG!! Hoeveel steunpakketten en 'geen cent meer naar Oekraïne" leugens krijgen we nu weer te slikken??

marcoplarco | 12-04-16 | 11:23

Toen we nog volksvertegenwoordigers hadden was regeren vooruitzien, nu is regeren het volgen van de oekazes uit Brussel.

bijna_raak | 12-04-16 | 11:22

@SapperDeFlap2166 | 12-04-16 | 11:19

?

Zwizalletju | 12-04-16 | 11:22

Andersom, bij een te lage opkomst, was men de volgende dag gelijk gaan tekenen met een mooie foto en een smile van "WE DID IT!". Was er dan ook een onderzoek gekomen waarom er te weinig mensen zijn gaan stemmen?

Wat ik mij afvraag is dat er een heleboel mensen hier met een dubbele paspoort leven en die zijn naar mijn mening al helemaal niet gemotiveerd om te gaan stemmen, immers zij eten van 2 walletjes.....

Sateetje | 12-04-16 | 11:21

@tipo | 12-04-16 | 11:16
Okee. Dank!

Lewis Lewinsky | 12-04-16 | 11:20

@Zwizalletju | 12-04-16 | 10:32
"Er kan morgenavond een voorstel worden ingediend door bijv. de PVV dat de wet wordt ingetrokken..."

Dat moet de PVV bij uitstek niet doen.

SapperDeFlap2166 | 12-04-16 | 11:19

@mynameistrouble2 | 12-04-16 | 11:08
Niet mogelijk, referendum kan alleen gaan over aangenomen wetten of verdragen. We kunnen dus alleen stemmen over dit soort zaken die op termijn nieuwe landen er bij zouden kunnen betrekken. Er zal met het huidige zooitje , dat er zit ,nooit iets referendabels vwb ons eigen uittreden uit komen, we kunnen alleen op de rem trappen vwb verdere verdieping EU of uitbreiding.

www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/demo...

Zwizalletju | 12-04-16 | 11:18

Wat wordt er weer vaag geschreven.
Het draait bij politici ook alleen maar om perceptie, niet om inhoud.
Praat gewoon duidelijk, zeg wat je vindt!
Ook al ben je bang voor de reactie.
Haat die wolligheid.

Carmelita | 12-04-16 | 11:17

Zo is dat mr Flapdrol(vrij naar Jan Marijnissen), alle kippen eerst op stok.. gaat ff wat tijd overheen .. en vergeet niet mijn wachtgeld gaat wat later in .. vergeetachtigheid van het stemvee... werkt altijd joh!

daytripper | 12-04-16 | 11:16

Niks onontgonnen terrein.
Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen ...
Zeker de wetgever.

gentle giant | 12-04-16 | 11:16

@Lewis Lewinsky 11:10
Nee, bij verdragen geldt artikel 13 (volgens Omtzigt)
Artikel 13
1 De bekendmaking van een rijkswet tot goedkeuring van een verdrag dat binnen het Koninkrijk alleen voor Nederland of een deel daarvan geldt, vindt niet plaats dan nadat onherroepelijk is komen vast te staan dat over die rijkswet geen referendum zal worden gehouden dan wel de uitslag van een referendum over die rijkswet onherroepelijk is vastgesteld.
2 Indien een referendum is gehouden en onherroepelijk is vastgesteld dat dit heeft geleid tot een raadgevende uitspraak tot afwijzing, wordt zo spoedig mogelijk een voorstel van rijkswet ingediend dat uitsluitend strekt tot intrekking of bekendmaking van de rijkswet.

tipo | 12-04-16 | 11:16

Gaat hem niet worden, misschien wil een moderator ff de link bij mijn 1e post plaatsen en de rest wegjorissen?? Hij is fijn!

mynameistrouble2 | 12-04-16 | 11:16

Natùùrlijk gaan ze alle tijd nemen met deze uitslag.
De PvdA moet òm en daarvoor moeten er heel wat PvdAers gemasseerd worden om het door te laten gaan.
Dat vergt inderdaad wat tijd.
Hopelijk vraagt Geert dan om een hoofdelijke stemming zodat het voor iedereen duidelijk is wie zijn eerdere mening veranderd heeft en welk leuk baantje deze personen over niet al te lange tijd kunnen tegemoetzien.
Maar deze nep "volksvertegenwoordigers" zijn niet corrupt hoor.
Helemaal niet.

Dostranamus | 12-04-16 | 11:16

Laatste poging, anders even een opfriscursusje: hoe plaats ik een link hier??

nexitreferendum.petities.nl

mynameistrouble2 | 12-04-16 | 11:15

Gaat de referendum-organisatie zichzelf evalueren? Het wordt met de dag gekker in Den Haag.
By the way, er is weer een verkeerde uitslag ontdekt. In een stembureau in Hoofddorp werden alle Tegen-stemmen (meerderheid) bij de Voor-stemmen geteld, en de paar ongeldige stemmen als Tegen-stem, dus van toeval kan welhaast geen sprake zijn. hcnieuws.nl/lokaal/uitslag-referendum-...

ben kokhals | 12-04-16 | 11:14

Als de EU nu de omgekeerde strategie gaat volgen n.l. haast maken met het voorlopig implementeren van het verdrag dan weet je wel hoe dit werkt ...

Simon_GS | 12-04-16 | 11:13

Fantastisch. Dit is precies waar het schuurt. Eindelijk wordt pijnlijk duidelijk voor de bevolking waar de prioriteiten van de overheid liggen. In Brussel.

Het kabinet kan dit niet oplossen, omdat ze lijnrecht tegenstrijdige beloftes gedaan heeft. Rutte en co gaan af bij hun vriendjes op het internationale podium. Dat is hun referentiekader. Ze haten de burgers. Ze haten referenda. Maar dat mogen ze nooit openlijk tonen. Dit is het moment waarop ze kleur moeten bekennen. En dat stellen ze het liefst zó lang mogelijk uit. Wachtend op een nieuwe ramp die de aandacht afleidt en dan snel doen, wat ze altijd hebben willen doen. De vrinden uit Brussel pleasen.

van heinde en verre | 12-04-16 | 11:12

@tipo | 12-04-16 | 11:06
Je bedoelt artikel 11:
*Artikel 11
Indien onherroepelijk is vastgesteld dat een referendum heeft geleid tot een raadgevende uitspraak tot afwijzing, wordt zo spoedig mogelijk een voorstel van wet ingediend dat uitsluitend strekt tot intrekking van de wet of tot regeling van de inwerkingtreding van de wet*.
wetten.overheid.nl/BWBR0036443/2015-07...

Lewis Lewinsky | 12-04-16 | 11:10

Nu wordt het pas echt spannend, een paar miljoen tegenstemmers zitten op het puntje van hun stoel te kijken hoe het kabinet op de grond ligt te kronkelen....

Bolder | 12-04-16 | 11:09

Nu wordt het pas echt spannend, een paar miljoen tegenstemmers zitten op het puntje van hun stoel te kijken hoe het kabinet op de grond ligt te kronkelen....

Bolder | 12-04-16 | 11:09

-weggejorist-

mynameistrouble2 | 12-04-16 | 11:08

Dit is helemaal geen onontgonnen gebied. De Nederlanders en de Fransen hebben eerder de Europese grondwet verworpen. De Denen hebben de Euro per referendum verworpen en de Zwitsers de toetreding tot de EER. Dat waren ook allemaal gemengde EU-lidstaat verdragen. Bert kletst uit zijn nek.

Ik heb ook niet aangegeven dat ik me niet in het verdrag kan vinden, maar dat de goedkeuringswet ingetrokken moet worden.

Vervolgens is er een digitale oplossing volgens artikel 13 van de referendumwet.

Koenders kan de goedkeuringswet intrekken of ten uitvoer brengen. Meer smaken zijn er niet.

tipo | 12-04-16 | 11:06

Daar gaan we weer! Een lid van het kabinet dat schermt met "de meerderheid van de opgekomen kiezers." Nee Bertje, de benodigde meerderheid om een referendum GELDIG te verklaren. Dat is wat er gebeurd is en dat is heel wat anders. Kun je wel proberen de boel te belazeren en te spinnen, maar als politici nog steeds denken dat we dom zijn, dan hebben ze het mis. Leven van jouw en partij- en kabinet maatjes is nu heel simpel hoor: gewoon uitvoeren van artikel 11 van de DOOR JULLIE ZELF ingevoerde wet. Daar zullen we jullie aan houden en anders heb je een staatrechtelijke procedure an je kont hangen. DAT is nog eens onontgonnen terrein.

kunnenzedanniks | 12-04-16 | 11:05

@ecologiste | 12-04-16 | 10:36
Mooi verwoord!

@aarghikgeefhetop | 12-04-16 | 10:40
Inderdaad goedkope truc, heeft hij toch nog iets opgestoken van de cursus training politiek debatteren en analyse van debatten.

@drs. P | 12-04-16 | 10:50
Port in de zin van alcohol die we nodig hebben door dit kabinet?

Maya de Blij | 12-04-16 | 11:03

Mark my words, de officiele uitslag zal uitwijzen dat na "correcties" en wat spinnen de opkomst 29.999 % was.

Lasius | 12-04-16 | 11:02

Oh, ironie. Het moest juist de liberaal Rutte zijn die zijn vriend Dodgy Dave op Downingstreet 10 binnen de EU moest houden. Hij komt hem nu redden met een molensteen.

Piet Karbiet | 12-04-16 | 11:02

Zodra blijkt dat het referendum niet over de Oekraine maar tegen de EU gericht was
the Jackdawn | 12-04-16 | 10:53
.
Dat kan helemaal niet "blijken" omdat het op geen enkele manier gecontroleerd kan worden. Degenen die zich b.v. op t.v. of in andere nieuwsmedia hebben uitgesproken zijn NIET "DE kiezer".

Lupuslupus | 12-04-16 | 11:00

Als de Nee geen Nee blijkt te zijn, kan Wilders over een tijdje alleen regeren. De hele coalitie is de afgelopen jaren met noodverbandjes aan elkaar geplakt om de boel vooral niet te laten klappen voor de verkiezingen in 2017, want Wilders werd te groot.
Ik heb nieuws voor de slapende dames heren in Den Haag. Veel burgers met "common sense zullen niet snel op wilders stemmen, maar blijf de kiezer vooral niet serieus nemen dan zullen veel burgers massaal op Greet stemmen, waarna de meerderheid lonkt.

pibasso | 12-04-16 | 10:59

@Traag | 12-04-16 | 10:23
LOL

Lewis Lewinsky | 12-04-16 | 10:58

Precies zoals verwacht,de tactiek van traineren. En ondertussen in het geniep in achterkamertjes overleggen hoe deze uitslag te verdraaien in een door de EU gewenst resultaat. Het is zo doorzichtig allemaal.. Nee=Nee, duidelijk!?

Batavi Magistralis | 12-04-16 | 10:58

@tattooboer | 12-04-16 | 10:24
.
Ik twatter niet maar Voorheen Ome Roon heeft er een uitgegooid en kan zich direct melden bij de Rechtbank in zake Jos van Rey. Prutser.

Piet Karbiet | 12-04-16 | 10:57

Rutte en Brussel hebben schijt aan democratie en hun onderdanen. Wanneer wordt Nederland wakker of hoever moet het komen nadat het te laat is om er nog iets aan te doen? Ondertussen zijn de Fransen hun hooivorken aan 't scherpen. Maar zoals gewoonlijk in Nederland "géén nieuws is goed nieuws".

stroopa | 12-04-16 | 10:57

Lousy management van Rutte en de PvdA. Ze hadden al maaaaaanden aan kunnen zien komen dat het een NEE zou worden. Geen huiswerk gedaan dus. Pas beginnen met nadenken - en dat dan heel langzaam - na de uitslag. En eerst nog energie steken in hoe er onderuit te komen. Dit is bijzonder zwak allemaal.

van Oeffelen | 12-04-16 | 10:57

Wat betreft de tekortkomingen van de EU (zijn er eigenlijk wel merites te noemen) zijn Europese -en dus ook NL'se- politici net lemmingen die zich in het ravijn van de Verenigde Staten van Europa werpen. Vooruit... Denk vooral niet aan de consequenties....

moutardeaprèslerepas | 12-04-16 | 10:56

Sowieso lijkt het me goed vanuit GeenPeil zoveel mogelijk de publiciteit te zoeken met betrekking tot de voortgang. Het hele proces top-of-mind houden, ook buiten GS. Ik begrijp dat er even wordt uitgepuft na een hevige campagne, maar we zijn er nog niet! Hou die bus nog maar even in de huur lijkt me..

Lucioperca | 12-04-16 | 10:55

dit gekronkel illustreert perfect waarom de nee-stemmers gelijk hadden: de immer uitbreidende EU is een niet bij te sturen of te controleren olietanker. Alleen al daarom was dit referendum nodig (en geen weggegooid geld).
De consensus onder de Ruttes en Plasterks is nog steeds: die gekke bevolking met hun referendum heeft ons een stootje willen uitdelen, "nou huhhuh, we spelen even mee maar ze menen toch niet echt dat ze tegen uitbreiding EU zijn. En zo wel, dan hebben ze het gewoon niet helemaal begrepen, boze domme gekkies"
Zoals 1 verstandige d66er al zei afgelopen week; 32% van de bevolking op 1 dag voor 1 zaak naar de stembus krijgen is allerminst een slechte opkomst, het is gigantisch. Dat niet serieus nemen is afstevenen op de grootste verkiezingsnederlaag (voor pvda EN vvd) ooit.

Bert Konterman | 12-04-16 | 10:54

We hadden een Ja en een Nee. Ze hoefden alleen een plannetje B te bedenken in het geval van Nee.

Janloel7282 | 12-04-16 | 10:53

Ik herhaal nog maar eens: "niet zonder meer doorgang" is "het gaat door met een kutsmoes".

frank87 | 12-04-16 | 10:53

Eerst zal artikel 98, een referendum onder valse voorwendselen, behandeld gaan worden. Zodra blijkt dat het referendum niet over de Oekraine maar tegen de EU gericht was kan de uitslag ongeldig verklaart worden en de organisatoren vervolgt worden.
Het kan dus alle kanten op.

the Jackdawn | 12-04-16 | 10:53

En na een half jaar zegt Rutte/Koenders: Het verdrag werkt al maanden prima, dus we gaan er gewoon mee door.

lady blabla | 12-04-16 | 10:52

Ach, zolang we onze zin maar krijgen. Politics will be politics. Ik wil wel paar maanden wachten. GS geeft wel duiding.

Het Vijfde Wiel | 12-04-16 | 10:51

@Mesmer | 12-04-16 | 10:24
En volgens de wet is het verdrag niet ratificeren, het verdrag niet ratificeren. Zoals ik zei; als je de wet op letter gaat volgen zonder de geest ervan te kennen krijg je rare situaties waarbij een minieme wijziging voldoende is om een nieuw verdrag te zijn.
Ik snap wel wat hier veel mensen willen; 'dit nee is een nee tegen Europa en ieder verdrag dat verder gaat dan basale handel.' maar daar hebben we niet over gestemd. We hebben over 1 specifiek verdrag gestemd. Dáár is de opkomst 100% hooggenoeg. Maar om met deze uitslag meer te kunnen dan alleen dit verdrag in deze vorm niet goed te kunnen moet je nuance en achtergrond aanbrengen. Je kan niet zeggen het referendum is 100% geldig, en eigenlijk geldt dat voor meer zaken dan dat er officieel over gereferendumd is.

two ball cane | 12-04-16 | 10:50

In plat Nederlands is dit gewoon: 'landgenoten u kunt de port op'.

drs. P | 12-04-16 | 10:50

Een regering kan bij een haar onwelgevallige uitkomst van een referendum ook haar knopen tellen en aftreden. Scheelt een hoop gezever. Misschien een puntje van overweging?

Een vrije paling | 12-04-16 | 10:49

Ze willen de conclusies van referendum in ieder geval NA het referendum van UK krijgen. Denk ik! als UK zegt BREXIT, en ze willen er uit. Dan kan MPrutte ook de kont tegen de crib gooien. Want EU gaat dan helemaal los op die kudt Britten dat ze niet zo boeit als Nederland zegt wij ratificeren toch maar niet!
Of hij genereert meer momentum met een Brexit erbij..

iustus | 12-04-16 | 10:48

Is er overigens al nieuws m.b.t de continentale crisis?? Of wordt die ook over Brexit heen getild?

BlowingBubbles | 12-04-16 | 10:48

Zit vanmiddag om 16.00 uur klaar met bier en chips.
Om te horen dat 25% van de biljetten toch ongeldig is. Florida 2.0

Piet Karbiet | 12-04-16 | 10:48

louis6227 | 12-04-16 | 10:23

Precies juist wat u daar schrijft, ik wilde het ook al quoten, maar checkte even of iemand dat al gedaan had. Ik hoor dat direct na de uitslag al diverse "kopstukken" roepen inderdaad. Zij gaan nu elke keer als ze erover praten, zeggen dat het debat werd beheerst door het sentiment dat Oekraïne met dit verdrag wellicht in de toekomst lid zou gaan worden. Ze gaan dan uitgebreid aantonen, dat dat met dit verdrag niet kan (wat natuurlijk ook klopt) en daarmee hebben ze dan zogenaamd de grootste zorg weggenomen, en kan iedereen weer rustig gaan slapen, terwijl Rutte met z'n staart tussen z'n benen van angst voor de EU-bobo's dat verdrag gaat ratificeren. Mark my words!

breakingnews | 12-04-16 | 10:47

Het zal me langzamerhand allemaal worst wezen. Het enige dat ik weet is op welke partijen ik, mijn huisgenoten, mijn kinderen, mijn familie, mijn buren enz. niet zullen stemmen.

Rest In Privacy | 12-04-16 | 10:45

had niet anders verwacht van nato-pik koenders

ganzo | 12-04-16 | 10:40

Heben jullie ook allemaar gezien en gehoord dat vanaf het eerste commentaar van Rutte ze allemaal exact de zelfd zinnetjes opdreunen. Net als 100 verdachten allemaal nooit exact hetzelfde zouden kunnen verklaren woord voor woord stinkt dit ook zo erg.
Rutte deed net of hij 2 willekeurige punten uit het nee kamp noemde "de zorg dat het associatieakkoord impliceert dat Oekraïne op termijn lid zou worden van de Europese Unie of de vrees dat militaire samenwerking ook een veiligheidsgarantie voor Oekraïne betreft"
Ga maar na. Elke keer in bijna 10 gesprekken exact 100% de zelfde zin met de zelfde woorden en daarna nonchalant "en nog andere zaken" , daarmee de illusie proberen te versterken dat die 2 eerste punten random op dat moment uit zijn hoofd komen. Statistisch gezien onmogelijk.
Nu weer.
Dus dat was vanaf dag 1 het plan om die zinnetjes in het verdrag te pleuren en klaar is kees.
Is echt geen toeval.

aarghikgeefhetop | 12-04-16 | 10:40

"Dat is ambtenaren-taal, Sjonnie, het betekent dat het besluit is uitgesteld tot .. Sint-Juttemis"!

teevee | 12-04-16 | 10:38

Opgekomen wat een gelul. De opkomst was enorm gezien het onderwerp. Wanneer het zou gaan om in of uit de Euro zou je eens moeten zien hoe hoog de opkomst dan zou zijn geweest. Ik schat onder de huidige crisissituatie meer dan 80% en dat geldt ook voor een referendum over minder minder minder.
In Nl zijn we feitelijk al een DDR land maar alleen mochten we nog steeds vrij iets zeggen, maar dat minder minder minder heeft aangetoond dat we met taboes moeten gaan leven en dat alles wat het taboe wil doorbreken gemuilkorfd en onschadelijk gemaakt moet worden. Zo ver zijn we al prins Bertje van de Grote Onschuld.
Heel veel landen hebben nog niet het niveau dat we totaal hans in hand kunnen gaan. Waarom dan toch doordenderen met een Groot Europa? Vroeguh konden we het goed vinden met de Grieken (Onze Max van der Stoel werd er geëerd als een held). Nederlanders waren altijd welkom in Italië, Spanje en Portugal. Ook met de Turken liep het niet slecht. Maar sinds "we" nach ein ganz gross Europa moeten wordt het minder minder minder met de sociale verhoudingen. Ja in het begin van de toetreding waren we dikke vrienden met de zuidelijke landen want veel geld uit het Walhalla van Brussel. Na de crisis (dank u wel bankeirs, Nixon en opvolgers) een heel ander verhaal. eerst waren we multiculti in Nederland, maar na de massale gezinshereniging en massale introuwen met Turkse, Marokkaanse en andere moslimbruidjes heeft deze inmiddels lokaal zeer dominante bevolkingsgroep gezorgd voor Ausländerfeindigkeit.
Als in 1983 toen de SP wilde dat er een einde kwam aan deze massaimmigratie als toen de PvdA naar de SP geluisterd had en ze niet had weggezet als fascisten dan hadden we nu een veel betere binnenlandse multiculti samenleving.
Maar nee, de partij van Bertje Koenders bleef maar hameren op het humane zonder er een prijskaartje aan te hangen. hetzelfde met de WAO. de beloftes van de PvdA zijn allemaal gebroken. Don't make promises that you can't keep. Als je dat wel doet ben je als een loverboy die zijn prooi laat geloven in iets moois en dat alleen maar in ruil voor geld en hoereerderij. Zo gebruikt jouw partij Bertje ons ook.
begin nou eens met voorbeeldig gedrag. Laat zien dat je het goed met ons meent. Wees nu eens na 50 jaar weer de stem van het volk jonguh.

ecologiste | 12-04-16 | 10:36

Dat ik dit topic heb gelezen wil niet zonder meer zeggen dat ik het ook interessant vond

Teen | 12-04-16 | 10:36

Ik hoop dat de EU heel snel van ons overduidelijk NEE een ja maakt. #brexit

rode peper | 12-04-16 | 10:35

Even over het moment van visumvrij reizen voor alle Oekraïners heen trekken. Bijltjesdag komt steeds dichterbij

deministerpresident | 12-04-16 | 10:34

Er kan morgenavond een voorstel worden ingediend door bijv. de PVV dat de wet wordt ingetrokken. Iedereen moet meteen met de billen bloot. Zowel Kamer als kabinet kunnen zo'n voorstel indienen.
Idem andersom: er kan ook een voorstel ingediend worden om de wet te laten ratificeren.
Het is dus heel binair , want volgens Artikel 11 van de Referendum wet zijn er géén andere mogelijkheden, het is gewoon volgen van de uitkomst, of deze negeren. Ja / Nee , 1 / 0 . Daarna kun je gaan kijken wat er dan wél moet gebeuren.

Zwizalletju | 12-04-16 | 10:32

Het verdrag gaat er gewoon komen, hooguit wordt er een zinnetje aangepast. Het liefst tillen ze het doordrukken van het verdrag over het referendum in Engeland heen.

Duifmans | 12-04-16 | 10:32

LOL @ Traag | 12-04-16 | 10:23

Teen | 12-04-16 | 10:32

Geert, kom er maar in.

cabriogianni | 12-04-16 | 10:31

Ik wil hier toch een lans breken voor de betreffende heren. Het is voor hen inderdaad 'onontgonnen terrein'. In tegenstelling tot mijn kinderen die ik van jongs af aan geleerd heb dat 'NEE' ook echt 'NEE' is. Hebben veel van deze prinsjes en prinses nooit geleerd dat 'NEE' ook werkelijk 'NEE' betekent. Die hebben gewoon geleerd dat ze hun eigen gang kunnen gaan. Ook al gaat dat ten koste van de samenleving.

QuantumHolo | 12-04-16 | 10:30

Even bukken, dan kan deze minister ons even keihard in de kont neuqen.
Wat een gekonkel. In plaats van de rug recht houden, naar Europa stappen en zeggen: sorry jongens maar wij hebben democratisch besloten ervan af te zien. Sorry. Dus bedenk maar iets anders, wij doen niet mee.
Hoe moeilijk kan dat zijn? Ja het is vervelend, maar daar krijg je ook een leuk salaris voor.
Oh wacht, je baantje bij de EU komt dan op de tocht te staan? Ja dat is kut, maar des te beter wordt je baan in Nederland, waar je als gevierd standvastig politicus een prima baan vindt. Maar dan moet je geen rubberen ruggengraat hebben natuurlijk.

Dat is wel vreemd... | 12-04-16 | 10:30

Feynman | 12-04-16 | 10:12
Rutte verwart helemaal niets maar is doodsbang dat het intrekken van de goedkeuringswet gevolgd door een nieuw geritseld verdrag (en een nieuwe goedkeuringswet daarvoor) een nieuw referendum tot gevolg zal hebben. Dan liever dit verdrag een andere kleur kaft en een aangepaste titel geven en alsnog goedkeuren met de huidige goedkeuringswet.

Ik ben overigens wel benieuwd wanneer we van het OM te horen gaan krijgen dat het MH17 gebeuren toch niet vóór de tweede helft van het jaar bekend gemaakt gaat worden. Dit moet immers natuurlijk wel pas bekend worden nádat het Oekraïne associatie gebeuren is afgerond.

Ogre | 12-04-16 | 10:29

Het liefst zullen ze zo gedegen te werk gaan, dat de ratificatie over de verkiezingen heen getild wordt. En aangezien er dan nieuwe verkiezingen zijn gehouden met een hogere opkomst, kan de uitslag van dit referendum dan bij het oud vuil.

Peter_K | 12-04-16 | 10:27

Zijn er nou werkelijk mensen die geloven dat er woensdag een meerderheid tegen stemt?

kwark001 | 12-04-16 | 10:26

Eeeeven dat voorzitterschap uitzitten en dat Eurocommissariaat voor Marc en Jeroen uit het vuur slepen.
-
Per morgen eerst maar eens even die goedkeuringswet intrekken.

bisbisbis | 12-04-16 | 10:26

Wat ook erg opvalt is dat alle twitters van de heren van den leercurve uit DH al dagen stil liggen. Geen minpres of niks dat 1 woord nog durft uit te spreken. Ze hebben inderdaad de antwoorden allang klaar liggen en 1 ervan is schuilen en huilen en een andere is Geert de schuld geven. Ze gaan met optie drie, bukt u weer even?

tattooboer | 12-04-16 | 10:24

"Nu niet zonder meer"; een knooppunt naar duizend uitvluchten. Let op uw saeck!

Lucioperca | 12-04-16 | 10:24

@two ball cane | 12-04-16 | 10:21
Volgens de referendumwet is 30% gelijk aan 100% en daarmee een geldige uitslag. Meer of minder geldig kan niet dus 100% geldig of 0% geldig.

Mesmer | 12-04-16 | 10:24

Meneer Koenders, er zit een banaan in uw oor

Traag | 12-04-16 | 10:23

Het EU project is te belangrijk om door democratie verstoord te worden. Aldus Juncker cum suis. Dus, NuKuBu, u heeft uw speelkwartiertje gehad.

Glasgow Argus | 12-04-16 | 10:23

quote brief pdf>"Geconstateerd kan worden dat bepaalde elementen in het debat de boventoon voerden, zoals de zorg dat het associatieakkoord impliceert dat Oekraïne op termijn lid zou worden van de Europese Unie of de vrees dat militaire samenwerking ook een veiligheidsgarantie voor Oekraïne betreft."

Pas op, ze gaan al weer invullen, waarom tegen gestemd is, waarbij uiteraard alleen zaken worden genoemd, die in het verdrag gerepareerd kunnen worden. Corruptie wordt niet genoemd,uiteraard omdat dat niet in het verdrag te repareren valt, zodat dan zelfde truc als met referendum 2005 europese grondwet gebruikt kan worden. Maar nieuw verdrag/nieuw referendum !!!

louis6227 | 12-04-16 | 10:23

Eerst de referendumwet aanpassen, urgent want anders kunnen we elke dag naar de stembus en dan zeggen: "met de nieuwe referendumwet zou dit er nooit zo uitgezien hebben/gekund hebben" Iets van 400k is te kort of opkomst was onder 90% en het aantal voor stemmers meetellen die het niks kon schelen... en weg is het probleem. pvda voorop.

TheseDays00 | 12-04-16 | 10:22

Hoezo onontgonnen terrein ? In 2005 is al de nodige ervaring opgedaan met nee krijgen en ja doen. Anders moeten Rutte cs gewoon even Bakellende consulteren. Linksom of rechtsom verneukt men de kiezers toch wel, dus je kunt er ook voor kiezen om het gewoon te zeggen. Dat zou nog eens vernieuwend zijn ! Ook het einde van je politieke carrière, dat dan weer wel.

Potloodduwer | 12-04-16 | 10:22

Nee=nee, maar 30%=100%.
Van Rossum, je bent geen haar beter dan de gemiddelde politicus.
In die trant redenerend is de nee heel makkelijk uit te voeren. Niet ratificeren is niet ratificeren. Morgen ligt versie 2, waarin alleen de datum is veranderd, voor. Als die wordt getekend wordt volledig aan de letter van de uitslag voldaan. Maar niet aan de geest.
Om zowel aan de letter als de geest van het referendum én het huidige kabinet te voldoen is een hele, hele lastige opgave.

two ball cane | 12-04-16 | 10:21

NEE blijft gewoon NEE. Hoe moeilijk kan het zijn?

pibasso | 12-04-16 | 10:19

"... stapsgewijze aanpak..."
Daar zit het venijn. Stapsgewijs heet pappen, nathouden, pappen, nathouden, pappen, nathouden, net zolang tot de ongekende kogel over onbekend terrein een nog onbekend doel heeft bereikt. Ad hoc, de politiek en het hele EU-beleid is ad hoc.
"Het is duidelijk dat het kabinet zich hier begeeft op onontgonnen terrein, zowel nationaal als Europees."
Het is duidelijk, voor ons althans, dat volstrekt transparante democratische processen voor Koenders en de EU die hij hoopt te kunnen paaien onontgonnen terrein is.
Waarvan akte.

Schoorsteenveger | 12-04-16 | 10:18

Ook vooral blijven hameren op de opkomst voor het referendum. Niet de uitslag... nee de opkomst.

Als je nou volgende keer 1 stemlokaal op Schiermonnikoog opent en de rest van Nederland dicht, wordt de opkomst nog lager. Misschien dat je dan eens een keer een EU gerelateerd referendum niet verliest.

Ikdus | 12-04-16 | 10:16

Maanden de tijd nemen en intussen lekker doorgaan met de implementatie van het verdrag. Gisteren nog een belofte gedaan van visumvrij reizen voor Oekraïners.
Wie neemt dit kabinet nog serieus. Stelletje laaienlichters.

De Geus | 12-04-16 | 10:16

Er komt waarschijnlijk een ander associatieverdrag / versie 2. Het referendum ging over 'het' associatieverdrag. Niet over 'een'. Associatieverdrag met de Oekraine. En verder schijt aan de burger.

Mesmer | 12-04-16 | 10:15

Chapeaux GeenPeil!

En nu doorpakken ... en verder wat *Heau even* 10:11 zegT.

Good luck!

Centauri3 | 12-04-16 | 10:14

Moet MH17 dan ook nog langer onder de pet blijven?
Of hopen ze dat we MH17 vergeten?
.
Ik moet bij deze dingen altijd aan John Nash denken. “The Best for the Group comes when everyone in the group does what's best for himself AND the group.”
.
De Eu/het kabinet doet vooral wat goed is voor hun, de groep negerend.

General McAuliffe | 12-04-16 | 10:14

Tijd kost geld weten ze dat daar wel?

HdJ& | 12-04-16 | 10:13

Mark Rutte verwart het intrekken van de goedkeuringswet, met het ritselen van een nieuw verdrag.

Feynman | 12-04-16 | 10:12

Let in godsnaam op de bewoording "... nu niet zondermeer...".

Die is zeer politiek. En dodelijk.

Heau even | 12-04-16 | 10:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken