Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Manipuleert Twitter trending ten faveure van VOOR?

COOSTO.pngNergens zoveel politiek geëmmer als op twitter. Ook inzake het referendum wordt er weer driftig getwitterd door zijne majesteits internetgekkies. Ook bij het organiseren van de campagne was het een belangrijk medium en het is niet ondenkbaar dat veel kiezers zich middels de microblogservice informeren. Leuk om de stemming te peilen, dus, dachten ze bij de appjesbouwers van Coosto. Maar wat schetst onze verbazing? Volgens een tracker van Coosto tweet men het hardst voor TEGEN, maar volgens het officiële "trending"-blokje van de twitters zijn er meer twitterati die STEMPT VOOR tweeten. Raadsels, raadsels... (h/t naar de Piraten) UPDATE: Een oplettende lezer mailde dat er geregeld verkiezingen worden gemanipuleerd middels botnets. In het kort betekent dit dat je een handig neefje met 1337-skillzzz betaalt om een netwerk van fopaccounts geautomagiseerde tweets te laten versturen; zo lijkt het dus alsof er een heleboel twitteraars voor een bepaalde zaak tweeten, terwijl dat eigenlijk niets meer is dan een glitch in de matrix. Daarmee willen we niet suggereren dat de Sorosjes van deze wereld een hoop digitale livestropopjes hebben geactiveerd, natuurlijk, maar het zou kunnen.

Reaguursels

Inloggen

Twitter censureert niet alleen geenpeil. Twitter censureert ook alles was positief is voor Trump of wat negatief is voor moslims. Soms staan er tweets bovenaan met 3 retweets en vier likes. Twitter is slecht.

Doc Damage | 06-04-16 | 17:44

Twitter is internationaal erg politiek bezig de laatste tijd.

Zo laten ze de # voor Trump ook buiten trending. Of de negatieve # voor tegenkandidaat Cruz "#cruzsexscandal" (met bewezen info over buitenechtelijke relaties, en aanwezigheid op telefoon/creditcard lijst van vermoorde Washington DC hoerenservice) leidster), ondanks al vele miljoenen geplaatste berichten...

mysteryposter | 06-04-16 | 16:49

pluk-87 | 06-04-16 | 16:35
denk het niet, maar daar wordt ik op zich niet vrolijk van

cabrão | 06-04-16 | 16:44

@UPDATE. Zucht. En dat moet iemand jullie vertellen? Zijn jullie de bratolizer van retecool vergeten?

DrSnuggles | 06-04-16 | 16:41

@cabrão | 06-04-16 | 16:30
Je loopt wat achter met je informatie :D

pluk-87 | 06-04-16 | 16:35

Jhn,

Normaal ben ik erg tolerant, maar move eens snel op naar Joop.

Vedor | 06-04-16 | 16:34

Jhn, | 06-04-16 | 13:12
bij lange na niet. grote afgang voor Jan Roos en GeenPeil

cabrão | 06-04-16 | 16:30

Twitter is ook in principe een links-regressieve safe space.

Waarom denk je dat @nero geen vinkje heeft?

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:25

Yes, Utrecht 14,6. 16.00u.

In your face, thuisblijvertjes.

Vedor | 06-04-16 | 16:13

@lanexx

Klopt helemaal, maar ze denken helemaal niet na over politiek. Het enige wat ze zoen, is elkaar napraten. Zo houden ze het wel zo gezellig.

Vedor | 06-04-16 | 16:12

Vedor | 06-04-16 | 15:35
Kun je nagaan hoe ze die studenten inpakken bij die linkse uni's, één pot nat, deze gasten kunnen helemaal niet voor zichzelf denken!
Zag gisterenavond bij het referendum uitzending twee studenten met beugel hun geaffecteerde mening ventileren: Wij vinden dat het democratisch is de regering te laten beslissen, dat is pas echte democratie, daar hebben we ze voor gekozen. De lieve naïeve sukkeltjes.

lanexx | 06-04-16 | 16:07

-weggejorist-

A. Vd heide4569 | 06-04-16 | 16:06

TheGuy123 | 06-04-16 | 15:49
Heb je wel eens stemverklaringen bij 2e Kamerverkiezingen gehoord? En dan heb ik het nog niet eens over de verklaringen van en over de kandidaten bij de 2e Kamer Verkiezingen.

Simon_GS | 06-04-16 | 16:04

grote steden allemaal richting of voorbij 13 procent.
Alleen Amsterdam, zit weer tegen. Er zijn ook middelgrote steden die er ruim boven zitten.

Vedor | 06-04-16 | 16:02

De paranoia slaat toe....

Tapu | 06-04-16 | 15:56

Het spijt me hoor jongens, maar dit is gewoon niet het juiste onderwerp voor een referendum, zelfs als de benodigde 30% behaald wordt. Zit net wat interviews te kijken met stemmers (zowel voor als tegen) en je schaamt je letterlijk kapot. Men heeft totaal geen idee waarom ze voor of tegen stemmen, en als ze dan wel een reden geven, dan slaat het 9 van de 10 keer helemaal nergens op en heeft die reden totaal geen connectie met het referendum...

TheGuy123 | 06-04-16 | 15:49

Rotterdam zit op 13,3. Den Haag gaat ook goed.

Vedor | 06-04-16 | 15:42

delangeleen | 06-04-16 | 15:19
Dit twitterde de Hond zie ik nu:
"Als om 16u de 4 grote gemeenten niet op 13% staan dan heel kleine kans dat landelijk de 30% wordt overschreden".

Simon_GS | 06-04-16 | 15:39

Alle studenten uit de grote steden spelen het saboteer spelletje. Het zou me niks verbazen, als ze uit eindelijk toch moeten gaan stemmen. (vooral wanneer Nederland van zijn werk thuiskomt).

Vedor | 06-04-16 | 15:35

Voor het journaal zeiden ze net dat er veel voor stemmers waren ze zullen wel omgekocht zijn door onze PVDA en VVD, want liegen kan het journaal wel want ze worden betaald door den Haag

gerrit5042 | 06-04-16 | 15:26

@delangeleen | 06-04-16 | 15:19
Dan zou er op het platteland meer gestemd moet worden dan ze normaal doen. Is er een goede aanleiding om te verwachten dat dit gebeurt?

pluk-87 | 06-04-16 | 15:26

Simon_GS | 06-04-16 | 15:14
Waarschijnlijk omdat het platteland dat nog weer rechttrekt, omdat er zoveel medelanders (die dit referendum waarschijnlijk niks boeit) in die regionen wonen.

delangeleen | 06-04-16 | 15:19

@necrosis | 06-04-16 | 15:06

Als het hard gaat kunnen saboteurs wel eens denken dat ze toch moeten gaan stemmen, dat levert dus een hogere opkomst

rode peper | 06-04-16 | 15:15

Vedor | 06-04-16 | 14:37
Ik vraag mij af waar de Hond dat op baseert. Als je naar deze grafiek kijkt moet de opkomst om 16:00 uur tenminste ruim 15% zijn.
imgur.com/MLpwNFO

Simon_GS | 06-04-16 | 15:14

Ga dus in ieder geval stemmen want voldoende opkomst is bepalend vandaag!

Simon_GS | 06-04-16 | 15:09

@rode peper | 06-04-16 | 14:59
Ik weet niet of vroeg of laat stemmen iets uitmaakt, het gaat om de cijfers als de stembureaus sluiten.
Het is nog geen 21:00......

necrosis | 06-04-16 | 15:06

Die Costoo link, haalt niet alleen tweets binnen, maar ook van andere websites. Kun je zien hoeveel linkse mensen zich op Twitter bevinden! Overigens durven veel mensen waarschijnlijk niet hun stem te laten horen op Twitter, want dat kan represailles opleveren uit bijvoorbeeld het feministenkamp.

delangeleen | 06-04-16 | 15:00

@XaleX_2 | 06-04-16 | 14:16,

Nu was het beter vroeg te stemmen zodat referendumsaboteurs gedwongen worden ook te stemmen omdat het nee-kamp dan wint

rode peper | 06-04-16 | 14:59

Misschien even BMOVL-filtertje eroverheen?

Draak uit Brabant | 06-04-16 | 14:56

De achterdocht neemt nu toch wel grote vormen aan. Het lijkt wel of het Nee-kamp zich al vast wil indekken tegen het niet uit te sluiten verlies. Ik ga dus maar snel naar het stembureau om het witte rondje in het Tegen-vakje rood te kleuren. In dit geval is "rood" toch nog ergens goed voor.

Mannes | 06-04-16 | 14:56

necrosis | 06-04-16 | 14:47
Oei.
Sterkte.

nemoj me jebat | 06-04-16 | 14:55

@Machoclown | 06-04-16 | 14:48
Het is gewoon rationeel om het als JA-stemmer even aan te kijken ;d

pluk-87 | 06-04-16 | 14:49

""Zo doen we dat in Koggenland: stembureaus of van 7.30 tot 12 of van 14 tot 20.30 open, scheelt meteen de helft van de opkomst.
Bij het stembureau in Scharwoude stonden mensen voor de deur te wachten, terwijl het pas om 14 uur opengaat..."
@ vinzDH | 06-04-16 | 13:29
.
Als dat verdomme geen directe sabotage is dan weet ik het niet meer.
Wat een verbijsterende maar bovenal beangstigende schande dat een overheid de democratie van een een volk zo kan vernietigen..!
En wie had ooit kunnen denken dat dat zelfs onze eigen overheid blijkt te zijn.

Als het in Afrika of N.Korea zou gebeuren dan zou de wereld te klein zijn.
Maar in dit trieste naieve schapenlandje kan dat allemaal zo maar gebeuren zonder dat we de straat op gaan.

telelezer | 06-04-16 | 14:49

Ik heb wat "ik stem voor!" mensen op mijn werk maar die gaan niet stemmen in de hoop dat de 30% niet gehaald wordt. Zogenaamde "Ik stem strategisch" stemmers. Ik vind het laf, oneerlijk, belachelijk en irritant! :)

Machoclown | 06-04-16 | 14:48

@Vedor | 06-04-16 | 14:37
Wauw, ook Den Haag maakt het sprongetje dat nodig was. Staat ineens op 12.5% (om 14u gemeten).

pluk-87 | 06-04-16 | 14:48

@nemoj me jebat | 06-04-16 | 14:24
Uiteraard heb ik mijn stem uitgebracht (OekraiNEE!).
En wegens bizar slecht nieuws ga ik verder even niets ondernemen...

necrosis | 06-04-16 | 14:47

Mesmer | 06-04-16 | 13:46

Ik was eerst ook nogal ontstemd. Blijkt dat het hier om een parodie account gaat. Er zijn daar aardig wat fake "accounts" van bekende politici. Als je niet oplet (tot mijn schande deed ik dat zelf ook niet en reageerde overhaast) dan mis je de hashtag #parodie.

Opletten dus

moutardeaprèslerepas | 06-04-16 | 14:46

#ikstemniet niet trending??? aangezien meer dan de helft van nl niet gaat stemmen!!!

Petroselinum crispum | 06-04-16 | 14:45

Volgend referendum kan van start gaan:
fd.nl/economie-politiek/1146184/europe...

De boeven in Brussel willen een nieuw 'Dublin verdrag' waar lidstaten zeggenschap afdragen aan Brussel die vervolgens bepaalt hoeveel asieleisers de lidstaten moeten opnemen. Geen enkele Europese burger mag zich hierover uitspreken en dalijk bij de landelijke verkiezingen zal het volk er niets over horen, behalve wat mooipraat en leugens.

XaleX_2 | 06-04-16 | 14:39

Maaiveld | 06-04-16 | 14:03
Niet 27% van kiesgerechtigden, maar van de mensen die stemmen! Ook bij een opkomst 10% stemt volgens diagram 27% van hen tussen 18-20 uur...

FnurkY | 06-04-16 | 14:38

Gestemd! Dikke vette neen.

Drukpers | 06-04-16 | 14:38

Rotterdam al bijna op 12%. Volgens de hond moet de uitslag om 16.00u 13% zijn. Dus Rotterdam gaat wel goed.

Vedor | 06-04-16 | 14:37

Jaja, parodie account...

Alexis de T. | 06-04-16 | 14:33

Gekke Jet Bussemaker.... twitter.com/Jet_Bussemaker/status/717... : "Ook als U tegen wil stemmen roep ik op gebruik te maken van dat democratisch recht. Let erop dat U dan 't hele vakje rood maakt."

Alexis de T. | 06-04-16 | 14:31

@Münsterlander | 06-04-16 | 14:09
Heb je al gestemd?

Mark_D_NL | 06-04-16 | 14:30

@nemoj me jebat | 06-04-16 | 14:24
Of seniele landbestuurders?

wiedergutmachsnikkel | 06-04-16 | 14:26

wiedergutmachsnikkel | 06-04-16 | 14:18
Dat is Jette niet. Dat is een parodie.
En gelukkig maar, want ik dacht echt even dat ... nou ja, laat maar wat ik dacht.

nemoj me jebat | 06-04-16 | 14:26

@necrosis | 06-04-16 | 14:15
Daar ben je! Heb je al gestemd?
En ga je nog oude vrouwtjes naar het stembureau brengen?

nemoj me jebat | 06-04-16 | 14:24

@vritsbolkesteijn | 06-04-16 | 14:11
Zijn de stembureaus al dicht dan?

necrosis | 06-04-16 | 14:19

Mensen die voor stemmen hebben een zuurstof tekort gehad bij hun geboorte,mensen die helemaal niet stemmen moet het Nederlands staatsburgerschap worden afgenomen. Hoe vind je die Jette?

wiedergutmachsnikkel | 06-04-16 | 14:18

Nog even aan die figuur die dit onder de ruitenwisser heeft gestopt in 020-gaza imgur.com/ymOcB7L

Hulde! Ik moest lachen.

Vageling | 06-04-16 | 14:18

Over en uit: percentage gaat niet gehaald worden..
vritsbolkesteijn | 06-04-16 | 14:11

Veel mensen werken overdag.... Persoonlijk ga ik pas na 18:00 stemmen om tactische redenen.

XaleX_2 | 06-04-16 | 14:16

Poeh. Opluchting. Maurice de Hond voorspelt dat de opkomstdrempel net niet zal worden gehaald. Op basis van de grote steden, zegt -ie, en dat dan maal twee één onthouden tot de machtswortel van zes.
En ik tot nu toe maar denken dat de drempel niet gehaald zou worden, al zei ik maar niks om niet te jinxen.
Volgens mijn huidige berekening, met de klinisch bewezen formule De Hond maal 180graden andere kant op, halen we het makkelijk!

LibertasSimplex | 06-04-16 | 14:15

Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.

wimdebok | 06-04-16 | 14:15

Het is pas 14:15 en dus nog zes uur en drie kwartier te gaan voordat de stembussen sluiten.
It ain't over till the fat lady sings!

necrosis | 06-04-16 | 14:15

Onze regering is gewoon jaloers op Oekraine. Zij willen hun eigen burgeroorlog.
B.Lazerd | 06-04-16 | 14:08
Ik ben een voorstander van een coupe en daarmee een nieuw politiek stelsel... het is wachten op de meerderheid die de nepdemocratie van zelfbenoemde elites ook zat zijn.

XaleX_2 | 06-04-16 | 14:13

Het wordt echt op alle mogelijke manieren tegengewerkt:

Later openen locaties,
eerder sluiten locaties,
Locaties helemaal niet openen (welke wel open zouden zijn),
Ontoegankelijk voor mindervaliden,
Beïnvloeding stemgedrag door personeel stemlocaties,
Misleidende instructies en stembiljetten,
Hoofdzakelijk leugenpropaganda

Je bent een politiek correct schaap als je niet tegen dat zooitje tuig gaat stemmen

Mastermattie | 06-04-16 | 14:13

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:57
Hoi Ivo :)

koosnaam | 06-04-16 | 14:13

Zou het die Oekrainers nou echt wat uit maken of ze nou bezet worden door Rusland of door de EU ?

B.Lazerd | 06-04-16 | 14:13

En het gaat over de pieken in de hashtags: dus voor is vandaag veel actiever geworden, tegen was al langer populair.

frank87 | 06-04-16 | 14:13

Hoe kan het dat op de verkiezingsdag zelf de Nos zoveel reclame mag uitzenden?
Ik heb altijd gedacht dat op de verkiezingsdag zelf dit verboden was?

joost2 | 06-04-16 | 14:12

Over en uit: percentage gaat niet gehaald worden..

vritsbolkesteijn | 06-04-16 | 14:11

Niet iedereen gebruikt en kijkt naar twitter en andere social media meuk, dus wees gerust.

XaleX_2 | 06-04-16 | 14:11

rectormagnificus | 06-04-16 | 13:52

Tja, op de plaats waar "mijn" stembureau (verzorgingstehuis) is, hebben ze ook een grand café. Dan zit je op gepaste afstand van de stemhokjes, maar je ziet alles.
Alleen ik heb niet zoveel geld om de uitbaters van dat grand café tevreden te houden #dilemma

Bijtendehond | 06-04-16 | 14:10

-weggejorist-

Münsterlander | 06-04-16 | 14:09

-weggejorist-

joost2 | 06-04-16 | 14:08

Dit referendum, deze verkiezing is gemanipuleerd door de Nederlandse overheid. Daardoor m.i. ongeldig.
Ook nu nog op radio 1, in het journaal,het promotie verhaal over dat zielige Oekraïne, dan komt Verhofstadt op radio 1, nou dan weten we het wel, deze non-valeur heeft mede de oorlog daar veroorzaakt.
Dag in dag uit hebben we de jokkenbrok Rutte gehoord, de eurofiele Pechtold, met zijn eigen belangetjes etc.
Onze politici zijn oneerlijke mensen, bezig met eigen carrière. Nu ook weer telkens reclame spotjes van de Nos: met: stem voor.
Te weinig stemlokalen, van een vriend hoorde ik dat de gemeente Barendrecht uren later de stemlokalen liet openen etc. etc. etc.
We worden dus grandioos belazerd en er is gerotzooid.
Daardoor voorspel ik een oneerlijke uitslag, tenzij de mensen die dit verdrag niet willen allemaal gaan stemmen.

Helaas is mijn conclusie is door de onwil van de politieke leiders het referendum op een ja zal eindigen en dan met een D66-er die tegen referenda is, waarmee zij hun kroonjuweel van ooit verraden.

Jammer.
Maar u begrijpt me, ik stem tegen en tegen Europa zelfs.

joost2 | 06-04-16 | 14:08

Onze regering is gewoon jaloers op Oekraine. Zij willen hun eigen burgeroorlog.

B.Lazerd | 06-04-16 | 14:08

100 procent wordt er gemanipuleerd. Op on stembureau was het gewoon drukker dan normaal. Dit werd mij door de heren ook bevestigd.

duncen | 06-04-16 | 14:04

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:57
Hahahaha!
Poeh. Ik moet aan het werk. Nodig. En het lukt me maar niet vandaag. Ben zo benieuwd wat het gaat worden met die opkomst. Ga van blij optimistisch naar bangig triest en weer v.v.
Vermoeiend hoor, zo'n referendum.

nemoj me jebat | 06-04-16 | 14:04

Gemiddelde opkomstverdeling gedurende de dag bij verkiezingen in Nederland: i.imgur.com/MLpwNFO.jpg

Tussen 18:00 en 20:00 uur stemt 27% van de kiezers.

Maaiveld | 06-04-16 | 14:03

Inderdaad mensen! Alles is tégen de NEE stemmers. Man, man, man, wat een corruptie weer. Wat een censuur! Zucht... Ik vond Geenstijl altijd wel fijn. Iets anders dan de NOS of RTL Nieuws en lekker brutaal, maar wat heeft Geenstijl zich laten zien gedurende alle heisa omtrent het referendum. Andere media betichten van propaganda, terwijl de beste heren zelf heel subtiel hun eigen mening doorsluizen.

IetsWilders | 06-04-16 | 14:02

Die twitter van Kleinsma is overigens een parodie account zie ik net.

koosnaam | 06-04-16 | 14:01

Net over 5000 bijna twee keer zoveel als bijna 4000? Ga maar terug naar school.
Opkomst gaat vermoedelijk niet gehaald worden.

Tachtigurenindeweek | 06-04-16 | 14:01

Mesmer | 06-04-16 | 13:46
nemoj me jebat | 06-04-16 | 13:55
Joh, da's een parodie!
Ik begreep er al niets van.

nemoj me jebat | 06-04-16 | 14:01

Mozes Langebroek | 06-04-16 | 13:53

Nou valt wel mee hoor. Hij heeft ook van FB , allemaal gekregen, dus nooit verlies !

edelweiss | 06-04-16 | 13:59

De westerse kapitalistische wereld is gewoon net zo onbetrouwbaar als welk ander systeem ook. In communistische landen als Rusland weet je gewoon dat je je snavel dicht moet houden anders beland je in de bak. In de westers kapitalistische wereld mag je je mond open doen maar niet te veel anders wordt je mond gesnoerd op welke wijze dan ook want geld is macht en staat ten alle tijde boven de wet. De zo genaamde democratische wet die in werkelijkheid helemaal niet bestaat. Democratie is in principe in de westerse kapitalistische wereld gewoon de onderdrukking van de machtige rijken en niet de keuze van een bevolkingsmeerderheid.

NLseSlaaf | 06-04-16 | 13:59

Weet niet of dit lukt... Opkomstcijfer per uur tot 30 en 35%

14 11.41% 13.31%
15 13.51% 15.77%
16 15.63% 18.23%
17 17.75% 20.71%
18 19.74% 23.03%
19 24.00% 28.00%
20 27.78% 32.41%
21 30.00% 35.00%

Alexis de T. | 06-04-16 | 13:59

koosnaam | 06-04-16 | 13:56

Hahahaha, en hij heeft ook de vinger aan de voet hoor !

edelweiss | 06-04-16 | 13:58

-weggejorist-

zoertoer | 06-04-16 | 13:58

@Animalia: Rotterdam 9.1% om 1300, is nipt inderdaad, >9.3% is gewenst...

Alexis de T. | 06-04-16 | 13:57

Wie niet stemt is getemd.

Rätselhaft | 06-04-16 | 13:57

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:52

Ah, ik begrijp het !

edelweiss | 06-04-16 | 13:57

Zeau, ben net even helemaal los gegaan op Hyves.
Dat zal ze leren.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:57

@Mesmer | 06-04-16 | 13:46
Ik heb van horen zeggen dat Opstelten nu ook iedereen op Hyves om tot #stemtegen te bewegen.

koosnaam | 06-04-16 | 13:56

Ik ben mijn hele omgeving aan het oproepen om (NEE) te gaan stemmen. Als we dat allemaal doen, halen we hopelijk de drempel !

Kamervraag | 06-04-16 | 13:55

Mesmer | 06-04-16 | 13:46
Niet te geloven. Niet te geloven!

nemoj me jebat | 06-04-16 | 13:55

@edelweiss Dat is niet zo mooi (aandelen hebben in twitter) op dit moment. ;D

Also, het wordt sowieso een `Ja` van de meerderheid.

Mozes Langebroek | 06-04-16 | 13:53

2 x TEGEN gestemd
Hier erg stil, alleen wat oudere stemmers.
Van Rotterdam hoef je het niet te hebben, daar blijft het zeker onder de 30% opkomst.
Of er zou ineens een wonder moeten gebeuren.....

animalia | 06-04-16 | 13:52

Die Costoo is ook niet helemaal zuiver. De kolommen werken op steekwoorden. Heb "tegen" tweets in de "voor" kolom zien verschijnen omdat mensen tweets plaatsen dat ze ook "tegen" stemmen voor familieleden (ziet u wat daar gebeurt?) Ook de "niet" tweets worden niet helemaal lekker gefilterd.

Mastermattie | 06-04-16 | 13:52

Ik vrees dat wij ons als kiezer, ons vanavond abrupt moeten melden bij ons eigen stembureau om (21:00). Dat recht hebben we als kiezer, om het tellen van de stemmen te controleren. Of pak een stoel en ga de verkiezingen live bijwonen. Het lijkt alsof mensen er bij gebaat zijn om die 30% maar niet te halen. *Understatement*
www.kiesraad.nl/kieswet/stemming-en-s...

rectormagnificus | 06-04-16 | 13:52

@edelweiss | 06-04-16 | 13:47 ,
Als erkend alcohofiel ben ik voor vaker blauw op straat.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:52

Als je door dit soort zaken laat beïnvloeden door thuis te blijven of tegen of voor te stemmen dan ben je mijns inziens te dom om te poepen in tegenstelling tot het gemanipuleer inzake het stembiljet.

ProAsfalt | 06-04-16 | 13:52

Voor-stemmers hebben tijd om te twitteren. Nee-stemmers zijn gewoon aan het werk (en reaguren wat tussendoor).
Ik heb een goed gevoel over de uitslag, maar over het vervolg niet.
De les van 2005: het associatieverdrag wordt omgedoopt tot samenwerkingsverdrag met een of ander lulverhaal erbij en dáárover hoeft dan ook niet meer gestemd te worden. Zo gaan die dingen.

Guy Veropzoudten | 06-04-16 | 13:51

Iedereen die zijn of haar stem op stemdag-Twitterberichten van een ander heeft gebaseerd, die zou zijn of haar stemrecht moeten verliezen - of blanco stemmen.

Sjors W. | 06-04-16 | 13:50

Min-of-meer | 06-04-16 | 13:14

Mijn zoon heeft Twitter aandelen , maar heeft Nee gestemd .

edelweiss | 06-04-16 | 13:49

Net even op nujij.nl gekeken.

Het is net of daar alle D'66 fans online zijn. Wat een verschrikkelijke teksten.

Dan leest het hier een stuk prettiger.

DickTurpin | 06-04-16 | 13:49

Zeau, tegen gestemd. Maar bij mijn kiesbureau waren ze blij om een kiezer te zien. Als dat allemaal maar goed gaat vandaag. Van de voorzitter "hoeft het ook allemaal niet druk te worden". Opmerkelijk.

rectormagnificus | 06-04-16 | 13:47

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:21

Niet te veel drinken hoor Piet ! **knipt oogt **

edelweiss | 06-04-16 | 13:47

Wie hier in de (redactie)postjes en de reaguurderspanelen leest, zou de conclusie moeten trekken dat zo'n 90% TEGEN zou stemmen.
henkvaningrid | 06-04-16 | 13:44
Hoezo manipulatie? Wellicht ligt het niveau hier wat hoger dan gemiddeld.

hurenisvoorpaupers | 06-04-16 | 13:46

-weggejorist-

Mesmer | 06-04-16 | 13:46

Dit is waarschijnlijk gewoon een bijeffect van het algorithme dat twitter gebruikt om opmerkelijke onderwerpen te vinden. Het zal waarschijnlijk een variant van tfidf bevatten en die is gevoelig voor onderwerpen die ergens anders ( eerder) niet voorkomen.

Dan maar zo! | 06-04-16 | 13:45

Hoppa , geen voorstemmer te zien :http://www.telegraaf.nl/binnenland/25545259/__Rutte__We_moeten_Oekraine_helpen__.html

ja,diedus! | 06-04-16 | 13:45

GeenStijl lijkt zelf anders ook niet geheel gevrijwaard te zijn van manipulatie. Wie hier in de (redactie)postjes en de reaguurderspanelen leest, zou de conclusie moeten trekken dat zo'n 90% TEGEN zou stemmen.

henkvaningrid | 06-04-16 | 13:44

Bij ons stembureau was het drukker dan anders zeiden de toezichthouders.
We hebben alle 4 tegen gestemd!

dijkbewaker | 06-04-16 | 13:42

Quasi88 | 06-04-16 | 13:39

Ik heb speciaal voor de gelegenheid mijn Twitter-account uit de mottenballen gehaald.
Zowel om campagne(#tegen) te voeren en om Verhofstadt en consorten de huid vol te schelden. Dat laatste helpt niet, maar het lucht zo lekker op.

Bijtendehond | 06-04-16 | 13:42

@balustrade | 06-04-16 | 13:36
Vorig jaar hebben al 10.000 miljonairs in Frankrijk Europa verlaten. www.breitbart.com/london/2016/04/01/10...
Vanwege de criminaliteit, de massa-immigratie en de*kuch*islam.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:42

Hoe het ook zij, ik heb zojuist 'tegen' gestempt. En dat voelde verdomd goed!

nee_toch? | 06-04-16 | 13:41

Blijft toch vreemd.... je bent een overtuigd JA stemmer en dan blijf je maar thuis omdat de NEE stemmer dreigt te winnen.... hoe diep kan je je kop in het zand steken voor de realiteit!
.

Fatwabuster | 06-04-16 | 13:40

Ik snap dat hele # en trending niet, wat is er precies aan de hand?

Bokito ergo sum | 06-04-16 | 13:39

B.Lazerd | 06-04-16 | 13:35

Ik heb gehoord dat bij de tweedekamerverkiezingen in 2017 geen stembiljetten meer gebruikt worden, maar een line-up van politici.
Die politicus waar je VANAF wil, moet je dan in de kliko flikkeren.
Er zit maar een addertje onder het gras. Je mag er maar ëén per stempas ingooien.

Bijtendehond | 06-04-16 | 13:39

Of het zegt genoeg over wat voor mensen gebruik maken van Twitter.

Quasi88 | 06-04-16 | 13:39

@Zo is het maar net! | 06-04-16 | 13:27
.
Ja, want onze Kamerleden hebben er al voor gestemd. Dat zijn bestudeerde en wijze mensen als Tofik Bibsi, Wassili Hachchi, Klaver, De Liefde, Peter Oskam, Rene Leegte, Pierre Heinen, Matthijs Huizing, Johan Houwers, Mariette Hamer... Oh nee wacht.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:37

Basilisk | 06-04-16 | 13:29
Rond deze tijd zou dus een derde van de stemmen binnen moeten zijn maar ik weet alleen niet of dat zo is. Gemiddelde opkomst zou dan nu landelijk 10% moeten zijn.

Simon_GS | 06-04-16 | 13:37

Geneuzel dit, dat komt omdat #tegen al heel lang veel meer getweet wordt, dan ziet Twitter dat niet meer als trending.

Die trending lijst is niet simpelweg een top # meest getweet, er wordt gekeken naar hoe hoelang, hoe vaak, door wie. Daar hebben ze een heel algoritme voor.

Logisch, anders was #swag al jaren een trending hashtag.

smiksmak | 06-04-16 | 13:36

Twitter.. was dat medium al niet dood?

WellusNietus | 06-04-16 | 13:36

Democratie in actie. Dat is lang geleden. In tegenstelling tot wat die idioten in Den Haag graag voorliegen is de doorsnee Nederlander volgens mij toch niet gek. Ik verwacht een nee.

crankshaft | 06-04-16 | 13:36

Mocht de opkomstdrempel niet gehaald worden dan ga ik concrete plannen maken voor vertrek uit Nederland en Europa. Mijn medeburgers laten dan immers zien dat ze de uitverkoop van dit land en Europa aan deze corrupte regentenkliek wel prima vinden.

balustrade | 06-04-16 | 13:36

Ik blij het griezelig vinden dat er als stembus gebruik gemaakt word van een kliko.

B.Lazerd | 06-04-16 | 13:35

Wir Schaffen das

Der Wilbert | 06-04-16 | 13:34

vinzDH | 06-04-16 | 13:29
Echt? Wat een gore honden. En wij komen iOekraïne democratie brengen.
-
We komen juist Oekraïne leegroven. Pakken hun landbouwgebieden voor een appel en een ei af, spuiten met het smerigste gif die GMO zooi van Monsanto en 5 dagen later ligt die vervuilde zooi in de schappen van de supermarkt. En wij ons maar afvragen waar die kanker toch vandaan komt.

hurenisvoorpaupers | 06-04-16 | 13:34

Vreemde vogels.

Watching the Wheels | 06-04-16 | 13:32

Lupuslupus | 06-04-16 | 13:28
Daarom is mijn inschatting dat vanavond tussen 22 en 23:00 ALLE uitslagen bekend KUNNEN zijn.

Speculeert u dan eens even mee waarom de 'officiële' uitslag dan pas op 12 april gegeven kan worden? En waarom vanavond maar een 'tussentijdse'?
Zou het zijn zodat er achter de schermen in Den Haag nog van alles mee kan gaan gebeuren? Zoals u al zegt, zo moeilijk is de telling deze keer niet.

*Doet iets mompelen met bonnetjes*

kees1386 | 06-04-16 | 13:32

Het zal wel aan mij liggen. Ik gebruik de #stemvoor hashtag ook. Omdat de voorstemmers naar #stemvoor zoeken.
En dan geef ik een reden (oa. screenshot artikel 10) om toch maar tegen te stemmen, waar ik dan ook de hashtag #stemtegen in verwerk.
Je moet die meelope... eh... verra... eh voorstanders niet teveel wijsmaken ;-)

Bijtendehond | 06-04-16 | 13:32

hoewel ik tegen ben en hoop op een tegen uitslag vindt ik het belangrijker dat de drempel van 30% gehaald word dan welke uitslag er komt. Het mag toch niet zo zijn dat de Nederlanders zo apatisch geworden zijn de zeldzame momenten van inspraak die we hebben langs ons heen te laten gaan.

Ceevoo | 06-04-16 | 13:31

Mij viel het vanmorgen ook al meteen op. Ik volg veel reaguurders en guurrechtsen op Twitter en mijn tijdlijn liep natuurlijk over met #StemNee en #StemTegen, toch waren #BlijfThuis en #StemVoor trending terwijl daar beduidend minder activiteit te bespeuren was (zoeken op betreffende hashtags en dan 'Live').
.
Mooi dat mijn vermoeden bevestigd is geworden. Blijft even goed een smerig zaakje dat stinkt. Anderzijds verbaast mij dit niet, want Twitter is al tijden bezig met een smerige censuur- en mondsnoerrazia, uiteraard ten faveure van (selectieve) politieke correctheid en links...

Le Roi | 06-04-16 | 13:30

van het internet geplukt de tegenwerking gaat maar door van de linkse elite.

--------------------------
Zo doen we dat ik Koggenland stembureaus of van 7.30 tot 12 of van 14 tot 20.30 open, scheelt meteen de helft van de opkomst

Bij het stembureau in Scharwoude stonden mensen voor de deur te wachten, terwijl het pas om 14 uur opengaat. Er stonden al mensen te wachten die vanuit de buiten gebieden kwamen, waaronder mensen die moeilijk te been zijn.
In Scharwoude wonen veel senioren, zij hadden verontwaardigd aangegeven later niet meer terug te komen en vonden dat hun stem is ontnomen. ¨Zo haal je de opkomstdrempel nooit¨, aldus verschillenden. Er hing wel een lijstje waar mensen ook konden stemmen. ¨Daar is over nagedacht, mensen die afhankelijk zijn van taxibusjes die je 24 uur van tevoren moet bestellen voor inwoners van Koggenland¨, was een andere opmerking.
---------------------------------------------

vinzDH | 06-04-16 | 13:29

Misschien kan iemand mij iets uitleggen.
Mijn collega heeft een Spaanse man. Hij mag stemmen voor Tweede Kamer en Waterschappen, maar NIET dit referendum.
Waarom is dit? Belangrijker nog, telt hij mee als stemgerechtigde ondanks dat hij niet mag stemmen en daarmee wel (indirect) invloed heeft op de uitkomst.
Zo zullen er toch veel meer mensen zijn. Als zij wel mee tellen als stemgerechtigde, maar niet MOGEN stemmen is de 30% lastiger te halen.

Super Grover | 06-04-16 | 13:28

De opkomst in de grote steden zegt niets. Daar stemt de meerderheid niet. Allemaal immigranten. Kijken geen NL Tv, lezen geen kranten, Arabische websites, weten niet waar het over gaat dus.

070 | 06-04-16 | 13:28

Zelf net wezen stemmen, en hier was 't behoorlijk druk om een 12:30...
T-Max | 06-04-16 | 13:15
.
Ik ga pas vanavond of in de late namiddag stemmen omdat ik dan aan de voorzitter van het stembureau kan vragen hoe de opkomst was m.b.t. de vorige keer. Gewoon om een indruk te krijgen al zegt dat in feite niets over de totale opkomst in mijn gemeente.
.
Voorbeeld: vorig jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen was ik zelf lid van het stembureau en zag bij het stemmen tellen dat de turkse partij veruit de grootste was! Die had 1 zetel in de gemeenteraad dus ik dacht dat worden er minstens 3 of 4. Helemaal MIS! Hij bleef gewoon op 1 zetel staan omdat de andere wijken NIET op die partij stemden.
.
Kortom, we kunnen er helemaal niets van zeggen. Dat kan pas vanavond NA 21:00 u wanneer de eerste gemeenten hun resultaten (telefonisch) doorgeven. Dat zal eerder zijn dan bij de "normale" verkiezingen. Immers, er hoeven geen 15 lijsten met daarin ook nog eens de nrs. 1 t/m ..... van elke lijst gesorteerd te worden. Dat laatste is de grootste klus en nu hoeven alleen maar "voor": of "tegen" gesorteerd te worden. Een fluitje van een cent.
.
Daarom is mijn inschatting dat vanavond tussen 22 en 23:00 ALLE uitslagen bekend KUNNEN zijn.

Lupuslupus | 06-04-16 | 13:28

hiero 4 x tegen Wij wensen niet geassocieerd te worden met corruptie.

53 n.o. | 06-04-16 | 13:28

Ik heb er heel lang over nagedacht, maar kan geen enkele reden bedenken waarom ik een 'ja-stem' ook maar zou moeten overwegen. Iemand?

Zo is het maar net! | 06-04-16 | 13:27

Zo te zien zijn de voor-stemmers toch niet massaal thuisgebleven... desondanks wordt het zo te zien spannend of de 30% gehaald gaat worden.

Muxje | 06-04-16 | 13:27

In Nederland is het mogelijk om de democratische rechtsgang te dwarsbomen en zelfs openlijk tegen te werken. Het gros van de Nederlanders reageert apatisch hierop. In sommige landen hadden de trukjes van de regering, media en politici geleid tot een geweldadige en gewapende revolutie. Hoeveel krediet heeft Den Haag en de elite nog? Ik zeg tijd voor een revolutie! Misschien dat het onze democratie weer tot leven brengt!

Indoneesje | 06-04-16 | 13:27

soros jongens, soros heeft twitter onder druk gezet. Alles fur den Jan

topgozert | 06-04-16 | 13:27

#stempttegen

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:25

Als iedereen tenminste 1 niet-stemmer overtuigd om ook te gaan stemmen, net als met die handtekeningen, dan zijn dat iets van 400.000 extra stemmen, toch weer een slok op een borrel.

Gewinflipt | 06-04-16 | 13:24

Jhn, | 06-04-16 | 13:12
Ja.

Boris die Sauertopf | 06-04-16 | 13:23

Jongens dit gaat over berichten over voor- en tegenstemmen, niet over de stemverdeling

Jos Tiebent | 06-04-16 | 13:23

Dat #stemvoor trending is is helemaal niet verrassend of apart. Daar is een discussie of ze moeten gaan stemmen of thuisblijven. Als je gegevens interpreteert kan je niet als een simpelmans #stemvoor en #stemtegen tellen en dat vervolgens 1 op 1 vertalen naar voor en tegenstemmen.

accijnstoerist | 06-04-16 | 13:22

Heb zojuist nee gestemd. Maar heb geen twitter. Dus bij deze #stemtegen.

Leptob | 06-04-16 | 13:22

Dit zou een hoop verklaren want ik vond de stemvoor propaganda al zo overheersend.

pluk-87 | 06-04-16 | 13:22

Snap uberhaupt niet waar die trends vandaan gehaald worden. Dit staat bij mijn trends:

- Netherlands Trends
#oekrainereferendum
#ncvgz2016
#CASC2016
#psgld
#Knokkestraat
Terreurcel Verviers
Den Haag CS
Oldenzaal
Wim Brands
Jan Roos

jip_86 | 06-04-16 | 13:22

Zeau, burgerplicht gedaan. Voor de democratie. Voor de bevolking van Nederland en Oekraine. Tegen dus. Zie dat de consumptiebonnen voor het Slotfeest ook binnen zijn.

*traantje wegpinkt*

Piet Karbiet | 06-04-16 | 13:21

Volgens het AD zat Wijk bij Duurstede om 12 uur al op 21,5 procent.

knutsel | 06-04-16 | 13:20

Rdam 13u: 9,1%
Adam 13u: 6,5%

centre pompidoe | 06-04-16 | 13:20

#stemtegen

ik zei het toch | 06-04-16 | 13:20

Uhm en Aa is heel wa anders. ;)

Neut | 06-04-16 | 13:19

Hoeveel van de vijftig manieren alsnog te winnen heeft de gevestigde Europese orde inmiddels verbruikt?

LibertasSimplex | 06-04-16 | 13:19

SIMPEL: omdat keurige voor-stemmers altijd harder roepen. Links-mensen ook trouwens. Dat Venn Diagram sluit bijna naadloos aan

clickspaan | 06-04-16 | 13:18

Ze hebben zelf al aangegeven in een reactie dat dit niet alleen om Twitter draait. Nog steeds beetje verdacht hoor, maar de GS-titel is nu koren op de molen van de "Zie je wel! GS is selectief en manipulatief!"-zeikerds.
Even titel aanpassen misschien?

HMCuiteraard | 06-04-16 | 13:18

Zo , net tegen gestemd. Er stond geen rij , maar er kwamen mij een heleboel mensen tegemoet die gestemd hadden. Dat waren stemmers , omdat door een verbouwing je door een smal gangetje moet lopen naar het lokaal.

Ook buren kwam ik tegen. Heb je gestemd? Ja, ..... en ik hoop de juiste ? Als antwoord kreeg ik steeds een lachende NEE .

Maar toch ben ik ongerust, want vergeet niet dat
" ze "alles uit de kast zullen halen om een Ja uitslag te krijgen. Het stinkt nu al.

En als Rutte A zegt is het altijd beter B te doen .

edelweiss | 06-04-16 | 13:17

Megalomane 'sociale' netwerken die de megalomane EU dekken. Je verwacht het niet.

Kapitein Stijlvol | 06-04-16 | 13:16

Goh!
Dat verrast met niets, is het niet zo dat er ook een Twitterkantoortje hier in NL zit?
En kan het niet zo zijn dat ze hier hun belastingen betalen? (of juist niet)
En kan het dan zo zijn dan de overheid heeft gezegd; 'hey als jullie #stemvoor eens even populair maken, en #stem tegen laten verdwijnen, wij voor jullie een paar nullen laten verdwijnen?'
Zie het zomaar gebeuren...

kees1386 | 06-04-16 | 13:15

Dergelijke censuur is niet heel vreemd te noemen. Alles haalt men uit de kast om het één en ander te boycotten.

Zelf net wezen stemmen, en hier was 't behoorlijk druk om een 12:30...

T-Max | 06-04-16 | 13:15

Weten nu we wie de gigantische verliezen van Twitter dekt.
Er zitten dus geen investeerders achter, er is slechts een investeerder en dat is POTUS.
Verdienmodel is dus wereldmanipulatie.
Exit Twitter.

General McAuliffe | 06-04-16 | 13:14

Heeft Soros toevallig aandeeltjes in Twitter?

Min-of-meer | 06-04-16 | 13:14

'Trending' gaat toch aan de hand van hashtags? terwijl Coosto volgens mij meer van de inhoud van tweets meeneemt. Het kan best zo zijn dat de voorstanders vaker #stemvoor de wereld in slingeren, terwijl meer tweets inhoudelijk over tegenstemmen gaan. Ofzoiets.

KlunsJohannus | 06-04-16 | 13:13

Je kunt het proberen...

tejootje | 06-04-16 | 13:12

Nog een reden om tegen te stemmen!

Eupatrid | 06-04-16 | 13:12

Maar gaan we de 30% halen?

Jhn, | 06-04-16 | 13:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken